Er zitten wel wat rare waardes tussen. De temperatuursensor is een bekend euvel, die lijkt wel stuk te zijn. Maar dat zou je installateur toch ook moeten kunnen uitlezen.embeddaan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:26:
halo balansventilatie topic.
Wij zijn +/- 2.5 jaar terug ons nieuwbouw huis ingetrokken. We merkten in de koude tijd dat er altijd plassen water op de kozijnen kwamen te staan. Wij dachten dat dit een ventilatie probleem was, onze HRU ECO 350 HR. Installateur van WTW gebeld, die bleek de hele afzuigende kant van de WTW niet te hebben aangesloten, ik denk dat dit belangrijk is voor het verhaal maar hoef daar verder niet me installateur op aan te pakken op een forum.
Het punt is, we hebben nog steeds last van vocht bij de kozijnen.
Installateur is langsgekomen om flexibele buizen bij de unit te vervangen voor Spiro, het scheen dat de flexibele buis samentrok. Probleem bleef aanwezig. Meerdere keren is ie langs geweest, hij heeft uiteindelijk alle ventielen nog een keer nagemeten, dat was de laatste keer, en nu begint het koude seizoen weer en ben ik weer aan de beurt met plassen op de ramen. Ik heb van de week een nrg.watch module aangesloten, lijkt me duidelijk dat sowieso de 'outdoor temperature' niet goed is, ik verwacht of een kapotte temperatuursensor, of misschien wel dat de hele warmtewisselaar verkeerd om aangesloten is.
Heeft iemand misschien inzichten die mij kunnen helpen? Installateur is weer ingelicht, het valt allemaal onder garantie dus ik wil ook niet te veel zelf doen aan die WTW maar de neiging om zelf wat te gaan doen wordt natuurlijk veel groter, vooral omdat de installateur vandaag eigenlijk al aangaf dat ie niet meer wist wat het dan wel kon zijn, en gaf als mogelijk voorbeeld dat de er iets niet goed is met mijn kozijnen / ruiten -> aannemer.PS - ik zie dat status op '5' staat, die is momenteel gewoon '0' - ik heb nog niet kunnen achterhalen wat die statuscode betekent bij itho
Requested fanspeed (%) 100 Balance (%) 89.8 Supply fan (RPM) 3015 Supply fan actual (RPM) 24656 Exhaust fan (RPM) 3358 Exhaust fan actual (RPM) 0 Supply temp (°C) 16.7 Exhaust temp (°C) 36.59 Status 5 Room temp (°C) 16.7 Outdoor temp (°C) 36.59 Valve position 0 Bypass position 0 Summercounter 53 Summerday (K_min) 0 Frost timer 0 Boiler timer 177 Frost block 3 Current position 0 VKKswitch 0 GHEswitch 0 Airfilter counter 4990 Global fault code 0 Actual Mode 3 Pir fan speed level -1 Highest received CO2 value (Ppm) 32767 Highest received RH value (%RH) 239 Air Quality (%) 119.5 Remaining override timer (Sec) 0 Fallback speed timer (Sec) 0 Label out of bound error 0
De supply fan actual RPM daar zou een vliegtuigbouwer jaloers op zijn zo hoog. De exhaust fan zou stil staan volgens de waardes, kun je eens voelen of je uberhaupt lucht in en uit de ventielen stroomt?
Maar los daarvan kunnen/mogen er bij een luchtvochtigheid van 50% geen plassen water ontstaan in een nieuwbouwwoning. Dit lijkt op een koudebrug. Hoe/waarmee en waar meet je de luchtvochtigheid?
Is het bij alle kozijnen/ramen en van welk materiaal zijn de kozijnen? Het is HR++ neem ik aan? Foto's van waar de condens ontstaat zouden wel helpen. Ik denk overigens wel dat dit een eigen topic nodig heeft.
/f/image/c0GlgRRuyW3qDpOoO2Wc3pcZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ibDgp3JIgueDAdPTS0lCKmDy.png?f=fotoalbum_large)