Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuze-renze
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-05 19:57
zal morgen eens op het dak kijken. zou het wel maf vinden als ze dat geflikt hebben.
Strontvlieg schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 21:42:
[...]

Vogelnest in je dakafvoer? Die beestjes hebben gratis vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:24
In mijn huidige plan heb ik 8 aanvoer ventielen.

De laatste splitsing van de aanvoer zit denk ik ongeveer 8 meter vanaf de WTW (vanaf dat punt moet ik echter nog wel een stuk tot de ventielen). De andere splitsingen in aanvoer zitten redelijk verdeeld over de gehele lengte. Is het in dit geval slim om de verdeelkast zo dicht mogelijk bij de WTW unit te plaatsen en dan met de ubbink buizen verder te gaan (kost wel veel ruimte bij 2 naar elk ventiel..). Of de verdeelkast halverwege en vervolgens weer een stuk terug met de groene buis? Of spiro tot het einde weer terug? meerdere verdeelkasten? Deel spiro/einde met ubbink?

Schematische weergave! Blauw = spiro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j41EUGWcxRLxj4WQxYs5IkqN5jI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1sZ380lyxCbfUdloigWjNGAW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:05
pantslol schreef op woensdag 25 december 2024 @ 02:37:
In mijn huidige plan heb ik 8 aanvoer ventielen.

De laatste splitsing van de aanvoer zit denk ik ongeveer 8 meter vanaf de WTW (vanaf dat punt moet ik echter nog wel een stuk tot de ventielen). De andere splitsingen in aanvoer zitten redelijk verdeeld over de gehele lengte. Is het in dit geval slim om de verdeelkast zo dicht mogelijk bij de WTW unit te plaatsen en dan met de ubbink buizen verder te gaan (kost wel veel ruimte bij 2 naar elk ventiel..). Of de verdeelkast halverwege en vervolgens weer een stuk terug met de groene buis? Of spiro tot het einde weer terug? meerdere verdeelkasten? Deel spiro/einde met ubbink?

Schematische weergave! Blauw = spiro

[Afbeelding]
Soortgelijk issue heb ik ook hier besproken de afgelopen week. Is zou de eerste 4 ventielen links op een verdeelbox zetten en dan met spiro naar de laatste set helemaal rechts gaan en dan herverdelen.

Enerzijds de spaghetti die je voor komt en anderzijds de makkelijkere installatie van Spiro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:55
Houd wel rekening met eventuele overspraak door de spiro kanalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reuze-renze
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-05 19:57
heb het lek boven.
Toch maar even de filter vervangen en probleem opgelost voor nu.
Denk dat er met de verbouwing van het toilet, ondanks afgesloten kanaal en wow uitgeschakeld, toch te veel fijn stof via andere openingen is binnengekomen.

Even afwachten wat het over 2 maanden is met het nieuwe filter.
Andrehj schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:23:
@reuze-renze
Heleboel vragen:
  • Hoeveel afvoerventielen heb je?
  • En zitten die niet allemaal nagenoeg dicht?
  • Wat gebeurt er als je (als test) al die ventielen eens uit de buizen trekt?
  • En hoe dik is de afvoerleiding die op je Q350 is aangesloten?
  • Wat voor afvoerpijp zit er op het dak of de buitenmuur?
  • Zitten er haakse overgangen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:24
Ja, bouwstof blijft lekker in je kanalen plakken. Je filter is er ook niet op gebouwd. Even buiten uitkloppen en daarna uitzuigen met een borstelkop helpt al een hoop, als je je filter nog wilt hergebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 26-12-2024 10:41 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mats007
De productcatalogus van zehnder België laat zien dat die beugels wel tot 286mm gaan, zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cjy2HagpUu3DU5cypXo42BMjvnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2Brv2LFkbFSm6KQEgeSCeqZ.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht nog het overwegen waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Mats007 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 09:07:
[...]

De productcatalogus van zehnder België laat zien dat die beugels wel tot 286mm gaan, zie hier:
Klopt, deze heb ik ook gebruikt voor mijn comfopipe plus. Volgens mij heb ik er nog zelfs een paar over aangezien ze per 4 verkocht worden.

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:23
Heb de wtw nog niet zo lang, maar zat naar filters te kijken en ik vroeg mij af is het wel nodig om dezelfde soort filters te hebben op de in en uitgang?

G3 is toch voldoende voor de uitgang en dan bijv G4 + F7 voor inblaas? Scheelt vrij veel qua prijs dus lijkt mij de moeite waard om het zo te doen. Bij mijn oma zit in de huurwoning gewoon G3 filters en daar heb ik er ook nooit last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:00
Antonl91 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:40:
Heb de wtw nog niet zo lang, maar zat naar filters te kijken en ik vroeg mij af is het wel nodig om dezelfde soort filters te hebben op de in en uitgang?

G3 is toch voldoende voor de uitgang en dan bijv G4 + F7 voor inblaas? Scheelt vrij veel qua prijs dus lijkt mij de moeite waard om het zo te doen. Bij mijn oma zit in de huurwoning gewoon G3 filters en daar heb ik er ook nooit last van.
Kijk ook even naar de extra weerstand, ik vond de F7 filter erg veel energie extra kosten.

Waar levert Zehnder de WTW standaard mee, ik dacht twee keer G4?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:23
Kees_frl schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:42:
[...]

Kijk ook even naar de extra weerstand, ik vond de F7 filter erg veel energie extra kosten.

Waar levert Zehnder de WTW standaard mee, ik dacht twee keer G4?
G4 zou ook prima zijn. Die van mij (Orcon) levert volgens mij standaard met G4, maar voor de lucht die afgevoerd word lijkt mij dat een beetje overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Het uitgaande filter dient ter bescherming van de motoren.
Het ingaande ook, maar optioneel kun je beter filteren.
G3 vs G4, je kunt beter kopen wat de fabrikant aanbeveelt. Die hebben er over nagedacht. En koop ze origineel, of vergelijkbare kwaliteit bij de OEM leverancier. Er zijn prijsvechters die mindere kwaliteit leveren namelijk, net als bij stofzuigerzakken.

F7 betekent extra weerstand, dus als je energie wilt besparen kun je ook een filter met groter effectief oppervlak voor of na de wtw zetten. Er staan voorbeelden in dit topic, even zoeken.

Anoniem: 1221402

P5ycho schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:02:
Het uitgaande filter dient ter bescherming van de motoren.
Het ingaande ook, maar optioneel kun je beter filteren.
G3 vs G4, je kunt beter kopen wat de fabrikant aanbeveelt. Die hebben er over nagedacht. En koop ze origineel, of vergelijkbare kwaliteit bij de OEM leverancier. Er zijn prijsvechters die mindere kwaliteit leveren namelijk, net als bij stofzuigerzakken.

F7 betekent extra weerstand, dus als je energie wilt besparen kun je ook een filter met groter effectief oppervlak voor of na de wtw zetten. Er staan voorbeelden in dit topic, even zoeken.
Is er ook info te vinden hoeveel weerstand? Probeer het al een tijdje te vinden voor G4 vs F7, en of een F7-actief kool filter meer weerstand biedt dan gewoon F7. Maar kan er weinig over vinden. Ik heb zelf niet veel weerstand qua kanalen en 240m3/h nodig op een q350. Wil zeker F7, maar actief kool zou ook niet mis zijn met alle houtstook hier.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 26-12-2024 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
BrcBas schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:00:
Wat vinden jullie van dit geupdate plan op basis van mijn eedere calculaties? Ik heb nu de overstroom van de 1e verdieping meegenomen in de berekeningen. En zelfs de waskoker toegevoegd voor gebruiksgemak maar ook een extra optie voor overflow richting de begane grond.

Ik wil op basis van deze calculaties & de eerdere discussies voor een Zehnder Q600 gaan.
Zou ik iemand mogen vragen om mijn eerder geposte berekeningen eens te bekijken of dit er goed uit ziet? Dan durf ik mijn eerste orders gaan plaatsen voor het nieuwe jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zit even te kijken naar mijn temperaturen:

Vorige week:
  • Buitenlucht komt binnen met 7°C en gaat naar buiten met 9.8°C.
  • Afvoertemperatuur uit de woning: 17.6°C.
  • Toevoertemperatuur naar de woning: 16.8°C.
Vanavond:
  • Buitenlucht komt binnen met 2.2°C en gaat naar buiten met 9.3°C.
  • Afvoertemperatuur uit de woning: 17.1°C.
  • Toevoertemperatuur naar de woning: 12.9°C.
De inblaas / uitblaas temperaturen vallen me wat tegen vanavond? Als ik de efficientie met chatgpt goed uitreken zat ik vorige week op de 93% en nu op de 71%.

Komt dat door het extreem vochtige weer? Ik heb geen voorverwarming en de bypass staat nog op 0% (Orcon HRC400). Komt wel behoorlijk wat vocht uit de afvoer nu.

---
Denk dat ik hem heb: ik heb de spullen voor het goed aansluiten van de condensafvoer nog niet binnen. Emmer eronder gezet, maar daardoor kan hij lucht trekken en stroomt het water niet goed de wisselaar uit. net even geforceerd, de wisselaar klinkt minder verkouden en de temperatuur richting woning is voorzichtig aan het stijgen.

Al doende leert men de hobbybob

[ Voor 49% gewijzigd door neographikal op 27-12-2024 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Anoniem: 1221402 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:15:
[...]

Is er ook info te vinden hoeveel weerstand? Probeer het al een tijdje te vinden voor G4 vs F7, en of een F7-actief kool filter meer weerstand biedt dan gewoon F7. Maar kan er weinig over vinden. Ik heb zelf niet veel weerstand qua kanalen en 240m3/h nodig op een q350. Wil zeker F7, maar actief kool zou ook niet mis zijn met alle houtstook hier.
Ik zou de winkel even mailen, die hebben vast een datasheet van het materiaal dat ze gebruiken. Als ze die hebben voor F7 en F7-kool kun je een vergelijk maken.
Of, je koopt er een en gebruikt de Q350 fan power om het vergelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Voor de volgende Orcon installateur ;) Sifon kun je ook gewoon bij de Praxis halen, lijkt zelfs hetzelfde ding te zijn: https://www.praxis.nl/san...on-senzo-32mm-wit/5364067

Scheelt weer een 15-20 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:16
Hmm, heeft iemand hier tips voor een lekkende Q350 ERV? Ik dacht dat dat ding geen afvoer (nodig) heeft maar rechts voor heb ik nu een lekkage.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Eindelijk klaar! Bleef me vergissen in hoe groot alles steeds is :+ , uiteindelijk een stuk meer bochten en hulpstukken nodig gehad, vooral op de aanvoer huis. De afvoer naar buiten zat te veel in de weg door die 120cm demper. Had misschien beter voor 900 kunnen gaan, maar gezien mijn aversie tegen geluid better safe than sorry.

Kan het volgende week pas echt inregelen met de anemometer. Moet nog wat 160mm ventielen ontvangen met een inzetstuk om de wandjes schoon te houden. En ook wat armaflex kopen, kon m'n 180mm bocht met verloop niet kwijt in de afvoer ivm de buis van de aanvoer, dus heb m'n 160 ongeïsoleerd gebruikt. Maar ik wil toch al de isolatie van 13 naar 26mm halen, dus kan ik dat stukje ongeïsoleerd wel na isoleren.

Elektra moet nog gefatsoeneerd worden, ook nog een netwerk kabeltje trekken voor een lan connect. Dan ook gelijk nog in de kamer er naast een utp poort realiseren als we dan toch bezig zijn. Tot slot een mooie behuizing maken met een deurtje wat enigszins geluidswerend is, gezien dit ook de hobbyruimte wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47mcW7Elo4cs6XHnkrSBGI88x-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fy7ShEEzlZ8oJ05Hbqys8zES.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:17
neographikal schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:34:
...
Denk dat ik hem heb: ik heb de spullen voor het goed aansluiten van de condensafvoer nog niet binnen. Emmer eronder gezet, maar daardoor kan hij lucht trekken en stroomt het water niet goed de wisselaar uit. net even geforceerd, de wisselaar klinkt minder verkouden en de temperatuur richting woning is voorzichtig aan het stijgen.

Al doende leert men de hobbybob
Niet alleen de hobbybob. Mijn "professionele" installateur had ook geen idee dat dit noodzakelijk was.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 21:56

pythagorasABC

A²+B²=C²

Ik ben bezig geweest met het zoeken naar de rioolontluchting, ook met wat tips uit het topic hier, maar ik heb hem nog niet gevonden. Ik heb onder de vloer op zolder gekeken waar de afvoerbuis heen gaat (ik neem aan dat die met de ontluchting verbonden is), maar die zie ik nergens naar het dak lopen. Mijn vermoeden is nu dat hij rond de badkamer aftakt en ofwel naar de buren gaat voor een gezamenlijke ontluchting ofwel via de muur naar het dak. Al heb ik ook een hoop dakpannen opgetild, en daar kon ik hem niet vinden :|

Ik denk dat ik er niet veel verder onderzoek naar kan doen, dus ik laat het even voor wat het is.

Wat ik me nog wel afvroeg is of er ook rekening gehouden moet worden met de afvoer van de buren. Ik zie dit nergens staan, maar dit zou wel zo logisch zijn toch? En wat als de buren in de toekomst nog een afvoer toevoegen?

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:49
Komt bij jullie met dit koudere weer en bij het douchen ook zoveel condens uit de condensafvoer van de wtw? Klinkt als een waterval als ik nu in de technische ruimte kom. Geen idee hoeveel het echt is, maar lijken wel liters.

Puur uit interesse. Verder werkt het gewoon naar behoren maar valt wel op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 12:18
Kartmans1 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:36:
Komt bij jullie met dit koudere weer en bij het douchen ook zoveel condens uit de condensafvoer van de wtw? Klinkt als een waterval als ik nu in de technische ruimte kom. Geen idee hoeveel het echt is, maar lijken wel liters.

Denk dat het hiermee te maken heeft inderdaad.
Ja, sterker nog, het druppelde uit de voorkant van onze Wtw. :'(
- of ons zuid-Amerikaanse bezoek (5x heet douchen) heeft teveel van het geheel gevraagd
- of de Wtw is kapot
- of een combinatie met de weersomstandigheden

Maar ook ons badkameraam beslaat de laatste weken haast instant als de douche aanstaat. Dat was een ruime maand geleden totaal niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-05 23:26
Wat is het vochtgehalte van je inblaaslucht? Ik kan mij voorstellen als die echt veel te hoog is dat je wellicht toch condens krijgt? Ik zal morgen hier ook eens goed onder de unit voelen, want lekkage op onze houten zoldervloer zou echt niet handig zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:30
De dagen rond de kerst hadden we gereserveerd om de ventilatie van onze nieubouw af te maken. De pech die ik heb is dat we zo'n dikke 700 m³ te verversen hebben, en dat gaat niet met èèn Zehnder. Dus hek ik voor de Q350 èn Q450 gekozen, beiden met enthalpiewisselaar.

Eerst de boel maar eens in SketchUp uitgewerkt:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/q7pVdQcc/KVL-106.jpg

Dat - in meerdere aanzichten - als werktekening gebruikt om materialen te bestellen en aan de slag te gaan. Een paar dagen later zat alles er in :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Jnd9ZLfK/KVL-107.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Vk8LdqBv/KVL-108.jpg

Voor de koppeling met het KNX systeem heb ik niet voor de Zehnder KNX-interface gekozen, want die heeft maar beperkte functionaliteit. Ik heb twee LAN-interfaces genomen die ik - via Home Assistant - naar KNX breng.
Beiden units verschijnen keurig in de Zehnder app op de phone, maar de officiële HA-integratie ondersteunt maar één unit tegelijkertijd.
Wie weet daar een oplossing op?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:06
Conrado schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:41:
De dagen rond de kerst hadden we gereserveerd om de ventilatie van onze nieubouw af te maken. De pech die ik heb is dat we zo'n dikke 700 m³ te verversen hebben, en dat gaat niet met èèn Zehnder. Dus hek ik voor de Q350 èn Q450 gekozen, beiden met enthalpiewisselaar.

Eerst de boel maar eens in SketchUp uitgewerkt:

[Afbeelding]

Dat - in meerdere aanzichten - als werktekening gebruikt om materialen te bestellen en aan de slag te gaan. Een paar dagen later zat alles er in :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Voor de koppeling met het KNX systeem heb ik niet voor de Zehnder KNX-interface gekozen, want die heeft maar beperkte functionaliteit. Ik heb twee LAN-interfaces genomen die ik - via Home Assistant - naar KNX breng.
Beiden units verschijnen keurig in de Zehnder app op de phone, maar de officiële HA-integratie ondersteunt maar één unit tegelijkertijd.
Wie weet daar een oplossing op?
toon volledige bericht
Ziet er strak uit,.maar ik snap niet waarom 700m3 niet met 1 unit zou kunnen. Hier werd dik 1000m3 door een whr90 gedaan, en sinds een week een 350q.

Of bedoel je 700m3 per uur? Dan vraag ik me af hoeveel mensen je in je woning hebt wonen.

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 29-12-2024 00:14 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:01
Kan me voorstellen dat dit niet bij de maker is opgekomen als use case. Dan een ticket aanmaken?

Iets anders; zijn buiten aan een afvoer niet te dicht bij elkaar zo? In NL is er een heel rekenmodel voor de verdunningsfactor.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:48
Vraag voor de bezitters van een Zehnder Qxxx. Volgens de handleiding kan je deze instellen op "Enkel Afvoer", echter voor hoe lang is mij niet duidelijk, idealiter zou ik die voor onbepaalde tijd zo instellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFUSBq04ew6pKoviECWtR2j_EFs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pz6RDb5SE521PJluNh5Lw0LF.png?f=user_large

De reden is dat we overgaan van type C naar type D, maar het is wel een puzzeltje om alles passend te krijgen en aan te leggen. Als de Zehnder even snel omgehangen kan worden aan de huidige bestaande situatie dan kan ik rustig de boel verder aanleggen en in de tussentijd wel het huis ventileren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
ConQuestador schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:13:
[...]
Of bedoel je 700m3 per uur? Dan vraag ik me af hoeveel mensen je in je woning hebt wonen.
Dat bedoel ik, het huis is ruim 1600 m³, maar o.a. met een verblijfsruimte voor bedrijfsgasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
The Lord schreef op zondag 29 december 2024 @ 00:16:
[...]

Kan me voorstellen dat dit niet bij de maker is opgekomen als use case. Dan een ticket aanmaken?

Iets anders; zijn buiten aan een afvoer niet te dicht bij elkaar zo? In NL is er een heel rekenmodel voor de verdunningsfactor.
Nee hoor, daar zit behoorlijk wat tussen zeker ook omdat het dak een overstek heeft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Kartmans1 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:36:

Aangezien deze kluns nog geen afvoer had geinstalleerd had ik een aardig idee. Over een dag of twee was het nu een liter of 5, maar deel is ook weer verdampt en we hebben niet echt intens gedouched.
ZonnigY schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 20:58:
[...]

Niet alleen de hobbybob. Mijn "professionele" installateur had ook geen idee dat dit noodzakelijk was.
Ghehe, dit was nog bewust, had het materiaal gewoon niet. Maar herkenbaar, heb niet zo'n hoge pet op van de gemiddelde "professional". Als je het zelf doet zit het er vaak niet alleen veel goedkoper maar ook nog een stuk netter in. Of het nou om de auto/motor/warmtepomp/klussen in huis/etc gaat, het is vaak hetzelfde liedje, het moet vaak allemaal snel snel en het stapje extra is lastig.

Plus dat het zelf doen me een stuk meer voldoening geeft. Ben van de week gewoon even bij de WTW gaan zitten met een borrel om te vieren dat hij werkt. Volgende week de boel hier nog even netjes inregelen ipv wat ik nu heb gedaan op gevoel :)

[ Voor 41% gewijzigd door neographikal op 29-12-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-05 13:18

.Frank

Frank.

Voor het eerst echt wat kouder weer sinds de installatie hier draait, en er heeft zich een probleempje met condens geopenbaard. De aanvoer naar de WTW heb ik in Thermoduct uitgevoerd, maar op sommige plekken is ondanks zorgvuldige montage en correct gebruik van de afsluitband, kennelijk toch voldoende metaal ontbloot om te gaan druppelen. Zie foto, waar ik de afsluitband even opzij heb geschoven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUUIgVf_brKvUljN4PHk6VjwgWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YGLbT26VsbyQpQB1V4AuVywN.jpg?f=fotoalbum_large

Even nadenken hoe ik dit ga fixen. Misschien de naden aftappen (met alutape?) en dan pas de afsluitband erover? Of iets in de naden proppen? Als iemand tips heeft houd ik me aanbevolen.

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Die afsluitband sluit waarschijnlijk niet luchtdicht af. Armaflex tape als vervanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-05 21:19
Moet de geisoleerde wtw lucht aanvoerbuis onder afschot geinstalleerd worden ivm condens of maakt dit niet uit?

Wil de aanvoer eigenlijk door het dak hebben op een plek lager dan de wtw unit, waardoor de aanvoerbuis een u vorm zal hebben waardoor als er water in de aanvoerbuis zou komen te staan dit nooit meer weg zou kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
.Frank schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:03:
Voor het eerst echt wat kouder weer sinds de installatie hier draait, en er heeft zich een probleempje met condens geopenbaard. De aanvoer naar de WTW heb ik in Thermoduct uitgevoerd, maar op sommige plekken is ondanks zorgvuldige montage en correct gebruik van de afsluitband, kennelijk toch voldoende metaal ontbloot om te gaan druppelen. Zie foto, waar ik de afsluitband even opzij heb geschoven:

[Afbeelding]

Even nadenken hoe ik dit ga fixen. Misschien de naden aftappen (met alutape?) en dan pas de afsluitband erover? Of iets in de naden proppen? Als iemand tips heeft houd ik me aanbevolen.
Ik heb de hele aanvoer met 125mm isover gedaan. Geen lekkages tot nu toe en veel betere isolatie dan met de 13mm aan thermoduct. 13mm met gister -2, ik vond het vrij minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Denken jullie ook aan condens in/door open materialen? Glaswol is open, dus kan de lucht er in trekken en condenswater neerslaan op de buis. Zie ook Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!, zelfde principes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Zit spijkerflensdeken omheen, maar ben er al met de handen in de geweest op diverse punten. Niks aan vochtigheid te bekennen tot op heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debuteer
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-05 13:23
Ik lees hier wat verhalen over een Q350/450 met enthalpiewisselaar en met lekkage. Ik wilde eigenlijk gaan voor een ducobox op zolder, alleen kom ik er achter dat de beluchting voor het riool al een verdieping lager door het schuine dak gaat, dus dat ik geen afvoer kan maken. Nou zou een enthalpiewisselaar zonder afvoer dus ideaal zijn, maar dan moet ik wel zeker weten dat dit goed gaat. Wat zijn de ervaringen hier? Ik zal de vraag ook nog expliciet aan de fabrikant voorleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Laatst online: 18:58
In de installatie handleiding staat duidelijk dat je bij de variant met enthalpiewisselaar beide openingen onderin moet afdoppen, dus ik kan mij niet indenken dat je dan toch nog iets met een afvoer zou moeten doen.
Mijn Q450 draait pas een paar maanden maar wel probleemloos. Je doelt denk ik op die vraag van @w00key van afgelopen weekend? Ik ben die specifieke vraag in dit topic niet eerder tegengekomen, ik denk dat er bij @w00key iets anders aan de hand is en er iets defect is ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door itsjohan op 30-12-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Zo te horen zijn er weinig anderen met het probleem. Het drupt een beetje uit de voorkant, de afvoer is afgedopt. Misschien dat het toch niet 100% efficient is, de vochtterugwinning en een plas water onderin blijf hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
N.a.v. de lekkage van @w00key heb ik mijn 450 ERV nog even goed bekeken. Gelukkig compleet droog, dus lijkt goed. Viel me wel op hoe koud de unit aanvoelt bij aanzuigzijde. Kan me voorstellen dat het in een erg vochtige ruimte wellicht condens aan de buitenkant kan veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstapel
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-03 16:09
Goedendag allen!

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening wat wijsheid is.
Het is (naar mijn mening) hoog nodig dat ik iets aan de ventilatie in huis doe. Momenteel zitten is er enkel passieve ventilatie via luchtroosters in de ramen en dan ook nog eens onvoldoende daarvan. Oftewel óf ik heb het jaar rond ramen open, óf de luchtkwaliteit is erbarmelijk. De keuken heeft een afzuigkap die direct naar buiten gaat, maar het zo goed als niet meer doet.

Nu wil ik eigenlijk graag balansventilatie in huis, maar weet ik niet of dat nu echt zinnig is in mijn situatie. De isolatiewaarde van het huis is namelijk nogal slecht. Ik kan de woonkamer en slaapkamers wel warm krijgen, maar van de voordeur naar zolder toe is er zo'n koude trek, dat ik de deuren tussen de leefruimtes en gang dicht hou inclusief tochtstrips.

Nu is de temperatuur op de gang natuurlijk nog altijd hoger dan buiten, dus beter luchten naar de gang toe dan naar buiten lijkt me. Toch vraag ik me ook af hoe zinnig zo'n grote ingreep is, wanneer het huis niet volledig luchtdicht is? Ook is het een grote investering voor een relatief krakkemikkig huis, waar ik mogelijk binnen vijf jaar al wel weer uit verhuis (bovenwoning, 60m2, woonkamer + 1 slaapkamer, uit 1946).

Tegelijk voelt het gewoon niet goed om warme lucht naar buiten te gooien (thermostaat staat hier dan ook maar op maximaal 17 graden), krijg ik hoofdpijn van de slechte luchtkwaliteit, moet ik continu opletten dat er geen schimmel komt en zijn de ventilatieroosters ook vervelend qua geluidsoverlast vanaf de straat.

Qua buizen heb ik al wel een plannetje, dus dat zou moeten kunnen. Toch vraag ik me af, kan ik dan niet toch beter voor decentrale wtw gaan (nadelen; duur, geluid in leefruimtes, meer kans op koudebruggen) of zelfs gezien de waarde van de woning maar voor beter natuurlijke ventilatie of een C-systeem gaan?

Ik stel de vraag hier omdat ik neig naar balansventilatie, echter als deze vraag beter elders past hoor ik het graag:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:17
@Verstapel Verkeerde topic eigenlijk hier zullen we natuurlijk allemaal zeggen; doen ;)

Zoals ik het zie gaat het je nog steeds veel comfort opleveren. En energie bespaar je ook. Hoe goed het huis geïsoleerd is maakt eigenlijk niet uit; dezelfde hoeveelheid lucht is nodig ongeacht de isolatie. Bij goed geïsoleerde huizen doet het alleen relatief meer, ten opzichte van de lagere stookkosten.

Alleen kierdichting is dus eigenlijk relevant. Maar zelfs bij matige kierdichting; Als je een wtw aanlegt en de roosters dicht doet dan kun je de wtw laten ventileren wat je aan natuurlijke ventilatie tekort komt. Dat kan co2-gestuurd, maar meten en daarop inregelen is eigenlijk nog simpeler. Tegen tocht uit ongewenste hoeken kun je een kleine overdruk in de meeste systemen inzetten.

Ik heb een decentrale unit gehad in mijn vorige woning, de fresh-r in the wall. Nu heb ik centrale wtw. Centrale wtw is mi veel comfortabeler. Maar bovenal wil ik nooit meer roosters. Doen dus ;)

Maar 5 jaar is wel een korte tijdshorizon... De nieuwe bewoners zullen je dan ook dankbaar zijn.

Ow, en als je lucht met roosters en kieren nog steeds slecht is... Dan vallen de kieren nog wel mee. Heb je dat met een co2 meter gecheckt?

[ Voor 11% gewijzigd door ZonnigY op 30-12-2024 21:29 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
.Frank schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:03:

[Afbeelding]

Ik had dus bij die thermoduct buizen alleen maar verbindingsmoffen besteld, maar je moet de buizen blijkbaar koppelen met normale verbindingsstukken voor spirobuis koppelen hè? Ik had nog wel wat liggen maar vrees dat de leverancier sowieso hier nog langs moet met alle vergeten dingen...

Wat ik ook wat vergeten was een bedieningsunit te bestellen. Nu wil ik in eerste instantie gewoon voor iets eenvoudigs gaan, dus dat moet dan een comfoswitch worden. Ik zie tussen de C55 en C67 eigenlijk geen verschil ook niet in prijs, alleen beetje in indeling (de C67 heeft een iets moderner uiterlijk). Zie ik iets over het hoofd?

Het valt niet mee in zo'n jaren 70 huis, maar alle kanelen van zolder naar de begane grond liggen er in, dus vandaag paar uurtjes op zolder bezig geweest en de vaart begint er nu wel in te komen :) Beneden liggen alle 4 de afvoeren en de ene aanvoer. Boven ligt de afvoer in de badkamer nu en zijn nu de slaapkamers aan de beurt :) Ga nog wel 1 of 2 extra starre dempers er bij halen, dat stemgeluid verspreid zich als een malle nu door het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Heb je zo'n knop op de muur nog wel nodig? ik gebruikte eerst de bediening op de unit zelf, nu via domotica. integreren was een investering van nog geen 25 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:12
@Verstapel je luchtkwaliteit kun je sterk verbeteren met een WTW unit. Als het goed aangelegd is met voldoende diameter buis, juiste aantal ventielen en dempers en tot slot gebruik maakt van overflow uit slaapkamers, is geluid uit het systeem te verwaarlozen.
Daarnaast kunnen ramen dichtblijven wat het lawaai van buiten enorm beperkt.
Die frisse lucht door het raam denk ik anders over sinds ik om de 2a 3 maanden zwarte filters vervang😉

Afzuigkap niet op het Wtw systeem aansluiten, vet, damp en fijnstof bij het koken lekker direct naar buiten afvoeren, tijdens koken even raam of deur open om onbalans op te lossen.

Als je er nog ca 5 jaar verwacht te wonen kun je misschien kijken voor 2e hands unit.
Orcon heeft recent ook een nieuwe zeer compacte unit uitgebracht als je voor een nieuwe unit gaat.
https://orcon.nl/optiair/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Via domotica moet je toch die Qconnect box kopen en lan kabel trekken? En mijn digibeet partner kan hem dan niet besturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

neographikal schreef op zondag 29 december 2024 @ 11:57:
Plus dat het zelf doen me een stuk meer voldoening geeft. Ben van de week gewoon even bij de WTW gaan zitten met een borrel om te vieren dat hij werkt. Volgende week de boel hier nog even netjes inregelen ipv wat ik nu heb gedaan op gevoel :)
Wat een goed idee! Als de rest van de kamer volgende week klaar is ook even een Laphroaig naast de Zehnder drinken. Moet het ook nog inregelen, maar hier is al grote blij met een ruim gehalveerde pm2.5 concentratie en <600ppm CO2 toen ik wakker werd vanmorgen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Anoniem: 1221402 schreef op maandag 30 december 2024 @ 21:21:
[...]

Wat een goed idee! Als de rest van de kamer volgende week klaar is ook even een Laphroaig naast de Zehnder drinken. Moet het ook nog inregelen, maar hier is al grote blij met een ruim gehalveerde pm2.5 concentratie en <600ppm CO2 toen ik wakker werd vanmorgen. :D
Ghehe, met een Laphroaig kom ik ernaast zitten :P

Ik heb hier nog wel een dingetje met de Orcon, afwatering aangesloten, werkt. Maar toch loopt de condens matig uit de wisselaar, ik merk het aan de temperaturen, die lopen na een tijdje uiteen. Fan even naar max en weer terug, hele gulp water het riool in en de temperaturen worden beter.

Is dit herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samba123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-03 19:51
Rare vraag waar mensen hier het antwoord vast op weten. Ik heb een huis met beneden in de woonkamer een decentrale WTW die ik eigenlijk niet stil genoeg vind als hij meer dan 30 m³/h moet doen. Boven zit gewone type C afzuiging op natte ruimtes (badkamer, washok, toilet) EN momenteel in iedere kamer een inblaasfan van buiten (Climarad S-fan). Ik ben niet heel tevreden dus ik wil weten wat het alternatief is qua centrale WTW. Mijn idee is om de 5 slaapkamers met centrale WTW te doen, maar ik heb niet genoeg afzuiging capaciteit qua ventielen. Zou ik overflow naar de woonkamer / woonkeuken (1 ruimte) kunnen doen en daar dan de ventielen open kunnen zetten die nu dicht zitten sinds ik die decentrale WTW heb? De decentrale WTW zou dan zachter kunnen draaien of als backup bij hoge belasting. Of bijt dat elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb hier precies dat gedaan vanwege de bestaande situatie, 3x afvoer op de begane grond (+1x op 1ste etage badkamer). Aanvoeren op de eerste verdieping in de werkkamers, woonkamer wordt ververst via overflow vanaf de eerste verdieping door open trap naar de bestaande afvoerpunten.

Werkt prima hier tot op heden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-05 21:40
Ali_van_G schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:58:
Moet de geisoleerde wtw lucht aanvoerbuis onder afschot geinstalleerd worden ivm condens of maakt dit niet uit?

Wil de aanvoer eigenlijk door het dak hebben op een plek lager dan de wtw unit, waardoor de aanvoerbuis een u vorm zal hebben waardoor als er water in de aanvoerbuis zou komen te staan dit nooit meer weg zou kunnen lopen.
Ik ben ervaringsdeskundige, er waaide regen in de pijp die dan in de flexibele geïsoleerde slang die als een soort sifon hing opgespaard werd, was niet echt een succes en zou ik niemand (als aanvoer) aanraden, misschien dat afvoer minder een probleem is omdat het ooit wel weer verdampt maar je hebt wel kans op schimmel/muffe lucht etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ali_van_G en @Lennart_1337 Het is uiteraard nogal belangrijk dat er geen regenwater in de aanvoer van een WTW terecht komt. In de afvoer wordt dat er wellicht nog enigzins uit geblazen, maar in de aanvoer juist naar binnen gezogen.
Daarom zit de aanvoer hier in de noordoostgevel van de woning (daar komt sowieso al bijna nooit regen), onder een dakoverstek en bovendien nog voorzien van een regenkap. Better safe than sorry.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Net de ventielen vervangen, ik had me niet zo goed ingelezen in ventielen en gewoon gekeken naar iets waar ik in 160mm en 125mm hetzelfde kon vinden (goedkope DAV ventielen). Ik had in de woonkamer (2x160) en slaapkamer (1x160) best veel geluid uit de ventielen, die weg waren als ik het ventiel er uit haalde. Ook in de badkamer met 1x125. Nu de 125mm vervangen voor de Luna E en de 160mm voor de I-valve rondo (en ook de rest van de 125mm in huis naar Luna S als we dan toch bezig zijn). Wat een verschil. 0 geluid te horen op de aanvoeren, zelfs niet op onze slaapkamer waar vanaf het hoofdkanaal met een 90 graden aftakking maar een hele korte stuk buis zit. Dat was het enige stuk kanaal waar ik mij een beetje zorgen om maakte of het qua geluid wel snor zou zitten.

Ik zag ook al een rechte lijn stof op de wanden, heb nu op elk aanvoerventiel een airblocker of bij de Rondo's een 'schone sector' geplaatst. Alles zit wel dichtbij een wand of een plafond aan één kant. Lekker stil en hopelijk minder stofafzettingen nu!
samba123 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:20:
Rare vraag waar mensen hier het antwoord vast op weten. Ik heb een huis met beneden in de woonkamer een decentrale WTW die ik eigenlijk niet stil genoeg vind als hij meer dan 30 m³/h moet doen. Boven zit gewone type C afzuiging op natte ruimtes (badkamer, washok, toilet) EN momenteel in iedere kamer een inblaasfan van buiten (Climarad S-fan). Ik ben niet heel tevreden dus ik wil weten wat het alternatief is qua centrale WTW. Mijn idee is om de 5 slaapkamers met centrale WTW te doen, maar ik heb niet genoeg afzuiging capaciteit qua ventielen. Zou ik overflow naar de woonkamer / woonkeuken (1 ruimte) kunnen doen en daar dan de ventielen open kunnen zetten die nu dicht zitten sinds ik die decentrale WTW heb? De decentrale WTW zou dan zachter kunnen draaien of als backup bij hoge belasting. Of bijt dat elkaar?
Afzuiging lijkt me makkelijk toe te voegen? Ik heb zelf 2x160mm ventielen in de washok/overloop zolder geplaatst, op stand 2 50m3/h via de badkamer, nog eens 50 via de hobbykamer en de overige 135m3/h laat ik vanuit het washok lopen. Kun je daar niet een ventiel of 2 extra toevoegen of als je 125mm buizen hebt een verloopje naar 160mm maken? Ligt er een beetje aan hoeveel je nog af moet zuigen.

Persoonlijk zou ik als de bestaande kanaal 125mm is tot 100m3/h in de normaalstand verlopen naar 160mm en één ventiel plaatsen. Als je meer moet afvoeren zou ik 2x160 of 3x125 doen, ligt er maar net aan wat makkelijker is.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 31-12-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:09
Clifdon schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:05:
Mijn Wh91R moet dan uiteindelijk toch vervangen worden na 19 jaar. 3 jaar geleden nog een reparatie gedaan aan de motoren maar de inblaas lijkt opnieuw te falen.

Nu wilde ik eigenlijk voor een Q450 gaan maar ik zag dat deze nogal grote kanalen nodig heeft. Dat is natuurlijk prima in de nieuwbouw maar ik zit met een bestaande situatie.

Zo hangt het er nu bij. Buizen lijken mij allemaal rond 150mm en er is maar beperkt ruimte om daar iets aan te doen. Plus in de vloer kan ik natuurlijk niets veranderen.
[Afbeelding]
Ik quote even mijzelf omdat men dan terug kan pakken op de foto bij die post. Kan het kwaad om de buiten kanalen om te draaien qua positie? Ik vermoed minder last te hebben van roet van de schoorsteen van de buurman aan de aanzuigende zijde als ik deze posities omdraai.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samba123
Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:53:

[...]

Afzuiging lijkt me makkelijk toe te voegen? Ik heb zelf 2x160mm ventielen in de washok/overloop zolder geplaatst, op stand 2 50m3/h via de badkamer, nog eens 50 via de hobbykamer en de overige 135m3/h laat ik vanuit het washok lopen. Kun je daar niet een ventiel of 2 extra toevoegen of als je 125mm buizen hebt een verloopje naar 160mm maken? Ligt er een beetje aan hoeveel je nog af moet zuigen.

Persoonlijk zou ik als de bestaande kanaal 125mm is tot 100m3/h in de normaalstand verlopen naar 160mm en één ventiel plaatsen. Als je meer moet afvoeren zou ik 2x160 of 3x125 doen, ligt er maar net aan wat makkelijker is.
Ja, extra afzuiging daar toevoegen is ook zeker een optie! Ik wilde alleen kijken of ik twee vliegen in 1 klap kon slaan door de overflow naar de woonkamer te gebruiken. Scheelt potentieel herrie van de DWTW daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Clifdon schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:01:
[...]

Ik quote even mijzelf omdat men dan terug kan pakken op de foto bij die post. Kan het kwaad om de buiten kanalen om te draaien qua positie? Ik vermoed minder last te hebben van roet van de schoorsteen van de buurman aan de aanzuigende zijde als ik deze posities omdraai.
Nee hoor, zou wel even de van binnenuit de dakdoorvoer waarmee je nú afblaast even schoonmaken.
Ragebol en natuurlijk een stofzuiger zijn je beste tools. Hier ook moeten doen ivm riool lucht door ontluchting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Clifdon schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:01:
[...]

Je hebt de in- en uitvoer op de hoeken van 2 dakvlakken zitten, maar wel op dezelfde hoogte. Afhankelijk van de windrichting blaast die je uitvoer zo weer de invoer in. Ik had het zo ook, met een meter hemelsbreed er tussen. Dat heb ik dit jaar veranderd.
Omwisselen kan, maar houd wel rekening met die verdunningsfactor.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 31-12-2024 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Laatst online: 17:51
samba123 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 00:20:
Wat een ratjetoe aan systemen door elkaar heen zo ik je huidige situatie. Systemen combineren kan, maar dan moet je de aparte ruimtes redelijk luchtdicht van elkaar maken. Anders krijg je onbedoelde overstroom effecten. Hoe weet je bijvoorbeeld dat die Climarad S-fans ‘s nachts evenveel debiet inblazen in 5 (!) slaapkamers dat er vervolgens wordt afgezogen door het sub-systeem C? Als dat niet in balans is zal het saldo van/naar de woonkamer overstromen, en je DWTW daar uit balans brengen. Ook heb je nu maar liefst 8 gaten in je geïsoleerde schil voor ventilatoren. Hoe ben je hier zo op uitgekomen? Of zat dit erin toen je het kocht?

Over een systeem D, je hebt nog geen overzicht van je situatie gegeven, dus daarbij ga ik er even vanuit dat er geen echte bijzonderheden spelen. Dan is inblazen in de slaapkamer en afzuigen met overflow naar de woonkamer een redelijk standaard situatie.

Ik zou daarbij alle andere systemen (C, DWTW, Climarad S) in beginsel gewoon verwijderen, tenzij er een echte noodzaak is. De kanalen kun je waarschijnlijk wel hergebruiken. Die 30 m3/h aan DWTW in de woonkamer is een minimale hoeveelheid die je materieel gezien niets gaat opleveren.

TLDR: alles eruit, systeem D erin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Zijn er mensen met een goede oplossing voor de negatieve druk die een afzuigkap op de wtw veroorzaakt?

De opties in NL zijn dan recirculatie of leven met de negatieve druk maar dat lijkt me suboptimaal, je bouwt niet voor de lol luchtdicht. In de VS hadden we ‘make up air’ units die dingen als afzuigkappen en drogers (warmtepomp is ze daar vreemd haha) compenseerden.

Bestaan die oplossingen ook in NL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Tot nu toe weinig problemen gemerkt, unit zeurt niet als de afzuigkap aanstaat: ik vind het wel best zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Puntenwolk schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:05:
[...]
Over een systeem D, je hebt nog geen overzicht van je situatie gegeven, dus daarbij ga ik er even vanuit dat er geen echte bijzonderheden spelen. Dan is inblazen in de slaapkamer en afzuigen met overflow naar de woonkamer een redelijk standaard situatie.
Afzuigen in de woonkamer lijkt me toch juist geen goed idee? De woonkamer is net als de slaapkamers de plek waar je de meeste tijd spendeert. Daar wil je alles toch zo vers mogelijk hebben.

@Muldert ik ben wel fan van recirculatie, maar dan niet met die koolstoffilters. Hier heb ik eerder dit jaar de afzuigkap omgebouwd, 2m flex + 8m spiro allen in 125mm naar een schoorsteen op het dak deed niet zo veel. Helaas was de benedenverdieping al helemaal gerenoveerd en kwam ik er later pas achter, dus recirculatie was de enige oplossing.

Ik had koolstoffilters geprobeerd met een fijnstofmeter ernaast, dat ging hard. Vervolgens heb ik het omgebouwd met dit, waar je een fijnstof+koolstoffilter in kan doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-yqrHs7vBCgokVNpjMwEZN8KtM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uJzHLoWSMqppnMawUhNubnaO.jpg?f=user_large

De hoeveelheid fijnstof dat nu nog vrij komt is acceptabel. De afzuigkap haalt het er best netjes uit, tijdens het eten laten we het nog even op stand 1 nalopen om nog meer er uit te halen. Nu met de wtw vermoed ik dat al het fijnstof dat resterend is nog veel sneller er uit gaat. Maar we hebben al wat dagen niet gekookt door de drukte, dus dat moet ik nog testen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:19
Anoniem: 1221402 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:07:
[...]

@Muldert ik ben wel fan van recirculatie, maar dan niet met die koolstoffilters. Hier heb ik eerder dit jaar de afzuigkap omgebouwd, 2m flex + 8m spiro allen in 125mm naar een schoorsteen op het dak deed niet zo veel. Helaas was de benedenverdieping al helemaal gerenoveerd en kwam ik er later pas achter, dus recirculatie was de enige oplossing.

Ik had koolstoffilters geprobeerd met een fijnstofmeter ernaast, dat ging hard. Vervolgens heb ik het omgebouwd met dit, waar je een fijnstof+koolstoffilter in kan doen:
[Afbeelding]

De hoeveelheid fijnstof dat nu nog vrij komt is acceptabel. De afzuigkap haalt het er best netjes uit, tijdens het eten laten we het nog even op stand 1 nalopen om nog meer er uit te halen. Nu met de wtw vermoed ik dat al het fijnstof dat resterend is nog veel sneller er uit gaat. Maar we hebben al wat dagen niet gekookt door de drukte, dus dat moet ik nog testen. :P
Ja wij zijn nogal fervente kokers dus ik ben bang dat het snel teveel is, geklungel met regelmatig filters vervangen zie ik ook niet helemaal zitten.

Vooral omdat ik mezelf ken, die moeten dan elke 6 maanden en ik doe ze hooguit elke 2 jaar..

Of is jouw ervaring anders? Recirculatie is wel verreweg de makkelijkste en goedkoopste oplossing.

Koken wordt wel inductie, dat scheelt een pak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Muldert schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:42:
Zijn er mensen met een goede oplossing voor de negatieve druk die een afzuigkap op de wtw veroorzaakt?

De opties in NL zijn dan recirculatie of leven met de negatieve druk maar dat lijkt me suboptimaal, je bouwt niet voor de lol luchtdicht. In de VS hadden we ‘make up air’ units die dingen als afzuigkappen en drogers (warmtepomp is ze daar vreemd haha) compenseerden.

Bestaan die oplossingen ook in NL?
In de zomer tuindeur op een kier, in de winter de deur tussen garage en bijkeuken open en deur bijkeuken even dicht. Eiland afzuigkap die 600-800 m3 lucht wegtrekt voel je goed aan de gangdeur als het vergeten wordt. Luchtstroom zal zelf deels een eigen balans vinden, hoe moderne debiet geregelde Wtw units ermee omgaan durf ik niet te zeggen.

Circulatie afzuigkappen met plasma filters schijnen goed te werken, koolstoffilters zijn net ff minder.
Meen me te herinneren dat iemand het met valse lucht klep heeft opgelost die mbv domotica opengaat als afzuigkap aangezet wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ligt helemaal aan je filters. Een degelijk koolstoffilter gaat honderden uren mee, en kan geregenereerd worden in de oven. Die lullige filters die je bij een recirculatiekap krijgt zijn maar matig, en kosten de hoofdprijs om te vervangen

Nalooptijd is wel belangrijk, niet alles wordt in 1x gefilterd. Dat is het grootste nadeel, je zit te eten met die kap nog aan. Typisch wordt dat dus niet gedaan.

Ik ben wel tevreden over het novy monoblock recirculatiefilter. Als de keuken verbouwd wordt kan het best zijn dat er alsnog een kap naar buiten komt als het kan, zie ik dan wel.

Een raam automatisch openen als de afzuigkap aan gaat is ook te regelen. Of je doet het met de hand.

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 31-12-2024 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Het is een voorkeur, maar ik heb toch gewoon liever de vuile lucht naar buiten. Filtering is minder, toch niet onbelangrijk als je vlees staat te bakken (veel pm2.5 e.d.) en vocht blijft een ding. De Orcon zeurt tot op heden niet en hij zal er niks van krijgen, stroomt er wat extra lucht langs de inlaat. Zal wel loslopen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
Afzuigkap icm centrale balansventilatie is zo’n onderwerp wat hier heel vaak langskomt maar zonder al te veel echte data over zowel de problemen als de oplossingen.

Ik zou zeer benieuwd zijn naar mensen die daadwerkelijk gemeten hebben aan de volgende dingen:
  • Als je een afzuigkap naar buiten toe hebt, wat het gemeten debiet is van de verschillende standen tov de specificaties. Ik heb het idee dat de specificaties vaak een ideale situatie zijn, en installaties thuis vaak (veel) meer drukverlies hebben. En dus (veel) minder debiet.
  • Of er een meetbaar verschil in hoe de WTW unit draait is als de afzuigkap aan staat t.o.v. uit, en dan met ramen/deuren dicht. Als de afzuigkap de balans beïnvloed zou je dit moeten merken aan hoe de ventilatoren draaien voor hetzelfde debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb de monitoring met Ramses_RF nu voor elkaar, zal de toerentallen en temperaturen eens in de gaten houden. Heb het laatst met de afstandsbediening een keer bekeken: geen verschil in m3's tov de normale situatie op dat moment. Maar met home assistant kan ik het beter in de gaten houden dan een minuutje kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:09
P5ycho schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 11:46:
[...]

Je hebt de in- en uitvoer op de hoeken van 2 dakvlakken zitten, maar wel op dezelfde hoogte. Ik had dit ook zo, afhankelijk van de windrichting blaast die je uitvoer zo weer de invoer in. Ik had het zo ook, met een meter hemelsbreed er tussen. Dat heb ik dit jaar veranderd.
Omwisselen kan, maar houd wel rekening met die verdunningsfactor.
Ja wat mij betreft is dat in de huidige situatie ook ongunstig. De uitblaas zit zuid en de inlaat zit nu oost. Aan het oosten zit dus mijn buurman met een iets hoger huis en een rookgaskanaal onder z’n goot uit de gevel. Dus ik verwacht eigenlijk dat het juist bedoeld was om andersom aan te sluiten.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Muldert schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:20:
[...]

Ja wij zijn nogal fervente kokers dus ik ben bang dat het snel teveel is, geklungel met regelmatig filters vervangen zie ik ook niet helemaal zitten.

Vooral omdat ik mezelf ken, die moeten dan elke 6 maanden en ik doe ze hooguit elke 2 jaar..

Of is jouw ervaring anders? Recirculatie is wel verreweg de makkelijkste en goedkoopste oplossing.

Koken wordt wel inductie, dat scheelt een pak.
Die filters om er in te zetten hoeven maar eens per jaar, itt die koolstofdingen die per 3-6 maanden moeten en ook geen eens fijnstof filteren. Is ook een stuk voordeliger. Dat kan mooi samen met de tweede jaarlijkse filterwissel van de WTW. Ik ben dan wel erg trouw in het schoonmaken, reinigen en wisselen van filters etc. Gewoon een jaarlijkse melding in m'n online agenda, vergeet je het nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samba123
Puntenwolk schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 12:05:
[...]

Wat een ratjetoe aan systemen door elkaar heen zo ik je huidige situatie. Systemen combineren kan, maar dan moet je de aparte ruimtes redelijk luchtdicht van elkaar maken. Anders krijg je onbedoelde overstroom effecten. Hoe weet je bijvoorbeeld dat die Climarad S-fans ‘s nachts evenveel debiet inblazen in 5 (!) slaapkamers dat er vervolgens wordt afgezogen door het sub-systeem C? Als dat niet in balans is zal het saldo van/naar de woonkamer overstromen, en je DWTW daar uit balans brengen. Ook heb je nu maar liefst 8 gaten in je geïsoleerde schil voor ventilatoren. Hoe ben je hier zo op uitgekomen? Of zat dit erin toen je het kocht?

Ik zou daarbij alle andere systemen (C, DWTW, Climarad S) in beginsel gewoon verwijderen, tenzij er een echte noodzaak is. De kanalen kun je waarschijnlijk wel hergebruiken. Die 30 m3/h aan DWTW in de woonkamer is een minimale hoeveelheid die je materieel gezien niets gaat opleveren.

TLDR: alles eruit, systeem D erin!
toon volledige bericht
Die ratjetoe is in principe een standaard Climarad setup die ik zelf heb laten installeren. De S-fans koppelen aan de afzuiging, en wat ik van tevoren had verwacht is dat de afzuiging zou optoeren om de inblaas te matchen. Dat blijkt niet het geval te zijn (hij zet de luiken van de S-fans open als de afzuiging aan gaat bijvoorbeeld voor RV maar hij zet niet de afzuiging aan als de S-fans gaan draaien), dus ik ben nu handmatig aan het klooien met domotica om de afzuiging in ieder geval aan te zetten als er iemand in een slaapkamer is. De woonkamer is momenteel relatief goed geïsoleerd. Als er iets aan overdruk doorloopt dan zal dat via de afzuigkap naar buiten lekken (minste weerstand). Al met al had ik dit nu niet meer gedaan nu ik weet dat die afzuiging niet balanceert met de inblaas.

Ik denk dat geheel naar systeem D inderdaad perfect zou zijn maar ik kan vrijwel onmogelijk een inblaas in de woonkamer realiseren dus het zou puur op overflow moeten werken dan. Hele fikse roosters in zetten om zoveel overflow te realiseren. Maar wel weer goed geluid isoleren want de kinderen wil je niet wakker houden met de tv van beneden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Onmogelijk omdat het constructief niet haalbaar is, of omdat je gewoon niet opnieuw wilt stuccen? ;).
Vaak kan er meer dan je denkt namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

samba123 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:16:
[...]
Maar wel weer goed geluid isoleren want de kinderen wil je niet wakker houden met de tv van beneden...
Met een beetje geluiddempers kom je een heel eind. Hier zit 2.5m buis tussen de woonkamer en onze slaapkamer, maar zo'n 120cm starre demper met 10cm isolatie en de buis in de vloer rondom afpurren met flex pur doet een hele hoop. Als we de speakers beneden op z'n hardst hebben staan hoe we films kijken (bijna bioscoop volume), hoor je het eerder door de deur dan via het ventiel.

Misschien handig om je huidige plan in te tekenen op een plattegrond van je woning? Kunnen we meedenken wat mogelijk is. Dat gaat nu een beetje lastig zonder een goed beeld te hebben van de situatie.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 31-12-2024 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:23
Andrehj schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:40:
[...]

Hé, een ervaringsdeskundige!
Hoe bevalt dat systeem?
Hoe zit het met geluid van zowel compressor als ventilatie?
Welk debiet heb je ingesteld om toch je woning warm te kunnen houden?
Hou je enkel hiermee je woning warm? Of zijn er nog andere verwarmingssystemen actief?
Meet je ook het energieverbruik? Zo ja, kun je daar wat over vertellen?
Wat voor woning heb je? Passiefhuis?

[...]

Je bent (voor zover ik me kan herinneren) de eerste die hier post dat ie een comfoclime heeft, ze worden weinig toegepast.
Helaas nog geen reactie van Ferra ;(

Zoals misschien bekend staat de ComfoClime 24 bij onze nieuwbouw in de planning, en ik doe al een tijdje onderzoek naar een alternatief (of niet).

Pas vandaag ben ik dit draadje tegengekomen:
https://www.haustechnikdi...gen-Zehnder-ComfoClime-36

Weinig echt feitelijke nieuwe informatie (vertaling is niet supergoed leesbaar), maar voor mij wel nieuwe informatie is dat de software nogal brak is. De CC neemt blijkbaar de controle over van de WTW en is zelf niet goed aan te sturen via domotica. Voor mij wel een belangrijk element, je gaat van een goed aanstuurbare WTW naar een combo die dat niet is.

Misschien kan iemand met meer WTW kennis nog meer nuttige info uit bovenstaande 3 pagina's Duits trekken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-05 21:19
Andrehj schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:51:
@Ali_van_G en @Lennart_1337 Het is uiteraard nogal belangrijk dat er geen regenwater in de aanvoer van een WTW terecht komt. In de afvoer wordt dat er wellicht nog enigzins uit geblazen, maar in de aanvoer juist naar binnen gezogen.
Daarom zit de aanvoer hier in de noordoostgevel van de woning (daar komt sowieso al bijna nooit regen), onder een dakoverstek en bovendien nog voorzien van een regenkap. Better safe than sorry.
Maar betekent dit dus dat je geen dakdoorvoer kunt hebben wanneer deze lager is dat de wtw unit aangezien ik geen horizontale dakdoorvoer voor een wtw kan vinden. Tenminste alle horizontale hebben alsnog de pijn naar beneden zodat je geen afschot naar buiten kan creeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Joydashy schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 09:46:
[...]
Weinig echt feitelijke nieuwe informatie (vertaling is niet supergoed leesbaar), maar voor mij wel nieuwe informatie is dat de software nogal brak is. De CC neemt blijkbaar de controle over van de WTW en is zelf niet goed aan te sturen via domotica.
Dat is te verwachten toch, een warmtepomp heeft air flow nodig om goed te werken, zelfs een brakke unit als de comfoclime.

De Nibe versie haalt warmte uit de afvoerlucht en koelt deze af van ~20 naar -10 graden of kouder. Maar lucht *na* de WTW, waar comfoclime mee werkt, zit eerder tussen 5 en -5 graden en bevat nauwelijks meer nuttig energie. Dan moet je extra hard blazen om iets te kunnen doen, en dan is het beetje ruk dat het gekoppeld is met je huis ventilatie.

Bij een "echte" warmtepomp zoals mijn airco is air flow 3000 m3/uur om te zorgen dat er genoeg buitenlucht langs gaat voor verwamen en koelen, er zit niet voor niets een ventilator in van maximale diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:25
Ik ben zover dat ik de aansluitingen van de Q350 naar buiten toe ga maken maar nu twijfel ik over links en rechts.
Dit is wat ik zie als ik in mijn apparaat kijk, dan is het toch links voor de buitenaansluitingen? En als ik dat rechts wil dan verplaats ik de voorverwarmer naar die kant en dan kan ik die kant voor buiten gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-qNtmK7rDL09KKjIXQf_WsJNUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T87FxWVwSTo0MYZqPFJtYN9s.jpg?f=fotoalbum_large

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ja, dat klopt :)
Handleiding of wven youtube ingebruikname raadplegen, daar wordt dit voorgedaan.

[ Voor 71% gewijzigd door P5ycho op 01-01-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
P5ycho schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 14:32:
Ja, dat klopt :)
Handleiding of wven youtube ingebruikname raadplegen, daar wordt dit voorgedaan.
Ik had al wel op de website van Zehnder gekeken maar twijfelde nog. Youtube gaat volledig aan mij voorbij, daar denk ik nooit an als ik iets moet weten. Zal iets met generatie zijn denk ik. Ik ga Youtube bekijken, thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@No Hands Zehnder heeft ook een eigen kanaal op Youtube, met weliswaar een hoog WC-eend-gehalte, maar je kunt er toch veel van opsteken: https://www.youtube.com/@zehndersystems

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Andrehj schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:15:
@No Hands Zehnder heeft ook een eigen kanaal op Youtube, met weliswaar een hoog WC-eend-gehalte, maar je kunt er toch veel van opsteken: https://www.youtube.com/@zehndersystems
Heb ik net ontdekt ja, er gaat een wereld voor me open B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:24
Beste mede-tweakers,

Ik heb voor ons herenhuis dat we grotendeels zelf renoveren (is nu volledig open en gestript) een eerste calculatie gemaakt. 1 ouder familielid gaat beneden in het appartement en wij als gezin gaan op de 1e en 2e verdieping. Op de begane grond komt er een gedeelde woonkeuken met toilet voor iedereen. Het geheel wordt voorzien van buitengevelisolatie, HR++ glas, zij- en achterkant nieuwe kozijnen, een nieuw dak / cq dakopbouw (hangt af van vergunningsverlening) en begane grond broodjesvloer met VV en 1e 2e verdieping droogbouw VV.

Kunnen jullie je mening geven over deze punten:
Heb ik dit zo correct uitgevoerd?
Ik dacht aan een Zehnder 600 (kom op 100% cap dan 30m³ tekort maar dat durf ik aan gezien de doorgaans lage bezetting per kamer);
De aannemer heeft aangegeven de dakdoorvoeren te plaatsen op nadat ik mijn installatie zelf heb afgerond, zodat ik hierin flexibel ben, lijtk me prima toch?
Per verdieping heb ik één balans gemaakt. Uiteindelijk leek dat het handigste omdat ik wellicht nog een deur bij de trap wil plaatsen;
Ik ga zelf de unit en kanalen installeren met spiro;
Op de 1e en 2e verdieping heb 16cm vrije installatieruimte en plaats ik verlaagde plafonds.
Ik kom met de hoofdaanvoer op de unit met een spiro 200 nog wel op een relatief hoge luchtsnelheid. Gaat dit geluidsoverlast geven?, we slapen zelf in slaapkamer N waarin de deur naar de technische ruimte komt;
Ik plan ook om een triple split kanaalairco te plaatsen met voor iedere verdieping één kanaalunit met 4 ventielen. Dat wordt niet verbonden met dit systeem. Bijt dit elkaar/ kan ik dat beter anders aanpakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilijIBkNxZZqInbOn_GJFBxcjiM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7UVzzrkvQcvN3d38UcvU1qD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuMZ5A8vc5zpMb4NJKrRGJAmyFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nR0B1olTzo6aAK5Yfs9Iki9g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNAVIKZJcD5AWe_0x0QDM39NWmw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyf6H4MX2rqozuzhcUI7c73I.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkDsZCFFvQfgwBatyqgWzVnQn-g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kwU4qnY9cSXCpZjphNbByuN.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBzITrXFAaCe7-Wyg0W8us3M-BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DKPrnUHm2xICxAOg5HNZhpz9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door GudZ op 01-01-2025 20:47 ]

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +3 Henk 'm!
GudZ schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:45:
. Het geheel wordt voorzien van buitengevelisolatie, HR++ glas, zij- en achterkant nieuwe kozijnen, een nieuw dak / cq dakopbouw (hangt af van vergunningsverlening) en begane grond broodjesvloer met VV en 1e 2e verdieping droogbouw VV.
Excuses voor OT, maar je bent erg goed bezig met alles isoleren, nieuwe kozijnen plaatsen etc, maar dan ga je toch geen ouderwets HR++ glas erin laten zetten? :?
Door de subsidie is tripple nota bene niet eens duurder dan HR++. Zie Het grote HR +++ glas en kozijn topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mats007
Als je tegenwoordig een beetje goed zoekt hou je er nog geld aan over t.o.v. HR++. Bij ons is dat in ieder geval gelukt. Komt weer mooi hout terug met triple glas, driedubbele dichting met alle voordelen voor warmteverlies/geluid etc. van dien.
Andrehj schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:34:
[...]

Excuses voor OT, maar je bent erg goed bezig met alles isoleren, nieuwe kozijnen plaatsen etc, maar dan ga je toch geen ouderwets HR++ glas erin laten zetten? :?
Door de subsidie is tripple nota bene niet eens duurder dan HR++. Zie Het grote HR +++ glas en kozijn topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
GudZ schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:45:
Beste mede-tweakers,

Ik heb voor ons herenhuis dat we grotendeels zelf renoveren (is nu volledig open en gestript) een eerste calculatie gemaakt. 1 ouder familielid gaat beneden in het appartement en wij als gezin gaan op de 1e en 2e verdieping. Op de begane grond komt er een gedeelde woonkeuken met toilet voor iedereen. Het geheel wordt voorzien van buitengevelisolatie, HR++ glas, zij- en achterkant nieuwe kozijnen, een nieuw dak / cq dakopbouw (hangt af van vergunningsverlening) en begane grond broodjesvloer met VV en 1e 2e verdieping droogbouw VV.

Kunnen jullie je mening geven over deze punten:
Heb ik dit zo correct uitgevoerd?
Ik dacht aan een Zehnder 600 (kom op 100% cap dan 30m³ tekort maar dat durf ik aan gezien de doorgaans lage bezetting per kamer);
De aannemer heeft aangegeven de dakdoorvoeren te plaatsen op nadat ik mijn installatie zelf heb afgerond, zodat ik hierin flexibel ben, lijtk me prima toch?
Per verdieping heb ik één balans gemaakt. Uiteindelijk leek dat het handigste omdat ik wellicht nog een deur bij de trap wil plaatsen;
Ik ga zelf de unit en kanalen installeren met spiro;
Op de 1e en 2e verdieping heb 16cm vrije installatieruimte en plaats ik verlaagde plafonds.
Ik kom met de hoofdaanvoer op de unit met een spiro 200 nog wel op een relatief hoge luchtsnelheid. Gaat dit geluidsoverlast geven?, we slapen zelf in slaapkamer N waarin de deur naar de technische ruimte komt;
Ik plan ook om een triple split kanaalairco te plaatsen met voor iedere verdieping één kanaalunit met 4 ventielen. Dat wordt niet verbonden met dit systeem. Bijt dit elkaar/ kan ik dat beter anders aanpakken?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Interessante situatie. Je hebt ook wel een vrij complex systeem gepland. Deels doet dat recht aan de situatie, maar deels is dat denk ik onnodig en is het voor mij (en de anderen hier) nu ook moeilijk om helemaal te lezen, begrijpen en reviewen.

Je hebt nu op een paar plekken een te klein systeem, maar over het geheel juist weer een vrij groot systeem. Ik zou proberen in jouw situatie om toch binnen een normale range van 6 pers * 30 normaalstand * factor 2 gemiddelde woon/slaap inefficiëntie * factor 1.5 hoogstand = 540 te blijven. Er moet dus ongeveer 100 af.

Een paar dingen die je kan verbeteren:
  • Je ventileert te weinig op drie plekken, dit kun je ook duidelijk zien in je spreadsheet waar “pulsie definitief @100%” kleiner is dan “pulsie obv personen @100%”, omdat je nergens overflow gebruikt. Je koopt dus een enorme Q600 maar uiteindelijk zorg je niet voor voldoende lucht op drie belangrijke plekken! Dit zijn:
    • Gedeelde woonkeuken is nu niet met 5 personen te gebruiken, maar met slechts 2 met 100 hoog / 67 normaalstand.
    • Je eigen master bedroom zal met 50 hoogstand de CO2 ‘s nachts niet op peil houden, daar heb je toch echt 90 hoog / 60 normaalstand voor nodig.
    • De woonkeuken op de 1e verdieping is niet met 4 personen te gebruiken maar met 3, je ventileert daar nu 90+30=120 op hoogstand / 90 op normaalstand.
  • Je moet dus best wat ventilatie (meer dan 200!) bijplussen op die plekken. Gelukkig ventileer je ook op veel plekken nodeloos te veel zonder dat die frisse lucht bruikbaar is in je leefruimtes. De ventielen in verkeersruimtes (hal x2, entree) kunnen weg, dat doen we hier nooit. Halletjes komen altijd wel goed met overflow. Ik zou daarnaast de twee technische ruimtes in eerste instantie niet ventileren. Dat is een “nice to have” die wat mij betreft in jouw situatie ondergeschikt moet zijn aan het voldoende ventileren van de leefruimtes.
  • Met bovenstaande moet je met een traditionele setup waarin lucht ingeblazen wordt in de slaapkamers en via overflow afgezogen in de woonkeuken redelijk uitkomen voor je eigen appartement op 1 en 2. Je zal niet de gewenste balans tussen verdieping 1 en 2 kunnen handhaven. Als je dan inderdaad een hal/trapdeur wil plaatsen zal je een groot ventilatierooster in die deur moeten zetten.
Als je de balans per verdieping wil handhaven én voldoende frisse lucht wil in de drie kamers die nu tekort komen, dan ontkom je niet aan twee units, want dan is het systeem te groot met een bizarre 800 of zo.

Ik kan overigens enigszins volgen waarom je in het aparte appartement op de begane grond een balans zou willen, omdat het eigenlijk een aparte woning is. Maar let op dat een dergelijke “ingeregelde” balans geen garantie is bij verschillende gebruikers met verschillende wensen tegelijk. Mijn schoonouders zijn bijvoorbeeld niet te controleren op dit punt en zetten in het midden van de winter de ramen open in mijn huis “want dat doen we altijd zo als er bezoek is”, Puntenwolk’s ventilatiesysteem volledig negerend. Als de bewoners van jouw beganegrond appartement vergelijkbaar gedrag hebben, kan dit de balans beïnvloeden. Dan gaat je overflow opeens de andere kant op en heb je geen frisse lucht meer in je gedeelde woonkeuken. Een aparte unit en/of volledig luchtdichte deuren met valdorpels naar het aparte appartement is dan misschien een idee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ConQuestador
Mijn update van een WHR90 naar een Zehnder Q350 ERV is helemaal afgerond :)

Dit is hoe het was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WuXUHo04fbWZ_5LKHjnX9O8C_5g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vmjh3bH7A6ktj1beGcLoqrOP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXdIW-U_uHSITANZgoUl-Dtpk3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnhggPMiI5tgwb4uhI6R22ny.jpg?f=fotoalbum_large
Er waren een aantal problemen met hoe het was:
-Stand 3 was slechts 150m3/u met behoorlijk wat lawaai
-Afzuiging in badkamer was vrijwel afwezig
-De unit maakte serieus veel lawaai. Als iemand op zolder wilde slapen konden we het niet maken dat ding aan te laten staan.
-Geen ventiel op zolder

Ik heb besloten alle bestaande leidingen op zolder te verwijderen en vers te beginnen en ook te upgraden van 150mm naar 160mm. Tevens meteen 1m dempers in aan en afvoer gezet. Naar buiten toe heb ik zehnder comfopipe gebruikt. En voor de puristen die zeuren dat deze te dun is: Ik had nog een buis over,die heb ik doormidden gesneden en om de ingaande buis gedaan, ik heb 'm dus zelf alsnog extra dik gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJPYs1gobf40PaMJyxSke8OIXg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8I81LSzPSheLno5nqruB6TI.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CE6pUPLmy6sMzV7bixYEUSMVZs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7j333MHNfDdgPP670yCYaD5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/42Q1pAia16FbE4di3R3WtBSL5A4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGb4WmmpD6HkMog8Jligqk7t.jpg?f=fotoalbum_large

Nadat alles goed vast gezet was heb ik alles weer afgewerkt. De unit zelf heb ik toegankelijk gehouden via deurtjes, uiteraard goed getest of deze ook nog open te maken is e.d. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jU5Tj3HAaKq-fvW2ZH5qbKw59a0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wUOBiv2VjvwINzk8fqJlaXY0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdAeHN7v5FSIVJ3GAVElXhMmAh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/poQNgpDSitV9RQsYAnXTBxxK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVKzfRkJpSLhYUIAwnaYbzYsu2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Hyu9IbwOwwqe2jsf7BfqVMw.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat van dit alles:
Bij de automatische test haalde hij 350m3/u, wat me niks tegenvalt. Instellingen zijn voor nu dus gezet op 200m3 in stand2, en 300m2 in stand3. Stand 2 is nu dus hoger dan stand2 was, en toch hoor je nu helemaal niks meer bij de ventielen waar ik voor de operatie wel wat hoorde. (stand3 was eigenlijk niet te doen qua geluid, iig niet gedurende de nacht).
Ik moet de ventielen nog even goed inregelen, dus mogelijk ga ik nog een beetje spelen.

Tevens heb ik meteen de home assistant integratie geregeld via een ESP bordje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cx5nNcN-PLzlM_p_TtOJPpUDdt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mdllUZY9oALA1icsfZwkl4J5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik moet eerlijk zeggen dat dit nog vies tegenviel. Het ESPHome project moet je zelf compileren (in Linux), wat me meerdere uurtjes gekost heeft. Tevens had ik eerst het verkeerde bordje besteld, dus dat heeft me heel wat meer uren gekost dan verwacht. (Ik had de 2e keer wel meteen 2 bordjes gekocht. Ik heb nu dus 1 kant en klaar geinstalleerde ESPHome integratie te koop als iemand interesse heeft.)

Al met al erg tevreden met het resultaat 8)

[ Voor 3% gewijzigd door ConQuestador op 02-01-2025 12:16 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ConQuestador netjes! Ziet er strak uit. Dan snap ik die opmerkingen van mijn collega's wel die mij voor gek verklaarden dat ik er zelf voor kies om zo'n "achterlijk luid onding" neer te zetten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
Puntenwolk schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Interessante situatie. Je hebt ook wel een vrij complex systeem gepland. Deels doet dat recht aan de situatie, maar deels is dat denk ik onnodig en is het voor mij (en de anderen hier) nu ook moeilijk om helemaal te lezen, begrijpen en reviewen.

Je hebt nu op een paar plekken een te klein systeem, maar over het geheel juist weer een vrij groot systeem. Ik zou proberen in jouw situatie om toch binnen een normale range van 6 pers * 30 normaalstand * factor 2 gemiddelde woon/slaap inefficiëntie * factor 1.5 hoogstand = 540 te blijven. Er moet dus ongeveer 100 af.

Een paar dingen die je kan verbeteren:
  • Je ventileert te weinig op drie plekken, dit kun je ook duidelijk zien in je spreadsheet waar “pulsie definitief @100%” kleiner is dan “pulsie obv personen @100%”, omdat je nergens overflow gebruikt. Je koopt dus een enorme Q600 maar uiteindelijk zorg je niet voor voldoende lucht op drie belangrijke plekken! Dit zijn:
    • Gedeelde woonkeuken is nu niet met 5 personen te gebruiken, maar met slechts 2 met 100 hoog / 67 normaalstand.
    • Je eigen master bedroom zal met 50 hoogstand de CO2 ‘s nachts niet op peil houden, daar heb je toch echt 90 hoog / 60 normaalstand voor nodig.
    • De woonkeuken op de 1e verdieping is niet met 4 personen te gebruiken maar met 3, je ventileert daar nu 90+30=120 op hoogstand / 90 op normaalstand.
  • Je moet dus best wat ventilatie (meer dan 200!) bijplussen op die plekken. Gelukkig ventileer je ook op veel plekken nodeloos te veel zonder dat die frisse lucht bruikbaar is in je leefruimtes. De ventielen in verkeersruimtes (hal x2, entree) kunnen weg, dat doen we hier nooit. Halletjes komen altijd wel goed met overflow. Ik zou daarnaast de twee technische ruimtes in eerste instantie niet ventileren. Dat is een “nice to have” die wat mij betreft in jouw situatie ondergeschikt moet zijn aan het voldoende ventileren van de leefruimtes.
  • Met bovenstaande moet je met een traditionele setup waarin lucht ingeblazen wordt in de slaapkamers en via overflow afgezogen in de woonkeuken redelijk uitkomen voor je eigen appartement op 1 en 2. Je zal niet de gewenste balans tussen verdieping 1 en 2 kunnen handhaven. Als je dan inderdaad een hal/trapdeur wil plaatsen zal je een groot ventilatierooster in die deur moeten zetten.
Als je de balans per verdieping wil handhaven én voldoende frisse lucht wil in de drie kamers die nu tekort komen, dan ontkom je niet aan twee units, want dan is het systeem te groot met een bizarre 800 of zo.

Ik kan overigens enigszins volgen waarom je in het aparte appartement op de begane grond een balans zou willen, omdat het eigenlijk een aparte woning is. Maar let op dat een dergelijke “ingeregelde” balans geen garantie is bij verschillende gebruikers met verschillende wensen tegelijk. Mijn schoonouders zijn bijvoorbeeld niet te controleren op dit punt en zetten in het midden van de winter de ramen open in mijn huis “want dat doen we altijd zo als er bezoek is”, Puntenwolk’s ventilatiesysteem volledig negerend. Als de bewoners van jouw beganegrond appartement vergelijkbaar gedrag hebben, kan dit de balans beïnvloeden. Dan gaat je overflow opeens de andere kant op en heb je geen frisse lucht meer in je gedeelde woonkeuken. Een aparte unit en/of volledig luchtdichte deuren met valdorpels naar het aparte appartement is dan misschien een idee.
toon volledige bericht
Bedankt.
Ik had geen idee hoe ik het eenvoudiger kon maken voor meelezers behalve alles onder elkaar plempen. De slaapkamers en woonkamers pas ik aan. Het zal wel wat grotere deurspleten opleveren hier en daar maar daar kan ik mee leven.

Ik zal een calculatie maken voor twee aparte units en dat overwegen. De doorvoeren naar buiten zijn ook weer risico's dus die wilde ik zoveel mogelijk vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Tip voor de ESPhome gebruikers die niet zelf in Linux willen compileren is deze versie te gebruiken. Werkt erg goed en stabiel en is eenvoudig via ESPHome te compileren en onderhouden.

https://github.com/vekexasia/comfoair-esp32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
Andrehj schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:34:
[...]

Ik was dat al sterk aan het overwegen en zal dat bespreken met de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:15
master1104 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 13:53:
Tip voor de ESPhome gebruikers die niet zelf in Linux willen compileren is deze versie te gebruiken. Werkt erg goed en stabiel en is eenvoudig via ESPHome te compileren en onderhouden.

https://github.com/vekexasia/comfoair-esp32
Thanks broeder ik ga eens kijken. Ik heb mijn Q350 geinstalleerd, en ik dacht ik doe dat dat wel even zelf die ESP installeren conform die andere github link:
https://github.com/yoziru/esphome-zehnder-comfoair

Toen kwam ik er ook achter dat je moet compilen en weet ik veel wat. De installatie handleiding is echt extreem gebrekkig, Ik heb 4 uur staan vloeken en tieren en youtube filmpjes gekeken, en toen maar de handdoek in de ring gegooid. Wat een *** zooi echt waar. Ik heb nu wel al ESPhome draaien nu op mijn synology, maar ik werd echt helemaal loco.
Gaat dit wel werken met die Stackatom S3 Lite of moet ik dan weer 3 dagen programeren ? _O- echt waar het worstelen met die spirobuizen en aerofoam is echt een makkie vergeleken met dit aan de praat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Lollercopter schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:13:
[...]

Thanks broeder ik ga eens kijken. Ik heb mijn Q350 geinstalleerd, en ik dacht ik doe dat dat wel even zelf die ESP installeren conform die andere github link:
https://github.com/yoziru/esphome-zehnder-comfoair

Toen kwam ik er ook achter dat je moet compilen en weet ik veel wat. De installatie handleiding is echt extreem gebrekkig, Ik heb 4 uur staan vloeken en tieren en youtube filmpjes gekeken, en toen maar de handdoek in de ring gegooid. Wat een *** zooi echt waar. Ik heb nu wel al ESPhome draaien nu op mijn synology, maar ik werd echt helemaal loco.
Gaat dit wel werken met die Stackatom S3 Lite of moet ik dan weer 3 dagen programeren ? _O- echt waar het worstelen met die spirobuizen en aerofoam is echt een makkie vergeleken met dit aan de praat krijgen.
ik heb gewoon even doorgezet, en het is me uiteindelijk gelukt. Maar inderdaad, de uitleg lijkt zo simpel, maar ondertussen moet je vanalles doen. Ik heb zelfs wat in de code zitten friemelen om het werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Ik heb een NodeMCU ESP32 gebruikt met een los CAN bordje (SN65HVD230). Ik ga er even vanuit dat je al bekend bent met ESPHome. De yaml file en het aansluitschema staan duidelijk op de github pagina die ik linkte. ESPHome integreert weer naadloos met Homeassistant, dus als het werkt zie je de entiteiten in HA vanzelf verschijnen.

Het mooie is dat de het binnenhalen van de extra code van Github en het compileren dus door ESPhome wordt gedaan. Denk dat ik twee uurtjes met de code en inrichten in HA ben bezig geweest en een uurtje met wat solderen en in een kleine behuizing wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
ConQuestador schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:18:
[...]

ik heb gewoon even doorgezet, en het is me uiteindelijk gelukt. Maar inderdaad, de uitleg lijkt zo simpel, maar ondertussen moet je vanalles doen. Ik heb zelfs wat in de code zitten friemelen om het werkend te krijgen.
Ik heb onder Home assistant de ESPhome dashboard gebruikt, deze heeft alles al aan boord om te kunnen conpileren. Repo gecloned, compilen vanuit de comand line, en gaan.
Maar, als je er niet in thuis bent is het niet intuitief nee. Dat is heel ESPhome niet, met uitzondering van de yaml file zelf. Niet echt sterk vind ik, ik ben dat anders gewend. Zal misschien mijn achtergrond zijn.

Het zou natuurlijk ideaal zijn als er een kant en klare yaml file rechtstreeks in ESPhome onder HA te gebruiken was, dat is niet zo'n grote stap om te maken.

Ik heb een tweede CNA + C6nano gekocht om eindelijk eens aan de slag te gaan met de option box output clonen. Als ik daar aan toe kom ga ik dit iig ook meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
@P5ycho hou je ons op de hoogte? Ben erg benieuwd of het lukt om de Qxxx aan te sturen in procenten ipv de 3 standen via HAS. Krijg er nog altijd jeuk van dat fabrikanten hier stug aan vasthouden ipv 4 of 5 standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
P5ycho schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:45:
[...]

Ik heb onder Home assistant de ESPhome dashboard gebruikt, deze heeft alles al aan boord om te kunnen conpileren. Repo gecloned, compilen vanuit de comand line, en gaan.
Maar, als je er niet in thuis bent is het niet intuitief nee. Dat is heel ESPhome niet, met uitzondering van de yaml file zelf. Niet echt sterk vind ik, ik ben dat anders gewend. Zal misschien mijn achtergrond zijn.

Het zou natuurlijk ideaal zijn als er een kant en klare yaml file rechtstreeks in ESPhome onder HA te gebruiken was, dat is niet zo'n grote stap om te maken.

Ik heb een tweede CNA + C6nano gekocht om eindelijk eens aan de slag te gaan met de option box output clonen. Als ik daar aan toe kom ga ik dit iig ook meenemen.
Als je al een ESP kan koppelen aan ESPHome dan kan je die yaml file gebruiken en hoef je alleen dit toe te voegen:
external_components:
- source: github://vekexasia/comfoair-esp32
components: [ comfoair ]

comfoair:
global_filters:
- throttle: 10s
Wel even opletten dat je het CAN bordje op gpio poorten aansluit die in github genoemd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Jeweetje schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:51:
@P5ycho hou je ons op de hoogte? Ben erg benieuwd of het lukt om de Qxxx aan te sturen in procenten ipv de 3 standen via HAS. Krijg er nog altijd jeuk van dat fabrikanten hier stug aan vasthouden ipv 4 of 5 standen.
De option box ondersteunt 0-10V als input om de ventilatie te regelen. Meestal hang je hier een CO2 sensor aan, maar een externe 0-10V KNX output of een shelly zou ook moeten kunnen lijkt me.
Als ik dit voor elkaar krijg dan moet dat ook kunnen zonder de option box. Maar, geen garanties. Genoeg projecten met hogere prio, deze is voor de leuk ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
master1104 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:52:
[...]

Als je al een ESP kan koppelen aan ESPHome dan kan je die yaml file gebruiken en hoef je alleen dit toe te voegen:

[...]

Wel even opletten dat je het CAN bordje op gpio poorten aansluit die in github genoemd worden.
Hetzelfde external component mechanisme zou ook kunnen werken met de yoziru/esphome-zehnder-comfoair repo lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
P5ycho schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 15:02:
[...]

Hetzelfde external component mechanisme zou ook kunnen werken met de yoziru/esphome-zehnder-comfoair repo lijkt me.
Goed punt, als dat zo is zou het mooi zijn als die repro dat ook vermeld. Dat maakt het instappen voor veel HA gebruikers die al een ESPHome hebben draaien echt veel makkelijker.

Ben heel benieuwd naar je voortgang! Als het je lukt om de CAN bus commando’s te achterhalen dan kunnen we dat ook voor de andere forks prima gebruiken. 😃👍
Pagina: 1 ... 79 ... 90 Laatste