kx22 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:04:
[...]
Prachtige huis, zou er best wel willen wonen, maar dan zonder mijn kinderen.
Waarschijnlijk is dit zo een huis die over 20-30 jaar weer in dit topic komt: Was dit de trend vroeger?
Mooi huis inderdaad. Ik ben benieuwd inderdaad of dit laatste waar zal blijken of niet. Uiteraard totaal niet bevooroordeeld door het feit dat wij van deze huidige generatie zijn

, maar ik heb toch ergens het idee dat een stijl als deze minder tijdsgebonden is.
Veel woningen van een jaar of 20 geleden, wekken bij mij ook niet zozeer die vraag "was dit de trend vroeger". Sterker nog, vaak is het zelfs lastig te plaatsen of een design nu van dit jaar is, van 10 jaar geleden is, of van zelfs 20 jaar geleden is. De verschillen zijn veel minder uitgesproken dan in de decennia ervoor.
Deels vermoedelijk juist doordat het vaak allemaal wat 'saai' is, in ieder geval voor hetgeen wat als trendy wordt bestempeld. Kijk je naar woningen die echt een jaren 70, 50 of 30 stijl hebben bijvoorbeeld, dan is dit veel expressiever. Niet zozeer de meubelen zelf, maar juist hetgeen eromheen. De vloeren, de muren en in het bijzonder vaak de badkamers en keukens. Met name natuurlijk voor wat betreft de jaren 70.
Muren zijn bijvoorbeeld al vrij lang vaak van een zachte wit tint, mogelijk met één accent kleur. Voor vloeren hadden we ooit vele opties: bijvoorbeeld plavuizen, laminaat, linoleum, natuurhout, tapijt. En hoewel veel hiervan eigenlijk nog niet geheel weg is, is er wel iets veranderd, de linoleum vloer is bijvoorbeeld niet langer blauw, het keramiek zijn geen gekleurde plavuizen meer, etc. Nee, het is hardhout of hardhout appearance.
Dit vermoedelijk deels vanuit het oogpunt, het moet ook nog verkoopbaar blijven. We moeten door kunnen groeien. Een mentaliteit die vroeger volgens mij toch anders was, waarin een huis meer voor het leven was, en daarmee ook al snel veel meer persoonlijke sfeer kon krijgen.
Waar meer wordt afgeweken van deze standaard, doet al snel de gedachte opkomen "wat er nou weer voor een pand te koop staat"

. En jarenlang is dat vrij slecht verkoopbaar geweest.