Ik ben blij dat ik niet de enige ben haha, mijn wederhelft maakt zich zorgen sinds ik deze gedachte deze week hardop heb uitgesproken. Ik heb er deze week eentje aangesloten op de koelkast en de vriezer om het verbruik te meten. Heeft iemand ook daadwerkelijk ervaring met het aan- en uitschakelen van deze apparaten (en bijv. de temperatuur daarbij gemeten)?koboy schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 17:05:
[...]
Wie het kleine niet eert ......
(...)
Hmmmm..... Kom in de verleiding om een slimme stekker aan de koelkast te zetten om deze op de piek uren uit te schakelen.
Penny wise, pound foolish.DutchJudge schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:06:
[...]
Ik ben blij dat ik niet de enige ben haha, mijn wederhelft maakt zich zorgen sinds ik deze gedachte deze week hardop heb uitgesproken. Ik heb er deze week eentje aangesloten op de koelkast en de vriezer om het verbruik te meten. Heeft iemand ook daadwerkelijk ervaring met het aan- en uitschakelen van deze apparaten (en bijv. de temperatuur daarbij gemeten)?
Je hebt het over 0,25-0,5 kWh per dag per apparaat. Je doet er beter aan om de deur niet te openen.
Je kan beter je modem, router en wifi uitschakelen en zeker geen tv kijken.
[ Voor 5% gewijzigd door V_ger op 05-04-2025 10:19 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Hihi, en dat doordat ik de accu maffia wat aan het sarren was...DutchJudge schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:06:
[...]
Ik ben blij dat ik niet de enige ben haha, mijn wederhelft maakt zich zorgen sinds ik deze gedachte deze week hardop heb uitgesproken. Ik heb er deze week eentje aangesloten op de koelkast en de vriezer om het verbruik te meten. Heeft iemand ook daadwerkelijk ervaring met het aan- en uitschakelen van deze apparaten (en bijv. de temperatuur daarbij gemeten)?
Een koel-vries combi blijft wel een uur of 5 a 6 koud genoeg om bederf te voorkomen. Voorwaarde is wel dat je de deur (zo veel mogelijk) dicht houdt. Laat dat nou net een probleem zijn in de piek tijden......
Het is wel een apparaat waar je veel energie op kunt besparen. Kijk eens goed of de rubbers nog goed afsluiten en of ze goed schoon zijn. Een koelkast die al even dicht is mag niet makkelijk open gaan.
Zowiezo is het na een jaar of 10 verstandig het verbruik van dat ding eens met een nieuwe te vergelijken aan de hand van de getallen op de energie labels.
Denk dat je op die manier meer kan besparen, maar alleen als je de oude de deur uit doet en niet als voorraad kast in de schuur zet.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
En sterker nog, je zou wel eens flink duurder uit kunnen zijn als je koelkast en vriezer gaat schakelen:V_ger schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:16:
[...]
Penny wise, pound foolish.
Je hebt het over 0,25-0,5 kWh per dag per apparaat. Je doet er beter aan om de deur niet te openen.
Je kan beter je modem, router en wifi uitschakelen en zeker geen tv kijken.
-De kosten van je smart switches verdien je niet zo maar terug op die manier, bovendien verbruiken die zelf ook stroom.
-Het dagelijks schakelen van deze apparaten zou de levensduur wel eens kunnen verkorten.
-En natuurlijk de (onzichtbare) kosten van een keer bedorven voedsel eten.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 05-04-2025 10:38 ]
Heeft iemand ervaring met het instellen van aanvullende kosten in de Solaredge app?
Ik lees in diverse posts een bedrag van rond de 15ct.
Het verbruik is 400 kWh, opbrengst zonnepanelen 2700 kWh, dynamisch contract bij anwb sinds 2023. De aanvullende kosten had ik op 0,021 eur staan (inkoopkosten anwb in 2023). De inkoopkosten zijn ondertussen 0,0484 eur.
Op de momenten van negatieve prijzen wil ik de panelen uitschakelen, ik ben er bijna niet en kan de eigen stroom dan niet gebruiken.
In de app zijn intussen ook 2 prijzen instelbaar, importtarief en exporttarief.
Mocht er een beter topic zijn waar deze vraag thuishoort, hoor ik het ook graag
Ik lees in diverse posts een bedrag van rond de 15ct.
Het verbruik is 400 kWh, opbrengst zonnepanelen 2700 kWh, dynamisch contract bij anwb sinds 2023. De aanvullende kosten had ik op 0,021 eur staan (inkoopkosten anwb in 2023). De inkoopkosten zijn ondertussen 0,0484 eur.
Op de momenten van negatieve prijzen wil ik de panelen uitschakelen, ik ben er bijna niet en kan de eigen stroom dan niet gebruiken.
In de app zijn intussen ook 2 prijzen instelbaar, importtarief en exporttarief.
Mocht er een beter topic zijn waar deze vraag thuishoort, hoor ik het ook graag
[ Voor 6% gewijzigd door der3b op 05-04-2025 11:39 ]
Ik heb mijn eerste maandafrekening bij vandebron eens goed bekeken en naast de app van HomeWizard gelegd en ze komen net niet helemaal overeen. Hebben anderen dat ook? Zou dat aan vandebron of aan HomeWizard liggen, of aan mijn instellingen?
Los van energiebelasting, maar inclusief inkoopvergoeding en 21% BTW geeft de factuur aan: 845 kWh - 49 kWh = € 146,58 - € 6,18 = € 140,40.
Als ik in HomeWizard even de energiebelasting weglaat en puur reken met de € 0,021877 die vandebron aangeeft, dan vul ik dus aanvullende kosten van € 0,021877 / 1.21 = € 0.01808 in HomeWizard in, zowel bij "Stroom" als bij "Teruglevering", want de saldering zou correct moeten zijn. HomeWizard geeft dan aan: 845 kWh - 48,6 kWh = € 139,11.
Dat is € 1,29 verschil. Waar zou dat vandaan kunnen komen?
Los van energiebelasting, maar inclusief inkoopvergoeding en 21% BTW geeft de factuur aan: 845 kWh - 49 kWh = € 146,58 - € 6,18 = € 140,40.
Als ik in HomeWizard even de energiebelasting weglaat en puur reken met de € 0,021877 die vandebron aangeeft, dan vul ik dus aanvullende kosten van € 0,021877 / 1.21 = € 0.01808 in HomeWizard in, zowel bij "Stroom" als bij "Teruglevering", want de saldering zou correct moeten zijn. HomeWizard geeft dan aan: 845 kWh - 48,6 kWh = € 139,11.
Dat is € 1,29 verschil. Waar zou dat vandaan kunnen komen?
Bij mijn vorige koelkast draaide de compressor elke 4 uur een tijd lang, en dan ging het van 7 naar ~1 graad en terug. (Draai)thermostaat pastte alleen onderste temperatuur aan, bovenste was vast 7°C. Maar je merkt aan groente en vlees dat het niet ideaal is. Nu heb ik er 1 met een inverter, die dus de hele dag continu heel rustig draait en temperatuur strak op 1 lijn houdt, 4 graden in de hoofdzone, en 0°C in de groente, vlees en vis lades. Vooral groente blijft vele malen langer goed en kip durf ik wel te gebruiken tot iets na TGT datum. Daarvoor rook minder fris tegen naarmate je dichter bij TGT kwam.DutchJudge schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:06:
[...]
Uitzetten? Kan, maar je moet het wel afhangen van binnentemperatuur en boven 4 graden zou ik het niet doen.
Vriezer, zelfde verhaal, oude deed lange runs en schommelde, nieuwe met inverter regelt het veel strakker in. Afhankelijk van je gebruik kan je temperatuur laten oplopen maar je moet dan opslagtijden aanhouden van een ⭐ tot ⭐⭐⭐ vriezer, -6 tot -18, en de eerste houdt voedingswaren maar 1 week goed, laatste ~3 maanden, en bij ⭐⭐⭐⭐ tot THT datum.
Een beetje koelkast/vriezer kun je toch gewoon de temperatuur instellen via een APIde Peer schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:32:
[...]
En sterker nog, je zou wel eens flink duurder uit kunnen zijn als je koelkast en vriezer gaat schakelen:
-De kosten van je smart switches verdien je niet zo maar terug op die manier, bovendien verbruiken die zelf ook stroom.
-Het dagelijks schakelen van deze apparaten zou de levensduur wel eens kunnen verkorten.
-En natuurlijk de (onzichtbare) kosten van een keer bedorven voedsel eten.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Bestaat dat echt al?John245 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:47:
[...]
Een beetje koelkast/vriezer kun je toch gewoon de temperatuur instellen via een API
Zoek eens op slimme ****, zoals, diverse met app hebben ook een api
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Al lang. Wij hebben zelf Miele@Home.
Je kan je koelkast zelfs in party modus zetten als je een groot feest heb
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
En dan gaat de binnenverlichting knipperen in alle kleuren?John245 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:08:
[...]
Al lang. Wij hebben zelf Miele@Home.
Je kan je koelkast zelfs in party modus zetten als je een groot feest heb
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Nee dan koelt hij het bier extra snelV_ger schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:23:
[...]
En dan gaat de binnenverlichting knipperen in alle kleuren?
Morgen -1 euro / kWh
Morgen 2 uurtjes met een kWh uur prijs van 1,43 ct en 0,43 ct. Verbruiken daar dus. Het is geen 0 en toch heb ik de neiging om te roepen zonnepanelen uit en max verbruiken. Neiging roep ik er al bij. Pas onder de 0 heeft het zin toch?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Als je meer teruglevert dan verbruikt op jaarbasis heeft het al “zin” als de kale prijs onder 0 zit.Devke schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:44:
Morgen 2 uurtjes met een kWh uur prijs van 1,43 ct en 0,43 ct. Verbruiken daar dus. Het is geen 0 en toch heb ik de neiging om te roepen zonnepanelen uit en max verbruiken. Neiging roep ik er al bij. Pas onder de 0 heeft het zin toch?
Als je alles kunt salderen heeft het inderdaad pas zin bij een all-in prijs onder 0
@DutchJudge , @koboy en anderen.
Koelkast niet omdat temperatuur en bederfelijkheid toch wel erg sterk gekoppeld zijn.
Ik speel wel met de gedachte de close-in boiler te automatiseren.
Die trekt stiekem bijna een kWh per dag.
Het is echter erg veel gepruts om sensor enzo voor elkaar te krijgen.
Koelkast niet omdat temperatuur en bederfelijkheid toch wel erg sterk gekoppeld zijn.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Huh, mijn boiler van 180 liter trekt ook iedere dag 1 kWh op het goedkoopste uur. Daar zit ook mijn keuken op zonder close-in. De wachttijd is minder dan10 sec (in die tijd kan ik nog niet de groentepan schoon spoelen).Stefannn schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:07:
@DutchJudge , @koboy en anderen.
Nadere toelichting: wij douchen wel met wtw en zonder een verspillende regendouche.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Nee ik ben een netto verbruiker.BernardV schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:05:
[...]
Als je meer teruglevert dan verbruikt op jaarbasis heeft het al “zin” als de kale prijs onder 0 zit.
Als je alles kunt salderen heeft het inderdaad pas zin bij een all-in prijs onder 0
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Binnen je salderingsruimte verdien je er nog steeds (een heel klein beetje) aan. Als je niet zelf kunt verbruiken, dan gewoon terugleveren (is altijd nog meer dan de GC vergoeding in 2027Devke schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:44:
Buiten je salderingsruimte zit je al dik negatief (excl. belasting), maar dat geldt bijna de hele afgelopen week al.
Bij Tibber wordt de teveel uitgekeerde energiebelasting aan het eind van het jaar d.m.v. een rekening gecorrigeerd. Kan iemand mij uitleggen waarom dit niet op dag/maand basis kan/gebeurt?
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Ah oke, zolang ik maar netto verbruik per jaar dan saldeer ik het wel weg. Al is dat nu maar 1 ct bijvoorbeeld. De volle EB krijg ik niet terug. Correct me if i am wrong.Torch1969 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:29:
[...]
Binnen je salderingsruimte verdien je er nog steeds (een heel klein beetje) aan. Als je niet zelf kunt verbruiken, dan gewoon terugleveren (is altijd nog meer dan de GC vergoeding in 2027).
Buiten je salderingsruimte zit je al dik negatief (excl. belasting), maar dat geldt bijna de hele afgelopen week al.
EB = Energie Belasting
Dat komt doordat salderen over een heel contractjaar wordt berekend. Pas aan het einde van het jaar is bekend hoeveel je daadwerkelijk hebt opgewekt en verbruikt.cville schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:06:
Bij Tibber wordt de teveel uitgekeerde energiebelasting aan het eind van het jaar d.m.v. een rekening gecorrigeerd. Kan iemand mij uitleggen waarom dit niet op dag/maand basis kan/gebeurt?
[ Voor 12% gewijzigd door geert1992 op 05-04-2025 18:07 ]
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Energie Belasting
Hoe bedoel je dat? Zie zelf hoeveel kw ik terug heb geleverd en gebruikt.Devke schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:39:
Update bij meer mensen de ZP app bedrag en kWh's ook niet meer? Live klopt wel
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Dag bedrag en kWh geleverd en afgenomen werden uurtje of 2 niet bijgewerkt. Ik zie dat ie weer bij is. Dankje. Tis nog nieuw. Dan kijk je nog teveel.🙈🤣geert1992 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:52:
[...]
Hoe bedoel je dat? Zie zelf hoeveel kw ik terug heb geleverd en gebruikt.
[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 05-04-2025 19:13 ]
Dat klopt; maar... als je zeker weet dat je in een jaar meer teruglevert dan verbruikt, kan het toch ook per dag? Dat doe ik in ieder geval zodat ik altijd weet wat mijn netto opbrengst is. Ben je het hier mee eens?geert1992 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:06:
[...]
Dat komt doordat salderen over een heel contractjaar wordt berekend. Pas aan het einde van het jaar is bekend hoeveel je daadwerkelijk hebt opgewekt en verbruikt.
Het is gewoon de methode waarmee Tibber werkt. Alle teruglevering wordt uitbetaald met energiebelasting, en aan het eind van het jaar wordt een verrekening gedaan als nodig. Makkelijk voor als je netto afnemer bent, als je netto teruglevert krijg je eind van het jaar een rekening.cville schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:14:
[...]
Dat klopt; maar... als je zeker weet dat je in een jaar meer teruglevert dan verbruikt, kan het toch ook per dag? Dat doe ik in ieder geval zodat ik altijd weet wat mijn netto opbrengst is. Ben je het hier mee eens?
Zonneplan bijvoorbeeld verrekent elke maand 1/12 van de verwachte energiebelasting op basis van eerder opgegeven jaar totalen. Bij netto terugleveren is er na een jaar niets te verrekenen, bij netto afnemen een klein bedrag.
Voor de leverancier is dit makkelijk, die hoeft alleen maar te kijken naar de tellerstanden aan het begin en aan het eind van de salderingsperiode (het jaar). Tussendoor hoeveelheden tegoed/tekort energiebelasting bijhouden is ondoenlijk en gaat onherroepelijk tot gezeur en gedonder leiden, nog even afgezien van het punt dat terugleveren en verbruik niet gelijk opgaan gedurende het jaar.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Misschien iemand die mij kan helpen?
Ik heb de Nord pool integratie in Home assistant met de volgende code:
tóch verschillen de prijzen nog steeds van wat er in de Tibber app staat. Morgen volgens HA prijzen van -10 cent, terwijl in de tibber app die prijs +0,9 eurocent is op het laagste punt.
Wat ik ook zoek online, mde belasting en opslag lijkt toch dit te zijn met Tibber. Wat doe ik fout?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| sensor: - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" region: "NL" precision: 5 additional_costs: > {% set VAT = 1.21 %} {% set tax_kWh = 0.101487 %} {% set opslag = 0.0204958 %} {{ (current_price + tax_kWh + opslag) * VAT | float }} |
tóch verschillen de prijzen nog steeds van wat er in de Tibber app staat. Morgen volgens HA prijzen van -10 cent, terwijl in de tibber app die prijs +0,9 eurocent is op het laagste punt.
Wat ik ook zoek online, mde belasting en opslag lijkt toch dit te zijn met Tibber. Wat doe ik fout?
Hoi.
Lijkt dat de tobber app inclusief EB de prijs laat zienbasdej schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:00:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 sensor: - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" region: "NL" precision: 5 additional_costs: > {% set VAT = 1.21 %} {% set tax_kWh = 0.101487 %} {% set opslag = 0.0204958 %} {{ (current_price + tax_kWh + opslag) * VAT | float }}
20 kWp PV, 17 kw omvormer, 32 kWh batterij, 64 kWh EV
De energieprijzen zijn de afgelopen dagen en weken op momenten met veel zon steeds negatief geweest. Morgen wordt zelfs -11 cent verwacht. Is dit gebruikelijk voor de zomer, of is dit een uitzonderlijke situatie?
in de tibber app kan je belasting+inkoopverg. uitvinken.basdej schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:00:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 sensor: - platform: nordpool VAT: False currency: "EUR" region: "NL" precision: 5 additional_costs: > {% set VAT = 1.21 %} {% set tax_kWh = 0.101487 %} {% set opslag = 0.0204958 %} {{ (current_price + tax_kWh + opslag) * VAT | float }}
Zojuist eens naar het verbruik van de afgelopen 5 dagen gekeken.DutchJudge schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:06:
[...]
Koelkast verbruikt ca. 0,008 kWh per uur indien deur dicht blijft, max 0,013 kWh indien deur tijdje open was.
Vriezer verbruikt ca. 0,021 kWh per uur indien deur dicht blijft, max 0,067 indien deur tijdje open was.
Om dat tussen 6.00-8.00 en 18.00-20.00 tijdelijk uit te schakelen heeft totaal geen zin.
Dit klopt niet. Je moet een langdurige meting doen inclusief compressor runs. Doe eens 24 uur bijvoorbeeld.DutchJudge schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:42:
[...]
Zojuist eens naar het verbruik van de afgelopen 5 dagen gekeken.
Koelkast verbruikt ca. 0,008 kWh per uur indien deur dicht blijft, max 0,013 kWh indien deur tijdje open was.
Dat kan je gewoon ‘watt’ noemenDutchJudge schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:42:
[...]
Maar weet je wel zeker dat dit klopt? Ik zie mijn flinke koelkast 80-90 watt trekken als de compressor aan is. Kijkend naar m’n nachtverbruik van gemiddeld 70 watt en dat zonder compressor 35 watt verbruikt wordt, zie je al hoe stevig de koelkast dat naar boven trekt. 8 W is dus verre van realistisch, dat trekt alleen mijn router al.
Is allemaal natuurlijk ook afhankelijk van wat voor merk/type het is.de Peer schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:53:
[...]
Dit klopt niet. Je moet een langdurige meting doen inclusief compressor runs. Doe eens 24 uur bijvoorbeeld.
MediaMarkt verkoopt 4 vrijstaande koelvriezers met A label. De duurste grijze daarvan verbruikt volgens het label (dus met de deur dicht) op jaarbasis 88kWh. 0,008kWh per uur is 70kWh per jaar. Zit op die meet nauwkeurigheid in de foutmarge.
Moderne koelkasten doen ook geen compressor runs meer, die "draaien" continu. De A+++ van al weer een jaar of 10 van LG die ik heb staan heeft zo'n mooie stille lineaire inverter, en zit op dacht ik rond de 130kWh per jaar volgens het label. Deze zou tegenwoordig trouwens nog steeds een A label krijgen.
tax kWh = 0.10154 ex btw t/m verbruik 10.000 kWh per jaar.basdej schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:00:
code:
Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2
…en wettelijk moet het ook zo.cville schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:14:
[...]
Dat klopt; maar... als je zeker weet dat je in een jaar meer teruglevert dan verbruikt, kan het toch ook per dag? Dat doe ik in ieder geval zodat ik altijd weet wat mijn netto opbrengst is. Ben je het hier mee eens?
Als je over een kortere periode zou salderen, is dat financieel ongunstiger voor de klant.
Er zijn energiebedrijven die per maand wilde salderen of gepoogd dat tedoen.
Dit is gebruikelijk.Midan schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:26:
De energieprijzen zijn de afgelopen dagen en weken op momenten met veel zon steeds negatief geweest. Morgen wordt zelfs -11 cent verwacht. Is dit gebruikelijk voor de zomer, of is dit een uitzonderlijke situatie?
Dat kan goed kloppen. Volgens mij zit jouw 180liter boiler op je warmtepomp. Dan kom je met 1kWh een heel eind (en dat kan je netjes in het goedkoopste uur plannen want dat hangt aan alle automatisering).KC27 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:44:
[...]
Huh, mijn boiler van 180 liter trekt ook iedere dag 1 kWh op het goedkoopste uur. Daar zit ook mijn keuken op zonder close-in. De wachttijd is minder dan10 sec (in die tijd kan ik nog niet de groentepan schoon spoelen).
Nadere toelichting: wij douchen wel met wtw en zonder een verspillende regendouche.
De close-in boiler is puur cop=1 electrisch en heeft vrij matige isolatie.
Automatiseren “kan” wel maar is flink wat gedoe want hij zit redelijk lastig te bereiken onder de keukenkastjes tegen de plint en heeft geen uit leesbare sensor.
Nb… ik heb geen warmtepomp boiler maar zonneboiler die ‘s winters op cop=1 electrisch wordt bij verwarmd. “Nu” zou ik dat anders aanpakken maar dit hangt er al sinds 2008.
Wat ik vooral maar aan wilde geven is dat er nog wel wat stiekeme stroom vreters zijn. (Een coocker is denk ik nog veel erger). Ik heb ooit eens met een energiemeter alles tot op de laatste 10W uitgeplozen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Wind vanaf 4 Beaufort, zon en de zondag geven een lagere energieprijs. De combinatie van wind, zon en zondag geven een super lage prijs.Midan schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:26:
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Met het risico dat we te veel in detail treden en het off topic gaat:
Koelkast: Bosch Accentline verbruikt 115 kWh per jaar volgens https://www.bosch-home.nl/nl/product/KIR81SDE0
Vriezer is ook van Bosch maar daar kan ik zo snel het energielabel niet van vinden (artikelnummer 9BSGIN81ACF0), ik zou even in de vriezer moeten duiken om het typeplaatje te zoeken en dan naar de site van de EC moeten gaan, maar ja, dan slaat dat ding weer aan hè
Ik had verwacht dat ik met het schakelen van deze apparaten wel wat kon besparen met een dynamisch contract, maar voor mij is duidelijk geworden: op basis van de uurprijzen ga ik deze apparaten niet schakelen. Levert nauwelijks iets op en dat zijn mij de risico's ten aanzien van houdbaarheidsdata niet waard. Ik dacht ik deel deze resultaten wel, misschien heeft iemand hier nog iets aan (in de toekomst)...
Ik heb een meting uitgevoerd van 5 dagen.de Peer schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:53:
[...]
Dit klopt niet. Je moet een langdurige meting doen inclusief compressor runs. Doe eens 24 uur bijvoorbeeld.
Ik heb bewust de resultaten per uur vermeld (overigens gemeten met twee tp-link Tapo P115's). Als ik live keek zag ik een verbruik van (uit m'n hoofd gezegd) zo'n 24-28 watt als de koelkast aan het werk moest en zo'n 54 watt bij de vriezer. Dat duurt dan echter telkens kort, waardoor de Tapo per uur een tamelijk consistente histogram toont. Resultaten per dag: koelkast ca. 0,21 kWh en vriezer 0,54 kWh.The Third Man schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:27:
[...]
Dat kan je gewoon ‘watt’ noemen
Maar weet je wel zeker dat dit klopt? Ik zie mijn flinke koelkast 80-90 watt trekken als de compressor aan is. Kijkend naar m’n nachtverbruik van gemiddeld 70 watt en dat zonder compressor 35 watt verbruikt wordt, zie je al hoe stevig de koelkast dat naar boven trekt. 8 W is dus verre van realistisch, dat trekt alleen mijn router al.
Wij hebben bij de aanschaf ook wel gelet op verbruik.koboy schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:30:
[...]
Is allemaal natuurlijk ook afhankelijk van wat voor merk/type het is.
MediaMarkt verkoopt 4 vrijstaande koelvriezers met A label. De duurste grijze daarvan verbruikt volgens het label (dus met de deur dicht) op jaarbasis 88kWh. 0,008kWh per uur is 70kWh per jaar. Zit op die meet nauwkeurigheid in de foutmarge.
Moderne koelkasten doen ook geen compressor runs meer, die "draaien" continu. De A+++ van al weer een jaar of 10 van LG die ik heb staan heeft zo'n mooie stille lineaire inverter, en zit op dacht ik rond de 130kWh per jaar volgens het label. Deze zou tegenwoordig trouwens nog steeds een A label krijgen.
Koelkast: Bosch Accentline verbruikt 115 kWh per jaar volgens https://www.bosch-home.nl/nl/product/KIR81SDE0
Vriezer is ook van Bosch maar daar kan ik zo snel het energielabel niet van vinden (artikelnummer 9BSGIN81ACF0), ik zou even in de vriezer moeten duiken om het typeplaatje te zoeken en dan naar de site van de EC moeten gaan, maar ja, dan slaat dat ding weer aan hè

Ik had verwacht dat ik met het schakelen van deze apparaten wel wat kon besparen met een dynamisch contract, maar voor mij is duidelijk geworden: op basis van de uurprijzen ga ik deze apparaten niet schakelen. Levert nauwelijks iets op en dat zijn mij de risico's ten aanzien van houdbaarheidsdata niet waard. Ik dacht ik deel deze resultaten wel, misschien heeft iemand hier nog iets aan (in de toekomst)...
De koelkast overwegingen heb ik anders benaderd.
Wat is volgens het instructieboekje het jaarverbruik van mijn 15 jaar oude koelkast, en wat is het verbruik van een soortgelijke (formaat, voorzieningen, Merk en prijsklasse) nieuwe koelkast. Bij een aanschafprijs van een nieuw toestel van €1200 en een jaarlijkse stroom besparing van €40 is een terugverdientijd van 30 jaar alleen om stroom te besparen economisch gezien niet interessant voor mij.
Wat is volgens het instructieboekje het jaarverbruik van mijn 15 jaar oude koelkast, en wat is het verbruik van een soortgelijke (formaat, voorzieningen, Merk en prijsklasse) nieuwe koelkast. Bij een aanschafprijs van een nieuw toestel van €1200 en een jaarlijkse stroom besparing van €40 is een terugverdientijd van 30 jaar alleen om stroom te besparen economisch gezien niet interessant voor mij.
Zal ik als aanstichter met het als sarren van de accu maffia bedoelde koelkast onderwerp maar proberen hier een klap op te geven zodat we weer on-topic kunnen gaan?Amersfoort schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:06:
De koelkast overwegingen heb ik anders benaderd.
9 jaar geleden de LG gekocht (verbruik volgens label nagezocht: 170kWh per jaar). Alternatief was de rubbers vervangen van een op dat moment 10 jaar oude Whirlpool met een ruim 2x zo groot verbruik volgens het label. De kosten voor de rubbers waren 200 euro, vandaar dat ik een nieuwe in overweging nam, en de LG heb gekocht voor bijna 800 euro waarbij een grote plus voor de LG was dat daar 10 jaar garantie op de inverter zat (toen nieuwe techniek).
Wel was ik uiteindelijk verbaasd door het effect op de jaarrekening: -400kWh!
Ik schrok wel van de prijzen van de echt zuinige types nu. 1200 euro ben je zo kwijt; zal wel komen omdat alles tegenwoordig hackbaarsmart moet zijn.
Naar mijn mening is vervangen alleen mogelijk economisch nuttig als je er 1 hebt van meer dan 10 jaar oud met een oude brommende compressor en brakke rubbers. Maar zelfs dan is rubbers vervangen waarschijnlijk de economisch verstandigste zet.
Een aspect wat Ketel Klets nog hierover benoemt in zijn duurzaamheidspresentaties: als je dmv slim uitschakelen de temperatuur ook maar iets te ver laat oplopen en je moet daardoor voedsel weggooien dan ben je al bliksemsnel het voordeel kwijt. Zoek maar iets in de supermarkt dat niet een paar euro kost, daar kan je een hoop standbyuren mee betalen.
mogelijk is hier het juiste woord.koboy schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:42:
[...]
...
Naar mijn mening is vervangen alleen mogelijk economisch nuttig als je er 1 hebt van meer dan 10 jaar oud met een oude brommende compressor en brakke rubbers. Maar zelfs dan is rubbers vervangen waarschijnlijk de economisch verstandigste zet.
Mileu centraal presenteert op haar site halve informatie (en beperkte financtiele motivatie; 50 € bij 200 kWh besparing).
Wat ze niet opschrijven is dat ze uitgaan van een productie energie van 600 kWh voor een hoog koelkast model. Die dan energetisch in een jaar of 4/5 kan worden 'terugverdiend'. Dat is de basis voor de stelling '' beter voor het milieu'
En de stelling dat een 10 jaar oude koelkast meer gaat verbruiken klopte in mijn geval niet. Na tien jaar nog steeds op de 300 kWh van het label.
Is toch weer genieten van deze mooie dynamische tarieven.
@Amersfoortkoboy schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:42:
[...]
Zal ik als aanstichter met het als sarren van de accu maffia bedoelde koelkast onderwerp maar proberen hier een klap op te geven zodat we weer on-topic kunnen gaan?
9 jaar geleden de LG gekocht (verbruik volgens label nagezocht: 170kWh per jaar). Alternatief was de rubbers vervangen van een op dat moment 10 jaar oude Whirlpool met een ruim 2x zo groot verbruik volgens het label. De kosten voor de rubbers waren 200 euro, vandaar dat ik een nieuwe in overweging nam, en de LG heb gekocht voor bijna 800 euro waarbij een grote plus voor de LG was dat daar 10 jaar garantie op de inverter zat (toen nieuwe techniek).
Wel was ik uiteindelijk verbaasd door het effect op de jaarrekening: -400kWh!
Ik schrok wel van de prijzen van de echt zuinige types nu. 1200 euro ben je zo kwijt; zal wel komen omdat alles tegenwoordig hackbaarsmart moet zijn.
In aanvulling daarop....
Vorig jaar zat ik een poosje in de keuken en opeens viel me op..... "de koelkast slaat helemaal niet meer af"......
Heel Heel snel vervangen.
Maar toch 1000kWh extra verstookt dat jaar.
Beetle pech.... normaal was het me eerder opgevallen want ik check vrij goed het maandelijks gebruik en vergelijk dat met het jaar ervoor. Echter net een setje extra PV panelen en een laadpaal in gebruik genomen. Daarmee duurde het even voor het me opviel.
Kopen voor bijna 0 inclusief alles (of toch iig niet terugleveren) en dan morgen weer voor >30 cent verkopen. Ja een beetje spread in de elektriciteitsprijs is wel fijn voor een batterij bezitter.John245 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:34:
Is toch weer genieten van deze mooie dynamische tarieven.![]()
Vwb het koelkast verhaal. Hier wel een smartplug, maar alleen om te meten. Op mijn thuis server heb ik helaas ook een smartplug, maar daarvan zou ik het liefst helemaal niet weten wat ie verbruikt.....
Ik heb een Supermicroserver (en nog 2 andere in mijn HA Proxmox cluster) en ik kan gewoon zien dat die SuperMicroServer minimaal 150W continue verbruikt.V_ger schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:43:
[...]
Kopen voor bijna 0 inclusief alles (of toch iig niet terugleveren) en dan morgen weer voor >30 cent verkopen. Ja een beetje spread in de elektriciteitsprijs is wel fijn voor een batterij bezitter.
Vwb het koelkast verhaal. Hier wel een smartplug, maar alleen om te meten. Op mijn thuis server heb ik helaas ook een smartplug, maar daarvan zou ik het liefst helemaal niet weten wat ie verbruikt.....
Aan de andere kant verbruikt de vijver continue 500W
[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 06-04-2025 13:55 ]
Hoe kom je aan >30 cent, de energiebelasting krijg je niet terug, dus ik kom maar aan 13 cent.V_ger schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:43:
[...]
Kopen voor bijna 0 inclusief alles (of toch iig niet terugleveren) en dan morgen weer voor >30 cent verkopen. Ja een beetje spread in de elektriciteitsprijs is wel fijn voor een batterij bezitter.
Is er nu nut om de zonnepanelen uit te zetten en maximaal elektra te verbruiken of nog net niet..?
Vanaf 14:00 staat het tarief precies op 0, zonder belasting -12cent
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
@V_gerV_ger schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:43:
[...]
Ik offload naar mijn 2e energieleverancier dus dat is dubbel verdienen
Uw advies graag.
Mijn dochter haar huis is een ouder huis, zeker niet geïsoleerd zoals een nieuwe woning. Het dak is moeilijk toegankelijk en eerder Noord-Oost gericht.
Zonnepanelen zijn moeilijk te plaatsen en kunnen ook niet hun volle rendement leveren.
Gas is geen optie, de bestaande schouw moet weg wegens niet meer reglementair volgens de stad Gent.
We willen daarom overwegen om alleen een thuisbatterij te plaatsen voor een nieuw te plaatsen warmtepomp.
De batterij zou geladen worden op basis van een dynamisch contract. Het jaarverbruik van de gas-cv is ongeveer 8000kwh.
Warmwater via een electrische boiler.
Hoeveel kWh zouden we economisch gezien nodig hebben voor de batterij ?
Iemand enig of dit realistisch is met een dynamisch tarief of zou dit budgettair een strop worden ?
Mijn dochter haar huis is een ouder huis, zeker niet geïsoleerd zoals een nieuwe woning. Het dak is moeilijk toegankelijk en eerder Noord-Oost gericht.
Zonnepanelen zijn moeilijk te plaatsen en kunnen ook niet hun volle rendement leveren.
Gas is geen optie, de bestaande schouw moet weg wegens niet meer reglementair volgens de stad Gent.
We willen daarom overwegen om alleen een thuisbatterij te plaatsen voor een nieuw te plaatsen warmtepomp.
De batterij zou geladen worden op basis van een dynamisch contract. Het jaarverbruik van de gas-cv is ongeveer 8000kwh.
Iemand enig of dit realistisch is met een dynamisch tarief of zou dit budgettair een strop worden ?
Dit klinkt als een zeer complex vraagstuk en verdient een eigen topic.Marc Groms schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:25:
Uw advies graag.
Salderen wordt pas in 2027 afgeschaft, dus voor nu krijg ik dat weldegelijk terug.deejeebv schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:55:
[...]
Hoe kom je aan >30 cent, de energiebelasting krijg je niet terug, dus ik kom maar aan 13 cent.
Mits je niet meer teruglevert dan verbruikt.V_ger schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:32:
[...]
Salderen wordt pas in 2027 afgeschaft, dus voor nu krijg ik dat weldegelijk terug.
Het probleem is dat ik dat nog niet weet. Vorig jaar ben ik ook te vroeg in het jaar begonnen met de PV terug te regelen/af te schakelen. En toen bleek het een dramatisch K jaar te zijn kwa PV opbrengst. En ondanks dat ik in voorgaande jaren meer PV opwek had dan verbruik, heb ik vorig jaar onder de streep alsnog stroom in moeten kopen.
Dat het nu mooi weer is zegt helemaal niets over wat er in juni-juli-augustus gaat gebeuren. Ik heb geleerd van vorig jaar en ga pas terugregelen als overduidelijk is dat ik teveel PV opwek ga hebben.
Dank voor je inzichtV_ger schreef op zondag 6 april 2025 @ 16:07:
[...]
Het probleem is dat ik dat nog niet weet. Vorig jaar ben ik ook te vroeg in het jaar begonnen met de PV terug te regelen/af te schakelen. En toen bleek het een dramatisch K jaar te zijn kwa PV opbrengst. En ondanks dat ik in voorgaande jaren meer PV opwek had dan verbruik, heb ik vorig jaar onder de streep alsnog stroom in moeten kopen.
Dat het nu mooi weer is zegt helemaal niets over wat er in juni-juli-augustus gaat gebeuren. Ik heb geleerd van vorig jaar en ga pas terugregelen als overduidelijk is dat ik teveel PV opwek ga hebben.
Moet wel zeggen dat de hoeveelheid zon en hoeveel we midden op de dag terugleveren mij toch steeds weer aan een accu doen denken maar ik heb momenteel andere prio's. Aan de andere kant kan ik met de accu nog maar ruim 1,5 jaar gebruik maken van de salderingsregeling. Tot en met gister zaten we op 21kwh van het net gehaald en 115 teruggeleverd.
[ Voor 3% gewijzigd door JT op 06-04-2025 17:50 ]
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Werd ook wel weer een keer tijd na een heul duur afgelopen half jaar.John245 schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:34:
Is toch weer genieten van deze mooie dynamische tarieven.![]()
Hoi!
Zo duur was het ook weer niet. Was wel genieten met tarieven boven de 1 euro.EWK schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:05:
[...]
Werd ook wel weer een keer tijd na een heul duur afgelopen half jaar.
Met de stem van Andre v Duin: Acculaaiers ontladen maarJohn245 schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:11:
[...]
Zo duur was het ook weer niet. Was wel genieten met tarieven boven de 1 euro.
Inmiddels te laat, maar op tijd voor de volgende keer: Als de prijs incl. alle extra kosten nog net positief is zoals vandaag, dan is uitzetten niet nodig.Audione0 schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:00:
Is er nu nut om de zonnepanelen uit te zetten en maximaal elektra te verbruiken of nog net niet..?
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Ja ja, daar is die mafkees weer met zijn gemiddelde stroomprijzen en grafiekjes.... Het is zondagavond dus weer de balans voor vandaag en deze maand opmaken. De 2 EV's zijn weer helemaal vol voor komende week heen en weer naar het werk en de accu's zijn nog vol genoeg voor 2 dure uurtjes terugleveren morgenochtend en verder nul op de meter. Het maandtotaal is dus incl. volledig thuisladen van 2 EV's, verwarmen en koelen met WP en 78,2 kWh opwek met de SolarEdge 5k PV set. Daarnaast nog 4x 435 Wp panelen in de achtertuin staan, de opwek daarvan is wat minder meetbaar, maar die leveren zo'n 6 kWh/dag.
Vandaag, blauwe lijn is verbruik met de Y-as onder nul:
:strip_exif()/f/image/ytSF7tex24amNH0nrNLLLqBa.png?f=user_large)
Vandaag onder de 5 ct/kWh inkoop gebleven:
:strip_exif()/f/image/OVX47EnTenfm2oBqESrZds8d.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze maand tot nu toe 8,31 ct/kWh inkoop incl. BTW/Belasting/extra's:
:strip_exif()/f/image/lPYpo7TGtnbUXHTbNf2nIXKU.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat er nog maar vele weken/maanden als deze, of beter, mogen volgen
:strip_exif()/f/image/ytSF7tex24amNH0nrNLLLqBa.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/OVX47EnTenfm2oBqESrZds8d.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lPYpo7TGtnbUXHTbNf2nIXKU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Taro op 06-04-2025 22:33 ]
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Hoe was het prijsverschil tussen inkoop/verkoop voordat je je garage vol had staan met batterijen?Taro schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:23:
Ja ja, daar is die mafkees weer met zijn gemiddelde stroomprijzen en grafiekjes.... Het is zondagavond dus weer de balans voor vandaag en deze maand opmaken. De 2 EV's zijn weer helemaal vol voor komende week heen en weer naar het werk en de accu's zijn nog vol genoeg voor 2 dure uurtjes terugleveren morgenochtend en verder nul op de meter. Het maandtotaal is dus incl. volledig thuisladen van 2 EV's, verwarmen en koelen met WP en 78,2 kWh opwek met de SolarEdge 5k PV set. Daarnaast nog 4x 435 Wp panelen in de achtertuin staan, de opwek daarvan is wat minder meetbaar, maar die leveren zo'n 6 kWh/dag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijn er mensen (naast je vrouw) waarbij je niet over energie meer mag praten? Omdat je begint over "mafkees".
We hebben eind december een 2e EV gekocht, ik kan dus niet 1 op 1 met vorig jaar of andere periodes vergelijken. Het enige dat een beetje relevant is is het overzicht van Zonneplan van vorig jaar, waar mei er mooi uitspringt en zonder BTW/Belasting/extra's zelfs onder kostprijs lag:geert1992 schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:34:
[...]
Hoe was het prijsverschil tussen inkoop/verkoop voordat je je garage vol had staan met batterijen?
:strip_exif()/f/image/VXMbdXiNqNDjas1EBwXyCaow.jpg?f=fotoalbum_large)
Hehe, nee, maar kan mij voorstellen dat niet iedereen mijn enthousiasme deelt en daar heb ik alle begrip voorZijn er mensen (naast je vrouw) waarbij je niet over energie meer mag praten? Omdat je begint over "mafkees".
Ik vind het juist erg leuk om te lezen @Taro, vooral blijven posten
Top, zal ik zeker doenjojost1 schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:53:
Ik vind het juist erg leuk om te lezen @Taro, vooral blijven posten
Ik hoor in mijn omgeving de laatste maanden constant het volgende:
- Zonnepanelen lonen niet meer
- Dynamische tarieven zijn risicovol, want Rusland...
- EV's lonen alleen met subsidies
- Thuisaccu's verdien je nooit terug
Op iedere verjaardag of feestje hetzelfde verhaal: Je auto's zijn ook niets meer waard of wel? En de regering is onbetrouwbaar, de salderingsregeling, terugleverboetes, blah blah blah..... Ben er echt helemaal klaar mee met al die onzin die de Telegraaf en vrienden de wereld in helpen en iedereen die dat maar klakkeloos overneemt en als waarheid verkondigt.
Dat alles is misschien wel de voornaamste reden dat ik dit regelmatig deel, om het tegendeel te bewijzen
En iedereen die het anders ziet: Blijf vooral je bezwaren opwerpen, gewoon lekker terugleverboetes betalen, klagen over de overheid, teveel betalen met je vaste contract en afgeven op iedereen die niet denkt in problemen maar in kansen. En ja, ik besef mij dat mijn situatie niet voor iedereen is weggelegd, maar ik ben er al jarenlang bewust mee bezig, het is onderdeel van een strategie. 8 jaar geleden kreeg ik van een installateur te horen dat het niet handig was teveel panelen te plaatsen met overschot en te verspreiden over de verschillende windrichtingen, ik kon ze beter allemaal op zuid plaatsen.... Vanaf dat moment heb ik al andere besluiten genomen dan mijn omgeving aangaf en ben ik mijn eigen koers gaan varen.
Hopelijk blijven de dynamische tarieven lekker zo doorgaan en stappen steeds meer mensen over
@Taro : amen. En ik kom bij specifiek thuisbatterijen weer het tegenovergestelde tegen: een overtuiging dat je er bakken geld mee verdient of alleen daarmee zonnepanelen zin hebben. Ik heb voor een paar mensen die er serieus naar keken al voorgerekend dat ze in hun geval er geen economisch voordeel bij hebben. Tenminste met de huidige kosten. Iets wat ze zelf ook in een uurtje hadden kunnen uitvinden. Het is inderdaad schering en inslag hoe mensen alleen maar in extremen kunnen denken en de moeite niet meer willen nemen om genuanceerd dingen te bekijken en eventueel af te wegen.
Gewoon de laatste jaarrekening laten zien, zakt de onderkaak van op de grond.Taro schreef op zondag 6 april 2025 @ 23:11:
[...]
Top, zal ik zeker doen
Ik hoor in mijn omgeving de laatste maanden constant het volgende:
- Zonnepanelen lonen niet meer
- Dynamische tarieven zijn risicovol, want Rusland...
- EV's lonen alleen met subsidies
- Thuisaccu's verdien je nooit terug
(uitprinten en binnen handbereik, dat je niet hoeft op te staan, inderdaad komt vaker voorbij)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Domba schreef op zondag 6 april 2025 @ 23:44:
[...]
Gewoon de laatste jaarrekening laten zien, zakt de onderkaak van op de grond.
(uitprinten en binnen handbereik, dat je niet hoeft op te staan, inderdaad komt vaker voorbij)
Ja, maar, wat als .....
Er zijn gewoon heel veel mensen die graag in risico's en problemen denken en graag meer betalen voor de zekerheid van een duurder vast contract terwijl ze eigenlijk goedkoper uit willen zijn maar die stap niet durven te zetten.
Ach jah, zo lang veel mensen die stap niet willen zetten blijven dynamische tarieven extra interessant. Als iedereen op goedkope momenten gaat inkopen en op dure momenten gaat terugleveren vlakken de tarieven wel af. Dus van mij mogen ze bij hun standpunt blijven, maar val mij er vervolgens niet mee lastig.
En als je problemen hebt met evt. risico's: Zet gewoon iedere maand je winst/voordeel weg in een spaardoel, mochten de tarieven ooit een keer enorm stijgen dan dek je je risico daarmee af en stap je weer over op een vast contract.
Heb overigens mijn schoonmoeder van 71 jaar oud 1,5 jaar geleden ook bij Zonneplan aangemeld, die is super tevreden en maakt er een sport van om zo goedkoop mogelijk uit te zijn en gaf al aan +-500 Euro per jaar goedkoper uit te zijn dan voorheen
[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 06-04-2025 23:56 ]
Ik ken de "argumenten", ik heb "buren" (hebben kleine achterpoortje aan mijn straat) , die gaan met de zaklamp naar de WC,
Die doen heel veel met zo'n hoofdlampje, tot kleine klusjes in het schuurtje en dat terwijl er een pomp voor grondwater draait, die 5-7W ledlamp aan plafond, niet aan, dat maakt echt het verschil, voordat half uurtje water geven.

Hebben net weer jaar contract 24ct/kWh 1,31/m3 gas afgesloten (ook geen PV)
EV-laden, door de zaak betaald, krijgen meer per kWh dan ze energieleverancier betalen.
Ik had geld voor een kleine EV, Skoda Citigo. Helaas een tussenwoning en thuis laden mag officieel niet met kabel over de stoep. Met regelmaat kan ik ook niet voor huis parkeren.
De enige openbare laadpaal hier is duur, cpo tarief hoger dan dit:
/f/image/1EI2NO61uBy20IhCvwaa5Awe.png?f=fotoalbum_large)
Dus als ik niet voor mijn woning kan laden en de laadpaal bezet is heb ik grote kans dat mijn EV onbruikbaar is. Met ~30kW 'snel'laden ook niet echt een oplossing.
Toch rij nu 7 jaar elektrisch; deels met oprit (vrije sector huurwoning) en dat was wel ideaal. Al was het in eerste instantie ook nog vaak op het werk moeten laden. Gaandeweg waren die steeds minder beschikbaar ivm bezetting en moest ik op de terugweg langs Fastned..
Vorig jaar bijna 2400kWh thuis kunnen laden met kabel over de stoep en tov de laadpaal scheelt dat wel een 600,-. Zondag bijna alle PV opwek in de auto en witgoed. 26kWh opwek en daarvan 1,3kWh teruggeleverd
Toch als ik dat vandaag niet kon, pv niets oplevert en bij de paal 0,54/kWh moet betalen of misschien niet eens had kunnen laden in de omgeving vind ik dat wel vervelend. Nu pak ik soms mijn verlies er maar mee en er is nog een tweede auto die op benzine rijd.
Ik hoor op een verjaardag ook negativiteit over PV, warmtepomp en elektrisch rijden terwijl dat ook mensen met oprit zijn die dat voordeel dus niet benutten qua kosten. In andere situaties moet je toch best wel gemotiveerd zijn (qua ev: beperkingen, hogere kosten, onzekerheid en plannen) en geld hebben om qua energie en mobiliteit voordeel te behalen.
Anders is het: een oude ice rijden, duur om die vol te gooien en duur om je huis warm te houden met die ca.1,3/m3 ipv de 0,60 wat het was. Nu is dat vooral vanwege belastingen dus als je geen mogelijkheid hebt iets te doen voel je je vast niet gelukkig met die keuzes van de overheid.
Mijn hybride warmtepomp kost qua stookkosten ongeveer de helft van gas maar vereist de investering die je moet hebben of lenen. Zo ontstaat er een steeds grotere kloof tussen de mogelijkheden hebben of die niet hebben?
De enige openbare laadpaal hier is duur, cpo tarief hoger dan dit:
/f/image/1EI2NO61uBy20IhCvwaa5Awe.png?f=fotoalbum_large)
Dus als ik niet voor mijn woning kan laden en de laadpaal bezet is heb ik grote kans dat mijn EV onbruikbaar is. Met ~30kW 'snel'laden ook niet echt een oplossing.
Toch rij nu 7 jaar elektrisch; deels met oprit (vrije sector huurwoning) en dat was wel ideaal. Al was het in eerste instantie ook nog vaak op het werk moeten laden. Gaandeweg waren die steeds minder beschikbaar ivm bezetting en moest ik op de terugweg langs Fastned..
Vorig jaar bijna 2400kWh thuis kunnen laden met kabel over de stoep en tov de laadpaal scheelt dat wel een 600,-. Zondag bijna alle PV opwek in de auto en witgoed. 26kWh opwek en daarvan 1,3kWh teruggeleverd
Toch als ik dat vandaag niet kon, pv niets oplevert en bij de paal 0,54/kWh moet betalen of misschien niet eens had kunnen laden in de omgeving vind ik dat wel vervelend. Nu pak ik soms mijn verlies er maar mee en er is nog een tweede auto die op benzine rijd.
Ik hoor op een verjaardag ook negativiteit over PV, warmtepomp en elektrisch rijden terwijl dat ook mensen met oprit zijn die dat voordeel dus niet benutten qua kosten. In andere situaties moet je toch best wel gemotiveerd zijn (qua ev: beperkingen, hogere kosten, onzekerheid en plannen) en geld hebben om qua energie en mobiliteit voordeel te behalen.
Anders is het: een oude ice rijden, duur om die vol te gooien en duur om je huis warm te houden met die ca.1,3/m3 ipv de 0,60 wat het was. Nu is dat vooral vanwege belastingen dus als je geen mogelijkheid hebt iets te doen voel je je vast niet gelukkig met die keuzes van de overheid.
Mijn hybride warmtepomp kost qua stookkosten ongeveer de helft van gas maar vereist de investering die je moet hebben of lenen. Zo ontstaat er een steeds grotere kloof tussen de mogelijkheden hebben of die niet hebben?
Dat klopt wel en is enigszins wrang.bite schreef op maandag 7 april 2025 @ 01:09:
Als je eigen oprit hebt is EV kwa stroom kosten behoorlijk voordelig. Als je bent aangewezen op openbare palen ben je zo 60% duurder uit en dan heb je ook nog eens de last van “palen bezet als je ze nodig hebt”.
En met die eigen laadpaal op de oprit is dynamisch opeens ook interessanter.
Dat is inderdaad enigszins wrang.
Ehh… een landelijke regeling met voorwaarden waarbinnen “laden over de stoep” toegestaan is zou al flink helpen.
@Taro yep.. blijven posten. Is leuk!
Het “kennissen overtuigen” herken ik. Ehh…. Ik gok zo een groot deel van de mensen hier :-).
Ik ben wat dat betreft de laatste tijd wel gecharmeerd van de moderne hybride warmtepompen. Die verdienen zich eigenlijk heel behoorlijk terug en zijn voor behoorlijk veel woningen geschikt.
“Echt on topic”…
Ik heb gister een monitor aan mijn home automation toegevoegd waarmee ik het “euro verbruik” live volg. En dan heb ik 2 metertjes: mijn huidige vaste Vattenfall contract en Tibber dynamic.
Vast contract loopt eind januari af. Tegen die tijd weet ik het dan wel.
“Live volgen” heeft als voordeel dat je ook direct ziet “hoe een gebruiks keuze van het moment” impact heeft. Het is dus ook een soort “gedrag educatie tool” zo.
Ik over een week of zo eens een plaatje posten.
Aan iedereen? Hebben wij dezelfde buren en vrienden?.🙈🤣. Ik gooi het maar op onwetendheid en dat ze het roepen omdat ze "hebben horen zeggen".Stefannn schreef op maandag 7 april 2025 @ 06:58:
[...]
Dat klopt wel en is enigszins wrang.
Als je eigen oprit hebt is EV kwa stroom kosten behoorlijk voordelig. Als je bent aangewezen op openbare palen ben je zo 60% duurder uit en dan heb je ook nog eens de last van “palen bezet als je ze nodig hebt”.
En met die eigen laadpaal op de oprit is dynamisch opeens ook interessanter.
Dat is inderdaad enigszins wrang.
Ehh… een landelijke regeling met voorwaarden waarbinnen “laden over de stoep” toegestaan is zou al flink helpen.
@Taro yep.. blijven posten. Is leuk!
Het “kennissen overtuigen” herken ik. Ehh…. Ik gok zo een groot deel van de mensen hier :-).
Ik ben wat dat betreft de laatste tijd wel gecharmeerd van de moderne hybride warmtepompen. Die verdienen zich eigenlijk heel behoorlijk terug en zijn voor behoorlijk veel woningen geschikt.
“Echt on topic”…
Ik heb gister een monitor aan mijn home automation toegevoegd waarmee ik het “euro verbruik” live volg. En dan heb ik 2 metertjes: mijn huidige vaste Vattenfall contract en Tibber dynamic.
Vast contract loopt eind januari af. Tegen die tijd weet ik het dan wel.
“Live volgen” heeft als voordeel dat je ook direct ziet “hoe een gebruiks keuze van het moment” impact heeft. Het is dus ook een soort “gedrag educatie tool” zo.
Ik over een week of zo eens een plaatje posten.
Wil je dat "live volgen" delen? Wat ik nu doe is in Excel bijhouden wat de kosten voor het variabele contract inclusief boete waren en wat de werkelijke kosten nu bij Zonneplan zijn. Ben nog niet zolang klant maar Excel laat nu al zien dat ik goedkoper uitben. Als dit automatisch zou kunnen. ... gaaf 😊. De plaatjes van @Taro zijn leuk om te zien. Als het hier een tijdje draaien zal ik ze delen. Heb wel een EV laden mogelijkheid (nog). Work in progress. Gemeente is zoooo traag bent hun laadbeleid dat ik bijna de neiging heb een grannycharger te kopen en ook een kabel over de stoep te gooien. Het gaat dan niet hard maar wie het kleine niet eert......
“Helaas”.. ik heb geen home assistant maar een volledig van scratch zelf gemaakt home automation system. Dat komt omdat ik daar in 2008 mee begonnen ben en toen was er nog geen home assistant.Devke schreef op maandag 7 april 2025 @ 07:42:
Wil je dat "live volgen" delen? Wat ik nu doe is in Excel bijhouden wat de kosten voor het variabele contract inclusief boete waren en wat de werkelijke kosten nu bij Zonneplan zijn. Ben nog niet zolang klant maar Excel laat nu al zien dat ik goedkoper uitben. Als dit automatisch zou kunnen. ... gaaf 😊.
Ik haal de day ahead data van https://enever.nl/prijzenfeeds/
Die zijn rock bottom simpel:
- je vult een formuliertje in en je krijgt een token.
- vervolgens krijg je de prijzen middels: https://enever.nl/api/str...rgen.php?token=YOUR_TOKEN
Dat kan je gewoon in je browser intypen maar ook verwerken in een php of python script.
Enige waar ik me wat zorgen over maak is “hoe lang dat nog werkt”. De site lijkt het laatste jaar niet meer geupdate te zijn. Maar goed….
vergissing
[ Voor 199% gewijzigd door vogel6 op 07-04-2025 09:34 ]
Hey, gasprijs is gekelderd op de beurs en ziet weer mooie aanbiedingen. Q1 26 TTF was €42 een paar dagen geleden en was vanochtend €34 op het dieptepunt.
Geen PV, EV, wel hoog verbruik en hybride stoken in de winter. 3000 kWh piek 2100 dal, 800 m3 gas.
:strip_exif()/f/image/5MTZnbcEYqRxcAXyKLGgttPb.png?f=user_large)
Zonneplan was vorig jaar 24 cent per kWh en 119 cent per m3, dus dit is aanzienlijk goedkoper, scheelt €28/maand, €336/jaar.
Waarschijnlijk wordt dat nog minder in een paar dagen, handelaren die nu hebben ingekocht hebben dat nog niet verwerkt in de verkoopprijs in de vergelijkingssites. Aan de andere kant, 1.03/m3 all in is een prijs van 0.33 ex energiebelasting, dat is extreem laag, 27 cent ex BTW en dus ~€27/MWh op de beurs.
Geen idee wat Vrij Op Naam dacht met deze offerte, ze schieten wel erg laag. Dynamisch TTF spot gas wat in heel 2024 bij mij 0.51/m3 ex EB per m3, plus 70 cent EB = 119 totaal. 33 cent haalt spot nooit in de winter...
De zakelijke contact belde ook recent over verlengen voor heel 2026, even kijken wat ze bieden, ik ben benieuwd. Cal-26 staat op €33, was 31.5 vanochtend, gezakt van 44 eind februari. Dat scheelt wel met een 6-figure energierekening per jaar.
Geen PV, EV, wel hoog verbruik en hybride stoken in de winter. 3000 kWh piek 2100 dal, 800 m3 gas.
:strip_exif()/f/image/5MTZnbcEYqRxcAXyKLGgttPb.png?f=user_large)
Zonneplan was vorig jaar 24 cent per kWh en 119 cent per m3, dus dit is aanzienlijk goedkoper, scheelt €28/maand, €336/jaar.
Waarschijnlijk wordt dat nog minder in een paar dagen, handelaren die nu hebben ingekocht hebben dat nog niet verwerkt in de verkoopprijs in de vergelijkingssites. Aan de andere kant, 1.03/m3 all in is een prijs van 0.33 ex energiebelasting, dat is extreem laag, 27 cent ex BTW en dus ~€27/MWh op de beurs.
Geen idee wat Vrij Op Naam dacht met deze offerte, ze schieten wel erg laag. Dynamisch TTF spot gas wat in heel 2024 bij mij 0.51/m3 ex EB per m3, plus 70 cent EB = 119 totaal. 33 cent haalt spot nooit in de winter...
De zakelijke contact belde ook recent over verlengen voor heel 2026, even kijken wat ze bieden, ik ben benieuwd. Cal-26 staat op €33, was 31.5 vanochtend, gezakt van 44 eind februari. Dat scheelt wel met een 6-figure energierekening per jaar.
[ Voor 10% gewijzigd door w00key op 07-04-2025 13:46 ]
@w00key , waar zie je deze aanbieding?
Overal. Pricewise, Consumentenbond en Independer geven allemaal Van de Bron als goedkoopste weer. En dan een hele boel andere voor tussen de 1 en 10 euro per maand meer, dus als je een andere label wilt kan dat ook.
Vrijopnaam, niet Vandebronw00key schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:11:
[...]
Overal. Pricewise, Consumentenbond en Independer geven allemaal Van de Bron als goedkoopste weer. En dan een hele boel andere voor tussen de 1 en 10 euro per maand meer, dus als je een andere label wilt kan dat ook.
Right, deed het even uit mijn hoofd, maar het is vrij duidelijk op die sites welke bovenaan staanmdvmine schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:17:
[...]
Vrijopnaam, niet Vandebron. Ik zie het nu ook, maar zo gauw je iets teruglevert (zonnepanelen): geen bonus, duurder gas en stroom. Daarom zag ik hem eerst niet. Wat een verschil zeg! Als je 1000 kWh teruglevert, ben je 500 euro duurder uit bij ze, Wow.
En ja, ik zie als eerste geen PV, geen EV, en helemaal geen batterij om mee te spelen. Dan koop je voor 20 cent stroom in bij een volume van 5100 kWh, als je minder verbruikt die "vaste korting / kWh" -> korting per kWh nog hoger.
Voor die prijs is terugverdientijd van een PV+batterij systeem vrij dramatisch. De aanbieders rekenen altijd met een heel hoog tarief (gemiddelde modelcontract lol), dan verdien je het stukken sneller terug ja. Maar niet bij 0.20/kWh x 5100 = 1020 per jaar, zelfs als het goed is om de hele rekening te zeroen kost het je wel 6k voor panelen en 8k voor de batterij = 14 jaar verder.
[ Voor 40% gewijzigd door w00key op 07-04-2025 15:31 ]
Lees ik het goed en heb je over 2024, ongeveer 1200 euro moeten betalen ?Taro schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:47:
[...]
We hebben eind december een 2e EV gekocht, ik kan dus niet 1 op 1 met vorig jaar of andere periodes vergelijken. Het enige dat een beetje relevant is is het overzicht van Zonneplan van vorig jaar, waar mei er mooi uitspringt en zonder BTW/Belasting/extra's zelfs onder kostprijs lag:
[Afbeelding]
[...]
Hehe, nee, maar kan mij voorstellen dat niet iedereen mijn enthousiasme deelt en daar heb ik alle begrip voor
Mijn contract moet ik eind van het jaar vernieuwen en ik denk dat ik dynamisch ga, omdat dat de enige mogelijkheid is, zonder terug lever kosten, dat de rekening NOM in euro blijft, of zie ik dat verkeerd.
LG (AWHP) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Als je het aantal kWh's maal het gemiddelde tarief doet kom je inderdaad uit op 1184 Euro over heel 2024 incl. volledig thuisladen 1 EV en verwarmen/koelen met WP, op de gure winterdagen na, dan met gas/HR aangevuld. Dat is dus wel excl. de vaste standaard kosten, puur de kosten van de verbruikte kWh's.PeteSplit schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:57:
[...]
Lees ik het goed en heb je over 2024, ongeveer 1200 euro moeten betalen ?
Klopt, je mag verbruik en opbrengst binnen hetzelfde uur (of per kwartier, komt eraan) tegen elkaar wegstrepen voor NOM. Kanttekening daarbij is dat als je over een heel jaar heen meer teruglevert dan afneemt dat daardoor natuurlijk een verschil kan ontstaan door de energiebelasting die je niet mag salderen. Je zult dus niet: 0 kWh/uur zien staan maar: 2 kWh afgenomen en 2 kWh teruggeleverd.Mijn contract moet ik eind van het jaar vernieuwen en ik denk dat ik dynamisch ga, omdat dat de enige mogelijkheid is, zonder terug lever kosten, dat de rekening NOM in euro blijft, of zie ik dat verkeerd.
Zonneplan heb ik nog niks gezien mbt kwartiertarieven.Taro schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:55:
[...]
Als je het aantal kWh's maal het gemiddelde tarief doet kom je inderdaad uit op 1184 Euro over heel 2024 incl. volledig thuisladen 1 EV en verwarmen/koelen met WP, op de gure winterdagen na, dan met gas/HR aangevuld. Dat is dus wel excl. de vaste standaard kosten, puur de kosten van de verbruikte kWh's.
[...]
Klopt, je mag verbruik en opbrengst binnen hetzelfde uur (of per kwartier, komt eraan) tegen elkaar wegstrepen voor NOM. Kanttekening daarbij is dat als je over een heel jaar heen meer teruglevert dan afneemt dat daardoor natuurlijk een verschil kan ontstaan door de energiebelasting die je niet mag salderen. Je zult dus niet: 0 kWh/uur zien staan maar: 2 kWh afgenomen en 2 kWh teruggeleverd.
Wellicht zie ik het in de verkeerde context, maar vragen doet geen pijn (hoop ik).Taro schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:55:
Klopt, je mag verbruik en opbrengst binnen hetzelfde uur (of per kwartier, komt eraan) tegen elkaar wegstrepen voor NOM. Kanttekening daarbij is dat als je over een heel jaar heen meer teruglevert dan afneemt dat daardoor natuurlijk een verschil kan ontstaan door de energiebelasting die je niet mag salderen. Je zult dus niet: 0 kWh/uur zien staan maar: 2 kWh afgenomen en 2 kWh teruggeleverd.
Met name als het salderen straks is afgelopen kan je denk ik toch niet binnen een uur/kwartier periode wegstrepen?
Dat is in zoverre relevant dat ik (en iedereen) dan nul-op-meter wil houden. Als dat "gemiddeld per kwartier" wordt berekend is dat een stuk minder zenuwachtig dan wanneer het "op de seconde" op 2 aparte telwerken gaat.
Tot nog toe ga ik er vanuit dat het inderdaad "op de seconde" op 2 telwerken gaat.
Daarentegen werkt het capaciteitstarief in Belgie wel met een "over kwartier gemiddelde waarde" dus "het zou kunnen.....".
Als je met bijv. een thuisaccu nul op de meter realiseert, dan zorgt die ervoor dat er geen stroom van het net wordt gehaald en dan heb je daadwerkelijk 0 import en 0 export (doorgaans wel iets, maar als voorbeeld). Nul op de meter is niet: 2 kWh importeren en 2 kWh exporteren, dat is netto voor dat ene uur wel 0, maar die 2 kWh import (Betaal je EB voor) wordt na aflopen salderingsregeling anders gezien dan 2 kWh export (krijg je geen EB voor terug). Dus je zult dan voor dat uur wel iets moeten betalen.Stefannn schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:08:
[...]
Wellicht zie ik het in de verkeerde context, maar vragen doet geen pijn (hoop ik).
Met name als het salderen straks is afgelopen kan je denk ik toch niet binnen een uur/kwartier periode wegstrepen?
Dat is in zoverre relevant dat ik (en iedereen) dan nul-op-meter wil houden. Als dat "gemiddeld per kwartier" wordt berekend is dat een stuk minder zenuwachtig dan wanneer het "op de seconde" op 2 aparte telwerken gaat.
Tot nog toe ga ik er vanuit dat het inderdaad "op de seconde" op 2 telwerken gaat.
Daarentegen werkt het capaciteitstarief in Belgie wel met een "over kwartier gemiddelde waarde" dus "het zou kunnen.....".
Ik hoop nog een beetje dat als volgende week het kabinet valt (ze houden het langer vol dan verwacht), de nieuwe regering de salderingsregeling ombuigt in iets waar de overheid wel zeggenschap over heeft.
Namelijk over EB en BTW
Het is altijd al raar geweest dat de overheid commerciële bedrijven dwong om evenveel te betalen voor teruggeleverde stroom als de stroom die werd afgenomen. Alsof ze verplichten dat voortaan bier nog maar 1 euro mag kosten in de kroeg. Geen wonder dat een bierglas dan steeds kleiner wordt of een hele dikke bodem krijgt.
Aangezien iemand anders in de straat over jouw kWh gewoon EB en BTW moet betalen, zou het in het kader van verboden dubbele belasting, je de uurprijs incl. EB en BTW moeten krijgen.
Daar worden de minima niet armer van en ook de energiebedrijven niet.
Namelijk over EB en BTW
Het is altijd al raar geweest dat de overheid commerciële bedrijven dwong om evenveel te betalen voor teruggeleverde stroom als de stroom die werd afgenomen. Alsof ze verplichten dat voortaan bier nog maar 1 euro mag kosten in de kroeg. Geen wonder dat een bierglas dan steeds kleiner wordt of een hele dikke bodem krijgt.
Aangezien iemand anders in de straat over jouw kWh gewoon EB en BTW moet betalen, zou het in het kader van verboden dubbele belasting, je de uurprijs incl. EB en BTW moeten krijgen.
Daar worden de minima niet armer van en ook de energiebedrijven niet.
Ok, maar als de prijs incl belasting op 0 staat (ex belasting -12cent zoals afgelopen zaterdag een uurtje) ook niet neem ik aan?Taro schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:13:
[...]
Inmiddels te laat, maar op tijd voor de volgende keer: Als de prijs incl. alle extra kosten nog net positief is zoals vandaag, dan is uitzetten niet nodig.
[ Voor 9% gewijzigd door Audione0 op 07-04-2025 20:29 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Dan zijn er de volgende overwegingen:Audione0 schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:26:
[...]
Ok, maar als de prijs incl belasting op 0 staat (ex belasting -12cent zoals afgelopen zaterdag een uurtje) ook niet neem ik aan?
- Wil je graag pochen met de laagste inkoopprijzen van stroom die maand: Zonnepanelen uit, zodat je extra stroom van het net af haalt
- Wil je het net helpen ontlasten: Zonnepanelen uit
- Vind je het teveel moeite: Zonnepanelen aan laten staan
Ben net nieuw op dynamisch. Hoevaak komt dit echt voor per jaar? Hoe diep gaan de prijzen dan de min in inclusief alles. Leuk om dan netafname te hebben. Levert geld op. Weet alleen niet hoe realistisch vaak dit voorkomt en of het dan -1 of -10 is.Taro schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:04:
[...]
Dan zijn er de volgende overwegingen:Bij exact 0 zou ik ze persoonlijk aan laten staan. Ik heb er een automatisering voor lopen in Home Assistant die bij een negatief totaalbedrag de omvormer uitzet. Dus bij 0 blijft ie aan, bij -0,00000001 gaat ie uit.
- Wil je graag pochen met de laagste inkoopprijzen van stroom die maand: Zonnepanelen uit, zodat je extra stroom van het net af haalt
De laagste prijs die ik heb meegemaakt was -0,44 Euro/kWh, maar -5 tot -15 ct/kWh zal je wat vaker zien en komt bij harde wind of combi zon & wind weleens voor. Vorig jaar max 10 dagen denk ik?Devke schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:17:
[...]
Ben net nieuw op dynamisch. Hoevaak komt dit echt voor per jaar? Hoe diep gaan de prijzen dan de min in inclusief alles. Leuk om dan netafname te hebben. Levert geld op. Weet alleen niet hoe realistisch vaak dit voorkomt en of het dan -1 of -10 is.
Dankje. Altijd leuk om dan je accu's vol te laden. Ev's ook. Zal meer in de zomermaanden zijn denk ik. Benieuwd. We zaten gister dichtbij.Taro schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:19:
[...]
De laagste prijs die ik heb meegemaakt was -0,44 Euro/kWh, maar -5 tot -15 ct/kWh zal je wat vaker zien en komt bij harde wind of combi zon & wind weleens voor. Vorig jaar max 10 dagen denk ik?
Thanks voor je reactie, helder!Taro schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:04:
[...]
Dan zijn er de volgende overwegingen:Bij exact 0 zou ik ze persoonlijk aan laten staan. Ik heb er een automatisering voor lopen in Home Assistant die bij een negatief totaalbedrag de omvormer uitzet. Dus bij 0 blijft ie aan, bij -0,00000001 gaat ie uit.
Toch maar een thuis accu in overweging nemen. Weet alleen nog niet wat voor ons de beste keuze is.
Ik wil graag alle onder eigen beheer via HA en Homey, ipv bijvoorbeeld dat zonneplan dit voor "mij" allemaal regelt. EV hebben wij, daar is ook lekker op te sturen
Wat is jouw advies? Een eigen accu onder eigen beheer wanneer het "ons" het beste uitkomt?
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels