• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
bilgy_no1 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:08:
[...]

[Afbeelding]

Hier ook mijn jaaroverzicht tot nu toe. PV (4,8 kW O-W, ±4000 kWh productie per jaar), EV, thuisbatterij (14,4 kWh plug-in Zendure), full-electric warmtepomp.

Normaliter is mijn afname ongeveer 6500-7000 kWh per jaar, maar dit jaar komt het waarschijnlijk hoger uit door handelen met de batterij. Vorig jaar in totaal 2400 kWh teruggeleverd, maar dat wordt dit jaar ook meer door de batterij.

Gemiddeld ingekocht voor €0,2047, vooral omhoog gehaald door veel duur verbruik in januari/februari.
Hebben jullie Zonneplan ivm afname van apparatuur van hen? Want ik begrijp dat ze niet zomaar externe partners zoals Marstek, Zendure of Goodwe kunnen aansturen.

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:45
Ik neig ook naar overstappen naar dynamisch, alleen nu net voor de wintermaanden wel even spannend.

Warmtepomp, wpb, huis volledig elektrisch.

Verbruik vorig jaar 9500 kwh, maar door baanwissel partner wordt 1 auto (phev) minder geladen. 1x phev, 1x ev. Op het werk laden voor 0,30. Dus daar laadt ik nu ook al, goedkoper dan thuis momenteel.

Ik heb een 9kw wp, als het dan echt koud is (-10 of rond nulpunt en veel defrosts) dan draait de pomp wel veel. In de wintermaanden 2000kwh zeg maar. 3800wp liggen, maar die doen dan ook weinig. Eigen verbruik zonnepanelen ~60%

Hoe kijken jullie aan tegen bovenstaande situatie? Gewoon dynamisch doen en iets risico nemen?

[ Voor 11% gewijzigd door ErgoStijn op 01-09-2026 21:45 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:08
THE_BASE schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:29:
[...]

Hebben jullie Zonneplan ivm afname van apparatuur van hen? Want ik begrijp dat ze niet zomaar externe partners zoals Marstek, Zendure of Goodwe kunnen aansturen.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik heb Zonneplan omdat ik dat zelf de beste dynamische aanbieder vind.

Daar ben ik overigens niet alleen in, volgens https://jeroen.nl/dynamis...middelde_score&order=desc

Ze doen het als een van de weinigen "goed", dat wil zeggen dat ze de inkoopvergoeding ook volledig uitbetalen bij teruglevering, daar nog een bonus van 10% bovenop doen, en je bovendien de BTW ook mag houden. ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

Ik kies ze alleen omdat ze de goedkoopste zijn. Hun apparatuur gebruik ik niet.

• THE_BASE
  • Niet online
Aansturen doen jullie dan via externe apps? Of de thuislader zelf?

iPhone 17 Pro • iPad mini (A17 Pro) • MacBook Air M4 • iMac M4 • Watch Series 10 • AirPods Pro 2 & Max • TV 4K • Marstek Venus • Kia EV3 GT-Line

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
ErgoStijn schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:40:
Ik neig ook naar overstappen naar dynamisch, alleen nu net voor de wintermaanden wel even spannend.

Verbruik vorig jaar 9500 kwh, maar door baanwissel partner wordt 1 auto (phev) minder geladen. 1x phev, 1x ev. Op het werk laden voor 0,30. Dus daar laadt ik nu ook al, goedkoper dan thuis momenteel.

Ik heb een 9kw wp, als het dan echt koud is (-10 of rond nulpunt en veel defrosts) dan draait de pomp wel veel. In de wintermaanden 2000kwh zeg maar. 3800wp liggen, maar die doen dan ook weinig. Eigen verbruik zonnepanelen ~60%

Hoe kijken jullie aan tegen bovenstaande situatie? Gewoon dynamisch doen en iets risico nemen?
Wat dacht je van een (stekker)batterij en dynamisch?

2x MT Venus E met HW P1 in HA, WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

THE_BASE schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:52:
Aansturen doen jullie dan via externe apps? Of de thuislader zelf?
In mijn geval home assistant.

Ik zou daarvoor nooit afhankelijk willen zijn van mijn stroomleverancier. (lock-in). Zij willen dat natuurlijk wel

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 01-09-2026 22:00 ]

• THE_BASE
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:58:
[...]

In mijn geval home assistant.

Ik zou daarvoor nooit afhankelijk willen zijn van mijn stroomleverancier. (lock-in). Zij willen dat natuurlijk wel
Ik snap dat wel, ik zit daarover nog in dubio. Misschien wat of-topic maar dan zou ik het via Zaptec zelf moeten doen óf via Kia Charge.

Aan de andere kant zie ik geen probleem om het door Tibber te laten aansturen. Of zie ik iets over het hoofd?

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:17
[...]

Ik vind het een nette partij met heldere voorwaarden. Komt ook voordelig uit met terugleveren door hoe ze met de inkoopkosten omgaan.

PV had ik al eerder via hun laten aanleggen. Zij sturen de omvormer aan bij negatieve prijzen en soms ook voor een soort grid rewards.

De batterij stuur ik zelf aan via Home Assistant en een mooie integratie die door een Tweaker hier gemaakt.

De warmtepomp draait nu ook slim via Home Assistant en een ander tweaker project.

De EV laad ik gewoon op tijdens de goedkoopste blokken en de laadplanning van de auto.

Eigenlijk is alleen de aansturing van de omvormer nog afhankelijk van een leverancier. Dat wil ik zo min mogelijk, maar tot nu toe nog geen reden gehad om weg te gaan bij Zonneplan.

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

THE_BASE schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:04:
[...]

Aan de andere kant zie ik geen probleem om het door Tibber te laten aansturen. Of zie ik iets over het hoofd?
Lock-in dus.

als ik voor mezelf spreek dan stap ik soms wel 2 of 3 x per jaar over van leverancier, en ik zou er niet aan moeten denken om dat laadpaal, warmtepomp en alle andere apparatuur steeds opnieuw te moeten laten aansturen (programmeren) door middel van software/apps die anderen voor me maken.

Nee dan liever onafhankelijk via domotica, en gewoon zonder problemen kunnen overstappen.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:17
ErgoStijn schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:40:

Ik heb een paar posts terug mijn situatie gedeeld en de gerealiseerde kosten tot nu toe. Is redelijk vergelijkbaar, maar iets lager verbruik in totaal.

Verder heb ik een plugin batterij in gebruik (2,4 kW en 14,4 kWh capaciteit) die vangt mijn opwekking overdag bijna geheel op en dat verbruik ik of lever ik terug tijdens de duurste uren. Je moet even kijken of dat voor jou ook nuttig is, aangezien je al 60% van je opwekking al zelf verbruikt.

• THE_BASE
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:09:
[...]

Lock-in dus.

als ik voor mezelf spreek dan stap ik soms wel 2 of 3 x per jaar over van leverancier, en ik zou er niet aan moeten denken om dat laadpaal, warmtepomp en alle andere apparatuur steeds opnieuw te moeten laten aansturen (programmeren) door middel van software/apps die anderen voor me maken.

Nee dan liever onafhankelijk via domotica, en gewoon zonder problemen kunnen overstappen.
Ik kan me dat goed voorstellen en zou ook voor mij kunnen gelden. Alleen krijg ik een bonus als ik een jaartje blijf. Dus eerste jaar scheelt het slechts 50 euro ten opzichte van de goedkoopste dynamische leverancier gebaseerd op kunstmatige berekeningen. Die 5 tientjes kan ik met Grid Rewards weer terug verdienen.

De keuze is eigenlijk Budget Energie/Pure Energy als ik zelf ga aansturen. Of Tibber als ik het laat aansturen, zonnepanelen kunnen in de toekomst blijkbaar ook uitgeschakeld worden. Goodwe wordt nu niet ondersteund.

Zonneplan is zeker een optie en was een voorkeur tot ik begreep dat ze liever eigen apparatuur aansturen.

Pagina: 1 ... 348 349 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels