Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
embeddaan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:26:
halo balansventilatie topic.

Wij zijn +/- 2.5 jaar terug ons nieuwbouw huis ingetrokken. We merkten in de koude tijd dat er altijd plassen water op de kozijnen kwamen te staan. Wij dachten dat dit een ventilatie probleem was, onze HRU ECO 350 HR. Installateur van WTW gebeld, die bleek de hele afzuigende kant van de WTW niet te hebben aangesloten, ik denk dat dit belangrijk is voor het verhaal maar hoef daar verder niet me installateur op aan te pakken op een forum.

Het punt is, we hebben nog steeds last van vocht bij de kozijnen.
Installateur is langsgekomen om flexibele buizen bij de unit te vervangen voor Spiro, het scheen dat de flexibele buis samentrok. Probleem bleef aanwezig. Meerdere keren is ie langs geweest, hij heeft uiteindelijk alle ventielen nog een keer nagemeten, dat was de laatste keer, en nu begint het koude seizoen weer en ben ik weer aan de beurt met plassen op de ramen. Ik heb van de week een nrg.watch module aangesloten, lijkt me duidelijk dat sowieso de 'outdoor temperature' niet goed is, ik verwacht of een kapotte temperatuursensor, of misschien wel dat de hele warmtewisselaar verkeerd om aangesloten is.

Heeft iemand misschien inzichten die mij kunnen helpen? Installateur is weer ingelicht, het valt allemaal onder garantie dus ik wil ook niet te veel zelf doen aan die WTW maar de neiging om zelf wat te gaan doen wordt natuurlijk veel groter, vooral omdat de installateur vandaag eigenlijk al aangaf dat ie niet meer wist wat het dan wel kon zijn, en gaf als mogelijk voorbeeld dat de er iets niet goed is met mijn kozijnen / ruiten -> aannemer.
Requested fanspeed (%) 100
Balance (%) 89.8
Supply fan (RPM) 3015
Supply fan actual (RPM) 24656
Exhaust fan (RPM) 3358
Exhaust fan actual (RPM) 0
Supply temp (°C) 16.7
Exhaust temp (°C) 36.59
Status 5
Room temp (°C) 16.7
Outdoor temp (°C) 36.59
Valve position 0
Bypass position 0
Summercounter 53
Summerday (K_min) 0
Frost timer 0
Boiler timer 177
Frost block 3
Current position 0
VKKswitch 0
GHEswitch 0
Airfilter counter 4990
Global fault code 0
Actual Mode 3
Pir fan speed level -1
Highest received CO2 value (Ppm) 32767
Highest received RH value (%RH) 239
Air Quality (%) 119.5
Remaining override timer (Sec) 0
Fallback speed timer (Sec) 0
Label out of bound error 0
PS - ik zie dat status op '5' staat, die is momenteel gewoon '0' - ik heb nog niet kunnen achterhalen wat die statuscode betekent bij itho
Er zitten wel wat rare waardes tussen. De temperatuursensor is een bekend euvel, die lijkt wel stuk te zijn. Maar dat zou je installateur toch ook moeten kunnen uitlezen.
De supply fan actual RPM daar zou een vliegtuigbouwer jaloers op zijn zo hoog. De exhaust fan zou stil staan volgens de waardes, kun je eens voelen of je uberhaupt lucht in en uit de ventielen stroomt?

Maar los daarvan kunnen/mogen er bij een luchtvochtigheid van 50% geen plassen water ontstaan in een nieuwbouwwoning. Dit lijkt op een koudebrug. Hoe/waarmee en waar meet je de luchtvochtigheid?
Is het bij alle kozijnen/ramen en van welk materiaal zijn de kozijnen? Het is HR++ neem ik aan? Foto's van waar de condens ontstaat zouden wel helpen. Ik denk overigens wel dat dit een eigen topic nodig heeft.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:01
Ook ik zie hele rare waardes.
Klopt niets van.
Kun je niet in de wtw zelf inloggen?

[ Voor 127% gewijzigd door nessio op 22-11-2025 08:14 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• nessio
2023 opgeleverd en dubbelglas?
Moet minstens hr++ zijn
300m3 kan niet bij 190m2 gebruiksopp.

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:32
Ik ben nog steeds aan het struggelen hoe ik overal kan komen met ventielen en slangen.
Momenteel heb ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YqanvXP_krN37kz3coLY0UdC5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c0GlgRRuyW3qDpOoO2Wc3pcZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0UVwnsDcuJuWJZC0-oxm9E82C4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ibDgp3JIgueDAdPTS0lCKmDy.png?f=fotoalbum_large

De WC is nog een uitdaging. Ik kan daar praktisch eigenlijk al niet komen met slang, maar ik zie ook even niet dat mocht er kunnen komen, hoe moet ik het aansluiten. Ik heb geen vrije aansluitingen meer op de verdeelboxen. Ik hoop dat ik het voor elkaar krijg om 1 slang naar de WC te kunnen leggen van rond 75/63 L=10m, maar waar sluit ik hem op aan?
Hebben jullie tips / trucs?

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:47
@Juppehup Ubbink heeft verdeelkasten tot 16 aansluitingen: de DBOX816. Deze heb ik gebruikt voor zowel toe- als afvoer.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:19
Ik moet buizen aanleggen (achteraf in houtbouw) naar onze kleine slaapkamers, ieder minder dan 9m2.
Ik zal maar 1 aan en afvoer per kamer kunnen doen dus ik moet diameters kiezen, die weer van invloed zijn op verdeelsysteem en rooster keuze.

Voor slaapkamers worden aardige debiet niveau's aangehouden per persoon. Maar met een inhoud van minder dan 25m3 is de kamer bij 30m3/u ieder uur ververst in theorie.

Voor de kinderkamers zal ik het wel redden met de 75mm ribbelbuis vermoed ik, om 20 tot 25m3/u te halen, vlakbij het bed. De excelsheet geeft 45m3/u aan, maar dat lijkt me gevoelsmatig wat veel dichbij een kinderbed, en moet het ook nog stil te houden zijn.

Voor onze slaapkamer (2 personen dus) zal 75mm wat weinig zijn? Ook al zou het dan lukken om onder de 3m/s te blijven en toch ieder uur de kamerinhoud te verversen.
Dit heeft natuurlijk invloed op de te kiezen verdelers etc.

Edit: Niet helemaal duidelijk misschien. Ik zou voor de kinderslaapkamers wellicht de 75mm buitendiameter buis (34C) kunnen gebruiken maar voor onze slaapkamer wellicht 75mm binnen diameter en 90mm buitendiameter. Dat is ook wel, misschien tot 100mm, ongeveer de max wat ik kwijt kan. Ik kan denk ik niet met de platte kanalen werken, dan krijg ik nog meer bochten.

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 22-11-2025 11:36 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• BernardVDBerg
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:56
Juppehup schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:52:
Ik ben nog steeds aan het struggelen hoe ik overal kan komen met ventielen en slangen.
Momenteel heb ik het volgende:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De WC is nog een uitdaging. Ik kan daar praktisch eigenlijk al niet komen met slang, maar ik zie ook even niet dat mocht er kunnen komen, hoe moet ik het aansluiten. Ik heb geen vrije aansluitingen meer op de verdeelboxen. Ik hoop dat ik het voor elkaar krijg om 1 slang naar de WC te kunnen leggen van rond 75/63 L=10m, maar waar sluit ik hem op aan?
Hebben jullie tips / trucs?
Is een buis via de buitenkant van je wc en bijkeuken naar boven geen optie? Eventueel in de kleur van de muur.

• nessio
Of een dikke nep zinken regenpijp.
Een van mijn buren heeft daar zijn koelleidingen van de airco’s in verstopt.

[ Voor 64% gewijzigd door nessio op 22-11-2025 11:38 ]

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:00
!null schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:06:
Ik moet buizen aanleggen (achteraf in houtbouw) naar onze kleine slaapkamers, ieder minder dan 9m2.
Ik zal maar 1 aan en afvoer per kamer kunnen doen dus ik moet diameters kiezen, die weer van invloed zijn op verdeelsysteem en rooster keuze.

Voor slaapkamers worden aardige debiet niveau's aangehouden per persoon. Maar met een inhoud van minder dan 25m3 is de kamer bij 30m3/u ieder uur ververst in theorie.

Voor de kinderkamers zal ik het wel redden met de 75mm ribbelbuis vermoed ik, om 20 tot 25m3/u te halen, vlakbij het bed. De excelsheet geeft 45m3/u aan, maar dat lijkt me gevoelsmatig wat veel dichbij een kinderbed, en moet het ook nog stil te houden zijn.

Voor onze slaapkamer (2 personen dus) zal 75mm wat weinig zijn? Ook al zou het dan lukken om onder de 3m/s te blijven en toch ieder uur de kamerinhoud te verversen.
Dit heeft natuurlijk invloed op de te kiezen verdelers etc.

Edit: Niet helemaal duidelijk misschien. Ik zou voor de kinderslaapkamers wellicht de 75mm buitendiameter buis (34C) kunnen gebruiken maar voor onze slaapkamer wellicht 75mm binnen diameter en 90mm buitendiameter. Dat is ook wel, misschien tot 100mm, ongeveer de max wat ik kwijt kan. Ik kan denk ik niet met de platte kanalen werken, dan krijg ik nog meer bochten.
Wat opmerkingen:
Je gaat niet minder ademen in een kleinere ruimte, kijk dus niet naar de grootte van de ruimte maar naar de bezetting.
De kamerinhoud ieder uur verversen zegt niets over de CO2 concentratie, dus dat is niet de manier om het te benaderen.
Een kinderkamer heeft minder ventilatie nodig, maar kinderen worden groot. Bouw dus ook voor de toekomst.
Die 45m3/h is in de praktijk meestal 30m3/h, want het ding draait niet altijd voluit.
1x 75mm ribbelbuis voor 90m3/h gaat absoluut niet lukken. Daar heb je minimaal een 125mm spirobuis voor nodig, of een plastic equivalent. Vergeet niet dat een buis met een hoge weerstand bij het gewenste debiet ook niet te lang mag worden, het pad met de meeste weerstand bepaalt de totale weerstand (en dus energieverbruik en geluid) van het systeem.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:19
@P5ycho Je ademt inderdaad niet minder nee (had ik ook wel bedacht), maar je zuigt ook jezelf niet direct af, en de co2/voc zal zich niet evenredig over de ruimte verdelen, dus kan ik me voorstellen dat daarom bepaalde debieten hoger liggen.

Het zijn in principe korte lengtes 5 meter tot WTW, ik moet alleen een paar bochten maken. Wel kan ik twee bochten met een ruime buigradius maken et een flexibele buis dus) zodat ik alleen aan het eind bij ventiel haaks hoef.
Maar hangt even af van de te kiezen verdeler in verlaagd plafond.

En het is natuurlijk praktisch om alles op de grootst nodige (maar nog passende) diameter te kopen zodat ik minder rest materiaal heb

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Pagina: 1 ... 101 102 Laatste