Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:27
Bestaande woning, met beperkte mogelijkheden. Deze krijgen directe afzuiging naar buiten, lucht vochtigheid en naloop timer gestuurd via Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-07 22:39
Goedenavond,

Vanuit het verwarmen met airco topic ben ik hier gekomen. In onze woning is een Ned Air WTA 300 aanwezig met o.a. in de woonkamer 3 inblaasrooster vlak bij een groot raam. Nu las ik in onderstaand artikel wat mogelijk het probleem zou kunnen zijn waardoor ik een koude luchtstroom voel.

dit onderzoek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V52ry0AFGdVynV0JKZBvJqAx3Lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ClMWpzzrTvwAQzr01UmKwNHc.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er mensen die tips hebben om dit te verminderen? Ik moet nog zelf een meter kopen om te kijken of te WTW goed is ingeregeld, maar zou het mogelijk helpen om andere roosters te plaatsen of een (warme) luchtstroom vanuit onder te generen? Ik merk met 14 graden buiten, de WTW op stand 2 en een binnentemperatuur van ongeveer 22 graden. Als de radiator die onder het raam staat aan is dan voel je de koude lucht/tocht minder.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:36

Rzaan

Altijd zoekende

Zijn er mensen die door de firma Ventilatieland een WTW doe-het-zelf advies gekocht hebben?
Het is volgens de website een professioneel installatie-advies voorzien van alle benodigde berekeningen en ramingen.

https://www.ventilatieland.nl/wtw-advies

Het is me niet helemaal duidelijk wat je dan krijgt, want in de reviews staan bijvoorbeeld de volgende zinnen

Een materiaal lijst en indicatief legplan ontbrak

Helaas ontbreekt in het advies wel informatie over de benodigde diameter buis naar het ventiel.

Het advies beperkt zich helaas precies tot datgene wat in de product omschrijving staat.
Een legplan en complete materiaallijst ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Rzaan schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:28:
Zijn er mensen die door de firma Ventilatieland een WTW doe-het-zelf advies gekocht hebben?
Het is volgens de website een professioneel installatie-advies voorzien van alle benodigde berekeningen en ramingen.

https://www.ventilatieland.nl/wtw-advies

Het is me niet helemaal duidelijk wat je dan krijgt, want in de reviews staan bijvoorbeeld de volgende zinnen

Een materiaal lijst en indicatief legplan ontbrak

Helaas ontbreekt in het advies wel informatie over de benodigde diameter buis naar het ventiel.

Het advies beperkt zich helaas precies tot datgene wat in de product omschrijving staat.
Een legplan en complete materiaallijst ontbreekt.
Toevallig vorige week opgevraagd, deze week gekregen.
Wat je krijgt:
- een overzicht van je ruimtes (die je uiteraard zelf moet aanleveren eerst :) ) met bijbehorende m3/u
- advies voor een WTW-unit (hebben ze me voor gebeld, om eea te bespreken qua levertijden enzo)
- advies over te gebruiken materialen: kanalen (prijsgemiddelde voor buizen), dempers, gevelaanvoer, bediening, sensoren, dakafvoer, enz.
- een tekening van je huis (ook zelf aanleveren) met de geadviseerde plaatsing van de WTW-unit, aanvoer- en afvoerpunt, en de plaatsing van de ventielen.

Dus inderdaad géén legplan, buisdiameters etc. Ik ben op het moment bezig om die, met het advies als kapstok, zelf te bepalen. Zoals hier al eerder geroepen, als je je er goed in verdiept, kom je zelf een heel eind. Mij ging het vooral om de plaatsing van de ventielen in de diverse ruimtes, daar hebben ze me wel goed mee geholpen.

Ik zal eens kijken of ik die van mij wat kan anonimiseren, dan kan ik je die wel doorsturen. Ik PM je straks ff.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik zou in mijn woonkamer 200m3 moeten inblazen, volgens Ventilatieland (met daarbij 170m3 afvoer, rest gaat naar de rest van het huis). Zij verdelen die 200m3 over vier ventielen, dus echt wel maximale overdracht per ventiel, ik kom dan bij kanalen van 75mm binnendiameter uit op iets meer dan 3m/s luchtsnelheid (75mm = 0,0044 m2, 50m3/u = 0,014m3/s = 3,14m/s). Lijkt me erg veel, dus (te) veel geluid ervan.. Als ik dat omreken naar max 1m/s, dan kom ik uit op 13 ventielen van 1m/s; dat gaat 'm natuurlijk niet worden.

Ik dacht dus om per ventiel 2 slangen aan te sluiten van 75mm, zoals @Andrehj , maar dan krijg ik kortsluiting in m'n hoofd... Per ventiel met twee buizen met ieder een luchtsnelheid van 1m/s, dan krijg ik toch bij het ventiel een luchtsnelheid van 2m/s? Dus dan ga ik toch alweer ruim over de "norm" van 1m/s heen?

Ik hoop dat ik een denkfout maak ergens, maar ik vrees dat ik anders moet gaan kiezen tussen een bak herrie of een heel druk plafond... :X

@breinonline Typfoutje :X m2, niet mm2. Tnx. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bra-Jo op 28-04-2022 14:04 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Bra-Jo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:37:, ik kom dan bij kanalen van 75mm binnendiameter uit op iets meer dan 3m/s luchtsnelheid (75mm = 0,0044 mm2,
Oppervlakte is 1/4*pi*d^2. Dan kom ik op 4417mm^2. Niet 0,0044 @Bra-Jo 0,044mm2 met 0,014m3/s is dan toch 0,014/0,044=0,318m/s ?

[ Voor 10% gewijzigd door breinonline op 28-04-2022 14:10 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

breinonline schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:00:
[...]

Oppervlakte is 1/4*pi*d^2. Dan kom ik op 4417mm^2. Niet 0,0044 @Bra-Jo 0,044mm2 met 0,014m3/s is dan toch 0,014/0,044=0,318m/s ?
75mm doorsnee = 37,5mm straal.
37,5 * 37,5 * 3,1415 = 4417,7 mm^2 = 0,0044177m^2
50m^3/u / 3600 = 0,014m^3/s
0,014m^3/s / 0,0044m^2 = 3,18m/s.

Hoop ik. :X
* Bra-Jo is meer van taal dan van cijfertjes

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Ja inderdaad, ik heb met een nulletje te weinig verder gerekend :X

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bra-Jo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:37:
Ik dacht dus om per ventiel 2 slangen aan te sluiten van 75mm, zoals @Andrehj , maar dan krijg ik kortsluiting in m'n hoofd... Per ventiel met twee buizen met ieder een luchtsnelheid van 1m/s, dan krijg ik toch bij het ventiel een luchtsnelheid van 2m/s? Dus dan ga ik toch alweer ruim over de "norm" van 1m/s heen?
Als je twee slangen aan één ventiel hangt, dan lukt die 50 m³/h makkelijk. Tussen de slangen en het ventiel is de diameter immers weer groter (125mm), waardoor de luchtsnelheid weer lager ligt.
Als je goede ventielen uitzoekt (ik gebruik voor de afvoeren de Stork/Zehnder STB 2-125, en voor de toevoeren de Luna S125) kun je in dat geval tijdens max debiet (als de WTW vol gas gaat, dus met 600m³/h) wel naar 70 m³/h per ventiel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:03
We wonen sinds vorig jaar september in onze nieuwe huis met WTW, dus nog geen echt warme periode mee gemaakt.
De inlaat voor de WTW loopt via een buis over het platte dak. Dit is ooit wel aangegeven, maar nooit bij stil gestaan dat dit in de zomer misschien wel voor extra warmte kan zorgen? Afgelopen zonnige/warmere periode was de inlaat temperatuur paar graden hoger dan de buitentemperatuur, en zakt heel snel in als de zon onder is. Het lijkt dus wel echt effect te hebben en in de zomer extra warme lucht ons huis inblazen lijkt me niet zo handig.

Mijn vraag is, is dit echt een probleem? En zo ja, wat kan ik het beste eraan doen? Inkorten tot net na het tweede broodje of zit ik dan te dicht bij de (riool)ontluchter van de buren? Of ligt de inlaat te dicht bij het (warme dak) en zou ik bv een een stukje recht omhoog moeten?
Ik moet toch het dak op, want de buis langs het muurtje ligt net in de weg voor de zonnepanelen. Dus ik moet sowieso aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-PSghk4KOUn4Qqm3CPx6ocoBcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5LExCs6GWFop7xLL1DwVaGG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:26

Onbekend

...

@kepler
De WTW is juist bedoeld voor in de winter dat deze de ingaande lucht verwarmt met de lucht wat naar buiten wordt geblazen. Maar als jouw voorverwarmde lucht eerst weer via de buizen op het dak de warmte weer verliest, heeft een WTW niet zoveel zin.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@kepler
Erg bijzondere constructie. Waarschijnlijk is dit gedaan om voldoende afstand tussen inlaat en uitlaat van je WTW te krijgen, maar zo heb ik dit nog nooit gezien.
Ik heb er wel een paar vraagtekens bij:
  • Je zuigt idd warmte lucht aan. De lucht boven zo'n plat dak wordt in de zomer erg warm. Dat is niet zo handig. Even goed in de gaten houden via de sensoren van je WTW.
  • Dit is gewone spirobuis. Die is volgens mij niet geschikt voor langdurig gebruik buiten, omdat deze maar een heel dun zinklaagje heeft. Dat gaat roesten. Dit had beter van pvc gemaakt kunnen worden, en dan met RVS beugels vast zetten.
  • Zit er wel een rooster aan het einde om te voorkomen dat allerlei ongedierte je buis in kan?
Verbetervoorstel: Kun je de buis niet door het muurtje links heen prikken. Is even wat werk, maar dan heb je wel een gevelinlaat die veel koelere lucht aanzuigt. Hopelijk is dat ook nog een noordmuur, dan is het helemaal OK.

@Onbekend Even goed kijken en lezen. Dit is de inlaat naar de WTW toe, niet een interne buis.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 28-04-2022 20:40 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Onbekend schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:26:
@kepler
De WTW is juist bedoeld voor in de winter dat deze de ingaande lucht verwarmt met de lucht wat naar buiten wordt geblazen. Maar als jouw voorverwarmde lucht eerst weer via de buizen op het dak de warmte weer verliest, heeft een WTW niet zoveel zin.
Deze buis is de inlaat voor het systeem, de buizen naar de kamers lopen gewoon door het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:26

Onbekend

...

Andrehj schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:29:
@kepler
@Onbekend Even goed kijken en lezen. Dit is de inlaat naar de WTW toe, niet een interne buis.
Ik zie het nu ook inderdaad. Ik dacht op de foto te zien dat de buis aan de linkerkant het dak weer in ging.

Het lijkt dan inderdaad bedoeld te zijn om een voldoende afstand te krijgen tot over de rest van de schoorstenen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Andrehj schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:29:
@kepler
Erg bijzondere constructie. Waarschijnlijk is dit gedaan om voldoende afstand tussen inlaat en uitlaat van je WTW te krijgen, maar zo heb ik dit nog nooit gezien.
Ik heb er wel een paar vraagtekens bij:
  • Je zuigt idd warmte lucht aan. De lucht boven zo'n plat dak wordt in de zomer erg warm. Dat is niet zo handig. Even goed in de gaten houden via de sensoren van je WTW.
  • Dit is gewone spirobuis. Die is volgens mij niet geschikt voor langdurig gebruik buiten, omdat deze maar een heel dun zinklaagje heeft. Dat gaat roesten. Dit had beter van pvc gemaakt kunnen worden, en dan met RVS beugels vast zetten.
  • Zit er wel een rooster aan het einde om te voorkomen dat allerlei ongedierte je buis in kan?
Verbetervoorstel: Kun je de buis niet door het muurtje links heen prikken. Is even wat werk, maar dan heb je wel een gevelinlaat die veel koelere lucht aanzuigt. Hopelijk is dat ook nog een noordmuur, dan is het helemaal OK.

- Ik lees data uit via Home Assistant, en zie dus nu al dat het 2-3 graden warmer is (of lijkt, weet niet precies waar die sensor zit). Temperatuur zakt wel in zodra meer lucht wordt aangezogen (hoogste snelheid is 600m3/u
- Goed punt, heb ik zelf geen verstand van. Nog een puntje voor de aannemer misschien?
- yup, er zit een rooster

Nee, dat is helaas de zonnige zijde. Zou ik hem juist moeten verlengen, dan kom ik uit op de schaduwkant. Maar ik heb het idee dat de buizen zelf ook flink voor verwarming zorgen, misschien wel meer dan het warme dak.

Mijn idee was om in te korten dus tot na het tweede broodje. Dan zit ik 2m van elk ander punt vandaan, en dan een halve meter tot een meter omhoog met een inlaat die daarvoor gemaakt is (geen idee welke nog :D) om de warmte van het dak zelf te ontlopen. Voor mijn gevoel heb ik dan de meeste problemen opgelost op een simpele manier. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kepler schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:50:
[...]

- Ik lees data uit via Home Assistant, en zie dus nu al dat het 2-3 graden warmer is (of lijkt, weet niet precies waar die sensor zit). Temperatuur zakt wel in zodra meer lucht wordt aangezogen (hoogste snelheid is 600m3/u
- Goed punt, heb ik zelf geen verstand van. Nog een puntje voor de aannemer misschien?
- yup, er zit een rooster

Nee, dat is helaas de zonnige zijde. Zou ik hem juist moeten verlengen, dan kom ik uit op de schaduwkant. Maar ik heb het idee dat de buizen zelf ook flink voor verwarming zorgen, misschien wel meer dan het warme dak.

Mijn idee was om in te korten dus tot na het tweede broodje. Dan zit ik 2m van elk ander punt vandaan, en dan een halve meter tot een meter omhoog met een inlaat die daarvoor gemaakt is (geen idee welke nog :D) om de warmte van het dak zelf te ontlopen. Voor mijn gevoel heb ik dan de meeste problemen opgelost op een simpele manier. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Er zijn normen over hoe ver je inlaat vanaf een uitlaat of een rioolbeluchting mag zitten. Dat zou ik eerst even uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:23
Ik heb het een poos geleden opgezocht en als ik het goed onthouden heb is het zo’n 2 meter tussen inlaat en uitlaat, uitlaat boven als ze op dezelfde gevel zitten. Als ze elk op een andere gevel zitten dan zijn er weer andere regels. En je rioolontluchting moet dacht ik 5m naar de dichtstbijzijnde gevelopening zijn die geopend kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Andrehj schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:00:
[...]

Als je twee slangen aan één ventiel hangt, dan lukt die 50 m³/h makkelijk. Tussen de slangen en het ventiel is de diameter immers weer groter (125mm), waardoor de luchtsnelheid weer lager ligt.
Als je goede ventielen uitzoekt (ik gebruik voor de afvoeren de Stork/Zehnder STB 2-125, en voor de toevoeren de Luna S125) kun je in dat geval tijdens max debiet (als de WTW vol gas gaat, dus met 600m³/h) wel naar 70 m³/h per ventiel.
Ah, dat is mijn misser. :) Doorsnee van het ventiel is natuurlijk 125, geen 75 (binnenwerk buis). Daarom kun je een lagere doorstroom halen in de kamer. Top, tnx! _/-\o_

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
walletje-w schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:33:
Ik heb het een poos geleden opgezocht en als ik het goed onthouden heb is het zo’n 2 meter tussen inlaat en uitlaat, uitlaat boven als ze op dezelfde gevel zitten. Als ze elk op een andere gevel zitten dan zijn er weer andere regels. En je rioolontluchting moet dacht ik 5m naar de dichtstbijzijnde gevelopening zijn die geopend kan worden.
5mt is waarschijnlijk het probleem hier, ik ga het eens uitzoeken. Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-08 23:06
kepler schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:21:
We wonen sinds vorig jaar september in onze nieuwe huis met WTW, dus nog geen echt warme periode mee gemaakt.
De inlaat voor de WTW loopt via een buis over het platte dak. Dit is ooit wel aangegeven, maar nooit bij stil gestaan dat dit in de zomer misschien wel voor extra warmte kan zorgen? Afgelopen zonnige/warmere periode was de inlaat temperatuur paar graden hoger dan de buitentemperatuur, en zakt heel snel in als de zon onder is. Het lijkt dus wel echt effect te hebben en in de zomer extra warme lucht ons huis inblazen lijkt me niet zo handig.

Mijn vraag is, is dit echt een probleem? En zo ja, wat kan ik het beste eraan doen? Inkorten tot net na het tweede broodje of zit ik dan te dicht bij de (riool)ontluchter van de buren? Of ligt de inlaat te dicht bij het (warme dak) en zou ik bv een een stukje recht omhoog moeten?
Ik moet toch het dak op, want de buis langs het muurtje ligt net in de weg voor de zonnepanelen. Dus ik moet sowieso aanpassen.
Wij hebben dezelfde constructie, met als verschil dat de buis in een rechte lijn over het dak loopt tussen dakdoorvoer en aanzuigpunt (ook niet handig icm zonnepanelen) en dat de spirobuis een witte coating heeft.

Ik zie op zonnige dagen inderdaad wel dat de aanzuigtemperatuur flink op kan lopen, maar de wtw werkt ook de andere kant op om de warmte buiten te houden. Daarnaast is de ventilatiecapaciteit nu ook weer niet zo groot dat je daarmee snel je huis opwarmt. Via de ramen komt aanzienlijk meer warmte het huis in en goede zonwering heeft veel meer effect op de temperatuur dan de wtw. Dus nee, ik zou het geen probleem willen noemen.

Het enige nadeel van deze constructie dat ik heb gemerkt was vorige winter toen het sneeuwde, en de sneeuw zich ophoopte rond de inlaat. De wtw zoog het allemaal lekker op tot het helemaal verstopt was en al die sneeuw krijg je er zonder hulp van de zon niet zomaar weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:24
Nog een vraagje: ik begrijp dat het de bedoeling is geïsoleerde buizen voor de aan/afvoer naar buiten te gebruiken om condensatie te voorkomen. Hoe zit het dan als ik een zakkenfilter/ionenfilter (of de combinatie zoals hierboven) voor de WTW zet? Gaan die niet condenseren aan de buitenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DiLDoG schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:40:
[...]

Nog een vraagje: ik begrijp dat het de bedoeling is geïsoleerde buizen voor de aan/afvoer naar buiten te gebruiken om condensatie te voorkomen. Hoe zit het dan als ik een zakkenfilter/ionenfilter (of de combinatie zoals hierboven) voor de WTW zet? Gaan die niet condenseren aan de buitenkant?
Die isolatie is er vooral ook voor het voorkomen van warmteverlies. Als je een lange ongeïsoleerde pijp met lucht van buitentemperatuur door je huis gaat leggen hakt dat er nogal in.
Maar ook tegen condensatie werkt die isolatie natuurlijk prima.

Waarom wil je trouwens die filters voor je WTW zetten? Is ná de WTW niet veel logischer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ar162b
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 25-07 20:32
Hoi,

ik ben er nog steeds niet over uit welke WTW machine ik zou willen. Ik zoek iets met een relatief hoog debiet (450-500 m3/uur minimaal) en het liefst met zone kleppen om onnodig stroomverbruik en lawaai te verkomen.
Idealiter zou ik de machine en kleppen geautomatiseerd willen aansturen dmv CO2 sensoren. Echter lijken de kant-en-klare oplossingen buiten dat ze duur zijn niet de juiste (naar mijn mening) Co2 waardes aanhouden en/of niet zelf in te stellen zijn.
Nu lijken er twee opties; of compleet fabrieks-af of (deels?) zelf iets maken.

Bij fabrieks-af zie ik
- Duco, echter valt deze af ivm dat de kleppen in het toestel zitten; men moet de dempers en eventuele extra filters dubbel uitvoeren. Buiten de extra kosten heb ik de ruimte niet hiervoor.
- Orcon, echter houdt deze in mijn ogen te hoge CO2 waardes aan (950PPM) voordat er iets gebeurt. Ik vindt de CO2 sensoren en de versie met kleppen ook wel erg prijzig.
- Itho, echter gaan deze machines tot 400m3, het kleppensysteem vindt ik zelf ook wel wat prijzig
- Ik zie ook dat Brink kleppen heeft, maar het is mij onduidelijk met welke machines deze kleppen gekoppeld kunnen worden en Brink gaat ook maar tot 400m3/uur

Bij het zelf maken dacht ik aan zelfbouw CO2 (+vocht, temp?) sensoren en/of zelfbouw kleppen met aansturing, dit gekoppeld aan een centraal punt (Domoticz?) welke ook de wtw aanstuurt.
Echter lijkt het erop dat de meeste machines hun eigen afgeschermde protocollen gebruiken. Ik zie voor kleppen, CO2 sensoren en afzuigvenitlatoren wel de nodige doe het zelf projecten maar ik heb weinig voor wtw machines gezien.
Ik zie wel dat Vasco en Zehnder adverteren met de mogelijkheden van domotica, maar in hoeverre deze bruikbaar zijn voor zelfbouw heb ik nog niets voor gevonden.

Iemand hier die me een beetje in de juiste richting kan helpen? Eventueel goed werkende kant-en-klare systemen of een manier om bijvoorbeeld Zehnder WTW zelf aan te sturen?

Excuses als dit eerder voorbij is gekomen, ik zie door het bomen het bos niet helemaal meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Maar even een reactie in het juiste topic:
Vaez schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:37:

@BarryH Goede tips dankjewel! Er zal gebouwd worden met aluminium kozijnen inclusief triple glas, de WTW is eruit bezuinigd en zal een mechanische ventilatie(Orcon mvs 15) inclusief roosters worden. Dit omdat het huis uiteindelijk wat te duur was en omdat wij zelf toch het raam zo goed als altijd open zetten en dat ook gewend zijn uit de bestaande woning. De berekening wordt vanuit deze oogpunten inderdaad rond gemaakt met de PV installatie. De zonnepanelen die er nu inzitten zijn een inschatting en al even voorbesproken met de bouwfysicus die aangaf dat het hiermee waarschijnlijk wel moet lukken om EPC 0 te krijgen.
Dat is erg jammer. En bijzonder dom van je adviseurs. Kun je die WTW er niet alsnog in krijgen? Een WTW verdient zichzelf namelijk door een lagere energierekening terug. Zie Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" en Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Die WTW-ventilatie zorgt voor een lagere warmtevraag in de winter. Daardoor kun je met een kleinere warmtepomp toe (scheelt 2 à 3 kW) en door die lagere warmtevraag kan ook nog eens de watertemperatuur van je VVW naar beneden, waardoor de COP van je warmtepomp stijgt (dat zit nog niet eens in bovenstaande cijfers).

Je hoeft met WTW-ventilatie dus minder warmte in je woning te pompen en dat ook nog eens tegen een hoger rendement. Dat is dubbele winst.

Hier in dit topic doet men alle mogelijk moeite om het in een bestaande woning in te bouwen, en jij hebt de kans en bezuinigt het weg... ;w

Nu heb je dus zometeen drievoudig glas met van die tochtende roosters erboven. :F

Verder is het gebruik van meer PV (wat veel stroom oplevert in de zomer) natuurlijk ontzettend krom om die WTW (die veel stroom bespaart in de winter) te compenseren. Jammer dat BENG dat nog steeds toestaat. Ook voor jezelf is dat niet slim, want als over een paar jaar iedereen een slimme meter heeft, dan wordt de stroomprijs variabel. Dan wordt de stroom in de zomer goedkoop (want overschot) en in de winter duur (want tekort). Dan wordt je niet blij van je huidige beslissing.

Kortom: WTW verdient zichzelf over de levensduur makkelijk terug, en je krijgt er een dikke comfortwinst (geen tochtende roosters, stilte, gefilterde lucht, geen vliegen meer binnen, minder opwarming in de zomer) voor terug. Ik zou nooit meer anders willen.

Kun je nog terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:15
Andrehj schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 17:22:
Maar even een reactie in het juiste topic:

[...]

Dat is erg jammer. En bijzonder dom van je adviseurs. Kun je die WTW er niet alsnog in krijgen? Een WTW verdient zichzelf namelijk door een lagere energierekening terug. Zie Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" en Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Die WTW-ventilatie zorgt voor een lagere warmtevraag in de winter. Daardoor kun je met een kleinere warmtepomp toe (scheelt 2 à 3 kW) en door die lagere warmtevraag kan ook nog eens de watertemperatuur van je VVW naar beneden, waardoor de COP van je warmtepomp stijgt (dat zit nog niet eens in bovenstaande cijfers).

Je hoeft met WTW-ventilatie dus minder warmte in je woning te pompen en dat ook nog eens tegen een hoger rendement. Dat is dubbele winst.

Hier in dit topic doet men alle mogelijk moeite om het in een bestaande woning in te bouwen, en jij hebt de kans en bezuinigt het weg... ;w

Nu heb je dus zometeen drievoudig glas met van die tochtende roosters erboven. :F

Verder is het gebruik van meer PV (wat veel stroom oplevert in de zomer) natuurlijk ontzettend krom om die WTW (die veel stroom bespaart in de winter) te compenseren. Jammer dat BENG dat nog steeds toestaat. Ook voor jezelf is dat niet slim, want als over een paar jaar iedereen een slimme meter heeft, dan wordt de stroomprijs variabel. Dan wordt de stroom in de zomer goedkoop (want overschot) en in de winter duur (want tekort). Dan wordt je niet blij van je huidige beslissing.

Kortom: WTW verdient zichzelf over de levensduur makkelijk terug, en je krijgt er een dikke comfortwinst (geen tochtende roosters, stilte, gefilterde lucht, geen vliegen meer binnen, minder opwarming in de zomer) voor terug. Ik zou nooit meer anders willen.

Kun je nog terug?
Hoi, goede input! Dit topic kende ik nog niet, ga ik ook zeker doornemen. Eigenlijk beschrijf je precies hetgeen waar ik zelf al een tijdje over twijfel na de ze keuze om de WTW te laten vervallen in ons nieuw te bouwen huis. Het is puur een financiele keuze geweest(scheelde ongeveer 10k ex btw) op dat moment om de begroting rond te krijgen, daarnaast zijn we zelf gewend om ramen open te zetten voor frisse lucht. Maar de BENG berekening wordt nog gemaakt dus we kunnen mogelijk nog dingen aanpassen. Als ik jou zo hoor kan het best eens zijn dat een kleinere warmtepomp, minder zonnepanelen en geen roosters een zelfde besparing geeft als de WTW omzetten naar mechanische ventilatie met roosters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaez schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:04:
[...]

Hoi, goede input! Dit topic kende ik nog niet, ga ik ook zeker doornemen. Eigenlijk beschrijf je precies hetgeen waar ik zelf al een tijdje over twijfel na de ze keuze om de WTW te laten vervallen in ons nieuw te bouwen huis. Het is puur een financiele keuze geweest(scheelde ongeveer 10k ex btw) op dat moment om de begroting rond te krijgen, daarnaast zijn we zelf gewend om ramen open te zetten voor frisse lucht. Maar de BENG berekening wordt nog gemaakt dus we kunnen mogelijk nog dingen aanpassen. Als ik jou zo hoor kan het best eens zijn dat een kleinere warmtepomp, minder zonnepanelen en geen roosters een zelfde besparing geeft als de WTW omzetten naar mechanische ventilatie met roosters?
Nee, dat schrijf ik nergens. Mijn post, en de daarin gelinkt posts even goed lezen! Een WTW verdient zichzelf vooral terug door een besparing op energiekosten over de tijd dat je in je huis woont.
Overigens vind ik 10k excl BTW wel erg veel. Hier kostte de WTW met buizen etc dat in totaal ook ongeveer, maar dan incl BTW, en bovendien hoefde ik geen afzuigbox te kopen, wat met buizen, ventielen en aanleg ook zomaar 3k+ kost. Ik zou dus voor WTW een meerprijs van max zo'n 7k incl BTW verwachten.
Een deel daarvan kun je bij de bouw al weer terugverdienen door een kleinere WP, geen ventilatieroosters boven de kozijnen en (als je dat wilt) minder zonnepanelen. (Ik zou gewoon het dak vol leggen, of ze zodanig neerleggen dat dat later ook nog makkelijk erbij kan).

Maar voor het aanleggen van WTW krijg je maar één kans! Zonnepanelen of een luxe badkamer kun je ook later nog wel aan je woning toevoegen, WTW nooit meer.
En wat je argument van het open raam betreft: Dat kan met WTW-ventilatie ook nog, maar als je eenmaal ervaren hebt hoe fris de lucht met een goed ventilatiesysteem is (en hoe stil je slaapkamer), wil je dat waarschijnlijk helemaal niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:24
Andrehj schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:46:
[...]

Die isolatie is er vooral ook voor het voorkomen van warmteverlies. Als je een lange ongeïsoleerde pijp met lucht van buitentemperatuur door je huis gaat leggen hakt dat er nogal in.
Maar ook tegen condensatie werkt die isolatie natuurlijk prima.

Waarom wil je trouwens die filters voor je WTW zetten? Is ná de WTW niet veel logischer?
Ik zit vast aan de afmetingen van de installatieruimte, en kwa routing kwam dit beter uit. Ook dacht ik dat een zakkenfilter minder drukverlies zou geven dan de filters in de WTW zelf.

Misschien is het een optie een G4 filter in de aanvoer van de ComfoAir te stoppen (in plaats van de F7) en dan de Induct Pure na de WTW te monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
DiLDoG schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:26:
Misschien is het een optie een G4 filter in de aanvoer van de ComfoAir te stoppen (in plaats van de F7) en dan de Induct Pure na de WTW te monteren?
Ja, zeker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 11:32
kepler schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:21:

[Afbeelding]
Kijk ook eens naar een groen dak, zo te zien heb je daar een mooi dak voor, en zorgt ook voor een lagere temperatuur van je dak. Daarnaast isoleert het en is het goed tegen wateroverlast en voor de biodiversiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Vistajevski schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:18:
[...]

Wij hebben dezelfde constructie, met als verschil dat de buis in een rechte lijn over het dak loopt tussen dakdoorvoer en aanzuigpunt (ook niet handig icm zonnepanelen) en dat de spirobuis een witte coating heeft.

Ik zie op zonnige dagen inderdaad wel dat de aanzuigtemperatuur flink op kan lopen, maar de wtw werkt ook de andere kant op om de warmte buiten te houden. Daarnaast is de ventilatiecapaciteit nu ook weer niet zo groot dat je daarmee snel je huis opwarmt. Via de ramen komt aanzienlijk meer warmte het huis in en goede zonwering heeft veel meer effect op de temperatuur dan de wtw. Dus nee, ik zou het geen probleem willen noemen.

Het enige nadeel van deze constructie dat ik heb gemerkt was vorige winter toen het sneeuwde, en de sneeuw zich ophoopte rond de inlaat. De wtw zoog het allemaal lekker op tot het helemaal verstopt was en al die sneeuw krijg je er zonder hulp van de zon niet zomaar weer uit.
Thanks voor de input. Wit schilderen is wel een goed idee. Ik kijk het nog even een tijdje aan en zal regelmatig naar de inlaat temperatuur kijken.
Cereal schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 22:11:
[...]

Kijk ook eens naar een groen dak, zo te zien heb je daar een mooi dak voor, en zorgt ook voor een lagere temperatuur van je dak. Daarnaast isoleert het en is het goed tegen wateroverlast en voor de biodiversiteit.
Hier heb ik inderdaad naar gekeken, maar het hele dak wordt praktisch vol gelegd met zonnepanelen. Er blijft weinig plek over voor een groen dak. Het dak van de garage gaan we waarschijnlijk wel groen maken, ben ook wel fan van het concept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:08
kepler schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:59:
Hier heb ik inderdaad naar gekeken, maar het hele dak wordt praktisch vol gelegd met zonnepanelen. Er blijft weinig plek over voor een groen dak. Het dak van de garage gaan we waarschijnlijk wel groen maken, ben ook wel fan van het concept.
Groen dak is juist prima te combineren met zonnepanelen. Een koeler dak verhoogt ook nog eens de productie van zonnepanelen gezien het rendement ietsjes beter is. Google maar, er zijn veel voorbeelden. Wel zorgen dat het groen niet over de panelen heen groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
JP1980 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:41:
[...]

Groen dak is juist prima te combineren met zonnepanelen. Een koeler dak verhoogt ook nog eens de productie van zonnepanelen gezien het rendement ietsjes beter is. Google maar, er zijn veel voorbeelden. Wel zorgen dat het groen niet over de panelen heen groeit.
Dat snap ik, alleen hou ik niet heel veel dak over wat vol in de zon ligt. Het grootste deel ligt al onder de zonnepanelen, dus wordt al minder heet.
Zodra de panelen liggen ga ik eens kijken of het nog zin heeft.

Ik ga eerst eens wat uittesten met witwas op de dakdelen die nog in de zon liggen, en ook op de wtw-buis. Ik zal tzt mijn bevindingen hier wel posten wat betreft die WTW buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sve
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-05-2022

Sve

Hallo iedereen,

Ik ben zeker geen kennishouder/pro zoals jullie hier allemaal - maar inmiddels wel echt wanhopig en hoop dat jullie ons kunnen helpen! We zitten namelijk ondertussen aan het punt het net gekochte (droom) nieuwbouwhuis weer te verkopen omdat we gewoon niet meer verder weten.

Korte achtergrondinformatie:
Het gaat om een nieuwbouwwijk met 49 huizen en een groot appartementencomplex (22 woningen), die als een klein rond dorp zijn aangelegd. Elk huis heeft een warmtepomp van Alpha Innotec en allemaal hebben we een Zehnder WTW unit. De modellen kunnen verschillen, afhankelijk van de grote van het huis. In ons geval hebben we het model ComfoAir Q600 L VV ST. Met een bedienpaneel aan de muur en een sort afstandbediening kunnen we tot 3 sterktes van de WTW unit instellen.

Nu de vraag:
Het is bizar hoe veel lawaai op straat te horen is als bij sommige buren de unit op sterkte 2 of 3 staat. Je hoort het gebrom door het eigen gesloten raam heen en op straat is het meer dan duidelijk te horen en ontzettend storend. Uiteraard is een mobieletelefoon niet te vergelijken met een professioneel meetsysteem, maar ik meet s’nachts geluidsniveaus tot 45dB!! (gewoon ff een app gedownload, 2 zelfs, ter vergelijking)
In het bouwbesluit kan ik precies hierover niks vinden, behalve iets met 30dB mag niet worden overschreden. Maar is dit ook hier van toepassing? Heeft de aannemer (Heijmans) bij iedereen wat vergeten in de schoorsteen (een soort geluidsdemper)? Mag dit zo duidelijk hoorbaar zijn, de hele nacht door? Weet iemand waar ik wat in de wettekst kan vinden?

Als iemand hier een antwoord op heeft die ons mss steun kaan geven richting “gigant” Heijmans, dan zijn we jou eeuwig dankbaar!! Er is bijna niets zo erg als geluidsoverlast in je eigen huis…. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Sve Even voor de zekerheid: het gaat om W/W warmtepompen, toch? D.w.z. je weet zeker dat het de WTWs zijn die de brom geven?

Er is inmiddels wetgeving over de hoeveelheid geluid op de erfgrens. Die is in het leven geroepen vanwege de L/W warmtepompen. Geen idee of die alléén daarvoor geldt, maar ik deel je vermoeden dat 't vast voor alle geluid is. Die wetgeving is evenwel nog niet zo gek lang geleden ingegaan en geldt alleen voor nieuw geplaatste installaties.

Wellicht proberen eerst eens via een andere gigant voet aan de grond te krijgen? Wat je beschrijft is voor zover mij bekend niet normaal en bepaald geen reclame voor Zehnder - hun top of the range notabene. Zouden zij zich hierover willen buigen? Dan heb je professioneel oordeel én oplossing in één klap.

Er zijn geluidsdempers, ja. Maar doorgaans pas je die aan de woningzijde toe. Treedt er hier een of andere resonantie op in het afvoerkanaal door de specifieke constructie van deze huizen?? Afijn.. lijkt me echt iets niveautje fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 18:33:
En wat je argument van het open raam betreft: Dat kan met WTW-ventilatie ook nog, maar als je eenmaal ervaren hebt hoe fris de lucht met een goed ventilatiesysteem is (en hoe stil je slaapkamer), wil je dat waarschijnlijk helemaal niet meer.
@Vaez Ik hoop dat dit ook voor ons waar blijkt, want dan kunnen de horren van de ramen af :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gwaihir schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:54:
Er zijn geluidsdempers, ja. Maar doorgaans pas je die aan de woningzijde toe. Treedt er hier een of andere resonantie op in het afvoerkanaal door de specifieke constructie van deze huizen?? Afijn.. lijkt me echt iets niveautje fabrikant.
Ik heb ook een Q600 en een speciale dakdoorvoer (aan de uitlaatkant) met lage weerstand. Toch hoor ik uit die dakdoorvoer (als ik in de tuin sta) best veel geruis komen als de unit wat harder moet draaien. Dat komt omdat de afvoerventilator achter de warmtewisselaar zit (dus direct voor de uitgang) en ik geen demper heb in de uitlaat. Dat hoeft hier ook niet, de buren zitten ver genoeg weg.
Ik hoor echter geen gebrom uit de uitlaat, het is echt ventilatorgeruis wat je hoort.
Overigens kun je (als er ruimte is) ook gewoon een geluidsdemper in de uitlaat zetten om het geluid buiten te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gwaihir schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:04:
@Vaez Ik hoop dat dit ook voor ons waar blijkt, want dan kunnen de horren van de ramen af :).
Wij hebben bij onze woning niet eens horren besteld. Die zouden we achteraf nog toe kunnen voegen, maar blijken (nu al twee jaar) helemaal niet nodig. De ramen gaan alleen bij het wassen nog open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04:26
Zijn er hier meer mensen die vlakkanaal buizen gebruiken voor de aanvoer en afzuiging in huis? In mijn jaren 30 woning ga ik de WTW unit op zolder zetten omdat daar genoeg ruimte is en ik gelijk door het dak heen kan. Op zolder kan ok overal wel 150mm spirobuis gebruiken dat is geen probleem. Om naar de beneden verdieping te komen wil ik dus gebruik gaan maken van vlakkanaal buizen omdat ik deze kan verwerken in de muren die op de eerste verdieping staan. Het gaat dan om deze type buizen. https://www.hornbach.nl/s...-mtr/8610793/artikel.html

Als ik kijk naar oppervlakte van de 220x90mm vlakbuis dan is die groter dan een 150mm spirobuis de vlakkanaal is 198cm2 en de spirobuis 178cm2. Ik zal zeggen dat dit net zo goed moet werken als spirobuis of zie ik iets over het hoofd?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

SkullboyNL schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:32:
Zijn er hier meer mensen die vlakkanaal buizen gebruiken voor de aanvoer en afzuiging in huis? In mijn jaren 30 woning ga ik de WTW unit op zolder zetten omdat daar genoeg ruimte is en ik gelijk door het dak heen kan. Op zolder kan ok overal wel 150mm spirobuis gebruiken dat is geen probleem. Om naar de beneden verdieping te komen wil ik dus gebruik gaan maken van vlakkanaal buizen omdat ik deze kan verwerken in de muren die op de eerste verdieping staan. Het gaat dan om deze type buizen. https://www.hornbach.nl/s...-mtr/8610793/artikel.html

Als ik kijk naar oppervlakte van de 220x90mm vlakbuis dan is die groter dan een 150mm spirobuis de vlakkanaal is 198cm2 en de spirobuis 178cm2. Ik zal zeggen dat dit net zo goed moet werken als spirobuis of zie ik iets over het hoofd?
Weerstand, lijkt me. Een buis van 150mm heeft een oppervlak van 47cm2 (per cm lengte), jouw vlakkanaal heeft een oppervlak van 60cm2 (per cm lengte). Dus meer weerstand aan de kanten en in de hoeken. Dus meer geluid, en mogelijk minder efficiënt (hoe veel precies laat ik graag aan de experts hier over).

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w

Ja dat zou prima moeten werken. De koker heeft inderdaad een klein beetje meer weerstand. 0,7 vs 0,6 Pa/m. (afhankelijk van type materiaal) maar er gaat ook meer lucht doorheen. 194 vs 159 m3/uur bij 2,5m/s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
Sve schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 01:10:
Hallo iedereen,

Ik ben zeker geen kennishouder/pro zoals jullie hier allemaal - maar inmiddels wel echt wanhopig en hoop dat jullie ons kunnen helpen! We zitten namelijk ondertussen aan het punt het net gekochte (droom) nieuwbouwhuis weer te verkopen omdat we gewoon niet meer verder weten.

Korte achtergrondinformatie:
Het gaat om een nieuwbouwwijk met 49 huizen en een groot appartementencomplex (22 woningen), die als een klein rond dorp zijn aangelegd. Elk huis heeft een warmtepomp van Alpha Innotec en allemaal hebben we een Zehnder WTW unit. De modellen kunnen verschillen, afhankelijk van de grote van het huis. In ons geval hebben we het model ComfoAir Q600 L VV ST. Met een bedienpaneel aan de muur en een sort afstandbediening kunnen we tot 3 sterktes van de WTW unit instellen.

Nu de vraag:
Het is bizar hoe veel lawaai op straat te horen is als bij sommige buren de unit op sterkte 2 of 3 staat. Je hoort het gebrom door het eigen gesloten raam heen en op straat is het meer dan duidelijk te horen en ontzettend storend. Uiteraard is een mobieletelefoon niet te vergelijken met een professioneel meetsysteem, maar ik meet s’nachts geluidsniveaus tot 45dB!! (gewoon ff een app gedownload, 2 zelfs, ter vergelijking)
In het bouwbesluit kan ik precies hierover niks vinden, behalve iets met 30dB mag niet worden overschreden. Maar is dit ook hier van toepassing? Heeft de aannemer (Heijmans) bij iedereen wat vergeten in de schoorsteen (een soort geluidsdemper)? Mag dit zo duidelijk hoorbaar zijn, de hele nacht door? Weet iemand waar ik wat in de wettekst kan vinden?

Als iemand hier een antwoord op heeft die ons mss steun kaan geven richting “gigant” Heijmans, dan zijn we jou eeuwig dankbaar!! Er is bijna niets zo erg als geluidsoverlast in je eigen huis…. :(
Wij en onze buren (2 onder 1 kap) hebben ook de q600. Bij ons ligt de af/aanvoer op het platte dak, die hebben we nog niet gehoord.
De buren hebben de aanvoer (denk ik) in de muur zitten vlakbij het dak. Als daar de WTW vol aan staat dan hoor je dat inderdaad wel behoorlijk goed. Wij zitten aan de andere kant dus hebben daar geen last van, maar ik kan me wel goed voorstellen dat als je er naast woont er wel.last van hebt.

Alleen gebruiken we alleen stand 3 bij douchen, die maakt in huis ook teveel geluid voor continue gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sve

Sve

Gwaihir schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:54:
@Sve Even voor de zekerheid: het gaat om W/W warmtepompen, toch? D.w.z. je weet zeker dat het de WTWs zijn die de brom geven?

Er is inmiddels wetgeving over de hoeveelheid geluid op de erfgrens. Die is in het leven geroepen vanwege de L/W warmtepompen. Geen idee of die alléén daarvoor geldt, maar ik deel je vermoeden dat 't vast voor alle geluid is. Die wetgeving is evenwel nog niet zo gek lang geleden ingegaan en geldt alleen voor nieuw geplaatste installaties.

Wellicht proberen eerst eens via een andere gigant voet aan de grond te krijgen? Wat je beschrijft is voor zover mij bekend niet normaal en bepaald geen reclame voor Zehnder - hun top of the range notabene. Zouden zij zich hierover willen buigen? Dan heb je professioneel oordeel én oplossing in één klap.

@Gwaihir We zijn vrij zeker dat het de WTW unit is en niet de W/W warmtepomp omdat alleen de WTW unit de afvoer door de schoorsteen heeft. De aanvoer is aan de voor- of zijkant van elk huis. Maar afvoer altijd via de schoorsteen.

Weet jij hoe lang geleden de wetgeving is ingegaan? En over welke heb je het precies? Het Bouwbesluit?

Ik dacht er al aan om het omgevingsloket in te schakelen omdat ik me niet kan voorstellen dat ze met dit hard geluid Akkord zouden gaan. 45 dB is echt hard, sowieso midden in de nacht. Zo is het s’avonds dan ook echt niet lekker wijntje drinken in je tuin als je continue zo een gebrom om je heen hebt.

@kepler ja wij gebruiken 3 ook alleen voor het douchen. Het lawaai ook al bij 2 is niet aangenaam in huis, dus ook deze stand blijft bij ons niet lang aan. Hoe mensen dagenlang met stand 2 of zelf 3 kunnen wonen, zonder last te ervaren is sowieso een groot vraagteken voor ons. Maar inmiddels ben ik jaloers dat ik niet ook zo doof ben 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Sve schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:32:
[...]

@Gwaihir We zijn vrij zeker dat het de WTW unit is en niet de W/W warmtepomp omdat alleen de WTW unit de afvoer door de schoorsteen heeft. De aanvoer is aan de voor- of zijkant van elk huis. Maar afvoer altijd via de schoorsteen.

Weet jij hoe lang geleden de wetgeving is ingegaan? En over welke heb je het precies? Het Bouwbesluit?

Ik dacht er al aan om het omgevingsloket in te schakelen omdat ik me niet kan voorstellen dat ze met dit hard geluid Akkord zouden gaan. 45 dB is echt hard, sowieso midden in de nacht. Zo is het s’avonds dan ook echt niet lekker wijntje drinken in je tuin als je continue zo een gebrom om je heen hebt.

@kepler ja wij gebruiken 3 ook alleen voor het douchen. Het lawaai ook al bij 2 is niet aangenaam in huis, dus ook deze stand blijft bij ons niet lang aan. Hoe mensen dagenlang met stand 2 of zelf 3 kunnen wonen, zonder last te ervaren is sowieso een groot vraagteken voor ons. Maar inmiddels ben ik jaloers dat ik niet ook zo doof ben 🙈
Je kan het debiet aanpassen voor elke stand. Ik heb het debiet voor stand 2 zo afgesteld dat hij precies goed is om de CO2 acceptabel te houden in onze slaapkamer. Dat was iets van 10% minder dan de standaard instelling en scheelt ook in geluid.
Standje drie alleen voor douchen en veel mensen op bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sve

Sve

Misschien nog een andere vraag:

Hoe erg zou het zijn als ik even kort de stroom van onze w/w warmtepomp (Alpha Innotec Alterra WZSV 62K3M combi) zou halen? Wat kunnen de gevolgen zijn? (Ik bedoel de stroom kan altijd een keertje uitvallen, toch?)

Naast het WTW geluidsdilemma buiten, horen we sinds enkele dagen een continue laag frequentie geluid in het huis en dat in elke kamer. Een diepe bromtoon, waar we geen enkele idee hebben waar het vandaan komt maar het is er non-stop, en je hoort het door de gesloten deur en door de TV heen. En als je het niet hoort, voel je de vibraties…. Het is nu dag 5 en we staan aan het punt een hotelkamer te boeken.

De WP zelf geeft aan de laatste tijd niet in gebruik te zijn omdat er geen vraag is (ik zie de verbinding met het mooie weer).

Maar we hadden de meest slechte installatie maatschappij die m’n kan hebben (ze geven bijvoorbeeld aan door Corona niet voldoende tijd gehad te hebben om voor deze WP trainingen te hebben kunnen volgen (hoe in god’s naam hebben jullie hem dan kunnen installeren vragen we ons af 😄🙈 of dat “de meest ideale plek voor de buitenvoeler in de (ochtend) zon is, terwijl het openbare kennis is dat een voeler altijd het beste op noord/noord-oost zou hangen).
Kortom, ik vertrouw hun voor geen meter. In juli krijgen we eindelijk geluidsmetingen gedaan voor de momenten dat de pomp op 55Hz, 65Hz, 70Hz en 90Hz draait. Ze hebben de pomp namelijk gewoon onder een vurenhouten trap gezet, en die staat midden in het huis, het geluid is ook bijna bij 40 dB….
Maar dit laag frequentie gebrom nu is nieuw. De pomp lijkt zelf stil te zijn, maar mss dat de compressor toch draait en de vibraties aan de vloer afgeeft?

Of het aan de WP ligt zouden we kunnen testen door hem even tijdelijk van de stroom te halen. Maar hoe risico verbonden is dat?

Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sve schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:32:
Hoeveel m³/h zijn stand 2 en 3 bij jou? Hier kan ik alleen boven de 500 m³/h wat horen ruisen in de verte, maar ik heb dan ook veel aandacht besteed aan grote doorlaten en extra geluiddempers.
Zitter er bij jou wel geluiddempers in de aanvoerkanalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sve schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:55:
Hoe erg zou het zijn als ik even kort de stroom van onze w/w warmtepomp (Alpha Innotec Alterra WZSV 62K3M combi) zou halen? Wat kunnen de gevolgen zijn? (Ik bedoel de stroom kan altijd een keertje uitvallen, toch?)
Speciaal voor W/W warmtepompen is er een eigen topic:
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
(maar je WP moet daar zeker tegen kunnen).
Naast het WTW geluidsdilemma buiten, horen we sinds enkele dagen een continue laag frequentie geluid in het huis en dat in elke kamer. Een diepe bromtoon, waar we geen enkele idee hebben waar het vandaan komt maar het is er non-stop, en je hoort het door de gesloten deur en door de TV heen. En als je het niet hoort, voel je de vibraties…. Het is nu dag 5 en we staan aan het punt een hotelkamer te boeken.
Gewoon al je groepen één voor één in de meterkast afschakelen tot het geluid weg is. Blijft het, dan komt het van de buren... Gaat het weg, dan weet je in welke groep je het probleem moet zoeken.
Lijkt me eenvoudig.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 11-05-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zehnder Q600: Hoger stroomverbruik bij geopende bypass?

Sinds een tijdje monitor ik het stroomverbruik van onze Q600. Nu viel mij vandaag op dat zodra de bypass opent (momenteel rond 20 uur) het stroomverbruik met zo'n 10W omhoog gaat. Rond 12 uur, als de bypass weer sluit, daalt dat weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5WxLliobWXP0on8kqW5WjMMyqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tBREokJiEYUzr8aV6L2Bfnt5.png?f=fotoalbum_large
De flow is constant rond de 220 m³/h. (CO2 sensor laat de unit harder draaien bij bezoek, en de vochtigheidsregeling staat uit. De badkamers zijn zo ook snel genoeg droog).

Iemand ditzelfde effect al eens geconstateerd? Zou de weerstand met bypass zoveel hoger zijn dat de ventilator harder moet draaien?

Edit juli 2022: Ik kwam er achter dat de meter in de meterkast niet goed meet (werd beïnvloed door de beltrafo er direct naast). Werkelijk verbruik blijkt ca 32W te zijn zonder geopende bypass en ca 39W met geopende bypass.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 03-07-2022 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:36
Andrehj schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:20:

Sinds een tijdje monitor ik het stroomverbruik van onze Q600. Nu viel mij vandaag op dat zodra de bypass opent (momenteel rond 20 uur) het stroomverbruik met zo'n 10W omhoog gaat. Rond 12 uur, als de bypass weer sluit, daalt dat weer.
[Afbeelding]
De flow is constant rond de 220 m³/h. (CO2 sensor laat de unit harder draaien bij bezoek, en de vochtigheidsregeling staat uit. De badkamers zijn zo ook snel genoeg droog).

Iemand ditzelfde effect al eens geconstateerd? Zou de weerstand met bypass zoveel hoger zijn dat de ventilator harder moet draaien?
Misschien continue bekrachtigde motor op een veerklep? Of is het echt een 2 richtingen servo?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Lord schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:27:
[...]
Misschien continue bekrachtigde motor op een veerklep? Of is het echt een 2 richtingen servo?
De bypassklep wordt bediend door een stappenmotor. Daardoor kan ie ook in tussenliggende posities staan. Maar dat heb ik hier uitgezet. Het is open of dicht en dat bevalt prima. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat motortje continu 10W opneemt. Dan was ie snel kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2023
Andrehj schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:20:

.......
Ik heb het bij mijn eigen Q305 gechecked, het was voor mij ook nieuw. Maar inderdaad gaat het opgenomen vermogen omhoog evenals het toerental van de ventilatoren. Het debiet blijft gelijk. En ja, dus logisch want de bypass beperkt de doorlaat van de wisselaar (helft wordt afgesloten). Dus neemt het drukverlies toe. Om te compenseren gaat het toerental en dan ook het opgenomen vermogen omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tavru schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:38:
Ik heb het bij mijn eigen Q305 gechecked, het was voor mij ook nieuw. Maar inderdaad gaat het opgenomen vermogen omhoog evenals het toerental van de ventilatoren. Het debiet blijft gelijk. En ja, dus logisch want de bypass beperkt de doorlaat van de wisselaar (helft wordt afgesloten). Dus neemt het drukverlies toe. Om te compenseren gaat het toerental en dan ook het opgenomen vermogen omhoog
Dank voor deze tip, ik wist helemaal niet dat de bypass werkte door kruislings de helft van de wisselaar te blokkeren, en dat er dus aan beide kanten van de wisselaar een klep zit. Vandaar ook dat ik inderdaad een toerentaltoename op beide ventilatoren zien.
Op de afbeeldingen onderaan deze pagina wordt het wel aardig uitgelegd:
https://www.paulheatrecov...ducts/zehnder-comfoair-q/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ar162b

Ik heb best veel uitzoekwerk in vlakkanalen zitten ivm een plat dak; de meeste kanalen komen in verlaagde plafonds. Dit in combinatie met een redelijk hoog debiet heb ik veel gezocht naar grotere kanalen.dan 220x90.
Er zijn wel metalen instortkanalen (oa 300x80) die een groot doorsneeoppervlakte hebben maar deze hebben weer geen aerodynamische hulpstukken. Ik getwijfeld tussen Dyka-Air en Compair, beide zijn afgerond en lijken aerodynamica serieus te nemen, uiteindelijk heb ik gekozen voor Dyka-air ivm de beschikbare documentatie (link) waarin lijkt dat deze een relatief lage weerstand hebben. Compair heb ik nog benaderd voor documentatie om te kunnen vergelijken maar ik kreeg een onbruikbaar antwoord terug.
Deze verkies ik boven de standaard goedkope 200x90 ivm de lagere weerstand, en daarbij lijkt het alsof sommige 220x90 kanalen wat hol gevormd lijken te zijn waardoor de weerstand nog meer toeneemt.

Jammer dat er geen grotere, aerodynamische vlakkanalen lijken te zijn. Ik heb nog bij een bedrijf die pvc kanalen maakt ook gevraagd maar dat zou een paar duizend euro kosten voor een paar meter.

Opvallend dat in Australia het aanbod groter is, al zijn de kanalen vooral breder maar platter (350x75, 320x75) waardoor de weerstand hoger is ondanks een groter oppervlakte vergeleken met de standaard 220x90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Sve schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:55:
Zo maar de stroom van een WP met draaiende compressor halen, is slecht voor de compressor. Inderdaad, het kan door stroomuitval een keertje gebeuren, maar je kunt er beter geen gewoonte van maken. Is ook niet nodig m.i.: leg je hand op 't ding en je voelt wel of er trilling is. Zo niet, dan kun je dat best nog 'ns extra voor jezelf bevestigen door de stroom eraf te halen.

(Heb je het eenmaal een keer met en een keer zonder draaiende compressor gevoeld, dan hoef je daarvoor echt nooit meer naar de stoppenkast te grijpen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

ar162b schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:27:
[...]Ik heb best veel uitzoekwerk in vlakkanalen zitten ivm een plat dak; de meeste kanalen komen in verlaagde plafonds. Dit in combinatie met een redelijk hoog debiet heb ik veel gezocht naar grotere kanalen.dan 220x90.`
Als het toch achter het verlaagde plafond verdwijnt, waarom dan een rechthoekige constructie o.b.v. gipsplaten maken? Mits je voldoende opties hebt dat het goed te monteren is, per werkende meter veel goedkoper dan prefab buizen die je dan voor een afwijkende maat ook nog niet eenvoudig kunt kopen....
Gips is ook nog brandwerend. Tis wel veel meer werk dan prefab buizen koppelen....
Er zijn wel metalen instortkanalen (oa 300x80) die een groot doorsneeoppervlakte hebben maar deze hebben weer geen aerodynamische hulpstukken.
Ga je met een metaal keuze mogelijk teveel warmte verliezen krijgen? Dat moet je dan weer extra isoleren? Of bedoel je het anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
@ar162b & @SkullboyNL

Wellicht voor hoofdkanaal is R-Vent Ovaal nog een optie? De kleinste is wel al fors (255mm diameter rond equivalent). Misschien dat andere fabrikanten nog kleinere maten in het assortiment hebben.

R-Vent Ovaal Kanalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:02
Zijn er hier meer mensen die vlakkanaal buizen gebruiken voor de aanvoer en afzuiging in huis? In mijn jaren 30 woning ga ik de WTW unit op zolder zetten omdat daar genoeg ruimte is en ik gelijk door het dak heen kan.
hier vergelijkbaar ding in renovatie huis van voor 1920, gekozen voor plenums met daarvandaan flexibele platte slang per ventiel. werd mij aangeraden door de installateur. voor ubbink air excellent gekozen omdat ik dat kon krijgen. je hebt dan alleen dikke buis naar je plenum en vanf het plenum dunnere platte slang naar je ventielen. Wel veel slang nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ar162b schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:27:
Jammer dat er geen grotere, aerodynamische vlakkanalen lijken te zijn. Ik heb nog bij een bedrijf die pvc kanalen maakt ook gevraagd maar dat zou een paar duizend euro kosten voor een paar meter.
Ik merk bij grotere maten dat ik in de industriële/commerciële kanalen terecht komt. Daar is alles maatwerk.

Voor mijn WTW heb ik een custom verloop van 160 rond naar 3x 220x90 laten maken. Die kostte minder dan een standaard 220x90 T-stuk. Ik vermoed dat er te weinig vraag naar is en dat de concurrentie met de standaardkanalen te groot is.
Dat beetje extra weerstand is dan niet echt een ding en het geluid is ook minder kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ar162b
route99 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:13:
[...]
Als het toch achter het verlaagde plafond verdwijnt, waarom dan een rechthoekige constructie o.b.v. gipsplaten maken? Mits je voldoende opties hebt dat het goed te monteren is, per werkende meter veel goedkoper dan prefab buizen die je dan voor een afwijkende maat ook nog niet eenvoudig kunt kopen....
Gips is ook nog brandwerend. Tis wel veel meer werk dan prefab buizen koppelen....

[...]
Ga je met een metaal keuze mogelijk teveel warmte verliezen krijgen? Dat moet je dan weer extra isoleren? Of bedoel je het anders?
Met het eerste punt; bedoel je om van lucht 'door' je verlaagde plafond te laten stromen? Kom je dan niet praktische problemen tegen dat het moeilijk schoonmaakbaar is, luchtdicht, condensatieproblemen etc? Misschien zou je een folie kunnen plakken aan de binnenzijde. Het wordt wel lastig in mijn geval aangezien meerdere buizen (toe- en afvoer) naast elkaar door het plafond zullen gaan.
Met de tweede bedoel ik de hulpstukken zoals bochten en overgangen van buis naar instortkanaal. Van Dyka zijn er bijvoorbeeld 'soepele' (weinig weerstand) overgangen van kanaal naar buis, van die instortkanalen vaak alleen maar een hoekige lepe hoekstuk. Wat ik ook begreep is dat metaal geluid verder draagt dan pvc. Niet alleen van de wtw unit maar ook tussen de ruimtes waar het kanaal doorheen loopt.
The Lord schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:15:
@ar162b & @SkullboyNL

Wellicht voor hoofdkanaal is R-Vent Ovaal nog een optie? De kleinste is wel al fors (255mm diameter rond equivalent). Misschien dat andere fabrikanten nog kleinere maten in het assortiment hebben.

R-Vent Ovaal Kanalen
Goeie, die was ik niet eerder tegengekomen. Voor mij helaas net te groot, de platste variant is 150mm hoog (415 breed, inderdaad Ø 250mm vergelijkbaar) dat vind ik net te veel voor een verlaagd plafond hier. Als ze net een maatje kleiner hadden gehad dan had ik dat zeker interessant gevonden.
Rond equivalent 150-160mm is dus makkelijk te vinden, 180 niet en nu dus wel vanaf 250 :P
TheGhostInc schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:45:
[...]

Ik merk bij grotere maten dat ik in de industriële/commerciële kanalen terecht komt. Daar is alles maatwerk.

Voor mijn WTW heb ik een custom verloop van 160 rond naar 3x 220x90 laten maken. Die kostte minder dan een standaard 220x90 T-stuk. Ik vermoed dat er te weinig vraag naar is en dat de concurrentie met de standaardkanalen te groot is.
Dat beetje extra weerstand is dan niet echt een ding en het geluid is ook minder kritisch.
Ligt een beetje aan de luchtsnelheid, bij mij zal deze al kritisch zijn (iets over de 4m/s), ivm de lengte zal het de te verwachte drukverlies tegen de rand van wat mag volgens de fabrikant. Daarom probeer ik alles zo soepel mogelijk over te laten lopen. Volgens de documentatie van Dyka heeft een nette ronde 90 graden bocht al ongeveer 6x zoveel drukverlies als een rechte (ronde) buis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Lord
ar162b schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:44:

Goeie, die was ik niet eerder tegengekomen. Voor mij helaas net te groot, de platste variant is 150mm hoog (415 breed, inderdaad Ø 250mm vergelijkbaar) dat vind ik net te veel voor een verlaagd plafond hier. Als ze net een maatje kleiner hadden gehad dan had ik dat zeker interessant gevonden.
Rond equivalent 150-160mm is dus makkelijk te vinden, 180 niet en nu dus wel vanaf 250 :P
Uhm, Aldes Benelux 100x350 ovaal laag genoeg? Dat is ongeveer Ø200mm equivalent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ar162b
The Lord schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 23:39:
[...]
Uhm, Aldes Benelux 100x350 ovaal laag genoeg? Dat is ongeveer Ø200mm equivalent.
...En die heb ik blijkbaar niet gezien. Dank voor de tip. De maat lijkt ideaal.
Het was wel lastig vinden, deze ovale buizen staan niet op hun site maar wel in de catalogus (link, pdf). Opvallend dat het reguliere spirobuizen waren die ovaal geperst zijn. Prijzen en accessoires op aanvraag, dat kan misschien nog wel een dingetje worden.

Heb je toevallig een tip waar ik in Nederland als particulier aan deze buizen kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:33
[...]

Yep, ook bij mijn WHR960 (voorganger van de Q600). Bypass gaat hier via een verrassend (en onnodig) smal kanaal langs de warmtewisselaar, met hetzelfde effect als bij de Q's: meer weerstand. Ontwerpfout in mijn ogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hmm.. je schrijft het m.i. nog wat onlogisch: ja, één van de twee luchtstromen gaat niet meer door de wisselaar en dus wordt er niet meer uitgewisseld. Dat maakt het een bypass.

Dat het drukverlies daardoor omhoog gaat, dat vind ik niet logisch, want een (bypass) kanaal, lijkt me toch een eenvoudiger constructie dan een wisselaar en dus probleemloos van voldoende lage weerstand (grote doorgang) te maken.
Dave_R schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:10:
Yep, ook bij mijn WHR960 (voorganger van de Q600). Bypass gaat hier via een verrassend (en onnodig) smal kanaal langs de warmtewisselaar, met hetzelfde effect als bij de Q's: meer weerstand. Ontwerpfout in mijn ogen...
Dat dus. Jammer dat ze dat al generaties laten voortduren. Past hij zo net in een of andere (Duitse) standaardmaat of zo? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Laatst online: 08:46

hneel

denkt er het zijne van

In mijn eigen huis van begin jaren 60 heb ik niks van ventilatie. Onlangs waren we een weekje n Center Parks in Frankrijk, en dat huisje bleek wel over een type D systeem te beschikken.

Hier wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPacogrvPGrkE3wSjHbweSCMGMc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bpLKuPrHwQtgKryjVC1cxpu2.jpg?f=user_large
De box in de meterkast. Wat een enorm joekel van een ding! Waar moet ik ooit in mijn eigen huis plek vinden voor zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctnyu-7VDckmHNStU1Oq_FwCh-I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EZ87jtFWRgpLCNztxSHMCo27.jpg?f=user_large
Hier het buizenstelsel. Afvoer vanaf keuken, badkamers en wc. Die laatste kamers hadden een kleine speling onder de deur. Ik schat een halve tot hele cm ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yc8an6kJAl1a3RuEPr6O503U4C8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJeQesPdmrjrh9GvEU4zgsuL.jpg?f=fotoalbum_large
De aan- en afvoer in resp woonkamer en badmaker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SUql5hqV1rfbEcZlfVycDluxWY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7LQl2m3FiDxfgAPJo5CJOobZ.jpg?f=user_large
Aansluitingen op de kast. Zo te zien OneTherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiXGHjpWn3nJZiZe16UXZyghEQM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZACpAeCYn4jJxx6NReZYe6sc.jpg?f=user_large
De aansluitingen op het dak. Zo te zien gaan ze rechtstreeks vanaf de box naar boven. Zijn er in Nederland geen normen over een minimale afstand tussen aan- en afvoer? Het ligt ook erg dicht bij de CV afvoer, naar mijn idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-lypQb38N83GGYaO7yB6uu3QXM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wQc14uMJxHqckeue0LJ7tuvx.jpg?f=user_large
Ik denk dat deze schakelaar in de keuken dient om de ventilatorstand in te stellen.

De reden dat ik het niet zeker weet is dat ik het idee had dat dat systeem gewoon uit stond. Ik hoorde letterlijk geen enkel geluid, zelfs niet met mijn oor vlak tegen de box.

Jammer dan. Het was vakantie, dus je begrijpt dat ik geen zin had om hier achteraan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gwaihir schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:51:
Hmm.. je schrijft het m.i. nog wat onlogisch: ja, één van de twee luchtstromen gaat niet meer door de wisselaar en dus wordt er niet meer uitgewisseld. Dat maakt het een bypass.
Dat het drukverlies daardoor omhoog gaat, dat vind ik niet logisch, want een (bypass) kanaal, lijkt me toch een eenvoudiger constructie dan een wisselaar en dus probleemloos van voldoende lage weerstand (grote doorgang) te maken.
Kijk even goed naar de link in mijn vorige post over dit onderwerp. Daarin wordt (in de plaatjes onderaan) precies uitgelegd hoe de "bypass" bij de Q-serie werkt en dan is ook gelijk duidelijk waarom de weerstand van zowel de aanvoer als de retour stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hneel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:00:
[Afbeelding]
De box in de meterkast. Wat een enorm joekel van een ding! Waar moet ik ooit in mijn eigen huis plek vinden voor zoiets?
Bij bestaande woningen meestal op zolder naast de CV-ketel, bij nieuwbouw in een technische ruimte.
[Afbeelding]
Hier het buizenstelsel. Afvoer vanaf keuken, badkamers en wc. Die laatste kamers hadden een kleine speling onder de deur. Ik schat een halve tot hele cm ofzo.
Dat is nog vrij simpel, bij mij is het buizenstelsel in de TR nog veel uitgebreider.
[Afbeelding]
De aansluitingen op het dak. Zo te zien gaan ze rechtstreeks vanaf de box naar boven. Zijn er in Nederland geen normen over een minimale afstand tussen aan- en afvoer? Het ligt ook erg dicht bij de CV afvoer, naar mijn idee.
Voor de afvoer is dat geen probleem, maar de aanvoer mag daar zeker niet zitten!
De reden dat ik het niet zeker weet is dat ik het idee had dat dat systeem gewoon uit stond. Ik hoorde letterlijk geen enkel geluid, zelfs niet met mijn oor vlak tegen de box.

Jammer dan. Het was vakantie, dus je begrijpt dat ik geen zin had om hier achteraan te gaan.
Ik neem tegenwoordig vaak een CO2-meter mee. Want vaak is kan er ook nauwelijks een raam open, en dan is het binnenmilieu niet bepaald gezond!
Overigens begrijp ik wel waarom het systeem uit stond: Ik zie nergens geluiddempers in de leidingen. Zonder die dempers zal het systeem wel flink wat overlast geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:57:
Kijk even goed naar de link in mijn vorige post over dit onderwerp. Daarin wordt (in de plaatjes onderaan) precies uitgelegd hoe de "bypass" bij de Q-serie werkt en dan is ook gelijk duidelijk waarom de weerstand van zowel de aanvoer als de retour stijgt.
Vind je? Ik vind 't eerlijk gezegd 100% marketing. Ze geven aan geen bypass kanaal te hebben, zodat er ruimte wordt bespaard die dan voor grotere fans en wisselaars is. Waarom de unit dan niet gewoon wat groter is, wordt mij echt niet duidelijk.

Ze leggen inderdaad wel duidelijk uit dat de "bypass" dus eigenlijk is dat in elke richting maar de halve wisselaar wordt benut. Dus in plaats van één grote wisselaar waar één stroom omheen gaat, zijn het twee half zo grote, waar elk één stroom omheen gaat. Omheen gaat door zich erbij door de ander helft te laten persen en vandaar dus die hogere weerstand. Technisch meer detail maar 't komt nog altijd op exact hetzelfde neer: geen ruimte gegund voor 'n lage weerstand bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gwaihir schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:16:
Vind je? Ik vind 't eerlijk gezegd 100% marketing. Ze geven aan geen bypass kanaal te hebben, zodat er ruimte wordt bespaard die dan voor grotere fans en wisselaars is. Waarom de unit dan niet gewoon wat groter is, wordt mij echt niet duidelijk.
Ik vond niks, volgens mij had ik geen waardeoordeel gegeven.
Maar uit de presentatie kun je de logica wel volgen. Klanten klaagden natuurlijk al dat die "doos" veel te groot was. Dus er zal best een ontwerpeis zijn geweest dat de kast niet groter mocht worden.
Maar het rendement moest wel omhoog, en die bypass was toch al een vernauwing. Dan is dit best een slimme truc. Rendement ging omhoog, zoals gevraagd en de behuizing hoefde niet te groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:24:
Ik vond niks, volgens mij had ik geen waardeoordeel gegeven.
Maar uit de presentatie kun je de logica wel volgen. Klanten klaagden natuurlijk al dat die "doos" veel te groot was. Dus er zal best een ontwerpeis zijn geweest dat de kast niet groter mocht worden.
Maar het rendement moest wel omhoog, en die bypass was toch al een vernauwing. Dan is dit best een slimme truc. Rendement ging omhoog, zoals gevraagd en de behuizing hoefde niet te groeien.
Nou ja, dat dus; je lijkt 't oordeel dat het logisch is omdat die doos niet groter mag (door) te geven. En dat zou ook zo maar zo gegaan kunnen zijn. Dat ben ik best met je eens, maar 't is niet mijn persoonlijke voorkeur.

Ach ja, wellicht gaat 't nog ooit 'ns zoals met auto's en laptops, dat ze op klantwens geconfigureerd worden. Wilt u de compacte maat, of de grotere met energiezuiniger bypass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tavru
Gwaihir schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 19:51:
[...]

.......Hmm.. je schrijft het m.i. nog wat onlogisch: ja, één van de twee luchtstromen gaat niet meer door de wisselaar en dus wordt er niet meer uitgewisseld. Dat maakt het een bypass. ......

Jammer dat je het niet logisch vind. Maar neem even de tijd om de link aan te clicken die hierboven in de post van Andrehj staat. Even zoeken op de pagina waar je terecht komt, maar daar staat een slide-show waarin op enig moment te zien is hoe de wisselaar aan beide zijden is voorzien van een klep. Dus zowel de toevoer als de afvoer zijn deels afgesloten. En dan is mijn antwoord opeens logisch :)

......Dat het drukverlies daardoor omhoog gaat, dat vind ik niet logisch, want een (bypass) kanaal, lijkt me toch een eenvoudiger constructie dan een wisselaar en dus probleemloos van voldoende lage weerstand (grote doorgang) te maken.

Ook dit is logisch omdat je met een halve doorlaat en toch het debiet behouden automatisch in meer lucht per cm2 terecht komt, met als logisch gevolg dat het drukverlies hoger wordt

Dat dus. Jammer dat ze dat al generaties laten voortduren. Past hij zo net in een of andere (Duitse) standaardmaat of zo? :?

Als de apparaten zo waren ontworpen dat de bypass een evengrote doorlaat zou hebben als de wisselaar (en dus niet een geringe toerentalverhoging zouden hebben) dan begon iedereen gelijk te reclameren dat ze onnodig lomp en groot zijn en niet meer goed in de woningen kunnen worden geplaatst. Het heeft niks te maken met standaardmaten, Die zijn er namelijk niet. Enne, het ontwerp is puur Nederlands :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Andrehj schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:02:
[...]

Bij bestaande woningen meestal op zolder naast de CV-ketel, bij nieuwbouw in een technische ruimte.
Tja, de zolder ziet er bij ons zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/a9b9649a110bd949646e8e1d67161e288685818f/?url=https%3A%2F%2Fwww.xs4all.nl%2F%7Ehneel%2Fmisc%2F20171106_225759_2008-01-13%252012.27.42%2520%28Small%29.jpg

Links zit dus al de CV. In het midden zou een mooie plek zijn. Maar daar komt de trap uit, dus daar kan het ook niet. En rechts staan tegenwoordig al kasten. Het zou eventueel achter de kasten kunnen, maar daar is ook niet heel veel ruimte. Lastig dus.

Misschien dat zo'n Blauberg D105 nog zou passen. Die heeft wel minder capaciteit, maar ws wil ik dan alleen de bovenverdiepingen doen, en beneden iets anders, misschien een decentrale wtw.
Ik neem tegenwoordig vaak een CO2-meter mee. Want vaak is kan er ook nauwelijks een raam open, en dan is het binnenmilieu niet bepaald gezond!
Overigens begrijp ik wel waarom het systeem uit stond: Ik zie nergens geluiddempers in de leidingen. Zonder die dempers zal het systeem wel flink wat overlast geven.
In dit huisje kon gelukkig wel alles open.
(Zo'n systeem moet er ook voor de mens zijn, en niet andersom.)

Maar die dempers zijn dus wel noodzakelijk als ik het goed begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tavru
hneel schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:26:
[...]

Tja, de zolder ziet er bij ons zo uit.

[Afbeelding]

Links zit dus al de CV. In het midden zou een mooie plek zijn. Maar daar komt de trap uit, dus daar kan het ook niet. En rechts staan tegenwoordig al kasten. Het zou eventueel achter de kasten kunnen, maar daar is ook niet heel veel ruimte. Lastig dus.
Je zou misschien een unit haaks op de muur onder het schuine dak kunnen plaatsen. Sommige units kan je op een zgn. "stoel"/frame plaatsen. Je moet dan wel er op letten dat de luchtaansluitingen het liefst aan de zijkant zitten, anders heb je wel heel korte verbindingen naar het dak. Ook moet je dan letten op de ruimte voor de cv-ketel, deze moet bereikbaar blijven voor service.
Misschien dat zo'n Blauberg D105 nog zou passen. Die heeft wel minder capaciteit, maar ws wil ik dan alleen de bovenverdiepingen doen, en beneden iets anders, misschien een decentrale wtw.
Als ik de spec van die unit bekijk dan doet hij max 106 m3/h op max toerental. Dit is volgens de regelgeving meestal genoeg voor 1 ouder- en 2 kinderslaapkamers. Maar bij echt grotere kamers kom je al tekort. En dan hebben we het nog geeneens over ventilatie vanuit oogpunt gezondheid/CO2. Dan kom je op mininmaal 35 m3/h per persoon. Dat je op max toerental zou moeten draaien heeft uiteraard consequenties voor het geluidsniveau. Ik ben bang dat je zelfs met behoorlijke dempers nog geluid in de slaapkamers houdt, maar is afhankelijk van kanaalwerk en kwaliteit dempers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:06:
[...]

Nog niet. Ik heb zelf een CO2 sensor met een display, dus ik kan het daar aflezen. Verder kun je ook de waarde in Volts vermenigvuldigen met 200 (voor de meeste sensors, die 0-2000 ppm vertalen naar 0-10V), dan weet je het ook.

Toch zou ik graag mijn comfoconnect module uitlezen in Domoticz, om zo de CO2-waardes te kunnen loggen.

Er bestaat zoiets als pycomfoconnect (zie https://github.com/michaelarnauts/comfoconnect), maar voor zover ik heb kunnen uitvogelen kan ik daarmee (nog) niet de analoge ingangen van option box uitlezen.

Als iemand weet hoe dat moet, dan hou ik me aanbevolen!
Ondertussen een co2 sensor opgehangen en gemeten. het stijgt wel tot iets over de 800ppm maar redelijk stabiel in de slaapkamer. Wat ik niet snapt is dat vanaf een uur of 6 (dus wanneer de zon opkomt ws) de ppm omhoogschiet naar de 980 ppm regio. Er is niets veranderd, en er lijkt een samenhang te zijn met de buiten temp op een of andere manier. Kan me niet voorstellen dat ik opeens zoveel meer co2 uitstoot namelijk :+

ik moet ook nog zien te achterhalen op welk niveau de co2 sensor van zehnder echt de boel harder laat draaien.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

xoror schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:45:
Wat ik niet snapt is dat vanaf een uur of 6 (dus wanneer de zon opkomt ws) de ppm omhoogschiet naar de 980 ppm regio. Er is niets veranderd, en er lijkt een samenhang te zijn met de buiten temp op een of andere manier.
Heb je veel verkeer buiten rond dat tijdstip?
Gaat er een geiser branden of een ander apparaat met fossiele brandstof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:19:
[...]

Heb je veel verkeer buiten rond dat tijdstip?
Gaat er een geiser branden of een ander apparaat met fossiele brandstof?
Nee compleet gasloos hier. Maar verkeer zou kunnen, dan komen al de aannemers hier langs de wijk in, dat is het misschien. stoot verkeer dan zoveel co2 uit? metertje meet ook 'toxic' chemicals en die gaan ook omhoog rond dat tijdstip. Dus zou wel plausibel kunnen zijn

Alhoewel de woonkamer niet omhoogschiet, dus lijkt dat wel raar

[ Voor 6% gewijzigd door xoror op 20-05-2022 11:33 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

xoror schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:31:
[...]

Nee compleet gasloos hier. Maar verkeer zou kunnen, dan komen al de aannemers hier langs de wijk in, dat is het misschien. stoot verkeer dan zoveel co2 uit? metertje meet ook 'toxic' chemicals en die gaan ook omhoog rond dat tijdstip. Dus zou wel plausibel kunnen zijn

Alhoewel de woonkamer niet omhoogschiet, dus lijkt dat wel raar
Het schiet al heel snel omhoog.
Als er hier een familielid op bezoek komt, dan zie je de meter ook omhoog gaan.
We zitten dan met 3 ipv 2 in een ruimte van zeker 70M2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-08 13:50
Zojuist het volgende gelezen:
https://www.installatie.n...er-naar-balansventilatie/

Lijkt me dat je dan erg veel lucht instroom hebt in slaapkamers e.d.? Lijkt me ook buiten de regelgeving van het bouw besluit te vallen? Hoe kijken jullie hiernaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
bouwbesluit: je hebt afzuiging in je natte ruimtes en keuke. en is daarmee niet anders dan een ventilatietype met roostertjes boven de ramen, alleen komt de lucht nu niet van buiten maar van binnen.
En bij renovatie hoeft het maar te voldoen aan bouwbesluit van het bouwjaar….

maar volgens mij is die woonkamer zo niet erg optimaal, hangt een beetje van de indeling van de woning af, ik zou vriendelijk vragen of ze mijn ventilatieroostertje boven het raam zouden willen laten hangen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Tja, in mijn optiek is iets beter dan niets. Wat we nu zelf thuis hebben is type 0. Voor type A heb je nog roostertjes in de ramen oid nodig, en zelfs dat hebben we niet. Dus slapen we elke nacht met een CO2 waarde van boven de 1500 ppm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buukie
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 31-03 15:41
Erg interessant topic dit! Heb alles doorgelezen en al erg veel nuttige info opgedaan over vraaggestuurde WTW systemen.

Op het moment zijn we bezig met het ontwerp van ons nieuwe huis wat inmiddels richting vergunningsaanvaag gaat. Het wordt een HSB woning met goed geïsoleerde kelder, hoge isolatiewaarden (wanden Rc 6.8, dak Rc 9.0), driedubbel glas en dus ook WTW.

Aangezien we veel zelf willen doen lijkt het Ubbink Air Excellent of Burgerhout Hybalans ons erg interessant.
Mede door het doorlezen van dit topic en een webinar van Zehnder kwam ik tot de volgende aandachtspunten voor het ontwerpen van het ventilatiesysteem met de ronde 90mm Ubbink of Hybalans buizen:
  • 25m3/h per buis, indien meer nodig is per ventiel twee buizen van 90mm aansluiten op 1 ventiel van 125mm. Zo krijgt de ouderslaapkamer 2 ventielen
  • Max 45 – 50m3/h per inblaasventiel (anders risico op toch/geluid)
  • Badkamer ventileren met 4x volume van de ruimte
  • Veel gebruik maken van overstroom
  • Toevoer naar de WTW bij voorkeur op het noorden of oosten en niet op het dak i.v.m. het aanzuigen van zo koel mogelijke lucht
  • Leidingen naar verdeelkasten groot houden, waarschijnlijk 180-200mm i.v.m. luchtsnelheid
  • Een WTW kast met overcapaciteit kiezen
  • Dempers op toevoerleiding WTW kast en verdeelkast (bij voorkeur 2 in serie). Bij voorkeur geen flexibele demper als scherpe bocht gebruiken, dit geen erg veel drukverlies
  • Droogsifon toepassen
  • Toe en afvoerbuizen naar de WTW kast moeten geïsoleerd zijn, bij voorkeur spiro (houdt geluid goed binnen) met isolatie er omheen of zelf inpakken met Armaflex
Met deze punten in gedachten ben ik aan de slag gegaan met een eerste opzet voor het ontwerp. Zoals in de afbeeldingen hieronder.

Hierbij wordt alles redelijk ruim geventileerd t.o.v. bouwbesluit. De kelder willen we mogelijk met een klep via een bewegingssensor i.c.m. HomeAssistant extra laten ventileren bij aanwezigheid, om de WTW kast niet voor een te groot debiet te hoeven kiezen. Overstroom in de kelder willen we deels door een aantal roosters in de muur laten lopen (geluid is hier geen probleem), mede om niet meer dan 2 keer te overstromen. Tevens begreep ik dat het bouwbesluit voor een technische ruimte en bergruimte slecht een advies is en we dus niet o.b.v. het oppervlakte hoeven te ventileren.

Totaal zou dit neerkomen op 485m3/h als we de kelder volledig mee ventileren en 335m3/h zonder kelder. We zouden dan voor een Zehnder ComfoAir Q600 WTW kast willen gaan, hopelijk is die dan voor Q2 2023 weer beschikbaar.

Ik zou heel graag willen weten wat jullie van dit plan vinden en of ik geen dingen over het hoofd zie welke bijvoorbeeld niet handig zijn of mogen volgens het bouwbesluit.

Volgende stap zou dan zijn om al het leidingwerk in 3D in te gaan tekenen in Revit.

Alvast veel dank!

[ Voor 16% gewijzigd door Buukie op 05-11-2022 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Buukie schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:46:
Het wordt een HSB woning met goed geïsoleerde kelder, ...........
Hierbij wordt alles redelijk ruim geventileerd t.o.v. bouwbesluit. .........
Totaal zou dit neerkomen op 485m3/h als we de kelder volledig mee ventileren en 335m3/h zonder kelder. .
Kelder mee ventileren? Om diverse redenen (o.a. radongas) wordt dit geen goed idee gevonden als die lucht ook in andere ruimtes gaat komen. Dat is me niet helemaal duidelijk of je daar technisch 100% aan voldoet met "mee ventileren", ben geen bouwkundige.
https://www.ecobouwers.be...-balansventilatie-met-wtw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buukie
route99 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:46:
[...]
Kelder mee ventileren? Om diverse redenen (o.a. radongas) wordt dit geen goed idee gevonden als die lucht ook in andere ruimtes gaat komen. Dat is me niet helemaal duidelijk of je daar technisch 100% aan voldoet met "mee ventileren", ben geen bouwkundige.
https://www.ecobouwers.be...-balansventilatie-met-wtw
Maar wil je dan niet juist dat eventuele radongas afvoeren d.m.v. ventilatie om hoge, schadelijke concentraties te voorkomen? De kelder is nu zelf al in balans en theoretisch dus geen overstroom naar andere verdiepingen en dus zou deze lucht dan direct via de WTW kast naar buiten moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Inderdaad, door deze kelder goed mee te nemen en continue te ventileren zul je juist een opbouw van radon gas voorkomen. En dit is niet een standaard kelder zo te zien dus het lijkt me inderdaad dat je daar goede ventilatie in wilt aanbrengen (zeker in de fitness ruimte) @Buukie verder klinkt je plan erg goed. In je tekening staat nog wel 75m3/uur bij het inkomende pijltje terwijl je daar volgens je tekening 150m3/uur nodig hebt. Of wil je de overige capaciteit door middel van overstroom verkrijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buukie
walletje-w schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:20:
Inderdaad, door deze kelder goed mee te nemen en continue te ventileren zul je juist een opbouw van radon gas voorkomen. En dit is niet een standaard kelder zo te zien dus het lijkt me inderdaad dat je daar goede ventilatie in wilt aanbrengen (zeker in de fitness ruimte) @Buukie verder klinkt je plan erg goed. In je tekening staat nog wel 75m3/uur bij het inkomende pijltje terwijl je daar volgens je tekening 150m3/uur nodig hebt. Of wil je de overige capaciteit door middel van overstroom verkrijgen?
Vooral met de fitness zullen willen we daar inderdaad goed ventileren. Daar met name lucht afvoeren aangezien dat vochtigere lucht zal zijn.

En 75m3/h toevoer in de woonkamer vanwege overstroom inderdaad. 50m3/h komt via overstroom vanuit de speelkamer en nog 25m3/h via overstroom vanaf de bovenverdieping (totaal 50m3/h, waarvan 25m3/h er via de WC vanaf gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Even een vraagje over een stukje uit de topic start:
Enthalpiewisselaar en luchtbevochtiger
Een nadeel van balansventilatie is dat het de lucht uit kan drogen. Buitenlucht heeft vaak een relatief lage luchtvochtigheid en als je continu binnenlucht met een hoge luchtvochtigheid afvoert en de toevoer droge buitenlucht naar binnen brengt, kan het droog worden in huis. Zeker in de winter kan dit problematisch zijn. Als de luchtvochtigheid binnen te laag wordt, kan dit leiden tot geirriteerde luchtwegen, droge ogen en schilferige huid, hoest, gebarsten lippen enzovoorts.Ook kan het zorgen voor uitdroging van leer, rubber, hout etcetera.

Om dit tegen te gaan zijn twee oplossingen verkrijgbaar.
Enthalpiewisselaar: Dit is een systeem waarbij het vocht uit de uitgaande lucht wordt afgevangen en toegevoegd aan de lucht die het huis in gaat. Dit zorgt voor een vochtiger lucht en heeft tevens als voordeel dat je geen waterafvoer nodig hebt. Wel is de efficientie gemiddeld maar zo'n 70%, zodat de lucht in je huis toch nog droger kan worden. Ook is het vrij prijzig en niet alle merken hebben de mogelijkheid voor een enthalpiewisselaar.
Losse luchtbevochtiger: Een losse luchtbevochtiger kan, in principe, op alle balansventilatiesystemen worden toegepast. In plaats van lucht uit de uitgaande lucht halen, wordt er simpelweg water toegevoegd aan de toestromende lucht. Dit systeem is minder energie efficiënt en vereist een watertoevoer. Wel biedt het betere mogelijkheid tot het reguleren van de luchtvochtigheid. Ook bevat dit systeem de mogelijkheid om een speciaal verkoelingselement toe te voegen. Hoe effectief dit echter precies is, is onzeker.
Als de lucht te droog wordt, betekent dat dan niet dat je teveel ventileert? Of komt dit ook voor bij systemen waar op CO2 wordt gestuurd? (en dus uit gaan zolang het CO2 niveau naar wens is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Vistajevski schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:18:
[...]

De installateur was vorige week bij ons om de waterleiding te fixen en ik heb hem gelijk gevraagd naar een eventuele oplossing van die lange buis over het dak voor de WTW. Hij viel nog net niet van het dak van verbazing, hij vond het maar heel raar (groot bedrijf dus een ander persoon dan diegene die het aangelegd/ontworpen heeft). Hij pakte heel rigoureus de slijptol en heeft het ingekort tot een meter lengte.

En dat scheelt toch echt wel qua temperatuur. Hieronder twee grafiekjes, het is wel duidelijk wanneer de buis ingekort is :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E47nniXHFRoZ02jiS8SJDbtZiVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5pP080Mm7rIfU6nqdI1fo5v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tl0_W0_CECFexSf54Imq-RATJEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xOiS8cQ1T54yDFoCIbvVTJCV.jpg?f=fotoalbum_large

Van het weekend met de zonnige dagen blijft zowel de outside temperatuur en supply temperatuur ongeveer gelijk met de echte buitentemperatuur. Scheelt misschien 1 graadje.

En het mooie is, het is gedaan op verantwoordelijkheid van de installateur. Als er problemen zijn bel ik ze weer op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
kepler schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:04:Hij pakte heel rigoureus de slijptol en heeft het ingekort tot een meter lengte.
Dan zal je niet meer aan de benodigde verdunningsfactor komen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kepler schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 21:04:
Hij pakte heel rigoureus de slijptol en heeft het ingekort tot een meter lengte.
Maar dan kwam je toch met je inlaat veel te dicht bij die rioolbeluchting?
Verder tonen je grafieken wel erg mooi aan waarom je een inlaat van een WTW niet op een dak wilt, maar gewoon in een (noord-oost) gevel. Daar is de lucht veel koeler en dat werkt in de zomer dubbelop:
  • Je trekt veel koelere lucht naar binnen als het warm is (je woning warmt dus minder op)
  • En daardoor kan je bypass een veel groter deel van de dag open staan, waardoor je met je WTW veel meer uren van de dag kan koelen. Bij mij heeft gisteren bijvoorbeeld de hele dag de bypass open gestaan, omdat het aan de noordkant van de woning de hele dag onder de 22 graden was. Dat scheelt flink.

[ Voor 56% gewijzigd door Andrehj op 25-05-2022 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Andrehj schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:34:
[...]

Maar dan kwam je toch met je inlaat veel te dicht bij die rioolbeluchting?
Verder tonen je grafieken wel erg mooi aan waarom je een inlaat van een WTW niet op een dak wilt, maar gewoon in een (noord-oost) gevel. Daar is de lucht veel koeler en dat werkt in de zomer dubbelop:
  • Je trekt veel koelere lucht naar binnen als het warm is (je woning warmt dus minder op)
  • En daardoor kan je bypass een veel groter deel van de dag open staan, waardoor je met je WTW veel meer uren van de dag kan koelen. Bij mij heeft gisteren bijvoorbeeld de hele dag de bypass open gestaan, omdat het aan de noordkant van de woning de hele dag onder de 22 graden was. Dat scheelt flink.
Dat is ook wat ik tegen hem zei, maar dat was volgens hem geen probleem. Ik ga het wel even in de gaten houden en eventueel nog nameten.
Dat is het 'voordeel' dat hij het gedaan heeft, als het problemen oplevert dan mogen ze het ook weer fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:34:

Zou zo'n inlaat er dan bijvoorbeeld zo uitzien?

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieland.nl/resize/wtw-rooster_1945010089904.png/0/1100/True/wtw-hr-aluminium-geveldoorvoer-o160mm-zwart-inclusief-buis.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Rzaan : Ja. Zo eentje heb ik ook, maar dan zonder de buis.
Deze: https://www.ventilatiesho...p-zwartbruin-200-250-wtw/
Hier hebben we die kap (met foam afdichting) onder het dakoverstek tegen de buitenmuur geschroefd.
In die buitenmuur is een gat ø200 geboord.
Door de binnenmuur en de isolatie is een gat ø300 geboord, en daar heb ik de Zehnder Comfopipe plus (ø286) doorheen gestoken.
Door het gat ø200 steekt een stukje PVC-buis, die dus door de buitenmuur gaat, de paar cm luchtspouw overbrugt en dan in de Zehnder buis steekt.
Ging mooi zo.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 25-05-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:22:
Door de binnenmuur en de isolatie is een gat ø300 geboord, en daar heb ik de Zehnder Comfopipe plus (ø286) doorheen gestoken.
Welke lengte heeft dit stuk?
Is dat beperkt, of gebruik je dit helemaal tot aan de het WTW-apparaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rzaan schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:48:
Welke lengte heeft dit stuk?
Is dat beperkt, of gebruik je dit helemaal tot aan de het WTW-apparaat?
Tot aan de WTW (en vanaf de WTW naar buiten) moet je geïsoleerde buis gebruiken tegen condens (de lucht in die buis is in de winter immers koud) en tegen warmteverlies, anders koelt zo'n buis je woning af. Dus ja, die comfopipe plus loopt door tot aan de WTW (Zehnder verkoopt een speciaal verloopstuk wat je op je Q450 of Q600 kunt monteren om de twee buizen ø286 te laten passen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 13:56:
[...]

Tot aan de WTW (en vanaf de WTW naar buiten) moet je geïsoleerde buis gebruiken tegen condens (de lucht in die buis is in de winter immers koud) en tegen warmteverlies, anders koelt zo'n buis je woning af. Dus ja, die comfopipe plus loopt door tot aan de WTW (Zehnder verkoopt een speciaal verloopstuk wat je op je Q450 of Q600 kunt monteren om de twee buizen ø286 te laten passen).
Ik krijg steeds meer inzicht in wat ik allemaal nodig heb.
Dank daarvoor.
Nu nog bedenken hoe ik alle ruimtes van buizen e.d. ga voorzien, maar ook dat komt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:27
Hier hebben we die kap (met foam afdichting) onder het dakoverstek tegen de buitenmuur geschroefd.
In die buitenmuur is een gat ø200 geboord.
Door het gat ø200 steekt een stukje PVC-buis, die dus door de buitenmuur gaat, de paar cm luchtspouw overbrugt en dan in de Zehnder buis steekt.
Ging mooi zo.
Voordeel van deze is dat de buis al geïsoleerd is. Zonder buis moet je daar zelf nog voor zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Heeft het onder de dakoverstek nog een functie dat die dingen naar beneden gericht zijn, of is dat voor (elders) aan de buitenmuur?

Ik zou 'm liefst zo min mogelijk op laten vallen en dat lijkt mij vlak met de muur. De beoogde plaats heeft ruime dakoverstek. Een stukje muur dus dat nimmer nat regent.

@Rzaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tavru
Gwaihir schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:34:
[...]

Heeft het onder de dakoverstek nog een functie dat die dingen naar beneden gericht zijn, of is dat voor (elders) aan de buitenmuur?

Ik zou 'm liefst zo min mogelijk op laten vallen en dat lijkt mij vlak met de muur. De beoogde plaats heeft ruime dakoverstek. Een stukje muur dus dat nimmer nat regent.

@Rzaan
Als het overstek ver genoeg doorloopt onder de onderzijde van de toevoer kan je m.i. prima zonder regenkap werken. Let er wel op dat er geen vogels in kunnen gaan nestelen, dus een rooster met voldoende kleine mazen. (en er zijn vogeltjes die door kleine gaatjes kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-07 22:57
Een vraagje welke ik via google niet echt kan vinden: ik wil een huis van 1905 verduurzamen. Ik ben aan het kijken naar balansventilatie, maar vraag is natuurlijk waar aanvoer en afvoer komen. Nu is het zo dat er nog drie schoorstenen in huis zitten die van beneden naar boven lopen. Ik meen elk met twee rookkanalen. Zouden deze kanalen herbruikbaar zijn als aan en/of afvoer voor de balansventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
als ze voldoende groot in diameter zijn en als je er een geisoleerde buis in kunt krijgen.
Beiden vallen vaak tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:17
Klopt, was in mijn jaren dertig huis niet mogelijk/handig door de diameter van de kanalen. Maar wel lekker simpel als het wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aurelium schreef op zondag 29 mei 2022 @ 08:46:
Een vraagje welke ik via google niet echt kan vinden: ik wil een huis van 1905 verduurzamen. Ik ben aan het kijken naar balansventilatie, maar vraag is natuurlijk waar aanvoer en afvoer komen. Nu is het zo dat er nog drie schoorstenen in huis zitten die van beneden naar boven lopen. Ik meen elk met twee rookkanalen. Zouden deze kanalen herbruikbaar zijn als aan en/of afvoer voor de balansventilatie?
Hooguit voor de afvoer, als je ze kunt isoleren.
Aan- en afvoer kan sowieso niet, want dan zit je aanvoer veel te dicht bij de afvoer.
Bovendien wil je een aanvoer niet op het dak, vanwege de te hoge luchttemperatuur daar.

Pagina: 1 ... 10 ... 95 Laatste