Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Zonnepanelen zijn nog steeds een prima business case icm dynamische tarieven en al helemaal als je ze op oost en west plaatst, zodat je de duurdere dynamische tarieven meepakt voor teruglevering.mathijshooi schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 17:19:
[...]
En hoeveel euro heeft dat gekost? Zonnepanelen zijn tegenwoordig niet echt goeie business case. Je kan met dynamisch contract prima profiteren van de panelen van je buren.
Heb er hier recent nog 4 losse panelen bijgeplaatst die accu's opladen en iedere dag tussen 17:00 en 21:00 + tussen 7:00 en 9:00 ontladen tijdens de duurste uren, dan gaat terugverdienen snel
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
/f/image/X2TXWX5Dk0BR5ESf48gmEetQ.png?f=fotoalbum_large)
Dat oost/west is leuk, maar in de winter brengt dat maar heel weinig op. Ik ben blij dat ik ze op pal zuid heb liggen. De piek is hoger rond de middag, maar momenteel opbrengst vanaf 7.30 tot 18.30. Dat is mooi voor het sluipverbruik. Voordeel in de winter kon wel een groter zijn dan het nadeel in de zomer. Ook de meeropbrengst kan nuttig zijn.Taro schreef op zondag 9 maart 2025 @ 00:05:
[...]
Zonnepanelen zijn nog steeds een prima business case icm dynamische tarieven en al helemaal als je ze op oost en west plaatst, zodat je de duurdere dynamische tarieven meepakt voor teruglevering.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
En met zuid loop je dan weer het risico in de zomer tegen hele slechte of zelfs negatieve prijzen terug te leveren. Het hoeft gelukkig niet alles of niets of het een of het ander te zijn, je kunt dit ook vaak wel combineren.Gerardus1956 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:33:
[...]
Dat oost/west is leuk, maar in de winter brengt dat maar heel weinig op. Ik ben blij dat ik ze op pal zuid heb liggen. De piek is hoger rond de middag, maar momenteel opbrengst vanaf 7.30 tot 18.30. Dat is mooi voor het sluipverbruik. Voordeel in de winter kon wel een groter zijn dan het nadeel in de zomer. Ook de meeropbrengst kan nuttig zijn.
Hier bewust een set met ZO, ZW en NW panelen, de opbrengst van de ZW panelen gaat vaak direct de vaatwasser, droger, wasmachine, EV's of thuisaccu in aangezien die momenten het goedkoopste zijn. De ZO en NW stroom gaat vaak richting het net, omdat die meer oplevert.
Bij mijn oostwestopstelling heb ik op dit moment opbrengst van 8 tot 18 uur, dus zoveel scheelt dat niet.Gerardus1956 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:33:
[...]
Dat oost/west is leuk, maar in de winter brengt dat maar heel weinig op. Ik ben blij dat ik ze op pal zuid heb liggen. De piek is hoger rond de middag, maar momenteel opbrengst vanaf 7.30 tot 18.30. Dat is mooi voor het sluipverbruik. Voordeel in de winter kon wel een groter zijn dan het nadeel in de zomer. Ook de meeropbrengst kan nuttig zijn.
Gisteren:

Ten tijde van de kortste dag:

En rond de langste dag (was geen topdag):

[ Voor 7% gewijzigd door marana op 09-03-2025 08:54 ]
Wauw, wat vreemd dat je rond de langste dag minder opwekte dan gisteren. Geeft wel aan hoe groot de dagelijkse variatie kan zijn ten opzichte van de seizoensvariatie.marana schreef op zondag 9 maart 2025 @ 08:47:
[...]
Bij mijn oostwestopstelling heb ik op dit moment opbrengst van 8 tot 18 uur, dus zoveel scheelt dat niet.
Gisteren:
[Afbeelding]
Ten tijde van de kortste dag:
[Afbeelding]
En rond de langste dag (was geen topdag):
[Afbeelding]
Vandaag
Verbruik vs tarief en vanaf nu nul op de meter:
:strip_exif()/f/image/I77NO3GtVjE7kaRDtHBgSlqD.png?f=user_large)
Zonneplan vandaag:
:strip_exif()/f/image/8cNdB6BqisGuZdF32tvFsRf2.jpg?f=fotoalbum_large)
Totaal deze maand, gemiddelde afname nu 16,70 ct/kWh:
:strip_exif()/f/image/zyYPZ8qBdBqvpemYlTPiYBbU.jpg?f=fotoalbum_large)
En heel 2025 tot nu toe:
/f/image/FCCfvmrLajCnEbN6sSQ1Rh5h.png?f=fotoalbum_large)
Doel voor 2025: Onder de 20 ct/kWh incl. uitkomen, benieuwd of dat gaat lukken
Komende week volgt er nog 6 kWh extra accu opslag en een extra omvormer, dat moet een positief effect hebben voor de dagen waarop we niet thuis zijn.
Goed bezig. Ik ga deze maand het effe anders doenTaro schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:36:
Dat was waarschijnlijk de (eerste) mooiste periode van maart, even de balans opmaken.
Vandaag
Verbruik vs tarief en vanaf nu nul op de meter:
[Afbeelding]
Zonneplan vandaag:
[Afbeelding]
Totaal deze maand, gemiddelde afname nu 16,70 ct/kWh:
[Afbeelding]
En heel 2025 tot nu toe:
[Afbeelding]
Doel voor 2025: Onder de 20 ct/kWh incl. uitkomen, benieuwd of dat gaat lukken
Komende week volgt er nog 6 kWh extra accu opslag en een extra omvormer, dat moet een positief effect hebben voor de dagen waarop we niet thuis zijn.
/f/image/XtqnVm9t39SspPlNXcXlH06D.png?f=fotoalbum_large)
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Wat is "anders", goedkoop inkopen en maximaal verkopen ipv NOM?Bschnitz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 17:56:
[...]
Goed bezig. Ik ga deze maand het effe anders doen
[Afbeelding]
Ik heb al die kWh's keihard nodig voor de auto's, maar mag niet klagen natuurlijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 09-03-2025 18:02 ]
In mijn situatie beide:Devke schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:16:
@Taro en @Bschnitz. De hogere uurprijs voor teruglevering komt door de ligging van jullie panelen of door het terugleveren uit batterij?
- Zonnepanelen op ZO, ZW en NW. Die van ZO en NW zorgen voor hogere terugleverprijzen.
- Een 2.4 kWh thuisaccu (Zendure AIO 2400) die zich alleen voedt met DC zonnestroom uit 2 panelen en altijd tussen 17:30-20:00 en 7:00-9:00 teruglevert tegen de hoogste tarieven
- De rest van de thuisaccu die goedkoop inkoopt, NOM draait en bij hele hoge tarieven 2x1200 Watt teruglevert (vanaf volgende week: 3x1200 Watt)
Oke. Ik heb ze hier ZZW liggen. NO zou een paar kunnen. Weet niet of laatst genoemde veel zin heeft. Overschot ZZW voor NOM of later verkopen zou kunnen. Deze week 32 kWh overschot het net opgegaan. NOM draaien met een 2.7 kWh batterij is daar al vanaf. Pas het begin. Dit loopt op.Taro schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:28:
[...]
In mijn situatie beide:
- Zonnepanelen op ZO, ZW en NW. Die van ZO en NW zorgen voor hogere terugleverprijzen.
- Een 2.4 kWh thuisaccu (Zendure AIO 2400) die zich alleen voedt met DC zonnestroom uit 2 panelen en altijd tussen 17:30-20:00 en 7:00-9:00 teruglevert tegen de hoogste tarieven
- De rest van de thuisaccu die goedkoop inkoopt, NOM draait en bij hele hoge tarieven 2x1200 Watt teruglevert (vanaf volgende week: 3x1200 Watt)
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 09-03-2025 18:34 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
NO kan met dynamische tarieven tegenwoordig ook interessant zijn. Met de juiste panelen pak je ook veel diffuus/omgevingslicht op en doordat het tarief hoger is, maakt dat de lagere opbrengst redelijk goed.Devke schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:33:
[...]
Oke. Ik heb ze hier ZZW liggen. NO zou een paar kunnen. Weet niet of laatst genoemde veel zin heeft. Overschot ZZW voor NOM of later verkopen zou kunnen. Deze week 32 kWh overschot het net opgegaan. Pas het begin. Dit loopt op.
Heb hier ook een offerte liggen voor panelen op NO, maar kijk eerst even dit jaar aan voordat ik nóg meer investeringen doe.
Dakhelling is vrij stijl hier. Aangrenzend zit de tuin. Ik weet niet of dit heel veel storende reflectie gaat geven als we in de tuin zitten. Voor ons maar ook de buren. Helling is denk ik 60 graden.Taro schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:35:
[...]
NO kan met dynamische tarieven tegenwoordig ook interessant zijn. Met de juiste panelen pak je ook veel diffuus/omgevingslicht op en doordat het tarief hoger is, maakt dat de lagere opbrengst redelijk goed.
Heb hier ook een offerte liggen voor panelen op NO, maar kijk eerst even dit jaar aan voordat ik nóg meer investeringen doe.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Batterij bij mij icm zp op z en w.Devke schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:16:
@Taro en @Bschnitz. De hogere uurprijs voor teruglevering komt door de ligging van jullie panelen of door het terugleveren uit batterij?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Basically zoveel mogelijk zelfgebruik.Taro schreef op zondag 9 maart 2025 @ 18:01:
[...]
Wat is "anders", goedkoop inkopen en maximaal verkopen ipv NOM?
Ik heb al die kWh's keihard nodig voor de auto's, maar mag niet klagen natuurlijk.
1-2kWh sluip over de nacht en de rest auto qua netafname.
De rest van al het andere verbruik is nu van de zp of de accu.
Zodra de accu vol is verkoop ik alles bij 30+ cent.
Morgenochtend dump in weer 20kWh ofzo, dan kan die weer al de zon opbrengst opslaan en avonds weer dumpen. Krijg nu like 25-35kWh per dag.
Overmorgen wordt het weer lastig. Dan moet de WP weer gaan draaien
Rentabiliteit plus je dus op via gebruik van accu. Voor de business case moet je dus wel de kosten van de accu mee nemen.Taro schreef op zondag 9 maart 2025 @ 00:05:
[...]
Zonnepanelen zijn nog steeds een prima business case icm dynamische tarieven en al helemaal als je ze op oost en west plaatst, zodat je de duurdere dynamische tarieven meepakt voor teruglevering.
Heb er hier recent nog 4 losse panelen bijgeplaatst die accu's opladen en iedere dag tussen 17:00 en 21:00 + tussen 7:00 en 9:00 ontladen tijdens de duurste uren, dan gaat terugverdienen snel
Zijn 2 aanvullende zaken die elkaar versterken maar de accu is niet per se nodig. De panelen zouden anders alsnog een mooi bedrag opleveren, maar wel minder. En die accu stond er in mijn geval toch al en die verhoogt inderdaad de opbrengst.mathijshooi schreef op zondag 9 maart 2025 @ 20:09:
[...]
Rentabiliteit plus je dus op via gebruik van accu. Voor de business case moet je dus wel de kosten van de accu mee nemen.
Mijn inziens moet je bij dynamische aanbieders naast de dingen waar je al naar kijkt (maandelijkse kosten, inkoopvergoeding en salderingsregeling) ook kijken naar hoe makkelijk een aanbieder het je maakt om je verbruik naar de goedkope uren te verplaatsen met hun oplossingen. Dat is natuurlijk heel persoonlijk en afhankelijk van heel veel factoren maar mijn inziens wel belangrijk om mee te nemen in een afweging.pentaw1nz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:39:
Nog een aanbod, dit keer van VEH.
Ik laat het vaste aanbod voor 1 of 2 jaar er even buiten en kijk naar het dynamische aanbod.
Next Energy zit ik nu. Easy Energy biedt VEH nu aan.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Als ik het vergelijk:
- Tarieven zijn dynamisch, dus geen verschil
- Opslagvergoeding 0,0219 per kWH van Next, versus 0,01089 bij easy. Dat is bij mijn geschat verbruik (4800) +- 53 euro in het voordeel van easy
- Opslag per kWh voor terugleveren: €-0.0219 (ook binnen Salderen) van Next, versus 0,0115 bij easy. Dat is bij mijn verwachte teruglevering (2800) dat is ongeveer 31 euro in het voordeel van easy
- Loyaliteitsbonus 75 euro, bij Next heb ik nu 80 euro. 5 euro in het voordeel van Next dus.
- Vast leveringkosten bij Next is 5,99 per maand, bij easy 3,25 per maand.
Zie ik iets over het hoofd, of is overstappen de moeite waard?
EasyEnergy krijgt hele slechte beoordelingen via Jeroen, maar er is geen onderbouwende pagina aan gewijd.
Of wellicht alternatief zoals Tibber of Zonneplan overwegen, waarbij de inkoopvergoeding vergelijkbaar is, maar je niet ook nog eens 2 cent per teruggeleverde KWH kwijt bent.
De loyaliteitskorting van 80 euro die ik nu krijgt veegt dat argument eigenlijk alweer van tafel...
Wat een kriem zijn die aanbiedingen zeggen. Vooral omdat alle aanbieders je op het ene punt heel erg tegemoet lijken te komen, en je aan de andere kant extra laten betalen. Maakt het vergelijken lastig... zelfs bij dynamische contracten.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Wat moet ik daarin van de aanbieder verwachten?Backpacker schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:52:
[...]
Mijn inziens moet je bij dynamische aanbieders naast de dingen waar je al naar kijkt (maandelijkse kosten, inkoopvergoeding en salderingsregeling) ook kijken naar hoe makkelijk een aanbieder het je maakt om je verbruik naar de goedkope uren te verplaatsen met hun oplossingen. Dat is natuurlijk heel persoonlijk en afhankelijk van heel veel factoren maar mijn inziens wel belangrijk om mee te nemen in een afweging.
Als ik in een app maar de dynamische tarieven kan zien is dat voldoende de toch? Dan stel ik daar dagelijks mijn apparaten op in
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Wat bedoel je met "hoe makkelijk een aanbieder het je maakt om verbruik naar de goedkope uren te verplaatsen"? Voorbeeld?Backpacker schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:52:
[...]
Mijn inziens moet je bij dynamische aanbieders naast de dingen waar je al naar kijkt (maandelijkse kosten, inkoopvergoeding en salderingsregeling) ook kijken naar hoe makkelijk een aanbieder het je maakt om je verbruik naar de goedkope uren te verplaatsen met hun oplossingen. Dat is natuurlijk heel persoonlijk en afhankelijk van heel veel factoren maar mijn inziens wel belangrijk om mee te nemen in een afweging.
Bij tibber bijvoorbeeld kun je een aantal ondersteunde apparaten koppelen zoals je thermostaat en dan regelt tibber dat je thermostaat omlaag gaat tijdens dure uren, etceteraDevke schreef op maandag 10 maart 2025 @ 07:14:
[...]
Wat bedoel je met "hoe makkelijk een aanbieder het je maakt om verbruik naar de goedkope uren te verplaatsen"? Voorbeeld?
Oost west, 127.0.0.1 best!
Ahh oke. Ik heb nu HW producten. Daar kun je taken aanmaken. In die hoek moet er dus gezocht worden. Dankje.geerttttt schreef op maandag 10 maart 2025 @ 07:15:
[...]
Bij tibber bijvoorbeeld kun je een aantal ondersteunde apparaten koppelen zoals je thermostaat en dan regelt tibber dat je thermostaat omlaag gaat tijdens dure uren, etcetera
Ik denk dat menig tweaker die dynamische stuurd op z'n eigen data van uit z'n P1 en andere monitoring. Geleverde data en tools van de dynamische provider zijn vaak ontoereikend. (wellicht zijn er een paar die het wel goed doen), maar zelf monitoring en sturing doe je zelf met HA, Homey, Domotic's, node-Red.Backpacker schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:52:
[...]
En vaak ook nog eigen besef en handeling. (vaat) wasmachine vullen en uitgesteld starten.
Bij mij is de data van de aanbieder de controlle slag, en de tool/app nodig voor de export.
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
In geval van bijvoorbeeld Tibber (en ja ik ben niet onpartijdig maar mijn opmerking was in eerste instantie algemeen bedoeld) heb je Slim Laden, Grid Rewards, Slim Verwarmen enz. En dat dan niet met eigen producten die ze aan je willen verkopen zodat je aan de vast komt te zitten maar juist met andere merken.pentaw1nz schreef op maandag 10 maart 2025 @ 00:04:
[...]
Wat moet ik daarin van de aanbieder verwachten?
Als ik in een app maar de dynamische tarieven kan zien is dat voldoende de toch? Dan stel ik daar dagelijks mijn apparaten op in
@psdata ja dat is zeker waar maar er zijn altijd nog meer gebruikers die daar geen verstand van hebben en dan is het handig als je daarmee wordt geholpen. Ik gebruik zelf ook Home Assistant met de API van Tibber maar dat is voor menig gebruiker niet weggelegd.
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Om gridrewards te krijgen moet je dus hun thuisaccu hebben. Dat kan niet als je er zelf al 1 hebt? Heb de site even bekenen.Backpacker schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:17:
[...]
In geval van bijvoorbeeld Tibber (en ja ik ben niet onpartijdig maar mijn opmerking was in eerste instantie algemeen bedoeld) heb je Slim Laden, Grid Rewards, Slim Verwarmen enz. En dat dan niet met eigen producten die ze aan je willen verkopen zodat je aan de vast komt te zitten maar juist met andere merken.
@psdata ja dat is zeker waar maar er zijn altijd nog meer gebruikers die daar geen verstand van hebben en dan is het handig als je daarmee wordt geholpen. Ik gebruik zelf ook Home Assistant met de API van Tibber maar dat is voor menig gebruiker niet weggelegd.
Of een compatible autolader c.q. stekkerauto.Devke schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:22:
[...]
Om gridrewards te krijgen moet je dus hun thuisaccu hebben. Dat kan niet als je er zelf al 1 hebt? Heb de site even bekenen.
Of een gekoppelde laadpaal.Devke schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:22:
[...]
Om gridrewards te krijgen moet je dus hun thuisaccu hebben. Dat kan niet als je er zelf al 1 hebt? Heb de site even bekenen.
Voor thuisbatterijen is nu inderdaad alleen nog maar de Homevolt aangesloten op de Grid Rewards maar er wordt momenteel druk gewerkt aan integraties voor andere merken!
Mag je al informatie delen over welke "andere merken"? Dat zou e.v.t. nog wel mee kunnen wegen voor welke thuisbatterijen men aanschaft.Backpacker schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:22:
[...]
Of een gekoppelde laadpaal.
Voor thuisbatterijen is nu inderdaad alleen nog maar de Homevolt aangesloten op de Grid Rewards maar er wordt momenteel druk gewerkt aan integraties voor andere merken!
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Nee helaas is dat nog niet bekend bij mij. Ik verwacht dat er voor de zomervakantie meer bekend gaat worden.Mirabis schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:23:
[...]
Mag je al informatie delen over welke "andere merken"? Dat zou e.v.t. nog wel mee kunnen wegen voor welke thuisbatterijen men aanschaft.
Ik probeer vooral duidelijk te krijgen welk tarief het zou moeten "verslaan"; ik krijg via gaslicht nu over het algemeen een aanbod van 26,31ct met korting van 150 euro bijvoorbeeld. Maar ook een terugleverboete (ahum... "vergoeding") van 264 euro. Omgerekend per kWh is dat (264-150)/2400 = 0,0475ct/kWh. Zo lang ik met dynamisch gemiddeld onder de 0,2631 + 0,0475 = 0,311ct/kWh uit kom, zou ik beter af zijn met dynamisch? Vergeet ik een variabele in deze berekening?
Heb vooral het idee dat ik niet goed meeneem dat ik met dynamisch de PV stroom goedkoper teruglever dan ik met vast contract zou kunnen salderen, maar geen idee hoe je dat kan terugrekenen behalve een simulatie draaien?
Vergeet ook de vaste (maandelijkse / jaarlijkse) kosten niet. Op gaslicht.com zie ik (als ik m'n eigen gegevens invul, gasloos) vaste leveringskosten van 8 tot 12 euro per maand. Met m'n dynamische contract zijn m'n vaste leveringskosten maar 6 euro per maand.Terranca schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:44:
Vergeet ik een variabele in deze berekening?
In totaal is het vaste deel bij mij 6,26 euro in februari voor de leverancier, een kleine 40 euro voor de netbeheerder, en ruim 50 euro "vermindering energiebelasting". In totaal ongeveer € - 7 per maand (negatief).
En vergeet natuurlijk niet hoeveel risico je wilt lopen. Met een vast contract koop je risico af, net als met een verzekering. Je moet voor jezelf bepalen of je het dat waard vindt.
ps. Wat terugrekenen betreft: ik heb bij jeroen.nl de prijzen van 2024 gedownload en uit m'n Homewizard P1 meter m'n verbruik. Dat in een spreadsheetprogramma gestopt en daar kwam uit wat ik in 2024 betaald zou hebben met dynamisch. Maar natuurlijk: resultaten uit het verleden ....
[ Voor 14% gewijzigd door KikkerMario op 13-03-2025 09:07 ]
Ik heb in oktober 2023 een token gekregen van Enever en dat een tijdje getest. Ik heb geen dynamisch contract maar wil weer opnieuw gaan testen als voorbereiding op een thuisbatterij maar krijg steeds de melding "Please provide a valid API token". Met wachtwoord vergeten herkent ie het emailadres niet en registreren lukt ook niet.
Is het alleen nog voor betalende gebruikers?
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Ja je levert goedkoper terug, maar als je nu je vaste contract verlengt, dan zit je netto op een soortgelijk tarief. Je voordeel haal je uit het verschuiven van het ev laden naar de goedkope uren.Terranca schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:44:
Ik probeer (zoals velen voor mij) wijs te worden of de overstap naar dynamisch aantrekkelijk is, en hopelijk kunnen jullie mijn "huiswerk" nakijken. Ik begrijp dat het tarief dat je uiteindelijk gemiddeld met dynamisch betaalt zeer afhankelijk is van je eigen patronen; in mijn geval heb ik een EV (nu Tesla, later dit jaar Kia) voor de deur die ik relatief vaak overdag kan opladen. Heb sinds kort een kleine HW accu zodat ik op veel dagen het begin van de avond iig de eerste 800W niet uit het net hoef te trekken. Ik stook op gas (600-700m3) dus winterverbruik is geen ding en voor gas heb ik een los contract. PV opwek is ongeveer gelijk aan totaal verbruik (dus na saldering netto ongeveer 0).
Ik probeer vooral duidelijk te krijgen welk tarief het zou moeten "verslaan"; ik krijg via gaslicht nu over het algemeen een aanbod van 26,31ct met korting van 150 euro bijvoorbeeld. Maar ook een terugleverboete (ahum... "vergoeding") van 264 euro. Omgerekend per kWh is dat (264-150)/2400 = 0,0475ct/kWh. Zo lang ik met dynamisch gemiddeld onder de 0,2631 + 0,0475 = 0,311ct/kWh uit kom, zou ik beter af zijn met dynamisch? Vergeet ik een variabele in deze berekening?
Heb vooral het idee dat ik niet goed meeneem dat ik met dynamisch de PV stroom goedkoper teruglever dan ik met vast contract zou kunnen salderen, maar geen idee hoe je dat kan terugrekenen behalve een simulatie draaien?
In mijn situatie: twee persoons huishouden verbruik en opwek voor huis 3.400 kWh, koken en oven elektrisch dat zijn dure uren. Vaatwasser gaat in de goedkope uren, wasmachine soms. Ev laden circa 20k km thuisladen waarvan 90% in de goedkoopste uren.
Dus zonder accu betaal ik 21 cent en lever terug voor 21 cent.
In 2024 was de totaalstand als volgt:
/f/image/JmHgqhURS3SaHYNCNH46GrpF.png?f=fotoalbum_large)
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Vergeet niet dat je met die berekening niets verschoven hebt naar de goedkope uren. En in die verschuiving zit nu juist je voordeel.KikkerMario schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:05:
[...]
ps. Wat terugrekenen betreft: ik heb bij jeroen.nl de prijzen van 2024 gedownload en uit m'n Homewizard P1 meter m'n verbruik. Dat in een spreadsheetprogramma gestopt en daar kwam uit wat ik in 2024 betaald zou hebben met dynamisch. Maar natuurlijk: resultaten uit het verleden ....
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Thanks, denk dat het voor mijn mentale beeld misschien beter is om te rekenen dat ik voor levering goedkoper uit moet zijn dan het tarief voor vast, en teruglevering goedkoper dan datzelfde tarief - TLB. Iig tot de saldering er af gaat.bert pit schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:21:
[...]
Ja je levert goedkoper terug, maar als je nu je vaste contract verlengt, dan zit je netto op een soortgelijk tarief. Je voordeel haal je uit het verschuiven van het ev laden naar de goedkope uren.
In mijn situatie: twee persoons huishouden verbruik en opwek voor huis 3.400 kWh, koken en oven elektrisch dat zijn dure uren. Vaatwasser gaat in de goedkope uren, wasmachine soms. Ev laden circa 20k km thuisladen waarvan 90% in de goedkoopste uren.
Dus zonder accu betaal ik 21 cent en lever terug voor 21 cent.
In 2024 was de totaalstand als volgt:
[Afbeelding]
Dus levering goedkoper dan 0,2631ct/kWh en teruglevering voor meer dan 0,2631 - 0,059 = 0,204ct/kWh. Dat zal wel lastig worden met panelen op ZZW.
Plus inderdaad wat me het waard is om de zekerheid "af te kopen" met vast contract. Ik houd het topic een tijdje in de gaten en ga kijken of ik eea kan simuleren om te kijken of dat haalbaar is
Ik ga iets van 30.000 Wp aan panelen leggen op een 3x25A aansluiting. Om de stoppen niet te laten doorslaan moet ik in de lente en zomer dus iets terugregelen. Daar kun je het ook voor gebruiken.PedroB schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:17:
Hi Forum,
Ik zie veel mensen geautomatiseerde systemen beschrijven (via Home assistant bijv) om zonnepanelen uit te schakelen in het geval van negatieve prijzen (excl of incl belasting afh van je gebruik).
Nu vraag ik me af of er nog andere overwegingen zijn naast prijs om dit wel of niet te doen. Bijvoorbeeld de levensduur van je omvormer/zonnepanelen of brandgevaar etc. Zou jammer zijn om voor een paar cent te schakelen met negatieve gevolgen op de lange termijn. Ik heb een Solis S6 omvormer die ik via de app kan uitschakelen en overweeg dit via een raspberry pi te gaan automatiseren.
De rest van het jaar zet ik hem dan wel op 100%
Je kunt het gewoon een paar weken proberen. Bij Zonneplan en Tibber zit je nergens aan vast en kun je er binnen een dag van af. Panelen liggen bij mij OZO.Terranca schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:43:
[...]
Thanks, denk dat het voor mijn mentale beeld misschien beter is om te rekenen dat ik voor levering goedkoper uit moet zijn dan het tarief voor vast, en teruglevering goedkoper dan datzelfde tarief - TLB. Iig tot de saldering er af gaat.
Dus levering goedkoper dan 0,2631ct/kWh en teruglevering voor meer dan 0,2631 - 0,059 = 0,204ct/kWh. Dat zal wel lastig worden met panelen op ZZW.
Plus inderdaad wat me het waard is om de zekerheid "af te kopen" met vast contract. Ik houd het topic een tijdje in de gaten en ga kijken of ik eea kan simuleren om te kijken of dat haalbaar is
Dit jaar draai ik tegen een afname tarief van 24 cent en teruglevering van 26 cent en het zijn best hoge tarieven geweest voor mijn gevoel.
Yes inderdaad, goed plan -- ik heb vanaf midden april nu een Tibber abo aangevraagd; valt natuurlijk wel recht in de gunstigste periode van het jaar, maar dan heb ik er in ieder geval een gevoel bijbert pit schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:56:
[...]
Je kunt het gewoon een paar weken proberen. Bij Zonneplan en Tibber zit je nergens aan vast en kun je er binnen een dag van af. Panelen liggen bij mij OZO.
Dit jaar draai ik tegen een afname tarief van 24 cent en teruglevering van 26 cent en het zijn best hoge tarieven geweest voor mijn gevoel.
Let ook heel goed op of je kunt overstappen per 1-1-2027 ook al is je contract niet afgelopen. Als je nu een contract afsluit voor 3 jaar wat gunstig lijkt, kan het best dat je er na 1-1-2027 nog 16 maanden aan ongunstige voorwaarden vast zit omdat er een erg lage teruglever vergoeding wordt ingevoerd.Terranca schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:43:
[...]
Thanks, denk dat het voor mijn mentale beeld misschien beter is om te rekenen dat ik voor levering goedkoper uit moet zijn dan het tarief voor vast, en teruglevering goedkoper dan datzelfde tarief - TLB. Iig tot de saldering er af gaat.
Lees de ophef die de aangekondigde tarieven van Greenchoice hebben opgeleverd er maar eens op na.
Als je cashbacks niet meerekent was je 2H26 met een dynamisch contract ongeveer even duur uit als met vast (eigen facturen, zit in ongeveer dezelfde PV situatie als jij alleen koken op gas) zonder sterk te kunnen sturen met een EV of WP.
Jij hebt een EV die je ook vaak overdag kunt laden, dus die balans gaat voor jou richting dynamisch.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Waarom pak je niet je uur-verbruiks data van de afgelopen 12 maanden er bij en zet daar de dayahead prijs tegen aan.Terranca schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:28:
[...]
Yes inderdaad, goed plan -- ik heb vanaf midden april nu een Tibber abo aangevraagd; valt natuurlijk wel recht in de gunstigste periode van het jaar, maar dan heb ik er in ieder geval een gevoel bij
Dan zie je gelijk de prijs die zou hebben gehad van je gebruik en dat je niet hebt gestuurd
De "winst" zit merendeel in het kunnen sturen van grote gebruikers (EV, Vaatwasser, weekend wassen, thuis accu)
daarna kun je voor jezelf over je historie ook gem kwh prijs uitreken of de periode, bij gestuurd dynamische, en met wel wat verbruik kom je wel aan leuk laag gemiddele prijs (ipv die 26 cent)
Even zitten klooien met HW kwartieren-export, de exports van jeroen.nl en Excel. Dan kom ik voor april '24 tot nu op 27,6ct/kWh levering en 19,5ct/kWh teruglevering. Dus nog niet echt een positieve business case als ik mijn gedrag niet actief aanpas.psdata schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:46:
[...]
Waarom pak je niet je uur-verbruiks data van de afgelopen 12 maanden er bij en zet daar de dayahead prijs tegen aan.
Dan zie je gelijk de prijs die zou hebben gehad van je gebruik en dat je niet hebt gestuurd
De "winst" zit merendeel in het kunnen sturen van grote gebruikers (EV, Vaatwasser, weekend wassen, thuis accu)
daarna kun je voor jezelf over je historie ook gem kwh prijs uitreken of de periode, bij gestuurd dynamische, en met wel wat verbruik kom je wel aan leuk laag gemiddele prijs (ipv die 26 cent)
Dat de business case niet positief is op de historische data komt doordat je de cashback meerekent; terugleverboete is over het algemeen meer meer dan 10ct/kWh en je uit je simulatie komt 8 ct/kWh.Terranca schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:12:
[...]
Even zitten klooien met HW kwartieren-export, de exports van jeroen.nl en Excel. Dan kom ik voor april '24 tot nu op 27,6ct/kWh levering en 19,5ct/kWh teruglevering. Dus nog niet echt een positieve business case als ik mijn gedrag niet actief aanpas.
Als je een mooi contract kunt afsluiten met cashback en de garantie zwart op wit op papier dat je per 1-1-2027 kosteloos weg kunt als het teruglevertarief je niet bevalt is dat een optie. Let wel op dat je de cashback tegenwoordig vaak meestal pas krijgt na afloop van het contract.
Ikzelf kijk wat paranoïde naar het punt dat er ineens weer cashbacks zijn voor PV eigenaren. Lang niet zo geweest en met het oog op de overgang op 1-1-2027 zou ik zonder garantie op EN de mogelijkheid om KOSTELOOS over te kunnen stappen op die datum EN de garantie op de cashback geen vast contract van meer dan 1 jaar afsluiten.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Yes ik vertrouw de politiek en de energieboeren ook niet; dit ging om een 1-jarig contract dus ruim voor 1/1/2027 weer afgelopen om die situatie weer te bekijken. Verbaasde mij overigens ook dat cashbacks opeens weer terug zijn. Misschien is de terugleverboete toch weer een winstgevende incentive om PV-eigenaren te lokkenkoboy schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:58:
[...]
Dat de business case niet positief is op de historische data komt doordat je de cashback meerekent; terugleverboete is over het algemeen meer meer dan 10ct/kWh en je uit je simulatie komt 8 ct/kWh.
Als je een mooi contract kunt afsluiten met cashback en de garantie zwart op wit op papier dat je per 1-1-2027 kosteloos weg kunt als het teruglevertarief je niet bevalt is dat een optie. Let wel op dat je de cashback tegenwoordig vaak meestal pas krijgt na afloop van het contract.
Ikzelf kijk wat paranoïde naar het punt dat er ineens weer cashbacks zijn voor PV eigenaren. Lang niet zo geweest en met het oog op de overgang op 1-1-2027 zou ik zonder garantie op EN de mogelijkheid om KOSTELOOS over te kunnen stappen op die datum EN de garantie op de cashback geen vast contract van meer dan 1 jaar afsluiten.

Als je je EV een paar keer kunt laden voor 12 tot 15 cent zoals vorige week, dan gaat het hard.Terranca schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 13:12:
[...]
Even zitten klooien met HW kwartieren-export, de exports van jeroen.nl en Excel. Dan kom ik voor april '24 tot nu op 27,6ct/kWh levering en 19,5ct/kWh teruglevering. Dus nog niet echt een positieve business case als ik mijn gedrag niet actief aanpas.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb nog maar 3 "weekenden" beschikbaar om m'n eigen meuk om te bouwen naar kwartier tarieven en zou graag gelijk alles in 1 ruk voorbereiden.
- knip -
Ja dat is wel waar -- ik heb even gekeken specifiek naar de uren dat de EV heeft geladen en dan komt de gemiddelde prijs op 26,6ct/kWh over 712kWh -- in de zomermaanden gemiddeld 22,5ct/kWh. Dus daar valt wel iets te winnen.bert pit schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 15:04:
[...]
Als je je EV een paar keer kunt laden voor 12 tot 15 cent zoals vorige week, dan gaat het hard.
Maar aan de andere kant mag ik die kosten gewoon declareren bij de baas, dus dat maakt dynamisch weer wat minder aantrekkelijk. Naja, goed -- ik puzzel even door, dank voor de pointers iig allemaal
Zo snapt het hele gezin 'of' bijv de wasmachine aan kan.
Ik zou het erg graag maken (ik hoop stiekem dat ze nog met een compleet bouwpakketje komen, want ik mis helaas zelf momenteel bijv. een 3d printer).
Dit jaar voor huis van mijn ouders, die een dynamisch contract hebben en het nog niet zo goed snappen.
Vanaf 2027 ook voor mijzelf (nu nog een super aantrekkelijk vast contract zonder tlk)
Hier het artikel:
https://www.bright.nl/nie...sche-energietarieven.html
/f/image/n2iuHUFMOWDgj7SnnBHRxfGv.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Allewijn op 14-03-2025 21:11 ]
Hier opgelost door een Google Nest Hub 2 icm Home Assistant, het hele gezin begrijpt het:Allewijn schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:10:
Kwam net op bright een heel tof zelfbouw led matrix schermpje tegen waar je simpel huidige en toekomstige stroomprijzen op kan zien.
Zo snapt het hele gezin 'of' bijv de wasmachine aan kan.
Ik zou het erg graag maken (ik hoop stiekem dat ze nog met een compleet bouwpakketje komen, want ik mis helaas zelf momenteel bijv. een 3d printer).
Dit jaar voor huis van mijn ouders, die een dynamisch contract hebben en het nog niet zo goed snappen.
Vanaf 2027 ook voor mijzelf (nu nog een super aantrekkelijk vast contract zonder tlk)
Hier het artikel:
https://www.bright.nl/nie...sche-energietarieven.html
[Afbeelding]
[YouTube: Dure energie op komst? Zo ZIE je het aankomen]
/f/image/v0NwfZ29SbNHZfddIuRnubZu.png?f=fotoalbum_large)
Oehhh da's ook een goeie. Heb dezelfde hub in onze keuken staan.Taro schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:13:
[...]
Hier opgelost door een Google Nest Hub 2 icm Home Assistant, het hele gezin begrijpt het:
[Afbeelding]
Alleen hoe zet je die 'continue' voor?
Icm de Home Assistant Dashcast integratie, die controleert of er iets anders actief is en zo ja, pushed zichzelf weer naar de Hub.Allewijn schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:17:
[...]
Oehhh da's ook een goeie. Heb dezelfde hub in onze keuken staan.
Alleen hoe zet je die 'continue' voor?
Heb er in onze situatie ook een aantal camera's en de MHI airco's op staan, dus is niet puur voor de tarieven bedoeld, je kunt er ook de camera van de deurbel mee zien en de verwarming/koeling mee aansturen, dus multifunctioneel
[ Voor 24% gewijzigd door Taro op 14-03-2025 22:20 ]
Tof! Dat ga ik a.s.a.p. verkennen (sowieso HA, want heb ik nog niet en wil ik al zóóó lang, heb er al een nieuwe Synology voor gekocht die het als docker kan).Taro schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:18:
[...]
Icm de Home Assistant Dashcast integratie, die controleert of er iets anders actief is en zo ja, pushed zichzelf weer naar de Hub.
Heb er in onze situatie ook een aantal camera's en de MHI airco's op staan, dus is niet puur voor de tarieven bedoeld, je kunt er ook de camera van de deurbel mee zien en de verwarming/koeling mee aansturen, dus multifunctioneel
Zou ook graag mijn camera's en deurbel op dat dashboard/op de Google hub er bij zien.
Lees dit:"This automation is useful for using the device as a dedicated dashboard and does nothing else. The automation calls the script whenever the device is not showing the dashboard. Basically, you will get a sub-second response time whenever the device is accidentally swiped back to the idle page or being used for anything else."
Dus het Dashcast Dashboard staat hierdoor altijd zichtbaar, behalve als je wat anders op de Google hub gebruikt (dus je kan nog wel andere dingen op de hub zien/blijven bedienen, zoals ik zelf spotify en TuneIn er op gebruik)?
Dat is wel een dingetjeAllewijn schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:26:
[...]
Dus het Dashcast Dashboard staat hierdoor altijd zichtbaar, behalve als je wat anders op de Google hub gebruikt (dus je kan nog wel andere dingen op de hub zien/blijven bedienen, zoals ik zelf spotify en TuneIn er op gebruik)?
Ik vermoed dat je voor dat slimme display dat je liet zien ook iets als Home Assistant nodig hebt? Zou sowieso met Home Assistant starten, ik kan niet meer zonder en met Dynamische tarieven kan je dan ook echt heel veel andere zaken automatiseren. Dan kan je het daarna ook gewoon even testen in je eigen situatie. Voldoet het: Nice. Voldoet het niet: Kijken naar een andere oplossing.
Ik ga HA asap installeren/aan de praat krijgen, heb er nu al zin in en kan eigenlijk niet meer zonder als ik straks wat meer wil halen uit mijn domotica (varierend van Tuya wifi, kaku tot hue), mijn Enphase zonnepanelen, mijn domme Tesla Wall Charger, mijn camera's op Synology Surveillance Station, etc..Taro schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:30:
[...]
Dat is wel een dingetjeAls we bijv. muziek/video casten, dan werkt dat doorgaans, maar als je bijv. naar instellingen of een ander scherm wil gaan dan pakt Dashcast de regie terug.
Ik vermoed dat je voor dat slimme display dat je liet zien ook iets als Home Assistant nodig hebt? Zou sowieso met Home Assistant starten, ik kan niet meer zonder en met Dynamische tarieven kan je dan ook echt heel veel andere zaken automatiseren. Dan kan je het daarna ook gewoon even testen in je eigen situatie. Voldoet het: Nice. Voldoet het niet: Kijken naar een andere oplossing.
Zou je geen 'delay' in kunnen stellen in dat stukje script om het dashboard niet meteen terug te laten keren als je iets anders op de Hub wil doen? Bijv. delay: "00:00:10" bij action:
Er zit een HA script bij dat je met een andere timer minder vaak kunt uitvoeren. Maar dit gaat hier nu offtopic, gewoon even proberenAllewijn schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 22:38:
[...]
Ik ga HA asap installeren/aan de praat krijgen, heb er nu al zin in en kan eigenlijk niet meer zonder als ik straks wat meer wil halen uit mijn domotica (varierend van Tuya wifi, kaku tot hue), mijn Enphase zonnepanelen, mijn domme Tesla Wall Charger, mijn camera's op Synology Surveillance Station, etc..
Zou je geen 'delay' in kunnen stellen in dat stukje script om het dashboard niet meteen terug te laten keren als je iets anders op de Hub wil doen? Bijv. delay: "00:00:10" bij action:
Tot zojuist 11 uur heb ik de panelen laten terugleveren. De opwek zit op 1400 Watt. Ik heb een HW thuisbatterij staan. Die laad met 800 Watt. Er moet nog een wasje gedraaid worden straks. Wasmachine pakt een 2200 Wattt met opwarmen.
Vanaf 11 uur heb ik de batterij de GO gegeven te gaan laden. Daarmee drukt de teruglevering met 800 Watt. Het laagste dynamische tarief is om 12 uur. Als de opwek van de panelen de 2200 Watt passeerd dan de batterij even laten stoppen met laden. De wasmachine laten opwarmen. Zo zal de hele opwek verbruikt worden even. Na het opwarmen de batterij weer verder laten laden. Doel vol en vanavond NOM en een deel van de nacht. Snap ik het principe dan een beetje?
Edit. Als de batterij even stopt met laden dan haal ik netto de gewenste teruglevering voor de wasmachine. Met laden nog niet. Periode vh jaar.
[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 16-03-2025 11:29 ]
Is er een manier om aan deze info te komen? Doorgaans is de zondagnacht mijn moment om de EV op te laden voor de week, en zijn de prijzen ‘altijd’ laag dan maar als het zondagmiddag gunstig is dan wil ik wel de juiste keuze maken. Iemand die dit ook zo ervaart.
Die prijs is simpelweg nog niet bekend. Dat heeft niets met Tibber te maken.loewie1984 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:32:
Ik vind het wel een beetje vervelend van Tibber dat het zegt een 48 uur prijs prognose te doen in de app, maar ik sinds gistermiddag nog steeds niet kan zien wat de prijs van zondagnacht zal zijn.
Is er een manier om aan deze info te komen? Doorgaans is de zondagnacht mijn moment om de EV op te laden voor de week, en zijn de prijzen ‘altijd’ laag dan maar als het zondagmiddag gunstig is dan wil ik wel de juiste keuze maken. Iemand die dit ook zo ervaart.
Of bedoel je dat ze deze keer laat zijn met hun prognose?
Zo zou ik het ook aanpakken.Devke schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:28:
Ik probeer dynamische tarieven een beetje handig in te zetten c.q. te snappen. Ik wil jullie een usecase voorleggen en of ik dan goed handel. Neem de tarieven van vandaag.
Tot zojuist 11 uur heb ik de panelen laten terugleveren. De opwek zit op 1400 Watt. Ik heb een HW thuisbatterij staan. Die laad met 800 Watt. Er moet nog een wasje gedraaid worden straks. Wasmachine pakt een 2200 Wattt met opwarmen.
Vanaf 11 uur heb ik de batterij de GO gegeven te gaan laden. Daarmee drukt de teruglevering met 800 Watt. Het laagste dynamische tarief is om 12 uur. Als de opwek van de panelen de 2200 Watt passeerd dan de batterij even laten stoppen met laden. De wasmachine laten opwarmen. Zo zal de hele opwek verbruikt worden even. Na het opwarmen de batterij weer verder laten laden. Doel vol en vanavond NOM en een deel van de nacht. Snap ik het principe dan een beetje?
Edit. Als de batterij even stopt met laden dan haal ik netto de gewenste teruglevering voor de wasmachine. Met laden nog niet. Periode vh jaar.
Maximaal eigen stroom gebruiken als je er toch niks voor krijgt tussen 11 ren 15 uur.
In vroege ochtend en late midddag is de stroom wel wat waard, dus mocht je dan wat terugleveren dan is dat prima.
En natuurlijk alles wat kan bufferen in die gratis uren lekker zijn gang laten gaan.
Ja, ik weet dat je de belasting wel betaalt. Maar die kunnen we tot 1-1-2027 nog mooi weg-salderen (ik heb een dynamisch contract)
5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 2x 2.7 kWh thuisbatterij
Ik krijg bij mijn huidige energieleverancier (variabel) 27 ct per kWh maaaar daar gaat ook 11 ct boete overheen. Ik neem aan dat hier de EB en BTW ook inzit. Netto is dat dus 16 ct. Tegen de huidige 13 dynamisch. Dat gat is niet zo groot. De boete gaat dynamisch denk ik leuker maken.HvM schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:52:
[...]
Zo zou ik het ook aanpakken.
Maximaal eigen stroom gebruiken als je er toch niks voor krijgt tussen 11 ren 15 uur.
In vroege ochtend en late midddag is de stroom wel wat waard, dus mocht je dan wat terugleveren dan is dat prima.
En natuurlijk alles wat kan bufferen in die gratis uren lekker zijn gang laten gaan.
Ja, ik weet dat je de belasting wel betaalt. Maar die kunnen we tot 1-1-2027 nog mooi weg-salderen (ik heb een dynamisch contract)
Je kunt toch hier kijken voor een prognose:de Peer schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:46:
[...]
Die prijs is simpelweg nog niet bekend. Dat heeft niets met Tibber te maken.
https://energie.theoxygent.nl/
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
De kwartierprijzen komen op de markt pas in juni beschikbaar dus er is nog niet veel te doen. Bovendien is er natuurlijk veel meer werkt te doen n.a.v. de kwartierprijzen dan het updaten van de APIRaymond P schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:51:
Nou, Tibber mag hun API en/of documentatie wel gaan updaten...
Ik heb nog maar 3 "weekenden" beschikbaar om m'n eigen meuk om te bouwen naar kwartier tarieven en zou graag gelijk alles in 1 ruk voorbereiden.
De dynamische tarieven gaan van 1x per uur naar 4x veranderen per uur qua tarief? Of doelde je ergens anders op. Ieder kwartier een andere prijs?Backpacker schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:27:
[...]
De kwartierprijzen komen op de markt pas in juni beschikbaar dus er is nog niet veel te doen. Bovendien is er natuurlijk veel meer werkt te doen n.a.v. de kwartierprijzen dan het updaten van de API
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 16-03-2025 12:47 ]
Ja ik stoor me eraan, dat ze iedere dag tussen 1 en 3 zeggen wachten op de prijzen van morgen en overmorgen, maar dat ze dan eigenlijk alleen een volle dag laten zien en geen prognose van 2 volle dagen kunnen geven terwijl die indruk wel gewekt wordt.de Peer schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:46:
[...]
Die prijs is simpelweg nog niet bekend. Dat heeft niets met Tibber te maken.
Dat is nog niet zeker.Devke schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:46:
[...]
De dynamische tarieven gaan van 1x per uur naar 4x veranderen per uur qua tarief? Of doelde je ergens anders op. Ieder kwartier een andere prijs?
De *markt* gaat naar kwartierprijzen, en de energieboeren kunnen daarop straks *ook* biedingen doen op kwartier-veilingen.
Dat hoeft niet te betekenen dat die energieboeren ook aan hun afnemers kwartierprijzen gaan bieden, ze kunnen en mogen dat nog steeds per uur doen.
Dus hoewel de *markt* verandert, betekent dat niet automatisch dat je als consument ook kwartierprijzen krijgt. Ik verwacht dat sommigen dat wel gaan doen, maar anderen gewoon bij de huidige uurprijzen blijven.
Time will tell
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Moet je gaan klagen bij de stroom beurs, dat ze eerder de prijzen voor morgen bepalen.loewie1984 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:17:
[...]
Ja ik stoor me eraan, dat ze iedere dag tussen 1 en 3 zeggen wachten op de prijzen van morgen en overmorgen, maar dat ze dan eigenlijk alleen een volle dag laten zien en geen prognose van 2 volle dagen kunnen geven terwijl die indruk wel gewekt wordt.
Maar daarom heet het ook the day ahead prices (de dag vooraf)
Deze handel vind gewoon iedere dag plaats aan het einde van de ochtend (eh ja 7 dagen in de week) en als men er uit is maakt men de prijzen bekend. (kijk op entsoe market https://transparency.entsoe.eu/ )
Dan weet je het wellicht wat eerder maar dan zelf effe de kosten en de opslag er bij tellen.
Ik vermoed een marketing-dingetje. Wanneer je de prijzen van morgen hebt, en die vandaag dan nog daarnaast, dan heb je een periode van 48 uur met prijzen.loewie1984 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:17:
[...]
Ja ik stoor me eraan, dat ze iedere dag tussen 1 en 3 zeggen wachten op de prijzen van morgen en overmorgen, maar dat ze dan eigenlijk alleen een volle dag laten zien en geen prognose van 2 volle dagen kunnen geven terwijl die indruk wel gewekt wordt.
Er staat nergens dat het de *komende* 48 uur is toch?
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Tibber heeft aangekondigd daar in mee te gaan:Gameboy schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:22:
[...]
Dat is nog niet zeker.
De *markt* gaat naar kwartierprijzen, en de energieboeren kunnen daarop straks *ook* biedingen doen op kwartier-veilingen.
Dat hoeft niet te betekenen dat die energieboeren ook aan hun afnemers kwartierprijzen gaan bieden, ze kunnen en mogen dat nog steeds per uur doen.
Dus hoewel de *markt* verandert, betekent dat niet automatisch dat je als consument ook kwartierprijzen krijgt. Ik verwacht dat sommigen dat wel gaan doen, maar anderen gewoon bij de huidige uurprijzen blijven.
Time will tell
https://tibber.com/nl/mag...er/uurprijs-kwartierprijs
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
:strip_exif()/f/image/N9adPr3IP5qseJkr8kjZEwMc.png?f=user_large)
Morgen ook weer 2 mooie goedkope uurtjes:
:strip_exif()/f/image/vgQ8KZuE0H1Io5Dltx5WDkGG.png?f=user_large)
Hier ook een dynamisch tarief en zonnepanelen. Volgens mij moet je helemaal niet kijken of je terug levert of niet. Kijk alleen naar de prijs van dat uur en de komende uren en baseer hierop het schakelen van stroomverbruikers. Of je jou eigen zonnestroom verbruikt is nu nog niet interessant.Devke schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:28:
Ik probeer dynamische tarieven een beetje handig in te zetten c.q. te snappen. Ik wil jullie een usecase voorleggen en of ik dan goed handel. Neem de tarieven van vandaag.
PS: per jaar verbruik ik nog ongeveer 1000 kWh, dus ben per saldo nog stroomverbruiker.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
Hier kijk ik anders tegenaan; als ik mijn auto wil laden doe ik dat vandaag beter op het moment dat ik niets voor mijn teruggeleverde zonnestroom betaald krijg (zoals vandaag tussen 11:00 en 15:00, waarbij de prijs rond de 0 cnt fluctueert). Om die uren heen lever ik liever terug en krijg ik vergoeding. Nu is het wel zo dat ik meer dan genoeg op jaarbasis teruglever om alle EB te salderen.Henielma schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:07:
[...]
Hier ook een dynamisch tarief en zonnepanelen. Volgens mij moet je helemaal niet kijken of je terug levert of niet. Kijk alleen naar de prijs van dat uur en de komende uren en baseer hierop het schakelen van stroomverbruikers. Of je jou eigen zonnestroom verbruikt is nu nog niet interessant.
PS: per jaar verbruik ik nog ongeveer 1000 kWh, dus ben per saldo nog stroomverbruiker.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Dat zei ik gister al ergens he. Energiemaatschappij @TaroTaro schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:59:
Het past allemaal nog maar net op 3x25A
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/5g04YNcrIxGecDXNQY1JNC9O.jpg?f=fotoalbum_large)
Taro schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 22% gewijzigd door prein2 op 16-03-2025 14:48 ]
Door netto verbruiker te zijn krijg je vlgs mij dus altijd die 13 ct in het laagste uur. Dat scheelt niet zo heel veel met mijn huidige variabele contract. Inclusief boete 16 ct.Sportmind schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:38:
[...]
Hier kijk ik anders tegenaan; als ik mijn auto wil laden doe ik dat vandaag beter op het moment dat ik niets voor mijn teruggeleverde zonnestroom betaald krijg (zoals vandaag tussen 11:00 en 15:00, waarbij de prijs rond de 0 cnt fluctueert). Om die uren heen lever ik liever terug en krijg ik vergoeding. Nu is het wel zo dat ik meer dan genoeg op jaarbasis teruglever om alle EB te salderen.
[ Voor 33% gewijzigd door NielsvdBeek op 16-03-2025 15:43 ]
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
prein2 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:45:
Is dat alles? Hier vanaf 10 uur strak tusen25,8 en 26A per fase 😎
[Afbeelding]
[...]
Dinsdag haal ik nog een extra omvormer en setje accu's op, dan zijn de fases beter gelijk belast en valt er nog net wat meer uit te halen.
Leuke "sport" dit.
Vindt vrouwlief dat ook nog steeds?Taro schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:45:
[...]
Dinsdag haal ik nog een extra omvormer en setje accu's op, dan zijn de fases beter gelijk belast en valt er nog net wat meer uit te halen.
Leuke "sport" dit.
7000 per fase is geen probleem hoor, ik doe het uren.....Taro schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Gelukkig laat vrouwlief mij helemaal vrij in al dit soort dingen, ze ziet dat ik er heel veel energie van krijg
Ze houdt ook rekening met de tarieven, kijkt netjes op de Google Nest Hub in de keuken om te bepalen wanneer wasmachine en wasdroger aan kunnen en morgen draai ik beide apparaten ook even voor ~14 ct/kWh, werk toch thuis. Ik zorg voor de vaatwasser en EV's. En als ik haar de Zonneplan App met het maandbedrag tot nu toe laat zien begrijpt ze ook goed waarvoor we het doen. Voor 63 Euro aan stroom rijden we met 2 EV's deze maand 3 weken (komende week hoeven we niet meer te laden, beide zitten nu vol) heen en weer naar werk en draait het hele huishouden. Tot eind vorig jaar betaalde ze alleen al 45-50 Euro per tankbeurt 3-4x per maand, moet je nagaan wat een verschil.
Vandaag, vanaf nu weer nul op de meter terwijl droger en WP nog draaien:
:strip_exif()/f/image/Cy0Yk6gXvIKnSbzUGyN0tqxk.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze maand:
:strip_exif()/f/image/lsZ1LUNfylUIB8EGgOAEzMep.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf 17:00 gaan de 2 andere accu's die buiten staan en direct via de DC aangesloten panelen laden weer 100% zonnestroom terugleveren tijdens de duurste uren, leuk om alles gaandeweg te optimaliseren. En ben nu bezig met een Home Assistant script dat automatisch in de duurste 3 uren per dag ook maximaal vanuit de hoofdaccu's gaat terugleveren. Doel: Zo laag mogelijk afnametarief, zo hoog mogelijk teruglevertarief en als geheel een zo laag mogelijke energierekening.
Precies, dat.Sportmind schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:38:
[...]
Hier kijk ik anders tegenaan; als ik mijn auto wil laden doe ik dat vandaag beter op het moment dat ik niets voor mijn teruggeleverde zonnestroom betaald krijg (zoals vandaag tussen 11:00 en 15:00, waarbij de prijs rond de 0 cnt fluctueert). Om die uren heen lever ik liever terug en krijg ik vergoeding. Nu is het wel zo dat ik meer dan genoeg op jaarbasis teruglever om alle EB te salderen.
Zolang er gesaldeerd kan worden is dit ook m.i. de beste strategie.
5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 2x 2.7 kWh thuisbatterij
De loadbalancer van de laadpaal grijpt hier dan in, waardoor we nooit boven de 17.250 Watt limiet uit kunnen komen. Die kan ik natuurlijk wel tweaken door in te stellen dat we een 3x30/35A netaansluiting hebben, maar ik vind het prima zoreneeke1970 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:31:
[...]
7000 per fase is geen probleem hoor, ik doe het uren.....
Als de tarieven nou weer een keer -44 ct/kWh worden dan ga ik wel meer de grens opzoeken.
Vanaf 1-1-2027 wordt dit inderdaad anders. Maar los van salderen, als je kijkt naar het grotere plaatje: Bij een overschot (en dus lage tarieven) neem je stroom van het net af. En als er een tekort of geen overschot is, dan laat je de panelen terugleveren. Daarmee help je het hele net en daarmee gecombineerd ben je zelf ook nog goedkoper uit.HvM schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:37:
[...]
Precies, dat.
Zolang er gesaldeerd kan worden is dit ook m.i. de beste strategie.
Nu per se je eigen zonnestroom 100% willen gebruiken is leuk en een nobel streven, maar niet per se het beste voor het gehele stroomnet en de markt. Voor nu is het beter voor iedereen om goedkoop in te kopen en midden/duur terug te leveren.
Prachtig! Kan hier echt van genieten 😜. Lekker bezig.Taro schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:31:
[...]
Gelukkig laat vrouwlief mij helemaal vrij in al dit soort dingen, ze ziet dat ik er heel veel energie van krijgAfgelopen week ook op de Solar Solutions beurs geweest, super leuk om te doen.
Ze houdt ook rekening met de tarieven, kijkt netjes op de Google Nest Hub in de keuken om te bepalen wanneer wasmachine en wasdroger aan kunnen en morgen draai ik beide apparaten ook even voor ~14 ct/kWh, werk toch thuis. Ik zorg voor de vaatwasser en EV's. En als ik haar de Zonneplan App met het maandbedrag tot nu toe laat zien begrijpt ze ook goed waarvoor we het doen. Voor 63 Euro aan stroom rijden we met 2 EV's deze maand 3 weken (komende week hoeven we niet meer te laden, beide zitten nu vol) heen en weer naar werk en draait het hele huishouden. Tot eind vorig jaar betaalde ze alleen al 45-50 Euro per tankbeurt 3-4x per maand, moet je nagaan wat een verschil.
Vandaag, vanaf nu weer nul op de meter terwijl droger en WP nog draaien:
[Afbeelding]
Deze maand:
[Afbeelding]
Vanaf 17:00 gaan de 2 andere accu's die buiten staan en direct via de DC aangesloten panelen laden weer 100% zonnestroom terugleveren tijdens de duurste uren, leuk om alles gaandeweg te optimaliseren. En ben nu bezig met een Home Assistant script dat automatisch in de duurste 3 uren per dag ook maximaal vanuit de hoofdaccu's gaat terugleveren. Doel: Zo laag mogelijk afnametarief, zo hoog mogelijk teruglevertarief en als geheel een zo laag mogelijke energierekening.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Eens, in dergelijke goedkope uren als vandaag is niet terugleveren en maximaal zelfverbruiken + opslaan het beste dat je kunt doen. En het overschot van midden op de dag kan dan mooi ingezet worden om in de avond en nacht weer nul op de meter te draaien of terug te leveren zodat bijv. gascentrales minder hoeven te leveren.HvM schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:43:
Klopt, maar wat ik in die goedkope uren niet het net opgooi geeft minder netbelasting, zeker als ik daarnaast ook zoveel mogelijk gebruikers aan zet
Vanuit dat oogpunt is nog meer overschot creëren vanuit PV opwek prima, want daarmee kunnen we de afname in de mindere uren beperken. Maarja, dan moet het stroomnet dat natuurlijk allemaal wel aankunnen.
De prijzen worden dagelijks om 12:45 vastgesteld voor de volgende dag.loewie1984 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:17:
[...]
Dan zijn ze ook beschikbaar voor iedereen.
Ik haal ze om 12:55 op met mijn HA-addon Day Ahead Optimizer bij o.a. Noordpool.
Die addon kun je ook gebruiken om jouw ev op het meest gunstige tijdstip op te laden.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
80% regel is voor o.a. America en niet hier. Hier mag je volledig belasten voor onbepaalde tijd, zelfs over de limiet heen gaan voor korte periodes (minuten tot een uur).John245 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:50:
Wees je bewust een 25A automaat kan continu 25A mits deze niet te warm word. Daarom wordt er geadviseerd op 80% te ontwerpen bij langdurige belasting.
Op een te verzwaren 3x80 hoofdaansluiting heb ik periodes gehad dat we (ver) over de 80A gingen. Door een ventilator te richten op de 80B automaten kan je behoorlijk wat extra stroom uit de aansluiting krijgen.
NEC:
In Europa nemen we dikkere kabels zodat een 16A groep ook echt continu 16A aan kan. Zij gebruiken 10 AWG / 2.5 mm2 voor 25A, hier mag dat maar tot 16A. 25A is 50% hoger dan wat hier is toegestaan.For circuits with continuous loads, the circuit must be sized at 125% of the continuous load (which is mathematically equivalent to limiting the continuous load to 80% of the circuit rating)
[ Voor 24% gewijzigd door w00key op 16-03-2025 17:26 ]
Advies. Kijk eens in de technische databladen van alle componenten in de meterkast. En bekijk ook eens de warmteberekening plus bijbehorende uitgangspunten.w00key schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:20:
[...]
80% regel is voor o.a. America en niet hier. Hier mag je volledig belasten voor onbepaalde tijd, zelfs over de limiet heen gaan voor korte periodes (minuten tot een uur).
Op een te verzwaren 3x80 hoofdaansluiting heb ik periodes gehad dat we (ver) over de 80A gingen. Door een ventilator te richten op de 80B automaten kan je behoorlijk wat extra stroom uit de aansluiting krijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 16-03-2025 17:28 ]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Heb je ook meer toe te voegen dan "Google it"?John245 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:25:
[...]
Advies. Kijk eens in de technische databladen van alle componenten in de meterkast.
Een 3x25A / 35A kast kan echt wel 100% vol continu vermogen aan. En meer ook, op de warmste dag springt de hoofdzekering niet op de gelabelde stroom.
[ Voor 23% gewijzigd door w00key op 16-03-2025 17:30 ]
Mijn reactie was nog niet klaar. Dit zou je niet hoeven te googlen. Want die berekeningen zijn meegeleverd door je elektricien / kastenbouwer.w00key schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:28:
[...]
Heb je ook meer toe te voegen dan "Google it"?
Is dat zo? Ik heb nog nooit dat gezien in meerdere kasten van thuis tot 3x 250A. Alleen hooguit een groepenbeschrijving.John245 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:30:
[...]
Mijn reactie was nog niet klaar. Dit zou je niet hoeven te googlen. Want die berekeningen zijn meegeleverd door je elektricien / kastenbouwer.
Hier staat wel leesvoer.
https://www.nen.nl/nieuws...-gelijktijdigheidsfactor/
[ Voor 17% gewijzigd door habbekrats op 16-03-2025 17:33 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Dan heb jij wel een minimale documentatie. Normaal als je vraagt krijg je meer want ze doen die berekeningen toch.w00key schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:31:
[...]
Is dat zo? Ik heb nog nooit dat gezien in meerdere kasten van thuis tot 3x 250A. Alleen hooguit een groepenbeschrijving.
Maar dit is mijn laatste reactie want we gaan off topic. En het zijn ieders eigen keuzes.
[ Voor 11% gewijzigd door John245 op 16-03-2025 17:34 ]
Mee eens het gaat om de warmteontwikkeling. En grote kans dat die te hoog wordt bij een continue belasting op 100%.habbekrats schreef op zondag 16 maart 2025 @ 17:32:
@w00key @John245 Ja en nee, het gaat bij de regels vooral om de warmte ontwikkeling in kasten als je veel zwaar belaste groepen hebt. Bedrading maakt niet uit daar gebruik je de nen1010 tabel voor.
Hier staat wel leesvoer.
https://www.nen.nl/nieuws...-gelijktijdigheidsfactor/
Was een redelijk standaard 2x12 groepenkast met 5 1 fase groepen algemeen gebruik 2 x 1 fase groep PV 1x Boiler 2,5 kW een 3fase automaat laden 11 kW.
Meneer had een dynamisch contract met op het middag uur met zon flink gassen met x 16A pv de boiler opwarmen de auto opladen en liefst de vaatwasser en wasmachine ook nog aan. Dan werd de kast bijna 40 graden warmer dan de omgevingstemperatuur van 30 graden.
70 graden is veel te veel temperatuur voor standaard componenten.
Advies > veel grotere kast nemen.
Je kunt dit ook nog zelf doen bij bv eaton https://www.eaton.com/nl/...tuur-assessment-tool.html
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik heb Hager. En al mijn kasten zijn doorberekend en gemeten onder maximale belasting. Hebben de VEGA kasten die zijn een stuk groter dan de VISION.habbekrats schreef op zondag 16 maart 2025 @ 18:37:
@John245 Ik kan het voorbeeld even niet weer vinden, de temperatuur verhoging door flink gebruik.
Was een redelijk standaard 2x12 groepenkast met 5 1 fase groepen algemeen gebruik 2 x 1 fase groep PV 1x Boiler 2,5 kW een 3fase automaat laden 11 kW.
Meneer had een dynamisch contract met op het middag uur met zon flink gassen met x 16A pv de boiler opwarmen de auto opladen en liefst de vaatwasser en wasmachine ook nog aan. Dan werd de kast bijna 40 graden warmer dan de omgevingstemperatuur van 30 graden.
70 graden is veel te veel temperatuur voor standaard componenten.
Advies > veel grotere kast nemen.
Je kunt dit ook nog zelf doen bij bv eaton https://www.eaton.com/nl/...tuur-assessment-tool.html
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels