Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:30
phicoh schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:16:
[...]
Hoe zie je dat in praktische zin? Zijn er plekken die ruimte hebben voor PV en waar alleen PV komt vanwege GvO's. Of wind, waar ga je extra wind plaatsen als er meer GvO's verkocht zouden worden?
Voor wind niet, ben al eens voor bezig geweest, komt zoveel meer bij kijken dan installatie en gebruik.

Wel meer zon op dakken, klein zakelijk, voor 200-1000m2 die voor de bedrijfsvoering geen grootaansluiting nodig hebben. Dat het iets eenvoudiger zou zijn geweest om een contract te krijgen, al dan niet op een extra zuivere terugleveraansluiting.
Ik weet van een geval, waar energieleverancier op dat moment overeenkomst mee was, maar 0,01ct/kWh teruglevering wilde betalen, maar wel paar euro voor de GvO. (bijna honderdvoudige, zo laag heb ik zelf nooit gehad)
Uit eigen ervaring weet ik hoe lastig, in sterk contrast met mijn eigen consumenten energiecontract, het kon zijn om een klein zakelijk contract af te sluiten voor 50-100MWh/j afname en hoeveel tijd je er aan kwijt was.
Als GvO's niet los zouden kunnen van de MWh's zou het een stuk eenvoudiger zijn geweest en minder tijd gekost hebben.
Mijn ervaring is dat ik heel vaak met de ondergrens zat voor afname van het kleinzakelijk contract, mocht jaarverbruik minder dan bijv <90% zijn, dan werd energierekening er niet lager van dan die 90% van de overeengekomen jaarafname en was PV niet rendabel en voor paar honderd euro kon je de benodigde GvO's kopen, om toch zogenaamd groen bezig te zijn.
Als je zo klein zakelijk bent, is het een extra nevenactiviteit, was uitbesteding toen, een "energiemakelaar" of de tijd voor "educated guess" kWh's per jaar, ook een drempel vanwege de tijd/kosten.
Energieleveranciers liepen niet warm voor de MWh's of opende met >3ct/kWh, alleen de GvO's die waren direct aan de marktprijs.
Een account aanmaken voor die GvO's en bijna jaarlijks vernieuwen, kost ook extra tijd, voor PV met SDE(+,++) is die registratie een plicht en ging het met zwaaien met de beschikking wat soepeler.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hallo, Ik vraag me af hoe het afgegeven/opgenomen vermogen precies bepaald wordt als je mee doet aan de onbalansmarkt. Je hebt immers maar 1 slimme meter waar alles doorheen gaat. Ik heb zelf een Victron systeem en zag dit kastje opduiken: https://solum.energy/sp/solum-indi-onbalans-energy-box/. Heeft dit kastje een aparte feed met de BMS? Ik kan me dat moeilijk voorstellen, er zijn zo veel verschillende BMS typen die echt niet allemaal nauwkeurig meten. Ik handel volop day ahead en vraag me af hoe (meet)technisch onderscheid gemaakt wordt tussen de onbalans en day ahead markten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
MLS-Switch schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 20:42:
Hallo, Ik vraag me af hoe het afgegeven/opgenomen vermogen precies bepaald wordt als je mee doet aan de onbalansmarkt. Je hebt immers maar 1 slimme meter waar alles doorheen gaat. Ik heb zelf een Victron systeem en zag dit kastje opduiken: https://solum.energy/sp/solum-indi-onbalans-energy-box/. Heeft dit kastje een aparte feed met de BMS? Ik kan me dat moeilijk voorstellen, er zijn zo veel verschillende BMS typen die echt niet allemaal nauwkeurig meten. Ik handel volop day ahead en vraag me af hoe (meet)technisch onderscheid gemaakt wordt tussen de onbalans en day ahead markten....
De hybride omvormer bevat ook de gegevens hoeveel van het net afgenomen is en teruggeleverd en nog veel meer, bij diverse kan dat via modbus, Victron heeft ook dbus een cerbo die de gegevens heeft en mee gecommuniceerd kan worden.

Day ahead <> onbalans
Voor onbalans is de tijdsperiode een kwartier en voor Day ahead is nog een uur.
Met day ahead, hoe vaak laadt je met vol vermogen en ook vol vermogen ontlaadt binnen zelfde volle uur?.

Met day a head is er een correlatie met de uurprijs, die op hele uur start, welke kant de stroom op gaat en welk telwerk telt.

Onbalans heeft enige correlatie met de systeem delta en de stroom verandert van richting, ander slimme meter telwerk start te tellen. Enige correlatie omdat het niet enigste is waar een onbalans accu voor wordt ingezet.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:53
Dat kastje meet de SOC van je Victron systeem en aan de hand daarvan wordt er afgerekend.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:24
Dit kan volgens hun website alleen met Frank en dat vind ik geen optimale keuze vanwege de extra kosten voor teruglevering die ze rekenen.

Op de onbalansmarkt kun je als kleine aansluiting niet zelf handelen. Deze club aggregeert dus meerdere batterijen en biedt dan met jouw capaciteit. Zij moeten dus meetbaar maken hoe ze het gevraagde vermogen leveren of afnemen en ik neem aan dat het kastje mede daarvoor is bedoeld. Hoe ze dat precies doen is mij ook niet duidelijk.

Ik vind de informatie sowieso nogal summier. Hoe worden die inkomsten van de onbalansmarkt verdeeld? Is daar een verdeelsleutel voor? Er staat wel gemiddeld €200 per maand verdiend in 2024 met een 20 kWh batterij, maar je krijgt geen garantie en ook geen duidelijkheid over hoe zij berekenen wat je krijgt.

En moet je van die €200 ook nog de stroom betalen? Of hebben ze dat meegerekend? Onbalansmarkt kan soms tegen day-ahead ingaan. Bijv. Er is een piekopbrengst verwacht aan zon en het waait, dus prijs per kWh is €-0,30 op day ahead. In dat uur zelf blijkt dat heel veel PV wordt uitgeschakeld en er toch bewolking is ontstaan. Gevolg tekort, dus onbalans moet bijspringen door extra te leveren. Solum laat jouw batterij met vol vermogen teruglevering om aan die onbalans vraag te voldoen. Je krijgt van hun een onbekend deel van de vergoeding, maar je moet bij Frank betalen voor de teruggeleverde stroom op dat moment. De vraag is of dat laatste ook in die Solum berekening zit.

Kastje voor €550 en abonnement van €100 per jaar. Die bedragen zijn wel hard, in tegenstelling tot de opbrengsten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:01
Iemand hier ervaring met de integratie van de stroomprijzen in Home Assistant voor Zonneplan of Tibberr? Ik twijfel tussen die twee en zo te zien heeft Tibberr daar een plugin voor, voor Zonneplan is er een onofficiële maar geeft die ook de tarieven terug?

Ik wil namelijk zelf dingen gaan aansturen op basis van de stroomprijzen. Mijn gevoel zegt dat Tibber dan de betere keus is?

[ Voor 19% gewijzigd door Freezhost op 25-01-2025 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Freezhost schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:27:
Iemand hier ervaring met de integratie van de stroomprijzen in Home Assistant voor Zonneplan of Tibberr? Ik twijfel tussen die twee en zo te zien heeft Tibberr daar een plugin voor, voor Zonneplan is er een onofficiële maar geeft die ook de tarieven terug?

Ik wil namelijk zelf dingen gaan aansturen op basis van de stroomprijzen. Mijn gevoel zegt dat Tibber dan de betere keus is?
Er zijn manieren om de prijzen onafhankelijk van een plugin te genereren. Dan zit je ook niet vast aan een bepaalde leverancier. Dat is makkelijk te vinden met de zoekfunctie in dit topic. Ook heb ik wel eens een tutorial gezien op YouTube.

[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 25-01-2025 10:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Daar is al hééél veel over geschreven in dit topic, dus ik zou even de zoekfunctie gebruiken als ik jou was.
persoonlijk zou ik nooit voor 'Lock in' gaan en plugins kiezen die leverancier-onafhankelijk zijn zodat je later makkelijk een keer kunt wisselen van bijvoorbeeld Tibber naar Zonneplan zonder dat je al je automatisering opnieuw moet opbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Freezhost Ik heb beide, maar alleen als controle.
Voor epex kan je beter onafhankelijk opzetten met nordpool & entso.

Tibber update is ca 2- 30 keer per minuut (alle min 2x minuut, delay ca 10 sec), Zonneplan is afname update wel regelmatig per 5 minuten, maar voor teruglevering is de update zeer onregelmatig
(heb ik hier al eens gepost, tijdens duurste uur terugleveren kan best update interval 20-25 minuten zijn, ik kan met 17kw terugleveren, loopt zowiezo al 2-3 minuten achter, maar verschillen die oplopen tot 7-8kWh zijn vrij normaal tot er weer een update is)

Tibber zonder contract is beperkter (geen prijzen of maand afname/invoeding), dan met contract, maar is dan nog steeds veel uitgebreider met fase, netspanning, meterstanden (opgetelde hoog & laag per richtng), cummulatief per uur voor beide richtingen, (beide hebben cumulatief per dag)

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 25-01-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
Domba schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:20:
[...]

De hybride omvormer bevat ook de gegevens hoeveel van het net afgenomen is en teruggeleverd en nog veel meer, bij diverse kan dat via modbus, Victron heeft ook dbus een cerbo die de gegevens heeft en mee gecommuniceerd kan worden.

Day ahead <> onbalans
Voor onbalans is de tijdsperiode een kwartier en voor Day ahead is nog een uur.
Met day ahead, hoe vaak laadt je met vol vermogen en ook vol vermogen ontlaadt binnen zelfde volle uur?.

Met day a head is er een correlatie met de uurprijs, die op hele uur start, welke kant de stroom op gaat en welk telwerk telt.

Onbalans heeft enige correlatie met de systeem delta en de stroom verandert van richting, ander slimme meter telwerk start te tellen. Enige correlatie omdat het niet enigste is waar een onbalans accu voor wordt ingezet.
Day-ahead begrijp ik. Ik heb een algoritme geschreven op basis van standaarddeviatie waarmee ik de dure en goedkope momenten bepaal (ik gebruik dus niet DESS van Victron). De handel is overigens minimaal; de nadruk ligt op zo goedkoop mogelijk door de dag heen komen. Dat betekent goedkoop laden en de accu inzetten tijdens duurdere momenten. Alleen wanneer er echt goed te verdienen valt (wat deze winter al meerdere keren is gebeurd), wordt de accu automatisch geleegd.

Laden doe ik altijd rustig, met 5 kW, maar als er goed te verdienen valt, ontlaad ik met 10 kW. Ik ben van plan wat extra capaciteit bij te plaatsen, zodat ik met 15 kW kan ontladen.

Mijn vraag is dus hoe er wordt gemeten hoeveel kWh ik lever/opneem als reactie op de 15-minutengegevens van de onbalansmarkt (die tegenwoordig 5 minuten vertraagd worden doorgegeven aan bepaalde Virtual Power Plants (VPP), waar veel huisbatterijen aan gekoppeld zijn, zoals Zonneplan, juist om onbalans te voorkomen, als ik het goed begrijp).

Dus volgens mij werkt het zo:

Alle kWh worden gewoon geregistreerd door de slimme meter en afgerekend volgens de day-ahead prijzen (+ leveranciersopslag) die op dat moment gelden. Daarnaast is er een feed naar de VPP die simpelweg de Victron-meetgegevens doorgeeft aan de VPP, waaruit de geleverde/opgenomen kWh ten behoeve van de onbalansmarkt worden bepaald. Hieruit volgt dan een bepaalde vergoeding. De SoC alleen als meetgegeven lijkt me onvoldoende, maar als je diverse gegevens uit de dbus-informatie combineert, zou je exact moeten kunnen afleiden hoeveel het Victron-systeem heeft teruggeleverd of opgenomen van het net.

Zit ik op het juiste spoor, werkt het zo "eenvoudig"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:49:
[...]

Dit kan volgens hun website alleen met Frank en dat vind ik geen optimale keuze vanwege de extra kosten voor teruglevering die ze rekenen.

Op de onbalansmarkt kun je als kleine aansluiting niet zelf handelen. Deze club aggregeert dus meerdere batterijen en biedt dan met jouw capaciteit. Zij moeten dus meetbaar maken hoe ze het gevraagde vermogen leveren of afnemen en ik neem aan dat het kastje mede daarvoor is bedoeld. Hoe ze dat precies doen is mij ook niet duidelijk.

Ik vind de informatie sowieso nogal summier. Hoe worden die inkomsten van de onbalansmarkt verdeeld? Is daar een verdeelsleutel voor? Er staat wel gemiddeld €200 per maand verdiend in 2024 met een 20 kWh batterij, maar je krijgt geen garantie en ook geen duidelijkheid over hoe zij berekenen wat je krijgt.

En moet je van die €200 ook nog de stroom betalen? Of hebben ze dat meegerekend? Onbalansmarkt kan soms tegen day-ahead ingaan. Bijv. Er is een piekopbrengst verwacht aan zon en het waait, dus prijs per kWh is €-0,30 op day ahead. In dat uur zelf blijkt dat heel veel PV wordt uitgeschakeld en er toch bewolking is ontstaan. Gevolg tekort, dus onbalans moet bijspringen door extra te leveren. Solum laat jouw batterij met vol vermogen teruglevering om aan die onbalans vraag te voldoen. Je krijgt van hun een onbekend deel van de vergoeding, maar je moet bij Frank betalen voor de teruggeleverde stroom op dat moment. De vraag is of dat laatste ook in die Solum berekening zit.

Kastje voor €550 en abonnement van €100 per jaar. Die bedragen zijn wel hard, in tegenstelling tot de opbrengsten...
Idd, Frank is echt niet optimaal. "Je krijgt van hen een onbekend deel van de vergoeding" - die intransparantie geeft mij ook de kriebels, ze kunnen doen wat ze willen, en wat ze allemaal willen is steeds meer wist maken. De Frank abonnement "lock-in" is een groot nadeel. Allemaal zaken om goed over na te denken, alhoewel, de terugleververgoeding van Frank is een no-go....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
Pim57 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:08:
[...]

Dat kastje meet de SOC van je Victron systeem en aan de hand daarvan wordt er afgerekend.
Alleen SoC is niet genoeg, ik kan immers ook vermogen opnemen tbv mijn huishouden terwijl ik ook teruglever tbv de onbalansmarkt. Maar er is genoeg dbus info om te bepalen hoeveel kWh het Victron systeem heeft opgenomen/afgegeven aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
MLS-Switch schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:50:
[...]
Dus volgens mij werkt het zo:

Alle kWh worden gewoon geregistreerd door de slimme meter en afgerekend volgens de day-ahead prijzen (+ leveranciersopslag) die op dat moment gelden. Daarnaast is er een feed naar de VPP die simpelweg de Victron-meetgegevens doorgeeft aan de VPP, waaruit de geleverde/opgenomen kWh ten behoeve van de onbalansmarkt worden bepaald. Hieruit volgt dan een bepaalde vergoeding. De SoC alleen als meetgegeven lijkt me onvoldoende, maar als je diverse gegevens uit de dbus-informatie combineert, zou je exact moeten kunnen afleiden hoeveel het Victron-systeem heeft teruggeleverd of opgenomen van het net.

Zit ik op het juiste spoor, werkt het zo "eenvoudig"?
Ik heb niet zoveel kennis van Victron of wat op welke communicatie mogelijkheid beschikbaar is.
De nieuwere modelen hebben geen bus meer, alleen nog VE.direct en VE. can, mogelijk dat ze communiceren met GX of Cerbo.

Ik ben Deye gebruiker en daar is via modbus de benodigde gegevens beschikbaar, waar een kastje van Bliq voor beschikbaar is. Ik weet niet of dat het een voorwaarde is voor gebruik dat deze ook op een bepaalde manier dient aangesloten te zijn, bijv enkel als standalone AC-accu of dat er ook nog wat aangesloten mag zijn, zoals verbruikers en PV.
(een Deye kan op flink wat verschillende manier in de huisinstallatie zijn opgenomen, met de laatste firmware kan PV op de MPPT's of met externe omvormer zelfs op 3 verschillende manieren elk met andere sturings manier en verbruikers op 2 manieren aangesloten zijn)

Zoals bij zonneplan nexus, die is alleen op net aangesloten (zonder PV of verbruikers) en dan worden de gegevens uit de Solis S6 gebruikt, wat afgenomen en teruglevert is, wordt afgetrokken van de slimme meterstanden om overige verbruik/teruglevering tegen dynamische uurprijzen te bepalen en te verrekenen. Je kan geloof ik met ZP powerplay eens in de 4 uur wisselen tussen onbalans en eigenverbruik beta mode.

Hoe Bliq het aanpakt weet ik niet, ik gebruik het niet, en/of je ook eens in de zoveel uur of allen per dag kunt wisselen tussen eigenverbruik, EPEX handel of onbalans(aansturing door energieleverancier)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:34
Ik zie de tarieven niet bij NextEnergy voor morgen. Ligt dit aan mij of kampen meer mensen met dit probleem?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-09 20:22
Zijn idd niet beschikbaar en op zo’n moment zou ik een actueel storings berichtje op hun site wel netjes vinden maar het is zo’n statische pagina als wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Ik gebruik in de basis Nord Pool voor het aansturen van zaken en heb daarnaast ook van Zonneplan (klant), Frank Energie (geen klant) en Entso-E de integraties draaien voor aanvullende zaken.

De Zonneplan integratie geeft ook de tarieven terug, maar zoals hierboven al aangeraden: Zet dit onafhankelijk van een provider op, zodat je ook na wissel van energieleverancier gewoon door kunt draaien.

Wat je voor Nord Pool ook kunt doen is via de config de aanvullende kosten, belasting en BTW toevoegen conform de Zonneplan tarieven, zodat je alsnog de Zonneplan prijzen beschikbaar hebt, buiten de Zonneplan integratie om. Mocht je die code willen hebben, zie dan de 2e YAML in: Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HDoc
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 09:14
koboy schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:58:
[...]
Aanvullend op wat @de Peer al zei over regelgeving: bij een auto in eigendom zou ik me eens heel goed achter de oren krabben en goed rekenen voor je gaat terugleveren met een EV. De accu in een EV is relatief duur en onhandig bij onderhoud/reparatie t.o.v. een (vaak modulaire) reguliere thuis accu. Het is maar de vraag of de winst van het terugleveren opweegt tegen de extra slijtage.....
Mee eens. Een auto is ontworpen om mee te rijden.

De auto gebruiken als mobiele accu is een soort lapmiddel van het type 10-in-1. Gebruik als huisaccu geeft direct een aantal problemen:
  1. als je thuis bent gebruik je electriciteit die je vervolgens niet in de auto hebt als je weg wil
  2. de accu slijt harden en zoals @koboy al aangaf, dat kan dan nog wel eens duur zijn
  3. als je niet thuis bent, werkt het systeem niet dus als je de wasmachine of droger aanzet en je gaat weg, dan werkt het alsnog niet

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:37
Domba schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:54:
@Freezhost Ik heb beide, maar alleen als controle.
Voor epex kan je beter onafhankelijk opzetten met nordpool & entso.

Tibber update is ca 2- 30 keer per minuut (alle min 2x minuut, delay ca 10 sec), Zonneplan is afname update wel regelmatig per 5 minuten, maar voor teruglevering is de update zeer onregelmatig
(heb ik hier al eens gepost, tijdens duurste uur terugleveren kan best update interval 20-25 minuten zijn, ik kan met 17kw terugleveren, loopt zowiezo al 2-3 minuten achter, maar verschillen die oplopen tot 7-8kWh zijn vrij normaal tot er weer een update is)

Tibber zonder contract is beperkter (geen prijzen of maand afname/invoeding), dan met contract, maar is dan nog steeds veel uitgebreider met fase, netspanning, meterstanden (opgetelde hoog & laag per richtng), cummulatief per uur voor beide richtingen, (beide hebben cumulatief per dag)
Maar je kan toch je eigen data er tegenover leggen - je eigen P1 data, of je data die van U- meter of een andere partij? Of doet zonneplan dan moeilijk? Zij nemen toch ook de data over van de meter via de netbeheerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Lord Anubis schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:52:
[...]
Maar je kan toch je eigen data er tegenover leggen - je eigen P1 data, of je data die van U-meter of een andere partij? Of doet zonneplan dan moeilijk? Zij nemen toch ook de data over van de meter via de netbeheerder?
Tot nu toe heb ik niets op te merken over Zonneplan, enigste wat ik kan opmerken is de onregelmatige teruglevering update

Aansturing doe je met eigen data en ik houd veel meer data aan voor de onderbouwing vanwege 2-3 jaar hiervoor, blijkbaar is/was eilandbedrijf met netondersteuning een lastig voor de energieleverancier.

Ik heb inderdaad ook nog U-meter, alleen om aan te tonen dat de data bij netbeheerder weldegelijk op te halen waren.
Of om tijdig bij netwerkbeheerder aan te kloppen, firmware voor de Ziva slimme meter was behoorlijk buggy tot Q1 '24 of te gebruiken voor de energieleverancier dat die met een beter argument moet komen, waarom die mijn teruglevering niet verwerkt zoals het werkelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLS-Switch
  • Niet online
Domba schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:02:
[...]

Ik heb niet zoveel kennis van Victron of wat op welke communicatie mogelijkheid beschikbaar is.
De nieuwere modelen hebben geen bus meer, alleen nog VE.direct en VE. can, mogelijk dat ze communiceren met GX of Cerbo.

Ik ben Deye gebruiker en daar is via modbus de benodigde gegevens beschikbaar, waar een kastje van Bliq voor beschikbaar is. Ik weet niet of dat het een voorwaarde is voor gebruik dat deze ook op een bepaalde manier dient aangesloten te zijn, bijv enkel als standalone AC-accu of dat er ook nog wat aangesloten mag zijn, zoals verbruikers en PV.
(een Deye kan op flink wat verschillende manier in de huisinstallatie zijn opgenomen, met de laatste firmware kan PV op de MPPT's of met externe omvormer zelfs op 3 verschillende manieren elk met andere sturings manier en verbruikers op 2 manieren aangesloten zijn)

Zoals bij zonneplan nexus, die is alleen op net aangesloten (zonder PV of verbruikers) en dan worden de gegevens uit de Solis S6 gebruikt, wat afgenomen en teruglevert is, wordt afgetrokken van de slimme meterstanden om overige verbruik/teruglevering tegen dynamische uurprijzen te bepalen en te verrekenen. Je kan geloof ik met ZP powerplay eens in de 4 uur wisselen tussen onbalans en eigenverbruik beta mode.

Hoe Bliq het aanpakt weet ik niet, ik gebruik het niet, en/of je ook eens in de zoveel uur of allen per dag kunt wisselen tussen eigenverbruik, EPEX handel of onbalans(aansturing door energieleverancier)
Dat kastje zal zeker met de Cerbo communiceren. Ik verwacht mijn eigen algoritme te kunnen draaien naast de onbalansmarkt aansturing van de Solum Indi Box. Het algoritme draait op de Cerbo binnen de Node-Red omgeving en is makkelijk aan te passen. Echter ik ga het niet doen, ik ga niet met een partij als Frank in zee. Wil geen lock-in met een partij die 2x de variabele opslag als terugleverboete rekent! Ik ga rustig wachten of er iets beters op de markt komt dat werkt met Victron. Bliq zou in de toekomst kunnen werken met victron en ze claimen energie leverancier onafhankelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@MLS-Switch Ik zelf heb keuze gemaakt voor zoveel mogelijk eilandbedrijf onafhankelijk van welke energieleverancier ook, maar kijk nog wel naar andere strategieën, die nu nog meer economisch zijn.

Een belangrijk economisch element van de aansturing door energieleverancier is nog rond onbalans/passief meesturen, passief meesturen veroorzaakt overshoot (regeltoestand 2) om die naar beneden te krijgen komen er nog meer of andere aanpassingen.
ls ook dat er gewerkt wordt deze meer met netwerkbeheerder, waardoor xx ct/kWh wel van daalt.
ACM houdt toezicht op wat netwerkbeheerders en indirect op wat deze aan budget hiervoor mogen reserveren
Zie ook 23-1-25 / Follow-Up: Balans Delta Vertraging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
koboy schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:58:
[...]

Aanvullend op wat @de Peer al zei over regelgeving: bij een auto in eigendom zou ik me eens heel goed achter de oren krabben en goed rekenen voor je gaat terugleveren met een EV. De accu in een EV is relatief duur en onhandig bij onderhoud/reparatie t.o.v. een (vaak modulaire) reguliere thuis accu. Het is maar de vraag of de winst van het terugleveren opweegt tegen de extra slijtage.....
Ik weet niet of dat beeld van de dure EV batterij nog wel klopt. Bij het Tesla topic zag ik een quote langskomen van €8000 voor het vervangen van de batterij van een Model 3. Dat is dan een 60 kWh batterij. Zonneplan vraagt hetzelfde voor 20 kWh.

Ik denk dat je met zelfbouw niet eens aan die prijs komt. En het voordeel van de EV batterij is dat je er dan gratis een auto bij krijgt...

Maar het klopt uiteraard dat je hem niet altijd kunt inzetten om je huis te voeden. @Freezhost had het echter over 2 EVs, waarvan er een kan teruglevering. Dan kan die misschien wel vaker stilstaan om terug te leveren.

De vraag is natuurlijk ook met welk vermogen dat kan. Met 1x16A terugleveren zet niet echt zoden aan de dijk voor je thuisvervruik (wel voor het stroomnet als er een miljoen auto's zijn ingeplugd, maar dat is een andere discussie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:01
Vandaag aangemeld bij Tibber, nu even zitten spelen met de Nordpool tarieven in Home Assistant. Krijg alleen de apex chart nog niet echt goed. Lijkt niet correct uit te lijnen. Morgen maar ff verder kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Laatst online: 19:32

koboy

Heb een idee voor een icon

bilgy_no1 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:21:
[...]

Ik weet niet of dat beeld van de dure EV batterij nog wel klopt. Bij het Tesla topic zag ik een quote langskomen van €8000 voor het vervangen van de batterij van een Model 3. Dat is dan een 60 kWh batterij. Zonneplan vraagt hetzelfde voor 20 kWh.

Ik denk dat je met zelfbouw niet eens aan die prijs komt. En het voordeel van de EV batterij is dat je er dan gratis een auto bij krijgt...

Maar het klopt uiteraard dat je hem niet altijd kunt inzetten om je huis te voeden. @Freezhost had het echter over 2 EVs, waarvan er een kan teruglevering. Dan kan die misschien wel vaker stilstaan om terug te leveren.

De vraag is natuurlijk ook met welk vermogen dat kan. Met 1x16A terugleveren zet niet echt zoden aan de dijk voor je thuisvervruik (wel voor het stroomnet als er een miljoen auto's zijn ingeplugd, maar dat is een andere discussie).
Die 8k is dan een mazzeltje geweest. Google leert mij dat de prijs afhankelijk is van het moment, en inclusief inbouwen tot 20k kan gaan.... Losse tweedehands modules voor de model S van 5kWh doen momenteel €800.
2 jaar geleden kwam er uit de VS een absurde quote voor een Ioniq5 LR van $30k. Waarschijnlijk een dealer die er geen zin in had en liever de auto total loss had zodat hij een nieuwe kon verkopen. De waarheid zal over het algemeen ergens er tussenin liggen (overzichtje van een jaar geleden hier:https://topgear.nl/autoni...atterij-elektrische-auto/), maar het is wel iets waar je even heel goed aan moet rekenen.
Je krijgt bij een EV accu van 60kWh van 8k ook niet een gratis auto.... Tweedehands model 3-tjes doen momenteel 15k, dat is het dubbele en geen garantie hoe de accu er aan toe is.

Tesla is trouwens fout bezig: ze zijn bezig van het accu pakket een dragend deel van de auto te maken waardoor je geen losse modules meer kan vervangen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:18
bilgy_no1 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:21:
[...]

Ik weet niet of dat beeld van de dure EV batterij nog wel klopt.
Sja, dat is wel een NMC batterij he, niet LFP die 8000 cycles aan kan.

Verder zijn Eve 280k cellen nu bij nkon te koop voor €80 per 0.9kWh, €1280 voor 16 stuks / 14.4 kWh @ 48V, als consument. Daar kan geen EV tegenop.

Leveranciers van packs rekenen nog een vrij dikke marge bovenop de cel prijs maar dat gaat wel veranderen als er meer concurrentie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
w00key schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:55:
[...]

Sja, dat is wel een NMC batterij he, niet LFP die 8000 cycles aan kan.

Verder zijn Eve 280k cellen nu bij nkon te koop voor €80 per 0.9kWh, €1280 voor 16 stuks / 14.4 kWh @ 48V, als consument. Daar kan geen EV tegenop.

Leveranciers van packs rekenen nog een vrij dikke marge bovenop de cel prijs maar dat gaat wel veranderen als er meer concurrentie is.
Nee, die 60 kWh batterijen van Tesla zijn wel degelijk LFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
koboy schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:46:
[...]

Die 8k is dan een mazzeltje geweest. Google leert mij dat de prijs afhankelijk is van het moment, en inclusief inbouwen tot 20k kan gaan.... Losse tweedehands modules voor de model S van 5kWh doen momenteel €800.
2 jaar geleden kwam er uit de VS een absurde quote voor een Ioniq5 LR van $30k. Waarschijnlijk een dealer die er geen zin in had en liever de auto total loss had zodat hij een nieuwe kon verkopen. De waarheid zal over het algemeen ergens er tussenin liggen (overzichtje van een jaar geleden hier:https://topgear.nl/autoni...atterij-elektrische-auto/), maar het is wel iets waar je even heel goed aan moet rekenen.
Je krijgt bij een EV accu van 60kWh van 8k ook niet een gratis auto.... Tweedehands model 3-tjes doen momenteel 15k, dat is het dubbele en geen garantie hoe de accu er aan toe is.

Tesla is trouwens fout bezig: ze zijn bezig van het accu pakket een dragend deel van de auto te maken waardoor je geen losse modules meer kan vervangen.
Het is inderdaad erg afhankelijk van merk, type en moment. Maar in het algemeen geldt wel dat EV-batterijen heel snel goedkoper worden door de enorm opgeschaalde productie. $100 per kWh voor een battery pack is nu ongeveer het bedrag in China. Grote inkopers betalen waarschijnlijk al minder. 60 kWh zou dan dus ongeveer $6000 of minder kosten. Wat ze vervolgens nog rekenen voor de montage en andere bijkomende kosten is een tweede.

Tesla heeft overigens verschillende batterijen. Dat van die ingepakte cellen klopt volgens mij wel voor de Long Range (NMC) batterijen. Die zijn opgebouwd uit cilindrische cellen met daartussen een soort thermal past die helpt met koelen of verwarmen. De Standard Range LFP batterijen zijn prismatisch en ik vermoed dat die makkelijker te reviseren zijn. Sommige varianten hebben de BYD Blade battery, anderen een CATL model.

Ik denk dat het praktisch gezien ook niet echt lekker gaat werken. Maar de situatie met een tweede EV voor de deur die veel thuis kan staan en iets terug kan leveren zou toch wel handig kunnen zijn om zoveel mogelijk van de zelf opgewekte PV-stroom te kunnen gebruiken in plaats van deze tegen een negatieve stroomprijs af te rekenen. Dat je dan af en toe ook even op pad kunt met die batterij is ook niet gek.

En met 'gratis' bedoel ik de situatie dat je een EV hebt en op deze manier gebruikt. Stel dat de batterij daardoor veel sneller slijt en je dan de batterij moet vervangen. Dan gaat het dus wel degelijk op dat moment alleen nog om de kosten voor de batterij vervangen. Het moet dan ook nog maar blijken dat die batterij zoveel sneller degradeert en binnen welke termijn je hem moet vervangen. Ze gaan tegenwoordig echt wel honderdduizenden kilometers mee met behoud van minstens 80%. Dat is voor een gemiddelde bestuurder 10 jaar rijden. De gemiddelde boodschappenwagen doet er misschien 15-20 jaar over om 200.000 km aan te tikken. Misschien helpt het juist om de batterij actief te houden met laden en ontladen binnen een bepaald bereik...

Maar goed, het is voorlopig nog vooral een toekomstdroom. Er zijn niet veel EV-modellen op de markt die echt terug kunnen leveren aan een huis op basis van de day-ahead tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:54
bilgy_no1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:07:
[...]

Maar goed, het is voorlopig nog vooral een toekomstdroom. Er zijn niet veel EV-modellen op de markt die echt terug kunnen leveren aan een huis op basis van de day-ahead tarieven.
niet correct. alle auto's met V2L-uitgang kunnen een huis van stroom voorzien. bij mij werkt het heel goed. je sluit de auto gewoon aan op de generatoringang van een hybride omvormer. zo voed je niet alleen je huis, maar laad je ook de thuisaccu's op. het hele systeem is volledig losgekoppeld van het net dankzij een omschakelaar

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Thepawn schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:13:
[...]

niet correct. alle auto's met V2L-uitgang kunnen een huis van stroom voorzien. bij mij werkt het heel goed. je sluit de auto gewoon aan op de generatoringang van een hybride omvormer. zo voed je niet alleen je huis, maar laad je ook de thuisaccu's op. het hele systeem is volledig losgekoppeld van het net dankzij een omschakelaar
Hmm om te beginnen is het nog steeds een minderheid die überhaupt V2L heeft. En binnen die groep is 1x16A de bovengrens van wat kan worden geleverd. Er zijn er ook met minder.

En bijvoorbeeld bij Hyundai/Kia wordt V2H juist uitgesloten. Wellicht werkt jouw manier, maar eerder voor een kleine vakantie cabana dan voor een normale denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Laatst online: 15:54
bilgy_no1 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:19:
[...]

Hmm om te beginnen is het nog steeds een minderheid die überhaupt V2L heeft. En binnen die groep is 1x16A de bovengrens van wat kan worden geleverd. Er zijn er ook met minder.

En bijvoorbeeld bij Hyundai/Kia wordt V2H juist uitgesloten. Wellicht werkt jouw manier, maar eerder voor een kleine vakantie cabana dan voor een normale denk ik.
mijn auto en vele andere kunnen inderdaad 16A leveren, waaronder hyundai en kia. De hybride omvormer heeft een "peak shaving"-functie, dus de belasting van de generator (de auto) is beperkt tot 3kW. Ik denk dat dat meer dan genoeg is. Als ik 8kW in huis nodig heb, komt 3kW van de auto en 5kW van de thuisaccu's (of zonne-energie). Als ik minder dan 3kW nodig heb, gaat de rest naar de thuisaccu. Ik ben een ingenieur en geen expert op het gebied van "vakantie cabana": ik laat ze aan jou over

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gezien ik een nieuw energie-contract aan het uitzoeken ben, zou ik graag de jaarkosten willen weten van elektra met dynamische prijzen. Nu heeft elke leverancier of vergelijker wel een tool, maar die gaan uit van gemiddelde prijzen. Gezien ik ook teruglever, lijkt mij dat je niet kan rekenen met een gemiddelde prijs.

Ik zie dat https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders/vergelijken hier wel (deels) rekening mee houdt, die rekent namelijk met de prijzen tussen 11:00 en 16:00. Maar die weet niet wat ik op welk moment teruglever en percentage direct verbruik etc.. Ik heb het idee dat hier dus een emulatie over gemaakt moet worden. Dat kan natuurlijk met terugwerkende kracht prima over 2024. Bestaan dit soort tools? Of is het helemaal niet nodig om zo precies te rekenen?

Wellicht een combi van de volgende data? https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html en https://jeroen.nl/dynamische-energie/prijzen/historisch en data uit m'n omvormer en/of P1-data?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Cheesy schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:47:
Gezien ik een nieuw energie-contract aan het uitzoeken ben, zou ik graag de jaarkosten willen weten van elektra met dynamische prijzen. Nu heeft elke leverancier of vergelijker wel een tool, maar die gaan uit van gemiddelde prijzen. Gezien ik ook teruglever, lijkt mij dat je niet kan rekenen met een gemiddelde prijs.

Ik zie dat https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders/vergelijken hier wel (deels) rekening mee houdt, die rekent namelijk met de prijzen tussen 11:00 en 16:00. Maar die weet niet wat ik op welk moment teruglever en percentage direct verbruik etc.. Ik heb het idee dat hier dus een emulatie over gemaakt moet worden. Dat kan natuurlijk met terugwerkende kracht prima over 2024. Bestaan dit soort tools? Of is het helemaal niet nodig om zo precies te rekenen?

Wellicht een combi van de volgende data? https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html en https://jeroen.nl/dynamische-energie/prijzen/historisch en data uit m'n omvormer en/of P1-data?
Zoek even op "historische data" in dit topic. Dan vind je de links naar de historische prijzen. De vraag (en het antwoord) komt hier regelmatig terug.

Die simulatie geeft je alleen een beeld van wat je vorig jaar kwijt was geweest zonder verder te sturen op je verbruik. Het is dus niet per se representatief en ook bieden de tarieven van vorig jaar geen zekerheid over wat het dit jaar gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simmersnie
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 14:44
Cheesy schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:47:

Voor zover mij bekend, bestaan daar geen kant-en-klare tools voor.
Met je eigen P1-data, en de overal beschikbare historische dynamische prijzen, zou je zo'n berekening zelf kunnen opzetten, bijvoorbeeld mbv Excel.

Mocht je toevallig je historische P1-data hebben verzameld met de P1-dongle van Homewizard, dan is daar een eenvoudigere methode beschikbaar. De Homewizard-app kan namelijk tarieven met terugwerkende kracht doorrekenen. De dynamische tarieven kent Homewizard zelf. Je hoeft alleen de momenten aan te geven waarop er wijzigingen zijn geweest in de energiebelasting, btw, en opslag van de dynamische energieleverancier (maw een paar prijspunten per jaar).
Ik gebruik het om een schaduwberekening te maken van mijn dynamische energieleverancier (Tibber). En beide (Tibber en Homewizard) berekenen exact hetzelfde (per dag, maand, jaar).
Maar je kunt het dus ook gebruiken om een berekening te maken voor het scenario "Wat als ik de afgelopen periode een andere leverancier had gehad". Kwestie van die paar wijzigingspunten in het tarief in te voeren, en nadien weer terugzetten naar je werkelijke tarief over die periode.

Verder helemaal eens met opmerkingen die @bilgy_no1 maakte:
- Verleden is geen garantie voor toekomst
- Het houdt geen rekening met wijziging in gedrag mbt verbruik (sturen verbruik op prijs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:46
HDoc schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:06:
[...]

Mee eens. Een auto is ontworpen om mee te rijden.

De auto gebruiken als mobiele accu is een soort lapmiddel van het type 10-in-1. Gebruik als huisaccu geeft direct een aantal problemen:
  1. als je thuis bent gebruik je electriciteit die je vervolgens niet in de auto hebt als je weg wil
  2. de accu slijt harden en zoals @koboy al aangaf, dat kan dan nog wel eens duur zijn
  3. als je niet thuis bent, werkt het systeem niet dus als je de wasmachine of droger aanzet en je gaat weg, dan werkt het alsnog niet
Dit is wel erg op onderbuik reageren. Er zijn meerdere studies die beide kanten beweren:

1. Dat V2G SoH verbeterend werkt
2. Dat V2G SoH verslechterend werkt

Punt is dat er nog geen enkele commerciele auto V2G aanbiedt vanaf de fabriek behalve de Renault 5.
Onderzoeken baseren zich dus op concepten die niet vanuit de fabrikant zijn ontwikkelt. Ik denk dat iedere fabrikant die hier mee bezig is een concept gaat ontwikkelen die SoH verbeterend werkt anders schieten ze zichzelf in de voet.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Tnx @Simmersnie en @bilgy_no1 hier kan ik wel even mee verder.
En inderdaad, ik maak me verder geen illusies m.b.t. garantie voor toekomst maar op zo'n manier kan ik wel beter verschillende scenario's doorrekenen óf een bewuste keus maken voor vaste tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:18
Morgen weer best wat uren tegen de €0.40 per kwh inclusief EB aan bij Zonneplan.

Komt toch in de winter heel veel voor. Toch eens bedenken of ik het blij behouden en ga overstappen richting een model contract bij bv VandeBron is gemiddeld €0.27 per kwh iedere uur van de dag.

En ik heb geen zaken buiten wasmachine wat ik doe sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:20
Otto Jans schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:13:
Morgen weer best wat uren tegen de €0.40 per kwh inclusief EB aan bij Zonneplan.

Komt toch in de winter heel veel voor. Toch eens bedenken of ik het blij behouden en ga overstappen richting een model contract bij bv VandeBron is gemiddeld €0.27 per kwh iedere uur van de dag.

Wat wil je zelf graag horen? Ja er zijn momenten dat de prijs boven die van een vast contract liggen. En ja, mensen hebben nou eenmaal cognitieve dissonantie. Zeker als het om geld gaat.

Om mijn eigen situatie te schetsen met alleen maar een wasmachine/droger/vaatwasser die ik kan sturen en een warmtepomp die zelf aanspringt als hij het nodig vindt: verbruik deze maand van 1000 kWh en een gemiddelde kWh-prijs van 27,7 cent.

Lekker laten want zodra de temperaturen gaan stijgen en de zon gaat schijnen, dan gaat mijn energierekening weer naar negatief en betaalt Tibber mijn energierekening (zolang er nog gesaldeerd mag worden :+)

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 16:27

De warmtepomp draait hier tot nu toe gemiddeld deze maand op 30ct/kWh, van die paar uurtjes iets hoger tarief lig ik niet echt wakker. Maar om 36 cent nou direct tegen de 40 cent aan te noemen, vind ik jezelf op de kast jagen. Al je posts hier lezend, denk ik dat jij je prettiger voelt bij een vast contract.
Edit: ter vergelijk iets wat ik écht kan sturen: de auto is tot dusver met gemiddeld 24ct/kWh geladen en dat levert totaal gemiddeld 27,4ct/kWh op.

[ Voor 8% gewijzigd door Blackraven op 29-01-2025 14:35 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key

Ik zou nu even lekker niks doen en wachten op een goede aanbieding. Hou de vergelijkers in de gaten en doe mee met collectieve inkoop via VEH en Consumentenbond. Samen inkopen levert vaak een mooie prijs op.

Zeker zonder EV, Zonnepanelen of batterij is vast gewoon goedkoper als je beetje oplet. Ik heb nu 19.5 cent vast en mijn verbruik is 3000 kWh hoger in de dure winter door warmtepomp, dus no way dat ik die 3000 x 27-28 cent kan compenseren met zomerstroom, dat was afgelopen jaar maar 22 / 23 cent in mei - juli, daarna snel weer duurder.

19.5 cent incl EB en opslag was mij nooit gelukt in 2022-2024 via Zonneplan / Tibber, niet eens voor 1 maand, laat staan een heel jaar incl winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
een model contract bij bv VandeBron is gemiddeld €0.27 per kwh iedere uur van de dag.
Begrijp ik je verkeerd, of heb jij de cijfers niet goed?
https://vandebron.nl/mode...oor%20een%20modelcontract

[ Voor 10% gewijzigd door Cheesy op 29-01-2025 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:59

Idem als @Joarie Tot nu toe deze maand verbruik van 1100 kWh (incl. opladen EV) met een gemiddelde prijs van 27,19 ct. Best aardig als je bedenkt dat in januari weinig zon en wind is geweest. Je moet je niet blindstaren op de hoogste prijs maar kijken naar het gemiddelde per dag.
Best tevreden mee en inderdaad als de zon weer aan kracht wint zullen de prijzen gaan dalen. Ter indicatie: In 2024 had ik een gemiddelde prijs van 23,25 ct. Maar al veel gemeld in dit topic: Een energiecontract op basis van Dynamische prijzen is niet voor iedereen geschikt!

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 16:27
Details tarieven en prijsopbouw modelcontract
De totale leveringsprijs voor elektriciteit is 0,43902 per kWh voor enkeltarief, 0,45476 voor normaal tarief en 0,42421 voor daltarief.
|:(

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HDoc
  • Laatst online: 27-08 09:14
krizzziz schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:53:
[...]
Dit is wel erg op onderbuik reageren. Er zijn meerdere studies die beide kanten beweren:

1. Dat V2G SoH verbeterend werkt
2. Dat V2G SoH verslechterend werkt

Punt is dat er nog geen enkele commerciele auto V2G aanbiedt vanaf de fabriek behalve de Renault 5.
Onderzoeken baseren zich dus op concepten die niet vanuit de fabrikant zijn ontwikkelt. Ik denk dat iedere fabrikant die hier mee bezig is een concept gaat ontwikkelen die SoH verbeterend werkt anders schieten ze zichzelf in de voet.
't Is niet zozeer vanuit de onderbuik reagerend. Ik sta er neutraal in maar heb er eerder over nagedacht en hier ben ik op uit gekomen. Natuurlijk zou het kunnen werken en natuurlijk kan het een effect hebben. Tegelijk staan er duidelijke nadelen tegenover, zie mijn opsomming. Ik weet niet wat je bedoeld met "verbeterend" of "verslechterend", is dat voor wat betreft de batterij, voor het elektriciteitsnet of het gebruiksgemak en wat dit met de door mij genoemde bezwaren te maken heeft. Misschien kan je daar wat duidelijker in zijn?

Voor mij is V2L/V2G net zoiets als de schroevendraaier op je Zwitserse zakmes. Kan soms heel handig zijn en ja, ik gebruik hem soms ook. Maar als ik ga klussen gebruik ik toch een gewone schroevendraaier. Vergelijk het ook met zo'n ouderwetse tussenfitting voor een gloeilamp waar je een stekker in kon steken. Reuzehandig als je geen stopcontact voorhanden hebt maar in een normaal huis zie je ze nooit - omdat iedereen gewoon degelijke stopcontacten in de muur heeft laten bouwen.

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:23
Sinds 1 januari bij Tibber. Een onbekende hoeveelheid zonnepanelen op het dak (huurwoning - ongeveer 1700 kWh per jaar productie volgens de omvormer). Helaas niet gasloos, woning is nog net van het overgangsjaar). Wel elektrisch koken. Geen elektrische auto. Wel een partner die geen rekening houdt met de prijzen (gelukkig weet ze niet hoe de wasmachine en wasdroger werken, en de vaatwasser start ik vaak).

Tot nu toe €0,282 gemiddeld (bij 266 kWh deze maand). Eens kijken hoe het in de zonnige maanden gaat uitpakken (met de niet zo zuinige mobiele airco's overdag). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:18
Die cijfers stonden in het modelcontract topic en zijn goedkoper gemiddeld dan Zonneplan als ik het goed zie:

walletje-w in "Modelcontracten, van 1 januari tot 1 juli 2025"

[ Voor 6% gewijzigd door Otto Jans op 29-01-2025 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Otto Jans schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:33:
[...]

Die cijfers stonden in het modelcontract topic en zijn goedkoper gemiddeld dan Zonneplan als ik het goed zie:

Dat zijn tarieven zonder btw en overheidsheffingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Otto Jans schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:33:
[...]

Zoals @Cheesy al zegt: in dat topic staan de tarieven ex btw EN ex energiebelasting.
Allemaal leuk en aardig als je me in of meer afneemt wat je teruglevert. Voor een overschot aan afname betaal je meer dan 40 cent, en voor een overschot teruglevering krijg je maar 2 cent.....
Afgelopen jaar was prut qua PV opbrengst, voor mij in 2H24 gelijke afname en teruglevering ipv overschot. Wel tegen 6,8 cent ex energiebelasting.
Of een modelcontract goedkoper was geweest hangt vooral af van de tarief periode en of er op euro of kWh gesaldeerd wordt.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 10:43

rik

rik schreef op woensdag 4 december 2024 @ 11:16:
Inkoop- en terugleververgoeding: € 0,02528 per kWh
Vaste kosten: € 7,49 per maand

Zowel een inkoopvergoeding als een verkoopvergoeding vind ik niet vreemd, het lijkt me dat het bedrijf ook dynamische kosten maakt (administratie, risicopremie). Omdat de verkoopvergoeding alleen ná salderen wordt gerekend, heb ik de indruk dat ze saldering goed toepassen (namelijk wegstrepen van kWh, op jaarbasis).
Heeft iemand toevallig al ervaring met Essent variabele tarieven? Ik twijfel tussen Essent en Frank, maar was voorheen wel tevreden met Essent iig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Het gaat om het gemiddelde per jaar, niet om een aantal wat hogere momenten tijdens een paar winterdagen, je moet ook de dalen meerekenen en de lagere zomertarieven. En kan je nog iets meer sturen zoals bijv. vaatwasser en droger?

Hier over januari 24,06 ct/kWh incl. belasting & BTW over 983 kWh afname en 34,77 ct/kWh teruglevering over 88 kWh. Vorig jaar januari was dat 24,19 ct/kWh, dus hier blijven we zeker dynamisch.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:33
Taro schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:40:
[...]

Hier over januari 24,06 ct/kWh incl. belasting & BTW over 983 kWh afname en 34,77 ct/kWh teruglevering over 88 kWh. Vorig jaar januari was dat 24,19 ct/kWh, dus hier blijven we zeker dynamisch.
Dat zijn hele nette waardes zeg! Maar hoe kan het dat je gemiddelde terugleveringstarief zo hoog is? Daarvoor moet je dan toch vooral terugleveren tijdens de moment dat energie heel duur is. Dat klinkt als niet zo logisch, of mis ik iets?

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Rossi46 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:57:
[...]

Dat zijn hele nette waardes zeg! Maar hoe kan het dat je gemiddelde terugleveringstarief zo hoog is? Daarvoor moet je dan toch vooral terugleveren tijdens de moment dat energie heel duur is. Dat klinkt als niet zo logisch, of mis ik iets?
Heb sinds november een thuisaccu in gebruik, 14 kWh om mee te handelen en sinds een weekje een andere 2,5 kWh accu in gebruikgenomen met daarop 2 DC aangesloten zonnepanelen die eergisteren eindelijk voor het eerst vol was door de zonneopbrengst. Die zal vanaf nu iedere dag vanaf 17:00 de inhoud legen richting het huishouden. Dat was vandaag maar 0,3 kWh, dus zet nog weinig zoden aan de dijk, maar de komende maanden zal dat natuurlijk oplopen.

Met die 14 kWh handel ik. Die heeft het teruglevertarief verhoogd, maar het afnametarief ook. Zonder accu waren beide tarieven lager geweest omdat ik ook extra heb geladen op duurdere momenten om daarna bijv. op de 1,20 Euro/kWh piek van recent wat terug te kunnen leveren.

En sinds eind december een 2e EV (Nu 82 kWh + 54 kWh bruto), waardoor we maximaal kunnen profiteren van lage tarieven. Op een aantal momenten bijv. tegelijkertijd met de 11 kW laadpaal en 3 kW mobiele stopcontactlader geladen. Door de thuisaccu zijn hoge tarieven hier nu ook welkom :)

Zie nu al uit naar de zomer, als de auto's op vrijdag redelijk leeg thuis aankomen, dan kunnen we als er genoeg opeenvolgende goedkope uren zijn in de praktijk waarschijnlijk zo'n 100-120 kWh op de zondagen erin knallen. In totaal hebben we hier dus nu bruto 153 kWh om te vullen.

Dit was bijv. afgelopen maandag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0acB0DaIGrsSLKNzbXcczaOCOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32OfeU4sk3YFb5IU9pYNyggs.jpg?f=fotoalbum_large

En de 20e met een leuk gemiddeld teruglevertarief, waarbij dus wel het afnametarief daardoor ook is verhoogd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTRlzRhUOa6g767peg0NJiPyMwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpwljJeKqfZ7A3Gm6rVQ4mKA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 29-01-2025 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:33
Taro schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:12:
[...]

Heb sinds november een thuisaccu in gebruik, 14 kWh om mee te handelen en sinds een weekje een andere 2,5 kWh accu in gebruikgenomen met daarop 2 DC aangesloten zonnepanelen die eergisteren eindelijk voor het eerst vol was door de zonneopbrengst. Die zal vanaf nu iedere dag vanaf 17:00 de inhoud legen richting het huishouden. Dat was vandaag maar 0,3 kWh, dus zet nog weinig zoden aan de dijk, maar de komende maanden zal dat natuurlijk oplopen.
Aha, ik dacht al, het moest wel zoiets zijn.

Wat een onwijs gave opstelling trouwens. Kost flinke centen om zover te komen, maar daarna wordt het inderdaad reuze interessant 👌

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Rossi46 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:57:
[...]

Zie signature.
17 kWh thuisaccu
Dat is 1 van de 40000 huishoudens met een accu, van 8.3M totaal, 0.5%. Die moeten wel een dynamisch contract, anders heeft inkopen en verkopen weinig nut.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

w00key schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:05:
[...]
Dat is 1 van de 40000 huishoudens met een accu, van 8.3M totaal, 0.5%. Die moeten wel een dynamisch contract, anders heeft inkopen en verkopen weinig nut.
Voor de volledigheid: Ik ga nu mijn 3e dynamische jaar in, de accu is daar pas recent bijgekomen. Daarvoor was dynamisch voor mij ook al de betere keuze.

De vaatwasser, wasmachine en droger draaien hier altijd in de goedkoopste uren. De nieuwe wasmachine heeft daarvoor nu ook native ondersteuning ingebouwd, de andere apparaten gebruiken gewoon de uitgestelde start optie, of draaien voornamelijk zondagmiddag (doorgaans de goedkoopste uren van de week).

Voorheen deden we ook veel apparaten pas aan de lader als ze leeg waren, tegenwoordig laden we veel van die apparaten eens in de 2-3 weken even op zondagmiddag op bij lage tarieven. Klinkt wat overdreven, maar de gordijnmotoren doen het sinds we dat zo aanvliegen altijd ipv dat ze halverwege blijven stilstaan, de powerbanks, tandenborstels, scheerapparaten, tablets, etc. zijn ook nooit meer tussendoor leeg, etc. ;)

De EV laden we nu ook al vrij lang dynamisch, dat helpt ook enorm in de kosten en is vooral mogelijk door de keuze voor een slimme laadpaal.

En wat mij betreft moet je problemen altijd omdraaien in voordelen als dat kan, dus ipv op te zien tegen pieken kan je ze ook omzetten in een voordeel. Nou is dat niet de primaire reden waarom/waarvoor ik de accu's heb, maar het zijn wel allemaal bewuste keuzes en onderdeel van een strategie die we steeds verder doorvoeren. Steeds meer onderdelen ervan zijn geautomatiseerd en kosten ons dus geen extra aandacht of moeite. De thuisaccu's, laadpaal en wasmachine spelen native in op dynamische tarieven en voor veel andere apparaten worden slimme stekkers icm Home Assistant en de Cheapest Hours integratie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:23
w00key schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 23:05:
[...]

Zie signature.

[...]

Nou, da’s al niet misselijk. Als al die 40.000 huishoudens een 17 kWh accu hebben dan hebben we het toch over 17 x 40.000=680 MWh aan accucapaciteit. Optimistische schatting waarschijnlijk maar desondanks zitten we qua vermogen dan toch wel in de orde van grootte van een bescheiden energiecentrale. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Kerngezond schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 02:37:
[...]
Nou, da’s al niet misselijk. Als al die 40.000 huishoudens een 17 kWh accu hebben dan hebben we het toch over 17 x 40.000=680 MWh aan accucapaciteit. Optimistische schatting waarschijnlijk maar desondanks zitten we qua vermogen dan toch wel in de orde van grootte van een bescheiden energiecentrale. :)
Er zijn geen redelijke betrouwbare cijfers voor accu opslag tot 100kWh.
De cijfers die rond zweven zoals die 40 000 zijn voor 2023 van Nationaal Smart Storage Trendrapport, van Dutch New Energy Research en Solar365.
Voor 0-20kWh zou er eind 2023 samen 206MWh zijn en ~39100 systemen, volgens dat trendrapport.

Netwerkbeheerders registeren niet de opslagcapaciteit, maar het vermogen,
(ik heb bij mijn aanmelding enkel de kW hoeven in te vullen).
Als je cijfers van trendrapport iets nauwkeuriger bekijkt, zou er eind 2023 maar ~700 opslag accu's van 20kWh-1MWh zijn, als je een rondje op tweakers maakt krijg je al gelijk de indruk dat wat aan de lage kant is met die meer dan 20kWh hebben en het trendrapport nog al wat aan parallel import buiten de installateurs/groothandels om mist.
In 2024 zijn er zeker enige tienduizenden bijgekomen, zoals de onbalans accu's.

Of het nu 70-100k thuisaccu's zijn, het is een aanzienlijk deel, of het nu epex of onbalans thuisaccu's zijn, van de net iets meer dan 400k die een dynamisch contract hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 17:54
Domba schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 03:33:
[...]

Er zijn geen redelijke betrouwbare cijfers voor accu opslag tot 100kWh.
De cijfers die rond zweven zoals die 40 000 zijn voor 2023 van Nationaal Smart Storage Trendrapport, van Dutch New Energy Research en Solar365.
Voor 0-20kWh zou er eind 2023 samen 206MWh zijn en ~39100 systemen, volgens dat trendrapport.

Netwerkbeheerders registeren niet de opslagcapaciteit, maar het vermogen,
(ik heb bij mijn aanmelding enkel de kW hoeven in te vullen).
Als je cijfers van trendrapport iets nauwkeuriger bekijkt, zou er eind 2023 maar ~700 opslag accu's van 20kWh-1MWh zijn, als je een rondje op tweakers maakt krijg je al gelijk de indruk dat wat aan de lage kant is met die meer dan 20kWh hebben en het trendrapport nog al wat aan parallel import buiten de installateurs/groothandels om mist.
In 2024 zijn er zeker enige tienduizenden bijgekomen, zoals de onbalans accu's.

Of het nu 70-100k thuisaccu's zijn, het is een aanzienlijk deel, of het nu epex of onbalans thuisaccu's zijn, van de net iets meer dan 400k die een dynamisch contract hebben.
En het gekke(??) is dat Tennet? nú ineens met de melding komt dat onbalans al flink is áfgenomen.... 7(8)7
maar dat er wel spélregels moeten komen om alles in het gareel te houden... :O

en dan denk ik (maar ja, wie ben ík..)

áls.... je met die "paar" batterijen als zo'n eind gekomen bent....
waarom dan zo klagen en méér dan vette rekeningen voor terugleveraars opstellen... omdat zíj de veroorzakers zijn??

En nú zien ze de bui hangen dat straks een zéér groot gedeelte van de bevolking/PV-bezitters
gaat schuiven met kWh-tjes en ruim minder gaan afnemen en ruim minder terugleveren....

daarmee gaan de vette bonussen het riool in...
dus beter alvast roeptoeteren dat alles goed gaat en aub NIET verder gaan investeren in batterijen... :+

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:52

Bravo

Second Best

Hansieo schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:14:
[...]

En het gekke(??) is dat Tennet? nú ineens met de melding komt dat onbalans al flink is áfgenomen.... 7(8)7

waarom dan zo klagen en méér dan vette rekeningen voor terugleveraars opstellen... omdat zíj de veroorzakers zijn??

En nú zien ze de bui hangen dat straks een zéér groot gedeelte van de bevolking/PV-bezitters
gaat schuiven met kWh-tjes en ruim minder gaan afnemen en ruim minder terugleveren....

dus beter alvast roeptoeteren dat alles goed gaat en aub NIET verder gaan investeren in batterijen... :+
De afname van de onbalans is deels een gevolg van de maatregelen die TenneT heeft genomen door de prijzen vertraagd vrij te geven om de passieve reserve minder interessant te maken (waaronder Nexus en andere onbalansaccu's). Vooral regeltoestand 2 zou minder voorkomen en voor minder kosten zorgen.

Daarnaast is er de onbalans door terugleveraars die door de energieleveranciers niet goed zijn ingeschat, waardoor onbalans onstaat. Die kosten blijven zolang de opwek niet goed in te schatten is (opklaringen, buien hebben veel invloed) en niet te regelen is door de energieleverancier (behalve de Zonneplan Grid Rewards voor het uitschakelen van je zonnepanelen).

Dus nee, volgens mij is dit verband er niet zoals je nu voorstelt.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:06
[...]

Tennet is (landelijk) van ons allemaal, en doen zaken met de lagere (regionale) netbeheerders (ook voor een gedeelte van ons).
De energiebedrijven (waar jij de factuur van krijgt) die verzinnen de boetes voor het terug leveren en zijn waarschijnlijk van de bonussen ed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 09:18
[...]

Tja... daar zijn we erg goed in in Nederland. Alles kapot reguleren en verbieden. Regeren is vooruitzien zeggen ze wel eens. Nou... dat was ver te zoeken de afgelopen 15 jaar. Dus vaar m'n eigen koers wel. Ga inzetten op meer PV opwek, en een kleine thuis accu na 2027. Daarna kijken we wel weer. Waar nodig op echt koude dagen de pelletkachel weer aan en minder op de L/L airco's stoken.

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:06
Doggieman schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:56:
[...]

Tja... daar zijn we erg goed in in Nederland. Alles kapot reguleren en verbieden. Regeren is vooruitzien zeggen ze wel eens. Nou... dat was ver te zoeken de afgelopen 15 jaar. Dus vaar m'n eigen koers wel. Ga inzetten op meer PV opwek, en een kleine thuis accu na 2027. Daarna kijken we wel weer. Waar nodig op echt koude dagen de pelletkachel weer aan en minder op de L/L airco's stoken.
Zo gauw iets een onderdeel is van de koopkracht blinkt de politiek niet uit in onpopulaire maatregelen. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
[...]
De amplitude, de mate van overshoot is afgenomen, niet het aantal kwartieren met regeltoestand 2.
Het aantal kwartieren met regeltoestand 2 is zo ongeveer verdubbelt in een jaar tijd. Als BRP's zouden streven naar balans van eigen portofolio, zijn er ook kwartieren met regeltoestand 2 <10%, alleen met de komst van grote PV-systemen en accu-opslag kan deze op basis van verwachting alvast in eerste minuten van een kwartier een positie in nemen op basis van verwachting. Geeft de balans delta aan dat het toch anders wordt, start de rally om eigen portofolio in balans te brengen, door grote PV-systemen uit te schakelen of die afgeschakeld zijn vanwege het aanbod in te zetten en accu's van ontladen naar laden te switchen of omgekeerde. Daar zou de vermogens verandering van 20%per minuut van het vrij beschikbare regelvermogen helpen, dat deze minder MWh's in zet. alleen die zitten nu over duizenden aansluitingen verspreidt en vaststellen of dat ook gevolgd wordt is lastig. Als ook dat BRP niet actief instructies hoef te geven, daar de klanten reageren op balans delta die gepubliceerd wordt.

Bijv Zonneplan zal inmiddels tegen de 5000 onbalans accu's hebben, 50MW verdeeld over op evenveel aansluitingen, die bovenop het gebruikelijke verbruik van de aansluitingen komt of die wel met 10MW/minuut op of afregelt, is ook niet 1-2-3 vast te stellen.

Tennet mag en heeft maar beperkte hoeveelheid vermogen, die ze mogen contracteren op gedeeld in 3 groepen, FCR om primair voor 50,0 hz te houden, 110-210MW waarvan minimaal 33MW in Nederland gecontracteert dient te zijn, aFRR 390MW (weet de bandbreedte niet) en mFRR ~ 1000MW (noodvermogen) die pas eigenlijk na de eerste minuten wordt ingezet, was ooit dat de FCR & aFRR de eerste 5 minuten zou moeten kunnen opvangen.

Het mechanisme is niet meer van deze tijd, 500MW die Tennet ter beschikking heeft tegen een snel groeiend vermogen van >1GW, niet enkel thuisaccu's, die in seconden kan schakelen of van vermogen veranderen.

Het zijn niet enkel klein verbruikers die schuiven, het is meer dat er vermogen is die in seconden van 0 naar 100% kan en bij accu's zelf van -100% naar +100% en dat daar steeds mee vermogen van vrij aanstuurbaar is.
Terwijl het bedoelt was om het afschakelen/storing vann een centrale of transportleiding op te vangen en zoiets als een gascentrale heeft minuten nodig voor deze op vol vermogen is en heeft marginale brandstofkosten, tegen over nagenoeg geen kosten die een accu heeft of 50% of 100% vermogen van wordt ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edek
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-03 22:21
Hi, naast ons dynamisch contract hebben wij binnenkort ook zonnepanelen. Wij willen het opladen van de elektrische auto plaatsen in dan wel de goedkoopste stroomuren, danwel de uren waarin wij het meeste zonnestroom opwekken. Om dat te doen moeten we wel een idee hebben van wat de opwek wordt morgen.

Kent iemand hier een goede applicatie die de opwek van een Enphase thuisinstallatie 24u van te voren kan voorspellen? Als die er niet is dan zal ik er zelf een schrijven en opensource publiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Edek schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:09:
Hi, naast ons dynamisch contract hebben wij binnenkort ook zonnepanelen. Wij willen het opladen van de elektrische auto plaatsen in dan wel de goedkoopste stroomuren, danwel de uren waarin wij het meeste zonnestroom opwekken. Om dat te doen moeten we wel een idee hebben van wat de opwek wordt morgen.

Kent iemand hier een goede applicatie die de opwek van een Enphase thuisinstallatie 24u van te voren kan voorspellen? Als die er niet is dan zal ik er zelf een schrijven en opensource publiceren.
Bedoel je iets als https://meteoserver.nl? Hebben ook een API: https://meteoserver.nl/zon-weer-API.php.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Voor €45 per maand denk ik dat hij hem dan inderdaad beter zelf kan schrijven. Kan anders niet echt uit voor een particulier lijkt mij?

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Doggieman schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:51:
[...]

Voor €45 per maand denk ik dat hij hem dan inderdaad beter zelf kan schrijven. Kan anders niet echt uit voor een particulier lijkt mij?
Ik gebruik de optie gratis via https://github.com/corneel27/day-ahead/, dus die gebruikt mogelijk een andere gratis API van dezelfde website. Die Home Assistant Add-on houdt wel rekening met de te verwachten zonneopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
Taro schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:54:
[...]

Ik gebruik de optie gratis via https://github.com/corneel27/day-ahead/, dus die gebruikt mogelijk een andere gratis API van dezelfde website. Die Home Assistant Add-on houdt wel rekening met de te verwachten zonneopbrengst.
Top tip! 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:32
bij meteoserver heb je enkele tientallen api calls gratis per maand en kun je makkelijk een paar keer per dag gratis de zonverwachting ophalen. Ook solcast levert je de daadwerkelijke opbrengst op, ook gratis, en er is vast een integratie met HA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:01
Ik gebruik hier voor binnen ha voor met de addon forcast.solar
Per zet pv regel je deze dienst in.
Maar het blijft een forecast...

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doggieman
psdata schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 07:53:
[...]

Ik gebruik hier voor binnen ha voor met de addon forcast.solar
Per zet pv regel je deze dienst in.
Maar het blijft een forecast...
Ja... deze ken ik. Gebruik hem ook voor m'n 4 SMA omvormers. Ieder netjes ingesteld voor hoek en richting en locatie . Maar ik vind hem persoonlijk niet echt geweldig. Soms aardig goed, maar vaak ook een beste afwijking. Niet goed genoeg om daar echt wat mee te kunnen in mijn geval. Wat je zelf ook aangeeft.... het blijfy een forecast 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1

Als je wilt optimaliseren op kosten dan moet je die twee los zien van elkaar.

- Auto gaat laden op de goedkoopste uren
- PV schakelt uit wanneer de prijs negatief is. Afhankelijk van hoeveel je produceert (en je leverancier*) is dit onder €0,00 (als je PV teruglevering meer is dan wat je afneemt) of onder -€ Energiebelasting - inkoopkosten.

Check sowieso even de voorwaarden bij je leverancier tav teruglevering. *Sommige brengen daar namelijk extra kosten voor in rekening. Daar moet je dus sowieso niet zitten. Zie topic start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:27

Ik gebruik hier zelf Solcast voor. Bij de gratis versie mag je 2 PV-installaties op 1 locatie toevoegen. Via een API kan je eenvoudig de voorspellingen voor de komende dag(en) ophalen.

Als je Home Assistant gebruikt, dan kan je EMHASS hier ook voor gebruiken. Die gebruik ik zelf ook voor voorspellingen en het aansturen van een aantal apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edek
Hi, dank allen voor deze tips! Solcast, forcast.solar, EMHASS, meteoserver, day-ahead zijn allemaal goede referentie materiaal. Ik zal ze bekijken en naast elkaar leggen. Wat mij opvalt is dat de meeste van deze modellen werken op basis van een vooraf geconfigureerd geometrisch model, in plaats van te calibreren op historische data. Ze hebben waarschijnlijk moeite dus met bijv. schaduwval bijhouden. Ik denk dat het daarom de moeite waard is om een op de data gecalibreerd model ernaast zetten om te kijken of dat daadwerkelijk betere performance geeft.

Het is jammer dat er geen Tweakblogs meer bestaat, als er een vergelijkbare manier is om op Tweakers de uitkomsten van zo'n soort onderzoek te delen dan zou ik dat graag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmaster
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-09 20:22
morgen wordt ook veel zon verwacht, dan vallen mij de tarieven eigenlijk best wel tegen. Ja ik weet het weinig wind, Maar in nederland zou de vraag naar stroom minder moeten zijn omdat veel panelen morgen de hele dag zelf stroom opwekken> Daarom vallen mij de tarieven erg tegen.
Ik kan zelf geen panelen nemen helaas dus ik heb puur een dynamisch tarief om het liefst mogelijk elk moment van de dag lagere tarieven te hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bilgy_no1
Tmaster schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:34:
morgen wordt ook veel zon verwacht, dan vallen mij de tarieven eigenlijk best wel tegen. Ja ik weet het weinig wind, Maar in nederland zou de vraag naar stroom minder moeten zijn omdat veel panelen morgen de hele dag zelf stroom opwekken> Daarom vallen mij de tarieven erg tegen.
Ik kan zelf geen panelen nemen helaas dus ik heb puur een dynamisch tarief om het liefst mogelijk elk moment van de dag lagere tarieven te hebben.
Totaal vermogen aan PV is iets van 24 GW. Maar in deze tijd van het jaar levert dat op het meest zonnige moment van de dag misschien 3-4 GW aan vermogen op. Gemiddeld wordt zo'n 15 GW gevraagd in Nederland. De invloed van PV is dus nog relatief klein.

Bovendien wordt de prijs bepaald door de laatste stroomproducent die nodig is om de verwachte vraag voor de volgende dag te kunnen voorzien. De prijs van die laatste bieder geldt dan voor alle producenten als de 'day ahead' prijs.

Vanaf ongeveer april-augustus gaan er momenten komen dat PV de hele vraag (en meer) kan voorzien. Dan duiken de prijzen in de min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:01
@Taro

Je doet het beter dan mij. Maar alsnog tevreden. Februari ben ik zeer benieuwd naar. Zou fijn zijn als je dan weer kan posten om te vergelijken. Ben benieuwd of lokale aansturing via HA echt beter is dan de Sigen AI.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yK0-0AWg44vdmBw1sW6NwOSdEP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/89n4eY8o7gIeJbt5cg6Hu1wN.png?f=fotoalbum_large

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Edek
Om de off-topic discussie over voorspelde zonnepanelen productie hier af te sluiten, heb ik een nieuwe topic gestart: Productie Zonnepanelen Bijhouden & Voorspellen - Nieuwe Tool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bschnitz schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 11:45:
@Taro

Je doet het beter dan mij. Maar alsnog tevreden. Februari ben ik zeer benieuwd naar. Zou fijn zijn als je dan weer kan posten om te vergelijken. Ben benieuwd of lokale aansturing via HA echt beter is dan de Sigen AI.

[Afbeelding]
:)

Ik ben nogal competitief ingesteld, dus altijd in voor een challenge, maar waar zou je dan voor willen gaan?
  1. De laagst mogelijke afnameprijs
  2. De hoogst mogelijke terugleverprijs zonder de laagst mogelijke afnameprijs te beïnvloeden.
  3. De hoogst mogelijke terugleverprijs ten koste van de laagste afnameprijs
Mijn persoonlijke doel is/was: De laagst mogelijke afnameprijs icm zo hoog mogelijke spread tussen inkoop en verkoop. Met andere woorden: De laagst mogelijke energierekening over heel het jaar heen en dus geen stroom inkopen om daarna voor nauwelijks winst te verkopen. Dus ook bijv. wat duurder inkopen als je dat heel duur kunt verkopen, dat is nadelig voor je gemiddelde afnametarief, maar positief voor je energierekening. Nadeel is dat je dan niet meer mee kunt doen met het wedstrijdje ver plassen wie de laagste afnameprijs heeft, maar goed, doe je het voor de buhne of je eigen huishoudboekje ;)

In een ander topic vroeg men of ik de RTE van de thuisaccu kon delen als ik deze op nul op de meter zou instellen, zodat die vergeleken kan worden met de round trip efficiency van andere accu's. Maar als ik nul op de meter instel gaat dat wel ten koste van bovenstaande gemiddeldes en mijn huishoudboekje. Vind het zelf wel een interessante case om uit te zoeken en dat mag wel wat Euro's kosten, maar ik kan niet 2 doelen tegelijkertijd nastreven.

Ik ga voor een zo laag mogelijk afnametarief, waarbij ik bereid ben dat te verhogen als ik de extra en iets duurdere inkoop later weer veel duurder kan verkopen. Dus een zo laag mogelijke totale energierekening.

[ Voor 28% gewijzigd door Taro op 01-02-2025 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Taro schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:40:
[...]

Ik ben nogal competitief ingesteld, dus altijd in voor een challenge, maar waar zou je dan voor willen gaan?
  2. De hoogst mogelijke terugleverprijs zonder de laagst mogelijke afnameprijs te beïnvloeden.
Mijn persoonlijke doel is/was: De laagst mogelijke afnameprijs icm zo hoog mogelijke spread tussen inkoop en verkoop. Met andere woorden: De laagst mogelijke energierekening over heel het jaar heen en dus geen stroom inkopen om daarna voor nauwelijks winst te verkopen. Dus ook bijv. wat duurder inkopen als je dat heel duur kunt verkopen, dat is nadelig voor je gemiddelde afnametarief, maar positief voor je energierekening. Nadeel is dat je dan niet meer mee kunt doen met het wedstrijdje ver plassen wie de laagste afnameprijs heeft, maar goed, doe je het voor de buhne of je eigen huishoudboekje ;)

In een ander topic vroeg men of ik de RTE van de thuisaccu kon delen als ik deze op nul op de meter zou instellen, zodat die vergeleken kan worden met de round trip efficiency van andere accu's. Maar als ik nul op de meter instel gaat dat wel ten koste van bovenstaande gemiddeldes en mijn huishoudboekje. Vind het zelf wel een interessante case om uit te zoeken en dat mag wel wat Euro's kosten, maar ik kan niet 2 doelen tegelijkertijd nastreven.

Ik ga voor een zo laag mogelijk afnametarief, waarbij ik bereid ben dat te verhogen als ik de extra en iets duurdere inkoop later weer veel duurder kan verkopen. Dus een zo laag mogelijke totale energierekening.
Ik ga hier effe uurtje over nadenken hoe en wat en dan probeer ik dat zo kort en duidelijk mogelijk duidelijk te maken.

Denk dat we hier een mooie challenge uit kunnen halen + vergelijk kant en klaar vs tweakers optimized.

💪

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 15:14
bilgy_no1 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 13:45:
[...]

Totaal vermogen aan PV is iets van 24 GW. Maar in deze tijd van het jaar levert dat op het meest zonnige moment van de dag misschien 3-4 GW aan vermogen op. Gemiddeld wordt zo'n 15 GW gevraagd in Nederland. De invloed van PV is dus nog relatief klein.

Bovendien wordt de prijs bepaald door de laatste stroomproducent die nodig is om de verwachte vraag voor de volgende dag te kunnen voorzien. De prijs van die laatste bieder geldt dan voor alle producenten als de 'day ahead' prijs.

Vanaf ongeveer april-augustus gaan er momenten komen dat PV de hele vraag (en meer) kan voorzien. Dan duiken de prijzen in de min.
Dat valt dan best wel tegen. Hier ligt 23 kWp en momenteel 13.00 ongeveer levert het hele zootje toch 8 kW. Dat is ruim 1/3 van kWp. Dus je zou van die 24 GW eigenlijk ook wel 8 GW kunnen verwachten zou je zeggen.

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Bschnitz schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Ik ga hier effe uurtje over nadenken hoe en wat en dan probeer ik dat zo kort en duidelijk mogelijk duidelijk te maken.

Denk dat we hier een mooie challenge uit kunnen halen + vergelijk kant en klaar vs tweakers optimized.

💪
Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

RikHa schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:26:
[...]

Dat valt dan best wel tegen. Hier ligt 23 kWp en momenteel 13.00 ongeveer levert het hele zootje toch 8 kW. Dat is ruim 1/3 van kWp. Dus je zou van die 24 GW eigenlijk ook wel 8 GW kunnen verwachten zou je zeggen.
Ach, met 2700Wp zit ik hier nu (piek v/d dag) op 2150W...... Je merkt dat de dagen langer worden en de zon hoger komt. (Panelen liggen 45° helling, vrijwel vol op het zuiden).
Wat ik ook zag is dat in de SolarEdge app nu historische tarieven beschikbaar zijn onder Instellingen - Elektriciteitstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
koboy schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:48:
[...]

Ach, met 2700Wp zit ik hier nu (piek v/d dag) op 2150W...... Je merkt dat de dagen langer worden en de zon hoger komt. (Panelen liggen 45° helling, vrijwel vol op het zuiden).
Wat ik ook zag is dat in de SolarEdge app nu historische tarieven beschikbaar zijn onder Instellingen - Elektriciteitstarief.
Dat is netjes! Bij mij ligt alles alle kanten op behalve noord dus zo'n piek ga ik nooit krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bschnitz
Taro schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:40:
[...]

We kunnen dit wel met elkaar mengen met wat drempelwaarden denk ik. Mijn voorstel.

Challenge:
Taro's HA vs Bschnitz SigenStore AI.
Tweak vs kant en klaar.

Regels:
  • Salderen buiten beschouwing laten in je formule, het is alvast 2027.
  • Inkoop is dus met alle belastingen en vergoeding leverancier, zoals in de ZP app.
  • Verkoop hetzelfde.
  • Verkopen mag bij overschot zelf geproduceerd energie als de accu 100% vol is, zou niet eens weten hoe ik dit tegen kan gaan.
  • Inkoop voor verkoop mag als de winst "significant" is, dat is alles boven 15cent per kWh. Voorbeeld: 30cent inkoop all-in tarief vs verkoop 45cent all-in tarief.
Doelen: Simulatie situatie 2027 en later. Welke kosten kan je verwachten met een batterij in februari?
  • Inkoop kWh zo laag mogelijk houden (Zelfverbruik verhogen)
  • Inkoopprijs per kWh zo laag mogelijk houden
  • Verkoopprijs per kWh zo hoog mogelijk houden
Do you accept this challenge 😤?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bschnitz schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:21:
[...]

💪
Wat je natuurlijk niet moet vergeten is dat 2 verschillende huishoudens met 2 verschillende schema's en andere energiebehoeften ook appels met peren vergelijken wordt. Keiharde conclusies kunnen we er toch niet aan verbinden. Sowieso deel ik mijn Zonneplan totalen regelmatig.

Voorbeeld: Normaal gesproken werk ik maandag thuis, komende maandag moet ik bij hoge uitzondering wel naar het werk en dus ben ik vandaag verplicht voor 28 ct/kWh te laden. De EV's staan beide op 20-25%, dus daar moet wat bij. Ik kies vandaag voor 1 EV laden met 1,5 uur a 11 kW en morgenmiddag de ander 1,5 uur a 11 kW en dan hopelijk di/woe/do weer goedkoop verder laden. Ga je met een ICE naar het werk, dan speelt deze factor niet mee. En dit kan natuurlijk ook in je voordeel werken bij lage tarieven. Dus 1 op 1 vergelijken is sowieso onmogelijk, maar desondanks wel leuk :)

Edit: Inmiddels had je al gereageerd, kom ik op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:09
Je kan natuurlijk ook kijken naar het netto tarief.
Dus als je 20 koopt voor 30 en vervolgens 8 verkoopt voor 40 heb je onder de streep dus 12 gekocht voor circa 23 cent per stuk.
Dan maakt het niet uit of je wel niet inkoopt/handelt of wat je eigen verbruik wel of niet is, dan gaat het puur om het relatieve eindresultaat.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bschnitz schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:36:
[...]

We kunnen dit wel met elkaar mengen met wat drempelwaarden denk ik. Mijn voorstel.

Challenge:
Tweak vs kant en klaar.

Regels:
  • Inkoop is dus met alle belastingen en vergoeding leverancier, zoals in de ZP app.
  • Verkoop hetzelfde.
  • Verkopen mag bij overschot zelf geproduceerd energie als de accu 100% vol is, zou niet eens weten hoe ik dit tegen kan gaan.
  • Inkoop voor verkoop mag als de winst "significant" is, dat is alles boven 15cent per kWh. Voorbeeld: 30cent inkoop all-in tarief vs verkoop 45cent all-in tarief.
Doelen: Simulatie situatie 2027 en later. Welke kosten kan je verwachten met een batterij in februari?
Ja, 1 vraagje nog: Bedoel je ook max eigen zonnestroom opslaan dus zo min mogelijk naar het laten lopen? Want ik heb bijv. panelen op ZO/ZW/NW en die op ZO/NW leveren altijd terug voor gemiddeld hogere tarieven dan die op ZW. Dus daarom is het voor mij nadelig om bijv. alle zonnestroom op te slaan, wat ik zelf doe is alleen op de goedkoopste momenten een en ander laden, daardoor verbruik ik vaak op dat moment ook max eigen zonnestroom.

En wat is jouw situatie verder? Want bij heel afwijkende situaties heeft dit vergelijk geen zin :)
  • 1 EV met 82 kWh bruto
  • 1 EV met 54 kWh bruto
  • 17 kWh accu, waarvan afgerond 14 kWh AC laden/ontladen en 2,5 kWh alleen PV laden en AC ontladen
  • 3 Warmtepompen en HR-ketel, dus combinatie van elektriciteit en gas.
  • Een vrouw die hier steeds minder rekening mee houdt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 17:54
Bschnitz schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:36:
[...]

Challenge:
Tweak vs kant en klaar.

Regels:
  • Verkoop hetzelfde.
@Taro @Bschnitz
*O* :9B

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Taro schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:50:
[...]

Ja, 1 vraagje nog: Bedoel je ook max eigen zonnestroom opslaan dus zo min mogelijk naar het laten lopen? Want ik heb bijv. panelen op ZO/ZW/NW en die op ZO/NW leveren altijd terug voor gemiddeld hogere tarieven dan die op ZW. Dus daarom is het voor mij nadelig om bijv. alle zonnestroom op te slaan, wat ik zelf doe is alleen op de goedkoopste momenten een en ander laden, daardoor verbruik ik vaak op dat moment ook max eigen zonnestroom.

En wat is jouw situatie verder? Want bij heel afwijkende situaties heeft dit vergelijk geen zin :)
  • 1 EV met 82 kWh bruto
  • 1 EV met 54 kWh bruto
  • 17 kWh accu, waarvan afgerond 14 kWh AC laden/ontladen en 2,5 kWh alleen PV laden en AC ontladen
  • 3 Warmtepompen en HR-ketel, dus combinatie van elektriciteit en gas.
  • Een vrouw die hier steeds minder rekening mee houdt ;)
Zie mijn sig. Staat alles in :)

ZP zijn Z90% en W10%.
Geen gas, alles elektrisch.
2P huishouden, 3/2 werk/thuis allebij.
1x per week auto laden.

Volgens mij was ons verbruik in kWh wel vergelijkbaar in januari, ik neem aan dat dit in februari dat dan ook is.

Uiteindelijk inderdaad wat lastiger te vergelijken. Maar om die reden ook 3 punten ;)

Je kan ze proberen om allemaal te halen of toch te focussen op 2.

Its in the game 😜

We kunnen ook nog een 4de verzinnen voor een 50/50 kans.

Mijn WP moet nu ook snachts wat werk doen met die kou. Niet voordelig, maar dat maak ik wel weer goed later.

[ Voor 3% gewijzigd door Bschnitz op 01-02-2025 15:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bschnitz schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:55:
[...]

Zie mijn sig. Staat alles in :)

ZP zijn Z90% en W10%.
Geen gas, alles elektrisch.
2P huishouden, 3/2 werk/thuis allebij.
1x per week auto laden.

Volgens mij was ons verbruik in kWh wel vergelijkbaar in januari, ik neem aan dat dit in februari dat dan ook is.

Uiteindelijk inderdaad wat lastiger te vergelijken. Maar om die reden ook 3 punten ;)

Je kan ze proberen om allemaal te halen of toch te focussen op 2.

Its in the game 😜

We kunnen ook nog een 4de verzinnen voor een 50/50 kans.

Mijn WP moet nu ook snachts wat werk doen met die kou. Niet voordelig, maar dat maak ik wel weer goed later.
Laten we het bij die 3 punten houden, ik doe gewoon mijn best en zie wel waar we op uitkomen :) Deal.

4 persoons huishouden hier met 2 kids die heel veel computeren in namiddag en avond. Beide auto's worden +-1,5x per week vol geladen.

En check: Vermoed dat jij netto wel teruglevert per jaar? Wij hier niet, dus moet meer inkopen.

Heb al met vrouw en kinderen afgesproken dat we de vaat vanaf nu onder de douche schoonmaken als we er toch onder staan (gas ipv stroom) en bij hoge tarieven gaan BBQ'en ipv oven en afzuigkap gebruiken. Dus dit kan niet mis gaan ;) Nee geintje natuurlijk.

Ps. in je sig staat 12.00 Wp, moet 12.000 Wp zijn neem ik aan?

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 01-02-2025 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:43

EmHaKa

harêuh

V_ger schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:47:
Je kan natuurlijk ook kijken naar het netto tarief.
Dus als je 20 koopt voor 30 en vervolgens 8 verkoopt voor 40 heb je onder de streep dus 12 gekocht voor circa 23 cent per stuk.
Dan maakt het niet uit of je wel niet inkoopt/handelt of wat je eigen verbruik wel of niet is, dan gaat het puur om het relatieve eindresultaat.
Wel als je een idealist bent. Maar niet in de echte wereld.
Het rendement van laden en ontladen is geen 100%, dus daarmee heb je verliezen.
De omvormer neemt 3 tot 8% bij het laden en ook weer bij het ontladen.
De accu's nemen ook nog eens 5 tot 10%
En de accu's slijten, dus daar gaat weer 2 tot 10 ct/kWh

Dus als je die 20 kWh koopt voor 30 ct/kWh ben je 6 euro armer en zitten er 17,6 kWh in de accu's
Om daarna 8 kWh te verkopen heb je dus 9,1 kWh nodig uit de accu's.
Dus dan heb je nog maar 8,5 kWh over, terwijl je 6-3,20= 2,80 euro hebt uitgegeven.
Ondertussen zijn de accu's voor 40 (8x5) ct afgeschreven waardoor je 3,20 euro kwijt bent.
Die 8,5 kWh in de accu's leveren minder dan 8 kWh op als je die wilt gebruiken, die kosten dus meer dan 40 ct/kWh 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themeparktommy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-08 19:44

themeparktommy

Pretparkgek!

Die gasprijs is ook lekker aan het stijgen. We zitten al op 1,43 per m3

Grafisch Ontwerper, 999 Games

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:09
EmHaKa schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:33:
[...]

Wel als je een idealist bent. Maar niet in de echte wereld.
Het rendement van laden en ontladen is geen 100%, dus daarmee heb je verliezen.
De omvormer neemt 3 tot 8% bij het laden en ook weer bij het ontladen.
De accu's nemen ook nog eens 5 tot 10%
En de accu's slijten, dus daar gaat weer 2 tot 10 ct/kWh

Dus als je die 20 kWh koopt voor 30 ct/kWh ben je 6 euro armer en zitten er 17,6 kWh in de accu's
Om daarna 8 kWh te verkopen heb je dus 9,1 kWh nodig uit de accu's.
Dus dan heb je nog maar 8,5 kWh over, terwijl je 6-3,20= 2,80 euro hebt uitgegeven.
Ondertussen zijn de accu's voor 40 (8x5) ct afgeschreven waardoor je 3,20 euro kwijt bent.
Die 8,5 kWh in de accu's leveren minder dan 8 kWh op als je die wilt gebruiken, die kosten dus meer dan 40 ct/kWh 8)7
Dat zit al in het feit dat ik minder verkoop dan koop. En dit waren gewoon wat random getallen.

Zo was in januari mijn gemiddelde koopprijs 24,7 cent/kWh. Maar gecorrigeerd met wat ik heb verkocht was mijn effectieve prijs 21,7 cent.
Je hebt gelijk dat als ik geen systeem gehad zou hebben, mijn totale afname minder geweest zou zijn. Maar dan zou ook mijn afname prijs hoger geweest zijn en mijn verkoopopbrengst tevens minder.
Januari was voor mij vooral laag inkopen en pieken vermijden en relatief weinig terugleveren.

Ik heb het nu zo ingesteld dat eigen verbruik uit de accu alleen kan als de huidige prijs meer dan 18% hoger is dan waarvoor ik heb ingekocht of had kunnen inkopen.
Verkopen doe ik alleen als het verschil meer dan 30% is.

[ Voor 8% gewijzigd door V_ger op 01-02-2025 15:45 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Taro schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:15:
[...]

Laten we het bij die 3 punten houden, ik doe gewoon mijn best en zie wel waar we op uitkomen :) Deal.

4 persoons huishouden hier met 2 kids die heel veel computeren in namiddag en avond. Beide auto's worden +-1,5x per week vol geladen.

En check: Vermoed dat jij netto wel teruglevert per jaar? Wij hier niet, dus moet meer inkopen.

Heb al met vrouw en kinderen afgesproken dat we de vaat vanaf nu onder de douche schoonmaken als we er toch onder staan (gas ipv stroom) en bij hoge tarieven gaan BBQ'en ipv oven en afzuigkap gebruiken. Dus dit kan niet mis gaan ;) Nee geintje natuurlijk.

Ps. in je sig staat 12.00 Wp, moet 12.000 Wp zijn neem ik aan?
Nice, challenge is on!

Ja jij je hebt wel wat meer in huis rondlopen maar wel gas, denk dat dit wel goed komt.

Normaal wel, maar nu met de batterij is dat minder de bedoeling. Ik zat op 4K inkoop en 7K verkoop in 2024, dat zat me behoorlijk dwars. Ook in aanloop met 2027 en wat calculaties kwam ik niet heel gelukkig uit. Dus vandaar de accu.

Dus ik heb meerdere projecten thuis lopen voor optimalisatie icm met een dynamisch contract.

Mijn vrouw heb ik al in 2024 "getraind" om te begrijpen hoe het werkt.... zodat dit me niet dwars gaat zitten in 2025. 😬.

We zijn nu op het niveau dat ze begrijpt dat het niet slim is om de regendouche vol open te zetten. Blijkt dat die dan na 15min op is, wie had dat gedacht (ik).

Na uitleg dat 25% open ook goed is, zwaartekracht is immers gratis, met het voordeel dat ze dan 30+ minuten warm water heeft. Toen was ze direct om 🥸.

Lang verhaal kort, ipv 10c in een 200L tank over te houden heb ik nu 35c over en kost me dit minder kWh om weer naar 51c te brengen. Besparing van minimaal 250kWh per jaar of meer.

Anyway tarieven voor morgen zijn bijzonder ongunstige start voor ons. Wordt focus op zelfverbruik en minimalisatie inkoop.

Let the games begin! 👆

PS: sig aangepast. Goed gezien. Thx.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Bschnitz Ja, de start is niet lekker en vanochtend de accu's al wat opgeladen voor 28 ct/kWh. Maar goed, nog 27 dagen te gaan en beide dezelfde shit start :)

Laad jij de EV overigens ook nog ergens anders, bijv. op werk of onderweg? Wij hier beide 100% thuis.

Wordt tijd dat het weer eens lekker gaat waaien, dergelijke periodes zorgen helaas niet voor extra zieltjes voor dynamische tarieven. Sprak recent een familielid die aangaf dat hij toch weer naar vast was overgestapt, want dat was goedkoper. Keek ik bij zijn tarieven: 42 ct/kWh dal en 44 ct/kWh piek 8)7 Veel mensen baseren hun keuze helaas nog op de dynamische pieken en niet op het gemiddelde over een heel jaar, maar goed, hun probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Taro schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:07:
@Bschnitz Ja, de start is niet lekker en vanochtend de accu's al wat opgeladen voor 28 ct/kWh. Maar goed, nog 27 dagen te gaan en beide dezelfde shit start :)

Laad jij de EV overigens ook nog ergens anders, bijv. op werk of onderweg? Wij hier beide 100% thuis.

Wordt tijd dat het weer eens lekker gaat waaien, dergelijke periodes zorgen helaas niet voor extra zieltjes voor dynamische tarieven. Sprak recent een familielid die aangaf dat hij toch weer naar vast was overgestapt, want dat was goedkoper. Keek ik bij zijn tarieven: 42 ct/kWh dal en 44 ct/kWh piek 8)7 Veel mensen baseren hun keuze helaas nog op de dynamische pieken en niet op het gemiddelde over een heel jaar, maar goed, hun probleem.
Yea same hier. Kom er niet omheen. De accu gaat nu ook avonds uit om stroom te besparen en gewoon het sluipverbruik te accepteren.

Laad zoveel mogelijk thuis, soms op werk als ik niet terug kan zonder te laden, maar dat is bijzonder zeldzaam. Alle palen zijn eigenlijk altijd bezet als ik op werk aankom, dat door mensen die 15min of minder van werk vandaan wonen 😮‍💨.

Ik heb al wat zieltjes over. Wel met uitleg dat dit de dure periode is. December en januari.

Mijn argument is altijd deze, dan zijn ze om. Ook vertellen dat je elke maand hetzelfde betaald en aan het einde de afrekening krijgt helpt enorm.
  • Vast contract: 10 maanden te duur en 2 maanden goedkoop.
  • Dynamisch contract: 10 maanden goedkoop en 2 maanden duur.
Dus wil liever 10 maanden opgelicht worden of 2?

Mijn moeder wordt helaas gediscrimineerd. Die wilde naar next energy en die wilden op eens €500 borg, anders mocht ze geen klant worden. 8)7

Haar verbruik is enorm laag en ze betaald altijd haar rekeningen. Geen schulden, geen BKR. €1500 spaargeld.

Maar omdat ze in de bijstand zit doen ze dat. Echt geen style en wat mij betreft niet OK |:(

Toen was ze er klaar mee, volgend jaar nog eens proberen bij een andere leverancier die wel normaal kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-09 22:21

K van k

18x 400 wp oost-west

Ook wel zitten kijken voor dynamisch alvast,contract loopt eind augustus af.
Maar heb geen accu's wel zonnepanelen en ik weet het niet hoor.
Denk dat het voor mij na 2027 wel rendabel kan zijn dynamisch, of gooi veranda ook vol.
Heb nu woning voor en achter vol en had 5 jaar best contract 4 jaar lang 5 € per maand betaald en kreeg ik nog ook geld terug.Nu ev erbij en warmtepomp/boiler 230 liter. Dus op 60€ gezet iets teveel nog. Maar kijk nergens naar, denk een 8500 kwh per jaar.
De veranda vol is om in de winterdagen m'n uur verbruik wat af te dekken, en in de zomer kan het de ev in en dan misschien weer uit zetten mocht dat terugleverboete er nog op zitten.
verbruik van maart tot oktober in de nacht is een 500 a 600 kwh dus met thuisaccu bespaar ik dan bijna niets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
N.a.v. mijn vraag eerder in dit topic heb ik de historische data van 2024 opgehaald van jeroen.nl.
Vervolgens heb ik dit naast mijn data van Enelogic gezet. Dit was voor mij nog niet geheel eenvoudig omdat ik normaal niets met scripten of coderen doe, maar met hulp van ChatGPT toch de data binnengekregen met een python-scriptje. Vervolgens met Power Query gefilterd naar hele uren en de levering en teruglevering naar 1 rij geconverteerd.

Resultaat is onderstaande, hopelijk heb ik nergens een foutje zitten. Ik heb de tarieven van 2025 gebruikt om beter te kunnen vergelijken met vaste contracten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqlDVQXnaa01kUn6Dczpc6aGBtw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SyurYw9mujSCRu4xvIBq2TTe.png?f=fotoalbum_large
(rode stippen zijn verbruik >0,1 kWh. Voor teruglevering gebruik ik groene stippen, en daartussen oranje)

Nu nog even vergelijken met vaste contracten. Dat had ik wel maar dan met grove data over vandaag-12 maanden, gezien dat een ander verbruik geeft niet combineerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Cheesy schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 19:24:
N.a.v. mijn vraag eerder in dit topic heb ik de historische data van 2024 opgehaald van jeroen.nl.
Vervolgens heb ik dit naast mijn data van Enelogic gezet. Dit was voor mij nog niet geheel eenvoudig omdat ik normaal niets met scripten of coderen doe, maar met hulp van ChatGPT toch de data binnengekregen met een python-scriptje. Vervolgens met Power Query gefilterd naar hele uren en de levering en teruglevering naar 1 rij geconverteerd.

Resultaat is onderstaande, hopelijk heb ik nergens een foutje zitten. Ik heb de tarieven van 2025 gebruikt om beter te kunnen vergelijken met vaste contracten.

[Afbeelding]
(rode stippen zijn verbruik >0,1 kWh. Voor teruglevering gebruik ik groene stippen, en daartussen oranje)

Nu nog even vergelijken met vaste contracten. Dat had ik wel maar dan met grove data over vandaag-12 maanden, gezien dat een ander verbruik geeft niet combineerbaar.
Je hebt zonnepanelen? Nextenergy saldeert foutief, dus daar gaat je wekomstpremie.....
Even goed rekenen met ook een correct salderende leverancier dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
koboy schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 20:27:
[...]

Je hebt zonnepanelen? Nextenergy saldeert foutief, dus daar gaat je wekomstpremie.....
Even goed rekenen met ook een correct salderende leverancier dus.
Klopt, zonnepanelen. Nextenergie komt bij de vergelijkers op jaarbasis als goedkoopste uit de bus, dat zit 'm inderdaad in die korting.
Maar ik was zeker van plan nog een paar andere leveranciers door te rekenen.

[ Voor 13% gewijzigd door Cheesy op 01-02-2025 21:02 ]

Pagina: 1 ... 261 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels