Wie heeft P1-Monitor en wil thuisbatterij-simulator testen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• webinn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-03 22:06
Hallo Tweakers,

Puur uit interesse schreef ik een simpele online simulator om uit te zoeken of het plaatsen van een thuisbatterij in samenwerking met mijn bestaande zonnepanelen voor mij voordelig zou zijn.

In woon in Belgie en daar kunnen eigenaars van een digitale meter kwartierwaarden downloaden via de distributienetbeheerder Fluvius. Op vraag van enkele Nederlandse contacten heb ik die simulator uitgebreid voor gebruikers van P1-Monitor.

Ik zoek naar enkele mede-tweakers die de simulator willen testen door hun data van P1-monitor op te laden, want zelf kan ik het jammer genoeg niet testen. De batterij simulator werkt enkel als je momenteel al zonnepanelen hebt, maar geen batterij.

Voor mij persoonlijk en heel wat andere mensen in Belgie blijkt de investering in een batterij vandaag niet interessant te zijn. Ik ben zelf niet echt op de hoogte van de prijzen en regelgeving in Nederland, daar wil ik me zeker nog in verdiepen. Momenteel geeft de simulator weer hoeveel kWh je met een batterij zou kunnen besparen, dat wordt naar een bedrag omgerekend, maar ik veronderstel dat de gebruikte waarden niet correct zullen zijn in NL.

Je data opladen kan via https://mijn-thuisbatterij.nl/ of https://mijn-thuisbatterij.be/ , privacy gegarandeerd: ik sla niets (maar dan ook echt niets) van extra info op behalve je verbruiken (en ook geen tracking...)

_/-\o_

Edit1
Voor wie interesse zou hebben in het resultaat, maar geen data heeft: hier is een linkje naar mijn data en simulatie:
https://mijn-thuisbatterij.be/show/1/XX9BwAbFkj
Opmerkingen & verbeteringen steeds welkom!

Edit2
Zijn er misschien nog andere populaire tools in NL om verbruiken en injectie op te volgen?

[ Voor 13% gewijzigd door webinn op 27-06-2022 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22

Hardfreak

<!--

Ik ga deze zeker even volgen, ik ben namelijk ook aan het overwegen om én zonnepanelen én een thuisbatterij te laten plaatsen (in België).

Misschien een paar kleine suggesties voor verbetering:
* Zoomen op de grafieken werkt super traag en op de simulator pagina zelf werkt het ook een beetje onhandig omdat de pagina meescrollt.
* Omdat niets in België zonder kleine lettertjes komt is het misschien ook interessant om de mogelijkheid te bieden om "geforceerde injectie" vanuit de batterij te simuleren ? Fluvius kan namelijk in een later stadium beslissen om energie uit jouw batterij te injecteren op het net. Het is natuurlijk moeilijk te voorspellen, maar de kans is groot dat ze dit 's morgens of 's avonds gaan doen. Op basis van de stroomvoorspeller kan je een idee krijgen hoeveel (of weinig) zonne-energie er momenteel gebruikt wordt voor de totale stroomvoorziening in België, vermoedelijk dat ze hierop gaan inspelen om de soms lage percentage wat omhoog te duwen.
* Op de simulator pagina staat er nu "Je verbruikt 1408 kWh minder", maar dat is eigenlijk "Je neemt 1408kWh minder af"

Verder, coole tool, ik ga die zeker in 't oog blijven houden.

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webinn
Hardfreak schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:42:
Ik ga deze zeker even volgen, ik ben namelijk ook aan het overwegen om én zonnepanelen én een thuisbatterij te laten plaatsen (in België).

Misschien een paar kleine suggesties voor verbetering:
* Zoomen op de grafieken werkt super traag en op de simulator pagina zelf werkt het ook een beetje onhandig omdat de pagina meescrollt.
* Omdat niets in België zonder kleine lettertjes komt is het misschien ook interessant om de mogelijkheid te bieden om "geforceerde injectie" vanuit de batterij te simuleren ? Fluvius kan namelijk in een later stadium beslissen om energie uit jouw batterij te injecteren op het net. Het is natuurlijk moeilijk te voorspellen, maar de kans is groot dat ze dit 's morgens of 's avonds gaan doen. Op basis van de stroomvoorspeller kan je een idee krijgen hoeveel (of weinig) zonne-energie er momenteel gebruikt wordt voor de totale stroomvoorziening in België, vermoedelijk dat ze hierop gaan inspelen om de soms lage percentage wat omhoog te duwen.
* Op de simulator pagina staat er nu "Je verbruikt 1408 kWh minder", maar dat is eigenlijk "Je neemt 1408kWh minder af"

Verder, coole tool, ik ga die zeker in 't oog blijven houden.
Thx! Ik was me nog niet bewust van die geforceerde injectie. Je andere opmerkingen neem ik ook nog mee in de volgende versie !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webinn
Hardfreak schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:42:
Moest je interesse hebben: ik heb voldoende data verzameld om eerste statistieken te rapporteren. Misschien kan het je helpen in je keuze.
Zie: https://mijn-thuisbatteri...batterij-rendabel-of-niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05-2024
Zo'n simulator is een goed idee, want de uitkomst kan verrassend zijn. Ik heb een LUA script gemaakt wat in domoticz draait.

Mijn conclusie is dat een grote accu geen zin heeft:
- in de zomermaanden zit hij de hele tijd vol en verlies je nog steeds veel naar het net.
-in de wintermaanden komt hij nooit vol en had je met zo goed een kleine accu kunnen hebben

Pas als je variabele tarieven krijgt, wordt het interessant: bij een winderige nacht met een laag tarief laadt je de accu vol uit het net en overdag gebruik of verkoop je het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Simuleer een ander vermogen

Huidig vermogen: 10 kWh
Verander het vermogen: 10 kWh

Op het eerste tijdstip start de batterij op zijn minimum vermogen (2 kWh).

De batterij heeft een maximum vermogen van 10 kWh en een minimaal vermogen (Dept of discharge) van 2 kWh.

Zolang de batterij zich tussen het maximum en minimum vermogen bevindt wordt verondersteld dat er altijd bijgeladen of afgeladen zal worden, dit kan voor zeer kleine cycli zorgen en zal waarschijnlijk in realiteit niet gebeuren.
Dit klopt niet. kWh is een eenheid voor energie en niet vermogen.

Ik denk dat je "opslag capaciteit" of "maximale energie" oid bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak

Hardfreak

<!--

JakeNL schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:44:
Zo'n simulator is een goed idee, want de uitkomst kan verrassend zijn. Ik heb een LUA script gemaakt wat in domoticz draait.

Mijn conclusie is dat een grote accu geen zin heeft:
- in de zomermaanden zit hij de hele tijd vol en verlies je nog steeds veel naar het net.
-in de wintermaanden komt hij nooit vol en had je met zo goed een kleine accu kunnen hebben

Pas als je variabele tarieven krijgt, wordt het interessant: bij een winderige nacht met een laag tarief laadt je de accu vol uit het net en overdag gebruik of verkoop je het
Mijn energieleverancier is momenteel bezig met een proefproject met dynamische tarieven: https://www.ecopower.be/n...oject-dynamische-tarieven
De prijzen zijn day-ahead prijzen dus in theorie, als die data beschikbaar is, kan je op voorhand bepalen wanneer je goedkoop kan bijladen.
In combinatie met een batterij met een goede (open) API kan je dus heel wat besparen en hopelijk dus ook net iets groener zijn (ervan uitgaande dat lage prijs == meer hernieuwbare energie)

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-05 10:38
Hardfreak schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:28:
[...]

Mijn energieleverancier is momenteel bezig met een proefproject met dynamische tarieven: https://www.ecopower.be/n...oject-dynamische-tarieven
De prijzen zijn day-ahead prijzen dus in theorie, als die data beschikbaar is, kan je op voorhand bepalen wanneer je goedkoop kan bijladen.
In combinatie met een batterij met een goede (open) API kan je dus heel wat besparen en hopelijk dus ook net iets groener zijn (ervan uitgaande dat lage prijs == meer hernieuwbare energie)
Het is maar de vraag hoeveel je uiteindelijk bespaard. Je moet hard je best doen om überhaupt break even te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardfreak

Hardfreak

<!--

alwind schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 13:33:
[...]

Het is maar de vraag hoeveel je uiteindelijk bespaard. Je moet hard je best doen om überhaupt break even te spelen.
Dit zal heel persoonlijk zijn, maar echt break-even gaat denk ik heel moeilijk zijn, toch zeker op korte termijn. Een batterij van €5000 terugverdienen op 10 jaar wil zeggen dat ik €500/jaar _minder_ zou moeten betalen en zoveel betaal ik op jaarbasis zelfs niet eens.

Thuisbatterijen passen meer in het grotere plaatje waarbij we de druk op het stroomnet afnemen en waarbij mensen hun eigen zonne-energie efficiënter kunnen gebruiken. Het is zeer waarschijnlijk dat de meeste mensen met zonnepanelen overdag het grootste deel injecteren omdat ze gewoon niet thuis zijn. Als je die stroom lokaal opslaat dan neem je een hoop druk van het net af én verspillen we ook geen energie aan de verliezen op het stroomnet.

Bovendien kunnen we met slimme systemen ook overschotten aan groene energie opslaan bij de mensen thuis in plaats van deze te moeten exporteren naar buurlanden (want ook hier zitten verliezen op én die verbindingen zijn niet bepaald goedkoop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:16
Knapt gemaakt deze tool, het werkt zeer eenvoudig en goed! (via Fluvius methode) _/-\o_
Spijtig genoeg totaal niet bekend in Belgie, ik heb het gevoel dat er vaak nogal gegoocheld wordt met cijfers door iedereen en dat men maar op gevoel af gaat in de beslissing.

Bij mij komt de besparing (met huidige hoge tarieven) op €300/jaar. (met batterij van 5kWh)
Met de prijzen van de batterijen nu is het dus nog niet rendabel voor onze situatie.

[ Voor 25% gewijzigd door vanpeers op 25-10-2022 08:18 ]

.BE / Marstek Venus 5,12kWh / 8400Wp panelen / energie negatieve woning / ENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webinn
vanpeers schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:17:
Knapt gemaakt deze tool, het werkt zeer eenvoudig en goed! (via Fluvius methode) _/-\o_
Spijtig genoeg totaal niet bekend in Belgie, ik heb het gevoel dat er vaak nogal gegoocheld wordt met cijfers door iedereen en dat men maar op gevoel af gaat in de beslissing.

Bij mij komt de besparing (met huidige hoge tarieven) op €300/jaar. (met batterij van 5kWh)
Met de prijzen van de batterijen nu is het dus nog niet rendabel voor onze situatie.
Bedankt voor je feedback! Je hebt trouwens meer dan gelijk… leveranciers van onder andere thuisbatterijen doen maar op.
Nu ben ik voor de duidelijkheid helemaal niet tegen batterijen op zich, maar wel voor correcte informatie.
Ondertussen werken verschillende studenten ook met de verzamelde data om zo verschillende assumpties uit te testen. Die resultaten kan ik dan weer samen met hen publiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 15:09
Dit is wel een leuke tool! Ik moet nog even kijken hoe ik mijn P1 data kan krijgen, want die zit nu in Home Assistant.

Verder zou het wel tof zijn om ook de tarieven te kunnen toevoegen. Ik heb namelijk een dynamisch energietarief, waarbij de prijzen van elektriciteit per uur anders zijn. ('s nachts: héél goedkoop, piekmomenten: héél duur).

Dan kun buiten besparen op de injectie ook nog gaan inkopen en verkopen op slimme momenten. Maar dat is wel echt een stap verder dan wat er nu in zit zo te zien. Wel erg tof deze tool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:30
JakeNL schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:44:

Lijkt me sterk. Als dit zo wordt, zouden grotere partijen met schaalvoordelen hier eerder op instappen. Het heeft op lange termijn alleen zin om eigen geproduceerde energie meer zelf te gebruiken, en dan is een kleine thuisbatterij voldoende. Laak je niet gek maken door de huidige situatie.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
JBtL schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:53:
[...]

Lijkt me sterk. Als dit zo wordt, zouden grotere partijen met schaalvoordelen hier eerder op instappen. Het heeft op lange termijn alleen zin om eigen geproduceerde energie meer zelf te gebruiken, en dan is een kleine thuisbatterij voldoende. Laak je niet gek maken door de huidige situatie.
Nee toch is dit wat gebeuren gaat, contract op uurtarieven en dan eerdere malen per dag accu op en ontladen. Dan heb je met een accu een prima verdienmodel. Er zijn allang bedrijven in gesprongen die dit mogelijk maken en doen. Je hebt niet eens meer zonnepanelen nodig.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webinn
ApexAlpha schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:18:
Dit is wel een leuke tool! Ik moet nog even kijken hoe ik mijn P1 data kan krijgen, want die zit nu in Home Assistant.

Verder zou het wel tof zijn om ook de tarieven te kunnen toevoegen. Ik heb namelijk een dynamisch energietarief, waarbij de prijzen van elektriciteit per uur anders zijn. ('s nachts: héél goedkoop, piekmomenten: héél duur).

Dan kun buiten besparen op de injectie ook nog gaan inkopen en verkopen op slimme momenten. Maar dat is wel echt een stap verder dan wat er nu in zit zo te zien. Wel erg tof deze tool!
Is het mogelijk om kwartier waarden te exporteren uit home assistant? Als dat zo is, zou je me via een PM een export kunnen bezorgen? Dan wil ik even kijken of ik home assistant mee kan ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 15:09
webinn schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:03:
[...]

Is het mogelijk om kwartier waarden te exporteren uit home assistant? Als dat zo is, zou je me via een PM een export kunnen bezorgen? Dan wil ik even kijken of ik home assistant mee kan ondersteunen.
Ik zal er eens achteraan gaan. Al exporteert de slimme meter zelf elke seconde over de P1 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:46
@webinn : kan je eens een parameter toevoegen?

Prijs per kWh batterij

En dan een grafiek toevoegen waarbij je de winsten per batterijgrootte laat zien.

Ik heb nu net data geupload bv en wat blijkt: automatisch stelt de tool een 10kWh batterij voor maar de sweet spot lijkt ergens rond de 4kWh te liggen als je het investeringsbedrag vergelijkt met de jaarlijkse winst. Nu heb ik iedere keer wat met de slider zitten spelen maar als je daar een extra grafiek bij zet met de sweet spot dan is het bingo :)

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 26-10-2022 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webinn
HyperBart schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:20:
@webinn : kan je eens een parameter toevoegen?

Prijs per kWh batterij

En dan een grafiek toevoegen waarbij je de winsten per batterijgrootte laat zien.

Ik heb nu net data geupload bv en wat blijkt: automatisch stelt de tool een 10kWh batterij voor maar de sweet spot lijkt ergens rond de 4kWh te liggen als je het investeringsbedrag vergelijkt met de jaarlijkse winst. Nu heb ik iedere keer wat met de slider zitten spelen maar als je daar een extra grafiek bij zet met de sweet spot dan is het bingo :)
Goed idee! Doe ik in een volgende update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:04

Dogooder

dus...

Interessant dit. Ik heb P1 data in een mysql database staan. Ik kan hiervan een export maken per kwartier. Maar in wat voor formaat verwacht je dat? Ik heb ook 4 tellers, hoog, laag, verbruik en productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:54
@webinn Dank je wel voor de simulator. Ik heb het met P1-data gedaan en kwam op hetzelfde bedrag en hoeveelheid KWH uit als wanneer ik de meterstanden download van de Vattenfall (per dag) em het in een spreadsheet uitreken, leuk om het onafhankelijk bevestigd te zien.

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:14

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@webinn _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Hier zocht ik al geruime tijd naar! Iets om een onderbouwde business case te bouwen voor een thuis accu.
U BENT DE MAX !!!

Overigens zou u ook de capaciteit van de accu nog groter kunnen laten kiezen dan de huidige max 20Kwh ?
Ik overweeg om naar 30Kwh te gaan met 2x een zelfbouw accu van 15kWh .

[ Voor 33% gewijzigd door cyclone op 11-12-2024 19:59 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanpeers
Heb deze tool in het verleden ook al regelmatig gebruikt, nog een extra toevoeging (misschien in een soort van advanced menu) is de efficienty aanpassen.
Nu is deze 100% maar 80% is meer in de richting waarschijnlijk.

Maar nogmaals dank voor deze handige tool! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpx200_05
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-04 21:32
Werkte deze tool nog? Ik krijg namelijk een server 500 | server error

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:30
mpx200_05 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 16:24:
Werkte deze tool nog? Ik krijg namelijk een server 500 | server error
ik zie geen 500 meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpx200_05
Kan het aan CSV bestand liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIF25ZsaC-mMys2-e0woTJBSPho=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PyNesrtyxF9ILznVH6FKXLwB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 10:59
ik krijg ook server error

2x Marstek 5.12 v151 CT HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dodvip123
https://dev.mijn-thuisbatterij.nl/ via contact mail deze site ontvangen, werkt zonder de error. Heel interessante tool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-05 12:17

tismij

???

Zou graag P1 historie laden (heb een Homewizard P1 meter en al jaren sla ik iedere 5 minuten de gegevens op in een db).
Wat is de exacte specificatie van deze csv die ik dan moet maken?

De eigen csv optie is meer werk want dan moet ik alle standen terug gaan rekenen naar afname/injectie per 15 of 60 minuten en heb nu netjes t1/t2 totalen per 5 minuten.

Meerdere opties geprobeerd maar hij blijft zeggen "Er zijn geen (of onvoldoende) geldige waarden gevonden in het opgeladen bestand. Bekijk in de uitleg het ondersteunde formaat. "

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpx200_05
Het is gelukt met de dev url.
UItkomst: een thuyisbatterij is een leuke hobby, maar vooralsnog financieel niet interessant met een terugverdientijd van meer dan 10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-05 17:49
Ook even via de dev url gekeken:

Door minder te verbruiken betaal je €287 minder
Maar door minder te injecteren ontvang je €46 minder
Je totale winst op 367 dagen is
€241
Op 10 jaar wordt dit maximaal €2400.

Eerder was ik volgens eigen berekeningen ook uitgekomen rond de 300 euro/jaar.

- BEN woning (nieuwbouw) met geothermische wp
- 18 zonnepanelen (7.290 totaal)
- elektrische auto opladen (ik doe niet zoveel kilometers)

Nu berekend met een batterij van 6kw (2x homewizard plug-in batterij), kost 2.800 euro dus zou dit ongeveer pas na 10 jaar terugverdienen.

[ Voor 45% gewijzigd door Stef CB op 16-02-2025 17:50 ]

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

Ja ging er inderdaad vanuit dat pas na einde saldering rendabel gaat worden, was meer nieuwsgierig of de cijfers overeen zouden komen met wat ik zelf verwacht aan kw voor een toekomstige batterij.
Maar wel mooi dat we nog bijna 2 jaar hebben om de beste oplossing uit te zoeken, hoop dat prijs nog een stuk omlaag gaat in die tijd.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
Hier toch een geschatte besparing van 275 EUR met 2 kWh met mijn gegevens van een volledig jaar.
Dat brengt de terugverdientijd van een homewizard batterij van 1395 EUR op 5,06 jaar.
Alles daarna is winst, dat had ik initieel bij de bestelling op 6 jaar geschat. Dit is in België waar we salderen sowieso niet kennen. Financieel dus interessant in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tismij

tismij

???

dodvip123 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:41:
Hier toch een geschatte besparing van 275 EUR met 2 kWh met mijn gegevens van een volledig jaar.
Dat brengt de terugverdientijd van een homewizard batterij van 1395 EUR op 5,06 jaar.
Alles daarna is winst, dat had ik initieel bij de bestelling op 6 jaar geschat. Dit is in België waar we salderen sowieso niet kennen. Financieel dus interessant in mijn situatie.
Had bij mij ook iets van 5-6 jaar ingeschat met huidige prijzen en als saldering gestopt is, dan is het ook rendabel.
Hangt natuurlijk af van hoeveel kw batterij maar ging bij mij uit van voldoende om een redelijk deel van het jaar een verbruik van 0kwh te hebben (dus genoeg om nadat opbrengst stop het uit de accu te halen tot opbrengst weer start).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manstaat
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-05 20:52
Wat niet wordt meegenomen is eventueel handelen. Zeg goedkoop opladen in de winter om op dure tijdstippen te verbruiken. Afgelopen winter konden we soms voor 25 cent laden en kostte mijn eten koken om 1700-19.00 meer dan 50 cent. Is er een mogelijkheid voor de toekomst dit mee te nemen in de berekening? Of wordt dit te complex? @webinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotslasher
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-05 16:40
Kan het zijn dat de tool niet meer werkt?
Upload van Fluvius kwartierresultaten geeft: Sorry, de pagina die u zoekt kan niet weergegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeers
dotslasher schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:19:
Kan het zijn dat de tool niet meer werkt?
Upload van Fluvius kwartierresultaten geeft: Sorry, de pagina die u zoekt kan niet weergegeven worden.
Lijkt bij mij ook niet meer te werken, kan nog wel mijn Fluvius kwartiertotalen uploaden maar hier lijkt iets mis mee te gaan.
Ik heb 1j aan data maar de website ziet maar 49dagen.
Ook via https://dev.mijn-thuisbatterij.nl/ het zelfde probleem.

Jammer, anders een zéér handige website!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-05 17:49
Bij mij werkte het een maand geleden nog.

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 10:20
Super dit!
Helaas heb ik ergens een fout gemaakt waardoor het opslaan van mijn verbruiksdata mis is gegaan :\ Heb nu alleen de waarde per dag wat onvoldoende is voor deze tool.

Zelf een Google Sheet in elkaar gedraaid met dagwaarden, dat geeft ook al wel een beetje een beeld, maar kwartierwaarden zouden ook de mogelijkheid geven om te kijken wat er gebeurt als je idd gaat handelen met stroom. Als iemand een CSV file heeft met gebruiksdata; heel erg graag. Ik neem aan dat er niet super veel verschil zit tussen de verschillende huishoudens als ik de waarden opschaal. We hebben hier een goed geisoleerd huis ( passief/nul op de meter), water/water warmtepomp, geen elektrische auto (of ja, heel kleine plugin die maar heel weinig km maakt).

@webinn Ik krijg een certificaat error op https://mijn-thuisbatterij.nl/ en https://mijn-thuisbatterij.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisjam
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 23:34
Ik was het net ook eens aan het bekijken en krijg een 504 Gateway Timeout bij het uploaden van de .csv.
Website laad ook heel erg traag.

Zou het graag nochtans eens proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisjam
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 23:34
Bij wat research te doen ben ik dit tegengekomen : https://www.flexicap.be/huishoudelijk
Samenwerking met UGent, HOWest etc dus lijkt me wel iets interessant te zijn. Maken ook gebruik van die kwartierdata van fluvius en geven een naar mijn idee best realistische "simulatie" van wat je zou kunnen besparen.

Zeker ten op zichte van de simulators van bv Flexio of ROBIN die gewoon op basis van je jaarverbruik, injectie, zonneopbrengst in het wilde weg een simulatie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ik denk niet dat we iets vergelijkbaar met Fluvius hebben in Nederland? Hier zijn enorme discussies geweest over privacy, dus denk niet dat er een centrale database is met die gegevens ;)

Mijn plan was om de data van mijn meter op te slaan, dat is deels geluk maar voor een groot deel (10 maanden ;) ) ook niet. Heb dat ooit aangezet en daarna niet gemerkt dat dit in de soep gelopen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankvintges
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-04 16:02
Ik vergeet telkens dat we tegenwoordig ChatGPT hebben.
Nadat ik mijn csv bestandje heb geuploaded kon ik prachtige analyses vragen.

Het bestand bevat 35.039 meetpunten met de volgende kolommen:
  • Tijdstip: datum en tijd (in stappen van 15 minuten)
  • Afname: je elektriciteitsverbruik uit het net (in kWh)
  • Injectie: teruggeleverde elektriciteit aan het net (in kWh)
Dit is een mooie dataset om te analyseren of een thuisaccu voor jou zinvol is. Ik ga nu eerst:
  • Het nettoverbruik per tijdstip berekenen (positief = afname, negatief = overschot).
  • Visualiseren hoeveel van je opgewekte stroom je zelf gebruikt.
  • Simuleren hoeveel van de teruggeleverde stroom je had kunnen opslaan met een thuisaccu (bijv. 5 kWh of 10 kWh).
Ik begin met een korte analyse van je totaalverbruik, totale injectie en zelfverbruik. Daarna gaan we verder met de accu-simulatie. ​​

Hier zijn de kerncijfers over je elektriciteitsverbruik en -opwek:
  • Totaal verbruik (afname uit het net): 18.408 kWh
  • Totaal teruggeleverd (injectie naar het net): 6.325 kWh
  • Opgewekte stroom in totaal (injectie + direct gebruik): 6.526 kWh
  • Zelf direct verbruikte zonnestroom: slechts 200 kWh
  • Percentage zelfverbruik: 3,07%
Wat betekent dit?
Je wekt dus behoorlijk wat op, maar meer dan 96% van die energie lever je terug aan het net, in plaats van het zelf te gebruiken.

➡️ Dit wijst erop dat je productie vooral overdag plaatsvindt terwijl je verbruik dan laag is – een typische situatie waarbij een thuisaccu veel kan opleveren.

Wil je dat ik nu een simulatie doe met een thuisbatterij van bijvoorbeeld 5 of 10 kWh, om te zien hoeveel van die opgewekte energie je had kunnen opslaan en later gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door frankvintges op 05-04-2025 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Een accusimulatie is erg lastig goed te doen als je niet weet hoeveel je gebruikt. Volgens ChatGPT heb je een zelfverbruik van 3% maar dat klopt natuurlijk niet, kan het systeem ook niet weten aangezien het hele idee van zelfverbruik is dat je dit niet ziet op de meter :)

Wat je toe moet voegen is een kolom met (bij voorkeur per kwartier) de opbrengst van je PV-panelen. Op basis daarvan kan je uitrekenen hoeveel stroom je gebruikt hebt.
Pagina: 1