Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

koboy

Heb een idee voor een icon

Cheesy schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 21:00:
[...]

Klopt, zonnepanelen. Nextenergie komt bij de vergelijkers op jaarbasis als goedkoopste uit de bus, dat zit 'm inderdaad in die korting.
Maar ik was zeker van plan nog een paar andere leveranciers door te rekenen.
Na 2164kWh salderen is die 95 euro op....
Je kunt volgens mij bij dynamische contracten geen gebruik maken van de vergelijkers want ik dacht dat de rekenmethode niet gestandaardiseerd is.
Op basis van de gegevens van je vaste contract weet je al wat je onder de streep per jaar afneemt of teruglevert. Bij netto terugleveren geeft Zonneplan bijvoorbeeld nog steeds bovenop de uurprijs ook de inkoop vergoeding retour. Scheelt ook daar dus ruim 4 cent t.o.v. nextenergy of Frank. Het variabele deel van het kWh tarief is overal hetzelfde, dus het verschil gaat echt zitten in welkomst bonussen en de verschillen in inkoop tarief en maandelijkse kosten. Allemaal eenvoudig op een excell blaadje uit te rekenen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:04
K van k schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:33:
Ook wel zitten kijken voor dynamisch alvast,contract loopt eind augustus af.
Maar heb geen accu's wel zonnepanelen en ik weet het niet hoor.
Denk dat het voor mij na 2027 wel rendabel kan zijn dynamisch, of gooi veranda ook vol.
Heb nu woning voor en achter vol en had 5 jaar best contract 4 jaar lang 5 € per maand betaald en kreeg ik nog ook geld terug.Nu ev erbij en warmtepomp/boiler 230 liter. Dus op 60€ gezet iets teveel nog. Maar kijk nergens naar, denk een 8500 kwh per jaar.
De veranda vol is om in de winterdagen m'n uur verbruik wat af te dekken, en in de zomer kan het de ev in en dan misschien weer uit zetten mocht dat terugleverboete er nog op zitten.
verbruik van maart tot oktober in de nacht is een 500 a 600 kwh dus met thuisaccu bespaar ik dan bijna niets.
Je moet niet denken, je wil weten. Dit soort keuzes moet je niet maken op basis van "ik weet het niet".

Vul je gegevens in op Jeroen en je weet het. Gaslicht met dynamische filter aan zou ook kunnen. Zie direct het verschil.

Maar zelfs met alleen zonnepanelen ben je waarschijnlijk goedkoper uit.

Zonneplan of tibber zijn je favorieten.

Zelfs zonder accu was het verschil bij mij groot.

2023 = €1.500 gekregen. (Vast)
2024 = €500 gekregen. (Vast)
2025 = doel €500-600 krijgen ipv €600 te betalen via vaste contracten. (Zonneplan)

De accu moet dus ongeveer €1.200 per jaar verschil opvangen versus vaste contracten. Dat kan meer worden afhankelijk van day ahead turbulentie. Maar we gaan het zien aan het einde van het jaar.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:28
Denk dat het voor mij na 2027 wel rendabel kan zijn dynamisch, of gooi veranda ook vol.
Heb nu woning voor en achter vol en had 5 jaar best contract 4 jaar lang 5 € per maand betaald en kreeg ik nog ook geld terug.Nu ev erbij en warmtepomp/boiler 230 liter. Dus op 60€ gezet iets teveel nog. Maar kijk nergens naar, denk een 8500 kwh per jaar.
De veranda vol is om in de winterdagen m'n uur verbruik wat af te dekken, en in de zomer kan het de ev in en dan misschien weer uit zetten mocht dat terugleverboete er nog op zitten.
verbruik van maart tot oktober in de nacht is een 500 a 600 kwh dus met thuisaccu bespaar ik dan bijna niets.
Dan heb je kwa “denken” nog flink de tijd.
Kwa “oplossen” kan je die tijd gebruiken om:
- te verzinnen hoe je de EV vooral kan opladen als je teruglevert. Dat is handig met dynamisch (want dan consumeer je op goedkope tijden) en ook met vast (want dan betaal je geen terugleverkosten).
- verzinnen hoe je de warmtepomp boiler in de goedkope uren kan schedulen.
- en nadenken hoe je verwarming in goedkope uren gescheduled kan krijgen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-09 20:22
We gaan weer richting de 45/46 cent morgenochtend ondanks veel zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:18
Tmaster schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:34:
We gaan weer richting de 45/46 cent morgenochtend ondanks veel zon.
Ja, sta ik ook van te kijken. Heel veel zonne energie sinds gisterochtend.

Voorzichtige conclusie; windkracht is wat belangrijker dan zonnekracht. Het is windstil gehele komende week.

Wordt dus een matige week qua prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Maar even het maximale uit dit "goedkope" uurtje persen, wat een droevenis... Wanneer gaat het weer waaien?!?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nTvnX_MasaA2JkfTZUdZzJWh00=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A0AckCHkxH8AUFg0bvP05sl6.png?f=user_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:44
Taro schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:43:
Maar even het maximale uit dit "goedkope" uurtje persen
heb je 240V terwijl je 6kW trekt? Wat is de spanning zonder belasting?

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Thepawn schreef op zondag 2 februari 2025 @ 14:21:
[...]

heb je 240V terwijl je 6kW trekt? Wat is de spanning zonder belasting?
Nou, grappig dat je dat vraagt, want het viel mij al op dat het gemiddelde voltage hier hoger is dan voorheen. Ze hebben hier afgelopen dinsdag iets in het transformatorhuisje vervangen (de transformator vermoed ik ;) ) en zoals je hier ook kunt zien is sinds die tijd (=vlakke lijn) het voltage beduidend hoger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eLKaUHvoLS45aWsImg63eb72PKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jW2DKJw0WvA0XS6OxdQpsF6q.png?f=fotoalbum_large

Het is sinds dat moment ook zonniger weer geworden, maar je ziet het diezelfde avond ook al.

De auto's zijn inmiddels gestopt met laden en nu ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOx_f-YcmlPlcQiT7JincTeO_Kc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VGMjWIMFg70HOsbbb2jqNvno.png?f=user_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Taro schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:43:
Maar even het maximale uit dit "goedkope" uurtje persen, wat een droevenis... Wanneer gaat het weer waaien?!?
[Afbeelding]
Grappig. Jij gaat dus toch voor inkoop, goed om te weten 😬

PS: ik ga morgen niet verkopen. Piek is te laag en te kort vs inkoop. Loont niet. Bij 50c had ik het wel gedaan.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 11:29
Taro schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:31:
[...]

Nou, grappig dat je dat vraagt, want het viel mij al op dat het gemiddelde voltage hier hoger is dan voorheen. Ze hebben hier afgelopen dinsdag iets in het transformatorhuisje vervangen (de transformator vermoed ik ;) ) en zoals je hier ook kunt zien is sinds die tijd (=vlakke lijn) het voltage beduidend hoger:
[Afbeelding]

Het is sinds dat moment ook zonniger weer geworden, maar je ziet het diezelfde avond ook al.

De auto's zijn inmiddels gestopt met laden en nu ziet het er zo uit:
[Afbeelding]
is die hogere spanning niet (straks) een probleem als iedereen flink gaat opwekken?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bschnitz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:52:
[...]
Nee, er moeten simpelweg morgen 2 EV's ergens heen rijden ipv op de heenweg te stranden, dus daar moest +-30 kWh juice in met deze prijzen :(

Wat doen we, tussendoor ook resultaten delen of pas de 28e/1e?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Hansieo schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:51:
[...]

is die hogere spanning niet (straks) een probleem als iedereen flink gaat opwekken?
Jazeker! Daarom ben ik hier ook niet echt blij mee. Aan de andere kant: Wij kunnen dus maximaal 82+54+15 = 151 kWh opslaan, dus daar ben ik vooralsnog niet zo bang voor. Hopelijk blijven onze panelen dan wel opwekken. Maar ik ga het de netbeheerder wel laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Taro schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:38:
[...]

Nee, er moeten simpelweg morgen 2 EV's ergens heen rijden ipv op de heenweg te stranden, dus daar moest +-30 kWh juice in met deze prijzen :(

Wat doen we, tussendoor ook resultaten delen of pas de 28e/1e?
Nee hoor, mag tussentijd ook. Maakt het alleen maar leuker om te kijken hoe we met de "situatie" dealen.

Geeft ook voor andere mensen inkijk hoe en wat. Wel interessant om te lezen toch?

Kwam er niet omheen om vandaag ook 12kWh te nemen voor 29-30c.

Huis moet wel warm en de WP is niet zo zuinig met -4.

Er zijn simpelweg geen dips om mee te werken.

Heel lastige start zo, morgen is ook niet veel beter.

We worden gedwongen om keuzes te maken en dat is goed d:)b

56% zelfvoorzienend vandaag. Dus mijn tactiek was vandaag kWh besparen.

1 wasje in de middag, 1 SWW run. Allemaal van de zon.

WP moet helaas aanblijven, wellicht kan die morgen effe uit in de nacht als het niet al te hard afkoelt. Maar ziet er zeer ongunstig uit.

Vanacht pak ik ook die 30c sluipverbruik, het is niet anders. Moet die accu vol zien te krijgen, anders maak ik geen kans tegen je :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CD130nl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-09 17:40
Hopelijk kan iemand mij hier voorzien van een goed antwoord. Recent dynamisch contract afgesloten bij Next Energy. Beschik over zonnepanelen en geen thuisaccu. In de solaredge app kan ik instellen dat de panelen automatisch uitschakelen bij negatief tarief. Hierbij kan ik aanvullende kosten opgeven. Klopt het dat als ik bij import de energiebelasting en ODE invul (0,12380) en bij BTW 21%, bij export alles op 0 laat staan, de omvormer uitschakelt bij het eerste de beste negatieve tarief? En is dat de beste optie?
Bedankt alvast!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
CD130nl schreef op zondag 2 februari 2025 @ 20:24:
Hopelijk kan iemand mij hier voorzien van een goed antwoord. Recent dynamisch contract afgesloten bij Next Energy. Beschik over zonnepanelen en geen thuisaccu. In de solaredge app kan ik instellen dat de panelen automatisch uitschakelen bij negatief tarief. Hierbij kan ik aanvullende kosten opgeven. Klopt het dat als ik bij import de energiebelasting en ODE invul (0,12380) en bij BTW 21%, bij export alles op 0 laat staan, de omvormer uitschakelt bij het eerste de beste negatieve tarief? En is dat de beste optie?
Bedankt alvast!!
Niet doen is de beste optie? 1% kans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Al8k7_5UWZSiyilcHXOx_beCFxI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o9kCzDDgmJoIdh7UQhkoblFq.jpg?f=user_large

-15cent is echt heel zeldzaam. Pas dan is stroom "gratis" en tot 2027 kan je nog salderen. Wat je niet opwekt kan je immers niet salderen.

https://www.nextenergy.nl/artikelen/salderen-bij-nextenergy

Maar als je toch zo gek bent om hem wel uitzetten, is dit de gangbare calculatie voor 2025.
  • 14cent (vaste belasting+leveranciersvergoeding)+21% btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CD130nl
Bschnitz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 05:29:
[...]

Niet doen is de beste optie? 1% kans.

[Afbeelding]

-15cent is echt heel zeldzaam. Pas dan is stroom "gratis" en tot 2027 kan je nog salderen. Wat je niet opwekt kan je immers niet salderen.

Maar als je toch zo gek bent om hem wel uitzetten, is dit de gangbare calculatie voor 2025.
  • 14cent (vaste belasting+leveranciersvergoeding)+21% btw.
Bedankt! In mijn geval verbruik ik meer dan ik teruglever. Moet ik dan met de huidige salderingsregeling aanvullende kosten invullen bij export? Of is dat dan juist 0?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
CD130nl schreef op maandag 3 februari 2025 @ 06:48:
[...]

Bedankt! In mijn geval verbruik ik meer dan ik teruglever. Moet ik dan met de huidige salderingsregeling aanvullende kosten invullen bij export? Of is dat dan juist 0?
0.

Day ahead import data is namelijk al "kaal tarief".

Je koopt kaal tarief (import) + 14cent + 21% btw = je stroom prijs in NL voor day ahead.

0cent kaal kost je dus eigenlijk 15c all-in op de rekening.

Je verkoop is kaal tarief (export) = 0. Want je krijgt hier niets extras voor. Bij Frank betaal je zelfs nog een vergoeding van 2-4cent ofzo.

Dus dan is het zelfs -4 als voorbeeld 😂.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

CD130nl schreef op maandag 3 februari 2025 @ 06:48:
[...]

SolarEdge heeft een vinkje om voor de export dezelfde ook kosten over te nemen van de import kosten.
Doe dit niet bij nextenergy! Ze salderen verkeerd en bij export betaal je ook inkoopkosten.
Voor export wordt het dus (energiebelasting - inkoopkosten)*BTW.

Met ongeveer 2150kWh salderen heb je die 95 euro loyaliteitsbonus opgegeten. Met zonnepanelen is die dus een sigaar uit eigen doos.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CD130nl
koboy schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:36:
[...]

SolarEdge heeft een vinkje om voor de export dezelfde ook kosten over te nemen van de import kosten.
Doe dit niet bij nextenergy! Ze salderen verkeerd en bij export betaal je ook inkoopkosten.
Voor export wordt het dus (energiebelasting - inkoopkosten)*BTW.

Met ongeveer 2600kWh salderen heb je die 95 euro loyaliteitsbonus opgegeten. Met zonnepanelen is die dus een sigaar uit eigen doos.....
Oei, oké, dat klinkt niet heel erg aantrekkelijk 🤭😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
CD130nl schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:39:
[...]

Oei, oké, dat klinkt niet heel erg aantrekkelijk 🤭😅
Je had ook beter bij een fatsoenlijke leverancier kunnen gaan, zoals zonneplan of tibber.

Next is letterlijk "next", overslaan dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CD130nl
Bschnitz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:43:
[...]

Je had ook beter bij een fatsoenlijke leverancier kunnen gaan, zoals zonneplan of tibber.

Dankjewel, ik ga het gelijk weer opzeggen en naar Tibber. Twijfelde al tussen die 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 21:36
Bschnitz schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:52:
[...]

PS: ik ga morgen niet verkopen. Piek is te laag en te kort vs inkoop. Loont niet. Bij 50c had ik het wel gedaan.
Hier is dit het plan, geeft meeste winst blijkbaar;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCylYeDUEOchCFLMxOXQ8WxW2-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JniHDGgncCmbmZYHvRJN7rLr.png?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:13
PCJR schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:00:
[...]

[Afbeelding]
Geeft'ie ook een totaalbedrag qua 'winst'?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
PCJR schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:00:
[...]

[Afbeelding]
Die discharge 😭

Dat doet pijn. Nee, dankjewel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
Hmmbob schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:01:
[...]

Geeft'ie ook een totaalbedrag qua 'winst'?
Ja maar ik kijk er eigenlijk nooit naar. Omdat ik de accu iets meer wil gebruiken dan "normaal gesproken gecalculeerd", heb ik de laad en ontlaad verliezen op 6% gezet en niet op 9%. Uiteindelijk kan/wil ik de warmte van de omvormer gebruiken om de garage warm te houden, en dat gaat zo perfect. Plus de Tibber maand rekening is zo op zijn laagst :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmNO5FTWR3Eg7PNcgKCukxy8NME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YjfwWptGgKKhrUrzTRmr0mM8.png?f=fotoalbum_large

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Bschnitz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:04:
[...]

Die discharge 😭

Dat doet pijn. Nee, dankjewel.
Verklaar je nader, want hier doet nog helemaal niks pijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
PCJR schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:14:
[...]

Verklaar je nader, want hier doet nog helemaal niks pijn :+
Voldoet niet aan de regel 15cent minimaal winst.

Dus niet 2027 proof.

Je verliest hier geld mee uiteindelijk.

Nu niet omdat je kan salderen als je overschot hebt, maar dat is toch maar een tijdelijke situatie.

Je formule is niet 2027 ready zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
* Hmmbob kijkt op horloge 3 februari 2025.

Ik kan me voorstellen dat @PCJR die formule / setting tegen 2027 verandert, en niet nu.

[ Voor 55% gewijzigd door Hmmbob op 03-02-2025 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Hmmbob schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:35:
* Hmmbob kijkt op horloge 3 februari 2025.

Ik kan me voorstellen dat @PCJR die formule / setting tegen 2027 verandert, en niet nu.
Dat kan, maar taro en ik hebben een wedstrijd.

We moeten rekening houden zonder salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
Bschnitz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:26:
[...]

Voldoet niet aan de regel 15cent minimaal winst.

Dus niet 2027 proof.

Je verliest hier geld mee uiteindelijk.

Nu niet omdat je kan salderen als je overschot hebt, maar dat is toch maar een tijdelijke situatie.

Je formule is niet 2027 ready zeg maar.
Wat een gehuil om niks zeg :+
Don't worry, mocht t nodig zijn stel je gewoon een minimale difference van 15cnt in tzt.

En als iedereen geld zou verliezen dan zouden dynamische aanbieders nu 0 klanten hebben toch? Ik ben in ieder geval aan het proefdraaien voor als salderen weg zou vallen. En zo doen dat vele met mij.

Apparaat rekent nu gewoon de meeste winst uit per 24 uur haalbaar. Dat zal altijd zo blijven. En met een winterse rekening van 100 euro en in de zomer een paar 100 terug te krijgen hoor je mij iig niet klagen. Ik snap je punt met salderen maar dat komt tzt zeker nog aan bod en dan zal vast nog iets aangepast worden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 03-02-2025 09:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
Bschnitz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:38:
[...]

Dat kan, maar taro en ik hebben een wedstrijd.

We moeten rekening houden zo der salderen.
* Hmmbob checkt posters naam even. PCJR != [Taro, Bschnitz].

Je kan weer rustig ademhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
PCJR schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:39:
[...]

Wat een gehuil om niks zeg :+
Don't worry, mocht t nodig zijn stel je gewoon een minimale difference van 15cnt in tzt.

En als iedereen geld zou verliezen dan zouden dynamische aanbieders nu 0 klanten hebben toch? Ik ben in ieder geval aan het proefdraaien voor als salderen weg zou vallen. En zo doen dat vele met mij.

Apparaat rekent nu gewoon de meeste winst uit per 24 uur haalbaar. Dat zal altijd zo blijven. En met een winterse rekening van 100 euro en in de zomer een paar 100 terug te krijgen hoor je mij iig niet klagen. Ik snap je punt met salderen maar dat komt tzt zeker nog aan bod en dan zal vast nog iets aangepast worden ;)
Zo te zien gaat er ook niks voor komen. 😭

https://solarmagazine.nl/...iebelasting-thuisbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Ik heb meer verbruik dan opwek per jaar. Lost het dat voor mijn situatie op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
PCJR schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:59:
[...]

Ik heb meer verbruik dan opwek per jaar. Lost het dat voor mijn situatie op?
Nope. Dat is juist het 15cent verhaal.

Betaal je dus altijd dubbel. Ongeacht met elke import.

Zelfverbruik is key 2027.

Sale only @15cent + btw verschil en zelfs dan vraag ik me nog af of je winst zou maken ivm laad verliezen enzo.

Maar goed, VVD zit al te roepen dat ze belasting willen verlagen voor stroom. Dat zou erg gunstig zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:35
Bschnitz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:18:
[...]

Maar goed, VVD zit al te roepen dat ze belasting willen verlagen voor stroom. Dat zou erg gunstig zijn.
Minder ongunstig bedoel je.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:30

Tazzios

..

Maar lage belasting is weer slecht voor t.v.t. van mij zonnepanelen! :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:41
Tazzios schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:01:
Maar lage belasting is weer slecht voor t.v.t. van mij zonnepanelen! :+
Laten we de belasting dan differentiëren. Jij betaalt 30 cent per kWh belasting en ik 0,01.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggieByte
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 13:45
Bschnitz schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:43:
[...]

Ik zit ook bij NextEnergy, maar lees dus nu dat ik beter kan overstappen. Tibber en Zonneplan zie ik vaak terugkomen in dit topic als de betere, maar ik wil graag een vast maandbedrag en dat kan volgens mij niet bij Tibber. Zonneplan heeft dit weer wel, maar die ondersteunt dynamisch laden met mijn auto niet, alleen via de laapaal. NextEnergy heeft dus beide, maar saldeert dus niet voordelig?

Iemand nog een alternatief?

Situatie:
Verbruik: 13.000 kWh
Teruglevering: 5000 kWh
Warmtepomp + EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Snap het ook wel. Je wilt niet via een achterdeur het salderen weer naar binnen fietsen. Daarvoor is een administratie nodig die aan eisen van de belastingdienst voldoet. Een forse administratieve last die je niet van een particulier kan verwachten, helemaal als je onderscheid gaat maken tussen handelen en balanceren....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
BiggieByte schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:42:
[...]

Zonneplan heeft dit weer wel, maar die ondersteunt dynamisch laden met mijn auto niet, alleen via de laapaal.
gebruik een derde partij om het opladen van de elektrische auto te automatiseren, zodat u de provider niet op basis daarvan hoeft te kiezen. alternatieven zijn home assistant en de app Jedlix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Otto Jans
Ga wel eens overstappen qua gas bij Zonneplan. Kruipt aardig richting de €1.50 per kuub aan. Is nu €1.42 per m3.

Wordt de komende weken nog koud.

Energiek biedt al-inn €1.27 per kuub aan, scheelt weer een slok op een borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:14
Otto Jans schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:14:
Ga wel eens overstappen qua gas bij Zonneplan. Kruipt aardig richting de €1.50 per kuub aan. Is nu €1.42 per m3.

Wordt de komende weken nog koud.

Energiek biedt al-inn €1.27 per kuub aan, scheelt weer een slok op een borrel.
lijkt nog niet echt mogelijk een account aan te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronjon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-08 23:00
klopt de Variabele opslag stroom per kWh* voor Tibber nog wel in de topicstart?
er staat 2,48ct/kWh, maar volgens mij moet dit 2,048 ct/kWh zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
ronjon schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:27:
de inkoopvergoeding is 2,05 cent/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
boyette schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:25:
[...]

lijkt nog niet echt mogelijk een account aan te maken?
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
is al gelukt

zijn volgens mij pas net gestart

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:59
boyette schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:57:
[...]

is al gelukt

zijn volgens mij pas net gestart
Dankzij onze Anti-graai garantie en Jaarbeloning doe en deel je mee. Want winstgraaiers zijn er al genoeg in de energiemarkt.
Mijn bullshit-bingo-en-rode-vlaggen-signalering draait overuren.
Iemand al gekeken van wie deze partij is en waar de KvK registratie onder hangt?

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Joarie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:01:
[...]

[...]

Mijn bullshit-bingo-en-rode-vlaggen-signalering draait overuren.
Iemand al gekeken van wie deze partij is en waar de KvK registratie onder hangt?
hebben gewoon een vergunning al sinds 1 oktober

https://www.acm.nl/nl/ene...nciers-met-een-vergunning

ik stap volgende week over dus dan zullen we eens zien

de webportal ziet er iig gelikt uit

geen app denk ik

[ Voor 11% gewijzigd door boyette op 04-02-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
boyette schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:03:
[...]

hebben gewoon een vergunning al sinds 1 oktober

https://www.acm.nl/nl/ene...nciers-met-een-vergunning

ik stap volgende week over dus dan zullen we eens zien

de webportal ziet er iig gelikt uit

geen app denk ik
Ze zijn gevestigd op een adres in Eindhoven waar half Eindhoven lijkt te zijn geregistreerd. Zal wel een starters-hub / KvK catch-all zijn.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Laatst online: 18-09 21:22
ronjon schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:27:
Klopt nog steeds. Die 2,048 is exclusief BTW. Inclusief BTW kom je dan op 2,48 cent uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Sicco92 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:09:
[...]

Klopt nog steeds. Die 2,048 is exclusief BTW. Inclusief BTW kom je dan op 2,48 cent uit.
de inkoopvergoeding bij energiek lijkt ook lager voor elektriciteit
maar daar blijf ik nog even vanaf...
dat heeft meer gevolgen..zon overstap

gas kan wel

het modelcontract van tibber trouwens 8)7

Stroomtarief: € 1,35 per kWh
Terugleververgoeding: € 0,01 per kWh*
Vastrecht: €40 per maand

die klanten willen ze absoluut niet!

[ Voor 20% gewijzigd door boyette op 04-02-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-09 21:58

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Joarie schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:07:
[...]

Ze zijn gevestigd op een adres in Eindhoven waar half Eindhoven lijkt te zijn geregistreerd. Zal wel een starters-hub / KvK catch-all zijn.
Is een gebouw waar een kantoor/werkplek verhuurder in zit.
Dus je mag stellen dat het een soort van brievenbus adres is. :+

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:43

bert pit

asdasd

Ik lees over thuisbatterijen dat na het afbouwen van het salderen er mogelijk dubbele belasting wordt geheven en dat dat niet te voorkomen is. geldt dat ook in het geval van dynamische energie?

Hier de tekst van bright.nl:
Het probleem ontstaat als zelf opgewekte elektriciteit - bijvoorbeeld via zonnepanelen - wordt opgeslagen in een thuisbatterij. "Omdat de thuisbatterij ook (belaste) elektriciteit van het net kan hebben afgenomen tijdens het opladen, ontstaat er een vermenging van belaste en onbelaste elektriciteit", aldus Hermans. Volgens de minister is het hierdoor niet meer mogelijk om vast te stellen wat de herkomst van de elektriciteit is en of hierover al energiebelasting is geheven.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:53
Ik twijfelde ook, maar mijn contract liep nu af. Vorig jaar met mijn verbruik nog ~€ 500 terug op jaarbasis en dat is dus zonder maandelijkse lasten. Nu met de terugleverkosten die worden berekend was mijn goedkoopste optie € 300 betalen op jaarbasis. Nog steeds erg weinig, ik weet het, maar toch. Vandaar dat ik nu overstap naar dynamisch en kijk hoe dit uit gaat vallen.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• koboy

koboy

bert pit schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:01:
Ik lees over thuisbatterijen dat na het afbouwen van het salderen er mogelijk dubbele belasting wordt geheven en dat dat niet te voorkomen is. geldt dat ook in het geval van dynamische energie?

Hier de tekst van bright.nl:
Het probleem ontstaat als zelf opgewekte elektriciteit - bijvoorbeeld via zonnepanelen - wordt opgeslagen in een thuisbatterij. "Omdat de thuisbatterij ook (belaste) elektriciteit van het net kan hebben afgenomen tijdens het opladen, ontstaat er een vermenging van belaste en onbelaste elektriciteit", aldus Hermans. Volgens de minister is het hierdoor niet meer mogelijk om vast te stellen wat de herkomst van de elektriciteit is en of hierover al energiebelasting is geheven.
Het geldt voor alle vormen van contracten voor particulieren. Ik vind alleen de term "dubbele energiebelasting" wat misleidend. De bedoeling is dat er energiebelasting wordt geheven over de stroom die je van het net verbruikt. Ga je hier een batterij tussen zetten als buffer is er nog niets aan de hand, maar zodra je gaat handelen met de opgeslagen energie of deze batterij het net laat stabiliseren zou je kunnen beargumenteren dat je die staan dus niet verbruikt hebt en de energiebelasting terug wilt. Je moet dan wel kunnen aantonen dat die stroom daadwerkelijk van het net afkomstig is een niet van je zonnepanelen. Dit is een erg complexe administratie die waarschijnlijk ook extra geijkte meters vraagt een en daardoor ook complexe installatie; niet iets wat je van particulieren kunt verwachten.

Om een aan de salderingsregeling vergelijkbaar debacle te vermijden wordt er dus gekozen voor de meest eenvoudige oplossing: energiebelasting betalen over alle stroom die je huis in gaat. Handelen wordt daardoor wel onaantrekkelijk/beperkt, en de terugverdientijd zal fors groter worden.

Ikzelf zit met een schuin oog naar een batterij te kijken, maar dan puur als buffer zodat ik alles wat afgenomen of teruggeleverd wordt op het voordeligste moment kan laten plaatsvinden; de rest van de tijd dan off-grid. Iets om de komende 1,5 jaar eens in te duiken, en dan vooral ook de laad/ontlaad verliezen en hoe die te beperken (uitgaand van een load van het huis / PV van tussen de 150 en 3000W, en het punt dat je ook de 20kWh (=dagopbrengst PV in goede tijden) accu in beperkte tijd wilt kunnen legen/laden. Ideeën op dit punt zijn per PM welkom wegens nogal offtopic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
Dubbele komt vanwege het volgende.

Jij koopt E om je batterij te laden en betaalt daarbij EB.
Dan verkoop/ontlaadt je weer, die stroom was dus al belast, maar wordt door iemand anders afgenomen die er dus nog een keer EB over betaalt.

Ofwel dezelfde stroom is letterlijk dubbel belast.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 09:43
Gewoon EB afschaffen. Dan is het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-09 07:43
koboy schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:52:
Om een aan de salderingsregeling vergelijkbaar debacle te vermijden wordt er dus gekozen voor de meest eenvoudige oplossing: energiebelasting betalen over alle stroom die je huis in gaat. Handelen wordt daardoor wel onaantrekkelijk/beperkt, en de terugverdientijd zal fors groter worden.
Om het even cynisch te bekijken: de overheid wil dat kleingebruikers maximaal energiebelasting betalen zodat grootverbruikers nauwelijks energiebelasting hoeven te betalen en wel subsidie kunnen krijgen.

Anders zou het juist prima zijn als kleingebruikers goedkope (PV en wind) energie inkopen en opslaan en dat later verkopen zodat er minder gas nodig is. Ook als dat wat energiebelasting zou schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
phicoh schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:57:
[...]

Om het even cynisch te bekijken: de overheid wil dat kleingebruikers maximaal energiebelasting betalen zodat grootverbruikers nauwelijks energiebelasting hoeven te betalen en wel subsidie kunnen krijgen.

Anders zou het juist prima zijn als kleingebruikers goedkope (PV en wind) energie inkopen en opslaan en dat later verkopen zodat er minder gas nodig is. Ook als dat wat energiebelasting zou schelen.
Volgens mij is de oplossing heel eenvoudig: alle elektriciteit die door kleinverbruikers wordt teruggeleverd tussen zonsondergang en zonsopkomst komt voor 99% van thuisbatterijen. Dat is eenvoudig te registreren met een slimme meter en geef daar xx% energiebelasting op terug onder de voorwaarde dat de totale teruglevering minder is dan de totale afname. De slimme meter registreert al kwartierwaarden dus die is er al op voorbereid.
Bovendien is dit een enorme stimulans op het tegengaan van netcongestie en wordt daarmee de energietransitie versneld.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
KC27 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:52:
[...]

Volgens mij is de oplossing heel eenvoudig: alle elektriciteit die door kleinverbruikers wordt teruggeleverd tussen zonsondergang en zonsopkomst komt voor 99% van thuisbatterijen. Dat is eenvoudig te registreren met een slimme meter en geef daar xx% energiebelasting op terug onder de voorwaarde dat de totale teruglevering minder is dan de totale afname. De slimme meter registreert al kwartierwaarden dus die is er al op voorbereid.
Bovendien is dit een enorme stimulans op het tegengaan van netcongestie en wordt daarmee de energietransitie versneld.
Die energie komt dan wel uit de batterij, maar is er ingestopt door PV (in de zomer iig wel). Ofwel daar is geen belasting over afgedragen, wat je niet hebt betaald kan je ook niet terugkrijgen.

De overheid wil van salderen af door gederfde belastinginkomsten. Misschien krijg je nog wel een sigaar uit eigen doos als ze de EB wat verlagen, maar het doel is vooral gewoon dat jij en ik meer belasting gaan betalen. Vrijstelling is alleen voor grote bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:32
Oeps, verkeerde topic.

[ Voor 118% gewijzigd door its_me_ op 04-02-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
V_ger schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:00:
[...]

Die energie komt dan wel uit de batterij, maar is er ingestopt door PV (in de zomer iig wel). Ofwel daar is geen belasting over afgedragen, wat je niet hebt betaald kan je ook niet terugkrijgen.

De overheid wil van salderen af door gederfde belastinginkomsten. Misschien krijg je nog wel een sigaar uit eigen doos als ze de EB wat verlagen, maar het doel is vooral gewoon dat jij en ik meer belasting gaan betalen. Vrijstelling is alleen voor grote bedrijven.
Waar een wil is, is een weg.
Die wil ontbreekt bij dit kabinet.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
KC27 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:05:
[...]

Het is nog geen 2027. Er is nog volop kans dat deze regering die datum niet haalt en wellicht komt er daarna iets wat nog erger is.
Bijvoorbeeld verdisconteren van de netwerkkosten in de kWh prijs of iets anders wat je wel betaalt (voor de energietransitie woei), maar zeker niet terugkrijgt bij terugleveren. Of zelfs invoedingskosten want prosument. Wie zal het zeggen.
Voor nu nog lekker 2 jaar salderen.

[ Voor 22% gewijzigd door V_ger op 04-02-2025 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
V_ger schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:07:
[...]

Het is nog geen 2027. Er is nog volop kans dat deze regering die datum niet haalt en wellicht komt er daarna iets wat nog erger is.
Bijvoorbeeld verdisconteren van de netwerkkosten in de kWh prijs of iets anders wat je wel betaalt (voor de energietransitie woei), maar zeker niet terugkrijgt bij terugleveren. Of zelfs invoedingskosten want prosument. Wie zal het zeggen.
Voor nu nog lekker 2 jaar salderen.
Dat komt er sowieso per 2028 😂 staat al lang klaar en ready. Wellicht met wat geneuzel 2030, dat is ook echt wel de max qua rekbare tijd.

Vaste netwerkkosten zijn op zijn einde. Geniet er nog maar van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Even afgezien van het sentiment van de grootste partij in dit kabinet: de opmerking kwam van een VVD minister/stas, die willen juist nog wel eens de voorlopers qua investering (zie EV en PV) subsidiëren, dat is namelijk hun doelgroep.

Het probleem is dat je extra goedgekeurde en geijkte meters moet plaatsen om precies te weten wat de energiestromen zijn in je installatie. Het gaat immers om belastingen dus dat moet exact. Probeer maar eens te bepalen waar die allemaal moeten komen, inclusief uitlees intervallen wat te doen met laad/ontlaad verliezen etc. Zoals de minister/stas al zei is dit voor grote bedrijven te doen (menskracht en opzetten van de juiste energiestromen) maar voor particulieren niet.
Denk eens aan de km administratie voor het niet prive rijden van een auto van de zaak, en dat is dan nog eenvoudig...... Ander voorbeeld is zelf bier brouwen: weggeven mag, maar als je wil verkopen moet je het alcohol percentage van je brouwsel monitoren en correct bijhouden zodat je de juiste hoeveelheid accijns kunt afdragen. Al lastiger maar naar mijn gevoel nog steeds minder complex.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:34
[...]
Als de energiewet in werking treedt, komen er nog twee mogelijk kWh -doelen bij, peer to peer en energiedelen, die netwerkbeheerder moet ondersteunen.
Als voor 100% EPEX handel EB & BTW kunt verrekenen, dat kan dan ook voor wat nu onbalans accu's zijn, die aangestuurt worden door een dienstverlener, waar netwerkbeheerders nog al moeite mee hebben.

Voor die dienstvelerner is Nederland een koperen plaat en die verankering daarvan zit in de EU-richtlijnen, op moment heeft onbalans meeste potentie met de nodige risico's, maar het kan ook als een virtuele powerplant voor (zakelijke) klanten, EV laden etc, onder de streep gaat de gemiddelde gelijktijdigheid omhoog en dient het laagspannings en de middenspanningsruimte van de LS-transformator nog verder verzwaard te worden. Kosten die netwerkbeheerders verrekenen en weer via netwerkkosten binnen krijgen en voor kleinverbruikers via vaste netwerkkosten.

Zoals "onbalans" accu's setup nu is, kan die voor de slimme meter de PV opwek afvangen, deze kunnen uiteraard op een SAP, maar de hoofdzekeringen blijven dezelfde en kan het niet geheel onafhankelijk van zonder te weten wat de PAP doet.

Ik heb 2 hybride 12kW omvormers die zouden op een PAP en SAP kunnen met een gezamelijke accubank.
Het is maar de vraag of het op moment rendabel is, als via SAP de mogelijkheid bestaat om EB & BTW zou kunnen verrekenen, je hebt na investeringkosten, extra meterkosten & vaste leverkosten van energieleverancier,

Voor extern aangestuurde accu's kan dat anders liggen daar die niet te vermijden netwerkkosten voor de klant zijn die op de PAP zit en zolang transportdeel van netwerkkosten niet in kWh-prijs zit niet voor de SAP komen.
Als deze extern aangestuurde thuisaccu op SAP worden vrijgesteld van EB & BTW of mogen verrekenen(en 100% EPEX handel), zal deze eerder rendabeler zijn dan voor eigenverbruik en worden vele TWh's naar het laagspannings netvlak verlegt met nog meer verzwaringen uitlokken.

De incentive zit in dat op grootverbruiker aansluiting die netwerkkosten voor een accu nog steeds op 65% van de gebruikelijke zitten, al helemaal als bijv EB&BTW voor bepaald gebruik op een SAP verrekend kan worden.

De discussie van transportdeel van netwerkkosten in kWh loopt al sinds 2012 om netverzwaring te beperken, maar vaste netwerkkosten voor kleinverbruikers biedt zoveel zekerheid voor de regionale netwerkbeheerders, daar je niet echt off-grid kan of zonder netaansluiting
Voor netwerkkosten transportdeel in de kWh-prijs is de onzekerheid alleen maar groter geworden hoeveel van de TWh's aan transport voor kleinverbruikers nog overblijft en of de eerste jaren na overstap nog voldoende inkomsten hebben.
Netwerkbeheerders zijn veel te laat met netwerkkosten hervorming, met de thuisaccu binnen bereik van de kleinverbruikers komt ook de mogelijkheid om netaansluiting gebruik los te koppelen van het moment van verbruik.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:50
Domba schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 05:20:
[...]

Ik heb 2 hybride 12kW omvormers die zouden op een PAP en SAP kunnen met een gezamelijke accubank.
Het is maar de vraag of het op moment rendabel is, als via SAP de mogelijkheid bestaat om EB & BTW zou kunnen verrekenen, je hebt na investeringkosten, extra meterkosten & vaste leverkosten van energieleverancier,

[...]

Netwerkbeheerders zijn veel te laat met netwerkkosten hervorming, met de thuisaccu binnen bereik van de kleinverbruikers komt ook de mogelijkheid om netaansluiting gebruik los te koppelen van het moment van verbruik.
De koppeling die jij voorstaat heeft een big nono staan in de huidige wet.
Controleerbaar is wat anders.

De netwerkkosten zijn te lang een melkkoe geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
Simpel360 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:42:
Hoe zijn de netwerkkosten in Nederland een melkkoe? De netbeheerders maken een beperkte hoeveelheid winst. Waar is al dat geld dan naartoe gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Alles staat met controleerbaarheid en meetfrequentie.
Oncontroleerbaar treedt snel op als niet alle meters van de energiestromen geijkt en goedgekeurd zijn, en let hierbij ook op wie de administratie doet en of deze een audit kan doorstaan!
Meetfrequentie is belangrijk omdat deze moet voorkomen dat er gesaldeerd wordt. Elk uur is hiervoor te groot, elke seconde data naar de netbeheerder is ook geen oplossing.

Alleen PV is simpel met een enkele dubbel telwerk meter.
Accu voor onbalans/EPEX handel is ook simpel: die zet je voor de meter.
Accu om afname naar de goedkope uren te verplaatsen is ook simpel, die zet je na de meter.
Ga je twee van de bovenstaande doelen combineren dan wordt het met een enkele! accu al snel een complexe boel, laat staan met alle drie.
Mocht je het al rondgebreid krijgen met waarschijnlijk forse investeringen, dan zit de belastingdienst nog niet te wachten op het auditen van een paar honderd duizend (of meer) particulieren, die hebben hun handen al vol aan belangrijker zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
koboy schreef op maandag 3 februari 2025 @ 08:36:
[...]
Wat bedoel je met 'verkeerd salderen', kun je dat uitleggen?
Daar bedoel je wat anders mee dan inkoopkosten over de export rekenen neem ik aan?

Inkoopkosten bij teruglevering zijn voor mij nog niet zo slecht, want meestal lever ik terug als de prijs negatief is. Dat verzacht de kosten in dat uur. Overigens gaat het om marginale kosten, zo'n 25 euro op jaarbasis.

Als ik in de OP kijk, zie ik ook staan "Inkoopvergoeding wordt 2x in rekening gebracht bij salderen". Dat snap ik niet helemaal. Je betaalt toch 1x lever- of terugleverkosten per uur? Kan ik hier ergens een voorbeeld van zien?

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 05-02-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
phicoh schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:17:
[...]

Hoe zijn de netwerkkosten in Nederland een melkkoe? De netbeheerders maken een beperkte hoeveelheid winst. Waar is al dat geld dan naartoe gegaan?
Of het een beperkte hoeveelheid is over de jaren gerekend :?
Het surplus aan inkomsten is naar de aandeelhouders gegaan. Die aandeelhouders zijn wij, in de vorm van overheden. Het is dan ook lastig om op tijd extra geld te krijgen om te investeren, het is daarmee dan een politieke keuze geworden. Onderdeel van de koopkracht enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Simpel360 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:56:
Of het een beperkte hoeveelheid is over de jaren gerekend :?
Het surplus aan inkomsten is naar de aandeelhouders gegaan. Die aandeelhouders zijn wij, in de vorm van overheden. Het is dan ook lastig om op tijd extra geld te krijgen om te investeren, het is daarmee dan een politieke keuze geworden. Onderdeel van de koopkracht enz.
Netbeheerders zijn bedrijven die in publieke handen zijn. Die mogen een beperkte hoeveelheid winst maken. En die winst mag naar de aandeelhouders.

Het grote probleem is dat de netbeheerders door regels van ACM in de afgelopen decennia nauwelijks mochten investeren. Dat heeft niets met winst te maken. Als de ACM op de rem staat en bepaalt dat er niet geinvesteerd mag worden dan heeft het weinig zin om netbeheerders daarop aan te spreken.

En als de overheid wil dat lagere overheden aandeelhouder zijn van regionale netbeheerders dan zullen die ook een winstuitkering moeten krijgen. Anders weigeren die lagere overheden om verder te investeren is wordt het probleem nog veel groter.

Het zou veel handiger zijn om de netbeheerders gewoon bij rijkswaterstaat onder te brengen. Maar de markt is heilig. Dus dat is geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Cheesy schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:32:
[...]

Wat bedoel je met 'verkeerd salderen', kun je dat uitleggen?
Daar bedoel je wat anders mee dan inkoopkosten over de export rekenen neem ik aan?

Inkoopkosten bij teruglevering zijn voor mij nog niet zo slecht, want meestal lever ik terug als de prijs negatief is. Dat verzacht de kosten in dat uur. Overigens gaat het om marginale kosten, zo'n 25 euro op jaarbasis.

Als ik in de OP kijk, zie ik ook staan "Inkoopvergoeding wordt 2x in rekening gebracht bij salderen". Dat snap ik niet helemaal. Je betaalt toch 1x lever- of terugleverkosten per uur? Kan ik hier ergens een voorbeeld van zien?
Uitspraken van de rechter hebben bepaald dat je alle bijkomende kosten van afname bij terugleveren moet terugkrijgen volgens de salderingsregeling. Dat betekent dat je prijs + opslag betaalt en terugkrijgt.
Next Energy, Frank en nog een paar rekenen bij afname prijs + opslag en bij terugleveren prijs - opslag. Op een gesaldeerde kWh betaal je dus twee keer de opslag ipv nul keer. Het resultaat is dat een kWh salderen je 4 a 4,5 cent kost, en een overschot kWh (ruim) 2 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
koboy schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:13:
[...]

Uitspraken van de rechter hebben bepaald dat je alle bijkomende kosten van afname bij terugleveren moet terugkrijgen volgens de salderingsregeling. Dat betekent dat je prijs + opslag betaalt en terugkrijgt.
Next Energy, Frank en nog een paar rekenen bij afname prijs + opslag en bij terugleveren prijs - opslag. Op een gesaldeerde kWh betaal je dus twee keer de opslag ipv nul keer. Het resultaat is dat een kWh salderen je 4 a 4,5 cent kost, en een overschot kWh (ruim) 2 cent.
Kortom, ze salderen dus niet per uur. Bijzonder ja.

Dus in een Excel met ronde eenheden ziet dat er als volgt uit als ik het goed begrijp:

TijdstipSaldo verbruik kWhPrijs incl. btwOpslag afgerondKosten
12:002 € 0,10 0,02 € 0,24
13:001 € 0,10 0,02 € 0,12
14:00-1 € 0,10 -0,04 € -0,06
15:00-2 € 0,10 -0,04 € -0,12
TOTAAL0 € 0,18

Ter vergelijking:
Bij -0.02 opslag zouden de totale kosten € 0,12 zijn
En bij 0 opslag zouden de totale kosten € 0,06 zijn

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 05-02-2025 11:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

Cheesy schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Kortom, ze salderen dus niet per uur. Bijzonder ja.

Dus in een Excel met ronde eenheden ziet dat er als volgt uit als ik het goed begrijp:

TijdstipSaldo verbruik kWhPrijs incl. btwOpslag afgerondKosten
12:002 € 0,10 0,02 € 0,24
13:001 € 0,10 0,02 € 0,12
14:00-1 € 0,10 -0,04 € -0,06
15:00-2 € 0,10 -0,04 € -0,12
TOTAAL0 € 0,18

Ter vergelijking:
Bij -0.02 opslag zouden de totale kosten € 0,12 zijn
En bij 0 opslag zouden de totale kosten € 0,06 zijn
Correct, waarbij Next Energy rekent met -€0,02 afgerond, en bij correct salderen de kosten nul zouden zijn omdat het kale tarief van leveren en terugleveren in jouw voorbeeld gelijk is.

Edit:
Of ze binnen een uur wel correct salderen is trouwens te betwijfelen. De slimme meter kan binnen een uur zowel leveren als terugleveren registreren. Het zou in het contract moeten staan of er per uur een netto lever of teruglevering is waarmee de kosten worden bepaald. Als dat er niet expliciet staat zou ik uitgaan van twee uur-totalen: 1x voor leveren en 1x voor terugleveren.
Ik noem het gewoon voor wat het is: een contract opstellen dat een loopje neemt met gerechtelijke uitspraken en hopen dat niemand de moeite doet om hiertegen te procederen. Ondertussen profiteren ze van marketing met loyaliteit bonussen en laagste maandelijkse kosten om de onwetenden te naaien.

[ Voor 19% gewijzigd door koboy op 05-02-2025 12:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Simpel360 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:42:
[...]

De koppeling die jij voorstaat heeft een big nono staan in de huidige wet.
Controleerbaar is wat anders.

Met een 2e slimme meter is nog te doen, maar dat komt met extra kWh-transport en de netwerkbeheerders lopen nu al achter met de benodigde verzwaringen. Die hebben jaren te maken gehad met geen meter te veel de grond in beleid, wat uiteindelijk toch een politieke aangelegenheid is.

Wil je het met 1 slimme meter aansluiting doen, dat is het nagenoeg onmogelijk.
Een setup zoals ik heb met eilandbedrijf met netondersteuniing met een Deye een all-in-one hybride type omvormer met DC-gekoppelde PV.

Dan heb je achter de slimme meter nog drie geijkte 3 fase kWh-meters nodig, voor elke PV string een geijkte DC-kWh meter en een geijkte DC-kWh meter voor de accu-bank die geschikt is voor 250-500A.
En alle met een meetfrequentie van tenminste 1x per seconde om te bepalen of je eigen opwek of dat al je belaste energie gebruikt.
Zover ga ik nog niet eens om mijn strategie verliezen te meten dat ik geijkte meters gebruik, voor accu gebruik ik een simpele 500A shunt en meet ik over een uur omdat per seconde ondoenlijk is

Met AC-gekoppelde PV, kunnen een aantal string DC-meters vervangen worden door meer gebruikelijke 3 fase AC-kWh meter, maar dat gaat wel ten kosten van efficientie.
Die extra verliezen kunnen dan wel tot ca 10% oplopen en een bijna een verdubbeling in mijn geval een verschil van 1200-1600kWh/j extra verlies.
Ik doe aan bescheiden epex-handel en dat is op jaarbasis ongeveer 25% van mijn jaar afname.

285-295 cycles per jaar voor mijn thuisaccu, extern aangestuurde thuisaccu kunnen vlot het dubbel doen, vanwege een energieleverancier toegang heeft tot meer energiemarkten en dat is ook nogeens kWh transport boven op het normale gebruik van de aansluiting komt , waarbij mijn setup het ander uiterste is.
Maar beide belasten de 3x25A huisaansluiting vele uren per jaar voor de volle 100% vanwege de verschillende prijsprikkel. (3x25A is redelijk voor een aansluiting omdat bijv EV laden met 11kW ook min of meer een standaard is geworden)
Het laagspannings netvlak verzwaren naar gelijktijdigheid van 17kW voor elke aansluiting is gewoon kostbaar en eerste tien jaar zeker niet haalbaar.
Het nuance verschil zit in de richting en/of het dan juist ontlastend is of juist niet en dat is veel politiek.

Of je EB & BTW voor bepaalde situatie kunt verrekenen, is mede bepalend welke richting het op gaat en hoeveel het midden en laagspanningsvlak moet worden verzwaard.
Dat zijn vele miljarden die in de afschrijvingsperiode incl kapitaalkosten aan inkomsten bij de netwerkbeheerder dienen binnen te komen of politiek moet besluiten dat het uit algemene middelen wordt gefinacieerd.

Er zijn >3 miljoen kleinverbruikers met PV die ca 200 nachten zouden kunnen overbruggen met al met een simpele 5kWh stekker-thuisaccu, wat alleen de jaar afzet van de energieleverancier treft, maar niet de verzwaring.
Dat hangt af de winter maanden of er een voldoende grote prijsprikkel is om de afname ook te spreiden over de dag en daar een thuisaccu voor in te zetten.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
@Taro

Pffff, houd maar niet op. Wtf is deze week. Nog erger dan januari.

Kan geen kant op zo 😭

Gaat het bij jou beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Laatst online: 14:29
BiggieByte schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:42:
[...]

Ik zit ook bij NextEnergy, maar lees dus nu dat ik beter kan overstappen. Tibber en Zonneplan zie ik vaak terugkomen in dit topic als de betere, maar ik wil graag een vast maandbedrag en dat kan volgens mij niet bij Tibber. Zonneplan heeft dit weer wel, maar die ondersteunt dynamisch laden met mijn auto niet, alleen via de laapaal. NextEnergy heeft dus beide, maar saldeert dus niet voordelig?

Situatie:
Verbruik: 13.000 kWh
Teruglevering: 5000 kWh
Warmtepomp + EV
Ik vraag me nu ook af of Next Energy de juiste keuze voor mij was, dat het goedkoper dan een vast contract is geloof ik wel, maar het is wel een apart systeem met salderen...

Dit is de uitleg die ze zelf geven van hun systeem:

Ik heb zonnepanelen en een EV die ik maar af en toe thuis laad.

Vorig jaar gasverbruik 950kuub, stroom terug geleverd 2680kWh afgenomen 2583. Ik verwacht dit jaar wat meer stroom af te nemen en wat minder gas te gebruiken (nieuwe Cv ketel en elektrische verwarming in verbouwde badkamer)

Het lukt me redelijk goed om op gunstige tijdstippen stroom te gebruiken, vaatwasser draait 's nachts, auto laden gaat slim via de Next Energy app (koppeling met tesla app werkt perfect) etc. .

Bij een (extreme) piek in de gasprijs kan ik mn huis evt. ook electrisch verwarmen, heb op elke verdieping airco's hangen.

Op dagen dat de energieprijzen zeer laag of negatief zijn, kan ik dus mijn auto laden (ben dan toch meestal op de eBike) en mn airco's het huis laten koelen..

EDIT: wellicht een beetjje off topic, ik zal deze vraag ook elders stellen.

[ Voor 10% gewijzigd door _Anvil_ op 05-02-2025 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
phicoh schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:04:
[...]

Netbeheerders zijn bedrijven die in publieke handen zijn. Die mogen een beperkte hoeveelheid winst maken. En die winst mag naar de aandeelhouders.

Het grote probleem is dat de netbeheerders door regels van ACM in de afgelopen decennia nauwelijks mochten investeren. Dat heeft niets met winst te maken. Als de ACM op de rem staat en bepaalt dat er niet geinvesteerd mag worden dan heeft het weinig zin om netbeheerders daarop aan te spreken.

En als de overheid wil dat lagere overheden aandeelhouder zijn van regionale netbeheerders dan zullen die ook een winstuitkering moeten krijgen. Anders weigeren die lagere overheden om verder te investeren is wordt het probleem nog veel groter.

Het zou veel handiger zijn om de netbeheerders gewoon bij rijkswaterstaat onder te brengen. Maar de markt is heilig. Dus dat is geen optie.
Een hoop meer woorden, maar is wat ik ook bedoelde. :*)

De combi Rijkswaterstaat en de netbeheerders lijkt mij geen goede combi. Alles onder TenneT klinkt dan weer logischer maar ook weer te log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Simpel360 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:19:
De combi Rijkswaterstaat en de netbeheerders lijkt mij geen goede combi. Alles onder TenneT klinkt dan weer logischer maar ook weer te log.
Tennet is ook gewoon een bedrijf met winstoogmerk.
Het is onzin om al deze publieke functies onder te brengen bij de bedrijven die dan weer door de ACM gecontroleerd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bschnitz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:50:
@Taro

Pffff, houd maar niet op. Wtf is deze week. Nog erger dan januari.

Kan geen kant op zo 😭

Gaat het bij jou beter?
Inderdaad niet zo tof dit, maar gewoon het beste van maken :)

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcYHyCCxeFG3tIUDXlMyVOxNvTI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HVT8UaTua3DxFZRoMauvQfJ5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HOmbmpa8xCkFuwNaPUYIb9nn0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qEFqVapM5RHuQuyVHBE1PcS.jpg?f=fotoalbum_large

Deze maand/week:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfEh9UUUHYbrnouAGHNw2csxUlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdexbrpzPOvN1MySdDuyM0tL.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe gaat het bij jou?

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 05-02-2025 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Taro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:48:
[...]

Vandaag:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze maand/week:
[Afbeelding]

Hoe gaat het bij jou?
Zit vol in zelfgebruik en bespaar modus in de hoop later wat impact te kunnen maken.

Zelfs de router staat nu in eco stand 🫡

Kan dit nog 3 dagen volhouden en dan moet ik echt een berg stroom gebruiken 😑

Ergens moeten er toch wel op zijn minst 4 uurtjes komen die goed zijn. We vragen toch niet veel. 🤏

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4q4PsCPqeB2YwEysqzZgzI6yXYs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jFHFRdZRM6gvtSZeeP0sgq6q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMqVgK9zxrJ1xhnG3IJg_u-Jxl4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FRFD9HLrvtzkg1DwKkGkQ6cV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Bschnitz op 05-02-2025 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
Bschnitz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:08:
[...]

Zit vol in zelfgebruik en bespaar modus in de hoop later wat impact te kunnen maken.

Ergens moeten er toch wel op zijn minst 4 uurtjes komen die goed zijn. We vragen toch niet veel. 🤏

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik zo Windfinder bekijk dan krijg je even wat lucht/wind op donderdag/vrijdag, maar daarna is het weer kommer en kwel (voornamelijk in Duitsland) qua windsterkte.
Survive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
phicoh schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:30:
[...]

Het is onzin om al deze publieke functies onder te brengen bij de bedrijven die dan weer door de ACM gecontroleerd moeten worden.
Ook TenneT is van ons :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
phicoh schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:30:
[...]

Tennet is publiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Tennet is een bedrijf met winstoogmerk dat eigendom is van de overheid.

Dat geeft alleen maar ellende. De overheid kan niet direct ingrijpen, want het is een los bedrijf. Maar Tennet kan ook weinig want alles moet goedgekeurd worden door de ACM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:43

bert pit

asdasd

Bschnitz schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:08:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor vrijdag wordt wat meer wind voorspeld, dus kunnen de tarieven weer wat zakken.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:21
V_ger schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:00:
[...]

Volgens mij een vrij simpele oplossing is om de energiebelasting 0 (of veel lager iig) te maken op een paar daluren per dag. Evt de andere uren een fractie hoger. Bijv tussen 2-5 's nachts en 12-3 's middags betaal je geen belasting op stroom. Dit prikkelt ook meer mensen om lokale zonnestroom uit de wijk te gebruiken in de zomer. Misschien ook meer middaguren in de zomer (11-3 uur) goedkoop dan in de winter (12-2 uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
phicoh schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:33:
[...]
Tennet is een bedrijf met winstoogmerk dat eigendom is van de overheid.

Dat geeft alleen maar ellende. De overheid kan niet direct ingrijpen, want het is een los bedrijf. Maar Tennet kan ook weinig want alles moet goedgekeurd worden door de ACM.
ACM is met zijn bevoegdheid en toezicht behoorlijk bepalend.
Wat er aan investeringen kan, hangt af van de tarievenmethode en tarieven die ACM vaststelt, zelfs op grote lijnen kan de 2e kamer niet sturen.
Andere landen geven daar een andere invulling en die hebben ook met de EU-regels te maken, wat de ACM dan weer afdoet als dat ze de EU-regels verkeerd zouden interpreteren,
Zoals de 65% regel voor accu-opslag op grootverbruikers aansluitingen.
Welk ander EU-land rekent daarvoor grid accu's ongeacht type inzet netwerkkosten?
Of wachten op het 2 jaarlijkse rapport van Acer "Report on Electricity Transmission
and Distribution Tariff Methodologies", hoe afwijkend de ACM is tov overige 27EU-landen plus Noorwegen, als het goed is, die deze maand publiek komt.
Minister Hermans:
Nog even over de ACM. De ACM is in Nederland bevoegd — zo hebben we dat geregeld in de wet — om die tarieven vast te stellen. Zij mogen dus ook onderzoek doen naar andere vormen van tariefstelling, waarin je bijvoorbeeld rekening houdt met locatie en tijd, zoals ik dat net noemde. Daar kan ik als minister dus niet op ingrijpen.
Er komt nog een debat over nettarieven in de 2e kamer, na het IBO rapport over netwerkkosten wat voor dit kwartaal is aangekondigd met oa ramingen, benieuwd hoe vaak de minister nog in herhaling valt, als voor consumenten van het enkel bezitten van een netaansluiting als prognose de grootste post op energiefactuur wordt > 800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
mdvmine schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:14:
[...]

Volgens mij een vrij simpele oplossing is om de energiebelasting 0 (of veel lager iig) te maken op een paar daluren per dag. Evt de andere uren een fractie hoger. Bijv tussen 2-5 's nachts en 12-3 's middags betaal je geen belasting op stroom. Dit prikkelt ook meer mensen om lokale zonnestroom uit de wijk te gebruiken in de zomer. Misschien ook meer middaguren in de zomer (11-3 uur) goedkoop dan in de winter (12-2 uur).
Jij zegt simpel, ik zie dit precies andersom. Het wordt snel heel complex om dit te administreren en de energiemarkt is al complex genoeg. Dus nee, alsjeblieft niet zeg. Dit idee lijkt me een verschrikkelijke toevoeving aan de totale mix. "te veel" zonnestroom is ook helemaal geen probleem. Als er meer productie dan afname is stoppen de omvormers vanzelf door te hoge netspanning. Dus mensen prikkelen om rond die tijden meer te gebruiken heeft niet heel veel nut.

En wat ga je doen met mensen die in die uren dan goedkoop hun accu's/elektische auto's met V2G volladen en dat savonds om 1900 verkopen voor de hoofdprijs? subsidieer je die dan niet ongewild?

[ Voor 8% gewijzigd door Fr33z op 05-02-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Fr33z schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:34:
[...]
En wat ga je doen met mensen die in die uren dan goedkoop hun accu's/elektische auto's met V2G volladen en dat savonds om 1900 verkopen voor de hoofdprijs? subsidieer je die dan niet ongewild?
Bedoel je van het net laden, salderen van EB & BTW stopt per 2027.
Voor die tijd is er geen oplossing voor de dubbele EB belasting, de teruglevering in 2027 is zonder meer al zonder EB, invoering gaat tijd kost.
Voor zowel de tijdsafhankelijk netwerkkosten als ook voor deze tijdsafhankelijke energiebelasting heb je een sluitende slimme meter uitlezing voor nodig.
Die is er nu niet, daarvoor dienen ca 600k aan ferraris meters nog vervangen te worden en 2,5 miljoen eerste generatie slimme meters die nog GPRS netwerk gebruiken wat na 2029 stopt.

Wel is het zo dat de energieleverancier de administratie moet doen en van alle slimme meters de kwartier standen dient te ontvangen ook die administratief uitstaan of een uitzonderregeling moet daarvoor komen.
Beide samen zowel tijdsafhankelijke netwerkkosten en energiebelasting, zouden de kleine thuis accu best aantrekkelijk kunnen maken, iets wat ze niet graag zien is dat er minder heen en weer gaat over de slimme meter als daarvoor geen externe aansturing voor nodig is.

Eigen PV opwek opslaan in accu en later tegen 1-3 duurste uurtjes is niet anders dan nu alleen moet
je daarvoor nu een dynamisch contract hebben.

Als de energiewet en de afzonderlijke artikelen op later moment in werkingtreden zoals einde salderen, is er alleen een verplichting voor de energieleverancier om teruglevering van zelfopgewekte energie te accepteren als er geen apart contract voor teruglevering is, voor van net laden en later terugleveren zijn ze vrij of ze dat willen accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-09 20:45
Taro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:48:
[...]

Vandaag:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze maand/week:
[Afbeelding]

Hoe gaat het bij jou?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NG2CQ2CaTl9pvLuNGpxWE3zpQ1A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/SLwaOcYlFAMq2Nf8ZyjRExrx.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

29,5 ct/kWh afname en 37,6 ct/kWh teruglevering? Teruglevering is mooi, afname kan lager ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18-09 20:45
Taro schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:20:
[...]

29,5 ct/kWh afname en 37,6 ct/kWh teruglevering? Teruglevering is mooi, afname kan lager ;)
daar om ben ik nieuwsgierig hoe jullie het doen (vandaar dit delen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

vogel6 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:24:
[...]

daar om ben ik nieuwsgierig hoe jullie het doen (vandaar dit delen).
Het belangrijkste is veel stuurbare en uitstelbare capaciteit, die je zoveel mogelijk automatisch kunt aansturen.

Onze strategie:
- Vaatwasser altijd in de 3-4 goedkoopste uren van de dag via uitgesteld starten
- Wasmachine & droger alleen op de goedkoopste uren van de week, doorgaans 4-6 uurtjes op zondag
- 2 EV's met voldoende capaciteit (82 kWh + 54 kWh bruto) om het een weekje heen en weer naar werk te redden, waardoor ze niet iedere dag geladen hoeven te worden.
- 14 kWh thuisaccu inzetbaar & 2,5 kWh thuisaccu die laadt via 2 eigen DC panelen (komen er nog meer bij) en ontlaadt op de duurste momenten

De laadpaal heeft native ondersteuning voor dynamische tarieven en laadt alleen in de goedkoopste uren. De 2e EV gebruikt bij lage tarieven de mobiele lader icm stopcontact op de oprit, waarbij ik handmatig een begin en eindtijd instel (helaas geen IP65/67 slimme stekker...). Vannacht dus EV1 met 11 kW geladen, EV2 met 3 kW geladen en EV2 tussen de middag nog even met 11 kW geladen. De thuisaccu ondersteunt veel verschillende modi, waaronder dynamisch laden/ontladen, nul op de meter, zonnestroom opslaan, tijdgestuurd, etc. En die heeft vannacht ook met 26 ct/kWh geladen, tussen de middag 2 uurtjes bijgeladen, de rest van de dag nul op de meter gedraaid en zonnestroom opgeslagen.

Vandaag en op dit moment ziet dat er als volgt uit (Blauwe lijn = verbruik en Y-as begint bij -2000 Watt), grotendeels nul op de meter gedraaid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Xx4M1TrUgnWHJxPG__KH4JTqtw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zdHzxb75HcXK7Wb7ULtWR8vW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cHAGHJmwYXDhCwwV0RA_ULYwJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOvCog6WfZ60lto2hhVsuFYv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 05-02-2025 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-09 21:58

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Domba schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:01:
[...]

Wel is het zo dat de energieleverancier de administratie moet doen en van alle slimme meters de kwartier standen dient te ontvangen ook die administratief uitstaan of een uitzonderregeling moet daarvoor komen.
Beide samen zowel tijdsafhankelijke netwerkkosten en energiebelasting, zouden de kleine thuis accu best aantrekkelijk kunnen maken, iets wat ze niet graag zien is dat er minder heen en weer gaat over de slimme meter als daarvoor geen externe aansturing voor nodig is.
Ik lees nu vaker over kwartierstanden, maar voor kleine aansluitingen / particulieren is hier toch in Nederland nog geen sprake ? In België is er wel een kwartier capaciteit tarief, maar in het plan van Berenschot zijn toch ook alleen uur tarieven genoemd ? (Dynamische tarieven zijn ook per uur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkLsha0AlDWXuAamT8EeQhbnOf4=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/ZC7HzWZOpMkEeXQ6MnqoyrLk.webp?f=fotoalbum_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
PeteSplit schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 00:44:
[...]

Ik lees nu vaker over kwartierstanden, maar voor kleine aansluitingen / particulieren is hier toch in Nederland nog geen sprake ? In België is er wel een kwartier capaciteit tarief, maar in het plan van Berenschot zijn toch ook alleen uur tarieven genoemd ? (Dynamische tarieven zijn ook per uur)
De slimme meter meet in blokken van 15 minuten en zo krijgt energieleverancier ook binnen en voegt deze samen tot een uur.
Op moment is alleen de onbalansmarkt in 15 minuten, de bedoeling is dat ook de day ahead die nu nog per uur is, in 2025 ook omschakelt naar per kwartier.
https://www.nordpoolgroup...ute-market-time-unit-mtu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
Vandaag is mijn elektriciteitsrekening voor 2025 negatief geworden, en ik verwacht dat deze tot het einde van het jaar nog negatiever zal wordenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyv0SDidWvkTDryZQNC9zw7gM9s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6Kg419kc41fplMLrEf9DEOSg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 11:29
Thepawn schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:06:
Vandaag is mijn elektriciteitsrekening voor 2025 negatief geworden, en ik verwacht dat deze tot het einde van het jaar nog negatiever zal worden[Afbeelding]
iets meer over de situatie?
-hoeveel PV (ligging?)
- normaal eigenverbruik? wtp? EV(km's)
- type woning?
-Batterij? (investering?)

zonder bijbehorende informatie is van deze note niks te bakken... :?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:21
Fr33z schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:34:
[...]
Jij zegt simpel, ik zie dit precies andersom. Het wordt snel heel complex om dit te administreren en de energiemarkt is al complex genoeg. Dus nee, alsjeblieft niet zeg. Dit idee lijkt me een verschrikkelijke toevoeving aan de totale mix. "te veel" zonnestroom is ook helemaal geen probleem. Als er meer productie dan afname is stoppen de omvormers vanzelf door te hoge netspanning. Dus mensen prikkelen om rond die tijden meer te gebruiken heeft niet heel veel nut.

De administratie hiervan lijkt me vergelijkbaar met dynamische contracten (berekening per uur) en veel energieleveranciers bieden deze al aan.

"Teveel" zonnestroom is wel complexer dan de spanning in de straat. Er kan ook een regionale of zelfs landelijke lijn overbelast raken waardoor er congestiekosten ontstaan om dit aan 2 kanten te compenseren => hogere netbeheerkosten voor iedereen.

Beter gespreid gebruik van het net (over de dag/week) maakt de netbeheerkosten voor iedereen lager want dan is er minder verzwaring nodig. Dus is wel een plus, zeker naar de toekomst als we meer stroom gaan gebruiken.

Mensen die met hun auto 's nachts laden en 's avonds (of ochtendpiek) verkopen is juist precies wat we moeten willen. Dit verplaatst de wind/zon (en efficiente gascentrales!) opwek in tijd naar dure uren en bespaart daarmee dure piekstroom generatoren die we hier de afgelopen maanden op day ahead een paar keer gezien hebben.
Pagina: 1 ... 262 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels