Waar ik dus wel benieuwd naar ben is wanneer besluit je om een woning tegen de vlakte te gooien en iets nieuws te bouwen (en dan bedoel ik niet dat je wacht tot het onbewoonbaar veklaard wordt), zeker gezien de huidige tijd waar duurzaamheid/0-op-de-meter steeds meer aandacht krijgt.DasNieNix schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:36:
[...]
Vroeger ook wel eens bij iemand aan die dijk geweest en herken wat jij schrijft.
Probleem is dat die woningen niet onderheid zijn en als het ware van de dijk afglijden. Als je ziet hoe scheef sommige huizen staan vraag ik me af hoe lang dat goed blijft gaan.
Mensen kopen woningen voor tonnen, met het idee dat ze dat er uiteindelijk bij verkoop ook weer uithalen. Of dat nou een woning is uit 21e eeuw, 20e, 19e eeuw of eerder, op een gegeven moment zal die tegen de vlakte moeten om er iets nieuws voor in de plaats te zetten, maar zolang een woning bewoonbaar is en met wat kleine renovaties bewoonbaar blijft, zal de zittende (particuliere) eigenaar niet zo snel besluiten om het tegen de vlakte te gooien en er iets nieuws voor te plaatsen.
Je ziet zo'n sloop en herbouw (van op zich prima bewoonbare woningen) eigenlijk alleen bij wijken die volledig uit huurwoningen bestaan (en hun geld inmiddels wel hebben opgebracht voor de betreffende woningcorporatie)
Wat dat betreft was ik bij onze zoektocht naar een andere woning huiverig om serieus te kijken naar woningen van jaren 60 of ouder. Krijg ik zo'n woning over 20 jaar nog wel verkocht, of is het dan een hopeloos geval.
uiteindelijk is de woning die we hebben gekocht uit de jaren 90 en in prima staat (met label C), maar ergens denk ik dat over 50-75 jaar de grond meer waard is dan de woning zelf