Voor wind niet, ben al eens voor bezig geweest, komt zoveel meer bij kijken dan installatie en gebruik.phicoh schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:16:
[...]
Hoe zie je dat in praktische zin? Zijn er plekken die ruimte hebben voor PV en waar alleen PV komt vanwege GvO's. Of wind, waar ga je extra wind plaatsen als er meer GvO's verkocht zouden worden?
Wel meer zon op dakken, klein zakelijk, voor 200-1000m2 die voor de bedrijfsvoering geen grootaansluiting nodig hebben. Dat het iets eenvoudiger zou zijn geweest om een contract te krijgen, al dan niet op een extra zuivere terugleveraansluiting.
Ik weet van een geval, waar energieleverancier op dat moment overeenkomst mee was, maar 0,01ct/kWh teruglevering wilde betalen, maar wel paar euro voor de GvO. (bijna honderdvoudige, zo laag heb ik zelf nooit gehad)
Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig, in sterk contrast met mijn eigen consumenten energiecontract, het kon zijn om een klein zakelijk contract af te sluiten voor 50-100MWh/j afname en hoeveel tijd je er aan kwijt was.
Als GvO's niet los zouden kunnen van de MWh's zou het een stuk eenvoudiger zijn geweest en minder tijd gekost hebben.
Mijn ervaring is dat ik heel vaak met de ondergrens zat voor afname van het kleinzakelijk contract, mocht jaarverbruik minder dan bijv <90% zijn, dan werd energierekening er niet lager van dan die 90% van de overeengekomen jaarafname en was PV niet rendabel en voor paar honderd euro kon je de benodigde GvO's kopen, om toch zogenaamd groen bezig te zijn.
Als je zo klein zakelijk bent, is het een extra nevenactiviteit, was uitbesteding toen, een "energiemakelaar" of de tijd voor "educated guess" kWh's per jaar, ook een drempel vanwege de tijd/kosten.
Energieleveranciers liepen niet warm voor de MWh's of opende met >3ct/kWh, alleen de GvO's die waren direct aan de marktprijs.
Een account aanmaken voor die GvO's en bijna jaarlijks vernieuwen, kost ook extra tijd, voor PV met SDE(+,++) is die registratie een plicht en ging het met zwaaien met de beschikking wat soepeler.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant