Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Nu het warmer wordt, is ook de grondwaterpomp weer aangesloten voor de automatische beregening van de tuin. Voor degenen met ook een beregeningsinstallatie: hoe gaan jullie hiermee om? Wanneer timen jullie die?
De pomp trekt zo’n 1500/2000 watt en staat straks 2 tot 3 keer per week minimaal een uur te sproeien. Qua verbruik best interessant om goed te sturen dus, dus idealiter overdag bij lage prijzen. Echter, voor de bomen en planten is het beter om na zonsondergang water te krijgen.
Hoe ver gaan jullie hierin? Vrij specifieke vraag, dat snap ik.
Mijn insteek tot nu toe is: prio #1 is een mooie tuin houden, dus dan maar wat duurder sproeien (en dus na zonsondergang). Ben benieuwd hoe anderen dit doen.
Vorig jaar totaat 6 uur.. Ik zou er geen business case op bouwen 😊Taro schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:19:
[...]
De laagste prijs die ik heb meegemaakt was -0,44 Euro/kWh, maar -5 tot -15 ct/kWh zal je wat vaker zien en komt bij harde wind of combi zon & wind weleens voor. Vorig jaar max 10 dagen denk ik?
Het tijdstip plan ik dan dus voor de ochtendpiek zo'n beetje..
JeroenVerweij schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:16:
Ik woon nu zo’n 3 maanden in ons nieuwe huis en sinds die tijd ook met dynamisch contract. Bevalt uitstekend tot nu toe!
Nu het warmer wordt, is ook de grondwaterpomp weer aangesloten voor de automatische beregening van de tuin. Voor degenen met ook een beregeningsinstallatie: hoe gaan jullie hiermee om? Wanneer timen jullie die?
De pomp trekt zo’n 1500/2000 watt en staat straks 2 tot 3 keer per week minimaal een uur te sproeien. Qua verbruik best interessant om goed te sturen dus, dus idealiter overdag bij lage prijzen. Echter, voor de bomen en planten is het beter om na zonsondergang water te krijgen.
Mijn insteek tot nu toe is: prio #1 is een mooie tuin houden, dus dan maar wat duurder sproeien (en dus na zonsondergang). Ben benieuwd hoe anderen dit doen.
Dank! Het belang van een goed sproeischema voor de planten staat dus (ook) bij jou voorop. Dus je ziet dit feitelijk als “niet/beperkt stuurbare verbruiker”.prein2 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:32:
Ik sproei 1x per week op de beste tijd voor de planten: rond 5 uur in de ochtend. Pas als het echt warm wordt gaat 't naar 2x, maar is (bij mij) met deze temperaturen, ondanks de droogte, niet nodig nog.
Het tijdstip plan ik dan dus voor de ochtendpiek zo'n beetje..
[...]
En bij mij sproeit ie inderdaad nu ook nog geen 2-3x per week. Maar straks mogelijk wel, vandaar alvast de vraag.
Klopt.. Daarbij moet ik wel vermelden dat mijn pomp geen 2kW is, maar meer richting 500W. én ik heb een thuisbatterij die dit soort 'kleine loads' soort van automatisch managet.. Dat is overigens voor mij een weinig besproken voordeel van de thuisbatterij: je geen zorgen maken om de dynamische prijzen, de batterij optimaliseert het wel. En natuurlijk is sturen naar een goedkoop uur nóg beter (scheelt conversieverlies), maar dit stukje onbezorgdheid is goud waard.JeroenVerweij schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:41:
[...]
Dank! Het belang van een goed sproeischema voor de planten staat dus (ook) bij jou voorop. Dus je ziet dit feitelijk als “niet/beperkt stuurbare verbruiker”.
En bij mij sproeit ie inderdaad nu ook nog geen 2-3x per week. Maar straks mogelijk wel, vandaar alvast de vraag.
De salderingsregeling bestaat uit twee delen: het salderen van de belastingen en een teruglevertarief dat gelijk is aan het leveringstarief.EmHaKa schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:12:
Ik hoop nog een beetje dat als volgende week het kabinet valt (ze houden het langer vol dan verwacht), de nieuwe regering de salderingsregeling ombuigt in iets waar de overheid wel zeggenschap over heeft.
Namelijk over EB en BTW
Het is altijd al raar geweest dat de overheid commerciële bedrijven dwong om evenveel te betalen voor teruggeleverde stroom als de stroom die werd afgenomen. Alsof ze verplichten dat voortaan bier nog maar 1 euro mag kosten in de kroeg. Geen wonder dat een bierglas dan steeds kleiner wordt of een hele dikke bodem krijgt.
Aangezien iemand anders in de straat over jouw kWh gewoon EB en BTW moet betalen, zou het in het kader van verboden dubbele belasting, je de uurprijs incl. EB en BTW moeten krijgen.
Daar worden de minima niet armer van en ook de energiebedrijven niet.
De overheid is al vele jaren bezig om het salderen af te schaffen. Niet vanwege het terugleveringstarief, maar omdat de overheid meer belastinginkomsten wil. De regering had prima het deel van de salderingregeling dat over het teruglevertarief ging af kunnen schaffen en de saldering van belasting om kunnen zetten in een subsidie. Dat is allemaal niet gebeurd.
De kans dat een volgende regering met een nieuwe subsidieregeling komt voor particuliere PV is erg klein.
Het helpt mee om de dynamisch negatieve uren te overbruggen.
April-September zit PV-opwek op zonnige dag al snel >50kWh/dag en er past maar 40-41kWh in de thuisaccu.
Ik zit op zandgrond, sproeiverbod is gewoonlijk eerst grasland en oppervlakte water, dan grondwater vanaf bepaald m3/u.
Dit jaar is al bijzonder met eerste verbod gelijk al grondwater onttrekking vanaf 1-April al en bedenk gras is gras voor de controle.
Daarnaast kan je lokaal ook te maken krijgen met andere type beperkingen, bijv als zwavel >0,5mg/l in 0-40m diepte.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
http://www.maasluip.nl/energyprice/pareto.htmlDevke schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:17:
[...]
Ben net nieuw op dynamisch. Hoevaak komt dit echt voor per jaar? Hoe diep gaan de prijzen dan de min in inclusief alles. Leuk om dan netafname te hebben. Levert geld op. Weet alleen niet hoe realistisch vaak dit voorkomt en of het dan -1 of -10 is.
Gelukkig hebben we veel data beschikbaar.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Signatures zijn voor boomers.
Ik sproei alleen het gras en dan als de zon weg is. Dat doe ik dan handmatig, want vermijd het zoveel mogelijk.JeroenVerweij schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:16:
Ik woon nu zo’n 3 maanden in ons nieuwe huis en sinds die tijd ook met dynamisch contract. Bevalt uitstekend tot nu toe!
De planten en hagen doe ik via een professioneel druppelslang systeem, met een opbrengst van 10 liter per uur per gaatje en 3 gaatjes per meter.
Bijvoorbeeld de beukenhaag heeft dit in drogere tijden echt nodig hier op hoger gelegen zandgrond.
Ik bestuur de bronpomp met een HW slimme stekker en laat de druppelslangen werken van 12-15 uur (maximale PV opbrengst). Mijn bronpomp verbruikt ca. 600W.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Het verschil dit jaar met zon en wind is een wereld van verschil in het ellendige voorjaar van 2024. El Nino had ons goed te pakken.
Het gemiddelde hier (volgens Tibber) staat al op 9,3 cent/kWh voor deze maand, maar dat wordt berekend met eigenverbruik van zonnepanelen. Die rekensom me nog niet helemaal duidelijk want je doet dan een aanname over afschrijfkosten van je investering.
Zou onze grote vriend Otto Jans al spijt hebben van zijn vast contract? Zo te zien loopt hij al leeg op een ander forum over terugleverkosten
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Ik ben bijvoorbeeld in november 2024 overgestapt van vast naar Tibber en mede daarom heb ik in november en december erg veel EB en BTW betaald, dus kan ik dat middels mijn PV installatie (70 stuks) ook terug salderen of had ik beter in januari kunnen overstappen?
[ Voor 5% gewijzigd door Magnifique op 08-04-2025 12:56 ]
Salderen werkt op contractjaarbasis. Dus niet van januari t/m december.Magnifique schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:55:
Kan iemand mij vertellen hoe het zit met de EB en BTW saldering, gaat dit per jaar dus van januari tot en met december of het jaar dat je een dynamisch contract hebt.
Ik ben bijvoorbeeld in november 2024 overgestapt van vast naar Tibber en mede daarom heb ik in november en december erg veel EB en BTW betaald, dus kan ik dat middels mijn PV installatie (70 stuks) ook terug salderen of had ik beter in januari kunnen overstappen?
Dank je. Gelukkig is best een bedrag namelijk met een WP en EV en geen gas.de Peer schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:57:
[...]
Salderen werkt op contractjaarbasis. Dus niet van januari t/m december.
Dat gaat over andere hoeveelheden. Het Jaaroverzicht (bovenste afbeelding) gaat over 7 kWh afname en 13 kWh teruglevering (afgerond op hele kWh), terwijl je onderste afbeelding gaat over 11,8 resp. 24,9 kWh.Devke schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:34:
Hoe rijmen deze overzichten zich dan met Zonneplan. Beide zeggen iets anders.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit zijn dan vermoedelijk oude afbeeldingen? Als je nu naar de maand Maart kijkt zou het wel moeten kloppen?
Bij mij kloppen de getallen wel over de maand maart iig
[ Voor 4% gewijzigd door Gameboy op 08-04-2025 13:45 ]
6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Nee dit is een screenshot van een paar minuten terug. Daarom ook even de vraag.Gameboy schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:44:
[...]
Dat gaat over andere hoeveelheden. Het Jaaroverzicht (bovenste afbeelding) gaat over 7 kWh afname en 13 kWh teruglevering, terwijl je onderste afbeelding gaat over 11,8 resp. 24,9 kWh.
Dit zijn dan vermoedelijk oude afbeeldingen? Als je nu naar de maand Maart kijkt zou het wel moeten kloppen?
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dan kun je denk ik het beste contact opnemen met ZP om te vragen of dit een bekende issue met de weergave, of dat jou account een probleempje kan hebben?Devke schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:45:
[...]
Nee dit is een screenshot van een paar minuten terug. Daarom ook even de vraag.
Dat lijken mij opstart problemen. Je bent waarschijnlijk niet op 1 maart begonnen?Devke schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:34:
Hoe rijmen deze overzichten zich dan met Zonneplan. Beide zeggen iets anders.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De ene start datum klopt niet met de andere start datum
De maand april zal wel kloppen.
Als ik de standen van April afrond dan kloppen ze idd wel ja. Ga je dan uiteindelijk niet de mist in met de energiebelasting als deze gesaldeerd moet worden? Klopt idd. Eind maart begonnen.EmHaKa schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:54:
[...]
Dat lijken mij opstart problemen. Je bent waarschijnlijk niet op 1 maart begonnen?
De ene start datum klopt niet met de andere start datum
De maand april zal wel kloppen.
[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 08-04-2025 14:48 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Daarvoor vraag ik nu ook de Duitse prijzen op met:
$QFarr["in_Domain"]="10Y1001A1001A82H";
Als dat ons voorland is, wordt het nog spannend, de ene dag hebben ze alleen uur-prijzen en de andere dag weer alleen kwartier-prijzen, maar meestal allebei...
Per 1 oktober 2024 geldt ook:
the REST API response for Day-Ahead Prices [12.1.D] (now Energy Prices [12.1.D]) uses only curveType=A03
En dat valt bij uur-prijzen niet zo op, maar bij kwartier-prijzen moet je aardig vaak gaten opvullen.
Dat kun je dus meteen aanpassen in de broncode (ging gelukkig eenvoudig)
Zie hier https://eepublicdownloads...ctronic_document_v1.4.pdf de uitleg van de curveTypes
(A03 staat op pagina 14+15)
Zowiezo laat je de ANWB prijzen exclusief btw zien, en is Zonneplan inclusief BTW. Doe ik de BTW en 2 cent inkoop op de ANWB prijzen, dan kom ik op de zonneplan prijs bij de ochtend piek van 7 uur.matroosoft schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:10:
Hoe komt het dat ANWB uurprijzen consistent lager zijn dan Zonneplan? Terwijl Zonneplan een lagere inkoop vergoeding heeft..
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Oei.. dat maakt het lastig.EmHaKa schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:23:
Ik ben alvast begonnen met de kwartierprijzen bij Entso-e
Daarvoor vraag ik nu ook de Duitse prijzen op met:
$QFarr["in_Domain"]="10Y1001A1001A82H";
Als dat ons voorland is, wordt het nog spannend, de ene dag hebben ze alleen uur-prijzen en de andere dag weer alleen kwartier-prijzen, maar meestal allebei...
Per 1 oktober 2024 geldt ook:
the REST API response for Day-Ahead Prices [12.1.D] (now Energy Prices [12.1.D]) uses only curveType=A03
En dat valt bij uur-prijzen niet zo op, maar bij kwartier-prijzen moet je aardig vaak gaten opvullen.
Dat kun je dus meteen aanpassen in de broncode (ging gelukkig eenvoudig)
Zie hier https://eepublicdownloads...ctronic_document_v1.4.pdf de uitleg van de curveTypes
(A03 staat op pagina 14+15)
Ik haal ze nu op bij enever.nl. Vrij simpel uurprijzen en tot nu toe zonder gaten (maar ja.., ik doe het pas sinds zondag).
Ik hoop dat dat een beetje zo blijft.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Kan je dit met een slimme stekker aansturen? Wat je zou kunnen doen is via Home Assistant icm de Cheapest Hours en Nord Pool dynamische tarieven integratie het goedkoopste dynamische uur tussen zonsondergang en 0:00 pakken. Met wat extra scripten tussen zonsondergang en de volgende zonsopgang. En als je daarin dan minimaal zondag meeneemt als dag, dan zit je vaak wel redelijk goedkoop.JeroenVerweij schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:16:
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ah ik zie nu dat het bij ANWB kale tarieven zijn, dus zonder BTW en EB maar ook nog zonder inkoopkosten. Aardig misleidend!koboy schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:20:
[...]
Zowiezo laat je de ANWB prijzen exclusief btw zien, en is Zonneplan inclusief BTW. Doe ik de BTW en 2 cent inkoop op de ANWB prijzen, dan kom ik op de zonneplan prijs bij de ochtend piek van 7 uur.
Dank voor het meedenken. Het zal dan eerder via de Rainbird integratie gaan, die gewoon voor Home Assistant beschikbaar is. In de Rainbird zitten nu vaste schema’s voor beregenen.Taro schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:43:
[...]
Kan je dit met een slimme stekker aansturen? Wat je zou kunnen doen is via Home Assistant icm de Cheapest Hours en Nord Pool dynamische tarieven integratie het goedkoopste dynamische uur tussen zonsondergang en 0:00 pakken. Met wat extra scripten tussen zonsondergang en de volgende zonsopgang. En als je daarin dan minimaal zondag meeneemt als dag, dan zit je vaak wel redelijk goedkoop.
Maar… ik doe nog 0,0 met Home Assistant en denk niet dat ik daar op korte termijn mee ga starten. Heb nog genoeg in/om ons nieuwe huis te doen
Desalniettemin dank voor je input! Zet mij wel weer aan het denken om toch op enig moment met HA aan de slag te gaan. Daar heb ik al vaker over gedacht
Als ik dan mijn verbruik invul (11000 kWh afname en 6200 kWh teruglevering) en ik sorteer op kosten per maand dan zie ik Vattenval als voordeligst. Terwijl deze een opslag van €0,0255 heeft en maandelijks €7,95. Energiek staat pas op de 4e plek.
Vervolgens ga ik naar Gaslicht en vul hetzelfde verbruik in en kies voor de dynamische aanbieders. Dan zie ik Zonneplan en Tibber gedeeld eerste en Energiek pas 9e met bijna 70% meer kosten dan Zonneplan.
Wat mis ik? Er zijn toch 3 dingen waar je naar moet kijken: opslag per kWh, vaste maand bedrag en saldering.
Verwachting is trouwens dat mijn vebruik en teruglevering komend jaar een stuk omhoog zal gaan, door aanschaf thuisbatterij. Verbruik zal altijd hoger blijven dan teruglevering, dus alles valt volledig te salderen.
Je moet vooral naar ervaring kijken, zoals hier. Er zijn eigenlijk maar 2 leveranciers de moeite waard. Zoek en gij zult vinden.powercoaster schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:38:
Ik sta op het punt een dynamisch energie contract af te sluiten, maar ik ben een beetje verdwaald in de energie vergelijkers. Als ik op Jeroen.nl kijk, dan zie ik dat Energiek de laagste opslag heeft (€0,018) van alle aanbieders en qua maandbedrag ook ok is (€5,99).
Als ik dan mijn verbruik invul (11000 kWh afname en 6200 kWh teruglevering) en ik sorteer op kosten per maand dan zie ik Vattenval als voordeligst. Terwijl deze een opslag van €0,0255 heeft en maandelijks €7,95. Energiek staat pas op de 4e plek.
Vervolgens ga ik naar Gaslicht en vul hetzelfde verbruik in en kies voor de dynamische aanbieders. Dan zie ik Zonneplan en Tibber gedeeld eerste en Energiek pas 9e met bijna 70% meer kosten dan Zonneplan.
Wat mis ik? Er zijn toch 3 dingen waar je naar moet kijken: opslag per kWh, vaste maand bedrag en saldering.
Verwachting is trouwens dat mijn vebruik en teruglevering komend jaar een stuk omhoog zal gaan, door aanschaf thuisbatterij. Verbruik zal altijd hoger blijven dan teruglevering, dus alles valt volledig te salderen.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik ben er inmiddels achter. Ik heb (nog) geen btw (terug) ontvangen op mijn teruglevering. Misschien salderen ze die pas na een jaar. Ik ga het navragen.KikkerMario schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:22:
Ik heb mijn eerste maandafrekening bij vandebron eens goed bekeken en naast de app van HomeWizard gelegd en ze komen net niet helemaal overeen.
[...]
Dat is € 1,29 verschil. Waar zou dat vandaan kunnen komen?
Bedankt voor je reactie, dan kom ik op Zonneplan of Tibber uit. Maar die bestaan ook al langer. Voor mij persoonlijk is prijs belangrijker dan ervaring van iemand met een klantenservice of app.V_ger schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:40:
[...]
Je moet vooral naar ervaring kijken, zoals hier. Er zijn eigenlijk maar 2 leveranciers de moeite waard. Zoek en gij zult vinden.
Ik kom nu net ook nog dit lijstje tegen bij de ACM
:strip_exif()/f/image/d6DJcR72alpvkm9H6Rm5EGIw.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/seh0M3UTQlnPvKEIcvOLZkq0.png?f=user_large)
[ Voor 34% gewijzigd door powercoaster op 09-04-2025 13:45 ]
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik heb echt geen idee wat hier getoond wordt! Hoe komen ze aan die bedragen, en waar staat dat voor?powercoaster schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:35:
[...]
Bedankt voor je reactie, dan kom ik op Zonneplan of Tibber uit. Maar die bestaan ook al langer. Voor mij persoonlijk is prijs belangrijker dan ervaring van iemand met een klantenservice of app.
[Afbeelding]
Volgens mij klopt daar he-le-maal niets van. De "vaste kosten" moeten negatief zijn, het hebben van een stroomaansluiting levert je geld op, vanwege de forse "Vermindering Energiebelasting" vanuit de overheid. Die is (veel) hoger dan de vaste aansluitkosten vanuit de netbeheerder...
En zelfs als er alleen de abonnementskosten worden berekend, dan klopt dat van Zonneplan niet. Die kost € 6,25 per maand (alleen elektriciteit, incl. btw). Dat is € 75,- op jaarbasis.
Dus de "Leverancierskosten" kloppen al niet, en wat zijn dan de "Vaste kosten"? Zoals gezegd moet dat negatief zijn. Enexis kost € 475,92 per jaar (tot 3x 25A) en je krijgt € 635,19 van de overheid, wat neerkomt op € -159,27 per jaar vaste kosten.
Kortom: Ik kan hier helemaal niets mee als "vergelijker" voor dynamische contracten...
Addendum: het lijkt ook te maken te hebben met je woonsituatie en verbruik, maar dat kun je niet zelf invullen. Dat blijven dan heel erg grove aannames, en daar kun je dus ook niet veel mee.
Je kunt beter op zoek nar een vergelijker die wel je eigen situatie kan doorrekenen, of in ieder geval een schatting kan geven. Die site van de ACM is zo niet bruikbaar...
[ Voor 9% gewijzigd door Gameboy op 09-04-2025 13:31 ]
Dat maakt het overzicht van de ACM juist wel handig, want het toont alleen de verschillen tussen de leveranciers. Dus 3400 kWh x het tarief + de vaste kosten = Leverancierskosten per jaar.
Alle andere dingen zoals belastingen en vastrecht maken geen verschil per leverancier en zijn dus niet nodig om mee te nemen in de vergelijking.
Overigens jammer dat je via die site niet zelf een verbruik kan opgeven, maar het idee is duidelijk.
Prijs is zeker een belangrijke factor maar staar je daar niet blind op. Bij Tibber kun je bijvoorbeeld ook “Grid Rewards” verdienen als je een EV hebt en daarbij laadpaal die door hun ondersteund worden. Dat scheelt ook wat onderaan de streep.powercoaster schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:35:
[...]
Bedankt voor je reactie, dan kom ik op Zonneplan of Tibber uit. Maar die bestaan ook al langer. Voor mij persoonlijk is prijs belangrijker dan ervaring van iemand met een klantenservice of app.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En bij Zonneplan krijg je sinds kort de “Zonnebonus”. Ook weer een extra variabele in het totaal die het mogelijk toch een interessante leverancier maakt.
Frank Energie wordt hier niet zo snel aanbevolen, gezien de manier van salderen.
Ik zou toch echt voor 1 van de 2 leveranciers gaan die hier goed staan aangeschreven. Qua prijs laat je nauwelijks iets liggen en er zijn dus opties om extra te verdienen / de prijs te drukken. En een fijne app en klantenservice is ook wat waard toch?
En daar gaat het al mis. De site van de ACM heeft geen vakje voor terugleveren, en daarom komt een leverancier als Frank die ook kosten rekent voor ELKE teruggeleverde kWh als goedkoopste er uit.powercoaster schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:40:
@Gameboy Excuses, het onderdeel geschat verbruik stond niet in het screenshot, ik heb het aangepast.
Dat maakt het overzicht van de ACM juist wel handig, want het toont alleen de verschillen tussen de leveranciers. Dus 3400 kWh x het tarief + de vaste kosten = Leverancierskosten per jaar.
Alle andere dingen zoals belastingen en vastrecht maken geen verschil per leverancier en zijn dus niet nodig om mee te nemen in de vergelijking.
Overigens jammer dat je via die site niet zelf een verbruik kan opgeven, maar het idee is duidelijk.
Energiek doet dit trouwens ook. Kun je pas zien als je op hun site een prijsopgaaf laat berekenen. Als je de tarieven dan uitklapt zie je bij afslag tarief terugleveren dezelfde prijs staan inclusief en exclusief btw, terwijl bij de prijsberekening een bedrag wordt genoemd dat hoger is (21% hoger....). Geeft mij geen vertrouwen.
Verder sluit ik mij aan bij eerdere commentaren.
@Smuggler : voor de startpost bij energiek: €5,99/mnd voor gas of stroom, 1,8 cent/kWh, 6 cent/m³, saldeert incorrect, maandelijks wisselend bedrag.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Had je geen PV ?powercoaster schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:35:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan ziet dat lijstje er anders uit , sommige salderen opslag niet, die vragen zelfs een afslag (kosten voor teruglevering)
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Overigens denk ik dat het het bij Energiek goed gaat op basis van de berekening die ze laten zien. Alleen buiten het salderen is het anders.
Misschien is Zonneplan in combinatie met de Zonnebonus dan inderdaad wel de veiligste optie.
In de prijsberekening op hun website krijg ik toch wel een regel met 'Marktprijsafslag' te zien als ik teruglevering invul binnen het saldeervolume. Het lijkt er toch sterk op dat ze 1,8 cent per kWh inhouden voor álle teruglevering.powercoaster schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:35:
Overigens denk ik dat het het bij Energiek goed gaat op basis van de berekening die ze laten zien. Alleen buiten het salderen is het anders.
Als ik de berekening doe rekenen ze toch echt de kosten voor elke teruggeleverde kWh..... 250/mnd op basis van 3000/jr.powercoaster schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:35:
@Domba en @koboy dank jullie, de methode van salderen is inderdaad ook erg belangrijk.
Misschien is Zonneplan in combinatie met de Zonnebonus dan inderdaad wel de veiligste optie.
Er is hier genoeg gejammerd over de administratieve puinhoop, zelfs bij grotere leveranciers als de ANWB. Zonneplan en Tibber hoor je nooit iets negatiefs over.
Aangezien je een behoorlijke bak teruglevert is de zonnebonus van zonneplan waarschijnlijk de doorslaggevende factor zelfs vergeleken met prijsvechters als Energiek, Budget etc.
Momenteel is het modelcontract van Energiek trouwens best aantrekkelijk: redelijke tarieven per kWh, maar vooral een lage terugleverboete van 6 euro per maand door de hogere maandelijkse kosten. Maar let wel op, dit kan een lokkertje zijn en verandert 2x per jaar, en in de kleine lettertjes er onder staat iets over max 10k kWh per jaar afname.
Mocht het niet bevallen dan kun je er zeer snel weer vanaf.powercoaster schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:35:
@Domba en @koboy dank jullie, de methode van salderen is inderdaad ook erg belangrijk.
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Hoi @CrashOne was het nog gelukt met het toevoegen van de Plugwise export? Of kan je misschien laten weten hoe de homewizard of DSMR-reader export eruit ziet. Dan kan ik de data van mijn vader misschien daar naartoe aanpassenCrashOne schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:45:
[...]
Stuur maar per DM, dan kijk ik wat ik er mee kan
Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.
Zonneplan rekent een maandbedrag van 6,25 en inkoopkosten van 0,02powercoaster schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:35:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Frank rekent 7,00 per maand en inkoop van 0,01815
Bij 3400 kWh alleen inkopen ben je dus het volgende kwijt:
Zonneplan 75 + 68 = 143
Frank 84 + 61,71 = 145,71
Bij Frank staat echter een bedrag van EUR 89 per jaar. Is er een (tijdelijke) korting meegerekend?
Dan staat er nog een bedrag per kWh in de tabel, maar dat is dus met deze berekening voor alle partijen gelijk. Je koopt immers altijd in tegen de EPEX prijs. Dat er bij Frank maar EUR 0,12 per kWh staat is dus puur hun eigen inschatting waarmee ze in de prijsvergelijkers bovenaan willen komen te staan.
Wat bedoelen ze uberhaupt met 'Vaste kosten elektriciteit'??? Zoals door anderen aangegeven: vastrecht is gelijk ongeacht de leverancier. Hoe kan in de tabel van de ACM dan nog een verschillend bedrag worden aangegeven? Alle overige kosten voor levering zitten al in de bovenstaande berekening.
Bizar dat de ACM dit op deze manier weergeeft. Snappen ze zelf wel hoe het werkt?
Heb je de site van ACM wel goed gelezen gezien je reactie.bilgy_no1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:18:
[...]
Zonneplan rekent een maandbedrag van 6,25 en inkoopkosten van 0,02
Frank rekent 7,00 per maand en inkoop van 0,01815
Bij 3400 kWh alleen inkopen ben je dus het volgende kwijt:
Zonneplan 75 + 68 = 143
Frank 84 + 61,71 = 145,71
Bij Frank staat echter een bedrag van EUR 89 per jaar. Is er een (tijdelijke) korting meegerekend?
Dan staat er nog een bedrag per kWh in de tabel, maar dat is dus met deze berekening voor alle partijen gelijk. Je koopt immers altijd in tegen de EPEX prijs. Dat er bij Frank maar EUR 0,12 per kWh staat is dus puur hun eigen inschatting waarmee ze in de prijsvergelijkers bovenaan willen komen te staan.
Wat bedoelen ze uberhaupt met 'Vaste kosten elektriciteit'??? Zoals door anderen aangegeven: vastrecht is gelijk ongeacht de leverancier. Hoe kan in de tabel van de ACM dan nog een verschillend bedrag worden aangegeven? Alle overige kosten voor levering zitten al in de bovenstaande berekening.
Bizar dat de ACM dit op deze manier weergeeft. Snappen ze zelf wel hoe het werkt?
Als dat zo is dan vraag ik mij af of je wel het dynamische contract goed begrijpt.
Bij Frank energie staat namelijk € 0,012 per kWh en geen € 0,12 per kWh.
Met de filters van vrijstaande woning, bouwjaar 1975 – 1992, twee personen en alleen elektriciteit rekent de site met stroomverbruik van 3.400 kWh,
Zoals op de site staat bij een verbruik van 3.400 kWh ben je bij Frank energie het volgende bedrag kwijt 3.400 kWh maal 0,012 (€ 40,80 ) plus vaste kosten van Frank energie 48,-- per jaar totaal € 89,-- afgerond
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Misschien eens bij Frank zelf invullen ?clodders schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:06:
[...]
Heb je de site van ACM wel goed gelezen gezien je reactie.
Als dat zo is dan vraag ik mij af of je wel het dynamische contract goed begrijpt.
Met de filters van vrijstaande woning, bouwjaar 1975 – 1992, twee personen en alleen elektriciteit rekent de site met stroomverbruik van 3.400 kWh,
Zoals op de site staat bij een verbruik van 3.400 kWh ben je bij Frank energie het volgende bedrag kwijt 3.400 kWh maal 0,012 (€ 40,80 ) plus vaste kosten van Frank energie 48,-- per jaar totaal € 89,-- afgerond
3400kWh alleen afname dynamisch is € 145,71
Vaste leveringskosten | € 7,00 per maand | € 84,00 |
Verwachte beursprijs | Gem. € 0,0798 per kWh | € 271,15 |
Inkoopvergoeding | € 0,0182 per kWh | € 61,71 |
Netbeheerkosten | € 39,69 per maand | € 476,25 |
Overheidsheffingen | € 0,1229 per kWh | € 417,74 |
Vermindering energiebelasting | € -52,93 per maand | € -635,19 |
Totaal | € 675,66 |
Je berekening klopt helmaal echter zoals op de site van ACM aangeeft wordt met een aantal posten niet gerekend omdat deze niet voor iedereen hetzelfde zijn zoals de transportkosten.Domba schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:33:
[...]
Misschien eens bij Frank zelf invullen ?
3400kWh alleen afname dynamisch is € 145,71
Vaste leveringskosten € 7,00 per maand € 84,00 Verwachte beursprijs Gem. € 0,0798 per kWh € 271,15 Inkoopvergoeding € 0,0182 per kWh € 61,71 Netbeheerkosten € 39,69 per maand € 476,25 Overheidsheffingen € 0,1229 per kWh € 417,74 Vermindering energiebelasting € -52,93 per maand € -635,19 Totaal € 675,66
De discussie ging er over dat de gegevens van de ACM niet kloppen.
Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Het moment waarop die hocuspocus tot stand komt kan flinke verschillen geven tussen leveranciers, zeker als je gaat vergelijken op basis van die momentopnamen.
Ik gok dat je dat terug ziet.
- knip -
:strip_exif()/f/image/goHbOEFfGnwBHTsCv6I83SJO.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar waarom zou je een modelcontract afsluiten bij Tibber?
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
Ik heb al enkele jaren een dynamische energiecontract omdat ik ook mijn warmtepomp prijsbewust kan sturen zowel voor verwarmen als het warmwater opwarmen.toiletduck schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:17:
Manman, ik ben toch wel een beetje geschrokken van alle berichtgeving. Ik zal per aug een nieuw contract moeten, maar word niet echt geholpen door de niet te volgen extra kosten. Dus ik had besloten dynamisch te gaan. Geen gezeur, makkelijk, klaar.. tot dit bericht. Nu begin ik weer te twijfelen. Het enphase zonnepanelen dak wat ik heb produceerd op jaarbasis 8000 kwh, en ik gebruik er 6000. Geen gas, een warmtepomp w/w. Het enphase systeem kan op dynamisch worden gezet, en hiermee kan ik eventueel als de prijzen negatief worden (min belasting geloof ik) het systeem automatisch uit zetten. Is het nu wel of niet handig om dynamisch te gaan? Ik vind het maar ingewikkeld. Hebben jullie ervaringen met zo een systeem en dynamisch? Ik heb een plaatje bijgevoegd met mijn opbrengst van vandaag.[Afbeelding] Bij mijn huidige leverancier word nu €400 kosten geraamd aan het einde van het jaar, terwijl ze wel met de sur-plus van mn paneeltjes ervandoor zijn gegaan.
In juli 2024 heb ik batterijen geplaats. In de maanden oktober t/m februari koop ik stroom tegen het laagste tarief en onttrekt geen stroom uit het net in de tijdsperiode 7.00 uur tot 10.00 uur en 17.00 uur tot 20.00
Op dit moment lever ik in de avond een uur lang stroom terug en de volgende dag vanaf 7 uur ontlaat ik de batterij tot 5 %. Vanaf 12 uur als de prijs het laagst is wordt deze weer geladen met zonnestroom. Om alles weer vol te hebben, heb ik ca 4,5 uur zonnestroom nodig en levert in deze uren nagenoeg niets terug aan het net.
Neem in je overwegingen mee wat ga je doen op 1 januari 2027 als de saldering regeling is vervallen.
Ook is het mogelijk dat de netwerkkosten gaat veranderen, waarschijnlijk worden de blokken 7.00 uur tot 10.00 uur en 17.00 uur tot 20.00 veel zwaarder belast.
Het idee is om per uur verschillende tarieven te introduceren, die ook nog eens verschillen tussen de ‘winter’ (oktober tot en met maart) en de ‘zomer’ (april tot en met september) is nog niet uitgekristalliseerd wat het gaat worden.
Op dit moment wordt er een proefballon opgelaten door Engie om per 1mjanuari 2027 om een abonnementskosten van € 482,36 per jaar in rekening te brengen met een terugleververgoeding van 0,01 euro per kWh.
Netto terug leveringen dus. Terugleveren op de dure uren, goedkoopste uren flink verbruiken. Ik weet niet of je de mogelijkheden hebt maar kan ze opsommen:toiletduck schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:17:
Manman, ik ben toch wel een beetje geschrokken van alle berichtgeving. Ik zal per aug een nieuw contract moeten, maar word niet echt geholpen door de niet te volgen extra kosten. Dus ik had besloten dynamisch te gaan. Geen gezeur, makkelijk, klaar.. tot dit bericht. Nu begin ik weer te twijfelen. Het enphase zonnepanelen dak wat ik heb produceerd op jaarbasis 8000 kwh, en ik gebruik er 6000. Geen gas, een warmtepomp w/w. Het enphase systeem kan op dynamisch worden gezet, en hiermee kan ik eventueel als de prijzen negatief worden (min belasting geloof ik) het systeem automatisch uit zetten. Is het nu wel of niet handig om dynamisch te gaan? Ik vind het maar ingewikkeld. Hebben jullie ervaringen met zo een systeem en dynamisch? Ik heb een plaatje bijgevoegd met mijn opbrengst van vandaag.[Afbeelding] Bij mijn huidige leverancier word nu €400 kosten geraamd aan het einde van het jaar, terwijl ze wel met de sur-plus van mn paneeltjes ervandoor zijn gegaan.
- EV laden
- Batterijen laden
- Vaatwasser aan
- Elektrisch verwarmen
- Wasmachine aan.
- etc.
Ik heb mijn jaarverbruik en opbrengst eigenlijk bijna op 0 staan. Ja ik lever nu ook terug. Opslag zit vol. Het is een kwestie van een x durven. Opzegtermijn is heel kort bij dynamisch. Niet. Ik ben nu 2 weken bezig. Bij stroomprijs 0 krijg ik ook even de kriebels. Totdat je weet wat je moet doen. Verbruiken! Nog geen ervaringsdeskundihe maar ben het diepe wel ingesprongen. Tot nu toe werkt het.
Dit klinkt in elk geval dan wel top, ik zie dat je een 23 kwh batterij hebt, dat is nog wel een 10k investering voor mij. Ik heb een 3 fase kabel naar mijn schuur gelegd, maar vergeten een lege buis naast te leggen, voor een communicatiekabel.. dus ik ben een beetje aan het oriënteren naar een batterij, maar ik vind het nog een hoop geld, om zo neer te tellen. Wel vind ik het concept supertof, en wanneer ik €5000 voor 25kwh zou neer moeten tellen past het voor mij wat beter. (Is een mening natuurlijk). Dank voor je uitleg in elk geval. Hou je financieel nog wat over? Of is het nog steeds betalen en niks anders?clodders schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:07:
[...]
Ik heb al enkele jaren een dynamische energiecontract omdat ik ook mijn warmtepomp prijsbewust kan sturen zowel voor verwarmen als het warmwater opwarmen.
In juli 2024 heb ik batterijen geplaats. In de maanden oktober t/m februari koop ik stroom tegen het laagste tarief en onttrekt geen stroom uit het net in de tijdsperiode 7.00 uur tot 10.00 uur en 17.00 uur tot 20.00
Op dit moment lever ik in de avond een uur lang stroom terug en de volgende dag vanaf 7 uur ontlaat ik de batterij tot 5 %. Vanaf 12 uur als de prijs het laagst is wordt deze weer geladen met zonnestroom. Om alles weer vol te hebben, heb ik ca 4,5 uur zonnestroom nodig en levert in deze uren nagenoeg niets terug aan het net.
Neem in je overwegingen mee wat ga je doen op 1 januari 2027 als de saldering regeling is vervallen.
Ook is het mogelijk dat de netwerkkosten gaat veranderen, waarschijnlijk worden de blokken 7.00 uur tot 10.00 uur en 17.00 uur tot 20.00 veel zwaarder belast.
Het idee is om per uur verschillende tarieven te introduceren, die ook nog eens verschillen tussen de ‘winter’ (oktober tot en met maart) en de ‘zomer’ (april tot en met september) is nog niet uitgekristalliseerd wat het gaat worden.
Op dit moment wordt er een proefballon opgelaten door Engie om per 1mjanuari 2027 om een abonnementskosten van € 482,36 per jaar in rekening te brengen met een terugleververgoeding van 0,01 euro per kWh.
Ik betaald al jaren niets en krijg ieder jaar ca € 400 terug. Met de batterijen verwacht ik dit jaar ca € 2.200 terug te krijgen. In de periode oktober tot en met nu heb ik 3.300 kWh verbruik en moet hiervoor totaal € 33 aftikken en de zomer moet nog komentoiletduck schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:06:
[...]
Dit klinkt in elk geval dan wel top, ik zie dat je een 23 kwh batterij hebt, dat is nog wel een 10k investering voor mij. Ik heb een 3 fase kabel naar mijn schuur gelegd, maar vergeten een lege buis naast te leggen, voor een communicatiekabel.. dus ik ben een beetje aan het oriënteren naar een batterij, maar ik vind het nog een hoop geld, om zo neer te tellen. Wel vind ik het concept supertof, en wanneer ik €5000 voor 25kwh zou neer moeten tellen past het voor mij wat beter. (Is een mening natuurlijk). Dank voor je uitleg in elk geval. Hou je financieel nog wat over? Of is het nog steeds betalen en niks anders?
Belangrijk is dat je een batterij hebt met voldoende laad en ontlaad capaciteit.
Dynamisch lijkt me dan toch prima? Zeker als je de panelen uit kunt schakelen bij een negatieve prijs.toiletduck schreef op donderdag 10 april 2025 @ 15:17:
Je hebt dan gemiddeld wel een verschil tussen de prijs voor afname en de opbrengst voor teruglevering, maar je hebt geen extra terugleverkosten. Hoe meer je aan verbruik zelf kunt gebruiken, hoe beter. Tijd voor een EV dus... dan rijd je praktisch gratis ipv op dure benzine/diesel.
Je moet alleen zorgen dat je niet bij Frank zit met zoveel PV. Wat de ACM ook beweert op die website...
Ik ben uitgegaan van de tabel in de topic start. Daar staat €0,01815 per kWh. Aangezien die gebruikskosten al in de eerste kolom zaten heb ik die laatste kolom geïnterpreteerd als de inkoopprijs per kWh. Dat was niet juist en in de snelheid verkeerd gelezen, mede omdat niet duidelijk is waar die €0,012 vandaan komt.clodders schreef op donderdag 10 april 2025 @ 14:06:
[...]
Heb je de site van ACM wel goed gelezen gezien je reactie.
Maar als ik op de website van Frank kijk en iets invul staat er ook een inkoopvergoeding van €0,0182 in het prijsoverzicht. Niet 0,012 wat op de screenshots van de ACM staat bij "Frank Energie CS".
Zou het komend weekend de eerste dag worden dit jaar met daadwerkelijk negatieve prijzen? (Inclusief belasting)
De tabel is voor het laatst bijgewerkt op 3-3-2025. Op de site van ACM staat dat de gegevens een keer per maand worden bijgewerkt dus lopen altijd achter de feiten aan maar geven een indicatie aan. De energiemarkt is zeer dynamischbilgy_no1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:37:
[...]
Ik ben uitgegaan van de tabel in de topic start. Daar staat €0,01815 per kWh. Aangezien die gebruikskosten al in de eerste kolom zaten heb ik die laatste kolom geïnterpreteerd als de inkoopprijs per kWh. Dat was niet juist en in de snelheid verkeerd gelezen, mede omdat niet duidelijk is waar die €0,012 vandaan komt.
Maar als ik op de website van Frank kijk en iets invul staat er ook een inkoopvergoeding van €0,0182 in het prijsoverzicht. Niet 0,012 wat op de screenshots van de ACM staat bij "Frank Energie CS".
Dat inkooptarief is toch niet gewijzigd in die tijd.clodders schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:42:
[...]
De tabel is voor het laatst bijgewerkt op 3-3-2025. Op de site van ACM staat dat de gegevens een keer per maand worden bijgewerkt dus lopen altijd achter de feiten aan maar geven een indicatie aan. De energiemarkt is zeer dynamisch
Alleen de ACM geeft alleen de simpele tarieven weer niet de verborgen kosten en manier van bv PV teruglevering berekenen. Frank Energie komt er dan beroerder uit als Zonneplan en een Tibber.clodders schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:42:
[...]
De tabel is voor het laatst bijgewerkt op 3-3-2025. Op de site van ACM staat dat de gegevens een keer per maand worden bijgewerkt dus lopen altijd achter de feiten aan maar geven een indicatie aan. De energiemarkt is zeer dynamisch
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ook het niet kloppende tarief van hun toppertje Frank is een blamage. Ergens in mijn hoofd speelt dat Frank een poosje geleden een actie had, maar momenteel (een maand na opname van de kosten op 3/3) is dit er zeker niet meer.
Zie ook dit stuk, waar ook de reactie van zonneplan staat: https://www.rtvfocuszwoll...nderlijk-hoge-kosten/amp/
Naar mijn mening is de ACM een rectificatie verschuldigd, die iedereen die het persbericht van de ACM heeft verwerkt ook zal moeten publiceren.
Met name dat er dynamische energie als contract vorm niet goed wordt uitgelegd . De dynamische contractvorm wordt onterecht als duur bestempeld. Mij geeft het de indruk dat de ACM met name de traditionele contracten (niet dynamisch) wil aanmoedigen.koboy schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:41:
De ACM weet niet waarover ze het hebben, dat blijkt uit het punt dat ze geen keuze hebben voor terugleveren in hun voorbeelden, maar ook het feit dat ze persberichten de deur uit doen en daarbij o.a. Zonneplan, Tibber en ANWB aan de schandpaal nagelen op basis van dure modelcontracten.
Ook het niet kloppende tarief van hun toppertje Frank is een blamage. Ergens in mijn hoofd speelt dat Frank een poosje geleden een actie had, maar momenteel (een maand na opname van de kosten op 3/3) is dit er zeker niet meer.
Zie ook dit stuk, waar ook de reactie van zonneplan staat: https://www.rtvfocuszwoll...nderlijk-hoge-kosten/amp/
Naar mijn mening is de ACM een rectificatie verschuldigd, die iedereen die het persbericht van de ACM heeft verwerkt ook zal moeten publiceren.
Terwijl de sturing moet komen uit de prijzen van het gebruik. Niet door je electrische auto langzamer te laten laden op piekuren of andere trucendozen. Gewoon hoge prijs bij tekorten en lage bij een overschot. Dan kun je daarvoor "beloond" worden.
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Geen idee wat de ACM wil aanmoedigen, maar in het geval dat je geen energieverbruik kunt of wil verleggen naar goedkope uren, kan een dynamisch contract duur uitvallen.NielsvdBeek schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:51:
[...]
Met name dat er dynamische energie als contract vorm niet goed wordt uitgelegd . De dynamische contractvorm wordt onterecht als duur bestempeld. Mij geeft het de indruk dat de ACM met name de traditionele contracten (niet dynamisch) wil aanmoedigen.
Terwijl de sturing moet komen uit de prijzen van het gebruik. Niet door je electrische auto langzamer te laten laden op piekuren of andere trucendozen. Gewoon hoge prijs bij tekorten en lage bij een overschot. Dan kun je daarvoor "beloond" worden.
Henk en Ingrid die om 8.00 de woning verlaten en rond 17.00 uur weer gaan verbruiken, schieten er niets mee op en lopen mogelijk een risico hoge tarieven te betalen. Bovendien weet je de tarieven niet en dat geeft veel mensen een onbehagelijk gevoel.
Ik denk dat dit voor heel veel mensen geldt en denk daarom ook dat dynamische tarieven voor ‘ons soort’ een mooie toekomst heeft.
[ Voor 6% gewijzigd door bert pit op 11-04-2025 10:13 ]
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
In de energiewet staat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet erop toe dat huishoudelijkeindafnemers en micro-ondernemingen verzekerd zijn van de levering van elektriciteit of gas tegen concurrerende, eenvoudig en duidelijk vergelijkbare, transparante, redelijke en niet-discriminerende prijzen.bert pit schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:09:
[...]
Geen idee wat de ACM wil aanmoedigen, maar in het geval dat je geen energieverbruik kunt of wil verleggen naar goedkope uren, kan een dynamisch contract duur uitvallen.
Henk en Ingrid die om 8.00 de woning verlaten en rond 17.00 uur weer gaan verbruiken, schieten er niets mee op en lopen mogelijk een risico hoge tarieven te betalen. Bovendien weet je de tarieven niet en dat geeft veel mensen een onbehagelijk gevoel.
Ik denk dat dit voor heel veel mensen geldt en denk daarom ook dat dynamische tarieven voor ‘ons soort’ een mooie toekomst heeft.
Een dynamische energiecontract is niet voor iedereen de juiste keuze.
Is alleen de moeite waard om ernaar te kijken als je in bezit bent van zonnepanelen, een warmtepomp, eventueel uit te breiden met een batterij en de hoeveelheid stroom die je met name in de winterperiode nodig hebt.
Voor iemand die precies een standaard verbruik heeft kan het natuurlijk juist wel goedkoper zijn. Met een vast of variabel contract heb je twee extra kosten. De eerste is de risico opslag om een vaste prijs te garanderen. Die garantie moet toch door iemand afgegeven worden en die wil betaald worden.bert pit schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:09:
Ten tweede zijn er natuurlijk mensen die juist tijdens de dure uren 's avonds veel elektriciteit afnemen. Om te koken, een EV op te laden etc. Iemand die dat allemaal niet doet betaalt daar wel aan mee.
Je moet er inderdaad wel tegen kunnen dat prijzen soms hoog zijn. Het is eenvoudiger voor mensen die weten te sparen dan als je van maand tot maand leeft.
Henk en Ingrid met zonnepanelen zijn door de terugleverboetes met dynamisch goedkoper uit. Doen ze nog een beetje moeite door de wasjes op timer te zetten wordt het nog goedkoper. Per 2027 lijkt dit verschil alleen maar groter te worden.bert pit schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:09:
[...]
Geen idee wat de ACM wil aanmoedigen, maar in het geval dat je geen energieverbruik kunt of wil verleggen naar goedkope uren, kan een dynamisch contract duur uitvallen.
Volgens netbeheer Nederland heeft 35% van de huishoudens zonnepanelen. De ACM faalt hier gigantisch door geen rekenvoorbeeld te geven met teruglevering. Hierdoor komen de terugleverboetes niet terug en ook niet het voordeel van dynamisch.
Dan ook nog modelcontracten meenemen van dynamische leveranciers die ze in praktijk niet verkopen waardoor er relatief grote risico opslagen in moeten zitten, en daarmee deze leveranciers door het slijk halen is gewoon een misselijke streek.
Morgen nog -6ct excl belastingen (dus een cent of 7/8 inclusief belastingen). Genoeg om zojuist de auto te stoppen en morgen verder te laden, dr zit zat in voor nu.yannickie111 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:27:
De voorspelling van theoxygent geeft flinkje lage tarieven voor morgen en zeker voor zondag.
Zou het komend weekend de eerste dag worden dit jaar met daadwerkelijk negatieve prijzen? (Inclusief belasting)
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik zou even wachten tot zondag ....Hmmbob schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:54:
[...]
Morgen nog -6ct excl belastingen (dus een cent of 7/8 inclusief belastingen). Genoeg om zojuist de auto te stoppen en morgen verder te laden, dr zit zat in voor nu.
5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 2x 2.7 kWh thuisbatterij
Zeker, maar moet tussendoor ook nog ergens heen
Dan heb je mooi weer ruimte voor een lading op zondag ! :-)Hmmbob schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:07:
[...]
Zeker, maar moet tussendoor ook nog ergens heen
5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 2x 2.7 kWh thuisbatterij
Klopt het dat de bedragen in het Google document voor de ANWB niet kloppen?
In het document staat de variabele opslag op de bedragen van EnergyZero, maar volgens mij hanteren ze eigen prijzen nu. Zo staat het ook in de tabel in de TS.
Daar zou ik maar voorzichtig mee zijn. Ik ga er in ieder geval niet op wachten. Kan zaterdag middag nog anders beslissen. Dat gezien de weerberichten voor zondag.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
https://energie.theoxygent.nl/Gerardus1956 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:03:
[...]
Daar zou ik maar voorzichtig mee zijn. Ik ga er in ieder geval niet op wachten. Kan zaterdag middag nog anders beslissen. Dat gezien de weerberichten voor zondag.
Wordt de site bij jullie ook automatisch uitgezoomd wanneer je hem op je telefoon opent?
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
geert1992 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:37:
[...]
Wordt de site bij jullie ook automatisch uitgezoomd wanneer je hem op je telefoon opent?
/f/image/UzIymWOuwJAMiNoi11Pow8d7.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een scrollbare grafiek, of bedoel je wat anders?
Bij mij begint hij op normale grote, en wordt steeds kleiner en kleiner en kleiner. Dan is hij weer normal grote, en wordt hij weer kleiner en kleiner. Dit doet hij nonstop.BernardV schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:39:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb een scrollbare grafiek, of bedoel je wat anders?
Voorbeeld hoe klein hij wordt.
/f/image/cRYHa6mZo9Cvv9V2Tsv7aXlw.png?f=fotoalbum_large)
Humans don’t need an opportunity to be wicked. They’ve been doing it for free since the beginning.
Ik kan het niet voor elkaar krijgen op mijn mobiel in ieder geval.
Wat voor apparaat/browser? Hier doen zowel chrome als Firefox het goed op een S21+.geert1992 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:50:
[...]
Bij mij begint hij op normale grote, en wordt steeds kleiner en kleiner en kleiner. Dan is hij weer normal grote, en wordt hij weer kleiner en kleiner. Dit doet hij nonstop.
Voorbeeld hoe klein hij wordt.
[Afbeelding]
Misschien een ad-blocker die loopt te klieren?
Hier vergelijkbaar. De 1e grafiek wordt steeds kleiner en daardoor verschuift de hele pagina. Stopt wel na 5 seconden en dan blijft het normaal.geert1992 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:37:
[...]
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Gebruik chrome op mijn pixel 9.koboy schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:46:
[...]
Wat voor apparaat/browser? Hier doen zowel chrome als Firefox het goed op een S21+.
Misschien een ad-blocker die loopt te klieren?
Gebruik adguard.
Waar ik achter kwam is; als ik de zoom op de pagina op 55 procent zet gaat de zoom binnen 3 seconden stoppen en kan ik de grafiek zien. Goede tip, eens proberen zonder ad blockers.
[ Voor 4% gewijzigd door geert1992 op 11-04-2025 23:11 ]
Mensen... Kan de weergave van een bepaalde website in bepaalde browsers elders worden besproken? Thanks...geert1992 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 23:11:
[...]
Gebruik chrome op mijn pixel 9.
Gebruik adguard.
Waar ik achter kwam is; als ik de zoom op de pagina op 55 procent zet gaat de zoom binnen 3 seconden stoppen en kan ik de grafiek zien. Goede tip, eens proberen zonder ad blockers.
Nope, volle bak aan nu
Zondag niks negatiefs dus inclusief......
Dan nu maar 😅
Prima site, maar zat er toch wel naast dit weekend. Zoals ik al voorspeld had. Beetje zelf naar het weerbericht kijken doet wonderen.
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Zo is het. Maar het blijft leuk om zo steeds weer je plan te trekken. Vandaag dus alles maar aanzettenGerardus1956 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:52:
[...]
Prima site, maar zat er toch wel naast dit weekend. Zoals ik al voorspeld had. Beetje zelf naar het weerbericht kijken doet wonderen.
Inderdaad. Dit weerbericht kan daar goed bij helpen: https://ned.nl/nl/energieweerberichtGerardus1956 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:52:
[...]
Beetje zelf naar het weerbericht kijken doet wonderen.
Op basis hiervan had ik al twijfels bij de voorspelde negatieve prijzen….
De grafiek van vandaag (Y-as onder nul en volledig automatisch aangezien we niet thuis waren):
:strip_exif()/f/image/I6yvaUhuAr7D9Yvt7gFXjQeO.png?f=user_large)
Zonneplan gisteren:
:strip_exif()/f/image/tYDmqw633xFWiG5Rdi6oJsRL.jpg?f=fotoalbum_large)
Zonneplan vandaag:
/f/image/h1FkWaOk9IyOTzP66LMj4RZn.png?f=fotoalbum_large)
En deze maand in totaal:
/f/image/1FNRYP1nwZX2ujcc7WrlzgDE.png?f=fotoalbum_large)
Beide EV's weer volledig gevuld voor komende week
>> zie plaatje hieronder, vanmorgen 07:15, Onderste regels van tabel. Het betreft een eigenbouw home automation want home assistent bestond nog niet toen ik hier in 2008 mee begon.
Doel:
- kijken of ik met dynamisch beter uit ben, mijn vaste contract verloopt 1 februari
- de “live” monitor geeft ook echt “live” het verbruik aan, dan kan ik dus zien wat ik in de home automation voor 1 februari nog moet veranderen.
- “live” is wel leuk in de zin dat je op elk moment kan zien “hoe de combinatie van gebruik en prijs uitpakt”. Erg leerzaam.
- ik weet wel vrij zeker dat ik met dynamisch beter uit zal zijn, maar denk wel dat ik home automation en gewoontes nog wat moet aanpassen.
Ik heb GEEN batterij (die wil ik eind 2026 aanschaffen).
Wel een EV met eigen laadpaal die inmiddels enkel laadt als er energie overschot is.
En een warmtepomp waarvan ik de besturing in het najaar ga optimaliseren.
Zie plaatje, vanmorgen 07:15
Over afgelopen 7dagen met huidige vaste contract 16euro verdiend, met dynamisch was dat 18euro geweest.
Het zijn nu nog maar 7 dagen, ik zal niet elke week posten maar bijvoorbeeld na een maand weer (tenzij men dat niet leuk vindt). Maar ik heb wel al wat conclusies:
- tijdens terugleveren, en dan met name in het weekend, was “vast inclusief terugleverkosten” voordeliger dan dynamisch.
- de EV heb ik zaterdag met de zwaar negatieve dynamisch prijzen geladen. Dat is dan dus heel voordelig.
- zonder batterij was dynamisch (logisch) duurder in vroege avond en ochtend maar over de totale “geen zonne energie periode” was dynamisch 20% a 30% voordeliger dan vast.
:strip_exif()/f/image/lSxW75t0JVqzueJlriHK8B03.jpg?f=fotoalbum_large)
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Dat wordt meer beïnvloed door seizoen dan weer. In de stookseizoen heb ik met een warmtepomp 3000 kWh extra verbruik, tijdens de koudste dagen (max vraag) en weinig zon (oktober t/m februari is pv 3x niks).Stefannn schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:53:
- zonder batterij was dynamisch (logisch) duurder in vroege avond en ochtend maar over de totale “geen zonne energie periode” was dynamisch 20% a 30% voordeliger dan vast.
In een AB test met twee dezelfde huizen was Zonneplan met 24ct inkoop 20% duurder dan vast met Greenchoice (20ct, contract jul 2024-2026).
Oh ja, mensen vergelijken hier met een duur contract ipv goed inkopen. Zoals nu, Energiedirect en Vrijopnaam hebben op dit moment aanbiedingen voor effectief onder 20ct/kWh vast. Je betaalt alleen wel 12-13ct/kWh voor "battery as a service", terugleveren en later salderen.
Je eigen batterij voor €700/kWh (Tibber 13 kWh) / 6000 cycle life = 11.7 ct per kWh, en dan heb je ook nog laadverlies. Alleen DIY is echt veel goedkoper.
We gaan het zien....w00key schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:34:
[...]
Dat wordt meer beïnvloed door seizoen dan weer. In de stookseizoen heb ik met een warmtepomp 3000 kWh extra verbruik, tijdens de koudste dagen (max vraag) en weinig zon (oktober t/m februari is pv 3x niks).
In een AB test met twee dezelfde huizen was Zonneplan met 24ct inkoop 20% duurder dan vast met Greenchoice (20ct, contract jul 2024-2026).
Oh ja, mensen vergelijken hier met een duur contract ipv goed inkopen. Zoals nu, Energiedirect en Vrijopnaam hebben op dit moment aanbiedingen voor effectief onder 20ct/kWh vast. Je betaalt alleen wel 12-13ct/kWh voor "battery as a service", terugleveren en later salderen.
Je eigen batterij voor €700/kWh (Tibber 13 kWh) / 6000 cycle life = 11.7 ct per kWh, en dan heb je ook nog laadverlies. Alleen DIY is echt veel goedkoper.
"goedkoper inkopen" is inderdaad "handig".
Ik heb nu inderdaad een vrij duur vast contract, daar heb ik afgelopen december voor gekozen aangezien de politieke situatie erg instabiel was. Dan stond het maar vast.
Achteraf een ander vast contract uitrekenen is niet zo moeilijk aangezien dat niet op uurprijzen gaat.
Ik heb denk ik nog wel goede kans om ook zonder batterij dynamisch goedkoper uit te zijn. Warmtepomp neemt inderdaad ongeveer 3000kWh maar die kan ik "in goedkope uren" gaan schedulen. EV neemt ook bijna 3000kWh die ik in goedkope uren kan schedulen. Jacuzzi staat zomers op zonneboiler maar winters op electra, dan is daar ook nog op te winnen.
SWW, en verwarming in het voor- en naseizoen: eens.Stefannn schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:43:
[...]
Warmtepomp neemt inderdaad ongeveer 3000kWh maar die kan ik "in goedkope uren" gaan schedulen.
Mijn ervaring is echter dat een best groot deel van de kWh'en (50%?) in de echte winterdagen valt. Afgelopen winter hadden we een soort dunkelflaute met twee weken mist en een temperatuur tussen de -5 ('s nachts) en 0 (overdag). Dan verbruikt mijn WP pas echt veel energie door alle defrotst, en dan valt er weinig meer te "schedulen". Ook valt dit in de periode met de duurste energie van het jaar.
Ik zat in 2024, bij Zonneplan, op 28 cent gemiddeld voor afname en 19 cent voor teruglevering (inclusief belastingen). Ik ben daarom ook naar een vast contract gegaan.
We gaan het zien. Dat is wel leuk gewoon.marcop23 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:28:
[...]
SWW, en verwarming in het voor- en naseizoen: eens.
Mijn ervaring is echter dat een best groot deel van de kWh'en (50%?) in de echte winterdagen valt. Afgelopen winter hadden we een soort dunkelflaute met twee weken mist en een temperatuur tussen de -5 ('s nachts) en 0 (overdag). Dan verbruikt mijn WP pas echt veel energie door alle defrotst, en dan valt er weinig meer te "schedulen". Ook valt dit in de periode met de duurste energie van het jaar.
Ik zat in 2024, bij Zonneplan, op 28 cent gemiddeld voor afname en 19 cent voor teruglevering (inclusief belastingen). Ik ben daarom ook naar een vast contract gegaan.
Mijn warmtepomp is water/water. Die kan ik dus "zonder defrost & nachttemperatuur nadeel" tussen 00:00 en 7:00 prioriteren.
Wat je nu al meteen met jouw en @w00key commentaar ziet is dat het toch heel specifiek/persoonlijk is.
Sowieso is mijn verwachting dat ik "zonder serieuze scheduling aanpassingen" met dynamisch niet goedkoper uit zal zijn.
Of er weinig meer te schedes is hangt af met welk verwarmingsysteem je in de woning hebt en of je de warmtepomp kan aansturen. Mijn warmtepomp kijkt o.a. ook naar de energieprijs en zal tijdens de dure uren minimaal verwarmen zowel het warmwater als mede het verwarmen van de woning. Hiernaast zijn de tijden aan te passen wanner de warmtepomp zijn werk moet doen. Ik heb jaren een dynamische energiecontract en het blijkt voor mij dat dit de beste combinatie is, zonnepanelen, warmtepomp. Afgelopen jaar in juli ook nog batterijen geplaatst. Mijn totaal jaarlijks verbruik is ca 6.000 kWhmarcop23 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:28:
[...]
In 2023 heb ik € 0,22 per kWh betaald en € 0,25 ontvangen inclusief alle kosten en btw en in 2024 betaald € 0,24 per kWh en ontvangen € 0,28 per kWh. In beide jaren een afrekening gehad en geld teruggekregen dus stroomkostentotaal negatief.
Het is maatwerk wat voor eenieder anders kan uitpakken.
In Solarmagazine van 19 maart 2025 staat dat uit een analyse van 159.000 klanten van ANWB Energie die een dynamisch contract hebben, blijkt dat zowel klanten mét als zónder zonnepanelen geld besparen ten opzichte van een vast of variabel energiecontract.
ANWB stelt dat klanten met een dynamisch contract in 2024 gemiddeld 283 euro goedkoper
Kijk een naar https://solarmagazine.nl/...it-met-dynamisch-contract
:strip_exif()/f/image/fvjgQnjIjDwEAJVU2GA69P7n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MdysJUYdwSHnvA3aAZKsYfJo.jpg?f=fotoalbum_large)
Heerlijke dagen gehad;
:strip_exif()/f/image/ud7Qy7ObRcPLQkb09TFdb0mb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door PCJR op 14-04-2025 12:01 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Zeker, 50kwh hier voor iets meer dan 5500 euro. Deye 12kw hybrid a 2k euro en je bent er eigenlijkw00key schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:34:
[...]
Mijn laad en ontlaad verlief is 9% en 8% (bepaald de GBBoptimizer aansturing)
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik heb altijd (95% van die dagen) dat ik de wp uitzet in de 2 piekjes op de dag. Dan omzeil je die paar hele duren uren. Met goede isolatie in huis gaat dat prima. Overigens heb ik ook 2 winters nodig gehad ed wp te finetunen, die loopt nu weken aan 1 stuk indie nodig, op de laagste stand zowat, met de laagste aanvoer temperatuur om het huis net warm te houden. Dat scheelt ook aardig wat (+ zo minder defrosts)marcop23 schreef op maandag 14 april 2025 @ 09:28:
[...]
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels