Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Onder andere degene voor wie dit soort villa’s onbetaalbaar is, die staan op de steiger. Gedemotiveerde werklui krijg je hiermee en dan schieten de bouwprojecten helemaal niet op.Lethalis schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:09:
[...]
Er worden juist steeds grotere en duurdere huizen gebouwd. Hele villawijken worden bij mij in de buurt gebouwd.
Dat is namelijk het enige dat winstgevend is...
Dan krijg je een zak geld van 266K+hetgeen je de afgelopen 8 jaar hebt afgelost?Lethalis schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:05:
De buren hebben het voor 482k verkocht. Dat kunnen wij niet eens lenen.
Wij hebben het voor 218k gekocht in 2014. Mijn salaris staat daarnaast al bijna 6 jaar stil op een paar kleine inflatiecorrecties na.
Ik moet er niet aan denken dat ik door omstandigheden er uit zou moeten.

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 02-06-2022 22:54 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik denk dat dat vooral het probleem is.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
In theorie werkt het goed;Dennis1812 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 05:05:
Waarvoor je dan moet zien iets moois terug te kopen.
Ik denk dat dat vooral het probleem is.
Je koopt een huis met index 100
Je lost in 30 jaar af
Na 30 jaar is het huis 2x zoveel waard
Je gaat kleiner wonen en dus een beetje cashen
Die cash is een deel van je pensioen.
Problemen die kunnen opdoemen bij het aankopen en bezitten van een woning:
- je verliest (als stel) teveel inkomen om de hypotheek te kunnen betalen.
- je gaat uit elkaar als stel en kunt het huis niet alleen betalen en zeker geen 2 huizen als je uit elkaar bent dus huis gaat in de verkoop
- je raakt arbeidsongeschikt of je partner overlijdt en je hebt geen overlijdensrisico verzekering
- de huizenprijzen dalen net na aankoop zeer scherp, huis komt onder water en bank wordt zenuwachtig
- je hebt domweg geen geld om een huis te kopen
- je hebt geen geld om te kunnen doorstromen naar een wat ruimere woning als er bijv. Kinderen in t spel komen
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Het hangt af van de persoonlijke situatie, maar veelal is het of een langdurig proces met veel complexe problemen (verslaving, schulden, etc) bij mensen die al in trajecten zitten en er toch uitvallen, of bij mensen die goed meedraaien in de maatschappij een kwestie van een gebeurtenis die zoveel impact heeft , denk aan plotselinge zware ziekte die een domino effect teweegbrengt.Real schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:13:
Even een schopje van dit topic. Het kabinet deelt vanochtend namelijk belangrijke uitgangspunten voor de aanpak van dakloosheid in Nederland.
https://www.rijksoverheid...rbrief-aanpak-dakloosheid
Het is de bedoeling dat de dakloosheid fors omlaag gaat. Ik zou zelf zeggen naar nul als het even kan, hoewel er vermoedelijk altijd een paar mensen blijven die echt geen hulp toestaan. Maar die groep is denk ik een hele kleine minderheid. Bij de aanpak hoort ook een website:
https://www.iedereenondereendak.nl/
Wat denken jullie? Kun je gemakkelijk dakloos raken in Nederland? Wat gebeurt er als je plots je baan verliest en je huur of hypotheek niet meer kunt betalen bijvoorbeeld? Heb je snel een andere goedkopere woning?
Denk dan aan baanverlies, relaties die stuk lopen op de plotseling sterk veranderde situatie en ik denk het belangrijkste te weinig tijd om de problemen in de juiste volgorde op te lossen.
Dan kan je zomaar binnen een jaar zonder dak boven je hoofd zitten. Daarom is de afbreuk die gedaan is aan de collectieve verzekeringen aan looptijd zo gevaarlijk. En een die veel mensen niet direct zullen merken onder stabiele omstandigheden.
Tijdens mijn revalidatie traject waren de eerste vragen , hoe is je relatie en hoe zit je er financieel bij. Dat is niet zonder reden, de problemen ontstaan als de financiën de relatie onder druk zetten. Dat klinkt cru , maar zo werkt het in veel gevallen wel. Mensen houden geen rekening met een enorme terugslag in hoe het leven er dan ineens uitziet versus hoe het eruit zag en waarmee naartoe wilde werken volgens de eigen ervaringen en beleving.
Je bouwt iets samen op, en die wereld bestaan ineens niet meer. Dan moet er ineens afscheid genomen worden van hoe de partner was voor de ziekte, dat verschilt nogal eens behoorlijk. Men komt bijvoorbeeld in een rolstoel, er zijn grote persoonlijkheid veranderingen teweeg gebracht , gedragsverandering.
Daar bovenop komt dan de financiele druk. Het leven is toch veelal gebaseerd op een dubbel inkomen, en dat is logisch, en daarvan valt ineens een heel stuk weg. Dat moet tegelijk worden opgelost in vaak zeer korte tijd, samen met revalidatie trajecten van de zieke partner en het werken aan verwerking van de hele situatie.
Het kost gewoon veel tijd om dat allemaal te regelen en daarna te verwerken. Maar die tijd is veel mensen niet gegund. Dus ontstaan er scheidingen op het slechts denkbare moment en die resulteren in situaties die voorkomen hadden kunnen worden als men meer tijd zou hebben gehad. Of genomen , want er kan wel veel maar het vergt enorme focus en energie om dat door te staan.
En veel mensen kunnen dat simpelweg niet lang genoeg volhouden.
Is er niet een groot topic voor de gas prijzen ?
Ontwikkelingen Energie(prijzen) en klimaat door de oorlog
(Opvolger van Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak )
En verder
Energie - crisis & actualiteit
Hoe afhankelijk zijn we echt van het Russisch gas
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als ik er noodgedwongen uit zou moeten, ga ik ervan uit dat mijn situatie verslechterd is. Bijvoorbeeld door ziekte, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid of door scheiding.sdk1985 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:54:
[...]
Dan krijg je een zak geld van 266K+hetgeen je de afgelopen 8 jaar hebt afgelost?
Leuk die zak geld, maar vervolgens kun je dus niks meer. Een ander huis kopen moet je dan immers nog steeds voor lenen, maar dat lukt dan niet meer. Als je uit elkaar gaat, al helemaal niet... want dan is het 150k per persoon.
Ik heb 7 jaar geleden een burnout gehad en sindsdien nog een paar keer gekwakkeld. Ik bleef wel werken sindsdien, maar ging nogal met ups en downs. Mijn vrouw wordt daar uiteraard ook niet blij van, als ik zo gammel ben.
Het voelt wel vaker alsof ik 2 stappen van een complete ramp verwijderd ben (baan kwijt + vrouw weg = huge ass problem).
Dan kan ik niet zoveel met 150k. Ondanks dat het veel geld is. Misschien iets huren door gigantisch veel borg te betalen (om te compenseren voor het gebrek aan voldoende inkomen).
Okee, je bent niet direct dakloos, want je kan iig in een hotel (o.i.d.) slapen totdat je een oplossing hebt bedacht. Maar toch. En hoelang heb je voordat het bedrag op is?
[ Voor 8% gewijzigd door Lethalis op 03-06-2022 09:53 ]
En merk uit diverse keren helpen dat er toch wel vaak twee zaken vaak die spelen, en die mensen tegen ( of in ) armoede leven weerhoudt om verandering te brengen.
Stukje onwetendheid.
- Vriendin deed een kappersopleiding, zelf bekostigd. Moest hierdoor ruim een half jaar de broekriem aantrekken en vakantie/ uitjes verschuiven. Ze wist niet dat ze deze kosten van de belastingdienst kon terugvragen. Uiteindelijk alleen maar de tip gegeven om dat te doen, geen idee of ze het uiteindelijk heeft gedaan. Je laat zo een duizend euro liggen, veel geld.
- Familie-lid moest vanwege corona thuiswerken, maar werkgever voorziet niet in laptop (hadden ze zelf ook niet). Vanwege korte termijn mijn prive laptop aangeboden, maar die hebben ze dus ruim 2 jaar gebruikt.
Dit vond ik zelf dan weer niet zo tof, en vroeg uiteindelijk mijn laptop terug. Na een beetje prikken bleek dat ze geen nieuwe laptop wilde / konden kopen.
Uiteindelijk overlegd en bepaald wat de wensen waren, via via een tweedehands geschikte laptop gevonden voor 150 euro.
Stukje schaamte om te vragen hoe je bepaalde zaken handig regelt
In het laptop voorbeeld hierboven. Wilde men geen nieuwe laptop kopen want dat vond men te duur, maar aan tweedehands hadden ze nog niet gedacht. En als mensen niet weten waar je mee zit, kan men ook geen hulp aanbieden.
[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 03-06-2022 09:45 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonnoeboiler
Dit is ook een ideologische politieke keuze geweest. D.w.z. al heel lang gaat de politiek uit dat de burger calculerend is, d.w.z. zowel gemotiveerd en kundig is om financieel de meest optimale keuzes te maken. Deze burger is tevens in hoge mate zelfredzaam en heeft hierin geen hulp nodig. Tevens zijn burgers vrij om die eigen keuzes te maken, bemoeienis en preventie van de overheid voor hulp is ongewenst._Apache_ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:41:
Stukje onwetendheid.
Ook al klopt het uitgangspunt en uitwerking van die ideologie niet, als er geloofd wordt in die ideologie, dan volgt automatisch als mensen alsnog in de problemen de gevolgtrekking dat het de eigen schuld is. Daaruit volgt dan ook weer dat de overheid maar een minimaal sociaal vangnet hoeft te hebben, want politiek is het niet te verkopen dat mensen die schuldig zijn aan het eigen falen met belastinggeld worden geholpen.
Zo is de ideologische cirkelredenering rond.
Hoewel er in het politieke en maatschappelijke debat wel op terugkomen is op die ideologie, is het nog steeds zo dat veel instanties en vormen van hulp de facto uitgaan van dat principe.
De oorsprong van de calculerende zelfredzame burger is naast ideologie waarschijnlijk ook een vorm survivorship en selectie bias geweest. D.w.z. de groep die succesvol is, kan het zich veroorloven om calculerend en zelfredzaam te zijn en leid daar vervolgens uit af dat het een oorzaak is van succes.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Dat zie je ook aan de reacties binnen de politiek. Er is totaal geen urgentie over de oplopende kosten. Dit gaat sociaal gezien ook over een aantal jaar weer terugkomen omdat hoogopgeleide mensen geen kinderen meer nemen omdat het gewoon te duur wordt.defiant schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:01:
[...]
De oorsprong van de calculerende zelfredzame burger is naast ideologie waarschijnlijk ook een vorm survivorship en selectie bias geweest. D.w.z. de groep die succesvol is, kan het zich veroorloven om calculerend en zelfredzaam te zijn en leid daar vervolgens uit af dat het een oorzaak is van succes.
Er is vanuit de politiek totaal geen reactie over de oplopende kosten die het land zo in een recessie kunnen loodsen. En dat in combinatie met de investeringen die huiseigenaren moeten doen vanwege de energie crisis.
[ Voor 5% gewijzigd door xzaz op 03-06-2022 10:52 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Yes. En waarom dit niet uitgelegd word op school.defiant schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:01:
[...]
Dit is ook een ideologische politieke keuze geweest. D.w.z. al heel lang gaat de politiek uit dat de burger calculerend is, d.w.z. zowel gemotiveerd en kundig is om financieel de meest optimale keuzes te maken.
Hoe je om kan gaan met geld, en regelingen. Dat voorkomt dat mensen zelf de fouten moeten gaan maken, en in situaties komen waar ze lastig uitkomen.
De wijsheid komt vaak pas als het passeert.

Dat komt omdat er een tweedeling in dit land is van rijk vs arm, hoog- vs laagopgeleid, etc. En de politieke elite hoort nou eenmaal bij een andere groep dan Henk en Ingrid.xzaz schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:50:
[...]
Er is vanuit de politiek totaal geen reactie over de oplopende kosten die het land zo in een recessie kunnen loodsen. En dat in combinatie met de investeringen die huiseigenaren moeten doen vanwege de energie crisis.
Of zoals mensen het zeggen die ik ken en die het beter hebben (over de minder bedeelden): "wij hebben ook niks met die mensen". Dus ja, waarom zou je je druk om ze maken?
Wist je dat Nederland nog nooit zoveel miljonairs heeft gehad? Wist je dat vorig jaar het aantal plezierbootjes (sloepen etc) niet aan te slepen was? De vraag was gigantisch.
Dát stemt op de VVD. En als ze dan toch een keer de broekriem aanhalen en een nieuwe BMW 3 serie kopen voor hun vrouw ipv een 5 serie (tsja, recessie hè) dan moet dat maar.
De rijken worden steeds rijker, en de armen steeds armer.
IMO praat je hier wel te makkelijk over dergelijk bedragen in combinatie met een pessimistische insteek. Met 150K kun je echt veel doen. Daarnaast valt er tijd te rekken tussen de scheiding en de gedwongen verkoop. Los van dat alles; zo lang je nog een inkomen hebt kun je gecombineerd met die 150K zelf echt wel wat wat kopen. Hoe dan ook zit je jaren goed.Lethalis schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:29:
[...]
Als ik er noodgedwongen uit zou moeten, ga ik ervan uit dat mijn situatie verslechterd is. Bijvoorbeeld door ziekte, arbeidsongeschiktheid, werkloosheid of door scheiding.
Leuk die zak geld, maar vervolgens kun je dus niks meer. Een ander huis kopen moet je dan immers nog steeds voor lenen, maar dat lukt dan niet meer. Als je uit elkaar gaat, al helemaal niet... want dan is het 150k per persoon.
Ik heb 7 jaar geleden een burnout gehad en sindsdien nog een paar keer gekwakkeld. Ik bleef wel werken sindsdien, maar ging nogal met ups en downs. Mijn vrouw wordt daar uiteraard ook niet blij van, als ik zo gammel ben.
Het voelt wel vaker alsof ik 2 stappen van een complete ramp verwijderd ben (baan kwijt + vrouw weg = huge ass problem).
Dan kan ik niet zoveel met 150k. Ondanks dat het veel geld is. Misschien iets huren door gigantisch veel borg te betalen (om te compenseren voor het gebrek aan voldoende inkomen).
Okee, je bent niet direct dakloos, want je kan iig in een hotel (o.i.d.) slapen totdat je een oplossing hebt bedacht. Maar toch. En hoelang heb je voordat het bedrag op is?
Dakloos worden is meer een risico voor mensen die geen bezit hebben opgebouwd en dus bij relatief kleine tegenslagen al in een vicieuze cirkel kunnen raken waar je zonder hulp niet uit komt.
Dat dacht ik ook altijd omdat ik vanuit mijzelf redeneerde. Totdat ik bestuurslid werd bij een VVE. Er is een groep mensen bij wie het geld in de zakken lijkt te branden. Elke euro die binnen komt moet een besteding krijgen. Grote tv, op vakantie naar verre oorden en vaak nog huisdieren en/of roken. Maar wanneer er 800 euro nodig is voor het oplossen van een onderhoudsprobleem dan is dat geld er niet. Daar kun je wat van vinden, maar het zijn volwassen mensen. Je kunt ze niet dwingen een buffer van 1000 euro aan te houden. De situatie wordt er verder niet beter op wanneer het administratiekantoor aan de slag gaat met incassokosten. Voor deze groep mensen werkt een liberaal beleid niet.defiant schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:01:
[...]
Dit is ook een ideologische politieke keuze geweest. D.w.z. al heel lang gaat de politiek uit dat de burger calculerend is, d.w.z. zowel gemotiveerd en kundig is om financieel de meest optimale keuzes te maken. Deze burger is tevens in hoge mate zelfredzaam en heeft hierin geen hulp nodig. Tevens zijn burgers vrij om die eigen keuzes te maken, bemoeienis en preventie van de overheid voor hulp is ongewenst.
Hier hetzelfde. Huis gekocht in 2015. Ik kocht in mijn eentje een 2 onder 1 kap. En kon eigenlijk nog wel 15.000 euro meer lenen als ik wou. Heb zelfs onderboden en ging de andere partije mee akkoord. Ik zo, shit had lager moeten bieden.Lethalis schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:05:
[...]
Ik zou mijn eigen huis niet eens kunnen kopen momenteel. De buren hebben het voor 482k verkocht. Dat kunnen wij niet eens lenen.
Wij hebben het voor 218k gekocht in 2014. Mijn salaris staat daarnaast al bijna 6 jaar stil op een paar kleine inflatiecorrecties na.
Ik moet er niet aan denken dat ik door omstandigheden er uit zou moeten.
Nu verdien ik veel meer zelfs, maar als ik een hypotheek met DIT salaris zou aanvragen. Zou ik langerna niet mijn huidige woning kunnen kopen. Kan in mijn eentje geen lening krijgen van 300.000+
Heb geluk gehad, ik zie het niet meer als dat. Pure geluk, en niet omdat ik harder meer of beter werk als een ander die nu minder geluk heeft. Eigenlijk zou het daar niet van af moeten hangen.
Of je het tegenwoordig goed hebt, hangt heel sterk af van zoveel mogelijk de juiste keuzes maken in het leven + geluk. Maak je ergens een grote fout, ben je voor het leven getekend. (financieel gezien.)
Heb je een studieschuld van 50K+ ? Gedoemd voor het leven als je geen uitkoop hebt van familie lid of een erfenis. Ga je ergens grote schulden aan met hoge rente?
Of geef je structureel gewoon veel geld uit, meer als dat er in komt. Koop je alles op lening? (zoals mijn ouders altijd deden.....)
[ Voor 28% gewijzigd door Immutable op 03-06-2022 14:42 ]
Daar is weinig aan te doen. De hele problematiek ontstaat omdat een recessie kunstmatig is afgehouden door jaren lang de rente extreem laag te zetten en vervolgens met geld te smijten. Er is nu simpelweg niet genoeg (geld, middelen, huizen, mankracht, enz), de taart is te klein. Nog meer geld bijdrukken om iedereen te compenseren voor stijgende kosten werkt averechts. De enige uitkomst is dat iedereen er in koopkracht op achteruit gaat tot het punt dat de schaarste wegvalt.xzaz schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:50:
[...]
Dat zie je ook aan de reacties binnen de politiek. Er is totaal geen urgentie over de oplopende kosten....
Naast de schaarste zit een enorme permanente stijging van de energiekosten er aan te komen. Dat is het gevolg van de groene doelstellingen. Ik geloof dat er zelfs partijen voorbij kwamen die heel Brabant in 2030 al energie neutraal wilde hebben. Dat gaat veel geld kosten en de kosten permanent verhogen. Wil je een idee krijgen hoe heftig dat wordt? Kijk dan even naar Denemarken. Daar zijn ze in 1995 al gaan opschalen met windenergie.
Dit was in 2009:
/f/image/AktYErVg1mhWlXX5DlZhuBbV.png?f=fotoalbum_large)
Momenteel betalen ze, door de compensatie die wij krijgen, bijna twee keer zoveel per Kwh.
Overigens zijn er gelukkig wel compensatie regelingen; https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/energietoeslag/. Probleempje van dit soort regelingen is dan weer wel dat het niet verplicht is het te besteden aan de energie rekening. Je kunt voor de 800 euro dus ook een TV aanschaffen.
[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 03-06-2022 14:48 ]
Het is de optelsom van alle prijsverhogingen bij elkaar die problematisch is, zelfs als je genoeg geld hebt begint het echt op te vallen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
https://www.randstad.nl/o...rischecker/modaal-inkomen
36500 = 29053 Netto = 2421 euro Netto permaand.
https://www.berekenhet.nl...etto-salaris.html#calctop
Eten = 477 euro per maand gezin oftewel 19% van salaris.
https://hetgeldcollege.nl...uitgaven-gezin-per-maand/
Stel je voor het eten stijgt 20% dan betaal je 572 euro. Dat is 23% van je inkomen.
Oftewel een stijging van 4% van je maandlasten. Mag je zelf bepalen of dit veel is.
En waar blijft de verborgen dakloosheid? Al die mensen die, omdat ze geen (betaalbare) woning kunnen vinden. bij familie verblijven (kan het geen wonen noemen).Het aantal dakloze mensen daalde volgens het Centraal Bureau voor Statistiek de afgelopen jaren van ruim 39.000 in 2018 tot 36.000 in 2020, en vervolgens tot 32.000 in 2021.
[ Voor 6% gewijzigd door michielRB op 03-06-2022 15:50 ]
Spijker en kop dit. Mijn gas en electra is sinds gisteren klaar qua contract. Zit nu op variabel. Ik betaal nu €2,70,- per m3 gas wat eerst €0,80,- was.hoevenpe schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:48:
Het is over de hele linie prijsverhogingen wat de klok slaat: net bij een goedkope supermarkt 15 eieren voor meer dan 4 euro, waar ik vroeger voor een paar tientjes de deur uitliep zit het nu ruim boven de 50 euro.
Het is de optelsom van alle prijsverhogingen bij elkaar die problematisch is, zelfs als je genoeg geld hebt begint het echt op te vallen.
Boodschappen --> 1kg kip is bij de Aldi bij mij van €7, naar €8,70 gegaan. Stokbrood van €0,80,- naar €1,20,-
In het begin lijkt het weinig, maar ik knijp hem al best wel voor wat komen gaat.
Dan heb ik het nog niet eens over de benzine....
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
(knip)
rant over spending habits van anderen zonder te weten of deze het wel of niet kunnen betalen en met ongefundeerde aanname dat het met geleend geld moet zijn gebeurd.
[ Voor 66% gewijzigd door t_captain op 14-06-2022 10:36 ]
Dat is (denk ik) inderdaad maximaal bijlenen. 30 jaar om het terug te betalen in termijnen.olafmol schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:05:
[...]
Yups, wordt nog "interessant". En ondertussen zie ik hier in de stad (030) studenten en jongeren zonder blikken of blozen 9 euro voor een cocktail, simpel broodje, 5+ euro voor een hipster biertje etc. uitgeven, terwijl ze hun nieuwste iPhone 13, Macbook Pro en iPad achteloos op een tafeltje gooien.
Geen idee hoe dat werkt, maximaal lenen denk ik dan? Want (bij)baantjes zijn niet meer in trek heb ik begrepen.
Accident waiting to happen, want geleend geld moet altijd terugbetaald worden...
Tja, als je toch tot je 50tigste bij je ouders moet blijven wonen is het misschien niet eens zo'n gekke attitude....Agent47 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:13:
[...]
Dat is (denk ik) inderdaad maximaal bijlenen. 30 jaar om het terug te betalen in termijnen.
Volgens mij wordt het na 30 jaar juist automatisch weggeschreven als je elke maand een x bedrag hebt afgelost. Dat vertelde een maat van mij. Die betaald elke maand €50 ( x12=600 per jaar x 30 =€18.000)olafmol schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:14:
[...]
Tja, als je toch tot je 50tigste bij je ouders moet blijven wonen is het misschien niet eens zo'n gekke attitude....
Hij betaald in ieder geval lang niet alles terug.
Lekker sociaal...Agent47 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:24:
[...]
Volgens mij wordt het na 30 jaar juist automatisch weggeschreven als je elke maand een x bedrag hebt afgelost. Dat vertelde een maat van mij. Die betaald elke maand €50 ( x12=600 per jaar x 30 =€18.000)
UPDATE: ah ik zie hier beneden al een uitleg over hoe het werkt...aflossen naar inkomen dus..
[ Voor 11% gewijzigd door olafmol op 03-06-2022 16:31 ]
Dat X bedrag is het laagste bedrag van:Agent47 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:24:
[...]
Volgens mij wordt het na 30 jaar juist automatisch weggeschreven als je elke maand een x bedrag hebt afgelost. Dat vertelde een maat van mij. Die betaald elke maand €50 ( x12=600 per jaar x 30 =€18.000)
Aflossing benodigd om na 30 jaar af te betalen
Of: wat je kan betalen berekend aan de hand van je inkomen.
Oftewel: als je enigszins normaal inkomen heb betaal je in die 30 jaar gewoon alles terug. Als je geen inkomen hebt betaal je inderdaad minder terug en wordt de rest kwijtgescholden.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Het vervelende is dat deze verhogingen naar mijn idee steeds meer in een spiraal lijkt te komen. De brandstofprijzen gaan omhoog, dus de transportkosten ook. De gehaktballen worden duurder, de trucker eist daarom meer loon, en daarom wordt transport weer duurder, waardoor opnieuw de gehaktballen duurder worden.hoevenpe schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:48:
Het is over de hele linie prijsverhogingen wat de klok slaat: net bij een goedkope supermarkt 15 eieren voor meer dan 4 euro, waar ik vroeger voor een paar tientjes de deur uitliep zit het nu ruim boven de 50 euro.
Zelf eten wij tegenwoordig steeds meer vanuit de aanbiedingsfolders om de kosten te drukken en producten die erg duur worden vervangen wij steeds meer door goedkopere alternatieven.
Wat ook op begint te vallen, is dat het prijsverschil tussen eten laten bezorgen en de supermarkt gevoelsmatig wel kleiner wordt.
Dat is precies die spiraal: bezorgers lopen meestal een paar maanden achter, passen hun tarieven niet proactief aan.merauder schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:46:
Wat ook op begint te vallen, is dat het prijsverschil tussen eten laten bezorgen en de supermarkt gevoelsmatig wel kleiner wordt.
Hoe vaak dit niet via de baas gaat.olafmol schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:05:
[...]
Yups, wordt nog "interessant". En ondertussen zie ik hier in de stad (030) studenten en jongeren zonder blikken of blozen 9 euro voor een cocktail, simpel broodje, 5+ euro voor een hipster biertje etc. uitgeven, terwijl ze hun nieuwste iPhone 13, Macbook Pro en iPad achteloos op een tafeltje gooien.
Geen idee hoe dat werkt, maximaal lenen denk ik dan? Want (bij)baantjes zijn niet meer in trek heb ik begrepen.
Accident waiting to happen, want geleend geld moet altijd terugbetaald worden...
Lease auto is vaak maximale eigen bijdrage, want men wil zo graag in een hippe full spec Audi A3 / MERC A180 AMG rijden.
Baan kiezen waarbij je hippe iPhone en M1 Mac van de baas krijgt.
Dan verliest het de waarde die het heeft, want kosten verplaatsen.
Je kan je gedrag veroorloven wat ongezond is. En dat word afgestraft wanneer je zonder moet.
Zo kon een vriend van mij niets eens z'n lease wagen verzekeren, want 0 schade vrije jaren en midden 20. Verzekeringsmaatschappij waagt zich er niet aan.
[ Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 04-06-2022 21:29 ]
Meeste mensen hebben ook gewoon niet het begrip / inzicht in wat het macro plaatje van hun uitgavenpatroon is. Ik heb 2 jaar geleden voor mezelf een opzet gemaakt om eens in kaart te brengen hoeveel “afschrijving” ik eigenlijk had per maand; oftewel hoeveel moet ik maandelijks sparen om te kunnen vervangen wat ik nu heb (bij einde levensduur of eerder als het onverhoopt kapot gaat). Dat heb ik gedaan voor alle items boven de €250 (arbitrair bedrag, maar kwam bij ons mooi uit). Je schrikt je de blubber, het kwam erop neer dat we per maand dik €600 moesten sparen om sec op 0 te blijven. Dat is met een eigen huis, 1 (oude 2e hands) auto en 3 kinderen.sdk1985 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:22:
[...]
Dat dacht ik ook altijd omdat ik vanuit mijzelf redeneerde. Totdat ik bestuurslid werd bij een VVE. Er is een groep mensen bij wie het geld in de zakken lijkt te branden. Elke euro die binnen komt moet een besteding krijgen. Grote tv, op vakantie naar verre oorden en vaak nog huisdieren en/of roken. Maar wanneer er 800 euro nodig is voor het oplossen van een onderhoudsprobleem dan is dat geld er niet. Daar kun je wat van vinden, maar het zijn volwassen mensen. Je kunt ze niet dwingen een buffer van 1000 euro aan te houden. De situatie wordt er verder niet beter op wanneer het administratiekantoor aan de slag gaat met incassokosten. Voor deze groep mensen werkt een liberaal beleid niet.
Ooit van een geslaagde man een hele wijze les gehoord: zet jezelf nooit vast in een gouden kooi waarbij je je levens-stijl en uitgaven koppelt aan je salaris. Daarmee verlies je elke flexibiliteit en moet je altijd meer-meer-meer qua verdienen. En dit gebeurt vaak precies doordat mensen bij elke salaris-verhoging direct al het extra geld gaan uitgeven aan een groter huis, nieuwe auto etc. En zich daarmee compleet vastzetten. Zorg juist dat je je uitgaven minimaliseert, in zoverre dat kan en realistisch is, daarmee koop je als het ware vrijheid en flexibiliteit. Genoeg is goed genoeg._Apache_ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:02:
[...]
Hoe vaak dit niet via de baas gaat.
Lease auto is vaak maximale eigen bijdrage, want men wil zo graag in een hippe full spec Audi A3 / MERC A180 AMG rijden.
Baan kiezen waarbij je hippe iPhone en M1 Mac van de baas krijgt.
Dan verliest het de waarde die het heeft, want kosten verplaatsen.
Je kan je gedrag veroorloven wat ongezond is. En dat word afgestraft wanneer je zonder moet.
Zo kon een vriend van mij niets eens z'n lease wagen verzekeren, want 0 schade vrije jaren en midden 20. Verzekeringsmaatschappij waagt zich er niet aan.
Voor mijzelf heb ik enkele jaren terug gekeken naar wat ik aan geld elke maand nodig had en hoe mijn loon dat in balans wist te houden. Ik stelde vast dat ik met een salaris van zeg 2k eigenlijk alles kon doen. Ik verdiende toen iets van 2050 euro, dus heb ik automatisch ingesteld elke maand 50 euro naar een spaarrekening over te maken. Niet veel, maar toch iets.
Het jaar erop kreeg ik inflatiecorrectie van 3%, maar ik vind dat rondkomen van 2k nog steeds do-able en heb de integrale loonsverhoging ook geautomatiseerd naar de spaarrekening laten gaan, zodat er nu zeg 110 euro per maand die kant opging…. En zo elk jaar opnieuw het extra loon bekeken en vastgesteld dat de oorspronkelijke 2k nog voldoende was en zo ging er elke maand meer en meer naar de spaarrekening.
Het klinkt bizar, maar inmiddels gaat er zo’n 700 euro per maand naar de spaarrekening en dat bedrag vind ik erg prettig. Want mocht ik door een recessie werkloos raken en mijn loon wordt dan max 70% van het laatstverdiende loon, dan is dat 2700 * 70% nog steeds zo’n 2k, een uitgavenpatroon die ik al lang en breed gewend ben, nog los van de spaarrekening.
Het is niet perse consuminderen (wat ook een hobby is) maar voelt wel veiliger aan. Ik las ergens op Reddit dat zo’n 30% van de huishoudens met 250k aan inkomen nog steeds geldproblemen hebben en zo zie je dat rondkomen niet perse alleen afhankelijk is van een hoog inkomen maar dat het uitgavenpatroon er bijhoort. Dat laatste hebben mensen meer zelf in de hand dan het eerste.
Een lease auto hoort imho pas te lonen, als mobiliteit echt hoort bij de functie. En daarmee bedoel ik, vandaag bij klant X op Y km afstand. Morgen klant B op Z km afstand.Delerium schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:10:
Zo zit ik mij ook af te vragen of al die aanvullende dingen vanuit de werkgever wel zo leuk zijn. Een leaseback is leuk en lekker rijden, maar in praktijk loon in natura, wat volgens mij ten kostte gaat van je pensioenopbouw. Ergens betaal je uiteindelijk altijd de rekening.
En niet voor Tina de Tiepmiep die graag jarenlang forenst naar dezelfde parkeerplekken.
Ik hoop dat het eindeloze forenzen eens afgelopen is. Reistijd van meer dan 40 min vind ik persoonlijk belachelijk, vooral als je in de randstad woont.
Financieel belachelijk, want dikke bijtelling en evt eigen bijdrage.
En niet bepaald duurzaam.
Als de Corona pandemie ons iets geleerd heeft, is dat je bedrijf echt niet instort als kantoorwerkers vanuit huis werken.
[ Voor 6% gewijzigd door _Apache_ op 05-06-2022 17:50 ]
Ik heb er dan zelf nooit veel belang aan gehecht, en verwacht dat elke werkgever waar ik binnenstap zorgt voor het juiste materiaal. Dit niet aanbieden is imho een red flag.
Tja, ik forens ook zo'n 150km per dag (75km heen, 75km terug). Ik zou best dichter bij mijn werk willen wonen maar zoek maar eens een woning dichterbij dan?_Apache_ schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:00:
[...]
Een lease auto hoort imho pas te lonen, als mobiliteit echt hoort bij de functie. En daarmee bedoel ik, vandaag bij klant X op Y km afstand. Morgen klant B op Z km afstand.
En niet voor Tina de Tiepmiep die graag jarenlang forenst naar dezelfde parkeerplekken.
Ik hoop dat het eindeloze forenzen eens afgelopen is. Reistijd van meer dan 40 min vind ik persoonlijk belachelijk, vooral als je in de randstad woont.
Financieel belachelijk, want dikke bijtelling en evt eigen bijdrage.
En niet bepaald duurzaam.
Als de Corona pandemie ons iets geleerd heeft, is dat je bedrijf echt niet instort als kantoorwerkers vanuit huis werken.
Er is trouwens ook wel goed nieuws voor mensen met midden-inkomens: het puntensysteem van de sociale huur gaat ook gelden voor vrije-sector-huur tot €1250 kale huur. Maar ik zie het wel gebeuren dat huurbazen dan vlak daarvoor snel nog even de huur verhogen naar €1251 zodat de huurders geen beroep kunnen doen op het puntensysteem...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Bij mij is het momenteel omgekeerd: ik gebruik mijn eigen auto voor het werk en krijg daarvoor een ruime belastingsvrije kilometervergoeding (België). Ik heb er dus geen belang bij om privé veel kilometers te rijden maar ik heb wel het voordeel van steeds goedkoop een auto ’standby’ te hebben voor als het toch eens nodig is. En als je het wat slim aanpakt qua keuze auto en zuinig rijden dan maak je ook wat winst op je kilometervergoeding.
Aan de andere kant stel ik mij ook vragen over de toekomst van het persoonlijk autobezit. Ik werk al 20 jaar dagelijks op de baan van klant naar klant. Maar met de huidige evoluties ben ik toch aan het nadenken om te kijken naar een job op fietsafstand, geen eigen auto meer en wel een autodelen-abonnement.
Een eigen auto wordt steeds duurder en ook een blok aan het been qua ’gedoe’.
Dat zijn dezelfde die binnen een jaar of 5a7 gaan zitten klagen dat ze 50k studieschuld hebben.olafmol schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:05:
[...]
Ofwel vermogende ouders. Als de ouders 15k netto binnenhalen per maad, wie maalt er dan om een tientje.
En terecht, als huisbaas heb je geen zin in EN een waardevermindering EN deelname aan dit *knip* systeem. Ik zou precies hetzelfde doen.Mx. Alba schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:56:
[...]
Tja, ik forens ook zo'n 150km per dag (75km heen, 75km terug). Ik zou best dichter bij mijn werk willen wonen maar zoek maar eens een woning dichterbij dan?
Er is trouwens ook wel goed nieuws voor mensen met midden-inkomens: het puntensysteem van de sociale huur gaat ook gelden voor vrije-sector-huur tot €1250 kale huur. Maar ik zie het wel gebeuren dat huurbazen dan vlak daarvoor snel nog even de huur verhogen naar €1251 zodat de huurders geen beroep kunnen doen op het puntensysteem...
*knip* extreme kwalificaties voegen niets toe aan de discussie, laat dit gewoon achterwege.
[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 09-06-2022 23:14 ]
Als ik je was zou ik dan overstappen naar een partij die "dagtarief" hanteert ipv dit.Agent47 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:00:
[...]
Spijker en kop dit. Mijn gas en electra is sinds gisteren klaar qua contract. Zit nu op variabel. Ik betaal nu €2,70,- per m3 gas wat eerst €0,80,- was.
Bijvoorbeeld https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven of https://www.frankenergie.nl/goedkoop
Dat scheelt enorm en zit voor bijvoorbeeld vandaag nog niet aan 1,- per m3 gas.
Dat klinkt helemaal niet als goed nieuws. Iedereen die beneden die prijs verhuurde, heeft nu goede reden om de prijs daarboven te zetten.Mx. Alba schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:56:
[...]
EDIT: en de partijen die hierom besluiten uit dat segment te stappen, gaan uiteraard voor de hoofdprijs verkopen aan de volgende verhuurder. En die gaat dan de prijs boven de €1250 zetten, want die heeft net de hoofdprijs betaald.
[ Voor 16% gewijzigd door GeneralX op 09-06-2022 14:55 ]
Regio? West Zeeland, Noord Groningen / Friesland begrijp ik (ben er niet mee eens, maar begrijp het). Maar voor de rest van NL, moet het beter kunnen.Mx. Alba schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:56:
[...]
Tja, ik forens ook zo'n 150km per dag (75km heen, 75km terug). Ik zou best dichter bij mijn werk willen wonen maar zoek maar eens een woning dichterbij dan?
Ik heb jarenlang 125km (retourtje) geforenst.
Teamleider was de verhuisregeling aan het promoten.
- 2500euro verhuisvergoeding (kosten koper is al gauw 25k, dus dat dekt niet). Op basis van 48mnd doorloop, dus je moest 4 jaar na tekenen blijven, anders naar rato terugbetalen.
- huisprijzenwaren toen (2015) al zot rond 030.
- tel ik km kosten, uurloon, afschrijving bij elkaar op, dook ik nog makkelijk onder de hoge huizenprijzen door van als ik zou verhuizen naar Utrecht.
Op papier al een slap voorstel, maar in de praktijk totaal los van realiteit.

Uiteindelijk dichterbij huis gaan werken (niet andersom). En werk nu al 2.5j vanuit huis.
[ Voor 14% gewijzigd door _Apache_ op 09-06-2022 15:34 ]
Precies dit is de mentaliteit die er voor zorgt dat we een woningcrisis hebben. Alle betaalbare woningen worden opgekocht door huisjesmelkers die zoveel mogelijk rendement willen halen en het vervolgens aan hun reet kan roesten dat iedereen met een normaal salaris geen betaalbare woning meer kan vinden. Dit is gewoon echt misbruik maken van mensen die geen kant op kunnen.Galactic schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 14:47:
[...]
En terecht, als huisbaas heb je geen zin in EN een waardevermindering EN deelname aan dit *knip* systeem. Ik zou precies hetzelfde doen.
[ Voor 2% gewijzigd door defiant op 09-06-2022 23:14 ]
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Ik vind t ook niet fraai maar het is de overheid die hier paal en perk zou moeten stellen.sjirafje schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:49:
[...]
Precies dit is de mentaliteit die er voor zorgt dat we een woningcrisis hebben. Alle betaalbare woningen worden opgekocht door huisjesmelkers die zoveel mogelijk rendement willen halen en het vervolgens aan hun reet kan roesten dat iedereen met een normaal salaris geen betaalbare woning meer kan vinden. Dit is gewoon echt misbruik maken van mensen die geen kant op kunnen.
Tja kapitaal vloeit naar waar het meeste rendement te halen valt. Heeft ons als maatschappij geen windeieren gelegd, maar heeft zeker ook negatieve kanten.sjirafje schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:49:
[...]
Precies dit is de mentaliteit die er voor zorgt dat we een woningcrisis hebben. Alle betaalbare woningen worden opgekocht door huisjesmelkers die zoveel mogelijk rendement willen halen en het vervolgens aan hun reet kan roesten dat iedereen met een normaal salaris geen betaalbare woning meer kan vinden. Dit is gewoon echt misbruik maken van mensen die geen kant op kunnen.
Af en toe lijk ik de laatste tijd wel financieel- en energie adviseur._Apache_ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:41:
Zelf heb ik gelukkig geen problemen, maar help wel eens mensen die krap bij kas zitten.
En merk uit diverse keren helpen dat er toch wel vaak twee zaken vaak die spelen, en die mensen tegen ( of in ) armoede leven weerhoudt om verandering te brengen.
Stukje onwetendheid.
- Vriendin deed een kappersopleiding, zelf bekostigd. Moest hierdoor ruim een half jaar de broekriem aantrekken en vakantie/ uitjes verschuiven. Ze wist niet dat ze deze kosten van de belastingdienst kon terugvragen. Uiteindelijk alleen maar de tip gegeven om dat te doen, geen idee of ze het uiteindelijk heeft gedaan. Je laat zo een duizend euro liggen, veel geld.
- Familie-lid moest vanwege corona thuiswerken, maar werkgever voorziet niet in laptop (hadden ze zelf ook niet). Vanwege korte termijn mijn prive laptop aangeboden, maar die hebben ze dus ruim 2 jaar gebruikt.
Dit vond ik zelf dan weer niet zo tof, en vroeg uiteindelijk mijn laptop terug. Na een beetje prikken bleek dat ze geen nieuwe laptop wilde / konden kopen.
Uiteindelijk overlegd en bepaald wat de wensen waren, via via een tweedehands geschikte laptop gevonden voor 150 euro.
Stukje schaamte om te vragen hoe je bepaalde zaken handig regelt
In het laptop voorbeeld hierboven. Wilde men geen nieuwe laptop kopen want dat vond men te duur, maar aan tweedehands hadden ze nog niet gedacht. En als mensen niet weten waar je mee zit, kan men ook geen hulp aanbieden.
Wat ik vooral tegen kom is onkunde, niet weten wat er in en eruit gaat, best een aardig inkomen hebben, maar alles gaat op. En zo makkelijk betalen met je mobiele telefoon

En hetzelfde geld voor energieverbruik, CV ketels die niet goed zijn ingesteld of overal de radiatoren wijd open, regendouche een half uur onder blijven staan enz.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Zo herkenbaar hier in de VvE, servicekosten 10 euro omhoog, de meeste vielen van hun stoel, een stel dat vorig jaar 50.000 had overboden voor hun appartement zei dat 140 p.mnd al zo duur wassdk1985 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:22:
[...]
Dat dacht ik ook altijd omdat ik vanuit mijzelf redeneerde. Totdat ik bestuurslid werd bij een VVE. Er is een groep mensen bij wie het geld in de zakken lijkt te branden. Elke euro die binnen komt moet een besteding krijgen. Grote tv, op vakantie naar verre oorden en vaak nog huisdieren en/of roken. Maar wanneer er 800 euro nodig is voor het oplossen van een onderhoudsprobleem dan is dat geld er niet. Daar kun je wat van vinden, maar het zijn volwassen mensen. Je kunt ze niet dwingen een buffer van 1000 euro aan te houden. De situatie wordt er verder niet beter op wanneer het administratiekantoor aan de slag gaat met incassokosten. Voor deze groep mensen werkt een liberaal beleid niet.

iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
En de werkgever betaald amper een tientje meer.
Alles bij elkaar snap ik prima dat ze daar even over ventileren.
Ik heb geen ervaring met een VvE maar vind 140 per maand vrij fors klinken. Is het inzichtelijk en duidelijk wat daarmee gebeurd en hoe de kosten en de verhoging opgebouwd zijn? Door dat goed uit te leggen creëer je wellicht meer begrip. Al zullen mensen nog altijd tegenstrubbelen en ventileren.
Tegen jullie kan dat namelijk, tegen je energiemaatschappij of gemeente heeft dat geen enkele zin en die staan veel verder van je af.
Ja dan heb je duidelijk geen idee van een VvE, helaas zijn dat ook veel mensen die in een VvE gaan wonen.Dennis1812 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:50:
Dat is het ook. Het is niet dat ene tientje wat jullie als VVE meer willen. De supermarkt wil ook een tientje meer, de pomp ook, de energie ook, de zorg ook, gemeente belasting ook etc etc etc.
Ik heb geen ervaring met een VvE maar vind 140 per maand vrij fors klinken. Is het inzichtelijk en duidelijk wat daarmee gebeurd en hoe de kosten en de verhoging opgebouwd zijn? Door dat goed uit te leggen creëer je wellicht meer begrip. Al zullen mensen nog altijd tegenstrubbelen en ventileren.
Tegen jullie kan dat namelijk, tegen je energiemaatschappij of gemeente heeft dat geen enkele zin en die staan veel verder van je af.
Maar aan een woning moet je onderhoud en reparaties doen, bij een VvE doe je dat gezamenlijk omdat het appartementen zijn met gemeenschappelijke dingen zoals bijv. een lift en dak, dan is daarvoor 150 euro per maand reserveren zeer goedkoop! De verhoging is de inflatie omdat onderhoudskosten en arbeid daarvoor ook ieder jaar duurder worden.
Als je een appartement koopt in een VvE dan moet je kijken wat je koopt en niet blindelings 50k overbieden op een vraagprijs die al de hoofdprijs is zodat je niks overhoudt om evt. kosten van te betalen.
Zo wordt je vanzelf wel dakloos

Wel ben ik benieuwd of je die mensen de uitleg ook op een rustige wijze hebt gegeven waar de stijging door komt of dat je ze simpelweg gezegd hebt dat ze dan maar geen 50k moeten overbieden.(Wat helaas de standaard is tegenwoordig).
En als je zegt dat t goedkoop is geloof ik je meteen hoor. Ik denk alleen dat een groot deel van de mensen het simpelweg aan kennis ontbreekt om alles nog bij te houden waar welke verhoging nou weer vandaan komt en met welke reden.
Vergeet niet dat een gemiddelde Tweaker hoog opgeleid is. Maar dat niet iedereen dat is
Ik geef dat teintje per maand ook liever aan iets anders uit, maar als daarmee je huis in verval raakt wordt je er ook niet blij van, helmaal niet als bijv. ineens de lift stuk is.
Maar in het algemeen heb ik tegenwoordig het idee dat veel mensen niet meer weten wat een buffer is voor slechte tijden.
Dat is verplicht. Een VVE bij een flat heeft naast een budget voor groot onderhoud ook een exploitatie budget. Dat gaat best hard;Dennis1812 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:50:
Dat is het ook. Het is niet dat ene tientje wat jullie als VVE meer willen. De supermarkt wil ook een tientje meer, de pomp ook, de energiemaatschappij ook, de zorgverzekering ook, gemeente belasting ook etc etc etc.
Met 60 units 10 euro per maand extra kun je dan 7200 euro per jaar ophalen. Dat schiet alsnog niet echt op. Kosten als een dak renoveren gaan snel over 20K-40K. Wil je de voorgevels allemaal geschilderd? Kun je ook zo 40K - 60K voor afrekenen. Betonrenovatie dure grap, opnieuw voegen dure grap. Lift vervangen, vrijwel onbetaalbaar. Nieuwe noodtrappen? Zit je al snel op 5K per verdieping. Als ik me niet vergis kwam ik op 250K per jaar dat nodig was om alles wat eigenlijk gedaan moest worden uit te voeren. Een identieke buurflat die eigenlijk wel alles hebben opgepakt had een bijdrage van 275 per maand. Die hadden bijna het dubbele budget.
Bij een VVE hangt het er eigenlijk vooral vanaf hoeveel er naar achteren is geschoven. Op een gegeven moment kan het niet meer naar achteren omdat bijvoorbeeld er een lekkage optreed. Dan kan er veel tegelijk komen.
*knip* voor evolutie, genetica, etc argumentatie geld ook hier extraordinary claims require extraordinary evidence, ware het niet dat het hier niet het topic voor is. Voor de rest zijn dit vooral generalisaties en daarmee ongewenst.
[ Voor 101% gewijzigd door defiant op 10-06-2022 00:14 ]
Het eerste deel van je betoog klopt naar mijn idee niet helemaal. Ja werkgevers staan te springen om werknemers maar ouderen en mensen met een beperking komen nog steeds slecht aan het werk. Werkloos zijn is voor veel mensen ondanks de mediaberichten nog steeds geen keuze.
Het stukje over een kast van een huis begrijp ik niet. Niemand met een modaal salaris kan een kast van een huis betalen.
Wat ik inderdaad wel als probleem zie is dat alles tegenwoordig maar in abonnement vorm kan en moet. Wat is er mis met sparen en dan een product kopen? Kun je een maandje niet sparen? Geen probleem dan koop je het product een maand later. Kun je een maandje je fiets/wasmachine/whatever abonnement niet betalen? Dan heb je direct een betalingsachterstand, na 2 maanden heb je al een serieus probleem.
De rest van je betoog kon wel een synopsis voor de film Idiocracy zijn: Wikipedia: Idiocracy
[ Voor 50% gewijzigd door defiant op 10-06-2022 00:15 ]
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
[ Voor 94% gewijzigd door polthemol op 10-06-2022 08:16 ]
Idiocracy is hetgeen we op afstevenen vrees ik. Zal wat langer duren dan een jaar, maar alle signalen wijzen daarop. Je ziet het al in basisscholen die overal de noodklok luiden.sjirafje schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 00:01:
[...]
Het eerste deel van je betoog klopt naar mijn idee niet helemaal. Ja werkgevers staan te springen om werknemers maar ouderen en mensen met een beperking komen nog steeds slecht aan het werk. Werkloos zijn is voor veel mensen ondanks de mediaberichten nog steeds geen keuze.
Het stukje over een kast van een huis begrijp ik niet. Niemand met een modaal salaris kan een kast van een huis betalen.
Wat ik inderdaad wel als probleem zie is dat alles tegenwoordig maar in abonnement vorm kan en moet. Wat is er mis met sparen en dan een product kopen? Kun je een maandje niet sparen? Geen probleem dan koop je het product een maand later. Kun je een maandje je fiets/wasmachine/whatever abonnement niet betalen? Dan heb je direct een betalingsachterstand, na 2 maanden heb je al een serieus probleem.
De rest van je betoog kon wel een synopsis voor de film Idiocracy zijn: Wikipedia: Idiocracy
Het was best wel een generaliseerende rant. Hele groepen mensen met verschillende problemen op een bepaalde manier wegzetten voegt weinig toe en gaat nergens over. Zeggen dat we richting Idiocracy gaan is daar weer een voorbeeld van. Niet dat problemen niet besproken mogen worden, maar doen alsof miljoenen mensen compleet achterlijk zijn gaat nergens over. Er zijn gigantisch veel mensen met een lage opleiding die er juist voor zorgen dat de wereld blijft draaien. Iets meer respect mag wel.MagniArtistique schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 00:28:
*knip* commentaar op moderatie kan per DM bij de desbetreffende moderator worden gegeven en niet in het topic
[ Voor 25% gewijzigd door polthemol op 10-06-2022 08:16 ]
Je weet dat je nu ook voor woningen boven de grens een beroep kunt doen op het puntenstelsel en maximale huur? Het is een heel lange ergernis van me dat het zo onduidelijk staat aangegeven, maar het is niet de huurprijs die bepaalt of iets vrije sector is, maar het puntenaantal. Als het puntenaantal van jouw woning overeenkomt met de huurprijs van onder de grens, heeft de woning gewoon een maximale huur, ongeacht wat de verhuurder er voor vraagt.Mx. Alba schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 11:56:
[...]
Als je een woning huurt voor € 800 (ligt nu boven de grens) en op basis van het maximale aantal punten komt overeen met een huurprijs van € 725, is de maximale huurprijs gewoon € 725, ongeacht wat er in je huurcontract staat.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
140 per maand is inderdaad laag. Hier betaal ik 210 per maand, en ook dat is laag, iets van 50% te laag voor een driekamerwoning van 80 vierkante meter. Dat zou dus 300 moeten zijn (en 400-500 voor een 5-6-kamer-woning), alleen al om zonder extra bijdrages al het verbruik en onderhoud van het gebouw te kunnen betalen plus een gezonde reserve op te bouwen.Dennis1812 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:50:
Dat is het ook. Het is niet dat ene tientje wat jullie als VVE meer willen. De supermarkt wil ook een tientje meer, de pomp ook, de energiemaatschappij ook, de zorgverzekering ook, gemeente belasting ook etc etc etc.
140 is ongeveer het absolute minimum om minimaal onderhoud te plegen. Daaronder, en je kan meestal niet eens een kleine tegenvaller incasseren, laat staan een grote onverwachte uitgave.
*knip* grote claims zonder enige onderbouwing horen hier niet thuis, vooral niet als je hele bevolkingsgroepen daarmee in een hoekje probeert te plaatsenPilatuS schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 00:51:
[...]
Het was best wel een generaliseerende rant. Hele groepen mensen met verschillende problemen op een bepaalde manier wegzetten voegt weinig toe en gaat nergens over. Zeggen dat we richting Idiocracy gaan is daar weer een voorbeeld van. Niet dat problemen niet besproken mogen worden, maar doen alsof miljoenen mensen compleet achterlijk zijn gaat nergens over. Er zijn gigantisch veel mensen met een lage opleiding die er juist voor zorgen dat de wereld blijft draaien. Iets meer respect mag wel.
[ Voor 41% gewijzigd door polthemol op 10-06-2022 08:17 ]
Ik ben er ook sterk voor om in het vak maatschappijleer wordt geleerd wat budgetteren is en dat het inderdaad belangrijk is om een buffer aan te houden voor de spreekwoordelijke wasmachine die kapot gaat en geld te voorzien voor groot onderhoud van je dure bezittingen zoals huis en vervanging van andere zaken zoals een auto.HereIsTom schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 22:53:
Maar in het algemeen heb ik tegenwoordig het idee dat veel mensen niet meer weten wat een buffer is voor slechte tijden.
Wat natuurlijk niet helpt is een rente van praktisch 0, al een generatie lang. Mijn dochter van 19 kent het principe NIET dat je 500 euro spaart en hier 4pct rente op vangt elk jaar en dat uitstel van consumptie dus beloond wordt.
Het concept 'sparen bij de bank' is door de huidige rente achterhaald, dan verlies je geld door inflatie en box 3. Aandelen, vastgoed en crypto is het nieuwe 'sparen', met dank aan de ECB...Lordy79 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 07:34:
Wat natuurlijk niet helpt is een rente van praktisch 0, al een generatie lang. Mijn dochter van 19 kent het principe NIET dat je 500 euro spaart en hier 4pct rente op vangt elk jaar en dat uitstel van consumptie dus beloond wordt.
Mijn dochter van 19 aan de aandelen lijkt me geen goed planhoevenpe schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 07:42:
[...]
Het concept 'sparen bij de bank' is door de huidige rente achterhaald, dan verlies je geld door inflatie en box 3. Aandelen, vastgoed en crypto is het nieuwe 'sparen', met dank aan de ECB...
Vastgoed komt ze niet ver met 500 euro spaargeld van de krantenwijk.
Crypto geloof ik niet in.
Dus dan papa maar 4pct lappen en die 20 euro als leergeld zien...
Verder kan de ECB er niet zoveel aan doen. Het probleem is één munt eenheidsworst voor Griekenland VS Duitsland om het maar in twee landen samen te vatten. Dit probleem wordt alleen maar groter.
Rente gaat nu naar 0.25 maar kijk eens naar de verschillen tussen rente Italië en Duitsland.
DLD stabiel 5 jaars rente 1.2pct
Italië 2.8pct en eergisteren nog 2.55pct. die schiet dus omhoog nav de geplande renteverhoging van de ECB van MIN 0.5 naar +0.25... das veel hoor.
Less alienation, more cooperation.
Historisch gezien juist wel, maar dat is iets voor een ander topic.Lordy79 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:13:
Mijn dochter van 19 aan de aandelen lijkt me geen goed plan
Ja dat klopt, maar de procedure om daar beroep op te doen is heel ingewikkeld, en kan alleen maar tijdens het eerste jaar dat je er woont. Plus dat je dan wellicht als "scheefwoner" te boek staat met extra huurverhoging als gevolg waardoor het verschil vaak na een paar jaar weer ingelopen is.Ardana schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 06:05:
Je weet dat je nu ook voor woningen boven de grens een beroep kunt doen op het puntenstelsel en maximale huur? Het is een heel lange ergernis van me dat het zo onduidelijk staat aangegeven, maar het is niet de huurprijs die bepaalt of iets vrije sector is, maar het puntenaantal. Als het puntenaantal van jouw woning overeenkomt met de huurprijs van onder de grens, heeft de woning gewoon een maximale huur, ongeacht wat de verhuurder er voor vraagt.
Als je een woning huurt voor € 800 (ligt nu boven de grens) en op basis van het maximale aantal punten komt overeen met een huurprijs van € 725, is de maximale huurprijs gewoon € 725, ongeacht wat er in je huurcontract staat.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Alleen is dat "nieuwe sparen" iets wat we willen. Persoonlijk zeg ik nee, je sluit groepen uit die of hier niet goed in zijn, niet zoveel kunnen investeren etc. Met sparen, groot of klein bedrag geld dit niet. Alleen gaat het bij de 1 langzamer dan bij een ander.hoevenpe schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 07:42:
[...]
Het concept 'sparen bij de bank' is door de huidige rente achterhaald, dan verlies je geld door inflatie en box 3. Aandelen, vastgoed en crypto is het nieuwe 'sparen', met dank aan de ECB...
Er zijn genoeg banken die ook met heel kleine bedragen (ik ken er waar het kan met 25€ per jaar) je kan beleggen in goed gespreide fondsen. Dus waarom niet, het is in elk geval een heel goede leerschool.Lordy79 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 08:13:
[...]
Mijn dochter van 19 aan de aandelen lijkt me geen goed plan
Vastgoed komt ze niet ver met 500 euro spaargeld van de krantenwijk.
Crypto geloof ik niet in.
Dus dan papa maar 4pct lappen en die 20 euro als leergeld zien...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Particuliere verhuurders mogen geen scheefhuurders-procedure aangaan, die mogen geen informatie van de verhuurder opvragen.Mx. Alba schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:03:
[...]
Ja dat klopt, maar de procedure om daar beroep op te doen is heel ingewikkeld, en kan alleen maar tijdens het eerste jaar dat je er woont. Plus dat je dan wellicht als "scheefwoner" te boek staat met extra huurverhoging als gevolg waardoor het verschil vaak na een paar jaar weer ingelopen is.
De procedure om je huur te laten verlagen mag je ook na 10 jaar nog opstarten. Het enige is dat de huur dan niet met terugwerkende kracht verlaagd wordt.
De procedure is op zichzelf niet heel ingewikkeld (maar goed, misschien ben ik biased, ik vind vrij weinig procedures moeilijk), alleen wel heeeeeeel traag doordat de huurcommissie chronisch onderbezet is. Teven vernaggel je wel de relatie met je verhuurder, wat tot hele nare effecten kan leiden.
Wat mij betreft komt er ipv een onnodig energielabel, voor iedere woning een verplicht puntenlabel.
De enige keren dat ik zoiets geprobeerd heb, was het kopen van een woning (moeten verkopen binnen 5 jaar met 40.000 overdrachtskosten én € 35.000 verlies), beleggingsfonds (verlies) en pensioenfonds (wordt ook ieder jaar minder waard). En jij denkt dat ik nog ergens in durf te investeren?Tommie12 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:30:
[...]
Er zijn genoeg banken die ook met heel kleine bedragen (ik ken er waar het kan met 25€ per jaar) je kan beleggen in goed gespreide fondsen. Dus waarom niet, het is in elk geval een heel goede leerschool.
Ja het kan. Maar ik ben misschien ouderwets maar laat een 19 jarige liever bezig zijn met andere dingen dan aandelenkoersen. Ze woont nog thuis, volgt nog onderwijs en de enige uitgaven die ze heeft zijn kleren en uitgaan (even gechargeerd).Tommie12 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:30:
[...]
Er zijn genoeg banken die ook met heel kleine bedragen (ik ken er waar het kan met 25€ per jaar) je kan beleggen in goed gespreide fondsen. Dus waarom niet, het is in elk geval een heel goede leerschool.
Als ze straks een grote mensen baan heeft en überhaupt naar haar oude vader wil luisteren komt dat gesprek wel een keer.
Het leuke van sparen met rente is dat het enorm simpel werkt, risicoloos is en je dus gegarandeerd een positieve ervaring hebt. Een mooie eerste stap in de wereld van kapitalisme...
Edit/toevoeging: bovendien is beleggen toch bedoeld voor een lange(re) horizon. Mijn dochter heeft nog geen lange horizon. Misschien de horizon van sparen voor een reis of "uitzet"
Ik spaarde vroeger voor een Intel 486 dx100.... Dat was een horizon van een half jaar! Maar als je dat half jaar 2pct kreeg was je zo blij als.... Een kind van 16 hahah
[ Voor 18% gewijzigd door Lordy79 op 10-06-2022 09:42 ]
Dan heb je echt pech gehad.Ardana schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:35:
[...]
De enige keren dat ik zoiets geprobeerd heb, was het kopen van een woning (moeten verkopen binnen 5 jaar met 40.000 overdrachtskosten én € 35.000 verlies), beleggingsfonds (verlies) en pensioenfonds (wordt ook ieder jaar minder waard). En jij denkt dat ik nog ergens in durf te investeren?
Huizen zijn de laatste 5 jaar toch enorm in waarde gestegen, en ik vind geen enkel goed gespreid fonds dat nu lager staat dan 5 jaar geleden. (en dus niet een sector fonds!)
I know. Dit was over 2009-2015. Maar ja… lessons learned…Tommie12 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:39:
[...]
Dan heb je echt pech gehad.
Huizen zijn de laatste 5 jaar toch enorm in waarde gestegen, en ik vind geen enkel goed gespreid fonds dat nu lager staat dan 5 jaar geleden. (en dus niet een sector fonds!)
Dan heb je het concept inflatie vergeten.Lordy79 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:39:
[...]
Het leuke van sparen met rente is dat het enorm simpel werkt, risicoloos is en je dus gegarandeerd een positieve ervaring hebt. Een mooie eerste stap in de wereld van kapitalisme...
Als je 1% rente krijgt (en die krijg je vandaag nergens), en de inflatie is 2% (vandaag 8%+), dan heb je dus een verlies, jaar na jaar, alleen je ziet het niet.
Mijn kinderen staken vanaf hun 12e of zo geld in zo'n fondsenrekening. Loopt best op tegen dat ze afstuderen en maakt dan echt een héél mooi verschil.
Helemaal met je eens hoor maar ik heb het over de spaarpot van mijn dochters bijbaan geld. 500 euro.Tommie12 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:43:
[...]
Dan heb je het concept inflatie vergeten.
Als je 1% rente krijgt (en die krijg je vandaag nergens), en de inflatie is 2% (vandaag 8%+), dan heb je dus een verlies, jaar na jaar, alleen je ziet het niet.
Mijn kinderen staken vanaf hun 12e of zo geld in zo'n fondsenrekening. Loopt best op tegen dat ze afstuderen en maakt dan echt een héél mooi verschil.
Niet over spaarpot die moeders en ik voor haar hebben staan als ze over de koop van een huis of auto (die ze nodig heeft voor werk) begint.
Ja, maar budget beheer begint met net iets minder uitgeven dan er buiten gaat.Lordy79 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:47:
[...]
Helemaal met je eens hoor maar ik heb het over de spaarpot van mijn dochters bijbaan geld. 500 euro.
Niet over spaarpot die moeders en ik voor haar hebben staan als ze over de koop van een huis of auto (die ze nodig heeft voor werk) begint.
Als ze 500€ met een bijbaantje verdient, en je leert haar om daarvan 50€ of 100€ opzij te zetten voor later... dat loopt op hoor.
Zelfde met een verjaardagscentje of nieuwjaarsgeld van oma of opa. Doe met de helft iets leuk, en hou iets opzij.
Zo kweek je een mentaliteit.
En met wat geluk kunnen ze nog altijd eens een nieuwe telefoon of dat spelletje kopen.
Ja zo heb ik het vroeger thuis ook ongeveer geleerd, zakgeld, 50% sparen de rest om te leren er mee om te gaan om iets te kopen.Tommie12 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:06:
[...]
Ja, maar budget beheer begint met net iets minder uitgeven dan er buiten gaat.
Als ze 500€ met een bijbaantje verdient, en je leert haar om daarvan 50€ of 100€ opzij te zetten voor later... dat loopt op hoor.
Zelfde met een verjaardagscentje of nieuwjaarsgeld van oma of opa. Doe met de helft iets leuk, en hou iets opzij.
Zo kweek je een mentaliteit.
En met wat geluk kunnen ze nog altijd eens een nieuwe telefoon of dat spelletje kopen.
Maar goed wij hadden ‘geluk’ met een rente van 10%, Zilvervloot 2x volmaken, daarmee kon ik een mooi startkapitaal opbouwen.
Maar tegenwoordig moet geld rollen, het is al (bijna) op voor het einde van de maand en als er dan een crisis komt gaat men roepen dat de overheid het moet betalen.
Soms voel ik me wel eens dom dat ik heb gespaard heb en alles zelf moet betalen, geen toeslagen en subsidies krijg, maar geld maakt niet gelukkig klopt niet helemaal, in deze tijd voel ik me toch gelukkiger dan mensen met problemen.
Toen de rente 10% was, hadden we ook een inflatie van 10%+. Ook dat schoot niet echt op.HereIsTom schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:34:
[...]
Ja zo heb ik het vroeger thuis ook ongeveer geleerd, zakgeld, 50% sparen de rest om te leren er mee om te gaan om iets te kopen.
Maar goed wij hadden ‘geluk’ met een rente van 10%, Zilvervloot 2x volmaken, daarmee kon ik een mooi startkapitaal opbouwen.
Lordy79 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:39:
-0,5% rente ervaar ik toch anders...
Volgens wikipedia is Nederland in 2019 nummer 1 van de vermogens ongelijkheid:
Wikipedia: List of countries by wealth inequality
Toch staat Nederland nooit hoog op de lijsten met inkomens ongelijkheid.
Dit is omdat in ons fantastische belastingsstelsel alleen box 1 als inkomen telt. Huizen verhuren valt in box 3 en inkomsten uit beleggen horen ook in box 3
Nu wordt er op box 3 natuurlijk wel belasting geheven, dit is 31% van het fictieve rendement van 5.53% = 1.71%
Met het gemiddelde rendement van de S&P500 van 10.40% sinds 1957 is die 1.71% natuurlijk niks.
Ik vraag me dus af: waarom wordt box 1 inkomen zo gigantisch hard belast, en betalen vermogende mensen die investeren zo ontiegelijk weinig? Waarom werken we met fictief rendement? Waarom hoort inkomen uit investeringen niet gewoon onder box 1?
Ik ben oprecht benieuwd hoeveel inkomen in Nederland onder Box 3, en hoeveel onder Box 1 valt.
Ach als kind heb ik daar toen weinig van gemerkt, maar later wel goed van kunnen sparen met een maanddepositoTommie12 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:37:
[...]
Toen de rente 10% was, hadden we ook een inflatie van 10%+. Ook dat schoot niet echt op.

Schiet in ieder geval beter op dan een inflatie van 10% en een rente van 0%Tommie12 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:37:
[...]
Toen de rente 10% was, hadden we ook een inflatie van 10%+. Ook dat schoot niet echt op.

Ja, daar ben ik het 100% mee eens!Ardana schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:31:
[...]
Particuliere verhuurders mogen geen scheefhuurders-procedure aangaan, die mogen geen informatie van de verhuurder opvragen.
De procedure om je huur te laten verlagen mag je ook na 10 jaar nog opstarten. Het enige is dat de huur dan niet met terugwerkende kracht verlaagd wordt.
De procedure is op zichzelf niet heel ingewikkeld (maar goed, misschien ben ik biased, ik vind vrij weinig procedures moeilijk), alleen wel heeeeeeel traag doordat de huurcommissie chronisch onderbezet is. Teven vernaggel je wel de relatie met je verhuurder, wat tot hele nare effecten kan leiden.
Wat mij betreft komt er ipv een onnodig energielabel, voor iedere woning een verplicht puntenlabel.
Maar ja uiteindelijk is strenge regulering van huurprijzen slechts symptoombestrijding die ervoor zorgt dat er nog minder aanbod aan huurwoningen zal zijn. Het echte probleem is dat de "woningmarkt" helemaal geen vrije markt is en ook niet als vrije markt kan functioneren, omdat een dak boven je hoofd een eerste levensbehoefte is waar je niet zonder kunt. Bovendien werkt een vrije markt pas goed als er te allen tijde en overal minstens een licht overschot aan aanbod is, zodat de consument daadwerkelijke keuzevrijheid heeft. Maar al sinds 1980 is er juist continu een steeds verder groeiend tekort aan aanbod, met als gevolg prijzen die tot astronomische hoogtes stijgen.
Zolang je je aandelen niet omzet in fiat heb je alleen op papier inkomsten toch?WitchHunter schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 11:18:
Even terug naar de TS.
Volgens wikipedia is Nederland in 2019 nummer 1 van de vermogens ongelijkheid:
Wikipedia: List of countries by wealth inequality
Toch staat Nederland nooit hoog op de lijsten met inkomens ongelijkheid.
Dit is omdat in ons fantastische belastingsstelsel alleen box 1 als inkomen telt. Huizen verhuren valt in box 3 en inkomsten uit beleggen horen ook in box 3
Nu wordt er op box 3 natuurlijk wel belasting geheven, dit is 31% van het fictieve rendement van 5.53% = 1.71%
Met het gemiddelde rendement van de S&P500 van 10.40% sinds 1957 is die 1.71% natuurlijk niks.
Ik vraag me dus af: waarom wordt box 1 inkomen zo gigantisch hard belast, en betalen vermogende mensen die investeren zo ontiegelijk weinig? Waarom werken we met fictief rendement? Waarom hoort inkomen uit investeringen niet gewoon onder box 1?
Ik ben oprecht benieuwd hoeveel inkomen in Nederland onder Box 3, en hoeveel onder Box 1 valt.
En wat als we een jaar hebben zoals nu dat meeste beleggingen flink gezakt zijn?
Of te wel, als we naar een nieuw systeem moeten zal je naar een Amerikaans model moeten, dus de winst bij verkoop belasten, alleen is dat een hell of a job. Maar zou wel eerlijker zijn.
En huizen verhuur zou ook bekeken moeten worden of dat niet gewoon in box 1 zou moeten vallen, alleen zullen de wat grotere verhuurders waarschijnlijk BVs gaan oprichten of andere ontwijkende maatregelen.
Ik denk alleen niet dat we de afgelopen 20-30 jaar kunnen vergelijken met wat ons te wachten staat. Maargoed, ik heb ook geen glazen bol.Tommie12 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 09:43:
[...]
Dan heb je het concept inflatie vergeten.
ik denk dat we hiermee voorbij schieten aan het topic. Vanaf dat je de marge hebt om geld opzij te zetten (zonder dat je schulden aan het maken bent), denk ik niet dat er sprake is van armoede per definitie.HereIsTom schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:34:
[...]
Ja zo heb ik het vroeger thuis ook ongeveer geleerd, zakgeld, 50% sparen de rest om te leren er mee om te gaan om iets te kopen.
Maar tegenwoordig moet geld rollen, het is al (bijna) op voor het einde van de maand en als er dan een crisis komt gaat men roepen dat de overheid het moet betalen.
De mensen uit mijn directe omgeving die te maken hebben met armoede, hebben geen marge om te sparen. Ook zakgeld voor de kinderen is daar geen sprake van, de keuzes die men daar moet maken zijn vele malen basaler dan hoe mensen er hier naar kijken.
Simpel gesteld: als ik wil sparen dan moet de som van inkomsten - uitgaven in de plus staan. Specifieker:
de som inkomsten minus uitgaven (waarbij uitgaven het absolute minimum is wat ik echt nodig heb) moet positief zijn.
Voor mensen die daar nooit mee te maken hebben is het heel makkelijk oordelen en het doodeenvoudig af te schuiven op een mentaliteitsissue, maar zo eenvoudig werkt de wereld niet. Het doet ook weinig recht ana de situatie waar mensen die te kampen hebben met armoede in zitten.
We kunnen ons beter afvragen waarom het nodig is een bizar ingewikkeld toeslagensysteem te hebben als we in 1 van de rijkste landen ter wereld leven (Wanneer we het geld en bezit op 1 hoop gooien en niet kijken naar wie het heeft). Ik kan je in ieder geval vertellen dat het leven wat je moet hebben als je op toeslagen en bijstand moet leven absoluut geen pretje is.Soms voel ik me wel eens dom dat ik heb gespaard heb en alles zelf moet betalen, geen toeslagen en subsidies krijg, maar geld maakt niet gelukkig klopt niet helemaal, in deze tijd voel ik me toch gelukkiger dan mensen met problemen.
Op het subsidiestuk: mensen met een grote beurs profiteren daar vele malen harder van, dat zijn alleen subsidiestromen waar we minder judgy over oordelen.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Dat is onzin.Barrycade schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:13:
[...]
Zolang je je aandelen niet omzet in fiat heb je alleen op papier inkomsten toch?
En wat als we een jaar hebben zoals nu dat meeste beleggingen flink gezakt zijn?
Je huis is ook pas iets waard als het verkocht is? En wat met goud?
Als ik vandaag een aandeel koop voor 100€, en volgend jaar is de koers 120€, dan is dat mijn vermogen. Hetzelfde als het zakt naar 80€, dan heb ik verlies.
Heb al je eens gekeken naar startsalarissen, huizenprijzen en huurprijzen tegenwoordig?HereIsTom schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:34:
[...]
Het gemiddelde start salaris van iemand met een WO informatica is €3150
Netto is dat ~2500 per maand.
€1000 huur, €300 boodschappen en dan zit je al over de helft.
Dan heb je nog geen zorgverzekering, geen g/w/l en loop je naakt over straat.
50% sparen was misschien mogelijk in jouw generatie, maar tegenwoordig lukt dat zelfs met een goede opleiding in een lucratieve sector niet.
Je kan het ook overdrijven, ik verdien ook iets van € 2200,-WitchHunter schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:06:
[...]
Heb al je eens gekeken naar startsalarissen, huizenprijzen en huurprijzen tegenwoordig?
Het gemiddelde start salaris van iemand met een WO informatica is €3150
Netto is dat ~2500 per maand.
€1000 huur, €300 boodschappen en dan zit je al over de helft.
Dan heb je nog geen zorgverzekering, geen g/w/l en loop je naakt over straat.
50% sparen was misschien mogelijk in jouw generatie, maar tegenwoordig lukt dat zelfs met een goede opleiding in een lucratieve sector niet.
Betaal ook zo’n € 1000,- voor een koophuis en € 300,- boodschappen, € 150,- energie, €250,- verzekeringen, €200,- diverse, is € 1900,- p.mnd. Dus hou je € 300,- over om te sparen, dat is € 3600,- p.j.
Das niet veel maar toch een buffer.
Maar dan heb je er nog geen enkele vorm van transport inzitten. 150eur voor energie vind ik momenteel heel netjes.HereIsTom schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:55:
[...]
Je kan het ook overdrijven, ik verdien ook iets van € 2200,-
Betaal ook zo’n € 1000,- voor een koophuis en € 300,- boodschappen, € 150,- energie, €250,- verzekeringen, €200,- diverse, is € 1900,- p.mnd. Dus hou je € 300,- over om te sparen, dat is € 3600,- p.j.
Das niet veel maar toch een buffer.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Kleding, cultureel bezig zijn, etentje en drankje valt ook onder diversen? Gaat niet op vakantie, geen huisdieren, geen sport of hobbies? Elke twee jaar een nieuwe telefoon?HereIsTom schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 18:40:
@ThunderNet Ja energierekening is zelf stuk lager nu door besparende maatregelen, transport is het meest op elektrische fiets, auto is maar 3000km per jaar en kost € 50,- p.mnd belasting/verzekering, zit in diverse.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
tja toen ik in de jaren 80 van school ging hadden we ook geen reet om uit te gegeven geen banen dikke crisis elke generatie heeft wel wat meegemaakt maar het komt goed( denk ik)WitchHunter schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:06:
[...]
Telefoon gaat hier minstens 8 jaar mee, uit eten alleen met verjaardag, hobbies zijn fietsen, wandelen en fotografie, kost bijna niks. Vakantie is meestel ergens fietsen of wandelen, dierentuin abo en soms een keertje buitenland.Koenoe schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:40:
[...]
Kleding, cultureel bezig zijn, etentje en drankje valt ook onder diversen? Gaat niet op vakantie, geen huisdieren, geen sport of hobbies? Elke twee jaar een nieuwe telefoon?
Je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wil, al die extra luxe hoeft van ons niet.
En ook woningnood, stond je ook 7 jaar op een wachtlijst voor een woning, waar particuliere huur ook al >ƒ1000,- was voor een appartementjebie100 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:50:
[...]
tja toen ik in de jaren 80 van school ging hadden we ook geen reet om uit te gegeven geen banen dikke crisis elke generatie heeft wel wat meegemaakt maar het komt goed( denk ik)

ook en een rente van dacht ik 12% dus een huis kopen ging toen ook niet zo makkelijk zeg maar helemaal nietHereIsTom schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:24:
[...]
En ook woningnood, stond je ook 7 jaar op een wachtlijst voor een woning, waar particuliere huur ook al >ƒ1000,- was voor een appartementje
Google eens op "geen woning geen kroning"...HereIsTom schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:24:
[...]
En ook woningnood, stond je ook 7 jaar op een wachtlijst voor een woning, waar particuliere huur ook al >ƒ1000,- was voor een appartementje
De discussie lijkt een beetje te verzanden in een herhaling van zetten. Als je meerdere keren geprobeerd hebt de ander van je gelijk te overtuigen is het soms goed te accepteren dat het niet gaat gebeuren en de zaak te laten rusten. Denk voor je een post maakt graag even na of het nog wat bijdraagt en hou het sowieso respectvol naar elkaar.
Let s.v.p op deze modbreak: defiant in "Armoede, schulden en dakloos zijn in Nederland"
1) Geen voorbeelden uit eigen situatie of omgeving en die ook niet extrapoleren naar maatschappijbrede kwesties.
2) Onderbouw standpunten altijd zoveel mogelijk met betrouwbare bronnen.
3) Het onderwerp van discussie is specifiek de dynamiek die mensen in schulden, armoede of dakloosheid houdt en hoe dat op te lossen. Het gaat dus om de groep aan de onderkant van de samenleving die voldoet aan die definite.
4) Geen persoonlijke overtuigingen die neerkomen op veroordelingen of victim blaming
5) Geen maatregelen bespreken die redelijkerwijs niet voldoen aan grondrechten en mensenrechten.