Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Stefannn schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:35:
[...]

Dat zou je voor een groot deel in de nacht moeten kunnen plannen.
Als je de boel snachts opwarmt kan het om 8:00 uit. Vanaf dat moment warmt het buiten ongeveer net zo snel op als dat je vloer afkoelt en houd je het redelijk constant.
Tussen 12:00 en 17:00 zal je een run moeten doen voor de (dure) avond.
Ik kan met deze temperaturen de warmtepomp echt niet 2 uur uitzetten. Dan koelt het 2 graad af en moet ik met de stooklijn spelen om het weer op temperatuur te krijgen.

Daarbij gaat het echt niet alleen om de pieken. Over de hele dag is het duurder.

Ik zal eens wat gaan rekenen aan mijn warmtepompverbruik hoe zich dat verhoudt met flexibele prijzen.

[ Voor 13% gewijzigd door Maasluip op 20-01-2025 13:43 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thepawn
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:37
[...]

Dat zou je voor een groot deel in de nacht moeten kunnen plannen.
Als je de boel snachts opwarmt kan het om 8:00 uit.
dat is in theorie mooi. Ik heb geen elektrische warmtepomp, maar ik vraag me af of die 's nachts, als de buitentemperatuur lager is, wel efficiënt werkt. De compressor bevriest dan. En bovendien, kunnen de buren het geluid van de motor horen als ze slapen? Dit is niet het juiste onderwerp om deze details te bespreken, maar ik twijfel of ik voor een elektrische warmtepomp ga, omdat er veel onzekerheden zijn (voor mij). de EV laadt 's nachts lekker op met 11 kW, zonder enig geluid te maken, en precies op het moment dat je hem niet hoeft te rijden.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:55
Maasluip schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:39:
[...]

Ik kan met deze temperaturen de warmtepomp echt niet 2 uur uitzetten. Dan koelt het 2 graad af en moet ik met de stooklijn spelen om het weer op temperatuur te krijgen.

Daarbij gaat het echt niet alleen om de pieken. Over de hele dag is het duurder.

Ik zal eens wat gaan rekenen aan mijn warmtepompverbruik hoe zich dat verhoudt met flexibele prijzen.
Twee graden afkoelen in 2 uur? Da's best veel voor een huis met een warmtepomp waar je ervan uitgaat dat het huis goed geïsoleerd is. Zou een buffervat misschien helpen om wat thermostatische stabiliteit in het systeem te krijgen? Want twee uur zou bij een goed geïsoleerd huis toch wel te overbruggen moeten zijn en het zou precies genoeg zijn om een beetje om de echte prijspieken heen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:35
Kerngezond schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:10:
Twee graden afkoelen in 2 uur? Da's best veel voor een huis met een warmtepomp waar je ervan uitgaat dat het huis goed geïsoleerd is. Zou een buffervat misschien helpen om wat thermostatische stabiliteit in het systeem te krijgen? Want twee uur zou bij een goed geïsoleerd huis toch wel te overbruggen moeten zijn en het zou precies genoeg zijn om een beetje om de echte prijspieken heen te werken.
Het kan ook zijn dat de stooklijn erg krap staat afgesteld. De stooklijn bepaalt hoeveel warmte er toegevoegd wordt. Als dat erg krap is dan kan het lang duren voordat het huis weer op temperatuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

Dus dan moet ik met verminderd vermogen en met een lagere COP, want kouder, de dag inlopen 's nachts.

Toch zou dat hier ook een uitdaging worden. 'S nachts moet hij op geluidsreductiemodus en draait de compressor op 70% (?) max. Met het defrostfeest van de afgelopen dagen vraag ik mij af of het dan nog wel comfortabel blijft.
Thepawn schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:39:
[...]

dat is in theorie mooi. Ik heb geen elektrische warmtepomp, maar ik vraag me af of die 's nachts, als de buitentemperatuur lager is, wel efficiënt werkt. De compressor bevriest dan. En bovendien, kunnen de buren het geluid van de motor horen als ze slapen? Dit is niet het juiste onderwerp om deze details te bespreken, maar ik twijfel of ik voor een elektrische warmtepomp ga, omdat er veel onzekerheden zijn (voor mij). de EV laadt 's nachts lekker op met 11 kW, zonder enig geluid te maken, en precies op het moment dat je hem niet hoeft te rijden.
Dan neem je geen elektrische warmtepomp, maar waar wil je je warmtepomp anders op laten draaien, stoom? Of ben je hybride t.o.v. full-electric aan het afwegen, bedoel je dat?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-09 07:55
Maasluip schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:32:
[...]

Maar in de wintermaanden trek ik zo 20 kWh per dag (warmtepomp) wat vrijwel niet te sturen is. In de zomer is dat verbruik er totaal niet. Dus 10 cent duurder in de winter vergeleken met de zomer tikt wel lekker aan.
Yes. En zelfs uitschieters van €0.80 tot €1 per uur afgelopen weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:34

EmHaKa

harêuh

Thepawn schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:56:
[...]
op mijn home assistant heb ik zonneplan, nordpool en entsoe al geconfigureerd. heb je een aangepaste template sensor die ze combineert? deel het alsjeblieft
Zoals een echte Tweaker ben ik liever weken aan het programmeren om maar iemand anders code niet te hoeven gebruiken. 8)
Ik heb het allemaal in PHP geschreven, omdat het centraal op de spotswitch.net webserver draait.
Na een paar biertjes kwamen we namelijk tot de conclusie dat het niet zo slim is als alle huishoudens telkens alle prijzen moeten verzamelen. Er zijn dan vele duizenden (tot miljoenen) huishoudens hetzelfde aan het doen.
Beter is het als er een tiental webservers komen die dit werk doen en alleen mbv een API de aan/uit condities doorgeven aan de randapparatuur thuis. Dit kan van schakelstekkers tot domotica zijn.
De code wil ik wel publiceren, maar het is denk ik alleen bruikbaar op een LAMP server.
Dit is bijvoorbeeld de gevraagde combineer functie:

function twothree($Arin):float {

if ( count($Arin)>2 ) {
// bepaal afstand tot andere
foreach ( $Arin as $Key => $K1 ) {
$fault[$Key]=0;
foreach ( $Arin as $K2 ) {
$fault[$Key]+=abs($K1-$K2)*10;
}
}
// verwijder die ene met de grootste afstand
$maxfault=0;
foreach ( $fault as $F1 ) {
if ( $F1>$maxfault) $maxfault=$F1;
}
foreach ( $Arin as $Key => $K1 ) {
if ( $fault[$Key]==$maxfault ) {
unset($Arin[$Key]);
break;
}
}
}
// bereken gemiddelde van rest
$sum=0;
foreach ( $Arin as $K1 ) {
$sum+=$K1;
}
return round($sum/count($Arin), 5);
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

phicoh schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:24:
[...]

Het kan ook zijn dat de stooklijn erg krap staat afgesteld. De stooklijn bepaalt hoeveel warmte er toegevoegd wordt. Als dat erg krap is dan kan het lang duren voordat het huis weer op temperatuur is.
Als de stooklijn te ruim staat dan warmt het huis op en gaat de WP uit en moet het weer een graad kouder zijn om hem weer aan te laten gaan en dan trekt hij veel meer vermogen als wanneer je doorstookt.
Dus IMHO moet de stooklijn zo staan dat het huis niet of nauwelijks opwarmt. Dan heeft mijn WP nog een power knop om meer temperatuur te genereren en zo dus wel op te warmen.

Waarbij ik dan ook moet zeggen dat ik het principe van een stooklijn niet handig vind, of iig is het regelgedrag van mijn Panasonic met een stooklijn gewoon onhandig.
Dat je zelf een stooklijn op moet zoeken om de Ta te bepalen terwijl de thermostaat ook gewoon een temperatuurvoeler heeft dus ook zelf moet kunnen bepalen hoe ver hij moet opstoken om de temperatuur te halen en ver hij moet dalen om de tempertuur constant te houden.

[ Voor 23% gewijzigd door Maasluip op 20-01-2025 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 17:12
Maasluip schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:54:
[...]

Als de stooklijn te ruim staat dan warmt het huis op en gaat de WP uit en moet het weer een graad kouder zijn om hem weer aan te laten gaan en dan trekt hij veel meer vermogen als wanneer je doorstookt.
Dus IMHO moet de stooklijn zo staan dat het huis niet of nauwelijks opwarmt. Dan heeft mijn WP nog een power knop om meer temperatuur te genereren en zo dus wel op te warmen.

Waarbij ik dan ook moet zeggen dat ik het principe van een stooklijn niet handig vind, of iig is het regelgedrag van mijn Panasonic met een stooklijn gewoon onhandig.
Dat je zelf een stooklijn op moet zoeken om de Ta te bepalen terwijl de thermostaat ook gewoon een temperatuurvoeler heeft dus ook zelf moet kunnen bepalen hoe ver hij moet opstoken om de temperatuur te halen en ver hij moet dalen om de tempertuur constant te houden.
ik dénk.... dat verlagen/uitzetten omdat de kWh prijzen aan de hoge kant zijn, fout is.

Ja, je huis gaat écht afkoelen met deze buiten temperaturen en méér dan je denkt
(zit ook in de massa / constructie warmte welke afneemt!)

Als je de pomp dan éxtra hard laat werken om de schade in te halen,
gaan de defrosts je om de oren vliegen met deze buitentemperaturen én hoge vochtigheid.
Defrosts zijn kWh slurpers ( en dat wil je juist besparen..) én comfort inboeters.
m2c

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:12
[...]

Met dit weer niet nee.
Maar als het warmer is dan 5 waarschijnlijk wel.
Nb… ik moet het zelf nog maken. Staat voor volgend seizoen op het programma.

Ik stook zelf nu op 86% van de max (ten opzicht van 24uur vol vermogen dus).
Bij 5 graden gaat dat naar 65%. Dan kan je dus 8 dure uren vermijden.

Nb. Er zijn tweakers die dat voor elkaar hebben.
Ik heb nu ook al een vrij bijzondere regeling, die optimaliseert naar “minder start/stops”.
In mijn geval is ‘s nachts draaien geen probleem want ik heb een water/water warmtepomp.

[ Voor 13% gewijzigd door Stefannn op 20-01-2025 16:09 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

Stefannn schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:06:
[...]

Met dit weer niet nee.
Maar als het warmer is dan 5 waarschijnlijk wel.
Nb… ik moet het zelf nog maken. Staat voor volgend seizoen op het programma.

Ik stook zelf nu op 86% van de max (ten opzicht van 24uur vol vermogen dus).
Bij 5 graden gaat dat naar 65%. Dan kan je dus 8 dure uren vermijden.
Waarschijnlijk wel ja, maar dan valt het verbruik ook alleszins mee :P

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:12
silverball schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:09:
[...]

Waarschijnlijk wel ja, maar dan valt het verbruik ook alleszins mee :P
35% lager ja.
Maar wel over ongeveer 8x zoveel weken

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:21
Willempie27 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:28:
[...]

Denk ik ook. Als je daar niet tegen kan moet je gewoon vast nemen. Zeker als je er ook nog stress van krijgt.
Wat doe je als je gisteren een pakket aandelen gekocht hebt dat vandaag ineens flink in waarde daalt? Verkoop je dan je aandelen en zet je dan je resterende geld na het nemen van je verlies op een spaarbankrekening? Ik zou zeggen: geef het 1 jaar en houd maandelijks bij hoeveel er bij- en afgeschreven wordt. In maand twaalf maak je de balans op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het waait weer en toch hoge tarieven. Was dat niet verwacht of zal het een andere reden hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7aLW4iqgKOUjnLidPmvltA-63jU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtoiSfvZjis1kin5hVgn4nk5.jpg?f=fotoalbum_large
Overigens hybride warmtepomp hier en bij veel wind vaak meer energieverbruik dan bij windstil. Qua tarieven vaak net het tegenovergestelde, goedkoper wanneer het waait, en dat lijkt elkaar wel redelijk te compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:28
Ketelklets kwam met het energie weerbericht
https://ned.nl/nl/energieweerbericht

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Hansieo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:00:
[...]

ik dénk.... dat verlagen/uitzetten omdat de kWh prijzen aan de hoge kant zijn fout is.

Ja, je huis gaat écht afkoelen met deze buiten temperaturen en méér dan je denkt
(zit ook in de massa / constructie warmte welke afneemt!)

Als je de pomp dan éxtra hard laat werken om de schade in te halen,
gaan de defrosts je om de oren vliegen met deze buitentemperaturen én hoge vochtigheid.
Defrosts zijn kWh slurpers ( en dat wil je juist besparen..) én comfort inboeters.
m2c
Ik ben het niet met je eens. Ik zet mijn wp niet uit maar ik laat hem harder/zachter draaien door stooklijnverschuiving toe te passen: harder bij lage prijzen en zachter bij hoge prijzen. Dat geeft deze vermogenscurve voor gisteren en vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtVw2Ma9bMobTTu8BLgw2rPmndY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dYYknrf7ZDfELlVOKG3EzSJB.png?f=fotoalbum_large
De piek gisterochtend komt van het opwarmen van de boiler.
De getoonde prijs is excl opslagen(energiebelasting, btw enz).
Mijn verbruik gisteren van de wp was 17 kWh, incl 2 kWh voor de boiler.
Vandaag zit ik tot nu toe op 11 kWh.
Het is hier al dagen rond de -1°C (plus min 0,5 °C).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:04
Hier ook een WP. Ik heb een Nibe en heb "smart price adaptation" geactiveerd. Ondanks dat je nergens kan vinden wat het precies doet, of in welke mate, is wel duidelijk dat ie terug regelt bij hoge prijzen. Uit gaat hij zeker niet met dit weer. Hij draait gewoon 24 uur per dag. 30 kWh per dag is niet raar.
Dat is dus gewoon standaard functionaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 20-01-2025 19:41 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
V_ger schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:39:
Hier ook een WP. Ik heb een Nibe en heb "smart price adaptation" geactiveerd. Ondanks dat je nergens kan vinden wat het precies doet, of in welke mate, is wel duidelijk dat ie terug regelt bij hoge prijzen. Uit gaat hij zeker niet met dit weer. Hij draait gewoon 24 uur per dag. 30 kWh per dag is niet raar.
Dat is dus gewoon standaard functionaliteit.
Jij woont in een kasteel?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54
John245 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:55:
Morgen weer prima dynamische tarieven.
Is natuurlijk huisinstallatie en verbruikers die je hebt afhankelijk.

Ik vind het ook prima, is wel niet zo riant als vandaag dat het na aftrek van dagverbruik nog paar euro overblijft.
Bij zonneplan zit EB in vastelasten verwerkt, moet er nog steeds aan wennen, maar met wat terugleveren voor twee dagen de verbruikkosten verdienen, hebben we ook niet alle dagen in de winter maanden.

Het is wel het eerste jaar dat we in 1e helft van het jaar extreme uurprijzen hebben en ook gelijk flink aantal
(extreem = >200% van opwekkosten met gas incl CO2-heffing)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timieh
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-09 13:08
Ik kwam met zoeken de laatste formule tegen voor HA met Nordpool vanuit 2024.
Heb hem getracht wat aan te passen zit nu op:

code:
1
{{ (current_price*0.21)+(0.0248*1.21) + 0.1228 | float }}

Maar kom net iets hoger dan Tibber prijzen uit.

(heb ook nog zoiets geprobeerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
- platform: nordpool
  VAT: False
  currency: "EUR"
  price_in_cents: false
  low_price_cutoff: 0.9
  region: "NL"
  precision: 3
  price_type: kWh
  additional_costs: >
    {% set VAT = 0.21 %}
    {% set ODE_tax = 0.0248 %}
    {% set opslag = 0.002 %}
    {{ (current_price * VAT)+(0.0248 * VAT) + opslag | float }}

)
Iemand hier al zijn licht over kunnen schijnen?

[ Voor 40% gewijzigd door timieh op 20-01-2025 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bragra
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:54
timieh schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:22:
Ik kwam met zoeken de laatste formule tegen voor HA met Nordpool vanuit 2024.
Heb hem getracht wat aan te passen zit nu op:

code:
1
{{ (current_price*0.21)+(0.0248*1.21) + 0.1228 | float }}

Maar kom net iets hoger dan Tibber prijzen uit.

(heb ook nog zoiets geprobeerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  low_price_cutoff: 0.9
    {% set VAT = 0.21 %}
    {% set ODE_tax = 0.0248 %}
    {% set opslag = 0.002 %}
    {{ (current_price * VAT)+(0.0248 * VAT) + opslag | float }}

)
Iemand hier al zijn licht over kunnen schijnen?
De energiebelasting is per 1 januari 2025 iets verlaagd naar €0.12286

Dit is mijn configuratie (iets lagere opslag bij Zonneplan)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
sensor:
    low_price_cutoff: 1.0
      {% set VAT = 0.21 %}
      {% set tax_kWh = 0.10154 %}
      {% set opslag = 0.0165 %}
      {{ (current_price * VAT ) + (tax_kWh + opslag) * (1 + VAT)|float }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:57
Ik weet niet zeker of dit het goede topic is, maar wellicht kan iemand mij verder helpen.

Wij gaan in mei verhuizen en laten zonnepanelen plaatsen op het dak van het nieuwe huis. In mijn huidige woning maak ik al gebruik van Tibber in combinatie met een elektrische auto en laadpaal (Zaptec Go). Deze laadpaal is gekoppeld aan de app van Tibber om automatisch te kunnen laden wanneer de stroomprijs laag is.

Graag wil ik in het nieuwe huis het laden ook kunnen koppelen aan de opwek van zonne-energie. Nu kan ik natuurlijk ook laden wanneer de zon schijnt, maar het is niet heel handig als de auto op 11 kW gaat laden, terwijl de opwek van zonne-energie wellicht op 3 kW ligt.

Ik ben op zoek naar een leverancier die deze koppeling biedt. Tibber geeft aan dit in de toekomst te gaan aanbieden, mits gebruik wordt gemaakt van een ondersteunde omvormer. Het kan nu nog niet. Ik heb ook een heel gunstig aanbod voor zonnepanelen gehad bij Zonneplan. Ik ben echter wat huiverig voor Zonneplan, omdat zij uitgaan van samenwerking tussen apparaten van hun eigen merk. Ik heb al een laadpaal en ik heb liever geen zonnepanelen met omvormers die alleen met de app van Zonneplan werken. Ik wil überhaupt niet gebonden zijn aan één merk of energieleverancier.

Wie heeft ervaring met het laden op zonnestroom (in combinatie met dynamische tarieven) en kan mij de goede kant op wijzen?

EDIT: kan deze op het topic Thuisladen van je EV deel 2 geplaatst worden? :)

[ Voor 6% gewijzigd door GvNL op 20-01-2025 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Sinds ik de warmtepomp heb (14 november 2023) gemiddeld € 0,25432 tegen spotprijs (incl. BTW, excl. eventuele toeslagen).
Dat valt me heel erg mee. Het zit nu ongeveer op wat je met een vast contract betaalt, dat was het een jaar geleden volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:04
Heb niks gezegd :(

[ Voor 121% gewijzigd door JukeboxBill op 20-01-2025 21:57 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
[...]

Tussen 12:00 en 17:00 zal je een run moeten doen voor de (dure) avond.
Dat is dan bij voorkeur tussen 12 en 15, vaak is er dan een tal in de tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
GvNL schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:50:
Ik weet niet zeker of dit het goede topic is, maar wellicht kan iemand mij verder helpen.

Wij gaan in mei verhuizen en laten zonnepanelen plaatsen op het dak van het nieuwe huis. In mijn huidige woning maak ik al gebruik van Tibber in combinatie met een elektrische auto en laadpaal (Zaptec Go). Deze laadpaal is gekoppeld aan de app van Tibber om automatisch te kunnen laden wanneer de stroomprijs laag is.

Graag wil ik in het nieuwe huis het laden ook kunnen koppelen aan de opwek van zonne-energie. Nu kan ik natuurlijk ook laden wanneer de zon schijnt, maar het is niet heel handig als de auto op 11 kW gaat laden, terwijl de opwek van zonne-energie wellicht op 3 kW ligt.

Ik ben op zoek naar een leverancier die deze koppeling biedt. Tibber geeft aan dit in de toekomst te gaan aanbieden, mits gebruik wordt gemaakt van een ondersteunde omvormer. Het kan nu nog niet. Ik heb ook een heel gunstig aanbod voor zonnepanelen gehad bij Zonneplan. Ik ben echter wat huiverig voor Zonneplan, omdat zij uitgaan van samenwerking tussen apparaten van hun eigen merk. Ik heb al een laadpaal en ik heb liever geen zonnepanelen met omvormers die alleen met de app van Zonneplan werken. Ik wil überhaupt niet gebonden zijn aan één merk of energieleverancier.

Wie heeft ervaring met het laden op zonnestroom (in combinatie met dynamische tarieven) en kan mij de goede kant op wijzen?

Heb je deze sites/product al eens gezien:

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:55

Misschien een andere visie: gewoon laden wanneer dat het goedkoopst is. Vaak zal dit overlappen met je piekproductie van PV. Als er dan nog negatief geprijsde uren met PV overblijven gewoon de PV afknijpen via een geautomatiseerde oplossing (afhankelijk van wel/geen netto teruglevering op jaarbasis moet je dit op de juiste manier definiëren).

Je moet dan voor je nieuwe PV systeem een omvormer nemen die het mogelijk maakt om via dynamische prijzen uit te schakelen. Voorbeelden daarvan worden in dit topic wel genoemd. Ik meen in elk geval Solar Edge.

Zonneplan kan dit ook automatisch doen. Nadeel is dat zij dat alleen doen als je zowel hun PV als dynamische stroom hebt. Voordeel is dat je gecompenseerd wordt als er toch meer of minder stroom nodig is vanwege onbalans. Iets meer rendement dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:42
Maasluip schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:13:
[...]

Sinds ik de warmtepomp heb (14 november 2023) gemiddeld € 0,25432 tegen spotprijs (incl. BTW, excl. eventuele toeslagen).
Dat valt me heel erg mee. Het zit nu ongeveer op wat je met een vast contract betaalt, dat was het een jaar geleden volgens mij niet.
klinkt bekend, via tibber krijg je die informatie min of meer standaard aangeleverd.
wij zitten op een vergelijkbaar getal. Zeker nu de zon echt voor geen meter schijnt, Sessy het nu al een paar keer heeft laten afweten (oeps, laad moment gemist bij " 0 "euro per kwh, dus ontladen met 50 cent per kwh gaat even niet lukken... en dat een paar keer) en de temperaturen rond het nul punt van de afgelopen periode. tja, dan wordt het gewoon wat prijziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
Dynamische contracten in het "nieuws":

Dynamisch contract spekt zonnepaneelbezitter: besparing jaarlijks honderden euro's

En de comments... oh, de comments... |:(

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Niet heel veel anders dan hier. Met een duur uur, of dure dag vliegen hier ook de comments om je oren van mensen die in hun broek schijten en toch liever een vast contract hadden willen hebben.

Waar iedereen overheen lijkt te kijken is dat stroom niet eens zo duur is, althans niet altijd. De prijs komt voornamelijk tot stand door de belastingheffing. Op de minder dure uren van vandaag, betaal je toch zo ongeveer de helft aan belasting. In de zomer is dat relatief nog meer. Ik vind dat raar en exorbitant, maar goed dat is een ander onderwerp.

En weer on topic. Hoe meer je kan sturen, hoe gunstiger dynamisch is. Ik krijg al sinds het begin een hoger bedrag terug voor wat ik verkoop dan wat ik betaal voor afname.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

vanwege de 30 kWh? Dat had ik laatst ook op 1 dag in mijn 2 onder 1 kap woning. 2 airco's die continu (bijna elk uur) aan het defrosten zijn door de hoge luchtvochtigheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• V_ger
de Peer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:56:
[...]

vanwege de 30 kWh? Dat had ik laatst ook op 1 dag in mijn 2 onder 1 kap woning. 2 airco's die continu (bijna elk uur) aan het defrosten zijn door de hoge luchtvochtigheid.
Toffe peer ben jij ;) welkom bij de 30kWh+ club :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:19
Voor de mensen die net dynamisch zijn gegaan en stressen over de hoge prijzen. Ik heb net een jaar Tibber (jan-jan) en kom uit op 700 euro afgetikt voor 3800kwh van stroomnet, simpele berekening, komt uit op 0,184 euro per kwh. Gemiddeld dan 700/12 = 60 euro in de maand. Daar lig ik niet wakker van.
Als ik de gemiddelde prijs kijk in de Tibber app voor 2024, dan geeft deze 21c/kwh aan.

Voor een uitgebreidere bereking kun je meenemen dat ik 8 zonnepanelen heb van 370w, pal op zuid, waarvan ik 1150kwh zelf heb gebruikt, geen electrische auto, all electric huis. Hoeveel teruggeleverd weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Laatst online: 17:12
[...]

mee eens, dito hiero,

600m3 vrijstaand NO Groningen, vrij open landschap.
Gisteren 27,2 kWh met: L/L MHI 2.5 en MHI 3.5, en 10 defrosts per unit.(HW info)
Units draaien 24/7 op comfort temperatuur.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thepawn
  • Laatst online: 20:37
Deze laadpaal is gekoppeld aan de app van Tibber om automatisch te kunnen laden wanneer de stroomprijs laag is.

Nu kan ik natuurlijk ook laden wanneer de zon schijnt, maar het is niet heel handig als de auto op 11 kW gaat laden, terwijl de opwek van zonne-energie wellicht op 3 kW ligt.
Ik heb ook zonnepanelen en EV. Ik denk dat je auto langzaam opladen met alleen zonne-energie niet goed werkt met een dynamisch contract. Je kunt beter op volle snelheid opladen als de prijs het laagst is, dus je bent sneller klaar, en je kunt je overtollige zonne-energie verkopen als de prijs hoger is.

6kWp PV, 15kWh Deye thuisaccu, EV, Zonneplan, HA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Ok L/L verklaart wel het verschil. Hier grondgebonden systeem. Dus buitentemperatuur en vochtigheid heeft geen impact.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
Toch apart.

Hier schijnt al een paar uur de zon en morgen bij Zonneplan geen enkel moment de prijzen onder de €0.30 per Kwh met EB…

Mmm, ok. Gaan ze uit van het weer van gisteren voor prijzen morgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:07
Thepawn schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Ik heb ook zonnepanelen en EV. Ik denk dat je auto langzaam opladen met alleen zonne-energie niet goed werkt met een dynamisch contract. Je kunt beter op volle snelheid opladen als de prijs het laagst is, dus je bent sneller klaar, en je kunt je overtollige zonne-energie verkopen als de prijs hoger is.
Dat denk ik nou ook, kan het even niet met cijfers onderbouwen maar dit klinkt wel het meest logisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

Inderdaad. Hier grondgebonden dus geen impact buitentemperatuur en luchtvochtigheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:16
Otto Jans schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:18:
Toch apart.

Hier schijnt al een paar uur de zon en morgen bij Zonneplan geen enkel moment de prijzen onder de €0.30 per Kwh met EB…

Zonneplan bepaalt die prijzen niet. Day ahead tarieven komen tot stand door een veiling. Edit: en zijn voor alle aanbieders gelijk.

Versimpeld: als binnen een uur de zon voldoende schijnt en wind waait om voor 90% van de vraag te voorzien dan bepaalt alsnog de duurdere 10% het tarief dat alle producenten zullen krijgen voor hun opwek.

Enkel als de goedkope/duurzame opwek de vraag overstijgt zal de prijs (normaliter) zakken onder de grens die we nu zien.

Je kunt een tool zoals energieopwek gebruiken om een inzicht te krijgen in hoeveel (lees:weinig) er momenteel (goedkoop) opgewekt wordt door hernieuwbare bronnen.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
Toch apart.

Hier nog geen straaltje gezien. Nog steeds dike mist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Toch apart.

Het waait nog altijd niet hard. Vanaf donderdag lijkt het beter te worden, meer wind op zee.
@V_ger Toch alweer 3 kWh van de zonnepanelen gekregen.

[ Voor 7% gewijzigd door Maasluip op 21-01-2025 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 11:13
[b]Raymond P schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:50:[/

Je kunt een tool zoals energieopwek gebruiken om een inzicht te krijgen in hoeveel (lees:weinig) er momenteel (goedkoop) opgewekt wordt door hernieuwbare bronnen.
@Smuggler
Misschien is het interessant om het in de opening post te plaatsen. Tevens is veel tekst beetje oud en achterhaald.

Volgens mij is er ook een verwachtingen tool die dit doet voor komende dagen; iemand weet welke?

Of was het iets dat een weersvoorspelling deed en json data uitspuugt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 16:52

Bravo

Second Best

Lord Anubis schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:00:
[...]

@Smuggler
Misschien is het interessant om het in de opening post te plaatsen. Tevens is veel tekst beetje oud en achterhaald.

Volgens mij is er ook een verwachtingen tool die dit doet voor komende dagen; iemand weet welke?

Of was het iets dat een weersvoorspelling deed en json data uitspuugt?
Via de api van ned.nl (waar energieopwek ook haar data vandaan haalt) is ook een forecast van de opwek vanuit zon, wind_land en wind_zee op te halen. Dat geeft een redelijke indicatie wat de prijzen gaan doen.
Of bedoel je een forecast van de prijzen? Dat projectje is op https://energie.theoxygent.nl/ te vinden.

Edit: En als iemand handig genoeg is om die API forecast data in HA te krijgen, dan hoor ik graag hoe! 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Bravo op 21-01-2025 19:32 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
@Bravo
Dank je. Vanavond bekijken. Top
De tweede al eens zien langskomen maar heeft voor zover ik zag geen api, of iig nog niet gevonden.

[ Voor 54% gewijzigd door Lord Anubis op 21-01-2025 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Met je victron toch op de onbalans markt?
YouTube: Breaking: Je Victron-systeem Werkt Nu met de Onbalansmarkt!

maandag overdag al een vreemde melding in mijn vrm

wel met een duur kastje met abbo bij Frank.

Dat kast met een raspi ofzoeis lijkt mij wel wat aan de prijzige kant.
https://solum.energy/checkouts/checkout-indi-box/

[ Voor 19% gewijzigd door habbekrats op 21-01-2025 19:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
habbekrats schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:42:

Klinkt gaaf, maar wel wat nadelen.
- Overstappen naar laten we zeggen niet de best aangeschreven energieboer
- Extra hardware kopen, die toch redelijk aan de prijs is
- Abonnement
- Onduidelijk wat de impact is van het vertraagd beschikbaar stellen van de onbalans prijzen ivm regel toestand 2

Ik wacht wel totdat Tibber of ZP met een native integratie komen. Wellicht is dat moment ook wel nabij.

[ Voor 7% gewijzigd door V_ger op 21-01-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245

Gaaf,

Zou jij je opbrengsten willen delen van de komende dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workzone
  • Registratie: November 2023
Jammer van Frank/Abbo/Prijs van het kastje, maar wel mooi dat het nu in ieder geval mogelijk is met een victron systeem.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@John245 Waar haal jij het idee vandaan dat ik dit in huis heb. Het werkt alleen met Frank energie, ik zit bij zonderplan.

En waarom een extra kastje, je kunt op het cerbo linux doosje best wat extra installeren.

@workzone Ik denk dat het met elk systeem kan mits ze een interface kunnen maken naar je omvormer.

[ Voor 19% gewijzigd door habbekrats op 21-01-2025 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
habbekrats schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:19:
@John245 Waar haal jij het idee vandaan dat ik dit in huis heb. Het werkt alleen met Frank energie, ik zit bij zonderplan.

En waarom een extra kastje, je kunt op het cerbo linux doosje best wat extra installeren.
Je schreef:

"maandag overdag al een vreemde melding in mijn vrm"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
John245 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:20:
[...]

Je schreef:

"maandag overdag al een vreemde melding in mijn vrm"
Er stond maandag een aantal uur een wat cryptische melding bovenaan in het vrm scherm. De dagen ervoor was een andere melding dat men server problemen had e de boel trager was.
Helaas geen screenshot gemaakt.

Toch denk ik dat in de Cerbo door Victron best wel bij te maken is.

Token van je energieboer en data per x minuten wanneer je moet laden of ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba

Let wel op, dat resultaten uit het verleden zeker geen garantie zijn voor de toekomst

Als 2e maatregel om het passief meesturen te ontmoedigen en regeltoestand 2 terug te dringen heeft Tennet, de info voor de afroep van op of afregelen die ze zelf automatisch aansturen voor de balans met vijf minuten vertraging vanaf 3 december 2024 om 09:00 uur geïmplementeerd.
Een tijdelijke maatregel tot er een of meerdere meer definitieve maatregel via netcode geregeld zijn.

*) regeltoestand 2 is dat Tennet binnen het zelfde kwartier om de systeem balans te handhaven zowel op en afregel vermogen moet afroepen vanwege overshoot door te veel vermogen dat passief meestuurt.
Bij regeltoestand 2 is voor elke afwijking van de dag van te voor ingediende programma, met schatting voor elk kwartier van verwachte afname en invoeding, onbalanskosten betalen.

1e maatregel was dat het vermogen maximaal met 20%/min mag stijgen/dalen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workzone
Domba schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:26:
[...]

Let wel op, dat resultaten uit het verleden zeker geen garantie zijn voor de toekomst
En dan heb je 2027 nog, afschaffing salderen.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
habbekrats schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:25:
[...]

Er stond maandag een aantal uur een wat cryptische melding bovenaan in het vrm scherm. De dagen ervoor was een andere melding dat men server problemen had e de boel trager was.
Helaas geen screenshot gemaakt.

Toch denk ik dat in de Cerbo door Victron best wel bij te maken is.

Token van je energieboer en data per x minuten wanneer je moet laden of ontladen.
Naar mijn mening is dit ook met de Cerbo te regelen. Maar het is een leuker verdienmodel als ze zo'n duur kastje kunnen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
workzone schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:37:
[...]
En dan heb je 2027 nog, afschaffing salderen.
Staat er semi los van, als de energiewet in werking treedt (AMVB en 3 ministeriële regeling, die nog door 2e/1e kamer behandeld moeten worden) kan al een onderscheidt gemaakt worden.

In de artikelen voor oa consumentenbescherming die in de wet beeindiging salderingsregeling die aangenomen is, is expliciet opgenomen dat dit geldt voor "zelfopgewekte" energie.

Van het net laden en later aan het net terugleveren is geen zelfopgewekte energie.

Edit: Dienst verleners die tot paar MW aan sturen, zullen waarschijnlijk te maken hebben met weinig regels , om kans te hebben een pool wat ze aansturen te kunnen opbouwen. Hoe meer een dienstverlener meer aan stuurt met meer regels te maken krijgt en van een bepaald vermogen mogelijk zelfs vergunningplichtig voor de dienstverlener.
Een grens zou >300MW kunnen zijn, een vermogen dat Tennet al niet meer zo gemakkelijk kan opvangen, die worden ook voor andere wetten al meldingsplchtig, (AP, cybersecurity etc)

[ Voor 30% gewijzigd door Domba op 21-01-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Domba schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:51:
[...]

Staat er semi los van, als de energiewet in werking treedt (AMVB en 3 ministeriële regeling, die nog door 2e/1e kamer behandeld moeten worden) kan al een onderscheidt gemaakt worden.

In de artikelen voor oa consumentenbescherming die in de wet beeindiging salderingsregeling die aangenomen is, is expliciet opgenomen dat dit geldt voor "zelfopgewekte" energie.

Van het net laden en later aan het net terugleveren is geen zelfopgewekte energie.
Tja, ik zou er niet op vertrouwen dat de ambtenaren die dit hebben opgeschreven weten dat er inmiddels ook thuis batterijen zijn die technisch gesproken niet onder die definitie vallen...

Laat staan dat de meeste politici die erover moeten stemmen enig benul hebben van dit soort zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workzone
Domba schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:51:
[...]

Moet wel uitvoerbaar zijn, hoe willen ze dit gaan meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
workzone schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:04:
[...]

Als je teruglevert in de nacht kan het hoogstens windenergie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
workzone schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:04:
[...]
Het is een gescheiden boekhouding, het is een vergoeding op de jaarrekening.
Het wordt los van huishoudelijk verbruik & teruglevering al verwerkt, waarover EB verrekend wordt van de klant.

Deze jaarrekening is niet van mij, maar eerste die ik tegen kwam en met deel een ZP Nexus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeaVUpHa2hrFO24BGYRyYDxDN9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XRLcNGPsHKyTPJY8iZlDhaIf.png?f=fotoalbum_large

@bilgy_no1 De ACM was oa betrokken voor de juiste formulering van deze artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
habbekrats schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:10:
[...]

Als je teruglevert in de nacht kan het hoogstens windenergie zijn.
Hoeft niet, kans is wel niet zo groot dat het uitgestelde PV teruglevering is.
Ik doe al >2 jaar uitgestelde teruglevering van PV-opwek, die ik eerst in thuisaccu opsla en op de 3 duurste uren teruglever in periode Maart-Oktober.

Met einde salderen valt veel weg van de epex handel, de spread moet groot zijn wil het rendabel zijjn en dan is eenvoudig op maandbasis aan te tonen, dat wat teruggeleverd wordt, zelfopgewekte energie is, omdat er geen of nauwelijks afname is.
Van <20kWh/maand afname kun je geen >500-2000kWh/maand invoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Domba schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:17:
[...]

@bilgy_no1 De ACM was oa betrokken voor de juiste formulering van deze artikelen.
Dat zijn toch ook ambtenaren. En in dit geval de ambtenaren die op de stoel van de wetgever zijn gaan zitten om de terugleverboetes goed te keuren en daarmee salderen af te schaffen. Dat geeft mij alleen maar minder vertrouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:57
Thepawn schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Bedankt, interessant. Dan zou ik de auto gewoon op vol vermogen kunnen laden. Door de vergoedingen die veel dynamische energieleveranciers geven bij het ondersteunen van het stroomnet, is dat vaak ook best gunstig. En na het laden kan de overtollige zonnestroom prima tegen de hogere prijs teruggeleverd worden.

Hoe wordt aangekeken tegen het feit dat zonnepanelen van Zonneplan afhankelijk zijn van hun eigen app? Ik heb zelf niet echt de behoefte om naar Zonneplan over te stappen. Wel is het gunstig dat Zonneplan de panelen uitschakelt bij negatieve prijzen. Ik ben nu echter tevreden over Tibber en heb hiervoor een tijd bij ANWB Energie gezeten. Het is fijn om daarin de vrijheid te hebben.

EDIT: ik lees dat o.a. omvormers van SolarEdge automatisch kunnen uitschakelen bij negatieve prijzen. Dat lijkt me dan gunstiger, want die omvormers zijn natuurlijk volledig onafhankelijk van de energieleverancier.

[ Voor 12% gewijzigd door GvNL op 22-01-2025 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:59
bilgy_no1 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:36:
[...]

Misschien een andere visie: gewoon laden wanneer dat het goedkoopst is. Vaak zal dit overlappen met je piekproductie van PV. Als er dan nog negatief geprijsde uren met PV overblijven gewoon de PV afknijpen via een geautomatiseerde oplossing (afhankelijk van wel/geen netto teruglevering op jaarbasis moet je dit op de juiste manier definiëren).

Je moet dan voor je nieuwe PV systeem een omvormer nemen die het mogelijk maakt om via dynamische prijzen uit te schakelen. Voorbeelden daarvan worden in dit topic wel genoemd. Ik meen in elk geval Solar Edge.

Zonneplan kan dit ook automatisch doen. Nadeel is dat zij dat alleen doen als je zowel hun PV als dynamische stroom hebt. Voordeel is dat je gecompenseerd wordt als er toch meer of minder stroom nodig is vanwege onbalans. Iets meer rendement dus.
Ik stap binnenkort over op Tibber en ik heb bedacht om mijn Zappi in de nacht te laten laden (kan op prijsniveau) en mijn jaarverbruik in de gaten te houden. Er gaat een punt komen dat ik ergens in het jaar genoeg heb teruggeleverd om al mijn EB van afgenomen stroom te kunnen salderen. Tot die tijd laat ik mijn Solaredge afschakelen als de prijs lager dan € -0,15 komt. Vanaf het punt dat ik genoeg "salderings tegoed" heb (of denk te gaan hebben) laat ik de omvormer afschakelen als de prijs onder de inkoopvergoeding van Tibber komt (dus € -0,025). Vanaf dan kan ik puur op zonnestroom de EV laden (hij staat redelijk vaak bij huis) of van het net laden als dat gunstiger is.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:31
@Sportmind
Je zou ook er tussenin kunnen gaan zitten. Bijvoorbeeld op -10 cent. Je zou dan op een later tijdstip kunnen finetunen om precies goed uit te komen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
Prijzen van gas zijn stiekem ook aan het oplopen bij dynamische contracten tegen de €1.40 per kuub.

Nu €1.37 bij Zonneplan, vorige week nog €1.31.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Sportmind schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:26:
[...]

Ik stap binnenkort over op Tibber en ik heb bedacht om mijn Zappi in de nacht te laten laden (kan op prijsniveau) en mijn jaarverbruik in de gaten te houden. Er gaat een punt komen dat ik ergens in het jaar genoeg heb teruggeleverd om al mijn EB van afgenomen stroom te kunnen salderen. Tot die tijd laat ik mijn Solaredge afschakelen als de prijs lager dan € -0,15 komt. Vanaf het punt dat ik genoeg "salderings tegoed" heb (of denk te gaan hebben) laat ik de omvormer afschakelen als de prijs onder de inkoopvergoeding van Tibber komt (dus € -0,025). Vanaf dan kan ik puur op zonnestroom de EV laden (hij staat redelijk vaak bij huis) of van het net laden als dat gunstiger is.
Ik weet niet of dat de beste manier is. Je hebt dan immers wel nog uren gepakt met bijv. -0,14 en gaat later uren niet nement tegen -0,03. Dat is toch een extra verlies van 0,11 voor die (theoretische) kWh-en. Dit is alleen heel erg lastig te voorspellen, omdat je alleen de prijzen 1 dag vooruit weet en niemand het weer een maand vooruit kan voorspellen. Bovendien weet je ook niet precies op welk verbruik je uit gaat komen, zeker niet als je bijvoorbeeld ook een warmtepomp hebt die afhankelijk van de temperatuur in oktober-december heel veel meer of minder kan verbruiken.

Sowieso kun je het best de auto opladen op het goedkoopste moment. In de winter is dat meestal de nacht, maar het kan ook overdag zijn als het waait. In voorjaar/zomer (april-juli zie ik meestal de laagste prijzen) zal dit meestal samenvallen met de piek van je PV productie (en meestal in de weekends).

Je hebt dan de keuze om:
- te optimaliseren voor eigen gebruik door zoveel mogelijk van die PV productie in je EV te duwen. OF:
- financieel te optimaliseren door dan alsnog de PV uit te schakelen volgens regels zoals je die schetst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:59
bilgy_no1 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:53:
[...]

Ik weet niet of dat de beste manier is. Je hebt dan immers wel nog uren gepakt met bijv. -0,14 en gaat later uren niet nement tegen -0,03. Dat is toch een extra verlies van 0,11 voor die (theoretische) kWh-en. Dit is alleen heel erg lastig te voorspellen, omdat je alleen de prijzen 1 dag vooruit weet en niemand het weer een maand vooruit kan voorspellen. Bovendien weet je ook niet precies op welk verbruik je uit gaat komen, zeker niet als je bijvoorbeeld ook een warmtepomp hebt die afhankelijk van de temperatuur in oktober-december heel veel meer of minder kan verbruiken.

Sowieso kun je het best de auto opladen op het goedkoopste moment. In de winter is dat meestal de nacht, maar het kan ook overdag zijn als het waait. In voorjaar/zomer (april-juli zie ik meestal de laagste prijzen) zal dit meestal samenvallen met de piek van je PV productie (en meestal in de weekends).

Je hebt dan de keuze om:
- te optimaliseren voor eigen gebruik door zoveel mogelijk van die PV productie in je EV te duwen. OF:
- financieel te optimaliseren door dan alsnog de PV uit te schakelen volgens regels zoals je die schetst.
Dank voor je input! Nu ik mezelf teruglees denk ik dat de waarheid in het midden ligt zoals @Gerardus1956 ook aangaf. Ik moet denk ik ook niet te panisch zijn om mijn kWh te halen om te salderen. Afgelopen jaar had ik:

- 8600 kWh bruto opwek
- 5700 kWh teruglevering --> 2900 zelfconsumptie (groot deel EV)
- 4475 afname --> dus 1225 kWh wat ik dan "verkoop" tegen de dan geldende uurprijs.

Ons huis is nieuw (2022) en met een grondgebonden WP zijn we gelukkig wat minder onderhevig aan de grillen van het weer in najaar en winter. Op een koude dag zoals gisteren had ik een verbruik van 21.4 kWh totaal (incl. warmwater boiler, koken etc. met PV opwekking van 2.1 kWh *O* waarvan 1.7 kWh zelfconsumptie. Dat vind ik een best ok 24 uurs gebruik voor deze tijd van het jaar.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Sportmind schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:32:
[...]

Dank voor je input! Nu ik mezelf teruglees denk ik dat de waarheid in het midden ligt zoals @Gerardus1956 ook aangaf. Ik moet denk ik ook niet te panisch zijn om mijn kWh te halen om te salderen. Afgelopen jaar had ik:

- 8600 kWh bruto opwek
- 5700 kWh teruglevering --> 2900 zelfconsumptie (groot deel EV)
- 4475 afname --> dus 1225 kWh wat ik dan "verkoop" tegen de dan geldende uurprijs.

Ons huis is nieuw (2022) en met een grondgebonden WP zijn we gelukkig wat minder onderhevig aan de grillen van het weer in najaar en winter. Op een koude dag zoals gisteren had ik een verbruik van 21.4 kWh totaal (incl. warmwater boiler, koken etc. met PV opwekking van 2.1 kWh *O* waarvan 1.7 kWh zelfconsumptie. Dat vind ik een best ok 24 uurs gebruik voor deze tijd van het jaar.
Ja, met die marge aan netto overschot kun je gerust al gaan afknijpen bij een kleinere negatieve prijs denk ik. Vorig jaar was ook niet top qua opwekking volgens mij, dus je hebt best kans dat een normaal jaar nog wat meer overschot oplevert (hoewel januari 2025 tot nu toe nog minder oplevert dan 2024...).

Die 21,4 kWh is inderdaad wel netjes voor een relatief koude dag in januari. Neemt niet weg dat 21 januari 2026 zomaar +10*C kan zijn en dan is je verbruik op die dag echt wel lager denk ik. Dat soort zaken maakt het moeilijk te voorspellen dat verbruik en opwekking op zijn minst in balans zijn. maar zoals gezegd heb je met >1200 kWh overschot best wel wat marge.

Het is overigens ook zo dat het aantal uren dat echt diep negatief is ook heel beperkt is. Onlangs kwam hier een overzichtje langs dat 95% of zoiets 10 cent of minder negatief is (gemiddeld over een bepaald jaar).

Gewoon een beetje in de gaten houden hoe de opbrengst zich dit jaar ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
Otto Jans schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:41:
Prijzen van gas zijn stiekem ook aan het oplopen bij dynamische contracten tegen de €1.40 per kuub.

Nu €1.37 bij Zonneplan, vorige week nog €1.31.
Jep. En dat terwijl Zonneplan in september nog met hun "gasplafond" kwam, waar ik al eerder de conclusie van trok dat dat wel een dure verzekering is:
Hmmbob schreef op donderdag 26 september 2024 @ 10:18:
[...]

Slim product, maar wel pas als je gemiddelde maandprijs boven de 1,65 komt. Je vergeet namelijk het meest interessante deel te quoten:

1. Bescherming bij gasprijzen boven € 1,65 per m³ gas

Het prijsplafond beschermt je bij prijsstijgingen boven de € 1,65 per m³. Elke maand kijken we of jouw gerealiseerde gasprijs hoger was dan all-in € 1,65 per m³. Als jouw gasprijs boven de € 1,65 komt, ontvang je compensatie. Wanneer de gasprijs op één dag hoger was dan € 1,65 per m³, betekent dat nog niet dat je compensatie krijgt. We kijken dus naar je gewogen gemiddelde gasprijs van de hele maand.

Gelukkig slaat mijn Home Assistant de data langdurig op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7LejTHpqiBgwFJm_EvdFkZK94M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X9zhnUgxpMZwnGGLBCtybYBo.png?f=fotoalbum_large

In een jaar tijd is 1,30 dus de max geweest (in de herfst vorig jaar) en lag de prijs juist in de winter lager dan dat hij nu ligt....

Iets met resultaten, verleden, garantie, toekomst, maar ik hou het wel bij het eigen buffertje aan geld ipv een opslag op mijn gasprijs.
Prijs is dus wel wat gestegen, maar nog steeds niet genoeg voor je prijsplafond wat Zonneplan aanbiedt aan te spreken.

[ Voor 23% gewijzigd door Hmmbob op 22-01-2025 14:34 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozensun744
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-05 10:48
Klopt het dat het Google docs document in de OP niet is aangepast naar de huidige tarieven?
Ik wil graag kijken of mijn huidige combi van Tibber (stroom) en GroeneStroomLokaal (gas) nog steeds de beste optie is. Ik zie in Docs bijvoorbeeld niet de aangepaste prijzen per 1-1 voor opslag voor GroeneStroomLokaal staan.

Mocht iemand tips hebben voor de beste (goedkoopste) aanbieders, hoor ik het ook erg graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-09 08:36
frozensun744 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:38:
Mocht iemand tips hebben voor de beste (goedkoopste) aanbieders, hoor ik het ook erg graag!
In mijn situatie kwam Zonneplan op 1, maar die heb ik overgeslagen omdat hun stroom volgens HIER niet echt groen is. Daarna VandeBron, gevolgd door Tibber en daarna Coolblue (twee tientjes per jaar duurder dan Zonneplan).

Disclaimer: ik heb niet alle mogelijkheden goed vergeleken, ik heb alleen stroom en het hangt allemaal af van je verbruik, dus check het vooral zelf.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
KikkerMario schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:16:
[...]

In mijn situatie kwam Zonneplan op 1, maar die heb ik overgeslagen omdat hun stroom volgens HIER niet echt groen is. Daarna VandeBron, gevolgd door Tibber en daarna Coolblue (twee tientjes per jaar duurder dan Zonneplan).

Disclaimer: ik heb niet alle mogelijkheden goed vergeleken, ik heb alleen stroom en het hangt allemaal af van je verbruik, dus check het vooral zelf.
Iedereen doet aan greenwashing. Er is helemaal geen groene zon beschikbaar nu en afgelopen week stookte iedereen gewoon op gas en kolen hoor.

Wat sommige bedrijven doen is Garantie van Oorsprong kopen of genereren, dan kan je je grijze stroom "vergroenen" door te zeggen, ja echt, we hebben 6000 kWh opgewekt in de zomer en dat dekt dus je hele verbruik. En betalen dan zo'n 5 euro per MWh, dus 25 euros per klant ongeveer, om te kunnen zeggen dat ze echt 100% heel groen zijn. In mijn ogen, bullshit, je hebt opslag nodig, niet getover met GvO om op papier je stroom groen te maken.

Zonneplan is realistisch en laten in de app zien hoeveel % van je stroom per uur echt groen is, door de opwek mix erbij te pakken. En dat is voor 22-01, 22:00 uur, 6% groen, 94% grijs. Betalen voor GvO verandert hier helemaal niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
KikkerMario schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:16:
[...]

Maar er staat dat 0% van hun stroom in Nederland is geproduceerd. Dat lijkt me sowieso niet juist, want ze hebben ook klanten die en PV en dynamische stroom afnemen. Ik weet zeker dat ze van mij een paar duizend kWh afnemen en doorverkopen en zo zullen er meer zijn...

Dynamische tarieven dragen sowieso al bij omdat de stroom typisch goedkoper is wanneer het uit duurzame bronnen komt en mensen dus stimuleert om hun gedrag daarop aan te passen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-09 08:36
w00key schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:35:
[...]

greenwashing […] bullshit […] Betalen voor GvO verandert hier helemaal niks aan.
Wat een negativiteit zo op de late avond. Ja ik hoor bij de mensen die hopen met GvO’s de energieproducenten nog wat meer richting groenere stroom te duwen. Tekorten op de markt van Nederlandse groencertificaten zouden daaraan bij moeten dragen. Dan wordt die 6% misschien nog wel een keer 7% en daarna 8%. “Helemaal niets” is een sterke uitspraak.

Buitenlandse groencertificaten (zoals die van Zonneplan) vind ik in ieder geval ergere greenwashing dan binnenlandse.

De app van vandebron geeft trouwens ook groenpercentages per uur. Inclusief voorspellingen. Morgenavond een veel hoger percentage. Misschien wel mede te danken aan de wind-GvO’s waar ik al jaren voor betaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:59
KikkerMario schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 00:26:
[...]

Wat een negativiteit zo op de late avond. Ja ik hoor bij de mensen die hopen met GvO’s de energieproducenten nog wat meer richting groenere stroom te duwen. Tekorten op de markt van Nederlandse groencertificaten zouden daaraan bij moeten dragen. Dan wordt die 6% misschien nog wel een keer 7% en daarna 8%. “Helemaal niets” is een sterke uitspraak.

Buitenlandse groencertificaten (zoals die van Zonneplan) vind ik in ieder geval ergere greenwashing dan binnenlandse.

De app van vandebron geeft trouwens ook groenpercentages per uur. Inclusief voorspellingen. Morgenavond een veel hoger percentage. Misschien wel mede te danken aan de wind-GvO’s waar ik al jaren voor betaal ;)
Je denkt dat die paar euro per MWh het verschil gaan maken? Okay dan :)

Hey have fun. Maar die reclames met 100% Hollands Wind terwijl die een wind een hele week AFK was is bijna oplichting.

En als je toch je "groenheid" gaat salderen, wat is mis met Europees Wind? Is de Deense en Duitse windpark in de waddenzee slechter?

Zie ook GvO greenwashing van Google, Meta etc. Helemaal groen maar niet heus, makkelijk gecompenseerd met GvO (Recs in Engels) terwijl ze record hoeveelheid fossiele brandstof affikken. https://tech.co/news/big-...ing-data-center-emissions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Is er een tabel met lijst van energie leveranciers waarbij je kan zien
1 hoe een energie leverancier zijn stroom berekend met de component prijzen erbij,
2 hoe een energie leverancier het terug leveren en salderen berekend ( onderscheid tussen accu en pv),
3 hoe een energie leverancier maandelijkse of/en jaarlijks afrekent,

@Smuggler
Is het mogelijk om de startpost naar de huidige 2025 situatie te maken. Wat er nu staat is meer een kopje geschiedenis. Wat denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
KikkerMario schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 00:26:
Wat een negativiteit zo op de late avond. Ja ik hoor bij de mensen die hopen met GvO’s de energieproducenten nog wat meer richting groenere stroom te duwen.
Dat is niet logisch. Groene stroom is goedkoper dan grijze stroom. Dus iedereen wil maximaal groene stroom inkopen.

GvO's voor grootschalige PV hebben weinig zin, want nieuwe grootschalige PV kan niet aangesloten vanwege gebrek aan capaciteit op het stroomnet. Je geeft dus alleen extra geld aan eigenaren van huidige zonneparken.

Nieuwe wind op land kan niet want dat wil niemand, dus er worden vrijwel geen vergunnigen afgegeven.

Bij wind op zee wordt het tempo bepaald door de overheid.

Dus uiteindelijk zijn GvO's leuk voor de partijen die nu al groene stroom leveren maar het levert niets extra voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
phicoh schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:29:
[...]

Dat is niet logisch. Groene stroom is goedkoper dan grijze stroom. Dus iedereen wil maximaal groene stroom inkopen.

GvO's voor grootschalige PV hebben weinig zin, want nieuwe grootschalige PV kan niet aangesloten vanwege gebrek aan capaciteit op het stroomnet. Je geeft dus alleen extra geld aan eigenaren van huidige zonneparken.

Nieuwe wind op land kan niet want dat wil niemand, dus er worden vrijwel geen vergunnigen afgegeven.

Bij wind op zee wordt het tempo bepaald door de overheid.

Dus uiteindelijk zijn GvO's leuk voor de partijen die nu al groene stroom leveren maar het levert niets extra voor de toekomst.
De opbrengst van GvO's maakt het voor nieuwe producenten aantrekkelijker om investeringen in duurzame productiecapaciteit te doen en is daarmee een stimulans in de energietransitie. De (verwachte) GvO opbrengsten worden onderdeel van de business case en daarmee wordt de business case positiever. Dus GvO's, zeker als er veel vraag naar is zoals GvO's uit Nederland, zijn zeker wel een stimulans voor de energietransitie. Anders is het als een leverancier hier in NL GvO's koopt van waterkrachtinstallaties in Scandinavie die er al tientallen jaren staan en waarvan de GvO's ook niet veel kosten. Dat is wel grotendeels greenwashing. Maar wind GvO's en liefst uit NL of Europa dragen bij aan de transitie. Geen rocket science.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
Lord Anubis schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:13:
Is er een tabel met lijst van energie leveranciers waarbij je kan zien
1 hoe een energie leverancier zijn stroom berekend met de component prijzen erbij,
2 hoe een energie leverancier het terug leveren en salderen berekend ( onderscheid tussen accu en pv),
3 hoe een energie leverancier maandelijkse of/en jaarlijks afrekent,

@Smuggler
Is het mogelijk om de startpost naar de huidige 2025 situatie te maken. Wat er nu staat is meer een kopje geschiedenis. Wat denk je?
De markt is inderdaad ondertussen hevig veranderd.
1. Hoe zie je dat voor je?, we hebben al de maandelijkse vaste lasten en de opslag per kwh. De opslag kan inderdaad bestaan uit verschillende componenten, maar feitelijk veranderd dat niets, het scheiden daarvan in de TS maakt het alleen moeilijker om daadwerkelijk te kunnen vergelijken.

2. Staat eigenlijk onder het kopje: Saldering en teruglevering, waarom zou hier verschil in zijn voor accu en PV? behalve meer sturing aan de gebruikers kant?

3. Staat onder het kopje Factuurbedrag per maand**. regelgeving wilt nogsteeds een afrekening per jaar ivm salderen. op welke manier zou je dit onderscheid willen aangeven?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
V_ger schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:59:
[...]

Klinkt gaaf, maar wel wat nadelen.
- Overstappen naar laten we zeggen niet de best aangeschreven energieboer
- Extra hardware kopen, die toch redelijk aan de prijs is
- Abonnement
- Onduidelijk wat de impact is van het vertraagd beschikbaar stellen van de onbalans prijzen ivm regel toestand 2

Ik wacht wel totdat Tibber of ZP met een native integratie komen. Wellicht is dat moment ook wel nabij.
Je vergeet nog: mogelijk wordt het verboden voor particulieren. Dus misschien geniet je er maar van korte duur van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
N1traat schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:07:
[...]
Je vergeet nog: mogelijk wordt het verboden voor particulieren. Dus misschien geniet je er maar van korte duur van
Passief meesturen op de landelijke systeembalans, kan ook op andere manieren ontmoedigd worden, bijv per kwartier met regeltoestand 2, eventuele ex-post handel niet meer toestaan voor de balanspositie. De ex-post handel van 7-10mln/mnd, kunnen tientallen procenten als niet meeste van de onbalanskosten worden weggepoetst van het passief meesturen.
Iets wat je niet wilt is dat er veel vermogen passief meestuurt, als dat wel veel meer vermogen is kan de overshoot niet eens meer opgevangen worden, als ook dat Tennet maar beperkte hoeveelheid vermogen contracteert, kan ook uitgelokt worden dat Tennet ook de duurste vermogens van de biedladder moet gaan inzetten. Het geheel is nog onvoldoende aangepast aan bronnen met nauwelijks marginale kosten

Een energieleverancier of dienstverlener die duizenden thuisaccu's aan stuurt, is voor een netbeheerder natuurlijk wel interessant voor meer lokale inzet, zoals voor een middenstation of HV onderstation meer in balans of voor netcongestie (transportpieken afvlakken).
De vergoeding is dan wel veel meer gereguleerd, daar ACM toezicht op het budget/vergoeding houdt wat een netbeheerder ervoor mag inzetten, tegen met passief meesturen met soms kans op zeer hoge vergoedingen als er geen oversturing optreedt binnen het kwartier of voor ex-post handel en intraday handel die ook groter is door het passief meesturen.

Enige tiental die vele thuisaccu's aansturen is eenvoudiger en flexibeler dan tienduizenden thuisaccu's (zoveel zijn er nog niet op moment) met enkel een prijsprikkel sturen, voor meer lokale inzet, zoals achter een HV onderstation door een netwerkbeheerder,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans
Als het maar ( matig) waait.

Vandaag en morgen prima prijzen met Zonneplan. Onder de 30 cent hele dag per kwh.

Prima!

[ Voor 3% gewijzigd door Otto Jans op 23-01-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
mrme12345 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 10:33:
De opbrengst van GvO's maakt het voor nieuwe producenten aantrekkelijker om investeringen in duurzame productiecapaciteit te doen en is daarmee een stimulans in de energietransitie.
Er is een overschot aan partijen die in Nederland groene stroom willen opwekken. Waarom zou je daar dan nog extra geld tegenaan gooien?

Wat in Nederland ontbreekt is opslag, maar daar krijg je weer geen geld voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
phicoh schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Er is een overschot aan partijen die in Nederland groene stroom willen opwekken. Waarom zou je daar dan nog extra geld tegenaan gooien?

Er is nooit genoeg als we naar 100% co2 vrij willen en minder afhankelijk willen zijn van dictatoriale Midden-oosten landen en USA, en nieuwe wind en zonneprojecten (grootschalig) worden al incl curtailment (afschakelen) en opslag opgeleverd. Is ook een verplichting vanuit SDE de afschakeling. Dus hoe meer hoe beter. En opslag wordt steeds rendabeler voor marktpartijen, daarom zijn er ook zoveel nieuwe projecten en al veel opgeleverd (zowel vanuit energieleveranciers voor sturen op verbruik klanten als producenten om de kwh'en op te slaan als prijs laag of negatief is of ok er mee te sturen op onbalans enz).

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
phicoh schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:48:
[...]

Je hebt een over aanbod nodig voor een lage kWh-prijs, maar ook weer niet met te veel negatieve uren, wil industrie overstappen. Tegen de 20-25% van NL jaarlijkse aardgas verbruik wordt gebruikt om waterstof te maken, als ook flink wat industrie eigen electriciteit opwekt met WKK's.

Amerika heeft een nieuwe president die een giga IA-infrastructuur steunt komende 4 jaar, daarvoor zijn datacentra nodig die heel veel electriciteit benodigen, waarvoor die de energienoodtoestand heeft uitgeroepen. Als ook dat aardgas fors de energie prijs bepaald in de EU, zonder dat die in US sterk beinvloed.
Voor LNG zijn we ook in bepaalde mate afhankelijk van Amerika voor de levering, het aanbod daarvan heeft wel enige impact op de prijs in EU.

Daarnaast zwaait die met importheffingen om zo snel mogelijk aan de onderhandelings tafel te komen, de Amerikanen kopen nu graag in buitenland geproduceerde produkten, wat meer "made in USA" moet worden.
Terwijl het buitenland, naar menig van de US-president te weinig Amerikaanse produkten koopt, met gevolg huidige scheve handelbalans, als ook soms te slim/goed onderhandeld heeft en denkt dat beter te kunnen.
Net als het roepen dat de NAVO uitgave van een land naar 5% van BPP zou moeten ipv geleidelijk, in hoop dat een groot deel daarvan in Amerika wordt besteedt wordt.

De electriciteitsprijs is hier nog steeds sterk aan de aardgas prijs gekoppeld en het is maar net hoe snel de electriciteit behoefte stijgt in US en wat er overblijft voor LNG-export of zelfs om slaat naar een import voor de US.

Groenland kopen is natuurlijk niet enkel voor defensie doel, daarvoor kan je ook onderhandelen voor wat militaire basis, maar wat erin de grond zit als of eigen resources te kort gaan schieten of te duur wordt om deze nog snel te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otto Jans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Domba schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:36:
Je hebt een over aanbod nodig voor een lage kWh-prijs, maar ook weer niet met te veel negatieve uren, wil industrie overstappen. Tegen de 20-25% van NL jaarlijkse aardgas verbruik wordt gebruikt om waterstof te maken, als ook flink wat industrie eigen electriciteit opwekt met WKK's.

De electriciteitsprijs is hier nog steeds sterk aan de aardgas prijs gekoppeld en het is maar net hoe snel de electriciteit behoefte stijgt in US en wat er overblijft voor LNG-export of zelfs om slaat naar een import voor de US.
Dat mag allemaal waar zijn. Maar hoe gaan GvO's daar wat aan doen? Hoe zorgen GvO's voor fors meer PV of wind?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
phicoh schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:30:
[...]
Dat mag allemaal waar zijn. Maar hoe gaan GvO's daar wat aan doen? Hoe zorgen GvO's voor fors meer PV of wind?
Ik heb niets met GvO's, zolang die los van de MWh's verhandeld mogen worden en is het grotendeels greenwashing.
Als GvO niet los van de aankoop MWh's verkrijgbaar is, dan geeft het meer PV en wind omdat er vraag naar is.

Uit het stopcontact komt gewoon handelsmix en zegt niets over de energieleverancier of uit welke bron deze de ook MWh's afneemt, enkel om te verbergen dat deze deels van fossiele bron wordt ingekocht om de geleverde stroom af te dekken. Het zegt alleen dat die bepaalde certificaten heeft gekocht en niks of die deze ook correct afboekt, zolang deze certificaatnummers ook niet op de energierekening staan

Het systeem is ook niet sluitend als niet afgeboekt wordt voor verliezen zoals netverliezen of niet op het net ingevoed worden, zoals direct verbruik na brutoproductie meter waar op basis GvO's worden uitgegeven.
Of internationaal meer certificaten ingekocht worden dan via NorNed , Cobra, etc getransporteert is.

Het is zo lek als een mandje, zo voed ik PV opwek in op het net zoals vele andere huishoudens, inmiddels 6-7TWh op jaarbasis waarvoor geen GvO's worden uitgegeven terwijl deze wel duurzaam opgewekt is.

Net als, ik heb meer PV-opwek dan verbruik op jaarbasis, maar daarmee is nog niet alle stroom die ik verbruik per jaar ook gelijk 100% groen.
Van April-September wel >95% groen vanwege thuisaccu, maar die wordt in de winter wel met handelsmix geladen die maar voor een beperkt deel groen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:27
Ik overweeg ook over te stappen naar een dynamisch contract. We hebben 15 zonnepanelen en 2 elektrische auto's. Op een zonnige dag wekken we dus behoorlijk wat stroom op, de laadpaal kan laden op zonnestroom, maar dat werkt alleen als er voldoende wordt opgewekt. Anders gaat het alsnog terug naar het net of ik kan stroom van het grid gebruiken om aan te vullen tot het minimale laadvermogen.

En dat is waar ik over twijfel, als de auto's weg zijn of vol gaat het terug naar het net en daar betaal ik dan waarschijnlijk voor. Aan de andere kant heb ik nu behoorlijk wat moeten betalen voor teruglevering. Is een dynamisch contract voor mij dan wel slim? Een thuisaccu vind ik heel interessant, maar die zijn best prijzig en voor die 15 zonnepanelen heb ik best wat capaciteit nodig lijkt mij.

Slim aansturen van de airco's is natuurlijk ook een optie, maar ook dat is niet altijd nodig. Wasmachine etc. zijn hier helaas nog dom, dus kan ik niet automatisch op een bepaalde tijd laten draaien.

Zijn hier mensen met een vergelijkbare situatie en een dynamisch contract?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Freezhost schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:13:
Ik overweeg ook over te stappen naar een dynamisch contract. We hebben 15 zonnepanelen en 2 elektrische auto's. Op een zonnige dag wekken we dus behoorlijk wat stroom op, de laadpaal kan laden op zonnestroom, maar dat werkt alleen als er voldoende wordt opgewekt. Anders gaat het alsnog terug naar het net of ik kan stroom van het grid gebruiken om aan te vullen tot het minimale laadvermogen.

En dat is waar ik over twijfel, als de auto's weg zijn of vol gaat het terug naar het net en daar betaal ik dan waarschijnlijk voor. Aan de andere kant heb ik nu behoorlijk wat moeten betalen voor teruglevering. Is een dynamisch contract voor mij dan wel slim? Een thuisaccu vind ik heel interessant, maar die zijn best prijzig en voor die 15 zonnepanelen heb ik best wat capaciteit nodig lijkt mij.

Slim aansturen van de airco's is natuurlijk ook een optie, maar ook dat is niet altijd nodig. Wasmachine etc. zijn hier helaas nog dom, dus kan ik niet automatisch op een bepaalde tijd laten draaien.

ik zou me geen zorgen maken als ik jou was. 15 zonnepanelen is heel erg weinig als je 2 EV's hebt en daar ook aardig wat kilometers mee maakt.
Ik heb 63 panelen en heb het grootste deel van het jaar alsnog te weinig zonnestroom om mijn EV's op te laden.

Je kunt niet genoeg panelen hebben wat dat betreft. Voor 15 panelen ga je ook geen accu aanschaffen lijkt me, al zijn er veel mensen die het als hobby doen, dan kun je kopen wat je wilt natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 24-01-2025 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:43
Freezhost schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:13:

Ja, wij hebben ook 2 EV's, zonnepanelen en een dynamisch contract. EV's zijn juist grootverbruikers die dynamisch erg interessant maken.
Ik laad op de goedkoopste uurtjes op en negeer opwek van onze zonnepanelen volledig. Het is leuk meegenomen als het toevallig samenvalt, maar daar stuur ik niet op. In de winter zijn de goedkoopste uurtjes vaak in de nacht (vooral in het weekend), terwijl in de zomer de goedkoopste uurtjes vooral overdag zijn, en ook wederom vooral in het weekend.

Je hebt een aantal dynamische leveranciers die terugleverkosten per kWh vragen, maar over het algemeen bestaan terugleverkosten niet echt bij dynamisch. Het risico zit immers al in het systeem ingebakken, omdat je simpelweg een lagere prijs krijgt voor je teruglevering als er veel aanbod is. Ik ben zeker niet ontevreden met de gemiddelde teruglevertarieven die we hebben gerealiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:27
@de Peer @Sicco92

Bedankt voor de reactie, dan ga ik zo snel mogelijk overstappen. Even kijken welke voor mij het het beste is, ik twijfel nu tussen Frank Energie, Zonneplan of Tibber. Ik wil in de toekomst wel een thuisaccu en één van onze EV's is geschikt voor teruglevering. Frank Energie is zo te zien heel flexibel als het gaat om thuisaccu's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:18
Freezhost schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:33:
@de Peer @Sicco92

Bedankt voor de reactie, dan ga ik zo snel mogelijk overstappen. Even kijken welke voor mij het het beste is, ik twijfel nu tussen Frank Energie, Zonneplan of Tibber. Ik wil in de toekomst wel een thuisaccu en één van onze EV's is geschikt voor teruglevering. Frank Energie is zo te zien heel flexibel als het gaat om thuisaccu's?
Lees even terug en de start van het forum voor je een keuze maakt, ze hebben allemaal voor en nadelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:43
@de Peer @Sicco92

Ik zou geen leverancier voor de toekomst opzoeken, maar eentje die nu het beste bij je wensen past. Dynamische contracten hebben vaak een opzegtermijn van 1 dag, dus je kunt heel makkelijk overstappen.

Frank heeft in dit topic om verschillende redenen niet de beste reputatie. Zonneplan en Tibber wel. Verder staat er inderdaad in de eerste post van dit topic een overzichtje met veel dynamische leveranciers, daar kan je eens kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

@de Peer @Sicco92

en één van onze EV's is geschikt voor teruglevering.
Nederland en EU-wetgeving zijn daar de komende jaren nog niet klaar voor, dus daar heb je weinig aan.

2030 wordt hier genoemd als richtlijn:
https://id.nl/mobiliteit/...den-nou-echt-in-nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:35
@de Peer @Sicco92

Frank energie heeft hier geen beste naam, tibber en zonneplan wel. Frank ondersteunt meer batterijen uit noodzaak denk ik omdat ze zelf geen hardware hebben, de andere twee wel. Ik denk dat je als je een grote thuisaccu wilt aanschaffen je het beste voor tibber of zonneplan kunt kiezen met een van hun accu's, waarbij zonneplan weer een stuk aantrekkelijker is. Ik ga zelf voor een kleine NOM accu zonder grid rewards dus dan maakt de keuze tussen tibber of zonneplan niet zoveel uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:01

koboy

Heb een idee voor een icon

@de Peer @Sicco92

Aanvullend op wat @de Peer al zei over regelgeving: bij een auto in eigendom zou ik me eens heel goed achter de oren krabben en goed rekenen voor je gaat terugleveren met een EV. De accu in een EV is relatief duur en onhandig bij onderhoud/reparatie t.o.v. een (vaak modulaire) reguliere thuis accu. Het is maar de vraag of de winst van het terugleveren opweegt tegen de extra slijtage.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
@de Peer @Sicco92

Expliciet over Frank:

Zij rekenen de inkoopkosten ook bij wat je teruglevert. Je krijgt dus de

"spotprijs + energiebelasting - inkoopkosten"

Bij Tibber en Zonneplan wordt netjes gesaldeerd. Je krijgt daar:

"spotprijs + energiebelasting + inkoopkosten"

Je bent bij Frank krijgt bij Frank dus meer dan 4 cent per kWh minder voor je teruggeleverde stroom dan bij Tibber en Zonneplan. Frank maakt dit ook niet volledig duidelijk in hun website; je ziet het pas wanneer je naar de detailberekening van hun aanbod kijkt. Mede vandaar de slechte naam. Maar check dus altijd de precieze voorwaarden, o.a. in de informatie die je in de Topic Start hier kunt vinden.

Idealiter zou je ook je zonnepanelen uitschakelen bij negatieve prijzen (lager dan 13 cent negatief mits je verbruik groter is dan je opwekking). Sommige omvormers maken het mogelijk om dit geautomatiseerd te doen obv dynamische stroomprijzen. Zonneplan doet dit voor hun eigen omvormer en biedt daar bovenop vergoedingen om ze aan de hand van de onbalansmarkt te mogen aansturen.

[ Voor 3% gewijzigd door bilgy_no1 op 24-01-2025 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
Domba schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:15:
Als GvO niet los van de aankoop MWh's verkrijgbaar is, dan geeft het meer PV en wind omdat er vraag naar is.
Hoe zie je dat in praktische zin? Zijn er plekken die ruimte hebben voor PV en waar alleen PV komt vanwege GvO's. Of wind, waar ga je extra wind plaatsen als er meer GvO's verkocht zouden worden?
Pagina: 1 ... 260 ... 299 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels