Ik word er een beetje moe van dat je het helemaal zwart-wit maakt. Zo is het niet, en zo bedoelt niemand het. Maar het maakt het afschieten wel makkelijk.Sissors schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:18:
[...]
Maar waar het hier over gaat, tweedehands spullen kopen, of zelf naar de supermarkt gaan en niet laten bezorgen, ik geen voorbeelden vind van armoede, laat staan van problematische armoede.
Aan de ene kant het gezin dat 3x per week alles laat thuisbezorgen wat ze willen.
Aan de andere kant het gezin dat dagelijks de folders af struint en de weggeefhoeken op Marktplaats en Facebook, meerdere keren per maand naar de weggeefwinkel gaat (want je weet nooit wat daar te vinden is wat je nodig hebt) en meerdere keren per week uren bezig is om van winkel naar winkel te fietsen voor de beste koopjes, en niet vergeten om op marktdag aan 't einde van de dag even langs de markt te gaan om te kijken of er nog wat goedkoop fruit te scoren is. Dat het dan een plekje heeft, is niet erg. Ow, en natuurlijk de ToGoodToGo-app in de gaten houden en zorgen dat je op tijd reageert en het product afhaalt.
Nee, af en toe 'n folder door nemen is geen kwestie van (problematische) armoede. Niet in staat zijn om dagelijks een fatsoenlijke maaltijd op tafel zetten zónder al deze activiteiten, dan wel de voedselbank, is wél 'n kwestie van (problematische) armoede.
In de meeste gevallen zal het in het midden liggen, maar om het laatste geval te downgraden, daarmee doe je de situatie geen recht.
Als je eens begint met niet iedere groep over 1 kam scheren, zou dat heel fijn zijn. Niet iedere bijstandsgerechtigde heeft alle tijd of mogelijkheden om naar de markt te gaan. Niet iedere werkende heeft geen tijd, sommigen werken deeltijd, 's nachts of met flexibele uren, of thuis, en kunnen wel op de juiste tijden de juiste aanbieden af gaan.Metro2002 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:41:
[...]
Dat ligt eraan over welke mensen in armoede je het hebt. Als je in de bijstand zit heb je alle tijd om de markt af te gaan en de aanbiedingen af te lopen natuurlijk. Als je het over werkenden hebt hebben die daar meestal geen tijd voor, en het maakt niet uit of die voor het minimumloon werken of voor een modaal of hoger inkomen. Ik weet tevens niet welk utopisch bedrijf jij in gedachten hebt met 'zelf bepaald pauze moment' bij een bedrijf dat niet op een afgelegen bedrijventerrein ligt ver weg van alle winkelcentra en waar de werknermer ook nog even naar huis kan rijden tussendoor om de boodschappen in de koelkast en vriezer te leggen maar ik ken ze niet
Ook jij probeert de wereld zwart-wit te maken, en het zelfs in 't belachelijke te trekken, wat je argument niet sterker maakt.
https://decorrespondent.n...07-0e02-25da-c4361d166611Metro2002 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:14:
[...]
Als je iets aan armoede wilt doen is voorlichting, begeleiding en mensen op weg helpen veel belangrijker dan meer geld.
Nope. Keer op keer blijkt dat hulpverlening vaker de plank mis slaat in het bepalen waaraan armen hun geld moeten uitgeven. Armen weten zélf het beste waar ze hun geld aan uit moeten geven vaak.
Moeten ze dat wel in voldoende hoeveelheid hebben.
De focus op "ik kan van x-honderd euro onder de bijstandsnorm rond komen en nog ieder jaar op vakantie ook dus anderen moeten het ook kunnen", op "maar ze roken/hebben huisdieren" is gewoon killing voor de discussie.
Ja, er zijn mensen die dat doen. Zowel bij de mensen die in armoede leven, als zij die niet armoede leven. Het.Is.Niet.De.Oorzaak.Van.Armoede. Leuk dat je, als iemand z'n been gebroken heeft, zegt dat 'ie meer zuivel moet eten, zodat 'ie sterkere botten krijgt, maar ondertussen moet z'n been wél genezen. En we blijven wijzen naar z'n eetpatroon.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!