Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:43
psdata schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:32:
[...]

Ik zou nog een dienst nemen (free to use) als https://www.slimmemeterportal.nl/
Hiermee kun je controleren of de data daadwerkelijk word opgehaald door de netbeheerder en door word gezet.
Je geeft hier bij aan dat de netbeheerder de data uit je slimme meter ook door zet naat het portaal (genoemd hier boven)
Het is een extra check wellicht nuttig voor je zelf.
En ja, je data (van je P1) HA binnen te laten lopen is zeker leuk, er zijn mooi standaard plaatjes te maken.
Slimmemeterportal heb ik al B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsbeans
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-06 13:08
Backpacker schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 08:24:
@sjorsbeans zoals @ChUcKiE zegt is er een (beta) integratie voor de Zappi 2.1. Je moet daarvoor even naar het "Jij" menu gaat --> Tibber Labs en daar "Nieuwe power-ups" aanzetten. Als je dat hebt gedaan zal de Zappi integratie beschikbaar komen tussen de laadpaalintegraties :)

Voor meer info en ervaringen kan je terecht in: Tibber ervaringen topic
dankje! ik zal het eens gaan bekijken.

EDIT: ik heb nu mijn id4, zappi 2.1, en sma omvormer aan tibber gekoppeld. Ik weet nog niet precies hoe, maar het lijkt nu zo dynamisch te werken dat tibber met netstabilisatie werkt vanuit netbeheerder en dat soms de laadpaal zelf aan / uit gaat o.b.v. deze congestie. Hierdoor zakt mijn dynamische energieprijs nog meer dan dat die al was t.o.v. mijn vaste prijs 0,32c/kwh ( vast contract, all in, 2024). echt top dit.

[ Voor 28% gewijzigd door sjorsbeans op 25-04-2025 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:16
Kan iemand mij vertellen wanneer je nou moet betalen bij negatieve stroom prijzen? Op pure energie lees ik dat dit het geval is als de stroomprijs onder de - € 0,12286 komt (afgaande de energiebelasting etc). Nu zit ik bij anwb en op 6 april was de stroom prijs om 14:00 - 0.13. Bij teruglevering zie ik echter dat ik op dat tijdstip een positief bedrag heb teruggeleverd.

Maar dat klopt dan toch niet ik zou dan toch moeten betalen? Wat mis ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

aaaido schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:45:
Kan iemand mij vertellen wanneer je nou moet betalen bij negatieve stroom prijzen? Op pure energie lees ik dat dit het geval is als de stroomprijs onder de - € 0,12286 komt (afgaande de energiebelasting etc). Nu zit ik bij anwb en op 6 april was de stroom prijs om 14:00 - 0.13. Bij teruglevering zie ik echter dat ik op dat tijdstip een positief bedrag heb teruggeleverd.

Je krijgt (of betaalt): Het variabele tarief. Als deze negatief is: soort van leuk.
Je moet aan de Overheid betalen: € 0,10154 per afgenomen kWh. Soms mag je salderen, maar bij variabele tarieven meestal of eigenlijk nooit.

Dus als de stroom ongeveer € -0,10 of lager is: Dan is het "gratis". Want de vergoeding van het afnemen is hoger dan de belasting. Dit komt ongeveer 15 dagen per jaar voor volgens mijn administratie.

Daarboven... betaal je er alsnog belasting over, dus wel goedkoop - maar niet gratis. Ook zitten er nog wat +/- kortingen op zoals opslag e.d. maar dat is heel weinig en persoonlijk neem ik dat niet mee in de berekening.
Nu zit ik bij anwb en op 6 april was de stroom prijs om 14:00 - 0.13. Bij teruglevering zie ik echter dat ik op dat tijdstip een positief bedrag heb teruggeleverd.
Als ik het goed begrijp heb je tijdens negatieve stroomprijzen teruggeleverd? En je hebt ANWB dynamisch contract?

Dan kost dat idd geld. De prijs is negatief, dus bij € 0,13 (ik neem dat je dat bedoelt met 0.13) per kWh - en stel je levert dan 10 kWh terug. dan moet je € 1,30 betalen.

Bron belastingdienst:
https://www.belastingdien...ondslag/energiebelasting/

[ Voor 28% gewijzigd door Servowire op 25-04-2025 22:05 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:32

Je moet ook de opslag per kWh van ANWB er nog bij optellen, dan kom je net boven de 0 cent uit en moet je dus nog steeds wat de betalen. Dus wat er nog bij de kale energieprijs opkomt is belasting, btw en opslag van je energieleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:16
Torch1969 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:04:
[...]

Je moet ook de opslag per kWh van ANWB er nog bij optellen, dan kom je net boven de 0 cent uit en moet je dus nog steeds wat de betalen. Dus wat er nog bij de kale energieprijs opkomt is belasting, btw en opslag van je energieleverancier.
Vooralsnog zie ik op 14:00 op 6 april dat ik geld krijg voor terugleveren van een negatieve stroomprijs van -0.13 cent en niet dat ik moet betalen. Weet je ook bij welke stroomprijs je dan gaat betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torch1969
aaaido schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:22:
[...]

Vooralsnog zie ik op 14:00 op 6 april dat ik geld krijg voor terugleveren van een negatieve stroomprijs van -0.13 cent en niet dat ik moet betalen. Weet je ook bij welke stroomprijs je dan gaat betalen?
Als de prijs meer negatief wordt dan € 0,12286 (energiebelasting +btw) + €0,04840 (opslag per kWh bij ANWB als het goed is), dus totaal €0,17126. Dus voor jou lager dan €-0,17126.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeJos1985
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-08 19:04
Heeft ooit iemand de simulatie gemaakt tussen je huidige verbruiks/regelprofiel en een profiel met dynamische tarieven?

In mijn geval 4kWp zonnepanelen, E boiler en EV.
Tarief is dag/nacht variable.

Wij bekijken om maximaal op zonnestroom te laden en capaciteitstarief te beperken op 2.6kW. Lukt al 1.5 jaar goed maar je moet er wel mee bezig zijn.

Stel dat we zouden opteren voor dynamisch tarief hoe kan ik dan die simulatie maken met de "winst" tov wat ik nu doe? Die algemene simulaties geven volgens mij een verkeerd beeld.

Groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvM
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:20

HvM

Volgens de ANWB website betaal je pas zodra de prijs onder de ~17.5 cent komt; dat is in 2024 op 5 dagen van dat jaar geweest. Komt dus erg weinig voor. Dit jaar nog niet gebeurd.

5020 Wp zuid, 3280 Wp oost. Daikin Altherma 3M full electric 6kW. Resolar 60 heatpipes 300ltr ZB, Hyundai Kona 64kWh. HW 2x 2.7 kWh thuisbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:29
DeJos1985 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:15:
Heeft ooit iemand de simulatie gemaakt tussen je huidige verbruiks/regelprofiel en een profiel met dynamische tarieven?

Wij bekijken om maximaal op zonnestroom te laden en capaciteitstarief te beperken op 2.6kW. Lukt al 1.5 jaar goed maar je moet er wel mee bezig zijn.

Stel dat we zouden opteren voor dynamisch tarief hoe kan ik dan die simulatie maken met de "winst" tov wat ik nu doe? Die algemene simulaties geven volgens mij een verkeerd beeld.

Groeten
Ik lees mijn slimme meter uit en maak een logbestand van de standen per uur. Ik gebruik dat om de energierekening te controleren maar ook om andere situaties door te rekenen, Ik heb bijvoorbeeld berekend dat ik met een Homewizard batterij 125 Euro per jaar kan besparen (nul-op-de-meter strategie) wanneer de salderingsregeling is vervallen (met dynamische tarieven van 2024 weliswaar), dus te lange terugverdientijd.

Voorwaarde is dus dat je de verbruiksgegevens per uur hebt en dat je gedrag redelijk overeenkomt met de situatie die je wilt berekenen. Als je b.v. nu op variabel zit en met name 's nachts je EV oplaadt dan zal dit met een dynamische contract mogelijk anders zijn (mits je de mogelijkheid hebt 's middags te laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:39

Groeten
Pak je verbruik van afgelopen 12 maanden (heb je vast in een p1 monitoring zitten op uur basis.
Download enerver.nl gelijke periode dynamische prijzen.
En je hebt je vergelijk ip basis van 1:1 daarna zou je kunnen kijken waar je meer kunt sturen met je verbruik (wassen, ev, ect.)
Gewoon als tweaker wat zelf in mekaar plakken i. Excel.

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17:02
Jaaaaa, gratis stroom morgen! Onderstaand is nog de kale prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8p0iZicSZfnzdWfSQMRucMt2gPI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qACv1qCa2a2lLBIrYOvJRBtn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenVerweij op 26-04-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:54
JeroenVerweij schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:50:
Jaaaaa, gratis stroom morgen! Onderstaand is nog de kale prijs.

[Afbeelding]
Is er nog een betekenis van de linker en rechter balken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:22
Hier net een weekje bezig met dynamisch tarief (Vlaanderen, digitale meter).

In combinatie met nieuwe pv-installatie waarbij ik kan curtailen tussen 0 en 100%. (Home assistant)

Dat wordt dus morgenmiddag curtailen + boiler inschakelen :) Voor de airco is het nog wat te vroeg en ook geen EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-08 21:01
Morgen voor mij de eerste test om te kijken of de Solaredge inderdaad uit gaat om 12 uur. Anderen hier al ervaring mee opgedaan? Heb ik de tarieven zo goed staan (Tibber)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wwsy9yHduLnvbApL2KLqakox2d0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9fDE6uuU2UgOhGv72Fpd0ZO.jpg?f=fotoalbum_large

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:42
-8.2 cent bij tibber morgen :9~ _/-\o_

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:36
laden ev gestopt. Kijken hoe tibber dat morgen oppakt 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
menzo schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:11:
[...]

Ik heb geen flauw idee eigenlijk. Volgens mij tonen ze hetzelfde. Ik kijk zelf altijd naar de prijs die er staat

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenVerweij op 26-04-2025 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
rvee schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:55:
[...]

laden ev gestopt. Kijken hoe tibber dat morgen oppakt 😃
Haha, hier ook... zag de nieuwe prijzen en hoppa stoppen met laden :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:16
yohan schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:27:
Morgen voor mij de eerste test om te kijken of de Solaredge inderdaad uit gaat om 12 uur. Anderen hier al ervaring mee opgedaan? Heb ik de tarieven zo goed staan (Tibber)?
[Afbeelding]
Zo zonde om die groene stroom weg te gooien. Morgen lekker offloaden naar het SAP.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
menzo schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:11:
[...]

Vermoed voor afname vs teruglevering, die dus in veel (alle durf ik niet te zeggen, ken evt. regels in rest van het gebied niet) gevallen hetzelfde zal zijn.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:30
[Afbeelding]
Ja met deze instellingen ging mijn omvormer vorig seizoen bij negatieve prijzen ook uit.
Niet vergeten ook de functie aan te zetten (je laat alleen de tarief instellingen zien)

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-08 21:01
John245 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:21:
[...]

Zo zonde om die groene stroom weg te gooien. Morgen lekker offloaden naar het SAP.
Niet zo fijn voor de netcongestie.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amw82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:09
"Helaas" rij ik morgenochtend naar Duitsland. Dus moest vandaag op super hoge prijzen laden 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:01

koboy

Heb een idee voor een icon

yohan schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:09:
[...]

Niet zo fijn voor de netcongestie.
Laat hem nou maar patsen met zijn SAP en langjarig (Greenchoice?) contract daarop. Kost hem bijna 130 euro per jaar, en als straks zijn contract is afgelopen en het SAP niets meer oplevert kost verwijderen ook bijna 300 euro.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
koboy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:19:
[...]

Laat hem nou maar patsen met zijn SAP en langjarig (Greenchoice?) contract daarop. Kost hem bijna 130 euro per jaar, en als straks zijn contract is afgelopen en het SAP niets meer oplevert kost verwijderen ook bijna 300 euro.
Waar komen die 130 per jaar vandaan?

Wat denk je van bij dure tarieven (Euro 1,20 afgelopen jaar) de SAP gebruiken.

Er zijn genoeg business cases als je het SAP al hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door John245 op 26-04-2025 15:31 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:50

Groeten
Ik heb door middel van een script 365 dagen uit HA gehaalt en in excel gezet. Daarna de tarieven en het entso platform gehaald en daar belasting en oplage van Tibber bij opgeteld. Onder de streep had ik bij Tibber meer betaald dan bij m’n huidige energiecontract van een jaar (budget energie). Maar als ik dan de vaste jaarlijkse kosten erbij vergelijk is Tibber wel weer goedkoper. Maar je hebt het maar over €100 op jaarbasis.

3.9kW piek
Hybride WP
Laag idle verbruik voor de rest

Een beetje afhankelijk van wat de teruglever boetes gaan doen komt bij het aflopen van dit contract dus een dynamisch contract. Dan kan ik misschien ook nog wat slims doen met de Tado en m’n vaatwasser i.c.m. Tibber.

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:30

XanderDrake

Build the future!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmTgchO2FnZiZjEcN6km1F_ZWeE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eF5GoE1eyI9vSoyMjfHbnblC.png?f=fotoalbum_large
Holy smokes guys, morgen worden het dure teruglever uurtjes. Dat wordt koekjes bakken met de oven open en AC aan om alles weer te koelen :*)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:44

de Peer

under peer review

[...]

en als straks zijn contract is afgelopen en het SAP niets meer oplevert kost verwijderen ook bijna 300 euro.
105 euro bij Enexis.
een SAP blijft altijd wat opleveren, je kunt er namelijk op allerlei manieren geld mee besparen. De meeste mensen begrijpen dit alleen niet, of willen het niet begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

XanderDrake schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:43:
[Afbeelding]
Holy smokes guys, morgen worden het dure teruglever uurtjes. Dat wordt koekjes bakken met de oven open en AC aan om alles weer te koelen :*)
Duur is wel relatief natuurlijk. Harder dan 100 km/u rijden op de snelweg is duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:40
de Peer schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:47:
[...]

105 euro bij Enexis.
een SAP blijft altijd wat opleveren, je kunt er namelijk op allerlei manieren geld mee besparen. De meeste mensen begrijpen dit alleen niet, of willen het niet begrijpen.
Ach, de 1 is een patser, de ander proleet, een ander is voorbereid op de toekomst (fomo) of misschien wel alles tegelijk.

Zo veel mensen, zo veel meningen.
En dat mag gelukkig nog steeds.

Ik ben graag op de toekomst voorbereid, maak ook graag gebruik van de wettelijke mogelijkheden en ja wellicht kost dat nu iets, die flexibiliteit.
We gaan de toekomst wel ervaren *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Simpel360 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:58:
[...]

Ach, de 1 is een patser, de ander proleet, een ander is voorbereid op de toekomst (fomo) of misschien wel alles tegelijk.

Zo veel mensen, zo veel meningen.
En dat mag gelukkig nog steeds.

Ik ben graag op de toekomst voorbereid, maak ook graag gebruik van de wettelijke mogelijkheden en ja wellicht kost dat nu iets, die flexibiliteit.
We gaan de toekomst wel ervaren *O*
Ik zie mijzelf als flexibel en voorbereid en niet als patser. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
[...]

Haha jij weet echt niet hoe het in elkaar zit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

John245 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:30:
[...]

Waar komen die 130 per jaar vandaan?

Wat denk je van bij dure tarieven (Euro 1,20 afgelopen jaar) de SAP gebruiken.

Er zijn genoeg business cases als je het SAP al hebt.
Afgaand op Liander: €37,zoveel per jaar meerkosten, + 12x€7,50 energiecontract
Die hele dure uitzonderingen ga ik dat niet mee terugverdienen.....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
In veel landen is het negatief morgen, vooral in België:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bsky.app/img/feed_thumbnail/plain/did:plc:7ze4xi5gk2mgccfwpjz4ie4m/bafkreibzznbr3z7kkgy2s3lfoslpcmqg4ism3spd7cvzf365e5sq7yhgwq@jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
koboy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:40:
[...]

Afgaand op Liander: €37,zoveel per jaar meerkosten, + 12x€7,50 energiecontract
Die hele dure uitzonderingen ga ik dat niet mee terugverdienen.....
En daar zit 'm de kneep, in het woordje ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

de Peer schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:47:
[...]

105 euro bij Enexis.
Bijna 300 dus bij Liander.
Edit: die 104,25 is voor het weghalen. Enexis rekent een hoger bedrag voor plaatsing: 611,96.

Wat betreft terugverdienen: zonder mega investering in zonnepanelen en accu kom je bij lange na niet in de buurt van terugverdienen, zeker niet met de contracten die nu op de markt zijn.
Ja ik heb het rekensommetje gemaakt, zonder saldering mee te rekenen:
300 euro aanleg via Liander, komt nog een paar 100 euro bovenop om een electricien door de meterkast te jagen.
Jij zat nog tegen 13 cent/kWh toch? Laten we daar eens mee rekenen: teruglevering 2500 kWh/jaar x €0,13 = €325 - 2500 x €0,083 (huidige teruglevertarief gemiddeld) = €117,50.
Halen we daar de meerkosten en vaste kosten voor het tweede contract af, kom ik op een "winst" per jaar van €27,50, en dus een terugverdientijd van de aanlegkosten van 15 a 20 jaar.

Edit 2: Zie dat ik de netbeheerdkosten (€18,50/jaar voor Enexis, €37,zoveel voor Liander) voor de SAP vergeten ben, maar denk dat de strekking wel duidelijk is.

[ Voor 10% gewijzigd door koboy op 26-04-2025 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 23:15
user109731 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:42:
In veel landen is het negatief morgen, vooral in België:

[Afbeelding]
Ik kijk net bij Tibber, -19 cent morgen 8)7
Helaas ga ik morgenochtend al rijden naar het vakantieadres, anders was het fijn geweest om de auto nog even vol te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
ASW1 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:54:
[...]

Ik kijk net bij Tibber, -19 cent morgen 8)7
Helaas ga ik morgenochtend al rijden naar het vakantieadres, anders was het fijn geweest om de auto nog even vol te gooien.
keuze stress 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

reneeke1970 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:34:
[...]

Haha jij weet echt niet hoe het in elkaar zit
Haha, helaas wel, zie hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
koboy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:53:
[...]

Edit: die 104,25 is voor het weghalen. Enexis rekent een hoger bedrag voor plaatsing: 611,96.

Wat betreft terugverdienen: zonder mega investering in zonnepanelen en accu kom je bij lange na niet in de buurt van terugverdienen, zeker niet met de contracten die nu op de markt zijn.
300 euro aanleg via Liander, komt nog een paar 100 euro bovenop om een electricien door de meterkast te jagen.
Jij zat nog tegen 13 cent/kWh toch? Laten we daar eens mee rekenen: teruglevering 2500 kWh/jaar x €0,13 = €325 - 2500 x €0,083 (huidige teruglevertarief gemiddeld) = €117,50.
Halen we daar de meerkosten en vaste kosten voor het tweede contract af, kom ik op een "winst" per jaar van €27,50, en dus een terugverdientijd van de aanlegkosten van 15 a 20 jaar.
We zitten hier in een topic waar een teruglevertarief niet de norm is.

Maar dan nog, je investeerd nu in een verwachting en flexibiliteit in de toekomst.
Ik ben ook te laat ingestapt en toch mooi nog de piek kunnen mee pakken. Ik was ook een nonbeliever |:(

O.a. @de Peer en @John245 zijn early adopters en hebben die piek zelfs niet nodig gehad.
Die hebben spreekwoordelijk een krul in hun staart gelachen.
En ja dat ook als het niet mainstream is investeren.

Maar je hoeft het niet te doen. Kun je net zoals ik jaren lang gedaan heb ze voor gek verklaren. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

koboy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:53:
[...]

104 voor het weghalen ja, daar hadden we het namelijk over, dat had ik gequote in jouw bericht.

Edit 2: Zie dat ik de netbeheerdkosten (€18,50/jaar voor Enexis, €37,zoveel voor Liander) voor de SAP vergeten ben, maar denk dat de strekking wel duidelijk is.
Ik heb geen flauw idee wat je allemaal aan het uitrekenen bent, je kent mijn hele terugverdienmodel niet en begrijpt ook (nog steeds) niet waarom je vandaag de dag voor SAP zou kiezen.

Het mooie van een SAP is dat je aan contractspeculatie kunt doen en keuzes kunt maken zonder andere kansen mis te lopen. Zo kun je bijvoorbeeld een thuisaccu met dynamisch tarief op je PAP aansluiten en een vast contract (3 jaar, zonder terugleverkosten en met TLV van 11,5 ct per kWh) op je SAP. In combinatie met een schakelaar in je meterkast kun je dan altijd kiezen waar je gaaf afnemen en/of terugleveren. Erg leuk ook in combinatie met EV's.
Meerdere contracten tegelijk kunnen afsluiten is de meerwaarde. En daar kun je nu en straks van profiteren.

Mijn eigen SAP was in een paar weken terugverdiend. Ik had toen een TLV van 1,10 euro per kWh dus dat was een absolute no-brainer.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 26-04-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Simpel360 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:23:
[...]

We zitten hier in een topic waar een teruglevertarief niet de norm is.

Maar dan nog, je investeerd nu in een verwachting en flexibiliteit in de toekomst.
Ik ben ook te laat ingestapt en toch mooi nog de piek kunnen mee pakken. Ik was ook een nonbeliever |:(

O.a. @de Peer en @John245 zijn early adopters en hebben die piek zelfs niet nodig gehad.
Die hebben spreekwoordelijk een krul in hun staart gelachen.
En ja dat ook als het niet mainstream is investeren.

Maar je hoeft het niet te doen. Kun je net zoals ik jaren lang gedaan heb ze voor gek verklaren. O-)
Ja en daarom is het zo irritant dat bij sterk negatieve tarieven de SAP bezitters nog even komen melden dat ze een SAP hebben.....
En ja zodra ik van de mogelijkheid hoorde ruim een jaar geleden heb ik meteen de rekensom gemaakt, met dezelfde uitkomst.

De early adapters hebben (vooral in de tijd van de energiecrisis) stevig profijt gehad, en als ze nog een contract hebben met meer dan 10 cent terugleververgoeding rendeert het nu ook nog.
Even Google gebruiken leert mij dat de hoogste terugleververgoeding momenteel 5,5 cent is. Daar zit ik ruim boven met dynamisch ZONDER accu. Nu een SAP laten aanleggen rendeert dus alleen al op het kWh tarief niet, en wie hem de afgelopen jaren heeft laten aanleggen krijgt een bittere pil als zijn contract afloopt. De keuZe is dan blijven betalen voor netbeheer en een verplicht energiecontract of het SAP laten verwijderen inclusief werk in de meterkast. Beide zijn kosten die ten koste gaan van het rendement dat de afgelopen jaren is gedraaid.

Misschien dat in de toekomst een SAP voor afname doeleinden interessant wordt, maar of dat 100 euro per jaar om de boel aan te houden waard is mogen de SAP bezitters zelf uitvogelen.

Voorlopig is mijn conclusie dat met de maatregelen op de energiemarkt die ik kan aan zien komen een accu meer rendeert. Maar ook dat is off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

de Peer schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:38:
[...]

104 voor het weghalen ja, daar hadden we het namelijk over, dat had ik gequote in jouw bericht.

[...]

Ik heb geen flauw idee wat je allemaal aan het uitrekenen bent, je kent mijn hele terugverdienmodel niet en begrijpt ook (nog steeds) niet waarom je vandaag de dag voor SAP zou kiezen.

Het mooie van een SAP is dat je aan contractspeculatie kunt doen en keuzes kunt maken zonder andere kansen mis te lopen. Zo kun je bijvoorbeeld een thuisaccu met dynamisch tarief op je PAP aansluiten en een vast contract (3 jaar, zonder terugleverkosten en met TLV van 11,5 ct per kWh) op je SAP. In combinatie met een schakelaar in je meterkast kun je dan altijd kiezen waar je gaaf afnemen en/of terugleveren. Erg leuk ook in combinatie met EV's.
Meerdere contracten tegelijk kunnen afsluiten is de meerwaarde. En daar kun je nu en straks van profiteren.

Mijn eigen SAP was in een paar weken terugverdiend. Ik had toen een TLV van 1,10 euro per kWh dus dat was een absolute no-brainer.
Wat ik uitstekende was wat een SAP mij (met jouw Greenchoice contract) zou opleveren. Per jaar kom ik dan op ongeveer nul uit. Om het SAP te laten renderen zou ik dus moeten investeren in bakken zonnepanelen/accus (die ik ook weer wil terugverdienen) zodat ik met twee energiecontract kan spelen/handelen.
Maar zoals ik hierboven al schreef, ik hoorde te laat van deze mogelijkheid, en met de vaste tarieven zoals die nu kunt afsluiten (afgelopen 1,5 jaar meegerekend) is terugleveren via een SAP gewoon niet rendabel t.o.v. alleen dynamisch.

Ik vind het echt leuke materie hoor, maar de situatie is nu anders dan 2,5 jaar of langer geleden. Ik zou een investering van 1000 euro moeten doen (aanleg en weghalen SAP inclusief electricien) plus 100 euro per jaar voor het verplichte extra contract om hier een paar jaar lekker mee aan de gang te kunnen gaan tegen wat ik nu kan zien alleen maar verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 07:06
Weet iemand zo wat ik bij de Solar Edge voor tarieven moet invullen voor 2025 Tibber?
Ik zag dat ze nu import en export apart weergeven in app?

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
koboy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:44:
[...]

Ja en daarom is het zo irritant dat bij sterk negatieve tarieven de SAP bezitters nog even komen melden dat ze een SAP hebben.....
En ja zodra ik van de mogelijkheid hoorde ruim een jaar geleden heb ik meteen de rekensom gemaakt, met dezelfde uitkomst.

De early adapters hebben (vooral in de tijd van de energiecrisis) stevig profijt gehad, en als ze nog een contract hebben met meer dan 10 cent terugleververgoeding rendeert het nu ook nog.
Even Google gebruiken leert mij dat de hoogste terugleververgoeding momenteel 5,5 cent is. Daar zit ik ruim boven met dynamisch ZONDER accu. Nu een SAP laten aanleggen rendeert dus alleen al op het kWh tarief niet, en wie hem de afgelopen jaren heeft laten aanleggen krijgt een bittere pil als zijn contract afloopt. De keuZe is dan blijven betalen voor netbeheer en een verplicht energiecontract of het SAP laten verwijderen inclusief werk in de meterkast. Beide zijn kosten die ten koste gaan van het rendement dat de afgelopen jaren is gedraaid.

Misschien dat in de toekomst een SAP voor afname doeleinden interessant wordt, maar of dat 100 euro per jaar om de boel aan te houden waard is mogen de SAP bezitters zelf uitvogelen.

Voorlopig is mijn conclusie dat met de maatregelen op de energiemarkt die ik kan aan zien komen een accu meer rendeert. Maar ook dat is off-topic.
Tja, het is nooit leuk om met je neus op de feiten gedrukt te worden. Wat die feiten dan ook zijn voor iemand. 8)

Je moet wel ergens een eurie in stoppen wil je er wat voor terug krijgen.
De toekomst voorspellen is een kunst of geluk/pech hebben 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
koboy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:44:
[...]

Oh je bent eigenlijk gewoon jaloers...
Tja soms ben je te laat, soms ben je op tijd.
Ik werd tien jaar geleden zelfs voor crimineel uitgemaakt dat ik sap had, was niet voor particulieren, belasting ontduiking bla bla, je wil het niet weten.
Ik ben der in ieder geval blij mee, al zeker 10k extra mee verdient.

Maar je hebt gelijk, nu is er weinig mee te verdienen als je alles eerst nog moet investeren, dus zover klopt je rekensom aardig.
Maar je hoeft iemand geen patser te noemen omdat hij juiste keuze heeft gemaakt. Jij bent toch ook geen dombo omdat je toevallig te laat was.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Simpel360 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 18:11:
[...]

Tja, het is nooit leuk om met je neus op de feiten gedrukt te worden. Wat die feiten dan ook zijn voor iemand. 8)

Je moet wel ergens een eurie in stoppen wil je er wat voor terug krijgen.
De toekomst voorspellen is een kunst of geluk/pech hebben 8)7
Het gaat niet om met de neus op de feiten gedrukt worden. De woordkeuze voor "patser" was heel bewust omdat het gaat om laten zien wat zij wel kunnen, maar met de stand van nu niet meer realiseerbaar is. Het voegt daarom ook niets toe aan dit topic.

Spijt van iets wel niet gedaan heb ik niet zo snel. Geldt voor een SAP, maar ook voor de Lego Millennium Falcon die ik niet gekocht heb 20 jaar geleden ofzo, of die fles Yamazaki 18jr en bruichladdich black arts 2.0 die hier open staan. Lego en whisky had ik waarschijnlijk per stuk meer aan verdiend dan aan een SAP.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:01
Wellicht kan dit topic jullie verder helpen in de discussie:

Secundair allocatiepunt als verdienmodel?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
koboy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 18:41:
[...]

Het gaat niet om met de neus op de feiten gedrukt worden. De woordkeuze voor "patser" was heel bewust omdat het gaat om laten zien wat zij wel kunnen, maar met de stand van nu niet meer realiseerbaar is. Het voegt daarom ook niets toe aan dit topic.

Spijt van iets wel niet gedaan heb ik niet zo snel. Geldt voor een SAP, maar ook voor de Lego Millennium Falcon die ik niet gekocht heb 20 jaar geleden ofzo, of die fles Yamazaki 18jr en bruichladdich black arts 2.0 die hier open staan. Lego en whisky had ik waarschijnlijk per stuk meer aan verdiend dan aan een SAP.....
Ach, ik wilde niets te maken hebben met de Bitcoin toen die nog op <€1000,00 stond, had toen een hele hoge WAF. Moet het nu nog horen.
Met de wetenschap van nu.......
:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Wat is er aan de hand dat België en wij zo laag staan voor morgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinLI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:22
knny schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:59:
Weet iemand zo wat ik bij de Solar Edge voor tarieven moet invullen voor 2025 Tibber?
Had nog een schema van 2024 dus ik ben ook heel benieuwd of iemand dit schema voor 2025 al heeft gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Laatst online: 13-08 15:56

Servowire

prutser:~#

Groeten
Ik wel - zonder investering in accu's ga ik van ongeveer 200 euro per maand naar 450
Komt omdat ik tussen April en Aug een enorm overschot heb

maatregelen: Peak shaving naar accu's, en meer panelen op Oosten om de "avond" meer op te vangen. Overdag (iig de 5 werkdagen) is er niemand thuis en raak ik mijn kWh straks niet meer kwijt. De EV is dan ook niet thuis.

Het is voor iedereen verschillend.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:51
Ik heb nog geen accu, maar wat gaan jullie morgen allemaal aanzetten ?

Hier gaat de warmtepomp het hele huis koelen en ga ik 300L SWW boiler vat naar 70C brengen met het 3kW backup element.
Frituurpan aan in de schuur
Terrasheater buiten aan
Zonnepanelen gaan automatisch uit
Koffiemachine aan

We zijn niet thuis maar met beetje geluk kunnen we de auto nog effe laden in de namiddag :+

Alles om het grid te ontlasten (8>

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo ver ga ik niet, maar de panelen ga ik maar wel even uitzetten in de meterkast, en de SWW legionella run is sowieso altijd op zondagmiddag, dus dat is al +/- 3-4kWh.
En een keertje de vaatwasser /wasmachine aan op 90 graden met wat azijn om te reinigen kan ook geen kwaad.

Om nou stroom te gaan affakkelen gaat mij persoonlijk te ver. Waar hebben we het over, 1 uur waarin je dan een paar kWh a 8 cent kunt "verdienen".

[ Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 26-04-2025 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:06
Lollercopter schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:41:

Hier gaat de warmtepomp het hele huis koelen en ga ik 300L SWW boiler vat naar 70C brengen met het 3kW backup element.
Terrasheater buiten aan
Koffiemachine aan

We zijn niet thuis maar met beetje geluk kunnen we de auto nog effe laden in de namiddag :+

Föhn gaat ook aan in de tuin.

Maar ff serieus vaak kost de slijtage van je apparaat meer dan dat het oplevert. Dus nuttig stroom gebruiken slim. Maar dingen aanzetten om te stroom te verbranden niet.

Ik doe als stroom prijs negatief is wel eens met de waterkoker water over paar hardnekkige plekjes onkruid buiten.

Maar op je knietjes gaan zitten is nog steeds beter voor het milieu.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:22
Vandaag eindelijk de auto lader op 3 fase aangesloten. Dat wou ik al een tijdje doen maar nu we op dynamisch zitten werd het nu echt tijd.

Met andere woorden, morgen €1,50 verdienen en een volle accu de week in. Geniaal.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torch1969
_ferry_ schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:01:
En een keertje de vaatwasser aan op 90 graden met wat azijn om te reinigen kan ook geen kwaad.
Ah, die is slim en nuttig, meteen ook de wasmachine..
Dank voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

MartinLI schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:31:
[...]

Had nog een schema van 2024 dus ik ben ook heel benieuwd of iemand dit schema voor 2025 al heeft gemaakt?
€0,10154 ex BTW/kWh energiebelasting. Tel daar de handling fee van Tibber ex BTW bij op en zet de BTW op 21%

Ik ken de handling fee van Tibber niet uit mijn hoofd, maar bij mij (Zonneplan (2 cent inclusief BTW) staat hij op €0,118 en 21% BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Auto geprogrammeerd vanaf 12 uur
Victron accusysteem laad vanzelf
Zonnepanelen blijven aan, want ik kan 17kW uit het net trekken met terwijl productie aan blijft

Daarmee trek ik netjes 3 uur lang de 3x25A vol

Incl. Zon wordt dat dus ongeveer 20kW gedurende 3 uur gebruiken.. 60kWh 👍🏻

Terrasheater buiten aan
Koffiemachine aan

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knny
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 07:06
koboy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 20:37:
[...]

€0,10154 ex BTW/kWh energiebelasting. Tel daar de handling fee van Tibber ex BTW bij op en zet de BTW op 21%

Ik ken de handling fee van Tibber niet uit mijn hoofd, maar bij mij (Zonneplan (2 cent inclusief BTW) staat hij op €0,118 en 21% BTW.
Volgens mij kom ik dan op 0,122 uit bij Tibber.

Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:36
Morgen de eerste dag in mijn draaitijd, sinds 1nov 2024, dat er een echte all in negatieve prijs is. GBB zorgt dat de pv naar max 400w gaat en de micro inverter port uit gaat. En vervolgens maximaal acculaden vanaf grid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTx0zz2r02dSVPD8_PoJ1rXusXw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSrSSoZw0hicp5214QtXECZC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I3ftEfWtjFiFp1sE69XF2gJnviM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMgM8RWoGGMO8mHO2jXnrwQp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door PCJR op 26-04-2025 21:45 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Terrasheater buiten aan
Koffiemachine aan

Terrasheater en frituurpan vind ik persoonlijk wat minder gepast. Een boilervat, koffiemachine, evt. met een WP wat warmte verplaatsen ook ok, maar goed, begrijp het wel en geen zin die discussie te starten :)

Hier gaat de vaatwasser altijd eerder aan, die zorgt helaas voor onbalans op de 3-fases, waardoor de loadbalancer van de laadpaal ingrijpt en we de 3x25A dus niet volledig kunnen benutten. Zelfde geldt voor de 2e EV via de WCD op de oprit laden, die zorgt ook voor té hoge belasting van 1 van de 3 fases. Dus morgen om 8:00 starten de vaatwasser, wasmachine en droger, die laatste 2 blijven dan t/m 17:00 in gebruik. Om 11:00 de 33 kWh thuisaccu verspreid over 3-fases en de 1e EV. Om 14:00 de 2e EV. Tegen 16:00 of 17:00 is alles wel dan weer vol en klaar :)

Indien nodig kunnen we tussendoor de 3 WP's nog aanzetten om alvast iets te verwarmen richting middag/avond, maar denk niet dat dat met deze temperaturen nodig is.

SolarEdge omvormer gaat automatisch uit via Home Assistant (gebruik de App er bewust niet meer voor).

Vandaag de 1e EV al deels geladen, was goedkoper tegen 11 ct/kWh dan morgen een 6e en 7e uur meenemen a 18 ct/kWh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64wpZuuou8S9zV8pf46vtJB_qBI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/0NDI0QQYxquEocSO6Hf91ou4.png?f=user_large

En de accu's de komende uren weer legen richting 5%, zodat ze morgen weer veel kunnen oppakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4YjbfqHkK8dIm-YGY_bP9JPiQ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Vhp6rXg778fF1m4wuvC4uCOC.png?f=user_large

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:06
knny schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:59:
Kijk bij het grote SolarEdge topic daar is dit in de afgelopen tijd diverse keren uitgelegd.

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
[quote]knny schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 17:59:
[/quote

[ Voor 16% gewijzigd door clodders op 27-04-2025 07:24 ]

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:03

Terrasheater buiten aan
Koffiemachine aan

Same as usual. Zal een kookwas worden, vaatwasser, laden van de thuisbatterij. Mocht het nog te fris zijn in de hut dan even verwarmen op elektra (maar verwacht dat deze niet nodig is). Ff een broodje afbakken (we moeten toch lunchen he). Auto kan helaas nog niet. Ik denk dat ik dan aardig richting de max van mn nog 1 fase aansluiting ga. 40A afgezekerd. Ga geen fohn buiten leggen ofzo. Leuk wat geld toekrijgen maar schatrijk ervan worden. ..... nee verre van. Oja de panelen gaan wel even uit.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Laatst online: 14-09 09:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGegLK8avxVrZDizn6CUMEi9u_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLiA9h5sYaGnJCYeRyugXWEn.jpg?f=fotoalbum_large

Mooi spul man dit.

Pv uit, wp aan, ovens aan, wasmachine.

Helaas nog geen laadpaal en ev :(

[ Voor 9% gewijzigd door ApexAlpha op 27-04-2025 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
ApexAlpha schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:26:
[Afbeelding]

Mooi spul man dit.

Pv uit, wp aan, ovens aan, wasmachine.

Helaas nog geen laadpaal en ev :(
Ev wel. Laadpaal nog niet hier haha. Maar je bent nu al aan het laden?

Edit. Kijk verkeerd. Zijn je panelen 🙈

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 27-04-2025 08:30 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:56

bert pit

asdasd

[Afbeelding]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me de moeite bespaar voor die paar euro per jaar. Ben ik thuis dan zet ik de uit via de app. Ik laad we de EV op dat moment.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:37
Simpel360 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:28:
[...]

Ach, ik wilde niets te maken hebben met de Bitcoin toen die nog op <€1000,00 stond, had toen een hele hoge WAF. Moet het nu nog horen.
Met de wetenschap van nu.......
:F
Zoals met de mééste dingen deze tijd ( tis géén vroegehh meer ;w ) zijn er pieken en dalen.

Daarom moeten tweakers voorzichtig /terughoudend zijn in adviezen als "johhh, moet je nemen ...flink verdienen..!! "

Want als je nú nog wilt starten met SAP /Dyn/DA, gaat het krap worden
indien je niét in een aparte situatie zit.

Of het nu batterij, SAP, giga-PV, EV, BTC, RHM, of-wat-dan-ook-is, álles moet je in de juiste time-slice zien.

Niet voor niets is er: "van achteren kijk je een koe in de kont"

Wat je vandaag adviseerd kan mórgen al door onze "regeerders" (ughe ughe..) teniet gedaan worden.

Ik kan kwijlend kijken naar o.a. @Taro zijn installatie & grafieken en je zult hem niet kunnen betrappen op iets "pluggen" wat maar beperkt houdbaar is, of juist al achter ons is... d:)b

Voor mijn gevoel doelt @koboy een beetje richting dat "pronken met het verléden".....
zonder daaraan "wat voor de deur staat" te melden.

En dát is iets wat ik erg waardeer in tweakers die ook openlijk (zonder dat men het vraagt) vermelden:
jaaa, maar let op dit/dat want dat is straks anders of afgelopen en vergeet xxxx niet.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:30

13art

Moderator Mobile
bert pit schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:59:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me de moeite bespaar voor die paar euro per jaar. Ben ik thuis dan zet ik de uit via de app. Ik laad we de EV op dat moment.
Same. Nog even over nagedacht. Maar trek sowieso vanmiddag al meer uit het net dan ik op dat moment kan opwekken, dus waarom dan nog de moeite doen om de omvormer uit te schakelen? Kleine kanttekening, bij mijn omvormer (Goodwe) gaat het niet automatisch, dus moet dan een alarm zetten om mezelf te herinneren het ding uit te zetten en later weer aan te zetten. Voor mij niet echt de moeite op een dag als vandaag.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Dit is wel weer zo'n situatie waarbij het op individueel niveau quasi niets uit maakt maar op globaal niveau wel.

Als voldoende mensen het wel doen dan zorgt dit er voor dat de duckcurve minder extreem wordt en dus gemiddeld lagere prijzen.

Momenteel zijn regelbare omvormers een marginaal fenomeen zowel op huishoudelijk als industrieel niveau (bij die laatste botweg uitschakelen wel, maar elegant is anders). Maar ik zie geen reden waarom dit niet binnen een paar jaar als iets vanzelfsprekend zal beschouwd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• illuvattarr
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11-09 08:50
Kan iemand me vertellen wat je exact moet invullen in de solaredge app als aanvullende kosten zodat de panelen automatisch uitgaan als het tarief negatief genoeg is? Ik heb zonneplan als leverancier

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

illuvattarr schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:59:
Kan iemand me vertellen wat je exact moet invullen in de solaredge app als aanvullende kosten zodat de panelen automatisch uitgaan als het tarief negatief genoeg is? Ik heb zonneplan als leverancier
Je bent nu de zoveelste die dit vraagt de laatste 48 uur. Wat dacht je van even de zoekfunctie gebruiken?

We zijn geen chat-app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:52
Bij mij gaat rond 12.00 de auto aan de stekker a 11 kW. Ongeveer om 15.00 zal hij op 80 % zitten. Misschien gaat er ook nog een wasmachine aan. Die zit op dezelfde fase dan de panelen. De panelen gaan bij mij niet uit. Ik gun iedereen de goedkope stroom. Koop zelf dan iets minder in. Het uitschakelen van panelen onder hoge belasting lijkt mij ook niet heel goed voor de omvormer. Ook al kan het prima automatisch met Solar edge. Het aantal uren dat de stroom je echt geld kost is daarvoor nog veel te laag. Dit is pas de eerste keer dit jaar.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Laatst online: 14-09 09:39
bert pit schreef op zondag 27 april 2025 @ 08:59:
[...]

Nú is het een paar Euro per jaar maar als je in 2027 de 13 cent energiebelasting niet meer mag salderen schiet het aan uren waarin je negatieve prijzen hebt enorm omhoog.

Veel van de negatieve prijzen die je nu hebt van -5 cent of zo zijn nu nog +8 cent door belasting, maar straks niet meer.

De 'echte' prijs is -21ct vandaag, dus het is 'inclusief belasting' alsnog -9 cent. Maar straks is elk uur onder 0 een kostenpost.

[ Voor 10% gewijzigd door ApexAlpha op 27-04-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik zit hier in Vlaanderen.

Netto zou dat ene uur me 1,15€ kosten. Gesteld dat de omvormer in dat uur op maximaal vermogen(5kVA) zou terugleveren, wat waarschijnlijk wel het geval zou zijn.

Niet veel maar ook niet weinig en je moet ook bedenken dat je op dat uur geld ontvangt als je verbruikt uit het net.

Bij mij zal dat niet veel zijn, misschien max. 2kWh, dat zal dan netto 0,16€ zijn.

1,15€+0,16€=1,31€ (een liter benzine kost momenteel hier 1,43€, gewoon als vergelijking)

Extrapoleer dit in hoeveel mensen/bedrijven dit zouden doen en ook nog eens in de tijd. En dan gaat dit over heel veel geld.
Geld dat voor een deel niet naar het buitenland gaat om fossiele brandstof aan te kopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Nice, hij werkt nog :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/875DKHyVU-V-5PcW3edt8Xic04w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FJX1UScqte90qwuru6qgS7BB.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Gerardus1956 schreef op zondag 27 april 2025 @ 10:09:
Bij mij gaat rond 12.00 de auto aan de stekker a 11 kW. Ongeveer om 15.00 zal hij op 80 % zitten. Misschien gaat er ook nog een wasmachine aan. Die zit op dezelfde fase dan de panelen. De panelen gaan bij mij niet uit. Ik gun iedereen de goedkope stroom. Koop zelf dan iets minder in. Het uitschakelen van panelen onder hoge belasting lijkt mij ook niet heel goed voor de omvormer. Ook al kan het prima automatisch met Solar edge. Het aantal uren dat de stroom je echt geld kost is daarvoor nog veel te laag. Dit is pas de eerste keer dit jaar.
Het instellen van de SolarEdge via de app is letterlijk 5 minuten werk, en die doet dan een keurige controlled shutdown. Zonneplan getallen (en volgens mij ook die van Tibber) staan hier letterlijk een paar posts boven.
Zou dat nu zeker even doen zodat je weet dat het werkt. Bij mij was een firmware update nodig wat de installateur van afstand kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clodders
illuvattarr schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:59:
Kijk eens op het grote SolarEdge topic hier staan voldoende voorbeelden hoe je dit kan regelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Maximaal 3x25A aan het benutten, met PV erbij is de balans net anders en schiet Fase B niet over de 25A heen, maar dat corrigeert de loadbalancer in de laadpaal nu netjes iedere paar seconden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlEphPn3ucm6HlEEPMzVHX1Vkmo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TygtKUJSQEDalnKXP6t89TRK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
Day ahead voor morgen is weer eens vertraagd
"[ExC_02]: Delay in Market Coupling Results publication"

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Domba schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:00:
Day ahead voor morgen is weer eens vertraagd
"[ExC_02]: Delay in Market Coupling Results publication"
Laten we hopen op hele negatieve prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
John245 schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:11:
[...]

Laten we hopen op hele negatieve prijzen.
Ik hoop op een goede ochtend piek om de accu's te legen voor de nieuwe dag ;)

Edit:Iets beter , 5 net negatieve uurtje (<1ct/kWh kaal) en leuke avondpiek 19.2ct/kWh kaal +10% bij ZP (zonsondergang 20:54)

[ Voor 21% gewijzigd door Domba op 27-04-2025 13:26 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Waarschijnlijk iets negatieve kostprijs: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_GZ6bIg54Gi4B0TkCki1Ul7iEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oWht3bkmfbBrVfk4JCwzXYFE.png?f=fotoalbum_large

Edit: Nu final:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwC2EYEhYBCE3TvCA65DN7a7UF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uZenwhg2mQcsDE69XagulNqY.png?f=fotoalbum_large

Vs vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXYJakcUiWY00YQMyDsWFL_iFqM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WZdObQY43oJS3adXEGH4JO9S.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Taro op 27-04-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:52
koboy schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:07:
[...]

Het instellen van de SolarEdge via de app is letterlijk 5 minuten werk, en die doet dan een keurige controlled shutdown. Zonneplan getallen (en volgens mij ook die van Tibber) staan hier letterlijk een paar posts boven.
Zou dat nu zeker even doen zodat je weet dat het werkt. Bij mij was een firmware update nodig wat de installateur van afstand kan doen.
Ik wacht 2027 even af. Nu heeft het nog te weinig nut voor mij. Ik heb al wel gezien dat het mogelijk is met mijn omvormer.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rebelhearts
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-08 23:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AycNe7tJr_bSg0CtuX0Mr7Z5rg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dE9qSQkgBoYhWY4DHzjYEBij.png?f=fotoalbum_large

Helaas is bij de omvormer niet offline gegaan ondanks de instellingen.
Nu heb ik een oude solar edge omvormer van 10 of 11 jaar oud.
Misschien ondersteund die het wel niet eens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Toch leuk: heb het laden van de auto en draaien van de vaatwasser exact goed getimed. Auto was om 15:02 klaar en vaatwasser 1 minuut later :) Sinds die tijd lever ik ook weer terug.

Ondertussen draait de was nog voor de 2e keer en staat de droger nog aan. En het overschot van de zonnestroom levert nu weer iets op.

So far ongeveer 37kWh verbruikt wat me 38 cent heeft opgeleverd. Ik heb de zonnepanelen niet uitgezet tijdens de negatieve prijzen want dat voelt voor mij gewoon zonde. Ik ben tevreden over mijn eerste dag met negatieve prijzen sinds ik een dynamisch contract heb!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
Gedaan wat gedaan moest worden. Kan de auto nog niet laden. Toch leuk dat er dan nog zelfs iets verdiend is. Wel apart. Ook hier pas een dynamisch contract.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T14iBBAjhyf3n_uWPGkK-c90XEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dtJEXlbiavNBJwsYm2dbZfl5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik zag op de northpool website dat vanaf 11 juni de stroomprijs per kwartier zal getoond worden.

Voor de particuliere verbruiker zal dit wellicht weinig verschil maken.

Maar het doet nadenken over hoe dynamische prijzen in de toekomst zullen evolueren. Mogelijk ook richting kleinere regio's dan nu per land afgebakend omwille van variaties in het weer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domba
Wozmro schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:41:
Ik zag op de northpool website dat vanaf 11 juni de stroomprijs per kwartier zal getoond worden.

Maar het doet nadenken over hoe dynamische prijzen in de toekomst zullen evolueren. Mogelijk ook richting kleinere regio's dan nu per land afgebakend omwille van variaties in het weer?
Om het technisch mogelijk te maken is Tennet NL aan het op delen in deelgebieden (pockets)
We hebben nu zonal systeem (1 biedzone), het op delen maakt het mogelijk om nodal model toe te voegen, wat bijv de re-dispatch kosten drukt.
bijv NL op delen in twee biedzones geeft 250-300 mln euro wat minder kosten ~3-4% van de netbeheerkosten terwijl opdelen in pockets aanzienlijk lagere maatschappelijk kosten tot gevolg heeft, daar minder grote gebieden opslot gaan, tot de oorzaak is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:06

Sommige landen hebben al meerdere regio's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:28

Waarschijnlijk gaat dit pas in oktober gebeuren. EPEX, de grootste NEMO in Europa, heeft aangegeven niet het volledige vertrouwen te hebben na de testperiode. Linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvee
nordpool integratie in HA had de tabel voor morgen niet automatisch geladen (bij toeval achtergekomen). Na handmatige update van de integratie wel de tarieven voor morgen. Zijn er meer mensen met HA die dit hebben / hadden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

rebelhearts schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:16:
[Afbeelding]

Helaas is bij de omvormer niet offline gegaan ondanks de instellingen.
Nu heb ik een oude solar edge omvormer van 10 of 11 jaar oud.
Misschien ondersteund die het wel niet eens.
Installateur even bellen/mailen. Die kan op afstand een firmware update doen, en dan werkt het wel. Zat vorig jaar in dezelfde situatie met een SolarEdge van nu 9 jaar oud (met zo'n displaytje midden voorop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rebelhearts
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10-08 23:06
koboy schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:33:
[...]

Installateur even bellen/mailen. Die kan op afstand een firmware update doen, en dan werkt het wel. Zat vorig jaar in dezelfde situatie met een SolarEdge van nu 9 jaar oud (met zo'n displaytje midden voorop).
Heel bedankt ik hoop dat het nog kan want ze zijn slecht tot niet (meer) bereikbaar 🙈

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:42
rebelhearts schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:01:
[...]

Heel bedankt ik hoop dat het nog kan want ze zijn slecht tot niet (meer) bereikbaar 🙈
je kunt ook zelf contact opnemen met SE via hun chat en een firmware update vragen voor je omvormer. Moet je wel even het serienummer doorgeven wat op de zijkant staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JeroenVerweij schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:18:
Toch leuk: heb het laden van de auto en draaien van de vaatwasser exact goed getimed. Auto was om 15:02 klaar en vaatwasser 1 minuut later :) Sinds die tijd lever ik ook weer terug.
Mooi is dat he, blijf mijzelf erover verbazen dat zoiets goed kan voelen :)
Ondertussen draait de was nog voor de 2e keer en staat de droger nog aan. En het overschot van de zonnestroom levert nu weer iets op.

So far ongeveer 37kWh verbruikt wat me 38 cent heeft opgeleverd. Ik heb de zonnepanelen niet uitgezet tijdens de negatieve prijzen want dat voelt voor mij gewoon zonde.
Gewoon lekker je eigen ding blijven doen toch, is gelukkig een keuze.
Ik ben tevreden over mijn eerste dag met negatieve prijzen sinds ik een dynamisch contract heb!
Top, spread the word d:)b

Las vandaag ook weer een artikel over dat dergelijke prijzen leuk zijn, maar je dan ook bereid moet zijn de risico's van hogere prijzen te accepteren. Link hem hier bewust niet, krijg altijd jeuk van views genereren voor dergelijke artikelen, maar er zijn wel heel veel probleemdenkers. Men wil wel de voordelen, niet de nadelen. Ondertussen betalen ze wel al jaren en iedere maand weer teveel voor een vast contract waar je die zekerheid afkoopt voor een hogere prijs.

Je kunt toch ook prima een potje maken: Wat je in de zomermaanden bespaart bewaar je voor de wintermaanden en wat je extra overhoudt pas je energiebesparende maatregelen mee toe. En hou je niets over, dan ga je terug naar vast.

Hier wordt nu ook weer teruggeleverd, beide EV's & thuisaccu vol, 4x wasjes, 3x drogen, 1x vaatwasser:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxkeqsBTLQmaRekvda9digPy8_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWj5J8Wd8UZCSRzZAMh0Qsp3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2foqz3ISwOet27I8Zkr0znjrOk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cL0aXAtyYQXlIluuQukMEfs0.png?f=user_large

En de zomer moet nog beginnen... 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HDoc
  • Laatst online: 27-08 09:14
[b]Taro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Las vandaag ook weer een artikel over dat dergelijke prijzen leuk zijn, maar je dan ook bereid moet zijn de risico's van hogere prijzen te accepteren. Link hem hier bewust niet, krijg altijd jeuk van views genereren voor dergelijke artikelen, maar er zijn wel heel veel probleemdenkers.
Mensen zijn notoir slecht in het inschatten van risico's en mogelijkheden.

Voorbeeld: mensen zijn nu als de dood voor PFAS in de eieren van hun kip maar steken vervolgens nog wel even een sigaretje op of schenken nog een glaasje in. Terwijl die laatste 2 al lange tijd bewezen te hebben echt schadelijk te zijn en van PFAS nog niet eens zeker is of het überhaupt schadelijke effecten op het lichaam heeft. En ook nog dat oude halfgare pannetje met oude anti-aanbaklaag gebruiken om die supermarkt-eieren in te bakken. Om vervolgens de barbecue aan te steken en nadien half gecremeerd vlees vol met verse PAK's weg te werken.

Het is gewoon weglopen voor de eigen verantwoordelijkheid en niet willen nadenken; zo zie je mensen die in eerste instantie op de Dam meelopen in een milieu-demonstratie tegen CO2 uitstoot maar vervolgens doodleuk met het gezin voor 1,5 week naar Thailand op vakantie gaan omdat de mensen zo vriendelijk zijn en het biertje op het strand zo goedkoop.

Excuses, een beetje off-topic :X

De avatar is een echte foto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Taro schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:32:
[...]

Mooi is dat he, blijf mijzelf erover verbazen dat zoiets goed kan voelen :)

[...]

Gewoon lekker je eigen ding blijven doen toch, is gelukkig een keuze.

[...]

Top, spread the word d:)b

Las vandaag ook weer een artikel over dat dergelijke prijzen leuk zijn, maar je dan ook bereid moet zijn de risico's van hogere prijzen te accepteren. Link hem hier bewust niet, krijg altijd jeuk van views genereren voor dergelijke artikelen, maar er zijn wel heel veel probleemdenkers. Men wil wel de voordelen, niet de nadelen. Ondertussen betalen ze wel al jaren en iedere maand weer teveel voor een vast contract waar je die zekerheid afkoopt voor een hogere prijs.

Je kunt toch ook prima een potje maken: Wat je in de zomermaanden bespaart bewaar je voor de wintermaanden en wat je extra overhoudt pas je energiebesparende maatregelen mee toe. En hou je niets over, dan ga je terug naar vast.

Hier wordt nu ook weer teruggeleverd, beide EV's & thuisaccu vol, 4x wasjes, 3x drogen, 1x vaatwasser:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En de zomer moet nog beginnen... 8)
De zomer is juist niet de periode met diep negatieve prijzen.

Hier nog steeds geen besluit genomen of er 20 kWh opslagcapaciteit bijkomt.

Pagina: 1 ... 276 ... 298 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels