Hier in het NO nog steeds strak blauw en al 40 kWh opgewekt vandaag13art schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:37:
[...]
Voor zover ik het weerbericht heb gevolgd zou het vandaag juist een natte dag worden met af en toe wat zon. Niet dat ik regen gezien heb, maar toch
Aangezien de stroomprijs nu laag is willen veel mensen laden ed, dus niet gek dat het laden dan bij jou uitgesteld wordt.
Nice. Geld toekrijgen is nooit gek. Vandaag 1e dag dynamisch. Auto laden kan helaas nog niet. Wel alle grootverbruikers actief. Batterij aan het opladen. Kan helaas actueel nog niet mee kijken. DHL heeft een steekje laten vallen in het leveren van de connect.Taro schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:49:
Het laden van de EV staat gepland voor vandaag 11:00-14:00, maar zondag wordt windkracht 5 voorspeld en https://energie.theoxygent.nl/ geeft zelfs negatieve prijzen weer (Al weten we allemaal dat we dat met een zakje zout moeten nemen). De vorige keer heb ik bewust wel op vrijdag geladen en de andere EV op zaterdag, maar denk dat ik het deze keer maar wel ga uitstellen tot zondag....
Negatief is mooi meegenomen, zo lang het maximaal 14 ct/kWh betreft is het in ieder geval niet duurder dan vandaag
[Afbeelding]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Nice. Heel apart terwijl we hier juist volgas gaan omdat de tarieven laag zijn. Lastig een net zo in balans te houden.ASW1 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:36:
[...]
Er was vandaag veel zon voorspeld maar het is in een groot deel van het land bewolkt nu, en volgens mij is er een acuut stroomtekort.
Kale stroomprijs dynamisch is nu nul, maar ik krijg grid rewards uitgekeerd van Tibber om niet te laden.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Het is wel anders verpakt, maar kern verschuif zoveel mogelijk verbruik naar negatieve uren, om zoveel mogelijk terug te leveren in de eerste uren na zonsopgang en de laatste uren voor zonsondergang.de Peer schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:09:
Het is wel weer een slimme marketing-truc. Geef de hollanders een paar eurocent en ze draaien helemaal door en hebben het nergens anders meer over dan 'de zonnebonus'.
Veel zal ik zelf niet verschuiven, maar de ochtend/avondpieken zijn best wel hoog en steil tov 2023/1e helft 2024Zelf vind ik het erg storend dat men/we zich zo laat sturen door dit soort marketing-trucjes. Beter volg je je eigen plan en laat je je niet van de wijs brengen door een paar lullige eurocenten.
Ik heb nog niet uitgesplitst, maar Q1 '25 tot nu toe met gem.23.96ct/kWh* (incl 36.25ct) en Q4 '24 31.05ct/kWh* (44,21ct incl) voor teruglevering waar een paar honderd kwh vallen in de periode van de 10% , zijn wel gemiddelde wat ik sinds 2022 niet meer heb gezien. (* niet kale marktprijs excl., maar als voor 10% zonnebonus incl opslag)
Met mijn setup is het nog te rijmen, van April tot September heb ik geen afname nodig en ben vrij in moment wanneer overschot teruglever op een dag. En in de winter dat ik 2-3 uur afname van net nodig heb ben ik vrij in moment, geheel off-grid kan ik niet, ik heb op moment nog tenminste 3000kWh nodig in nov t/m febAls het jullie echt zo om het centenwerk gaat, ga dan ook alle supermarkten af voor de aanbiedingen. en wel op de fiets natuurlijk want dat is goedkoper.
Ik hoor hier vaak doelstellingen als 'meer onafhankelijk willen zijn' en dat kan ik niet echt rijmen met je gedrag laten sturen voor een paar centen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Als ik dit voor de grap als uitgangspunt neem voor een heel jaar.robkrekel schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:37:
[...]
barst, ik haal marktprijs en consumentenprijs door elkaar
@bjoran123 Daar was ik inmiddels achter
Dan is de rekensom
8.2* €0.074 = €0.06068
of
8.2* €0.0814= €0.66748
Stel ik wek 3000kwh op, en daar gebruik ik 30 procent van, dan lever ik 2100kw terug.
0,0814-0,074=0,0074
2100x0,0074=15,54 euro.
Is natuurlijk erg kort door de bocht. Iemand al een betere formule erop los gelaten?
Heb al even de vraag gesteld aan Zonneplan, benieuwd waar ze mee aankomen.
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Heb geen zin om er een berekening op los te laten maar denk dat je er niet ver naast zal zitten. Het is wel heel slim; 10% klinkt heel significant en het trekt een groep mensen aan die waarschijnlijk toch bezig zijn oriënteren met overstappen ivm terugleverboetes en einde saldering etc. Terwijl het ze onder de streep idd gemiddeld maar een euro per maand extra zal kosten.geert1992 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:24:
[...]
Als ik dit voor de grap als uitgangspunt neem voor een heel jaar.
Stel ik wek 3000kwh op, en daar gebruik ik 30 procent van, dan lever ik 2100kw terug.
0,0814-0,074=0,0074
2100x0,0074=15,54 euro.
Is natuurlijk erg kort door de bocht. Iemand al een betere formule erop los gelaten?
Heb al even de vraag gesteld aan Zonneplan, benieuwd waar ze mee aankomen.
Haha, je komt steeds een paar uurtjes te vroeg... Even wachten tot na 13:00 uur en dan weet je het we weer 24 uur verder vooruit.Taro schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:49:
Het laden van de EV staat gepland voor vandaag 11:00-14:00, maar zondag wordt windkracht 5 voorspeld en https://energie.theoxygent.nl/ geeft zelfs negatieve prijzen weer (Al weten we allemaal dat we dat met een zakje zout moeten nemen). De vorige keer heb ik bewust wel op vrijdag geladen en de andere EV op zaterdag, maar denk dat ik het deze keer maar wel ga uitstellen tot zondag....
Negatief is mooi meegenomen, zo lang het maximaal 14 ct/kWh betreft is het in ieder geval niet duurder dan vandaag
[Afbeelding]
De voorspelling zit er weer wat naast, met de kanttekening dat er bandbreedte wordt gegeven. Maar goed: de goedkoopste uurtjes vallen morgen na 13:00 uur en ik hoef ook maar iets van 2 uur te laden met de EV. Dan kijk ik dan wel of ik het toch nog tot zondag uitstel. Ik hoef ook pas dinsdag en woensdag weer weg met de auto, dus die staat ondertussen lekker te tukken op 60%...
Zolang de stroomprijs incl. EB nog boven nul is lever ik sowieso terug. Maakt het redelijk simpel voor mij.
Heb Zonneplan zijn AI even gevraagd:
Voor een gemiddeld huishouden levert de zonnebonus een jaarlijkse besparing van €15 tot €35 op. 🌞
Poah! dat is wel 2,91 per maand, als je van 35 uitgaat.
Voor een gemiddeld huishouden levert de zonnebonus een jaarlijkse besparing van €15 tot €35 op. 🌞
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
wie het kleine niet eert.......geert1992 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:55:
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Besta voor 60 procent uit eer
Wil ermee zeggen dat het meer een marketing stunt is dan een echte tegemoetkoming.
Laten we hopen dat daar weer reacties op komen vanuit andere energie leveranciers.
[ Voor 5% gewijzigd door geert1992 op 28-03-2025 14:02 ]
Houden ze in die berekening ook al rekening met de uren waarbij de marktprijs negatief is, of pakken ze gewoon alle zonuren?geert1992 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:55:
Als ik zie hoeveel uren negatief er al zijn (marktprijs) in deze tijd van het jaar…
Beter dit dan terugleverboete/kosten betalengeert1992 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:01:
[...]
Besta voor 60 procent uit eer![]()
Wil ermee zeggen dat het meer een marketing stunt is dan een echte tegemoetkoming.
Laten we hopen dat daar weer reacties op komen vanuit andere energie leveranciers.
EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl
Ze zullen veel data hebben, en voor hun is het lijkt mij het makkelijkste uitrekenen aan de hand van modellen.Bezzerk schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:02:
[...]
Houden ze in die berekening ook al rekening met de uren waarbij de marktprijs negatief is, of pakken ze gewoon alle zonuren?
Als ik zie hoeveel uren negatief er al zijn (marktprijs) in deze tijd van het jaar…
De eerder door mij gemaakte rekensom was op basis van de gegevens van @robkrekel(thnx).
Ik gok ook op zondagTaro schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:49: De vorige keer heb ik bewust wel op vrijdag geladen en de andere EV op zaterdag, maar denk dat ik het deze keer maar wel ga uitstellen tot zondag....
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/1mZlTDNITJUThSY0zYLyo727.jpg?f=fotoalbum_large)
Je krijgt alleen bonus als marktprijs + 2 cent positief, en daar krijg je dan 10% over. Er is dus geen "negatieve bonus".Bezzerk schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:02:
[...]
Houden ze in die berekening ook al rekening met de uren waarbij de marktprijs negatief is, of pakken ze gewoon alle zonuren?
Verder zit er een maximum aan (7500kWh), de nexus is uitgesloten en alleen tussen zon op en onder.
Mooie marketing stunt voor nu omdat het maar over een paar tientjes bonus gaat, maar zet natuurlijk wel de leveranciers vaste contracten op scherp.
Edit: @Smuggler : Greenchoice doet nu ook dynamisch via EnergyZero. €7,50/mnd en €0,03388/kWh. Salderen lijken ze correct te doen.
[ Voor 9% gewijzigd door koboy op 28-03-2025 14:40 ]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Precies mijn punt. Dit jaar zijn er al meer uren negatief dan vorig jaar deze tijd.koboy schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:32:
[...]
Je krijgt alleen bonus als marktprijs + 2 cent positief, en daar krijg je dan 10% over. Er is dus geen "negatieve bonus".
Geen “negatieve bonus” zoals je zegt. Maar gewoon helemaal uitgesloten.
Haha, maar dat is voor sommigen wel net het laatste zetje om op NOM uit te komen 🌞😉geert1992 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:55:
Maar vorig jaar liep ik rond deze tijd al een paar honderd kWh achter qua opbrengst, en dat is niet meer goed gekomen. Dat er dit jaar meer uren negatief zijn verbaast mij niet omdat mijn opbrengst ook weer een beetje in de pas met normaal loopt.Bezzerk schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:37:
[...]
Precies mijn punt. Dit jaar zijn er al meer uren negatief dan vorig jaar deze tijd.
Geen “negatieve bonus” zoals je zegt. Maar gewoon helemaal uitgesloten.
Op basis van mijn gemiddeld teruglevertarief van 2H25 kom ik op een bonus van rond de 12,5 euro, maar het zal een ietsje meer zijn omdat hier natuurlijk ook de sterker negatieve uren in verwerkt zitten. Maar als het boven de 15 euro komt gaat hier de vlag uit.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik bekijk de zonnebonus van Zonneplan toch wat positiever.
Ten eerste omdat dit (voor het grootste deel van het jaar dat je teruglevert) fors meer is dan b.v. De 0,25 cent die je straks bij greenchoice krijgt voor terugleveren (als de zonnebonus er dan nog is). Alleen al omdat dit ook over de 2 cent leveringskosten gaat die je terugkrijgt bij terugleveren (dus dat is al 0,2 cent).
Ten tweede is 10% meer dan de helft van mijn efficiëntie verlies van mijn thuisbatterij (16% RTE), zonneplan vergoed dat gewoon voor mij. Ik kan dus met minder verschil tussen laad- en ontlaadprijs mijn batterij inzetten en dus meer uren per dag gebruiken.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat het inderdaad een fraaie marketingstunt is om positief in het nieuws te komen en klanten te trekken….
Ten eerste omdat dit (voor het grootste deel van het jaar dat je teruglevert) fors meer is dan b.v. De 0,25 cent die je straks bij greenchoice krijgt voor terugleveren (als de zonnebonus er dan nog is). Alleen al omdat dit ook over de 2 cent leveringskosten gaat die je terugkrijgt bij terugleveren (dus dat is al 0,2 cent).
Ten tweede is 10% meer dan de helft van mijn efficiëntie verlies van mijn thuisbatterij (16% RTE), zonneplan vergoed dat gewoon voor mij. Ik kan dus met minder verschil tussen laad- en ontlaadprijs mijn batterij inzetten en dus meer uren per dag gebruiken.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat het inderdaad een fraaie marketingstunt is om positief in het nieuws te komen en klanten te trekken….
En dat roeptoeterd iemand die zélf n.b. de meeste updates gaf op dit forum over TLV tarieven (centjes verschil..) en looptijden en leveranciers.de Peer schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:09:
Het is wel weer een slimme marketing-truc. Geef de hollanders een paar eurocent en ze draaien helemaal door en hebben het nergens anders meer over dan 'de zonnebonus'.
Zelf vind ik het erg storend dat men/we zich zo laat sturen door dit soort marketing-trucjes. Beter volg je je eigen plan en laat je je niet van de wijs brengen door een paar lullige eurocenten.
Als het jullie echt zo om het centenwerk gaat, ga dan ook alle supermarkten af voor de aanbiedingen. en wel op de fiets natuurlijk want dat is goedkoper.
Ik hoor hier vaak doelstellingen als 'meer onafhankelijk willen zijn' en dat kan ik niet echt rijmen met je gedrag laten sturen voor een paar centen.
(begrijp mij aub niet verkeerd, ik -en vele andere- waardeerde dit zéker
maar nu tap je ineens uit een héél ander vaatje.
(de wind staat verkeerd op de molens? eventjes in de wind draaien aub...

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Als je kiest uit de 2 "beste" keuzes voor dynamisch,geert1992 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:55:
en jouw keuze viél al op ZonnePlan,

waarom dan néé zeggen tegen (al is het geen schokkend bedrag..) een extra toelage?
ipv extra hogere boetebedragen?
We kunnen slechts hopen dat ándere Dyn. leveranciers hier "overheen" gaan....
want het is toch peanuts? en je trekt toch veel extra klanten?? marketing super stunt?
Nou... kom op dan, gá er dan overheen... (of ligt het toch anders??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Jawel, maar, ik heb hier max 166,5 kWh om te vullen, met alleen een goede zondag kom ik er niet. Dus ik moet mijn kansen spreiden over vrijdag, zaterdag en zondag.bilgy_no1 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:50:
[...]
Haha, je komt steeds een paar uurtjes te vroeg... Even wachten tot na 13:00 uur en dan weet je het we weer 24 uur verder vooruit.
Plan is nu: Morgen vanaf 13:00 2 uur laden voor 14 ct/kWh, wachten op de prijzen voor zondag. Als die langer dan 5-6 uur beter zijn, dan snel abort abort en als ze 3-4 uurtjes lang beter zijn, dan doorladen.
1 van de 2 EV's heeft nog 29% lading (gaat morgen wat af), de ander komt zo met 8% thuis, 1 van de 2 hoeft maandag maar op pad, dus kan sowieso ook wel zonder te laden retour, maar het leukst is natuurlijk om een mooie hattrick aan goedkope reeksen te scoren ipv uit noodzaak duurder te laden omdat je té lang hebt gewachtDe voorspelling zit er weer wat naast, met de kanttekening dat er bandbreedte wordt gegeven. Maar goed: de goedkoopste uurtjes vallen morgen na 13:00 uur en ik hoef ook maar iets van 2 uur te laden met de EV. Dan kijk ik dan wel of ik het toch nog tot zondag uitstel. Ik hoef ook pas dinsdag en woensdag weer weg met de auto, dus die staat ondertussen lekker te tukken op 60%...
Zolang de stroomprijs incl. EB nog boven nul is lever ik sowieso terug. Maakt het redelijk simpel voor mij.
Ondertussen vanmiddag de thuisaccu tot 100% geladen, dus mooi tot morgen 12:00 NOM draaien en daarna weer even wat aanvullen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik heb altijd mijn eigen plan gevolgd en me weinig aangetrokken van marketingverhalen. Elk jaar stapte ik over en zag ik vanzelf wat het me zou kosten of opleveren. Tijdens de coronaperiode was dat zelfs winstgevend – mits je de investeringen buiten beschouwing laat.Hansieo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:26:
[...]
Als je kiest uit de 2 "beste" keuzes voor dynamisch,
en jouw keuze viél al op ZonnePlan,![]()
waarom dan néé zeggen tegen (al is het geen schokkend bedrag..) een extra toelage?
ipv extra hogere boetebedragen?
We kunnen slechts hopen dat ándere Dyn. leveranciers hier "overheen" gaan....
want het is toch peanuts? en je trekt toch veel extra klanten?? marketing super stunt?
Nou... kom op dan, gá er dan overheen... (of ligt het toch anders??)
Mijn investeringen bestonden uit een airco voor de woonkamer en zonnepanelen.
In 2024 bedroegen mijn energiekosten gemiddeld €13,33 per maand.
Dit jaar ben ik overgestapt op een dynamisch energiecontract om te ervaren hoe dat bevalt. In combinatie met een thuisbatterij leek het me een interessante keuze.
Wat me echter opviel, is dat Zonneplan graag wil benadrukken hoe open en transparant ze zijn. Toch kon ik nergens in één oogopslag vinden wat een gemiddeld huishouden hiermee zou besparen of winnen. Die informatie zou juist nuttig zijn voor mensen die overwegen de overstap te maken.
Dat ging wel degelijk om flinke bedragen, voor mij althans. Met name ook vanwege de contractduur van 3 jaar en zonder TLKHansieo schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:12:
[...]
En dat roeptoeterd iemand die zélf n.b. de meeste updates gaf op dit forum over TLV tarieven (centjes verschil..) en looptijden en leveranciers.
(
Ja, Ik zit er denk ik iets relaxter in dan jij. Was voor mij ook prima geweest om vandaag op te laden tijdens de goedkope uren.Taro schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:29:
[...]
Jawel, maar, ik heb hier max 166,5 kWh om te vullen, met alleen een goede zondag kom ik er niet. Dus ik moet mijn kansen spreiden over vrijdag, zaterdag en zondag.
Plan is nu: Morgen vanaf 13:00 2 uur laden voor 14 ct/kWh, wachten op de prijzen voor zondag. Als die langer dan 5-6 uur beter zijn, dan snel abort abort en als ze 3-4 uurtjes lang beter zijn, dan doorladen.
[...]
1 van de 2 EV's heeft nog 29% lading (gaat morgen wat af), de ander komt zo met 8% thuis, 1 van de 2 hoeft maandag maar op pad, dus kan sowieso ook wel zonder te laden retour, maar het leukst is natuurlijk om een mooie hattrick aan goedkope reeksen te scoren ipv uit noodzaak duurder te laden omdat je té lang hebt gewacht
Ondertussen vanmiddag de thuisaccu tot 100% geladen, dus mooi tot morgen 12:00 NOM draaien en daarna weer even wat aanvullen.
Vorig weekend zat ik er bijvoorbeeld ook naast en dat scheelde een paar dubbeltjes uiteindelijk. OK dat maakt de Zonneplan bonus dan wel weer goed...
Zit er ook wel relaxted in hoor, gaat uiteindelijk vs het huishoudboekje om kruimels op het geheel, had prima vandaag 3 uurtjes kunnen laden. Is gewoon een leuke sport het zo goedkoop mogelijk te doen.bilgy_no1 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:06:
[...]
Ja, Ik zit er denk ik iets relaxter in dan jij. Was voor mij ook prima geweest om vandaag op te laden tijdens de goedkope uren.
IddVorig weekend zat ik er bijvoorbeeld ook naast en dat scheelde een paar dubbeltjes uiteindelijk. OK dat maakt de Zonneplan bonus dan wel weer goed...
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Heb je dit hele proces m.b.t laden batterijen, NOM draaien, auto laden etc volledig geautomatiseerd?Taro schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:10:
[...]
Zit er ook wel relaxted in hoor, gaat uiteindelijk vs het huishoudboekje om kruimels op het geheel, had prima vandaag 3 uurtjes kunnen laden. Is gewoon een leuke sport het zo goedkoop mogelijk te doen.
[...]
Idd
Ja, de thuisaccu (binnen) laadt in de 5 goedkoopste uren + zonneoverschot, ontlaadt in de 3 duurste uren, draait tussendoor nul op de meter. De 2 accu's buiten die geladen worden via DC aangesloten zonnepanelen ontladen altijd tussen 18:00 en 21:00 + 's ochtends tussen 6:30 en 9:00, wederom de duurste uren. De auto's laden altijd in de goedkoopste uren. De WP start ook op tijdens het eerste goedkope middaguur, etc. Allemaal automatisch.Devke schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:17:
[...]
Heb je dit hele proces m.b.t laden batterijen, NOM draaien, auto laden etc volledig geautomatiseerd?
Ziet er vandaag als volgt uit, deze keer dus zonder het laden van de auto's, dat zal morgen en overmorgen worden:
/f/image/N782SsjN4GSRkCBtEL0hoWM3.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q9cIzuRJ7AD9VVMI2LPMFhXl.png?f=user_large)
Edit: De HA-automatisering voor de accu's beperkt zich op dit moment nog tot -1200 per fase via een automatisering, dan kom ik op -3600+verbruik op rond de -2500 uit. Stel ik dat handmatig in dan kan ik met -4500 tot -5750 Watt terugleveren. Voor bijv. 40+ cent/uur stel ik dat even handmatig in.
[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 28-03-2025 21:28 ]
Kijk eens naar je gemiddelde prijs die je uiteindelijk betaald voor de afgenomen kWh's. Ff op de 80 cent 🤣. Geweldig.Taro schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:24:
[...]
Ja, de thuisaccu (binnen) laadt in de 5 goedkoopste uren + zonneoverschot, ontlaadt in de 3 duurste uren, draait tussendoor nul op de meter. De 2 accu's buiten die geladen worden via DC aangesloten zonnepanelen ontladen altijd tussen 18:00 en 21:00 + 's ochtends tussen 6:30 en 9:00, wederom de duurste uren. De auto's laden altijd in de goedkoopste uren. De WP start ook op tijdens het eerste goedkope middaguur, etc. Allemaal automatisch.
Ziet er vandaag als volgt uit, deze keer dus zonder het laden van de auto's, dat zal morgen en overmorgen worden:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lekker dat het allemaal automatisch loopt. Dat zijn de nodige regels yaml code. Wel een bere project maar het resultaat is er ook wel.
Beetje bonus komt er nog bij. Ben benieuwd hoe mijn tarieven vandaag lagen. Kan het nog niet realtime zien daar DHL een foutje heeft gemaakt met de ZP connect. Al contact gehad. Als hij morgen niet komt sturen ze maandag een nieuwe.
Zal niet te ver offtopic gaan 😊
Ja, gaat prima zo, incl. 3x wassen, 3x drogen, 1x vaatwasser, verwarmen met 3 WP's, en de hele dag het huishouden draaiende houden. De accu's zitten nog voor >50% vol. Hopelijk morgen en overmorgen nog lagerDevke schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:31:
[...]
Kijk eens naar je gemiddelde prijs die je uiteindelijk betaald voor de afgenomen kWh's. Ff op de 80 cent 🤣. Geweldig.
Valt wel mee, die van de thuisaccu's is 64 regels en die van de WP 31.Lekker dat het allemaal automatisch loopt. Dat zijn de nodige regels yaml code. Wel een bere project maar het resultaat is er ook wel.
Leuke sport hoor, maar ook niet altijd fijn om alles maar te weten en inzichtelijk te hebben. Uiteindelijk lonen de uren die je erin steekt niet (altijd), maar het is gewoon leuk dat het kan.Beetje bonus komt er nog bij. Ben benieuwd hoe mijn tarieven vandaag lagen. Kan het nog niet realtime zien daar DHL een foutje heeft gemaakt met de ZP connect. Al contact gehad. Als hij morgen niet komt sturen ze maandag een nieuwe.
Zal niet te ver offtopic gaan 😊
De reden dat het pas na 13 uur vandaag gratis is is wel grappig.bilgy_no1 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:50:
[...]
Haha, je komt steeds een paar uurtjes te vroeg... Even wachten tot na 13:00 uur en dan weet je het we weer 24 uur verder vooruit.
De voorspelling zit er weer wat naast, met de kanttekening dat er bandbreedte wordt gegeven. Maar goed: de goedkoopste uurtjes vallen morgen na 13:00 uur en ik hoef ook maar iets van 2 uur te laden met de EV. Dan kijk ik dan wel of ik het toch nog tot zondag uitstel. Ik hoef ook pas dinsdag en woensdag weer weg met de auto, dus die staat ondertussen lekker te tukken op 60%...
De gedeeltelijke zonsverduistering in Nederland en België is op 29 maart 2025 te zien tussen 11.17 en 13.04 uur.
https://www.nationalgeogr...3987988/zonsverduistering
En Tennet:
https://www.tennet.eu/nl/...d-op-de-zonsverduistering
[ Voor 4% gewijzigd door knakworst op 29-03-2025 09:36 ]
het BLIJFT om centjes per kWh.de Peer schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 18:08:
[...]
Dat ging wel degelijk om flinke bedragen, voor mij althans. Met name ook vanwege de contractduur van 3 jaar en zonder TLK
Logisch dat het voor mensen met véél panelen/opwek/teruglevering om "bedragen" kan gaan.
Ikzelf heb er óók mooi aan overgehouden.
Als ik "straks" (nog pakweg 2 jaar te gaan..) óók naar dynamisch ga, hou ik dit soort acties zéker in de gaten.
Geld laten liggen is nóóit goed. (dat is jouw eigen stelling doorgaans)
Is ook bekend bij hoeveel panelen dit geldt?geert1992 schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:55:
Mijn gevoel zegt dat er niks van overblijft bij klanten met een "normaal" aantal panelen¡
Iemand had met 3500kw zon-overschot uitgerekend dat diegene 35 euro bonus zou krijgen.Deldenaar schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:22:
[...]
Is ook bekend bij hoeveel panelen dit geldt?
Mijn gevoel zegt dat er niks van overblijft bij klanten met een "normaal" aantal panelen¡
Die had 40 panelen ofzo iets.
[ Voor 4% gewijzigd door geert1992 op 29-03-2025 12:34 ]
Je kan gewoon naar de website gaan, je verbruik invullen en dan doorklikken op het maandbedrag. Daar staat de zonnebonus netjes apart vermeld.Deldenaar schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 12:22:
[...]
Is ook bekend bij hoeveel panelen dit geldt?
In de praktijk kan ik me voorstellen dat het nog uitmaakt hoe je panelen liggen. Met schuin op oost-west lever je meer terug in de dure ochtend / avond tov zuid. Maar goed dat zal ook maar om een paar euro op jaarbasis gaan
Is die bovenste grafiek ook een HA integratie?Taro schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 13:15:
Kale prijzen morgen wel negatief, incl. de bende erbij helaas niet:
[Afbeelding]
@Taro De homewizard connect werkte toch met Zonneplan? Hier niet en vlgs ZP kan dat ook niet. Huh
Dit kon wel eens (veel) duurder zijn dan je bespaart?Taro schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 21:24:
[...]
De WP start ook op tijdens het eerste goedkope middaguur, etc. Allemaal automatisch.
Ja, die heb ik wel gekeken trouwens. Maar de bedekking was maar iets van 23% en daarbij waren er ook wolken. Die hebben denk ik een wat grotere invloed gehad. In mijn grafiek van de PV opbrengst kan ik niet echt duidelijk die verduistering terugzien. Wel wanneer er wolken voorbij kwamen...knakworst schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:08:
[...]
De reden dat het pas na 13 uur vandaag gratis is is wel grappig.
De gedeeltelijke zonsverduistering in Nederland en België is op 29 maart 2025 te zien tussen 11.17 en 13.04 uur.
https://www.nationalgeogr...3987988/zonsverduistering
En Tennet:
https://www.tennet.eu/nl/...d-op-de-zonsverduistering
Nee, want het eerste uur moet ie 1-3 graden goedmaken en daarna alleen bijhouden en dat mag ergens om 14:00/15:00/16:00 starten. Is een L/L WP voor alleen de woonkamer, in deze periode de enige ruimte die we verwarmen.pa2ra schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:52:
[...]
Dit kon wel eens (veel) duurder zijn dan je bespaart?
Wat bedoel je hiermee? Je kunt in de HomeWizard App aangeven dat je dynamische tarieven hebt (heb je volgens mij al gedaan), dus begrijp niet wat je bedoelt. Of bedoel je Home Connect? Dat werkt inderdaad met dynamische tarieven, maar staat los van Zonneplan.Devke schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 16:00:
@Taro De homewizard connect werkte toch met Zonneplan? Hier niet en vlgs ZP kan dat ook niet. Huh
Nee, dat zijn de Nord Pool prijzen voor NL op https://enfo.app/nl/en.Devke schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:17:
[...]
Is die bovenste grafiek ook een HA integratie?
Ik kan lastig hierover oordelen. Met onze grondgebonden warmtepomp is het uiteindelijk goedkoper om de temperatuur dag en nacht constant te houden (wat we sinds dit jaar doen). In de voorgaande jaren deden we een temperatuurverlaging van 2 graden gedurende de nacht.Taro schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:37:
[...]
Nee, want het eerste uur moet ie 1-3 graden goedmaken en daarna alleen bijhouden en dat mag ergens om 14:00/15:00/16:00 starten. Is een L/L WP voor alleen de woonkamer, in deze periode de enige ruimte die we verwarmen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ja, kan ik mij voorstellen en waarschijnlijk icm vloerverwarming. Maar hier dus L/L en gebruikt bij het opstarten iets van 500-1000 Watt in het eerste uur, daarna 200-300 Watt. Uiteraard heel erg afhankelijk van de delta.John245 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:47:
[...]
Ik kan lastig hierover oordelen. Met onze grondgebonden warmtepomp is het uiteindelijk goedkoper om de temperatuur dag en nacht constant te houden (wat we sinds dit jaar doen). In de voorgaande jaren deden we een temperatuurverlaging van 2 graden gedurende de nacht.
In de winter is het natuurlijk een ander verhaal en is het verbruik veel hoger, maar goed, de massa moet dan ook opwarmen.
Aan de andere kant komt het tegenwoordig toch waarschijnlijk uit de accu, dus dan maakt totaalverbruik meer uit dan eerder en goedkoper verbruik
Correct. I.c.m. vloerverwarming. En inderdaad gerommel in de marge als je ziet dat onze vijver continue 0,5 kW slurpt.Taro schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:57:
[...]
Ja, kan ik mij voorstellen en waarschijnlijk icm vloerverwarming. Maar hier dus L/L en gebruikt bij het opstarten iets van 500-1000 Watt in het eerste uur, daarna 200-300 Watt. Uiteraard heel erg afhankelijk van de delta.
In de winter is het natuurlijk een ander verhaal en is het verbruik veel hoger, maar goed, de massa moet dan ook opwarmen.
Aan de andere kant komt het tegenwoordig toch waarschijnlijk uit de accu, dus dan maakt totaalverbruik meer uit dan eerder en goedkoper verbruikAch, gerommel in de marge.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dat is wel het nadeel van alles meten en weten. Ik had een aquarium met alle toeters en bellen, er een keer een slimme stekker op gezet en erg geschrokken van het stroomverbruik. Soms moet je niet alles willen weten en gewoon genieten van dingen.John245 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:00:
[...]
Correct. I.c.m. vloerverwarming. En inderdaad gerommel in de marge als je ziet dat onze vijver continue 0,5 kW slurpt.
Nu ik bijv. weet wat de TV aan stroom verbruikt gaat ie direct uit als niemand kijkt, "vroeger" stond ie gewoon de hele avond aan. En het is niet zo dat we er enorme voordelen uit halen, je bent je je er gewoon extra bewust van, al weet ik eigenlijk niet of ik daar blij mee ben
Dan heb je een hele oude tv waarschijnlijk. Volgens de EU-wetgeving moet een tv een stand-bymodus hebben die in de stand-bymodus minder dan gemiddeld 0,5 W verbruiktTaro schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:04:
[...]
Dat is wel het nadeel van alles meten en weten. Ik had een aquarium met alle toeters en bellen, er een keer een slimme stekker op gezet en erg geschrokken van het stroomverbruik. Soms moet je niet alles willen weten en gewoon genieten van dingen.
Nu ik bijv. weet wat de TV aan stroom verbruikt gaat ie direct uit als niemand kijkt, "vroeger" stond ie gewoon de hele avond aan. En het is niet zo dat we er enorme voordelen uit halen, je bent je je er gewoon extra bewust van, al weet ik eigenlijk niet of ik daar blij mee ben
En zo duur is een aquarium in verbruik nu ook weer niet toch.
Ik zou pas schrikken als het meer dan 10 kWh per dag zou verbruiken.
[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 29-03-2025 20:19 ]
Nee, gaat niet om stand-by verbruik, en het totaalverbruik valt ook wel mee, LG 65" OLED. Ging mij erom dat als je het verbruik van apparaten kent, je eerder de overweging maakt ze niet aan of eerder uit te zetten. Volgens mij doet die TV iets van 80-120 Watt ofzo, prima te overzien. Heb vroeger nog wel de eerste Philips Plasma's verkocht, die hakten er wél inde Peer schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:17:
[...]
Dan heb je een hele oude tv waarschijnlijk. Volgens de EU-wetgeving moet een tv een stand-bymodus hebben die in de stand-bymodus minder dan gemiddeld 0,5 W verbruikt
Vermoed dat we hier morgen voor het eerst ooit >100 kWh op een dag gaan laden, dus allemaal gerommel in de marge.
My Bad! Niet duidelijk. Ik dacht dat jij naast de Zonneplan Connector ook een Homewizard Splitter gebruikte. Je hebt maar 1 p1 poortje. Volgens Zonneplan heb je een actieve splitter nodig om de Connect via een omwegje naar de P1 poort te laten kijken. Dat werkte vanmiddag niet. Toen bleek het volgens Zonneplan ineens niet mogelijk te zijn. Connect moest rechtstreeks in de P1 poort. Kon me herinneren dat jij ook een splitter had. Of die van HW was? Uiteindelijk heb ik het werkend gekregen. 1x overgestoken naar de P1 poort rechtstreeks, tijdje daar laten draaien, omgezet naar de splitter van HW en het werkt. Apart.Taro schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:39:
[...]
Wat bedoel je hiermee? Je kunt in de HomeWizard App aangeven dat je dynamische tarieven hebt (heb je volgens mij al gedaan), dus begrijp niet wat je bedoelt. Of bedoel je Home Connect? Dat werkt inderdaad met dynamische tarieven, maar staat los van Zonneplan.
Ah, zo. Ik heb inderdaad een HomeWizard 3-poorts actieve P1-splitter, met daarop nu 3x P1-meters, komende week komt de 4e P1-meter binnen en dan moet ik dus de Zonneplan 2-poorts splitter op de HomeWizard 3-poorts splitter plaatsen, wat een feestjeDevke schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:22:
[...]
My Bad! Niet duidelijk. Ik dacht dat jij naast de Zonneplan Connector ook een Homewizard Splitter gebruikte. Je hebt maar 1 p1 poortje. Volgens Zonneplan heb je een actieve splitter nodig om de Connect via een omwegje naar de P1 poort te laten kijken. Dat werkte vanmiddag niet. Toen bleek het volgens Zonneplan ineens niet mogelijk te zijn. Connect moest rechtstreeks in de P1 poort. Kon me herinneren dat jij ook een splitter had. Of die van HW was? Uiteindelijk heb ik het werkend gekregen. 1x overgestoken naar de P1 poort rechtstreeks, tijdje daar laten draaien, omgezet naar de splitter van HW en het werkt. Apart.
Damn pittig. Benieuwd. We hebben hier ook wat verbruikers klaar staan. Paar wasjes, de clean ronde van de vaatwasser plus de vuile vaat. Daarnaast woning opwarmen m.b.v. electra ipv stadverwarming en de batterij laden natuurlijk. Nog denk ik dat ik het niet weg ga krijgen........morgen de 1e dag de hele dag de connect er tussen en dus live te volgen. Kom maar opTaro schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:21:
[...]
Nee, gaat niet om stand-by verbruik, en het totaalverbruik valt ook wel mee, LG 65" OLED. Ging mij erom dat als je het verbruik van apparaten kent, je eerder de overweging maakt ze niet aan of eerder uit te zetten. Volgens mij doet die TV iets van 80-120 Watt ofzo, prima te overzien. Heb vroeger nog wel de eerste Philips Plasma's verkocht, die hakten er wél in
Vermoed dat we hier morgen voor het eerst ooit >100 kWh op een dag gaan laden, dus allemaal gerommel in de marge.
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 29-03-2025 20:28 ]
ahh jij hebt de connect op hun eigen splitter zitten. Helder.Taro schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:24:
[...]
Ah, zo. Ik heb inderdaad een HomeWizard 3-poorts actieve P1-splitter, met daarop nu 3x P1-meters, komende week komt de 4e P1-meter binnen en dan moet ik dus de Zonneplan 2-poorts splitter op de HomeWizard 3-poorts splitter plaatsen, wat een feestje
Ik zie het anders, zoals vaker genoemd tankte mijn vrouw voorheen voor gemiddeld 46 Euro per week, sinds december heeft ze ook een EV en dit is de stroomrekening voor deze maand tot nu toe, incl. 2 EV's die 100% thuisladen en het verbruik van het hele huishouden:
/f/image/wLR6RuQxb9M7BVUWJCimgadd.png?f=fotoalbum_large)
Morgen komt daar met >100 kWh tegen dat tarief misschien een keer 12-16 Euro bij en dan kunnen we komende week beide weer heen en weer naar werk. Maandag gaat er weer een paar Euro vanaf, <80 Euro aan stroom deze maand? Vind ik niet pittig, vind ik prachtig
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 29-03-2025 20:35 ]
Ik bedoel met pittig ook meer de hoeveelheidTaro schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:34:
[...]
Ik zie het anders, zoals vaker genoemd tankte mijn vrouw voorheen voor gemiddeld 46 Euro per week, sinds december heeft ze ook een EV en dit is de stroomrekening voor deze maand tot nu toe, incl. 2 EV's die 100% thuisladen en het verbruik van het hele huishouden:
[Afbeelding]
Morgen komt daar met >100 kWh tegen dat tarief misschien een keer 12-16 Euro bij en dan kunnen we komende week beide weer heen en weer naar werk. Maandag gaat er weer een paar Euro vanaf, <80 Euro aan stroom deze maand? Vind ik niet pittig, vind ik prachtig
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 29-03-2025 20:42 ]
Gaaf! Hier ging natuurlijk wel een mooie investering vooraf natuurlijk 😉, maar dan heb je nu dan ook echt wat moois opgebouwd zo.Taro schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:34:
[...]
[Afbeelding]
Warmtepomp vooral aanzetten als de stroom goedkoop is is best wel voordelig.John245 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:47:
[...]
Ik kan lastig hierover oordelen. Met onze grondgebonden warmtepomp is het uiteindelijk goedkoper om de temperatuur dag en nacht constant te houden (wat we sinds dit jaar doen). In de voorgaande jaren deden we een temperatuurverlaging van 2 graden gedurende de nacht.
Het kost je denk ik inderdaad 10..15% aan rendement ten opzichte van constant op laag pitje draaien.
Maar als de stroom 30% goedkoper is dan weegt dat zwaarder.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik ben hier nogal nieuw mee en we hebben sinds kort een dynamisch contract bij ANWB om het eens uit te proberen.
Is het nu zo dat het bij zulke dagen dus verstandig is om je panelen uit te zetten? Dit heeft toch pas echt zin als het onder de -10 cent uitkomt?
Is het nu zo dat het bij zulke dagen dus verstandig is om je panelen uit te zetten? Dit heeft toch pas echt zin als het onder de -10 cent uitkomt?
/f/image/Rq7vDZpmhHyxvmn0Nq6AOERU.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Justevo op 29-03-2025 22:04 ]
ANWB staat erom bekend voor het gemak in veel overzichten belasting/BTW/etc. weg te laten. Morgen zijn de tarieven incl. BTW/Belasting/top-ups minimaal 10 cent/kWh en niet negatief, dus terugleveren levert je nog steeds 10+ ct/kWh op.Justevo schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:59:
Ik ben hier nogal nieuw mee en we hebben sinds kort een dynamisch contract bij ANWB om het eens uit te proberen.
[Afbeelding]
Pas bij negatieve prijzen incl. BTW/Belasting/top-ups moet je nadenken over het uitschakelen van je panelen. Morgen gewoon lekker aan laten staan. Er zijn situaties waarbij het ook morgen al interessant kan zijn om ze uit te schakelen, als je bijv. jaarlijks meer teruglevert dan je verbruikt, maar dan gaat het maar om een paar ct/kWh, dus is de moeite ook niet.
Edit: Dit zijn morgen de prijzen incl. BTW/Belasting/top-ups:
:strip_exif()/f/image/1Rtl6vINbnFml7dkBaaAg2pM.png?f=user_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Taro op 29-03-2025 22:30 ]
Zou je e.v.t. (nogmaals) de YAML van deze grafiek maar dan met de blauwe lijn van je daadwerkelijke verbruik? Zat zonet tussen de Pinned posts te kijken maar kon het niet terugvinden. Filter ik op alles met meerdere +jes krijg ik 1000+ resultaten.Taro schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:25:
[...]
ANWB staat erom bekend voor het gemak in veel overzichten belasting/BTW/etc. weg te laten. Morgen zijn de tarieven incl. BTW/Belasting/top-ups minimaal 10 cent/kWh en niet negatief, dus terugleveren levert je nog steeds 10+ ct/kWh op.
Pas bij negatieve prijzen incl. BTW/Belasting/top-ups moet je nadenken over het uitschakelen van je panelen. Morgen gewoon lekker aan laten staan. Er zijn situaties waarbij het ook morgen al interessant kan zijn om ze uit te schakelen, als je bijv. jaarlijks meer teruglevert dan je verbruikt, maar dan gaat het maar om een paar ct/kWh, dus is de moeite ook niet.
[Afbeelding]
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Voor deze chart:Mirabis schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:32:
[...]
Zou je e.v.t. (nogmaals) de YAML van deze grafiek maar dan met de blauwe lijn van je daadwerkelijke verbruik? Zat zonet tussen de Pinned posts te kijken maar kon het niet terugvinden. Filter ik op alles met meerdere +jes krijg ik 1000+ resultaten.
:strip_exif()/f/image/ExPqiYjBn50HzCAkX0DMT0d9.png?f=user_large)
Is de code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
| type: custom:apexcharts-card experimental: color_threshold: true graph_span: 24h header: title: Stroomprijs vandaag show: true span: start: day now: show: true label: Nu series: - entity: sensor.NORDPOOLSENSORHIER type: column show: extremas: true legend_value: true float_precision: 3 stroke_width: -8 yaxis_id: kwh_prijs data_generator: | return entity.attributes.raw_today.map((start, index) => { return [new Date(start["start"]).getTime() + 3200000, entity.attributes.raw_today[index]["value"]]; }); color_threshold: - value: 0 color: "#04822e" - value: 0.1 color: "#12A141" - value: 0.15 color: "#79B92C" - value: 0.2 color: "#C4D81D" - value: 0.25 color: "#F3DC0C" - value: 0.3 color: "#EFA51E" - value: 0.35 color: "#E76821" - value: 0.4 color: "#DC182F" - entity: sensor.SHELLYOFP1METERHIER statistics: type: mean period: hour group_by: duration: 15m func: avg yaxis_id: kwh_gebruik stroke_width: 6 curve: smooth extend_to: now yaxis: - id: kwh_prijs min: ~0 align_to: 0.1 decimals: 2 apex_config: title: text: €/kWh tickAmount: 9 - id: kwh_gebruik opposite: true min: ~0 max: ~15000 align_to: 1000 decimals: 0 apex_config: title: text: Verbruik apex_config: tooltip: x: format: HH:00 plotOptions: bar: columnWidth: 80% xaxis: type: datetime tooltip: enabled: false chart: height: 320px |
Helder!Taro schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:25:
[...]
ANWB staat erom bekend voor het gemak in veel overzichten belasting/BTW/etc. weg te laten. Morgen zijn de tarieven incl. BTW/Belasting/top-ups minimaal 10 cent/kWh en niet negatief, dus terugleveren levert je nog steeds 10+ ct/kWh op.
Pas bij negatieve prijzen incl. BTW/Belasting/top-ups moet je nadenken over het uitschakelen van je panelen. Morgen gewoon lekker aan laten staan.
[Afbeelding]
We hebben niet al te veel panelen (op Zuid) en verwachten zo'n 2500kWh terug te leveren, ons verbruik ligt daar net iets boven ~3000kWh. We zijn dus nu een beetje aan het uitproberen wat voor ons het beste zou zijn. Dynamisch of toch weer naar Vast. Wel hebben we de mogelijkheid om ons verbruik te reguleren omdat we nagenoeg altijd thuiswerken. Dat was ook de reden om eens Dynamisch te proberen. Wassen, drogen, vaatwasser etc. als de prijs laag is.
Wel lees ik dat Dynamisch niet zo handig is als je je hele opbrengst zoals bij ons kan salderen, omdat je dan dus ook de kans hebt dat je er minder voor terug krijgt dan bij Vast. Is er een vuistregel voor zoiets of is dat echt per huishouden afhankelijk?
Meer opwek dan verbruik: Vast. Meer verbruik dan opwek EN mogelijkheden om verbruik te timen voor grootverbruikers zoals EV's, wasmachine, droger, vaatwasser, warmwaterboilers, buffervaten, etc.: Dynamisch.Justevo schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:48:
[...]
Helder!
We hebben niet al te veel panelen (op Zuid) en verwachten zo'n 2500kWh terug te leveren, ons verbruik ligt daar net iets boven ~3000kWh. We zijn dus nu een beetje aan het uitproberen wat voor ons het beste zou zijn. Dynamisch of toch weer naar Vast. Wel hebben we de mogelijkheid om ons verbruik te reguleren omdat we nagenoeg altijd thuiswerken. Dat was ook de reden om eens Dynamisch te proberen. Wassen, drogen, vaatwasser etc. als de prijs laag is.
Wel lees ik dat Dynamisch niet zo handig is als je je hele opbrengst zoals bij ons kan salderen, omdat je dan dus ook de kans hebt dat je er minder voor terug krijgt dan bij Vast. Is er een vuistregel voor zoiets of is dat echt per huishouden afhankelijk?
Meer verbruik dan opwek, maar weinig mogelijkheden om te timen (of niet willen, of niet kunnen), dan is vast vaak ook een optie, dan weet je waar je aan toe bent. Zie je het als een sport en wil je er moeite voor doen? Dan dynamisch.
@Taro Hartelijk dank! Met wat kleine aanpassingen heb ik het nu ook werkend gekregen met HW P1 meter waardes en ENTSO-e integratie. Maak nog geen gebruik van de Nordpool integratie maar kan e.v.t. later alsnog.
/f/image/tJ8AyoLQaTNevNNsyK30gZJL.png?)
[ Voor 45% gewijzigd door Mirabis op 29-03-2025 23:09 ]
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Ben het niet helemaal met @Taro eens....Justevo schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:48:
[...]
Helder!
Denk dat zonder grote en stuurbare verbruikers als WP en EV veel afhangt van hoe je kookt. Als dat electrisch is of veel met de electrische magnetron/oven dan verbruik je een flinke hap tijdens de duurste uren.
Hier thuis wordt nog ouderwets op gas gekookt, door alleen te (vaat)wassen en drogen tijdens de goedkope uren zat ik 2H25 op inkoop 1083 kWh tegen 26,9 cent, verkoop 1173 kWh tegen 19,9 cent. Dit is met 2700 Wp op het zuiden, productie in die periode ongeveer 1600 kWh.
Verschil is dus maar 7 cent, en als je dan weet dat de terugleverboete over het algemeen 10 of meer cent per kWh is.....
Vast kan in mijn situatie goedkoper zijn. Betekent wel dat ik afhankelijk ben van cashbacks en/of hele mooie aanbiedingen op terugleveren om op jaarbasis een misschien paar tientjes goedkoper uit te zijn. Mij eigenlijk te veel moeite voor al het uitzoekwerk elk jaar terwijl we nu eigenlijk in een mooi ritme gekomen zijn.
De nieuwe bonus van Zonneplan geeft wel weer een boost van een 15 euro ofzo in het voordeel van dynamisch.
Ik blijf lekker dynamisch. Heb ik de boel zelf in de hand, steek een middelvinger op naar de vaste contracten met hun terugleverboetes en te lage effectieve teruglevertarieven.
Of je zegt: In aanvulling op OF Let wel op dat als je ....
Niemand kan in alle antwoorden 100% van de situaties dekken
Ik werd vooral getriggerd door de generalisatie: meer opwek dan verbruik dan vast..... Terwijl dat door de terugleverboetes juist een situatie is waarbij je eerder gaat naar: dynamisch tenzij.Taro schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 23:37:
[...]
Of je zegt: In aanvulling op OF Let wel op dat als je ....
Niemand kan in alle antwoorden 100% van de situaties dekken
Ik heb persoonlijk geen data om het op te baseren, maar mijn onderbuik zegt dat je (afgezien van cashbacks) met electrisch koken ongeveer gelijk uit gaat komen, terwijl ik weet dat je met koken op gas goedkoper uit bent.
Per 1-1-'27 is de combinatie PV en dynamisch waarschijnlijk een no-brainer, maar dat zal de tijd moeten leren.
Eens, terugleverboetes krijg ik ook jeuk van, gelukkig al jaren dynamisch en niets mee te maken.koboy schreef op zondag 30 maart 2025 @ 00:26:
[...]
Ik werd vooral getriggerd door de generalisatie: meer opwek dan verbruik dan vast..... Terwijl dat door de terugleverboetes juist een situatie is waarbij je eerder gaat naar: dynamisch tenzij.
Ik heb persoonlijk geen data om het op te baseren, maar mijn onderbuik zegt dat je (afgezien van cashbacks) met electrisch koken ongeveer gelijk uit gaat komen, terwijl ik weet dat je met koken op gas goedkoper uit bent.
Per 1-1-'27 is de combinatie PV en dynamisch waarschijnlijk een no-brainer, maar dat zal de tijd moeten leren.
Volgens mij doet elektrisch koken op jaarbasis niet zo heel veel op een gemiddeld huishouden, tenzij natuurlijk veel van het overige energieverbruik van gas afkomstig is. Een gemiddelde kooksessie doet 0.5-1 kWh? Wij koken hier nog op gas, volgens mij is het vermogen van een kookplaat wel hoog, maar de gemiddelde tijdsduur relatief laag. Vs de rest van het verbruiken van het huishouden doet dat relatief weinig op jaarbasis.
Maar hij noemde ook de oven, en soortgelijke apparaten tikken wel makkelijk nog een kWh of twee erbij aan. Als je puur inductie kookt en alleen kort een magnetron of zo ja dan is het een te klein verbruik om ermee te sturen.
Daar kan ik getalsmatig wat over zeggen omdat ik het gas monitor, op gas kook, en verder eigenlijk compleet gasloos ben (met gas verwarmen nog als backup voor als het eens 10 graden vriest).Taro schreef op zondag 30 maart 2025 @ 00:31:
[...]
Eens, terugleverboetes krijg ik ook jeuk van, gelukkig al jaren dynamisch en niets mee te maken.
Volgens mij doet elektrisch koken op jaarbasis niet zo heel veel op een gemiddeld huishouden, tenzij natuurlijk veel van het overige energieverbruik van gas afkomstig is. Een gemiddelde kooksessie doet 0.5-1 kWh? Wij koken hier nog op gas, volgens mij is het vermogen van een kookplaat wel hoog, maar de gemiddelde tijdsduur relatief laag. Vs de rest van het verbruiken van het huishouden doet dat relatief weinig op jaarbasis.
Ik gebruik 0.1kuub per dag aan koken. En dat is dan gemiddeld & gemonitored over meerdere jaren. Dat komt dus overeen met ongeveer 1kWh Electra als beiden dezelfde efficiency hebben. Ik gok zo dat inductie efficiënter is (er lekken geen vlammetjes om de pan) dus 0.7 a 0.8kWh Electra per dag voor inductie is wellicht realistischer.
Dat betreft een 2 persoons huishouden met af en toe bezoek.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Klopt helemaal, koken was hier 4 kuub per maand.Stefannn schreef op zondag 30 maart 2025 @ 08:56:
[...]
Daar kan ik getalsmatig wat over zeggen omdat ik het gas monitor, op gas kook, en verder eigenlijk compleet gasloos ben (met gas verwarmen nog als backup voor als het eens 10 graden vriest).
Ik gebruik 0.1kuub per dag aan koken. En dat is dan gemiddeld & gemonitored over meerdere jaren. Dat komt dus overeen met ongeveer 1kWh Electra als beiden dezelfde efficiency hebben. Ik gok zo dat inductie efficiënter is (er lekken geen vlammetjes om de pan) dus 0.7 a 0.8kWh Electra per dag voor inductie is wellicht realistischer.
Dat betreft een 2 persoons huishouden met af en toe bezoek.
Inductie is pan opwarmen met 1700 watt voor 3 min, en daarna 400-600 watt voor 15-20 min.
Mijn magnetron in camper doet 1200 watt voor zes min opwarmen.
Oven doet 1400 watt voor tien min broodje bakken.
Eten doe ik om vijf uur, dan is dynamisch niet duur haha
[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 30-03-2025 09:36 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Bij ons was koken 110 kWh in 2024, dus zeg maar zon 10 kWh per maand met inductie (2 personen):reneeke1970 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:34:
[...]
Klopt helemaal, koken was hier 4 kuub per maand.
Inductie is pan opwarmen met 1700 watt voor 3 min, en daarna 400-600 watt voor 15-20 min.
Mijn magnetron in camper doet 1200 watt voor zes min opwarmen.
Oven doet 1400 watt voor tien min broodje bakken.
Eten doe ik om vijf uur, dan is dynamisch niet duur haha
:strip_exif()/f/image/5nxir8OzjGuOHAbjpEaCsaTC.jpg?f=fotoalbum_large)
energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB
Ik reageer even op jou, maar neem natuurlijk ook alle antwoorden hieronder meeTaro schreef op zondag 30 maart 2025 @ 00:31:
[...]
Eens, terugleverboetes krijg ik ook jeuk van, gelukkig al jaren dynamisch en niets mee te maken.
Ik meen me te herinneren dat electrisch koken zo'n 300-400 kWh is. Dit is wel waar wij bij de PV aanleg rekening mee hebben gehouden voor de toekomst. Geen idee of dit toen van de installateur afkwam of via Internet.....
Kan ook best dat inductie efficiënter is dan halogeen?, dus ik ga het geen getallen in twijfel trekken. Scheelt natuurlijk ook of je uitgebreid staat te koken of alleen wat rijst met groente/vlees prut maakt.
Mijn punt was dat je hiermee vaste prik een grootverbruiker hebt die je niet uit de dure avond piek kunt sturen, en dat je daarmee best net richting omslagpunt kon gaan.
Bottom line is dat ik in een huis op gas een verschil tussen inkoop en verkoop haal van 7 cent. Dat is ruim minder dan de terugleverboete.
Tel daarbij op dat mijn gemiddeld kale teruglevertarief 6,8 cent is; ook stevig meer dan de teruglever vergoedingen die tegenwoordig worden gehanteerd.
Ik zie de toekomst best vrolijk tegemoet met deze getallen in mijn achterhoofd. Ja ik ga straks meer betalen als er niet meer gesaldeerd wordt, maar ik houd wel de schade beperkt.
Dat zal per situatie verschillen, maar komt dan dus neer op gemiddeld 1-1,25 kWh per dag, niet heel veel. Dan is daarna de vraag uit bijv. hoeveel leden het gezin bestaat, zijn er 2 pubers, dan zal je meer wasjes, droogbeurten en vaatwasbeurten hebben die je allemaal redelijk kunt timen. Ben je bijv. maar met zijn 2'en of alleen, dan is die kookplaat en oven wel een dingetje omdat het een relatief groot deel van het totaalverbruik uitmaakt.koboy schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:32:
[...]
Ik reageer even op jou, maar neem natuurlijk ook alle antwoorden hieronder mee![]()
Ik meen me te herinneren dat electrisch koken zo'n 300-400 kWh is. Dit is wel waar wij bij de PV aanleg rekening mee hebben gehouden voor de toekomst. Geen idee of dit toen van de installateur afkwam of via Internet.....
Kan ook best dat inductie efficiënter is dan halogeen?, dus ik ga het geen getallen in twijfel trekken. Scheelt natuurlijk ook of je uitgebreid staat te koken of alleen wat rijst met groente/vlees prut maakt.
Mijn punt was dat je hiermee vaste prik een grootverbruiker hebt die je niet uit de dure avond piek kunt sturen, en dat je daarmee best net richting omslagpunt kon gaan.
Bottom line is dat ik in een huis op gas een verschil tussen inkoop en verkoop haal van 7 cent. Dat is ruim minder dan de terugleverboete.
Tel daarbij op dat mijn gemiddeld kale teruglevertarief 6,8 cent is; ook stevig meer dan de teruglever vergoedingen die tegenwoordig worden gehanteerd.
Ik zie de toekomst best vrolijk tegemoet met deze getallen in mijn achterhoofd. Ja ik ga straks meer betalen als er niet meer gesaldeerd wordt, maar ik houd wel de schade beperkt.
Afijn, wat mij betreft gerommel in de marge, lekker aan het knallen
/f/image/58CaBmSco7bSs1ZFtIKxoIhH.png?f=fotoalbum_large)
Over het stroomverbruik van koken: hier kan ik dat gemakkelijk aflezen. Zo is een aardappel-warme groente-vlees maaltijd meestal net geen 0,5kWh. Een maaltijd met pasta of rijst en een volledig zelf gemaakte saus en een (koude) salade is ca 0,35kWh. Heet water voor een flinke pot thee is ca 0,12kWh. Allemaal op inductie.
Het jaar begon zwak met negatieve prijzen op de spot markt, geen enkele keer in januari en februari. Maart heeft het echter helemaal ingehaald. Niet alleen 2x zoveel dagen met negatieve prijzen in het eerste kwartaal vergeleken met vorig jaar, maar ook meer dan april (of zelfs enige andere maand van) vorig jaar.
Dat belooft nog wat voor dit jaar.
Alleen het aantal uren blijft nog een beetje achter.
Dat belooft nog wat voor dit jaar.
Alleen het aantal uren blijft nog een beetje achter.
Signatures zijn voor boomers.
Vandaag 24 kWh aan thuisaccu tot 100% geladen, 2 EV's tot 95% geladen (100% doe ik bewust niet) en 4,5 kWh aan thuisaccu door de zon tot 100% gevuld.
Zoals verwacht inderdaad de eerste dag ooit hier over de >100 kWh op 1 dag. Morgen, de laatste dag van de maand, nog 4 uurtjes terugleveren voor >30ct/kWh en 3 uurtjes laden a 14-17 ct/kWh. Als het goed is kan ik vandaag en morgen prima met nul op de meter door, dus zou de eindscore voor deze maand na morgen niet heel anders moeten zijn.
Vandaag tot nu toe (Eerste laaduur iets té vroeg ingesteld, gemiddelde tarief had nog iets beter kunnen zijn
) :
:strip_exif()/f/image/M0AzenKnZGQOK4pFZyMn9sP3.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze maand tot nu toe:
:strip_exif()/f/image/Wj57i0odwvam8C4QbkjQGYLY.jpg?f=fotoalbum_large)
Onder de 17 ct/kWh uitgekomen, netjes
Zoals verwacht inderdaad de eerste dag ooit hier over de >100 kWh op 1 dag. Morgen, de laatste dag van de maand, nog 4 uurtjes terugleveren voor >30ct/kWh en 3 uurtjes laden a 14-17 ct/kWh. Als het goed is kan ik vandaag en morgen prima met nul op de meter door, dus zou de eindscore voor deze maand na morgen niet heel anders moeten zijn.
Vandaag tot nu toe (Eerste laaduur iets té vroeg ingesteld, gemiddelde tarief had nog iets beter kunnen zijn
:strip_exif()/f/image/M0AzenKnZGQOK4pFZyMn9sP3.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze maand tot nu toe:
:strip_exif()/f/image/Wj57i0odwvam8C4QbkjQGYLY.jpg?f=fotoalbum_large)
Wow 100kWh dat red ik niet xDTaro schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:33:
Vandaag 24 kWh aan thuisaccu tot 100% geladen, 2 EV's tot 95% geladen (100% doe ik bewust niet) en 4,5 kWh aan thuisaccu door de zon tot 100% gevuld.
Vandaag tot nu toe (Eerste laaduur iets té vroeg ingesteld, gemiddelde tarief had nog iets beter kunnen zijn) :
[Afbeelding]
Deze maand tot nu toe:
[Afbeelding]
Wel heb ik nette cijfers deze maand. Kijk uit naar volgende maand. Dit werkt als een trein zo, ga afsluiten met €100
/f/image/GVCaRBGYw0ksxdJrwghB5ocr.png?f=fotoalbum_large)
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
@Taro , nordpool integratie heeft bij mij geen sensor met alle prijzen van de huidige dag. Hoe maak in de dag sensor aan voor je mooie apex grafiek?
:strip_exif()/f/image/cgaA7dlMq4YfidzFA00LaGV3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie NL in de titel staan, hier niet, heb je https://www.home-assistant.io/integrations/nordpool/ (De juiste) of toevallig een andere integratie?hallorichard schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:27:
@Taro , nordpool integratie heeft bij mij geen sensor met alle prijzen van de huidige dag. Hoe maak in de dag sensor aan voor je mooie apex grafiek?
[Afbeelding]
/f/image/HH8rl7N8B9blIfdc3MUcLbh2.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Taro op 30-03-2025 19:33 ]
@hallorichard gebruikt juist de integratie die jij linkt. Jij gebruikt aan de naam te zien niet de ingebouwde integratie (waarnaar je linkt), maar deze: https://github.com/custom-components/nordpool/. De ingebouwde is nieuw sinds een paar maanden en geeft niet standaard een lijstje met uren en prijzen.Taro schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:31:
[...]
Ik zie NL in de titel staan, hier niet, heb je https://www.home-assistant.io/integrations/nordpool/ (De juiste) of toevallig een andere integratie?
[Afbeelding]
@hallorichard Als je de YAML 1-op-1 wilt overnemen, dan moet je de integratie verwijderen, bovenstaande custom integration installeren (via HACS) en dan je juiste sensor-naam invullen.
Ah, helderSicco92 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:59:
[...]
@hallorichard gebruikt juist de integratie die jij linkt. Jij gebruikt aan de naam te zien niet de ingebouwde integratie (waarnaar je linkt), maar deze: https://github.com/custom-components/nordpool/. De ingebouwde is nieuw sinds een paar maanden en geeft niet standaard een lijstje met uren en prijzen.
@hallorichard Als je de YAML 1-op-1 wilt overnemen, dan moet je de integratie verwijderen, bovenstaande custom integration installeren (via HACS) en dan je juiste sensor-naam invullen.
Ik gebruikte de nordpool integratie die standaard aanwezig is in Home assistant. Nu de versie via hacs geïnstalleerd. Die werkt.Taro schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:31:
[...]
Ik zie NL in de titel staan, hier niet, heb je https://www.home-assistant.io/integrations/nordpool/ (De juiste) of toevallig een andere integratie?
[Afbeelding]
Om al het thuisbatterij-geweld in perspectief te plaatsen:
Vandaag:
:strip_exif()/f/image/fs0BbzAVABaWFKoc61wV3gul.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik was nog even bezig en daardoor te laat met de auto inpluggen. Die hoefde ook niet zoveel te laden, maar wel mooi vol tegen €0,10-0,11...
Daarnaast is de was weer bij en het boilervat weer warm.
Weinig teruggeleverd (opwekking vandaag 16,6 kWh, dus bijna alles zelf gebruikt. Jammer dat de middag wat meer bewolkt was hier. Ik had graag op de duurdere uurtjes nog wat meer teruggeleverd.
Maand tot nu toe:
:strip_exif()/f/image/KQXjO6s4Hzmd8eB87Ln9KiOn.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet ontevreden met €0,23 inkoop gemiddeld en maar €0,02 per kWh minder voor de teruglevering. Ik zit nu vanaf oktober gemiddeld op €0,26 aan inkoop en €0,24 voor de teruglevering.
Ondanks alle paniek van eind november/begin december zit ik nu eigenlijk al gunstiger dan een vast tarief destijds met terugleverboete.
Maar als ik zie dat er met een batterij in een maand als deze al €75-250 te verdienen valt tov mijn kosten, ga ik daar toch maar eens verder naar kijken.
Zoveel mogelijk zelf de PV opwekking gebruiken en de dynamische tarieven optimaliseren via een batrerij lijkt toch te lonen.
Vandaag:
:strip_exif()/f/image/fs0BbzAVABaWFKoc61wV3gul.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik was nog even bezig en daardoor te laat met de auto inpluggen. Die hoefde ook niet zoveel te laden, maar wel mooi vol tegen €0,10-0,11...
Daarnaast is de was weer bij en het boilervat weer warm.
Weinig teruggeleverd (opwekking vandaag 16,6 kWh, dus bijna alles zelf gebruikt. Jammer dat de middag wat meer bewolkt was hier. Ik had graag op de duurdere uurtjes nog wat meer teruggeleverd.
Maand tot nu toe:
:strip_exif()/f/image/KQXjO6s4Hzmd8eB87Ln9KiOn.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet ontevreden met €0,23 inkoop gemiddeld en maar €0,02 per kWh minder voor de teruglevering. Ik zit nu vanaf oktober gemiddeld op €0,26 aan inkoop en €0,24 voor de teruglevering.
Ondanks alle paniek van eind november/begin december zit ik nu eigenlijk al gunstiger dan een vast tarief destijds met terugleverboete.
Maar als ik zie dat er met een batterij in een maand als deze al €75-250 te verdienen valt tov mijn kosten, ga ik daar toch maar eens verder naar kijken.
Zoveel mogelijk zelf de PV opwekking gebruiken en de dynamische tarieven optimaliseren via een batrerij lijkt toch te lonen.
Goede morgen
even checken wat de nacht heeft gedaan!!
gepland voor vandaag laden vanaf 0:00 tot 04:00 en verder.
gedaan laden vanaf 0:00 tot 01:00 is toen gestopt met laden ; waarom gestopt? alle instellingen dubbel gecheckt en staan goed.
er werd uit Home assistant gestuurd met Api- ingesteld van 0:00 tot 04:00
Is dit een restant van de tijdwisseling naar zomer tijd?
iemand anders ook deze ervaring?
Gisteren geen tijdsproblemen gehad.
groet.
gedaan laden vanaf 0:00 tot 01:00 is toen gestopt met laden ; waarom gestopt? alle instellingen dubbel gecheckt en staan goed.
er werd uit Home assistant gestuurd met Api- ingesteld van 0:00 tot 04:00
groet.
[ Voor 9% gewijzigd door vogel6 op 31-03-2025 09:59 ]
Dat is met geen mogelijkheid te beantwoorden als je niet ook aangeeft hoe je dat laden regelt... Tibber integratie? Home Assistant? Jedlix? Slim laden van een andere aanbieder? Slimme laadpaal?vogel6 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:17:
Goede morgen
gedaan laden vanaf 0:00 tot 01:00 toen gestopt met laden ; waarom gestopt? alle instellingen dubbel gecheckt en staan goed.
groet.
Je kan uiteraard geen twee huishoudens met elkaar vergelijken maar om wat te duiden:Taro schreef op zondag 30 maart 2025 @ 00:31:
[...]
Wij koken hier nog op gas, volgens mij is het vermogen van een kookplaat wel hoog, maar de gemiddelde tijdsduur relatief laag. Vs de rest van het verbruiken van het huishouden doet dat relatief weinig op jaarbasis.
Inductie met vier zones (+10 jaar in gebruik).
Vermogen van 300 tot 2500W (monofase!).
Verbruik van 0,5 tot 2,5 kWh (indien ook de elektrische oven gebruikt wordt).
Inductie en oven zijn - zeker wanneer ze gelijktijdig gebruikt worden - moeilijk te sturen. Het zijn immers typische aan/uit verbruikers welke kortstondig veel vermogen vragen om dan modulerend te werken om de ingestelde temperatuur aan te houden.
Het gebruik van de oven belast het gevraagd vermogen trouwens meer dan inductiekoken.
Dat is uiteraard n=1 want onze kookervaring voor doorgaans twee personen.
Een kerstdiner voor bv. 8 personen is weer een heel ander verhaal en kan tot 10 kWh verbruiken met vermogens tot 5-6 kW?
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Ik heb uiteraard ook geen glazen bol (maar heb al jaren geen saldering meer) maar denk je ook niet dat deze gunstige situatie er na salderen al volkomen anders zal uitzien?bilgy_no1 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:19:
Om al het thuisbatterij-geweld in perspectief te plaatsen:
De gunstige teruglevering komt er toch alleen maar door de terugbetaling van de energieheffing. Speelt dat niet meer mee krijg je veel minder voor teruglevering.
Hier andere situatie: geen saldering (maar ook geen terugleverboetes) en geen dynamisch contract maar trachten de eigen PV opwek zoveel mogelijk direct en indirect (via thuisaccu en accu EV) te verbruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door Independent op 31-03-2025 10:00 ]
PV 5 kWp AC Fronius 5.0 en 10 kWp DC Victron RS 450/200 Z0 - 35°. Opslag 31 kWh/48 V + 74 kWh BEV. Ontladen Fronius 5.0/2 x MPII 5 kVA/1x Quatro II 5 kVA. Centrale aansturing Victron Cerbo GX - Fronius Sunspec. Alfen Eve Single Pro 3PH Cable. BE-situatie.
Ja, uiteraard gaat dat invloed hebben. Maar nog meer bij een vast contract. :Independent schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:57:
[...]
Ik heb uiteraard ook geen glazen bol (maar heb al jaren geen saldering meer) maar denk je ook niet dat deze gunstige situatie er na salderen al volkomen anders zal uitzien?
De gunstige teruglevering komt er toch alleen maar door de terugbetaling van de energieheffing. Speelt dat niet meer mee krijg je veel minder voor teruglevering.
Hier andere situatie: geen saldering (maar ook geen terugleverboetes) en geen dynamisch contract maar trachten de eigen PV opwek zoveel mogelijk direct en indirect (via thuisaccu en accu EV) te verbruiken.
Dynamisch (obv bovenstaande maand maart):
- inkoop EUR 0,23 per kWh
- terugleveren EUR 0,08 per kWh (0,21 - 0,13165 aan Energiebelasting)
Vast (Ik neem even Greenchoice als voorbeeld, omdat die al hebben aangegeven hoe ze het gaan doen)
- inkoop EUR 0,25 per kWh (aanbod wat ik nu zou krijgen)
- terugleveren EUR 0,0025 (let op de extra 0. Het gaat inderdaad om een kwart cent per kWh).
Greenchoice rekent nu terugleverkosten van EUR 0,16 per kWh. Van het salderen blijft dus maar EUR 0,09 per kWh over in plaats van dat het wordt verrekend met het eigen verbruik. Na afschaffen salderen is dat dus nog maar EUR 0,0025 per kWh.
@bilgy_no1 Nederland- Belgie
Zie onderschrift @Independent BE-situatie
Die hebben andere glazen bol nodig
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ik snap dat hij in Belgie zit zonder salderen nu. Maar hij vroeg letterlijk:Domba schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:42:
"maar denk je ook niet dat deze gunstige situatie er na salderen al volkomen anders zal uitzien?"
Dus daarop heb ik geantwoord.
Hangt inderdaad ook van het vast contract af.bilgy_no1 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:32:
[...]
Ja, uiteraard gaat dat invloed hebben. Maar nog meer bij een vast contract. :
Greenchoice rekent nu terugleverkosten van EUR 0,16 per kWh. Van het salderen blijft dus maar EUR 0,09 per kWh over in plaats van dat het wordt verrekend met het eigen verbruik. Na afschaffen salderen is dat dus nog maar EUR 0,0025 per kWh.
Greenchoise lijkt me dan inderdaad geen goede optie.
Maar het kan ook anders.
Hier ligt - voor een contract van onbepaalde duur - de all in afnameprijs (na salderen) rond de 20-30 cent en de netto terugleververgoeding tussen de 2 en 5 cent/kWh.
Dan is het resultaat weer anders.
En bij voldoende PV en eigen opslag weer in het nadeel van dynamisch.
Bij voldoende eigen opwek en door opslag verschuiven van direct naar indirect verbruik zijn de afname- en injectiekosten minder belangrijk en winnen de vaste contractkosten weer aan belang.
Het heeft weinig zin nu te speculeren op een nog niet gekende toekomstige situatie.
Je zal, in de lopende situatie, het als klant moeten blijven opvolgen en flexibel genoeg zijn om mee te geen in wijzigende aanbiedingen.
[ Voor 8% gewijzigd door Independent op 31-03-2025 13:58 ]
Nee geen glazen bol meer nodig.Domba schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:42:
Zitten immers al jaren effectief in de post-salderings situatie.
Ik verwacht, en dat is weer via de glazen bol, dat na afschaf saldering het in Nederland dan niet veel anders zal werken?
De Zonnebonus van Zonneplan:
Quote :
Elke kWh zonnestroom die je teruglevert, levert je nóg iets meer op. De zonnebonus wordt automatisch toegepast op je energietarieven en op je live energierekening in de app. Je ziet de zonnebonus terug op je energiefactuur. Jij hoeft zelf niets te doen. Zo haal je alles uit je zonnepanelen, zonder gedoe.
Op mijn live energie rekening in de app te zien? Hoe? Komt er een extra veldje bij met "verdiende zonnebonus"? Of wordt dit iedere dag rekenen? Benieuwd.
Quote :
Elke kWh zonnestroom die je teruglevert, levert je nóg iets meer op. De zonnebonus wordt automatisch toegepast op je energietarieven en op je live energierekening in de app. Je ziet de zonnebonus terug op je energiefactuur. Jij hoeft zelf niets te doen. Zo haal je alles uit je zonnepanelen, zonder gedoe.
Op mijn live energie rekening in de app te zien? Hoe? Komt er een extra veldje bij met "verdiende zonnebonus"? Of wordt dit iedere dag rekenen? Benieuwd.
Wordt gewoon meegenomen in het bedrag bij teruglevering (die XXct onder kWh). De zonnebonus staat wel los op de factuur zeggen ze.Devke schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:31:
Zoals ik hem interpeteer zou het dus zichtbaar moeten zijn. Als je de getallen daaronder ook aanpast dan is het imo niet zichtbaar / te herleiden. Het zou mooi zijn als je die ook zag. Was je bonus 1 ct, 25 ct? Het zal gerommel in de marge zijn ben ik me van bewust.jojost1 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:40:
[...]
Wordt gewoon meegenomen in het bedrag bij teruglevering (die XXct onder kWh). De zonnebonus staat wel los op de factuur zeggen ze.
Tja, we gaan het zien inderdaad. Greenchoice is de enige die iets heeft gezegd over 2027 tot nu toe.Independent schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:56:
[...]
Hangt inderdaad ook van het vast contract af.
Greenchoise lijkt me dan inderdaad geen goede optie.![]()
Maar het kan ook anders.
Hier ligt - voor een contract van onbepaalde duur - de all in afnameprijs (na salderen) rond de 20-30 cent en de netto terugleververgoeding tussen de 2 en 5 cent/kWh.
Dan is het resultaat weer anders.
En bij voldoende PV en eigen opslag weer in het nadeel van dynamisch.
Bij voldoende eigen opwek en door opslag verschuiven van direct naar indirect verbruik zijn de afname- en injectiekosten minder belangrijk en winnen de vaste contractkosten weer aan belang.
Het heeft weinig zin nu te speculeren op een nog niet gekende toekomstige situatie.
Je zal, in de lopende situatie, het als klant moeten blijven opvolgen en flexibel genoeg zijn om mee te geen in wijzigende aanbiedingen.
Maar met mijn voorbeeld wil ik maar laten zien dat dynamisch ook dan zeer waarschijnlijk voordeliger blijft.
We gaan het - wat betreft Nederland - inderdaad nog even moeten afwachten wat het geeft.
Zelf reageer ik wel al uit de praktijk.
Zelf reageer ik wel al uit de praktijk.
zomertijd
klopt het dat de tarieven op de beurs zich niet aanpassen aan de zomertijd
en dat de "goedkope uren" nu verschuiven van 9.00 tot 17.00 naar 10.00 tot 18.00 uur ?
Ik heb gisteren en vandaag gezien dat deze uren verschoven zijn, maar misschien verandert dat nog ?
klopt het dat de tarieven op de beurs zich niet aanpassen aan de zomertijd
en dat de "goedkope uren" nu verschuiven van 9.00 tot 17.00 naar 10.00 tot 18.00 uur ?
Ik heb gisteren en vandaag gezien dat deze uren verschoven zijn, maar misschien verandert dat nog ?
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels