Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:33
Ik vroeg de mening van chatgpt:
Integraal plakken van AI output is ongewenst, het gaat om jouw bijdrage.
Bovendien offtopic.

[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 27-02-2025 08:04 ]

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:22
:+ Prachtig gebruik van een taalmodel voor een vraag die het onmogelijk goed kan inschatten :z . Tuurlijk kun je een scenario beschrijven waarbij het hebben van een gasketel misschien die ene keer beter is dan een WP. Maar in 99% van de gevallen is het andersom. De vraag is dus, blijf je hangen in vroeger/zekerheden/angst of kijk je vooruit. Angst is begrijpelijk maar je mist ook veel kansen daardoor.

Het is duidelijk dat jij geen andere dingen wilt hebben dan de gasketel die je nu hebt en dat dat zo blijft. Puur uit interesse: wat zou voor jou wel een reden zijn om een bestaande situatie te veranderen voor iets nieuws?

en om terug te komen in dit topic: iedereen gokt hier op toekomstige ontwikkelingen toch? Wel grappig om te zien dat sommigen dat dan doen vanuit extreem behoud/conservatisme en anderen juist een heel positieve toekomst lijken te zien met veel kansen / mogelijkheden etc.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cezus
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:31
Eerste stap is gezet! Na veel gelezen te hebben in dit topic heb ik ons vandaag aangemeld bij Tibber =] Vanaf 15 maart is de overstap actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 19:56

bert pit

asdasd

bottom line schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:22:
[...]

Succes met die backup in de winter, op momenten dat zonnepanelen amper iets geven. En die hybride heeft daarvoor ook een batterij nodig, anders schakelt die ook gewoon zichzelf uit. En zolang gaat een stroomstoring toch niet duren.

Business case voor batterij wordt ook enkel maar beter door gebruik te maken van een warmtepomp. Dan vermijd je alle dure uren van de dag
Even hardop rekenen: Stel dat je de dure uren kunt vermijden en je 10 cent per kWh kunt besparen ten opzichte van de gemiddelde prijs door de goedkope uren op te slaan in een accu, en je WP gebruikt 5000 kW, dan bespaar je per jaar 500 Euro.

Ik denk dat de besparing eerder iets lager ligt, maar met bovenstaande rekensom wordt het lastig om een ROI te halen van 7 jaar.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 09:25

JT

VETAK y0

bert pit schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:59:
[...]

Even hardop rekenen: Stel dat je de dure uren kunt vermijden en je 10 cent per kWh kunt besparen door de goedkope uren op te slaan in een accu, en je WP gebruikt 5000 kW, dan bespaar je per jaar 500 Euro.

Ik denk dat de besparing eerder iets lager ligt, maar met bovenstaande rekensom wordt het lastig om een ROI te halen van 7 jaar.
Voor 1500 euro heb je 5,12kwh all in dus dat valt wel mee. Ik denk alleen dat 5000kw per jaar wat pessimistisch is voor een gemiddelde woning.

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 26-02-2025 18:13 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:36
[b]bottom line schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:22:
Business case voor batterij wordt ook enkel maar beter door gebruik te maken van een warmtepomp. Dan vermijd je alle dure uren van de dag
Als je de warmtepomp op vloerverwarming hebt heb je echt geen batterij nodig.
Vloer werkt prima als warmtebatterij. Draaien in de goedkope uren. Heel langzaam afkoelen in de dure uren.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
bert pit schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:59:
[...]

Even hardop rekenen: Stel dat je de dure uren kunt vermijden en je 10 cent per kWh kunt besparen ten opzichte van de gemiddelde prijs door de goedkope uren op te slaan in een accu, en je WP gebruikt 5000 kW, dan bespaar je per jaar 500 Euro.

Wordt waarschijnlijk korter dan die 7 jaar , zie een eerdere posting

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:00
*knip* offtopic

(On topic)

Ikzelf heb bij mijn warmtepomp voor nu een planning ingesteld waar hij op de regelmatig dure tarieven de gewenste kamertemperatuur een graadje lager zet. Op deze momenten gaat de warmtepomp dan meestal uit om daarna wanneer de prijzen weer laag zijn aan te gaan en warmte toe te voegen. Vooral bij dit semi-warme weer werkt dit heel goed.

[ Voor 61% gewijzigd door Proton_ op 27-02-2025 08:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:Eea offtopic weggehaald.
Svp je bijdrage in het juiste topic plaatsen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-09 14:46
Stefannn schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:33:
[...]

Als je de warmtepomp op vloerverwarming hebt heb je echt geen batterij nodig.
Vloer werkt prima als warmtebatterij. Draaien in de goedkope uren. Heel langzaam afkoelen in de dure uren.
Dit is ook mijn ervaring:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwFoWbFuyG9QJZAbEV3sCowMqhc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bn1GUGhtbaHjqz30dMmikX5i.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2hz1VzKbvILgNlu07zgY_F9X8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJgspLwJHBDz2a4EBI1Ab1db.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Sportmind op 27-02-2025 10:46 . Reden: Plaatjes aangepast ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• themeparktommy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-08 19:44

themeparktommy

Pretparkgek!

Je zal maar in alle haast een nieuw vast contract hebben afgesloten voor 1,40 per m3, omdat je bang was dat het nog verder zou stijgen dan 1,49.
Waarbij je er vandaag achter komt dat de prijs per m3 alweer gedaald is tot 1,29 per m3.

Grafisch Ontwerper, 999 Games

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:00
themeparktommy schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:16:
Je zal maar in alle haast een nieuw vast contract hebben afgesloten voor 1,40 per m3, omdat je bang was dat het nog verder zou stijgen dan 1,49.
Waarbij je er vandaag achter komt dat de prijs per m3 alweer gedaald is tot 1,29 per m3.
Wat de laagste prijs sinds 1 januari is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbuePgC5t6UYVso8lJqLoao4dHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gJE5qYIy7JgEGTN8mxda8DAp.png?f=fotoalbum_large

/cc @Otto Jans

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:26
themeparktommy schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:16:
Angst is een slechte raadgever. Overigens deden verschillende media lekker mee om daar optimaal leesvoer van te maken. -O-

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:33
Mijn gewogen gemiddelde tot nu toe dit jaar is 1.37 all in voor 80m3. Voor het gros van de woningen zal de piek van het stookseizoen ook al wel gepasseerd zijn en de daling van tarieven nauwelijks invloed hebben op het jaartotaal.

M.i. is day-ahead gas prima te doen als je verbruik enigszins evenredig verspreid is over de 12 maanden.
Maar als je afname voor pakweg >75% in dec/jan/feb plaatsvindt dan zou ik na een paar jaar monitoren toch wel een andere richting adviseren.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:35
Je hebt een heel laag verbruik. De spreiding voor een gezin is een ander verhaal. Dan sluit niet echt aan op jouw verbruik.

De rest van het jaar is het tapwater gas verbruik nog steeds relevant.
Met een gezin is koken op gas al 65m3 per jaar
90m3 per persoon per jaar voor tapwater.

Naast een verbruik in een oudere woning zit je dan op nog eens 3500m3 aan verwarmen in dit voorbeeld.

Zelf heb ik geen gas meer. Echter ten tijde van de start van de gas crisis was mijn dynamische gas contract goedkoper dan de vaste prijzen op dat moment. Kwam met dynamisch niet boven het prijsplafond.

Is dit nu anders?

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
NielsvdBeek schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:53:
Je hebt een heel laag verbruik. De spreiding voor een gezin is een ander verhaal. Dan sluit niet echt aan op jouw verbruik.

De rest van het jaar is het tapwater gas verbruik nog steeds relevant.

Naast een verbruik in een oudere woning zit je dan op nog eens 3500m3 aan verwarmen in dit voorbeeld.

Zelf heb ik geen gas meer. Echter ten tijde van de start van de gas crisis was mijn dynamische gas contract goedkoper dan de vaste prijzen op dat moment. Kwam met dynamisch niet boven het prijsplafond.

Is dit nu anders?
Voor wat het waard is: ik zit op 41m3 gas over de afgelopen 12 maanden voor alleen koken als stel zonder kinderen.
Dwz.. inclusief 3m3 voor de sier gashaard in de woonkamer die met kerst 3x is aan geweest.

De vaste kosten zijn naar verhouding exorbitant, maar mijn mooie 6pits smeg gasfornuis vervangen kost ook gauw 2000 euro en met de sier gashaard heb ik een mooie backup voor als het eens -10 wordt.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:01
Raymond P schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:33:
Mijn gewogen gemiddelde tot nu toe dit jaar is 1.37 all in voor 80m3. Voor het gros van de woningen zal de piek van het stookseizoen ook al wel gepasseerd zijn en de daling van tarieven nauwelijks invloed hebben op het jaartotaal.

M.i. is day-ahead gas prima te doen als je verbruik enigszins evenredig verspreid is over de 12 maanden.
Maar als je afname voor pakweg >75% in dec/jan/feb plaatsvindt dan zou ik na een paar jaar monitoren toch wel een andere richting adviseren.
Hoe spreid je de verwarming? Stoken in de zomer helpt niet echt als het maanden later pas vriest.

Dit is de standaard verdeling. En ja, dan stook je meeste gas in de dure maanden en is dynamisch best shit.

Afbeeldingslocatie: https://groenestroomlokaal.zendesk.com/hc/article_attachments/8502446063261

Edit: idiote grafiek vervangen door eentje met kloppende schaal.

[ Voor 13% gewijzigd door w00key op 27-02-2025 18:53 ]

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:12

EmHaKa

harêuh

Ik verbruikte 350 kuub afgelopen 2 maanden en heb net als Raymond ook een gemiddelde van 1,37 exact
Dus ik denk dat het verbruik niet zoveel invloed heeft op de prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@w00key Ik verwarm niet/nauwelijks met gas. Enkel warm water en koken dus.

Het reguliere profiel van een gasgestookt huis is dus exact waar ik geen dynamisch voor zou adviseren. ;)
(Iig voor het komende jaar)

@NielsvdBeek In '22 was ik ook goedkoper uit dan met vast mogelijk was, ook als ik een regulier verbruiksprofiel zou hebben gehad.
De afgelopen maanden zijn er voldoende kansen geweest om gas vast te zetten onder de 1.30/m3. Daarmee zou je dit stookseizoen voordeliger uit zijn geweest.

Mijn persoonlijke gewogen gemiddelde trek ik in de rest van het jaar wel weer naar beneden, maar dat lukt dus enkel als je een (bijna) vlak verbruik hebt.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
@Raymond P Jep dus voor 95% van de huishoudens is dynamisch gas niet echt een goede keuze.

Ik heb hetzelfde met stroom, 2000 kWh in de winter extra (ipv ~1000 m3 gas). Geen PV, EV, wel warmtepomp, dan koop je met zo'n profiel vooral dure winterstroom. Zonneplan / Tibber was leuk maar toen ik 0.21ct/kWh aangeboden kreeg was ik gelijk verkocht. Geen enkele manier van sturen zorgde voor een lagere prijs.

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:12

EmHaKa

harêuh

Raymond P schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:35:
De afgelopen maanden zijn er voldoende kansen geweest om gas vast te zetten onder de 1.30/m3. Daarmee zou je dit stookseizoen voordeliger uit zijn geweest.
Nou...ik weet niet waar jij 1,30 vind. Maar als ik hier alles bekijk:
https://www.energievergelijk.nl/energieprijzen/gasprijs
dan is het gemiddelde 1,38 en zitten we daar met 1,37 dus nog steeds onder.
Dus ik zou geen negatief advies geven voor gas.

Toen ik overstapte naar Zonneplan was het gas 3,35, dat tikte lekker aan,
maar die ene cent nu is helemaal niks. Van dat verschil koop je nog geen flesje wijn voor per jaar.

• Raymond P
@EmHaKa Dat is wat ik zelf heb bijgehouden, ik heb meermaals op het punt gestaan om weer voor 12 maanden te tekenen. In december kon ik dat voor 1.31 en okt/nov <1.27.
N.b. zonder al te veel zoeken en zonder combinatie kortingen of cashback.
(Deze maand kon/kan dat voor <1.34)

Het gemiddelde zal uiteraard wat hoger liggen, het gros van het aanbod was namelijk significant duurder. Mja, dat weegt imho niet mee bij het maken van een keuze.

Fwiw: met mijn <400 m3/jaar moet het raar lopen wil ik wakker liggen van een verschil in tarief. Wel betaal ik graag minder. :p

- knip -

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:54
EmHaKa schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:28:
[...]

Ik verbruikte 350 kuub afgelopen 2 maanden en heb net als Raymond ook een gemiddelde van 1,37 exact
Dus ik denk dat het verbruik niet zoveel invloed heeft op de prijs
Hier idem, 430 kuub afgelopen twee maand voor 1,37 (136,83 cent)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

EmHaKa schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:49:
[...]

Nou...ik weet niet waar jij 1,30 vind. Maar als ik hier alles bekijk:
https://www.energievergelijk.nl/energieprijzen/gasprijs
dan is het gemiddelde 1,38 en zitten we daar met 1,37 dus nog steeds onder.
Dus ik zou geen negatief advies geven voor gas.
Pas in november is de prijs gemiddeld boven de 1,30 gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3PD0ra8E84LlpOXARoa226hwE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D36WLA1zKrUbQinxLzD5NAZS.png?f=fotoalbum_large

Dus precies wat hij zegt, in de afgelopen maanden was de kans er wel. Weet er zelf alles van, m'n 2021-contract liep in september af, ik zat nog te twijfelen om iets rond de 1,28 te nemen maar had door m'n lage verbruik de voorgaande jaren wel zin om dynamisch te gokken (en vanwege een verhuizing wist ik ook niet of de cashback er wel in zou zitten als ik het contract niet meenam). Helaas was de winter kouder/donkerder en m'n nieuwe, jongere buren stookten minder dus ging mijn verbruik 20% omhoog... Wijze les voor komende winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Bijna 200 miljard euro nodig voor problemen op stroomnet - https://nos.nl/l/2557626
De netbeheerders maakten vorig jaar zelf al een berekening. Zij kwamen toen ook al uit op een bedrag van 195 miljard euro, zo staat in een rapport. Daarnaast verwachten zij dat we in 2040 twee tot vier keer zoveel voor stroom zullen betalen.
Hmmmm, dan wordt die use case voor een accu toch wel een stuk sterker voor opslag zonne-energie en het vermijden van pieken. Als die sterke stijging van de prijs materialiseert dan wordt de use case voor een elektrische auto misschien weer minder...

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 28-02-2025 11:50 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

JT schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:50:
Hmmmm, dan wordt die use case voor een accu toch wel een stuk sterker voor opslag zonne-energie en het vermijden van pieken. Als die sterke stijging van de prijs materialiseert dan wordt de use case voor een elektrische auto misschien weer minder...
Waar veel mensen door geprikkeld zullen worden is vooral
Daarnaast verwachten zij dat we in 2040 twee tot vier keer zoveel voor stroom zullen betalen.
maar ik vermoed dat die verdubbeling alleen netbeheerkosten zijn. Die zitten nu niet in de kWh prijs maar in een vast bedrag, dus dan is het al snel meer :)
Afhankelijk van je netbeheerder is dat nu tussen de €30 en €50 per maand.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:25

knakworst

Get more sats!

Bijna 200 miljard euro nodig voor problemen op stroomnet - https://nos.nl/l/2557626

[...]

Ik heb het gedeeld door 20 miljoen Nederlanders.

10.000 euro per persoon. Van baby tot hoogbejaarde. Hoe dan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisPQ
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-06 10:26
Om het verschil tussen leveranciers te berekenen voor je eigen verbruik, kan je gebruik maken van deze rekensheet: https://docs.google.com/s...KU3d1s1Y/edit?usp=sharing
Waarbij je voor je persoonlijke situatie snel kan zien wat je kosten per aanbieder zullen zijn. (buiten de kosten die voor iedere aanbieder hetzelfde zijn).
Hoe actueel is deze rekentool? Bijvoorbeeld datum van laatste actualisatie in K1 zou top zijn.
Ben eerst aan het nagaan of de bedragen van nu zijn of van 16-01-2025, laatste update van je post.

Heel fijn in ieder geval! Dank voor de topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
knakworst schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:08:
Ik heb het gedeeld door 20 miljoen Nederlanders.

10.000 euro per persoon. Van baby tot hoogbejaarde. Hoe dan :?
Dat is inclusief de industrie. Waarom zou dat gek zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
[...]

Is het IBO onderzoek naar netwerkkosten die voorstellen moet aandragen voor hoe het gefinacieerd wordt als ook hoe verdeeld wordt over de verschillende net vlakken en in welke periode werkelijk uitgegeven wordt. Huishoudens gebruiken nog geen 20% van totale electricteits transport.

Met nieuwe reguleringstelsel van 2027 gaat ACM vooraf toetsen, wat nu nog achteraf is op werkelijke uitgave. Op dit moment blijft er al 25% van begroting/plannen per jaar op de plank liggen. De minister heeft toezegging gedaan om duidelijkheid te geven of de netwerktarieven daar rekening mee gaan houden.

Het IBO zal zeker ook de flexibele (per uur) & tijdsafhankelijke netwerkkosten verschuiving, van deel van de vaste netwerkkosten naar een netwerkkosten per kWh meenemen, waar netwerkbeheerders en ACM aan werken. En ACM denkt in 2028 ingevoerd kan worden en de minister graag al in 2027 ziet, gelijk met stoppen salderen.

En het flink verschil maakt of dat je 1400kWh/j zoals een appartement die alleen met vaatwassre/wasmachine kan sturen of 10 000kWh die 4-5x zoveel gaat betalen, maar met sturing dat fors naar beneden kan krijgen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

@Smuggler @Sicco92 T.b.v. tabel TS: "Pure Energie" per 1 april 2025:

Inkoopvergoeding stroom: € 0,025 per kWh;
Verkoopvergoeding stroom: € 0,059 per kWh (0% btw); (= terugleverkosten)

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Ook ik kreeg zojuist de mail van Pure Energie met de verkoopvergoeding (mijn dynamisch contract gaat uberhaupt pas 13-04 in). Het fijne van Pure Energie was dat ze alleen een inkoopvergoeding hadden en geen verkoopvergoeding.

Is er ergens waar je duidelijk deze tarieven kan vergelijken? Het lijkt mij de makkelijkste vergelijker ooit, wat er zijn maar 3 tarieven om te vergelijken, inkoop, verkoop en vastrecht. Alleen ik kan dit nergens vinden.

In de startpost staat alleen een column voor salderen, maar het spannendste vind ik op dit moment de verkoopvergoeding. Deze is erg moeilijk te vinden in een overzicht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
SkyFlyer schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:49:
Ook ik kreeg zojuist de mail van Pure Energie met de verkoopvergoeding (mijn dynamisch contract gaat uberhaupt pas 13-04 in). Het fijne van Pure Energie was dat ze alleen een inkoopvergoeding hadden en geen verkoopvergoeding.

Is er ergens waar je duidelijk deze tarieven kan vergelijken? Het lijkt mij de makkelijkste vergelijker ooit, wat er zijn maar 3 tarieven om te vergelijken, inkoop, verkoop en vastrecht. Alleen ik kan dit nergens vinden.

In de startpost staat alleen een column voor salderen, maar het spannendste vind ik op dit moment de verkoopvergoeding. Deze is erg moeilijk te vinden in een overzicht.
Ik snap het niet. Zolang Tibber volledig saldeert, waarom zou je dan hoe dan ook een leverancier met verkoopvergoeding overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 18:56

V-8

Dit komt bijna exact overeen met mijn praktijkervaring!
2 personen, koken op gas en SWW samen ca. 250m³ per jaar.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Proton_ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:01:
[...]

Waar veel mensen door geprikkeld zullen worden is vooral

[...]
maar ik vermoed dat die verdubbeling alleen netbeheerkosten zijn. Die zitten nu niet in de kWh prijs maar in een vast bedrag, dus dan is het al snel meer :)
Afhankelijk van je netbeheerder is dat nu tussen de €30 en €50 per maand.
Het rapport geopend en dat blijkt inderdaad zo te zijn, ongelukkig verwoord door de NOS.
E Tarieven Netbeheer

Tariefstijging voor elektriciteit bedraagt tot
2040 4,8% tot 6,7% per jaar afhankelijk van
gebruikersgroep (bijv. 6,7% voor
huishoudens, range 5,2% tot 8,0%). Dit leidt
tot een verdubbeling tot verdrievoudiging
van de tarieven in 2040 t.o.v. 2024

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

phicoh schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:52:
[...]

Ik snap het niet. Zolang Tibber volledig saldeert, waarom zou je dan hoe dan ook een leverancier met verkoopvergoeding overwegen?
Inderdaad. Geldt overigens ook voor Zonneplan.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 13:30
cj1 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:40:
@Smuggler @Sicco92 T.b.v. tabel TS: "Pure Energie" per 1 april 2025:

Inkoopvergoeding stroom: € 0,025 per kWh;
Verkoopvergoeding stroom: € 0,059 per kWh (0% btw); (= terugleverkosten)
Dankjewel! Klopt het dat die terugleverkosten ook gelden voor stroom wat teruggeleverd wordt binnen het saldeervolume?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
SkyFlyer schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:49:

In de startpost staat weldegelijk iets genoemd over verkoopvergoedingen in de laatste kolom, alleen is het lang niet altijd duidelijk wanneer die vergoedingen gelden (alleen buiten saldeervolume of ook binnen?) Sommige leveranciers zijn daar heel duidelijk over, en dan staat het vaak wel in de TS genoemd. Voor andere leveranciers waarbij het onduidelijk is, zijn we afhankelijk van mensen die daar klant zijn en zelf een berekening hebben losgelaten. Als je daar wat mist, geef het vooral aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:46
@Taro hierbij maand resultaat.

Tarief was voor me echt niet lager te krijgen, de WP moest ook vaak gebruik maken van tijden waar het niet bepaald optimaal was.

Door veel zelfgebruik was het wel mogelijk om redelijk laag te blijven qua kWh.

Verkoop ging beter dan verwacht. Paar leuke momenten.

Bijzondere maand, maar wel heel lastig.

Volgende maand ga ik voor zo laag mogelijke kWh en zo hoog mogelijke TLV zonder inkoop, tenzij 15c of minder omdat dit in principe "gratis" is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIz_PeHB3h2ScDXB8XJjKnTJhm4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WqnIwqArpsVkK4aFENDPOi5O.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLPOUGSFHkuXIeyxj0sruiOzEe0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fbBhj2W3g9v12id2ClgUFCcn.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Bschnitz schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:17:
@Taro hierbij maand resultaat.

Tarief was voor me echt niet lager te krijgen, de WP moest ook vaak gebruik maken van tijden waar het niet bepaald optimaal was.

Door veel zelfgebruik was het wel mogelijk om redelijk laag te blijven qua kWh.

Verkoop ging beter dan verwacht. Paar leuke momenten.

Bijzondere maand, maar wel heel lastig.

Volgende maand ga ik voor zo laag mogelijke kWh en zo hoog mogelijke TLV zonder inkoop, tenzij 15c of minder omdat dit in principe "gratis" is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En hierbij mijn resultaat *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMPOl60cGVJDIFzb3JzjXkR0wHU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b1oNPQcL9MzHjDBcy3FtDnwl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKbsg1FLkTaEP5gw7Q5ACJ7KyW8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ssJzN7Gf8cRkVEluwoF7Ndk8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 28-02-2025 22:29 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-09 19:35

[...]

Die quote is aangepast: 2 tot 3 keer zoveel netbeheerkosten. Niet 2 tot 3 keer zoveel voor stroom.

Stroom zelf wordt alleen maar goedkoper.

Veel van deze investeringen zijn gekoppeld aan een enorme/volledige elektrificatie van industrie. Ook geldt dit tot 2050, dus per jaar valt het wel mee. Lijkt me een prima investeringsmogelijkheid voor onze pensioenfondsen, verzekeraars en banken. Dan hoeven ze niet meer te investeren in gasleidingen in Amerika...

Voor dynamische tarieven wordt het dan inderdaad waarschijnlijk nog gunstiger om zoveel mogelijk van de eigen opwekking zelf te gebruiken. Maar tegen die tijd zullen batterijen ook heel erg goedkoop zijn en wordt een thuisbatterij misschien wel standaard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Met steeds meer grootverbruikers en verschil tussen aansluitingen is netbeheerkosten per kWh rekenen logisch. Nu is het all you can eat, een apartementje met 1500 kWh betaalt evenveel als een huis met warmtepomp en/of EV die makkelijk 6000 per jaar verbruiken, of meer.

Nu betalen we tot 3x 25A allemaal rond de €40 per maand. Ik zou zeggen, introduceer een kWh tarief zoals bij grootzakelijk, daar betaal je per kW vermogen gereserveerd voor je, plus kWh verbruik van ongeveer €0.02 elk.

6000 x 0.02 / 12 = tientje extra per maand. En als netbeheerder inderdaad veeeeel meer geld nodig heeft, ja dan gooi je deze omhoog naar 0.10 = €50 per maand voor de grootverbruiker, €12.50 voor dat zuinige appartementje.

Als netbeheer serieus veel geld gaat kosten is het raar om dat onbemeterd te factureren. Als hun schatting klopt, netbeheer gaat x3, x4 kosten als nu, is dat meer dan mijn hele stroomrekening. Met een kWh tarief kan je zelf dan wat aan doen, minder gebruiken, op betere tijd of mikken op nul op de meter met PV + batterij, 9 maanden in het jaar.

[ Voor 19% gewijzigd door w00key op 01-03-2025 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
w00key schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:38:
Met steeds meer grootverbruikers en verschil tussen aansluitingen is netbeheerkosten per kWh rekenen logisch. Nu is het all you can eat, een apartementje met 1500 kWh betaalt evenveel als een huis met warmtepomp en/of EV die makkelijk 6000 per jaar verbruiken, of meer.

Nu betalen we tot 3x 25A allemaal rond de €40 per maand. Ik zou zeggen, introduceer een kWh tarief zoals bij grootzakelijk, daar betaal je per kW vermogen gereserveerd voor je, plus kWh verbruik van ongeveer €0.02 elk.

6000 x 0.02 / 12 = tientje extra per maand. En als netbeheerder inderdaad veeeeel meer geld nodig heeft, ja dan gooi je deze omhoog naar 0.10 = €50 per maand voor de grootverbruiker, €12.50 voor dat zuinige appartementje.

Als netbeheer serieus veel geld gaat kosten is het raar om dat onbemeterd te factureren. Als hun schatting klopt, netbeheer gaat x3, x4 kosten als nu, is dat meer dan mijn hele stroomrekening. Met een kWh tarief kan je zelf dan wat aan doen, minder gebruiken, op betere tijd of mikken op nul op de meter met PV + batterij, 9 maanden in het jaar.
Zoals het was dus. Was vroeger dan echt alles beter?

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Hopelijk morgen of in de nacht van zo-ma weer wat lage uurtjes. Ook voor vandaag valt het mij tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95uRdh_wnJ7KyFlU9qKenH49HLI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NkZLl1F7lcLLZaH6ZHsezj35.png?f=user_large

Zat nog even naar 2024 terug te kijken, daar was februari wel een stukje goedkoper dan in 2025. Mei was de goedkoopste maand, toen zelfs onder kostprijs uitgekomen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NveTPO2ONnP59B3ANWXC5Iua6I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NxJZWvTMiAwDTnCyE3zRNSRi.png?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
Joarie schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 16:14:
[...]
Ja maar, ja maar! Dat verkoopt geen advertentieruimte in de (online) artikelen! Dat is veel te positief. Krantenkoppen die een negatieve emotie opwekken hebben een hogere clickrate en daarmee hogere advertentie-inkomsten!

Tsss...jij met je nuance :+
Hahaha fijn om het weer eens duidelijk te hebben ;) het is overigens al sinds de uitvinding van de drukpers zo dat kranten er zijn om kranten te verkopen en niet om het nieuws zo objectief mogelijk te brengen :+

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Nice, morgen 13,8 cent :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxh4pTRXR08iHMIol5fMY4CjuGM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ob5DERUsVjcpqra24MrcHkSh.png?f=user_large

[ Voor 85% gewijzigd door Taro op 01-03-2025 13:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Sicco92 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:04:
[...] Klopt het dat die terugleverkosten ook gelden voor stroom wat teruggeleverd wordt binnen het saldeervolume?
Ja, voor alles wat teruggeleverd wordt:

Pure Energie verkoopvergoeding = terugleverkosten

Bij de Pure Energie dynamisch contract FAQ staat:
Wat is een verkoopvergoeding?
De verkoopvergoeding is van toepassing op alle klanten met een dynamisch energiecontract. Dit houdt in dat jij een vergoeding per kWh betaalt voor stroom die jij teruglevert aan het Nederlandse elektriciteitsnet.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:47
cj1 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:25:
[...]
Pure Energie verkoopvergoeding = terugleverkosten
Nu ben ik blij dat Pure Energie me geen dynamisch contract wilde geven twee maanden geleden.

Ik heb net nog even getriple-checkt dat ik bij Vandebron (nog) wel goed zit. Zij zeggen (nog) wel gewoon: "Je krijgt dus altijd hetzelfde bedrag voor een kWh stroom als dat je op dat moment betaald zou hebben" (met een duidelijk rekenvoorbeeld, en netjes per jaar gesaldeerd).

Ik vraag me wel af wat er gebeurt als je energieleverancier opeens de tarieven of voorwaarden gaat aanpassen op een moment dat overstappen heel ongunstig is omdat je nog veel te salderen kWhs open hebt staan. Dan zit je mooi klem.

Tot nu toe lijken Tibber, Zonneplan, Vandebron (en andere) nog veilig, maar bij de variabele energietarieven kwam ook de ene na de andere leverancier met de salderingswet-omzeilingstruc (noem het verkoopvergoeding, terugleverkosten, terugleverbijdrage, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

KikkerMario schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:08:
[...]
Ik vraag me wel af wat er gebeurt als je energieleverancier opeens de tarieven of voorwaarden gaat aanpassen op een moment dat overstappen heel ongunstig is omdat je nog veel te salderen kWhs open hebt staan. Dan zit je mooi klem.

Tot nu toe lijken Tibber, Zonneplan, Vandebron (en andere) nog veilig, maar bij de variabele energietarieven kwam ook de ene na de andere leverancier met de salderingswet-omzeilingstruc (noem het verkoopvergoeding, terugleverkosten, terugleverbijdrage, ...).
Die situatie is natuurlijk wel anders: Een dynamische partij loopt geen/minder risico omdat de marktprijs voor zowel afname als levering wordt gehanteerd, dat is bij vaste en variabele contracten natuurlijk niet het geval en dus gaat men daar aanvullende maatregelen treffen om kosten en risico te beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
Zeker, hier ziet morgen er ook goed uit :) Nu (Juuri byt) 4,39ct, morgen (Huomenna) is de max prijs 0,51ct (hier komt nog wel iets van 6-7ct belasting en transport bij). Is niet helemaal te vergelijken met NL, ik zit in Finland. De windmolens gaan goed draaien morgen (kracht 4-5) en de export naar Estland is niet mogelijk omdat de zeekabel kapot is. Ook de komende anderhalve week ziet er goed uit (a.s. vrijdag verwachting van 4ct, de rest van de dagen flink lager).

Ik had vlak voor de oorlog een 3 jaars contract afgesloten en sinds gisteren een variable contract. Dus nu leuk aan het spelen met de autolader, boiler, vloerverwarming etc om deze automatisch de goedkoopste energie te laten gebruiken.

Ik zal ook wat vaker op dit forum langskomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBviOpeF3Pg7QGhwulcXxqLx0K4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEIhYE4hYHAq1JoBykam2oZh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-08 19:40
Sicco92 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 21:11:
[...]

In de startpost staat weldegelijk iets genoemd over verkoopvergoedingen in de laatste kolom, alleen is het lang niet altijd duidelijk wanneer die vergoedingen gelden (alleen buiten saldeervolume of ook binnen?) Sommige leveranciers zijn daar heel duidelijk over, en dan staat het vaak wel in de TS genoemd. Voor andere leveranciers waarbij het onduidelijk is, zijn we afhankelijk van mensen die daar klant zijn en zelf een berekening hebben losgelaten. Als je daar wat mist, geef het vooral aan.
Het hoeft van mij niet hier, maar aangezien ik het nergens anders kan vinden, misschien wel een goede plek;

Simpelweg een gescheiden kolom met verkoop vergoeding, en dan kan je in de kolom salderen toelichten hoe de regels worden toegepast. (Waar de wet volgens mij duidelijk is, dat er geen verkoop vergoeding zou mogen zijn, als je saldeert, maar dat is een andere discussie)

@phicoh

Dan is de verkoop vergoeding dus €0. (Dit was tot de mail van gisteren het ook bij Pure Energie).

De verkoop vergoeding is zeer belangrijk wanneer je (veel) meer teruglevert dan afneemt.

En ja, dit is een logische combinatie als je een groot zonnepaneel installatie hebt i.c.m. een grote accu opslag. (In mijn geval net geen 15 kWp opwek en ongeveer 70 kWh opslag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Gepland voor 13:00:
  • Wasmachine 60 graden
  • Warmtepompdroger
  • Vaatwasser
  • Oven
  • Warmtepomp warm water verwarmen vanaf 8 graden
B) Helaas nog geen EV maar dat duurt niet lang meer (is de verwachting).
MacMF schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:28:
Ik had vlak voor de oorlog een 3 jaars contract afgesloten en sinds gisteren een variable contract. Dus nu leuk aan het spelen met de autolader, boiler, vloerverwarming etc om deze automatisch de goedkoopste energie te laten gebruiken.
Dynamisch bedoel je denk ik?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02:19
JT schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:03:
[...]

• Wasmachine 60 graden
  • Warmtepompdroger
  • Vaatwasser
  • Oven
Hier vanaf 12.30 de EV a 11 kW. Alleen de wasmachine mag er nog bij aan, want zit op dezelfde fase als de panelen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JT schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:03:
[...]

• Wasmachine 60 graden
  • Warmtepompdroger
  • Vaatwasser
  • Oven

[...]

Hier al vanaf 10:00 vol aan de bak:
  1. 1 EV (20%) aan de 11 kW laadpaal (Met loadbalancer)
  2. 1 EV (9%) aan de 3 kW mobiele lader
  3. Wasmachine
  4. Af en toe droger
  5. Vaatwasser
  6. 2x thuisaccu laden
  7. 2x kids achter de computers
  8. Alle spullen met een accu aan de lader
Wel jammer van de slechte groepenverdeling, anders had er nog net wat meer ingezeten :) Over 2 weken heb ik ook een accu op Fase C erbij die dat recht trekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TqQ8mINUFtI2U0KeUcdf_7ZxeA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hdtUOd4OcsLXphUM4xSFy7KJ.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 02-03-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Taro schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:41:
[...]

3. Wasmachine
  4. Af en toe droger
  5. Vaatwasser
  6. 2x thuisaccu laden
Wel jammer van de slechte groepenverdeling, anders had er nog net wat meer ingezeten :) Over 2 weken heb ik ook een accu op Fase C erbij die dat recht trekt.
[Afbeelding]
Haha, ja, wij hebben ook al wat verbruikers aan vanaf grofweg hetzelfde tijdstip maar de piek hebben we gespaard voor 13:00 B)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JT schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:45:
[...]

Haha, ja, wij hebben ook al wat verbruikers aan vanaf grofweg hetzelfde tijdstip maar de piek hebben we gespaard voor 13:00 B)
Krijg je het gezin daarin ook goed mee?

Ik verwacht hier t/m 15:00, misschien wel 16:00, door te moeten gaan in dit tempo om alles gevuld te krijgen, de netaansluiting begint toch wel een limiet te worden. Zo eerst rond 13:15 maar eens zien wat de tarieven voor vannacht doen en dan bepalen hoe lang we vandaag doorgaan. De EV die morgen op pad moet zit vol genoeg, de ander hoeft pas dinsdag op pad en is nu 20%. Dus nog genoeg vulbare capaciteit achter de hand.

Leuke sport he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:36
Taro schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:41:
[...]

3. Wasmachine
  4. Af en toe droger
  5. Vaatwasser
  6. 2x thuisaccu laden
[Afbeelding]
alles nu uitgezet en uitgesteld naar morgen?

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 02-03-2025 12:58 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

John245 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:57:
[...]

alles nu uitgezet en uitgesteld naar morgen?
Ik zie nog niets op https://nl.nordpool.info/en, wordt het nog veel goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Taro schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:00:
[...]

Ik zie nog niets op https://nl.nordpool.info/en, wordt het nog veel goedkoper?
@Taro
niet veel. wel een beetje. Ligt er ook aan hoeveel uur je wil laden.

[ Voor 10% gewijzigd door John245 op 02-03-2025 13:03 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ah, morgen 3 goedkope uurtjes:

11:00 15,06
12:00 14,33
13:00 14,07

Dan stoppen we vandaag om 15:00 en pak ik morgen met de 2e EV + accu's 2-3 uurtjes mee en is alles mooi vol :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_1ifTf9ONLY1WTrXOxyvNZF7tE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Y42Kcgn0Q2ptIvwAkbNwgkKv.png?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door Taro op 02-03-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Taro schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:50:
[...]

Krijg je het gezin daarin ook goed mee?

Ik verwacht hier t/m 15:00, misschien wel 16:00, door te moeten gaan in dit tempo om alles gevuld te krijgen, de netaansluiting begint toch wel een limiet te worden. Zo eerst rond 13:15 maar eens zien wat de tarieven voor vannacht doen en dan bepalen hoe lang we vandaag doorgaan. De EV die morgen op pad moet zit vol genoeg, de ander hoeft pas dinsdag op pad en is nu 20%. Dus nog genoeg vulbare capaciteit achter de hand.

Leuke sport he :)
Voor mijn vrouw is het nu ook een sport, die vind duurzaamheid ook wel belangrijk dus dat helpt :) Verder probeer ik dingen ook te automatiseren want ik wil niet meer elke dag het schema van de warmtepomp instellen bijvoorbeeld. En deze tijd komt eindelijk de vuurdoop voor m'n panelen automatisch aan, uit of afstemmen op verbruik. Ben heel benieuwd.

Zoals je hebt gezien morgen ook weer 3 goedkope uren. Water in de warmtepomp gaan we vandaag niet volledig opwarmen want vanavond douchen we niet en die warmte verlies je ook weer. Dan beter morgen weer even aan.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
Hoe zit het nu met terugleveren eigenlijk? Want de marktprijzen zijn negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
aschja schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:08:
Hoe zit het nu met terugleveren eigenlijk? Want de marktprijzen zijn negatief.
Dat moet je dus niet, kost je geld.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 20:28
habbekrats schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Dat moet je dus niet, kost je geld.
Nee hoor, de prijzen inclusief handling-fee waren nog positief, dus je kreeg nog gewoon geld voor je export ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Inderdaad goed om op te letten, pas als de all-in prijzen negatief zijn gaat hier de omvormer uit. Ook +13,8 ct/kWh zoals vandaag levert nog geld op. Nou kan dat per huishouden iets anders liggen, maar aangezien wij minder opwekken dan wij verbruiken moeten wij zo rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
JT schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:01:
[...]

Voor mijn vrouw is het nu ook een sport, die vind duurzaamheid ook wel belangrijk dus dat helpt :) Verder probeer ik dingen ook te automatiseren want ik wil niet meer elke dag het schema van de warmtepomp instellen bijvoorbeeld. En deze tijd komt eindelijk de vuurdoop voor m'n panelen automatisch aan, uit of afstemmen op verbruik. Ben heel benieuwd.

Zoals je hebt gezien morgen ook weer 3 goedkope uren. Water in de warmtepomp gaan we vandaag niet volledig opwarmen want vanavond douchen we niet en die warmte verlies je ook weer. Dan beter morgen weer even aan.
Hoe stuur jij je zonnepanelen aan op gebruik? Ik heb een Solaredge omvormer. Ik kan wel een bepaalde prijs instellen wanneer de omvormer moet uitschakelen maar zover ik zag heb ik niet de mogelijkheid om te "tunen".

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

KikkerMario schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:08:
[...]

Dat is wel een goeie vraag. normaalgesproken is een overeenkomst is niet zomaar eenzijdig op te zeggen of te wijzigen. Alleen heeft die overeenkomst doorgaans een vooraf bepaalde looptijd (een jaar bijvoorbeeld).

Bij een dynamisch contract ontbreek die looptijd bij een aantal partijen. Dus je kunt er morgen van af, maar in principe kan de leverancier er ook van af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Gameboy schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:19:
[...]

Nee hoor, de prijzen inclusief handling-fee waren nog positief, dus je kreeg nog gewoon geld voor je export ;)
De handling fee wordt voor teruglevering vergoed? Dat komt bovenop de terugleverprijs zeg maar? Bij mij gaat de omvormer uit zodra de all-in prijs negatief is, maar tussen de negatieve kale prijs (min een aantal cent) en een negatieve all in prijs gaat mijn omvormer ook al afstemmen op verbruik.
Sportmind schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:08:
[...]

Hoe stuur jij je zonnepanelen aan op gebruik? Ik heb een Solaredge omvormer. Ik kan wel een bepaalde prijs instellen wanneer de omvormer moet uitschakelen maar zover ik zag heb ik niet de mogelijkheid om te "tunen".
Daar is wat werk in gaan zitten. Ik doe het via Home Assistant. Ik heb mijn omvormer verbonden met Home Assistant waarmee er veel meer functies vrijkomen dan via de UI van de omvormer zelf. Wat ik in de cloud kan weet ik niet en wil ik toch niet. Daarna heb ik logica in Home Asisstant gemaakt die zegt:
  • Kale prijs positief? Maximaal vermogen terugleveren.
  • Kale prijs < -15cent (ongeveer)? Omvormers uit (Solis en Enphase, al moet ik de laatste nog wel ff implementeren, dat is een plugin gedoetje in Home Assistant :+ )
  • Kale prijs tussen -15 en -2 cent? Autotune (zo heb ik mijn functionaliteit gedoopt waarbij voor elke minuut in een uur berekend wordt wat het gemiddelde verbruik is en waarbij de omvormer daarop wordt ingesteld :P ). Maximaal vermogen instellen moet je omvormer of aansturing daarvan wel ondersteunen.
Hier staat mijn code. Als alternatief als je omvormer is verbonden met de cloud zou je wellicht ook zelf een programma'tje/scriptje kunnen schrijven die gebruik maakt van een eventueel door de fabrikant aangeboden API. Maar hoe dan ook heb je er wat kennis voor nodig van het een of het ander :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Sportmind schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:08:
[...]

Als je de SolarEdge Modbus integratie gebruikt voor Home Assistant kan je de Export Limit tussen 0-100% instellen. Je kunt dan een scriptje maken dat de export limit aanpast op basis van je huisverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Taro schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:36:
[...]

Als je de SolarEdge Modbus integratie gebruikt voor Home Assistant kan je de Export Limit tussen 0-100% instellen. Je kunt dan een scriptje maken dat de export limit aanpast op basis van je huisverbruik.
Ah, dan werkt dat dus hetzelfde als bij Solis in de basis. Dan zou @Sportmind prima uit de voeten kunnen met mijn code, alleen entiteiten aanpassen. En hopen dat je bij Tibber zit, daar haal ik mijn prijzen vandaan :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JT schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:41:
[...]

Ah, dan werkt dat dus hetzelfde als bij Solis in de basis. Dan zou @Sportmind prima uit de voeten kunnen met mijn code, alleen entiteiten aanpassen. En hopen dat je bij Tibber zit, daar haal ik mijn prijzen vandaan :P
Als je de prijzen bij Nordpool, Entso-E of andere partij ophaalt en daar de opslag van je eigen provider (Tibber, Zonneplan, etc.) naast houdt, werken integraties voor iedereen ipv alleen bij een specifieke leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Taro schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:46:
[...]

Als je de prijzen bij Nordpool, Entso-E of andere partij ophaalt en daar de opslag van je eigen provider (Tibber, Zonneplan, etc.) naast houdt, werken integraties voor iedereen ipv alleen bij een specifieke leverancier.
Klopt! Alleen dan is je scope ook gelijk groter. Mijn doel was iets dat voor mijzelf werkt. Bij Tibber prijzen ophalen of ophalen bij een andere partij, dan ergens de mogelijkheid maken opslag, btw en dergelijke in te voeren. Als daar iets in verandert dan moet je dat ook met de hand aanpassen. Als je dan toch bezig bent, zou het mooier zijn om dat in een UI te doen. En het zou ook mooi zijn om niet een aparte agenda specifiek voor je zonnepanelen nodig te hebben zodat je zelf de keuze kunt maken om het in een reeds bestaande agenda te plaatsen. Een blok in Node-Red met alle in te voeren entiteiten die per omgeving verschillen. Enzovoort enzovoort. Ik heb keuzes gemaakt. Ik heb het mezelf eigenlijk al moeilijk gemaakt want ik had ook gewoon elk uur de prijs op kunnen halen. Dan heb je geen log en handmatige planbare controle in de vorm van de agenda, geen prijzen voor een overzicht in HA en als internet eruit ligt op het moment dat NR gegevens wilt ophalen dan werkt het niet met het risico dat je teruglevert wanneer het je geld kost. Nu probeert de functionaliteit de dag van tevoren de prijzen voor de hele volgende dag te pakken en als dat 1 keer lukt dan staat alles klaar om functioneren voor de volgende dag :)

Wil ik dan niks veranderen? Zeker wel. Alleen als ik er zelf geen belang bij heb dan wacht ik eerst op de vraag. Ik heb dit nu op een aantal plekken genoemd/gepubliceerd en eigenlijk amper reactie op gekregen terwijl genoeg mensen ook Tibber hebben. Dan ga ik er straks bakken werk in steken terwijl niemand het gebruikt, Mooiste zou zijn een installeerbaar iets met in de UI de in te voeren entiteiten, kosten voor jouw provider en API-key. En dan nog hou ik denk ik mijn Tibbervariant ernaast want dat kost mij minder onderhoud :P

Ik verzin altijd meer te doen dan ik kan realiseren en ik leer de laatste tijd beter om de scope te beperken, hier dus ook :D Wordt mijn partner ook blijer van want dan komen er tenminste dingen af!

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 02-03-2025 19:43 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Hmmmm,bijna de hele week mooi weer. Vuurdoop van mijn zelfbouwsel en veel goedkoop stroom denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcVpH5QvxLUtTDhmd6PfbbLr62g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XURXH2v6ytNitMh2O7MRbW5Q.png?f=user_large

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
[...]

Ik zal vast dynamisch bedoelen, prijs per uur en dus meestal s'nachts erg goedkoop en over het algemeen rond de ochtendspits en einde van de middag/begin van de avond duurder.

Morgen minder dan 1ct/kwh met een paar pieken naar bijna 3ct (inclusief toeslag v/d leverancier, ex 5,8ct belasting/transport).

Ik heb helaas een kleine boiler dus moet toch regelmatig verwarmen, ga dat doen door elke 2 uur het goedkoopste uur te kiezen. Vloerverwarming wil ik uitzetten op de 4 duurste uren (en dan zien hoe het gaat lopen). Auto laad standaard alleen op van 0:00 to 06:00, dat zijn over het algemeen al de goedkoopste uren. Verder een indicator op m'n wandpaneel om aan te geven wat de beste tijden zijn voor de vaatwasser en wasmachine (niet s'nachts). Misschien kan ik ook nog wat doen met de electrische verwarming, bijvoorbeeld s'ochtends het huis wat vroeger op temperatuur brengen. Is wel leuk om weer wat te hobbien hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gameboy
  • Laatst online: 16-09 20:28
JT schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:28:
[...]

De handling fee wordt voor teruglevering vergoed? Dat komt bovenop de terugleverprijs zeg maar? Bij mij gaat de omvormer uit zodra de all-in prijs negatief is, maar tussen de negatieve kale prijs (min een aantal cent) en een negatieve all in prijs gaat mijn omvormer ook al afstemmen op verbruik.

[...]
Je leverancier "hoort" die handling fee ook uit te betalen voor jouw export ja. Niet alle leveranciers doen dat, dus dat is ook bij de dynamische contracten een extra punt om goed op te letten voor je keuze voor leverancier!

Kies dus altijd voor een leverancier die wel gewoon netjes voor je export de/een handling fee betaalt. Ik weet dat enkele populaire leveranciers (ANWB, Frank) dat niet doen.

Er zijn gelukkig ook leveranciers die niet alleen "correct" de handling fee betalen, maar waarbij je ook nog eens de BTW over EPEX prijs + handling fee uitbetaald krijgt, en die mag houden (Tibber, Zonneplan). Dat is dus extra aantrekkelijk voor huishoudens met veel PV export. ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Laatst online: 00:44

koboy

Heb een idee voor een icon

Gameboy schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:26:
[...]

Je leverancier "hoort" die handling fee ook uit te betalen voor jouw export ja. Niet alle leveranciers doen dat, dus dat is ook bij de dynamische contracten een extra punt om goed op te letten voor je keuze voor leverancier!

Kies dus altijd voor een leverancier die wel gewoon netjes voor je export de/een handling fee betaalt. Ik weet dat enkele populaire leveranciers (ANWB, Frank) dat niet doen.

Er zijn gelukkig ook leveranciers die niet alleen "correct" de handling fee betalen, maar waarbij je ook nog eens de BTW over EPEX prijs + handling fee uitbetaald krijgt, en die mag houden (Tibber, Zonneplan). Dat is dus extra aantrekkelijk voor huishoudens met veel PV export. ;)
Kleine aanvulling: de handling fee moet terugbetaald worden binnen de context van het salderen. Over het overschot aan terugleveren mag een leverancier gewoon kosten rekenen.

In de praktijk zie je sommige leveranciers het zichzelf makkelijk maken in het voordeel van de consument (Zonneplan, Tibber etc), anderen maken het zichzelf makkelijk maar gaan tegen de uitspraken van de rechter in een benadelen de consument (Frank, Next, Pure etc).
Dit ingaan tegen de uitspraken van de rechter komen ze mee weg omdat niemand gaat procederen en een hoop tijd en geld investeren om een paar tientjes terug te krijgen. Het is dan veel makkelijker om over te stappen.

NB. Ik noem expres niet ANWB in het "foute" lijstje. Op de website noemen ze dat je bij salderen voor terugleveren hetzelfde tarief krijgt als je bij afname betaalt. Dit suggereert dat de handling fee hier ook in zit, maar ik heb niet kunnen vinden dat dit expliciet benoemd wordt. Waarschijnlijk staat in het lijstje in de topic start daarom dat het salderen onbekend is.
Wat ik mij herinner van berichten hier is dat ze ook de handling fee terug betalen zoals het moet, maar dat er andere redenen zijn om niet naar ANWB te gaan.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:39

HaTe

haat niet

Ik kan nergens in mijn contract en website bij Frank vinden over de delta op de marktprijs van 3.5 cent.
Ik doel hiermee op dit stukje uit de ts: "TLV: marktprijs min 3,509 ct"
Ook op de facturen herken ik dit niet.
Waar komt dit vandaan? Of is het veranderd?

Ik heb wel het contract via VEH, waarbij de vaste kosten 3.5 euro zijn en de inkoopvergoeding ook een stuk lager. Hiermee ben ik sowieso niet duurder uit dan bij een andere partij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaMd0Au5QDGdvBnZglEl9ere7K8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/crNqqAhjWIKQ3RejqEB5VR5S.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
@HaTe Ik denk dat dat veranderd is. Ik weet nog wel dat het heel hoog was, maar Frank heeft het afgelopen allerlei verschillende contracten gehad (zelfs naast elkaar) dat ik niet meer weet onder welk contract dit was.
Het lijkt erop dat Frank nu ook zonder een collectief inkoopcontract terugleverkosten heeft van 1,271 cent per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:16

Tazzios

..

Paywall maar ik kon de informatie niet op een andere plek vinden.
Op 11 juni aanstaande wordt een grote verandering op de dagvooruitmarkt doorgevoerd. De standaard tijdseenheid gaat van een uur naar een kwartier.
https://energeia.nl/spotm...blokjes-in-plaats-van-24/

Zou de aanbieders hier in mee gaan?
Moeten we onze Home assistant script gaan aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:57

Pocketware

Tazzios schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:28:
Paywall maar ik kon de informatie niet op een andere plek vinden.

[...]

https://energeia.nl/spotm...blokjes-in-plaats-van-24/

Zou de aanbieders hier in mee gaan?
Moeten we onze Home assistant script gaan aanpassen?
https://www.epexspot.com/...-products-market-coupling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 08:19
Ik ga dit ook volgen

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
JT schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:41:
[...]

Moet ik alleen met Home Assistent aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
JT schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:28:
[...]

[...]

Daar is wat werk in gaan zitten. Ik doe het via Home Assistant. Ik heb mijn omvormer verbonden met Home Assistant waarmee er veel meer functies vrijkomen dan via de UI van de omvormer zelf. Wat ik in de cloud kan weet ik niet en wil ik toch niet. Daarna heb ik logica in Home Asisstant gemaakt die zegt:
  • Kale prijs positief? Maximaal vermogen terugleveren.
  • Kale prijs < -15cent (ongeveer)? Omvormers uit (Solis en Enphase, al moet ik de laatste nog wel ff implementeren, dat is een plugin gedoetje in Home Assistant :+ )
  • Kale prijs tussen -15 en -2 cent? Autotune (zo heb ik mijn functionaliteit gedoopt waarbij voor elke minuut in een uur berekend wordt wat het gemiddelde verbruik is en waarbij de omvormer daarop wordt ingesteld :P ). Maximaal vermogen instellen moet je omvormer of aansturing daarvan wel ondersteunen.
Hier staat mijn code. Als alternatief als je omvormer is verbonden met de cloud zou je wellicht ook zelf een programma'tje/scriptje kunnen schrijven die gebruik maakt van een eventueel door de fabrikant aangeboden API. Maar hoe dan ook heb je er wat kennis voor nodig van het een of het ander :)
Super! Dank voor je toelichting. Ik zit inderdaad bij Tibber. Misschien toch maar eens mee gaan verdiepen in HA. Ik heb een redelijk recente omvormer van Solaredge (SE9K 3 fasen). Op deze manier echt sturen op prijs vind ik heel elegant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Sportmind schreef op maandag 3 maart 2025 @ 21:50:
[...]

Moet ik alleen met Home Assistent aan de slag :)
So you choose the red pill, let's go through the rabbit hole >:) Je kan heel veel leuke dingen doen met HA. Hou er alleen rekening mee dat als je er 0 ervaring mee hebt dat er wel een leercurve in zit. Wel heel leuk, ik besteed er inmiddels aardig wat tijd aan omdat ik het leuk vind. Ik ken SolarEdge niet qua aansluitingen, maar als het gewoon schroefterminals zijn dan moet je ff kijken naar M5Stack, die hebben een heel mooie RS485 (modbus) oplossing met de Tail485 in combinatie met een M5Stack Atom. Verder kijken naar Node Red en ESPHome.

Tot zover off topic, ik zou zeggen dm mij even of tag me in een HA-topic ofzo. Of start een eigen en tag mij. Dan blijft het hier on topic :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

Sportmind schreef op maandag 3 maart 2025 @ 22:02:
[...]

Super! Dank voor je toelichting. Ik zit inderdaad bij Tibber. Misschien toch maar eens mee gaan verdiepen in HA. Ik heb een redelijk recente omvormer van Solaredge (SE9K 3 fasen). Op deze manier echt sturen op prijs vind ik heel elegant.
Er duiken wat off-topic, maar terugregelen bij tarieven onder nul exclusief energiebelasting heeft natuurlijk invloed op je salderen.
Alleen als je een heeeeeeel groot overschot hebt qua terugleveren is dit interessant. Bij een klein overschot (paar honderd kWh ofzo) ga je waarschijnlijk je salderingruimte niet maximaal beïnvloeden en dus te veel energiebelasting betalen.
Waar het omslagpunt wel moet liggen is door de wisselende aard van een dynamisch contract erg lastig te bepalen en waarschijnlijk de moeite en onzekerheid voor een paar euro niet waard.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
Negatieve marktprijzen in de week! (nog niet met de kosten erbij)
Benieuwd wat dat voor het weekend gaat geven. Want ook wind gaat dan meer zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door bottom line op 04-03-2025 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
koboy schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 00:09:
[...]

Er duiken wat off-topic, maar terugregelen bij tarieven onder nul exclusief energiebelasting heeft natuurlijk invloed op je salderen.
Alleen als je een heeeeeeel groot overschot hebt qua terugleveren is dit interessant. Bij een klein overschot (paar honderd kWh ofzo) ga je waarschijnlijk je salderingruimte niet maximaal beïnvloeden en dus te veel energiebelasting betalen.
Waar het omslagpunt wel moet liggen is door de wisselende aard van een dynamisch contract erg lastig te bepalen en waarschijnlijk de moeite en onzekerheid voor een paar euro niet waard.
Helemaal met je eens hoor. Maar tunen op gebruik is wat mij betreft wel een stap richting duurzaamheid zonder dat je overschotten met elkaar genereert. Ik heb inderdaad niet zoveel overschot op jaarbasis na salderen (denk zo'n 1200 kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

koboy schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 00:09:
[...]

Goed punt. Vorig jaar hebben we 3500kwh het net op gestuurd. Dat kan wel minder zijn als we meer gebruiken wanneer de zonne-energie beschikbaar is, wat we nu doen. Maar ik gok dat we wel boven de 2000kwh blijven terugleveren op jaarbasis.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:51
bottom line schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:52:
Negatieve marktprijzen in de week! (nog niet met de kosten erbij)
Benieuwd wat dat voor het weekend gaat geven. Want ook wind gaat dan meer zijn.
Mijn god...laat het de mensen niet horen die tijdens de piekjes van 50+ cent naar een vast contract vlogen en aan het posten waren over de prijsrisico's van dynamische tarieven! :+

De maand maart gaat erg leuk worden. De voorspelling qua zonuren is erg gunstig.

Als dit een beetje doorzet dan hebben we vanaf April al een negatieve maandrekening.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:43
Joarie schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:43:
[...]

Mijn god...laat het de mensen niet horen die tijdens de piekjes van 50+ cent naar een vast contract vlogen en aan het posten waren over de prijsrisico's van dynamische tarieven! :+
Dat gejank is toch iedere winter hetzelfde :+

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Laatst online: 04:22
Ik zit eens naar de intra-day prijzen te kijken op Tibber en Entsoe en vraag mij af of dynamische tarieven wel interesssant zijn voor ons als ik een thuisbatterij van 15kWh (RTE 75%) zou installeren en het salderen stopt.

Ik betaal momeneel € 0,25 per kWh (0,10 kaal + 0,10 eneregiebelasting + 0,05 BTW, variabel contract bij Vattenfall). Ik verbruik per jaar net zoveel als ik opwek (circa 6000 kWh per jaar) met een warmtepomp en zonder EV.

Mijn verbruik zit met name in de periode oktober t/m maart (4.500 kWh), het lijkt erop alsof de kale kWh-prijs in deze periode de meeste uren van de dag rondom die 10 cent beweegt of zelfs erobven.

In de periode april t/m september zal de kWh-prijs wellicht veel lager zijn maar in deze periode zou ik mijn verbruik bjna volledig met zonnepanelen en de thuisbatterij kunnen opvangen.

Is mijn conclusie dan terecht dat een dynamisch contract in deze situatie (warmtepomp, geen EV) niet heel interessant is,?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09 16:28
Met een dynamisch contract en thuisbatterij kun je wel je terug levering verschuiven naar de uren dat het jou het meeste oplevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 16:31
@creon Precies. Zo lang de salderingsregeling er nog is, ben je met een thuisbatterij juist nóg meer in het voordeel omdat je kan terugleveren (aan het net) op de dure uren, waar je dan ook meer terug krijgt voor de teruggeleverde stroom.

Als de salderingsregeling verdwijnt ga je naar NOM in combinatie met je zonnepanelen, eventueel nog in combinatie met opladen van het net tijdens de goedkope uren als er niet genoeg zon is (of gaat komen).

DWZ, zo zou ik het doen als ik een thuisbatterij aanschaf (het moet dus wel een batterij zijn die zo 'open' mogelijk is qua API, zodat je zelf aansturingen kan maken ).

Afhankelijk van de mogelijkheden met je warmtepomp om dynamisch aan te sturen, kan je daar ook nog voordeel halen als je overstapt op dynamisch.

[ Voor 7% gewijzigd door eymey op 04-03-2025 14:55 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziona
  • Laatst online: 04:22
eymey schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:55:
@creon Afhankelijk van de mogelijkheden met je warmtepomp om dynamisch aan te sturen, kan je daar ook nog voordeel halen als je overstapt op dynamisch.
Ik heb gemerkt dat je met een WP maar weinig kan sturen: als het koud is dan staat ie gewoon de hele dag aan (1200W/1400W) en kun je hem niet langdurig uitzetten. Als het niet al te koud is dan werkt ie zo efficient (400W, 600W) dat je hem niet kan dwingen om heel warm water te maken (en dus meer te verbruiken) aangezien hij gemaximeerd is op warmteafgifte in W (ik meen iets van 6000W). Dus als ie met 400W verbruik al op die 6000W warmte zit dan houdt het op. Alleen mijn warmtepomp boiler kan ik sturen dat hij het water extra heet maakt als ik teruglever maar zo'n apparaat neemt ook maar 500 watt en draait maar een paar uur per dag.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Update van Tibber over de aankomende kwartierprijzen: https://tibber.com/nl/mag...er/uurprijs-kwartierprijs
Wat betekent dit voor jou als klant?

In het kort: vrij weinig! Je kunt gewoon energie blijven gebruiken zoals je gewend bent. In het voorjaar komen we met nieuwe updates die het nog makkelijker maken om je verbruik te plannen. De prijsschommelingen zullen waarschijnlijk vergelijkbaar zijn met wat we nu zien, alleen met kortere intervallen. Het principe blijft hetzelfde: 's nachts, tijdens zonuren en in het weekend is stroom meestal goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Sportmind schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:35:
[...]

Helemaal met je eens hoor. Maar tunen op gebruik is wat mij betreft wel een stap richting duurzaamheid zonder dat je overschotten met elkaar genereert. Ik heb inderdaad niet zoveel overschot op jaarbasis na salderen (denk zo'n 1200 kWh).
Dat is fors genoeg om wat te gaan terugregelen, met een paar cent per kWh praat je al snel over tientjes, maar het is natuurlijk ook afhankelijk van je afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 18:06
Kwartierprijzen verhogen alleen de resolutie van de vraag en aanbod op de EPEX SPOT markt. Als er veel aanbod is en weinig vraag, zal de prijs nog steeds laag en zijn. En vice versa ook. Ik denk zelfs dat je in de meeste gevallen nog prima op de hele uren kan uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

JT schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:42:
[...]

Goed punt. Vorig jaar hebben we 3500kwh het net op gestuurd. Dat kan wel minder zijn als we meer gebruiken wanneer de zonne-energie beschikbaar is, wat we nu doen. Maar ik gok dat we wel boven de 2000kwh blijven terugleveren op jaarbasis.
Als het gaat om dusdanige hoeveelheden netto terugleveren, dus na salderen, dan heeft het zin om naar terugregelen te kijken.
Maar als ik naar mijn eigen situatie kijk over mijn eerste halfjaar (juli-dec) dan is door het ontzettende prutweer mijn verwachtte overschot over die periode van 300kWh volledig verdwenen. Als ik was gaan terugleveren/anticiperen op het overschot dan was ik netto gaan afnemen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Victron is er ook klaar voor. Ben benieuwd wat het voor ons gaat betekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 16:31
Aziona schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:22:
[...]

Ik heb gemerkt dat je met een WP maar weinig kan sturen: als het koud is dan staat ie gewoon de hele dag aan (1200W/1400W) en kun je hem niet langdurig uitzetten. Als het niet al te koud is dan werkt ie zo efficient (400W, 600W) dat je hem niet kan dwingen om heel warm water te maken (en dus meer te verbruiken) aangezien hij gemaximeerd is op warmteafgifte in W (ik meen iets van 6000W). Dus als ie met 400W verbruik al op die 6000W warmte zit dan houdt het op. Alleen mijn warmtepomp boiler kan ik sturen dat hij het water extra heet maakt als ik teruglever maar zo'n apparaat neemt ook maar 500 watt en draait maar een paar uur per dag.
Daar heb je op zich ook gelijk in. Zal ook van het type warmtepompsysteem en grootte van een eventuele warmtepompboiler afhangen.
koboy schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 18:29:
[...]

Als het gaat om dusdanige hoeveelheden netto terugleveren, dus na salderen, dan heeft het zin om naar terugregelen te kijken.
Maar als ik naar mijn eigen situatie kijk over mijn eerste halfjaar (juli-dec) dan is door het ontzettende prutweer mijn verwachtte overschot over die periode van 300kWh volledig verdwenen. Als ik was gaan terugleveren/anticiperen op het overschot dan was ik netto gaan afnemen.....
Met dat laatste dilemma heb ik het afgelopen jaar ook wel gezeten. In februari 2024 bij Tibber gegaan.

Na een jaar Greenchoice wist ik al wel dat we een flinke overproductie (na salderen) van de zonnepanelen hadden. Ergens in de 900 kWh :o . Toen nog niet zo'n probleem, want nog geen terugleverboete, etc.

Ik zag al na het voorjaar aan komen dat we ook bij Tibber weer richting een flinke overproductie zouden gaan. Maar ja, per saldo (ook na aftrek/correctie van energiebelasting e.d.) vaak toch wel een leukere terugleververgoeding dan bij 'traditionele' contracten.

Op een gegeven moment toch maar een automatisering in Home Assistant gebouwd om onder een bepaalde energieprijs ons Enphase systeem naar een "zero export" profiel te laten gaan. Later, toen dit door een update kon, het Enphase systeem zo ingesteld dat deze als het goed is vanzelf terugregelt (of zelfs stopt met terugleveren) bij lage of negatieve prijzen (AI Optimization). Want ja, terugleveren en daar (inclusief belasting) ~12 cent of minder voor vangen en dus meer terugbetalen bij de correctie is ook zo zonde. Maar ja, ook weer niet te veel willen terugregelen, want je zou toch eens netto gaan afnemen :') . Dat zelf regelen van Enphase moet ik trouwens nog een keer in werking zien treden... wellicht 'straks' weer in het voorjaar.

Uiteindelijk, 2 weken geleden dan toch de correctiefactuur ontvangen. Alsnog 928 kWh overproductie gehad, dus 101 euro terugbetalen. En dat na alle 'dunkelflaute' van de afgelopen winter.

Mijn PV systeem overgedimensioneerd? Ja, dat is nu wel zeker na 2 jaar :+

Toch was de energierekening, over het hele afgelopen jaar, netto 50 euro in de min :)

[ Voor 3% gewijzigd door eymey op 04-03-2025 21:04 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Pagina: 1 ... 266 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels