• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 00:07
Stefannn schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:14:
[...]

- cop van warmtepomp bolier is niet zo heel hoog vanwege de noodzaak tot 60 graden te gaan ivm salmonella.
- afkoel verlies is vrij hoog.
In mijn geval verlies ik dagelijks 2kWh door afkoeling. Terwijl ik ook 2kWh besteed aan douchen. Ik verlies dus 50%. zie hier.
Oef das best nog een hoog verlies per dag, ik heb hier sinds kort een 150 liter r290 boiler staan, en zit momenteel op gemiddeld verbruik van ~1kw per dag, dat is dus inclusief 2 douche beurten van zo'n 15-18 minuten in totaal.

Tot nu toe best tevreden met het verbruik, maargoed we hebben nu nog mooie temperaturen buiten.Opwarmen mooi sturen op de goedkoopste 4 uren van de dag. (smartgrid)

[ Voor 5% gewijzigd door workzone op 06-09-2026 22:30 ]

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | WPB | Tubbergen

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:47
habbekrats schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:18:
@Stefannn onderhoud jr die CV ook goed?

Als je dat niet zelf doet + vastrecht voor gas is een mooi bedrag.

Een doorstroom verwarmer is voor direct gebruik en zeker niet goedkoop. Voor een beetje straal zit je op een 18kw type.

Ik heb ook een boiler sinds april en legionella run is 1 x per twee weken. Daarnaast ga ik mijn boiler nog naisoleren en hoop < 1kwh per dag uit te komen. Zit nu rond 1,8-2kwh per dag.
Dat onderhoud is wel een ding ja….
Ik heb ook nog een gashaard in de woonkamer. Die gebruik ik wel eens en doet het dus zeker.
2kWh/dag verlies was NA na isoleren met 8cm rockwool. Ik wil dat echter denk ik opnieuw doen met pir.
Het betreft een zonneboiler. In de zomer is dat dus niet erg. In de winter op een electrisch element, dus dat is duur. Doorstromer is duur ja, cop=1; maar warmtepomp boiler heeft wellicht ook maar cop=2. En als de helft dan verloren gaat is dat effectief ook cop=1. Doorstroom verwarmer neemt dan heel veel minder ruimte in.
Maar….
Zeker geen nobrainer.
Zoals @HandyLumberjack opmerkt is het kwa timing niet handig met dynamische tarieven (eerlijk gezegd had ik een vast contract toen ik hier over dacht)
Je zal zeer zeker loadbalancing moeten toepassen.
Het is echter wel een overweging.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:36
@Stefannn Een doorstromer 18kw zit ~9-10 liter/min net genoeg om lekker te douchen, echter moet je dan wel alles in huis uitzetten met 3x25A , dat vereist planning en de rest van het huishouden in het donker. Ook gaskachels regelmatig nakijken de oude willen nog wel eens lekken in afdichtingen en dan kun je Co in je huis krijgen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:40
Dit is een beetje een Telegraaf-kop-concept geprojecteerd op de hele markt. Het werkt enkel zo voor de spotmarkt, dat slechts een fractie van de inkoop betreft. Het gros gaat op basis van de lange termijnfutures, die men geruime tijd van te voren inkoopt. Dan werkt het schip niet als een soort varende winkel die vaart waar de hoogste bieder zit, maar slechts als een vervoerder van het bedrijf waar het gas is ingekocht.
Ja dat klopt maar de buffers zijn niet om te overwinteren en is om pieken op te vangen. Ik dacht dat het maar 25% van het totale verbruikt dekt. Dus er moet altijd aanvoer blijven.

Bij die LNG contracten wordt gewoon door een shell, vitol etc een boete betaald betaald omdat het contract niet is nagekomen als dat eruit komt en die boot gaat gewoon naar Azie toe. En dan zitten er ook nog zaken als max capaciteit dat we kunnen verwerken, vaarstraten die dicht zijn, stormen etc.

En zelfs als er voldoende is maar de buffer is laag zal er door paniek al prijzen door het dak heen gaan. Ben benieuwd hoe het uit gaat pakken. En om eerlijk te zijn vind ik het nu al best prijzig in de avond. We zitten al veel uren op 40ct.
Pagina: 1 ... 349 350 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels