Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:08
Aziona schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:22:
[...]

Ik heb gemerkt dat je met een WP maar weinig kan sturen: als het koud is dan staat ie gewoon de hele dag aan (1200W/1400W) en kun je hem niet langdurig uitzetten. Als het niet al te koud is dan werkt ie zo efficient (400W, 600W) dat je hem niet kan dwingen om heel warm water te maken (en dus meer te verbruiken) aangezien hij gemaximeerd is op warmteafgifte in W (ik meen iets van 6000W). Dus als ie met 400W verbruik al op die 6000W warmte zit dan houdt het op. Alleen mijn warmtepomp boiler kan ik sturen dat hij het water extra heet maakt als ik teruglever maar zo'n apparaat neemt ook maar 500 watt en draait maar een paar uur per dag.
offtopic:
Tja, met COP 15 wordt het knap lastig ;)
Maar kun je niet als het koud is overdag iets hoger stoken en 's nachts lager of helemaal uit? Als je genoeg warmte kunt bufferen dan moet dat eigenlijk geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Sinds begin '23 overgestapt naar dynamisch tarief bij Zonneplan. Destijds de keuze gemaakt voor Zonneplan omdat het één van de goedkoopste opties met gas en stroom bij één enkele partij.

Nu houd ik alle details niet zo goed bij, maar ik vroeg me af of dit nog steeds zo is? Of zijn er tussentijds leveranciers bijgekomen die structureel een nét wat beter aanbod hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:56

bert pit

asdasd

@ebia Bij Zonneplan zit je nog steeds goed voor de combi.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Aziona schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:47:
Ik zit eens naar de intra-day prijzen te kijken op Tibber en Entsoe en vraag mij af of dynamische tarieven wel interesssant zijn voor ons als ik een thuisbatterij van 15kWh (RTE 75%) zou installeren en het salderen stopt.

Ik betaal momeneel € 0,25 per kWh (0,10 kaal + 0,10 eneregiebelasting + 0,05 BTW, variabel contract bij Vattenfall). Ik verbruik per jaar net zoveel als ik opwek (circa 6000 kWh per jaar) met een warmtepomp en zonder EV.
Geen terugleverboete? Ik betaal 12 cent voor elke kWh die ik teruglever.
Zolang je geen terugleverboete hebt lijkt me een accu ook niet heel interessant.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:53
Martin7182 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:12:
[...]
offtopic:
Tja, met COP 15 wordt het knap lastig ;)
Maar kun je niet als het koud is overdag iets hoger stoken en 's nachts lager of helemaal uit? Als je genoeg warmte kunt bufferen dan moet dat eigenlijk geen probleem zijn.
Van 21:30-5:00 gaat de nachtverlaging aan en staat hij uit cq produceert ie geen warmte tenzij het water teveel afkoelt ( paar keer eventjes per nacht automatisch als het vriest). Wat jij voorstelt zou kunnen (denk ik) als je een WP hebt met veel overcapaciteit, die heb ik niet. Mijn WP is 5kw (warmteproductie) waarmee een vrijstaand huis volledig wordt verwarmd (bg:vv, 1e/2e verdieping:radiatoren). Nadeel van een WP met veel overcapaciteit is pendelen en gemiddeld meer stroomverbruik.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:06
ebia schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:01:
Sinds begin '23 overgestapt naar dynamisch tarief bij Zonneplan. Destijds de keuze gemaakt voor Zonneplan omdat het één van de goedkoopste opties met gas en stroom bij één enkele partij.

Nu houd ik alle details niet zo goed bij, maar ik vroeg me af of dit nog steeds zo is? Of zijn er tussentijds leveranciers bijgekomen die structureel een nét wat beter aanbod hebben?
Ik ben toevallig ook een beetje aan het rondshoppen voor dynamisch voor stroom én gas.

Budget Energie is de goedkoopste in mijn geval. Maar het is tientjes werk op jaarbasis. De inkoopprijs voor stroom is €0,021 en voor gas is dat €0.075. Vaste leveringskosten zijn 5,99 voor zowel stroom als gas.

Voor zonneplan is het ietsje meer voor gas, €0.080 en €0,020 voor stroom. Vaste kosten zijn €6,25.

Ik zit nu bij Budget Energie maar ik ben niet heel erg fan van de app. Zit er over te denken om naar Tibber of Zonneplan over te stappen omdat die volgens mij fijnere apps hebben. Wat zijn jouw ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
Maasluip schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:17:
[...]Geen terugleverboete? Ik betaal 12 cent voor elke kWh die ik teruglever.
Zolang je geen terugleverboete hebt lijkt me een accu ook niet heel interessant.
Ik betaal wel een terugleverboete maar je krijgt ook nog steeds een vergoeding dus brengt het per saldo wel iets op, het is niet zo dat terugleveren per saldo geld kost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQPzLymyvo7RU1cEksF6qSh_D0Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZBp2N0OveT5VFbFKQSOKS7wj.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObtdjJliFRBQP5wqzsIV0r5Ek14=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4jM0bqeCyY2WGBfzNpTlKKu3.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRLtB45UXBkzyVrSy_56rP9ee24=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qAUqGLWh6YZd6RZpmSAIiCA8.png?f=user_large

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:46
JT schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:42:
[...]

Goed punt. Vorig jaar hebben we 3500kwh het net op gestuurd. Dat kan wel minder zijn als we meer gebruiken wanneer de zonne-energie beschikbaar is, wat we nu doen. Maar ik gok dat we wel boven de 2000kwh blijven terugleveren op jaarbasis.
Ik ben benieuwd waar wij op uit gaan komen. Vorig jaar totaal 5700 kWh terug het net op gestuurd. En toen hebben we de auto ook nog voornamelijk op zonne energie volgegooid. Nu we dynamisch hebben heb ik in februari best wel veel juist expres van het net geladen in de nacht omdat dat gunstiger was qua prijs tov terugleveren. Ook de warmtepomp draait nu alleen in de goedkope uren

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:56

bert pit

asdasd

japie06 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Ik ben toevallig ook een beetje aan het rondshoppen voor dynamisch voor stroom én gas.

Budget Energie is de goedkoopste in mijn geval. Maar het is tientjes werk op jaarbasis. De inkoopprijs voor stroom is €0,021 en voor gas is dat €0.075. Vaste leveringskosten zijn 5,99 voor zowel stroom als gas.

Voor zonneplan is het ietsje meer voor gas, €0.080 en €0,020 voor stroom. Vaste kosten zijn €6,25.

Ik zit nu bij Budget Energie maar ik ben niet heel erg fan van de app. Zit er over te denken om naar Tibber of Zonneplan over te stappen omdat die volgens mij fijnere apps hebben. Wat zijn jouw ervaringen?
Ik ken alleen de app van Zonneplan en die is prima.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:52
Iemand hier ervaring met Hegg icm alpha ess thuis batterij?

Ik lees dat ze een wezenlijk ander algoritme hebben dan Frank energie en bijvoorbeeld rekening houden met de opbrengst van PV. Daarnaast gaan ze vanaf eind deze maand ook de laadpaal van AlphaESS ondersteunen (slim laden).

Frank energie heb ik daar meerdere keren om gevraagd maar lijken dat niet te gaan ondersteunen op korte termijn.

Ben benieuwd of iemand de opbrengsten van zijn batterij kan delen.

Edit:
Lijkt er op dat ze aug.e gebruiken net als BLIQ. Dan kan ik nog even verder spitten op dit forum :)
https://www.aug-e.io/case/bliq en meer info hier

[ Voor 24% gewijzigd door Danzare op 05-03-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:00
Het valt me op dat de Frank app sinds 1 maart geen standen meer laat zien (zal wel weer storing zijn bij Enexis). Wat me alleen wel opvalt is dat het toevallig ook een keer in februari gebeurde op een dag dat de stroom heel goedkoop was. En nu sinds 1 maart is het overdag ook weer heel goedkoop.

Natuurlijk zetten we rond middaguur alle verbruikers aan, maar als Enexis in dit geval de meterstanden niet goed doorgeeft heb ik er natuurlijk weinig aan.

Frank zegt op de site dat ze dan lineair gaan factureren maar dan ben ik 1 euro duurder uit dan volgens mijn eigen administratie (Home Assistant met P1 meter gekoppeld aan actuele uurprijs).

Het is maar 1 euro maar het gaat om het principe :P

Is dit herkenbaar of heb ik idd precies op het verkeerde moment pech?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:59
maarud schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:30:
Het valt me op dat de Frank app sinds 1 maart geen standen meer laat zien (zal wel weer storing zijn bij Enexis). Wat me alleen wel opvalt is dat het toevallig ook een keer in februari gebeurde op een dag dat de stroom heel goedkoop was. En nu sinds 1 maart is het overdag ook weer heel goedkoop.

Natuurlijk zetten we rond middaguur alle verbruikers aan, maar als Enexis in dit geval de meterstanden niet goed doorgeeft heb ik er natuurlijk weinig aan.

Frank zegt op de site dat ze dan lineair gaan factureren maar dan ben ik 1 euro duurder uit dan volgens mijn eigen administratie (Home Assistant met P1 meter gekoppeld aan actuele uurprijs).

Het is maar 1 euro maar het gaat om het principe :P

Is dit herkenbaar of heb ik idd precies op het verkeerde moment pech?
Schijf je in op slimmemeterportaal zij houden je meter in de gaten, ik heb hier ook regelmatig storingen maar de meterstanden komen zelfs na 10 dagen storing toch weer goed, ik gebruik wel tibber en de HW p1 meter zodat ik zelf alles goed kan bijhouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

JT

VETAK y0

Aziona schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:22:
[...]

Ik heb gemerkt dat je met een WP maar weinig kan sturen: als het koud is dan staat ie gewoon de hele dag aan (1200W/1400W) en kun je hem niet langdurig uitzetten. Als het niet al te koud is dan werkt ie zo efficient (400W, 600W) dat je hem niet kan dwingen om heel warm water te maken (en dus meer te verbruiken) aangezien hij gemaximeerd is op warmteafgifte in W (ik meen iets van 6000W). Dus als ie met 400W verbruik al op die 6000W warmte zit dan houdt het op. Alleen mijn warmtepomp boiler kan ik sturen dat hij het water extra heet maakt als ik teruglever maar zo'n apparaat neemt ook maar 500 watt en draait maar een paar uur per dag.
Nah, ben ik niet helemaal met je eens. je kunt prima de pieken 's ochtends en 's avonds ontwijken en in het weekend harder/hoger stoken om het begin van de nieuwe week wat rustiger aan te kunnen doen. Daarbij hebben wij van de winter echt niet elke dag de hele dag de pomp aangehad. We hebben hem veelal in de nacht laten draaien.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

koboy schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:29:
[...]

Als het gaat om dusdanige hoeveelheden netto terugleveren, dus na salderen, dan heeft het zin om naar terugregelen te kijken.
Maar als ik naar mijn eigen situatie kijk over mijn eerste halfjaar (juli-dec) dan is door het ontzettende prutweer mijn verwachtte overschot over die periode van 300kWh volledig verdwenen. Als ik was gaan terugleveren/anticiperen op het overschot dan was ik netto gaan afnemen.....
Het is wel een aardige opmerking want ik realiseer mij wel dat mijn situatie allicht gaat veranderen aangezien we op korte termijn een EV willen...

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Maasluip schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:17:
[...]

Geen terugleverboete? Ik betaal 12 cent voor elke kWh die ik teruglever.
Vraag ik mij af. Het aardige is dat je nu met salderen voor terugleveren evenveel krijgt als laden (minus een paar procent verlies allicht). Dat betekent dat je het sneller terugverdient. Wel verschilt het enorm in kosten welk merk je kiest. Enphase zit je met gemak op 1000 euro de kwh. Dat kan echt veel goedkoper met andere merken die ook wel betrouwbaar zijn en dat maakt natuurlijk uit voor je terugverdientijd.

[ Voor 19% gewijzigd door JT op 05-03-2025 16:05 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

japie06 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Tibberapp bevalt hier prima. Volgens mij is het grootste verschil in wat beide partijen kunnen doen op de onbalansmarkt. Lees accu's, bij Zonneplan goedkoper en wat je de provider kan laten aansturen tegen een vergoeding.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Sportmind schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:02:
[...]

Ik ben benieuwd waar wij op uit gaan komen. Vorig jaar totaal 5700 kWh terug het net op gestuurd. En toen hebben we de auto ook nog voornamelijk op zonne energie volgegooid. Nu we dynamisch hebben heb ik in februari best wel veel juist expres van het net geladen in de nacht omdat dat gunstiger was qua prijs tov terugleveren. Ook de warmtepomp draait nu alleen in de goedkope uren
Dat is een beste overcapaciteit. Dan kan een accu ook wel eens interessant worden, opslaan van je panelen in de goedkope uren en dan leveren wanneer het duurder is.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:01

koboy

Heb een idee voor een icon

JT schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:03:
[...]

Vraag ik mij af. Het aardige is dat je nu met salderen voor terugleveren evenveel krijgt als laden (minus een paar procent verlies allicht). Dat betekent dat je het sneller terugverdient. Wel verschilt het enorm in kosten welk merk je kiest. Enphase zit je met gemak op 1000 euro de kwh. Dat kan echt veel goedkoper met andere merken die ook wel betrouwbaar zijn en dat maakt natuurlijk uit voor je terugverdientijd.
offtopic:
@Maasluip en @Aziona praten hier een beetje langs elkaar heen.
Het gaat hier om een vast contract, waarbij zonder terugleverkosten en met salderen je het electriciteitsnet als een 100% efficiënte accu gebruikt.
Helaas is er hier wel sprake van terugleverkosten, maar heeft @Aziona het over na het aflopen van de salderingsregeling.
Mijn eigen 2 cent is dat wanneer ik kijk naar het effectieve tarief voor terugleveren nu (paar cent!) een dynamisch contract met een accu juist extra interessant gaat worden. Het stelt je in staat extra goedkoop in te kopen in de winter, en in de zomer op het duurste moment te verkopen. Maar we weten de vaste tarieven die dan gaan gelden nog niet, dus zekerheid is er niet te geven.

[ Voor 39% gewijzigd door koboy op 05-03-2025 16:44 . Reden: op het verstuur ipv test knopje gedrukt ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:27
[quote]koboy schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:36:
[...]
een dynamisch contract met een accu juist extra interessant gaat worden.
Een paar jaar geleden had ik nooit gedacht dat ik betaald zou krijgen voor het verbruik van het net. Vandaag kreeg ik netto 15 kWh, en daar bovenop nog eens 1,78 euro.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1DCgCB3h6AY_AryPUKdmryzQi4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/taqTDVDHjxH0FWDfo3wt85bf.png?f=fotoalbum_large

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:35
Danzare schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:28:
Iemand hier ervaring met Hegg icm alpha ess thuis batterij?

Ik lees dat ze een wezenlijk ander algoritme hebben dan Frank energie en bijvoorbeeld rekening houden met de opbrengst van PV. Daarnaast gaan ze vanaf eind deze maand ook de laadpaal van AlphaESS ondersteunen (slim laden).

Frank energie heb ik daar meerdere keren om gevraagd maar lijken dat niet te gaan ondersteunen op korte termijn.

Ben benieuwd of iemand de opbrengsten van zijn batterij kan delen.

Edit:
Lijkt er op dat ze aug.e gebruiken net als BLIQ. Dan kan ik nog even verder spitten op dit forum :)
https://www.aug-e.io/case/bliq en meer info hier
Vraagje... Als je PV en een batterij hebt, lijkt Frank me toch heel erg ongunstig door de extra kosten die ze rekenen voor teruglevering?

Geen idee hoe dit bij Hegg zit, maar dat staat vast in de topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
bilgy_no1 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:33:
[...]

Vraagje... Als je PV en een batterij hebt, lijkt Frank me toch heel erg ongunstig door de extra kosten die ze rekenen voor teruglevering?

Geen idee hoe dit bij Hegg zit, maar dat staat vast in de topic start.
Verschillen op jaarbasis lijken wel mee te vallen. Hegg lijkt inderdaad netter te rekenen. Wel weer iets grotere opslag op elektra volgens topic start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Danzare schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:12:
[...]

Verschillen op jaarbasis lijken wel mee te vallen. Hegg lijkt inderdaad netter te rekenen. Wel weer iets grotere opslag op elektra volgens topic start.
Nou ja, bij Frank betaal je dus de inkoopkosten voor terugleveren en voor afnemen. Dus voor iedere kWh die je niet zelf gebruikt uit je PV of batterij krijg je ongeveer 2 cent minder dan bij andere leveranciers.

Zeker als je arbitrage doet met je thuisbatterij (buy low, sell high) is dat al snel funest. Want je betaalt die vergoeding zowel bij inkoop als bij verkoop. Het verschil moet dan al minimaal 4 cent zijn, plus de verliezen door je batterij, voordat je begint te verdienen.

Als je niet teruglevert (of maar weinig) dan scheelt het inderdaad niet zoveel. Maar dan nog is er weinig bijzonder aan Frank waarom ik daar meer voor zou willen betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door bilgy_no1 op 05-03-2025 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:57
Aziona schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Van 21:30-5:00 gaat de nachtverlaging aan en staat hij uit cq produceert ie geen warmte tenzij het water teveel afkoelt ( paar keer eventjes per nacht automatisch als het vriest). Wat jij voorstelt zou kunnen (denk ik) als je een WP hebt met veel overcapaciteit, die heb ik niet. Mijn WP is 5kw (warmteproductie) waarmee een vrijstaand huis volledig wordt verwarmd (bg:vv, 1e/2e verdieping:radiatoren). Nadeel van een WP met veel overcapaciteit is pendelen en gemiddeld meer stroomverbruik.
Hoeveel gasverbruik had je eerder met gas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
bilgy_no1 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:24:
[...]

Nou ja, bij Frank betaal je dus de inkoopkosten voor terugleveren en voor afnemen. Dus voor iedere kWh die je niet zelf gebruikt uit je PV of batterij krijg je ongeveer 2 cent minder dan bij andere leveranciers.

Zeker als je arbitrage doet met je thuisbatterij (buy low, sell high) is dat al snel funest. Want je betaalt die vergoeding zowel bij inkoop als bij verkoop. Het verschil moet dan al minimaal 4 cent zijn, plus de verliezen door je batterij, voordat je begint te verdienen.

Als je niet teruglevert (of maar weinig) dan scheelt het inderdaad niet zoveel. Maar dan nog is er weinig bijzonder aan Frank waarom ik daar meer voor zou willen betalen.
De variabele opslag elektra per kwh is 1,5 cent goedkoper bij Frank, kan het zijn dat daardoor het verschil niet meer zo groot is?
Ik ben zeker geen fan hoor, ben benieuw naar de verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziona
belmonde schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 01:12:
[...]Hoeveel gasverbruik had je eerder met gas ?
Beetje off topic, maar goed: wij verbruikten circa 1.000-1.100 m3 gas waarvan circa 300 m3 voor warm water (vrijstaand, 2003). Als ik toen ons huis had verwarmd zoals we nu doen dan hadden we waarschijnlijk wel 500m3 meer verbruikt. Diverse buren verbruiken fors meer gas. De warmtepomp verbruikte in dec: 400kWh, jan:520kWh en in feb 505kWh. De WPB verbruikt circa 800kWh per jaar, maar dat is 3/4 zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
koboy schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:36:
[...]Mijn eigen 2 cent is dat wanneer ik kijk naar het effectieve tarief voor terugleveren nu (paar cent!) een dynamisch contract met een accu juist extra interessant gaat worden.
Ik ben nog nooit van aanbieder gewisseld en heb een variabel contract bij Vattenfal waarbij het tarief (meen ik) twee keer jaar wisselt. Ik betaal nu 25ct per kWh. Als je zonnepanelen hebt en een WP dan is een dynamisch tarief toch helemaal niet zo interessant? De meeste stroom heb ik nodig in de periode nov-feb en dan zijn de gemiddelde prijzen fors hoger dan bij een variabel contract (zie grafiek van Tibber).
Bij gebruik van een thuisbatterij: Houdt er ook rekening mee dat er berichten zijn dat de RTE van een thuisbatterij circa 75% is. Het verschil tussen gem laden/ontladen moet dan al minstens 6 cent zijn.
Ik ga zeker een thuisbatterij kopen want levert van apr-sept genoeg op maar als je geen grote stroomverbruikers hebt in die periode (EV) dan gaat een dynamisch tarief mijn inziens geen enorm verschil maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUhqcFlOmfC3eADMH6jcFZFwjP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SAwMFdsD7YCy8XGta0tCsarn.png?f=fotoalbum_large
Ik registreer al sinds 2015 mijn stroomverbruik met P1monitor. Er is ergens een site waaribij je data kunt uploaden en kunt checken of een thuisbatterij interessant is. Is er ergens zo'n site voor de simulatie van een dynamisch contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Aziona schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:37:
[...]

Ik ben nog nooit van aanbieder gewisseld en heb een variabel contract bij Vattenfal waarbij het tarief (meen ik) twee keer jaar wisselt. Ik betaal nu 25ct per kWh. Als je zonnepanelen hebt en een WP dan is een dynamisch tarief toch helemaal niet zo interessant? De meeste stroom heb ik nodig in de periode nov-feb en dan zijn de gemiddelde prijzen fors hoger dan bij een variabel contract.
Bij gebruik van een thuisbatterij: Houdt er ook rekening mee dat er berichten zijn dat de RTE van een thuisbatterij circa 75% is. Het verschil tussen gem laden/ontladen moet dan al minstens 6 cent zijn.
Ik ga zeker een thuisbatterij kopen want levert van apr-sept genoeg op maar als je geen grote stroomverbruikers hebt in die periode (EV) dan gaat een dynamisch tarief mijn inziens geen enorm verschil maken.
[Afbeelding]
Ik registreer al sinds 2015 mijn stroomverbruik met P1monitor. Er is ergens een site waaribij je data kunt uploaden en kunt checken of een thuisbatterij interessant is. Is er ergens zo'n site voor de simualtie van een dynamisch contract?
Voor je laatste vraag: Wie heeft P1-Monitor en wil thuisbatterij-simulator testen?

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
Dat gaat om het testen van een thuisbatterij, dat heb ik al gedaan en kwam grofweg overeen met wat ik zelf berekend had:15kWh thuisbatterij levert jaarlijks circa 1.500kWh besparing op.

Ik wil weten of je dit ook ergens kunt testen voor voor een dynamisch contract. Dus waar je stroomverbruik van uur-tot-uur wordt afgezet tegen de historische prijzen van Tibber, Enever of Entsoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Aziona schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:45:
[...]
Dat gaat om het testen van een thuisbatterij, dat heb ik al gedaan en kwam grofweg overeen met wat ik zelf berekend had:15kWh thuisbatterij levert jaarlijks circa 1.500kWh besparing op.

Ik wil weten of je dit ook ergens kunt testen voor voor een dynamisch contract. Dus waar je stroomverbruik van uur-tot-uur wordt afgezet tegen de historische prijzen van Tibber, Enever of Entsoe.
Ah dan had ik je niet goed begrepen. Mocht je Homewizard hebben met de historische data dan kan je het eerder ingestelde tarief tijdelijk wijzigen naar dynamisch en dat voor jouw situatie kunnen bekijken.

Hetzelfde zal vast wel via Homeassistant kunnen maar ik ben niet bekend met een website/tool die hetzelfde biedt. Misschien dat een ander op het forum daar zo mee komt ;)

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 15:03

CSB

:D

Ik heb gisteren een gesprek gehad met een energie adviseur voor het verder verduurzamen van onze woning. Ik zit er niet in voor de handel maar wil zo goedkoop mogelijk en energie efficient verbruiken.
Nu adviseert men een Alpha Ess thuisbatterij (15 kWh) met een dynamisch contract bij Frank, echter lees ik hier verontrustende dingen over Frank Energie, met name over het dubbel in rekening brengen van de inkoopvergoeding. We hebben tevens momenteel PV (2100 kWh p.j.) en ik twijfel ook over bijplaatsing / vervanging van panelen, maar is dat interessant? Je wilt eigenlijk niet meer terugleveren als ik alles zo lees, zeker niet na 2027.
Ik heb later vandaag nog contact hierover, maar ben benieuwd naar jullie ideeën hieromtrent.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Ik ben nog nooit van aanbieder gewisseld en heb een variabel contract bij Vattenfal waarbij het tarief (meen ik) twee keer jaar wisselt. Ik betaal nu 25ct per kWh. Als je zonnepanelen hebt en een WP dan is een dynamisch tarief toch helemaal niet zo interessant? De meeste stroom heb ik nodig in de periode nov-feb en dan zijn de gemiddelde prijzen fors hoger dan bij een variabel contract.
[Afbeelding]
Ik registreer al sinds 2015 mijn stroomverbruik met P1monitor. Er is ergens een site waaribij je data kunt uploaden en kunt checken of een thuisbatterij interessant is. Is er ergens zo'n site voor de simualtie van een dynamisch contract?
Zelfs met alleen zonnepanelen is dynamisch interessant als je tegen een beetje onzekerheid kunt. Onderstaande is met 2700Wp panelen bijna vol op het zuiden, en afgezien van wassen/drogen/vaatwasser geen enkele mogelijkheid om te sturen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6xHVZ4Is3GRVJQnNreIG9FAIf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHCXHXGkmEWuwSqU7XuSa1IZ.jpg?f=fotoalbum_large
Een dan draaien wij nooit de was/droger in de nacht omdat we in houtskeletbouw wonen.

Je hebt een WP, die is bijna altijd ook in de winter te sturen naar wat goedkopere uren zeker als het vloerverwarming is.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

CSB schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:22:
Ik heb gisteren een gesprek gehad met een energie adviseur voor het verder verduurzamen van onze woning.
Wat is dat voor een adviseur?

-Waarom zou je iemand Frank adviseren, heeft inderdaad een zeer discutabele reputatie
-Waarom zou je iemand een thuisaccu adviseren? Heeft niets met duurzaamheid te maken en er is (nog) geen goed verdienmodel

Heeft hij wel eerst geadviseerd om je dak vol te leggen met zonnepanelen?
vanwege afschaffing salderen moet je, als je dat nog niet gedaan had (standaard advies Tweakers is al 7 jaar: leg je dak vol), zorgen dat je dak vol ligt met PV. Dit om zoveel mogelijk van je eigen verbruik af te kunnen dekken.
Wel proberen je teruglevering te minimaliseren inderdaad. Dat kan op 2 manieren:
-Meer stroom zelf verbruiken
-Omvormer (laten) terugregelen zodat hij niets meer het net opstuurt op het moment dat het jou geld kost.

Maar juist dit soort dingen zou je van een (capabele) adviseur mogen verwachten.

[ Voor 32% gewijzigd door de Peer op 06-03-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:56
Ik zit hier een beetje mee te lezen maar is een dynamisch contract voor een weining met warmtepomp en 5 pv panelen nou wel of niet gunstig (5500kWh per jaar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 15:03

CSB

:D

de Peer schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:11:
[...]

Wat is dat voor een adviseur?

-Waarom zou je iemand Frank adviseren, heeft inderdaad een zeer discutabele reputatie
-Waarom zou je iemand een thuisaccu adviseren? Heeft niets met duurzaamheid te maken en er is (nog) geen goed verdienmodel

Heeft hij wel eerst geadviseerd om je dak vol te leggen met zonnepanelen?
vanwege afschaffing salderen moet je, als je dat nog niet gedaan had (standaard advies Tweakers is al 7 jaar: leg je dak vol), zorgen dat je dak vol ligt met PV. Dit om zoveel mogelijk van je eigen verbruik af te kunnen dekken.
Wel proberen je teruglevering te minimaliseren inderdaad. Dat kan op 2 manieren:
-Meer stroom zelf verbruiken
-Omvormer (laten) terugregelen zodat hij niets meer het net opstuurt op het moment dat het jou geld kost.

Maar juist dit soort dingen zou je van een (capabele) adviseur mogen verwachten.
Oei, dit zorgt bij mij voor meer twijfel of we dit nou wel zouden moeten doen. Dank voor je heldere uitleg overigens!
Er wordt mij verteld dat met name de thuisaccu ervoor zal gaan zorgen dat ik in het meest ongunstigste geval altijd geld terug zou krijgen. Het zou zorgen dat we de PV opbrengst volledig zelf zouden gaan gebruiken en door de onbalans op het gecompenseerd zouden worden bij eventuele teruglevering. Klinkt te mooi om waar te zijn denk ik he?

Er bekruipt me nu ook het gevoel dat er enigszins iets niet klopt; de adviseur doet namelijk niet alleen adviseren maar werkt met partners om dit bij ons neer te zetten, waarbij hij vrijblijvende offertes heeft gestuurd met een vervaldatum van één dag. Ik wil nog even geen namen van het bedrijf noemen om te voorkomen dat ze wellicht verkeerd worden bejegend, maar ik kan zo snel even geen ervaringen online vinden.
Wellicht zou ik er verstandig aan doen om nog even wat verder te kijken.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

CSB schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 12:06:
[...]

Oei, dit zorgt bij mij voor meer twijfel of we dit nou wel zouden moeten doen. Dank voor je heldere uitleg overigens!
Er wordt mij verteld dat met name de thuisaccu ervoor zal gaan zorgen dat ik in het meest ongunstigste geval altijd geld terug zou krijgen. Het zou zorgen dat we de PV opbrengst volledig zelf zouden gaan gebruiken en door de onbalans op het gecompenseerd zouden worden bij eventuele teruglevering. Klinkt te mooi om waar te zijn denk ik he?

Er bekruipt me nu ook het gevoel dat er enigszins iets niet klopt; de adviseur doet namelijk niet alleen adviseren maar werkt met partners om dit bij ons neer te zetten, waarbij hij vrijblijvende offertes heeft gestuurd met een vervaldatum van één dag. Ik wil nog even geen namen van het bedrijf noemen om te voorkomen dat ze wellicht verkeerd worden bejegend, maar ik kan zo snel even geen ervaringen online vinden.
Precies, even goed kritisch naar kijken, want die adviseur heeft duidelijk andere belangen. Dus niet te snel beslissen en eerst hier op het forum om advies vragen ter controle. En dan niet in dit topic overigens ;-)

Voor mij, met 63 zonnepanelen en 2 EV's kan een accu nog niet echt uit. Ik moet dan altijd lachen als ik mensen met 6 zonnepanelen dure accu's zie kopen. Daar is geen business case voor opgesteld denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 06-03-2025 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

AMARONE schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:56:
Ik zit hier een beetje mee te lezen maar is een dynamisch contract voor een weining met warmtepomp en 5 pv panelen nou wel of niet gunstig (5500kWh per jaar)?
Daar is geen zinnig antwoord op te geven. Dat hangt onder andere van het weer af en wat er in Oekraïne gaat gebeuren. En daarnaast natuurlijk jouw specifieke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17:02
Sinds eind november vorig jaar heb ik een EV en sinds medio december een dynamisch contract voor stroom. Voor mij nog relatief nieuw dus. Het bevalt uitstekend maar ik wil even een dubbel check doen of ik niets over het hoofd zie.

We hebben deze week een aantal dagen (gehad) waarop de stroomprijs tussen zeg 11:00-15:00 het laagst is en significant lager dan de rest van de dag. Ik laad mijn EV tijdens die uren een paar uurtjes en stel het laadvermogen zo laag mogelijk in. Op die manier gebruik ik mijn eigen zonnestroom (en lever ik die dus niet terug tegen het laagste tarief op de dag) + nog een klein beetje van het net.

Dit lijkt mij kostentechnisch het meest efficiënt. Klopt mijn aanname dat dit een goede strategie? Ik verspreid het volladen van de EV dus over een aantal dagen omdat in de laagste uurtjes omdat ik denk dat dit t voordeligst is.

Overigens heb verbruik ik op jaarbasis ruim meer stroom dan mijn zonnepanelen opwekken.

Dank voor de sanity check!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Zoals al een jaar in de topicwarning staat:
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover.

Thuisaccu's hebben voldoende andere topics :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• koboy

koboy

JeroenVerweij schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:32:
Sinds eind november vorig jaar heb ik een EV en sinds medio december een dynamisch contract voor stroom. Voor mij nog relatief nieuw dus. Het bevalt uitstekend maar ik wil even een dubbel check doen of ik niets over het hoofd zie.

We hebben deze week een aantal dagen (gehad) waarop de stroomprijs tussen zeg 11:00-15:00 het laagst is en significant lager dan de rest van de dag. Ik laad mijn EV tijdens die uren een paar uurtjes en stel het laadvermogen zo laag mogelijk in. Op die manier gebruik ik mijn eigen zonnestroom (en lever ik die dus niet terug tegen het laagste tarief op de dag) + nog een klein beetje van het net.

Dit lijkt mij kostentechnisch het meest efficiënt. Klopt mijn aanname dat dit een goede strategie? Ik verspreid het volladen van de EV dus over een aantal dagen omdat in de laagste uurtjes omdat ik denk dat dit t voordeligst is.

Overigens heb verbruik ik op jaarbasis ruim meer stroom dan mijn zonnepanelen opwekken.

Dank voor de sanity check!
Uitgaande van meer afname dan terugleveren (en netjes salderen):
Stroom heeft op een bepaald uur een zekere waarde, of die nou van je PV of van het net komt.
Wat je nu bereikt is dat door de lage laadsnelheid je laadverliezen omhoog gaan en je auto niet vol is na de goedkope periode.

Nee, dit is dus NU niet de beste strategie; gewoon op maximale snelheid volgooien die EV tijdens een laag tarief periode. Alleen wanneer je de auto niet elke dag veel hoeft te laden is het nuttig om te kijken naar hoe de tarieven mogelijk de dagen er na zitten. Voorbeeld: je gaat niet op vrijdag tegen 15 cent de auto volgooien als je (redelijkerwijs) kunt verwachten dat op zondag de prijs flink lager gaat zijn.
Als per 2027 de salderingsregeling afloopt is jouw strategie wel de juiste omdat je teruggeleverde stroom dan in 1x iets van 12/13 cent minder waard wordt. Maar ook dan geldt zeker als de prijzen negatief zijn: vol vermogen laden als dat kan gezien de tarief/weersverwachting.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:12

EmHaKa

harêuh

Mochten er mensen zijn die zich afvragen of de ZP afrekening wel klopt zo zonder specificaties:
ik controleer ze iedere maaand en het klopt op de cent:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHt8js6d7XrB_3tM9Ok2NPDLsjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9MmbwRwsroUmUqgiK3UJ2Ao.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn kassabon:
https://spotswitch.net/Spotswitch-DynPrice-2025-02.pdf
waarvan dit de samenvatting snapshot is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdYPp2tmzkSa2S9xJvNcy2rmF6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYDaqmT9foZTa9dwSWxqxJ0i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
koboy schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:12:
[...]

Uitgaande van meer afname dan terugleveren (en netjes salderen):
Stroom heeft op een bepaald uur een zekere waarde, of die nou van je PV of van het net komt.
Wat je nu bereikt is dat door de lage laadsnelheid je laadverliezen omhoog gaan en je auto niet vol is na de goedkope periode.

Nee, dit is dus NU niet de beste strategie; gewoon op maximale snelheid volgooien die EV tijdens een laag tarief periode. Alleen wanneer je de auto niet elke dag veel hoeft te laden is het nuttig om te kijken naar hoe de tarieven mogelijk de dagen er na zitten. Voorbeeld: je gaat niet op vrijdag tegen 15 cent de auto volgooien als je (redelijkerwijs) kunt verwachten dat op zondag de prijs flink lager gaat zijn.
Als per 2027 de salderingsregeling afloopt is jouw strategie wel de juiste omdat je teruggeleverde stroom dan in 1x iets van 12/13 cent minder waard wordt. Maar ook dan geldt zeker als de prijzen negatief zijn: vol vermogen laden als dat kan gezien de tarief/weersverwachting.
Dank voor je reactie! Laadverliezen was totaal niet bij mij opgekomen.

Toch nog een checkvraag: de auto hoeft niet helemaal vol te zijn in een dag (in ieder geval niet deze week). Dan is spreiden toch juist wel zinvol? Zelfs met laadverliezen? Of zijn die dusdanig hoog dat die het effect van het verspreiden van laden compleet teniet doen?

Want dan laad ik iedere dag een beetje en steeds met zonnestroom (+ wat van t net), terwijl ik die zonnestroom anders maar tegen 16 cent verkoop?

Of maakt t geen fluit uit ivm salderen en zijn de laadverliezen hier de enige factor die dit sommetje negatief beïnvloeden?

Sorry, confused. Ik wil t graag snappen :) Dank alvast als je nog wilt reageren om t hopelijk voor mij op te helderen!

Edit: ik zit bij Tibber, dus netjes salderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

JeroenVerweij schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:51:
[...]

Toch nog een checkvraag: de auto hoeft niet helemaal vol te zijn in een dag (in ieder geval niet deze week). Dan is spreiden toch juist wel zinvol? Zelfs met laadverliezen? Of zijn die dusdanig hoog dat die het effect van het verspreiden van laden compleet teniet doen?

Want dan laad ik iedere dag een beetje en steeds met zonnestroom (+ wat van t net), terwijl ik die zonnestroom anders maar tegen 16 cent verkoop?

Of maakt t geen fluit uit ivm salderen en zijn de laadverliezen hier de enige factor die dit sommetje negatief beïnvloeden?

Sorry, confused. Ik wil t graag snappen :) Dank alvast als je nog wilt reageren om t hopelijk voor mij op te helderen!

Door het salderen maakt het geen fluit uit of de stroom nou van de zonnepanelen komt of van het net. Je saldeert al je opbrengst, dus nu hoeft alleen maar te sturen op prijs, en in die prijs zitten best wel patronen en ook een sterke weer-afhankelijkheid. Zondag is door het lagere verbruik over het hele land gezien goedkoper. Dus zeker als er een zonnige zondag in aankomst is zou ik proberen dan te laden.
Laden zowiezo met een zo hoog mogelijk vermogen om de laadverliezen te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Laadverlies hangt heel erg af van de (lader in de) auto. Er zijn auto's waarbij het verlies oploopt van 35% bij lage Laad snelheid tot 10% bij vol vermogen. Maar er zijn ook auto's waar het verschilt van 12% tot 10% en het dus eigenlijk weinig uitmaakt
JeroenVerweij schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:51:
[...]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Dank @koboy en @prein2! Ik ga dit voortaan aanpassen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:27
*knip* ook dit is offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door Proton_ op 07-03-2025 08:54 ]

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Ik heb sinds eind vorig jaar een dynamisch contract bij tibber en ik probeer mijn ev op gunstige tijden de laden e.d.

Ik vraag me alleen af hoe het nou zit met zonnepanelen. Wanneer is het nou slim om de zonnepanelen te limieteren zodat ze netto niet terugleveren? Moet dan de prijs echt onder 0 zijn? Of geldt vandaag ook, waarbij de prijs in de middag inclusief belasting 12 cent was, maar zonder belasting -0,4 cent, net onder 0 dus...

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:01
geerttttt schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:48:
Ik heb sinds eind vorig jaar een dynamisch contract bij tibber en ik probeer mijn ev op gunstige tijden de laden e.d.

Ik vraag me alleen af hoe het nou zit met zonnepanelen. Wanneer is het nou slim om de zonnepanelen te limieteren zodat ze netto niet terugleveren? Moet dan de prijs echt onder 0 zijn? Of geldt vandaag ook, waarbij de prijs in de middag inclusief belasting 12 cent was, maar zonder belasting -0,4 cent, net onder 0 dus...
Wil je de beslissing financieel of uit milieu-oogpunt maken?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Microstar schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:53:
[...]

Wil je de beslissing financieel of uit milieu-oogpunt maken?
Financieel. Aan alle kanten wordt je financieel genaaid (warmtepomp wordt verplicht, of Nee toch niet, de elektrische auto, salderingsregeling en terugleverboete, etc..). Ik doe genoeg groens, dit managen gaat me om geldbesparing! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:16
[...]

REL toevallig? ;)

verder offtopic

[ Voor 16% gewijzigd door Fr33z op 06-03-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
JT schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:08:
[...]

Dat is een beste overcapaciteit. Dan kan een accu ook wel eens interessant worden, opslaan van je panelen in de goedkope uren en dan leveren wanneer het duurder is.
Ik ben het aan het overwegen, maar wacht nog even tot de prijzen zakken. Ik ben (nog?) niet zo'n tweaker dat ik zelf een systeem in elkaar zet 8)

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
geerttttt schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:48:

Als de prijs excl. belasting, negatief is, moeten je zonnepanelen enkel je eigen verbruik coveren.
En dus NIET terug leveren van het net.

Als de prijs incl. belasting, negatief is, moet je je zonnepanelen gewoonweg helemaal uitzetten. En je volledige verbruik (en meer) uit het net halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

bottom line schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 01:51:
[...]

Als de prijs excl. belasting, negatief is, moeten je zonnepanelen enkel je eigen verbruik coveren.

Als de prijs incl. belasting, negatief is, moet je je zonnepanelen gewoonweg helemaal uitzetten. En je volledige verbruik (en meer) uit het net halen.
Dat klinkt duidelijk, dank je. Maar wat ik niet snap, je mag nu toch nog de belastingen salderen op jaarbasis? Dus stel de prijs is nu 10 cent inclusief belasting, dus dan is het iets van -5 cent kaal, dan levert terugleveren je toch eigenlijk nog netto 5 cent meer op per kwh dan de boel uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:03
geerttttt schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:24:
[...]

Dat klinkt duidelijk, dank je. Maar wat ik niet snap, je mag nu toch nog de belastingen salderen op jaarbasis? Dus stel de prijs is nu 10 cent inclusief belasting, dus dan is het iets van -5 cent kaal, dan levert terugleveren je toch eigenlijk nog netto 5 cent meer op per kwh dan de boel uitzetten?
Ik denk dat het zit in de afname. De EB kun je wegsalderen. Je moet hem dan ook wel afgenomen hebben. Ben nog een leek bij dynamisch. Kijk er wel naar.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 07-03-2025 07:31 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
geerttttt schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:24:
[...]

Als je minder verbruikt, dan wat je op het net zet, dan moet je kijken naar wat je energieleverancier doet met de extra stroom (vergoeding). Niet iedereen geeft je alle kosten terug.
Als je teveel verbruikt, minder zonnestroom dan netstroom, dan maakt het inderdaad niet uit.

[ Voor 3% gewijzigd door bottom line op 07-03-2025 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:16

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]
Als je zonnepanelen hebt en een WP dan is een dynamisch tarief toch helemaal niet zo interessant?
Ik kan het niet vinden op de Vattenfal site, maar ik zou er vanuit gaan dat de leverkosten bij een variabel contract veel hoger zijn dan bij een dynamisch tarief.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
[...]

Tja, een adviseur die je een offerte doet met een geldigheid van 1 dag is geen adviseur, maar een verkoper. Misschien betaalt Frank hem wel een commissie.

Een batterij is niet per se een slecht idee icm dynamische tarieven, maar dan kun je best even verder uitzoeken welke opties er zijn. Probleem met de meeste 'kant-en-klare' aanbiedingen is dat ze te duur zijn per kWh om economisch gezien zinvol te zijn.

Dynamische tarieven zijn interessanter wanneer je meer kunt sturen. Check ook even de topic start hiervoor. Een hele grote factor is de auto. Ga je elektrisch rijden, dan kun je echt veel besparen. Je gemiddelde kWh prijs zal kunnen dalen (mits je enigszins oplet wanneer je de auto vol laadt) en je voorkomt het moeten tanken tegen hoge kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
Netbeheerders willen de stroom in de spits tussen 17:00 en 21:00 duurder maken,

Waarschijnlijk om de EV inpluggers te bewegen de auto in de nacht te gaan laden.

https://www.telegraaf.nl/...urder-op-te-vol-stroomnet

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:49
Bijzonder artikel , dynamische contracten worden niet genoemd. Echter is het heel ingewikkeld om het genoemde te realiseren?

De contracten lijken de oplossing niet een netbeheerder die gaat rommelen.

[ Voor 23% gewijzigd door NielsvdBeek op 07-03-2025 09:23 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
Question Mark schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:12:
[...]Ik kan het niet vinden op de Vattenfal site, maar ik zou er vanuit gaan dat de leverkosten bij een variabel contract veel hoger zijn dan bij een dynamisch tarief.
Tarievenoverzicht Vattenfall per 1 februari 2025: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORKcX-JUM7nIEIbKSotI2RCQwUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EHtBe5DgBB8I0Recmgik5WWH.png?f=fotoalbum_large
Tibber: € 5,99
Vattenfall: € 7,43 (verschil + € 15 euro per jaar t.o.v. Tibber)

Ik lees ook een discussie over zonnepanelen uitzetten:
De de terugleververgoeding bij Vattenfall is 12,3 cent (btw vrij).
De terugleverboete is € 441,32 (zie print pdf in eerdere post), dat is dus € 441,32 /5000 * 1,21 = 10,7 cent per KwH. De opbrengst is dus 1,6 cent. Bij Vattenfall kost het uitzetten van je zonnepanelen dus 12,3 cent per kWh (zo slim zijn ze wel om de boete vast te maken en de vergoeding variabel).
Je bent dus knap stom bezig om (bij Vattenfall) je zonnepanelen uit te zetten (bij een variabel contract).

[ Voor 27% gewijzigd door Aziona op 07-03-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:06
NielsvdBeek schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:22:
Echter is het heel ingewikkeld om het genoemde te realiseren?
Zolang ik mij kan herinneren hebben mijn ouders al meter met dag en nacht tarief. En ik ben zelf ook al heel oud :+

Dus in basis lijkt het mij niet zo moeilijk.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
Danzare schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:15:
[...]

De variabele opslag elektra per kwh is 1,5 cent goedkoper bij Frank, kan het zijn dat daardoor het verschil niet meer zo groot is?
Ik ben zeker geen fan hoor, ben benieuw naar de verschillen.
Tja, nu vergelijk je een van de duurdere aanbieders (Hegg) met een van de slechtste (Frank); althans icm PV en/of batterij.

Bijv. bij Tibber betaal je een fractie meer per kWh (0,15 cent per kWh verschil), maar is het maandbedrag lager dan bij Frank: 75 cent per maand. Oftewel, met gemiddeld minder dan 500 kWh per maand ben je bij Zonneplan ook goedkoper uit zonder dat je PV hebt.

Mensen, doe jezelf een plezier en check de prijzen en voorwaarden in de topic start voor je een aanbieder kiest. Zeker met het soort opdringerige adviseurs dat nu rondloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Aziona schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:27:
[...]
Tarievenoverzicht Vattenfall per 1 februari 2025: [Afbeelding]
Tibber: € 5,99
Vattenfall: € 7,43 (verschil + € 15 euro per jaar t.o.v. Tibber)

Ik lees ook een discussie over zonnepanelen uitzetten:
De de terugleververgoeding bij Vattenfall is 12,3 cent (btw vrij).
De terugleverboete is € 441,32 (zie print pdf in eerdere post), dat is dus € 441,32 /5000 * 1,21 = 10,7 cent per KwH. De opbrengst is dus 1,6 cent. Bij Vattenfall kost het uitzetten van je zonnepanelen dus 12,3 cent per kWh (zo slim zijn ze wel om de boete vast te maken en de vergoeding variabel).
Je bent dus knap stom bezig om (bij Vattenfall) je zonnepanelen uit te zetten (bij een variabel contract).
Die boete bij Vattenfall wordt berekend op netto teruggeleverde energie. Die boete wordt dus lager als je de panelen uitschakelt. Omdat het in staffels werkt moet je een beetje zoeken en sturen om (marginaal) iets te kunnen optimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:59

Bravo

Second Best

bilgy_no1 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:44:
[...]

Die boete bij Vattenfall wordt berekend op netto teruggeleverde energie. Die boete wordt dus lager als je de panelen uitschakelt. Omdat het in staffels werkt moet je een beetje zoeken en sturen om (marginaal) iets te kunnen optimaliseren.
Maar je vergoeding wordt ook lager als je de panelen uitschakelt, je krijgt er geen 14 ct meer voor.
Gemiddeld levert een kWh export toch nog 1,5 ct op (afhankelijk of je onderin of bovenin een staffel zit) bij Vattenfall.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Bravo schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:49:
[...]

Maar je vergoeding wordt ook lager als je de panelen uitschakelt, je krijgt er geen 14 ct meer voor.
Gemiddeld levert een kWh export toch nog 1,5 ct op (afhankelijk of je onderin of bovenin een staffel zit) bij Vattenfall.
Precies, daarom zeg ik ook dat je misschien marginaal iets kunt optimaliseren afhankelijk van hoe de staffels werken. Ik stel me zo voor dat als je net in een nieuwe staffel valt (bijv. 5001 kWh terugleveren) dat je dan beter 2 kWh minder terug kunt leveren (in dat geval dus 4999 kWh), waardoor je 0,28 minder ontvangt maar een paar tientjes terugleverkosten voorkomt.

Maar goed, ik verdiep me er verder niet in, want het gaat hier om dynamische tarieven en niet om vaste contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danzare
bilgy_no1 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:41:
[...]

Tja, nu vergelijk je een van de duurdere aanbieders (Hegg) met een van de slechtste (Frank); althans icm PV en/of batterij.

Bijv. bij Tibber betaal je een fractie meer per kWh (0,15 cent per kWh verschil), maar is het maandbedrag lager dan bij Frank: 75 cent per maand. Oftewel, met gemiddeld minder dan 500 kWh per maand ben je bij Zonneplan ook goedkoper uit zonder dat je PV hebt.

Mensen, doe jezelf een plezier en check de prijzen en voorwaarden in de topic start voor je een aanbieder kiest. Zeker met het soort opdringerige adviseurs dat nu rondloopt.
Dat heb ik gezien, maar het merk batterij en laadpaal moeten wel ondersteund worden om gebruik te kunnen maken van slimme diensten. Hegg kan ook de laadpaal aansturen, terwijl Frank alleen de batterij kan aansturen (en dat momenteel slecht doet). Het zijn zoveel variabelen, ik denk dat een duurdere aanbieder met betere ondersteuning me meer oplevert... Maar uitrekenen is vrijwel onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Danzare schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:44:
[...]

Dat heb ik gezien, maar het merk batterij en laadpaal moeten wel ondersteund worden om gebruik te kunnen maken van slimme diensten. Hegg kan ook de laadpaal aansturen, terwijl Frank alleen de batterij kan aansturen (en dat momenteel slecht doet). Het zijn zoveel variabelen, ik denk dat een duurdere aanbieder met betere ondersteuning me meer oplevert... Maar uitrekenen is vrijwel onmogelijk.
Er zijn ook andere manieren om het laden van de auto aan te sturen. Ik doe het zelf gewoon 'handmatig': wanneer ik moet laden check ik de prijzen en verwachtingen en dan plan ik het in. Mijn kabel moet ook over de stoep, dus ik kan de auto niet altijd ingeplugd laten. Maar los daarvan lijkt de batterij van mijn auto niet zo goed te doen op laadbeurten die regelmatig worden onderbroken.

Verder zijn er ook andere oplossingen die los staan van de Energieleverancier, waaronder Home Assistant en Jedlix. Ook doet Tibber aan veel integraties, maar ik weet niet of jouw batterij daar ook wordt bediend. Dan zit je ook wel vast aan een aanbieder, maar die saldeert in elk geval wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:51
habbekrats schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:19:
Netbeheerders willen de stroom in de spits tussen 17:00 en 21:00 duurder maken,

Waarschijnlijk om de EV inpluggers te bewegen de auto in de nacht te gaan laden.

https://www.telegraaf.nl/...urder-op-te-vol-stroomnet
Het is donders simpel. Als netbeheerders de periode van 10:00 tot 16:00 bij de dalperiode trekken, zullen de verschillend tussen dal- en normaaltarief bij vaste contracten enorm toenemen. Dan heb je een flinke prijsprikkel om niet in de ochtend- en avondpiek te verbruiken. Klaar.

Ik snap niet waarom er moeilijker wordt gedacht dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
marcop23 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:16:
[...]

Het is donders simpel. Als netbeheerders de periode van 10:00 tot 16:00 bij de dalperiode trekken, zullen de verschillend tussen dal- en normaaltarief bij vaste contracten enorm toenemen. Dan heb je een flinke prijsprikkel om niet in de ochtend- en avondpiek te verbruiken. Klaar.

Ik snap niet waarom er moeilijker wordt gedacht dan dit.
Dal en normaal zijn tarieven daar gaan de energieleveranciers over
Netwerkbeheerders gaan over netwerkkosten en volgens de minister gaan die naar per uur verschillend als ook met verschil tussen zomer en winter, wat heel normaal is in veel andere landen.

Ik weet zo geen ander land in de wereld die het transportdeel van netwerkkosten als vaste lasten heeft.

Als consument zijn we op laagste spanningsvlak aangesloten 230/400V, op hoogste spanningsvlak heeft al dynamische netwerkkosten sinds 1-1 2025.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqegkJth_gVqA4xH_fMQLvUwp7c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7K5t5xm4htV27tQV4t9dvSwm.png?f=user_large
rood = 100% en donkergroen 60% van het basis max tarief

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Domba schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Dal en normaal zijn tarieven daar gaan de energieleveranciers over
De tarieven wel, maar de periodes (tijdstippen) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
marcop23 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:27:
[...]

De tarieven wel, maar de periodes (tijdstippen) niet.
Netwerkbeheerders alleen ook niet.
Bijv bij enexis zijn die niet eens het zelfde en afhankelijk van welk deel /regio je aansluiting zit, verschilt dat.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:09
bottom line schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 01:51:
[...]

Zolang je totaal meer afneemt dan teruglevert niet toch? Dan moet* je gewoon gaan uitschakelen zodra de prijs incl belasting negatief is en ander niet.

*Je moet natuurlijk niks... Gaat ook niet over hele schokkende bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Domba schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Netwerkbeheerders alleen ook niet.
Bijv bij enexis zijn die niet eens het zelfde en afhankelijk van welk deel /regio je aansluiting zit, verschilt dat.
Is het niet de beslissing van de netbeheerder om de historische regionale verschillen in stand te houden? Waardoor Enexis Limburg inderdaad verschillende dag/nachtperiodes heeft vergeleken met Enexis Noord-Nederland? Voor zover ik weet is het verder niet in een wet opgenomen, maar corrigeer me gerust als dat niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

marcop23 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:40:
[...]

Is het niet de beslissing van de netbeheerder om de historische regionale verschillen in stand te houden? Waardoor Enexis Limburg inderdaad verschillende dag/nachtperiodes heeft vergeleken met Enexis Noord-Nederland? Voor zover ik weet is het verder niet in een wet opgenomen, maar corrigeer me gerust als dat niet klopt.
Dit blijft toch echt de meest vage regeling he

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
amw82 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Zolang je totaal meer afneemt dan teruglevert niet toch? Dan moet* je gewoon gaan uitschakelen zodra de prijs incl belasting negatief is en ander niet.

*Je moet natuurlijk niks... Gaat ook niet over hele schokkende bedragen.
Yes. Zolang je meer afneemt dan teruglevert gewoon niet naar kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door bottom line op 07-03-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

bottom line schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 07:53:
[...]

Als je minder verbruikt, dan wat je op het net zet, dan moet je kijken naar wat je energieleverancier doet met de extra stroom (vergoeding). Niet iedereen geeft je alle kosten terug.
Als je teveel verbruikt, minder zonnestroom dan netstroom, dan maakt het inderdaad niet uit.
Ah ja ik neem 12.000 kWh van het stroomnet af, en lever 9.000 kWh terug. Dus ik kom per definitie zonnestroom tekort op jaarbasis.

Dus, gewoon maximaal terugleveren zolang de prijs inclusief belasting niet onder de 0 komt. Mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
marcop23 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 15:40:
[...]

Hier heb je een jurist nodig of de netbeheerder wel belanghebbende is in deze en wie bevoegd is om het verzoek te doen (NMA-periode)

We hebben wat dat betreft een gedrogt van een toezichthouder met de ACM, als analogie.
Als consument kan je een klacht indienen als je denkt dat energieleverancier zich niet aan de regels houdt, maar je kan geen handhavingsverzoek indienen omdat je in strikte zin als gedupeerde klant van de energieleverancier geen belanghebbende bent en aangewezen bent op de willekeur van de ACM.

En dit komt regelmatig langs zoals hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17:58
Thepawn schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:51:
[quote]koboy schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:36:
[...]

[...]

Een paar jaar geleden had ik nooit gedacht dat ik betaald zou krijgen voor het verbruik van het net. Vandaag kreeg ik netto 15 kWh, en daar bovenop nog eens 1,78 euro.[Afbeelding]
Als je maar genoeg panelen op het dak gooit zit je bijna altijd in de Plus...,zogauw de zon gaat schijnen...en een accu erbij natuurlijk, nog mooier even vol laden wanneer prijs goed zit, maarja wat is de investering allemaal wel niet...

[ Voor 8% gewijzigd door Deldenaar op 07-03-2025 18:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:50
[...]

Als iemand een offerte met een geldigheid van één dag aan zou bieden zou ik daar per definitie niet mee verder gaan, ook al is het aanbod nog zo lucratief. Kan nooit een betrouwbare partij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
Deldenaar schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 18:36:
[...]

Als je maar genoeg panelen op het dak gooit zit je bijna altijd in de Plus...,zogauw de zon gaat schijnen...en een accu erbij natuurlijk, nog mooier even vol laden wanneer prijs goed zit, maarja wat is de investering allemaal wel niet...
Zeker zoals veel gezegd. Vol gooien je dak. En inderdaad is de investering waard.

Gisteren was de netto opbrengst alweer een mooie dag. Kosten 68ct voor 26kwh afname en 32kwh terugleveren op basis van de dynamische tarieven.

Afgelopen jaar 3000 wp bijgelegd om meer dekkend te zijn met het verbruik na installatie warmtepomp.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:08
NielsvdBeek schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:31:
[...]

Afgelopen jaar 3000 kwp bijgelegd om meer dekkend te zijn met het verbruik na installatie warmtepomp.
Ja, met 3000 kWp kan ik me voorstellen dat je je verbruik kan afdekken 😉
Er zijn niet veel mensen die 3 MWp kwijt kunnen op hun dak.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
[...]

Zeker zoals veel gezegd. Vol gooien je dak. En inderdaad is de investering waard.

Gisteren was de netto opbrengst alweer een mooie dag. Kosten 68ct voor 26kwh afname en 32kwh terugleveren op basis van de dynamische tarieven.

Afgelopen jaar 3000 kwp bijgelegd om meer dekkend te zijn met het verbruik na installatie warmtepomp.
Terugleveren heeft dus geld gekost. Ik ben wel aan het kijken of dynamisch hier iets zou kunnen zijn. We hebben een EV maar mogen die nog niet laden aan huis. Geen eigen oprit. De boetes bij teruglevering maken het wel interessanter om te gaan overstappen. Voor je beeld. 3000 kWh opwek per jaar. 2150 kWh gaat terug om later op te halen (winter, herfst) en de rest is dus direct verbruik. Zit 1 HW thuisbatterij tussen nu. Geen financieel gewin, puur testen. We zijn netto afnemer / draaien bijna 0 per jaar.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:20

HvM

Devke schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:44:
[...]

Terugleveren heeft dus geld gekost. Ik ben wel aan het kijken of dynamisch hier iets zou kunnen zijn. We hebben een EV maar mogen die nog niet laden aan huis. Geen eigen oprit. De boetes bij teruglevering maken het wel interessanter om te gaan overstappen. Voor je beeld. 3000 kWh opwek per jaar. 2150 kWh gaat terug om later op te halen (winter, herfst) en de rest is dus direct verbruik. Zit 1 HW thuisbatterij tussen nu. Geen financieel gewin, puur testen. We zijn netto afnemer / draaien bijna 0 per jaar.
Terugleveren op de dure uren maakt dynamisch interessanter. Dus als je dat voor elkaar krijgt + het lukt om op de goedkope uren op te slaan / EV laden dan is het cirkeltje rond. Zo werkt het bij althans. Wat nog een optie is: grote stroomverbruiker zoals boiler gebruiken voor de goedkope uren, daarmee sla je ook stroom op voor later gebruik.

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 2x 2.7 kWh thuisbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
Het is maar net hoe je het zegt.

Het gemiddelde tarief 20ct van terugleveren (export)was lager dan de import a 26ct

Gelukkig salderen we nog, de btw van het overschot kan weer van de import af.

Ik heb inderdaad een warmtepomp boiler voor tapwater die het element bijschakeld bij overschot PV en de temperatuur van het water hoger verwarmt dan op de warmtepomp functie.

[ Voor 36% gewijzigd door NielsvdBeek op 08-03-2025 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:20

HvM

NielsvdBeek schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:51:
Het is maar net hoe je het zegt.

Het tarief van terugleveren (export)was lager dan de import

Gelukkig salderen we nog, de btw van het overschot kan weer van de import af.
Helemaal waar, ja.
Zolang we kunnen salderen maakt het niet uit.
Ik reken alvast zonder salderen want dat zal het straks toch zijn...

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 2x 2.7 kWh thuisbatterij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devke
HvM schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:49:
[...]

Terugleveren op de dure uren maakt dynamisch interessanter. Dus als je dat voor elkaar krijgt + het lukt om op de goedkope uren op te slaan / EV laden dan is het cirkletje rond. Zo werkt het bij althans. Wat nog een optie is: grote stroomverbruiker als boiler gebruiken voor de goedkope uren, daarmee sla je ook stroom op voor later gebruik.
Dat is denk ik ook wat het interessanter maakt. Schuiven met verbruik / laden / ontladen. Heb hier nog wel een bruggetje te gaan. De bekende WAF. "Ik wil kunnen wassen wanneer het mij uitkomt". Dat kan. Uitstelknoppie en in de app kijken naar de prijzen. Ik ga de reactie maar niet delen 😜. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Maar goed. Ik ben ook in HA aan de freubel. De HW bat laat zich nog niet sturen. Ik zag via de HW app dat dynamisch 100 euro duurder zou zijn geweest afgelopen jaar dan variabel. Echter moet de boete van ruim 200 euro per jaar daar nog vanaf. Daarom wordt het al interessanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsvdBeek
Er kan flink gewassen worden vandaag ;-) met name vanmiddag, helpt niet verwacht ik :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
NielsvdBeek schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 11:07:
Er kan flink gewassen worden vandaag ;-) met name vanmiddag, helpt niet verwacht ik :X
Zoiets dus. Batterij laden is dit qua kleur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYBiimqe2HiJTLfa96qjJY7Aliw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGXf9kh0mZHJA7PdjFHX0QsA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AaQKRAp6JA_MZL_4odD-mE230jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQ2RfeBN5Q9rVQVrGQEBlOtG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
Devke schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Ik zag via de HW app dat dynamisch 100 euro duurder zou zijn geweest afgelopen jaar dan variabel. Echter moet de boete van ruim 200 euro per jaar daar nog vanaf. Daarom wordt het al interessanter.
Dan is dynamisch per saldo toch al beter door die boete bij variabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Sportmind schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 12:27:
[...]

Dan is dynamisch per saldo toch al beter door die boete bij variabel?
Ik betaal een 100 euro meer nu (fictief) vlgs de HW app. De boete is dacht ik naar een ruime 250 euro gegaan (zonder huidige net aangeschafte) batterij opslag. Maar dat is appels met peren vergelijken. Zonder zou het met de boete dus idd al interessanter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:59
[...]

Afgelopen jaar 3000 wp bijgelegd om meer dekkend te zijn met het verbruik na installatie warmtepomp.
En hoeveel euro heeft dat gekost? Zonnepanelen zijn tegenwoordig niet echt goeie business case. Je kan met dynamisch contract prima profiteren van de panelen van je buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsvdBeek
3000wp bijleggen was met een beetje handigheid 700 euro op het platte dak van de carport/schuur. Nog steeds een prima business case krijg 20 ct gemiddeld voor de opbrengst (gisteren) dat hoef ik niet te importeren uit het net er kan nog gesaldeerd worden dus die heb ik er voor 2027 er vast weer uit.

2024 dynamische tarieven:
Die 3000wp leverde vorig jaar 300 euro aan energie terug. Hoezo niet zinvol. De andere 7000wp € 1120.

De prijzen zijn lekker laag nu voor een mooi set zonnepanelen

[ Voor 23% gewijzigd door NielsvdBeek op 08-03-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
NielsvdBeek schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:31:
3000wp bijleggen was met een beetje handigheid 700 euro op het platte dak van de carport/schuur. Nog steeds een prima business case krijg 20 ct gemiddeld voor de opbrengst (gisteren) dat hoef ik niet te importeren uit het net er kan nog gesaldeerd worden dus die heb ik er voor 2027 er vast weer uit.

Die 3000wp leverde vorig jaar 300 euro aan energie terug. Hoezo niet zinvol. De andere 7000wp € 1120.

Ik denk dat de winst zit in zelf doen. Ik denk als je nu een 5000 Wp laat leggen dat je ook snel die 5 a 6k kwijt bent. Ik heb vorig jaar zomer gekeken of ik mijn panelen wilde upgraden. Had dit er niet voor over. Heb nu 3330 Wp liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
Omvormer voor 400 euro , panelen 750, installatiemateriaal 500 dan is arbeidsloon erbij geen 6000 euro totaal hoop ik. Maar goed.

Voor huidige prijzen incl installatie onder de 0,8 euro per wp moet lukken.

[ Voor 23% gewijzigd door NielsvdBeek op 08-03-2025 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:54
Ik besef me dat ik met deze vraag vooral oproep tot speculatie over toekomstige stroomprijzen, maar ik ben benieuwd of mensen ervaring hebben met het "verticaal plaatsen" van zonnepanelen. Daarmee bedoel ik zonnepanelen die geplaatst zijn om optimaal gebruik te maken van avondzon (of eventueel ochtendzon) en geen rekening te houden met overdag als je meestal niet thuis bent. Ik kan me zo voorstellen dat dat met een dynamisch energiecontract op een gegeven moment wel rendabel wordt als er sterke pieken in de stroomprijs in de avond zijn. Voor de goede orde, ik plaats "verticaal" tussen aanhalingstekens omdat het natuurlijk niet letterlijk betekent dat je ze helemaal recht tegen je zijmuur plaats, maar wel onder een zodanige hoek dat je vooral de avondzon aanspreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:59
NielsvdBeek schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:31:

Zelf leggen voor 700 euro is idd zeer scherp. Dat lukt bijna niemand.

En hoe heb je gister dynamisch 20 cent gekregen? Prijzen waren bijna 0 in de middag. En tuurlijk helpt salderen maar dan moet je geen overschot hebben op jaarbasis en je saldeert alleen de belasting natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
Stroomprijs en de btw . Verder gewoon de zon het werk laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:46
Kerngezond schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:34:
Ik besef me dat ik met deze vraag vooral oproep tot speculatie over toekomstige stroomprijzen, maar ik ben benieuwd of mensen ervaring hebben met het "verticaal plaatsen" van zonnepanelen. Daarmee bedoel ik zonnepanelen die geplaatst zijn om optimaal gebruik te maken van avondzon (of eventueel ochtendzon) en geen rekening te houden met overdag als je meestal niet thuis bent. Ik kan me zo voorstellen dat dat met een dynamisch energiecontract op een gegeven moment wel rendabel wordt als er sterke pieken in de stroomprijs in de avond zijn. Voor de goede orde, ik plaats "verticaal" tussen aanhalingstekens omdat het natuurlijk niet letterlijk betekent dat je ze helemaal recht tegen je zijmuur plaats, maar wel onder een zodanige hoek dat je vooral de avondzon aanspreekt.
Zonnepanelen plaatsen tegen muur (verticaal)
Zonnepanelen op zuidmuur met schaduw

[ Voor 3% gewijzigd door Carfanatic op 08-03-2025 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
Moet je zeker doen, ik heb 1200 wp op oost hangen, en die knallen smorgens om negen uur al 1000 watt, en die hangen verticaal.
Ik heb er ook op zuid, maar dan staat zon te hoog en is de invalshoek dus te schuin. In winter zou dit weer wel gunstig zijn, alleen dan hangen ze te laag en blijven in schaduw helaas

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:15
Ah ja, oost-west opstelling onder een scherpe hoek op een plat dak, daar denk ik ook weleens aan.
Windbelasting is dan wel een ding vermoedelijk
Pagina: 1 ... 267 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels