Mijn update van een WHR90 naar een Zehnder Q350 ERV is helemaal afgerond
Dit is hoe het was:
:strip_exif()/f/image/vnhggPMiI5tgwb4uhI6R22ny.jpg?f=fotoalbum_large)
Er waren een aantal problemen met hoe het was:
-Stand 3 was slechts 150m3/u met behoorlijk wat lawaai
-Afzuiging in badkamer was vrijwel afwezig
-De unit maakte serieus veel lawaai. Als iemand op zolder wilde slapen konden we het niet maken dat ding aan te laten staan.
-Geen ventiel op zolder
Ik heb besloten alle bestaande leidingen op zolder te verwijderen en vers te beginnen en ook te upgraden van 150mm naar 160mm. Tevens meteen 1m dempers in aan en afvoer gezet. Naar buiten toe heb ik zehnder comfopipe gebruikt. En voor de puristen die zeuren dat deze te dun is: Ik had nog een buis over,die heb ik doormidden gesneden en om de ingaande buis gedaan, ik heb 'm dus zelf alsnog extra dik gemaakt.
Nadat alles goed vast gezet was heb ik alles weer afgewerkt. De unit zelf heb ik toegankelijk gehouden via deurtjes, uiteraard goed getest of deze ook nog open te maken is e.d.
Resultaat van dit alles:
Bij de automatische test haalde hij 350m3/u, wat me niks tegenvalt. Instellingen zijn voor nu dus gezet op 200m3 in stand2, en 300m2 in stand3. Stand 2 is nu dus hoger dan stand2 was, en toch hoor je nu helemaal niks meer bij de ventielen waar ik voor de operatie wel wat hoorde. (stand3 was eigenlijk niet te doen qua geluid, iig niet gedurende de nacht).
Ik moet de ventielen nog even goed inregelen, dus mogelijk ga ik nog een beetje spelen.
Tevens heb ik meteen de home assistant integratie geregeld via een ESP bordje:
Ik moet eerlijk zeggen dat dit nog vies tegenviel. Het ESPHome project moet je zelf compileren (in Linux), wat me meerdere uurtjes gekost heeft. Tevens had ik eerst het verkeerde bordje besteld, dus dat heeft me heel wat meer uren gekost dan verwacht. (Ik had de 2e keer wel meteen 2 bordjes gekocht. Ik heb nu dus 1 kant en klaar geinstalleerde ESPHome integratie te koop als iemand interesse heeft.)
Al met al erg tevreden met het resultaat
[
Voor 3% gewijzigd door
ConQuestador op 02-01-2025 12:16
]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce