Toon posts:

Wie heeft P1-Monitor en wil thuisbatterij-simulator testen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6Henk 'm!

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 11:57
Hallo Tweakers,

Puur uit interesse schreef ik een simpele online simulator om uit te zoeken of het plaatsen van een thuisbatterij in samenwerking met mijn bestaande zonnepanelen voor mij voordelig zou zijn.

In woon in Belgie en daar kunnen eigenaars van een digitale meter kwartierwaarden downloaden via de distributienetbeheerder Fluvius. Op vraag van enkele Nederlandse contacten heb ik die simulator uitgebreid voor gebruikers van P1-Monitor.

Ik zoek naar enkele mede-tweakers die de simulator willen testen door hun data van P1-monitor op te laden, want zelf kan ik het jammer genoeg niet testen. De batterij simulator werkt enkel als je momenteel al zonnepanelen hebt, maar geen batterij.

Voor mij persoonlijk en heel wat andere mensen in Belgie blijkt de investering in een batterij vandaag niet interessant te zijn. Ik ben zelf niet echt op de hoogte van de prijzen en regelgeving in Nederland, daar wil ik me zeker nog in verdiepen. Momenteel geeft de simulator weer hoeveel kWh je met een batterij zou kunnen besparen, dat wordt naar een bedrag omgerekend, maar ik veronderstel dat de gebruikte waarden niet correct zullen zijn in NL.

Je data opladen kan via https://mijn-thuisbatterij.nl/ of https://mijn-thuisbatterij.be/ , privacy gegarandeerd: ik sla niets (maar dan ook echt niets) van extra info op behalve je verbruiken (en ook geen tracking...)

_/-\o_

Edit1
Voor wie interesse zou hebben in het resultaat, maar geen data heeft: hier is een linkje naar mijn data en simulatie:
https://mijn-thuisbatterij.be/show/1/XX9BwAbFkj
Opmerkingen & verbeteringen steeds welkom!

Edit2
Zijn er misschien nog andere populaire tools in NL om verbruiken en injectie op te volgen?

[Voor 13% gewijzigd door webinn op 27-06-2022 14:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 13:05
Ik ga deze zeker even volgen, ik ben namelijk ook aan het overwegen om én zonnepanelen én een thuisbatterij te laten plaatsen (in België).

Misschien een paar kleine suggesties voor verbetering:
* Zoomen op de grafieken werkt super traag en op de simulator pagina zelf werkt het ook een beetje onhandig omdat de pagina meescrollt.
* Omdat niets in België zonder kleine lettertjes komt is het misschien ook interessant om de mogelijkheid te bieden om "geforceerde injectie" vanuit de batterij te simuleren ? Fluvius kan namelijk in een later stadium beslissen om energie uit jouw batterij te injecteren op het net. Het is natuurlijk moeilijk te voorspellen, maar de kans is groot dat ze dit 's morgens of 's avonds gaan doen. Op basis van de stroomvoorspeller kan je een idee krijgen hoeveel (of weinig) zonne-energie er momenteel gebruikt wordt voor de totale stroomvoorziening in België, vermoedelijk dat ze hierop gaan inspelen om de soms lage percentage wat omhoog te duwen.
* Op de simulator pagina staat er nu "Je verbruikt 1408 kWh minder", maar dat is eigenlijk "Je neemt 1408kWh minder af"

Verder, coole tool, ik ga die zeker in 't oog blijven houden.

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0Henk 'm!

• webinn
Hardfreak schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:42:
Ik ga deze zeker even volgen, ik ben namelijk ook aan het overwegen om én zonnepanelen én een thuisbatterij te laten plaatsen (in België).

Misschien een paar kleine suggesties voor verbetering:
* Zoomen op de grafieken werkt super traag en op de simulator pagina zelf werkt het ook een beetje onhandig omdat de pagina meescrollt.
* Omdat niets in België zonder kleine lettertjes komt is het misschien ook interessant om de mogelijkheid te bieden om "geforceerde injectie" vanuit de batterij te simuleren ? Fluvius kan namelijk in een later stadium beslissen om energie uit jouw batterij te injecteren op het net. Het is natuurlijk moeilijk te voorspellen, maar de kans is groot dat ze dit 's morgens of 's avonds gaan doen. Op basis van de stroomvoorspeller kan je een idee krijgen hoeveel (of weinig) zonne-energie er momenteel gebruikt wordt voor de totale stroomvoorziening in België, vermoedelijk dat ze hierop gaan inspelen om de soms lage percentage wat omhoog te duwen.
* Op de simulator pagina staat er nu "Je verbruikt 1408 kWh minder", maar dat is eigenlijk "Je neemt 1408kWh minder af"

Verder, coole tool, ik ga die zeker in 't oog blijven houden.
Thx! Ik was me nog niet bewust van die geforceerde injectie. Je andere opmerkingen neem ik ook nog mee in de volgende versie !

• webinn
Hardfreak schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:42:
Moest je interesse hebben: ik heb voldoende data verzameld om eerste statistieken te rapporteren. Misschien kan het je helpen in je keuze.
Zie: https://mijn-thuisbatteri...batterij-rendabel-of-niet

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 14:45
Zo'n simulator is een goed idee, want de uitkomst kan verrassend zijn. Ik heb een LUA script gemaakt wat in domoticz draait.

Mijn conclusie is dat een grote accu geen zin heeft:
- in de zomermaanden zit hij de hele tijd vol en verlies je nog steeds veel naar het net.
-in de wintermaanden komt hij nooit vol en had je met zo goed een kleine accu kunnen hebben

Pas als je variabele tarieven krijgt, wordt het interessant: bij een winderige nacht met een laag tarief laadt je de accu vol uit het net en overdag gebruik of verkoop je het

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 17:50
Simuleer een ander vermogen

Huidig vermogen: 10 kWh
Verander het vermogen: 10 kWh

Op het eerste tijdstip start de batterij op zijn minimum vermogen (2 kWh).

De batterij heeft een maximum vermogen van 10 kWh en een minimaal vermogen (Dept of discharge) van 2 kWh.

Zolang de batterij zich tussen het maximum en minimum vermogen bevindt wordt verondersteld dat er altijd bijgeladen of afgeladen zal worden, dit kan voor zeer kleine cycli zorgen en zal waarschijnlijk in realiteit niet gebeuren.
Dit klopt niet. kWh is een eenheid voor energie en niet vermogen.

Ik denk dat je "opslag capaciteit" of "maximale energie" oid bedoelt.

• Hardfreak
JakeNL schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:44:
Zo'n simulator is een goed idee, want de uitkomst kan verrassend zijn. Ik heb een LUA script gemaakt wat in domoticz draait.

Mijn conclusie is dat een grote accu geen zin heeft:
- in de zomermaanden zit hij de hele tijd vol en verlies je nog steeds veel naar het net.
-in de wintermaanden komt hij nooit vol en had je met zo goed een kleine accu kunnen hebben

Pas als je variabele tarieven krijgt, wordt het interessant: bij een winderige nacht met een laag tarief laadt je de accu vol uit het net en overdag gebruik of verkoop je het
Mijn energieleverancier is momenteel bezig met een proefproject met dynamische tarieven: https://www.ecopower.be/n...oject-dynamische-tarieven
De prijzen zijn day-ahead prijzen dus in theorie, als die data beschikbaar is, kan je op voorhand bepalen wanneer je goedkoop kan bijladen.
In combinatie met een batterij met een goede (open) API kan je dus heel wat besparen en hopelijk dus ook net iets groener zijn (ervan uitgaande dat lage prijs == meer hernieuwbare energie)

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08-02 17:37
Hardfreak schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:28:
[...]

Mijn energieleverancier is momenteel bezig met een proefproject met dynamische tarieven: https://www.ecopower.be/n...oject-dynamische-tarieven
De prijzen zijn day-ahead prijzen dus in theorie, als die data beschikbaar is, kan je op voorhand bepalen wanneer je goedkoop kan bijladen.
In combinatie met een batterij met een goede (open) API kan je dus heel wat besparen en hopelijk dus ook net iets groener zijn (ervan uitgaande dat lage prijs == meer hernieuwbare energie)
Het is maar de vraag hoeveel je uiteindelijk bespaard. Je moet hard je best doen om überhaupt break even te spelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hardfreak
alwind schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:33:
[...]

Het is maar de vraag hoeveel je uiteindelijk bespaard. Je moet hard je best doen om überhaupt break even te spelen.
Dit zal heel persoonlijk zijn, maar echt break-even gaat denk ik heel moeilijk zijn, toch zeker op korte termijn. Een batterij van €5000 terugverdienen op 10 jaar wil zeggen dat ik €500/jaar _minder_ zou moeten betalen en zoveel betaal ik op jaarbasis zelfs niet eens.

Thuisbatterijen passen meer in het grotere plaatje waarbij we de druk op het stroomnet afnemen en waarbij mensen hun eigen zonne-energie efficiënter kunnen gebruiken. Het is zeer waarschijnlijk dat de meeste mensen met zonnepanelen overdag het grootste deel injecteren omdat ze gewoon niet thuis zijn. Als je die stroom lokaal opslaat dan neem je een hoop druk van het net af én verspillen we ook geen energie aan de verliezen op het stroomnet.

Bovendien kunnen we met slimme systemen ook overschotten aan groene energie opslaan bij de mensen thuis in plaats van deze te moeten exporteren naar buurlanden (want ook hier zitten verliezen op én die verbindingen zijn niet bepaald goedkoop).

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-02 08:58
Knapt gemaakt deze tool, het werkt zeer eenvoudig en goed! (via Fluvius methode) _/-\o_
Spijtig genoeg totaal niet bekend in Belgie, ik heb het gevoel dat er vaak nogal gegoocheld wordt met cijfers door iedereen en dat men maar op gevoel af gaat in de beslissing.

Bij mij komt de besparing (met huidige hoge tarieven) op €300/jaar. (met batterij van 5kWh)
Met de prijzen van de batterijen nu is het dus nog niet rendabel voor onze situatie.

[Voor 25% gewijzigd door vanpeers op 25-10-2022 08:18]

• webinn
vanpeers schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:17:
Knapt gemaakt deze tool, het werkt zeer eenvoudig en goed! (via Fluvius methode) _/-\o_
Spijtig genoeg totaal niet bekend in Belgie, ik heb het gevoel dat er vaak nogal gegoocheld wordt met cijfers door iedereen en dat men maar op gevoel af gaat in de beslissing.

Bij mij komt de besparing (met huidige hoge tarieven) op €300/jaar. (met batterij van 5kWh)
Met de prijzen van de batterijen nu is het dus nog niet rendabel voor onze situatie.
Bedankt voor je feedback! Je hebt trouwens meer dan gelijk… leveranciers van onder andere thuisbatterijen doen maar op.
Nu ben ik voor de duidelijkheid helemaal niet tegen batterijen op zich, maar wel voor correcte informatie.
Ondertussen werken verschillende studenten ook met de verzamelde data om zo verschillende assumpties uit te testen. Die resultaten kan ik dan weer samen met hen publiceren.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-02 13:01
Dit is wel een leuke tool! Ik moet nog even kijken hoe ik mijn P1 data kan krijgen, want die zit nu in Home Assistant.

Verder zou het wel tof zijn om ook de tarieven te kunnen toevoegen. Ik heb namelijk een dynamisch energietarief, waarbij de prijzen van elektriciteit per uur anders zijn. ('s nachts: héél goedkoop, piekmomenten: héél duur).

Dan kun buiten besparen op de injectie ook nog gaan inkopen en verkopen op slimme momenten. Maar dat is wel echt een stap verder dan wat er nu in zit zo te zien. Wel erg tof deze tool!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:19
JakeNL schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:44:

Lijkt me sterk. Als dit zo wordt, zouden grotere partijen met schaalvoordelen hier eerder op instappen. Het heeft op lange termijn alleen zin om eigen geproduceerde energie meer zelf te gebruiken, en dan is een kleine thuisbatterij voldoende. Laak je niet gek maken door de huidige situatie.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:00
JBtL schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:53:
[...]

Lijkt me sterk. Als dit zo wordt, zouden grotere partijen met schaalvoordelen hier eerder op instappen. Het heeft op lange termijn alleen zin om eigen geproduceerde energie meer zelf te gebruiken, en dan is een kleine thuisbatterij voldoende. Laak je niet gek maken door de huidige situatie.
Nee toch is dit wat gebeuren gaat, contract op uurtarieven en dan eerdere malen per dag accu op en ontladen. Dan heb je met een accu een prima verdienmodel. Er zijn allang bedrijven in gesprongen die dit mogelijk maken en doen. Je hebt niet eens meer zonnepanelen nodig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• webinn
ApexAlpha schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:18:
Dit is wel een leuke tool! Ik moet nog even kijken hoe ik mijn P1 data kan krijgen, want die zit nu in Home Assistant.

Verder zou het wel tof zijn om ook de tarieven te kunnen toevoegen. Ik heb namelijk een dynamisch energietarief, waarbij de prijzen van elektriciteit per uur anders zijn. ('s nachts: héél goedkoop, piekmomenten: héél duur).

Dan kun buiten besparen op de injectie ook nog gaan inkopen en verkopen op slimme momenten. Maar dat is wel echt een stap verder dan wat er nu in zit zo te zien. Wel erg tof deze tool!
Is het mogelijk om kwartier waarden te exporteren uit home assistant? Als dat zo is, zou je me via een PM een export kunnen bezorgen? Dan wil ik even kijken of ik home assistant mee kan ondersteunen.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-02 13:01
webinn schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:03:
[...]

Is het mogelijk om kwartier waarden te exporteren uit home assistant? Als dat zo is, zou je me via een PM een export kunnen bezorgen? Dan wil ik even kijken of ik home assistant mee kan ondersteunen.
Ik zal er eens achteraan gaan. Al exporteert de slimme meter zelf elke seconde over de P1 poort.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:57

HyperBart

Huge Ego, Sorry

@webinn : kan je eens een parameter toevoegen?

Prijs per kWh batterij

En dan een grafiek toevoegen waarbij je de winsten per batterijgrootte laat zien.

Ik heb nu net data geupload bv en wat blijkt: automatisch stelt de tool een 10kWh batterij voor maar de sweet spot lijkt ergens rond de 4kWh te liggen als je het investeringsbedrag vergelijkt met de jaarlijkse winst. Nu heb ik iedere keer wat met de slider zitten spelen maar als je daar een extra grafiek bij zet met de sweet spot dan is het bingo :)

[Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 26-10-2022 09:21]

Vandaag even niets

• webinn
HyperBart schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:20:
@webinn : kan je eens een parameter toevoegen?

Prijs per kWh batterij

En dan een grafiek toevoegen waarbij je de winsten per batterijgrootte laat zien.

Ik heb nu net data geupload bv en wat blijkt: automatisch stelt de tool een 10kWh batterij voor maar de sweet spot lijkt ergens rond de 4kWh te liggen als je het investeringsbedrag vergelijkt met de jaarlijkse winst. Nu heb ik iedere keer wat met de slider zitten spelen maar als je daar een extra grafiek bij zet met de sweet spot dan is het bingo :)
Goed idee! Doe ik in een volgende update

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:55

Dogooder

dus...

Interessant dit. Ik heb P1 data in een mysql database staan. Ik kan hiervan een export maken per kwartier. Maar in wat voor formaat verwacht je dat? Ik heb ook 4 tellers, hoog, laag, verbruik en productie.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee