Met een 2e slimme meter is nog te doen, maar dat komt met extra kWh-transport en de netwerkbeheerders lopen nu al achter met de benodigde verzwaringen. Die hebben jaren te maken gehad met geen meter te veel de grond in beleid, wat uiteindelijk toch een politieke aangelegenheid is.
Wil je het met 1 slimme meter aansluiting doen, dat is het nagenoeg onmogelijk.
Een setup zoals ik heb met eilandbedrijf met netondersteuniing met een Deye een all-in-one hybride type omvormer met DC-gekoppelde PV.
Dan heb je achter de slimme meter nog drie geijkte 3 fase kWh-meters nodig, voor elke PV string een geijkte DC-kWh meter en een geijkte DC-kWh meter voor de accu-bank die geschikt is voor 250-500A.
En alle met een meetfrequentie van tenminste 1x per seconde om te bepalen of je eigen opwek of dat al je belaste energie gebruikt.
Zover ga ik nog niet eens om mijn strategie verliezen te meten dat ik geijkte meters gebruik, voor accu gebruik ik een simpele 500A shunt en meet ik over een uur omdat per seconde ondoenlijk is
Met AC-gekoppelde PV, kunnen een aantal string DC-meters vervangen worden door meer gebruikelijke 3 fase AC-kWh meter, maar dat gaat wel ten kosten van efficientie.
Die extra verliezen kunnen dan wel tot ca 10% oplopen en een bijna een verdubbeling in mijn geval een verschil van 1200-1600kWh/j extra verlies.
Ik doe aan bescheiden epex-handel en dat is op jaarbasis ongeveer 25% van mijn jaar afname.
285-295 cycles per jaar voor mijn thuisaccu, extern aangestuurde thuisaccu kunnen vlot het dubbel doen, vanwege een energieleverancier toegang heeft tot meer energiemarkten en dat is ook nogeens kWh transport boven op het normale gebruik van de aansluiting komt , waarbij mijn setup het ander uiterste is.
Maar beide belasten de 3x25A huisaansluiting vele uren per jaar voor de volle 100% vanwege de verschillende prijsprikkel. (3x25A is redelijk voor een aansluiting omdat bijv EV laden met 11kW ook min of meer een standaard is geworden)
Het laagspannings netvlak verzwaren naar gelijktijdigheid van 17kW voor elke aansluiting is gewoon kostbaar en eerste tien jaar zeker niet haalbaar.
Het nuance verschil zit in de richting en/of het dan juist ontlastend is of juist niet en dat is veel politiek.
Of je EB & BTW voor bepaalde situatie kunt verrekenen, is mede bepalend welke richting het op gaat en hoeveel het midden en laagspanningsvlak moet worden verzwaard.
Dat zijn vele miljarden die in de afschrijvingsperiode incl kapitaalkosten aan inkomsten bij de netwerkbeheerder dienen binnen te komen of politiek moet besluiten dat het uit algemene middelen wordt gefinacieerd.
Er zijn >3 miljoen kleinverbruikers met PV die ca 200 nachten zouden kunnen overbruggen met al met een simpele 5kWh stekker-thuisaccu, wat alleen de jaar afzet van de energieleverancier treft, maar niet de verzwaring.
Dat hangt af de winter maanden of er een voldoende grote prijsprikkel is om de afname ook te spreiden over de dag en daar een thuisaccu voor in te zetten.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant