Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:35

JT

VETAK y0

Sentitel schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:42:
[...]

Daar gaat het bij mij vermoedelijk wel op uitkomen, maar per maand varieert het enorm. Zo heb ik in juni €23,05 teruggekregen (en toen was ik zelfs 1,5 week op vakantie) en in juli slechts €0,96. Daarnaast is het natuurlijk bepalend hoeveel je rijdt en hoe flexibel je bent in wanneer je wilt dat de auto opgeladen is.

Overigens kun je als je de auto inplugt zien wanneer Tibber verwacht dat de tarieven laag zijn. Ze maken al een laadschema (die zich dus nog aanpast a.d.h.v. onbalans uit de markt) een aantal dagen vooruit.
Dat klinkt alsof ik in de zomer-en lentemaanden geen grid rewards ga gebruiken. Wij hebben teruggeleverd afgelopen jaar, welliswaar zonder te letten op zoveel mogelijk zonne-energie zelf te gebruiken (we hadden toen nog variabel):
  • Maart - 258kwh
  • April - 451kwh
  • Mei - 642kwh
  • Juni - 567kwh
  • Juli - 591kwh
  • Augustus - 559kwh
  • September - 409kwh
  • Oktober - 232kwh
Belangrijk punt is dat onze auto meestal bij huis staat, maar met deze cijfers kan ik flink laden op zonnestroom. Dan betaal ik 0 in plaats van betalen en een bonusje van een deel van deze kosten terugkrijgen. Had ik achteraf gezien toch beter een OpenEVSE-lader kunnen halen in plaats van een Easee Home Lite :/

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 16:49
JT schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:21:
[...]

Dat klinkt alsof ik in de zomer-en lentemaanden geen grid rewards ga gebruiken. Wij hebben teruggeleverd afgelopen jaar, welliswaar zonder te letten op zoveel mogelijk zonne-energie zelf te gebruiken (we hadden toen nog variabel):
  • Maart - 258kwh
  • April - 451kwh
  • Mei - 642kwh
  • Juni - 567kwh
  • Juli - 591kwh
  • Augustus - 559kwh
  • September - 409kwh
  • Oktober - 232kwh
Belangrijk punt is dat onze auto meestal bij huis staat, maar met deze cijfers kan ik flink laden op zonnestroom. Dan betaal ik 0 in plaats van betalen en een bonusje van een deel van deze kosten terugkrijgen. Had ik achteraf gezien toch beter een OpenEVSE-lader kunnen halen in plaats van een Easee Home Lite :/
Nou is denk ik iets genuanceerder.

Stel een uur voor met negatieve prijs op de Day ahead markt. Als je teruglevert moet je betalen, voor wat je verbruikt krijg je geld toe.

Als je opwekking en afname in balans zijn zijn de kosten netto nul, zoals je hierboven schetst.

Als je echter je zonnepanelen laat afschakelen krijg voorkom je die kosten voor terugleveren en krijg je geld toe voor het afnemen van die stroom. Daar zit dus al winst.

Mocht er binnen dat uur toch een kwartier ontstaan met onbalans op het net (bijv heel veel mensen gaan laden, dus er is meer vermogen nodig), dan kan de leverancier alsnog je omvormer weer aanzetten om zo die onbalansvergoeding op te strijken. Uit die vergoeding krijg jij de kosten voor het terugleveren vergoed (want negatieve prijs), plus je grid rewards (een deel van de opbrengsten van de onbalansvergoeding).

Door de grid rewards heb je dan dus opbrengsten gerealiseerd ipv nul kosten.

Zo is althans de theorie. Het lastige blijft dat de berekening van je vergoeding niet transparant is. Dus of je 10% of 50% van de vergoeding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

bilgy_no1 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:55:
[...]

Nou is denk ik iets genuanceerder.

Stel een uur voor met negatieve prijs op de Day ahead markt. Als je teruglevert moet je betalen, voor wat je verbruikt krijg je geld toe.

Als je opwekking en afname in balans zijn zijn de kosten netto nul, zoals je hierboven schetst.

Als je echter je zonnepanelen laat afschakelen krijg voorkom je die kosten voor terugleveren en krijg je geld toe voor het afnemen van die stroom. Daar zit dus al winst.

Mocht er binnen dat uur toch een kwartier ontstaan met onbalans op het net (bijv heel veel mensen gaan laden, dus er is meer vermogen nodig), dan kan de leverancier alsnog je omvormer weer aanzetten om zo die onbalansvergoeding op te strijken. Uit die vergoeding krijg jij de kosten voor het terugleveren vergoed (want negatieve prijs), plus je grid rewards (een deel van de opbrengsten van de onbalansvergoeding).

Door de grid rewards heb je dan dus opbrengsten gerealiseerd ipv nul kosten.

Zo is althans de theorie. Het lastige blijft dat de berekening van je vergoeding niet transparant is. Dus of je 10% of 50% van de vergoeding krijgt.
Eens! Mijn verhaal is puur van toepassing op de ev-lader. Daarvan vraag ik me nu dus af of grid rewards in mijn situatie met de auto vaak bij huis meer oplevert/minder kost dan een OpenEVSE lader die zo wordt aangestuurd dat laden zoveel mogelijk gebeurt op overtollig zonnestroom.

Overigens is te hopen dat het aansturen van de omvormer niet gebeurt door gebruik van de Chinese cloud, doordat Tibber de Chinese API gaat gebruiken - ik wil mijn huisapparatuur niet verbonden hebben met Chinese clouds.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 11-02-2025 21:12 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:54
Tibber is er overigens wel mee bezig om een PV laden functie toe te voegen in de toekomst.
Denk dat veel mensen wel uitkijken naar die functie.
Is er al iets bekend over wanneer dat ongeveer uitgerold gaat worden @Backpacker ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Bschnitz schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 07:42:
@Taro Nou vanacht ging heel goed, beter dan gedacht zelfs. Zelfs nog een VW beurt gedaan.

Op naar 25c en lager 😎

Voor nu naar zelfgebruik tot maximaal einde van de dag. Langer dan dit kan ik niet bufferen met deze buitentemps.

Had ik maar een windwokkel, zucht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had helaas de auto's nagenoeg vol zitten...

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ld6toB7XHJP9ffhJS9HmKPUqEq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqDvzOP2ZYp7mF0PZ7HI6TmG.jpg?f=fotoalbum_large

Deze maand, wel een stapel meer kWh's afgenomen dan jij toe nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umLni0q3fF246eWOskrvzpjqSRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUH9JX8MndHa2iTpjWkd3oFN.jpg?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-09 20:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vqcp8wsWbVrpsebx7PCagSoORUA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rqXEGwdL5RAdY5999EYdMWI9.png?f=user_large

dag ink € 0.24 verkoop € 0.33

mnd ink €0.281 verkoop € 0.371
saldo febr. € 103.18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:04
Taro schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:14:
[...]

Ik had helaas de auto's nagenoeg vol zitten...

Vandaag:
[Afbeelding]

Deze maand, wel een stapel meer kWh's afgenomen dan jij toe nu toe:
[Afbeelding]
Dat klopt, mijn strategie is ook nog niet verkoop. Je ziet dat jij wel iets meer verkocht hebt dan mij.

Verder gebruik ik bijna al mijn zonnepanelen energie direct en de rest gaat de accu in.

Mijn sluip is nu nog maar 190w. Vanacht heb ik ook de 30c gepakt ipv batterij, ik bespaar straks meer na 9 uur.

Morgen moet er wel echt een dip komen, de WP moet toch echt weer aan vandaag. Warmte en water zijn helemaal op.

Vandaag gaat er ongeacht 20kWh doorheen en ik heb maar 14 in de accu en ik hoop op 6kWh zon. Dan is alles dus op in de nacht.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bschnitz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 07:21:
[...]
Dat klopt, mijn strategie is ook nog niet verkoop. Je ziet dat jij wel iets meer verkocht hebt dan mij.
Verkoop niet bewust kWh's, alle teruglevering die je ziet is een gevolg van gewone teruglevering vanuit de PV of een optelsom van de hele kleine afwijking als gevolg van de nul op de meter stand.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:37
ASW1 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:02:
Tibber is er overigens wel mee bezig om een PV laden functie toe te voegen in de toekomst.
Is er al iets bekend over wanneer dat ongeveer uitgerold gaat worden @Backpacker ?
De laden met zonne-energie functie is in de settings van het reward programma van Tibber al beschikbaar. Vinkje aanzetten geeft dan twee keuze opties. Ik weet niet hoe goed het werkt, mijn warmtepomp vreet alle (nu minimale) zonnestroom de komende tijd nog op. Het rewards programma werkt voor mij goed, maar levert alleen echt iets op als de “atmosferische” omstandigheden wat turbulent zijn, vooral meer en wisselende windsnelheden.
Ik kijk dan vaak naar deze website, geeft een idee of er wat “te verdienen valt”, af te leiden uit de dynamiek in deze grafiek.
https://services.tenergy....em_xsOAeEfO_4mnAeXV3thgwA

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
EVfan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:38:
[...]

De laden met zonne-energie functie is in de settings van het reward programma van Tibber al beschikbaar.
Huidige manier is op basis van voorspellingen of data van sommige omvormers, het idee is om dit simpelweg te doen aan de hand van overschot geconstateerd door de pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
EVfan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:38:
[...]

Ik kijk dan vaak naar deze website, geeft een idee of er wat “te verdienen valt”, af te leiden uit de dynamiek in deze grafiek.
https://services.tenergy....em_xsOAeEfO_4mnAeXV3thgwA
Hmm, komt niet overeen met de grid rewards die ik vanmorgen kreeg van 3:15 tot 3:30 en van 4 tot 4:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 08:37
ASW1 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:23:
[...]

Hmm, komt niet overeen met de grid rewards die ik vanmorgen kreeg van 3:15 tot 3:30 en van 4 tot 4:30
Klopt, er is geen 100% correlatie, zoals gezegd, geeft een verwachtingswaarde, en vooral als er flink wat turbulentie is, dat was vannacht dus niet.
Verder lijkt het ook zo dat als er beperkte hoeveelheid onbalans energie beschikbaar is en je schakelt laat bij dat je minder opbrengst hebt, “achter aansluiten”. Ik heb al eens gemerkt dat ik lekker aan het verdienen was, maar de lader moest uitzetten omdat de auto even weg moest. Na een half uur weer aangesloten, en ondanks de nog leuke onbalans op de Tenergy site toch nauwelijks nog rewards.
Dus snappen doe ik het ook zeker niet.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
ASW1 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:02:
Dat zal waarschijnlijk in de tweede helft van dit jaar beschikbaar komen :)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:23:
[...]

Grid Rewards is dan ook niet alleen onbalansmarkt maar ook de intraday markt :)

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-09 17:31
Gasprijs voor consument naar recordhoogte: boven oude prijsplafond

https://www.ad.nl/economi...de-prijsplafond~a7577114/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Backpacker schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:23:
[...]

Dat zal waarschijnlijk in de tweede helft van dit jaar beschikbaar komen :)
Nog een technische vraag n.a.v. het ontwikkelen van laden op PV overschot,
ik weet dat Easee en Tibber ook samen dingen ontwikkelen (vanuit Noorwegen) en de manier waarop Easee PV laden heeft geïmplementeerd werkt totaal niet voor Nederlandse gebruikers met een 3 fasen aansluiting.
Easee kijkt niet naar het totaal van de fasen maar naar iedere fase apart.
-1e voorbeeld; wanneer L1 + L2 + L3 als volgt zijn: 4A + 10A + 10A = 24A, dan is er 24A overschot, maar Easee gaat niet laden op 3 fasen omdat niet op iedere fase apart 6A overschot is. Gevolg is dan dat er maar met 10A op 1 fase geladen wordt, in plaats van met 3x 8A over 3 fasen.
-2e voorbeeld; er is 4A + 4A +4A = 12A overschot beschikbaar, dan kan de auto dus met 12A geladen worden op 1 fase. De Easee doet dan helemaal niets, omdat geen enkele fase aan het minimum van 6A komt.

Kortom, ik hoop dat Tibber niet dezelfde fout maakt bij het implementeren van PV overschot laden voor 3 fasen aansluitingen.
In Noorwegen werkt het wellicht anders, maar in de meeste landen wordt dacht ik net als in Nederland over de fasen gesaldeerd; ofwel alleen SUM(L1+L2+L3) is van belang om de gewenste laadstroom te bepalen.

Geen idee hoe dicht jij op de ontwikkelaars zit maar wellicht kun je hier iets mee.

• JT

JT

VETAK y0

ASW1 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:32:
[...]

ik weet dat Easee en Tibber ook samen dingen ontwikkelen (vanuit Noorwegen) en de manier waarop Easee PV laden heeft geïmplementeerd werkt totaal niet voor Nederlandse gebruikers met een 3 fasen aansluiting.
-1e voorbeeld; wanneer L1 + L2 + L3 als volgt zijn: 4A + 10A + 10A = 24A, dan is er 24A overschot, maar Easee gaat niet laden op 3 fasen omdat niet op iedere fase apart 6A overschot is. Gevolg is dan dat er maar met 10A op 1 fase geladen wordt, in plaats van met 3x 8A over 3 fasen.
-2e voorbeeld; er is 4A + 4A +4A = 12A overschot beschikbaar, dan kan de auto dus met 12A geladen worden op 1 fase. De Easee doet dan helemaal niets, omdat geen enkele fase aan het minimum van 6A komt.

Kortom, ik hoop dat Tibber niet dezelfde fout maakt bij het implementeren van PV overschot laden voor 3 fasen aansluitingen.
In Noorwegen werkt het wellicht anders, maar in de meeste landen wordt dacht ik net als in Nederland over de fasen gesaldeerd; ofwel alleen SUM(L1+L2+L3) is van belang om de gewenste laadstroom te bepalen.

Geen idee hoe dicht jij op de ontwikkelaars zit maar wellicht kun je hier iets mee.
Dat is wel brak. Dus de equalizer van Easee heeft ook geen zin dan?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
JT schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:58:
[...]

Dat is wel brak. Dus de equalizer van Easee heeft ook geen zin dan?
Wel voor loadbalancing, maar voor PV laden werkt het idd heel brak op 3 fasen.
Easee doet alsof je 3 individuele aansluitingen hebt die apart bemeterd en afgerekend worden.

• JT

JT

VETAK y0

ASW1 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:04:
[...]

Wel voor loadbalancing, maar voor PV laden werkt het idd heel brak op 3 fasen.
Easee doet alsof je 3 individuele aansluitingen hebt die apart bemeterd en afgerekend worden.
Gelukkig heb ik HA, maar ik moet er nog achter komen of die de Easee kan aansturen op laadstroom. Aan/uit kan wel maar als ik 2500w overschot heb dan wil ik niet met 11.000w laden ;) Anders ga ik hem wellicht toch terugsturen en dan openEVSE, want het lijkt erop dat verder niks dat met Grid Rewards ondersteund wordt, ook ondersteunt dat je zelf de laadstroom in kunt stellen.

edit: lijkt erop dat de api het wel ondersteunt: https://developer.easee.c...t-dynamic-charger-current

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 13-02-2025 11:11 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
JT schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:07:
[...]

Gelukkig heb ik HA, maar ik moet er nog achter komen of die de Easee kan aansturen op laadstroom. Aan/uit kan wel maar als ik 2500w overschot heb dan wil ik niet met 11.000w laden ;) Anders ga ik hem wellicht toch terugsturen en dan openEVSE, want het lijkt erop dat verder niks dat met Grid Rewards ondersteund wordt, ook ondersteunt dat je zelf de laadstroom in kunt stellen.
Je kan altijd zelf de maximale laadstroom instellen via de Tibber app en/of Easee.

@ASW1 Ik zal je boodschap overbrengen naar de ontwikkelaars. Maar aangezien load balancing nu ook niet dynamisch is (oftewel niet aangestuurd per fase maar als totaal) zal er voor Solar Charging hoogstwaarschijnlijk met dezelfde instelling gewerkt gaan worden. We stellen de maximale laadsnelheid in het geheel in en niet per fase.

• JT

JT

VETAK y0

Backpacker schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:13:
[...]

Je kan altijd zelf de maximale laadstroom instellen via de Tibber app en/of Easee.
Dank maar ik wil dat Home Assistant dat automatisch voor mij doet :)

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Hmmm, ik zit nu even te zoeken naar wat OpenEVSE ondersteunt qua minimale stroom. De Easee doet 6a minimaal, maar over 3 fasen is dat 4kw. Dat heb ik een relatief beperkte hoeveelheid van de tijd over. Nu lees ik in een draadje bij OpenEVSE dat EV's niet minder ondersteunen dan 6. Er staan een aantal oplossingen in, waarvan een 1fase laadkabel de makkelijkste is. Maar dan ga ik de Easee toch maar gebruiken denk ik. Kan ik, afhankelijk van de tijd van het jaar en daaraan gerelateerd opbrengst en potentieel van grid rewards, schakelen tussen Grid Rewards en eigen zonnestroom consumeren. Daarbij gok ik dat Grid Rewards dan vooral in de winter (weinig zon en veel tekorten) en zomer (veel zon en overschot) interessant zal zijn, terwijl bijvoorbeeld een maart of oktober interessant zal zijn om te laden op eigen zonnestroom.

https://community.openene...-current-for-3phase/21210

Ecodan warmtepomp

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:34
[...]
Dit is voor de veiligheid heel logisch. Je hoofdaansluiting heeft ook 3 aparte kabels en zekeringen/automaten. Die moet je ieder apart niet willen overbelasten voor de veiligheid (zeker niet voor meerdere uren aan een stuk).

Het meten van totaal vermogen/energie ("salderen" van de 3 fases) staat daar helemaal los van.

Dit vind ik in het algemeen wel gek dat iedereen moord en brand schreeuwt over 1 fase huishouden met warmtepomp, koken, EV etc. "overbelasting!" "overbelasting!" "kan niet!!". Terwijl een 3 fase bijna per definitie overbelast wordt als je een EV laadt (16A) plus zelfs maar 1 ander groot apparaat erbij (+10A wordt 26A > 25A max per fase).

Grappig is dus dat 1 fase laden veel meer flexibiliteit ook levert, bijvoorbeeld laden met 20A is best praktisch en tegelijkertijd heb je typisch nog 15A over, dus 10A voor een groot apparaat is dan geen overbelasting. Sorry off-topic rant.

• ASW1
mdvmine schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:59:
[...]

Dit is voor de veiligheid heel logisch. Je hoofdaansluiting heeft ook 3 aparte kabels en zekeringen/automaten. Die moet je ieder apart niet willen overbelasten voor de veiligheid (zeker niet voor meerdere uren aan een stuk).
Nee dat is niet logisch, en ik denk dat je het probleem niet begrijpt.
Uiteraard moeten de individuele fasen niet hoger belast worden dan de afzekering, maar dat gebeurt sowieso al en daar gaat het helemaal niet om.

Lees de voorbeelden die ik gaf anders nog even door, misschien dat het kwartje dan valt.
Het gaat erom dat een 3 fasen aansluiting zelden symmetrisch belast wordt, en dat om bij PV laden de juiste hoeveelheid overschot te bepalen gekeken moet worden naar de som van de 3 fasen.
Andere merken laders doen dat wel goed, Easee niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marciej123
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:33
Nou ik heb op de top €3,20~ betaald dus recordhoogte zou ik het niet willen noemen.
Maar het is inderdaad wel weer wat aan het stijgen en de gasvoorraden zijn wel wat aan de lage kant.
Toch blij dat ik een vast contract heb op 1,35€

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:41
Mijn hemel, blijf je nu iedere 2-3 dagen berichten posten dat de gasprijs zo hoog is?

Weet je zeker dat een dynamisch contract geschikt is voor je?

Sometimes you need to plan for coincidence

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:34
Hmmbob schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:44:
[...]

Mijn hemel, blijf je nu iedere 2-3 dagen berichten posten dat de gasprijs zo hoog is?

Weet je zeker dat een dynamisch contract geschikt is voor je?
Niet op ingaan. Het patroon van deze tweaker is duidelijk.

Maar weer even on topic:
Even checkend naar de windsterktes (met name in Duitsland) van komende week blijft het aanmodderen met de prijs per kWh. De relatie van kWh-prijs en windsterkte in Duitsland is wel heel erg sterk zichtbaar.
Maar ach, nog steeds reutelt de warmtepomp rustig op de achtergrond zichzelf terug te verdienen. Gemiddeld genomen nog steeds een nette kWh-prijs per maand.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:43

bert pit

asdasd

[...]

Wat je zegt klopt helemaal voor wat betreft Easee. Ik heb de Equalizer er tussenuit gehaald, en dan kun je wel op meerdere fasen laden. En in het geval van dynamische energie wil je zoveel mogelijk laden in een zo kort mogelijke tijd, om te profiteren van de laagste uurprijzen.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 06:44
Joarie schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:29:
[...]

Niet op ingaan. Het patroon van deze tweaker is duidelijk.

Maar weer even on topic:
Even checkend naar de windsterktes (met name in Duitsland) van komende week blijft het aanmodderen met de prijs per kWh. De relatie van kWh-prijs en windsterkte in Duitsland is wel heel erg sterk zichtbaar.
Maar ach, nog steeds reutelt de warmtepomp rustig op de achtergrond zichzelf terug te verdienen. Gemiddeld genomen nog steeds een nette kWh-prijs per maand.
Inderdaad jammer van de weinige wind. Het wordt wel een sport om in te schatten hoe lang ik het laden van de auto nog uitstel :P Ik gooi hem er vannacht maar aan want heb hem zaterdag nodig en ik zie het niet veel dalen vrijdagnacht.

Overigens kijk ik sinds kort altijd op https://ned.nl/nl/energieweerbericht. Geeft enigszins een indicatie van de verwachting voor komende week. Zondag zullen de prijzen waarschijnlijk weer wat lager zijn door weekend + iets meer wind + wat zon. Ben benieuwd!

Ondanks dat en ondanks nog aanpassen aan de nieuwe situatie met dynamisch (heb ik pas sinds 2 maanden), toch op 27,6 cent gemiddeld deze maand. Valt me niet tegen en nog altijd goedkoper dan een vast contract met terugleverkosten door zonnepanelen.

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:44
mdvmine schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:59:
[...]

Het meten van totaal vermogen/energie ("salderen" van de 3 fases) staat daar helemaal los van.

Dit vind ik in het algemeen wel gek dat iedereen moord en brand schreeuwt over 1 fase huishouden met warmtepomp, koken, EV etc. "overbelasting!" "overbelasting!" "kan niet!!". Terwijl een 3 fase bijna per definitie overbelast wordt als je een EV laadt (16A) plus zelfs maar 1 ander groot apparaat erbij (+10A wordt 26A > 25A max per fase).

Grappig is dus dat 1 fase laden veel meer flexibiliteit ook levert, bijvoorbeeld laden met 20A is best praktisch en tegelijkertijd heb je typisch nog 15A over, dus 10A voor een groot apparaat is dan geen overbelasting. Sorry off-topic rant.
met een hybride zonne-omvormer worden de stroom van zonnepanelen en de thuisaccu opgeteld bij het netvermogen. de beschikbare stroom op elke fase verdubbelt gemakkelijk. de functie heet "piekafvlakking/peak shaving". Met een 3x25A kan ik 50A uit elke fase trekken zonder de zekeringen te laten afslaan. als de stroomlimiet van de zekering is bereikt, begint de thuisaccu te ontladen met een stroom die precies overeenkomt met de overbelastingsstroom. de auto laadt altijd op maximale snelheid op tijdens het goedkoopste uur. alles hierboven is geautomatiseerd. de auto opladen met overtollige zonne-energie is wat mij betreft niet iets wat je wilt met een dynamisch contract.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

• JT

JT

VETAK y0

Thepawn schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:15:
[...]

de auto opladen met overtollige zonne-energie is wat mij betreft niet iets wat je wilt met een dynamisch contract.
Ik kan mij voorstellen dat je met een accu een andere overweging maakt. Maar waarom zou je het niet willen zonder accu?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
EmHaKa schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:27:
[...]

Dus dat is ongeveer 100 euro per jaar?
Met een prijs van een nieuwe accu tussen de 3 en 13 keuri
(https://www.anwb.nl/auto/...oud/accu-elektrische-auto
heb je dat dan tussen de 30 en 130 jaar terug verdient... 8)
Grid Rewards / korte laadsessies hebben geen invloed op de levensduur van een batterij. Tijd is de grootste vijand van de cellen. Meer info kan je vinden in onder andere de studie die in dit artikel gelinkt wordt

https://support.tibber.co...egradatie-van-de-batterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02:25
JeroenVerweij schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:33:
[...]

Inderdaad jammer van de weinige wind. Het wordt wel een sport om in te schatten hoe lang ik het laden van de auto nog uitstel :P Ik gooi hem er vannacht maar aan want heb hem zaterdag nodig en ik zie het niet veel dalen vrijdagnacht.

Overigens kijk ik sinds kort altijd op https://ned.nl/nl/energieweerbericht. Geeft enigszins een indicatie van de verwachting voor komende week. Zondag zullen de prijzen waarschijnlijk weer wat lager zijn door weekend + iets meer wind + wat zon. Ben benieuwd!

Ondanks dat en ondanks nog aanpassen aan de nieuwe situatie met dynamisch (heb ik pas sinds 2 maanden), toch op 27,6 cent gemiddeld deze maand. Valt me niet tegen en nog altijd goedkoper dan een vast contract met terugleverkosten door zonnepanelen.
Voor wat betreft het laden van je auto. Ik weet niet hoe voorspelbaar je autogebruik zaterdag is, maar je kan hem natuurlijk opladen tot het percentage wat je denkt nodig te hebben plus een kleine veiligheidsmarge. Dan kan je hem alsnog volgooien als de prijzen overduidelijk lager zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 20:40

EmHaKa

harêuh

Backpacker schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:28:
[...]

Grid Rewards / korte laadsessies hebben geen invloed op de levensduur van een batterij.
Dat had JT al opgehelderd, ik had (verkeerd) begrepen dat de EV accu ook moest worden ontladen voor Rewards.
En inderdaad heb ik daarna precies die pagina van Tibber gelezen die jij nu linkt :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JT schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:37:
[...]
Maar waarom zou je het niet willen zonder accu?
Omdat het goedkoper is om op het goedkoopste moment stroom van het net af te halen en op de overige momenten je zonnestroom terug te leveren voor een hoger tarief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Taro schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:58:
[...]

Omdat het goedkoper is om op het goedkoopste moment stroom van het net af te halen en op de overige momenten je zonnestroom terug te leveren voor een hoger tarief.
Is dat in de praktijk ook haalbaar als salderen niet meer bestaat? Dan is afname van het net per definitie minstens 16ct duurder per kWh. Wanneer je opbrengst maximaal is zijn ook doorgaans niet de piek momenten; om 0800 en 1800 staat de zon niet meer zo hoog?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFIkLkSxdnKvnXzV0aMJBXpW2uU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xbz4iK4USijhJQFV3iczD2X7.png?f=user_large

voorlopige set up voor morgen .evt bijsturen bij veel zon wat ik voor ons gebied niet verwacht.
als tussen 11 en 14 uur zon zou zijn wordt inkoop vanzelf minder.
op deze manier heb ik de Amp op het grid in beeld icm andere gebruikers in huis zoals droger,vaat,wash ,wp.etc.
we zullen het zien .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:45
JT schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:09:
[...]

Is dat in de praktijk ook haalbaar als salderen niet meer bestaat? Dan is afname van het net per definitie minstens 16ct duurder per kWh. Wanneer je opbrengst maximaal is zijn ook doorgaans niet de piek momenten; om 0800 en 1800 staat de zon niet meer zo hoog?
Laatste keer dat ik keek was het nog geen 2027.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JT schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:09:
[...]

Op dit moment is dat een goede aanvliegroute. Vanaf 2027 kan je beter zoveel mogelijk zonnestroom direct zelf verbruiken en dus je auto aangekoppeld laten als je thuis bent en direct met overschot PV laden. Als je niet thuis bent proberen het zelfverbruik te verhogen door inzet van bijv. accu's om te voorkomen dat je PV opwek minus de opslag teruglevert en dus erg goedkoop verkoopt, om het later duurder terug te kopen.

Hier zijn we er al klaar voor, laat maar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

V_ger schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:18:
[...]

Laatste keer dat ik keek was het nog geen 2027.
Als ik in 2027 dingen ga regelen voor 2027 dan ben ik te laat, dat is niet hoe ik werk. Daarnaast ben ik volop bezig in Home Assistant om van alles te automatiseren en in te stellen dus kan ik het net zo goed ook gelijk voor 2027 fixen.
Taro schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:07:
[...]

Op dit moment is dat een goede aanvliegroute. Vanaf 2027 kan je beter zoveel mogelijk zonnestroom direct zelf verbruiken en dus je auto aangekoppeld laten als je thuis bent en direct met overschot PV laden. Als je niet thuis bent proberen het zelfverbruik te verhogen door inzet van bijv. accu's om te voorkomen dat je PV opwek minus de opslag teruglevert en dus erg goedkoop verkoopt, om het later duurder terug te kopen.

Ja precies. Accu moet nog komen. Zit te kijken naar NaCl; ik wil het niet binnen in verband met ontgassing wanneer het fout gaat. Dan kom je uit op buiten. En daar zijn NaCl accu's ideaal voor. Maar goed, ben bezig met 658 projecten :+ En het geld dat we hebben gaat nu eerst naar een EV. Dat geeft net wat meer winst/schadebeperking voor het milieu en klimaat.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

vogel6 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:10:
[Afbeelding]

voorlopige set up voor morgen .evt bijsturen bij veel zon wat ik voor ons gebied niet verwacht.
als tussen 11 en 14 uur zon zou zijn wordt inkoop vanzelf minder.
op deze manier heb ik de Amp op het grid in beeld icm andere gebruikers in huis zoals droger,vaat,wash ,wp.etc.
we zullen het zien .
Ik ben benieuwd waar ik naar kijk?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
JT schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:01:
[...]

Ik ben benieuwd waar ik naar kijk?
Naar een mooi plaatje !!
Ook ik stel die vraag vaak aan mij zelf .
Maar ik zit op tweekers om van te leren en te delen van informatie en vind het leuk om te doen.
Je kijkt naar een batterij strategie van laden en ontladen welke ik sávond opstel en in Node Red zet voor uitvoering volgende dag ,uiteraard om de totale energie kosten in bedwang te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Taro schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:07:
[...]

Hoi Taro,hoe moet ik dit begrijpen ?

Is jou energie laad/los/ pv strategie vanaf nu geheel op 2027 gebaseerd? op zich best interessant ,maar het is nu 2025 en 2026 komt nog waarbij je volop kan salderen ! of gebruik je 2 strategieën naast elkaar?
Ben benieuwd wat ik niet begrijp.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 20:40

EmHaKa

harêuh

OMG! :+ de gasprijs daalt al twee dagen op rij :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n83qUfC372vb7GOFSjxIitL1xVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fAkJcU8zLPCu0RmsEyAj3pw0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
vogel6 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:31:
[...]

Je kijkt naar een batterij strategie van laden en ontladen welke ik sávond opstel en in Node Red zet voor uitvoering volgende dag
Dus je hebt Node-Red, en in plaats van een automatisering te creëren die de planning doet, gebruik je het alleen voor de uitvoering van je orders? Vind je dat leuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
JT schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 08:54:
[...]

Als ik in 2027 dingen ga regelen voor 2027 dan ben ik te laat, dat is niet hoe ik werk. Daarnaast ben ik volop bezig in Home Assistant om van alles te automatiseren en in te stellen dus kan ik het net zo goed ook gelijk voor 2027 fixen.
[...]
Ik denk dat ik de auto altijd op vol vermogen en op het goedkoopste tijdstip zal opladen. Om alleen overtollige zonne-energie te gebruiken, heb je een behoorlijk grote zonne-installatie nodig. Als je hem alleen oplaadt met overtollige zonne-energie, zou dat betekenen dat de auto niet meer bruikbaar zou zijn, omdat hij overdag altijd aangesloten moet blijven; dan kan ik hem beter verkopen. Ik laad liever 3 uur op rond lunchtijd in het weekend, maar kan hem de rest van de dag/week gebruiken. Hij krijgt nog steeds wat stroom van de zonnepanelen, als die er zijn. Het is alsof ik niet alleen mijn eigen zonnepanelen gebruik, maar ook die van de buren. Trouwens, de laadefficiëntie wordt ook beïnvloed als ik langzamer laad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

vogel6 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:25:
[...]

Hoi Taro,hoe moet ik dit begrijpen ?

Is jou energie laad/los/ pv strategie vanaf nu geheel op 2027 gebaseerd? op zich best interessant ,maar het is nu 2025 en 2026 komt nog waarbij je volop kan salderen ! of gebruik je 2 strategieën naast elkaar?
Ben benieuwd wat ik niet begrijp.
Nee, ik ben qua hardware en software aan het voorsorteren op 2027, maar handel letterlijk en figuurlijk nog conform 2025.

Aangezien we hier meer verbruiken dan opwekken saldeer ik niet als vele anderen lekker in de winter mijn in de zomer opgewekte stroom op, maar moet ik bewust bezig zijn met inkoop en verkoop. Dus daarom laad ik de auto's en accu altijd goedkoop dynamisch en leveren de zonnepanelen daardoor automatisch terug in de duurdere uren. De laadpaal staat ook gewoon op de Snelladen stand en niet op de zonnepaneel only stand. Maar op 1-1-2027 switch ik die van mode, gaan de thuisaccu's op een andere strategie en ga ik vol in niet-saldeer stand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:05
Taro schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:30:
[...]

Nee, ik ben qua hardware en software aan het voorsorteren op 2027, maar handel letterlijk en figuurlijk nog conform 2025.

Aangezien we hier meer verbruiken dan opwekken saldeer ik niet als vele anderen lekker in de winter mijn in de zomer opgewekte stroom op, maar moet ik bewust bezig zijn met inkoop en verkoop. Dus daarom laad ik de auto's en accu altijd goedkoop dynamisch en leveren de zonnepanelen daardoor automatisch terug in de duurdere uren. De laadpaal staat ook gewoon op de Snelladen stand en niet op de zonnepaneel only stand. Maar op 1-1-2027 switch ik die van mode, gaan de thuisaccu's op een andere strategie en ga ik vol in niet-saldeer stand :)
Dit dus, idem bij mij :)

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:34
EmHaKa schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:24:
[...]

OMG! :+ de gasprijs daalt al twee dagen op rij :*)
[Afbeelding]
Ja maar, ja maar! Dat verkoopt geen advertentieruimte in de (online) artikelen! Dat is veel te positief. Krantenkoppen die een negatieve emotie opwekken hebben een hogere clickrate en daarmee hogere advertentie-inkomsten!

Tsss...jij met je nuance :+

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Taro schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:30:
[...]

bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:43
Joarie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:07:
[...]

Ze zijn gevestigd op een adres in Eindhoven waar half Eindhoven lijkt te zijn geregistreerd. Zal wel een starters-hub / KvK catch-all zijn.
Nee dat is het niet het is een volwaardige dochteronderneming van het belgische Luminus.
Dus er zit een zeer grote betrouwbare firma achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

vogel6 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:31:
[...]

Naar een mooi plaatje !!
Ook ik stel die vraag vaak aan mij zelf .
Maar ik zit op tweekers om van te leren en te delen van informatie en vind het leuk om te doen.
Je kijkt naar een batterij strategie van laden en ontladen welke ik sávond opstel en in Node Red zet voor uitvoering volgende dag ,uiteraard om de totale energie kosten in bedwang te houden.
Oh wauw! Je stelt elke dag alles met de hand in? Wat doe je precies? Ik heb zelf op Codeberg een repo met code die elke dag tibberprijzen binnen haalt en automatisch schakelt of de zonnepanelen aan, uit gaan of max opbrengst afstemmen op gemiddeld verbruik van de minuut ervoor. Wellicht kun je daar een deel van gebruiken, afhankelijk van wat je allemaal doet. Kun je misschien wat automatiseren.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Vandaag maar wel wat teruggeleverd ivm >40 ct/kWh tarieven en accu nu verder aan het legen tbv lagere weekendtarieven. Vanochtend 1 auto iets aangevuld zodat die ook weer thuis kon komen. Alle hoop op zondag en maandag gevestigd met wat meer zon en wind om flink wat (+-100) kWh's aan te vullen 8)

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5_tjgQzeM9w7xe-yzL19upVaZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7mbaP3DBmzFgoGU4apS92gT.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik (blauwe lijn) vs tarief vandaag, Y-as begint bij -2000 Watt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5Sji8Icz8_JcxS5uoYpL6XARUo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AFEx7HcngsDsQSQ77Gx3HHIL.png?f=user_large

Deze maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqdOyh_kX57WW5ZropuI-W2f7bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Ws4ZnIRiRTNWgpkhDwbrCsI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Taro op 14-02-2025 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
JT schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 18:49:
[...]

Oh wauw! Je stelt elke dag alles met de hand in? Wat doe je precies? Ik heb zelf op Codeberg een repo met code die elke dag tibberprijzen binnen haalt en automatisch schakelt of de zonnepanelen aan, uit gaan of max opbrengst afstemmen op gemiddeld verbruik van de minuut ervoor. Wellicht kun je daar een deel van gebruiken, afhankelijk van wat je allemaal doet. Kun je misschien wat automatiseren.
Ik weet niet wat Codeberg een repo met code is ,kun je daar een voorbeeld van geven en tevens hoe u dat ver werkt in een dag programma zonder jou inmenging , automatisch en met alle limieten rekening houd ,speciaal de Amp op het grid en ook laat zien dat andere gebruikers aan of uit geschakeld worden door bv uurprijzen of Amp.? zoals jij dat wilt ? ik ben zeer benieuwd.
ik weet dat er veel aut kan maar vind het ook leuk zelf ook inbreng te hebben in de flow.
BDW, ik las net van Sessy dat er een soort Amp regeling in de maak is om op bassis van de grid amp de batterijen terug te regelen in vermogen om overschrijving te voorkomen van grid amp.
ik heb al eens eerder uitgelegd dat ik eerst in excel mijn gewenste target zet om alle gebruikers goed te plaatsen zonder problemen met de Amp op de fasen te krijgen .
ik week heel goed dat het beter kan ,staat daar ook voor open maar moet het wel begrijpen en ook nog eens snappen. ik zat eerst bij Frank en had niet in de gaten dat ik veel overschrijving had van Amp ,nu ik bij Tibber zit kreeg ik veel meldingen van overschrijving van Amp ,dus probeer ik dit in excel eerst te tackelen .
Zie uit naar jou voorbeeld.
Node Red is voormij een deel automatisering waardoor ik de volgende etmaal in principe geen probleem hoeft te hebben met de amp , door dit voorwerk heb ik nu bijna geen tibber alarm meldingen meer ,vandaag had ik er 1 van 10 sec overschrijving blijkt de senseo geweest te zijn .
grt

[ Voor 7% gewijzigd door vogel6 op 14-02-2025 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7gpik18ycuq6zRMyi0F3F-Umx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0lRixz2hqkRcpXknLdb2qtge.png?f=fotoalbum_large

dag inkoop € 0.3183 verkoop € 0.4484 had beter gekund maar 1 batterij is maar voor helft geledigd .Sessy is nog bezig om de NOM regeling te verbeteren vlgs Twan van sessy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiqyaDb7fMOFUDCsV54y3VQU77Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nR65ByfF5lbgzGrPXOETqPUe.png?f=fotoalbum_large
Hierbij een Wp aan uit regeling in Node Red welke ik in okt heb gemaakt op basis van top en bodem temp.van het buffervat werkt voor mij goed werkt (evt nog wat na trimmen) ,het is eenvoudig om hier Amp en uurprijzen limieten in te plaatsen ,maar wil niet dat de Wp een flipperkast wordt van aan uit dus bepaal ik voorlopig zelf de stop tijden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

vogel6 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:04:
[Afbeelding]
Hierbij een Wp aan uit regeling in Node Red welke ik in okt heb gemaakt op basis van top en bodem temp.van het buffervat werkt voor mij goed werkt (evt nog wat na trimmen) ,het is eenvoudig om hier Amp en uurprijzen limieten in te plaatsen ,maar wil niet dat de Wp een flipperkast wordt van aan uit dus bepaal ik voorlopig zelf de stop tijden .
Wat een gedoe en gepuzzel iedere dag om niet over die limieten heen te gaan. Je stuurt nu richting optimaal verbruik van de A's, kan je het niet omdraaien: Aansturen van prio A's en als er ruimte is: Iets optioneels opstarten?

Nu lijk je alles handmatig passend te maken per uur, maar kan je niet uitgaan van prioriteiten? Dus: Dit moet draaien en als er ruimte is, dan is het belangrijk dat dit aanvullend ook draait?

Persoonlijk zou ik dit niet iedere dag kunnen doen, respect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
Taro schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:36:
[...]

Wat een gedoe en gepuzzel iedere dag om niet over die limieten heen te gaan. Je stuurt nu richting optimaal verbruik van de A's, kan je het niet omdraaien: Aansturen van prio A's en als er ruimte is: Iets optioneels opstarten?

Nu lijk je alles handmatig passend te maken per uur, maar kan je niet uitgaan van prioriteiten? Dus: Dit moet draaien en als er ruimte is, dan is het belangrijk dat dit aanvullend ook draait?

Persoonlijk zou ik dit niet iedere dag kunnen doen, respect.
Misschien klinkt het dramatisch maar dat is het beslist niet ,het is een leerspel ,als ik zie waar ik 2 jaar geleden stond en nu heb ik veel geleerd met vallen en opstaan.

Ik heb 2 batterijen op 1 fasen staan waardoor en max 19.1 Amp bezet is door de batterij dus blijft 5,9 amp over
.en de waterkoker gebruikt al 8,7 amp ,dus snap je het wel.,lukt allemaal wel vraagt wat meer aandacht en komt wel goed. en uiteraard wil je max financiel bereiken (daarover later meer)
Mijn Prio (1)is bijna maximaal ROI te behalen op de investering en om de energielasten beheersbaar te houden en dat lukt redelijk goed.

[ Voor 5% gewijzigd door vogel6 op 14-02-2025 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
Taro schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:36:
[...]

Je stuurt nu richting optimaal verbruik van de A's, kan je het niet omdraaien: Aansturen van prio A's en als er ruimte is: Iets optioneels opstarten?

https://community.home-as...ed-on-excess-solar-power/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vogel6
Vraagje ;
Ik bezoek tweakers regelmatig maar zover weet zie ik nooit een energie jaarafrekening getoond worden cq. of uitgewerkt.
Iedereen is bezig met alles en nog wat omtrend energie besparing (ook ik) maar zou toch leerzaam zijn om dat te delen op dit platform hoe iemand tot een bepaald resultaat is gekomen.
Of is daar geen interesse in of willen we dat niet ?
Wij hebben afgelopen week de 1ste jaarafrekening ontvangen van Tibber en heb afgelopen dagen diepte analyse op gedaan voor mij zelf hoe ik tot het jaar resutaat ben gekomen en /of gedane energiebesparingen in de afgelopen 12 jr tot rendabel zijn geweest of niet.
Nu wil dit best delen met jullie ,maar willen jullie dat ook? en daar toe bereid zijn om dat ook te delen?
ps. als jullie duimpje geven dan geef je aan (met naam)dat je dat ook wil delen op dit platform.
als er minimaal > +- 6 duimpjes komen dan laat ik het ook zien ,maar jullie ook.!
Het hoeft niet uitgediept te zijn ,maar wel dat alle getallen duidelijk zijn.
Als er geen duimpjes komen dan neem ik aan dat er geen behoefte is!.
Ik respecteer het ook dat er geen duimpjes komen.
Tipje van de sluier mijn afrekening gaf <€ 0 aan.
Vraagje aan de moderator Taro is deze vraag van mijn kant redelijk?

Duimpje wel aan vinken !.
Hoef dus niet alleen tibber afrekening te zijn.
.
grt van een waarderende visitor van dit platform.

[ Voor 5% gewijzigd door vogel6 op 15-02-2025 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
vogel6 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:41:
Vraagje ;
Ik bezoek tweakers regelmatig maar zover weet zie ik nooit een energie jaarafrekening getoond worden cq. of uitgewerkt.
Iedereen is bezig met alles en nog wat omtrend energie besparing (ook ik) maar zou toch leerzaam zijn om dat te delen op dit platform hoe iemand tot een bepaald resultaat is gekomen.
Wij hebben afgelopen week de 1ste jaarafrekening ontvangen van Tibber en heb afgelopen dagen diepte analyse op gedaan voor mij zelf hoe ik tot het jaar resutaat ben gekomen en /of gedane energiebesparingen in de afgelopen 12 jr tot rendabel zijn geweest of niet.
Nu wil dit best delen met jullie ,maar willen jullie dat ook? en daar toe bereid zijn om dat ook te delen?
ps. als jullie duimpje geven dan geef je aan (met naam)dat je dat ook wil delen op dit platform.
als er minimaal > +- 6 duimpjes komen dan laat ik het ook zien ,maar jullie ook.!
Tipje van de sluier mijn afrekening gaf <€ 0
.
wél een duimpje, maar heb nog geen Tibber (nog een te mooi contract..).
Ik lees me wel flink in, zodat als ik moet gaan overstappen goed beslagen ten (dun)ijs kom... -O-

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik ben in dit soort gevallen van het type: Gewoon plaatsen/delen, liever achteraf op de vingers worden getikt of sorry zeggen dan vooraf toestemming vragen. En er zijn manieren om hier een poll te tonen. Om duimpjes vragen interacteert met het karmasysteem, dus mag officieel denk ik niet. Maar goed, je bent er al bijna en 6 is te overzien :)

Persoonlijk vind ik overigens een jaarafrekening niets persoonlijks ofzo. Het betreft een aantal regels met aantallen en tarieven. Het is heel wat anders dan een salarisstrookje.

In een ander topic kreeg iemand opmerkingen over het verbruik, de grote meterkast, etc. Bleek die persoon een vrij fors zwembad in huis te hebben + nog paar andere luxe zaken. Persoonlijk vind ik het allemaal wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

vogel6 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:36:
[...]

Ik weet niet wat Codeberg een repo met code is ,kun je daar een voorbeeld van geven en tevens hoe u dat ver werkt in een dag programma zonder jou inmenging , automatisch en met alle limieten rekening houd ,speciaal de Amp op het grid en ook laat zien dat andere gebruikers aan of uit geschakeld worden door bv uurprijzen of Amp.? zoals jij dat wilt ? ik ben zeer benieuwd.
Codeberg is een repository voor code. Daar heb ik mijn workflows gedeeld voor:
  • Ophalen van prijzen bij Tibber (flow 1)
  • Verwerken in een sensor in HA (flow 1)
  • Daarbij agenda items maken voor elk uur van de dag in een aparte agenda met bepaling of panelen aan of uit moeten of dat het vermogen gereguleerd moet worden obv gemiddeld verbruik laatste minuut (flow 1)
  • De volgende flow haalt elk uur agenda items op uit die zonnepanelenagenda en check welke van de 3 opties uitgevoerd moet worden (flow 2)
  • Vervolgens wordt dat ook daadwerkelijk uitgevoerd, inclusief 59 keer in een uur berekenen wat het vermogen in de laatste minuut was om dit automatisch te reguleren, mocht dit de modus voor dat uur zijn (flow 2)
  • Ik heb ook een Apex Chart gedeeld voor de prijzen op je dashboard.
https://codeberg.org/IndifferenceKills/HA-SolarControl

Misschien biedt het een startpunt voor jou om meer te automatiseren, bijvoorbeeld omdat je hiermee de prijzen ophaalt en automatisch een schema kan maken wat iets in jouw systeem moet doen. Maar je moet er wel zelf nog aan sleutelen om het aan te laten sluiten op jouw situatie. Als je er meer over wilt weten dan moeten we dat misschien even per DM of een geschikt topic hier op Tweakers doen want ik denk niet dat HA en NR in detail bespreken binnen de scope van het topic valt.
Vraagje ;
[...]
Ik wil zeker delen alleen hebben wij pas sinds oktober dynamisch.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Taro schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:12:
[...]
interacteert met het karmasysteem,
Oh echt :D Wist ik niet eens. Ik zie het ook vaak gegeven worden (doe ik ook wel eens) als aanmoediging ofzo, wel gek dat dat wat doet met het karmasysteem dan :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:09

koboy

Heb een idee voor een icon

Vraagje ;
Tipje van de sluier mijn afrekening gaf <€ 0

Duimpje wel aan vinken !.
Hoef dus niet alleen tibber afrekening te zijn.
.
Ik heb ergens begin januari de resultaten (en evaluatie t.o.v. contracten uit die tijd) gedeeld over het eerste halfjaar + paar weken. Ik heb toen nogmaals beloofd dit nog een keer te herhalen na de jaarrekening. Even geduld tot half juni dus, dan komt er een referentie punt van alleen PV zonder accu.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogel6
Taro schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:12:
[...]

Ik ben in dit soort gevallen van het type: Gewoon plaatsen/delen, liever achteraf op de vingers worden getikt of sorry zeggen dan vooraf toestemming vragen. En er zijn manieren om hier een poll te tonen. Om duimpjes vragen interacteert met het karmasysteem, dus mag officieel denk ik niet. Maar goed, je bent er al bijna en 6 is te overzien :)

Persoonlijk vind ik overigens een jaarafrekening niets persoonlijks ofzo. Het betreft een aantal regels met aantallen en tarieven. Het is heel wat anders dan een salarisstrookje.

In een ander topic kreeg iemand opmerkingen over het verbruik, de grote meterkast, etc. Bleek die persoon een vrij fors zwembad in huis te hebben + nog paar andere luxe zaken. Persoonlijk vind ik het allemaal wel interessant.
Hoi Taro, ik weet niets van karmasysteem ,wil daar ook niets mee te maken hebben, als een grote sloot voor ons huis een zwembad is dan hebben wij een zwembad overkant straat,jaarafrekening is ook niets byzonders, heb geen dure EV ,loop mijn leven lang op klompen dus ik blijf laag bij de grond ,alleen als panelen op dak leg leef ik wat hoger :) het is gewoon nieuwsgierigheid van mij hoe andere met energiebesparingen omgaan en vooral hoe pakt het financieel uit .paar sessy in de garage is voor ons al luxe. mijn vrouw en ik zijn nooit geruild met andere mannen of vrouwen en al heeeeeeel lang bij elkaar en gelukkig ,dat is wel luxe! :) . De man met de Hamer 8)7 zijn we ons leven ook tegen gekomen (doordenkertje )zo kun je ons profiel een beetje inschatten ;) hi.hi

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vogel6
Zoals toegezegd hierbij wat sheets vanaf de facturen gehaald en uit eigen registratie.
Als er vragen zijn wil ik wel proberen die te antwoorden als het lukt. evt je scherm wat uitzoomen.
bedankt voor de duimpjes, hopelijk komt het duidelijk over.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_Ekw6JduIVMMapXFvhDl4xDfPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VHhIhO5g2VFLvb3lHBCmtyyp.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gR1juOkNhHRCbZWisFooQvEQfFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D5NJ99QUQKZG18sG0HFHQrD6.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIi6sYgM94p6F0Zd-ir3iQHak-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SAazasJYi4vl2mmikqG3Qcxv.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yo2pvmSYMVNqeAIhm3Jtex98lJk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VnTBxtlqrDnLrkiMh0PK4tVJ.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqBirKDS9sNfu2qyHSCIviZQOwU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vvFZJY6gq84Lo1OgyEQ749eU.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
Dynamisch contract noob hier. Mijn contract liep af en op dit moment even de weg van dynamisch ingeslagen (bij ANWB) mede doordat er thuis een accu staat. Ik heb een vraag die ik online en hier niet direct terug zie: word er nog op jaarbasis gesaldeerd bij een dynamisch contract?

Ik lees dat aanbieders volgens de wet verplicht zijn op jaarbasis te salderen maar hoe dit in zijn werking gaat bij dynamisch is mij onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
jellybrah schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:52:
Dynamisch contract noob hier. Mijn contract liep af en op dit moment even de weg van dynamisch ingeslagen (bij ANWB) mede doordat er thuis een accu staat. Ik heb een vraag die ik online en hier niet direct terug zie: word er nog op jaarbasis gesaldeerd bij een dynamisch contract?

Ik lees dat aanbieders volgens de wet verplicht zijn op jaarbasis te salderen maar hoe dit in zijn werking gaat bij dynamisch is mij onbekend.
Je antwoord is letterlijk in de openingspost te vinden… Er is een kopje over salderen en onder huidige aanbieders kun je lezen hoe de aanbieders t doen 8)7 Wat mis je verder nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 16:49

In de openings post zie je ook de tarieven en voorwaarden van de dynamische aanbieders. Waarschijnlijk ben je bij Tibber of Zonneplan goedkoper uit. Niet bij Frank en anderen die extra kosten rekenen bij terugleveren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 20:44
JeroenVerweij schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:58:
[...]
Je antwoord is letterlijk in de openingspost te vinden… Er is een kopje over salderen en onder huidige aanbieders kun je lezen hoe de aanbieders t doen 8)7 Wat mis je verder nog?
Ik krijg er altijd een onaangenaam gevoel bij als iemand (hier) een noobie vraag stelt (gaf die man zelf aan), en er dan een antwoord komt à la "lomperik, heb je dit of dat dan dààr niet gezien", of "RTFM". Niet iedereen slijt op deze fora zijn leven, niet iedereen ziet in die ene oogopslag waar de informatie, waarnaartoe hij op zoek is, te vinden is. Niet iedereen die de antwoorden niét weet die jij wél weet, is een dommerik. Daarom is er een forum.

Die 8)7 emoticons hoeven dan niet echt om jouw punt te maken, en laten niet het beste gevoel achter. Spaarzaam gebruik is aangeraden...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenVerweij
flupp schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Ik krijg er altijd een onaangenaam gevoel bij als iemand (hier) een noobie vraag stelt (gaf die man zelf aan), en er dan een antwoord komt à la "lomperik, heb je dit of dat dan dààr niet gezien", of "RTFM". Niet iedereen slijt op deze fora zijn leven, niet iedereen ziet in die ene oogopslag waar de informatie, waarnaartoe hij op zoek is, te vinden is. Niet iedereen die de antwoorden niét weet die jij wél weet, is een dommerik. Daarom is er een forum.

Die 8)7 emoticons hoeven dan niet echt om jouw punt te maken, en laten niet het beste gevoel achter. Spaarzaam gebruik is aangeraden...
Ik vind dat ook van “zelfbenoemde noobies” iets van inzet mag worden verwacht om op zijn minst de openingspost te lezen. (Of de zoekfunctie te gebruiken, aangezien deze vraag regelmatig voorbij komt). Als je dit forum weet te vinden en je weet het juiste topic te vinden, dan moet een zoekfunctie gebruiken of een openingspost lezen toch ook wel lukken.

En er zitten een hoop aannames in je post. Ik noem hem nergens een dommerik, dan insinueer ik zelfs niet. Bovendien help ik hem door te wijzen naar de openingspost, inclusief de kopjes, én stel ik de vraag wat hij nog mist.

Plaats ik daar een smiley bij die iets kan insinueren in de trant van “had je zelf ook kunnen bedenken”? Ja zeker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 10:32

The Third Man

The Third Jellyfish

@flupp Ik krijg er ook een onaangenaam gevoel bij de veronderstelling dat we poeslief cq rubber-tegelig tegen beginners moeten zijn, we zitten hier met volwassen mensen onder mekaar die echt wel tegen een stootje kunnen en ook een aanwijzing kunnen accepteren dat ze ergens overheen hebben gelezen. Zelfs met een smiley erbij. Als dat al als te heftig of onvriendelijk wordt opgevat is dat ook misschien een kwestie van de eigen verwachtingen bijschaven wat hier gebruikelijk is in de omgang. Ik vind de grens wel liggen bij met krachttermen als lomperik erbij zetten, maar daar kom jij nu juist mee en niet @JeroenVerweij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17-09 20:44
|:(
8)7
;w

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
JeroenVerweij schreef op zondag 16 februari 2025 @ 08:58:
[...]

Nog steeds onduidelijk, die 8)7 is best wel onnodig Jeroen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jellybrah
JeroenVerweij schreef op zondag 16 februari 2025 @ 09:51:
[...]

Ik vind dat ook van “zelfbenoemde noobies” iets van inzet mag worden verwacht om op zijn minst de openingspost te lezen. (Of de zoekfunctie te gebruiken, aangezien deze vraag regelmatig voorbij komt). Als je dit forum weet te vinden en je weet het juiste topic te vinden, dan moet een zoekfunctie gebruiken of een openingspost lezen toch ook wel lukken.

En er zitten een hoop aannames in je post. Ik noem hem nergens een dommerik, dan insinueer ik zelfs niet. Bovendien help ik hem door te wijzen naar de openingspost, inclusief de kopjes, én stel ik de vraag wat hij nog mist.

Plaats ik daar een smiley bij die iets kan insinueren in de trant van “had je zelf ook kunnen bedenken”? Ja zeker.
En neem nog een emmer azijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 00:42

Hier is te lezen hoe ANWB daar mee omgaat:
https://www.anwb.nl/energie/salderen-zonnepanelen

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Kunnen we elkaar niet vinden bij het standpunt dat ja, je mag eigen inzet verwachten van nieuwe mensen, maar dat we die mensen er misschien op een wat andere toon op moeten wijzen? Lijkt me redelijk...Ik snap @flupp z'n punt ook wel. Je kunt ook zeggen "We verwachten hier wat eigen inzet voor je vragen stelt. Je zou kunnen beginnen bij de startpost, de zoekmachine op het forum en eventueel Google ofzo, als je er dan nog niet uit komt dan helpen we je graag verder".

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:11
jellybrah schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:25:
[...]

En neem nog een emmer azijn.
Jeemig de peemig.
Je kan ook blij zijn met een leermoment over de functionaliteiten van dit forum. Je had als Tweakerlid en regelmatig Tweakerforumgebruiker natuurlijk die ook al zelf kunnen ontdekken.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Om weer on topic te gaan: ik ben zeer benieuwd naar de prijzen de komende week.

Het houdt allemaal nog niet over maar het gaat ietsjes waaien, er schijnt wat zon en het wordt aanmerkelijk warmer. Zou die combinatie van die kleine zaken zorgen voor in ieder geval wat gematigde prijzen? Wat denken jullie?

Ik verwacht zeker nog geen <20 cent all in maar iets gedempter ten opzichte van de afgelopen week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 00:42
De prijzen zullen ongetwijfeld wel weer gaan dalen want dat is de gebruikelijke trend.
Maar om dat nu al per week te kunnen voorspellen wordt wat lastiger.
Er zijn sites die dat proberen maar er staat nooit bij wat de succes rate van de voorspellingen in het verleden is geweest.
Ik weet wel dat ik met mijn eigen prognose nu 3 c/kWu hoger uitkom dan de vorige periode.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
JeroenVerweij schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:32:

Het houdt allemaal nog niet over maar het gaat ietsjes waaien, er schijnt wat zon en het wordt aanmerkelijk warmer. Zou die combinatie van die kleine zaken zorgen voor in ieder geval wat gematigde prijzen? Wat denken jullie?

Ik verwacht zeker nog geen <20 cent all in maar iets gedempter ten opzichte van de afgelopen week.
Ik verwacht morgen hogere prijzen dan vandaag.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

JT schreef op zondag 16 februari 2025 @ 10:31:
Kunnen we elkaar niet vinden bij het standpunt dat ja, je mag eigen inzet verwachten van nieuwe mensen, maar dat we die mensen er misschien op een wat andere toon op moeten wijzen? Lijkt me redelijk...Ik snap @flupp z'n punt ook wel. Je kunt ook zeggen "We verwachten hier wat eigen inzet voor je vragen stelt. Je zou kunnen beginnen bij de startpost, de zoekmachine op het forum en eventueel Google ofzo, als je er dan nog niet uit komt dan helpen we je graag verder".
We moeten niks, we zitten hier niet op de helpdesk van een provider of iets soortgelijks. Tolerantie werkt twee kanten op, zowel richting de beginner voor wie het allemaal ingewikkeld en onduidelijk is, als richting de ervaren Tweaker die moe wordt van de zoveelste vraag-zonder-goed-te-kijken. Als we positief en tolerant naar de eerste willen zijn, wees dat dan ook een beetje naar de tweede, beiden verdienen dat.

Het valt of staat nog steeds met de wind in combinatie met de gasprijs. Die lijkt weer wat te dalen maar die staat wel erg onder druk zolang een groot deel van het continent nog in de kou zit. Maar in nachten met een stevige wind verwacht ik wel weer een prijs richting the 15-20 cent all-in, gewoon omdat we met de maximale windopwek dan toekunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:46
Pas in de nacht van dinsdag op woensdag waait het weer een beetje op de Noordzee. De komende dagen blijft het flink koud ook, dan wordt het opeens tot 15 graden in de middag vanaf donderdag en kunnen de warmtepompen chillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:43

bert pit

asdasd

Ik denk dat de nog steeds relatief hoge gasprijs (hoewel nu iets omlaag) de elektriciteitsprijs redelijk zal beïnvloeden op momenten dat de zon niet schijnt en er weinig wind is.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

The Third Man schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:52:
[...]
We moeten niks, we zitten hier niet op de helpdesk van een provider of iets soortgelijks. Tolerantie werkt twee kanten op, zowel richting de beginner voor wie het allemaal ingewikkeld en onduidelijk is, als richting de ervaren Tweaker die moe wordt van de zoveelste vraag-zonder-goed-te-kijken. Als we positief en tolerant naar de eerste willen zijn, wees dat dan ook een beetje naar de tweede, beiden verdienen dat.
Ik snap niet helemaal wat je wil zeggen. Ten eerste stel ik nergens dat iemand iets moet. Ten tweede, voor tolerantie is het toch echt nodig dat je niet krampachtig aan je eigen perspectief vast blijft houden maar dat je ook andermans perspectief kunt meenemen in je cognitieve proces en handelen. Je zult echt iets naar elkaar toe moeten bewegen als je tolerantie wilt. Dat is wat ik betoog (de een zegt er wat van maar past de toon aan uit tolerantie en de ander accepteert de boodschap ondanks dat het misschien niet helemaal was wat diegene voor ogen had qua reactie) dus waarom je zo reageert naar mij is mij echt een compleet raadsel.
w00key schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:59:
Pas in de nacht van dinsdag op woensdag waait het weer een beetje op de Noordzee. De komende dagen blijft het flink koud ook, dan wordt het opeens tot 15 graden in de middag vanaf donderdag en kunnen de warmtepompen chillen.
Ik ben benieuwd of deze week de laatste week van groot verbruik zal zijn. Als het daarna 10+ graden blijft dan doet de warmtepomp hier nog een paar weken minimaal iets aan verwarming en daarna kan dat helemaal uit. Kan ik mooi ook de pomp het merendeel van de tijd helemaal uit houden, scheelt 50-60 watt standbyverbruik.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Zoals het er nu uit ziet ga ik vandaag voor het eerst dit jaar "verdienen". Zonnetje schijnt lekker, de pieken zijn niet zo hoog, huis warmt ook lekker op wat goed is voor het gas verbruik.

Edit: ter info: 2700 Wp op ZZW, dagelijks verbruik gemiddeld 8kWh. Om 14.40 9kWh opgewekt, 6 kWh teruggeleverd en 4kWh afgenomen.

[ Voor 26% gewijzigd door koboy op 16-02-2025 14:41 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

JT schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:36:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je wil zeggen. Ten eerste stel ik nergens dat iemand iets moet.
Ik reageerde daar op je zin " maar dat we die mensen er misschien op een wat andere toon op moeten wijzen?".
Ten tweede, voor tolerantie is het toch echt nodig dat je niet krampachtig aan je eigen perspectief vast blijft houden maar dat je ook andermans perspectief kunt meenemen in je cognitieve proces en handelen. Je zult echt iets naar elkaar toe moeten bewegen als je tolerantie wilt.
Wederom 'moeten'. Voor tolerantie kan je ook zeggen dat je hooguit voor jezelf bepaalt hoe je ermee omgaat, maar mocht iemand iets anders doen (binnen de regels van het forum) het zo laten = tolereren en dus zonder naar elkaar toe te bewegen. We hoeven elkaar niet te vinden op het standpunt wat ergens in het midden ligt, we kunnen ook accepteren dat er een grote mate van vrijheid is in hoe we met elkaar omgaan = volwassen verantwoordelijkheid van het individu.
Dat is wat ik betoog (de een zegt er wat van maar past de toon aan uit tolerantie en de ander accepteert de boodschap ondanks dat het misschien niet helemaal was wat diegene voor ogen had qua reactie) dus waarom je zo reageert naar mij is mij echt een compleet raadsel.
Door de suggestie dat er iets anders gedaan hoort te worden, qua toon bijvoorbeeld. Dat is niet tolereren, dat is juist (proberen te) sturen om een ander meer tegemoet te komen ten koste van diens eigen uitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

The Third Man schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:49:
[...]
Ik reageerde daar op je zin " maar dat we die mensen er misschien op een wat andere toon op moeten wijzen?".
In diezelfde zin staat ook misschien. Ik krijg nu wel een beetje het gevoel dat er selectief gelezen/gereageerd wordt, al zal dat ongetwijfeld niet je bedoeling zijn geweest.
[...]
Wederom 'moeten'. Voor tolerantie kan je ook zeggen dat je hooguit voor jezelf bepaalt hoe je ermee omgaat, maar mocht iemand iets anders doen (binnen de regels van het forum) het zo laten = tolereren en dus zonder naar elkaar toe te bewegen. We hoeven elkaar niet te vinden op het standpunt wat ergens in het midden ligt, we kunnen ook accepteren dat er een grote mate van vrijheid is in hoe we met elkaar omgaan = volwassen verantwoordelijkheid van het individu.
Zeker, maar als er iets negatiefs gebeurt met de sfeer dan is dat naar mijn mening de vrijheid van een ander inperken want het wordt onaantrekkelijk om ergens te zijn. En dan is de vraag of een ander de vrijheid heeft om alles te doen wat hij/zij wenst. Volgens mij hebben we allang als mensen besloten dat deze absolute vrijheid niet wenselijk is, waarvan onder andere wetgeving en de regels op GoT getuigen. Tolerantie is goed, maar naar mijn mening nog steeds geen reden om absolute vrijheid te pakken. En daar mag je wat mij betreft gewoon met elkaar over praten als je denkt dat het anders kan.
[...]
Door de suggestie dat er iets anders gedaan hoort te worden, qua toon bijvoorbeeld. Dat is niet tolereren, dat is juist (proberen te) sturen om een ander meer tegemoet te komen ten koste van diens eigen uitingen.
Je punt over wat tolerantie daadwerkelijk is snap ik. Tolerant wil ik zeker zijn. Tot het de sfeer gaat aantasten, dan vind ik er wat van en probeer ik tot een stop van de sfeerafname te komen. Met dat gegeven vind ik het niet gek om het te hebben over de grens en/of te proberen anderen ervan te overtuigen wellicht iets anders te communiceren terwijl je hetzelfde zegt. De toon maakt de muziek.

[ Voor 30% gewijzigd door JT op 16-02-2025 16:03 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

koboy schreef op zondag 16 februari 2025 @ 14:38:
Zoals het er nu uit ziet ga ik vandaag voor het eerst dit jaar "verdienen". Zonnetje schijnt lekker, de pieken zijn niet zo hoog, huis warmt ook lekker op wat goed is voor het gas verbruik.

Edit: ter info: 2700 Wp op ZZW, dagelijks verbruik gemiddeld 8kWh. Om 14.40 9kWh opgewekt, 6 kWh teruggeleverd en 4kWh afgenomen.
Maar dat is denk ik zonder warmtepomp? Wij hebben een warmtepomp en komen nu echt nog niet op netto 0 of beter uit :P Tot nu is het verbruik 15,2kwh, waarbij we 13,2kwh opbrengst hebben. Warmtepompdroger draait nog, straks eten maken, dat haalt de zon vandaag bij ons niet meer in :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Als je het niet eens bent met de toon van een bericht: Gebruik de rapporteerfunctie. Nu graag weer ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
Knip, om te voorkomen dat hier toch weer reacties op volgen.

[ Voor 89% gewijzigd door Taro op 16-02-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
Taro schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:07:
Als je het niet eens bent met de toon van een bericht: Gebruik de rapporteerfunctie. Nu graag weer ontopic.
Excuus, ik had dit bericht nog niet gelezen voordat ik mijn vorige bericht postte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
Mooie dag qua zonne energie. Lekker hoor!

Hele dag weg geweest dus niks verbruikt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BklZAxw3Z7elEpoj2cR8U_P84ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWHB5zhzAFdQN0f8wy7wDJuf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Otto Jans schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:03:
Mooie dag qua zonne energie. Lekker hoor!

Hele dag weg geweest dus niks verbruikt.[Afbeelding]
Hier 13,7kwh zonne-energie opgewekt. Morgen is de voorspelling hele dag heldere zon, ben benieuwd.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

JT schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:58:
[...]

Maar dat is denk ik zonder warmtepomp? Wij hebben een warmtepomp en komen nu echt nog niet op netto 0 of beter uit :P Tot nu is het verbruik 15,2kwh, waarbij we 13,2kwh opbrengst hebben. Warmtepompdroger draait nog, straks eten maken, dat haalt de zon vandaag bij ons niet meer in :)
Warmtepompdroger stond op dat moment lekker te draaien. De rest wel op gas ja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
Ergens ver weg bij de faq vond ik eindelijk het antwoord van anwb:

"Bij ANWB Energie is de waarde van je teruggeleverde stroom gelijk aan wat stroom in het uur van terugleveren kost. Kost stroom in een bepaald uur € 0,40 per kWh krijg je ook € 0,40 (inclusief belasting). Het tarief is ieder uur anders, maar salderen gebeurt wel op jaarbasis.

Lever je per jaar (12 maanden) meer terug dan dat je van het net verbruikt noem je dat netto terugleveren. Je krijg over dat ‘overschot’ geen energiebelasting terug. Dus stel je levert per jaar 3.000 terug en verbruikt 2.000 van het net, krijg je over 1.000 kWh niet de energiebelasting en inkoopkosten terug. Over die 2.000 kWh wel."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
JT schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:21:
[...]

Hier 13,7kwh zonne-energie opgewekt. Morgen is de voorspelling hele dag heldere zon, ben benieuwd.
Hoeveel zonnepanelen heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Otto Jans schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:44:
[...]

Hoeveel zonnepanelen heb je?
12x 300wp op 132 graden, dak nieuwbouwrijtjeswoning dus 40 graden ofzo?
Op de aanbouw, zelf bijgelegd 3x250wp, 132 graden dus maar Flatfix Fusion, graad of 10 volgens mij. Dan op de carport 5x295wp zelf gelegd, ongeveer 210 graden bij 17 graden. Zeg ff 5700wp met wat efficientieverlies voor de zelfgelegde panelen want die zijn tweedehands. En al 2 jaar nog 2 panelen staan waar ik nog 3 steunen van beton moet maken maar wat ik al een tijd voor me uitschuif :') Dan komt er nog 600wp op 222 graden bij 17 graden bij, ik voel nu wel sterk de drang om dat binnenkort echt te gaan doen. Hoe zit jij erbij?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 20:40
Kan iemand mij onderstaande uitleggen. Je krijgt voor zonnestroom toch hetzelfde terug als verbruik stroom? Het zijn uurprijzen die je betaald, maar gevoelsmatig krijg ik veelste weinig terug voor de terugleverstroom.

Daarnaast vind ik de termen nogal verwarrend met kale prijzen. Markt+ prijzen en allin prijzen. Ik kan weinig logica vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugyV4wOQL3U5cv5fo-3hIHdCa0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFyipvnxWVmcgKFzcRupp8Vh.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 264 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels