Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Wakkie schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:07:
[Afbeelding]

100% geladen. Bereik valt niet tegen👌
En heb je al eens 510KM ook echt gehaald? Of is dat enkel met 1% bergaf, en bij 23,6 graden buiten, en 48% vochtigheid en de banden op 2,486 bar ;)

Buiten dat, afgelopen dagen waren inderdaad leuke uurprijzen om rond lunch te laden!

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:12
PCJR schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:39:
[...]

En heb je al eens 510KM ook echt gehaald? Of is dat enkel met 1% bergaf, en bij 23,6 graden buiten, en 48% vochtigheid en de banden op 2,486 bar ;)
Natuurlijk niet, wel leuk om te zien ;) En de app laat een veel hoger bereik zien dan in de cluster van de auto!

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:53

bert pit

asdasd

w00key schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:34:
[...]

Dat wordt meer beïnvloed door seizoen dan weer. In de stookseizoen heb ik met een warmtepomp 3000 kWh extra verbruik, tijdens de koudste dagen (max vraag) en weinig zon (oktober t/m februari is pv 3x niks).

In een AB test met twee dezelfde huizen was Zonneplan met 24ct inkoop 20% duurder dan vast met Greenchoice (20ct, contract jul 2024-2026).

Oh ja, mensen vergelijken hier met een duur contract ipv goed inkopen. Zoals nu, Energiedirect en Vrijopnaam hebben op dit moment aanbiedingen voor effectief onder 20ct/kWh vast. Je betaalt alleen wel 12-13ct/kWh voor "battery as a service", terugleveren en later salderen.

Je eigen batterij voor €700/kWh (Tibber 13 kWh) / 6000 cycle life = 11.7 ct per kWh, en dan heb je ook nog laadverlies. Alleen DIY is echt veel goedkoper.
Als je een goed vergelijk zou willen doen, dan zou je een gemiddelde prijs moeten nemen van bijvoorbeeld de afgelopen XX maanden en niet het goedkoopste moment van de afgelopen XX maanden.

Niet iedereen kan zomaar op elk moment overstappen. En het is een no-brainer om voor 20cent een zo lang mogelijk contract aan te gaan.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:15

koboy

Heb een idee voor een icon

bert pit schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:07:
[...]

Als je een goed vergelijk zou willen doen, dan zou je een gemiddelde prijs moeten nemen van bijvoorbeeld de afgelopen XX maanden en niet het goedkoopste moment van de afgelopen XX maanden.

Niet iedereen kan zomaar op elk moment overstappen. En het is een no-brainer om voor 20cent een zo lang mogelijk contract aan te gaan.
Het is helemaal geen no brainer om voor 20 cent een contract aan te gaan (zal de cashback al wel in verwerkt zitten) als er terugleverkosten van 12-13 cent per kWh bij in zitten.
Praktijk hier bij iets meer terug dan afname qua "terugleverkosten": 2h24 ongeveer 7 cent, dit jaar tot nu tot ongeveer 8 cent. Geen WP, EV alleen (vaat)was.
Gaat hier eerlijk gezegd binnenkort de EV bij negatief aan de granny, en de opwek uit omdat de opwek er al ongeveer op zit voor dit jaar. Maar zo hard gaat dat nou ook weer niet.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verderop8
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-04 12:05
Pure Energie geeft via https://pure-energie.nl/groene-stroom/tarieven/ de dynamische all-in uurtarieven weer. Op zich fijn omdat deze gebruikt maakt van een openbare API die je zo in Home Assistent kunt gebruiken om de zonnepalen "uit te zetten"..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9z-nDM_9D4yTQV52qpUeA7HAtU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7eVhbSR2o2GEnnE1MIAS7Bdi.png?f=fotoalbum_large

Op 6 april was er van 13:00 en 15:00 sprake van een negatieve (all-in) prijs van resp. -0,005687 en -0,01573 cent per kWh. Althans, dat geven de API en grafiek weer.

Via mijn.pure-energie.nl kun je ook de all-in uurtarieven bekijken (de gebruikte API is alleen na authenticatie te gebruiken) en daar ziet de grafiek van 6 april jl. er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEcN02UxOkG8icRR7Dt32lUrgbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8tZerKGfXbOAg8q1bQDUSEQa.png?f=fotoalbum_large

Een structureel verschil van 0,025 cent/kWh ?!? De negatieve all-in inkoopprijzen waren nu doorleuk weer positieve all-in inkoopprijzen geworden, het "verminderen van mijn teruglevering" kost me op 6 april dus alsnog geld.

Er zit sowiezo een denkfout in mijn aanpak, waarbij ik ervan uitging dat de inkoopprijs en verkoopprijs bij teruglevering gelijke tred houden. Als we de grafiek van mijn.pure-energie.nl er van 6 april bij pakken voor de teruglevering, dan was er die dag een veel langere periode dat er betaalt moest worden voor de teruglevering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXU-AnoiQ-8PB06ebUV2he8JGck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H7kNKw4EOci5sJFTZPzmsJeW.png?f=fotoalbum_large

Dus voor deze voorbeeld dag kostte het van 10:00-17:00 uur geld om terug te leveren en om af te nemen. Dat voelt gewoon niet goed. Werkt dit bij alle leveranciers zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:07
verderop8 schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:31:

Er zit sowiezo een denkfout in mijn aanpak, waarbij ik ervan uitging dat de inkoopprijs en verkoopprijs bij teruglevering gelijke tred houden. Als we de grafiek van mijn.pure-energie.nl er van 6 april bij pakken voor de teruglevering, dan was er die dag een veel langere periode dat er betaalt moest worden voor de teruglevering:

[Afbeelding]

Dus voor deze voorbeeld dag kostte het van 10:00-17:00 uur geld om terug te leveren en om af te nemen. Dat voelt gewoon niet goed. Werkt dit bij alle leveranciers zo?
OP
Pure Energie€ 6,05€ 6,052,50 ct7,50 ctVast, voorschot op jaarverbruikVerkoopvergoeding van 5,9 cent (binnen én buiten saldeervolume)TLV: marktprijs ex. BTW min 5,9 cent

Geen Nederlander, maar ik zie hier continu Tibber en Zonneplan passeren, die het wel 'correct'/gunstiger doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Nu online
verderop8 schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:31:
Pure Energie geeft via https://pure-energie.nl/groene-stroom/tarieven/ de dynamische all-in uurtarieven weer. Op zich fijn omdat deze gebruikt maakt van een openbare API die je zo in Home Assistent kunt gebruiken om de zonnepalen "uit te zetten"..

[Afbeelding]

Op 6 april was er van 13:00 en 15:00 sprake van een negatieve (all-in) prijs van resp. -0,005687 en -0,01573 cent per kWh. Althans, dat geven de API en grafiek weer.

Via mijn.pure-energie.nl kun je ook de all-in uurtarieven bekijken (de gebruikte API is alleen na authenticatie te gebruiken) en daar ziet de grafiek van 6 april jl. er als volgt uit:

[Afbeelding]

Een structureel verschil van 0,025 cent/kWh ?!? De negatieve all-in inkoopprijzen waren nu doorleuk weer positieve all-in inkoopprijzen geworden, het "verminderen van mijn teruglevering" kost me op 6 april dus alsnog geld.

[Afbeelding]

Ik zit bij Tibber, maar hoe dan ook, is de all-in prijs nog nooit onder de 7cnt ofzo geweest afgelopen weken, anders had ik het gezien/gweten :9 Wellicht ex BTW? of ex EB?

Edit, correctie, 0.009 euro was het laagste, niet negatief.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2tyLEjahxKV97FCBjm0AR7Itz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RtDfl6smrKKY24zqBsdolcMC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door PCJR op 14-04-2025 15:59 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:34
[quote]PCJR schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:56:
[...]

Sorry had eerst verkeerde biedzone
Zonneplan was 0.427 ct/kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2bGX5EV7ORISTj1SZWw4s3ixXE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MPz4uJG2CGbENLWo6qJvgHUR.png?f=user_large

[ Voor 117% gewijzigd door Domba op 14-04-2025 16:30 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-04 18:39
PCJR schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:56:
[...]

Ik zit bij Tibber, maar hoe dan ook, is de all-in prijs nog nooit onder de 7cnt ofzo geweest afgelopen weken, anders had ik het gezien/gweten :9 Wellicht ex BTW? of ex EB?

Edit, correctie, 0.009 euro was het laagste, niet negatief.
[Afbeelding]
Dit is wel een fijne grafiek. Met alles per categorie erin verwerkt, Snap niet dat de aanbieder dat niet doen, in ieder geval Fank en ANWB niet, of kale markt prijs, of alles bij elkaar, of iets ertussen, zoals ANWB, (kaal plus btw).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:34
bert pit schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:07:
[...]

Het blijft altijd een individuele afweging, rekening houdend met verbruik, opwekking, welke gebruikers heb je, wel/niet mogelijkheid om te sturen en ook de individuele risico-tolerantie.

In elk geval is het voor mensen met een aanzienlijke PV installatie zaak om heel goed te kijken naar de voorwaarden van Leveranciers voor dat terugleveren.

In mijn geval (±4000 kWh opwek, 1500 kWh zelf verbruik, 2500 kWh salderen) zou het grofweg als volgt uitpakken:

- eigen (directe) verbruik maakt geen verschil
- 2500 kWh salderen kost bij een vast contract €300-325 (€0,12-0,13 per kWh).
- Bij Zonneplan zit ik nu op een verschil van €0,04 per kWh, wat op jaarbasis dus €100 zou kosten.
- Het salderen is bij Zonneplan dus €200-225 gunstiger dan bij een vast contract.

Om te bepalen of dynamisch of vast gunstiger is, moet je dan kijken naar hoeveel kWh je verder verbruikt. Jij refereert aan een Greenchoice aanbieding van €0,20. Stel dat je met dynamisch €0,05 per kWh duurder uit zou komen over een heel jaar (niet per se waarschijnlijk), dan moet je dus een netto afname hebben van

€200 / €0.05 per kWh = 4000 kWh (dus totaal jaarverbruik 5500 kWh)

om gunstiger uit te komen met dat onverslaanbare vaste contract. Eigenlijk nog iets meer, want de maandkosten van Greenchoice zijn ook wat hoger.

Behaal je met wat meer sturen een verschil van €0,04 tov de Greenchoice prijs, dan moet de netto afname al 5000 kWh zijn (op een totaalverbuik van 6500 kWh).

Maar stel nou dat ik toch goedkoper uit kan komen door de PV uit te schakelen bij negatieve prijs, of de allergoedkoopste opwekking steeds in een EV te pompen, dan wordt dynamisch juist goedkoper in alle scenario's.

En wat is het risico? Stel dat ik toch eindig €0,04 meerprijs voor inkoop (€0,24 gemiddeld over het jaar ipv €0,20 bij die ene Greenchoice deal) en ik verbruik 8500 kWh (1500 kWh zelfverbruik, 7000 kWh inkoop totaal), dan heb ik 2000 kWh 'te duur' ingekocht, wat in totaal 2000 x €0,04 = €80 op een jaar is.

Haal je met een batterij een veel hogere graad van zelf verbruiken, dan wordt het verhaal ook weer anders (in beide scenario's).

Kortom, het is niet altijd en voor iedereen een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:41
@bilgy_no1 , het vaste contract heeft meestal wel een welkomstbonus. En in een eerdere post had je het over vorig jaar 7 cent, nu 8 cent verschil ("terugleverkosten" voor zonneplan)? Waarom hier dan met 4 cent rekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

mdvmine schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:00:
@bilgy_no1 , het vaste contract heeft meestal wel een welkomstbonus. En in een eerdere post had je het over vorig jaar 7 cent, nu 8 cent verschil ("terugleverkosten" voor zonneplan)? Waarom hier dan met 4 cent rekenen?
Elke situatie is anders.... Die 7 en 8 cent was ik.
Zit sinds half juni op dynamisch bij Zonneplan, heb begin januari de balans over het eerste halfjaar opgemaakt. Gaat ook lekker makkelijk met de jaar-stand voor verbruik in de Zonneplan app.
Als in juni de jaarafrekening komt geef ik weer een update inclusief vergelijk naar vast.

En nog even over die welkomstbonussen/loyaliteitsbonussen: dat zijn natuurlijk sigaren uit eigen doos dan wel de doos van een ander. Zouden naar mijn mening verboden moeten worden al was het maar om contracten eenvoudiger vergelijkbaar te maken. Achterkant van een bierviltje zegt mij trouwens dat zo rond de 3000kWh salderen je welkomstbonus opgebruikt is aan het verschil tussen afname/teruglevertarief en terugleverboete wanneer je maar weinig kunt sturen zoals ik.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

bilgy_no1 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:01:
[...]

Het blijft altijd een individuele afweging, rekening houdend met verbruik, opwekking, welke gebruikers heb je, wel/niet mogelijkheid om te sturen en ook de individuele risico-tolerantie.

In elk geval is het voor mensen met een aanzienlijke PV installatie zaak om heel goed te kijken naar de voorwaarden van Leveranciers voor dat terugleveren.

In mijn geval (±4000 kWh opwek, 1500 kWh zelf verbruik, 2500 kWh salderen) zou het grofweg als volgt uitpakken:

- eigen (directe) verbruik maakt geen verschil
- 2500 kWh salderen kost bij een vast contract €300-325 (€0,12-0,13 per kWh).
- Bij Zonneplan zit ik nu op een verschil van €0,04 per kWh, wat op jaarbasis dus €100 zou kosten.
- Het salderen is bij Zonneplan dus €200-225 gunstiger dan bij een vast contract.

Om te bepalen of dynamisch of vast gunstiger is, moet je dan kijken naar hoeveel kWh je verder verbruikt. Jij refereert aan een Greenchoice aanbieding van €0,20. Stel dat je met dynamisch €0,05 per kWh duurder uit zou komen over een heel jaar (niet per se waarschijnlijk), dan moet je dus een netto afname hebben van

€200 / €0.05 per kWh = 4000 kWh (dus totaal jaarverbruik 5500 kWh)

om gunstiger uit te komen met dat onverslaanbare vaste contract. Eigenlijk nog iets meer, want de maandkosten van Greenchoice zijn ook wat hoger.

Behaal je met wat meer sturen een verschil van €0,04 tov de Greenchoice prijs, dan moet de netto afname al 5000 kWh zijn (op een totaalverbuik van 6500 kWh).

Maar stel nou dat ik toch goedkoper uit kan komen door de PV uit te schakelen bij negatieve prijs, of de allergoedkoopste opwekking steeds in een EV te pompen, dan wordt dynamisch juist goedkoper in alle scenario's.

En wat is het risico? Stel dat ik toch eindig €0,04 meerprijs voor inkoop (€0,24 gemiddeld over het jaar ipv €0,20 bij die ene Greenchoice deal) en ik verbruik 8500 kWh (1500 kWh zelfverbruik, 7000 kWh inkoop totaal), dan heb ik 2000 kWh 'te duur' ingekocht, wat in totaal 2000 x €0,04 = €80 op een jaar is.

Haal je met een batterij een veel hogere graad van zelf verbruiken, dan wordt het verhaal ook weer anders (in beide scenario's).

Kortom, het is niet altijd en voor iedereen een no-brainer.
Ik zit nu voor het derde jaar bij Zonneplan en mijn waarden zijn circa: 3.6mWh verbruik en ook 3.6mWh opwek, vaatwasser wordt gepland en soms een was. EV circa 5,5mWh slim laden. Ik kom dan het eerste jaar op 23 cent, 2e jaar op 21 cent en dit jaar weer op 23 cent maar de zomer komt er nog aan.

Degene waar ik aan refereerde meldde een contract te hebben van 20 cent. Voor de gemiddelde Nederlander is dat interessanter dan welk ander contract dan ook. Ik heb zo'n contract (bij greenchoice) overigens nooit gezien en ik heb er familie werken.

Betreffende risico's van een dynamisch contract slapen Henk en Ingrid niet lekker wetende dat er een onzekerheid op de loer ligt dat de prijs weer naar 50 cent of meer gaat als er straks mogelijk wat kabels onder water doorgeknipt worden of erger. Overstappen is op dat moment ook duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:41
koboy schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:22:
[...]
Elke situatie is anders.... Die 7 en 8 cent was ik.
Oh excuus, jullie hebben allebei een bruine avatar; ik heb niet goed opgelet. Bedankt voor het delen van jullie cijfers, dat helpt om te vergelijken. Dynamische contracten zijn zeker interessant voor mensen die veel stroom gebruiken. (@bert pit : goed bezig!)

De welkomstbonussen zijn denk ik een sigaar uit andermans doos, maar betekent dat de meeste mensen er niet veel om geven hoeveel ze moeten betalen? Als 2x zoveel mensen zouden overstappen elke 1/2/3 jaar dan zouden die bonussen ook maar half zo hoog zijn of nog lager. Het ironische is dat dan dynamische contracten ook ineens een stuk aantrekkelijker zouden worden?

Qua vergelijken vind ik die welkomstbonussen nog te daar aantoe maar het echte irritante is al die verschillende staffels van terugleverkosten of per kWh berekenen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
bert pit schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:20:
[...]
Degene waar ik aan refereerde meldde een contract te hebben van 20 cent. Voor de gemiddelde Nederlander is dat interessanter dan welk ander contract dan ook. Ik heb zo'n contract (bij greenchoice) overigens nooit gezien en ik heb er familie werken.
Greenchoice juni '24 aanbod voor 2j zonder gas en PV en was geloof ik ook 21 of 22 ct/kWh
Als ook sommige ook een eventuele cashback alvast aftrekken van het tarief na ratio voor de verwachte afname

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-04 16:48
Domba schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:07:
[...]

Greenchoice juni '24 aanbod voor 2j zonder gas en PV en was geloof ik ook 21 of 22 ct/kWh
Als ook sommige ook een eventuele cashback alvast aftrekken van het tarief na ratio voor de verwachte afname
Greenchoice oktober 2024 € 0,20/kWh met gas € 1,12/m3 en PV (helaas wel met €0,12 "terugleverboete"). Reden dat ik overgang naar dynamisch een jaartje heb verschoven.

Panasonic TCAP 12Kw J-versie+ Atlantic v3 200L + 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE + 7700Wp + Heishamon, Home Assistant/Node-Red/Grafana/InfluxDB + KIA EV6 77kWh RWD, EVCC+cFos Wallbox solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

mdvmine schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:45:
[...]

Oh excuus, jullie hebben allebei een bruine avatar; ik heb niet goed opgelet. Bedankt voor het delen van jullie cijfers, dat helpt om te vergelijken. Dynamische contracten zijn zeker interessant voor mensen die veel stroom gebruiken. (@bert pit : goed bezig!)

De welkomstbonussen zijn denk ik een sigaar uit andermans doos, maar betekent dat de meeste mensen er niet veel om geven hoeveel ze moeten betalen? Als 2x zoveel mensen zouden overstappen elke 1/2/3 jaar dan zouden die bonussen ook maar half zo hoog zijn of nog lager. Het ironische is dat dan dynamische contracten ook ineens een stuk aantrekkelijker zouden worden?

Qua vergelijken vind ik die welkomstbonussen nog te daar aantoe maar het echte irritante is al die verschillende staffels van terugleverkosten of per kWh berekenen enz.
Welkomstbonussen zijn ook voor een flink stuk een sigaar uit eigen doos hoor! Het is een truc om net bovenaan te komen in de vergelijkers die rekenen over het totaal van de contract periode. Je bent al snel een maand te laat met overstappen, en in die periode betaal je dus gewoon te veel.
Het is ook opvallend dat correct salderende dynamische partijen via de vergelijkers geen welkomstbonus geven, maar een niet correct salderende partij als Frank wel......
(N.B. ik schrijf expres "via de vergelijkers"; Zonneplan geeft bijvoorbeeld ik dacht 20 euro verwijs bonus wat ook een indicatie geeft van de commissie die de vergelijkers opstrijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

JanAllElectric schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 18:16:
[...]

Greenchoice oktober 2024 € 0,20/kWh met gas € 1,12/m3 en PV (helaas wel met €0,12 "terugleverboete"). Reden dat ik overgang naar dynamisch een jaartje heb verschoven.
Geval is dat bij mij met net wat meer terugleveren dan afname alleen de terugleverboete en het maandtarief interessant is. In de praktijk met dynamisch dus (over een maand of 9) 7 a 8 cent. Dat contract met die 13 cent heb ik dus lekker laten liggen! Maar eind juni komt er een mooi evaluatie bericht van mij, waarin ik ook deze als vergelijk meeneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
bert pit schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 16:20:
[...]

Betreffende risico's van een dynamisch contract slapen Henk en Ingrid niet lekker wetende dat er een onzekerheid op de loer ligt dat de prijs weer naar 50 cent of meer gaat als er straks mogelijk wat kabels onder water doorgeknipt worden of erger. Overstappen is op dat moment ook duur.
Ja, dat is dus een beetje mijn punt: wie is dan die 'gemiddelde Nederlander'?

Ik ben het wel eens met het punt van de risicotolerantie. Daarom noemde ik dat ook als een van de factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
mdvmine schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:00:
Ik weet niet meer welke post dat is, maar mijn gemiddelde prijzen zijn nu wellicht anders dan toen. Ik zit sinds oktober (weer) op dynamisch, dus hoe langer de periode, hoe realistischer voor een jaar. In november en december waren er gemiddeld heel hoge inkoopprijzen en maar heel weinig opwek.

EDIT: dat was dus iemand anders. /EDIT

Maar ik zie ook wat anderen hier behalen. Heb daar echter geen wetenschappelijke studie van gemaakt. €0,04-0,05 lijkt me echter wel reëel zonder batterij, en wel een beetje kunnen sturen.

Welkomstbonus: ja dat klopt. Kan echter ook zijn dat die niet gelden bij klanten met PV of met voorwaarden komen, of met een hogere kWh-prijs. Ik keek echter vooral naar die €0,20 van Greenchoice en ik geloof niet dat daar een cashback bij zat.

En je moet dan ook kijken naar de abonnementen bij die vaste leveranciers. Die zijn meestal ook hoger dan bij de dynamische leveranciers. Dat scheelt tussen Zonneplan en Greenchoice bijna €40 op jaarbasis, dus is een eventuele cashback (deels) een gevalletje vestzak/broekzak.

[ Voor 25% gewijzigd door bilgy_no1 op 15-04-2025 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-04 11:16
Waakhond: 900 euro verschil tussen goedkoopste en duurste energiecontract
Het verschil tussen het goedkoopste en duurste energiecontract bedraagt voor consumenten zo’n 900 euro. Waakhond ACM publiceert vanaf deze maand een overzicht van contracten met beduidend hogere tarieven.
Door energieleveranciers die – te – hoge tarieven rekenen bij naam te noemen, wil de Autoriteit Consument & Markt (ACM) consumenten bewust maken van het feit dat overstappen naar een ander energiecontract beter kan lonen.
Beduidend hoger
De ACM publiceert de tarieven van alle aangeboden contracten voor elektriciteit en gas iedere maand in de Monitor Consumentenmarkt Energie. Vanaf deze maand publiceert de ACM daarbij ook een overzicht van contracten met beduidend hogere tarieven.

https://solarmagazine.nl/...9bf328-eb32aa2fd7-8745689

[ Voor 60% gewijzigd door Ruud888 op 16-04-2025 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:05
@Ruud888
Jammer dat ze niet gewoon de top-5 goedkoopste laten zien, dat zet meer zoden aan de dijk, dan gaan ze denk ik beter hun best doen om er in te komen?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-04 14:34
oud nieuws

[ Voor 98% gewijzigd door jackaubrey op 16-04-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:50

de Peer

under peer review

jackaubrey schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:13:
[...]

[...]

Waarom een modelcontract als dat nooit relevant is voor dynamisch, misinformatie ten top weer
Nee juist goed dat dit benoemd wordt. Deze partijen zijn verplicht een modelcontract aan te bieden. Dat doen ze met bizarre prijzen, dan kun je daar ook weer op aangesproken worden uiteraard.

het is waar dat (bijna) niemand die contracten afsluit bij een dynamische aanbieder.

Dit is echter geen desinformatie zoals jij claimt. het is gewoon feitelijk correct.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 16-04-2025 10:17 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• koboy

koboy

Beste mensen, dit is een artikel van bijna een week oud, en is hier bijna een week geleden al uitgebreid besproken inclusief het punt dat de ACM hier appels met koeien vergelijkt en compleet faalt.
Graag even een pagina of 2 of 3 terugbladeren om te kijken of het zin heeft deze discussie nogmaals te voeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
de Peer schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:16:
[...]

Nee juist goed dat dit benoemd wordt. Deze partijen zijn verplicht een modelcontract aan te bieden. Dat doen ze met bizarre prijzen, dan kun je daar ook weer op aangesproken worden uiteraard.

het is waar dat (bijna) niemand die contracten afsluit bij een dynamische aanbieder.

Dit is echter geen desinformatie zoals jij claimt. het is gewoon feitelijk correct.
Dit is een beetje alsof de overheid verplicht dat de BMW dealer ook een grasmaaier moet verkopen. De BMW dealer heeft daar geen zin in, dus ze zetten een grasmaaier te koop die 15000 euro kost en die stoppen ze in de gangkast naast de WC.
Zo hopen ze dat niemand dat ding gaat kopen, en als ze het wel kopen dan hebben ze er geen last van.
Vervolgens komt er een reporter binnen en die maakt een kop met chocolade letters: Deze auto dealers rekenen de hoogste prijzen voor een grasmaaier !!!!!!1 8)7 :+

Wat een wereld

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:21
Lollercopter schreef op woensdag 16 april 2025 @ 13:48:
[...]

Dit is een beetje alsof de overheid verplicht dat de BMW dealer ook een grasmaaier moet verkopen. De BMW dealer heeft daar geen zin in, dus ze zetten een grasmaaier te koop die 15000 euro kost en die stoppen ze in de gangkast naast de WC.
Zo hopen ze dat niemand dat ding gaat kopen, en als ze het wel kopen dan hebben ze er geen last van.
Vervolgens komt er een reporter binnen en die maakt een kop met chocolade letters: Deze auto dealers rekenen de hoogste prijzen voor een grasmaaier !!!!!!1 8)7 :+

Wat een wereld
Bij Honda werkt het gewoon hoor :+

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

Wat een wereld
Bijna
Alleen niet in een gangkast, maar je zet in een hoekje met eigen display als een aparte afdeling met een medewerker erbij.
Dan kan je ook nog zeggen dat je geen onredelijke marge erop hebt en kan ACM er niets op aanmerken, die mag niet op kostenposten beoordelen, alleen gehele tarief en je hoeft er geen verlies op te maken.

De nieuwe energiewet verandert wel iets, maar niet over gehele lijn of kosten efficient of marge verschuiving dat zijn "black holes"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retlowr
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-04 21:59
EmHaKa schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:23:
Ik ben alvast begonnen met de kwartierprijzen bij Entso-e
Daarvoor vraag ik nu ook de Duitse prijzen op met:
$QFarr["in_Domain"]="10Y1001A1001A82H";
Als dat ons voorland is, wordt het nog spannend, de ene dag hebben ze alleen uur-prijzen en de andere dag weer alleen kwartier-prijzen, maar meestal allebei...
Voor zover je het zelf nog niet uitgevonden hebt, maar na veel gezoek bleek de parameter "classificationSequence_AttributeInstanceComponent.position" in de URL te sturen welk interval wordt gebruikt. 1 is 60 minuten, 2 levert de data met kwartiers interval. Overigens uitermate slecht gedocumenteerd op de de Entso-e site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-04 08:31

EmHaKa

spotswitch.net

retlowr schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:00:
[...]
Voor zover je het zelf nog niet uitgevonden hebt, maar na veel gezoek bleek de parameter "classificationSequence_AttributeInstanceComponent.position" in de URL te sturen welk interval wordt gebruikt. 1 is 60 minuten, 2 levert de data met kwartiers interval.
Nog niet gevonden en goed om te weten, maar het helpt niet om -bijvoorbeeld vandaag waar ik alleen uur prijzen krijg- wel kwartier-prijzen te krijgen. Ik krijg met die parameter:
<Reason>
<code>999</code>
<text>No matching data found for Data item ENERGY_PRICES and interval 2025-04-18T17:00:00.000Z/2025-04-20T00:00:00.000Z</text>
</Reason>

Dus inderdaad geen uurprijzen, maar die heb ik liever dan helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlowr
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-04 21:59
EmHaKa schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:07:

Nog niet gevonden en goed om te weten, maar het helpt niet om -bijvoorbeeld vandaag waar ik alleen uur prijzen krijg- wel kwartier-prijzen te krijgen. Ik krijg met die parameter:

<Reason>
<code>999</code>
Het werkt - op dit moment - alleen voor de landen met zowel uur als kwartiertarieven, bijvoorbeeld de door jou al genoemde Duitse zone. Geen idee hoe ze dat uiteindelijk gaan implementeren. Momenteel krijg ik voor NL ook "999" errors als ik *.position=1 of 2 specificeer.

Ter info: onderstaand mijn test-URL voor kwartiergegevens van de Duitse zone. Resultaat bevat uitsluitend kwartiertarieven. <YourToken> moet uiteraard nog wel aangepast.

https://web-api.tp.entsoe...tanceComponent.position=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-04 18:25
KikkerMario schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:18:
[...]

Ik ben er inmiddels achter. Ik heb (nog) geen btw (terug) ontvangen op mijn teruglevering. Misschien salderen ze die pas na een jaar. Ik ga het navragen.
Antwoord van vandebron: "Het klopt inderdaad dat ook de BTW gesaldeerd moet worden. Dit doen wij op de jaarafrekening".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Nu online
Weet iemand zo welke merken drogers en wasmachines slim zijn, dus zelf kunnen bepalen om op de goedkoopste uren te draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:56
PCJR schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:04:
Weet iemand zo welke merken drogers en wasmachines slim zijn, dus zelf kunnen bepalen om op de goedkoopste uren te draaien?
Siemens, via Smartconnect. We hebben de vaatwasser er ook op draaien. Eerst via de P1 van Homewizard, maar nu zie ik de Siemens app zelf ook Smartstart. De starttijden komen overeen met het laagste tarief. Heb alleen 2 jaar geleden een Siemens wasmachine en droger zonder Smartconnect gekocht 8)7

Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 10360 Wp zonnepanelen (2220 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-04 20:41
Siemens en bosch. Zijn dezelfde apparaten namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0pvm
  • Laatst online: 08:02
Sportmind schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:25:
[...]
Siemens, via Smartconnect. We hebben de vaatwasser er ook op draaien. Eerst via de P1 van Homewizard, maar nu zie ik de Siemens app zelf ook Smartstart. De starttijden komen overeen met het laagste tarief. Heb alleen 2 jaar geleden een Siemens wasmachine en droger zonder Smartconnect gekocht 8)7
Ik heb het inderdaad op mijn Siemens vaatwasser en het werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:49

knakworst

Get more sats!

[...]

Wat een wereld
Totdat je slimme meter er opeens mee kapt en de dynamische leverancier wel graag die tarieven van het absurde modelcontract gaat hanteren 8)7

https://www.zonneplan.nl/modelcontract

De prijzen in het modelcontract zijn vastgesteld op :

Stroom: €1,00 per kWh (normaal, dal en piektarief) met een terugleververgoeding van €0,05 per kWh.
Gas: €4,00 per m³.
Vaste leveringskosten: €30,- per maand per product (stroom/gas)

Ze hoeven in ieder geval niet vaak de tarieven te wijzigen vanwege prijsschommelingen...

[ Voor 19% gewijzigd door knakworst op 19-04-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-04 21:38
knakworst schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:11:
[...]

Totdat je slimme meter er opeens mee kapt en de dynamische leverancier wel graag die tarieven van het absurde modelcontract gaat hanteren 8)7

Stroom: €1,00 per kWh (normaal, dal en piektarief) met een terugleververgoeding van €0,05 per kWh.

Ze hoeven in ieder geval niet vaak de tarieven te wijzigen vanwege prijsschommelingen...
Lijkt absurd inderdaad, maar snap het ook wel een beetje. Is om te voorkomen dat klanten “per ongeluk” geen P1 meter verbinding hebben als de prijzen hoog zijn ;) . Vorig najaar waren er een paar momenten dat de stroomprijs een paar uur aardig richting die €1 ging.

En ja, de goeden moeten het dan onder de kwaden vergelden…. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:32
Torch1969 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:28:
[...]

Lijkt absurd inderdaad, maar snap het ook wel een beetje. Is om te voorkomen dat klanten “per ongeluk” geen P1 meter verbinding hebben als de prijzen hoog zijn ;) . Vorig najaar waren er een paar momenten dat de stroomprijs een paar uur aardig richting die €1 ging.

Je komt bij de meeste dan uit op een gemiddeld profiel en tarief, eventueel met een overmachtstoeslag. Meerdere mensen hebben dat hier meegemaakt, hey, mijn verbruik was helemaal niet zo verdeeld over de dag... Oh, geen data.

Bij grootzakelijk was het hier weleens gebeurd, zag opeens een 5ct opslag op gas, hoezo dat dan, oh ding is stuk... Oh well.

Modelcontract is een aparte contractvorm, misschien zetten ze je over als je consistent / express geen data aanlever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:52
Mja. Bij vaatwasser is dit handig.
Maar wasmachine als het daarna nog in de droger moet niet.

Maar daar is dit topic niet voor.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Torch1969 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:28:
[...]

Je kunt als klant wel de Zonneplan dongel uit de P1 poort trekken, maar daar heb je als klant alleen jezelf maar mee omdat over die periode de data uit de app ontbreekt. De data voor facturatie wordt vanuit de slimme meter naar de netbeheerder gestuurd die het weer doorstuurt. Dat is een apart pad (via eigen mobiele data ipv jouw internet verbinding) dat begint in het stuk van de slimme meter dat verzegeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]

In eerste instantie val je terug naar standaard profiel op bekende gegevens jaarafname/ jaarinvoeding, niet in eens modelcontract. Dat kan wel als je overstapt en de slimme meter al niet meer op afstand uit te lezen is.

Je kan het ook zelf melden bij netwerkbeheerder, als display ook zwart blijft dan is het aantal dagen, is het uitlezen aan meterzijde dan gaat het minder snel.
Als het komt vanwege een mast verplaatst is dan kan je beter tijdelijk overstappen naar een klassieke energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

koboy schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:29:
[...]

Je kunt als klant wel de Zonneplan dongel
Ik zit ook bij Zonneplan (een half jaar nu) maar ik heb niet eens zo'n dongel. Voegt dat nog wat toe? Dat is eigenlijk alleen een extra backup toch voor als je slimme meter niet meer zou werken?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
de Peer schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:40:
[...]

Ik zit ook bij Zonneplan (een half jaar nu) maar ik heb niet eens zo'n dongel. Voegt dat nog wat toe? Dat is eigenlijk alleen een extra backup toch voor als je slimme meter niet meer zou werken?
Je hebt dan data gedurende de dag in je Zonneplan app. Maar ze rekenen er niet mee af, dat komt nog wel van de netbeheerder.

Ik vind dat maar gevaarlijk, dan zie je in je app niet eens dat er data ontbreekt en kom je veel later achter dat de meter niet meer praat met de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

de Peer schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:40:
[...]

Zonder dongel krijg je volgens mij je verbruiks data niet in de app....
Of Zonneplan het ook als backup gebruikt voor facturatie weet ik niet, maar het is niet onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

w00key schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:54:
[...]

Ik vind dat maar gevaarlijk, dan zie je in je app niet eens dat er data ontbreekt en kom je veel later achter dat de meter niet meer praat met de andere kant.
lijkt me niet een heel reëel risico. Mijn slimme meter werkt prima. En ik lees e.e.a. zelf wel uit via home assistent dus ik zou het wel door hebben als hij niet goed meer werkt.

Ik zie niet echt een reden om mijn energieleverancier mijn P1 uit te laten lezen via een dongel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
w00key schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:54:
[...]

Je hebt dan data gedurende de dag in je Zonneplan app. Maar ze rekenen er niet mee af, dat komt nog wel van de netbeheerder.

Ik heb er mee te maken gehad, slimme meter stuk, nwe meter met vastlopers elke 1-2 mnd) , op moment gaat het al een jaar goed.

Ik heb er naast een gratis ODA (Umeter maar er zijn meer) die krijgen via zelfde route de data, dan heb je ook gelijk info of het bij netwerkbeheerder of energieleverancier zit.
(bijv ANWB had Q1 & Q2 '24 een paar grotere storingen en moeite om toe te geven [heeft mij mijn beste terugleverdag van '24 gekost, Umeter had de data van netbeheerder wel], waar je als klant het risico van draagt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:57
Domba schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:15:
[...]

Ik heb er naast een gratis ODA (Umeter maar er zijn meer) die krijgen via zelfde route de data, dan heb je ook gelijk info of het bij netwerkbeheerder of energieleverancier zit.
Ik laat de data tevens naar het "https://www.slimmemeterportal.nl/" sturen.
Dit volgt de gelijke weg als dat de energie provider z'n "oficiele" data krijgt van de netbeheerder.

Kun je altijd de check doen of data verstuurd is. 1 keer gebeurd en men ging mee in de export van bovengenoemde portaal gegevens. (Was wel van belang bij dynamische prijzen en gestuurd verbruik)

Homey, Sessy, Starlink, Ubiquti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
de Peer schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:00:
[...]

lijkt me niet een heel reëel risico. Mijn slimme meter werkt prima. En ik lees e.e.a. zelf wel uit via home assistent dus ik zou het wel door hebben als hij niet goed meer werkt.

Ik zie niet echt een reden om mijn energieleverancier mijn P1 uit te laten lezen via een dongel.
Nee risico is dat je het in de Zonneplan app ziet via P1 maar P4 is stuk. Dan zie je mooi je verbruik, de prijs, en wordt het later verkeerd afgerekend.

Je eigen P1 via whatever systeem, HomeWizard, HA, etc, is fijner. Dan kan je controleren in je ZP/Tibber app dat P4 het echt doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
psdata schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:28:
[...]

Ik laat de data tevens naar het "https://www.slimmemeterportal.nl/" sturen.
Dit volgt de gelijke weg als dat de energie provider z'n "oficiele" data krijgt van de netbeheerder.

Kun je altijd de check doen of data verstuurd is. 1 keer gebeurd en men ging mee in de export van bovengenoemde portaal gegevens. (Was wel van belang bij dynamische prijzen en gestuurd verbruik)
Is een andere ODA dan Umeter.
In 2022 begin 2023 was er zelfs nog bereidheid om eigen uitgelezen P1 gegevens te accepteren, maar wettelijk is die van de netwerkbeheerder ontvangen de basis.

Mijn indruk, die ik niet echt hard kan onderbouwen (te weinig vergelijk), dat de coulance wat meer is bij die in eigenbeheer doen dan die het uitbesteedt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 07:28
Op welke site kan ik ook alweer de (beurs)prijzen voor morgen zien? Zowel Tibber als Zonneplan als ANWB hebben ze nog niet gepubliceerd en ik wil weten of ik de auto nu aan de lader hang of morgen.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:26

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

JeroenVerweij schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:07:
Op welke site kan ik ook alweer de (beurs)prijzen voor morgen zien? Zowel Tibber als Zonneplan als ANWB hebben ze nog niet gepubliceerd en ik wil weten of ik de auto nu aan de lader hang of morgen.

Dank!
https://enfo.app/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Dank. Zie ze alleen nog niet voor morgen. Überhaupt nog niet bekend dan denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuga
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-04 06:17
JeroenVerweij schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:07:

Dank!
Belangrijkste veilingen zijn EPEX spot EPEX en NordPol NordPol.
Ook daar op dit moment nog geen resultaat. Markt dus nog niet uitgeveilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Fuga schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:16:
[...]

Dankjewel voor het inzicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:12
Meestal om 14 uur en soms om 15 uur zijn de tarieven bekent.

[ Voor 7% gewijzigd door clodders op 19-04-2025 13:22 ]

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuga
Nord Pool (note to self not Nord Pol) Operational mesages:

Today 13:06 CET DAY-AHEAD: Delay in final market coupling results publication
Today 12:45 CET DAY-AHEAD: Delay in Market Coupling Results publication

Bron: Nord Pool operational message list

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
clodders schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:21:
[...]

Meestal om 14 uur en soms om 15 uur zijn de tarieven bekent.
Mijn ervaring is toch eigenlijk altijd rond 13:00. Geeft Tibber ook aan in de app

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:49

knakworst

Get more sats!

Fuga schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:16:
[...]

Meestal vertraging vanwege sterk negatieve prijzen.

Of er is om 18 uur niet genoeg stroom om alle gourmetstellen te verwarmen, dat kan natuurlijk ook.

https://www.omroepzeeland...-super-silence-aggregaten

[ Voor 20% gewijzigd door knakworst op 19-04-2025 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Spannend, des te langer het duurt.... En natuurlijk 1e paasdag, speelt ook een rol mbt andere verbruiksprofielen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuga
Het is morgen idd afwijkende vakantie zondag met meer bewolking weinig wind, maar je zou verwachten dat veiling juist daarvoor is.

Markt komt er nog niet uit; decoupling (?) dreigt Nord Pool

Today 13:50 DAY-AHEAD: Further delay of the Market Coupling Session

Please be aware that the Single Day-Ahead Coupling (SDAC)* process is delayed.

Therefore, the Market Coupling Session encounters a risk of Full Decoupling.

If the final market coupling results remain unavailable at 14:20 CET/CEST, a message confirming full decoupling will be sent. Such a message will include further instructions.

If a full decoupling is declared:
• This will lead to zero capacity between CORE areas and power exchanges.
• There will be no shared orderbook between PL power exchanges.
• For the Nordic region, be aware that in case of MRC Full Decoupling, the Nordic NEMOs and Bidding Areas need to remain coupled. The Nordic NEMOs shall attempt the running of a Nordic Regional Coupling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:21
Hmm de laatste keer dat er decoupling was was in december? door een technisch probleem en dat leidde tot prijzen van > 1 EUR/kWh. Nu verwacht ik dat de situatie wel eens omgedraaid zou kunnen zijn.
ik wacht met spanning af. Heb het opladen van de EV maar even gepauzeerd.

Edit: oh, ze zijn er. Nou valt mee -50 EUR / MWh.

[ Voor 22% gewijzigd door V_ger op 19-04-2025 14:11 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Leuk, maar valt mee...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzH4RPkeUjOCuHFuxALuopWq50E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GUtCpEHGoF6mQJzqS26e7ZSb.png?f=fotoalbum_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
Kun je hier wat meer duiding aan geven?

Ik ben nu de auto aan het laden. Moet ik stoppen en nog wat kWh capaciteit voor morgen bewaren, of juist vol doorlaten nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22-04 09:44
Is er een reden dat de Epex prijzen nog niet zichtbaar zijn in onder andere Home Assistant of de app van de energieleverancier?

Het is wel erg stil op deze 'stille zaterdag'.

Excuses, ik ging van het ene topic naar het andere en heb bovenstaande berichten daardoor niet gelezen. We wachten af!

[ Voor 26% gewijzigd door Chewmonkey op 19-04-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G4sCg0PkUvpOTlmGEvwlCrzVT54=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4am0qDyUreldhUjxBGiqx7vb.png?f=fotoalbum_large

Dit is morgen inclusief de opslag van zonneplan en energiebelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sacul
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:41
Chewmonkey schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:50:
Is er een reden dat de Epex prijzen nog niet zichtbaar zijn in onder andere Home Assistant of de app van de energieleverancier?

Excuses, ik ging van het ene topic naar het andere en heb bovenstaande berichten daardoor niet gelezen. We wachten af!
In Home Assistant kun je even de integratie herladen. Maakte het bij mij zichtbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
Chewmonkey schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:50:

De prijzen voor de day ahead waren heel laat 14:20
HA intergraties haalt maar op paar tijden op afhankelijk welke, je kan het forceren door een restart van integratie of HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
bilgy_no1 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:48:
[...]

Ik ben nu de auto aan het laden. Moet ik stoppen en nog wat kWh capaciteit voor morgen bewaren, of juist vol doorlaten nu?
Wat voor duiding zoek je? Als je zelf de prijzen van vandaag vergelijkt met morgen, dan zie je dat ze morgen einde ochtend/begin van de middag lager zijn dan de prijzen vandaag zijn.

Welke duiding (of extra informatie) zoek je nog meer om zelf de afweging te kunnen maken wat je doet met laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

bilgy_no1 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:48:
[...]

Voor de volgende keer: Er +-14 cent bij optellen, dan ken je de daadwerkelijke tarieven incl. BTW/Belasting/Etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bilgy_no1
Taro schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:19:
[...]

Voor de volgende keer: Er +-14 cent bij optellen, dan ken je de daadwerkelijke tarieven incl. BTW/Belasting/Etc.
En ook @JeroenVerweij

Ja, nu helder. Ik zat te refreshen in afwachting van de prijzen die vandaag wel heel laat waren. Ik zag jouw post als een verwachting over de uitkomst van de veiling die nog komen moest. Maar het waren dus de prijzen die net bekend waren geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
Huh. Prijzen vlgs Zonneplan en Nordpool morgen. Foutje bij ZP? Prijzen zijn vlgs mij gelijk aan vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yng5eCAR0z4r0eAHR5I_ytBZE5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hP3gzcskj3I16AeHKMGQ9BW8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6b4xxP-EsLa_nJicSVXyIEcXXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnsB9bebbwguVYWzU6B4JGvE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 20-04-2025 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 21:47
Devke schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:33:
Huh. Prijzen vlgs Zonneplan en Nordpool morgen. Foutje bij ZP? Prijzen zijn vlgs mij gelijk aan vandaag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja fout bij Zonneplan, laten morgen prijzen zien van vandaag. Zullen ze nog wel gaan corrigeren natuurlijk. M’n andere onafhankelijke apps etc laten gewoon de goede prijzen zien.

EDIT: ze hebben het aangepast zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geert1992
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:12
jojost1 schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:39:
[...]

Ja fout bij Zonneplan, laten morgen prijzen zien van vandaag. Zullen ze nog wel gaan corrigeren natuurlijk. M’n andere onafhankelijke apps etc laten gewoon de goede prijzen zien.

EDIT: ze hebben het aangepast zo te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RE2nsxrPiAT2cU--kowtiDfcpGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rrQpCFcuMSlraBPh0jfDx1Gs.png?f=fotoalbum_large

Nog niet op hun website. Onhandig, want had mijn strategie al aangepast. Gelukkig las ik @Devke zijn bericht!
Dank!

[ Voor 6% gewijzigd door geert1992 op 20-04-2025 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
geert1992 schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:19:
[...]

[Afbeelding]

Nog niet op hun website. Onhandig, want had mijn strategie al aangepast. Gelukkig las ik @Devke zijn bericht!
Dank!
Inmiddels staat ZP ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Devke schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:19:
[...]

Inmiddels staat ZP ook goed.
Helaas wel, heb voor de 2e EV gewacht met laden tot morgen toen ik die prijzen zag en had dus beter door kunnen laden. Maar, 1 gelukje, mijn vrouw heeft 2 weken vakantie, dus we krijgen vast nog wel een nieuwe kans. Hopelijk zelfs voor een lager tarief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Taro schreef op zondag 20 april 2025 @ 19:50:
[...]

Helaas wel, heb voor de 2e EV gewacht met laden tot morgen toen ik die prijzen zag en had dus beter door kunnen laden. Maar, 1 gelukje, mijn vrouw heeft 2 weken vakantie, dus we krijgen vast nog wel een nieuwe kans. Hopelijk zelfs voor een lager tarief ;)
Ongetwijfeld. Iedere dag nieuwe rondes, nieuwe kansen. Weerbericht geeft soms wel een indicatie vlgs mij. Ik had morgen al iets hoger verwacht. Minder zon en niet veel wind. Vandaag e.a. dus prio gegeven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Mooie dagen zo: 1 EV vol, thuisaccu's nog 50% vol en nog aan het terugleveren, maar alsnog volledig automatisch een negatieve stroomrekening :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/od8H93XRPEGqjlXpHsMA4O7z7Uo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/36gsPkOVVevaI099LoZqqQqv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mot1LKcp4a9eEoQkciedzAW-Zag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B28wmh0q3vdv0JaAX1whCDnp.jpg?f=fotoalbum_large

Na 1-1-2027 ziet dit er helaas anders uit, dus nu nog maar even het voordeel pakken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsbeans
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-04 21:57
Taro schreef op zondag 20 april 2025 @ 23:30:
Mooie dagen zo: 1 EV vol, thuisaccu's nog 50% vol en nog aan het terugleveren, maar alsnog volledig automatisch een negatieve stroomrekening :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na 1-1-2027 ziet dit er helaas anders uit, dus nu nog maar even het voordeel pakken....
Echt tof om te zien allemaal. Ik ben al enkele dagen aan het lezen maar voor mijn huidige setup zie ik door de bomen het bos niet meer.

mijn setup;
- 8kwp zonnepanelen op zuid; 6kw sma omvormer;
- nieuwe meterkast 2019; waarbij ik bijna alles van homewizard heb ( ben erg fan van homewizard);
- Volkswagen Id4; 77 kwh;
- Zappi 2.1 laadpaal; alle elektriciens hier raadde deze paal aan in 2024;
- per 13-04-2025 een dynamisch contract via tibber ( deze leek mij het beste na wat onderzoek);

Het vol laden van mijn ev dat lukt goed. Ik heb er nu voor gekozen om het via de tibber app te doen; dan komt hij met een speciaal " laadplan " op basis van de day ahead prijzen. Zappi 2.1 is nog niet te integreren in tibber maargoed. Homewizard / tibber integraties zijn ook nog niet helemaal op en top. Ik zie dat ik wellicht een pulse p1 moet kopen en dan deze inladen in homewizzrd? voelt allemaal een beetje duppel?

Ook als ik mijn id4 in de lader steek; dan duurt het zeker 10-15 minuten voordat hij hem afkapt en constateert dat hij efficienter kan laden op een later tijdstip. Maar dan heb je dus al 2-3 kwh weggeladen.

Zappi heeft zelf ook software dat de auto laad op basis van dyanmisch tarieven; maar wat is wijsheid? Momenteel is de prijs het enige wat boeit omdat salderen nog tot 2027 mag.

Ik ben civiel ingenieur; heb enigsinds verstand van kennis maar ik zoek eigenlijk een beter integratie van alles? Ik las ook ergens dat er nu speciale modules zijn waarbij je je V2H kunt gebruiken? maar summiere informatie hoe dit werkt? Iemand tips ? tricks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

sjorsbeans schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:06:
[...]

Echt tof om te zien allemaal. Ik ben al enkele dagen aan het lezen maar voor mijn huidige setup zie ik door de bomen het bos niet meer.

mijn setup;
- nieuwe meterkast 2019; waarbij ik bijna alles van homewizard heb ( ben erg fan van homewizard);
- per 13-04-2025 een dynamisch contract via tibber ( deze leek mij het beste na wat onderzoek);

Het vol laden van mijn ev dat lukt goed. Ik heb er nu voor gekozen om het via de tibber app te doen; dan komt hij met een speciaal " laadplan " op basis van de day ahead prijzen. Zappi 2.1 is nog niet te integreren in tibber maargoed. Homewizard / tibber integraties zijn ook nog niet helemaal op en top. Ik zie dat ik wellicht een pulse p1 moet kopen en dan deze inladen in homewizzrd? voelt allemaal een beetje duppel?

Ook als ik mijn id4 in de lader steek; dan duurt het zeker 10-15 minuten voordat hij hem afkapt en constateert dat hij efficienter kan laden op een later tijdstip. Maar dan heb je dus al 2-3 kwh weggeladen.

Zappi heeft zelf ook software dat de auto laad op basis van dyanmisch tarieven; maar wat is wijsheid? Momenteel is de prijs het enige wat boeit omdat salderen nog tot 2027 mag.

Ik ben civiel ingenieur; heb enigsinds verstand van kennis maar ik zoek eigenlijk een beter integratie van alles? Ik las ook ergens dat er nu speciale modules zijn waarbij je je V2H kunt gebruiken? maar summiere informatie hoe dit werkt? Iemand tips ? tricks?
Wat betreft je Zappi laadpaal, er zijn meerdere opties:
  1. Via https://myaccount.myenergi.com/ koppelen aan dynamische tarieven & Tibber en dan per dag je schema aangeven
  2. Via Home Assistant icm Cheapest Hours integratie activeren
  3. Handmatig
Ik doe vaak dat laatste, ik weet zelf gewoon het beste hoeveel lading welke auto die week nodig heeft en dat is altijd beter dan bijv. in de 5 goedkoopste uren laden terwijl 2-3 misschien die week ook al voldoende zou zijn en het een dure zondag is.

Wil je alles verder goed integreren dan zijn er een aantal opties zoals EVCC, Day Ahead Optimizer en wat andere tools die veel voor je uit handen nemen. Maar in mijn ervaring zijn veel van deze tools te complex en wil je doorgaans wat simpele taken uitvoeren:
  • Goedkoop laden (accu's, EV)
  • Duur terugleveren (accu's en zonnepanelen)
  • In de overige uren kan je met thuisaccu's erbij nog wat trucjes uithalen zoals nul op de meter, of bijv. onder een bepaald tarief idle draaien
Dus eerst je strategie bepalen, daarna kijken welke tools je daarvoor nodig hebt. Ik heb het allemaal niet zo complex gemaakt en los van elkaar gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:00
@sjorsbeans V2G of V2H is nog een lange weg te gaan. Is een apart forum van op tweakers.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsbeans
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:12:
[...]

Wat betreft je Zappi laadpaal, er zijn meerdere opties:
  1. Via https://myaccount.myenergi.com/ koppelen aan dynamische tarieven & Tibber en dan per dag je schema aangeven
  2. Via Home Assistant icm Cheapest Hours integratie activeren
  3. Handmatig
Ik doe vaak dat laatste, ik weet zelf gewoon het beste hoeveel lading welke auto die week nodig heeft en dat is altijd beter dan bijv. in de 5 goedkoopste uren laden terwijl 2-3 misschien die week ook al voldoende zou zijn en het een dure zondag is.

Wil je alles verder goed integreren dan zijn er een aantal opties zoals EVCC, Day Ahead Optimizer en wat andere tools die veel voor je uit handen nemen. Maar in mijn ervaring zijn veel van deze tools te complex en wil je doorgaans wat simpele taken uitvoeren:
  • Goedkoop laden (accu's, EV)
  • Duur terugleveren (accu's en zonnepanelen)
  • In de overige uren kan je met thuisaccu's erbij nog wat trucjes uithalen zoals nul op de meter, of bijv. onder een bepaald tarief idle draaien
Dus eerst je strategie bepalen, daarna kijken welke tools je daarvoor nodig hebt. Ik heb het allemaal niet zo complex gemaakt en los van elkaar gehouden.
De strategie is idd zo goedkoop mogelijk laden en zoveel mogelijk zelf te verbruiken. Gisteren is er overigens nog een probleem toegevoegd.

Ik heb een eigen bv; ik kan prima mijn stroom verkopen van prive aan mijn bv; gisteren was familie op bezoek en die vroegen, " kan ik laden " ook een auto van 77kwh. Ik zei; jazeker dat kan tussen 11:00 en 16:00. Prijzen gingen negatief dus dat kwam wel goed uit; in 2 dagen 150kwh getrokken.

Maar mijn familie heeft ook een tankpas van de zaak; zou het dan niet beter zijn om een " openbare " laadpaal te hebben zodat ik 0,30-0,40c/ kwh krijg? Of is het een illusie om je hele syteem hierop aan te passen; het komt niet echt vaker dan 1x per maand voor. En mag dat uberhaupt belastingtechnisch.

Dat is ook wat ik lastig vind; er zijn 10 verschillende laadpalen; tal verschillende leveranciers; en dan nog allemaal de thuis systemen met batterijen en accu's. Je moet er bijna een studie van maken.

Momenteel ben ik ook op zoek naar een accu welke ons verbruik op vangt wanneer de zon onder gaat; maar dit moet wel vlekkeloos werken met dynamische contracten.

Ik kijk nu heel erg naar 1 of 2 homewizard batterijen. Die plug ik gewoon in en voeg ze aan de app en klaar is kees? of is dat te kort door de bocht i.c.m. een dynamisch contract. Ons verbruik is miss 2-3 kwh door de nacht heen ( 10-12uur ) wtw / airco etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@sjorsbeans De HW Battery kan (nog) niet omgaan met dynamische tarieven, heeft weinig mogelijkheden en is erg duur per kWh, er zijn betere alternatieven voor jouw situatie, maar die zijn in dit topic offtopic.

En wat betreft je laadpaal: Er zullen ook dagen van 30+ ct/kWh zijn, wil je dan dat mensen ook laden en je netaansluiting belasten? Of alleen onder een bepaald tarief. Ik zou daar wegblijven, want je moet dan ook administratie van de paal gaan doen, BTW verrekenen, abonnement afsluiten, etc. is de moeite waarschijnlijk niet waard.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 21-04-2025 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Taro schreef op zondag 20 april 2025 @ 23:30:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De draait geen NOM, maar NIP 'Nul In de Portemonnaie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsbeans
Taro schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:51:
@sjorsbeans De HW Battery kan (nog) niet omgaan met dynamische tarieven, heeft weinig mogelijkheden en is erg duur per kWh, er zijn betere alternatieven voor jouw situatie, maar die zijn in dit topic offtopic.

En wat betreft je laadpaal: Er zullen ook dagen van 30+ ct/kWh zijn, wil je dan dat mensen ook laden en je netaansluiting belasten? Of alleen onder een bepaald tarief. Ik zou daar wegblijven, want je moet dan ook administratie van de paal gaan doen, BTW verrekenen, abonnement afsluiten, etc. is de moeite waarschijnlijk niet waard.
Helder, maar om dan even terug te komen op de dynamische tarieven.

Je kunt dus de zappi volledig configureren op basis van schema's, maar je kunt ditzelfde doen via de tibber app.

Wat werkt beter? of wat is beter? Ik lees dat de tibber app beter kan plannen/ communiceren met de auto; maar hier zit wel een vertraging in. Of is het beter om alles via zappi te regelen en de tibber app overboord gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

sjorsbeans schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:56:
[...]

Helder, maar om dan even terug te komen op de dynamische tarieven.

Je kunt dus de zappi volledig configureren op basis van schema's, maar je kunt ditzelfde doen via de tibber app.

Wat werkt beter? of wat is beter? Ik lees dat de tibber app beter kan plannen/ communiceren met de auto; maar hier zit wel een vertraging in. Of is het beter om alles via zappi te regelen en de tibber app overboord gooien?
Het hangt sterk af van welke hardware je hebt: merk auto en merk laadpaal. Je kunt ook denken aan een universele app zoals stekker: https://www.stekker.com/slim-laden

Werkt best goed met de grote merken auto's en laadpalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
[...]

mijn setup;

In de lijn van wat @Taro ook al heeft gezegd. Probeer niet meteen van begin af aan de optimale situatie na te streven, gun jezelf wat tijd om een en ander te ontdekken en uit te proberen. Dus start eerst me handmatig en doe ervaring op wat in je eigen situatie goed werkt. Zoek daarbij dan een dienst die daar op aansluit en probeer die eens uit. Switch eventueel naar een alternatief om te vergelijken. Geef jezelf een jaar (paar seizoenen met verschillende opbrengst en gebruik karakteristieken) om alles te ontdekken en ervaren. Je zult zien dat je dan vanzelf ontdekt wat voor jou situatie goed werkt.

(En dan mijn persoonlijk advies, ga niet voor cloud oplossingen, maar kies voor lokale aansturing. Je moet dan wellicht wat meer zelf regelen inrichten en beheren, maar bent dan niet afhankelijk van beschikbaarheid, functionaliteit en performance van anderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

sjorsbeans schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:56:
[...]
Ik heb zelf Zonneplan, dus geen ervaring met Tibber. Maar je gaat met Tibber een 3e onderdeel toevoegen naast de auto en laadpaal, dus de kans op problemen wordt groter. Ik zou zelf gewoon de EV op het gewenste laadpercentage laten staan en de laadpaal in Eco+ stand zetten en met dynamische tijden laten werken, buiten Tibber om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
[...]

De dynamische contract leveranciers zijn verplicht om een model contract aan te bieden.
Om te zorgen dat niemand hier gebruik van wil maken hebben ze deze belachelijke prijzen ben ik van mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-04 18:39
[...]
...
Die van mij middelt gewoon de dynamische tarieven voor de uren die niet worden doorgegeven. Dus verre van modelcontract getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:52
The_Vice schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:10:
[...]

Die van mij middelt gewoon de dynamische tarieven voor de uren die niet worden doorgegeven. Dus verre van modelcontract getallen.
Dat betekent niet dat er op papier geen modelcontract bestaat.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04:17
Hier vandaag ook de aanvraag gedaan voor dynamische tarieven bij de energieleverancier. (energiecoöperatie in Vlaanderen)

9000Wp zonnepanelen geplaatst (10 panelen oost/10 panelen west).

Home assistant draait, elektrische boiler en vloerverwarming schakelt in bij voldoende zonnestroom. (Uitlezing via modbus SMA sunny boy).

Het idee is om zoveel mogelijk geautomatiseerd zonnestroom te verbruiken tussen pakweg 10h en 16h en dan wat er over is te verkopen aan injectietarief.

Zero-export moet ik nog wat verder uitwerken in HA maar ik verwacht eigenlijk niet dat in de toekomst de stroomprijzen echt zwaar negatief zullen worden. Daar zullen de grote batterijparken en andere creatieve verdienmodellen van bedrijven wel op springen.

Hebben jullie nog tips of aandachtspunten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
Wozmro schreef op maandag 21 april 2025 @ 22:08:

Hebben jullie nog tips of aandachtspunten?
Zet de vloerverwarming niet te hoog in de zomer…. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:11

ChUcKiE

Dus........

[...]

mijn setup;

Zappi 2.1 kan tegenwoordig ook geïntegreerd worden via de Tibber app. Even navragen bij @Backpacker .

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
@sjorsbeans zoals @ChUcKiE zegt is er een (beta) integratie voor de Zappi 2.1. Je moet daarvoor even naar het "Jij" menu gaat --> Tibber Labs en daar "Nieuwe power-ups" aanzetten. Als je dat hebt gedaan zal de Zappi integratie beschikbaar komen tussen de laadpaalintegraties :)

Voor meer info en ervaringen kan je terecht in: Tibber ervaringen topic

[ Voor 14% gewijzigd door Backpacker op 22-04-2025 08:25 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
koboy schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:55:
[...]

Zonder dongel krijg je volgens mij je verbruiks data niet in de app....
Of Zonneplan het ook als backup gebruikt voor facturatie weet ik niet, maar het is niet onwaarschijnlijk.
uit de contractvoorwaarden van Zonneplan:
• Je hebt ons ook toestemming gegeven voor het uitlezen van meterstanden uit het centraal landelijk
portaal (P1) en (P4). Wanneer je deze toestemming intrekt wordt jouw overeenkomst automatisch
overgezet naar het Modelcontract.

https://zonneplan-energie...den-Zonneplan-Energie.pdf
Dit betekent dan ook dat ik ee nactieve splitter nodid heb in de meterkast.
Op zo'n extra dongel zit ik eigenlijk niet te wachten :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psdata
elektriekert schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:54:
[...]

Je hoeft de dongel niet te nemen, deze is alleen nodig al jij de app live wilt gebruiken en niet achter af.
Factuurratie vindt plaats door de data die die netbeheerder vanuit je slimemeter naar de energie leverancier stuurd. (1 maal per dag). (gecontroleerde data)
De Zonneplan eigen dongle is dus alleen maar voor eigenbruik en toepassingen. Die je wellicht afneemt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

elektriekert schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:54:
[...]

uit de contractvoorwaarden van Zonneplan:

[...]

Het centraal landelijk portaal= netbeheerders.
Als jij daar de toestemming voor Zonneplan intrekt kunnen ze de voor dynamisch nodige meterstanden niet meer opvragen, en is het dus logisch dat je naar een niet dynamische contractvorm overgezet (modelcontract of variabel).

Ikzelf heb de actieve splitter laten leveren door Zonneplan. Puur om een extra data-pad voor de meterstanden te hebben dat door Zonneplan wordt gecontroleerd. Home Assistant zit op het andere poortje.

Welke data je wel/niet te zien krijgt in de zonneplan app zonder hun dongel kan ik niet zeggen. Wel dat de eerste 2 weken (dongel op backorder) bij mij nog steeds ontbreken, dus waarschijnlijk krijg je alleen de facturen er in te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
  • Nu online
psdata schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:07:
[...]

Je hoeft de dongel niet te nemen, deze is alleen nodig al jij de app live wilt gebruiken en niet achter af.
Factuurratie vindt plaats door de data die die netbeheerder vanuit je slimemeter naar de energie leverancier stuurd. (1 maal per dag). (gecontroleerde data)
De Zonneplan eigen dongle is dus alleen maar voor eigenbruik en toepassingen. Die je wellicht afneemt
ah ja, je hebt gelijk.
Er is overigens geen optie om de connect module niet te nemen, behalve door aan te geven dat je er al een hebt :P .
Ik ben van plan om vie een HA intergratie op een schermpje de dynamische prijzen weer te geven :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psdata
elektriekert schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:13:
[...]

ah ja, je hebt gelijk.
Er is overigens geen optie om de connect module niet te nemen, behalve door aan te geven dat je er al een hebt :P .
Ik ben van plan om vie een HA intergratie op een schermpje de dynamische prijzen weer te geven :Y
Ik zou nog een dienst nemen (free to use) als https://www.slimmemeterportal.nl/
Hiermee kun je controleren of de data daadwerkelijk word opgehaald door de netbeheerder en door word gezet.
Je geeft hier bij aan dat de netbeheerder de data uit je slimme meter ook door zet naat het portaal (genoemd hier boven)
Het is een extra check wellicht nuttig voor je zelf.
En ja, je data (van je P1) HA binnen te laten lopen is zeker leuk, er zijn mooi standaard plaatjes te maken.

Pagina: 1 ... 275 276 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels