Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive_rhymz
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:24
aschja schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:14:
Kan iemand mij onderstaande uitleggen. Je krijgt voor zonnestroom toch hetzelfde terug als verbruik stroom? Het zijn uurprijzen die je betaald, maar gevoelsmatig krijg ik veelste weinig terug voor de terugleverstroom.

Daarnaast vind ik de termen nogal verwarrend met kale prijzen. Markt+ prijzen en allin prijzen. Ik kan weinig logica vinden.

[Afbeelding]
Betalen inclusief energiebelasting en teruglevergoeding exclusief? Omdat de belasting nog gesaldeerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:57

koboy

Heb een idee voor een icon

aschja schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:14:
Kan iemand mij onderstaande uitleggen. Je krijgt voor zonnestroom toch hetzelfde terug als verbruik stroom? Het zijn uurprijzen die je betaald, maar gevoelsmatig krijg ik veelste weinig terug voor de terugleverstroom.

Daarnaast vind ik de termen nogal verwarrend met kale prijzen. Markt+ prijzen en allin prijzen. Ik kan weinig logica vinden.

[Afbeelding]
Als de zon schijnt zijn de stroom prijzen lager, daardoor krijg je er vaak minder voor terug.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@aschja kan je niet in je verbuik een uurweergave zien? Ik heb dat wel bij Tibber bijvoorbeeld, dan zie je zo welk uur wat opgeleverd of gekost heeft. Gemiddeld 13 cent productie- en 21 cent consumptietarief is nou ook niet ontdenkbaar als je de productie tijdens de 'duck curve' hebt en de consumptie juist in de dure piekuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
koboy schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:30:
[...]

Als de zon schijnt zijn de stroom prijzen lager, daardoor krijg je er vaak minder voor terug.
Dat snap ik. Maar die verschillen zijn per dag niet zoooo groot. Daarnaast lever ik op een zonnige dag ook nog terug in de “duurdere” tijdsuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
The Third Man schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:31:
@aschja kan je niet in je verbuik een uurweergave zien? Ik heb dat wel bij Tibber bijvoorbeeld, dan zie je zo welk uur wat opgeleverd of gekost heeft. Gemiddeld 13 cent productie- en 21 cent consumptietarief is nou ook niet ontdenkbaar als je de productie tijdens de 'duck curve' hebt en de consumptie juist in de dure piekuren.
Gevoeligsmatig is de balans niet ok. Dat is het meer. Ik kan bij Frank gewoon de uurtarieven inzien. Voor een verbruik 4,52kwh betaald ik gemiddeld €0,214. Voor productie is het gemiddeld 0,138. Ik vind dat fors. Het zal allemaal wel kloppen. Maar er daar best eens een zeer gespecificeerde berekening van willen zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:46
aschja schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:31:
[...]

Dat snap ik. Maar die verschillen zijn per dag niet zoooo groot. Daarnaast lever ik op een zonnige dag ook nog terug in de “duurdere” tijdsuren.
Tscha dat is Frank voor je. Tibber en ZP salderen en geven wel duidelijk weer hoe en wat. Ook betaal je daar geen levertoeslagen. Bij Frank dacht ik van wel? 2cent?

Je hebt gewoon zelf een slechte en onduidelijke leverancier gekozen.

Weet niet zo goed hoe we je kunnen helpen...

Je verkoopt in principe ex btw.

Je koopt inc btw.

Als je meer verkoopt dan je gebruikt betaal je ivm salderen daar uiteindelijk geen btw over.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 09:25

JT

VETAK y0

vogel6 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:32:
Zoals toegezegd hierbij wat sheets vanaf de facturen gehaald en uit eigen registratie.
Als er vragen zijn wil ik wel proberen die te antwoorden als het lukt. evt je scherm wat uitzoomen.
bedankt voor de duimpjes, hopelijk komt het duidelijk over.
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb vanaf half oktober tot en met eind december 251 euro verbruikt, 918kwh. Met een warmtepomp, geen ev en grofweg 5700wp op het dak.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

aschja schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 20:38:
[...]

Gevoeligsmatig is de balans niet ok. Dat is het meer. Ik kan bij Frank gewoon de uurtarieven inzien. Voor een verbruik 4,52kwh betaald ik gemiddeld €0,214. Voor productie is het gemiddeld 0,138. Ik vind dat fors. Het zal allemaal wel kloppen. Maar er daar best eens een zeer gespecificeerde berekening van willen zien.
Kijk eens naar vandaag en gister, de momenten dat de zon het hardst schijnt is de stroom veeeel goedkoper. Dus het verschil verbaast mij niet persé. Wat is de oriëntatie van je panelen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zijn er hier mensen die hier projecten in de steigers hebben of binnenkort starten? Mijn volgende is de warmtepomp integreren in Home Assistant met een ESP32. Daarna kijken of ik mijn eerste :P algoritme kan maken die op basis van seizoen, binnentemp, buitentemp, voorspelling zonnestroom en dynamische prijzen automatisch op de goedkoopste momenten de warmtepomp aanzetten. Geen idee nog hoe ik dat ga aanpakken, wellicht een NR Function ofzo. En dan in een agenda knallen, waar vanuit wordt gelezen wanneer het aan moet. Daar zou je ook je handmatige planning in kunnen zetten.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

[...]

Ja, wat ik al zei, alleen het gemiddelde vertelt je niks, dat is mijn punt. Gevoel zegt ook niet zo veel, harde cijfers wel.

Als je de uurkosten erbij zet zie je wat het effect van de stroomprijs daadwerkelijk is. Hier op een dag bij mij 0,27 en 0,28 kWh, dus praktisch hetzelfde maar een behoorlijk verschil in kosten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUlpuKWgIdMAHnZFRC1tMtOMf1Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vyWRZhb8dFaBCaYOErFE10z0.png?f=user_large

8 cent tariefverschil, net als bij jou 21,4 cent tegenover 13,8. Oftewel als het elke keer bij jou ook zo gaat, loopt het eenvoudig op dezelfde manier uit de pas. Maar daar kom je alleen maar achter door het per uur te gaan analyseren wat het daadwerkelijke verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:31
Vandaag las ik in de DVHN (paywall)

Uitgelekt: zó wil Brussel de energiekosten voor bedrijven en consumenten verlagen

Amsterdam - De Europese Commissie wil nog dit jaar de zeer hoge energieprijzen voor de Europese industrie terugbrengen. Met een actieplan vol ingrepen moeten de eigen bedrijven dan dankzij goedkopere stroom, gas en biobrandstoffen weer kunnen concurreren met buitenlandse ondernemingen.

De prijsvorming gebeurt nu op de Amsterdamse TTF-beurs. Zij wordt door Zuid-Europese landen sinds de energiecrisis als gemanipuleerd en te hoog bekritiseerd.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:29
JT schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 21:29:
[...]

Ik heb vanaf half oktober tot en met eind december 251 euro verbruikt, 918kwh. Met een warmtepomp, geen ev en grofweg 5700wp op het dak.
JT bedankt voor je reactie;
even vrijblijvend spelen met jou getallen.
ik neem aan dat 918 kwhr stroomverbruik is?
stroomprijs is dan €251/918kwhr = €0.273 per kwhr.(e)
ik ga even uit dat jou Wp een COP heeft van 3.2
dan is warmtopwekking 918 kwhr*cop 3,2 = 2937 kwhr (th) .
jou prijs per kwhr(th) was dus € 251/2937kw= € 0.085 kwhr(th)

zelfde periode bij mij was stroomprijs okt-dec inkoop gewogen € 0.247 kwhr.
opwekking was 5437 kwhr (th) / cop van 4,19= 1297 kwhr (e) *€0.247= € 320.00

willen we beter vergelijken dan zijn er meer gegevens van elkaar nodig ,maar geeft wel een indruk.
de vraag blijft met vergelijken ,hoe komen de verschillen tot stand.
bv ; wat waren de woonkamer temp gerealiseerd in die periode bij jou ?
het maakt echt veel uit of dat je 19 gr c of 21 grd c verwarmt
bij mij was de prijs per € 320/5437 € 0.0588 kwhr(th)

bij gas stook is de prijs bij € 1,45 m3 /8.69 kw € 0.1668 p kwhr(th).

[ Voor 9% gewijzigd door vogel6 op 18-02-2025 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

vogel6 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:26:
[...]

JT bedankt voor je reactie;
even vrijblijvend spelen met jou getallen.
ik neem aan dat 918 kwhr stroomverbruik is?
stroomprijs is dan €251/918kwhr = €0.273 per kwhr.(e)
ik ga even uit dat jou Wp een COP heeft van 3.2
dan is warmtopwekking 918 kwhr*cop 3,2 = 2937 kwhr (th) .

zelfde periode bij mij was stroomprijs okt-dec inkoop gewogen € 0.247 kwhr.
opwekking was 5437 kwhr (th) / cop van 4,19= 1297 kwhr (e) *€0.247= € 320.00

willen we beter vergelijken dan zijn er meer gegevens van elkaar nodig ,maar geeft wel een indruk.
de vraag blijft met vergelijken ,hoe komen de verschillen tot stand.
bv ; wat waren de woonkamer temp gerealiseerd in die periode bij jou ?
het maakt echt veel uit of dat je 19 gr c of 21 grd c verwarmt
COP van 3,2 heb ik denk ik in december niet gehaald hoor. Als de temp omlaag gaat gaat de COP ook omlaag :) Woonkamertemperatuur stuur ik op, ik denk gemiddeld 19,8 ofzo? Maar als het morgen heel duur is en vandaag goedkoop en veel zon dan kan het best zijn dat ik vandaag stook tot boven de 21 en morgen niet. Dus ik vind dat moeilijk te zeggen. Sinds het nieuwe jaar met meer kou enzo probeer ik richting de 20 komen maar vanochtend was het 19,1 :P Inmiddels 0,8 graden hoger. Maar als het even kan proberen we te voorkomen te stoken in nachten zoals van de afgelopen dagen. Want met zulke temperaturen dondert je COP wel in elkaar. Het hangt een beetje af van de prijzen ook, want met -5 stoot ik wel 's nachts als het 16ct kost en overdag niet onder de 30ct komt. Maar als het 's nachts 28ct kost bij -5 en overdag ook 28ct 6 uur lang bij +4 graden dan stook ik overdag.

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 18-02-2025 22:39 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

habbekrats schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:00:

Uitgelekt: zó wil Brussel de energiekosten voor bedrijven en consumenten verlagen

Amsterdam - De Europese Commissie wil nog dit jaar de zeer hoge energieprijzen voor de Europese industrie terugbrengen. Met een actieplan vol ingrepen moeten de eigen bedrijven dan dankzij goedkopere stroom, gas en biobrandstoffen weer kunnen concurreren met buitenlandse ondernemingen.

De prijsvorming gebeurt nu op de Amsterdamse TTF-beurs. Zij wordt door Zuid-Europese landen sinds de energiecrisis als gemanipuleerd en te hoog bekritiseerd.
Een beetje een race to the bottom. Goedkopere stroom = minder prikkels om te verduurzamen helaas.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Ik had jouw totaal van de 17e even vergeleken met die van mij. Je zat qua gemiddelde prijs hoger, dus ik wist toen al dat je panelen meer geoptimaliseerd waren voor prijs (O-W) dan die van mij (opbrengst vrijwel vol Z).
Maar je stipt hier het echte probleem aan: Frank energie, die zich niet houden aan de salderingsregels en de vergoeding rekenen bij leveren en bij terugleveren. Je gemiddelde terugleverlprijs is dus 4 cent lager dan die van een correct salderende leverancier.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

habbekrats schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:00:

De Telefraaf had daar 5 dagen terug al een uitgebreid artikel over: https://archive.ph/O0Ssy een ander interessant aspect is dat men meer ruimte wil maken voor subsidies richting de industrie om te compenseren voor relatief hoge vaste lasten (wat nu mede de productiekosten en dus de consumentenprijzen opstuwt).

Over een week wordt overigens het definitieve plan gepresenteerd dus dan weten we meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
JT schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:31:
[...]

Het hangt een beetje af van de prijzen ook, want met -5 stoot ik wel 's nachts als het 16ct kost en overdag niet onder de 30ct komt. Maar als het 's nachts 28ct kost bij -5 en overdag ook 28ct 6 uur lang bij +4 graden dan stook ik overdag.
Misschien is het ook handig om je (gemiddelde) buitentemperatuur te vermelden.
Het is hier deze winter nog niet kouder geweest dan -3,7 graden. (17 feb, 07:25).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

hremijn schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:09:
[...]

Misschien is het ook handig om je (gemiddelde) buitentemperatuur te vermelden.
Het is hier deze winter nog niet kouder geweest dan -3,7 graden. (17 feb, 07:25).
Gemiddelden van afgelopen dagen heb ik nog niet (andere todo is 433mhz RF ontvanger op mijn ESP32 solderen die nu alleen bt proxy is zodat ik in HA ook de de data van mijn weerstation heb), maar de laagste temp gisternacht was -6,2 en de nacht ervoor (wel vrij vroeg al in de nacht) 6,8. In de wat vroegere ochtend rond de -4,5.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 19:20

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
[...]

Frank energy is hier het probleem.
Die €0,214 zal wel kloppen Bestaande uit: 0,196 + 0,018 (opslag).
Terugleveren zal op €0,156 zitten maar frank rekent daar ook 0,018 opslag in plaats deze te salderen.
Dus je komt uit op €0,156 - €0,018 = €0,138 ipv €0,156 + €0,018 = €0,174.

Scheelt toch 3,6 cent per kwh die je teruglevert.
Er zijn een aantal leveranciers die het wel goed doen. de meest favorieten in dit topic zijn Tibber en Zonneplan.
In de topic start staat een tabel waar je dit ook terug kan vinden.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Smuggler schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:08:
[...]

Terugleveren zal op €0,156 zitten maar frank rekent daar ook 0,018 opslag in plaats deze te salderen.

Er zijn een aantal leveranciers die het wel goed doen. de meest favorieten in dit topic zijn Tibber en Zonneplan.
je kan het hier heel overzichtelijk vergelijken

https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders

terugleverkosten en opslag zijn hier heel duidelijk aangegeven per aanbieder
er ontbreekt er nog 1 maar ik heb jeroen gevraagd deze toe te voegen.
hij is even op vakantie maar dan komt ie er ook tussen

[ Voor 12% gewijzigd door boyette op 20-02-2025 06:35 ]

• aschja
Smuggler schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:08:
[...]

Logisch verhaal. Het probleem is dat wij een thuisbatterij hebben. En bij Tibber en Zonneplan is het niet mogelijk om hier mee te handelen omdat deze hun eigen batterijen aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
aschja schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:30:
[...]

Logisch verhaal. Het probleem is dat wij een thuisbatterij hebben. En bij Tibber en Zonneplan is het niet mogelijk om hier mee te handelen omdat deze hun eigen batterijen aanbieden.
Tja dan is dit de prijs je die daarvoor betaald.
Ik handel ook met mijn eigen thuis batterij bij Tibber, moet wel zeggen dat de batterij enkel handelt op de day-ahead prijzen, omdat de onbelansprijzen enkel voorbehouden zijn aan hun eigen merk voorkeuren op dit moment.

Ik hoop echter dat duidelijk is waarom Frank Energie zo duur is vergeleken met andere aanbieders.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• aschja
Smuggler schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:38:
[...]

Tja dan is dit de prijs je die daarvoor betaald.
Ik handel ook met mijn eigen thuis batterij bij Tibber, moet wel zeggen dat de batterij enkel handelt op de day-ahead prijzen, omdat de onbelansprijzen enkel voorbehouden zijn aan hun eigen merk voorkeuren op dit moment.

Ik hoop echter dat duidelijk is waarom Frank Energie zo duur is vergeleken met andere aanbieders.
Hoe groot is je batterij en maandelijkse opbrengst ommenabij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
aschja schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:19:
[...]
Je kan ook hier kijken wat diverse onbelansaccu's doen

Kijk dan voornamelijk naar december of later, daar Tennet de balans delta, info verder vetraagt heeft tot 5 minuten of er een verzoek is naar meer of minder vermogen voor de systeembalans.
De minister heeft deze week de 2e kamer laten weten dat er voor de zomer nog meer aanpassingen komen, die de mogelijke inzettijd verder beperken.
Elektriciteitsopslag groeit
Op het laagspanningsnet is het aantal thuisbatterijen sterk gegroeid. Volgens het Nationaal Smart Storage Trendrapport zijn thuisbatterijen tussen 2022 en 2023 met 150% toegenomen naar 39.000 exemplaren.1 Zoals het kabinet in de voortgangsupdate van 20232 schreef, is het gezien de snelle toename van het aantal thuisbatterijen van belang zo snel mogelijk randvoorwaarden te creëren die verergering van netcongestie door thuisbatterijen voorkomen. Het kabinet verkent de mogelijkheden hiervoor met de sector, de netbeheerders en de ACM. Voor de korte termijn wordt ingezet op het maken van afspraken met commerciële partijen die thuisbatterijen bundelen tot inzet op elektriciteitsmarkten. Hierbij worden ook de geleerde lessen in onze buurlanden betrokken. Naar verwachting kunnen deze afspraken met de sector voor de zomer van 2025 worden gerealiseerd. Daarna kan worden onderzocht of de stimulering van thuisbatterijen waardevol kan zijn om netcongestie tegen te gaan.
bron

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• koboy

koboy

aschja schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:30:
[...]

Gewoon handelen kun je prima regelen via home assistant ofzo, je mist alleen de handel op de onbalans markt.
Ik kan me herinneren een factuur van Frank te hebben gezien, en die was op dit punt dusdanig onduidelijk dat ik er erg mijn twijfels bij had. Er werd niet eens vermeld hoeveel kWh er bij was betrokken!
Maar je kunt nu uitrekenen wat het salderen van je zonnepanelen en de regulier gehandelde kWh's uit je accu je extra kost via Frank en dat afzetten tegen de eventuele winsten via de onbalans handel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
koboy schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:51:
[...]
Gewoon handelen kun je prima regelen via home assistant ofzo, je mist alleen de handel op de onbalans markt.
Ik kan me herinneren een factuur van Frank te hebben gezien, en die was op dit punt dusdanig onduidelijk dat ik er erg mijn twijfels bij had. Er werd niet eens vermeld hoeveel kWh er bij was betrokken!
Maar je kunt nu uitrekenen wat het salderen van je zonnepanelen en de regulier gehandelde kWh's uit je accu je extra kost via Frank en dat afzetten tegen de eventuele winsten via de onbalans handel.
EPEX-handel (alleen op day aheadprijzen) is dynamische energieleverancier onafhankelijk en dan vraag ik me af hoe je dan uitkomt bij een energieleveranciers als Frank met die opslagkosten.

Alleen voor handel ook op onbalans heb je een energieleverancier nodig voor de aansturing.

De handel op onbalans, voor die passief meesturen en niet officieel meebieden op de onbalansmarkt om door Tennet aangestuurd te worden, staat bij zowel Minister, ACM als netwerkbeheerders hoog op prioriteit lijstje om te beperken, daar het extra transportcapaciteit kost, daar de kWh's bovenop het normale verbruik van de aansluiting komen en de oversturing oscillaties geeft voor de systeembalans, daar vele passief meesturen met een hoog percentage regeltoestand 2
Dat Tennet binnen zelfde kwartier voor 2e keer moet ingrijpen met een tegenovergesteld actie, waarna een rally wordt ingezet (terwijl er een begrenzing is voor vermoegenstijging is van 20% per minuut) in de laatste minuten om als nog eigen portofolio nog in balans te brengen.
Bij regeltoestand 2 is het voor elke afwijking betalen tov dag van te voren ingediende lijst (programma) met verwachte afname en invoeding van de klanten per kwartier.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Srvv93
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 21:57
Edit: laat maar

[ Voor 102% gewijzigd door Srvv93 op 20-02-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
aschja schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:19:
[...]

batterij is 6kWh aan opslag en 2kW vermogen
Opbrengst is zo'n 20 a 30 euro per maand momenteel, ik heb de batterij nog niet zo lang dus weet nog niet of dit normaal is, of een uitschieter naar boven of beneden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
https://nieuwestroom.nl/k...kt-dichter-bij-realiteit/

We gaan opeens vlot over op kwartier prijzen, in juni al.
Denk een mooi moment om een nieuwe TS te maken @Sicco92
Wellicht dat er nog anderen mee willen schrijven aan een flinke update van de TS
Deze update zal nogal impact hebben om een hoop achterliggende systemen.
Van slimme thuis apparatuur die nu alleen de uren kennen. Tot de backoffices van de leveranciers.
Of tools zoals die van @Maasluip

[ Voor 3% gewijzigd door Smuggler op 22-02-2025 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:42
Smuggler schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:23:

Wellicht dat er nog anderen mee willen schrijven aan een flinke update van de TS
Van slimme thuis apparatuur die nu alleen de uren kennen. Tot de backoffices van de leveranciers.
Zou de teruglevertoeslag van 1 c/kWh er dan ook af gaan bij deze zakelijke leverancier?

Als "ze" al moeite hebben met een uurwaardeprijs dayahead te voorspellen gaat het met een 15 minutenblok niet opeens beter.

Heb overigens opzich geen moeite met de aanpassing naar 15 min. blokken.

[ Voor 12% gewijzigd door Simpel360 op 22-02-2025 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Hoe verwachten we dat de NL energiebedrijven dit oppakken? Want veel systemen/apparatuur/software is hiervoor inderdaad nog niet geschikt. Vermoed dat aanbieders keuzes gaan aanbieden voor uur (=gemiddelde van de 4 kwartieren) of kwartier en per uur in eerste instantie de basis blijft en gaandeweg per kwartier de standaard zal worden als meer en meer software erop in kan spelen.

Nadeel is dat veel apparaten die je planned zoals bijv. een vaatwasser, wasmachine en droger hun programma als ze eenmaal zijn gestart af moeten maken, een uur is dan vaak al te krap, maar een kwartier helemaal, dus gaan we straks de beste reeks van kwartieren zoeken... ;)

Een auto kan op zich ook prima per kwartier laden.

Heel benieuwd hoe dit uit gaat pakken en de markt ermee om zal gaan.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Topicstarter
Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:19:
[...]

Hoe verwachten we dat de NL energiebedrijven dit oppakken? Want veel systemen/apparatuur/software is hiervoor inderdaad nog niet geschikt. Vermoed dat aanbieders keuzes gaan aanbieden voor uur (=gemiddelde van de 4 kwartieren) of kwartier en per uur in eerste instantie de basis blijft en gaandeweg per kwartier de standaard zal worden als meer en meer software erop in kan spelen.

Nadeel is dat veel apparaten die je planned zoals bijv. een vaatwasser, wasmachine en droger hun programma als ze eenmaal zijn gestart af moeten maken, een uur is dan vaak al te krap, maar een kwartier helemaal, dus gaan we straks de beste reeks van kwartieren zoeken... ;)

mijn vaatwasser doet er in een bepaald programma ook 5 uur over.
maar het verbruik is in die 5 uur niet hetzelfde, dus ik verwacht dat ze zwaarste pieken dan in de goedkoopste uren vallen.

Betreft leveranciers heb ik een gemengt beeld (wat enkel op onderbuik gevoel is gebaseerd).
Zo hebben we nog leveranciers die 2x per jaar eruit liggen vanwege zomer en winter tijd. daar heb ik uiteraard erg weinig vertrouwen dat dit goed komt.
We hebben ook al leveranciers die met de onbalansmarkt mee doen en daar zijn mijn verwachtingen wat hoger, zeker diegene die internationaal opereren.
Maar we zullen het vanzelf merken in de aankondigingen en bevindingen na de wijziging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:57

EmHaKa

harêuh

Smuggler schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:34:
[...]

Zo hebben we nog leveranciers die 2x per jaar eruit liggen vanwege zomer en winter tijd. daar heb ik uiteraard erg weinig vertrouwen dat dit goed komt.
Als je nog niet eens snapt dat je alleen maar met UTC tijden mag rekenen en de CEST alleen een weergave is van UTC, dan verwacht ik i.d.d. niet dat ze in minder dan 3 maanden alle software aanpassen.
Die impact is nogal groot, van begin tot eind moet alles overhoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JT schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:32:
[...]
Een beetje een race to the bottom. Goedkopere stroom = minder prikkels om te verduurzamen helaas.
Maar een te hoge prijs is een slechtere economie en geen geld om te verduurzamen.

Het is een lastige balans. In ieder geval zijn dynamische prijsverschillen wel een goede prikkel om zoveel mogelijk duurzame energie te gebruiken, ongeacht wat de gemiddelde prijs daarvan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 22:42
Je hebt goedkope stroom nodig om te blijven groeien. Groei hebben we nodig om onze staatsschuld en de pensioenen te betalen, tevens levert goedkope stroom meer innovatie op en zelfs al zou Europa alles verduurzamen, is dat puur een druppel op een groeiende plaat. Daarnaast heb je ook goedkope energie nodig om accu’s te bouwen, zonnepanelen te bouwen en groen staal. Het is geen lastige discussie, goedkope stroom is goed voor iedereen, en het is belangrijk dat de stroom zo snel mogelijk groen is.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:32

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:19:
[...]

Een vraagje.
Is het zo dat je nu per uur betaald over het verbruik in dat uur ?
Bijvoorbeeld
In het eerste kwartier schijnt de zon flink en in het laatste half uur heb je de oven aan staan.
Word het verbruik dan met elkaar verrekend tegen de uur prijs ?
Want dan wordt dat met kwartier verrekening ook wat moeilijker.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

PeteSplit schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:23:
[...]

Een vraagje.
Bijvoorbeeld
In het eerste kwartier schijnt de zon flink en in het laatste half uur heb je de oven aan staan.
Nee, je krijgt per uur je teruglevering uitbetaald en je afname afgerekend. Heb je een correct salderende leverancier dan krijg heb je effectief dus alleen te maken met de netto afname/teruglevering dat uur. Dit wordt straks per kwartier, en zo lang er geen grote verschillen in het tarief zitten zal het effect niet zo groot zijn.

Per 1 januari 2027 verdwijnt met het salderen ook het "netto effect" binnen een uur/kwartier, en ga je dus energiebelasting betalen over elke kWh die door de meter jouw huis in gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

PeteSplit schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:23:
[...]

Een vraagje.
Bijvoorbeeld
Op dit moment telt inderdaad de afname vs teruglevering per uur en dan maakt het niet uit of dat in de 5e, 25e, 45e of 55e minuut was.

In de toekomst zal dus de eenheid van een uur veranderen in een eenheid van een kwartier, je gaat dus ook per kwartier afrekenen.

Echter is nu natuurlijk de belangrijkste vraag: Komt de optie per kwartier er naast te staan, of vervangt die de variant per uur. Persoonlijk verwacht ik dat de afrekening per kwartier er eerst naast komt te staan, als optie "superdynamisch" ipv "dynamisch", en dat als software en systemen er later allemaal geschikt voor zijn, kwartier weleens de standaard zou kunnen worden.

Sturen per kwartier wordt echt wel micromanagement, maar uiteindelijk is dat wel beter voor het stroomnet. Maar dan zal dat later wel per 5 minuten of zelfs per minuut worden.

Ik denk dat er heel veel relais hierdoor sneller kapot zullen gaan dan voorzien :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:02
Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:46:
[...]

Op dit moment telt inderdaad de afname vs teruglevering per uur en dan maakt het niet uit of dat in de 5e, 25e, 45e of 55e minuut was.

In de toekomst zal dus de eenheid van een uur veranderen in een eenheid van een kwartier, je gaat dus ook per kwartier afrekenen.

Echter is nu natuurlijk de belangrijkste vraag: Komt de optie per kwartier er naast te staan, of vervangt die de variant per uur. Persoonlijk verwacht ik dat de afrekening per kwartier er eerst naast komt te staan, als optie "superdynamisch" ipv "dynamisch", en dat als software en systemen er later allemaal geschikt voor zijn, kwartier weleens de standaard zou kunnen worden.

Sturen per kwartier wordt echt wel micromanagement, maar uiteindelijk is dat wel beter voor het stroomnet. Maar dan zal dat later wel per 5 minuten of zelfs per minuut worden.

Ik denk dat er heel veel relais hierdoor sneller kapot zullen gaan dan voorzien :)
Ik gok zo dat je niet perse “meer” gaat schakelen maar meer met preciezere timing.
Ik gok dat het laad/ontlaad patroon niet noemenswaardig verandert.
Het lijkt me vooral voor de energieleveranciers een lager financieel risico dat als ze de gemiddelde stroomprijs van een kwartier kunnen rekenen in plaats van die van een uur.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Stefannn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:34:
[...]

Ik gok zo dat je niet perse “meer” gaat schakelen maar meer met preciezere timing.
Het lijkt me vooral voor de energieleveranciers een lager financieel risico dat als ze de gemiddelde stroomprijs van een kwartier kunnen rekenen in plaats van die van een uur.
Ja, je bedoelt: De 4 kwartieren zullen gemiddeld gezien niet enorm veel van elkaar afwijken, maar je zult bijv. om 14:15 ipv 14:00 starten met iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:46:
[...]

[...]
Met de toevoeging dat dit komt door het salderen binnen een tarief periode van een uur en alleen geldt bij correct salderende leveranciers.
Met bijvoorbeeld Frank krijg je ook binnen een uur de bijna 4 cent verlies om de oren voor een kWh die "heen en weer" is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Stefannn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:34:
[...]

Met een accu zul je waarschijnlijk niet zo veel problemen krijgen omdat je stuurt op een bepaalde periode om een bepaalde lading te bereiken. Die zal dan alleen op kwartieren gaan starten (en wellicht stoppen).
Probleem zal hem eerder zitten in de (PV) omvormers bij het oscilleren rondom het nulpunt; dan gaat hij elk kwartier aan en uit en dat vinden ze niet zo lekker. Maar ook hier is een sofware oplossing vrij eenvoudig te maken met een minimale tijd tussen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:35:
[...]

Ja, je bedoelt: De 4 kwartieren zullen gemiddeld gezien niet enorm veel van elkaar afwijken, maar je zult bijv. om 14:15 ipv 14:00 starten met iets?
Ja.. als je naar de huidige prijzen kijkt (nb, ik kijk niet zo vaak, ik ben nog vast) dan heb je toch voornamelijk een patroon van sochtends en ‘s avonds duur, er tussenin goedkoop. Misschien ooit nog eens een extra bult maar de bulten zijn meestal toch wel een paar uur breed.
Ze zijn nu echter nogal “hakkelig”, met de kwartier prijzen worden ze “gladder”.

Nb..
Ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat dat sterk fluctuerende gedrag er in komt. Het zijn “day ahead” prijzen. Daarvan weet je nooit op het kwartier nauwkeurig dat er een enorme piek of enorm dal komt.

Mhh… met uitzondering wellicht van de pauze van een wk-voetbalwedstrijd, :)

Kortom…
- voor “control” zal vooral het start/stop punt wat verschuiven.
- financieel komt het voor de leveranciers wat beter uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefannn op 22-02-2025 18:13 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
koboy schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 17:55:
[...]
Probleem zal hem eerder zitten in de (PV) omvormers bij het oscilleren rondom het nulpunt; dan gaat hij elk kwartier aan en uit en dat vinden ze niet zo lekker. Maar ook hier is een sofware oplossing vrij eenvoudig te maken met een minimale tijd tussen schakelen.
Dat wordt met kwartierprijzen toch niet erger?

Zeer zeker een punt, maar meer een gevolg van wolkjes, coocker, close-in boiler en Nespresso apparaat. (?)

(De notaire boosdoeners die momenteel mijn laadpaal vaker doen afschakelen dan me lief is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Stefannn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:18:
[...]

Zeer zeker een punt, maar meer een gevolg van wolkjes, coocker, close-in boiler en Nespresso apparaat. (?)

(De notaire boosdoeners die momenteel mijn laadpaal vaker doen afschakelen dan me lief is)
Nu schakelt je omvormer maximaal 1 keer per uur aan of uit. Als straks per kwartier de stroomprijs (met EB en opslagen naar keuze) net wel net niet negatief is (tienden van centen) dan gaat hij per kwartier aan en uit.
Kun je oplossen met een minimale tijd tussen schakelen, maar ook door af te ronden op hele centen, of op nog weer een andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Stefannn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:18:
[...]

Kan in theorie natuurlijk 4x per uur worden bijgesteld.

Afschakelen? Mag hopen dat je af-/terugschalen bedoelt? Anders doet je loadbalancer niet netjes zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Taro schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:43:
Afschakelen? Mag hopen dat je af-/terugschalen bedoelt? Anders doet je loadbalancer niet netjes zijn werk.
In mijn geval afschakelen.
Maar dat komt omdat ik energie gebruik via P1 meet met oud protocol, totaal >> niet per fase, elke 10 sec.
Beetje ingewikkeld verhaal. Is op te lossen met een nieuwe meter maar stiekem hoop ik dat de meter binnenkort vervangen wordt omdat de G3 eruit gaat.
Ik ga sowieso “Solar laden” invoeren, dan heb ik er ook geen last van.

Anyway.. erg offtopic, volledig door mij begrepen, ik heb het “binnen het betamelijke” (schakel alles stroomloos), niet aan te bevelen voor anderen, niet meer over hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Dit was in het najaar al aangekondigd en zou rond deze tijd ingaan. Inmiddels is het uitgesteld naar 11 juni a.s. : https://www.epexspot.com/...20of%20this%20year%202024.
Zodra ik er lucht van kreeg ben ik begonnen met het aanpassen van de HA-addon Day Ahead Optimizer, waarbij straks de gebruikers kunnen kiezen tussen 15 minuten of een uur. Momenteel ben ik de aanpassingen aan het testen zodat ik er op tijd klaar voor ben. Er zijn wel een paar leuke hobbels te nemen. Bijvoorbeeld de weersvoorspellingen (m.n. straling) zijn allemaal per uur, die moeten worden geinterpoleerd naar kwartierwaarden.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
koboy schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 18:32:
[...]

Nu schakelt je omvormer maximaal 1 keer per uur aan of uit. Als straks per kwartier de stroomprijs (met EB en opslagen naar keuze) net wel net niet negatief is (tienden van centen) dan gaat hij per kwartier aan en uit.
Kun je oplossen met een minimale tijd tussen schakelen, maar ook door af te ronden op hele centen, of op nog weer een andere manier.
Ah.. ik snap het afschakelen. Enkel bij 0 dayahead dus.
Het gaat toch over day ahead prijzen? (Dus niet de onbalans)
Je kan toch nooit een dag van te voren voorspellen dat het “per kwartier rond nul gaat zwabberen”?
Dan zou je een dag van te voren al op een kwartier nauwkeurig moeten weten wanneer de wolkjes voorbij komen.

Zie onderstaand voorbeeld van willekeurige dag afgelopen juli. De day ahead heeft een “niet zwabberend verloop”.

Maar…. We zullen het zien…. Dit zijn mijn argumenten, ik “weet” het natuurlijk niet. Met een hysterese of time-out kan je er inderdaad ook omheen werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50Sji9JViWwbQm17kBVbToXqseU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0KCzgk6b9RNFFogcmczvUpQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:29
KC27 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:52:
[...]

Dit was in het najaar al aangekondigd en zou rond deze tijd ingaan. Inmiddels is het uitgesteld naar 11 juni a.s. : https://www.epexspot.com/...20of%20this%20year%202024.
Zodra ik er lucht van kreeg ben ik begonnen met het aanpassen van de HA-addon Day Ahead Optimizer, waarbij straks de gebruikers kunnen kiezen tussen 15 minuten of een uur. Momenteel ben ik de aanpassingen aan het testen zodat ik er op tijd klaar voor ben. Er zijn wel een paar leuke hobbels te nemen. Bijvoorbeeld de weersvoorspellingen (m.n. straling) zijn allemaal per uur, die moeten worden geinterpoleerd naar kwartierwaarden.
Stralngsdata kun je ook wel voor 1, 2 en 15 minuten krijgen. Alleen hangt er wel een prijskaartje aan.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
John245 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:41:
[...]

Stralngsdata kun je ook wel voor 1, 2 en 15 minuten krijgen. Alleen hangt er wel een prijskaartje aan.
Zelfde verhaal als bij de day ahead….
Die nauwkeurigheid is schijn nauwkeurigheid.
Het probleem van @KC27 is dat hij opeens een optimizer moet maken met data met inputs met verschillende frequentie terwijl dat eerder niet zo was. De fluctuatie neemt niet echt toe. Je moet echter een subsamping maken om alles te laten kloppen.
Niet super moeilijk. Maar wel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:29
Stefannn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 20:56:
[...]

Zelfde verhaal als bij de day ahead….
Die nauwkeurigheid is schijn nauwkeurigheid.
Het probleem van @KC27 is dat hij opeens een optimizer moet maken met data met inputs met verschillende frequentie terwijl dat eerder niet zo was. De fluctuatie neemt niet echt toe. Je moet echter een subsamping maken om alles te laten kloppen.
Niet super moeilijk. Maar wel werk.
Die nauwkeurigheid is geen schijnnauwkeurigheid. Zeker bij zonsopkomst en zonsondergang zit er een groot verschil in straling tussen het eerste en laatste kwartier. En nog meer tussen de eerste en laatste minuut.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz

Klopt was al bekend in oktober en was al de bedoeling om uitgerold te worden begin dit jaar. Is in NL uitgesteld tot inderdaad juni/juli. Elders al wel in gebruik genomen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
John245 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:02:
[...]

Die nauwkeurigheid is geen schijnnauwkeurigheid. Zeker bij zonsopkomst en zonsondergang zit er een groot verschil in straling tussen het eerste en laatste kwartier. En nog meer tussen de eerste en laatste minuut.
DAT klopt wel.. maar dat kan je met goede interpolatie dus wel voor elkaar krijgen.
Ik bedoel dat er geen extra frequentie inhoud in zit.
Het zon op/af patroon heeft een frequentie van 1/(24x3600) hertz. 1x per dag. Niet vaker.
De extra minuten geven een betere subsampling, maar geen extra fluctuaties.
Extra fluctuaties zouden kunnen bestaan als je op kwartier nivo een dag van te voren weet of er wel of geen wolken voor de zon zitten. En als het dan ook redelijk hard waait zodat dat van kwartier tot kwartier flink fluctueert.
Maar dat is ondoenlijk om een dag van te voren te voorspellen.
Je krijgt dus zeker een “minder kartelige curve”, maar de “vorm van de curve” verandert niet.

Dan kan je dus kiezen: ofwel zoals @KC27 doet zelf de interpolatie implementeren, danwel extra geld betalen om de data van het net te halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik ga er vooralsnog van uit dat je zowel de keuze voor uur als kwartier als interval hebt, maar, mocht kwartier de standaard worden, dan zie ik de grote groep met vaste contracten die al niet over willen/durven stappen nog wel extra bezwaren opwerpen om de stap te maken. Die zien het al helemaal niet zitten om over kwartieren na te denken, ik zie de eerste :+ en negatieve Facebook berichten al wel weer voor mij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 18:22
Veel mensen vinden het per uur al ‘moeilijk’ dus per kwartier al helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Stefannn schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 19:56:
[...]

Ah.. ik snap het afschakelen. Enkel bij 0 dayahead dus.
Het gaat toch over day ahead prijzen? (Dus niet de onbalans)
Je kan toch nooit een dag van te voren voorspellen dat het “per kwartier rond nul gaat zwabberen”?
Dan zou je een dag van te voren al op een kwartier nauwkeurig moeten weten wanneer de wolkjes voorbij komen.

Zie onderstaand voorbeeld van willekeurige dag afgelopen juli. De day ahead heeft een “niet zwabberend verloop”.

Maar…. We zullen het zien…. Dit zijn mijn argumenten, ik “weet” het natuurlijk niet. Met een hysterese of time-out kan je er inderdaad ook omheen werken.

[Afbeelding]
Het gaat er helemaal van af hangen hoe de EPEX inkoop/veiling gaat uitpakken. In jouw voorbeeld Zie je twee uren van 7 cent met een afwijking van een paar honderdste. Als iets dergelijks voor een paar uur gaat rondom een schakeltarief dan gaat de omvormer van je PV dat niet lekker vinden. Als je je accu hebt ongeregeld op gaan laden zodra tarief onder x, dan kan ik me goed voorstellen dat ook de omvormer van je accu daar niet happy van wordt.

Ikzelf verwacht over het algemeen een vooral "gladdere" prijs grafiek, maar het zullen de vlakke stukken zijn waar het de potentie heeft mis te gaan. Nu zie je bijvoorbeeld ook in de nachten vaak een aantal uur met ongeveer hetzelfde tarief.

Onbalans is natuurlijk al een kwartier markt. Ook hier is de potentie van aan-uit klapperen van omvormers. Iets wat mij wat huiverig maakt gezien de extra slijtage die dit gaat geven. Om dezelfde reden zal ik ook niet snel mijn EV beschikbaar stellen via de V2L voor de onbalans/EPEX markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:19
Bschnitz schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:12:
[...]

Klopt was al bekend in oktober en was al de bedoeling om uitgerold te worden begin dit jaar. Is in NL uitgesteld tot inderdaad juni/juli. Elders al wel in gebruik genomen.
Voordat dit verkeerd wordt overgenomen, er zijn nog nergens DA prijzen op kwartierniveau in Europa. Er zijn wel wat landen (Frankrijk iig, volgens mij ook Finland) waar de onbalans PTUs naar kwartieren zijn gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
mat.hi.as schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:14:
[...]

Voordat dit verkeerd wordt overgenomen, er zijn nog nergens DA prijzen op kwartierniveau in Europa. Er zijn wel wat landen (Frankrijk iig, volgens mij ook Finland) waar de onbalans PTUs naar kwartieren zijn gegaan.
De rood gekleurde landen (allemaal aangesloten bij SDAC) gaan over naar 15 minuten voor Day Ahead prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ardRiGz2d3eHjsZebu6WhhVIlw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t6z1qpFqjpzVfkK9UOJxPsgc.jpg?f=user_large

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvcholten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 01:44
Wellicht oud nieuws, maar ik kon het niet vinden met de zoekfunctie.

De ACM heeft begin deze maand een partij op de vingers getikt vanwege marktmanipulatie op de TTF Day ahead markt

ACM tikt internationaal bedrijf op de vingers wegens aanwijzingen marktmanipulatie op groothandelsmarkt gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
KC27 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:23:
[...]

De rood gekleurde landen (allemaal aangesloten bij SDAC) gaan over naar 15 minuten voor Day Ahead prijzen:
[Afbeelding]
Zoals ik het gelezen heb blijft bieden orders plaatsen op 60 minuten resolutie ook mogelijk, al draait de markt dan onderliggend op 15.
Het lijkt mij dat het uurtarief dan (voorlopig) ook nog wel gangbaar blijft voor consumenten.

Maw je hebt straks een 15, 30 en 60 minuten tarief. En de overgang zou non-breaking moeten zijn voor de huidige 60min aanbieders.
Ik ken wel wat aanbieders die helemaal niets gaan veranderen. :+

[ Voor 1% gewijzigd door Raymond P op 23-02-2025 07:43 . Reden: Verkeerde verwoording :') ]

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Raymond P schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 23:03:
[...]

Zoals ik het gelezen heb blijft bieden op 60 minuten resolutie ook mogelijk, al draait de markt dan onderliggend op 15.
Het lijkt mij dat het uurtarief dan (voorlopig) ook nog wel gangbaar blijft voor consumenten.

Maw je hebt straks een 15, 30 en 60 minuten tarief. En de overgang zou non-breaking moeten zijn voor de huidige 60min aanbieders.
Ik ken wel wat aanbieders die helemaal niets gaan veranderen. :+
“Bieden op”… dat is geen day ahead.
Als day ahead naar kwartier gaat dan lijkt me dat er geen 60min mogelijkheid meer bestaat.

Maar…. Nogmaals…
Er komt echt geen extra fluctuatie bij. De curve wordt gewoon gladder.
De AFREKENING zal op kwartier basis gebeuren (gok ik zo, waarom voeren ze het anders in?).
Niks weerhoud je ervan om op uurbasis te blijven sturen.
En ik kan me voorstellen (weet ik niet) dat uurprijzen aangeboden blijven in api’s om de transitie goed te laten lopen. Maar dat zullen dan “gemiddelde uurprijzen” zijn waar NIET op afgerekend wordt.
Als je die blijft gebruiken om te regelen zal er niet zo super veel mis gaan.
@Taro

Maar goed.. we zullen het zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefannn op 23-02-2025 06:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
mat.hi.as schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:14:
[...]

Zover ik heb begrepen is het ook niet de bedoeling dat dit voor consumenten is maar voor de achterkant en balans.

Wij zouden eigenlijk een gemiddeld beter uurtarief moeten gaan krijgen. Tenminste dat was volgens dat artikel zo wat ik destijds gelezen had.

Hoe dat precies moet werken snap ik nog niet helemaal. Ik gok effe dat dan energie bedrijven/handelaren meer zullen bieden op bijvoorbeeld het block 7:30 tot 8:15 en niet heel 7 en 8 uur.

Dus omdat er minder vraag is op een heel uur verdelen ze dat beter. Dus in de offpiek tarieven zullen we daar weinig van merken vermoed ik.

Maar we gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Stefannn schreef op zondag 23 februari 2025 @ 06:49:
[...]

“Bieden op”… dat is geen day ahead.
Als day ahead naar kwartier gaat dan lijkt me dat er geen 60min mogelijkheid meer bestaat.

[...]
Och, verkeerd verwoord. Het was ook ff geleden dat ik dit kort bekeken had.

https://www.nordpoolgroup...market-time-unit-mtu/faq/

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Bschnitz schreef op zondag 23 februari 2025 @ 07:40:
[...]

Zover ik heb begrepen is het ook niet de bedoeling dat dit voor consumenten is maar voor de achterkant en balans.
Dat de MTU naar 15 minuten gaat, is een gevolg van EU Verordening 2019/943 article 8 lid 2, om in de EU de onbalans periode te harmoniseren voor een EU-markt.
Wat de reden daarvoor is, zal je in de tot standkoming van die EU verordening (EU-wet) moeten duiken voor de 15 minuten onbalansperiode, die een opvolger was van Verordening (EG) nr. 714/2009 die nog niet deze MTU van 15 minuten had.

artikel 8 lid 2
De NEMO's geven de marktdeelnemers de mogelijkheid energie te verhandelen in tijdsintervallen die ten minste even kort zijn als de onbalansvereffeningsperiode voor de day-ahead- en intradaymarkten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Vannacht eindelijk weer mooie prijzen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4HgxM6WYoBygi1CKFnqTXWRyW4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/t1oDfnF5vEBmJ8CWZaPJwmHs.png?f=user_large

Zag het om 13:20 toen de auto aan het laden was, direct de lader stilgezet :) Helaas verder alle opties al ingezet, dus vanavond de accu maar leeggooien en vannacht weer vullen. Kan het verder helaas niet optimaal benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Taro schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:00:
[Afbeelding]

Zag het om 13:20 toen de auto aan het laden was, direct de lader stilgezet :) Helaas verder alle opties al ingezet, dus vanavond de accu maar leeggooien en vannacht weer vullen. Kan het verder helaas niet optimaal benutten.
Met om 11 uur een piekje dat mijn eerdere betoog op losse schroeven zet.

Maar goed.. we zullen het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
[Afbeelding]

Door toepassing curtailment (=voorkomen van negatieve prijzen voor productie door inperking van die productie) door de grote groene opwekkers (zonneparken, windparken) verwacht ik niet dat het dit jaar nog lager zal worden. Wel dagen met meer uren met ongeveer 0,00 euro/kWh (excl energiebelasting, leveranciers toeslag en BTW). Wordt dan in die uren inclusief alles ongeveer 0,15 euro/kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
[Afbeelding]

Same here, maar auto had maar 20% over om te laden, dus toch maar vol geladen. Morgen effe update doen?

Was voornamelijk met zelfgebruik bezig. Het waren min of meer 2 weekjes zonder echt ook maar iets anders te kunnen doen.

Heb gewoon uit verveling 16 slimme stekkers gekocht om in HA te zetten 😑, iets met jezelf bezig houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bschnitz schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:31:
[...]

Same here, maar auto had maar 20% over om te laden, dus toch maar vol geladen. Morgen effe update doen?

Was voornamelijk met zelfgebruik bezig. Het waren min of meer 2 weekjes zonder echt ook maar iets anders te kunnen doen.

Heb gewoon uit verveling 16 slimme stekkers gekocht om in HA te zetten 😑, iets met jezelf bezig houden.
Ja, morgenavond even een update doen inderdaad.

Het mooie van slimme stekkers op basis van dynamische tarieven schakelen is dat je het effect ervan terugziet in de stroomkosten en het inzicht geeft, maar het relatief/enorm lang duurt voordat je ze terugverdiend hebt :) Puur voor inzicht kan je ze natuurlijk ook gewoon rouleren. Ik heb hier thuis nauwelijks zaken die ik bewust zou willen en kunnen in-/uitschakelen die ook daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten. De WTW-unit bijv. neemt 7-10 Watt af in de laagste stand, is niet altijd nodig, maar schakelt automatisch op via een vochtsensor in de badkamer en CO2-sensor in de woonkamer, dus daar blijf ik maar vanaf.

De houder voor iPads, Powerbanks, E-reader, Airpods, etc. zou ik wel op basis van dynamische tarieven kunnen schakelen, maar vermoed dat de slimme stekker meer stroom verbruikt dan ik er uiteindelijk op zou besparen.

Heb bij heel veel van dit soort zaken, net als accucapaciteit bijplaatsen, het gevoel dat je uiteindelijk duurder uit bent maar dat niet zo goed ziet, en je de lagere stroomrekening wel ziet en dat dat voldoende dopamine oplevert om die keuze dus alsnog te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-09 09:12
Arghhhh nou dacht ik de auto goed ingesteld te hebben voor laden vannacht: maar heb gisterenavond met mn duffe hoofd ingesteld dat ie van 12:00 tot 6:00 mocht laden. En ik maar niet snappen waarom ie direct begon te laden. Toen gefrustreerd op stop laden gedrukt en naar bed. :o

Mijn invoer had dus 00:00 tot 6:00 moeten zijn. In de Skoda Enyaq app is omgedraaid invoeren ook toegestaan. |:(

Hopen dat het vannacht weer zo leuk is kwa prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:45
Dat laatste zou ik niet te veel op rekenen. Het is mij de laatste tijd opgevallen dat vooral de maandagnacht goedkoop is. Als tweede de zaterdagnacht.
Wel logisch omdat maandagmorgen de industrie en de kantoren weer starten. Die centrales zet je niet zomaar voor een uur aan. Die starten eerder op. Met het leuke windje erbij nu, was de stroom vannacht goedkoop.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:47
sunib schreef op maandag 24 februari 2025 @ 07:42:

Mijn invoer had dus 00:00 tot 6:00 moeten zijn. In de Skoda Enyaq app is omgedraaid invoeren ook toegestaan. |:(
U kunt uw auto verbinden met de Jedlix-app en hen het opladen voor u laten automatiseren, gratis, op basis van dynamische prijzen

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Taro schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:48:
[...]

Ja, morgenavond even een update doen inderdaad.

Het mooie van slimme stekkers op basis van dynamische tarieven schakelen is dat je het effect ervan terugziet in de stroomkosten en het inzicht geeft, maar het relatief/enorm lang duurt voordat je ze terugverdiend hebt :) Puur voor inzicht kan je ze natuurlijk ook gewoon rouleren. Ik heb hier thuis nauwelijks zaken die ik bewust zou willen en kunnen in-/uitschakelen die ook daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten. De WTW-unit bijv. neemt 7-10 Watt af in de laagste stand, is niet altijd nodig, maar schakelt automatisch op via een vochtsensor in de badkamer en CO2-sensor in de woonkamer, dus daar blijf ik maar vanaf.

De houder voor iPads, Powerbanks, E-reader, Airpods, etc. zou ik wel op basis van dynamische tarieven kunnen schakelen, maar vermoed dat de slimme stekker meer stroom verbruikt dan ik er uiteindelijk op zou besparen.

Heb bij heel veel van dit soort zaken, net als accucapaciteit bijplaatsen, het gevoel dat je uiteindelijk duurder uit bent maar dat niet zo goed ziet, en je de lagere stroomrekening wel ziet en dat dat voldoende dopamine oplevert om die keuze dus alsnog te maken :)
Ohja, dat kan allemaal. Mij ging het puur om inzicht. Zijn van die €8 tasmota dingen. Was een gedoe om die juist erin te krijgen en daadwerkelijk zinvolle data te rapporteren, staan standaard ingesteld op 5 minuten 🤐. Maar zoals ik al zei, bezigheidstherapie.

Anyway. Zoals gezegd laatste 2 weekjes ecomode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqLOZ24ZpMVnWJ8gmQz5WQIoe1w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mevONxrCJXRiUEettIdfU1iN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Bartjuh schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 10:04:
[...]

Maar een te hoge prijs is een slechtere economie en geen geld om te verduurzamen.

Het is een lastige balans. In ieder geval zijn dynamische prijsverschillen wel een goede prikkel om zoveel mogelijk duurzame energie te gebruiken, ongeacht wat de gemiddelde prijs daarvan is.
Ecological schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:48:
Je hebt goedkope stroom nodig om te blijven groeien. Groei hebben we nodig om onze staatsschuld en de pensioenen te betalen, tevens levert goedkope stroom meer innovatie op en zelfs al zou Europa alles verduurzamen, is dat puur een druppel op een groeiende plaat. Daarnaast heb je ook goedkope energie nodig om accu’s te bouwen, zonnepanelen te bouwen en groen staal. Het is geen lastige discussie, goedkope stroom is goed voor iedereen, en het is belangrijk dat de stroom zo snel mogelijk groen is.
Eens met sturen door middel van dynamisch @Bartjuh. Maar dat andere niet persé. Goedkope stroom betekent dat terrasheaters in de Amsterdamse horeca bijvoorbeeld (ik noem Amsterdam omdat het en erg grote stad is) in de winter lekker allemaal aan kan blijven al zit er niemand. Isoleren van panden is financieel niet meer interessant want je gaat gewoon elektrisch verwarmen omdat het geen klap kost. Enzovoort enzovoort. Onderdeel van verduurzaming is niet alleen vergroening van het aanbod maar net zo hard aanpassing van het consumptiepatroon. Financiële prikkels werken verreweg het beste, dat wordt keer op keer bewezen.

Of de strategie van oneindige groei het beste is voor deze planeet is dan weer een discussie op zich en ik schat zomaar in dat ik een ander standpunt heb dan jij @Ecological . Ik verwijs je graag naar Earth Overshoot Day.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik wist niet eens dát dit eraan kwam :o Kan ik mijn Home Assistant zonnepaneelaansturing gaan aanpassen :P Zoals sommige al zeiden ben ik wel bang dat dit potentiële overstappers gaat afschrikken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bschnitz schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:21:
[...]
Anyway. Zoals gezegd laatste 2 weekjes ecomode.

[Afbeelding]
Hierbij mijn resultaten tot nu toe. Ik had als verdere optimalisatie vaker nul op de meter kunnen draaien voor een lager gemiddeld afnametarief, maar dan had ik ook meer kWh's verbruikt door laadverliezen. Dus had voor de bühne een beter plaatje gegeven, maar wel meer Euro's gekost.

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b7zjhsML6QX8R02YtXB0N7puwXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCUshXaCdTkBNjSeoRDu9its.jpg?f=fotoalbum_large

Deze maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hF_76Mf52XgOY5Vsc-dNsgIxwRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLwnYcQSoyfPDhznt4GUoT23.jpg?f=fotoalbum_large

Dit jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjwzL0WAEi4GQYLdJKieBIA3Z9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8xcuZM8QWRjv7reGk0t9xA6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Taro schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:52:
[...]

Hierbij mijn resultaten tot nu toe. Ik had als verdere optimalisatie vaker nul op de meter kunnen draaien voor een lager gemiddeld afnametarief, maar dan had ik ook meer kWh's verbruikt door laadverliezen. Dus had voor de bühne een beter plaatje gegeven, maar wel meer Euro's gekost.

Vandaag:
[Afbeelding]

Deze maand:
[Afbeelding]

Dit jaar:
[Afbeelding]
Jij hebt echt mooie stappen gemaakt man, je staat weer voor! Desondanks met een flinke hoger gebruik, maar logisch met 2 autos.

Helaas had ik niet genoeg vraag meer voor die korte 15cent tijden :(

Draai nu zo goed als nul op de meter...

WP springt nu ook maar 1x per 2 dagen aan. Dus daar gaat 60% van mijn vraag per dag 😂.

Laatste week wordt dan toch nog erop of eronder ;) gelukkig wordt het wat kouder dus ik maak nog wat kans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vogel6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6uPUVnlEx5a7qtp2UdLVjsKZCw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OmMA9ESpIzkfSPNL0eYiK1cm.png?f=user_large

vraagje voor de vergelijking ;hebben jullie zelfde kosten profiel.? jullie zitten meestal wat goedkoper !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

vogel6 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:19:
[Afbeelding]

vraagje voor de vergelijking ;hebben jullie zelfde kosten profiel.? jullie zitten meestal wat goedkoper !
Ja, volgens mij is de door Zonneplan weergegeven prijs incl. wat je noemt en excl. netbeheerkosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
vogel6 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:19:
[Afbeelding]

Bij mij ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNh3dpCrva_quvHdjMLQGqqqybs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TFOdy50Ez01086DOwwzLSRW3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-OAuwyegUmJ1DZCT0VDWXsBXwc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yIC1QuSCwhJa05CBeuNROEJ3.png?f=fotoalbum_large
gratis elektriciteit, 200 euro gas sinds 1 januari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:24
JT schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:44:
[...]

Ik wist niet eens dát dit eraan kwam :o Kan ik mijn Home Assistant zonnepaneelaansturing gaan aanpassen :P Zoals sommige al zeiden ben ik wel bang dat dit potentiële overstappers gaat afschrikken.
Dit is voor bedrijven, daar heeft het potentieel zin. Voor consumenten heeft dit geen zin, moet er overigens niet aan denken, de waf factor begint net een beetje boven nul te komen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Thepawn schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:55:
[...]

[Afbeelding]
Hehe. Zonder WP kun je inderdaad wat meer. Maar hut zal toch warm moeten worden als het koud is 😂.

Moest die helaas door de - temperatuur in totaal 4 weekjes 24/7 aan laaten. Dat maakt het lastig.

Verkoop zit er dan ook niet altijd in, je hebt de stroom dan zelf nodig.

Maar tellen we jou €200 gas hier bovenop, zit ik gelukkig alsnog lager, dus doe toch iets goed 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5q8XKNXCuT8V2sm7hj2-LAk6Xa4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tXqmtgbj47sXo3iJsdAVWFgT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
Thepawn schreef op maandag 24 februari 2025 @ 22:55:
[...]

[Afbeelding]

€ 200/€ 1,35 m3 bij HR Rendament vqn 100% is toch 200/1.35*8.69=1287 kwhr (e)
wordt het plaatje toch anders om te vergelijken
een appel en en peer zijn toch niet het zelfde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
Bschnitz schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 07:03:
[...]

Hehe. Zonder WP kun je inderdaad wat meer. Maar hut zal toch warm moeten worden als het koud is 😂.
Ik vind benzine-/dieselauto's erg inefficiënt en ik ben 100% voorstander van het vervangen van deze volledig elektrische auto's (of kleinere voertuigen). Ik ben een groot fan van zonnepanelen en thuisbatterijen. Ik vind het echter niet prettig om de betrouwbare gasketel te vervangen door een warmtepomp, dus ik houd de gasaansluiting de komende jaren. Dit betekent dat ik 20 kW aan elektrisch vermogen beschikbaar heb, plus nog eens 20 kW aan gasverwarmingsvermogen. Ik denk dat elektriciteit tegenwoordig beter gebruikt kan worden door een server die AI-modellen draait, dan door warm water te maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:37
Thepawn schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:48:
[...]

Ik vind benzine-/dieselauto's erg inefficiënt en ik ben 100% voorstander van het vervangen van deze volledig elektrische auto's (of kleinere voertuigen). Ik ben een groot fan van zonnepanelen en thuisbatterijen. Ik vind het echter niet prettig om de betrouwbare gasketel te vervangen door een warmtepomp, dus ik houd de gasaansluiting de komende jaren. Dit betekent dat ik 20 kW aan elektrisch vermogen beschikbaar heb, plus nog eens 20 kW aan gasverwarmingsvermogen. Ik denk dat elektriciteit tegenwoordig beter gebruikt kan worden door een server die AI-modellen draait, dan door warm water te maken.
1 kWh gas = 1 kWh warmte

vs

1 kWh gas = 0,5 kWh elektriciteit = 2 kWh warmte (met de warmtepomp)

Oftewel: met elektrificatie gebruiken we maar de helft van de hoeveelheid gas voor dezelfde hoeveelheid warmteproductie. Dan houden we de andere helft over voor servers etc... En we kunnen de energiebron voor de elektriciteit verder gaan diversificeren.

Er is ook niet zo bijster veel wat er mis kan gaan met een goede warmtepomp. Als je nagaat dat het systeem niet wezenlijk anders is dan de warmtecyclus in een koelkast. Die draait toch ook 20 jaar continu zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:33

bert pit

asdasd

bilgy_no1 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:08:
[...]

1 kWh gas = 1 kWh warmte

vs

Oftewel: met elektrificatie gebruiken we maar de helft van de hoeveelheid gas voor dezelfde hoeveelheid warmteproductie. Dan houden we de andere helft over voor servers etc... En we kunnen de energiebron voor de elektriciteit verder gaan diversificeren.

Er is ook niet zo bijster veel wat er mis kan gaan met een goede warmtepomp. Als je nagaat dat het systeem niet wezenlijk anders is dan de warmtecyclus in een koelkast. Die draait toch ook 20 jaar continu zonder problemen.
Jammer dat een groot deel van de elektriciteit wordt opgewekt met fossiele bronnen zoals gas of erger… wordt gelukkig wel steeds minder.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
[...]

1 kWh gas = 1 kWh warmte

vs

Als je de WP goed instelt kan het zelfs nog meer :)

Mijn COP in de winter is vergelijkbaar met gas. Zo rond de 3.5 tot 4.5.

Zodra het boven de 5c is ga ik al richting 5.5 en rond de 10c zelf al richting de 7. 15c is al bijna cop 8 maar dan verwarm ik maar 1x per 2 dagen zoals ik al heb aangeven.

Zo rond deze dagen gebruik ik ca. 6kWh in totaal met SWW erbij per 2 dagen. Dat is +- vergelijkbaar 1.5m3 gas dacht ik.

Zelfs in mijn oude A label rijtjeshuis met een HR++ ketel kon ik dit niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JT schreef op maandag 24 februari 2025 @ 18:41:
[...]
Eens met sturen door middel van dynamisch @Bartjuh. Maar dat andere niet persé. Goedkope stroom betekent dat terrasheaters in de Amsterdamse horeca bijvoorbeeld (ik noem Amsterdam omdat het en erg grote stad is) in de winter lekker allemaal aan kan blijven al zit er niemand. Isoleren van panden is financieel niet meer interessant want je gaat gewoon elektrisch verwarmen omdat het geen klap kost. Enzovoort enzovoort. Onderdeel van verduurzaming is niet alleen vergroening van het aanbod maar net zo hard aanpassing van het consumptiepatroon. Financiële prikkels werken verreweg het beste, dat wordt keer op keer bewezen.
Dat is zeker zo, maar het is ook zo dat veel industrie die simpelweg natuurkundig nauwelijks efficiënter te maken zijn gewoon vertrekken naar landen waar zowel energie goedkoop is als de overige uitstooteisen niet bestaand zijn. Zoals chemie, olieraffinage, staal- en aluminiumproductie, auto-productie en alle toelevering (zie krimp Duitsland), etc. De globale CO2 uitstoot neemt daarmee niet af, eerder toe. Maar wij verliezen zowel industrie als banen als controle over het productieproces en uitstoot.

Je ziet het met de vertrekkende bedrijven en de krimp van de Duitse economie (en toename armoede aldaar) terwijl de rest van de wereld groeit. Ook de UK lijdt enorm onder de hoge energieprijzen. Armoede neemt toe.

Er zijn gewoon neveneffecten die we niet kunnen negeren. Ik denk dat we daarom wat slimmer en gerichter te werk moeten gaan met incentives. En stoppen met domme dingen doen als de beste C02 arme baseload, kernenergie, af te bouwen. Duitsland heeft circa 4x de C02 uitstoot per kWh dan Frankrijk, tegen een veel hogere prijs 8)7 Puur vanwege kernenergie in Frankrijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
bert pit schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:33:
[...]

Jammer dat een groot deel van de elektriciteit wordt opgewekt met fossiele bronnen zoals gas of erger… wordt gelukkig wel steeds minder.
In mijn rekenvoorbeeld liet ik zien dat dezelfde hoeveelheid gas via elektrificatie de dubbele hoeveelheid warmte oplevert*. Of anders gesteld: als we alle gasboilers vervangen door warmtepompen en verder niets doen, kunnen we alsnog toe met 50% minder fossiele energie.

Dat is op zich al een enorme winst: helft van het gas, zelfde warmte.

Maar inmiddels is al ongeveer de helft van de opgewekte elektrische energie van duurzame oorsprong. En er komt nog veel meer duurzame capaciteit bij, vooral aan wind op zee. De reductie van fossiele energie is dan dus nog groter.

Die kanttekening ("maar de elektriciteit is fossiel") is dus en feitelijk niet meer juist en zelfs al was het zo dan besparen we alsnog. Zelfde verhaal geldt overigens ook bij EVs. Als we alle auto's elektrificeren en de benodigde elektrische energie opwekken door de benzine en diesel in efficiënte centrales te verbranden, dan kunnen we direct toe met de helft van de benzine en diesel.

* dit is uiteraard een grof getal en de COP van warmtepompen is veelal nog beter dan de 4 waarmee ik hier reken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Bartjuh schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:50:
[...]

Dat is zeker zo, maar het is ook zo dat veel industrie die simpelweg natuurkundig nauwelijks efficiënter te maken zijn gewoon vertrekken naar landen waar zowel energie goedkoop is als de overige uitstooteisen niet bestaand zijn. Zoals chemie, olieraffinage, staal- en aluminiumproductie, auto-productie en alle toelevering (zie krimp Duitsland), etc. De globale CO2 uitstoot neemt daarmee niet af, eerder toe. Maar wij verliezen zowel industrie als banen als controle over het productieproces en uitstoot.

Je ziet het met de vertrekkende bedrijven en de krimp van de Duitse economie (en toename armoede aldaar) terwijl de rest van de wereld groeit. Ook de UK lijdt enorm onder de hoge energieprijzen. Armoede neemt toe.

Er zijn gewoon neveneffecten die we niet kunnen negeren. Ik denk dat we daarom wat slimmer en gerichter te werk moeten gaan met incentives. En stoppen met domme dingen doen als de beste C02 arme baseload, kernenergie, af te bouwen. Duitsland heeft circa 4x de C02 uitstoot per kWh dan Frankrijk, tegen een veel hogere prijs 8)7 Puur vanwege kernenergie in Frankrijk.
Los van dat ik vind dat de discussie over kernenergie een stuk genuanceerder ligt, ben ik het verder met je eens. Sterker nog, je beschrijft de race tot the bottom waar ik naar verwees; andere plekken minder/geen eisen en goedkoper en daarin dan meegaan/tegenop bieden is precies dat. Dat is nu de realiteit en daar moeten we het beste van maken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
JT schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Los van dat ik vind dat de discussie over kernenergie een stuk genuanceerder ligt, ben ik het verder met je eens. Sterker nog, je beschrijft de race tot the bottom waar ik naar verwees; andere plekken minder/geen eisen en goedkoper en daarin dan meegaan/tegenop bieden is precies dat. Dat is nu de realiteit en daar moeten we het beste van maken.
Daarom wordt er ook een 'carbon border adjustment mechanism' ingevoerd voor import van CO2-intensieve producten:

https://taxation-customs....r-adjustment-mechanism_en

Dat bevindt zich dit jaar nog in een transitiefase en treedt vanaf volgend jaar volledig in werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

bilgy_no1 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Daarom wordt er ook een 'carbon border adjustment mechanism' ingevoerd voor import van CO2-intensieve producten:

https://taxation-customs....r-adjustment-mechanism_en

Dat bevindt zich dit jaar nog in een transitiefase en treedt vanaf volgend jaar volledig in werking.
Ik ben helemaal voor. Nu maar hopen dat Trump niet ook tegen deze regelgeving gaat ageren als het Amerikaanse producten treft. Dat is sinds kort echt een gevaar voor verduurzaming.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
JT schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:58:
[...]

Ik ben helemaal voor. Nu maar hopen dat Trump niet ook tegen deze regelgeving gaat ageren als het Amerikaanse producten treft. Dat is sinds kort echt een gevaar voor verduurzaming.
Deze regels zijn ontworpen om binnen de WTO regels te passen. Als de VS met importheffingen komen zal Europa daar andere heffingen tegenover stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
[...]

Oftewel: met elektrificatie gebruiken we maar de helft van de hoeveelheid gas voor dezelfde hoeveelheid warmteproductie.
Ik ga zeker in de toekomst een warmtepomp installeren, als de prijzen dalen en de technologie betrouwbaarder is. In theorie begrijp ik de efficiëntie en ik ben het met je eens. Maar op dit moment denk ik dat het de moeite niet waard is. Er is in slechts één huis een warmtepomp geïnstalleerd en je hoort het geluid en de trillingen al in 4 huizen verderop. En met een dynamisch contract moet je in de winter elektriciteit kopen, want dan is het het duurst. Als je het over efficiëntie hebt: ik stel me een echte winter voor met een buitentemperatuur van -10 graden, geen wind, geen zon, elektriciteit voor 1 euro per kWh en de motor van de elektrische pomp helemaal bevroren. Dan verwacht ik dat gas nuttig zal zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Thepawn op 25-02-2025 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Thepawn schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 13:45:
[...]
Als je het over efficiëntie hebt: ik stel me een echte winter voor met een buitentemperatuur van -10 graden, geen wind, geen zon, elektriciteit voor 1 euro per kWh en de motor van de elektrische pomp helemaal bevroren. Dan verwacht ik dat gas nuttig zal zijn.
Maar zelfs in zo'n extreem scenario (ik vind er weinig 'echt' aan, echte winters zijn gemiddeld 4 graden boven 0 in Nederland) win je toch niet je vastrecht op je gasaansluiting terug als je dat met elektrische noodoplossingen zoals kacheltjes zou moeten bekostigen? Of je hangt nog een propaantank aan je hybride ketel, even brander aanpassen/vervangen en klaar ben je. Het is een beetje de boel omdraaien om het extreemste scenario als leidend te gebruiken om wel of geen een gasaansluiting in je huis te houden die je de rest van het jaar niks oplevert. Dat is een beetje als een auto kopen om er (misschien) een keer per jaar mee op vakantie te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 25-02-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
[...]

Ik ga zeker in de toekomst een warmtepomp installeren, als de prijzen dalen en de technologie betrouwbaarder is. In theorie begrijp ik de efficiëntie en ik ben het met je eens. Maar op dit moment denk ik dat het de moeite niet waard is. Er is in slechts één huis een warmtepomp geïnstalleerd en je hoort het geluid en de trillingen al in 4 huizen verderop. En met een dynamisch contract moet je in de winter elektriciteit kopen, want dan is het het duurst. Als je het over efficiëntie hebt: ik stel me een echte winter voor met een buitentemperatuur van -10 graden, geen wind, geen zon, elektriciteit voor 1 euro per kWh en de motor van de elektrische pomp helemaal bevroren. Dan verwacht ik dat gas nuttig zal zijn.
Er zijn inderdaad ook wel slechte installaties. Een veelvoorkomend probleem is dat de warmtepomp te groot wordt gedimensioneerd. Hij kan dan zijn minimale warmteafgifte niet kwijt en gaat 'pendelen'. Wat dat betreft inderdaad handig om te wachten tot de installateurs er meer ervaring mee hebben.

Maar goed, dit gaat allemaal wel een beetje off-topic inmiddels...

Voor het aspect van dynamische tarieven heb je gelijk. De warmtepomp heeft juist de meeste afname in de periode dat de zon het minst bijdraagt aan lagere tarieven. Daarnaast is het niet altijd zinvol om de warmtepomp aan te sturen met dynamische tarieven. Dat doe ik wel zonder problemen voor het opwarmen van het boilervat, of als de kWh-prijs echt de pan uit rijst ook voor het verwarmen.

En verder hebben we een kleine pelletkachel in de woonkamer. Hoofdzakelijk voor de gezelligheid, maar soms ook om bij te springen als de kWh-uurtjes echt te duur worden...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:07
[...]

Ik begrijp niks van deze redenatie. Warmtepompen zijn geen nieuwe experimentele technologie, die dingen zijn er al >40 jaar. Je stookt op dit moment al goedkoper met zo'n ding dan met aardgas opfikken, zelfs als je nu tegen ~35 cent/kWh in moet kopen in de winter versus 1,30 eur/m3 aardgas.

Dus ja je kunt wachten maar er gaat geen toekomst komen waarin jou bezwaren ineens niet meer gelden. Het kan in theorie altijd een koude winter worden (in de praktijk niet, kijk maar naar deze getallen bijv. https://www.wintergek.nl/...koudegetal-winter-de-bilt ) Koude winters sterven uit. Ik vind het dus zonde om te wachten op een later waarin het misschien wel leuker is om X of Y te doen terwijl je nu elk jaar al een besparing en zelfs comfort-verhoging zou kunnen hebben. Je hebt eigenlijk al weer 4 kansen gemist door niet 4 jaar geleden een warmtepomp te kopen, toen waren ze echt goedkoop + hoge subsidie + turbo-energieprijzen door Oekraine dus lekker hard besparen.

moraal van het verhaal: wachten op groener gras in de toekomst is juist blokkerend en ook op dit moment zijn warmtepompen qua lopende kosten EN CO2 al beter dan gasketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 12:35
[...]

Sry, maar dit zijn érg scheve aannames.

mijn situatie met 2x L/L WtP

Vrijstaand huis NO Groningen, ca 600m3 inhoud en ik verstookte ca 1.300m3 gas per jaar (incl sww).
Volgens diverse "specialisten" érg weinig (ja ik weet... érg goede isolatie)

Maar als ik dan even een bierviltje pak:
1.300m3 gas minus sww is ca 1.200m3 voor verwarming
uit mijn log haalde ik dat mijn cv vroeger 10m3 gas/dag opnam bij érg koude dagen.

Nu met deze vorst dagen -6°C namen mijn 2 MHI units ca..... 20kWh/dag (incl defrosts)
10m3 zou zijn: 100kWh aan energie... en dan 20kWh aftikken??? scop 5:1???
dat zal ongetwijfeld niet 100% juist zijn, maar een hoge scop is zéker haalbaar

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Pagina: 1 ... 265 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels