Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:58:
Het leukste is de genoemde clausule:
"Wonen Limburg is verplicht de eigendom van u terug te kopen, maar betaalt daarvoor nooit meer dan de aankoopprijs van de allereerste koper."
Dus als de woningwaarde verdubbelt (of nog meer), krijgt je voor 20% van de eigendom in feite maar 10% van de woningwaarde betaald.
Daar staat boven dat je ook zelf mag verkopen, dus aan een derde partij. Het terugkopen ius een garantstelling tegen waardedaling, meer niet.
Ik zie het nut van de constructie ook niet. Ik neem aan dat je zo heb recht meer hebt op huurtoeslag, terwijl je gewone huur onder de grens zit. Als je zo veel geld of inkomen hebt dat je daar toch ook in de toekomst niet voor in aanmerking komt, dan zul je in de regel ook een gewone woning kunnen kopen.
Ik denk dat je het nut moet zoeken in de markt van boomers die in een afbetaald duur huis zitten en hun pensioen willen aanvullen. Dan kunnen ze het huis aan de bank verkopen en terughuren (die constructies zijn er, maar vaak vooral interessant voor de bank), of iets als dit doen. Je verkoopt je huis van 5 ton, investeert 50K in een kleinere woning en hebt tot je dood betaalbare woonlasten.
Met het overschot kun je leuk leven, of het met warme hand aan je kinderen schenken, wat fiscaal interessanter kan zijn dan dood gaan met een duur huis waar de kinderen vervolgens snel van afwillen (omdat ze anders de belasting niet kunnen betalen).