Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Wat denkt iedereen van dit lagere segment WTW apparaat?
https://www.ventilatiesho...m-inclusief-regelaar-set/

Ik weet het, het is een goedkoop en bovendien minder krachtig ding. Maar hij kan, los van het kanalenwerk uiteraard, wel aardig stil.
Ik heb dus een klein (60m2) gelijkvloers huis, bestaande uit 3 ruimtes (woonkamer en 2 slaapkamers) en badkamer+gang.

Ik wil alles afzuigen via badkamer/gang. Verse lucht voer ik dan naar woonkamer en slaapkamers.
Het is vooral de bedoeling dat ik hem automatiseer. Dus zelf luchtkwaliteit meten en dan niet ventileren indien niet nodig.

De efficientie is vrij laag vergeleken met een goede WTW, maar ik probeer hem dus zoveel mogelijk niet te draaien als het niet nodig is middels RH/CO2/VOC metingen.

En ik heb dus een kas bij het huis, waarbij ik actief de ventilatie wil laten draaien om de warmte binnen te halen. Dan is de lagere efficiëntie niet zo erg. Dan haal ik voor 30 watt behoorlijk wat warmte naar binnen.
Uiteraard monitor ik dat dan, dat neem ik mee in de automatisering.

Afzuig zal gewoon rechtdoor zijn, het aanleveren van verse lucht zal bij de ene kant hooguit 1 of 2 bochten zijn en zeer korte leiding.
Andere kant op heb ik 2 keuzes. Ook zo'n korte leiding of wat langere ingewikkelde, die dus meer geluid gaat geven, maar het verder de woonkamer inbrengt.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 06-04-2022 17:53 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:55
We zijn weer een stap verder met de aanleg van de ventilatie in onze nieuwe woning. Voordat ik alles ga voorzien van aluminium tape nog even een sanity check of jullie ook denken dat dit de correcte opstelling is.

De buizen zitten ondertussen in de modules verwerkt. Daar kan ik niets meer aan veranderen. Maar dit buizenstelsel bij de technische ruimte kan nu nog wel aangepast worden. Alles is 200mm in diameter. Motoren voor de regelkleppen zitten er nog niet op. Zoals in de foto schetsmatig aangegeven komt de WTW linksonder en die gaat nog verbonden worden met 4 flexibele geluidsdempers die recht naar beneden gaan.

Ventilatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDrRIoK0T0FhKPmf36F1YVD3QHo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpUwlohkMJYrHT3eyBBTJj6U.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbuaLG18H8OIWyeJ8byp8nIqCMA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkUqPFPKRng5FkgvRJZW48IY.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHIF_ZFCjprh-iyT0ElqFBTgn5I=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yf6Tzz4Tl59GDfFZTTYAojMD.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ml9LhgfJMzprG-vuNW3DgsIfqs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5REoU8cOXB0LUln5mjl5kgda.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:51

_Arthur

blub

@walletje-w heb je nu je afzuigkap in je keuken op je WTW installatie aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
_Arthur schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:51:
@walletje-w heb je nu je afzuigkap in je keuken op je WTW installatie aangesloten?
Inderdaad. Het is een risico maar het brengt ook voordelen met zich mee.

Voordelen:
  • Vuile lucht gaat naar buiten, recirculatie word toch minder over tijd
  • Motor geluid zit in de technische ruimte
  • Warme lucht word hergebruikt via de WTW
Nadelen:
  • Grote kanalen nodig
  • Kans dat vet neerslaat in je kanalen
  • Kans dat je je WTW beschadigd
Na het lezen van dit onderzoek https://projecten.topsect...c86832e9f0d8059461253.pdf Heb ik besloten het te proberen. Hieruit blijkt dat na de eerste bocht in een kanaal het vet niet veel verder komt en dat er na de testperiode geen vet in de WTW is gevonden. Ik heb nog een extra filter in het kanaal geplaatst vlak voor de WTW (maar buiten het normale circuit) om de WTW te beschermen, en ook om die kanalen makkelijk schoon te kunnen maken. Met de kleppen kan ik ook de volledige capaciteit van de WTW naar de kookplaat sturen en kom ik daar uit tussen de 400-600m3/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
walletje-w schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:43:
We zijn weer een stap verder met de aanleg van de ventilatie in onze nieuwe woning. Voordat ik alles ga voorzien van aluminium tape nog even een sanity check of jullie ook denken dat dit de correcte opstelling is.

Ventilatie
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Beetje laat, maar zie ik nou dat je adapters etc zonder rubberen afdichtingen hebt gebruikt? Dat is wel een gemiste kans, want het monteert veel mooier, en je zit niet met die schroefjes en de tape te prutsen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Andrehj schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:26:
[...]

Beetje laat, maar zie ik nou dat je adapters etc zonder rubberen afdichtingen hebt gebruikt? Dat is wel een gemiste kans, want het monteert veel mooier, en je zit niet met die schroefjes en de tape te prutsen.
Nee ik heb wel met rubberen dichting gewerkt. Dit schroefjes en tape is meer voor de zekerheid. Zeker de schroefjes geven het geheel meer stijfheid. Ook in de modules hebben we het zo gedaan om zeker te zijn dat er geen lek over tijd opdoemt waar je niet meer bij kunt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
walletje-w schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:29:
Nee ik heb wel met rubberen dichting gewerkt. Dit schroefjes en tape is meer voor de zekerheid. Zeker de schroefjes geven het geheel meer stijfheid. Ook in de modules hebben we het zo gedaan om zeker te zijn dat er geen lek over tijd opdoemt waar je niet meer bij kunt komen.
Die rubbers zitten echt wel dicht hoor. Maar wat bedoel je met modules? Zijn dat die kleppenregelingen? Want die zou ik wel bereikbaar willen houden. Dat gaat gegarandeerd een keer onderhoud nodig hebben.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Andrehj schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:31:
[...]

Die rubbers zitten echt wel dicht hoor. Maar wat bedoel je met modules? Zijn dat die kleppenregelingen? Want die zou ik wel bereikbaar willen houden. Dat gaat gegarandeerd een keer onderhoud nodig hebben.
Ons huis bestaat uit houten modules van 1,2m breed. In zo’n module kun je dan een buis plaatsen maar daarna kun je er niet meer bij. Alle kleppen zitten inderdaad op toegankelijke plekken voor onderhoud.

M.b.t die rubbers, ik heb er geen ervaring mee en heb dus het zekere voor het onzekere genomen. En zoals eerder benoemd de zelf tappende schroeven gaan erg makkelijk en geven de constructie toch extra stijfheid wat met de grote hoeveelheid aan kleppen, dempers en filters volgens mij geen slecht idee was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-10-2024

L_T

Toch benieuwd naar ervaringen met plafondhoogtes bij plaatsing balansventilatie in bestaande bouw. Bij ons is dit een optie, maar is de plafondhoogte is 2m60. Hoeveel ga je dan inleveren en is dat het waard? Dat is wel de hamvraag hier momenteel.

Het gaat bij ons om een vrijstaand huis met toch wel een vrij grote oppervlakte. Ik heb gekeken naar platte buizen, maar twijfel er nu al aan of dat qua geluid en afzuigcapaciteit wel is wat je moet willen. Ervaringen welkom! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
L_T schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:05:
Toch benieuwd naar ervaringen met plafondhoogtes bij plaatsing balansventilatie in bestaande bouw. Bij ons is dit een optie, maar is de plafondhoogte is 2m60. Hoeveel ga je dan inleveren en is dat het waard? Dat is wel de hamvraag hier momenteel.

Het gaat bij ons om een vrijstaand huis met toch wel een vrij grote oppervlakte. Ik heb gekeken naar platte buizen, maar twijfel er nu al aan of dat qua geluid en afzuigcapaciteit wel is wat je moet willen. Ervaringen welkom! :)
Ik heb hier nog nooit gelezen dat mensen hun hele plafond gingen verlagen voor WTW-ventilatie. Meestal wordt er iets verzonnen met slim geplaatste koven voor de inblaaslucht. Voor de afzuiging kun je vaak de bestaande kanalen van het systeem-C hergebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12-10 21:39
@L_T platte buizen moet je vaak twee keer zoveel van leggen om aan voldoende capaciteit te komen maar bijvoorbeeld ubbink ae35 is 49mm x 110mm en kun je met gemak tussen de verdiepingsvloerbalkenen plafond kwijt…als die balken dan wel de juiste kant oplopen, een gat van 50 x 110 in de balken was mij te gortig.
Maar je hebt 2 slangen per ventiel en zo 3 ventielen voor de woonkamer nodig dus wel veel slang. Capaciteit heb je dan wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T

L_T

Andrehj schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:12:
[...]

Ik heb hier nog nooit gelezen dat mensen hun hele plafond gingen verlagen voor WTW-ventilatie. Meestal wordt er iets verzonnen met slim geplaatste koven voor de inblaaslucht. Voor de afzuiging kun je vaak de bestaande kanalen van het systeem-C hergebruiken.
Ok ja, dat is waar. We hebben hier (helaas) geen systeem-C kanalen (jaren 70 woning met heteluchtverwarming). En dan krijg je (volgens mij) toch al snel te maken met aanzienlijk wat leidingwerk / koven? Ik heb hier wellicht nog niet een goed beeld van hoor, maar ik had zelf wel het idee dat een plafond verlagen dan een optie zou kunnen zijn. We gaan sowieso met het plafond aan de slag (akoestiek), maar ja.. van 2m60 wil je het liefst zo weinig mogelijk afhalen natuurlijk :)

Met de plaatsing van de inblaaslucht-ventielen kun je dus nog wel een beetje creatief omgaan begrijp ik? In een hoek van een (grotere) ruimte kan is dat goed mogelijk? Wij hebben een woonkamer + keuken van samen 75m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T

L_T

Lochnes schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:42:
@L_T platte buizen moet je vaak twee keer zoveel van leggen om aan voldoende capaciteit te komen maar bijvoorbeeld ubbink ae35 is 49mm x 110mm en kun je met gemak tussen de verdiepingsvloerbalkenen plafond kwijt…als die balken dan wel de juiste kant oplopen, een gat van 50 x 110 in de balken was mij te gortig.
Maar je hebt 2 slangen per ventiel en zo 3 ventielen voor de woonkamer nodig dus wel veel slang. Capaciteit heb je dan wel voldoende.
Juist, een dergelijke oplossing :)
Wij hebben hier alleen een broodjes betonvloer dus daar kunnen we ook weinig mee (lijkt mij).
Dus vandaar het idee om het zo plat mogelijk te maken.. of toch nog eens kijken of we heel creatief kunnen zijn met het gebruik van een koof en bijvoorbeeld alleen de keuken (dit is een open keuken die in direct contact staat met de woonkamer) een verlaagd plafond om voldoende ventielen voor de afvoer te kunnen inbouwen.

Ik zou eventueel de bouwtekening kunnen delen voor een wat beter beeld. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
En dan toch onvoldoende kanalen beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T

L_T

Gwaihir schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:43:
[...]

En dan toch onvoldoende kanalen beschikbaar?
Ja, ik snap je :) Heel fijn is dat die kanalen op de begane grond onder de betonvloer (in de kruipruimte) zitten en op de eerste verdieping in een rare koof op de vloer of achter de knieschotten (dus ook laag). Nu gaan we de verdieping in zijn geheel opnieuw opbouwen dus daar zal het "probleem" minder spelen, maar op de begane grond zullen we wel moeten kijken naar plaatsing van nieuwe kanalen. Lijkt mij toch niet dat je diezelfde kanalen daarvoor wilt gebruiken? Is sowieso wel oude meuk (ok die kanalen in de kruipruimte kun je vervangen), maar ook openingen (van vreemde afmetingen) op de grond... Voor afzuigventielen zul je sowieso naar het plafond moeten kijken (keuken).

Ter info even de plattegrond van de begane grond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsnnZCGQerTPW_fct2f4TuNp-2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BO5WpftdzMbcctPd5GsNakN.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben straks een gesprek met de / een installateur dus ik ben benieuwd waar die mee komt.

[ Voor 3% gewijzigd door L_T op 11-04-2022 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@L_T Tja, inblaas is meestal 't grootste probleem, want nieuwe, extra ventielen t.o.v. de afzuiging die de meeste huizen al wel hebben. En waarom niet (een deel van / variatie op) wat er al in zit? Die routes zijn er in elk geval :).

Indien je bang bent voor koude tocht, zou je evt. een kanaalverwarmer op kunnen nemen. (Je hebt dan niet meer 't volume warme lucht van heteluchtverwarming, voldoende om alles mee te verwarmen. Maar je ventilatielucht haalt wel kamertemperatuur+.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29
Ik ga binnenkort alvast een dakdoorvoer realiseren voor de later te plaatsen ventilatie met WTW, dit omdat we nu bezig zijn met de zolder te isoleren en dan kan ik dat afmaken zonder een deel open te moeten houden ivm de nog te realiseren dakdoorvoer.

Het gaat dan om de dakdoorvoer voor de aanvoer van buitenlucht. Vanaf de aanvoer naar de WTW-unit zit nog circa 4 meter te overbruggen.

De vraag is nu welke dakdoorvoer en kanaal tot aan de WTW unit te bestellen. De shortlist bestaat uit 180mm thermoduct of 180mm Ubbink Aerfoam.

Is er een reden om voor de één of de ander te kiezen?

In beide gevallen zal ik trouwens de buizen vanaf de dakdoorvoer naar de WTW-unit nog verder isoleren met glaswol.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T

L_T

Gwaihir schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:42:
@L_T Tja, inblaas is meestal 't grootste probleem, want nieuwe, extra ventielen t.o.v. de afzuiging die de meeste huizen al wel hebben. En waarom niet (een deel van / variatie op) wat er al in zit? Die routes zijn er in elk geval :).

Indien je bang bent voor koude tocht, zou je evt. een kanaalverwarmer op kunnen nemen. (Je hebt dan niet meer 't volume warme lucht van heteluchtverwarming, voldoende om alles mee te verwarmen. Maar je ventilatielucht haalt wel kamertemperatuur+.)
Ja, er zitten in de natte ruimtes (niet de keuken) afvoerkanalen dus daar kunnen we wellicht nog wel meer werken. Maar voor toevoer in de woonkamer met name zullen we toch iets moeten maken / verzinnen. Nu was het gesprek met de installateur best goed en die kwam zelf ook met minder dikke of platte buizen. Scheelt toch wel een paar centimeter dus die plafondverlaging is misschien dan toch een optie. We gaan nu eerst uitzoeken om hoeveel centimeters het precies gaat. Als we het regelwerk voor het akoestische plafond er bijvoorbeeld omheen kunnen leggen dan scheelt dit aanmerkelijk.

Voorbeeld van platte kanalen: https://producten.zehnder...zehnder-comfotube-flat-51

[ Voor 4% gewijzigd door L_T op 11-04-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-10 12:31

Rzaan

Altijd zoekende

Glenfiddich schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:46:
Ik ga binnenkort alvast een dakdoorvoer realiseren voor de later te plaatsen ventilatie met WTW, dit omdat we nu bezig zijn met de zolder te isoleren en dan kan ik dat afmaken zonder een deel open te moeten houden ivm de nog te realiseren dakdoorvoer.

Het gaat dan om de dakdoorvoer voor de aanvoer van buitenlucht. Vanaf de aanvoer naar de WTW-unit zit nog circa 4 meter te overbruggen.

De vraag is nu welke dakdoorvoer en kanaal tot aan de WTW unit te bestellen. De shortlist bestaat uit 180mm thermoduct of 180mm Ubbink Aerfoam.

Is er een reden om voor de één of de ander te kiezen?

In beide gevallen zal ik trouwens de buizen vanaf de dakdoorvoer naar de WTW-unit nog verder isoleren met glaswol.
Tering, wat zijn die dingen duur!
Ik dacht gewoon een pijpje, klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Rzaan schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:00:
[...]

Tering, wat zijn die dingen duur!
Ik dacht gewoon een pijpje, klaar.
Ik had begrepen dat het aan te raden is om een geïsoleerde dakdoorvoer te nemen ipv een “standaard pijpje”.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Glenfiddich schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:46:
Ik vind beide een te kleine doorlaat hebben.
Hier ligt dus Zehnder Comfopipe plus 200 (inwendig rond 200 met 45mm isolatie) en een Renson Design XL dakdoorvoer (voor de afblaas, de aanzuig zit in een gevel):
Afbeeldingslocatie: https://cdn.renson.eu/PIM_Images/692/720x720/Design-roof-exhaust-XL-for-tiled-roofs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Andrehj schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:43:
[...]

Hier ligt dus Zehnder Comfopipe plus 200 (inwendig rond 200 met 45mm isolatie) en een Renson Design XL dakdoorvoer (voor de afblaas, de aanzuig zit in een gevel):
[Afbeelding]
Dank voor de suggestie!

Maar uit de beschrijving volgt dat deze doorvoer eigenlijk als afvoer is bedoeld. Terwijl het mij nu om een aanvoer gaat. Ook uit de brochure van Renson pagina 72 wordt deze uitsluitend als afvoer gebruikt en is een ander type doorvoer als aanvoer beoogd.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walletje-w
De afvoer zit ook vaak boven de aanvoer omdat de warme lucht opstijgt. Mocht de afstand ertussen groot genoeg zijn of op een andere kant van de woning zitten dan is dat natuurlijk geen enkel probleem. Daarnaast zit ook vaak de rioolbeluchter op het dak en daar wil je ver vandaan blijven met de aanvoer van je WTW lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
walletje-w schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:49:
De afvoer zit ook vaak boven de aanvoer omdat de warme lucht opstijgt. Mocht de afstand ertussen groot genoeg zijn of op een andere kant van de woning zitten dan is dat natuurlijk geen enkel probleem. Daarnaast zit ook vaak de rioolbeluchter op het dak en daar wil je ver vandaan blijven met de aanvoer van je WTW lucht.
Klopt; wij willen afvoeren via de schoorsteen (via de schacht van de voormalige open haard), en aanvoeren via een lager gelegen dakdoorvoer op de andere zijde van het dak.

Maar ik twijfel dus of die Renson geschikt is als aanvoer, omdat Renson hem zelf nadrukkelijk alleen als afvoer profileert. Ik zou me gezien het ontwerp ook kunnen voorstellen dat als ik die op ons 35 graden dak monteer, hij regenwater zou kunnen aanzuigen als we hem als aanvoer zouden gebruiken.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Glenfiddich schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:55:
[...]
Maar ik twijfel dus of die Renson geschikt is als aanvoer, omdat Renson hem zelf nadrukkelijk alleen als afvoer profileert. Ik zou me gezien het ontwerp ook kunnen voorstellen dat als ik die op ons 35 graden dak monteer, hij regenwater zou kunnen aanzuigen als we hem als aanvoer zouden gebruiken.
Je wilt sowieso geen WTW-aanvoer op het dak, want daar is in de zomer de lucht veel te warm. Dan warmt je woning veel te veel op.
WTW-aanvoer hoort ergens in een gevel, bij voorkeur in een gevel aan de noord- of oostkant.
Ik had niet meegekregen dat je een aanvoer zocht, maar het is dus logisch dat Renson deze doorlaat als afvoer aanprijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:00:
[...]

Je wilt sowieso geen WTW-aanvoer op het dak, want daar is in de zomer de lucht veel te warm. Dan warmt je woning veel te veel op.
WTW-aanvoer hoort ergens in een gevel, bij voorkeur in een gevel aan de noord- of oostkant.
Geldt dit ook als één dakzijde het grootste deel van de dag in de schaduw ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Andrehj schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:00:
[...]

Ik had niet meegekregen dat je een aanvoer zocht, maar het is dus logisch dat Renson deze doorlaat als afvoer aanprijst.
Ik heb simpelweg geen gevel beschikbaar waar een aanvoer in kan. We hebben een tussenwoning. Aan de voorkant loopt het schuine dak door tot aan de kozijnen op de begane grond, en aan de achterzijde zou het kanaal door twee verdiepingsvloeren heen omlaag moeten om bij een stuk gevel uit te komen waar een aanvoer geplaatst zou kunnen worden.

Vandaar dat de WTW aanvoer op het dak komt, op het oosten, onder de noklijn. Ik zou werkelijk niet weten waar anders.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Overigens blijft dan mijn vraag: welke dakdoorvoer en kanaal tot aan de WTW unit te bestellen (voor de aanvoer dus.

De shortlist bestaat uit 180mm thermoduct of 180mm Ubbink Aerfoam.

Is er een reden om specifiek voor de één of de ander te kiezen, of zijn er betere suggesties?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-10 20:09
Met een tussenwoning heb je vaak die luxe niet nee, same here. Een hoog model is dan misschien eerder aan te raden dan een laag model vanwege radiatie van de pannen op de lucht erboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-10 22:43
Volgende week wordt mijn pannendak gerenoveerd, en volgende maand worden er zonnepanelen geplaatst. Een van de dingen die de dakdakker gaat doen is het aanbrengen van een dakdoorvoer voor mijn ventilatiebox.

Ik wil liever schaduw van de afvoerpijp op de panelen vermijden. Ik las op verschillende plekken over de mogelijkheid om een lage ventilatiepan ofwel naast de zonnepanelen te plaatsen, en sommigen spreken zelfs van onder de zonnepanelen. Dit zou dus betekenen dat je in het beste geval een extra paneel kan plaatsen.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van ventilatiedakpannen ipv een pijpje voor de afvoer van je ventilatie?
Ik zie op die site dat ze ook een versie aanbieden die overeenkomt met een buis van 150mm diameter, wat al respectabel is.

Nog een vraag: wat is de meerwaarde van een geïsoleerde dakdoorvoer, ten opzichte van geïsoleerde buizen tussen de dakdoorvoer en de ventilator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:15

de Peer

under peer review

marvel27 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:23:
Volgende week wordt mijn pannendak gerenoveerd, en volgende maand worden er zonnepanelen geplaatst. Een van de dingen die de dakdakker gaat doen is het aanbrengen van een dakdoorvoer voor mijn ventilatiebox.

Ik wil liever schaduw van de afvoerpijp op de panelen vermijden. Ik las op verschillende plekken over de mogelijkheid om een lage ventilatiepan ofwel naast de zonnepanelen te plaatsen, en sommigen spreken zelfs over onder de zonnepanelen. Dit zou dus betekenen dat je in het beste geval een extra op die plak kan plaatsen.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van ventilatiedakpannen ipv een pijpje voor de afvoer van je ventilatie?
Ik zie op die site dat ze ook een versie aanbieden die overeenkomt met een buis van 150mm diameter, wat al respectabel is.

Nog een vraag: wat is de meerwaarde van een geïsoleerde dakdoorvoer, ten opzichte van geïsoleerde buizen tussen de dakdoorvoer en de ventilator?
Ik heb onlangs mijn dak vol gelegd en er zat een WTW buis in de weg. Deze heb ik afgezaagd op 10 cm hoogte, zodat er een paneel overheen past. De lucht wordt nu dus tegen het paneel aangeblazen.

Heb ook naar die ventilatiedakpannen gekeken maar vond ze erg duur en er werd vaak gesproken van een max debiet van 216 m3 per uur terwijl mijn WTW > 300 m3 doet dus dat leek me niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar even een reactie in het juiste topic:
xoror schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:03:
De 220 m³/h is gekozen vanwege vuistregel van 25-50 m³/h per persoon? Hier in huis staat ie maar op 125, wel ge-expirimenteerd met meer, maar daar merkte ik niet zoveel van verder. (3 personen huishouden).
Ik heb 9 inblaasventielen (waarvan één bijna dicht is gedraaid). Uit elk ventiel wil je toch echt wel 25 m³/h laten komen om (vooral) de slaapkamers van voldoende verse lucht te voorzien (op de ouderslaapkamer zitten twee ventielen). Dan komt je op die 220 m³/h totaal.
Hoe jij erin slaagt om met slechts 125 m³/h je slaapkamers van voldoende verse lucht te voorzien is mij eerlijk gezegd een raadsel. Heb je het CO2-niveau op je slaapkamer wel eens gemeten?
offtopic: vanaf 160 m³/h maakt hij soort whine geluid als je ernaast staat, merken jullie dat ook ? (Hij staat op de vloer, op de beugel van zehnder)
Dat heb ik soms ook. Hangt van z'n humeur af. Volgens mij komt het uit de frequentieregeling van de ventilatormotoren. Maar mijn technische ruimte is redelijk geluiddicht, dus ik hoor het alleen daar en heb er dus verder in huis geen last van. Maak me er dus maar niet druk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:50:
Maar even een reactie in het juiste topic:

[...]

Ik heb 9 inblaasventielen (waarvan één bijna dicht is gedraaid). Uit elk ventiel wil je toch echt wel 25 m³/h laten komen om (vooral) de slaapkamers van voldoende verse lucht te voorzien (op de ouderslaapkamer zitten twee ventielen). Dan komt je op die 220 m³/h totaal.
Hoe jij erin slaagt om met slechts 125 m³/h je slaapkamers van voldoende verse lucht te voorzien is mij eerlijk gezegd een raadsel. Heb je het CO2-niveau op je slaapkamer wel eens gemeten?

[...]

Dat heb ik soms ook. Hangt van z'n humeur af. Volgens mij komt het uit de frequentieregeling van de ventilatormotoren. Maar mijn technische ruimte is redelijk geluiddicht, dus ik hoor het alleen daar en heb er dus verder in huis geen last van. Maak me er dus maar niet druk over.
Het is zo opgeleverd bij de installatie, en heb verder niet bij stil gestaan. beneden hebben we in de woon kamer ook co2 sensor. Woning is kierdicht gebouwd, en uit de blowdoortest kwam qv10 0,32.

Verder heb ik op de master bedroom ook 2 inblaas ventielen, en hangt er een co2 meter. En die is niet afgegaan (hij doet het wel want ik heb als test wel eens adem richting de sensor geblazen :D, na tijdje verandert ie dan van kleur)

Even dit topicje ook maar doornemen...

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Andrehj schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:43:
[...]

[Afbeelding]
Achteraf bezien denk ik toch dat ik jouw suggestie ga opvolgen!

Ik vond bij de Renson Flex XL in de specs ook waardes voor aanzuig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iUaSbYEVQIq1XAqDqCs8sC3wpqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1BdV8AHTsLr8pMkEu7M5eTn.jpg?f=fotoalbum_large

Dus blijkbaar is hij ook voor aanzuig bedoeld, en niet alleen voor afblaas.

Enige nadeel is dat hij niet is geïsoleerd. Maar goed, direct na binnenkomst in de woning gaat het over in wél geïsoleerde kanalen.

Ik ga er twee bestellen denk ik, want mijn aanvankelijke plan om de schoorsteenschacht van de voormalige open haard te gebruiken voor afblaas is zojuist afgeschoten door een bevriende aannemer die we even hebben laten meekijken en meedenken; die zei: gewoon een dakdoorvoer maken, vele malen simpeler, bij het openbreken van die schoorsteen weet je niet wat je je op de hals haalt, er kan wel asbest in zitten, en je zit met een oud roetig kanaal dat je er misschien met geen mogelijkheid uit krijgt, lekker dicht laten en niet aankomen.

Een eventueel alternatief zou nog zijn deze (in 200 mm):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roAgXE8jGyH57zkJOkDiwOBqjgM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RAWwW1GqykX6jr5mzCzbLXAg.png?f=user_large

Maar die is ook niet geïsoleerd maar van aluminium; dat zal nog eerder condenseren dan de kunststof Renson denk ik?
Hij is wél een stuk goedkoper dan de Renson… maarja, wat is nu 200 euro méér op het hele project he

[ Voor 18% gewijzigd door Glenfiddich op 12-04-2022 20:02 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Glenfiddich schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:50:

Enige nadeel is dat hij niet is geïsoleerd. Maar goed, direct na binnenkomst in de woning gaat het over in wél geïsoleerde kanalen.
Bij mij sluit de geïsoleerde comfopipe+ naadloos aan op de dakisolatie. Daarmee hoefde de dakdoorvoer dus niet geïsoleerd te zijn. Geen kans op condens of koudebrug dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Andrehj schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:10:
[...]

Bij mij sluit de geïsoleerde comfopipe+ naadloos aan op de dakisolatie. Daarmee hoefde de dakdoorvoer dus niet geïsoleerd te zijn. Geen kans op condens of koudebrug dus.
Aan de binnenkant zijn we nu bezig met isoleren, dus nadat de doorvoer er in zit kan ik de isolatie en klimaatfolie aan de binnenkant er naadloos op aansluiten. Dat moet dan goed komen lijkt me.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-10 08:51
Heeft iemand hier toevallig ervaring met het ComfoWell en ComfoTube systeem van Zehnder?
https://producten.zehnder...er-comfowell-verdeelunits

Dit lijkt een mooie oplossing, maar ik kan ze maar erg weinig vinden in webshops. Wordt dit gewoon weinig gebruikt in Nederland of gaat het normaal alleen via een installateur?

[ Voor 14% gewijzigd door DiLDoG op 15-04-2022 09:54 . Reden: link fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-10 20:09
Link werkt niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Andrehj schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:10:
[...]

Glenfiddich schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:50:
[...]

Achteraf bezien denk ik toch dat ik jouw suggestie ga opvolgen!

Ik vond bij de Renson Flex XL in de specs ook waardes voor aanzuig:

[Afbeelding]

Dus blijkbaar is hij ook voor aanzuig bedoeld, en niet alleen voor afblaas.

Ik ga er twee bestellen denk ik, want mijn aanvankelijke plan om de schoorsteenschacht van de voormalige open haard te gebruiken voor afblaas is zojuist afgeschoten door een bevriende aannemer die we even hebben laten meekijken en meedenken; die zei: gewoon een dakdoorvoer maken, vele malen simpeler, bij het openbreken van die schoorsteen weet je niet wat je je op de hals haalt, er kan wel asbest in zitten, en je zit met een oud roetig kanaal dat je er misschien met geen mogelijkheid uit krijgt, lekker dicht laten en niet aankomen.

Een eventueel alternatief zou nog zijn deze (in 200 mm):

[Afbeelding]

Maar die is ook niet geïsoleerd maar van aluminium; dat zal nog eerder condenseren dan de kunststof Renson denk ik?
Hij is wél een stuk goedkoper dan de Renson… maarja, wat is nu 200 euro méér op het hele project he
De twee Renson XL’s zijn inmiddels binnen. Allejezus, wat een enorme toeters! :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fehAowqNtIrIOf-ZXOe7GtULz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4z2s64Xq3EFDxYLkJ8El73Wa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORbxRD3Y_MGeGQs5SaajRBwdDBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORI1EXNsqIkQgI8eYaQSfh6m.jpg?f=fotoalbum_large

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Glenfiddich schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:22:
De twee Renson XL’s zijn inmiddels binnen. Allejezus, wat een enorme toeters! :o
Dat klopt. Gelukkig lijken ze bovenop het dak een stuk kleiner. Een groot betekent ook grote doorlaat → weinig weerstand → minder stroomverbruik en minder geluid van je WTW.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 13-04-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Excuses, aangepast. Dit is mijn laatste plan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPdhEhpZq6AJ8ah4VG8Fnt_jek8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b0pL00AmqotHBRRYJsF3uGnQ.png?f=fotoalbum_large

Met de ComfoPost kan ik in de zomer de lucht nog een stukje afkoelen als aanvulling op de vloerkoeling. Bij vorst kan hij als voorverwarmer fungeren (in plaats van het elektrische element).

Ik was van plan de luchtfilter voor de ingaande lucht in de WTW zelf weg te laten. De Pure Induct zou een lagere luchtweerstand moeten geven dan een normaal fijnstof filter. Brink specificeert dat deze na de WTW moet worden geplaatst, maar ik heb vernomen dat hij gewoon altijd achter een (voor-) filter moet zitten, dus in deze configuratie wordt daar ook aan voldaan..

De hoofd-kanalen zijn allemaal spirobuis 200mm, van de verdeelboxen naar de roosters allemaal ComfoTube 90mm (75mm binnendia). In de 3 WC's was ik van plan direct in de WC af te zuigen }:O

Als strech-goal wil ik zelf nog kleppen gaan maken die ik binnen in de comfowell verdeel units monteer, om per ruimte vraaggestuurd kan ventileren (en meten). Ook was ik van plan relatieve luchtdruk te meten tussen voor/na de verschillende filters.

Ik twijfel nog over de volgende punten:
- Heeft geluidsdemping in de lucht afvoer veel nut?
- Voor de SW-S 520 specificeert Zehnder een geluidsdemping van 14,1. Ik heb geen idee wat ik hier van moet verwachten.
- Ik heb wat online calculators ingevuld, en zou kwa capaciteit wel aan de normen voldoen. Ik vind het toch wel spannend om dit als niet-expert gewoon maar te gaan doen. Kan iemand me vertellen dat dit allemaal wel goed gaat komen? O-)
- Heeft het zin om kleppen in aan- én afvoer te maken? Of is alleen afvoer voldoende?
- Nog dingen die ik niet moet vergeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@DiLDoG
Mooi schema en goed doordacht. Maar misschien wel wat over-the-top.

Paar opmerkingen:
  • Hier ventileer ik met 220 m³/h zonder al die voorgeschakelde opwarmers en filters. Het afgelopen jaar heeft de WTW in totaal 226 kWh verbruikt (gemeten met MID ABB meters in de meterkast). Alleen in februari 2021 was er 60 kWh extra verbruikt, door het verwarmingselement. Maar dat is in twee jaar dus maar een paar euro.
  • Voor koelen geldt hetzelfde. Die airco ga je ooit toch wel aanschaffen. Of je koelt toch al met je WP. Als die dan een paar kWh extra verbruikt kost dat maar erg weinig. En bovendien is de energie in de zomer (door PV) binnenkort toch gratis. Die hele comfofond / comfopost / comfowell is een heel erg dure oplossing voor een niet bestaand probleem.
  • Ik zou altijd in de inlaat twee geluiddempers in serie plaatsen. Hier een demper van 1m20 samen met een flexibele demper. Met slechts 1 demper kon ik in een stille slaapkamer de unit nog horen. Nu niet meer.
  • Meer ventilatie is beter. Dus dat geld voor die kleppenregeling kun je beter in wat extra stroom stoppen. En een regeling die er niet is kan ook niet stuk en heeft ook geen onderhoud nodig.
  • Waarom zuig je de slaapkamers direct af? Laten overstromen naar de hal is toch veel logischer? Een beetje overstroom is er trouwens altijd. Of krijg je luchtdichte deuren naar elke slaapkamer?
  • Door die afzuiging op de slaapkamers moet je de unit erg hoog laten draaien om in je sanitaire ruimtes altijd voldoende ventilatie over te houden. Dit lijkt me wat bijzonder.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 15-04-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Andrehj schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:45:
@DiLDoG
Mooi schema en goed doordacht. Maar misschien wel wat over-the-top.

Paar opmerkingen:
  • Hier ventileer ik met 220 m³/h zonder al die voorgeschakelde opwarmers en filters. Het afgelopen jaar heeft de WTW in totaal 226 kWh verbruikt (gemeten met MID ABB meters in de meterkast). Alleen in februari 2021 was er 60 kWh extra verbruikt, door het verwarmingselement. Maar dat is in twee jaar dus maar een paar euro.
  • Voor koelen geldt hetzelfde. Die airco ga je ooit toch wel aanschaffen. Of je koelt toch al met je WP. Als die dan een paar kWh extra verbruikt kost dat maar erg weinig. En bovendien is de energie in de zomer (door PV) binnenkort toch gratis. Die hele comfofond / comfopost / comfowell is een heel erg dure oplossing voor een niet bestaand probleem.
  • Ik zou altijd in de inlaat twee geluiddempers in serie plaatsen. Hier een demper van 1m20 samen met een flexibele demper. Met slechts 1 demper kon ik in een stille slaapkamer de unit nog horen. Nu niet meer.
Dank voor je reactie! Ja ik twijfel nog een beetje over de ComfoPost. Een dedicated Airco zou ik graag voorkomen. Ik verwacht het overgrote deel met vloerkoeling te doen, maar omdat de koelcapacitieit gelimiteerd wordt door het dauwpunt dacht ik hiermee wat extra capaciteit kwijt te kunnen. Ik ben het met je eens dat het een vrij dure oplossing is. Omdat het water waarschijnlijk zo'n 12-16 graden zal zijn is de koelcapaciteit niet veel meer dan 1-2kW verwacht ik. Maar als dat 24/7 kan draaien leek me dat toch mooi meegenomen.

Ik kan waarschijnlijk nog wel een rechte demper kwijt in de spirobuis tussen de WTW en de Y aftakking. Heb je evenveel demping in je afvoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DiLDoG schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:53:
[...]

Dank voor je reactie! Ja ik twijfel nog een beetje over de ComfoPost. Een dedicated Airco zou ik graag voorkomen. Ik verwacht het overgrote deel met vloerkoeling te doen, maar omdat de koelcapacitieit gelimiteerd wordt door het dauwpunt dacht ik hiermee wat extra capaciteit kwijt te kunnen. Ik ben het met je eens dat het een vrij dure oplossing is. Omdat het water waarschijnlijk zo'n 12-16 graden zal zijn is de koelcapaciteit niet veel meer dan 1-2kW verwacht ik. Maar als dat 24/7 kan draaien leek me dat toch mooi meegenomen.

Ik kan waarschijnlijk nog wel een rechte demper kwijt in de spirobuis tussen de WTW en de Y aftakking. Heb je evenveel demping in je afvoer?
Nee, want ten eerste genereert de unit via zijn afvoer veel minder geluid, en ten tweede zuig ik alleen af in ruimtes waar geluid niet hindert (badkamers, toiletten, bijkeuken en keuken). Afzuigen in slaapkamers blijf ik bijzonder vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@DiLDoG Gosh, dat lijkt héél veel op wat ik nog steeds op de ToDo lijst heb staan :D.

Vanwaar de ComfoPost + losse filterhouder ervoor in plaats van de hiervoor gemaakt ComfoFond?

De Induct wordt in principe aan de andere zijde van de WTW unit geplaatst. Ik vroeg 't al 'ns aan VFA-Solutions en die gaven aan dat 't een lichte voorkeur betreft, mits er maar een normaal eerste filter voor zit (zoals hier dus ook).

En dan 'n nieuwsgierige vraag: ik ben een beetje kwijt wat nu de meest recente / meest betaalbare versie van dit ding is. Itho (PureBlue) is met stickeren gestopt en naar VFA-Solutions zelf gaan verwijzen (ASPRA S INduct). Brink heeft er als Induct wel weer eentje op de markt. Zit er nog verschil tussen die twee nu verkrijgbare apparaten, in prijs en / of prestatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
Andrehj schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:57:
[...]

Nee, want ten eerste genereert de unit via zijn afvoer veel minder geluid, en ten tweede zuig ik alleen af in ruimtes waar geluid niet hindert (badkamers, toiletten, bijkeuken en keuken). Afzuigen in slaapkamers blijf ik bijzonder vinden.
Ah ik was net te snel en had je edit nog niet gelezen. Mijn vrouw was niet zo te spreken over “enorme” spleten onder de deuren. Ook dacht ik hiermee op een centrale plek CO2 per ruimte te kunnen meten. Op zich zou ik nog vrij makkelijk kunnen wisselen tussen aan/afvoer en aan/aanvoer als er plek is op de verdeelboxen.

Je punt over meer ventileren is beter is ook wel een goeie. Als tweaker is extra systeempjes natuurlijk leuk, maar misschien voegt het weinig toe. Het leek me wel tof om vooral tussen badkamers en keuken te kunnen sturen maar misschien is het niet nodig.

De ComfoFond heeft een eigen pomp en is volgens mij bedoeld voor een dedicated grond lus. Het leek me mooier om hem gewoon op het vloerverwarming systeem aan te sluiten (met een stuurbaar ventiel).

Tevens ben ik ook benieuwd naar de laatste status over de induct pure…

[ Voor 3% gewijzigd door DiLDoG op 15-04-2022 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:01
DiLDoG schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:09:
[...]
Tevens ben ik ook benieuwd naar de laatste status over de induct pure…
Wat is precies je vraag over de pure induct?
Hier is een ander topic die hier wat meer op ingaat:
Goed gefilterde WTW installeren

Wij hebben hem tussen achter de WTW hangen op de aanvoer naar de kamers, zonder nog extra filters. Naar mijn idee is er nauwelijks weerstand ons systeem draait op 20 watt stroomverbruik (zo meet ik maar even weerstand) met een capaciteit van 150m3 door voornamelijk 160mm leidingen. Sindsdien geen overlast meer van open haarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Voogel schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:17:
Onderstaande overzichtje komt uit het informatieblad behorende bij de Itho Daalderop HRU ECO 200, als ik het goed lees win je gem. 45 kWh per jaar terug (dat is ongeveer 5m3 gas )... dan is de tvt ~ lang toch?

Jaarlijkse electriciteitsverbruik AEC kWh3,76
Jaarlijks bespaarde verwarming, onder gematigde klimaatomstandigheden AHS kWh45
Jaarlijks bespaarde verwarming, onder warme klimaatomstandigheden AHS kWh20
Jaarlijks bespaarde verwarming, onder koude klimaatomstandigheden AHS kWh88
Ik loop hier nu ook even tegenaan, deze bizar slechte getallen (als ze kloppen). Dit zijn de specs van een Itho 350 die ik op het oog heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQPATb7yWJur5fMBbw8wPKweDlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QBz6juFYozW4rZJ44FDEAWW.jpg?f=fotoalbum_large

Als die getallen kloppen dan heeft het toch geen enkele meerwaarde? 8)7

Kijk je bijv naar een Vasco of een Brink dan zouden die het letterlijk 100x beter doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuuhPV-64i7CDRFjX1RVxz9vzW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqlCZzP9F08aBjcVdasvOnxU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v49AnKcI_HFMPbwVq6gS0xHhkA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rsHqhHhM6sNAKvWB6CpRCXUB.jpg?f=fotoalbum_large

Wat moet ik nu met die cijfers van Itho? Bij al hun modellen staan dergelijke lage waarden in de specs.

Is het systeem van Itho om de een of andere reden erg slecht presterend, of mis ik iets? Of kloppen de getallen niet (wat toch wel vreemd zou zijn, dan zou het in AL hun technische data van ALLE modellen fout staan).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DiLDoG schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:09:
De ComfoFond heeft een eigen pomp en is volgens mij bedoeld voor een dedicated grond lus. Het leek me mooier om hem gewoon op het vloerverwarming systeem aan te sluiten (met een stuurbaar ventiel).
Aan de VVW moet je 'm ook na de WTW unit plaatsen - daarom heet hij ook 'n ComfoPost. Ervoor werk alleen je totale rendement omlaag doordat de terugwinning z'n werk minder kan doen. Maar ik vraag me af of dat ding veel doet bij zulke kleine delta-T's als je er dan overheen zet. Tot slot draait hier de VVW pomp ook best 'n stuk van de tijd helemaal niet.

Op een grond lus mag je goedkoper gebruik verwachten met wat diepere koeling in de zomer. (Je VVW kan niet onder dauwpunt gaan.) De ComfoFond heeft daarvoor inderdaad 'n eigen pomp en expansievat zodat hij aan een volledig eigen lus kan. Maar ik wil 'm parallel aan de WP op diens bron zetten. (Expansievat dan eigenlijk niet nodig.)

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 17-04-2022 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Glenfiddich schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:19:
Ik loop hier nu ook even tegenaan, deze bizar slechte getallen (als ze kloppen). Dit zijn de specs van een Itho 350 die ik op het oog heb:
Die getallen van Itho slaan nergens op, en dat is hier ook al veel vaker aan de orde geweest. Geen idee welke prutsers ze daar in dienst hebben op die afdeling, want zo verkopen ze hun spullen natuurlijk nooit.
Ik heb hier ooit al het een en ander over geschreven:
Hier over de werkelijke opbrengst van mijn Zehnder Q600:
Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" en Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
En een mooi stuk van @PentaClover over de ventilatieverliezen in kWh: PentaClover in "De Duurzame Kroeg deel 4"

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 17-04-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gwaihir schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:37:
[...]

Aan de VVW moet je 'm ook na de WTW unit plaatsen - daarom heet hij ook 'n ComfoPost. Ervoor werk alleen je totale rendement omlaag doordat de terugwinning z'n werk minder kan doen. Maar ik vraag me af of dat ding veel doet bij zulke kleine delta-T's als je er dan overheen zet. Tot slot draait hier de VVW pomp ook best 'n stuk van de tijd helemaal niet.

Op een grond lus mag je goedkoper gebruik verwachten met wat diepere koeling in de zomer. (Je VVW kan niet onder dauwpunt gaan.) De ComfoFond heeft daarvoor inderdaad 'n eigen pomp en expansievat zodat hij aan een volledig eigen lus kan. Maar ik wil 'm parallel aan de WP op diens bron zetten. (Expansievat dan eigenlijk niet nodig.)
Voordat je al die waanzinnig complexe en dure installaties gaat bestellen (reken alleen de installatie-uren maar eens), zou ik eens uitrekenen wat je daarmee denkt te besparen en hoe lang de terugverdientijd van dat grapje wel niet gaat worden. Ik voorspel nu alvast dat dat richting de 100+ jaar gaat.
Een gewone WTW met aan- en afvoer rechtstreeks van buiten is in ons milde klimaat meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Andrehj schreef op zondag 17 april 2022 @ 15:44:
[...]

Die getallen van Itho slaan nergens op, en dat is hier ook al veel vaker aan de orde geweest. Geen idee welke prutsers ze daar in dienst hebben op die afdeling, want zo verkopen ze hun spullen natuurlijk nooit.
Ik heb hier ooit al het een en ander over geschreven:
Hier over de werkelijke opbrengst van mijn Zehnder Q600:
Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" en Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
En een mooi stuk van @PentaClover over de ventilatieverliezen in kWh: PentaClover in "De Duurzame Kroeg deel 4"
Helder; dank je! Ik vermoedde dat al, ook omdat het jaarverbruik óók al onwaarschijnlijk laag was.

Afijn. Knoop doorgehakt, unit besteld. Weer een stapje dichterbij.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:23
@Andrehj en @Glenfiddich

Ik heb even een screenshot gemaakt van mijn homewizard energy socket die ik achter de HRU 350 van Itho heb geplaatst, dit zijn dus actieve maandelijkse getallen. Systeem staat volledig in automatische stand op basis van CO2 meting en voor douchen middels de vochtsensor, uiteraard gebruiken we de kook stand ook regelmatig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kS0T8d1s8AGkb-4BRDx9Ztu2cxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kS5F3CkHvbz9TsKmLlWjwuPT.jpg?f=fotoalbum_large

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10 13:01

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb een zehnder e300. Deze heeft helaas een rv20 / temp 20 error..
De service set kan ik als consument zo te zien niet bestellen. Het onderdeel wel maar het lijkt alsof er een revisie is geweest. De nieuwe sensor ziet er anders uit. En las ook ergens dat een v1 moederbord niet compatabile is. Iemand die toevallig ook dit probleem heeft gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
!null schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:47:

Ik weet het, het is een goedkoop en bovendien minder krachtig ding. Maar hij kan, los van het kanalenwerk uiteraard, wel aardig stil.
Ik heb dus een klein (60m2) gelijkvloers huis, bestaande uit 3 ruimtes (woonkamer en 2 slaapkamers) en badkamer+gang.

Ik wil alles afzuigen via badkamer/gang. Verse lucht voer ik dan naar woonkamer en slaapkamers.
Het is vooral de bedoeling dat ik hem automatiseer. Dus zelf luchtkwaliteit meten en dan niet ventileren indien niet nodig.

De efficientie is vrij laag vergeleken met een goede WTW, maar ik probeer hem dus zoveel mogelijk niet te draaien als het niet nodig is middels RH/CO2/VOC metingen.

En ik heb dus een kas bij het huis, waarbij ik actief de ventilatie wil laten draaien om de warmte binnen te halen. Dan is de lagere efficiëntie niet zo erg. Dan haal ik voor 30 watt behoorlijk wat warmte naar binnen.

Afzuig zal gewoon rechtdoor zijn, het aanleveren van verse lucht zal bij de ene kant hooguit 1 of 2 bochten zijn en zeer korte leiding.
Andere kant op heb ik 2 keuzes. Ook zo'n korte leiding of wat langere ingewikkelde, die dus meer geluid gaat geven, maar het verder de woonkamer inbrengt.
Lijkt me een goed compromis. Ik begrijp heel goed dat het niet wenselijk is in ieder huis om de grootste en duurste versie op te hangen. Omdat de woning compact is, je een kas hebt en blijkbaar de technische kennis om het op een wat geavanceerdere manier aan te sturen lijkt me wat je voorstelt een goed idee. Optimaal leiding werk, dus weinig weerstand. Ik zou nog steeds wel investeren in goede geluidsdempers. Daarnaast zou ik ook kijken of je de aansturing zo betrouwbaar mogelijk kunt maken. Dit soort dingen horen gewoon jaren achter elkaar lekker te blijven werken. (af en toe een filtertje vervangen natuurlijk).

Verder de woonkamer in qua ventiel heeft beperkte toegevoegde waarde. Het blijkt dat de lucht zich zeer snel distribueert binnen een ruimte en het niet enkel van inblaas naar afzuig ventiel is. Hier zou wellicht het type ventiel wel bepalend in kunnen zijn. Die hebben soms een ander patroon qua uitblazen dacht ik. Maar zonder tekening is het moeilijk in te schatten hoe lastig de situatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@!null Ben benieuwd hoe dat gaat werken.
Met die 30 W ga je wel 10x zoveel stroom verbruiken dan een Itho zonder WTW (Itho Daalderop CVE-S ECO RFT HE) van ca 3W verbruik (2-4W voor de 25-95m3/h onderkant, 225-375m3/h max stand oplopend naar 44W, uiteraard nog steeds geen WTW).

Dat moet je dan via al je (niet gratis) tools en de WTW weer compenseren.
De max afzuigstand is met 106 m3/h bepaald niet hoog bijv voor de keuken/douche in vergelijking tot zoiets als een Itho (met vochtsensor).

En is er al meer bekend over de duurzaamheid van de motor?
Motor uitgerust met kogellagers getest op +30.000 uur
Dat is maar bijna 4 jaar? Hoe groot is die + die ze aangeven en kun je die lagers makkelijk vervangen? Mijn oude Flakt heeft 35 jaar op 1 set lagers gedraaid en vanwege de veel zuinigere DC motor vd Itho vervangen.

Daar zul je vast over nagedacht hebben? Tis wel interessant hoe verbruik & terugwinning in balans zijn. Is er al een voorspellende kant in zicht?

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 19-04-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@route99 afzuiging op 3 watt brengt natuurlijk veel meer kou naar binnen dan het 27 watt verschil met de wtw.

En als ik de warmte van mijn kas naar binnen kan brengen dan is 30 watt goedkoop.
En eerlijk gezegd doen de meeste wtw boxen 30 of 50 watt o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
!null schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:19:
En eerlijk gezegd doen de meeste wtw boxen 30 of 50 watt o.i.d.
Dat was vroeger. Onze Zehnder Q600 verbruikt 18-22W ca 32W (gemeten met een ABB- meter in de meterkast) bij een constant debiet van 220 m³/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

!null schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:19:
[En als ik de warmte van mijn kas naar binnen kan brengen dan is 30 watt goedkoop.
Om warmte (als verse lucht ook nog!) zo naar binnen te brengen daar heb je geen WTW voor nodig, dat lijkt me overkill. Dat kan toch via een luchtbuis met een hele zuinige DC fan die op temperatuur schakelt timho och ook. De Noctua-NF-a20-PWM gebruikt maar ca 1W en zeer stil (10dB tot max 18dB) en kan met bijna 150m3/h meer lucht verplaatsen (in de maximale stand geregeld) dan dit apparaat. Ik gebruik deze fans voor mijn DBE radiatoren. Ze hebben ook kleinere maten oa 12 cm die bijna 100m3/h doen en ook onder de 20dB blijven.

Wat ik graag zou weten wat levert zo'n spotgoedkope WTW, want dat is het... nu werkelijk op qua WTW en dan niet wat er beloofd wordt... Ik kon nog geen test vinden waar dat tegen het licht gehouden wordt. Is het werkelijk vrij hoog en het onderhoud is goedkoop, dan lijkt me dit een best interessant apparaat. Ik blijf wel vinden dat de afzuiging voor keuken en badkamer zeer mager is. De Itho heeft daar weinig tijd voor nodig op een wat hogere stand en gaat daarna (vocht sensor gestuurd) in een vrij zuinig stand over, uiteraard zonder WTW.
@Andrehj Dan praat je wel over een apparaat van een hele andere prijsklasse...
Heb je van zo'n apparaat ook al data wat het nu werkelijk in reductie van gas verbruik cijfers gepresenteerd al opgeleverd heeft aan energie besparing. Das ook een van de redenen dat ik dit topic ben blijven volgen.

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 20-04-2022 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
route99 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:47:
[...]
Om warmte (als verse lucht ook nog!) zo naar binnen te brengen daar heb je geen WTW voor nodig, dat lijkt me overkill. Dat kan toch via een luchtbuis met een hele zuinige DC fan die op temperatuur schakelt timho och ook. De Noctua-NF-a20-PWM gebruikt maar ca 1W en zeer stil (10dB tot max 18dB) en kan met bijna 150m3/h meer lucht verplaatsen (in de maximale stand geregeld) dan dit apparaat.
Vergeet je niet dat die Noctua fans maar een paar Pa aan drukverschil kunnen opbrengen en een beetje WTW zo richting de 200 Pa gaat? Dat is de grootste reden voor het het veel hogere stroomverbruik van de fans in een WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
voor de mensen met een Zehnder unit evt icm comfoconnect:
is het co2 niveau (in ppm) uit te lezen op een of andere manier?

Via de units zelf zie je alleen hoeveel volts er op die lijn staat namelijk (co2 sensor is hier bedraad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Andrehj Dat klopt, maar ik zou zulke warmte toch het liefst over een zo kort mogelijke afstand meteen al naar binnen willen brengen. Dus erg situationeel.
Als de afstand wat groter is kun je ook een (goedkope) DC buis ventilator daarvoor nemen, imho heb je daar ng steeds geen WTW voornodig om die kas warmte naar binnen te brengen, tenzij er vuile lucht redenen zijn, maar dan zou ik niet in je kas willen komen... Deze doet al 185Pa max en kost dan uiteraard meer dan een Noctua, maar met ca 100 euro nog erg betaalbaar en redelijk zuinig. Heb niet uitgezocht of het nog goedkoper (en mogelijk nog zuiniger) kan en of je via MP een voordeeltje binnen zou kunnen halen. Het gaat me meer om het principe dat je reeds warme, schone lucht het daar erg jammer voor is om die eerst via een WTW te laten lopen. Ik ben er dan wel niet voor een kas mee bezig, die heb ik niet, maar wel op een andere manier om warmte te oogsten. Om daar een WTW voor in te zetten lag echt niet op mijn pad, ook al zou ik hem hebben.: Warmte van je zolder "oogsten" voor in een woonkamer? Hier heb ik dus wel een langere afstand en kom wrs niet om een buis ventilator heen.

[ Voor 52% gewijzigd door route99 op 20-04-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op woensdag 20 april 2022 @ 09:49:
voor de mensen met een Zehnder unit evt icm comfoconnect:
is het co2 niveau (in ppm) uit te lezen op een of andere manier?

Via de units zelf zie je alleen hoeveel volts er op die lijn staat namelijk (co2 sensor is hier bedraad)
Nog niet. Ik heb zelf een CO2 sensor met een display, dus ik kan het daar aflezen. Verder kun je ook de waarde in Volts vermenigvuldigen met 200 (voor de meeste sensors, die 0-2000 ppm vertalen naar 0-10V), dan weet je het ook.

Toch zou ik graag mijn comfoconnect module uitlezen in Domoticz, om zo de CO2-waardes te kunnen loggen.

Er bestaat zoiets als pycomfoconnect (zie https://github.com/michaelarnauts/comfoconnect), maar voor zover ik heb kunnen uitvogelen kan ik daarmee (nog) niet de analoge ingangen van option box uitlezen.

Als iemand weet hoe dat moet, dan hou ik me aanbevolen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Andrehj schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:06:
[...]Er bestaat zoiets als pycomfoconnect (zie https://github.com/michaelarnauts/comfoconnect), maar voor zover ik heb kunnen uitvogelen kan ik daarmee (nog) niet de analoge ingangen van option box uitlezen.
Snuffel eens hier:
https://community.openhab...ect-to-control-it/13159/3
Openhab is van dezelfde auteur, Michaël Arnauts, van pycomfoconnect. Hij is op dat forum ook actief, dan kun je wellicht hem ook nog benaderen als je op dat forum er niet uitkomt.
Dat "LAN-kastje" zet het signaal om naar seriële data, mogelijk omgezet in HEX, maar dat heb ik niet verder uitgezocht, was puur alleen nieuwsgierig .
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
route99 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 08:47:
[...]
Om warmte (als verse lucht ook nog!) zo naar binnen te brengen daar heb je geen WTW voor nodig, dat lijkt me overkill. Dat kan toch via een luchtbuis met een hele zuinige DC fan die op temperatuur schakelt timho och ook. De Noctua-NF-a20-PWM gebruikt maar ca 1W en zeer stil (10dB tot max 18dB) en kan met bijna 150m3/h meer lucht verplaatsen (in de maximale stand geregeld) dan dit apparaat. Ik gebruik deze fans voor mijn DBE radiatoren. Ze hebben ook kleinere maten oa 12 cm die bijna 100m3/h doen en ook onder de 20dB blijven.
Dat is op zich waar natuurlijk en heb ik ook wel aangedacht. Echter een paar dingen. Hoe zorg ik ervoor dat die losse buis om de warmte naar binnen te harken, als hij uit staat, niet als een malle kou/warmte lekt? Heb goed geïsoleerde muren, en ik zie nog niet helemaal hoe ik dat met een groot gat + fan nog goed krijg, als het koud is en je geen warmte naar binnen wil halen.

Verder is mijn voorstel gewoon een dik compromis, maar wel een heel praktisch compromis. Zelfs als warmte in de kas niet genoeg is om naar binnen te halen is het al gauw iets warmer dan buiten lucht. En wind (het waait hier genoeg) heeft minder invloed op inlaat (eventueel ook uitlaat)
En dit is natuurlijk een veel goedkoper apparaat dan die units van 2000 euro.
Wat ik graag zou weten wat levert zo'n spotgoedkope WTW, want dat is het... nu werkelijk op qua WTW en dan niet wat er beloofd wordt... Ik kon nog geen test vinden waar dat tegen het licht gehouden wordt. Is het werkelijk vrij hoog en het onderhoud is goedkoop, dan lijkt me dit een best interessant apparaat. Ik blijf wel vinden dat de afzuiging voor keuken en badkamer zeer mager is. De Itho heeft daar weinig tijd voor nodig op een wat hogere stand en gaat daarna (vocht sensor gestuurd) in een vrij zuinig stand over, uiteraard zonder WTW.
Hij haalt in stand 1 maar 75% rendement. Daar haalt de rest al ~90% of hoger.
Ga je hem harder zetten begint hij lawaai te maken en daalt het naar 67% o.i.d. Tja dat kunnen anderen veel beter.
Wellicht gaat hij ook minder lang mee. Maar ik zie ook Itho's of weet ik het wat die dan minder dan 2 jaar oud met kapotte motor op marktplaats staan. Dat is geen bewijs natuurlijk, maar het gebeurt helaas genoeg.

Anyway, ik hoop hem vooral weinig te draaien en zo goed uit te komen qua compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
[...]

Nog niet. Ik heb zelf een CO2 sensor met een display, dus ik kan het daar aflezen. Verder kun je ook de waarde in Volts vermenigvuldigen met 200 (voor de meeste sensors, die 0-2000 ppm vertalen naar 0-10V), dan weet je het ook.

Toch zou ik graag mijn comfoconnect module uitlezen in Domoticz, om zo de CO2-waardes te kunnen loggen.

Er bestaat zoiets als pycomfoconnect (zie https://github.com/michaelarnauts/comfoconnect), maar voor zover ik heb kunnen uitvogelen kan ik daarmee (nog) niet de analoge ingangen van option box uitlezen.

Is het direct uitlezen van de CAN bus een optie? Ik ben zelf van plan een CAN-KNX bridge te maken (en alle configuratie en telemetry zo aan home assistant aan te bieden)
https://github.com/marco-hoyer/zcan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@!null Voor het afsluiten zou ik dan als de gestuurde fan stopt ook de afsluitklep aansturen dus dicht doen, dat lijkt me "normaal" als je geen tochtgat wilt...
Verder is mijn voorstel gewoon een dik compromis, maar wel een heel praktisch compromis.
Daarom vind ik het ook een mooi gevonden apparaat, maar ik probeer te doorgronden wat er nu werkelijk uit gehaald wordt, ik had natuurkunde als bijvak in Utrecht, maar met wat Q's (volume luchtstromen) en een delta T (de aanvoer-T uit de kas en hoe warm de lucht na de WTW weer wordt zou je toch een integraal aan energie van dat debiet moeten kunnen uitrekenen en als je dan ook nog de T meet aan de andere kant van de wisselaar dan weet je nog iets van een soort warmte overdrachts rendement, wrs zijn dat de getallen in % die je noemt.... Dat rendement daar heb je alleen maar wat aan als je er voldoende debiet is van die lucht om die warmte inhoud over te dragen....
Heb er sinds mijn studie nooit meer aangerekend omdat ik een andere afslag, het hoofdvak (chemie) verder ben gaan volgen en ik ga weer klussen bij een v/d kids, dus ik kom er voorlopig niet aan toe om dat proces in woorden 100% correct in energie data om te zetten.

Ben ff aan het zoeken geweest, vond al heel snel wat, maar heb nu geen tijd voor de controle of het waterdicht is of dat we ergens op een dwaalpad gezet worden:
https://warmtepomp-weetje...ventilatie-en-warmtepomp/
Uiteraard kun je verwachten dat zij de warmtepomp promoten, die in dit geval dan een lucht/lucht zou zijn, maar je verwacht bij hogere lucht temperaturen in de kas wel dat de COP wel een veel hoger dan 3 kan zijn. Die warmtepomp laat ik nu even voor wat ie is, terug naar de situatie waar jij naar toe wilt.
Daarvan stellen ze:
Bovenstaand hebben we het verschil laten zien tussen de ventilatie opwarmkosten nodig bij principe B of C ten opzichte van type D variant WTW. We hebben met formules beide systemen doorgerekend en zien dus dat de kosten voor opwarmen van de ventilatie lucht met een WTW van 90% rendement 1/10 deel zijn van de opwarm energiekosten zonder WTW. In Feite hadden we dus de WTW t.o.v. Ventilatie systeem B/C niet helemaal hoeven door berekenen. Immers het WTW rendement van 90% laat zien dat de energiekosten voor opwarmen ventilatielucht dan maar 10 % meer zijn t.o.v. type B/C
De berekeningen zijn niet schokkend van aard, zoals verwacht niet echt ingewikkeld, maar of alles correct opgezet is ga ik nu niet reproduceren, schoenmaker houd je even bij je chemische leest...;) .

Er zijn wellicht hier forumleden die dat wel adequaat/direct paraat hebben, grijp je kans.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-10 11:54
!null schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:47:

Thanks voor de vonst! ik heb hem zojuist besteld en wil hem gebruiken om mijn woonkamer/keuken te ventileren vanuit het toilet. De unit komt boven het plafond in mijn toilet, en gaat daar en in de keuken lucht afzuigen, en terug inblazen in de woonkamer. Ik was aan het kijken naar een Brink Renovent Sky 150, maar die zijn slecht leverbaar en een stuk duurder. Andere plafond units kon ik zo gauw niet vinden. Het prijsverschil maakt de wat mindere efficientie meer dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DiLDoG schreef op woensdag 20 april 2022 @ 21:35:
Is het direct uitlezen van de CAN bus een optie?
Liever niet. Ik heb al een Comfolan module, wat al een bridge is van de CAN-bus naar het LAN. Dan is een software-only oplossing (als pycomfoconnect) veel logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
[...]

Even wezen kijken: Die 2 analoge poorten geven meestal 0.0v aan dus :) Maar die co2 sensor is een gecombineerde unit (sensor + handmatige bediening), je kan daar handmatig op stand 1,2,3 zetten. Ik gok dat de voltage dus niet direct met 2000 ppm kan vermenigvuldigen.

Even nog die python comfoconnect bekeken, maar zag daar niet even snel de co2 waarden. Er is blijkbaar ook een knx versie van de lan module, misschien dat de data daar makkelijker uit te halen valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:47:
Even wezen kijken: Die 2 analoge poorten geven meestal 0.0v aan dus :) Maar die co2 sensor is een gecombineerde unit (sensor + handmatige bediening), je kan daar handmatig op stand 1,2,3 zetten. Ik gok dat de voltage dus niet direct met 2000 ppm kan vermenigvuldigen.
Dan is jouw sensor ingesteld als regelaar (dat moet je dan zowel op de unit als de sensor instellen). Dat kan alleen als je er maar 1 hebt. En dan kun je de CO2 waardes sowieso niet uitlezen, want die zijn alleen maar in de sensor bekend.

Bij mij werkt de CO2 sensor wel als sensor, en dan komt het CO2 niveau als 0-10V waarde aan bij de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:29:
[...]

Dan is jouw sensor ingesteld als regelaar (dat moet je dan zowel op de unit als de sensor instellen). Dat kan alleen als je er maar 1 hebt. En dan kun je de CO2 waardes sowieso niet uitlezen, want die zijn alleen maar in de sensor bekend.

Bij mij werkt de CO2 sensor wel als sensor, en dan komt het CO2 niveau als 0-10V waarde aan bij de unit.
ik heb 2 sensoren die beide ook manueel gebruikt kunnen worden. Vraag me af of mijn co2 sensoren dan wel werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:15
xoror schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:48:
[...]

ik heb 2 sensoren die beide ook manueel gebruikt kunnen worden. Vraag me af of mijn co2 sensoren dan wel werken...
title

Zoiets?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:48:
[...]

Dan zal de unit wel de hoogste van de twee pakken. Wat zegt de installatiehandleiding van je WTW over deze configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ja 2x deze idd

@Andrehj moet ff manual bekijken, is gewoon geinstalleerd door installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
xoror schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:19:
[...]

ja 2x deze idd

@Andrehj moet ff manual bekijken, is gewoon geinstalleerd door installateur.
Volgens de handleiding (we krijgen deze ook als het goed is) wordt de WTW aangestuurd op de luchtkwaliteit en kun je handmatig afwijken. Dat gebeurt dan voor X periode waarna de sensor weer bepaalt.

Benieuwd waar het aan ligt.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Kees_frl ik denk niet dat die gecombineerde unit levels doorgeeft, ik zie steeds 0.0v namelijk, als ik handmatig override zie ik andere voltages.

Voor de zehnder bezitters: Ik probeer de RMOT in te stellen voor het koelseizoen. Is er een reden dat ik deze niet lager kan krijgen dan 15 graden (huis heeft veel glas en goed geisoleerd, dus ik wil in deze eigenlijk al bij graad of 12 in koel seizoen zitten)? de RMOT voor verwarming staat op 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
xoror schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:13:
@Kees_frl ik denk niet dat die gecombineerde unit levels doorgeeft, ik zie steeds 0.0v namelijk, als ik handmatig override zie ik andere voltages.

Voor de zehnder bezitters: Ik probeer de RMOT in te stellen voor het koelseizoen. Is er een reden dat ik deze niet lager kan krijgen dan 15 graden (huis heeft veel glas en goed geisoleerd, dus ik wil in deze eigenlijk al bij graad of 12 in koel seizoen zitten)? de RMOT voor verwarming staat op 10 graden.
Dan zou er dus iets niet correct zijn. In de basis een sensor, in de handleiding staat ook bij welke waardes iets gebeurt.

Mogelijk een foutje in de aansluiting of een instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Kees_frl schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:20:
[...]

Dan zou er dus iets niet correct zijn. In de basis een sensor, in de handleiding staat ook bij welke waardes iets gebeurt.

Mogelijk een foutje in de aansluiting of een instelling?
in de handleiding: asset-handleiding-zehnder-co2-sensor-user.pdf
staat groen, luchtkwaliteit is goed. Maar ik kan nergens levels in ppm vinden en evt voltages die erbij horen.
Is er een andere handleiding ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@xoror Of je gooit er eentje in een plastic zak waar in je uitademt en je meet de voltages bij de verschillende andere kleuren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Gwaihir schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:27:
@xoror Of je gooit er eentje in een plastic zak waar in je uitademt en je meet de voltages bij de verschillende andere kleuren?
Jaaaa dit is het :) het werkt, ik zag nu 5.2v en de WTW ging harder afzuigen iets van 350m3/h.
wel raar dat ik normaal maar 0v zie, kan me niet voorstellen dat ik hier < 200 ppm zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
xoror schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:34:
[...]

Jaaaa dit is het :) het werkt, ik zag nu 5.2v en de WTW ging harder afzuigen iets van 350m3/h.
wel raar dat ik normaal maar 0v zie, kan me niet voorstellen dat ik hier < 200 ppm zit.
Ik zit nu op mijn werk, kan niets openen/downloaden.

https://zehndernl.zendesk...CO2-0-10V-New-Generation-

Mooi dat er iig iets gebeurt nu :)

5,2 moet toch dan rond de 1000 zitten? volledige 10 is 2000 ppm

[ Voor 6% gewijzigd door Kees_frl op 22-04-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
xoror schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:34:
kan me niet voorstellen dat ik hier < 200 ppm zit.
200? Dat komt op aarde niet (natuurlijk) voor. Schone buitenlucht schommelt al tussen ruim 400 en ruim 500 ppm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Het uitgangssignaal van de bediening is de
gemeten waarde.
(waarbij 2V overeenkomt met 400ppm en
10V overeenkomt met 2000ppm.).
Ah hij kan niet lager outputten dan 400ppm. Ik heb tijden geventileerd met 120m3/h (zo opgeleverd door installateur), maar nooit andere kleur gezien dan groen. Het zou veels te laag moeten zijn voor het aantal inblaasventielen die ik heb (12 stk). Heb sinds kort op 180m3/h, en vanaf vandaag 220m3/h (ik wil wat meer koele lucht door het huis)

Ik heb beneden en in de master bedroom dus de co2 sensoren hangen. Als de co2 sturing goed werkt zou je wellicht laag kunnen instellen, en hij adjust het vanzelf indien nodig? Toch apart allemaal.

@Gwaihir maar dan zou ik 2v dus moeten zien bij de uitgang, en ik zie eigenlijk altijd 0v, alleen net 5.2v gezien met plastic zakje

@Kees_frl Ja ik heb dus met zakje ergens rond 1000 ppm kunnen triggeren gok ik zo

[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 22-04-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
xoror schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:45:
@Gwaihir maar dan zou ik 2v dus moeten zien bij de uitgang, en ik zie eigenlijk altijd 0v, alleen net 5.2v gezien met plastic zakje
Je veronderstelt een lineair signaal vanaf 0 = 0V? Met welke waarde voor 10V? En waarom denk / hoe weet je dat?

Ik veronderstel eerlijk gezegd maar drie trappen: groen, oranje, rood. Dat denk ik omdat die dingen zo ontzettend van hun stand 1 - 2 - 3 houden. En je metingen 'groen = 0V', 'oranje ca. 5V', passen zo op 't oog aardig bij mijn veronderstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Gwaihir schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:16:
[...]

Je veronderstelt een lineair signaal vanaf 0 = 0V? Met welke waarde voor 10V? En waarom denk / hoe weet je dat?

Ik veronderstel eerlijk gezegd maar drie trappen: groen, oranje, rood. Dat denk ik omdat die dingen zo ontzettend van hun stand 1 - 2 - 3 houden. En je metingen 'groen = 0V', 'oranje ca. 5V', passen zo op 't oog aardig bij mijn veronderstelling.
Omdat hij het adaptief/proportioneel doet, 350m3/h past niet bij stand 1 (100m3/h), 2 (220m3/h) of 3 (540m3/h)
Als er gedouched is zie ik hem ook harder afzuigen op willekeurige m3/h tov van de standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik ben ook bezig met een boodschappenlijstje voor WTW. Ik heb van Ventilatieland een advies/ontwerp gekregen, mooie basis, maar ik heb wel nog wat vraagjes. Hopelijk kan iemand hier daar eens op schieten. :)

Wat is wijsheid qua buizen? Zo kort mogelijk 180mm van WTW naar een verdeeldoos en dan lange 90mm buizen (15-25m) naar de ventielen? Of juist zo lang mogelijk 180mm (met een T-stuk en twee bochten erin) en alleen de laatste paar meter met 90mm? Of is het verschil te verwaarlozen?

Kun je buizen combineren? Ik krijg twee aanvoerpunten aan de andere kant van het huis, totaal ca. 25 meter van de WTW. Zou mooi zijn als ik daar maar één buis hoef te leggen met twee ventielen, meter of 4 uit elkaar.

In het ontwerp staan voor de woonkamer/open keuken 4x aanvoer van 46m3 per stuk, en 3 afvoer van 55m3 per stuk (totaal 7, nog even kijken of ik dat langs de welstandscommissie ga krijgen... :X ). Maar ik zie hier advies van max. 50m3 per ventiel. Plus de 90mm buizen van bv Ubbink hebben een maximale capaciteit van 48m3. Gaat dat dan wel werken? Zijn er eventueel alternatieven (lees: minder ventielen met zwaardere capaciteit ofzo)?

[ Voor 16% gewijzigd door Bra-Jo op 22-04-2022 16:54 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bra-Jo schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:45:
Ik ben ook bezig met een boodschappenlijstje voor WTW. Ik heb van Ventilatieland een advies/ontwerp gekregen, mooie basis, maar ik heb wel nog wat vraagjes. Hopelijk kan iemand hier daar eens op schieten. :)

Wat is wijsheid qua buizen? Zo kort mogelijk 180mm van WTW naar een verdeeldoos en dan lange 90mm buizen (15-25m) naar de ventielen? Of juist zo lang mogelijk 180mm (met een T-stuk en twee bochten erin) en alleen de laatste paar meter met 90mm? Of is het verschil te verwaarlozen?

Kun je buizen combineren? Ik krijg twee aanvoerpunten aan de andere kant van het huis, totaal ca. 25 meter van de WTW. Zou mooi zijn als ik daar maar één buis hoef te leggen met twee ventielen, meter of 4 uit elkaar.

In het ontwerp staan voor de woonkamer/open keuken 4x aanvoer van 46m3 per stuk, en 3 afvoer van 55m3 per stuk (totaal 7, nog even kijken of ik dat langs de welstandscommissie ga krijgen... :X ). Maar ik zie hier advies van max. 50m3 per ventiel. Plus de 90mm buizen van bv Ubbink hebben een maximale capaciteit van 48m3. Gaat dat dan wel werken? Zijn er eventueel alternatieven (lees: minder ventielen met zwaardere capaciteit ofzo)?
Je vermeldt de capaciteit van je unit niet, maar hier heb ik:
Vanaf de WTW met 2x 200mm naar de verdeeldozen ergens op een centrale plaats in de vloer gestort. Vanaf die dozen met 2x 90mm slang naar de ventieladapters. Die ventieladapters hebben niet voor niets twee aansluitingen.
Verder heb ik al alle ventielen nominaal uitgelegd op 25m³/h. Dus waar ik meer nodig heb zitten er twee ventielen (bijvoorbeeld op de ouderslaapkamer). Dit om ervoor te zorgen de de WTW-unit in uitzonderingssituaties ook zijn volle debiet van 600m³/h nog kwijt kan (dan stroomt er zelfs 75m³ door elk ventiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Andrehj Tnx :) Lijkt dus niet zo gek veel uit te maken wat voor buis ik waar gebruik. De capaciteit van de WTW is 400 m3, aansluitingen van 180mm. Dus misschien beter overwegen om op de meeste plaatsen 2x 90mm te leggen ipv 1x.

Ik heb net nog even wat prijzen op een rijtje gezet, kom bij enkele buizen al uit op ruim 5k, bij dubbele zelfs richting de 6k... :X Nog even over nadenken wat ik hiermee wil, ik had gehoopt op maximaal zo'n 4k, en zelfs dat duurt al een eeuwigheid om terug te verdienen in mijn energierekening (niet het hoofddoel natuurlijk, maar toch wel prettig).

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
@Bra-Jo Ik denk dat je het wellicht anders bedoeld maar toch even voor de duidelijkheid. Door twee buizen van 90 past niet hetzelfde als 1x 180.

180mm heeft 25446mm2
90 heeft 6361 mm2.
Je zou dus 4 buizen van 90 neer moeten leggen om de capaciteit van 1 180 buis te evenaren. Wat logisch is want de oppervlakte neemt kwadratisch toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
walletje-w schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:53:
@Bra-Jo Ik denk dat je het wellicht anders bedoeld maar toch even voor de duidelijkheid. Door twee buizen van 90 past niet hetzelfde als 1x 180.

180mm heeft 25446mm2
90 heeft 6361 mm2.
Je zou dus 4 buizen van 90 neer moeten leggen om de capaciteit van 1 180 buis te evenaren. Wat logisch is want de oppervlakte neemt kwadratisch toe.
Dan klopt het nog steeds niet. Om een paar redenen:
  • Die 90mm de buitendiameter van een kunststof buis. Van binnen is die maar 75mm. 180mm is de binnendiameter van een stalen buis.
  • De lucht ondervindt alleen wrijving langs de buitenkant. 4 buizen van 90mm (binnendiameter) hebben twee keer zo veel wrijvingsoppervlak als 1 buis van 180mm (binnendiameter). Dus door die buis van 180mm stroomt de lucht veel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

walletje-w schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:53:

180mm heeft 25446mm2
90 heeft 6361 mm2.
Tnx, snap ik. :) Ik bedoelde 180 van WTW naar verdeelpunt, dan 1x 90 van verdeeldoos naar 1 ventiel, of 2x 90 van verdeeldoos naar 1 ventiel, zodat de capaciteit per ventiel zeg maar verdubbeld wordt.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
@Andrehj Goed punt, als ik de wrijvingscoefficient van het materiaal hetzelfde neem dan komt een 80mm buis op een capaciteit van 45m3/u bij een luchtsnelheid van 2,5m's. En bij een 180mm buis kom je op 230 m3/uur.
Dus dan zou je al snel 5 dezelfde buizen mogen plaatsen voor dezelfde hoeveelheid lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Binnenkort wordt er in ons te verbouwen huis alvast een dakkapel geplaatst.
Daarna wil ik de hele zolder laten isoleren en alle wanden mooi strak maken.
Op deze zolderruimte wil ik (zoals ik nu denk) ook een WTW laten plaatsen.
Nu weet ik nog niet welke.
Ik lees me in, maar zie nog steeds door de bomen het bos nog niet.

Ook is het nog niet makkelijk om aan een goede installateur te komen.
(iemand tips voor regio Eindhoven - Eersel - Weert ?)

Dus het zal nog wel even duren voordat ik een goede partij (en beschikbare apparatuur vind)

Zou ik desalniettemin al kunnen beginnen met buizen leggen vanuit de zolder richting de slaapetage eronder en naar de begane grond?
Of moet ik echt weten welk apparaat het uiteindelijk wordt en daar de geschikte buizen bijbestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rzaan schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:44:
Zou ik desalniettemin al kunnen beginnen met buizen leggen vanuit de zolder richting de slaapetage eronder en naar de begane grond?
Of moet ik echt weten welk apparaat het uiteindelijk wordt en daar de geschikte buizen bijbestellen?
Buizen gaan altijd op elkaar passen, of zijn pas te maken. Wat belangrijk is, is dat je de juiste diameters naar de juiste kamers brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:25:
[...]

Buizen gaan altijd op elkaar passen, of zijn pas te maken. Wat belangrijk is, is dat je de juiste diameters naar de juiste kamers brengt.
Dat bedoel ik o.a. ook: de diameters.
Want ik kan nu wel een aansluiting van 180mm maken en dan blijkt het straks 200 te moeten zijn (of omgekeerd)
Wat zou een maat zijn waarmee ik altijd goed zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-10 22:55
Rzaan schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:09:
[...]

Dat bedoel ik o.a. ook: de diameters.
Want ik kan nu wel een aansluiting van 180mm maken en dan blijkt het straks 200 te moeten zijn (of omgekeerd)
Wat zou een maat zijn waarmee ik altijd goed zit?
Ben ook bezig om WTW in mijn woning aan te brengen. Ik ga voor dezelfde buisdiameter als de openingen van de WTW unit (160mm). Er komen geen aftakkingen in. In dat geval zou ik een maatje kleiner verder gaan. Bij de inlaat/uitlaatstukken gebruik ik verloopstukken naar 110mm. Ik ga het zelf plaatsen, lijkt me goed te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramtka op 24-04-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ramtka schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:04:
[...]

Ben ook bezig om WTW in mijn woning aan te brengen. Ik ga voor dezelfde buisdiameter als de openingen van de WTW unit (160mm). Er komen geen aftakkingen in. In dat geval zou ik een maatje kleiner verder gaan. Bij de inlaat/uitlaatstukken gebruik ik verloopstukken naar 110mm. Ik ga het zelf plaatsen, lijkt me goed te doen.
Maar jij weet dus al welke unit/type/merk je hebt?
Ik nog helemaal niet en ik neem aan dat ze allemaal een beetje verschillend zijn qua buismaten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-10 22:55
Rzaan schreef op zondag 24 april 2022 @ 15:09:
[...]

Maar jij weet dus al welke unit/type/merk je hebt?
Ik nog helemaal niet en ik neem aan dat ze allemaal een beetje verschillend zijn qua buismaten, toch?
Klopt, het begint met de wtw unit. Ik ga voor een Duco met een debiet van 350m3. Maar ik ga ik alleen de woonkamer/keuken ventileren. Voor meerdere ruimtes zou ik een zwaarder model kiezen, zie discussies over betrekken van de capaciteit eerder op dit forum. Voor de aansturing zien ik nog een CO2 sensor / Homey oplossing, maar dat wordt een vervolgproject.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramtka op 24-04-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ramtka schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:43:
[...]

Klopt, het begint met de wtw unit. Ik ga voor een Duco met een debiet van 350m3. Maar ik ga ik alleen de woonkamer/keuken ventileren.
Niet je badkamer?
Pagina: 1 ... 9 ... 98 Laatste