Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@PeteSplit de verbruikers passen zich wel aan, maar de zonnepanelen niet. Het ligt er dus aan welke van die twee de grootste invloed heeft die dag.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Proton_ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:50:
@PeteSplit de verbruikers passen zich wel aan, maar de zonnepanelen niet. Het ligt er dus aan welke van die twee de grootste invloed heeft die dag.
Ik heb nu de warmtepomp maar verzet naar een uurtje later :+

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Proton_ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 08:50:
Het is natuurlijk makkelijk om de zonnepanelen hiervan de schuld te geven, maar het echte probleem is hierin dus de zon hé.
Die weigert gewoon mee te bewegen! De overheid weet dit dus ook gewoon al jaren, maar doet er gewoon niks aan. Echt gewoon helemaal niets!

Word wakker mensen!

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:59
- viel in herhaling.

[ Voor 94% gewijzigd door Lord Anubis op 01-04-2025 09:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

mhr-zip schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:05:
[...]

Het is natuurlijk makkelijk om de zonnepanelen hiervan de schuld te geven, maar het echte probleem is hierin dus de zon hé.
Die weigert gewoon mee te bewegen! De overheid weet dit dus ook gewoon al jaren, maar doet er gewoon niks aan. Echt gewoon helemaal niets!

Word wakker mensen!
Het andere is, dat de zon 's nachts niet zou schijnen, maar dat is helemaal niet waar !!!

Als we het goed organiseren heeft iedereen de hele dag voldoende opbrengst uit de zon :+

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor belangstellenden en gebruikers van DAO is er hier op got een topic geopend, waar mensen hun vragen en ervaringen met DAO kwijt kunnen: KC27 in "Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO"

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lord Anubis
Dank voor de plus 1. ;) ga ik vaker doen bij het nieuws, krijg dan tenminste puntjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
Lord Anubis schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:39:
[...]

Dank voor de plus 1. ;) ga ik vaker doen bij het nieuws, krijg dan tenminste puntjes.
De plusjes vliegen om mijn oren. Ik word een gelukkige vrouw of man of xje!!!🥳

Ik wil jullie rijkelijk belonen met +++ maar dan krijg ik Bor achter me aan…..

[ Voor 17% gewijzigd door Lord Anubis op 01-04-2025 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:18

franssie

Save the albatross

PeteSplit schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:19:
[...]

Het andere is, dat de zon 's nachts niet zou schijnen, maar dat is helemaal niet waar !!!

Als we het goed organiseren heeft iedereen de hele dag voldoende opbrengst uit de zon :+
Daar zit zelfs een kern van waarheid in. Met een wereldwijd grid zou je stroom wereldwijd kunnen distribueren, niet haalbaar zonder supergeleiding bij kamertemperaturen maar toch.
Zo heb ik wel eens zitten rekenen en om NOM te kunnen met accu's zou ik veel dichter bij de evenaar moeten gaan wonen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Ook wij kijken naar dynamisch, huren een woning, 10 zonnepanelen erop,zijn geen grote verbruikers, maar vanwege teruglever kosten .. in verhouding is vast met alles wat we nu weten duurder, sterker nog, met een nieuw contract zijn we maar 15 euro goedkoper uit inc de welkom bonus tov ons huidige contract zonder de panelen, daar schrok ik toch wel van.
Al kan het natuurlijk snel veranderen maar dynamisch daarin lijken we wel voor vandaag althans 40 euro per maand voordeliger uit te zijn.

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:49
Je kunt het een tijdje proberen en je weet het. Straks in de zomer zie je weer of het wat is.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:28
jojost1 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Wordt gewoon meegenomen in het bedrag bij teruglevering (die XXct onder kWh). De zonnebonus staat wel los op de factuur zeggen ze.
Ik heb er vandaag nog niets van gezien. De hele dag is het getoonde tarief voor teruglevering simpelweg gelijk geweest aan wat het hiervoor was, dus EPEX prijs + inkoopvergoeding + BTW, althans bij mij dan.

Ik gebruik al heel lang Home Assistant met prijssensoren in het Energy Dashboard. Dat is tot op heden altijd in lijn geweest met de getoonde tarieven in de ZP app, tot minimaal 3 decimalen nauwkeurig.

Ik heb sinds vandaag de Zonnebonus voor export opgenomen in de HA prijssensor en nu krijg ik de tarieven niet meer overeenstemmend, tenzij ik de Zonnebonus simpelweg niet meereken. Dan klopt t weer vrijwel exact.

Ik moet dus concluderen dat de bonus (nog) niet actief is, of dat er nog iets in de app speelt waardoor het daar nog niet getoond wordt, of dat het toch alleen op de factuur vermeld wordt.

Of dat het stiekem toch een 1 aprilgrap is ;)

Time will tell...

[ Voor 3% gewijzigd door Gameboy op 01-04-2025 20:33 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Ik heb een Homey Pro 2023 en wil kijken of een dynamisch energiecontract mij voordeel oplevert ten opzichte van een vast contract.
Graag wil ik per dag en per maand het voordeel of nadeel berekenen op basis van mijn huidige verbruik, in bedragen en/of grafisch.

Ik heb een Homewizard P1 die de stroom per 5 minuten logt en ik weet van het bestaan van Power by the hour af. Ik weet dat er tarieven met en zonder belastingen zijn, maar wil graag appels met appels vergelijken.

Graag ontvang ik een aantal tips hoe dit aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

NielsvdBeek schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:06:
Je kunt het een tijdje proberen en je weet het. Straks in de zomer zie je weer of het wat is.
Nee zo werkt het nu juist niet. Je weet tenslotte niet wat de prijzen gaan doen. dat is speculeren.
Zo kun je beleggen ook 'niet even proberen' en dan een conclusie trekken.

Wat je wel kunt testen is of het idee van dynamische prijzen en daar naar handelen iets is dat je ligt/wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:45
@Gameboy In de app heb je een link in de notificaties, onder aan het aan de blog , de onderste van de veelgestelde vragen.

"Je live energierekening us inclusief de 10% bonus.
Ook jouw gemiddelde kWh-tarief voor afname is incl de bonus. de uurprijzen die je ziet in de app, zijn de prijzen voor afname van stroom, dus zonder 10% bonus."

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Domba schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:13:
@Gameboy In de app heb je een link in de notificaties, onder aan het aan de blog , de onderste van de veelgestelde vragen.

Ook jouw gemiddelde kWh-tarief voor afname is incl de bonus. de uurprijzen die je ziet in de app, zijn de prijzen voor afname van stroom, dus zonder 10% bonus."
Als het op een factuur te zetten is straks dan had dit ook duidelijk in de app gekunnen toch of ben ik nu....... |:(

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:49
de Peer schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:08:
[...]

Nee zo werkt het nu juist niet. Je weet tenslotte niet wat de prijzen gaan doen. dat is speculeren.
Zo kun je beleggen ook 'niet even proberen' en dan een conclusie trekken.

Wat je wel kunt testen is of het idee van dynamische prijzen en daar naar handelen iets is dat je ligt/wilt.
Maandelijks kun je opzeggen en alsnog weer vast kiezen. Lijkt mij prima mogelijk om ervaring op te doen.

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

NielsvdBeek schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:28:
[...]

Maandelijks kun je opzeggen en alsnog weer vast kiezen. Lijkt mij prima mogelijk om ervaring op te doen.
Dat wel. Maar de prijsontwikkeling kun je niet uitproberen. Dat was mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:35:
[...]

Dat wel. Maar de prijsontwikkeling kun je niet uitproberen. Dat was mijn punt.
De prijs overkomt je iedere dag. Het is dan de vraag hoe je ermee omgaat.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Domba schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:13:

Ja, die had ik gezien. Maar dat klopt dus niet, of niet alles.

Het overzicht, dus het diagram met uurprijzen (voor afname) klopt wel, maar het gerealiseerde tarief en het totaal van de periode niet. De live energierekening op het tweede tabblad dus.

Alleen zonder de bonus mee te nemen kom ik op diezelfde getallen uit ..

[ Voor 16% gewijzigd door Gameboy op 01-04-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Gameboy schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:01:
[...]

Ja, die had ik gezien. Maar dat klopt dus niet, of niet alles.

Het overzicht, dus het diagram met uurprijzen (voor afname) klopt wel, maar het gerealiseerde tarief en het totaal van de periode niet. De live energierekening op het tweede tabblad dus.

Alleen zonder de bonus mee te nemen kom ik op diezelfde getallen uit ..
Ik heb er nog niet aangerekend.
Ik heb een screenshot gemaakt en wacht voor ik er tijd in steek tot morgen 2 april als ze de kwartierstanden van netbeheerder binnen hebben.
Met thuisaccu doe ik aan uitgestelde teruglevering op de duurste uurtjes.
7-8 & 19-21u waarbij zonopgang 7:14 en ondergang 20:09 was vandaag

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:35
Devke schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:24:
[...]

Als het op een factuur te zetten is straks dan had dit ook duidelijk in de app gekunnen toch of ben ik nu....... |:(
Het staat toch uitgelegd in dat antwoord: die prijzen in de grafiek gelden voor afname van stroom en dat is exclusief de bonus. Niet iedereen heeft PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
bilgy_no1 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:35:
[...]

Het staat toch uitgelegd in dat antwoord: die prijzen in de grafiek gelden voor afname van stroom en dat is exclusief de bonus. Niet iedereen heeft PV.
Klopt dat niet iedereen PV heeft. Ik houd gewoon van transparancy en heb graag inzicht in bijvoorbeeld de opgebouwde bonus (al zal het gerommel in de marge zijn). Maar goed we gaan het zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
bilgy_no1 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 08:35:
[...]

Het diagram met de uurprijzen op het eerste tabblad (groene blaadje in de ZP app) is inderdaad zonder de bonus, want dat zijn de gewone EPEX prijzen inclusief inkoopvergoeding en BTW, zoals die voor iedereen gelden, ook zonder PV en/of teruglevering. Daar is niets onduidelijks aan.

Echter, in de toelichting van ZP zelf staat vermeld dat je in je "live energierekening", het tweede tabblad met het bliksem-symbool, het tarief voor teruglevering inclusief de 10% bonus zou moeten zien. Goed, ze maken daar nog de fout om daar ook "afname" te noemen, terwijl dat evident niet kan kloppen...

Uit de tekst die nu (2025-04-02) live staat op https://www.zonneplan.nl/energie/zonnebonus (bij veelgestelde vragen en dan de laatste vraag "Zie ik in de app de prijzen inclusief zonnebonus?"):
Je live energierekening is inclusief de 10% bonus. Ook jouw gemiddelde kWh-tarief voor afname is inclusief de bonus.
Dit zou in mijn beleving moeten betekenen dat je het gerealiseerde gemiddelde tarief voor teruglevering (niet afname zoals in de tekst staat), en het totaalbedrag van de geselecteerde periode inclusief de 10% bonus zou moeten worden weergegeven.

Echter, ik moet vaststellen dat dat nu nog niet het geval is, in ieder geval heel de dag op 1 april (nog?) niet.

De getoonde getallen in mijn live energierekening zijn de hele dag alleen te reproduceren geweest vanuit mijn eigen data in HA, als ik de 10% bonus niet meereken. Die getallen zijn altijd zeer accuraat geweest, al zo lang ik dynamische energie afneem.

Ik reken dat elke maand na, en de berekening vanuit HA data klopt tot nu toe altijd met de getoonde tarieven in de ZP App, af en toe op een heel klein afrondingsverschil na, in de 4e decimaal.

Nu zit ik er gewoon 10% naast, en dat kan in mijn berekening alleen gebeuren als die 10% gewoon niet meegeteld wordt nog.

Ik houd het deze maand in de gaten, en kijk op de factuur van mei (over ca. 5 weken) wel hoe het daarop is vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04

koboy

Heb een idee voor een icon

Gameboy schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:31:
[...]

Het diagram met de uurprijzen op het eerste tabblad (groene blaadje in de ZP app) is inderdaad zonder de bonus, want dat zijn de gewone EPEX prijzen inclusief inkoopvergoeding en BTW, zoals die voor iedereen gelden, ook zonder PV en/of teruglevering. Daar is niets onduidelijks aan.

Echter, in de toelichting van ZP zelf staat vermeld dat je in je "live energierekening", het tweede tabblad met het bliksem-symbool, het tarief voor teruglevering inclusief de 10% bonus zou moeten zien. Goed, ze maken daar nog de fout om daar ook "afname" te noemen, terwijl dat evident niet kan kloppen...

Uit de tekst die nu (2025-04-02) live staat op https://www.zonneplan.nl/energie/zonnebonus (bij veelgestelde vragen en dan de laatste vraag "Zie ik in de app de prijzen inclusief zonnebonus?"):

[...]

Dit zou in mijn beleving moeten betekenen dat je het gerealiseerde gemiddelde tarief voor teruglevering (niet afname zoals in de tekst staat), en het totaalbedrag van de geselecteerde periode inclusief de 10% bonus zou moeten worden weergegeven.

Echter, ik moet vaststellen dat dat nu nog niet het geval is, in ieder geval heel de dag op 1 april (nog?) niet.

De getoonde getallen in mijn live energierekening zijn de hele dag alleen te reproduceren geweest vanuit mijn eigen data in HA, als ik de 10% bonus niet meereken. Die getallen zijn altijd zeer accuraat geweest, al zo lang ik dynamische energie afneem.

Ik reken dat elke maand na, en de berekening vanuit HA data klopt tot nu toe altijd met de getoonde tarieven in de ZP App, af en toe op een heel klein afrondingsverschil na, in de 4e decimaal.

Nu zit ik er gewoon 10% naast, en dat kan in mijn berekening alleen gebeuren als die 10% gewoon niet meegeteld wordt nog.

Ik houd het deze maand in de gaten, en kijk op de factuur van mei (over ca. 5 weken) wel hoe het daarop is vermeld.
Kan het zijn dat je een oudere versie van de app draait? Ikzelf kreeg gisteren Android versie 5.0.3 van 31 maart gepushed, maar wel pas toen ik de Play Store opende.....
Heb helaas nog niet de tarief info in HA staan om dingen na te rekenen.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
koboy schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:50:
[...]

Kan het zijn dat je een oudere versie van de app draait? Ikzelf kreeg gisteren Android versie 5.0.3 van 31 maart gepushed, maar wel pas toen ik de Play Store opende.....
Heb helaas nog niet de tarief info in HA staan om dingen na te rekenen.....
Ik heb sinds eind maart idd al de app versie 5.0.3 (3049). Voor zover ik kan nagaan, is dat de nieuwste versie nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:12

EmHaKa

harêuh

Gameboy schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:31:
[...]
Uit mijn kassabon van gisteren blijkt dat ik 2 cent moet betalen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPBFebPCmE2oG-BLZauk4zHH6yo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RApyirg7C6TKKpYZ3kl6XZ30.jpg?f=user_large
En de app zegt hetzelfde (sorry had eerst de belastingknop nog aan staan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZhQyhgCqEyspcdbt4SbuofY4Gs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KX37BdLwKzowhw2Vz6MYSU6a.png?f=user_large
Dus het is inderdaad nog niet verwerkt in de app, ondanks deze uitleg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bv1bqocLUhKwVNxAXXJOrbh8TE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9ClUuyEHKNMUX4xvpwhuM20z.png?f=user_large
Misschien toch een 1 april grap? :+

[ Voor 27% gewijzigd door EmHaKa op 02-04-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
EmHaKa schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:26:
[...]

Uit mijn kassabon van gisteren blijkt dat ik 2 cent moet betalen:
[Afbeelding]
En de app zegt hetzelfde (sorry had eerst de belastingknop nog aan staan)
[Afbeelding]
Dus het is inderdaad nog niet verwerkt in de app, ondanks deze uitleg:
[Afbeelding]
Interessant. Hoe houd je dat overzicht bij? Lees je iedere x meterstanden uit? Is dit al iets binnen HA?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

Devke schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:06:
[...]
Interessant. Hoe houd je dat overzicht bij? Lees je iedere x meterstanden uit? Is dit al iets binnen HA?
Dat werkt via mijn website die ik voor Tweakers heb gemaakt.
Met voorbeelden voor zowel HA als Domoticz in https://spotswitch.net/sources/
Alleen maakt de meerderheid van de Tweakers liever zelf iets dan van een ander...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
EmHaKa schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:15:
[...]

Dat werkt via mijn website die ik voor Tweakers heb gemaakt.
Met voorbeelden voor zowel HA als Domoticz in https://spotswitch.net/sources/
Alleen maakt de meerderheid van de Tweakers liever zelf iets dan van een ander...
Toevallig ook plannen i.c.m. Homey? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

DutchJudge schreef op woensdag 2 april 2025 @ 18:10:
[...]
Toevallig ook plannen i.c.m. Homey? _/-\o_
Ik verspreid mijn P1 data thuis met zo'n Smart Gateways kastje, en die is Homey compatible, dus moet
kunnen; als iemand dat wil maken (het CSV formaat staat in de handleiding PDF)
Maar ik heb al 4 domotica systemen draaien en Homey is niet gratis zoals o.a. HA en Domoticz, dus
ik ga het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC Boutiette
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hoi, ik heb dit topic doorgespit maar mijn vraag niet direct gevonden. Mocht dat wel al besproken zijn laat het even weten.

Ik woon in een tussenwoning met zonnepanelen en heb een redelijk teruglever overschot. Ik verbaas me er over dat op de prijsvergelijkingswebsites (gaslicht, consumentenbond) de dynamische aanbieders als goedkoopste uit de bus komen (na de nieuwe klantenbonus). Weet iemand hoe dit komt? Klopt dit? Volgens de topic start val ik in de categorie 'hoge TLV' dus ik ben verbaasd.

Verbruik:
Bruto: 1600 kWh, 3000kWh opwek en 550m3
Netto (normaal / dal): 850 (305 / 545) kWh, 2350 (1655 / 695) kWh terugleveren en 550m3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
KC Boutiette schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:33:
Hoi, ik heb dit topic doorgespit maar mijn vraag niet direct gevonden. Mocht dat wel al besproken zijn laat het even weten.

Ik woon in een tussenwoning met zonnepanelen en heb een redelijk teruglever overschot. Ik verbaas me er over dat op de prijsvergelijkingswebsites (gaslicht, consumentenbond) de dynamische aanbieders als goedkoopste uit de bus komen (na de nieuwe klantenbonus). Weet iemand hoe dit komt? Klopt dit? Volgens de topic start val ik in de categorie 'hoge TLV' dus ik ben verbaasd.

Verbruik:
Bruto: 1600 kWh, 3000kWh terugleveren en 550m3
Netto (normaal / dal): 850 (305 / 545) kWh, 2350 (1655 / 695) kWh opwek en 550m3
Iets algemener, bij dynamisch contract verschuift het risico van marktprijs veranderingen naar je als klant en kan de dynamische energieleverancier met een kleinere opslag werken, als ook dat diverse niet veel winst willen maken op de kWh's maar met andere diensten of producten die ze ook verkopen.

In basis de marktprijs plus opslag is zowel de leverprijs als terug leverprijs (niet alle, zie topic start) en wisselt die nu nog per uur en staat die niet vast voor meerdere maanden met een prijszekerheid en de energieleverancier het risico draagt van de teruggeleverde kWh's bij lage of negatieve marktprijs te ontvangen terwijl afname door klant kan zijn bij een hoge marktprijs en in het tarief en terugleverkosten verwerkt.
Bij dynamisch als er ontwikkelingen zijn waardoor marktprijs stijgt heb je daar als eerste mee te maken, maar als deze weer daalt ben je ook de eerste die er voordeel van heeft.
Een vast/variabel contract energieleverancier verwerkt dat pas bij eerst volgende tarief aanpassing met een marge voor dit risico.

Voor dynamisch is er een voorgeschreven rekenmethode die voor vergelijk moet gebruikt worden, maar in praktijk heb je te maken de werkelijke marktprijs en die is lastig exact vooruit te voorspellen.
En hierbij geldt resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Houdt wel rekening mee dat bij dynamisch inmiddels de verwachting is dat er 400-600 uur per jaar negatieve marktprijs uren zijn.
(de day ahead, intraday gaan 11 juni over op per kwartier en vraag is of alle dynamische energieleverancier ook overgaan of enkele nog tijdje op per uur blijven, kwartierprijzen wordt nog onrustiger )
Negatieve marktprijs uren heb je bij veel zon voornamelijk tussen 11-16 uur op werkdagen en het weekend vaak als er minder verbruikvraag is, als ook bij veel wind in de winter voornamelijk in de nacht als er minder verbruik is.

Hoe dat uitpakt met meer PV opwek dan verbruik weet ik niet, andere hier hebben daar ervaring mee.

Ik kan daar niets over te zeggen, daar ik een wat grotere thuisaccu heb en de negatieve uren kan overbruggen, door opslaan in de accu en op later moment teruglever.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1
KC Boutiette schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:33:

Verbruik:
Bruto: 1600 kWh, 3000kWh terugleveren en 550m3
Netto (normaal / dal): 850 (305 / 545) kWh, 2350 (1655 / 695) kWh opwek en 550m3
De tabel in de topic start is verouderd. Het staat er ook onder dat hij is opgesteld in 2022 toen er nog hoge TLV kon worden verkregen bij sommige vaste leveranciers. Daarnaast zijn inmiddels alle vaste leveranciers overgestapt op een of andere vorm van een terugleverboete.

Ik geloof dat een 'modelcontract' nog een optie kan zijn als je opwekking en verbruik ongeveer in balans zijn. Dat zou je in het 'goedkope stroom' topic (zie verderop in de topic start) kunnen checken.

Maar goed, jij hebt een overschot. Met de terugleverboetes krijg je effectief zeer weinig voor je overschot bij een vaste leverancier. Bij dynamisch krijg je de marktprijs van het moment van opwekken.

Het helpt als je meer verbruik kunt sturen naar de de goedkoopste en vooral de negatieve momenten. Als je op die momenten een EV kunt opladen is dat ideaal: effectief krijg je geld toe om te laden en je voorkomt dat je moet betalen voor het terugleveren op dat moment. En je bespaart geld wat je anders uitgeeft aan de pomp. Alternatief zoiets als een flinke warmtepompboiler laten draaien op die momenten, maar zoveel verbruikt dat niet.

Als achtervang helpt het als je kunt regelen dat de panelen uitschakelen bij negatieve prijzen (tot aan je jaarverbruik een negatieve prijs incl energiebelasting, bij meeropwekking uitschakelen bij een negatieve kale marktprijs).

Tot slot kun je een thuisbatterij overwegen: productie van de dag opslaan en later gebruiken wanneer de tarieven hoog zijn. Of dan juist terugleveren.

Al met al is dan de kans groot dat je met een dynamisch contract nog wel iets meer krijgt voor wat je teruglevert dan bij een vast contract. Daar staat tegenover dat je op je verbruikte stroom iets meer risico op fluctuatie hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
EmHaKa schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:26:
[...]

Nou, tot nu toe (vandaag 14:00 uur), lijkt het sinds vandaag (03 april) wel goed getoond te worden in de ZP app.

De data uit HA (inclusief 10% bonus) en het getoonde tarief in de app komen nu weer keurig overeen!

Mogelijk is het dan toch echt waar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Gameboy schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:08:
[...]

Nou, tot nu toe (vandaag 14:00 uur), lijkt het sinds vandaag (03 april) wel goed getoond te worden in de ZP app.

De data uit HA (inclusief 10% bonus) en het getoonde tarief in de app komen nu weer keurig overeen!

Hoe maak jij het verschil inzichtelijk? Wat heb je gebouwd in HA als ik vragen mag? Je mag evt DM sturen hoor mocht het te ver offtopic gaan hier

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gameboy
Devke schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:14:
[...]

Hoe maak jij het verschil inzichtelijk? Wat heb je gebouwd in HA als ik vragen mag? Je mag evt DM sturen hoor mocht het te ver offtopic gaan hier
Ik denk dat dit niet echt off-topic is? Het gaat over de dynamische day-ahead prijzen van een specifieke leverancier. ;)

Ik heb in HA een setje helpers gemaakt om de diverse prijscomponenten inzichtelijk te maken, door deze op een dashboard card te tonen. Dat zijn er meerdere, maar de meest relevante heb ik als volgt genoemd:

"Energy price grand total": EPEX prijs + inkoopvergoeding + Energiebelasting + BTW (geen Zonnebonus, deze sensor gebruik ik voor de prijs voor de import van het net).
"Energy price with handling": EPEX prijs + inkoopvergoeding + Zonnebonus (deze sensor gebruik ik voor de export naar het net).

Dit is allemaal al ingericht voor de situatie na/zonder saldering. Ik reken dus voor import nu al de volledige prijs. Dat is niet nodig, maar vind ik zelf gewoon prettig. In principe betaal ik helemaal geen Energiebelasting, omdat ik nu nog een heel ruim export-overschot heb. Het geeft me een gevoel voor de situatie na saldering.

Anyway, de template die ik gebruik voor het bepalen van de exportprijs incl. Zonnebonus is:

code:
1
2
3
4
5
{%- set base_price = states('sensor.energy_price_epex')|float(0) + states('input_number.energy_price_handling')|float(0) %}
{%- set bonus_price_factor = (base_price > 0)|bool(true) %}
{%- set bonus_sun_factor = (states('sun.sun') == 'above_horizon')|bool(false) %}
{%- set bonus_factor = bonus_price_factor * bonus_sun_factor * states('input_number.zonneplan_zonnebonus')|int(0) * 0.01 %}
{{ (base_price * (1 + bonus_factor))|float(0)|round(5) }}

'sensor.energy_price_epex' komt uit de Nordpool integratie. Die heb ik aan deze helper sensor geknoopt, voor als ik ooit een andere integratie gebruik. Dan hoef ik alleen die ene koppeling te wijzigen, in plaats van alle losse templates die daar gebruik van maken ;)

'input_number.energy_price_handling' is een helper waarmee ik de hoogte van de inkoopvergoeding kan opgeven. Die is bij ZP nu 0,0165 €/kWh (ex. btw)

'input_number.zonneplan_zonnebonus' is een helper waarmee ik het Zonnebonus percentage opgeef. Die is nu 10%.

De "base_price" is simpelweg de EPEX prijs + inkoopvergoeding. Wanneer zowel die 'base_price' positief is, alsook de 'sun' 'above_horizon' is, dan wordt de Zonnebonusfactor bij die base_price opgeteld, en wordt de "Energy price with handling" dus 10% hoger.

HomeAssistant berekent zelf de opbrengst van de export met die prijssensor, en geeft een totaal op het Energy Dashboard.

Als ik het totaalbedrag deel door de totale export, dan heb ik het gemiddelde tarief van die export. Dat is een prijs excl. BTW, terwijl ZP inclusief BTW weergeeft in de app (ook als je Energiebelasting uitgevinkt hebt in de app).

Gisteren en eergisteren kwam ik alleen op de getallen in de app uit als ik dat gemiddelde tarief uit HA berekend, eerst door 1,1 deelde, en vervolgens met 1,21 vermenigvuldigde (BTW).

Vanaf vandaag klopt het getal al meteen als ik de berekening met de getallen uit HA vermenigvuldig met 1,21 voor de BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Gameboy schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:08:
[...]

Verhip, 28ct zonnebonus voor 1 april volgens de app nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Domba schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:05:
[...]

Verhip, 28ct zonnebonus voor 1 april volgens de app nu.
Vlgs de zonneplan app? En zoja waar zie je het staan. Ik zie het niet. Screen?

[ Voor 12% gewijzigd door Devke op 03-04-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
De chatbot zegt:
je kunt wel inzicht krijgen in je opbrengsten en vergoedingen via het ‘zonnetje’ tabblad in de Zonneplan app.

Maar waar is dat?

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
geert1992 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:29:
De chatbot zegt:
je kunt wel inzicht krijgen in je opbrengsten en vergoedingen via het ‘zonnetje’ tabblad in de Zonneplan app.

Maar waar is dat?
klopt, moet je wel een omvormer van zonneplan hebben. Aldus Kiki. Dan vind ik het nog vaag. Het zou toch in de dagopbrengst erbij opgeteld zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 03-04-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
geert1992 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:29:
De chatbot zegt:

Maar waar is dat?
Dat is het derde tabje bij mij. Maar ik heb daar geen Zonnebonus, alleen nog maar getallen van Powerplay opbrengsten...

Het voelt alsof de app nog niet helemaal doorgetest is met alle mogelijk permutaties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Gameboy schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:32:
[...]

Dat is het derde tabje bij mij. Maar ik heb daar geen Zonnebonus, alleen nog maar getallen van Powerplay opbrengsten...

Het voelt alsof de app nog niet helemaal doorgetest is met alle mogelijk permutaties ;)
jij hebt dus of een omvormer van Zonneplan / en of Nexus? Hier zie ik ook 3 tabjes. Jij denk ik 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa

EmHaKa

harêuh

Is het iemand al opgevallen dat de Entsoe API deze week steeds later de prijzen van de volgende dag geeft?
Nu nog niet de prijzen van morgen en gisteren ook pas om 18 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Devke schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:35:
[...]

jij hebt dus of een omvormer van Zonneplan / en of Nexus? Hier zie ik ook 3 tabjes. Jij denk ik 4
Ja, ik heb een omvormer van Zonneplan, en nee, ik heb niet 4 tabjes (ik heb geen gas) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
EmHaKa schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:44:
Is het iemand al opgevallen dat de Entsoe API deze week steeds later de prijzen van de volgende dag geeft?
Nu nog niet de prijzen van morgen en gisteren ook pas om 18 uur.
Heb ik ook gemerkt, de app die ik gebruik (Utility Radar) moest zelfs een tweede fallback inbouwen omdat
ENTSOE telkens faalt. ENTSOE geeft ook minder dan 24 prijzen terug wanneer twee uren exact dezelfde prijs hebben, dat komt stiekem ook best vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Gameboy schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:58:
[...]

Ja, ik heb een omvormer van Zonneplan, en nee, ik heb niet 4 tabjes (ik heb geen gas) ;)
ik heb ook geen gas maar wel het tabje :O . Geen omvormer van ze voor de duidelijkheid. Ook de nexus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Devke schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:13:
[...]

Vlgs de zonneplan app? En zoja waar zie je het staan. Ik zie het niet. Screen?
Ik zie een ander bedrag en tarief in de app, dan wat ik had, als ook ik nog een screenshot had gemaakt, om er pas tijd in te steken als zonneplan ook kwartierdata van netbeheer had ontvangen de dag erna.
Per kwartier omdat ik ook voor en na zonsondergang teruglever vanuit thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Devke schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:07:
[...]

ik heb ook geen gas maar wel het tabje :O . Geen omvormer van ze voor de duidelijkheid. Ook de nexus niet.
Gas kan je geloof ik in instelling uitzetten,
Ik heb alleen bladje en de bliksem in de app, als je dat bedoelt met tabs.
Al tijd geen gas meer ergens 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Zonneplan is in elk geval stevig aan de app aan het knutselen. Vandaag weer een update (5.0.4), en wellicht dat er dingen gefaseerd bij de klanten aangezet worden. Ik (geen Zonneplan PV) zie in elk geval nog niet de zonnebonus.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
De zonnebonus wordt idd verwerkt in het eindbedrag. Ik heb gisteravond het eindbedrag opgeschreven van de dag. Ik draai NOM met een batterij dus op een bepaald moment zijn er geen updates meer in de getallen behalve een flatliner in de grafiek. Ik stond toen op 90 ct in de min (dus retour van Zonneplan). Ik zie dat deze nu op 96 cent staat. Helaas geen screen van gisteren in bezit anders had ik het kunnen laten zien. De dag ervoor 3 ct. 9 ct dus in 2 dagen. Ach bijna 1 kWh stroom voor niets :9 >:)

Edit : Het wordt in de terug levering verwerkt. Voorkeur zou een extra veldje zijn. Net zoals ze bij de Nexus doen met de dagopbrengst. Loskoppelen.

[ Voor 21% gewijzigd door Devke op 03-04-2025 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Devke schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:21:
Edit : Het wordt in de terug levering verwerkt. Voorkeur zou een extra veldje zijn. Net zoals ze bij de Nexus doen met de dagopbrengst. Loskoppelen.
Zeker handig.
Als ook in de API mag of start/eindtijd wanneer de zonnebonus actief is, zon op/ondergang is alleen in NL al 4-5 minuten verschillend afhankelijke waar in Nederland,

Is nu beetje complexe reken puzzel voor de afronding met tot 17kW (~1kWh per 4 minuten) uitgestelde teruglevering, voor en na zons op- & ondergang.
Meest logische zou zijn per kwartier daar ze van directe teruglevering uitgaan en niet uitgestelde, dan is alleen enkel van belang welke locatie in Nederland ze kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybertroy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 22:57
Ik zie gekke zaken in mijn app van Next Energy (NE), kan iemand dit verklaren? Want ik kan het niet, ik denk dat het niet klopt. Maar probeer het tegendeel maar eens te bewijzen, NE praat steeds over de eindafrekening. Maar dat is mij veel te ver weg!

Hier mijn casus:
Datum: 02-04-2025 (gisteren in de plaatjes)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3KMOXy4lrDOU2VQmGU2Vq_LYVc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Q13ozrAszc42QZXbvKIFJLl5.png?f=user_large
De prijs om 13:00u was € +0,08 per kWh. Dus als ik wel stroom zou afnemen dan moet ik dit bedrag per kWh betalen.

Verbruik volgens de app Next Energy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_zGo-tQyk-xdFK-F3DJpXCLvhA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5lpK1AsudBaUWyxvp0YnMR10.png?f=user_large

Eigen meeting bevestigt dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgBHBrgv_1GLccdORMB80YNOVR0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oGgEI1Geq5aurXaoWJHZDqKB.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ekzd7AtHfq67WxKmc9Mb85D3KMg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EfKqit7xtqd1wMuPiB6BAH4i.png?f=user_large

Tussen 12u en 13u een terug levering van -3,356kWh en tussen 13u en14u een terug levering van -5,110 kWh. Ook hier kan je zien dat er GEEN stroom wordt gebruikt, dit kan je zien bij “Verbruik hoog”.

Ik heb dus geen stroom afgenomen want ik wekte zelf genoeg op om in huis hier gebruik van te maken. Nu kijk ik op de rekening en dan schrik ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkVE5ix-iSCMsC_OnRFdS5AYRmc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pwzubdAX4b7ERWPFjIzrwgCQ.png?f=user_large

Ik moet opeens om 13u €0,41 per kWh betalen. Ik moet zelfs € 5,03 voor die dag betalen, wat overigens logisch is want ik heb wel degelijk verbruik gehad, want de 15,98kWh verbruik klopt helemaal.
Nergens kan ik mijn opgewekte stroom terugvinden, ik moet zelfs betalen op de momenten dat ik uren terug lever zonder verbruik van stroom van het net.

Ik hoop dat iemand dit kan verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door geert1992 op 03-04-2025 20:23 ]

Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Domba schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:21:
[...]

Zeker handig.
Als ook in de API mag of start/eindtijd wanneer de zonnebonus actief is, zon op/ondergang is alleen in NL al 4-5 minuten verschillend afhankelijke waar in Nederland,

Is nu beetje complexe reken puzzel voor de afronding met tot 17kW (~1kWh per 4 minuten) uitgestelde teruglevering, voor en na zons op- & ondergang.
Meest logische zou zijn per kwartier daar ze van directe teruglevering uitgaan en niet uitgestelde, dan is alleen enkel van belang welke locatie in Nederland ze kiezen.
Flink terugleveren accepteren ze ook? Hoogste tarief dan pakken voor zonsondergang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gameboy
Cybertroy schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:22:

Ik hoop dat iemand dit kan verklaren.
Je levert terug met negatieve (kale) prijzen. Dan moet je dus betalen voor je stroom die je exporteert.

De grafiek toont prijzen inclusief Energiebelasting, maar voor je export ontvang je die niet. Voor export moet je dus rekenen met de kale tarieven, zonder Energiebelasting.

Bij Next Energy *betaal* je bij export ook nog eens een handling fee! Dus je daadwerkelijke prijs voor export is nog *lager* dan de EPEX prijs bij hen...

Voor die 5 kWh die je hebt geleverd, heb je dan ongeveer 8 ct/kWh moeten betalen, want dat was 0,41 euro in dat uur.

Lijkt allemaal te kloppen hoor!

P.S.: Aan je getallen te zien doe ik een snelle aanname dat je behoorlijk veel PV stroom exporteert, dus ik zou heeeel snel weggaan bij Next Energy. Daar moet je dus extra betalen voor je export, oftewel je krijgt een extra laag tarief voor je PV export...

Er zijn andere dynamische leveranciers die je voor je export ook gewoon de reguliere inkoopvergoeding uitkeren, zoals het hoort, naar mijn mening.

Zonneplan geeft nu zelfs 10% extra voor je PV export, *en* de BTW. En anders is er bijvoorbeeld Tibber, ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 22:06
Goedenavond,

Ik probeer in Home Assistant de prijzen van Tibber te krijgen.

Ik heb nog geen actief Tibber abonnement / kan de integratie van Tibber nog niet gebruiken. - maar ze staan wel in mijn top 3 om binnenkort een nieuw abbonnement af te sluiten.

Ik probeer dit nu via NordPool. Maar kan de juiste configuratie van de sensor niet vinden.

Mijn huidige sensor is:
{{ ((states('sensor.nord_pool_nl_current_price') | float(0) + 0.17767 ) * 1.21 ) | round(2) }}

Als entity van Nordpool:
sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021

Via de sensor kom ik dan uit op 20,5 cent.
En in de tibber app (als gast) 31 cent.

Wat doe ik verkeerd? (Tijd: Donderdag 3 april. 21.05)

[ Voor 5% gewijzigd door MartinMid op 03-04-2025 21:08 ]

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
MartinMid schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:05:
Goedenavond,

Ik probeer in Home Assistant de prijzen van Tibber te krijgen.

Ik heb nog geen actief Tibber abonnement / kan de integratie van Tibber nog niet gebruiken. - maar ze staan wel in mijn top 3 om binnenkort een nieuw abbonnement af te sluiten.

Ik probeer dit nu via NordPool. Maar kan de juiste configuratie van de sensor niet vinden.

Mijn huidige sensor is:
{{ ((states('sensor.nord_pool_nl_current_price') | float(0) + 0.17767 ) * 1.21 ) | round(2) }}

Via de sensor kom ik dan uit op 20,5 cent.
En in de tibber app (als gast) 31 cent.

Wat doe ik verkeerd? (Tijd: Donderdag 3 april. 21.05)
Wat is dat getal 0.17767? Waar komt die waarde vandaan? Ik herken het niet in ieder geval.

De dynamische prijsopbouw is:

EPEX day-ahead prijs +
inkoopvergoeding leverancier (0,0205 €/kWh bij Tibber, excl. BTW) +
Energiebelasting (0,10154 €/kWh, excl. BTW)

En dat allemaal opgeteld maal 1,21 voor de prijs incl. BTW.

De correcte berekening zou dan moeten zijn:

code:
1
{{ (states('sensor.nordpool_nl_current_price')|float(0) + 0.0205 + 0.10154) * 1.21 }}

Denk ook aan het weghalen van de underscore ("_") in de naam van de sensor, de Nordpool integratie heeft entities met namen die "nordpool" als 1 woord aan elkaar hebben... ;)

Gelukkig is de template engine van HA slim, als je begint met typen, wordt de naam van de sensor aangevuld met de eerste/beste match.

[ Voor 4% gewijzigd door Gameboy op 03-04-2025 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Devke schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:25:
[...]

Flink terugleveren accepteren ze ook? Hoogste tarief dan pakken voor zonsondergang.
Ja, ik krijg ook zonnebonus.

Is nu data verzamelen, hoe precies ze dat rekenen,
Gewoonlijk ~30kWh in April over 2 hoogste uren in de avond en duurste 1-2 uren in ochtend verdeelt (accu legen voor nieuwe dag),
Waarschijnlijk heeft zaterdag geen ochtend piek dan alles vrijdagavond in 2 uurtjes,
19-20u is DAH-prijs kaal 0.7ct/kWh lager en met zonnebonus 0.7ct hoger dan 20-21 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 22:06
Gameboy schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:14:
[...]

Wat is dat getal 0.17767? Waar komt die waarde vandaan? Ik herken het niet in ieder geval.

De dynamische prijsopbouw is:

EPEX day-ahead prijs +
inkoopvergoeding leverancier (0,0205 €/kWh bij Tibber, excl. BTW) +
Energiebelasting (0,10154 €/kWh, excl. BTW)

En dat allemaal opgeteld maal 1,21 voor de prijs incl. BTW.

De correcte berekening zou dan moeten zijn:

code:
1
{{ (states('sensor.nordpool_nl_current_price')|float(0) + 0.0205 + 0.10154) * 1.21 }}

Denk ook aan het weghalen van de underscore ("_") in de naam van de sensor, de Nordpool integratie heeft entities met namen die "nordpool" als 1 woord aan elkaar hebben... ;)

Gelukkig is de template engine van HA slim, als je begint met typen, wordt de naam van de sensor aangevuld met de eerste/beste match.
@Gameboy er zit wel meer fout denk ik.

Als ik ga typen bij de sensor, krijg ik alleen deze {{ ((states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021') | float(0) + 0.0205 + 0.10154 ) * 1.21 ) | round(2) }} (Die andere was een copy/paste.

Ik ga nog wat verder zoeken naar de Nordpool integratie.

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
MartinMid schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:27:
[...]

@Gameboy er zit wel meer fout denk ik.

Als ik ga typen bij de sensor, krijg ik alleen deze {{ ((states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021') | float(0) + 0.0205 + 0.10154 ) * 1.21 ) | round(2) }} (Die andere was een copy/paste.

Ik ga nog wat verder zoeken naar de Nordpool integratie.
Ah kijk, je had niet de goede sensor-naam, dat verklaart al een boel ;)

Verder is die Nordpool sensor-naam een samenstelling van enkele parameters die je opgeeft bij het aanmaken van die sensor. Jij hebt zo te zien gekozen voor 3 decimalen ("_3_"), en inclusief 21% BTW ("_021") voor je kale prijs.

Dat lijkt me niet handig als je zelf de prijs wilt berekenen, je kunt denk ik beter geen BTW kiezen, en dan 4 of 5 decimalen. Dan krijg je een sensor-naam die eerder op "nordpool_kwh_eur_4_10_0" lijkt...Dat is dan de EPEX prijs zonder BTW...

Of, je houdt deze sensor-prijs buiten de BTW opslag:

code:
1
 {{ (states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021')|float(0) + (0.0205 + 0.10154) * 1.21)|round(2) }}

Dan ben je er ook ;)

Succes!

[ Voor 10% gewijzigd door Gameboy op 03-04-2025 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybertroy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 22:57
Gameboy schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:04:
[...]

Je levert terug met negatieve (kale) prijzen. Dan moet je dus betalen voor je stroom die je exporteert.

De grafiek toont prijzen inclusief Energiebelasting, maar voor je export ontvang je die niet. Voor export moet je dus rekenen met de kale tarieven, zonder Energiebelasting.

Bij Next Energy *betaal* je bij export ook nog eens een handling fee! Dus je daadwerkelijke prijs voor export is nog *lager* dan de EPEX prijs bij hen...

Voor die 5 kWh die je hebt geleverd, heb je dan ongeveer 8 ct/kWh moeten betalen, want dat was 0,41 euro in dat uur.

Lijkt allemaal te kloppen hoor!

P.S.: Aan je getallen te zien doe ik een snelle aanname dat je behoorlijk veel PV stroom exporteert, dus ik zou heeeel snel weggaan bij Next Energy. Daar moet je dus extra betalen voor je export, oftewel je krijgt een extra laag tarief voor je PV export...

Er zijn andere dynamische leveranciers die je voor je export ook gewoon de reguliere inkoopvergoeding uitkeren, zoals het hoort, naar mijn mening.

Zonneplan geeft nu zelfs 10% extra voor je PV export, *en* de BTW. En anders is er bijvoorbeeld Tibber, ook prima.
Dank voor je reactie en je uitleg, ik was er al een beetje bang voor!
Met gierende banden weg bij deze gasten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:19

knakworst

Get more sats!

De kale prijzen zijn weer mooi een paar centjes negatief morgenmiddag.

Volgens de oxygent wordt het zondag nog goedkoper.
https://energie.theoxygent.nl/

Ik vraag het mij af, in Nederland wordt het een stukje kouder. Maar ik hoop dat ze gelijk hebben.

Oh ja, en met dank aan de handelsoorlog, daalt de gasprijs als een raket. Immers, China zal geen LNG van de VS kopen met een tarief van 34%. Dus dan kunnen wij dat doen met een tarief van 'maar' 20%.

[ Voor 28% gewijzigd door knakworst op 04-04-2025 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:36
Ik voorspel dat het komend weekend weer hard zal gaan met de posts hier. :9

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:37
knakworst schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:45:

Ik vraag het mij af, in Nederland wordt het een stukje kouder. Maar ik hoop dat ze gelijk hebben.

Oh ja, en met dank aan de handelsoorlog, daalt de gasprijs als een raket. Immers, China zal geen LNG van de VS kopen met een tarief van 34%. Dus dan kunnen wij dat doen met een tarief van 'maar' 20%.
In het algemeen doen zonnepanelen het toch beter als het kouder is? Even snel van Google geplukt:

De ideale temperatuur voor een zonnepaneel is bepaald op 25 graden. Voor elke graad daarboven, is de opbrengst van het zonnepaneel 0,3% lager. De temperatuur van zonnepanelen in de zon loopt al snel op tot 20 tot 30 graden hoger dan de omgevingstemperatuur.

Verder zie ik inderdaad een 8% daling van de gasprijs vandaag. Nu weet ik dat de gasprijs en dynamische energieprijzen niet 1 op 1 gelinkt zijn, maar het zal toch wel iets van effect hebben in de komende periode.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:39
Ons vaste contract loop in oktober af, en ik houd al een tijdje de kWh-uurprijzen van Frank Energie in de gaten om te kijken of een dynamisch contract iets voor ons is. We hebben zonnepanelen, straks een Homewizard huisaccu, en Home Assistant voor wat slimmigheid, dus ik denk het wel :)

Maar nu merk ik dat het tijdstip waarop de tarieven voor de volgende dag verschijnen bij Frank Energie nogal variëren. Meestal staan ze er wel kort na 13:00, maar zoals nu bv (14:15) staan ze er nog niet. Gisteren was het ook al flink later.

Weet iemand hoe dat komt? Ik vind het aanvoelen alsof dat geen geautomatiseerd proces is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:36
JeroenH schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:15:
Ons vaste contract loop in oktober af, en ik houd al een tijdje de kWh-uurprijzen van Frank Energie in de gaten om te kijken of een dynamisch contract iets voor ons is. We hebben zonnepanelen, straks een Homewizard huisaccu, en Home Assistant voor wat slimmigheid, dus ik denk het wel :)

Maar nu merk ik dat het tijdstip waarop de tarieven voor de volgende dag verschijnen bij Frank Energie nogal variëren. Meestal staan ze er wel kort na 13:00, maar zoals nu bv (14:15) staan ze er nog niet. Gisteren was het ook al flink later.

Weet iemand hoe dat komt? Ik vind het aanvoelen alsof dat geen geautomatiseerd proces is.
De tarieven zijn al beschikbaar en zijn voor alle aanbieders gelijk. Enkel de opslag (en afhandeling van teruglevering) verschilt.
Het tijdstip waarop ze beschikbaar zijn verschilt van dag tot dag maar valt meestal wel binnen de window 12:45-13:15 zolang er geen rariteiten zijn.

Frank Energie zal/heeft dat ongetwijfeld wel geautomatiseerd. Mijn ervaring bij hun is al wel even geleden, maar toen hadden ze de automatisering op allerlei vlakken niet op orde.
Je zou ze een mailtje kunnen sturen. :P

Als ik het handmatig wil checken voordat het hier binnen gehengeld is (via Tibber en/of Entso-E) kijk ik altijd nog op de website van de/een vereniging van day ahead aanbieders. De daar getoonde data komt via EnergyZero.
En dan is er ook nog Nordpool natuurlijk.

- knip -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

We hebben nu trouwens de langste opeenvolgende periode met negatieve prijzen, 7 dagen. We hadden een rij van 6 dagen van 25 t/m 30 juni 2024.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:32

Uh, ik kan het mis hebben, maar die heffingen gelden toch de andere kant op? Wat de wereld aan de VS verkoopt is xx% duurder in de VS. De VS wil heel graag dat wij veel van hen kopen……

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:19

knakworst

Get more sats!

Torch1969 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 14:54:
[...]

Uh, ik kan het mis hebben, maar die heffingen gelden toch de andere kant op? Wat de wereld aan de VS verkoopt is xx% duurder in de VS. De VS wil heel graag dat wij veel van hen kopen……
Ja je hebt gelijk, vanuit EU zit er op LNG uit de VS (nog) geen heffing, was even in de war omdat China een gelijk percentage heeft ingesteld...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bilgy_no1

Als je zonnepanelen en een thuisbatterij hebt moet je in de Topic Start best even kijken naar de voorwaarden van de verschillende aanbieders. Dan zie je dat je bij Frank extra kosten betaalt voor iedere kWh die je terug het net op stuurt.

Frank en enkele andere leveranciers):
Bij inkoop betaal je de uurprijs + de inkoopvergoeding
Bij terugleveren krijg je de inkoop - de inkoopvergoeding

Bij degenen die het gunstig doen:
Je krijgt bij terugleveren gewoon de uurprijs + inkoopvergoeding.
Bij Zonneplan krijg je nu ook nog een terugleverbonus van 10% over "uurprijs + inkoopvergoeding".

Bij Frank ben je dus ongeveer 4 cent kwijt op de stroom die je teruglevert ten opzichte van de stroom die je afneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:39
We hebben zonnepanelen, straks een Homewizard huisaccu, en Home Assistant voor wat slimmigheid, dus ik denk het wel :)

De combinatie homewizzard accu en home assistant. Intressant daar de hw-accu tot op heden niet aanstuurbaar is dmv (locale) api.
Daarmee krijg je het zelf redzaamheid niet direct naar een hoger level.
Ik zou toch voor een thujsbatterij(accu) gaan welke nu al reeds aanstuurbaar is dmv locale api door homeassistant (of homey, domorics) zoals een victron setup of een sessy (ok iets duurder) maar wel zelf te besturen of zelf via een intergratie (FE) en zelfs die heeft het moeilijk met planning.
Zekker als ook nog in devtoekomst meer en zelf gaat sturen wil je je batterij (accu) zelf onder cobtrole hebben. En niet afhanglijk van de energie/batterij leverancier.
Succes met je beslissing

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:39
psdata schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:58:
De combinatie homewizzard accu en home assistant. Intressant daar de hw-accu tot op heden niet aanstuurbaar is dmv (locale) api.
Daar heb je gelijk in. Maar ik reken er op dat dat op termijn wel beschikbaar komt. En indien niet, dan bouw ik zelf wat in HA, dat komt wel goed. Er loopt op GoT al een project van iemand die de HW-accu "nep-P1-data" voert, en de accu daarmee laat doen wat hij wil.

De modulariteit (als in: naar wens uit te breiden) en flexibiliteit (als in: zijnde, plug-in) trekt me aan in deze accu.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Domba schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:43:
[...]
(de day ahead, intraday gaan 11 juni over op per kwartier en vraag is of alle dynamische energieleverancier ook overgaan of enkele nog tijdje op per uur blijven, kwartierprijzen wordt nog onrustiger ) 8)
CoolBlue is de eerste die in mijn mailbox vandaag bericht dat ze overgaan op dynamische kwartierprijzen per juni 2025:

https://www.coolblue.nl/e...troom-met-kwartierprijzen

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:33

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

cj1 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:19:
[...]

CoolBlue is de eerste die in mijn mailbox vandaag bericht dat ze overgaan op dynamische kwartierprijzen per juni 2025:

Tibber heeft t ook al aangekondigd.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
cj1 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:19:
[...]

Vaatwasser mag 15 min lopen en weer stoppen om vervolgens een uur later weer een kwartier te mogen? Zou dat zo'n verschil gaan maken? Lijkt me tienden werk ofzo. Anders wordt je rammel gek >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Devke schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:39:
[...]

Vaatwasser mag 15 min lopen en weer stoppen om vervolgens een uur later weer een kwartier te mogen? Zou dat zo'n verschil gaan maken? Lijkt me tienden werk ofzo. Anders wordt je rammel gek >:)
Nee natuurlijk niet, sowieso is alles wat je met de vaatwasser doet vrijwel verwaarloosbaar en zonde van de tijd en moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:41:
[...]

Nee natuurlijk niet, sowieso is alles wat je met de vaatwasser doet vrijwel verwaarloosbaar en zonde van de tijd en moeite.
Was meer een statement dat ik daar niet op zit te wachten. Wat we wel doen is natuurlijk in de goedkoopste uurtje de meeste verbruiker aanzetten, vaatwasser, wasmachine, evt woning elektrische verwarmen, batterij opladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

de Peer schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:41:
[...]

Wie het kleine niet eert ......

Er zijn ook mensen waarvoor de (vaat)wasser en droger de grote energieverbruikers zijn die je kunt sturen. Verbruiken alle drie ongeveer 1kWh per run, 600x per jaar. Dat is 600kWh wat je naar de goedkope uren stuurt (van in ons geval de 2800kWh).

Hmmmm..... Kom in de verleiding om een slimme stekker aan de koelkast te zetten om deze op de piek uren uit te schakelen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

koboy schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:05:
[...]

gaat efficient met zijn tijd en energie om ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
koboy schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:05:
[...]

Er zijn ook mensen waarvoor de (vaat)wasser en droger de grote energieverbruikers zijn die je kunt sturen. Verbruiken alle drie ongeveer 1kWh per run, 600x per jaar. Dat is 600kWh wat je naar de goedkope uren stuurt (van in ons geval de 2800kWh).

Hmmmm..... Kom in de verleiding om een slimme stekker aan de koelkast te zetten om deze op de piek uren uit te schakelen. :F
Deur dicht houden anders wordt je bier warm :X :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Devke schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:07:
[...]

Deur dicht houden anders wordt je bier warm :X :P
Ik zou een slimme hoofdschakelaar ontwerpen, die bij de piekuren uitgaat, en bij goedkope uren aan. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
geert1992 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:13:
[...]
Ik zou een slimme hoofdschakelaar ontwerpen, die bij de piekuren uitgaat, en bij goedkope uren aan. 8)7
Een relais na de hoofdschakelaar die van uit HA aanstuurt bestaan al een tijdje.
Misschien is een thuisaccu met noodstroom of geschikt voor off-grid dan handig, want per kwartier is nog al onrustig

Zie post van Bravo in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

de Peer schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:06:
[...]

gaat efficient met zijn tijd en energie om ;)
Gooit morgenmiddag zijn EV aan de granny om wat salderingstegoed op te bouwen >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Misschien een leuke manier om je Zonnebonus te achterhalen als je de Homewizard app hebt. Stel daar de tarieven van Zonneplan in. Rechts boven in de grafiek zie je dan je opbrengst / kosten. Onderstaand voorbeelden. Benieuwd of dit bij jullie ook werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0Ad5kT09L0xeYX4LwbtMFr-tsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rhyr33X0roZmzrGAPuQVPQJv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdgMoWWfltyAIeKsYQDyofuFca0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiG8Rg44heSfSBhRNdPh4fX3.jpg?f=fotoalbum_large

Nog 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gD5R7UW7S2JZFF8SyMgLEwI1SiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cf1ZOC5aYbsFyGFrLXTm0ygE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1_vZwN1G2bAhcUvH-AyiXr7Rt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7M4aSv21aNFQwJit5BneRwZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VS8t1j-PfJG0jM2mPg_PQXmDhcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEeVj9S9Bl2OQWe5f3eirgqB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ad-MxFrFTq_edAN8LaLw4E7jGU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsUpVWFxajinY9JnZvYZvhCr.jpg?f=fotoalbum_large

Goede tip @Devke
Kan nu heel makkelijk een flow maken, bedrag van p1 dongel komt binnen in homey, -minus de prijs van de power by the hour app en ik kan het in een variabele bijhouden. Super eenvoudig!

[ Voor 10% gewijzigd door geert1992 op 04-04-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

ik kwam er niet uit en heb daarom ChatGPT ingeschakeld en het volgende meegegeven:

Mijn afname is 5826 KWh
teruglevering: 6273 KWh
Gas: 501m3

Warmtepomp voor beneden verdieping
Bovenverdieping CV middels gas
warm water beneden elektrisch middels Cooker
Koken middels inductie

Nu adviseert ChatGPT mij dynamisch en in eerste instantie enkel Tibber, ook omdat die meer mogelijkheden heeft in slimme aansturing.

Ik vind het zelf heel lastig, sterke voorkeur hier voor Tibber of Zonneplan?

reactie ChatGPT

Tibber blijft de beste keuze voor jou:
Lage opslag (2,48 ct)
Saldeert correct
Teruglevering tegen marktprijs, zonder dubbele afdracht
Slimme aansturing via de app mogelijk
Geen onduidelijke terugleverkosten
€50 shoptegoed met code: fu5xxdox
🥈 Alternatief: Zonneplan
Iets lagere opslag (2,00 ct)
Saldeert correct
Teruglevering marktprijs incl. btw
Geen slimme aansturing
Geschikt als je geen “smart home” wil, maar wel eenvoudig wilt besparen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Nu online
Bigg Balls schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:51:
ik kwam er niet uit en heb daarom ChatGPT ingeschakeld en het volgende meegegeven:

Mijn afname is 5826 KWh
teruglevering: 6273 KWh
Gas: 501m3

Warmtepomp voor beneden verdieping
Bovenverdieping CV middels gas
warm water beneden elektrisch middels Cooker
Koken middels inductie

Nu adviseert ChatGPT mij dynamisch en in eerste instantie enkel Tibber, ook omdat die meer mogelijkheden heeft in slimme aansturing.

Ik vind het zelf heel lastig, sterke voorkeur hier voor Tibber of Zonneplan?

reactie ChatGPT

Tibber blijft de beste keuze voor jou:
Lage opslag (2,48 ct)
Saldeert correct
Teruglevering tegen marktprijs, zonder dubbele afdracht
Slimme aansturing via de app mogelijk
Geen onduidelijke terugleverkosten
€50 shoptegoed met code: fu5xxdox
🥈 Alternatief: Zonneplan
Iets lagere opslag (2,00 ct)
Saldeert correct
Teruglevering marktprijs incl. btw
Geen slimme aansturing
Geschikt als je geen “smart home” wil, maar wel eenvoudig wilt besparen
Offtopic, maar als je 2 kuub zakt in je gasverbruik dan betaal je een lager tarief voor je gasaansluiting.

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 04-04-2025 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
@Bigg Balls Wat kan je aan verbruik sturen en verrschuiven?

ChatGPT, loopt nog beetje achter Zonneplan heeft inmiddels ook zonnebonus.
10% bij niet negatieve markt uurprijs (daar moet je wel op 400-600 uur per jaar rekenen), voor de teruglevering als de zon boven de horizon staat.

Maar belangrijkste is wat kan je aan verbruik aansturen en is je omvormer geschikt voor aansturing om opwek te regelen, zodat je kan schuiven op een dag.
Dan pas of je dat zelf wilt regelen met eigen automatisering (Zonneplan) of over laten aan Tibber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Domba schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:33:
@Bigg Balls Wat kan je aan verbruik sturen en verrschuiven?

ChatGPT, loopt nog beetje achter Zonneplan heeft inmiddels ook zonnebonus.
10% bij niet negatieve markt uurprijs (daar moet je wel op 400-600 uur per jaar rekenen), voor de teruglevering als de zon boven de horizon staat.

Maar belangrijkste is wat kan je aan verbruik aansturen en is je omvormer geschikt voor aansturing om opwek te regelen, zodat je kan schuiven op een dag.
Dan pas of je dat zelf wilt regelen met eigen automatisering (Zonneplan) of over laten aan Tibber.
Dank, had net nog een de zonnebonus toegevoegd aan ChatGPT en de link toegevoegd. Ook de prijzen gecorrigeerd en toen kwam Zonneplan er als beste uit.

Kan helaas niet veel sturen zelf, heb 1 omvormer op 11 PV panelen (ABB Uno Plus) en nog 17 PV panelen met Enphase IQ7+ micro omvormers.

Mijn warmtepomp is niet slim helaas, geen wifi, en hetzelfde geldt voor de meeste Airco's van Daikin (3 stuks). Ook mijn keuken apparatuur is allemaal zonder netwerkverbinding, zelfde voor de droger en wasmachine.

Me zonet maar aangemeld voor Zonneplan, leek qua berekening voor mij (vanwege de hoge teruglevering) het meest interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:22
Bigg Balls schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 21:44:
[...]

Dank, had net nog een de zonnebonus toegevoegd aan ChatGPT en de link toegevoegd. Ook de prijzen gecorrigeerd en toen kwam Zonneplan er als beste uit.

Kan helaas niet veel sturen zelf, heb 1 omvormer op 11 PV panelen (ABB Uno Plus) en nog 17 PV panelen met Enphase IQ7+ micro omvormers.

Mijn warmtepomp is niet slim helaas, geen wifi, en hetzelfde geldt voor de meeste Airco's van Daikin (3 stuks). Ook mijn keuken apparatuur is allemaal zonder netwerkverbinding, zelfde voor de droger en wasmachine.

Me zonet maar aangemeld voor Zonneplan, leek qua berekening voor mij (vanwege de hoge teruglevering) het meest interessant
Wellicht interessant, ik weet niet hoe oud je Daikin's zijn maar als ze wifi hebben:
Er zijn voor bepaalde modellen "Faikin" beschikbaar, dan kan je ze lokaal aansturen met bijvoorbeeld Home Assistant als ik mij niet vergis.

Zelf heb ik ze niet maar het klinkt wel interessant :Y

https://github.com/revk/ESP32-Faikin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[...]

Hier zijn de wasmachine, droger en vaatwasser ook niet slim.

Echter ben er achter gekomen dat als je ze aanzet, het programma start en vervolgens gelijk de stroom eraf haalt dat ze gewoon doorgaan met hun programma zodra ze weer stroom krijgen.

Dus alle3 zitten nu achter een eigen slimme stekker en op die manier zetten we deze savond of smorgens klaar en met 3 knoppen in home assistent schakelen we de "preload modus" in.

Zodra home assistent ziet dat er ruim voldoende overproductie is dan worden de powerplugs ingeschakeld en begint het apparaat netjes aan zijn programma :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Devke schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 18:18:
Misschien een leuke manier om je Zonnebonus te achterhalen als je de Homewizard app hebt. Stel daar de tarieven van Zonneplan in. Rechts boven in de grafiek zie je dan je opbrengst / kosten. Onderstaand voorbeelden. Benieuwd of dit bij jullie ook werkt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog 1

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat werkt volgens mij, heb ik nou +-34 cent zonnebonus verdiend vandaag? :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LjgLKyo8cezxY1SW6QLLFyvjPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvkRqHr6umICj8k9QdOM2vqa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLGeZomO5Mx64cc_RXyfHtzpC7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vbdY2vtUCtGB2qGNpolxUhuN.png?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
geert1992 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:55:
[...]

Offtopic, maar als je 2 kuub zakt in je gasverbruik dan betaal je een lager tarief voor je gasaansluiting.
Dat kost wel wat moeite, het gaat mogelijk niet gelijk "in". Althans, er zijn tweakers die hier ook tegenaan gelopen zijn. Hypothetische situatie: 31 december "all electric" gegaan, en dan nog het hele opvolgende jaar een (veel hoger) tarief moeten aftikken omdat de gasrekening over een langere periode wordt bekeken. (pin me niet vast op de details, maar ja, je hebt gelijk, iets minder gas en je bent goedkoper uit, alleen het kan even duren).

[ Voor 0% gewijzigd door tcw82 op 04-04-2025 23:50 . Reden: zeker omgezet naar mogelijk. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Taro schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:56:
[...]

Dat werkt volgens mij, heb ik nou +-34 cent zonnebonus verdiend vandaag? :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker man. Natuurlijk is het even wachten op de factuur ter bevestiging. Zou lekker zijn. Dat er maar meer dagen mogen volgen. Je kunt vanaf 1 april dus terug kijken. Hoe waren die dagen tot gister qua bonus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Ik weet niet of het mag en anders haal mijn berichtje maar weg. Zonneplan heeft een actie lopen. Als je door een andere Zonneplan klant lid wordt dan krijg je 30 euro korting op je energierekening De bestaande Zonneplan klant ook. Zitten natuurlijk wat voorwaarden aan. Gaat wat ver hier te droppen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:33
Mijn warmtepomp is niet slim helaas
Hoeft ook niet per se.

Optie 1 is met je thermostaat dagverhoging en nachtverlaging in het ‘tussenseizoen’ (maart, april, oktober), bijv om 10:00u thermostaat omhoog en om 16:00u weer omlaag, zodat je warmtepomp op PV draait.

Optie 2 is met je thermostaat de ingestelde temp flink verlagen tijdens piekuren, zodat je warmtepomp in die uren stopt met verwarmen. Welke uren? Zie hier, bovenste grafiek.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Devke schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 07:04:
Ik weet niet of het mag en anders haal mijn berichtje maar weg. Zonneplan heeft een actie lopen. Als je door een andere Zonneplan klant lid wordt dan krijg je 30 euro korting op je energierekening De bestaande Zonneplan klant ook. Zitten natuurlijk wat voorwaarden aan. Gaat wat ver hier te droppen denk ik.
Zal wel een referralcode bij betrokken zijn en die mag je op Tweakers inderdaad niet delen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:41
geert1992 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:13:
[...]

Voor een bier koelkast kun je dat doen, maar in normale gevallen kun je er ook gelijk een abbo voor de huisarts bijbestellen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:38:
[...]

Zal wel een referralcode bij betrokken zijn en die mag je op Tweakers inderdaad niet delen.
Klopt, je moet een unieke link dan delen met iemand. Het is maar voor het idee dat men weet dat het bestaat. Kan toch leuk meegenomen zijn dan.

Ik zag dat ik gister wel 6 hele centen Zonnebonus had haha. In 4 dagen samen nu 18 ct. Toch een kwh uur stroom voor nop. Beter dan de boete bij mijn oude leverancier. Tot nu toe tevreden met dynamische tarieven. Tis bijna een sport om zo leuk mogelijk uit te komen >:)

Pagina: 1 ... 272 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels