Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerwinFi
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-09 13:57
Dit is mijn eerste maand maart met de zonnepanelen, is dit in vergelijking met voorgaande jaren een goede maand?

Heb nu al ruim 500KwH opgewekt deze maand, stukje meer dan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:40
Backpacker schreef op zondag 16 maart 2025 @ 12:27:
[...]

De kwartierprijzen komen op de markt pas in juni beschikbaar dus er is nog niet veel te doen. Bovendien is er natuurlijk veel meer werkt te doen n.a.v. de kwartierprijzen dan het updaten van de API ;)
Exact, zo veel vrije tijd heb ik niet om "mijn kant" in orde te maken. Zo vaak werk in niet met GraphQL en als ik het mij goed herinner had ik het ook ff snel in golang geschreven, dubbelop feest voor mij. Daarbovenop moet ik mijn database en rapportage kant omkatten naar 15 min, al met al vast weer meer tijd dan ik denk eraan te gaan besteden.
Ik hoef ook geen werkende API, maar een skeleton of documentatie zou zeker wel fijn zijn.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
GerwinFi schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:55:
Dit is mijn eerste maand maart met de zonnepanelen, is dit in vergelijking met voorgaande jaren een goede maand?

Dit lijkt mij een vraag voor een zonnepanelen topic, niet het dynamische tarieven topic.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:46
GerwinFi schreef op zondag 16 maart 2025 @ 19:55:

Edit. Was offtopic.

[ Voor 18% gewijzigd door Devke op 16-03-2025 20:50 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
loewie1984 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:17:
[...]

Ja ik stoor me eraan, dat ze iedere dag tussen 1 en 3 zeggen wachten op de prijzen van morgen en overmorgen, maar dat ze dan eigenlijk alleen een volle dag laten zien en geen prognose van 2 volle dagen kunnen geven terwijl die indruk wel gewekt wordt.
Waar zie jij overmorgen genoemd worden?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:56
Backpacker schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:51:
[...]

Waar zie jij overmorgen genoemd worden?
In de mobiele app van tibber staat:
Vandaag, morgen, 2 dagen, mijn definitie van 2 dagen is de volle 48 uur vooruit kijken, dus vandaag, morgen en overmorgen. Tibber zal er een andere interpretatie op nahouden, 0:05 op de tweede dag in de prognose zal ook wel tellen volgens hun.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11:46
Taro schreef op zondag 16 maart 2025 @ 16:31:
[...]

Gelukkig laat vrouwlief mij helemaal vrij in al dit soort dingen, ze ziet dat ik er heel veel energie van krijg ;) Afgelopen week ook op de Solar Solutions beurs geweest, super leuk om te doen.

Ze houdt ook rekening met de tarieven, kijkt netjes op de Google Nest Hub in de keuken om te bepalen wanneer wasmachine en wasdroger aan kunnen en morgen draai ik beide apparaten ook even voor ~14 ct/kWh, werk toch thuis. Ik zorg voor de vaatwasser en EV's. En als ik haar de Zonneplan App met het maandbedrag tot nu toe laat zien begrijpt ze ook goed waarvoor we het doen. Voor 63 Euro aan stroom rijden we met 2 EV's deze maand 3 weken (komende week hoeven we niet meer te laden, beide zitten nu vol) heen en weer naar werk en draait het hele huishouden. Tot eind vorig jaar betaalde ze alleen al 45-50 Euro per tankbeurt 3-4x per maand, moet je nagaan wat een verschil.

Vandaag, vanaf nu weer nul op de meter terwijl droger en WP nog draaien:
[Afbeelding]

Deze maand:
[Afbeelding]

Vanaf 17:00 gaan de 2 andere accu's die buiten staan en direct via de DC aangesloten panelen laden weer 100% zonnestroom terugleveren tijdens de duurste uren, leuk om alles gaandeweg te optimaliseren. En ben nu bezig met een Home Assistant script dat automatisch in de duurste 3 uren per dag ook maximaal vanuit de hoofdaccu's gaat terugleveren. Doel: Zo laag mogelijk afnametarief, zo hoog mogelijk teruglevertarief en als geheel een zo laag mogelijke energierekening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1_DacuOYcXKInCWw_pD1EwVv2Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HFAUaGgRQykym21yVIjLLRd4.png?f=user_large
zomaar wat tussen cijfers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Gisteren en vandaag is ook 2 dagen.

Ze kunnen moeilijk de prijzen over 2 dagen geven, want die bestaan nog niet. Dat is toch wel het minimale wat je moet weten als je dynamisch gaat: rond 13 uur worden de prijzen voor morgen bekend. Meer is er niet..
loewie1984 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 21:44:
[...]

Vandaag, morgen, 2 dagen, mijn definitie van 2 dagen is de volle 48 uur vooruit kijken, dus vandaag, morgen en overmorgen. Tibber zal er een andere interpretatie op nahouden, 0:05 op de tweede dag in de prognose zal ook wel tellen volgens hun.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:25
[...]

2 dagen; vandaag en morgen. Niet 2 dagen vooruit.
Daarom heet het day-ahead. Kan gebeuren d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
[...]

Ik snap je verwarring maar die twee dagen view is er zodat je in een oogopslag kan zien of je beter vandaag nog dat wasje kan draaien of morgen.

Zoals anderen je ook al hebben laten weten, dynamische uurtarieven zijn maximaal 24-uur vooruit.

Overigens mocht je een EV hebben en gebruik maken van Slim Laden dan wordt er wel gewerkt met een voorspelling van 7 dagen vooruit als je helemaal geen vertrektijd invult. Maar dat is slechts een voorspelling en geen vastgestelde prijzen

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 19:17
Backpacker schreef op maandag 17 maart 2025 @ 00:10:
[...]

Ik snap je verwarring maar die twee dagen view is er zodat je in een oogopslag kan zien of je beter vandaag nog dat wasje kan draaien of morgen.

Zoals anderen je ook al hebben laten weten, dynamische uurtarieven zijn maximaal 24-uur vooruit.

(..)
Een deel van de dag iets minder, een deel van de dag iets meer: om 12:59u heb je de tarieven van de komende 11 uur en 1 minuut. Om 13:01 heb je (meestal) de tarieven van de komende 34 uur en 59 minuten. :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Een terugkerend onderwerp hier is of oost/west nou gunstiger is met day-ahead prijzen, omdat de begin ochtend- en einde-middag prijzen vaak het hoogst zijn.
Met hulp van wat modellen heb ik daar in deze post Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12" wat aan gerekend, met als conclusie dat afwijken van zuid inderdaad een hogere €/kWh oplevert maar nog meer kWh scheelt dus onder de streep is zuid op 30 graden nog steeds het gunstigst.

Een andere conclusie is dat een bifacial schutting die van noord naar zuid loopt met day-ahead prijzen wél tot 30% meer € oplevert dan een zuidopstelling (maar dat lijkt me voor daken niet bijster relevant).

Als mensen dit kunnen aanscherpen met real-world opbrengstdata ipv een model en/of met de 2025 instraling en prijzen dan houd ik me aanbevolen :)

Omdat de discussie denk ik meer over de PV kant dan de day-ahead kant gaat, graag even nadenken in welk topic je commentaar hoort

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:14
Proton_ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:13:
Een terugkerend onderwerp hier is of oost/west nou gunstiger is met day-ahead prijzen, omdat de begin ochtend- en einde-middag prijzen vaak het hoogst zijn.
Met hulp van wat modellen heb ik daar in deze post Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12" wat aan gerekend, met als conclusie dat afwijken van zuid inderdaad een hogere €/kWh oplevert maar nog meer kWh scheelt dus onder de streep is zuid op 30 graden nog steeds het gunstigst.

Een andere conclusie is dat een bifacial schutting die van noord naar zuid loopt met day-ahead prijzen wél tot 30% meer € oplevert dan een zuidopstelling (maar dat lijkt me voor daken niet bijster relevant).

Als mensen dit kunnen aanscherpen met real-world opbrengstdata ipv een model en/of met de 2025 instraling en prijzen dan houd ik me aanbevolen :)

Omdat de discussie denk ik meer over de PV kant dan de day-ahead kant gaat, graag even nadenken in welk topic je commentaar hoort
Mmhhhh… aangezien mijn dak compleet vol ligt met 57 panelen (ZW, ZO en NO) interessante optie om verticale vlakken te gaan doen.
Mijn vrouw wil echter wel graag rozen tegen de schutting.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:50
Proton_ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:13:

Leuk uitgezocht! :) ik heb hier wel een schutting die langzaamaan aan vervanging toe is, maar omdat het zo dicht bij de grond is, staan de bomen van de buren al snel in de weg als het zonnetje nog laag staat, dus vraag me af of dat ooit iets nuttigs oplevert. Ik ga er eens op letten deze lente!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:31

dollyking

duck tape

oost / west is meer afhankelijk van de hoek inderdaad. ik ga deze bij mij ook aanpassen.
Als ik kijk naar morgen met 14ct om 12:00 en 42ct om 18:00, dan pak ik graag nog even die laatste straaltjes mee.
qua batterij opslag zijn dit ook leuke tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Stefannn schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:21:
[...]

Mmhhhh… aangezien mijn dak compleet vol ligt met 57 panelen (ZW, ZO en NO) interessante optie om verticale vlakken te gaan doen.
Mijn vrouw wil echter wel graag rozen tegen de schutting.
Als ik het goed lees zegt @Proton_ dat bij een bifacial schutting de opbrengst hoger is met een noord-zuid schutting dan oost-west.
Hij vergelijkt cq zegt m.i. niks over de opbrengst van een paneel in een bifacial opstelling tov een dak opstelling.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
KC27 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 19:50:
[...]

Als ik het goed lees zegt @Proton_ dat bij een bifacial schutting de opbrengst hoger is met een noord-zuid schutting dan oost-west.
Hij vergelijkt cq zegt m.i. niks over de opbrengst van een paneel in een bifacial opstelling tov een dak opstelling.
Mhh.. dat kan je inderdaad op 2 manieren lezen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Gewone schuine zuid opstelling is immers het optimum. Schutting kan nooit beter zijn dan het optimum.

Maar goed… dak ligt vol.
Ehh… het was ook niet helemaal serieus (al weet je nooit).

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:12
Die duitser van Meine Energiewende legt overal panelen neer, en in de winter ligt de hele tuin ook vol als je er toch niet in zit.
hier een filmpje met wat beelden daar van.
YouTube: The Ultimate Solar Tracker Installation Guide

Ik woon in een nieuwe groene wijk en moet verplicht een groene tuinafscheiding hebben anders had ik mijn 20 meter tuinschutting ook van panelen gemaakt. Panelen van 65 euro zijn bijna gelijk aan prijs met tuinschotten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)
Stefannn schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:37:
[...]

Mhh.. dat kan je inderdaad op 2 manieren lezen.
Ik denk dat je gelijk hebt. Gewone schuine zuid opstelling is immers het optimum. Schutting kan nooit beter zijn dan het optimum.

Maar goed… dak ligt vol.
Ehh… het was ook niet helemaal serieus (al weet je nooit).
De gemodelleerde bifacial schutting zelf loopt van noord naar zuid, de vlakken kijken dus oost en west. Dat levert iets minder kWh dan zuid (scheelt minder dan ik dacht) maar duidelijk meer € bij dynamisch contract.
Het enkele paneel wordt dus zowel oost als west beschenen, de clear sky curve van een verticaal 450 Wp paneel met 80% bifaciality ziet er dus zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3T0_MYh9MPEotc8G9wPHdzWjvTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ySvT8a0ohY2hZglevO86bHgP.png?f=fotoalbum_large
In vergelijking met 30° zuid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fd8nQb12bsFWTW1yID667EQI4oU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1S85kRthY8mbfcoDn74ecx2T.png?f=fotoalbum_large
* Iets minder opbrengst
wordt gecompenseerd met
* Betere correlatie met hogere uurprijzen
* Doorgaans betere correlatie met eigenverbruik
* Veel kleinere omvormer nodig
Maar alleen bruikbaar met redelijk vrije horizon.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:24

franssie

Save the albatross

@Proton_ 2,3 zuid tegen 1,8 vertikaal valt wel mee. Dan is een PV schutting snel rendabel.
Ik neem aan dat je simulatie met nul schaduw is?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
franssie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 23:08:
@Proton_ 2,3 zuid tegen 1,8 vertikaal valt wel mee. Dan is een PV schutting snel rendabel.
Ik neem aan dat je simulatie met nul schaduw is?
En @Proton_ wordt die schutting niet 1 reflecterende afzetting? Ik zie hier namelijk op een aantal daken panelen liggen die een tijdje toch een zeer hinderlijke weerkaatsing geven. Je kunt daar niet tegen in kijken.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:09
Devke schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 01:08:
[...]

En @Proton_ wordt die schutting niet 1 reflecterende afzetting? Ik zie hier namelijk op een aantal daken panelen liggen die een tijdje toch een zeer hinderlijke weerkaatsing geven. Je kunt daar niet tegen in kijken.
Dit & de breekbaarheid van het paneel i.c.m. spelende kinderen.
Heb geen idee hoe breekbaar ze zijn :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Proton_ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:45:
[...]

De gemodelleerde bifacial schutting zelf loopt van noord naar zuid, de vlakken kijken dus oost en west. Dat levert iets minder kWh dan zuid (scheelt minder dan ik dacht) maar duidelijk meer € bij dynamisch contract.
Het enkele paneel wordt dus zowel oost als west beschenen, de clear sky curve van een verticaal 450 Wp paneel met 80% bifaciality ziet er dus zo uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
* Iets minder opbrengst
wordt gecompenseerd met
Ah… dan komt er dus nog een “ambiguïteit” om de hoek:
Opbrengst per schutting oppervlak versus opbrengst per paneel.
Oftewel: wil je weten hoeveel je uit een m2 schutting kan halen….
Versus: wil je weten hoeveel je uit een euro investering in een paneel kan halen…

En dat kan je dus prima zien :-)
2.3Wh/Wp versus 5.2Wh/Wp
Kortom:
“per paneel” krijg je ongeveer 45%
“Per m2 schutting” krijg je ongeveer 90%

Leuke berekening!
En inderdaad een voordeel op de uren dat de dynamische prijs hoger is. En ook beter met winter zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:38
Proton_ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:45:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
* Iets minder opbrengst
wordt gecompenseerd met
Interessant. Heb je die compensatie met hogere uurprijzen ook daadwerkelijk berekend?

Ik ben bezig met zonnepanelen op mijn nieuw te bouwen woning en ben nadrukkelijk ook de oriëntatie aan het bepalen. Ik heb een plat dak waar zo'n 24 panelen op gaan komen (icm met een thuisaccu overigens). Ik had eerst in gedachten om ze zuid te oriënteren voor maximale opbrengst, maar ging toen ook denken dat de prijs op de optimale opbrengsturen natuurlijk lager is.

Ik heb via deze site https://www.tudelft.nl/index.php?id=59084&L=1 op basis van mijn locatie de opbrengst per uur bepaald voor zowel een OW als een Zuid opstelling. Daar heb ik de historische prijzen van 2024 per uur aan gekoppeld en (enigszins tot mijn verbazing) levert de Zuid opstelling onder de streep meer op in euro's. Overigens is die TU Delft site wel iets verouderd en leveren de huidige panelen veel meer op, maar voor het vergelijk tussen de oriëntaties maakt dit niet zo veel uit.

Vooralsnog is het de eerste analyse. Ik wil het nog wat gaan tweaken:
- ook prijzen voor andere jaren
- wegfilteren van negatieve prijzen
- mogelijk meer panelen in OW opstelling (ik heb nu hetzelfde aantal panelen gehanteerd, terwijl ik bij OW denk ik meer kan plaatsen)
- verwerken investering (zeker icm bovenstaand)

[ Voor 3% gewijzigd door jswinkels op 19-03-2025 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(jarig!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 21:22
Is een dynamisch contract ook interessant als je nog geen zonnepanelen hebt eigenlijk? Gaan nu ook het voorjaar/zomer in, dus verwacht dat de warmtepomp minder nodig zal zijn. Moet alleen nu gaan switchen van leverancier/contract, dus dacht om voor dynamisch te gaan (einde voorjaar zullen er panelen komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:16
darkfujita schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:05:
Is een dynamisch contract ook interessant als je nog geen zonnepanelen hebt eigenlijk? Gaan nu ook het voorjaar/zomer in, dus verwacht dat de warmtepomp minder nodig zal zijn. Moet alleen nu gaan switchen van leverancier/contract, dus dacht om voor dynamisch te gaan (einde voorjaar zullen er panelen komen).
Zeker, in de zomer altijd heel goedkoop stroom en soms negatieve prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:14
Met een warmtepomp valt je verbruik wel voor een groot deel in de maanden met duur stroom. Die goedkope uren in de zomer, daar heb je niet zoveel aan.

Je kan de komende paar maanden dynamisch proberen maar ik zou de kortingen en collectieve inkoopacties in de gaten houden. Ik had ook dynamisch maar toen er een 21 cent voor 2 jaar contract werd aangeboden eind juni 2024 was ik snel overgestapt. Dat was toen Greenchoice teruglevergoeding invoerde waardoor inkoop flink goedkoper werd, we (mensen zonder zonnepanelen) hoeven niet langer de prijsverschil winter - zomer te sponsoren voor mensen met zonnepanelen.

Als ik dynamisch was gebleven betaalde ik dit stookseizoen 28ct, en zelfs in de goedkope maanden kwam ik nooit lager dan 22 cent, mei 2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:30:
[...]

Met een warmtepomp valt je verbruik wel voor een groot deel in de maanden met duur stroom. Die goedkope uren in de zomer, daar heb je niet zoveel aan.

Je kan de komende paar maanden dynamisch proberen maar ik zou de kortingen en collectieve inkoopacties in de gaten houden. Ik had ook dynamisch maar toen er een 21 cent voor 2 jaar contract werd aangeboden eind juni 2024 was ik snel overgestapt. Dat was toen Greenchoice teruglevergoeding invoerde waardoor inkoop flink goedkoper werd, we (mensen zonder zonnepanelen) hoeven niet langer de prijsverschil winter - zomer te sponsoren voor mensen met zonnepanelen.

Als ik dynamisch was gebleven betaalde ik dit stookseizoen 28ct, en zelfs in de goedkope maanden kwam ik nooit lager dan 22 cent, mei 2024.
Kleine kantekeing is hier, naar mijn mening, wel dat als je een EV hebt die je slim kan laten laden (zeker in combinatie met Grid Rewards), je alsnog beter uit kan zijn met dynamische tarieven. En ook steeds meer warmtepompen krijgen zelf een functie om te sturen op dynamische tarieven (en anders zou een oplossing als een Ngenic Tune daarin kunnen helpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
https://solarmagazine.nl/...it-met-dynamisch-contract

zou alleen niet gaan voor ANWB maar dan Tibber of zonneplan, zie topic start.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
w00key schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 11:30:
[...]

Afgelopen jaar 26ct gemiddeld dynamisch via Tibber hier op basis van de prijs. De zonnepanelen maken er dan 22,1 ct van gemiddeld.

Deze maand door de combi van energie van de zonnepanelen en dynamische prijzen: 22,4ct, in mei 2024 was deze combinatie goed voor een gemiddelde prijs van de maand mei 2024 van 14,3 ct

Met de zonnepanelen en stookseizoen een idee hoe het kan gaan:
Voor mij is maart nog steeds stookseizoen. Door de zon en zeker goede zon van de afgelopen dagen (en met salderen al helemaal) is mijn verbruik voor verwarming en warm tapwater volledig dekkend met zonne energie.

Maart :
466 Kwh uur verbruik uit het net tot en met vandaag
265 direct uit de zon en niet van het net
318 Kwh teruggeleverd aan het net.
netto 148Kwh vebruik.

Februari:
1022 uit het net
201 direct uit de zonne energie
70.9 kwh teruggeleverd.

Prima vind ik.

[ Voor 10% gewijzigd door NielsvdBeek op 19-03-2025 13:36 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
NielsvdBeek schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:17:
[...]

Voor mij is maart nog steeds stookseizoen. Door de zon en zeker goede zon van de afgelopen dagen (en met salderen al helemaal) is mijn verbruik voor verwarming en warm tapwater volledig dekkend met zonne energie.

Maart :
466 Kwh uur verbruik uit het net tot en met vandaag
265 direct uit de zon en niet van het net
318 Kwh teruggeleverd aan het net.
netto 148Kwh vebruik.

Februari:
1022 uit het net
201 direct uit de zonne energie
70.9 kwh teruggeleverd.

Prima vind ik.
Ik stook in de nacht meer dan overdag hoor, overdag als de zon naar binnen schijnt is er weinig werk voor de warmtepomp.

En de vraag was van iemand zonder zonnepanelen dus deze hele reactie is voor hem compleet irrelevant.

Zonder PV, eigen oprit met laadpaal (EV betekent in meeste buurten en appartementen nog steeds niks) is dynamisch niet heel nuttig. Zeker niet met een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:13

ChUcKiE

Dus........

Iemand toevallig al iets vernomen wanneer Tibber met de Zappi 2.1 integratie komt? Zou in 2024 zijn, daarna Q1 2025, maar dat is ook bijna voorbij.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkfujita
Dank @NielsvdBeek en @w00key

Toch wel interessant om de analyse van Niels te volgen. Zeker aangezien ik verwacht dat ikvanaf mei/juni ook zonnepanelen zal hebben, maar juist nu op het punt sta om mijn contract te moeten verlengen. Zodoende moet ik een beetje 'voorsorteren' op wat komen gaat. Ook zijn we van plan einde van dit jaar over te gaan op een EV (op eigen oprit met laadpaal).

Heb even wat scenario's bekeken, en denk inderdaad dat Zonneplan voor mij de beste optie zal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
darkfujita schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:07:

Toch wel interessant om de analyse van Niels te volgen. Zeker aangezien ik verwacht dat ikvanaf mei/juni ook zonnepanelen zal hebben, maar juist nu op het punt sta om mijn contract te moeten verlengen. Zodoende moet ik een beetje 'voorsorteren' op wat komen gaat. Ook zijn we van plan einde van dit jaar over te gaan op een EV (op eigen oprit met laadpaal).

Heb even wat scenario's bekeken, en denk inderdaad dat Zonneplan voor mij de beste optie zal zijn.
Ben even nieuwsgierig. Waarom Zonneplan en niet Tibber? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkfujita
Backpacker schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:07:
[...]

Ben even nieuwsgierig. Waarom Zonneplan en niet Tibber? :)
uitstekende vraag. Bekende van me zit bij Zonneplan en het bevalt heel goed. Verder kwam ik bij prijsvergelijking website ook erachter dat zonneplan ietsjes goedkoper is bij enkele scenarios.

Weet eigenlijk niet zo heel goed wat een andere reden zou zijn voor Tibber ipv Zonneplan.

Ik neem aan dat jij Tibber hebt(?) Waarom zou je Tibber verkiezen boven Zonneplan? Indien offtopic, mag je mij ook een DM sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
darkfujita schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:07:

Fijn, je kunt zelf vergelijken met het dynamische contract zonder de panelen en wanneer je panelen hebt. Zelf maar bepalen wat je er mee wilt doen en of je er wat mee zou willen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
darkfujita schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 15:54:
[...]

uitstekende vraag. Bekende van me zit bij Zonneplan en het bevalt heel goed. Verder kwam ik bij prijsvergelijking website ook erachter dat zonneplan ietsjes goedkoper is bij enkele scenarios.

Weet eigenlijk niet zo heel goed wat een andere reden zou zijn voor Tibber ipv Zonneplan.

Ik neem aan dat jij Tibber hebt(?) Waarom zou je Tibber verkiezen boven Zonneplan? Indien offtopic, mag je mij ook een DM sturen :)
Voor anderen toch ook wel interessant denk ik 8) Grootste verschil tussen die 2 is de wijze van factureren.
Tibber precies wat je aan import en export hebt gehad die maand. Zonneplan smeert het uit over het jaar heen en heb je wat minder last van de factuurverschillen per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Laatst online: 13:29
NielsvdBeek schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:03:
[...]

Voor anderen toch ook wel interessant denk ik 8) Grootste verschil tussen die 2 is de wijze van factureren.
Tibber precies wat je aan import en export hebt gehad die maand. Zonneplan smeert het uit over het jaar heen en heb je wat minder last van de factuurverschillen per maand.
Op de facturen van Zonneplan zie je ook elke maand precies je import en export en de kosten/opbrengsten daarvoor. Dat maakt het dus niet anders dan bij Tibber (ik heb ook beiden gehad, en zit nu bij Zonneplan).

Bij Tibber krijg je daarentegen weer elke maand ook de Energiebelasting en de BTW over je volledige export terug, zonder dat er rekening gehouden wordt met saldering. Daar moet je aan het eind van het jaar de teveel ontvangen EB weer terugbetalen.

Bij Zonneplan wordt ingeschat hoeveel overschot je hebt en als dat voldoende is, wordt er helemaal geen EB in rekening gebracht.

Bij Tibber wordt dus echt pas op de jaar- eindafrekening gesaldeerd, terwijl dat bij ZP al meteen wordt verrekend op basis van verwachte import / export.

Wat je handiger/prettiger vindt is voor eenieder anders, maar ZP vermeldt dus ook per maand precies de import en export ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:22
Gameboy schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:27:
[...]
Bij Tibber krijg je daarentegen weer elke maand ook de Energiebelasting en de BTW over je volledige export terug, zonder dat er rekening gehouden wordt met saldering. Daar moet je aan het eind van het jaar de teveel ontvangen EB weer terugbetalen.

Bij Zonneplan wordt ingeschat hoeveel overschot je hebt en als dat voldoende is, wordt er helemaal geen EB in rekening gebracht.

Bij Tibber wordt dus echt pas op de jaar- eindafrekening gesaldeerd, terwijl dat bij ZP al meteen wordt verrekend op basis van verwachte import / export.
Als je saldeerjaar in 4e kwartaal start, @Backpacker scheelt dat bij minder afname dan aan invoeding 123 euro /MWh bij Zonneplan die je tijdelijk niet bij energieleverancier hoeft te stallen om paar maanden later terug te ontvangen
En Zonneplan voorschot is nog op profielbasis van alleen PV, wat nog enige honderd euro's scheelt met een wat grotere thuisaccu, daar ook afname naar alleen PV profiel verdeelt wordt over de maanden April-September waar je in principe enkel teruglevert, als er geen boven normale spread is op day ahead is.

(ik was 2023 klant van Tibber, vertrokken vanwege plan spaarpotje (negatieve facturen niet meer uit te betalen, pas bij jaarrekening) in te voeren per 1-10-2023)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
[...]

@Backpacker indien offtopic mag je mij ook een DM sturen. Ik ben ook aan het kijken voor dynamisch. Ik overweeg Zonneplan en Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:12
[...]

Ik weet niet exact hoe het met Zonneplan zit, maar Tibber biedt een uitstekende integratie met EV’s (in mijn geval Tesla), en voor het laden op lage tarieven kijken ze zelfs op basis van week prognose verder vooruit dan de standaard 2 dagen bij day-ahead prijzen. Heeft mij al aardig wat bespaart….
Verder hebben ze nog wat meer voordelen zoals gridrewards en integratie met bv zonnepanelen.
Daarnaast uitstekende support als he vragen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Domba schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:23:
[...]

Als je saldeerjaar in 4e kwartaal start, @Backpacker scheelt dat bij minder afname dan aan invoeding 123 euro /MWh bij Zonneplan die je tijdelijk niet bij energieleverancier hoeft te stallen om paar maanden later terug te ontvangen
En Zonneplan voorschot is nog op profielbasis van alleen PV, wat nog enige honderd euro's scheelt met een wat grotere thuisaccu, daar ook afname naar alleen PV profiel verdeelt wordt over de maanden April-September waar je in principe enkel teruglevert, als er geen boven normale spread is op day ahead is.

(ik was 2023 klant van Tibber, vertrokken vanwege plan spaarpotje (negatieve facturen niet meer uit te betalen, pas bij jaarrekening) in te voeren per 1-10-2023)
Euh dan denk ik dat je niet op de hoogte bent van de huidige werkwijze van Tibber. Dat spaarpotje plan was alweer ingetrokken voordat het dadwerkelijk was ingevoerd. En bij Tibber is de klant juist degene die al het liquide voordeel houdt. Geen voorschot, maar maandelijk achteraf afrekenen wat je verbruik en opwek van de voorgaande maand was.

Plus bij een overschot op contractjaarbasis krijg je iedere maand over je gehele teruglevering de energiebelasting gewoon terugbetaald die je na 12 maanden en een aantal weken pas terug hoeft te betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
NielsvdBeek schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 16:03:
[...]

Er is nog een veel groter verschil als je het mij vraagt. Bij Zonneplan kan je alleen Zonneplan hardware koppelen, bij Tibber veel meer merken. Zelfs de Homevolt wordt opgesteld voor andere leveranciers en er zullen andere merken thuisbatterijen gekoppeld kunnen gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Backpacker schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:54:
[...]

....en er zullen andere merken thuisbatterijen gekoppeld kunnen gaan worden.
Kun je al merken noemen?
Praten jullie ook met Victron?

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
KC27 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:20:
[...]

Kun je al merken noemen?
Praten jullie ook met Victron?
Nee kan nog geen merken noemen maar Victron staat zeker op het wensenlijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Backpacker schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:52:
[...]
Euh dan denk ik dat je niet op de hoogte bent van de huidige werkwijze van Tibber. Dat spaarpotje plan was alweer ingetrokken voordat het dadwerkelijk was ingevoerd.
Heb ik niet opgewacht, mail kwam nadat ik al vertrokken was, nadat bij navraag de verrekening van EB van de postieve facturen met de negatieve facturen in spaarpotje het jaar erop hoe met elkaar in detail verrekend zou worden, wel antwoord maar werd niet op ingegaan, Met wel te betalen positieve facturen en negatiieve facturen in spaarpotje (2x all in kosten van de afname) bij Tibber, is het niet geruststellend dat het nodig is voor voldoende werkkapitaal, dat ik niet gewacht heb op de invoering
En bij Tibber is de klant juist degene die al het liquide voordeel houdt. Geen voorschot, maar maandelijk achteraf afrekenen wat je verbruik en opwek van de voorgaande maand was.
Misschien eens het afname/terugleverprofiel van een all-electric met PV & Thuisaccu eens bestuderen (zie mijn onderschrift.)
Bij ZP is incl voorschot van April €737.31 voor ~ €1300 (€780-800 aan EB met BTW) bij Tibber die incl Maart welke het kantelpunt is naar negatieve facturen t/m september (Maart zal rond nul +/-€20 liggen)
Het ligt natuurlijk anders als saldeerperiode eerder in 3e kwartaal of 2e kwartaal van het jaar start

Geen zorg, als Tibber geen beleidswijzingen heeft staat deze van 1aug of 1-sept '25 voor 11 maanden nog op programma als ik door nul ga. De 11 maanden heeft niets met Tibber te maken, maar om saldeerperiode eerder te laten starten richting Juli, zodat ik nog kan salderen de afname nov&dec 2026.
Plus bij een overschot op contractjaarbasis krijg je iedere maand over je gehele teruglevering de energiebelasting gewoon terugbetaald die je na 12 maanden en een aantal weken pas terug hoeft te betalen.
De IT voor de jaarrekenig zal Tibber inmiddels wel op orde hebben, de vorige kreeg ik nog teveel ontvangen EB & BTW, geschonken. ;)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:11
Backpacker schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:27:
[...]

Nee kan nog geen merken noemen maar Victron staat zeker op het wensenlijstje.
Enig idee wanneer hier wel meer in duidelijk wordt. Ben me ook vast aan het oriënteren om zo meer met mn zonne-energie te kunnen doen (en eventueel wat slimme in en verkoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:02

HenkS

Da_king alias HenkS

amw82 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 00:02:
[...]

Enig idee wanneer hier wel meer in duidelijk wordt. Ben me ook vast aan het oriënteren om zo meer met mn zonne-energie te kunnen doen (en eventueel wat slimme in en verkoop)
Dat is nog niet duidelijk. Maar je kunt ook eerst naar een andere leverancier die het wel ondersteunt en later makkelijk overstappen bij een dynamisch contract.

Zelf heb ik een sigenergy met ai modus dus die stuurt de batterij aan op de markt en ik zit wel bij frankenergie maar ik heb de batterij niet met hen gekoppeld voor in en verkoop omdat de modus in de batterij gewoon heel goed is en meer opties biedt om zelf aan te sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Vraagje: ik heb zonnepanelen op mijn dak liggen met een Growatt omvormer. Nu ben ik aan het kijken hoe ik die kan afschakelen als de energieprijs inclusief btw etc. negatief wordt. SolarEdge omvormers schijnen dit te kunnen, echter heb je daarvoor ook hun power optimizers nodig die bij mij natuurlijk niet geïnstalleerd zijn. Weet iemand welke omvormers nog meer kunnen afschakelen op basis van de day-aheadprijzen? Ik ben op zoek naar een eenvoudige, kant-en-klaar oplossing, ik ga liever niet met modbussen en HomeAssistant aan de slag dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:59
wimjongil schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:42:
Vraagje: ik heb zonnepanelen op mijn dak liggen met een Growatt omvormer. Nu ben ik aan het kijken hoe ik die kan afschakelen als de energieprijs inclusief btw etc. negatief wordt. SolarEdge omvormers schijnen dit te kunnen, echter heb je daarvoor ook hun power optimizers nodig die bij mij natuurlijk niet geïnstalleerd zijn. Weet iemand welke omvormers nog meer kunnen afschakelen op basis van de day-aheadprijzen? Ik ben op zoek naar een eenvoudige, kant-en-klaar oplossing, ik ga liever niet met modbussen en HomeAssistant aan de slag dus. ;)
Heb je dit bericht in het Growatt topic gezien? Ook niet geheel plug en play nog, maar wellicht wordt het dat wel

Robino in "Het Growatt topic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:30
Backpacker schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 21:54:
[...]

Er is nog een veel groter verschil als je het mij vraagt. Bij Zonneplan kan je alleen Zonneplan hardware koppelen, bij Tibber veel meer merken. Zelfs de Homevolt wordt opgesteld voor andere leveranciers en er zullen andere merken thuisbatterijen gekoppeld kunnen gaan worden.
Ik snap niet zo goed waarom koppelen met je energieleverancier nu zo'n groot voordeel is. Eigenlijk zouden alle grootgebruikers rechtstreeks met de dynamische prijzen (en een te configureren opslag) te koppelen moeten zijn, zodat je van energie leverancier kan wisselen zonder dat je dan je slimme laden o.i.d. kwijt raakt. Koppelen met de energie leverancier is alleen maar vendor lock, dat is prima, maar dan moeten ze daar ook een extra voordeel voor geven aan de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
HiBe schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:33:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom koppelen met je energieleverancier nu zo'n groot voordeel is. Eigenlijk zouden alle grootgebruikers rechtstreeks met de dynamische prijzen (en een te configureren opslag) te koppelen moeten zijn, zodat je van energie leverancier kan wisselen zonder dat je dan je slimme laden o.i.d. kwijt raakt. Koppelen met de energie leverancier is alleen maar vendor lock, dat is prima, maar dan moeten ze daar ook een extra voordeel voor geven aan de klant.
Het enige dat echt via de leverancier moet is geld krijgen voor regelvermogen. Daar heb je PowerPlay / Grid Rewards nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
HiBe schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:33:
[...]

Ben ik het helemaal mee eens! De fabrikanten zouden hier standaard in moeten voorzien. In ieder geval voor wat betreft het aansturen op de standaard dynamische tarieven. Voor overige markten zoals de intraday en onbalansmarkt zal je altijd een energieleverancier nodig hebben die jouw hardware daarvoor kan aansturen.

Maar bij Tibber is er in ieder geval geen zake van een vendor lock. Wij koppelen met hardware van derden partijen waar ook andere leveranciers integraties voor kunnen ontwikkelen (hetgeen ook gebeurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Laatst online: 16:09
Wellicht interessant voor dit topic: Vattenfall variabel contracttarieven per 1-5-2025 als vergelijk. Alle prijzen zijn excl. btw.
Als je niet heel veel kunt schuiven met je stroomverbruik of als je RTE van je thuisbatterij aan de hoge lage kant is (75-80%) dan lijkt mij dit in de stookperiode goedkoper dan dynamisch.
Als ik het goed begrijp is de terugleververgoeding per saldo afgerond 3 cent (als dit per 1-1-27 zou gelden)? (let op: vergoeding is btw-vrij, boete moet nog 21% btw bij)

[ Voor 34% gewijzigd door Aziona op 20-03-2025 13:32 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:14
Aziona schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:44:
Wellicht interessant voor dit topic: Vattenfall variabel contracttarieven per 1-5-2025 als vergelijk.
Als je niet heel veel kunt schuiven met je stroomverbruik of als je RTE van je thuisbatterij aan de hoge kant is (75-80%) dan lijkt mij dit in de stookperiode goedkoper dan dynamisch.
Als ik het goed begrijp is de terugleververgoeding per saldo afgerond 3 cent (als dit per 1-1-27 zou gelden)?
De RTE van de thuisbatterij kan nooit hoog genoeg zijn :)

En waarom meer voor energie betalen als je meer afneem? Dat is de omgekeerde wereld.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:26
Backpacker schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:55:
[...]

Ben ik het helemaal mee eens! De fabrikanten zouden hier standaard in moeten voorzien. In ieder geval voor wat betreft het aansturen op de standaard dynamische tarieven. Voor overige markten zoals de intraday en onbalansmarkt zal je altijd een energieleverancier nodig hebben die jouw hardware daarvoor kan aansturen.

Maar bij Tibber is er in ieder geval geen zake van een vendor lock. Wij koppelen met hardware van derden partijen waar ook andere leveranciers integraties voor kunnen ontwikkelen (hetgeen ook gebeurd).
Totdat je wilt overstappen naar een provider die geen integratie heeft gemaakt. Daarom pleit ik ook nog steeds voor een mogelijkheid om de Tibber Homevolt zelf te kunnen aansturen via een (lokale) API die geintegreerd kan worden in een Smart platform na keuze.

Meeste tweakers hier willen toch zelf in controle zijn van hun hardware en dit ook zelf besturen op basis van hun smart platform en niet afhankelijk zijn van integraties van 3e. Want als ik het lokaal kan doen kan ik overstappen onafhankelijk of er een integratie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
arro3038 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 09:21:
[...]

Heb je dit bericht in het Growatt topic gezien? Ook niet geheel plug en play nog, maar wellicht wordt het dat wel

Robino in "Het Growatt topic"
Interessant! Het lijkt alleen dat mijn omvormer (de 2000-S) niet wordt ondersteund. Maar als ik enkel zo'n ondersteunde omvormer hoef te plaatsen zou dat wel beter zijn dan het SolarEdge alternatief waarbij ook optimizers horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:28
Wellicht interessant voor dit topic: Vattenfall variabel contracttarieven per 1-5-2025 als vergelijk.
Als je niet heel veel kunt schuiven met je stroomverbruik of als je RTE van je thuisbatterij aan de hoge lage kant is (75-80%) dan lijkt mij dit in de stookperiode goedkoper dan dynamisch.
Als ik het goed begrijp is de terugleververgoeding per saldo afgerond 3 cent (als dit per 1-1-27 zou gelden)?
Volgens mij zit hier nog geen BTW bij? Dan valt het wel weer tegen tov dynamisch contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Senaxx schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:03:
[...]

Totdat je wilt overstappen naar een provider die geen integratie heeft gemaakt. Daarom pleit ik ook nog steeds voor een mogelijkheid om de Tibber Homevolt zelf te kunnen aansturen via een (lokale) API die geintegreerd kan worden in een Smart platform na keuze.

Meeste tweakers hier willen toch zelf in controle zijn van hun hardware en dit ook zelf besturen op basis van hun smart platform en niet afhankelijk zijn van integraties van 3e. Want als ik het lokaal kan doen kan ik overstappen onafhankelijk of er een integratie is.
Dat lokaal aansturen kan je nu toch ook al via de webserver? Maar ik ben het met je eens dat die API oplossing er ook moet komen en dat komt ook.

Maar je zal natuurlijk altijd een integratie van /aansturing door een energieleverancier nodig hebben voor het handelen op de intraday, frequentie en/of onbalansmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Backpacker schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Dat lokaal aansturen kan je nu toch ook al via de webserver? Maar ik ben het met je eens dat die API oplossing er ook moet komen en dat komt ook.

Maar je zal natuurlijk altijd een integratie van /aansturing door een energieleverancier nodig hebben voor het handelen op de intraday, frequentie en/of onbalansmarkt
Is dat zo? Met een dynamisch contract en een open API kun je mijn inziens zelf bepalen of je gaat laden of ontladen gezien de dan geldende tarieven. Dat is een automatisering maken in HA of dergelijk platform. Of mis interpreteer ik iets? Onbalans kun je niet op zonder.......andere mijn inziens niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babro
  • Laatst online: 19:18
HenkS schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:32:
[...]

Dat is nog niet duidelijk. Maar je kunt ook eerst naar een andere leverancier die het wel ondersteunt en later makkelijk overstappen bij een dynamisch contract.

Zelf heb ik een sigenergy met ai modus dus die stuurt de batterij aan op de markt en ik zit wel bij frankenergie maar ik heb de batterij niet met hen gekoppeld voor in en verkoop omdat de modus in de batterij gewoon heel goed is en meer opties biedt om zelf aan te sturen
Hoe voer jij de toeslagen van frankenergie in, dit lukt mij niet, want ik mag geen negatieve prijzen invoeren?

20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrei90
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-09 18:45
andrei90 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:17:
Weet iemand of dynamisch alleen gas mogelijk is bij Budget Energie? Die hebben op dit moment de laagste maandelijkse vaste kosten en ook de laagste inkoopvergoeding volgens mij, klopt dat? Ik zit vanwege veel teruglevering stroom van zonnepanelen vast aan het modelcontract van Vandebron (de voordeligste terugleververgoeding en geen terugleverkosten), maar met gas zit ik al een tijdje met dynamische tarieven die bijna altijd goedkoper zijn dan vaste tarieven. Qua gas zit ik bij Next Energy, maar ik ben met mijn mobiele en internet abonnementen naar Budget gegaan, dus als alleen gas zou kunnen dan heb ik nog extra korting op vaste internet.
Update: Alleen gas dynamisch bij Budget Energie is wel mogelijk, maar alleen maar telefonisch aanvragen. En de combikorting bij alleen gas is gewoon geldig net alsof je gas en stroom zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Babro schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:19:
[...]

Hoe voer jij de toeslagen van frankenergie in, dit lukt mij niet, want ik mag geen negatieve prijzen invoeren?
dat doe ik niet
de sigenai haalt de dynamische prijzen op via tennet. en logischerwijs ku nje misschien een toeslag missen, maar het gaat erom dat je de dynamische prijzen hebt (negatief en positief) en op basis daarvan gaat de batterij mbt ai slim handelen en je huis voorzien van energie

en zoals mensen hierboven ook schrijven: eens: waarom moet je met je energie leverancier koppelen ,want bij de sigenergy zit de software oplossing erbij waardoor het handelen daar gebeurt en je via de app wel zaken kunt aanpassen wat je veel meer vrijheid geeft.
en de sigenergy omvormer heeft een modbus waar je (oa) met homeassistant tegenaan kunt praten. ik haal er wel veel info uit voor mijn dashbaord, maar ik stuur de batterij er niet mee aan, dat laat ik aan de ai van sigenergy omdat deze zover ik kan beoordelen veel goede keuzes maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wellicht interessant voor dit topic: Vattenfall variabel contracttarieven per 1-5-2025 als vergelijk. Alle prijzen zijn excl. btw.
Als ik het goed begrijp is de terugleververgoeding per saldo afgerond 3 cent (als dit per 1-1-27 zou gelden)? (let op: vergoeding is btw-vrij, boete moet nog 21% btw bij)
Waarom wordt de stroom duurder als je meer gebruikt in de hogere staffel, waar de belasting lager wordt? Vies trucje hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babro
HenkS schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:35:
[...]

dat doe ik niet
de sigenai haalt de dynamische prijzen op via tennet. en logischerwijs ku nje misschien een toeslag missen, maar het gaat erom dat je de dynamische prijzen hebt (negatief en positief) en op basis daarvan gaat de batterij mbt ai slim handelen en je huis voorzien van energie

en zoals mensen hierboven ook schrijven: eens: waarom moet je met je energie leverancier koppelen ,want bij de sigenergy zit de software oplossing erbij waardoor het handelen daar gebeurt en je via de app wel zaken kunt aanpassen wat je veel meer vrijheid geeft.
en de sigenergy omvormer heeft een modbus waar je (oa) met homeassistant tegenaan kunt praten. ik haal er wel veel info uit voor mijn dashbaord, maar ik stuur de batterij er niet mee aan, dat laat ik aan de ai van sigenergy omdat deze zover ik kan beoordelen veel goede keuzes maakt
Maar dan geef je AI niet de juiste prijzen, want deze wijken iets af en vooral rond het nulpunt kies je dan voor mijn gevoel soms verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
Devke schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:49:
[...]

Is dat zo? Met een dynamisch contract en een open API kun je mijn inziens zelf bepalen of je gaat laden of ontladen gezien de dan geldende tarieven. Dat is een automatisering maken in HA of dergelijk platform. Of mis interpreteer ik iets? Onbalans kun je niet op zonder.......andere mijn inziens niet.
Dat zeg ik toch ook? Op dynamische prijzen kan je altijd zelf sturen. Voor de intraday-, frequentie en onbalansmarkt heb je een koppeling met een energieleverancier nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Backpacker schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:22:
[...]

Dat zeg ik toch ook? Op dynamische prijzen kan je altijd zelf sturen. Voor de intraday-, frequentie en onbalansmarkt heb je een koppeling met een energieleverancier nodig.
Dan heb ik hem even verkeerd geïnterpreteerd. My bad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:05

EmHaKa

harêuh

Babro schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:11:
[...]
Maar dan geef je AI niet de juiste prijzen, want deze wijken iets af en vooral rond het nulpunt kies je dan voor mijn gevoel soms verkeerd.
Als het echt AI zou zijn, weet ie zelf wel uit te vogelen waar ie de prijzen vandaan moet halen :+
Het is een lekker mode woord dus noemen we alle slimme algoritmen maar AI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babro
EmHaKa schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:18:
[...]

Als het echt AI zou zijn, weet ie zelf wel uit te vogelen waar ie de prijzen vandaan moet halen :+
Het is een lekker mode woord dus noemen we alle slimme algoritmen maar AI
Eens, maar ook AI zal moeten weten welk contract je hebt. Het zou niet moeten kunnen dat ie dit zelf achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Volgens https://energie.theoxygent.nl/ kunnen de tarieven zondag weleens dicht bij 0 ct/kWh incl. worden. Echter wordt er die dag 20% zon en windkracht 3 voorspeld, uiteraard wel laag weekendverbruik, vs bijv. morgen windkracht 4 en zonneschijn 70%, maar natuurlijk doordeweekse dag dus meer verbruik.

Nu krijg je natuurlijk weer de uitdaging om niet té vroeg te pieken, maar ook te voorkomen dat je de goedkoopste momenten misloopt als het zondag tegenvalt: Laad je morgen EV1 bijv. al met 50% op, zaterdag EV2 ook met 50% en bewaar je 2x50% voor zondag? Was het maar weer winter, dan is dat een stuk simpeler ;)

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Taro schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 23:48:
Volgens https://energie.theoxygent.nl/ kunnen de tarieven zondag weleens dicht bij 0 ct/kWh incl. worden. Echter wordt er die dag 20% zon en windkracht 3 voorspeld, uiteraard wel laag weekendverbruik, vs bijv. morgen windkracht 4 en zonneschijn 70%, maar natuurlijk doordeweekse dag dus meer verbruik.

Nu krijg je natuurlijk weer de uitdaging om niet té vroeg te pieken, maar ook te voorkomen dat je de goedkoopste momenten misloopt als het zondag tegenvalt: Laad je morgen EV1 bijv. al met 50% op, zaterdag EV2 ook met 50% en bewaar je 2x50% voor zondag? Was het maar weer winter, dan is dat een stuk simpeler ;)
Mijn gevoel zegt altijd: zolang er capaciteit is om het naar het buitenland te exporteren, dan wordt de prijs niet zo heel erg negatief. Want er is altijd wel iemand die het dan wil hebben.

En met de door jouw geschetste weersverwachtingen kan in mijn ogen het net het wel aan.

Maar dit is gevoelsmatig, niet met cijfers onderbouwd.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245

Ik heb die site een aantal maal gebruikt. Ikzelf gebruik deze niet meer omdat ze er vaak significant naast zitten.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
NB… beetje een gedachte..
Enerzijds wordt alles steeds meer “connected”, “afhankelijk van internet services”.
Anderzijds willen we met accu’s steeds meer “eiland mode prepared”, “no grid prepared” zijn.
Nog wel een uitdaging om enerzijds de boel “connected” op te tuigen voor laagste prijs met “non connected fallback” voor calamiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

John245 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:03:
[...]

Ik heb die site een aantal maal gebruikt. Ikzelf gebruik deze niet meer omdat ze er vaak significant naast zitten.
Ja, heb diezelfde ervaring, vandaar ook mijn twijfel.
Stefannn schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:23:
NB… beetje een gedachte..
Enerzijds wordt alles steeds meer “connected”, “afhankelijk van internet services”.
Anderzijds willen we met accu’s steeds meer “eiland mode prepared”, “no grid prepared” zijn.
Nog wel een uitdaging om enerzijds de boel “connected” op te tuigen voor laagste prijs met “non connected fallback” voor calamiteiten.
Om optimaal gebruik te maken van dynamische tarieven heb je slimme en connected software/hardware nodig. Ga je echter off-grid, dan is slim inkopen en slim verkopen volledig irrelevant en is het inderdaad belangrijk dat hardware ook lokaal werkt, zonder internetverbinding.

De thuisaccu spullen hier kunnen allemaal lokaal met bluetooth worden aangestuurd als de Wifi of Cloud connectiviteit uitvalt. Daarnaast ook DC aangesloten panelen en extra DC omvormers voor als het grid uitvalt, naast een aantal off-grid stopcontact mogelijkheden. Diezelfde hardware werkt nu gelukkig slim en kan native omgaan met dynamische tarieven, maar als het echt nodig is kan ik op dagen als vandaag en afgelopen week wel volledig off-grid draaien, niet met ieder stopcontact in huis, wel met stopcontacten voor belangrijke apparaten.

Dus inderdaad goed om bij een selectie van hardware en software met de huidige situatie rekening te houden, maar ook te anticiperen op de toekomst waarbij zelfverbruik prevaleert boven dynamisch inkopen en verkopen.

Dat gezegd hebbende ga ik dus nu ook anticiperen op een niet 100% correcte voorspelling van https://energie.theoxygent.nl/ en vandaag maar alvast wat groene goedkope dynamische stroom in de auto knallen nu we nog on-grid zijn.

Dacht overigens dat Duitsland een paar jaar geleden al regelmatig meer dan 100% van het eigenverbruik opwekte, dus vermoed dat o.a. België nog moet importeren waardoor de prijzen niet echt onder nul komen? Negatieve prijzen volgen vast nog wel een paar keer dit jaar, mijn panelen hebben nog maar de helft van hun vermogen laten zien en ik ben vast niet de enige.

[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 21-03-2025 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Taro schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:20:
[...]
De thuisaccu spullen hier kunnen allemaal lokaal met bluetooth worden aangestuurd als de Wifi of Cloud connectiviteit uitvalt.
Mhh.. dat is nog wel een extra uitdaging… om zonder grid of externe connectiviteit te werken moet het intern wel blijven werken. Wellicht de wifi, maar toch minimaal de bedrade router en ook control computer moeten dan wel blijven werken.
Wellicht moet daar dan een aparte kleine bootstrap UPS op.

Fun thoughts…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Stefannn schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:53:
[...]

Mhh.. dat is nog wel een extra uitdaging… om zonder grid of externe connectiviteit te werken moet het intern wel blijven werken. Wellicht de wifi, maar toch minimaal de bedrade router en ook control computer moeten dan wel blijven werken.
Wellicht moet daar dan een aparte kleine bootstrap UPS op.

Fun thoughts…
Voordat we hier (verder) offtopic gaan, kijk ook eens in: Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:01
HenkS schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 15:35:
[...]

dat doe ik niet

Als ik je goed begrijp stuur je zelf je batterij aan om te handelen op day-ahead en laat je die niet beheren door Frank om via onbalans/frequentie te verdienen?

Maar waarom dan überhaupt bij Frank? Door hun beprijzing ben je op iedere cyclus van inkoop - verkoop al een kleine €0,04 per kWh kwijt. Andere leveranciers salderen wel ook de inkoopkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

bilgy_no1 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:07:
[...]

Als ik je goed begrijp stuur je zelf je batterij aan om te handelen op day-ahead en laat je die niet beheren door Frank om via onbalans/frequentie te verdienen?

Maar waarom dan überhaupt bij Frank? Door hun beprijzing ben je op iedere cyclus van inkoop - verkoop al een kleine €0,04 per kWh kwijt. Andere leveranciers salderen wel ook de inkoopkosten.
goede vraag
dat is een fout. niet goed opgelet
maar ik ben nu bezig met btw teruggaaf van de batterij en dan moet je ook je leverancier opgeven. als dat achter de rug is, stap ik over naar een andere dynamische leverancier inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
HenkS schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:27:
[...]

goede vraag
dat is een fout. niet goed opgelet
maar ik ben nu bezig met btw teruggaaf van de batterij en dan moet je ook je leverancier opgeven. als dat achter de rug is, stap ik over naar een andere dynamische leverancier inderdaad :)
Ik vind ook dat Frank dit niet eerlijk en transparant communiceert. Dankzij de discussies hier en de topic start wist ik ervan. Heb ook eens een berekening gemaakt op hun website en dan moest ik inderdaad een paar keer doorklikken om het op de specificatie terug te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1

Niet te druk over maken. Op zaterdag gewoon het laden aanzetten en om 13:00 uur weet je wat de tarieven op zondag doen. Dan kun je altijd nog het vermogen omlaag schakelen of juist omhoog als het op zondag toch heel anders uitpakt.

Zo doe ik het vanmiddag ook. Als de zon zich morgen toch minder laat zien (volgens de huidige voorspellingen) dan denk ik niet dat die voorspelling van The Oxygent qua prijs uit gaat komen. Dus om 13:00 uur bepaal ik of ik toch nog vandaag ga laden met de zelf opgewekte PV-stroom. Hoef ook maar een schamele 23 kWh te laden of zo, dus kan prima in de goedkope uurtjes tussen 13-16.

In jouw situatie met 2 EV's en een batterij misschien lastiger om alles binnen de goedkope uurtjes vanmiddag te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:28
John245 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:03:
[...]

Als je bedenkt hoe moeilijk het is om de toekomst te voorspellen dan vind ik dat energie.theoxygent.nl het nog best goed doet. Je moet niet verwachten dat het exact de prijs over 2-3 dagen voorspellen. Maar als indicatie werkt het goed.

Daarnaast vind ik het overzicht voor tijdprogramma's erg handig om te zien wanneer ik het beste de vaatwasser of wasmachine aan kan zetten.

Desalniettemin, als je met de volgende patronen rekening houdt, zit je ook meestal wel goed.

Per dag
  • Stroom is goedkoper tussen 11:00 en 15:00
  • Stroom is duurder tussen 07:00 - 09:00 én 17:00 - 19:00
Per week
  • Stroom is goedkoper in het weekend.
  • Zondag is goedkoper dan zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Taro schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:20:
[...]

Ja, heb diezelfde ervaring, vandaar ook mijn twijfel.

[...]

Om optimaal gebruik te maken van dynamische tarieven heb je slimme en connected software/hardware nodig. Ga je echter off-grid, dan is slim inkopen en slim verkopen volledig irrelevant en is het inderdaad belangrijk dat hardware ook lokaal werkt, zonder internetverbinding.
Wil het niet irrelevant noemen, al je voldoende grote thuisaccu hebt om negatieve uurpijzen op dynamisch te overbruggen, kan je nog steeds even ongrid komen voor paar uur om overschot terug te leveren en oktober tot maart je accu vol te laden.
Wat je dan nodig hebt zijn de DAH uurpijzen van internet en harmonie van KNMI is handig voor verwachte instraling.
Niet zo essentieel als de uurpijzen, daar je op meeste werkdagen nog de typische ochtendpiek hebt om de accu te legen op paar kWh na, maar die ontbreekt vaak in weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Domba schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:19:
[...]

Wil het niet irrelevant noemen, al je voldoende grote thuisaccu hebt om negatieve uurpijzen op dynamisch te overbruggen, kan je nog steeds even ongrid komen voor paar uur om overschot terug te leveren en oktober tot maart je accu vol te laden.
Wat je dan nodig hebt zijn de DAH uurpijzen van internet en harmonie van KNMI is handig voor verwachte instraling.
Niet zo essentieel als de uurpijzen, daar je op meeste werkdagen nog de typische ochtendpiek hebt om de accu te legen op paar kWh na, maar die ontbreekt vaak in weekend.
Ja idd. En de ochtendpiek is wederom nagenoeg afwezig morgen.

Morgen zijn de prijzen laag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyAC5YUkVxLiFYwmaBJHYw0kXKQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4Bt6GKQuX79ule2cVsLq2HYb.png?f=user_large

Dus zal ik vanavond maximaal terugleveren, daarna tot morgenochtend NOM draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZRyCFGasv67eI9xrNg0LUaJvUE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WJAgOgcl08KXSyoomFXCrn2s.png?f=user_large

Dan de accu's en EV1 morgen opladen, de accu's morgenavond ontladen en NOM draaien en dan hopelijk zondag het riedeltje herhalen en restant EV2 laden.

Wasmachine, droger en vaatwasser draaien nu. Onderweg naar 17 ct/kWh inkoop incl. voor deze maand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Precies mijn plan. Al hebben we best wat moeten laden in de duurdere uren afgelopen tijd en heb ik een stuk minder pv. (3kWp)..

Ik zit nu op 20 cent voor afname deze maand en 33,7 cent voor teruglevering.. Gaat dus nog wel ietsje zakken, maar heb ook al 1060 kWh gebruikt deze maand.. Veel moeten rijden 😊

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Tussenstand deze maand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VSOvkoFVfhwUShKtyjEmLdJ2rw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FLjpEQRUNHQo6xzbga7D3w6c.png?f=fotoalbum_large

Eergisteren de extra accu's binnengekregen, nu zijn de 3 fases ongeveer gelijk belast dus de max van de netaansluiting wordt behaald als ik alles tegelijk aan zet bij lage tarieven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_581N25bxFCIoZtHK0Vt-YlC1c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z1kY4J2rS7TWEcW0Fk8hjlKV.png?f=fotoalbum_large

Zonder de loadbalancer van de laadpaal kan de afname nog wat hoger, maar laten we het niet jinxen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:12
Ik zit al flink in de min voor maart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgPF6iXCIQv7LjVqHmHTtURPxmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdJkix97EP4OJbZ6vKlLBNm0.jpg?f=fotoalbum_large

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Makkelijk met een overschot, nou met 3x zoveel verbruik zoals ik, benieuwd :) Vind het totaalbedrag persoonlijk niet zo interessant, wel de gemiddelde afname- en teruglevertarieven.

[ Voor 11% gewijzigd door Taro op 21-03-2025 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmatsko
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-08 08:18
Kan iemand mij uitleggen waarom mijn gemiddelde teruglevering zo veel minder is als bij jullie? Ik zou verwachten dat dat bij iedereen een beetje gelijk zou moeten zijn omdat je altijd op dezelfde momenten teruglevert?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQ__Rorpm3tvNzFnzoMqN-NNvD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IrIQ0CPsQLWtqglfQMth94AN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

bartmatsko schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:23:
Kan iemand mij uitleggen waarom mijn gemiddelde teruglevering zo veel minder is als bij jullie? Ik zou verwachten dat dat bij iedereen een beetje gelijk zou moeten zijn omdat je altijd op dezelfde momenten teruglevert?

[Afbeelding]
Thuisaccu's? waardoor er dus op andere momenten teruggeleverd wordt en op andere momenten inkopen dan bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:40
En daarnaast mogelijk nog andere verschillen in setup. Ik heb hier warmtepomp (w/w) die verbruikt relatief veel op ongunstige momenten in de nacht in maart. Ondanks het gunstig opladen van de EV kom ik hier niet beter uit dan 25 cent voor afname (343 kWh) en 22 cent voor teruglevering (749 kWh). En dat ondanks een kleine stekker accu van 6 kWh die dynamisch staat ingesteld. Maar goed, maart wel zonnig en met 14 kWp is het lekker draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Magpie schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:07:
Ik heb hier warmtepomp (w/w) die verbruikt relatief veel op ongunstige momenten in de nacht in maart.
Daar kun je dan wat aan doen toch? Ik weet dat je met w/w niet te veel aan/uit wilt en dat je hooguit de stooklijn een beetje aan kunt passen, maar als de prijsverschillen maar hoog genoeg zijn loont dat als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Morgen hogere prijzen dan vandaag, maar ff snel doorladen met de EV's dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

bartmatsko schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:23:

[Afbeelding]
In mijn situatie door:
  1. Plaatsing PV op ZO, ZW en NW, dus ook tijdens de duurdere uren teruglevering
  2. Thuisaccu 4,5 kWh wordt geladen door DC aangesloten zonnepanelen, die stroom wordt altijd op de duurste uren per dag teruggeleverd. Het overschot gaat vanaf 14:00 's middags direct het net op.
  3. Thuisaccu 24 kWh wordt geladen in de goedkoopste momenten, 3 duurste uren per dag terugleveren, de rest nul op de meter.
Door die combinatie verlaag je het gemiddelde inkooptarief en verhoog je het gemiddelde verkooptarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Taro schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:09:
Morgen hogere prijzen dan vandaag, maar ff snel doorladen met de EV's dus...
Ja die voorspel tool gewoon vernietigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

John245 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:54:
[...]

Wel mooi dat wij mensen dit nog altijd beter kunnen dan AI :) Gisteren dus inderdaad al begonnen met laden en de 2e EV was vanmiddag om exact 16:00 vol, dus weer mooi uitgekiend.

Gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDY3ld29P2bqVwsWrdKYnI-aOSQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zr15rU0tvfuKKsM0QiOsnea7.png?f=fotoalbum_large

Vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EV7_RzVL2UXsqyyn4MGNrjt7ang=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m3AQYOx4JFihVMsw0030Iwob.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtbMo_cucoyn0VlWNgMCI71_3Ac=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OLO6dBxUpQTblFLTZUnDKuQU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Taro schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:43:
[...]

Wel mooi dat wij mensen dit nog altijd beter kunnen dan AI :) Gisteren dus inderdaad al begonnen met laden en de 2e EV was vanmiddag om exact 16:00 vol, dus weer mooi uitgekiend.

Gisteren:
[Afbeelding]

Vandaag:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker bezig! Beloofd veel goeds de komende tijd.

Ben hier een paar dagen eens aan het bijhouden wat mijn voordeel zou zijn met een kleine thuisbatterij van HW icm een dynamisch contract. Ik kom nu naar een paar dagen uit op een gemiddelde inkoop van 20.9 ct / kWh en 18.7 ct / kWh teruglevering. De aansturing is nog handmatig. Batterij pas laten laden bij lage tarieven en even tegen houden tot de iets duurdere tarieven. Variabel is 27 ct inkoop en 12 ct boete per kWh teruglevering. Wel blij met deze eerste resultaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezzerk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:25
John245 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:54:
[...]

Deze doet het over het algemeen beter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxQt0wLk6DcjH4UBNtFJFad4atc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BV5nGsChu5C7k9q3kTiuBrOh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:03
Devke schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:47:
[...]

Lekker bezig! Beloofd veel goeds de komende tijd.

Ben hier een paar dagen eens aan het bijhouden wat mijn voordeel zou zijn met een kleine thuisbatterij van HW icm een dynamisch contract.
Thuisbatterij van HW (Homewizzard) kun je (nog) niet zelf sturen dmv van een Api. Denk daar wel aan/kijk nog effe verder

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
psdata schreef op zondag 23 maart 2025 @ 06:59:
[...]

Thuisbatterij van HW (Homewizzard) kun je (nog) niet zelf sturen dmv van een Api. Denk daar wel aan/kijk nog effe verder
Klopt. Ik heb er 1. Ken zn tekortkomingen. Zijn testen gedaan door met de hand even een workaround in te stellen. Open API komt eraan.

Pagina: 1 ... 269 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels