Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:12

EmHaKa

harêuh

Devke schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:47:
[...]

Ben hier een paar dagen eens aan het bijhouden wat mijn voordeel zou zijn met een kleine thuisbatterij van HW icm een dynamisch contract.
En wat stel je dan in als laad- en ontlaad-rendement?
En hoeveel reken je voor afschrijving per kWh voor de accu?
Met de salderingsregeling zijn we natuurlijk verwent met 100% rendement en 0 ct/kWh kosten (tenzij je bij Frank een contract hebt :'( ), maar met een accu is dat eerder 80% en 2 tot 5 ct/kWh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02:24
EmHaKa schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:08:
[...]

Met de salderingsregeling zijn we natuurlijk verwent met 100% rendement en 0 ct/kWh kosten (tenzij je bij Frank een contract hebt :'( ), maar met een accu is dat eerder 80% en 2 tot 5 ct/kWh...
De batterij staat. Of ik nu afneem of aflever op een vast of dynamisch contract dat maakt voor afschrijving niet uit. Hij is toch al operationeel in beide situaties. In beide situaties heb ik ook omzettingsverlies. Dus ik vergelijk in mijn ogen appels met appels. Hoe kan ik dan zorgen dat het goedkoper kan? Welke contractvorm is dan het voordeligst? Dynamisch lijkt. Ik betaal nu een boete op terugleveren van bijna 12 ct/kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:24

bert pit

asdasd

wimjongil schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:42:
Vraagje: ik heb zonnepanelen op mijn dak liggen met een Growatt omvormer. Nu ben ik aan het kijken hoe ik die kan afschakelen als de energieprijs inclusief btw etc. negatief wordt. SolarEdge omvormers schijnen dit te kunnen, echter heb je daarvoor ook hun power optimizers nodig die bij mij natuurlijk niet geïnstalleerd zijn. Weet iemand welke omvormers nog meer kunnen afschakelen op basis van de day-aheadprijzen? Ik ben op zoek naar een eenvoudige, kant-en-klaar oplossing, ik ga liever niet met modbussen en HomeAssistant aan de slag dus. ;)
Hier vind je veel relevante info ook voor de Growatt:
https://doe-duurzaam.nl/dossier/zonnepanelen-uitzetten/

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:54
Devke schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:47:
[...]

Lekker bezig! Beloofd veel goeds de komende tijd.

Ben hier een paar dagen eens aan het bijhouden wat mijn voordeel zou zijn met een kleine thuisbatterij van HW icm een dynamisch contract. Ik kom nu naar een paar dagen uit op een gemiddelde inkoop van 20.9 ct / kWh en 18.7 ct / kWh teruglevering. De aansturing is nog handmatig. Batterij pas laten laden bij lage tarieven en even tegen houden tot de iets duurdere tarieven. Variabel is 27 ct inkoop en 12 ct boete per kWh teruglevering. Wel blij met deze eerste resultaten.
Hier zonder batterij over maart tot nu toe inkoop €0,24 en teruglevering €0,20. Ik heb een warmtepomp die niet op tarieven wordt gestuurd, wel een EV die ik uiteraard zo voordelig als redelijk mogelijk is laad (maar bijv. afgelopen zaterdag was ik ermee op pad, dus moest zondag tegen iets hogere tarieven laden).

Ik zou met een batterij nog wel wat gunstiger verwachten. Maar dat hangt natuurlijk ook af van de omvang van de batterij.

Ik overweeg zelf ook een batterij aan te schaffen, maar kijk nog even de kat uit de boom. Zowel qua makkelijk kunnen aansturen als qua prijzen. Ik verwacht dat de prijzen van cellen de komende jaren nog flink dalen.

Maar icm dynamische tarieven en PV zou dat heel goed moeten werken om de gemiddelde prijs heel laag te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rhas5PRpe0hdGtoMcQXFDc_MZPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HkXCuRIMombaiEwRvRDir09m.png?f=fotoalbum_large

Weer paar mooie dagen :)

De uitbetaalmaanden zijn weer begonnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIiKkTylp4OOOV4N73Y_99qwx7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6tEJWuz5LlrgOnPJp3kwHHa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door PCJR op 24-03-2025 12:36 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Laatst online: 19:31
EmHaKa schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:08:
[...]

Mwa, is soms wel anders :>
Ik heb 5500 euro betaald voor 50kwh (diy), kun je de afschrijving uitrekenen met zeg 8000 cycles (cellen zijn mb30/31 me 10.000 cycles in de datasheet)
Verder heb ik 100% rendement uit de accu, van 2.85v tot 3.5v, dat is 50kwh, en dat is bij mij van 0% soc tot 100% soc. Kan ik altijd nog aanpassen.
Verliezen zijn bepaald en dat is rond 7% enkele kant op.

Ik heb Tibber btw. GBBoptimizer zorgt voor dagelijkse/uurlijkse slimme aansturing om zoveel mogelijk winst te maken.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Hoeveel poortjes heeft de splitter van Zonneplan? Foto evt beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-06 11:39

dwizzy

Weaponised confusion

Ik zie negatieve ervaringen met Frank Energie vooral vanwege het rekenen van inkoopkosten bij terugleveren. Maar zijn er ervaringen met de cashback-korting die ze bieden?
mathijshooi schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:46:
Ik ben overgestapt voor gas. 115 euro cash back per jaar naar rato per maand. Dus als het me niet zint ben ik weer weg.
Ik heb gister een contract bij Frank Energie afgesloten via energiekiezer.nl.

De belofte op de website: €130 korting. Enigszins naïef niet naar de voorwaarden gekeken; op gaslicht.com werd €130 genoemd met de toelichting
De korting wordt evenredig over maximaal 12 maanden verdeeld. Wanneer u korter dan 12 maanden klant blijft, dan vervalt het recht op de korting voor de resterende maanden.
Na paar uur kreeg ik de 'bevestiging': een contract zonder korting. Reactie klantenservice vind ik stuitend:
De hoogte van de cashback staat niet in de Welkomstbrief omdat dit helaas niet in onze template past. Wij bevestigen bij deze een cashback van in totaal € 130. Namelijk € 130 per aansluiting, je hebt bij ons een aansluiting voor elektra. In onze app is deze cashback na de startdatum ook inzichtelijk.
En ook:
De cashback zal inderdaad worden uitgekeerd na 12 maanden. Bij de prijsvergelijker via waar je de aanmelding hebt gedaan wordt dit in het maandbedrag berekend. Omdat de cashback echter na de jaarrekening wordt uitgekeerd hoort dit niet in het maandbedrag thuis, wat een verschil kan verklaren met het huidige maandbedrag.

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
dwizzy schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:26:
Ik zie negatieve ervaringen met Frank Energie vooral vanwege het rekenen van inkoopkosten bij terugleveren. Maar zijn er ervaringen met de cashback-korting die ze bieden?

[...]

De belofte op de website: €130 korting. Enigszins naïef niet naar de voorwaarden gekeken; op gaslicht.com werd €130 genoemd met de toelichting

[...]

Na paar uur kreeg ik de 'bevestiging': een contract zonder korting. Reactie klantenservice vind ik stuitend:

[...]

En ook:

[...]
Wat is het probleem precies? Ik lees hem dat als je weggaat, je de korting pro rata krijgt uitgekeerd. Of dacht je dat de korting al elke maand afzonderlijk uitgekeerd zou worden?

Edit: daar ga ik tenminste zelf vanuit, ik heb zelf ook recht op deze 130 EUR korting (vorig jaar april afgesloten).

[ Voor 6% gewijzigd door ErnstH op 25-03-2025 15:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bij dat soort cashbacks zou ik het heel normaal vinden dat je die gewoon niet krijgt als je het jaar niet uitzit. Dat is het doel van die cashbacks.
Ik heb in het verleden ook contracten met cashbacks gehad en na een jaar kreeg je dat gewoon als credit op je energierekening.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 20-06 14:58

WCA

Devke schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:51:
De oude die ze leverden had iets van 3 of 4 poortjes, de huidge splitst het signaal naar twee poortjes (actief)

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:21
Devke schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:51:
Tegenwoordig 2
Mocht je meer nodig hebben dan is die van homwwizzard best goed.
https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/

Gebruik hem hier ook voor meerdere uitlezingen.
Homewizard p1 zelf, sessy-p1, en via een dump splittee een eigen build p1, en de laadpaal

Dus 3 uitganen en 1 ingang

[ Voor 7% gewijzigd door psdata op 25-03-2025 16:13 ]

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
psdata schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:10:
[...]

Tegenwoordig 2
Mocht je meer nodig hebben dan is die van homwwizzard best goed.
https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/

Gebruik hem hier ook voor meerdere uitlezingen.
Homewizard p1 zelf, sessy-p1, en via een dump splittee een eigen build p1, en de laadpaal

Dus 3 uitganen en 1 ingang
Op dit moment zou 2 genoeg zijn echter ik heb liever ook wat lucht voor in de toekomst. Dus ik denk dat de HW idd een goede is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

ErnstH schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:30:
[...]

Wat is het probleem precies? Ik lees hem dat als je weggaat, je de korting pro rata krijgt uitgekeerd. Of dacht je dat de korting al elke maand afzonderlijk uitgekeerd zou worden?

Edit: daar ga ik tenminste zelf vanuit, ik heb zelf ook recht op deze 130 EUR korting (vorig jaar april afgesloten).
Ik vind het grootste probleem dat ze niet gewoon als onderdeel van de overeenkomst opnemen, maar eigenlijk zeggen: 'komt goed schatje' verwijzend naar een app die in hun beheer is en zonder toelihcting. Geen poot als gebruiker om op te staan.
Op energiekiezer staat er nul toelichting, op gaslicht.com dat het idd pro rata is, maar kwam nu (redelijk toevallig) deze pdf tegen: https://v-assets.keuze.nl...Frank%20Energie%20(1).pdf
De éénmalige bonus wordt uitgekeerd op de eerste jaarnota wanneer je 12 volledige maanden
klant bent geweest van Frank en aan alle voorwaarden hebt voldaan. Indien je eerder vertrekt wordt
de bonus pro rata uitgekeerd op basis van het aantal volledig afgesloten maanden dat je klant bent
geweest.
maar ook de voorwaarde dat je ongeveer je aan je ingeschatte verbruik moet houden:
De hoogte van de bonus vind je terug in de app. De hoogte van de eenmalige bonus is afhankelijk
van het door jou ingeschatte verbruik van stroom en gas bij je aanmelding. Als je historische
jaarverbruik en daadwerkelijke verbruik behoorlijk afwijken van je zelf ingeschatte verbruik, dan kan
dit gevolgen hebben voor de hoogte van je eenmalige bonus en behoudt Frank zich het recht om
deze bonus eenzijdig te verhogen of verlagen.
@Maasluip ik ben met je eens dat het heel normaal is dat een bonus pas bij uitzitten contract wordt uitgekeerd. Maar ik ging met Frank in zee omdat ik dacht dat het níet voor een jaar hoefde. Dynamisch contract is voor mij toch een beetje een experiment, en omdat ik weinig verbruik (1 MW/jaar) is de korting een significant deel van mijn stroomrekening :9

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26

koboy

Heb een idee voor een icon

dwizzy schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:47:
[...]
Ik vind het grootste probleem dat ze niet gewoon als onderdeel van de overeenkomst opnemen, maar eigenlijk zeggen: 'komt goed schatje' verwijzend naar een app die in hun beheer is en zonder toelihcting. Geen poot als gebruiker om op te staan.
Op energiekiezer staat er nul toelichting, op gaslicht.com dat het idd pro rata is, maar kwam nu (redelijk toevallig) deze pdf tegen: https://v-assets.keuze.nl...Frank%20Energie%20(1).pdf

[...]

maar ook de voorwaarde dat je ongeveer je aan je ingeschatte verbruik moet houden:
[...]

@Maasluip ik ben met je eens dat het heel normaal is dat een bonus pas bij uitzitten contract wordt uitgekeerd. Maar ik ging met Frank in zee omdat ik dacht dat het níet voor een jaar hoefde. Dynamisch contract is voor mij toch een beetje een experiment, en omdat ik weinig verbruik (1 MW/jaar) is de korting een significant deel van mijn stroomrekening :9
1MW per jaar? Dan heb je vast PV en lever je terug. Frank is 1 van die boeven die niet correct saldeert en ook een inkoop vergoeding in mindering brengt op je teruglevertarief. Elke gesaldeerde kost je dus geld bovenop het verschil tussen inkoop en verkoop. Daar gaat je bonus.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwizzy

dwizzy

Weaponised confusion

koboy schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:24:
[...]

1MW per jaar? Dan heb je vast PV en lever je terug. Frank is 1 van die boeven die niet correct saldeert en ook een inkoop vergoeding in mindering brengt op je teruglevertarief. Elke gesaldeerde kost je dus geld bovenop het verschil tussen inkoop en verkoop. Daar gaat je bonus.....
Dank! Dat had ik ook gelezen. Maar nee, ik heb 0.01kWh teruggeleverd volgens mijn meter wat ik heel bijzonder vind, want mijn 100W zonnepaneel zit gekoppeld aan een 12V accu en niet aan het net 🙃
Ik ben gewoon heul zuinig (als in: ik zet in de meterkast vaak de kookplaat uit omdat die 5W sluipverbruikt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Devke schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:13:
[...]

Op dit moment zou 2 genoeg zijn echter ik heb liever ook wat lucht voor in de toekomst. Dus ik denk dat de HW idd een goede is.
Had de Zonneplan met 2 uitgangen, maar dat was onvoldoende en nu de HomeWizard actieve splitter 3x in gebruik. Echter komt er nog een P1-meter aan, dus moet alsnog de Zonneplan 2-poorts erbij aansluiten :)

Zou fijn zijn als ze een open standaard voor P1-meters introduceren....

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:16
In juni gaan we van dynamische uurprijzen over op kwartierprijzen, althans bij Tibber. Ik had in dit topic eigenlijk al wel wat discussie verwacht hierover. Wat zijn jullie gedachten hierover? Moeten we onze EV-lader straks op de meest gunstige kwartiertjes instellen? Het wordt er niet makkelijker op :P

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20-06 16:25
yohan schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:25:
In juni gaan we van dynamische uurprijzen over op kwartierprijzen, althans bij Tibber. Ik had in dit topic eigenlijk al wel wat discussie verwacht hierover. Wat zijn jullie gedachten hierover? Moeten we onze EV-lader straks op de meest gunstige kwartiertjes instellen? Het wordt er niet makkelijker op :P
Ik denk niet echt dat het heel veel gaat veranderen. Je ziet nu ook goedkope uren aan elkaar aansloten. Om 17:00 - 18:00 piekt het vaak dan zou er een tussenstappen komen waarbij het om 17:15 goedkoper is als het volledige uur en als er op 17:30 de piek van de vraag is nog duurder maar gemiddeld hetzelfde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:45

The Third Man

The Third Jellyfish

@yohan de tijden met overproductie veranderen niet opeens als de precisie toeneemt. Gemiddeld zal er niet veel veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
yohan schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:25:
Er is ook al degelijk over gediscussieerd... gouden tip: het topic heeft een zoekfunctie ;)

Ik heb er bij Zonneplan nog niets over gehoord overigens.

Ik laad mijn EV het liefst gewoon in een keer naar 100%. Dit ivm de soort batterij en de ervaring die ik heb met laden dat steeds wordt onderbroken. Dat vindt deze batterij niet fijn. Ik ga dat ook niet aanpassen aan kwartierprijzen. Gewoon het goedkoopste blok uitzoeken wat nodig is om op te laden. Zal niet heel veel uitmaken als er een paar cent tussen de kwartieren gaat verschillen.

Sowieso is het een beetje raar. De zon-instraling of windopbrengst per kwartier vooruit voorspellen geeft voor day-ahead echt geen veel betere uitkomst denk ik. Maar mogelijk helpt het wel om de internationale aansluiting efficiënter te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:59
bilgy_no1 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:04:
[...]
Sowieso is het een beetje raar. De zon-instraling of windopbrengst per kwartier vooruit voorspellen geeft voor day-ahead echt geen veel betere uitkomst denk ik. Maar mogelijk helpt het wel om de internationale aansluiting efficiënter te maken.
Zonsopgang, ondergang en positie is heel exact te berekenen dus op zonnige dagen zal je zien dat het beter aansluit op productie dan nu met hele uren. Nu zitten er sprongen van 5 cent of hoger tussen opeenvolgende uren, morgen 17 vs 18 uur bijvoorbeeld.

Voor goedkoop laden zoek je toch blokken uit van 4+ uur, 50 kWh / 11 kW = 4.5 uur, en die plan je ver van de dure uren dus dat maakt maar weinig uit. Maar voor mensen die de spits willen mijden met verbruikers wordt dat preciezer, ik wil mijn verwarming zo kort mogelijk uit bij de piek en straks kan dat waarschijnlijk een half uurtje later uit / eerder aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-06 18:30
[...]

Er is ook al degelijk over gediscussieerd... gouden tip: het topic heeft een zoekfunctie ;)

Ik heb er bij Zonneplan nog niets over gehoord overigens.

Ik laad mijn EV het liefst gewoon in een keer naar 100%. Dit ivm de soort batterij en de ervaring die ik heb met laden dat steeds wordt onderbroken. Dat vindt deze batterij niet fijn. Ik ga dat ook niet aanpassen aan kwartierprijzen. Gewoon het goedkoopste blok uitzoeken wat nodig is om op te laden. Zal niet heel veel uitmaken als er een paar cent tussen de kwartieren gaat verschillen.

De resolutie wordt gewoon vergroot. Vraag en aanbod zal hierdoor niet veranderen. De schommelingen per minuut/kwartier/watdanook werden gewoon in de uurprijs verwerkt. Aan die verschillen tussen vraag en aanbod veranderd er niks. Ze worden nu simpelweg zichtbaar op kwartierniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
w00key schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:22:
[...]

Zonsopgang, ondergang en positie is heel exact te berekenen dus op zonnige dagen zal je zien dat het beter aansluit op productie dan nu met hele uren. Nu zitten er sprongen van 5 cent of hoger tussen opeenvolgende uren, morgen 17 vs 18 uur bijvoorbeeld.

Voor goedkoop laden zoek je toch blokken uit van 4+ uur, 50 kWh / 11 kW = 4.5 uur, en die plan je ver van de dure uren dus dat maakt maar weinig uit. Maar voor mensen die de spits willen mijden met verbruikers wordt dat preciezer, ik wil mijn verwarming zo kort mogelijk uit bij de piek en straks kan dat waarschijnlijk een half uurtje later uit / eerder aan.
Ja, dat scheelt wel iets, maar die zullen de leveranciers in hun eigen modellen nu ook al wel meenemen. En of het rond zonsondergang ook daadwerkelijk volledig zonnig is of juist toch een iets dikker wolkje ervoor hangt is per paneel niet beter te voorspellen op kwartierbasis dan op uurbasis. Dat is eigenlijk wat ik bedoelde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-06 10:32

Bravo

Second Best

bilgy_no1 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:16:
[...]

Ja, dat scheelt wel iets, maar die zullen de leveranciers in hun eigen modellen nu ook al wel meenemen. En of het rond zonsondergang ook daadwerkelijk volledig zonnig is of juist toch een iets dikker wolkje ervoor hangt is per paneel niet beter te voorspellen op kwartierbasis dan op uurbasis. Dat is eigenlijk wat ik bedoelde.
Op ENTSO-E kun je bij een aantal andere landen al zien wat de kwartierprijzen doen als je een gevoel hiervoor wilt krijgen.
En dan zie je wat aparte zaken, zoals dat de eerste kwartieren in een dalend blok duurder worden, en het laatste goedkoper. En bij een duurder wordend blok het omgekeerde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h603pX4CQXYbxU4VFI5y89DBR3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hyGfWpZyXNFXuNVSyERLTjDu.png?f=fotoalbum_large
Groen = uurtarief, roze = kwartiertarief.
Overall is het uurtje ongeveer even duur, maar er zitten behoorlijke uitschieters tussen. Erg interessant voor toepassingen die wel veel mogen in/uitschakelen, of een EV-lader die even teruggaat naar 6A om het goedkope kwartier weer met 16A te gaan laden.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-06 17:13
Bravo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:01:
Overall is het uurtje ongeveer even duur, maar er zitten behoorlijke uitschieters tussen. Erg interessant voor toepassingen die wel veel mogen in/uitschakelen, of een EV-lader die even teruggaat naar 6A om het goedkope kwartier weer met 16A te gaan laden.
Netbeheerders zullen er blij mee zijn als allerlei accu's een kwartier stoppen met laden om daarna weer door te gaan. Ik vraag me af waar die uitschieters vandaan komen. Is er op die tijden extra vraag of minder aanbod?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Zou het kunnen dat je de effecten zien van dat veel afnemers nog een contract met uurtarieven hebben? Dan is bij iedere prijsdaling in het volgende uur het aantrekkelijk om waar mogelijk nog even te wachten tot het begin van dat volgende uur. Voor de balans is met grote groepen schakelen precies op de uurgrens onwenselijk, dus dat eerste kwartiertje is dan voor kwartiercontracten juist duurder. Precies het omgekeerde met hogere tarieven in het volgende uur: dan schakel je bij een uurcontract precies voor dat uur af en is dus het eerste kwartiertje bij een contract met kwartiertarieven extra goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 13:04
[...]

… Gewoon het goedkoopste blok uitzoeken wat nodig is om op te laden. Zal niet heel veel uitmaken als er een paar cent tussen de kwartieren gaat verschillen.

Klopt, dit zal weinig uitmaken.
Enige wat je kunt krijgen is dat je blok niet op het hele uur begint, maar bijvoorbeeld 15 min over het uur. Dat kan ook alleen als je precies weet hoelang het laden gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:27
De Smart EV Charging plugin in HA rekent nu al tot op het kwartier uit hoe lang je moet laden. Het laden begint nu vaak al halverwege het uur omdat dat eerste uur net wat duurder is dan de uren die erop volgen, maar het toch nodig is dat extra halve uurtje in te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:12

EmHaKa

harêuh

[...]
Op ENTSO-E kun je bij een aantal andere landen al zien wat de kwartierprijzen doen als je een gevoel hiervoor wilt krijgen.
Heeft iemand al de REST-API opties gevonden om die kwartier-prijzen te krijgen i.p.v. de uur-prijzen?
Want ik vind die niet, tenzij de "in_Domain" optie dan een andere waarde moet hebben.
Met 10Y1001A1001A82H krijg je namelijk resolution=PT15M maar ik zou voor NL verwachten dat ze een tijdje
naast elkaar opvraagbaar zijn.
Ik wil alvast mijn database vullen.

[ Voor 12% gewijzigd door EmHaKa op 27-03-2025 10:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:21
[...]

En dan zie je wat aparte zaken, zoals dat de eerste kwartieren in een dalend blok duurder worden, en het laatste goedkoper. En bij een duurder wordend blok het omgekeerde.
Erm, voordat iedereen zich rijk rekent, of denkt dat dit soort dingen standaard gaan worden, dat is niet zo. Dit is nu een artifact (het hour-vs-quarter effect), waarbij grote energieboeren (zowel in productie als consumptie) die lelijke kwartiertjes moeten shapen tegen relatief slechte prijzen omdat ze daar een flinke onbalans hebben. Dit komt omdat ze bijvoorbeeld de gemiddelde zonproductie van een heel uur verkopen, maar in de ochtend heeft het 1e kwartiertje veel minder productie, dan het laatste kwartiertje. Als de hele spot omgaat naar kwartieren, zal die noodzaak er niet meer zijn, en zullen de kwartieren veel smoother in elkaar overgaan.

Er blijft de mogelijkheid om in uren bids naar EPEX (of je andere favoriete NEMO) te versturen, dus mogelijk dat er nog een deel van dit effect in blijft zitten totdat die arbitrage weg wordt gehandeld door wat batterijen en optimalisatie van de processen bij de laggerds.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 15:49
Zag dit net op het Nexus forum hier en de bevestiging bij Bright:
https://www.bright.nl/nie...everen-zonne-energie.html

https://www.zonneplan.nl/...n-introduceert-zonnebonus

"Zonneplan introduceert unieke zonnebonus: extra vergoeding voor zonnepanelenbezitters"

Grappige timing wel :+ en ook zeer interessant nieuws om te delen.
Zonneplan gaat klanten met zonnepanelen een extra vergoeding betalen voor de stroom die zij terugleveren. Daarmee belonen we zonnepaneelbezitters voor hun bijdrage aan de energietransitie. Deze ‘zonnebonus’ komt op een opvallend moment: veel energiebedrijven kwamen de laatste tijd juist met hoge terugleverkosten of schrappen de (netto) terugleververgoeding per 2027 zelfs vrijwel volledig.

Met de zonnebonus krijgen zonnepaneelbezitters een extra vergoeding bovenop de marktprijs voor de stroom die zij overdag terugleveren aan het net. Voorheen ontvingen klanten van Zonneplan bij teruglevering de marktprijs plus een vaste terugleveropslag van 2 cent per kilowattuur. Daar komt nu een bonus van 10 procent bovenop. Oftewel: bij een marktprijs van 15 cent, vergoeden we bijna 19 cent.

[ Voor 25% gewijzigd door SidewalkSuper op 27-03-2025 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:42
SidewalkSuper schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:17:
Zag dit net op het Nexus forum hier en de bevestiging bij Bright:
https://www.bright.nl/nie...everen-zonne-energie.html

https://www.zonneplan.nl/...n-introduceert-zonnebonus

"Zonneplan introduceert unieke zonnebonus: extra vergoeding voor zonnepanelenbezitters"

Grappige timing wel :+ en ook zeer interessant nieuws om te delen.

[...]
Ik zou denken dat het bijna de 1e van de 4e maand is....

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-06 10:32

Bravo

Second Best

mat.hi.as schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:12:
[...]

Erm, voordat iedereen zich rijk rekent, of denkt dat dit soort dingen standaard gaan worden, dat is niet zo. Dit is nu een artifact (het hour-vs-quarter effect), waarbij grote energieboeren (zowel in productie als consumptie) die lelijke kwartiertjes moeten shapen tegen relatief slechte prijzen omdat ze daar een flinke onbalans hebben. Dit komt omdat ze bijvoorbeeld de gemiddelde zonproductie van een heel uur verkopen, maar in de ochtend heeft het 1e kwartiertje veel minder productie, dan het laatste kwartiertje. Als de hele spot omgaat naar kwartieren, zal die noodzaak er niet meer zijn, en zullen de kwartieren veel smoother in elkaar overgaan.

Er blijft de mogelijkheid om in uren bids naar EPEX (of je andere favoriete NEMO) te versturen, dus mogelijk dat er nog een deel van dit effect in blijft zitten totdat die arbitrage weg wordt gehandeld door wat batterijen en optimalisatie van de processen bij de laggerds.
Dank voor de toelichting. Ik had al het vermoeden dat er een uur vs. kwartier gekkigheidje was, doordat beide markten momenteel naast elkaar bestaan. Maar ik heb geen enkel inzicht in de markt omdat te onderbouwen :)

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
V_ger schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:29:
[...]

Ik zou denken dat het bijna de 1e van de 4e maand is....
Bijna, maar niet helemaal. Ook al gaat het in per 1 april, ze kondigen het nu aan. Het lijkt me dan ook heel erg onverstandig om dit nu bekend te maken en vervolgens op 1 april "sliep uit" te roepen.

Maar goed, we gaan het zien...

Overige informatie:

- de bonus geldt niet op momenten dat de stroomprijs negatief is.
- Ze geven een rekenvoorbeeld van marktprijs + vaste inkoopvergoeding/terugleveropslag + 10% bonus.
- Onduidelijk of dit alleen geldt bij inschakelen van PowerPlay of andere voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

10% extra voor teruggeleverde energie bij Zonneplan, daar gaat het rendement van mijn nog te installeren thuisaccu ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:37
Wel precies op 1 april, zou wel een flauwe grap zijn.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06:10
Als Zonneplan klant heb ik dit nieuws ook per e-mail van ze gekregen, er staat onderaan specifiek genoemd:
PS Dit is geen grap.
Lijkt erop dat ze zich wel bewust zijn van wat 1 April normaal gesproken voor een dag is en dat dit nieuws dus géén 1-Aprilgrap is.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper

Zie deze ook net staan bij de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
Werkt dat ook voor terugleveren vanuit batterijen, of alleen tijdens "zon-uren"? Dan wordt het opeens wel erg interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:21
bert pit schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:23:
10% extra voor teruggeleverde energie bij Zonneplan, daar gaat het rendement van mijn nog te installeren thuisaccu ;).
Ja of juist opslaan in je Accu als het bijna niets kost en juist terug leveren als het duur is (17:00 - 21:00)

Het is maar hoe je het bekijkt 10 % van 2 cent is 0,2 cent maar als de prijs 25 cent is, is 10 % 2,5 cent

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

de Peer

under peer review

ErnstH schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:36:
Werkt dat ook voor terugleveren vanuit batterijen,
zo te lezen niet. ze benoemen specifiek bezitters van zonnepanelen.

In theorie kan het wel natuurlijk, maar in de voorwaarden staat "De bonus geldt alleen overdag, van zonsopkomst tot zonsondergang" dus op die manier beperken ze het gebruik van accu's hiervoor.

[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 27-03-2025 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

psdata schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:36:
[...]

Ja of juist opslaan in je Accu als het bijna niets kost en juist terug leveren als het duur is (17:00 - 21:00)

Het is maar hoe je het bekijkt 10 % van 2 cent is 0,2 cent maar als de prijs 25 cent is, is 10 % 2,5 cent
het gaat om 10% bovenop de 17 cent die je nu krijgt. Dat maakt dus 18,7 cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Laatst online: 20-06 13:34
de Peer schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:37:
[...]

Maar dan zouden het specifiek ZP pv bezitters moeten zijn. Dat zou ook wat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

robkrekel schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:38:
[...]
Maar dan zouden het specifiek ZP pv bezitters moeten zijn. Dat zou ook wat zijn.
nee dat hoeft niet. als je maar een contract bij ze hebt

in de voorwaarden staat "Je ontvangt geen bonus over teruglevering vanuit de Zonneplan thuisbatterij"

[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 27-03-2025 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
de Peer schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:39:
[...]

dat is toch juist het hele punt dat ze maken. Dat ze dit alleen kunnen bieden vanwege hun netwerk en de controle/inzicht die ze daar over hebben?

in de voorwaarden staat "Je ontvangt geen bonus over teruglevering vanuit de Zonneplan thuisbatterij"
Dit gaat over alle zonnepanelen, of de panelen nou wel of niet via Zonneplan zijn.
De bonus geldt dan ook voor zowel bestaande als nieuwe Zonneplan Energie-klanten met zonnepanelen
Met de zonnebonus krijg je een extra vergoeding voor de stroom die je overdag teruglevert. We berekenen dit op basis van de kale marktprijs (day-ahead), de vaste inkoopvergoeding van €0,02/kWh en de 10% bonus.

📌 Jouw vergoeding per kWh = (marktprijs + €0,02) + 10% zonnebonus

Voorwaarden 10% zonnebonus:

De bonus geldt alleen overdag, van zonsopkomst tot zonsondergang.
Je ontvangt de bonus alleen wanneer de marktprijs + € 0,02, een positief bedrag is.
De bonus geldt tot 7.500 kWh teruglevering per kalenderjaar.
Je krijgt de bonus zowel binnen als buiten je saldeerbereik.
Je ontvangt geen bonus over teruglevering vanuit de Zonneplan thuisbatterij. De thuisbatterij levert tegen Powerplay-tarieven.
Voorbeeld: is de marktprijs € 0,08 per kWh? Dan krijg je € 0,11 per kWh voor je teruggeleverde stroom (€ 0,08 + € 0,02 inkoopvergoeding + 10% extra).

Daarnaast ontvang je natuurlijk altijd de energiebelasting (€ 0,12/kWh) terug binnen je saldeerbereik.

[ Voor 50% gewijzigd door SidewalkSuper op 27-03-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:39:
[...]

nee dat hoeft niet. als je maar een contract bij ze hebt

Nee maar die wordt ook afgerekend via powerplay. Ik vraag me dus af of ze dus een "fair use policy" hanteren, waarbij onlogische teruglever-uren buiten beschouwing worden gelaten (bijv acht uur s avonds).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ErnstH schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:44:
[...]

Nee maar die wordt ook afgerekend via powerplay. Ik vraag me dus af of ze dus een "fair use policy" hanteren, waarbij onlogische teruglever-uren buiten beschouwing worden gelaten (bijv acht uur s avonds).
"De bonus geldt alleen overdag, van zonsopkomst tot zonsondergang" staat in de voorwaarden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:37:
[...]

In theorie kan het wel natuurlijk, maar in de voorwaarden staat "De bonus geldt alleen overdag, van zonsopkomst tot zonsondergang" dus op die manier beperken ze het gebruik van accu's hiervoor.
Hmm met kwartier prijzen zou je dan nog even snel het laatste kwartiertje hard kunnen terugleveren. 😁

Vandaag is bijvoorbeeld zonsondergang iets na zeven uur, terwijl van 1800-1900 de prijs boven de 30c ligt. Als je daar nog 10% bovenop krijgt tikt dat best aan. Alhoewel ik aanneem dat die bonus niet over de energie belasting zal gaan..

[ Voor 19% gewijzigd door ErnstH op 27-03-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Dus in de avondpiek even snel de overdag gevulde batterij leeg plempen is geen probleem. Heb alleen geen batterij _O-

Maar goed, dan is ook de vraag het hoogst, dus daar kunnen ze weer op inspelen mocht dat veel gaan gebeuren, door minder in te kopen rond dat tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

robkrekel schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:47:
Dus in de avondpiek even snel de overdag gevulde batterij leeg plempen is geen probleem. Heb alleen geen batterij _O-
voor 2 cent per kWh? Dat kost meer dan het oplevert hoor.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Je zou de ZP bonus mooi kunnen aanvullen met maanpanelen:

https://www.hoppenbrouwer...er/producten/maanpanelen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Helaas, geldt alleen tussen zonsopgang en zonsondergang. Nu zijn er natuurlijk momenten dat de maan ook overdag schijnt, maar daarvoor zou ik geen speciale maanpanelen aanschaffen...

PS Kijk die maanpanelen zou ik per a.s. dinsdag wel nieuwe informatie over verwachten als je je nu aanmeldt... >:)

[ Voor 12% gewijzigd door bilgy_no1 op 27-03-2025 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
bilgy_no1 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:04:
[...]

Helaas, geldt alleen tussen zonsopgang en zonsondergang. Nu zijn er natuurlijk momenten dat de maan ook overdag schijnt, maar daarvoor zou ik geen speciale maanpanelen aanschaffen...

PS Kijk die maanpanelen zou ik per a.s. dinsdag wel nieuwe informatie over verwachten als je je nu aanmeldt... >:)
_O- _O- _O- _O- , kijk, het ís technisch mogelijk, alleen het rendement is nihil en de kosten hoog,
dus daar gáát je TvT... eehh TvE (TerugVerdienEeuw).

Maar ik gun ze een pleziertje, dus een paar serieuze vragen geplaatst,
waar ze waarschijnlijk serieus op in zullen gaan. Wie heeft wie?? O-) :(:)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Deze maand even niet, maar doe mij maar regenpanelen dan voor de normale 3 kwartalen dat het geen hittegolf is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Hansieo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:10:
[...]

_O- _O- _O- _O- , kijk, het ís technisch mogelijk, alleen het rendement is nihil en de kosten hoog,
dus daar gáát je TvT... eehh TvE (TerugVerdienEeuw).

Maar ik gun ze een pleziertje, dus een paar serieuze vragen geplaatst,
waar ze waarschijnlijk serieus op in zullen gaan. Wie heeft wie?? O-) :(:)
En die maansverduisteringen helpen ook niet echt mee. Was er twee weken geleden eentje en in september weer. Precies rond volle maan wanneer je eigenlijk je hoogste rendement verwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20-06 18:46
dwizzy schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:26:

[...]

[...]

[...]

En ook:

[...]
Ik zeg niet voor niks “gas”. Elektra noem ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:46
Ik lees net mail van Zonneplan over een zonnebonus

Bij Zonneplan doen we het anders. Terwijl veel energieleveranciers terugleverkosten rekenen, belonen wij je juist voor je opgewekte zonnestroom. En daar hebben we goed nieuws over: vanaf april ontvang je een extra voordeel – de zonnebonus!

Geen terugleverkosten, wel zonnebonus
Je ontvangt al een eerlijke terugleververgoeding bij Zonneplan Energie, en daar voegen we nu iets aan toe
10% extra bij teruglevering zonnestroom
Lever je zonnestroom terug? Dan krijg je voortaan 10% bonus bovenop de marktprijs.

hmm , gaat 1 april in ?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
habbekrats schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:03:
Ik lees net mail van Zonneplan over een zonnebonus

Bij Zonneplan doen we het anders. Terwijl veel energieleveranciers terugleverkosten rekenen, belonen wij je juist voor je opgewekte zonnestroom. En daar hebben we goed nieuws over: vanaf april ontvang je een extra voordeel – de zonnebonus!

Geen terugleverkosten, wel zonnebonus
Je ontvangt al een eerlijke terugleververgoeding bij Zonneplan Energie, en daar voegen we nu iets aan toe
10% extra bij teruglevering zonnestroom
Lever je zonnestroom terug? Dan krijg je voortaan 10% bonus bovenop de marktprijs.

hmm , gaat 1 april in ?
Staat onder geen 1 april grap. Zou een slechte zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19:09
Zonneplan lijkt hiermee de voordeligste aanbieder van dynamische tarieven te worden indien je een PV-systeem hebt.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Is van zonsopgang tot ondergang, vandaag zou ik tussen 18:00 - 19:00 een meer bonus gehad hebben door even 6 kwh uit de batterij het net in te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
habbekrats schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:38:
Is van zonsopgang tot ondergang, vandaag zou ik tussen 18:00 - 19:00 een meer bonus gehad hebben door even 6 kwh uit de batterij het net in te pompen.
De Nexus is sws uitgesloten. Geen Nexus? Je kunt proberen of ze dit accepteren. Ik heb een NOM batterij, die kan (nog) niet terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:21
We gaan naar zomertijd

Volgens mail ben ik ook automatisch toegevoegd, en dat met een typisch uitgestelde teruglevering met een eigen thuisaccu in de avond en ochtendpiek. Limiet zou 7500kWh zijn, 75-150 euro tot september

Eens eerst zien dan geloven met de eerste van de maand in een paar dagen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
nvt

[ Voor 123% gewijzigd door mrme12345 op 27-03-2025 21:04 ]

energienerds, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:38
Devke schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 19:08:
[...]

Staat onder geen 1 april grap. Zou een slechte zijn >:)
Ja, lijkt mij echt geen 1 april grap. Je maakt niemand blij als je geld beloofd en daarna zegt dat het een grap is. Hoe weinig het ook is, het is iets.

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX3080 10G, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold6 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
MrBlueEyes schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:58:
[...]

Ja, lijkt mij echt geen 1 april grap. Je maakt niemand blij als je geld beloofd en daarna zegt dat het een grap is. Hoe weinig het ook is, het is iets.
Het is wel een klein zoetje zoals ik het lees. De marketing omheen is sterk. Zoals ik het lees:

Je krijgt een bonus (binnen zonsopkomst en zonsondergang) van 2 ct / kwh en 10% bonus als de kale stroomprijs boven de 0 ct is. Voor het gemak 1 ct. Alles per kWh.

1ct dus. Hier komt 2 ct bij (teruggave inkoop). Dus 3 ct. Dan de 10% erbij maakt 3.3 ct per kWh voor dat uur op de kale prijs van 1 ct. Leuk 2.3 ct erbij! Is dat zo????

Die 2 ct inkoopvergoeding krijg je altijd al terug toch? Die wordt altijd al gesaldeerd als ik de berekening bij de aanvraag van een energiecontract bij ZP mag geloven. Dus die 2 ct kwam al terug. Dan blijft er 0.3 ct / kWh aan bonus over. Dus je vergoeding op de kale prijs is geen 3.3 ct maar 0.3 ct omdat die 2 ct toch al terug kwam los van de bonus.

Je uurprijs is dan 1.3 ct ipv 3.3.

Correct me if i am wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Devke schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:29:
[...]

Het is wel een klein zoetje zoals ik het lees. De marketing omheen is sterk. Zoals ik het lees:

Je krijgt een bonus (binnen zonsopkomst en zonsondergang) van 2 ct / kwh en 10% bonus als de kale stroomprijs boven de 0 ct is. Voor het gemak 1 ct. Alles per kWh.

1ct dus. Hier komt 2 ct bij (teruggave inkoop). Dus 3 ct. Dan de 10% erbij maakt 3.3 ct per kWh voor dat uur op de kale prijs van 1 ct. Leuk 2.3 ct erbij! Is dat zo????

Die 2 ct inkoopvergoeding krijg je altijd al terug toch? Die wordt altijd al gesaldeerd als ik de berekening bij de aanvraag van een energiecontract bij ZP mag geloven. Dus die 2 ct kwam al terug. Dan blijft er 0.3 ct / kWh aan bonus over. Dus je vergoeding op de kale prijs is geen 3.3 ct maar 0.3 ct omdat die 2 ct toch al terug kwam los van de bonus.

Je uurprijs is dan 1.3 ct ipv 3.3.

Correct me if i am wrong.
Ze stellen niet dat die 2 cent onderdeel is van de bonus. Je krijgt:

(x + 10%) + €0,02

Waarbij x = actuele marktprijs op voorwaarde dat x > 0

Logisch dus dat je in het voorbeeld van x = 0,01 een minieme bonus krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
bilgy_no1 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 07:57:
[...]

Ze stellen niet dat die 2 cent onderdeel is van de bonus. Je krijgt:

(x + 10%) + €0,02

Waarbij x = actuele marktprijs op voorwaarde dat x > 0

Logisch dus dat je in het voorbeeld van x = 0,01 een minieme bonus krijgt.
Bij mij wekt dit wel de indruk. Zie het voorbeeld dat ze benoemen hieronder. Maar we denken over het eindresultaat dus hetzelfde. Alleen "bonus" klinkt groot.

Voorbeeld: is de marktprijs € 0,08 per kWh? Dan krijg je € 0,11 per kWh voor je teruggeleverde stroom (€ 0,08 + € 0,02 inkoopvergoeding + 10% extra).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Devke schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:04:
[...]

Bij mij wekt dit wel de indruk. Zie het voorbeeld dat ze benoemen hieronder. Maar we denken over het eindresultaat dus hetzelfde. Alleen "bonus" klinkt groot.

Volgens dit voorbeeld is de formule nog wat gunstiger:

(x + 0,02) + 10%

Maar ja, kan dus een klein bedrag per kWh zijn. Er zijn echter ook momenten dat het om enkele centen per kWh kan gaan. Al met al vind ik het erg netjes in vergelijking met de rest van de markt.

Bij sommige leveranciers krijg je die €0,02 niet eens of wordt er zelfs €0,02, voor iedere kWh in rekening gebracht.

Bij Vaste/Variabele Leveranciers betaal je een dikke boete voor teruglevering.

En dan heeft Zonneplan ook nog eens zeer lage abonnementskosten en bijna de laagste inkoopkosten per kWh.

Een dikke aanrader voor mensen met PV die geen gunstig contract meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 07:43
Goh vandaag gelezen dat ik €160 krijg van Zonneplan ineens. Toch weer mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
volgens mij is het allemaal niet zo ingewikkeld.

Ik heb gisteren 8,2 kWh uur terug geleverd, tegen een gewogen gemiddelde van 19,7 ct = €1,6154
Dat wordt dus 10% meer omdat het gewogen gemiddelde 10% omhoog gaat naar 21,67 = €1,77964
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYh-uCV37NubPdHzIFp_z7liBVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PPUGlNF77VfCxTrGK9ZyE6d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terranca
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:54
robkrekel schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:32:

Ik heb gisteren 8,2 kWh uur terug geleverd, tegen een gewogen gemiddelde van 19,7 ct = €1,6154
Dat wordt dus 10% meer omdat het gewogen gemiddelde 10% omhoog gaat naar 21,67 = €1,77964
[Afbeelding]
Je vergeet hierbij even dat het grootste deel wat je krijgt je belastingen zijn, daar krijg je geen vergoeding over ;) haal die van je gemiddelde af (die zijn immers constant) en bereken daar je 10% over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjoran123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-06 15:41

[Afbeelding]
Dit klopt niet helemaal wat je zegt, zie hun eigen voorbeeld hieronder, Het gaat om 10% van de marktprijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptuc2aSUBxk41x7XLWYWxA8pLFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jd7iUCVvSTB589C1b9nn1qW6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Terranca schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:34:
[...]

Je vergeet hierbij even dat het grootste deel wat je krijgt je belastingen zijn, daar krijg je geen vergoeding over ;) haal die van je gemiddelde af (die zijn immers constant) en bereken daar je 10% over
barst, ik haal marktprijs en consumentenprijs door elkaar

@bjoran123 Daar was ik inmiddels achter

Dan is de rekensom
8.2* €0.074 = €0.06068
of
8.2* €0.0814= €0.66748

[ Voor 14% gewijzigd door robkrekel op 28-03-2025 08:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
en de batterij was óók gratis? appels#peren

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
ApexAlpha schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:31:
Goh vandaag gelezen dat ik €160 krijg van Zonneplan ineens. Toch weer mooi meegenomen.
Ineens? Je zal er iets voor gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke

[Afbeelding]
Deze grafiek wordt 1x per dag bijgewerkt met de getallen in het groene blok erboven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Devke schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:42:
[...]

Deze grafiek wordt 1x per dag bijgewerkt met de getallen in het groene blok erboven?
Nee hoor, elk moment van de dag te benaderen met de getallen van dat moment. Vandaag tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kpQZn_0C87-OzjxS1EqpG1zONh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLK9rAZhKR1erKim0gkbMxma.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: het had me deze maand 163.2 kWh x 7.3 cent x 10% = €13.10496 ipv €11.9136 opgeleverd. Toch €1.20.
Dat is toch weer een whooping €0.0135 per kWh oOo

[ Voor 11% gewijzigd door robkrekel op 28-03-2025 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Hansieo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:38:
[...]

en de batterij was óók gratis? appels#peren
Nee natuurlijk niet maar die Zonneplanbonus had ik dus ook niet meegenomen in mijn berekeningen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Het is wel weer een slimme marketing-truc. Geef de hollanders een paar eurocent en ze draaien helemaal door en hebben het nergens anders meer over dan 'de zonnebonus'.

Zelf vind ik het erg storend dat men/we zich zo laat sturen door dit soort marketing-trucjes. Beter volg je je eigen plan en laat je je niet van de wijs brengen door een paar lullige eurocenten.

Als het jullie echt zo om het centenwerk gaat, ga dan ook alle supermarkten af voor de aanbiedingen. en wel op de fiets natuurlijk want dat is goedkoper.

Ik hoor hier vaak doelstellingen als 'meer onafhankelijk willen zijn' en dat kan ik niet echt rijmen met je gedrag laten sturen voor een paar centen.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 28-03-2025 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
de Peer schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:09:
Het is wel weer een slimme marketing-truc. Geef de hollanders een paar eurocent en ze draaien helemaal door en hebben het nergens anders meer over dan 'de zonnebonus'.

Zelf vind ik het erg storend dat men/we zich zo laat sturen door dit soort marketing-trucjes. Beter volg je je eigen plan en laat je je niet van de wijs brengen door een paar lullige eurocenten.

Als het jullie echt zo om het centenwerk gaat, ga dan ook alle supermarkten af voor de aanbiedingen. en wel op de fiets natuurlijk want dat is goedkoper.

Ik hoor hier vaak doelstellingen als 'meer onafhankelijk willen zijn' en dat kan ik niet echt rijmen met je gedrag laten sturen voor een paar centen.
Ik heb vrij veel mensen geholpen met zonnepanelen en keuzes en om dan te zien dat ze gewoon genaaid worden met terugleverkosten is best wel zuur.

Ik ben dus wél erg te spreken over het feit dat in ieder geval één partij nog een beetje meebeweegt richting de toekomst.

Ik neem die paar cent ook graag mee, scheelt me toch weer een keer uiteten per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ApexAlpha schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:23:
[...]

Ik heb vrij veel mensen geholpen met zonnepanelen en keuzes en om dan te zien dat ze gewoon genaaid worden met terugleverkosten is best wel zuur.

Ik ben dus wél erg te spreken over het feit dat in ieder geval één partij nog een beetje meebeweegt richting de toekomst.

Ik neem die paar cent ook graag mee, scheelt me toch weer een keer uiteten per jaar.
Jij trapt dus met open ogen in de propaganda/marketing.
Zou het ook kunnen dat het een sigaar uit eigen doos is? :+

Klanten worden niet 'genaaid'. Klanten veroorzaken kosten, en die worden doorberekend. Dan moet je niet de energieleverancier de schuld gaan geven.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 28-03-2025 09:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1

Tja, dat zit bij ons Hollanders in de genen. We vallen massaal voor cash-backs en dat soort aanbiedingen.

De relevantie zit hem er vooral in dat je met je PV niet wordt 'genaaid' (pardon my Dutch ;)), dit in tegenstelling tot het hele narratief dat PV voor allerlei problemen zorgt en stroom duurder maakt voor iedereen. Zonneplan kaart dit al langer aan in diverse blogs.

Zal het ze meer klanten opleveren? Dat lijkt me wel. Is dat een van de redenen om het te doen? Vast wel. Zit er kennelijk ook nog wel een redelijke moraal in dit bedrijf om de transitie naar duurzame energie te bevorderen? Dat denk ik ook. Meerdere dingen kunnen tegelijkertijd waar zijn.

En is het nu objectief een van de betere (zo niet de beste) optie voor mensen met PV? Dat lijkt me ook duidelijk. Want wat ze ook uitstralen is dat hun visie/beleid is dat PV opwekking niet extra hoeft te worden bestraft bij dynamische tarieven en dat hun voorwaarden dus niet zullen verslechteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
de Peer schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:25:
[...]

Jij trapt dus met open ogen in de propaganda/marketing.
Zou het ook kunnen dat het een sigaar uit eigen doos is? :+

Klanten worden niet 'genaaid'. Klanten veroorzaken kosten, en die worden doorberekend. Dan moet je niet de energieleverancier de schuld gaan geven.
De plotselinge wisselen van een bekend en aangekondigd afbouwpad voor het salderen dat ineens wordt vervangen door terugleverkosten is oprecht niet netjes gegaan.

Iedereen weet dat energieboeren onbalanskosten maken door salderen, maar nu laat de overheid iedereen gewoon zelf willekeurige kosten opvoeren om een het salderen 'af te schaffen' op de factuur ipv in de wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

bilgy_no1 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:29:
[...]

Tja, dat zit bij ons Hollanders in de genen. We vallen massaal voor cash-backs en dat soort aanbiedingen.

De relevantie zit hem er vooral in dat je met je PV niet wordt 'genaaid' (pardon my Dutch ;)), dit in tegenstelling tot het hele narratief dat PV voor allerlei problemen zorgt en stroom duurder maakt voor iedereen. Zonneplan kaart dit al langer aan in diverse blogs.

Zal het ze meer klanten opleveren? Dat lijkt me wel.
Dat is precies wat het is inderdaad. een (zogenaamde?) positieve benadering. Dat zien we verder weinig.
Achter de schermen spelen natuurlijk dezelfde issues, maar zij hebben er goed over nagedacht hoe ze hun boodschap brengen, als iets positiefs.
Je kunt terugleverkosten een boete noemen, maar je kunt ook zelf met een 'bonus' komen door hier en daar wat creatief te boekhouden. Slim en effectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-06 10:32

K van k

18x 400 wp oost-west

Nou als je bij de rest genaaid word ga je automatisch naar 1 met betere naam denk ik maar zo/voorwaarden.
Heb nog vast tot augustus en ook te verdiepen in dynamische, en lijkt toch echt zonneplan te worden.
Zullen zeker veel klanten aantrekken, altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel

Ik denk dat 99% van de PV houders zich echt niet als doelstelling heeft gesteld om meer onafhankelijk of groen te zijn. Puur een centenkwestie op de lange termijn.

Wel maakt ZP hiermee voor de vastgeroeste vastcontracters duidelijk dat je geen terugleverboete betaald, en zelfs extra krijgt. Dat gaan absoluut klanten aantrekken.

Voor ons was het al duidelijk dat je met PV sinds de terugleverboete (vaak) beter dynamisch kan gaan zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:14
ApexAlpha schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:32:
[...]

De plotselinge wisselen van een bekend en aangekondigd afbouwpad voor het salderen dat ineens wordt vervangen door terugleverkosten is oprecht niet netjes gegaan.

Iedereen weet dat energieboeren onbalanskosten maken door salderen, maar nu laat de overheid iedereen gewoon zelf willekeurige kosten opvoeren om een het salderen 'af te schaffen' op de factuur ipv in de wet.
Salderen is een overheids aangelegenheid (vooral energie belasting deel).
Terugleverboete is een energieleverancier dingetje.

Dus dat er een maas in de wet is om het voor energieleveranciers (en afnemers) eerlijker te maken. Heeft niks te maken met de salderingsregeling die na X keer uitstellen uiteindelijk door gaat (dus het voordeel is alleen maar verlengt).

In mijn ogen zijn vooral de “niet-zonnepaneel” bezitters genaaid. Die hebben voornamelijk de kosten gedragen van extra lang salderen en het verschil in energie tarieven voordat de terugleverboete werd uitgevonden.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApexAlpha
mhr-zip schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:38:
[...]

Salderen is een overheids aangelegenheid (vooral energie belasting deel).
Terugleverboete is een energieleverancier dingetje.

Dus dat er een maas in de wet is om het voor energieleveranciers (en afnemers) eerlijker te maken. Heeft niks te maken met de salderingsregeling die na X keer uitstellen uiteindelijk door gaat (dus het voordeel is alleen maar verlengt).

In mijn ogen zijn vooral de “niet-zonnepaneel” bezitters genaaid. Die hebben voornamelijk de kosten gedragen van extra lang salderen en het verschil in energie tarieven voordat de terugleverboete werd uitgevonden.
Het een is een bewuste subsidie van de overheid met ALS doel het stimuleren van zonnepanelen op daken.

Het tweede is een bewuste kaping van deze subsidie, waar die eerst in de zakken van de zonnepaneelbezitter kwam (zoals bedoeld!!!) komt die nu in de zakken van de energieboer.

Het feit dat niet-paneelbezitters meebetalen aan paneelbezitters is de BEDOELING. Dit is een democratisch tot stand gekomen besluit om BEWUST die subsidie op te zetten.

Het is 100% een maas in de wet en het is best bizar dat de politiek wéér te incompetent is om erop te reageren.

[ Voor 4% gewijzigd door ApexAlpha op 28-03-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26

koboy

Heb een idee voor een icon

Tuurlijk is het slimme marketing. Maar als ik even kijk naar wat deze bonus mij gaat opleveren:
Over 2H24 was mijn kale export tarief bijna 7 cent. Dat is dus een bonus van bijna 0,7 cent, wat al meer dan 2x zo veel is als het export tarief van Greenchoice in 2027.....

En dan ben ik een eenvoudige klant met alleen PV, geen laadpaal en geen accu.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

koboy schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:05:
[...]

Tuurlijk is het slimme marketing. Maar als ik even kijk naar wat deze bonus mij gaat opleveren:
Over 2H24 was mijn kale export tarief bijna 7 cent. Dat is dus een bonus van bijna 0,7 cent, wat al meer dan 2x zo veel is als het export tarief van Greenchoice in 2027.....
Het heeft natuurlijk geen zin om een (mogelijk tijdelijke) bonus in April 2025 te gaan vergelijken met tarieven van een reguliere energieleverancier in 2027. Dat is echt appels en peren, aldus de peer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik volg mooi mijn eigen plan, zit al bij Zonneplan en pak graag die bonus mee als het daadwerkelijk geen 1 april grap blijkt te zijn :Y

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

ApexAlpha schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:23:
[...]

Dat wordt dan wel een hamburger bij de Mc vrees ik ;) . Of je moet tientallen panelen hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Het laden van de EV staat gepland voor vandaag 11:00-14:00, maar zondag wordt windkracht 5 voorspeld en https://energie.theoxygent.nl/ geeft zelfs negatieve prijzen weer (Al weten we allemaal dat we dat met een zakje zout moeten nemen). De vorige keer heb ik bewust wel op vrijdag geladen en de andere EV op zaterdag, maar denk dat ik het deze keer maar wel ga uitstellen tot zondag....

Negatief is mooi meegenomen, zo lang het maximaal 14 ct/kWh betreft is het in ieder geval niet duurder dan vandaag :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Favl-abFLb5JPdL_94Jy4HSjrjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hfOxt2bsxerArmpurj2w5TpT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:01
Taro schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:49:
Het laden van de EV staat gepland voor vandaag 11:00-14:00, maar zondag wordt windkracht 5 voorspeld en https://energie.theoxygent.nl/ geeft zelfs negatieve prijzen weer (Al weten we allemaal dat we dat met een zakje zout moeten nemen). De vorige keer heb ik bewust wel op vrijdag geladen en de andere EV op zaterdag, maar denk dat ik het deze keer maar wel ga uitstellen tot zondag....

Negatief is mooi meegenomen, zo lang het maximaal 14 ct/kWh betreft is het in ieder geval niet duurder dan vandaag :)

[Afbeelding]
Dat wordt tijd voor 1.000 kWh opslag. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
bert pit schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Dat wordt dan wel een hamburger bij de Mc vrees ik ;) . Of je moet tientallen panelen hebben.
28 ja :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:03
Ik heb er 70 en dat gaat best hard momenteel, fijn dat ik op dynamisch ben overgestapt afgelopen november :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:05
Taro schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:49:

[Afbeelding]
Er was vandaag veel zon voorspeld maar het is in een groot deel van het land bewolkt nu, en volgens mij is er een acuut stroomtekort.
Kale stroomprijs dynamisch is nu nul, maar ik krijg grid rewards uitgekeerd van Tibber om niet te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:39

13art

Moderator Mobile
ASW1 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:36:
[...]

Er was vandaag veel zon voorspeld maar het is in een groot deel van het land bewolkt nu, en volgens mij is er een acuut stroomtekort.
Kale stroomprijs dynamisch is nu nul, maar ik krijg grid rewards uitgekeerd van Tibber om niet te laden.
Voor zover ik het weerbericht heb gevolgd zou het vandaag juist een natte dag worden met af en toe wat zon. Niet dat ik regen gezien heb, maar toch ;)

Aangezien de stroomprijs nu laag is willen veel mensen laden ed, dus niet gek dat het laden dan bij jou uitgesteld wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door 13art op 28-03-2025 11:38 ]

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Pagina: 1 ... 270 ... 285 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels