Hoe kom je gemiddeld op 11,7 uit? Het is in januari toch bijna geen enkele keer rond die prijs gekomen?Thepawn schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:06:
Vandaag is mijn elektriciteitsrekening voor 2025 negatief geworden, en ik verwacht dat deze tot het einde van het jaar nog negatiever zal worden[Afbeelding]
Ik vermoed dat Zonneplan, net zoals bij Tibbers, de gebruikte kWh's die afkomstig zijn van eigen zonnepanelen als 0 cent meeneemt in hun berekening.rgras schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:00:
[...]
Hoe kom je gemiddeld op 11,7 uit? Het is in januari toch bijna geen enkele keer rond die prijs gekomen?
Deze info hebben ze alleen als je de app toegang geeft tot de API van je omvormer.
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
- Prijzen zijn exclusief energiebelasting, omdat ik die niet betaalrgras schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:00:
[...]
Hoe kom je gemiddeld op 11,7 uit? Het is in januari toch bijna geen enkele keer rond die prijs gekomen?
- Ik heb PV en produceer ongeveer 6000 kWh per jaar
- Ik verbruik ongeveer 3000 kWh per jaar (alleen het huis)
- Ik verbruik ook gas, ongeveer 500 m3 per jaar
- Ik heb een elektrische auto, maar laad deze meestal gratis op het werk op, soms thuis in het weekend (alleen als de prijs negatief is)
- Ik heb een accu van 15 kWh en doe (lichte) handel op de EPEX-markt
- Ik heb een Home Assistant om ervoor te zorgen dat al het verbruik op de goedkoopste tijden plaatsvindt
- De totale investering voor zonnepanelen, hybride omvormer, LFP-batterijen, bekabeling en home assistant-server bedraagt ongeveer 8000 euro.
- Ik zou 900 euro per jaar hebben uitgegeven voor 3000kWh bij 30 cent/kWh. In plaats daarvan krijg ik 500 euro per jaar betaald. Dus ik geloof dat het totale voordeel van de investering 1400 euro per jaar is. Dit kan toenemen als de elektriciteitsprijzen stijgen. Dus het totale rendement van de investering is in 5 jaar of minder. Bovendien heb ik ook elektriciteit in geval van een black-out.
[ Voor 26% gewijzigd door Thepawn op 06-02-2025 15:16 ]
6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA
Kun je dat tonen in een voorbeeld dat Tibber dat zo doet.?Joarie schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:08:
[...]
Ik vermoed dat Zonneplan, net zoals bij Tibbers, de gebruikte kWh's die afkomstig zijn van eigen zonnepanelen als 0 cent meeneemt in hun berekening.
Deze info hebben ze alleen als je de app toegang geeft tot de API van je omvormer.
Ja.vogel6 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:34:
[...]
Kun je dat tonen in een voorbeeld dat Tibber dat zo doet.?
Hun uitleg:
In mijn overzicht:We nemen je maandelijkse verbruikskosten, delen deze door je verbruik in die maand en voilá: dat is de gemiddelde prijs die je per kWh hebt betaald over die maand. Je gemiddelde is inclusief belastingen, inkoopvergoedingen en eventuele Grid rewards. Heb je zonnepanelen met geïntegreerde omvormer, dan telt deze je eigenverbruik mee
88% van stroomnet -> 174 kWh (55€)
12% van zonnepanelen -> 25 kWh (0€)
[ Voor 8% gewijzigd door Joarie op 06-02-2025 13:40 ]
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Helemaal gelijk, onzin om dit te plaatsen, kun je totaal niks mee, als ik een weiland vol heb liggen met pv krijg ik ook een mooi staatje...Hansieo schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:27:
[...]
iets meer over de situatie?
-hoeveel PV (ligging?)
- normaal eigenverbruik? wtp? EV(km's)
- type woning?
-Batterij? (investering?)
zonder bijbehorende informatie is van deze note niks te bakken...
Nee? Het gemiddelde tarief is op basis van daadwerkelijke geïmporteerde of geëxporteerde stroom.Joarie schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:08:
[...]
Ik vermoed dat Zonneplan, net zoals bij Tibbers, de gebruikte kWh's die afkomstig zijn van eigen zonnepanelen als 0 cent meeneemt in hun berekening.
Eigen verbruik van eventuele PV opwek valt geheel buiten deze berekening.
Ik heb zelf over januari 2025 ook 13,5 ct/kWh gerealiseerd voor mijn import, en ik kan niet eens heel veel sturen. Als je meer import naar de goedkoopste uren kunt sturen, kun je dus een lager gemiddeld tarief realiseren...
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Ik heb meerdere keren alle mogelijke details over mijn systeem en verbruiksgegevens gedeeld. Als je wilt, kun je er wat van leren. Ik heb 13 panelen op een heel normaal Nederlands dak, is dat een "weiland vol"?Deldenaar schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:19:
[...]
Helemaal gelijk, onzin om dit te plaatsen, kun je totaal niks mee, als ik een weiland vol heb liggen met pv krijg ik ook een mooi staatje...
Voor de duidelijkheid, Zonneplan neemt de EB niet mee bij de kosten per kWh voor de maandelijkse rekening, deze staan als 1/12 onder de vaste kosten en zijn nul als je op jaarbasis meer teruglevert dan afneemt.Deldenaar schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:19:
[...]
Helemaal gelijk, onzin om dit te plaatsen, kun je totaal niks mee, als ik een weiland vol heb liggen met pv krijg ik ook een mooi staatje...
In de app kan je de prijzen met EB wel aanzetten,
ik doe het wel voor mijn stats en om ook de incl bij de hand te hebben met andere of voor in postings te vermelden, maar voor het voorschot /maandrekening eerder jaren doe ik zelfs op de kale marktprijs en opslag
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Als je je signature aanpast, dat stukje tekst in kleine lettertjes onder elk bericht, dan weet men gelijk wat voor systeem je hebt.Thepawn schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:08:
[...]
Ik heb meerdere keren alle mogelijke details over mijn systeem en verbruiksgegevens gedeeld. Als je wilt, kun je er wat van leren. Ik heb 13 panelen op een heel normaal Nederlands dak, is dat een "weiland vol"?
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
voorbeeld was gebasserd op 1-5 febr 2025Taro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:20:
[...]
29,5 ct/kWh afname en 37,6 ct/kWh teruglevering? Teruglevering is mooi, afname kan lager
Taro jij vraagt ,kan het nog lager?
voorbeeld 2 vanaf 1-1-2025 tot 6-2-2025
inkoop € 546 gedeeld door 2072 kw= €0.263 per kw tibber all in.
verkoop € 154 gedeeld door 420 kw = €0.366 per kw tibber al in
Pv opwek staat los van deze cijfers.
soud klinkt beter !!
[ Voor 3% gewijzigd door vogel6 op 06-02-2025 18:04 ]
Je zit meer in mijn rangevogel6 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:56:
[...]
voorbeeld was gebasserd op 1-5 febr 2025
Taro jij vraagt ,kan het nog lager?
voorbeeld 2 vanaf 1-1-2025 tot 6-2-2025
inkoop € 546 gedeeld door 2072 kw= €0.263 per kw tibber all in.
verkoop € 154 gedeeld door 420 kw = €0.366 per kw tibber al in
Pv opwek staat los van deze cijfers.
soud klinkt beter !!
Je hebt geen onderschrift, maar heb je een thuisaccu >30kWh?
Zijn all inclusief (opslag, EB & BTW)
:strip_exif()/f/image/xTd1zPRiWDFTHeA4babwrO0j.jpg?f=fotoalbum_large)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Jan 2025 24,6 cent/kWh inkoop 43,3 verkoop. Dat is wel min of meer zelfde als @Domba , ook kwa aantallen kWhs.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
A nee, maar ook niet kleiner.Domba schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:29:
[...]
Je zit meer in mijn range
Je hebt geen onderschrift, maar heb je een thuisaccu >30kWh?
Zijn all inclusief (opslag, EB & BTW)
[Afbeelding]
B all prijzen zijn inclusief.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Grote van accu bepaald hoeveel kWh je kunt verschuiven in tijd en vermogen heeft invloed op je resultaat als er maar 1 goede dure uurprijs is in ochtend of avondpiek.
Dat had betrekking op mijn screenshot, is Zonneplan, dat app settings zijn aangepast dat deze even incl EB worden weergegeven voor vergelijk met andere energieleveranciers.B all prijzen zijn inclusief.
Voor de maand rekeningen en voorschotten rekent Zonneplan met kWh-prijs zonder EB,
Is een vaste kostenpost, net als netwerkkosten, 1/12 van de prognose als je minder teruglevert dan afneemt en deze is nul als je meer teruglevering hebt dan je afname.
Gave getallen.KC27 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 00:28:
Mijn overzicht van dit jaar tot nu toe:
Minder verbruik en productie dan de anderen hier.
[Afbeelding]
Nb… als ik het goed heb heb je een 30kWh accu en doe je geen onbalansmarkt maar enkel day ahead, right?
In enigszins vergelijkbare situatie heb ik het idee dat ik met 5kWh al een heel eind zou komen maar dat 10kWh wel zo’n beetje de kosten/baten sweet spot is. Ook omdat warmtepomp en EV redelijk stuurbaar zijn en nauwelijks via de accu hoeven te lopen.
Enig idee hoeveel je erop achteruit zou gaande geval van een kleinere accu?
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
je wilt meestal een capaciteit die minstens twee keer zo groot is als het vermogen van de omvormer. Ik heb 15kWh op een 5kW-omvormer, maar je wilt minstens 25kWh op een 12kW-omvormer. Je kunt een kleinere batterij hebben, maar het vermogen van de omvormer zal beperkt zijn. er zijn andere threads over dit onderwerpStefannn schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 04:49:
[...]
In enigszins vergelijkbare situatie heb ik het idee dat ik met 5kWh al een heel eind zou komen maar dat 10kWh wel zo’n beetje de kosten/baten sweet spot is.
Edit.
Was vergeten plaatsing vorige bericht.
Was vergeten plaatsing vorige bericht.
[ Voor 83% gewijzigd door Otto Jans op 07-02-2025 10:09 ]
Oh, dat zei je dinsdag ook al.
Sometimes you need to plan for coincidence
@Bschnitz Ook vol aan de bak de komende paar uur? 
:strip_exif()/f/image/B7UuqBCEyAeMB5v5Vexs23lu.png?f=user_large)
Morgen ziet er slecht uit, zondag wel meer wind, maar als ik de prijzen morgenavond zie verwacht ik niet dat zondag heel laag start, dus nu alvast maar een en ander aan het laden.
:strip_exif()/f/image/B7UuqBCEyAeMB5v5Vexs23lu.png?f=user_large)
Morgen ziet er slecht uit, zondag wel meer wind, maar als ik de prijzen morgenavond zie verwacht ik niet dat zondag heel laag start, dus nu alvast maar een en ander aan het laden.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Zeker, zo erg zelfs dat mijn SigenAI zegt zoek het zelf maar uit. Hij ging gewoon daadwerkelijk weigeren en speelde dood ☠️.Taro schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:50:
@Bschnitz Ook vol aan de bak de komende paar uur?
[Afbeelding]
Dus moest zelf effe ad-hoc dingen afdwingen, dat ging niet optimaal omdat ik maar een paar uur had, maar heb er het beste van gemaakt.
Impact heeft het zeker wel gehad en ik hoop dat ik je nu weer op de hielen zit.
Mee eens over de komende dagen, dus ik ga nu weer in eco modus en zelfgebruik. Alles is weer maximaal gebufferd. Hoop zelfs wat 🌞⚡te kunnen verkopen, mocht die zich laten zien.
/f/image/69fZj5rjNjvZ1vrm95a61ur2.png?f=fotoalbum_large)
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Een webdinar van offgrid centrum om te hanedeen op de onbalans met een Victron systeem.
Blijft een duur kastje als eerste aanschaf, blijkt volgens mij een rebrande smartgridone te zijn.
Daaroverheen komt voor dit jaar nog 99 euro/jaar als abbo bovenop je Frankenergie contract.
Wel een leuke duidelijke uitleg.
YouTube: Webinar: Victron Onbalans Handel: Dé Complete Gids (Instellingen + O...
Nog steeds jammer dat Victron dit stukje software niet in de Cerbo kan zetten.
Blijft een duur kastje als eerste aanschaf, blijkt volgens mij een rebrande smartgridone te zijn.
Daaroverheen komt voor dit jaar nog 99 euro/jaar als abbo bovenop je Frankenergie contract.
YouTube: Webinar: Victron Onbalans Handel: Dé Complete Gids (Instellingen + O...
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Leuk! Ik ga er zo eens even lekker voor zitten.habbekrats schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:19:
Een webdinar van offgrid centrum om te hanedeen op de onbalans met een Victron systeem.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Ja, sterker nog, ik moet aan de bak zie ikBschnitz schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 06:25:
[...]
Impact heeft het zeker wel gehad en ik hoop dat ik je nu weer op de hielen zit.
:strip_exif()/f/image/KvasjLPXWgt6GqQjO7AZExIh.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk is vannacht de max goed opgezocht:
:strip_exif()/f/image/dlqnUMvZGOhaLxOeIuKptKAr.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat resulteerde in gisteren:
:strip_exif()/f/image/RHmeTV7hHBvFQjk7hhCTBcjZ.jpg?f=fotoalbum_large)
En vandaag tot nu toe:
:strip_exif()/f/image/465LW15QT36uV7Hgu3HXjdIN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb nog een halve EV accu achter de hand om te vullen, maar, daarmee red ik het sowieso t/m woensdag, dus ga ik alleen bij echt lage tarieven inzetten. De andere EV is 90% vol, dus geen noodzaak meer om dit weekend te laden, maar het kan wel.
De thuisaccu 100% vol, dus nu inderdaad ook de rest van de dag NOM draaien.
Binnen 2 weken komt er een elektricien langs, dan wordt een en ander netter/veiliger aangelegd en kan ik meer vermogen tegelijkertijd inzetten verdeeld over 3-fases. Ook komen er nog 2-4 zonnepanelen bij op de thuisaccu, waarmee ik gedurende de dure uren extra ga terugleveren.
Ik zie vooral uit naar mei, vorig jaar kwam ik uit op een gemiddelde van 14.xx afnametarief incl. belasting/BTW en daarnaast juni met vaak de maximale PV opbrengst.
Krijg wel regelmatig de vraag hoeveel je nou uiteindelijk bespaart met deze strategie, ik zou het eigenlijk niet weten. Ik zal er vast wel door besparen (sowieso op het dynamisch laden van de EV), maar het is voor mij voornamelijk gewoon leuk en interessant om mee bezig te zijn en ik vermoed dat dat voor het gros hier geldt
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Mogelijk had ik dit al eerder gevraagd, maar gebruik je Node-Red als onderdeel van Home Assistant? Gebruik je Cheapest Hours integratie? Want dan zou je evt. het handmatig aanmaken van een script per dag kunnen automatiseren op basis van de duurste en goedkoopste tarieven.vogel6 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:21:
[Afbeelding]
Mijn geplande batterij flow voor vandaag voor uitvoering in Node Red.
zie vanavond wel naar resultaat.
Batterij zit nu vol.
ga nu klussen bij de kids.
grt
Persoonlijk merk ik dat mijn hersenen altijd nog beter kunnen bepalen wat er moet worden uitgevoerd op welk tijdstip dan automatische scripts, dus ik begrijp je helemaal, omdat iedere dag gewoon anders is (wel/geen zon, wel/geen wind, wel/niet accu gebruiken ivm spread, wel/niet EV rijden, etc.) en je daarbij natuurlijk zelf meer kennis hebt van de weersverwachting, autoschema, etc.
Meer opslag capacitet? Hier 300 kWh teruggeleverd voor 40 cent per kWh.Taro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:11:
[...]
Ja, sterker nog, ik moet aan de bak zie ikAl weet ik eigenlijk niet wat ik nog meer zou kunnen doen behalve bijv. de auto in afzonderlijke uren laden ipv een x aantal uren achter elkaar, maar dat wordt echt micromanagement en ga ik niet aan beginnen, of een 2e laadpaal erbij. Uiteindelijk zit hem hier vaak de limiet in de netaansluiting en dat je soms gewoon wel moet laden omdat je anders niet op je werkt komt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En vandaag tot nu toe:
[Afbeelding]
Ik heb nog een halve EV accu achter de hand om te vullen, maar, daarmee red ik het sowieso t/m woensdag, dus ga ik alleen bij echt lage tarieven inzetten. De andere EV is 90% vol, dus geen noodzaak meer om dit weekend te laden, maar het kan wel.
Binnen 2 weken komt er een elektricien langs, dan wordt een en ander netter/veiliger aangelegd en kan ik meer vermogen tegelijkertijd inzetten verdeeld over 3-fases. Ook komen er nog 2-4 zonnepanelen bij op de thuisaccu, waarmee ik gedurende de dure uren extra ga terugleveren.
Ik zie vooral uit naar mei, vorig jaar kwam ik uit op een gemiddelde van 14.xx afnametarief incl. belasting/BTW en daarnaast juni met vaak de maximale PV opbrengst.
Krijg wel regelmatig de vraag hoeveel je nou uiteindelijk bespaart met deze strategie, ik zou het eigenlijk niet weten. Ik zal er vast wel door besparen (sowieso op het dynamisch laden van de EV), maar het is voor mij voornamelijk gewoon leuk en interessant om mee bezig te zijn en ik vermoed dat dat voor het gros hier geldt
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Jawel, maar, dat is boven de sweet spot van de opslagcapaciteit voornamelijk om je gemiddelde tarief omlaag/omhoog te krijgen, niet om daadwerkelijk over bijv. 5 jaar heen een positiever huishoudboekje te hebbenJohn245 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:59:
[...]
Meer opslag capacitet? Hier 300 kWh teruggeleverd voor 40 cent per kWh.
Enige nut van meer opslag is dat je bijv. in de zomer meer eigen opwek kan opslaan en later in de EV kan knallen. Maar door mijn ZO/ZW/NW set lever ik relatief veel terug in de duurdere uren en ben ik goedkoper uit door dynamisch goedkoop te laden ipv het eerst op te slaan incl. extra laadverliezen. Vermoed dat het in mijn situatie zelfs slimmer is om meer PV te installeren en direct zelf te verbruiken dan de opslagcapaciteit uit te breiden die je ook altijd weer moet zien te vullen met goedkope uren + hoge spread van het net.
Pas als de saldering er af is is dit nuttig en dan zijn de kWh prijzen nog een stuk lager. Extra opslag komt er hier zeker, want ik weet hoe ik ben, maar de terugverdientijd daarvan is flink. Enige dat je eigenlijk doet is geld van je rekening omzetten in een iets lagere energierekening, zonder daadwerkelijk hoog rendement.
Mijn ervaring is dat mijnuitbreiding best snel terug verdiend. De investering was natuurlijk ook lager als voor het initiële systeem. Misschien vertekend januari ook wel met tarieven van 1,20 per kWh. Dan is het wel fijn als je veel terug kan leveren.Taro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:12:
[...]
Jawel, maar, dat is boven de sweet spot van de opslagcapaciteit voornamelijk om je gemiddelde tarief omlaag/omhoog te krijgen, niet om daadwerkelijk over bijv. 5 jaar heen een positiever huishoudboekje te hebbenIs vooral fijn voor je eigen gevoel en/of voor de bühne interessant, maar je gaat ook meer kWh's heen en weer schuiven dus de gemiddelde tarieven worden lager, maar het aantal kWh's ook en ik vraag mij af hoeveel je daarmee echt gaat besparen op je stroomrekening.
Enige nut van meer opslag is dat je bijv. in de zomer meer eigen opwek kan opslaan en later in de EV kan knallen. Maar door mijn ZO/ZW/NW set lever ik relatief veel terug in de duurdere uren en ben ik goedkoper uit door dynamisch goedkoop te laden ipv het eerst op te slaan incl. extra laadverliezen. Vermoed dat het in mijn situatie zelfs slimmer is om meer PV te installeren en direct zelf te verbruiken dan de opslagcapaciteit uit te breiden die je ook altijd weer moet zien te vullen met goedkope uren + hoge spread van het net.
Pas als de saldering er af is is dit nuttig en dan zijn de kWh prijzen nog een stuk lager. Extra opslag komt er hier zeker, want ik weet hoe ik ben, maar de terugverdientijd daarvan is flink. Enige dat je eigenlijk doet is geld van je rekening omzetten in een iets lagere energierekening, zonder daadwerkelijk hoog rendement.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Oh afzonderlijke uurtjes doe ik ook niet laden. Te veel gedoe. Ik pak een set van 4-6 uurtjes en dan pleur ik alles aan en de load balancer doet maar gewoon zijn werk. Daarvoor is die er.Taro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:11:
[...]
Ja, sterker nog, ik moet aan de bak zie ikAl weet ik eigenlijk niet wat ik nog meer zou kunnen doen behalve bijv. de auto in afzonderlijke uren laden ipv een x aantal uren achter elkaar, maar dat wordt echt micromanagement en ga ik niet aan beginnen, of een 2e laadpaal erbij. Uiteindelijk zit hem hier vaak de limiet in de netaansluiting en dat je soms gewoon wel moet laden omdat je anders niet op je werkt komt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En vandaag tot nu toe:
[Afbeelding]
Krijg met 3x25 ook niet alles eruit wat ik zou willen maar dat is niet erg.
Gisteren 65kWh gebruikt en vandaag 25kWh. Dat was ook het plan natuurlijk. Anders krijg ik die maand prijs niet omlaag. Die WP nekt me met kou en hoge kWh prijzen.
Omdat ik 1 week zuinig ben geweest, had mijn uitgestelde "vraag" nu meer impact.
Maar ik zit met hetzelfde als jou nu. Kan nu niks meer. Alles is echt op zijn max gebufferd. Van mij mogen de prijzen dus nu wel effe 2-3 dagen hoog blijven. Moet nu eerst de stroom op zien te maken 😅
Auto is 100%, accu is 100%, alle wasjes zijn gedaan. Temps in huis zijn voor 12 uur gebufferd.
Mijn eerste echte "vraag" is pas morgen middag weer 😅
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Jawel, maar dergelijke uitschieters zijn er natuurlijk maar weinig. De rest van de tijd zit je veel kWh's heen en weer te schuiven met een spread die na laadverliezen en afschrijving weinig extra meer oplevert.John245 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:18:
[...]
Mijn ervaring is dat mijnuitbreiding best snel terug verdiend. De investering was natuurlijk ook lager als voor het initiële systeem. Misschien vertekend januari ook wel met tarieven van 1,20 per kWh. Dan is het wel fijn als je veel terug kan leveren.
Stel dat je voor iedere extra accu een jaar krom moest liggen en leuke extra dingen moest laten, dan had je het nooit gedaan en zo redeneer ik. Ik kan er hier morgen ook capaciteit bij zetten, maar ik weeg wel zorgvuldig af of bijv. 1500 Euro op de beurs, in crypto, in zonnepanelen of iets anders meer zal opleveren ipv geld op de rekening zomaar om te zetten in extra opslag. Rationeel gezien is dat boven de sweet spot vooral leuk en geeft het een goed gevoel, maar is het een slechte investering.
Maar goed, we gaan offtopic zo
Ik zit hier wat na te denken over het dimensioneren van een accu en omvormer.
PV productie op een normale dag is ongeveer 20kWh, verbruik ongeveer 8kWh.
Mijn gevoel zegt een accu van 30kWh (bruto) om een dag PV opbrengst uitgesteld terug te kunnen leveren in de avond piek en dan nog wat reserve over te hebben van de netto capaciteit. Dit dan koppelen aan een 15kW omvormer......
Voordeel is ook dat ik dan in de winter goedkoop in kan kopen en daar dan een halve week off-grid op kan draaien. In de zonnige tijden is het idee dan off-grid te behalve tijdens het terugleveren tijdens de avond piek.
Handel op EPEX is voor mij een bonus omdat ik daar eigenlijk per 2027 niet veel meer van verwacht.
Mijn gevoel zegt een accu van 30kWh (bruto) om een dag PV opbrengst uitgesteld terug te kunnen leveren in de avond piek en dan nog wat reserve over te hebben van de netto capaciteit. Dit dan koppelen aan een 15kW omvormer......
Voordeel is ook dat ik dan in de winter goedkoop in kan kopen en daar dan een halve week off-grid op kan draaien. In de zonnige tijden is het idee dan off-grid te behalve tijdens het terugleveren tijdens de avond piek.
Handel op EPEX is voor mij een bonus omdat ik daar eigenlijk per 2027 niet veel meer van verwacht.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Omdat de reacties voornamelijk over vermogen en capaciteit ipv dynamische tarieven zullen gaan, past je vraag waarschijnlijk beter in een topic als Thuisaccu: al interessant (voor mij)? of het DIY topic.koboy schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:41:
Ik zit hier wat na te denken over het dimensioneren van een accu en omvormer.
Goede keuze geweest om gisteravond/vannacht te laden ipv wachten op morgen. Dinsdag wat meer wind en zon, hopelijk gaan we dan weer <20 cent incl. zien. Er moeten alleen wel wat wasjes worden gedaan... Hoe ver ga je voor een challenge?
Bij de buren gaan wassen...Taro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:14:
Goede keuze geweest om gisteravond/vannacht te laden ipv wachten op morgen. Dinsdag wat meer wind en zon, hopelijk gaan we dan weer <20 cent incl. zien. Er moeten alleen wel wat wasjes worden gedaan... Hoe ver ga je voor een challenge?
1 PVoutput . Dongen NB
Hoe bepaal/bereken je de sweet spot van opslagcapaciteit?Taro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 10:12:
[...]
Jawel, maar, dat is boven de sweet spot van de opslagcapaciteit voornamelijk om je gemiddelde tarief omlaag/omhoog te krijgen,....
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Hehe, toevallig vandaag tijdens de wandeling erover gehad. You read my mind, grrrr.Taro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:14:
Er is wasverbod tot maandag of dinsdag bij ons in huis.
😤 ☀️🌪️
Auto is 100%, dus ergens moet ik "vraag" stagneren voor als het uitkomt.
Zon was vandaag te zwak, niks kunnen verkopen. Alles direct gebruikt of in de accu.
Morgen wordt een zware dag. Twijfel of ik die 26cent nog pak of niet.....
Precies ook op het verkeerde moment....
Keuzes, keuzes.
Wat minder krampachtig doen om een paar centen uit te sparen helpt ook flink.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Helemaal mee eens hoor, normaal gesproken zouden wij er beide ook niet mee bezig zijn, maar die onderlinge challenge he.... Dus neem onze krampachtigheid deze maand met een korreltje zout omdat die tijdelijk in het extreme wordt doorgevoerd om te winnen van de anderJukeboxBill schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:35:
Wat minder krampachtig doen om een paar centen uit te sparen helpt ook flink.
@Bschnitz We kunnen onze situaties toch niet 1 op 1 vergelijken, de winnaar heeft het niet per se beter gedaan dan de ander, want we hebben allebei andere variabelen. Mijn vrouw zet hier morgen sowieso gewoon de wasmachine en droger aan, dus doe vooral je ding, laten we het wel leefbaar houden
Je vraag is hier offtopic, dus kort antwoord en evt. vervolgvragen graag in het juiste topic: Je dagverbruik op een gemiddelde dag is een mooi uitgangspunt, excl. bijv. het laden van een EV. En wil je handelen in stroom via dynamische tarieven, dan kan je meer capaciteit toevoegen. Capaciteit waar je weinig tot niets mee doet zal je sowieso nooit terugverdienen.ArPi75 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:23:
[...]
Hoe bepaal/bereken je de sweet spot van opslagcapaciteit?
Die is lekker... Eerst pagina's lang een competitie tussen twee personen houden over wie met handelen door een batterij de beste prijs realiseert en dan een nieuwe vragensteller (die met een batterij hetzelfde wil doen) terechtwijzen dat zijn vraag niet helemaal on topic is...Taro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:29:
[...]
Je vraag is hier offtopic, dus kort antwoord en evt. vervolgvragen graag in het juiste topic: Je dagverbruik op een gemiddelde dag is een mooi uitgangspunt, excl. bijv. het laden van een EV. En wil je handelen in stroom via dynamische tarieven, dan kan je meer capaciteit toevoegen. Capaciteit waar je weinig tot niets mee doet zal je sowieso nooit terugverdienen.

😜
Als je het negatief insteekt klopt dat. Maar:bilgy_no1 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:28:
[...]
Die is lekker... Eerst pagina's lang een competitie tussen twee personen houden over wie met handelen door een batterij de beste prijs realiseert en dan een nieuwe vragensteller terechtwijzen dat zijn vraag niet helemaal on topic is...![]()
![]()
😜
- De competitie gaat niet om accu's, ze spelen er wel een rol in icm dynamische tarieven
- Ik wijs niemand terecht, ik help toch netjes en geef antwoord?
(ja)Taro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:18:
[...]
Mogelijk had ik dit al eerder gevraagd, maar gebruik je Node-Red als onderdeel van Home Assistant? (Ja)
Gebruik je Cheapest Hours integratie? (Nee) Want dan zou je evt. het handmatig aanmaken van een script per dag kunnen automatiseren op basis van de duurste en goedkoopste tarieven.
Persoonlijk merk ik dat mijn hersenen altijd nog beter kunnen bepalen wat er moet worden uitgevoerd op welk tijdstip dan automatische scripts, dus ik begrijp je helemaal, omdat iedere dag gewoon anders is (wel/geen zon, wel/geen wind, wel/niet accu gebruiken ivm spread, wel/niet EV rijden, etc.) en je daarbij natuurlijk zelf meer kennis hebt van de weersverwachting, autoschema, etc.
Bovenstaande kan ik mij wel in vinden.
(nee)
Bovenstaande kan ik mij wel in vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door vogel6 op 08-02-2025 21:40 ]
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Eens met @bilgy_no1Taro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 18:31:
[...]
Als je het negatief insteekt klopt dat. Maar:Mocht je een bericht van mij offtopic vinden, rapporteer hem dan vooral. Ik ben mij er bewust van dat ik een voorbeeldfunctie heb.
- De competitie gaat niet om accu's, ze spelen er wel een rol in icm dynamische tarieven
- Ik wijs niemand terecht, ik help toch netjes en geef antwoord?
Wat mij betreft is 'de challenge' een oninteressant wedstijdje verpissen...
Zoals je zelf al aangeeft: de variabelen zijn heel verschillend. Ga er vooral off line mee verder.
Niet mee eens... ik leer van hun ervaringen.Harvest2002 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:30:
[...]
Eens met @bilgy_no1
Zoals je zelf al aangeeft: de variabelen zijn heel verschillend. Ga er vooral off line mee verder.
De challenge is slechts een kapstok waar het aan opgehangen wordt.
En ik vind het errug vermakelijk !
[ Voor 4% gewijzigd door HvM op 08-02-2025 20:42 ]
5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 3x 2.7 kWh thuisbatterij
Helder, uiteraard goed om met iedereen rekening te houden. Ik deel hier al enige tijd regelmatig een update van de tarieven van bijv. het vorige jaar of de afgelopen maand. Zal rekening houden met de feedback en begrijp dat niet iedereen er op zit te wachten.
Ik ben hier een beetje verdeeld over. Ik vindt het wel leuk om de challenge te volgen. Vooral omdat het meer een wedstrijd is hoe ver je kan gaan met dynamische tarieven. Zolang ze hun teruglevering en gebruik maar gesplitst aanleveren zodat het geen vertekend beeld geeft, vindt ik het een waardevolle aanvulling van dit topic.Harvest2002 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:30:
[...]
Eens met @bilgy_no1
Misschien om mijn punt wat beter uit te leggen: het is zeker waardevol om ervaringen mbt gerealiseerde tarieven te delen en ook hoe je dat realiseert.Taro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:51:
Helder, uiteraard goed om met iedereen rekening te houden. Ik deel hier al enige tijd regelmatig een update van de tarieven van bijv. het vorige jaar of de afgelopen maand. Zal rekening houden met de feedback en begrijp dat niet iedereen er op zit te wachten.
Nu ging het al een tijd over de challenge, die toch vooral te maken had met de thuisbatterij als verdienmodel. Prima, ook al heeft dat meer zijdelings te maken met de dynamische tarieven van dit topic.
Ik vond het alleen een beetje wrang dat je tegen een ander die daar dan op doorvraagt zegt dat het off topic is. Zeker omdat je moderator bent. Ik wilde er verder geen groot punt van maken, vandaar de smiley face aan het eind van mijn post.
@bilgy_no1 Bedankt voor je reactie, waardeer ik.
Laat ik voorop stellen dat ik primair een actieve bijdrager ben aan veel topics, ik steek veel tijd in Tweakers en kom hier net als vele anderen om kennis op te doen en te delen, met altijd een positieve insteek. Ik ben daarnaast moderator, maar dat is een vrijwillig iets, ik krijg er niet voor betaald en hoef het niet te doen. Ik vind het lastig om gezien/beoordeeld te worden als moderator, terwijl ik gewoon met, naar mijn idee, een positief iets bezig ben als mede-Tweakers gebruiker net als jij en vele anderen.
En aan de andere kant begrijp ik volledig hoe anderen daar toch met een bepaalde bril naar kijken en mijn reacties automatisch onder een vergrootglas komen te liggen. En dat is soms lastig, want ik reageer vanuit enthousiasme, net als jij en anderen, maar je begeeft je al snel in een grijs gebied. En waar een ander een keer gecorrigeerd wordt, voelt het soms voor mij als een mijnenveld en baal ik ervan als mensen er een punt van maken, vandaar dat ik het in dit geval extra heb benoemd, ook vanuit mijn eigen voorbeeldfunctie, het was dus niet om een ander terecht te wijzen. Ik had het bericht ook kunnen verplaatsen, maar dat voelt "hard" en zonder het te benoemen had mijn reactie als offtopic aangemerkt kunnen worden terwijl mijn enige doel was iemand te helpen (dus 100% positief bedoeld). Ik probeer ook altijd objectief te handelen en laat bijv. een ingreep binnen een discussie waar ik zelf onderdeel van ben altijd aan een andere moderator over zodat het rechtvaardig is.
Hopelijk ziet iedereen dat ik het positief bedoel, er veel tijd en werk in steek en dat ik geen misbruik maak van mijn "positie". Als ik offtopic ga rapporteer mij dan, alle begrip daarvoor. Ik heb zelfs weleens overwogen de vrijwillige functie neer te leggen, omdat het in veel discussies toch meespeelt en dat wil ik helemaal niet. Ik kom al 25 jaar op Tweakers, heb er veel aan gehad in mijn leven en help graag anderen. En daarom doet het mij serieus iets als mensen negatief reageren, maar ik begrijp het ook wel weer.
Afijn, wij kennen elkaar ook al wat langer vanuit o.a. de Tesla topics, maar ik waardeer je bijdragen en hopelijk is dat andersom ook zo
Laat ik voorop stellen dat ik primair een actieve bijdrager ben aan veel topics, ik steek veel tijd in Tweakers en kom hier net als vele anderen om kennis op te doen en te delen, met altijd een positieve insteek. Ik ben daarnaast moderator, maar dat is een vrijwillig iets, ik krijg er niet voor betaald en hoef het niet te doen. Ik vind het lastig om gezien/beoordeeld te worden als moderator, terwijl ik gewoon met, naar mijn idee, een positief iets bezig ben als mede-Tweakers gebruiker net als jij en vele anderen.
En aan de andere kant begrijp ik volledig hoe anderen daar toch met een bepaalde bril naar kijken en mijn reacties automatisch onder een vergrootglas komen te liggen. En dat is soms lastig, want ik reageer vanuit enthousiasme, net als jij en anderen, maar je begeeft je al snel in een grijs gebied. En waar een ander een keer gecorrigeerd wordt, voelt het soms voor mij als een mijnenveld en baal ik ervan als mensen er een punt van maken, vandaar dat ik het in dit geval extra heb benoemd, ook vanuit mijn eigen voorbeeldfunctie, het was dus niet om een ander terecht te wijzen. Ik had het bericht ook kunnen verplaatsen, maar dat voelt "hard" en zonder het te benoemen had mijn reactie als offtopic aangemerkt kunnen worden terwijl mijn enige doel was iemand te helpen (dus 100% positief bedoeld). Ik probeer ook altijd objectief te handelen en laat bijv. een ingreep binnen een discussie waar ik zelf onderdeel van ben altijd aan een andere moderator over zodat het rechtvaardig is.
Hopelijk ziet iedereen dat ik het positief bedoel, er veel tijd en werk in steek en dat ik geen misbruik maak van mijn "positie". Als ik offtopic ga rapporteer mij dan, alle begrip daarvoor. Ik heb zelfs weleens overwogen de vrijwillige functie neer te leggen, omdat het in veel discussies toch meespeelt en dat wil ik helemaal niet. Ik kom al 25 jaar op Tweakers, heb er veel aan gehad in mijn leven en help graag anderen. En daarom doet het mij serieus iets als mensen negatief reageren, maar ik begrijp het ook wel weer.
Afijn, wij kennen elkaar ook al wat langer vanuit o.a. de Tesla topics, maar ik waardeer je bijdragen en hopelijk is dat andersom ook zo
[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 09-02-2025 00:01 ]
It's all good! En ik waardeer zeker ook jouw bijdragen en het feit dat je vrijwillig meehelpt het forum leuk en op niveau te houden! Waarvoor heel veel dank!Taro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:41:
@bilgy_no1 Bedankt voor je reactie, waardeer ik.
Pleaseee…. niet neer leggen.Taro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 23:41:
Ik heb zelfs weleens overwogen de vrijwillige functie neer te leggen, omdat het in veel discussies toch meespeelt en dat wil ik helemaal niet.
“Iemand moet het doen”, anders wordt het een puinhoop.
Dat zal dan sowieso iemand “met lange ervaring en uit de community” moeten zijn, anders wordt het hier een strafkamp.
Een welgemeende dank voor het dragen van deze “soms wat ondankbare” taak.
Nb… strict genomen is dit off-topic. Waardering voor @Taro graag als “like” en verder geen replies (any reply zal ik ook niet beantwoorden)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik vind die updates juist wel interessant en geeft inspiratieTaro schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 20:51:
@Taro en ik hebben een thuisbatterij, maar dat is een middel en niet het doel.
Wij zetten deze natuurlijk in om beter gebruik te kunnen maken van de dynamische tarieven. Waar het om gaat.
Wij melden hier ook regelmatig met een soort van dagboek hoe we dat gedaan hebben. Soms is de batterij hier onderdeel van, soms is het de EV en wel of niet een berg wasjes draaien en in mijn geval ook nog de WP managen.
De challenge gaat over dit topic zijn thema en niet om te batterij, maar om dynamische tarieven. We proberen ons gemiddeld tarief zo laag mogelijk krijgen en alleen verkopen als het erg zinvol is. Simulatie 2027 zonder salderen.
Daarvoor gebruiken wij alle middelen die voor ons beschikbaar zijn. Wij melden ook expliciet alle genomen maatregelen en of strategische keuzes.
We hopen juist dat mensen dit lezen en geïnspireerd raken. Wellicht horen ze dingen waar zelf nog niet over nagedacht hebben.
Dynamisch tarieven gebruiken betekent niet dat je dynamisch moet gaan leven, maar het is wel leuk om te zien wat je kan doen als je het wel doet en wat dit oplevert.
Wij zetten deze natuurlijk in om beter gebruik te kunnen maken van de dynamische tarieven. Waar het om gaat.
Wij melden hier ook regelmatig met een soort van dagboek hoe we dat gedaan hebben. Soms is de batterij hier onderdeel van, soms is het de EV en wel of niet een berg wasjes draaien en in mijn geval ook nog de WP managen.
De challenge gaat over dit topic zijn thema en niet om te batterij, maar om dynamische tarieven. We proberen ons gemiddeld tarief zo laag mogelijk krijgen en alleen verkopen als het erg zinvol is. Simulatie 2027 zonder salderen.
Daarvoor gebruiken wij alle middelen die voor ons beschikbaar zijn. Wij melden ook expliciet alle genomen maatregelen en of strategische keuzes.
We hopen juist dat mensen dit lezen en geïnspireerd raken. Wellicht horen ze dingen waar zelf nog niet over nagedacht hebben.
Dynamisch tarieven gebruiken betekent niet dat je dynamisch moet gaan leven, maar het is wel leuk om te zien wat je kan doen als je het wel doet en wat dit oplevert.
@Bschnitz Ik ben er ook bewust mee bezig en we hebben voor onszelf KPI's gesteld. Zie hieronder de resultaten:Bschnitz schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:14:
@Taro en ik hebben een thuisbatterij, maar dat is een middel en niet het doel.
/f/image/nKvrmeHFWy4jHg8yTYd13eJc.png?f=fotoalbum_large)
Hele cijferbrij!.John245 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 08:48:
[...]
@Bschnitz Ik ben er ook bewust mee bezig en we hebben voor onszelf KPI's gesteld. Zie hieronder de resultaten:
[Afbeelding]
KPI's betekent Kosten Prestatie Indicatie!?
kun je eens een regel uitleggen wat het betekent en doet in de praktijk en wat kunnen wij hier uit lezen en in de praktijk toe passen?
alvast bedankt voor je uitleg.
@vogel6vogel6 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:48:
[...]
Hele cijferbrij!.
KPI's betekent Kosten Prestatie Indicatie!?
kun je eens een regel uitleggen wat het betekent en doet in de praktijk en wat kunnen wij hier uit lezen en in de praktijk toe passen?
alvast bedankt voor je uitleg.
KPI = kritieke prestatie-indicator
De gemiddelde day ahead prijs is gewoon het gemiddelde van de prijs op de beurs.
Bij afname bereken ik hoeveel onze prijs hoger of lager is dan de prijs op de beurs en druk dat uit in procenten. Hier willen we dus een negatief getal zien.
Bij teruglevering bereken ik hoeveel onze prijs hoger of lager is dan de prijs op de beurs en druk dat uit in procenten. Hier willen we dus het liefst een zo hoog mogelijk percentage zien.
Ik reken met de kale bedragen (zonder energiebelasting en opslagen). Mijn inziens is dat de enige manier om gedurende de tijd eerlijk te kunnen vergelijken (dit zou je ook moeten doen indien je onderling wil vergelijken want niet overal wordt dezelfde opslag gehanteerd).
Op basis van deze getallen zou je dus ook terug kunnen rekenen wat wij voor onze stroom per maand betalen en terug krijgen.
dec 24 inkoop € 0.8918 teruglevering € 0.12355 !!!!! klopt dat?John245 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 09:57:
[...]
@vogel6
KPI = kritieke prestatie-indicator
De gemiddelde day ahead prijs is gewoon het gemiddelde van de prijs op de beurs.
Bij afname bereken ik hoeveel onze prijs hoger of lager is dan de prijs op de beurs en druk dat uit in procenten. Hier willen we dus een negatief getal zien.
Bij teruglevering bereken ik hoeveel onze prijs hoger of lager is dan de prijs op de beurs en druk dat uit in procenten. Hier willen we dus het liefst een zo hoog mogelijk percentage zien.
Ik reken met de kale bedragen (zonder energiebelasting en opslagen). Mijn inziens is dat de enige manier om gedurende de tijd eerlijk te kunnen vergelijken (dit zou je ook moeten doen indien je onderling wil vergelijken want niet overal wordt dezelfde opslag gehanteerd).
Op basis van deze getallen zou je dus ook terug kunnen rekenen wat wij voor onze stroom per maand betalen en terug krijgen.
8,52 inkoop en 23,17 verkoop (exclusief alles). teruglevering is bij mij nooit minder dan inkoop.vogel6 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:29:
[...]
dec 24 inkoop € 0.8918 teruglevering € 0.12355 !!!!! klopt dat?
Heb je een extra hoog eigenverbruik of andere bijzonderheid gehad in december?John245 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:37:
[...]
8,52 inkoop en 23,17 verkoop (exclusief alles). teruglevering is bij mij nooit minder dan inkoop.
Afname 1628kWh 6,83ct/kWh kaal (al incl 23,44ct)
Teruglevering 202kWh 29,80ct/kWh kaal (al incl 50,36ct)
De verschillen zijn wel interessant, opslagcapaciteit is vergelijkbaar, ik heb ~40kWh netto bruikbaar
Want dit hint op verschil in vermogen, waar ik soepel de 3x25A voor 100% kan benutten.
Geen bijzonderheden. Altijd een continue verbruik van 1,2 kW. Ik vermoed dat het verschil inderdaad komt door het verschil in vermogen.Domba schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:09:
[...]
Heb je een extra hoog eigenverbruik of andere bijzonderheid gehad in december?
Afname 1628kWh 6,83ct/kWh kaal (al incl 23.44ct)
Teruglevering 202kWh 29.80ct/kWh kaal (al incl 50.36ct)
De verschillen zijn wel interessant, opslagcapaciteit is vergelijkbaar, ik heb ~40kWh netto bruikbaar
Want dit hint op verschil in vermogen, waar ik soepel de 3x25A voor 100% kan benutten.
@Taro Ga je het wel redden om vannacht/morgen ál je wasjes te draaien? Het windbeeld ziet er weer belabberd uit voor NL en DE tot vrijdag

Zo strak zitten we er hier niet op hoor, mijn eerdere bericht was grappig bedoeld en gisteren gewoon de wasjes gedraaid en droger aangehadJoarie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:47:
@Taro Ga je het wel redden om vannacht/morgen ál je wasjes te draaien? Het windbeeld ziet er weer belabberd uit voor NL en DE tot vrijdag
Het is ook eigenlijk wel een apart iets, maar dat komt denk ik omdat het heel zichtbaar en controleerbaar is, echt penny wise, pound foolish. De aandelen en crypto portfolio's bewegen regelmatig in een uur meer dan de hele jaarlijkse energierekening en toch voelt het goed als je de auto voor 24 ipv 25 ct/kWh hebt opgeladen
Ja, dat is een hele wijze constatering.Taro schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:06:
[...]
Zo strak zitten we er hier niet op hoor, mijn eerdere bericht was grappig bedoeld en gisteren gewoon de wasjes gedraaid en droger aangehad
Het is ook eigenlijk wel een apart iets, maar dat komt denk ik omdat het heel zichtbaar en controleerbaar is, echt penny wise, pound foolish. De aandelen en crypto portfolio's bewegen regelmatig in een uur meer dan de hele jaarlijkse energierekening en toch voelt het goed als je de auto voor 24 ipv 25 ct/kWh hebt opgeladenWie het kleine niet eert...
De berichtgeving en paniek bij af en toe een heel duur uur, of een wat duurder weekje, zijn juist niet hoe je ernaar moet kijken.
Als je maar een beetje logisch aanstuurt met je grootste verbruikers, dan heb je al snel 80% van de 'winst' te pakken (even los van een batterij in het systeem). En dat is redelijk low tech al te bereiken.
Voor mij is dat met afstand de auto laden en dat werkt prima met een laadplanning om ongeveer de goedkoopste uren te pakken van die dag. Soms zou ik dan het laden moeten afbreken voor een uur, of tot de volgende dag, maar daar maak ik me ook niet zo druk om. Het soort batterij in mijn auto doet het niet zo lekker op die onderbroken laadbeurten. Dan is mijn laadbeurten maar een paar dubbeltjes duurder dan met volledig sturen, maar wel met een betere batterijconditie op langere termijn.
Ja inderdaad en direct een mooi voorbeeld: Als je een uurtje onderbreekt, dan heeft je auto weer tijd nodig om in slaap te vallen, verbruikt daarin nog 150-200 Watt meer dan in slaapstand, om 40 minuten daarna weer "gewekt" te worden, mogelijk de accu weer wat extra bij te verwarmen omdat die inmiddels weer is afgekoeld om dan 1 uur te laden en daarna weer 20-30 minuten in slaap te vallen met 150-200 Watt extra verbruik. Die 300 Watt extra verbruik zijn waarschijnlijk al duurder dan die 11 kW x <1 cent/kWh prijsverschil van dat ene iets duurdere uurtje.bilgy_no1 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 12:31:
[...]
Voor mij is dat met afstand de auto laden en dat werkt prima met een laadplanning om ongeveer de goedkoopste uren te pakken van die dag. Soms zou ik dan het laden moeten afbreken voor een uur, of tot de volgende dag, maar daar maak ik me ook niet zo druk om. Het soort batterij in mijn auto doet het niet zo lekker op die onderbroken laadbeurten. Dan is mijn laadbeurten maar een paar dubbeltjes duurder dan met volledig sturen, maar wel met een betere batterijconditie op langere termijn.
Als het prijsverschil tussen dat ene piekuurtje en de daaraan voorafgaande en volgende uren <20% betreft, dan is het dus sowieso goedkoper om gewoon door te laden ivm allemaal niet/minder zichtbare processen op de achtergrond. Voor de statistieken en de bühne is het mooi om "gesplitte" uren te laden, voor jezelf, de auto én de energierekening is het waarschijnlijk inderdaad gewoon het beste om in één stuk door te laden.
Wordt stijgen qua prijzen komende dagen qua gasprijzen dynamisch contract:
https://www.nu.nl/economi...-jaar-door-koud-weer.html
[ Voor 7% gewijzigd door Otto Jans op 10-02-2025 14:36 ]
Yup, en we zitten al op 33% vulgraad.Otto Jans schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:34:
Wordt stijgen qua gasprijzen dynamisch contract:
Ik zou zelf iets meer buffer willen inbouwen, maar blijkbaar gaat dit allemaal goedkomen. Beetje zoals thuis: ik vul de tank van de auto het liefst als de helft er uit is, maar mijn wederhelft rijdt door totdat het alarmlampje gaat branden
Gaan we weer de €2 per kuub aantikken?Joarie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:38:
[...]
Yup, en we zitten al op 33% vulgraad.
Ik zou zelf iets meer buffer willen inbouwen, maar blijkbaar gaat dit allemaal goedkomen. Beetje zoals thuis: ik vul de tank van de auto het liefst als de helft er uit is, maar mijn wederhelft rijdt door totdat het alarmlampje gaat branden
Na dat alarmlampje kun je ook nog heel ver rijden. En je moet dat lampje natuurlijk ook regelmatig testen.Joarie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:38:
[...]
Yup, en we zitten al op 33% vulgraad.
Alleen komt met die e5 en e10 rommel steeds meer water in de tank bovenop te drijven, en dat wil je echt niet je motor in getrokken krijgen. Dit afgezien van de troep onderin de tank.John245 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:28:
[...]
Na dat alarmlampje kun je ook nog heel ver rijden. En je moet dat lampje natuurlijk ook regelmatig testen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Als je doe troep er nooit uitrij wordt het alleen maar meerkoboy schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:39:
[...]
Alleen komt met die e5 en e10 rommel steeds meer water in de tank bovenop te drijven, en dat wil je echt niet je motor in getrokken krijgen. Dit afgezien van de troep onderin de tank.
Vandaag worden de nieuwe triple-beglazing kozijnen geïnstalleerd, hopelijk helpt dat een beetje!Otto Jans schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:34:
Wordt stijgen qua prijzen komende dagen qua gasprijzen dynamisch contract:
Grafisch Ontwerper, 999 Games
Niet iedereen rijdt een tesla met dit soort bizarre idle wattage...
En dan nog: 20minx300W kost je 0,1kWh, dus 3 cent. Batterij verwarmen bij AC laden? Dan moet het al heel koud zijn. Nog nooit meegemaakt..
Dus: ja bij een prijsverschil van 1 cent per kWh is het al interessant om het laden een uurtje te pauzeren.
Zo spannend is zo'n obc niet.. Een uurtje laden en dan een uurtje rusten kost echt praktisch niets aan efficiency....
En dan nog: 20minx300W kost je 0,1kWh, dus 3 cent. Batterij verwarmen bij AC laden? Dan moet het al heel koud zijn. Nog nooit meegemaakt..
Dus: ja bij een prijsverschil van 1 cent per kWh is het al interessant om het laden een uurtje te pauzeren.
Zo spannend is zo'n obc niet.. Een uurtje laden en dan een uurtje rusten kost echt praktisch niets aan efficiency....
Taro schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:09:
[...]
Ja inderdaad en direct een mooi voorbeeld: Als je een uurtje onderbreekt, dan heeft je auto weer tijd nodig om in slaap te vallen, verbruikt daarin nog 150-200 Watt meer dan in slaapstand, om 40 minuten daarna weer "gewekt" te worden, mogelijk de accu weer wat extra bij te verwarmen omdat die inmiddels weer is afgekoeld om dan 1 uur te laden en daarna weer 20-30 minuten in slaap te vallen met 150-200 Watt extra verbruik. Die 300 Watt extra verbruik zijn waarschijnlijk al duurder dan die 11 kW x <1 cent/kWh prijsverschil van dat ene iets duurdere uurtje.
Als het prijsverschil tussen dat ene piekuurtje en de daaraan voorafgaande en volgende uren <20% betreft, dan is het dus sowieso goedkoper om gewoon door te laden ivm allemaal niet/minder zichtbare processen op de achtergrond. Voor de statistieken en de bühne is het mooi om "gesplitte" uren te laden, voor jezelf, de auto én de energierekening is het waarschijnlijk inderdaad gewoon het beste om in één stuk door te laden.
Dat wattage is zo hoog ivm Sentry mode (bewaking+camera's) en bij nader inzien slaapt de auto niet als je dat aan hebt staan, dus gaat het voorbeeld daardoor niet op.prein2 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:04:
Niet iedereen rijdt een tesla met dit soort bizarre idle wattage...
Hier een paar dagen geleden nog gezien bij de 2019M3, de 2023MY heeft er geen last van.Batterij verwarmen bij AC laden? Dan moet het al heel koud zijn. Nog nooit meegemaakt..
Maar goed, het punt dat ik probeerde te maken was dat je ook randzaken en overhead mee moet nemen, niet alleen kijken naar een verschil in tarieven. En afhankelijk van het apparaat dat het betreft zijn dat andere factoren.
Deze weken pak ik elk (relatief) goedkoop uurtje mee voor de auto. Soms laad de auto dus maar 1 uur. Een andere keer moet ik ver rijden en laad ie dus tot vol... Het is een soort sport om zo laag mogelijk uit te komen, maar als ik weg moet, moet toch de auto vol.. En ook 30 cent per kWh is goedkoper dan op straat of onderweg laden en is dus winst..Taro schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:32:
[...]
Dat wattage is zo hoog ivm Sentry mode (bewaking+camera's) en bij nader inzien slaapt de auto niet als je dat aan hebt staan, dus gaat het voorbeeld daardoor niet op.
[...]
Hier een paar dagen geleden nog gezien bij de 2019M3, de 2023MY heeft er geen last van.
Maar goed, het punt dat ik probeerde te maken was dat je ook randzaken en overhead mee moet nemen, niet alleen kijken naar een verschil in tarieven. En afhankelijk van het apparaat dat het betreft zijn dat andere factoren.
Heb je je investeringen in SAP en batterij al een beetje terug verdiend?
Sometimes you need to plan for coincidence
Kom maar bij mij laden voor twintig centprein2 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 18:36:
[...]
Deze weken pak ik elk (relatief) goedkoop uurtje mee voor de auto. Soms laad de auto dus maar 1 uur. Een andere keer moet ik ver rijden en laad ie dus tot vol... Het is een soort sport om zo laag mogelijk uit te komen, maar als ik weg moet, moet toch de auto vol.. En ook 30 cent per kWh is goedkoper dan op straat of onderweg laden en is dus winst..

1 PVoutput . Dongen NB
Nog een reden om elektrisch te gaan rijden... Alle elektronen zijn voor je auto gelijk...koboy schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:39:
[...]
Alleen komt met die e5 en e10 rommel steeds meer water in de tank bovenop te drijven, en dat wil je echt niet je motor in getrokken krijgen. Dit afgezien van de troep onderin de tank.
Bovendien kun je dan veel meer profiteren van dynamische tarieven.
@Taro morgen weer effe tussenstand. 😤
Zondag was zwaar, stoofpot en WP harken met deze dagen erin.
Vanacht zal jij ook wel wat doen, eindelijk eens 22cent. Actie gevraagd!
Auto zal ik laden, maar is niet veel. 35%. Kan helaas niet remote laden dus pak hem wel op 25cent. Moet de druppel van werk fysiek tegen de paal houden, anders start die niet 😑 en ik ga niet tot 12 uur snachts wachten voor 2 cent verschil.
Thuisaccu gaat wel helemaal vol, want die is opgegaan na zondag en maandag. Wel met fantastische resultaten qua zelfgebruik.
WP zet ik 2c hoger vanacht om toch wat van die 22c te pakken.
Ga dus weer voor een warmtebuffer in huis, want als ik dat niet doe trekt de WP morgen heel de accu leeg met die prijzen van 30-35cent en die kou. Dag verlaging ipv nachtverlaging 😂.
Voor de rest nog een wasdroger combinatie van 4 uurtjes, dan is dat ook weer gedaan.
Dan hoop ik je morgen een gemiddeld februari maand tarief van 26c of minder te laten zien.
Succes vanacht allemaal!
Zondag was zwaar, stoofpot en WP harken met deze dagen erin.
Vanacht zal jij ook wel wat doen, eindelijk eens 22cent. Actie gevraagd!
Auto zal ik laden, maar is niet veel. 35%. Kan helaas niet remote laden dus pak hem wel op 25cent. Moet de druppel van werk fysiek tegen de paal houden, anders start die niet 😑 en ik ga niet tot 12 uur snachts wachten voor 2 cent verschil.
Thuisaccu gaat wel helemaal vol, want die is opgegaan na zondag en maandag. Wel met fantastische resultaten qua zelfgebruik.
WP zet ik 2c hoger vanacht om toch wat van die 22c te pakken.
Ga dus weer voor een warmtebuffer in huis, want als ik dat niet doe trekt de WP morgen heel de accu leeg met die prijzen van 30-35cent en die kou. Dag verlaging ipv nachtverlaging 😂.
Voor de rest nog een wasdroger combinatie van 4 uurtjes, dan is dat ook weer gedaan.
Dan hoop ik je morgen een gemiddeld februari maand tarief van 26c of minder te laten zien.
Succes vanacht allemaal!
Zet er even volumes bij.. Als je in januari totaal 100kWh hebt gebruikt is het niet knap. Is het 2000 dan is het wel knap..
En dan ook even vermelden dat dit excl belasting is..
Tja ik ga ook vannacht even weer 2 uurtjes laden. Ik heb gelukkig een superdomme laadpaal. Even in de auto die 2 uren aangeven, stekker er in en op de app het direct laden even uitzetten.
Mag ik genieten van de 22 cent terwijl ik hopelijk slaap.
Mag ik genieten van de 22 cent terwijl ik hopelijk slaap.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Nah, te ver. 😁reneeke1970 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 20:32:
[...]
Kom maar bij mij laden voor twintig cent
Ter info 1927 kWh gebruiktprein2 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:57:
Zet er even volumes bij.. Als je in januari totaal 100kWh hebt gebruikt is het niet knap. Is het 2000 dan is het wel knap..
[...]
De eerste kolom is een kale prijs dus logisch dat de KPI op de kale prijs gebaseerd is.
Ik kijk toch met wat vraagtekens naar jouw kpi's.John245 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:12:
[...]
Ter info 1927 kWh gebruikt![]()
De eerste kolom is een kale prijs dus logisch dat de KPI op de kale prijs gebaseerd is.
Ik heb altijd begrepen dat je kpi's moet definiëren in relatie met je doelstelling en/of je missie.
Wat wil je bereiken?
Als je met een accu alleen teruglevert bij hele hoge prijzen dan kan iedereen op die kpi een hoge score halen.
Zelfde met je verbruik: als je met een dikke tesla alleen laadt bij lage prijzen en dan een extra rondje nederland rijdt (zodat je nog meer bij lage prijzen kunt laden) druk je ook je gemiddelde inkoopprijs.
Ik heb voor de vergelijking ook mijn "kpi's" volgens jouw methode berekend voor januari 2025:
:strip_exif()/f/image/1Mc8CJdN93AWIlcSo7x4Abi0.png?f=user_large)
Het zegt me eigenlijk niks.
Ik heb concreet de volgende vragen:
De belangrijkste:
- Wat is je doelstelling?
- Hoe verhouden die kpi's zich tot je doelstelling?
- In hoeverre worden die kpi's beïnvloed door je SAP.
- Wat voor contract heb je op je SAP?
- Zijn die kpi's van je totale verbruik/teruglevering op beide afname-punten?
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
@Taro Nou vanacht ging heel goed, beter dan gedacht zelfs. Zelfs nog een VW beurt gedaan.
Op naar 25c en lager 😎
Voor nu naar zelfgebruik tot maximaal einde van de dag. Langer dan dit kan ik niet bufferen met deze buitentemps.
Had ik maar een windwokkel, zucht.
/f/image/8mZUseum1294tCjxEIsOById.png?f=fotoalbum_large)
Op naar 25c en lager 😎
Voor nu naar zelfgebruik tot maximaal einde van de dag. Langer dan dit kan ik niet bufferen met deze buitentemps.
Had ik maar een windwokkel, zucht.
/f/image/8mZUseum1294tCjxEIsOById.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LAyLh4bmQNdnAK8LT56CWOdw.png?f=fotoalbum_large)
Doelstelling: minimaliseren energierekening (door handelen op day ahead markt via DESS)KC27 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:59:
[...]
Ik kijk toch met wat vraagtekens naar jouw kpi's.
Ik heb altijd begrepen dat je kpi's moet definiëren in relatie met je doelstelling en/of je missie.
Wat wil je bereiken?
Als je met een accu alleen teruglevert bij hele hoge prijzen dan kan iedereen op die kpi een hoge score halen.
Zelfde met je verbruik: als je met een dikke tesla alleen laadt bij lage prijzen en dan een extra rondje nederland rijdt (zodat je nog meer bij lage prijzen kunt laden) druk je ook je gemiddelde inkoopprijs.
Ik heb voor de vergelijking ook mijn "kpi's" volgens jouw methode berekend voor januari 2025:
[Afbeelding]
Het zegt me eigenlijk niks.
Ik heb concreet de volgende vragen:
De belangrijkste:En nog een paar - minder belangrijke - detailvragen:
- Wat is je doelstelling?
- Hoe verhouden die kpi's zich tot je doelstelling?
- In hoeverre worden die kpi's beïnvloed door je SAP.
- Wat voor contract heb je op je SAP?
- Zijn die kpi's van je totale verbruik/teruglevering op beide afname-punten?
Doelstelling: Minder betalen dan de gemiddelde day ahead prijs en meer terugkrijgen dan de gemiddelde day ahead prijs
De KPI's zijn gehaald anders waren ze niet groen.
In de zomer worden de KPI's beïnvloed in de winter echter niet (weinig zon)
Nog een gunstig contract voor 21,4 cent
KPI's zijn voor PAP
Das jammer, kon ik ook eens wat verdienen
1 PVoutput . Dongen NB
Geen EV, wel een warmtepomp, januari: 27,4ct/kwh. 480kwh. Tot nu toe deze maand 29,5ct/kwh,117kwh. Dan heb ik de warmtepomp getuned voor efficient verwarmen, verwarmen we nooit in de pieken, op dure dagen niet (dag ervoor of erna als het goedkoper is wat extra) en verwarmen als de temp < 3 graden is probeer ik ook te vermijden. Droger in de nacht of op zonneenergie, wasmachine op zon of goedkoopste uren (partner wordt 's nachts wakker van centrifugeren).
Daar zit dan niet in wat we zelf aan zonne-energie hebben gebruikt in januari, dat is volgens Home Assistant grofweg 80kwh van totaal 120,6kwh opbrengst (grofweg 5500wp op de daken op 2 verschillende orientaties).
-----------------------------------
Ik ben benieuwd, mensen die de EV laden op Power Play of Grid Rewards, wat zijn jullie afgelopen 2 weken gemiddeld kwijt geweest per kwh? Ik probeer er achter te komen of het interessant is om al dan niet geautomatiseerd te schakelen tussen Grid Rewards en laden op overtollige zonnestroom voor de aanstaande EV. Afgelopen 2 weken zou me dat toch bijna 40kwh gegeven hebben.
Daar zit dan niet in wat we zelf aan zonne-energie hebben gebruikt in januari, dat is volgens Home Assistant grofweg 80kwh van totaal 120,6kwh opbrengst (grofweg 5500wp op de daken op 2 verschillende orientaties).
-----------------------------------
Ik ben benieuwd, mensen die de EV laden op Power Play of Grid Rewards, wat zijn jullie afgelopen 2 weken gemiddeld kwijt geweest per kwh? Ik probeer er achter te komen of het interessant is om al dan niet geautomatiseerd te schakelen tussen Grid Rewards en laden op overtollige zonnestroom voor de aanstaande EV. Afgelopen 2 weken zou me dat toch bijna 40kwh gegeven hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door JT op 11-02-2025 13:14 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Lees ik het goed dat je verbruik totaal 120 is, 80 van de zon en dus 40 van het net ?JT schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:30:
Daar zit dan niet in wat we zelf aan zonne-energie hebben gebruikt, dat is volgens Home Assistant grofweg 80kwh van totaal 120,6kwh (grofweg 5500wp op de daken op 2 verschillende orientaties).
Is feb tot nu neem ik aan, niet jan
--------------------------------------------------

[ Voor 10% gewijzigd door MarFan op 11-02-2025 13:36 ]
Pana WC12H9E8 / 1000L
Jij leest niet slecht, ik heb het onduidelijk gemaakt door verbruik in februari tot nu toe ertussen te vrottenMarFan schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:12:
[...]
Lees ik het goed dat je verbruik totaal 120 is, 80 van de zon en dus 40 van het net ?
Is feb tot nu neem ik aan, niet jan
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ik maak gebruik van Grid Rewards met mijn EV en heb 11 zonnepanelen. Laden ingesteld op basis van kosten en niet op zonnestroom.JT schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:30:
27 januari t/m 9 februari heb ik 265 kWh van het net gehaald (+ 23,6 kWh zonnestroom verbruikt), waarvan 123 kWh voor de EV. Kosten zonder Grid Rewards waren €68,06, daar gaat €8,86 af voor Grid Rewards, maakt €0,223 per kWh voor ingekochte stroom. Zonder Grid Rewards was dat €0,257 geweest.
Dus dat is ongeveer 100 euro per jaar?Sentitel schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:56:
[...]
Kosten zonder Grid Rewards waren €68,06, daar gaat €8,86 af voor Grid Rewards,
Met een prijs van een nieuwe accu tussen de 3 en 13 keuri
(https://www.anwb.nl/auto/...oud/accu-elektrische-auto
heb je dat dan tussen de 30 en 130 jaar terug verdient...
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Met Grid Rewards laadt de auto op op de momenten dat het het best past op de onbalansmarkt. Hiervoor krijg je een extra vergoeding (kan me zo voorstellen dat het met de zonoverschotten in de zomer meer oplevert). Wat heeft de prijs van een ev-accu en die terugverdienen hiermee te maken?EmHaKa schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:27:
[...]
Dus dat is ongeveer 100 euro per jaar?
Ecodan warmtepomp
Even snel een berekening met de gegevens uit de app voor de maand feb.JT schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:30:
105kWh verbruikt, voor 23,30. 6,13 euro aan grid rewards. Dit maakt dan 17,17 euro waarmee de prijs per kWh zou uitkomen op ruim 16 cent.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Ik begreep dat je die Grid Reward krijgt voor de stroom die jouw EV teruglevert aan het net.JT schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:35:
[...]
Wat heeft de prijs van een ev-accu en die terugverdienen hiermee te maken?
Dat is toch het verschil met de Dynamische Prijs?
Nee (althans, als je geen V2G hebt en ik weet ook niet in hoeverre dat daadwerkelijk wordt ondersteund). Naast de dynamische markt heb je ook nog de onbalansmarkt. Dat is de markt voor stroom voor tekorten of overvloeden op dat moment. Dynamisch is 24 uur vooruit, stel dat er tóch veel zon of wind is, tegen de voorspelling in, dan kan er bijvoorbeeld een overschot ontstaan. Dan valt er op de onbalansmarkt geld te verdienen voor die afnemers (andersom wordt stroom op de onbalansmarkt weer heel duur als er een onverwacht tekort is). Particulier kun je dit niet doen, providers kunnen dat wel. Je geeft Tibber (of Zonneplan) de controle over je ev-lader, accu die je koopt bij de provider en binnenkort nog meer als ik het mag geloven, zodat zij je stroom laten afnemen of leveren op de momenten dat daar op de onbalansmarkt het meest te halen valt. Dit is dan weer extra ten opzichte van slim laden op basis van dynamische tarieven.EmHaKa schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:55:
[...]
Ik begreep dat je die Grid Reward krijgt voor de stroom die jouw EV teruglevert aan het net.
Dat is toch het verschil met de Dynamische Prijs?
Hetgeen waar ik mee zit is dat dit systeem van de providers niet je eigen zonnestroom hierin meeneemt. Het zou mij niks verbazen als stroom gratis is of je zelfs geld toe krijgt op bepaalde momenten in de zomer, maar afgelopen maand was daar natuurlijk geen sprake van. Terwijl ik wél 40kwh heb teruggeleverd van de opgewekte 120kwh. Die heb ik dan liever in mijn auto in plaats van voor die periode goedkope kwh's, zonnestroom van m'n eigen panelen is tenslotte "gratis". Ik ben vooral benieuwd hoe dat volgende 2 maanden uitpakt omdat de zonnestroom dan flink toeneemt maar de momenten waarbij de kale stroomprijs onder de 0 duikt nog vrij beperkt is. Bijkomend nadeel is dat de laadpalen die voor Grid Rewards worden gebruikt volgens mij geen sturing op hoeveelheid laadstroom in Home Assistant ofzo toelaten.
Ecodan warmtepomp
Daar gaat het bij mij vermoedelijk wel op uitkomen, maar per maand varieert het enorm. Zo heb ik in juni €23,05 teruggekregen (en toen was ik zelfs 1,5 week op vakantie) en in juli slechts €0,96. Daarnaast is het natuurlijk bepalend hoeveel je rijdt en hoe flexibel je bent in wanneer je wilt dat de auto opgeladen is.EmHaKa schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:27:
[...]
Dus dat is ongeveer 100 euro per jaar?
Overigens kun je als je de auto inplugt zien wanneer Tibber verwacht dat de tarieven laag zijn. Ze maken al een laadschema (die zich dus nog aanpast a.d.h.v. onbalans uit de markt) een aantal dagen vooruit.
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels