Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meijer3
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-05 12:02
Hoi hoi,

Heeft iemand ervaring en/of kennis van het aanzuigen van verse lucht in een muur 2 meter boven de grond?
Wat ik vooral langs zie komen is een dakdoorvoer, maar in mijn geval dat wordt dan een 10meter lange geisoleerde 200mm buis.
De WTW komt waarschijnlijk in de souterraine kelder (ongeisoleerd..., naast de warmtepomp) te hangen.

De afvoerlucht wou ik aan de andere kant van het huis, uitblazen. In de warmtepomp...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Project zo goed als klaar! Misschien helpt dit iemand:

Situatie:
  1. Tweekapper uit 2012
  2. Bestaande mechanische ventilatie vervangen
  3. WTW: Orcon HRC 400 (praktische efficientie als m'n rekensom op basis van alle temperaturen+verbruik mbv chatgpt klopt: 93%)
  4. Afvoerkanalen ingestort tijdens de bouw, komen samen op 125mm afvoerkanaal. Bestaande kanaal gebruikt.
  5. Nieuwe aanvoerkanalen aangelegd: ouderslaapkamer 2x125, babykamer 1x125, werkkamer 1x125 en zolderkamer 1x160
  6. Woonkamer heeft geen eigen kanaal maar krijgt de aanvoer via de open wenteltrap vanaf de kamers op de eerste verdieping
  7. Mocht ik aanvoer in de woonkamer tekort komen heb ik in het vlieringplafond boven de wenteltrap nog 2x160mm aanvoeren geplaatst. Deze zitten vooralsnog dicht.
  8. Aanvoer via dakdoorvoer aangelegd: Renson XL 200mm, thermoduct geisoleerde bochten gebruikt, verder normale spiro die met 125mm isover is omwikkeld (isover 105cm stroken met duct tape om de spiro gewikkeld)
  9. Afvoer vanaf unit met 180mm flexibel isoduct naar dakdoorvoer, daar terug naar 125mm. 160mm sonodec om het bestaande stukje spiro dakdoorvoer geschoven, tie wrap
Uitgegaan van 30m3/uur/persoon in een ruimte
  • Woonkamer 4 personen
  • Grote slaapkamer: 2 personen
  • Andere kamers: 1 persoon
Moet het nog wel inregelen, nu even op gevoel gedaan. Luchtkwaliteit op de kamers lijkt gewoon in orde al, in de winter hadden we soms de roosters dicht vanwege de kou en wind op die kant van het huis: dat merk je wel aan het einde van de nacht. De Tuya sensor (voor zover die betrouwbaar is) geeft ook geen rare waarden.

Duidelijk verschil in huis, woonkamer koelt merkbaar minder snel af en de kamers op de eerste verdieping zijn comfortabeler door de "warme" aanvoer.

De cheapass optie voor 200mm normale spiro plus isover werkt goed, geen condens en het scheelde behoorlijk wat geld op de lengte die ik nodig had. Alleen wel geisoleerde bochten genomen, met 125mm isover om 200mm bocht heen zien te komen is nogal een gevecht... Mooi? Nee, maar het is een vliering. Werkt: yep plus isoleert een stuk beter dan de thermoduct alleen, zie de bocht:

Foto's met warmtecamera:
https://share.icloud.com/photos/03e_ftS7I0ievLW8UrgqwU_4w
https://share.icloud.com/photos/0caozsk51NMwGbwr8BARZa4tg

Scheelde me 250-300 euro aan kosten en ik had de thermoduct alsnog extra geisoleerd.

Het was een project, maar best doable uiteindelijk. Beetje pragmatische aanpak werkt ook gewoon zolang niet hele idiote dingen doet.

[ Voor 3% gewijzigd door neographikal op 21-12-2024 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:40
meijer3 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:59:
Hoi hoi,

Heeft iemand ervaring en/of kennis van het aanzuigen van verse lucht in een muur 2 meter boven de grond?
Wat ik vooral langs zie komen is een dakdoorvoer, maar in mijn geval dat wordt dan een 10meter lange geisoleerde 200mm buis.
De WTW komt waarschijnlijk in de souterraine kelder (ongeisoleerd..., naast de warmtepomp) te hangen.

De afvoerlucht wou ik aan de andere kant van het huis, uitblazen. In de warmtepomp...
Wij hebben de wtw ook in het soutterain staan. De aanzuig zit net een meter boven de grond. Dat was een slecht plan. De filters zaten binnen 2 weken verstopt met allerlei vliegend gespuis. Ik heb een eigen kap gemaakt voor de muurdoorvoer. Extra groot, met twee lagen glasfiber horgaas. Dat helpt goed.

Uitblazen bij de warmtepomp lijkt me prima.

Ik zou wel het soutterain isoleren trouwens... De warmtepomp (zeker als je daar ook een boiler hebt staan) en de wtw samen zorgen voor best wat warmte ondanks isolatie. Bij mij is het de warmste kamer in huis ondanks dat de verwarming uit staat.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!
meijer3 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:59:
Dat doe ik hier ook, maar dan 6 meter boven de grond. Gaat prima.
Het heeft wel de voorkeur om dit in een noord-gevel te doen, om te voorkomen dat de aangezogen lucht in de zomer te warm is.
Lijkt leuk, maar ik vraag me af of je in de praktijk verschil merkt. Die 200 m³/h die door het rendement van de WTW maar net warmer is dan de buitenlucht is behoorlijk verwaarloosbaar t.o.v. de ca 2000 m³/h die door de WP gaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 15:16
Wij hebben een nieuwbouw project op het oog waar gebruik wordt gemaakt van ventilatie type c. Ik heb gevraagd of ventilatie type d tegen meerprijs mogelijk is maar dat kan niet aangezien de werkvoorbereiding is gestart.

Op dit moment wonen we in een woning uit 2016 waar ook type c in is geïnstalleerd. Ik heb eigenlijk geen last van toch o.i.d. dus daar zie ik niet zo'n probleem in. Het verschil in energieverbruik vind ik niet zo spannend om eerlijk te zijn. Waar ik me wel zorgen over maak is het geluid van buiten.

Deze nieuwe woning ligt aan een parallelweg van een drukkere 50 km/h weg. Nu wonen we in een rustige straat in een woonwijk.

Zijn mijn zorgen terecht of valt dit allemaal wel wat mee? Ik snap dat het persoonlijk is maar ben wel nieuwsgierig naar wat meningen van mensen die hier ervaring mee hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:54
Je zorgen over geluid zijn terecht.
Dat je je geen zorgen maakt over het energieverbruik is onterecht. Onder de streep kun je toch snel 1-2kW thermisch besparen, dat is zeker een kwart van je verbruik schat ik.. Je bespaart ook meteen op de grootte van je warmtepomp, want die moet die extra energie leveren.

Dus, triple glas zonder roosters en balansventilatie erin.

[ Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 21-12-2024 17:34 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 20:25
Wat hierboven gezegd wordt inderdaad, maar ik zou juist bij een drukke weg mijn lucht niet zonder filters de woning in willen zuigen. Een goed F7 fijnstof filter scheelt al aanzienlijk en anders is een goed voorzetfilter ook nog een optie. Met type C heb je eigenlijk alleen maar nadelen en ik snap ook niet dat het bij nieuwbouw nog aangeboden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 15:16
P5ycho schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:33:
Je zorgen over geluid zijn terecht.
Dat je je geen zorgen maakt over het energieverbruik is onterecht. Onder de streep kun je toch snel 1-2kW thermisch besparen, dat is zeker een kwart van je verbruik schat ik.. Je bespaart ook meteen op de grootte van je warmtepomp, want die moet die extra energie leveren.

Dus, triple glas zonder roosters en balansventilatie erin.
Ik begrijp heel goed dat het scheelt in je energieverbruik maar zoals ik aangaf maak ik me daar niet zo heel erg druk om

Balansventilatie is geen optie dus dan zouden we ervan af moeten zien (doen we misschien ook wel).

@master1104
Wat ik een drukke weg noem zal voor de gemiddelde Nederlander rustig zijn vermoed ik. Het gaat om een dorp in Drenthe.

Het verbaast mij ook wel dat dit nog steeds wordt geïnstalleerd in nieuwbouw. Het gebeurt nog best veel volgens mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-09 21:49
Het lastige bij nieuwbouw is dat als je geen type C wil, ze overal andere kozijnen in moeten zetten zonder rooster. Daar hebben die bouwers geen zin om voor 1 huis alles opnieuw te engineeren en bestellen, laat staan al die extra buizen nog door het huis ontwerpen etc.
Misschien kan je met een paar koofjes het achteraf nog inbouwen, maar dan zit je toch met die gare roosters in je ramen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-09 16:37
Het heeft volgens mij meer te maken met kanaalplaten die een stuk goedkoper bouwen dan breedplaatvloeren. En in kanaalplaten is balansventilatie weer een stukje lastiger.

Daarnaast is het niet zo moeilijk om aan de BENG eisen te voldoen met type C, omdat voor de eis aan de warmte en koude vraag van het gebouw helaas vast gerekend wordt met type C...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:27
Ook wij zijn bezig met de verbouwing en het uitbouwen van een jaren 60 woning. Aangezien we nog gaan uitbouwen is er nu nog alle ruimte is om af en toevoer in te tekenen en aan te leggen. De woning staat in een rustige omgeving zonder veel verkeer of andere uitstoot dus filtering is niet de belangrijkste reden, comfort en energiegebruik wel.

Ik heb de bekende sheet ingevuld en in de voorlopige tekening de waardes ingevuld, klopt dit zo een beetje of kan dit nog beter? We willen overal Ventmann Circle ventielen gebruiken behalve in de badkamer waar geen ventielen komen maar de lucht via een verdekte koof wordt afgezogen. De WTW unit zal op zolder geplaatst worden waar verder geen ventilatie nodig is (de zolder is alleen opslagruimte).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKb-j9yZBGlDr6K6J4SBVXleaDk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yGXhC1JAtdO02PxBZ3zzMN0i.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILJso35Dzm2bHKNNphjXqi9RX-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/abWEYt5nI5OjDHqOZBHFv9I7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lY6cJ3r3WKELYe6rquwDOJCct3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B9JRmHkri6pS1yAVGOxyuDUC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:53
Wisn schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:32:
Ook wij zijn bezig met de verbouwing en het uitbouwen van een jaren 60 woning. Aangezien we nog gaan uitbouwen is er nu nog alle ruimte is om af en toevoer in te tekenen en aan te leggen. De woning staat in een rustige omgeving zonder veel verkeer of andere uitstoot dus filtering is niet de belangrijkste reden, comfort en energiegebruik wel.

Ik heb de bekende sheet ingevuld en in de voorlopige tekening de waardes ingevuld, klopt dit zo een beetje of kan dit nog beter? We willen overal Ventmann Circle ventielen gebruiken behalve in de badkamer waar geen ventielen komen maar de lucht via een verdekte koof wordt afgezogen. De WTW unit zal op zolder geplaatst worden waar verder geen ventilatie nodig is (de zolder is alleen opslagruimte).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zijn dit maximaal of nominale waardes? Ik neem aan dat eerste, want anders is het wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Wisn schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 23:32:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt nog wat doen met overflow. De badkamer terugbrengen naar 95 en deze 25 door de hal naar de woonkamer bijvoorbeeld. Dit kun je nog verder doortrekken als je wilt, maar dan past het niet meer onder de haldeur door en zul je een andere voorziening moeten treffen.

De aanvoer in de woonkamer zit in een hoekje gepropt, ik zou deze wat verder uit elkaar leggen. 95m3/h is hoog voor een regulier ventiel, ik neem aan dat deze waardes uitgekozen zijn voor <25dB voor de Ventmann circles die je gaat gebruiken. Zo niet, even checken. Ventmann geeft ook aan hoe ver het ventiel de lucht werpt, en op welke hoogte dat voelbaar is. Vanwege de wat hogere flow per ventiel zou ik daar ook even kijken hoe je uitkomt.
Oilman schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:35:
[...]

Zijn dit maximaal of nominale waardes? Ik neem aan dat eerste, want anders is het wel erg veel.
Dat zijn natuurlijk maximale waardes, en dat is ook uit de sheet te halen als je even goed leest B).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermarkt
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-09 15:53
Hoi iedereen. Ik lees dit forum met veel plezier. Wij zijn met een grootschalige renovatie/niewbouw bezig. We hebben een woning, dat eigenlijk uit 2 woningen bestaat met een tussendeel. Dat maakt het geheel best complex.

Door het tussendeel kunnen eigenlijk geen leidingen lopen, dus de beide "woningen" worden afzonderlijk door een eigen wtw unit bediend. Past ook in het concept, we kunnen ooit de linkerwoning volledig eigenstandig maken. Ik voer alles in eigen beheer uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGYO-R9pvrcBRFxlVaE3bzGjU6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4MjUx3d89blK9s2jIMIah42.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRS_Ovo6n8gIoBmqoM7dRSsQxCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGNJnErORxCvWTMYkJzjcFNM.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie: gezin 5 personen. Mogelijk in tussendeel extra toilet in toekomst (leg er alvast afvoerbuis naartoe). Extra afvoer in woonkamer linkerdeel omdat ik dacht dat dat vanwege complexe situatie 2 wtw's hielp een goede luchtmenging te realiseren. Extra afvoer in woonkamer rechterdeel en extra aanvoer keuken linkerdeel kwam ooit uit advies installateur.

Woning links
- WTW unit Orcon EcoMax 300
- 3 slaapkamers, woonkamer, badkamer en wc. Kantoor op overloop.
- Nominale en maximale debieten vermeldt

Woning rechts
- duco 2 zone wtw: ducobox energy 570 2zh
- zone 1 : benedenverdieping, zone 2 : hoofdslaapkamer
- Nominale en maximale debieten vermeldt

Op de plekken waar de debieten staan zijn al leidingen aangelegd. De units zijn ook al geplaatst en aangesloten op leidingen.
- Wat denken jullie van de debieten voor de afzonderlijke woning? Linkerwoning niet te laag?
- Is er wat slims te doen met de rechterwoning zoneregeling? Hoe werkt dat in mijn situatie? Waar ik me vooral druk om maak is overstroom rechterwoning over verdieping naar bovenverdieping (geuren keuken).

Benieuwd naar de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-09 20:04
Bromptonrijder schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:58:
[...]

Of je problemen krijgt met drukval hangt nogal af van hoeveel debiet er door 200 mm spiro gaat, welke lengte dit deel heeft en hoeveel bochten er in zitten.
Er zou 240m3 doorheen moeten in maximaal stand. Dat is dan de pulsie van de ouder slaapkamer, een kinderkamer en de woonkamer. Als ik dat zo snel bekijk zou dat op 3M/s kunnen met 180 spiro.

De woning is 9m breed en qua buizenlengte hebben we het over maximaal 15m incl. bochten werk. Voor de bochten in het knieschot dacht ik zelf aan 2x 45gr. (Totaal dus 4) om de flow zo optimaal mogelijk te houden.

Ik win in deze opstelling een hoop meter Ubbink AE buizen terug die ik nu dan ‘vervang’ door de spiro aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zouden jullie je systeem inregelen? We wonen op dit moment met 2 pers, met een wens naar een uitbreiding naar 4. Ga ik per periode inregelen, of zet ik alles gelijk op het uiteindelijke debiet? Ik zat zelf te denken om het in te regelen op het uiteindelijke debiet bij stand 2, maar het dan op stand 1 te laten lopen. Dan hoef ik alleen het ventiel in onze slaapkamer en sportruimte bij te stellen voor stand 1, gezien die wel het debiet nodig zullen hebben.

Balansventilatie is een zuinig systeem, maar zelfs bij uitbreiding zal het nog wel lang duren voordat er volwaardig CO2 uitgestoten wordt. Het zal nog wel enkele jaren duren voor we het uiteindelijke debiet nodig hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Mats007 schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:41:
[...]

Er zou 240m3 doorheen moeten in maximaal stand. Dat is dan de pulsie van de ouder slaapkamer, een kinderkamer en de woonkamer. Als ik dat zo snel bekijk zou dat op 3M/s kunnen met 180 spiro.

De woning is 9m breed en qua buizenlengte hebben we het over maximaal 15m incl. bochten werk. Voor de bochten in het knieschot dacht ik zelf aan 2x 45gr. (Totaal dus 4) om de flow zo optimaal mogelijk te houden.

Ik win in deze opstelling een hoop meter Ubbink AE buizen terug die ik nu dan ‘vervang’ door de spiro aanvoer.
200mm spiro is de grootste diameter die normaliter gebruikt wordt in een woonhuis, geschikt tot max 600m3/h als hoofdleiding. Als je het daar niet mee redt val je buiten de doelgroep :).

Je doet er zeker goed aan om aan te voeren met een 200mm hoofdleiding en lokaal te verdelen. Dat kan aardig wat meters leiding en frustratie tijdens plaatsing schelen. Die AE buizen zijn koppig, krijg ze maar eens met zijn tienen in een koof...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:14:
Hoe zouden jullie je systeem inregelen? We wonen op dit moment met 2 pers, met een wens naar een uitbreiding naar 4. Ga ik per periode inregelen, of zet ik alles gelijk op het uiteindelijke debiet? Ik zat zelf te denken om het in te regelen op het uiteindelijke debiet bij stand 2, maar het dan op stand 1 te laten lopen. Dan hoef ik alleen het ventiel in onze slaapkamer en sportruimte bij te stellen voor stand 1, gezien die wel het debiet nodig zullen hebben.

Balansventilatie is een zuinig systeem, maar zelfs bij uitbreiding zal het nog wel lang duren voordat er volwaardig CO2 uitgestoten wordt. Het zal nog wel enkele jaren duren voor we het uiteindelijke debiet nodig hebben.
Ik zou het zelf gewoon inregelen op bezetting zoals de woning ontworpen is.

Mocht je echt het onderste uit de kan willen halen, dan kun je er voor kiezen om overdag op basis van CO2 te ventileren. Daarmee ventileer je minder als je een lagere bezetting hebt, maar ook meer als je bezoek hebt.
Op de slaapkamers kun je beter een vaste stand aanhouden met de meeste wtw units. Er komen hier regelmatig klachten voorbij over de aan-uit regelstrategie van de goedkopere units icm CO2 sensoren.
Wisselen tussen dag en nacht kun je met een timer doen, als je unit dat ondersteunt.

Ik zou zeker niet de standen aan gaan passen op de bezetting, dan eerder de ventielen wat knijpen. Stand 2 zou altijd de nomaalstand moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@P5ycho volgende week komt onze q350 binnen met ERV, een goedkope unit is dat niet. :) Ik doe het simpel, comfo connect er op en besturen via de app. Ik doe liever zelf de standen aanpassen bij vertrek/visite. Zo'n rf ontvanger + co2 meter is aardig prijzig, zelf knoeien met HASS en wat sensoren knutselen niet zo'n zin in.

Vanwaar dat stand 2 echt de normaalstand zou moeten zijn? Maar dan kan ik dus beter de ongebruikte ruimtes inregelen op iets van 10m3/h bijvoorbeeld? De woonkamer dan op 80m3/h. Op stand 3 dan genoeg voor 2 extra personen. Als we visite hebben, is dat bijna altijd 2 man. Dus zo zit ik dan de komende jaar of twee goed voor 99% van de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Laatst online: 10:03
@Verwijderd misschien is er enige spraakverwarring maar met “inregelen” bedoelen we hier het aandraaien van ventielen en eventuele verdeelkleppen om verdeling van lucht door de ventielen vast te stellen. Dat doe je in principe op de hoogste stand (max) waarop ook je berekening gemaakt is. Vervolgens kun je de unit ook gebruiken op andere, lage standen. Als je inregelt op 300 m3/h “hoog” en je zet de unit op 150 m3/h “laag” zullen alle ventielen bij benadering de helft van het debiet dat je bij inregelen hebt vastgesteld hebben. Dus de stand tijdens het inregelen betekent niet dat je voor al tijd aan die stand vast zit of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Puntenwolk aha, ik dacht dat het inregelen gebeurde op stand 2, met het benodigde debiet bij de standaard samenstelling aan mensen. Maar had me daar nog niet volledig op ingelezen, daar moet ik volgende week goed op letten.

Maar dan zou mijn idee dus in principe nog kunnen. Als ik alles inregel op stand 3, kan ik daarna op stand 1 ventileren tot we uitbreiding hebben wat ook het benodigde debiet nodig heeft. Als ik dan de ventielen op onze slaapkamer en de sportruimte verder open draai, gaat er iets minder naar de ruimtes die het niet nodig hebben, maar hebben wij wel het nodige debiet in 2 van de 5 kamers (eigenlijk 4, gezien 1 kamer afvoer wordt ivm m'n hobbies).

Dan is het alleen een kwestie van de ventielen van 2 kamers opnieuw inregelen bij uitbreiding wanneer stand 2 de normaalstand wordt. Scheelt op enkele jaren toch wel wat verbruik en onnodige ventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:11:
@P5ycho volgende week komt onze q350 binnen met ERV, een goedkope unit is dat niet. :) Ik doe het simpel, comfo connect er op en besturen via de app. Ik doe liever zelf de standen aanpassen bij vertrek/visite. Zo'n rf ontvanger + co2 meter is aardig prijzig, zelf knoeien met HASS en wat sensoren knutselen niet zo'n zin in.

Vanwaar dat stand 2 echt de normaalstand zou moeten zijn? Maar dan kan ik dus beter de ongebruikte ruimtes inregelen op iets van 10m3/h bijvoorbeeld? De woonkamer dan op 80m3/h. Op stand 3 dan genoeg voor 2 extra personen. Als we visite hebben, is dat bijna altijd 2 man. Dus zo zit ik dan de komende jaar of twee goed voor 99% van de tijd.
Jij weet wat je doet, en past je ventilatiesysteem dus aan op daadwerkelijke bezetting. De volgende bewoner, als die er komt, heeft er geen verstand van en zal de boel zo overnemen en gebruiken as-is. Dat hoeft geen probleem te zijn als jij alles weer aanpast bij verkoop, maar ik ben toch voorzichtig met afwijken van 'de standaard', omdat balansventilatie met slechte inregeling meteen voor klachten zorgt.
En dan heb ik het nog niet over huurwoningen en appartementencomplexen, daar is het helemaal lastig.

De 'bottleneck' is jullie slaapkamer, die heeft 's nachts altijd 100% bezetting. Daar moet je dus op stand 2 60m3/h halen. daarmee heb je in de nacht nominale ventilatie nodig.
Als je de woonkamer inregelt op 4 mensen en altijd een bezetting van 2 hebt, dan zou je overdag op stand 1 met 33% van max debiet kunnen ventileren als je dat zou willen. Ik zou het zelf niet doen, maar het zou kunnen voldoen.

Het alternatief is om alle kamers op bezetting in te regelen. Pas wel op, ook ongebruikte slaapkamers worden muf zonder goede ventilatie.

Ik probeer zelf de ventilatielucht optimaal in te zetten met overflow en daarmee misschien iets teveel ventileer per kamer, maar deze wel optimaal gebruikt wordt.

Ik zou bij de kinderkamers de debieten ook kunnen verlagen, maar ik laat het lekker zo. Wat merge voor een logeetje, of boven spelen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@P5ycho helder, bedankt! Ik zal dan inderdaad moeten kijken of ik de benodigde debieten kan halen en wat puzzelen. Sowieso niet handig dat de meeste mensen niet inlezen hoe hun ventilatiesysteem werkt, er zijn hier genoeg voorbij gekomen met vragen waarom hun 30 jaar oude systeem dat nooit gereinigd is niet goed werkt... Ik ben wat dat betreft perfectionistisch en zorg dat het zo optimaal mogelijk zal werken afhankelijk van de situatie.
Dat hoeft geen probleem te zijn als jij alles weer aanpast bij verkoop, maar ik ben toch voorzichtig met afwijken van 'de standaard', omdat balansventilatie met slechte inregeling meteen voor klachten zorgt.
Dat is ook de reden dat ik zelf alles in elkaar zet. De beste flex demper volgens de specsheet hier aan de unit tegen motorgeluid, tussen de verdiepingen 120cm starre dempers met 10cm isolatie tegen overspraak. Weinig bochten, geen flex, 45 graden aftakkingen etc. Hopelijk hoeft er voorlopig geen ander mee te knoeien, maar als dat wel zo is ben ik wel zo netjes om het in te regelen hoe het hoort. Ik zal de sportkamer ook op 40m3/h zetten en met een co2 meter in de gaten houden of dat voldoende is of nog hoger moet. Een ander maakt er waarschijnlijk een slaapkamer van, dus die zou dan eerder 30m3/h nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Nou wij hebben de q350 op zolder gekregen. De zoldertrap had ik goed onderzocht, maar de wenteltrap naar de eerste verdieping bleek de grootste uitdaging. Gelukkig is de machine zonder deur ook iets smaller nog, wel goed oppassen voor het kwetsbare scherm 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:36:

[...]

Ik zal de sportkamer ook op 40m3/h zetten en met een co2 meter in de gaten houden of dat voldoende is of nog hoger moet. Een ander maakt er waarschijnlijk een slaapkamer van, dus die zou dan eerder 30m3/h nodig hebben.
Na vanmorgen al zeiknat geregend te zijn heb ik vandaag gezondigd en de MTB omgeruild voor de hometrainer (I know, normaal ga ik ook met regen >:) ). Nu is ons 1 persoons kantoor ook deels sportruimte. Normaal blijft die met 40m3/h altijd onder de 850ppm. Bij een uurtje fietsen kwam ik op ruim 2000ppm (meter stopt bij 2000ppm). Als je echt wil sporten zonder een raam open te zetten mag je daar denk ik wel 100m3/h voor reserveren. Ik gooi volgende keer een raam open, want op de paar keer per jaar dat ik binnen sport ga ik niet de hele installatie inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@master1104 dat is een beste waarde. :p Voor ons is het enkel krachttraining, dus dat zal niet dezelfde intensiteit hebben als een uur intensief fietsen. Denk dat ik daarbij ook weg zou kunnen komen door het tijdens het sporten op stand 3 te zetten, zit ik zo rond 60m3/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wij hebben een comfoclime 36 met een comfoairq 450. Ik heb de comfoclime verbonden met de zehnder app en kan hiermee de nodige instellingen aanpassen, zoals ventilatie-snelheid.

Nu wil ik de app laten praten met home assistant. Ik zie wel dat er comfoconnect is voor de comfoairq, maar lees nergens wat over de comfoclime. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 12:54
Ha allen,

Wij hebben recent een jaren 70 woning gekocht, hierin worden alle ramen/kozijnen vervangen en zodoende zullen we ook wat met de ventilatie moeten doen. Na een stevige offerte van de aannemer toch maar besloten dit zelf aan te pakken.

Ik heb aandachtig dit topic door zitten lezen en heb het eea uitge(r/t)ekend. Grootste uitdaging is uiteraard de buizen netjes weg te werken tijdens een renovatie.

Mijn huidige plan is de doorvoer van de huidige rookkanalen te gebruiken (schoorsteen + schouw worden verwijderd). Deze loopt op de eerste verdieping door een inbouwkast, hier zou ik dan de ventielen in de wanden kunnen plaatsen, dan heb ik meteen beide slaapkamers te pakken. Dat ik de kasten deels/volledig verlies hieraan is geen probleem. Vanuit het rookkanaal in de woonkamer zou ik dan, waarschijnlijk in een verlaagd plafond (of door de vloer van de kasten), 2 ventielen voor de aanvoer kwijt kunnen.

De afvoer via keuken,bijkeuken, en badkamer voorzie ik ook geen probleem. Deze ruimtes zitten allemaal boven/naast elkaar. Al vraag ik me wel af of ik nu niet teveel in een niet al te grote keuken afzuig, hier zouden dan 3-4 ventielen moeten komen.

De opening van de keuken/woonkamer is maar 1m60, dit betekent volgens mij (kleiner dan 180) dat het als aparte ruimte telt en dus ook een eigen aanvoer nodig heeft. Daarnaast vermoed ik dat mijn overstroom de kantoorruimte in geen afvoer heeft. In dat geval wordt het een stuk lastiger om in de keuken/kantoorruimte de juiste aanvoer te krijgen, en vervalt mijn plan om aan de linkerkant van het huis de aanvoer te doen, en rechts de afvoer. Een optie zou zijn om in slaapkamer 3 recht omlaag te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCURXEWQSbhg9OBhWLSUCCKhNPM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/620epr0VECVkc2WE4WJGVVoe.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZShxWH5HB2ai3IXG9FN7_nRIJQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/915Ad2qeVyqAybAaC3l0pgXI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tzcxw6xRwHNnFjbgYM3pUluwgqo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/QFBSvg6AM3iyyPu1iTD1h9gB.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLsM8YsV-6bJ4qN4Yrfo-b6eAXU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rK3mrprs0nUkk0XPnUKOg9Qe.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:40
@pantslol
Er is een regel van het bouwbesluit die vrij makkelijk aan de kant geschoven wordt hier: De regel dat 50% aanvoer moet van buiten komen. Dat is absoluut onzin, zeker als je ontwerpt op bezetting in plaats van op vierkante meter. Met meer dan voldoende luchtstroom kan 100% van de lucht ergens anders vandaan komen. Zehnder heeft trouwens op dit principe ook een gelijkwaardigheidverklaring gekregen, dus zelfs de experts zijn het ermee eens ;) De aanvoer in de keuken is daarmee overbodig.

Kantoor heeft wel afzuiging of aanvoer nodig. De frisse lucht komt daar niet vanzelf. Je zou ook kunnen kiezen in je kantoor flink in te blazen (90...). Lucht stroomt van daar naar de huiskamer en wordt daar dus dubbel gebruikt. Afzuiging is niet nodig daar. Waarschijnlijk kun je met de overflow uit de hal er ook bij, zelfs zonder ventiel in de woonkamer voldoende ventileren.

Veel afzuiging in de keuken is top :)

Aanvulling; afzuiging op de overloop is 'zonde' van de lucht. Beter gebruik je dit als nog meer overflow naar de huiskamer, of extra ventilatie in de badkamer.

[ Voor 24% gewijzigd door ZonnigY op 23-12-2024 11:13 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007
P5ycho schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:36:
[...]

200mm spiro is de grootste diameter die normaliter gebruikt wordt in een woonhuis, geschikt tot max 600m3/h als hoofdleiding. Als je het daar niet mee redt val je buiten de doelgroep :).

Je doet er zeker goed aan om aan te voeren met een 200mm hoofdleiding en lokaal te verdelen. Dat kan aardig wat meters leiding en frustratie tijdens plaatsing schelen. Die AE buizen zijn koppig, krijg ze maar eens met zijn tienen in een koof...
Als het even kan wil ik met die 200 spiro door de knieschotten/bakstenen muren heen. Als dat te optimistisch blijkt kan ik nog een/enkele maatjes kleiner. Hoe groter, hoe beter blijft het mantra!

Ja, die hele bos aan buizen van de AE-reeks was de hoofdreden om dit alternatief te bedenken aangezien het dragende knieschot het anders niet overleefd.

Ik ga de feestdagen gebruiken om mijn shoppinglist compleet te krijgen en zaken te bestellen. De foto's zullen volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:30
Mats007 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:27:
Iemand wellicht een aanvulling op het nieuwe installatie idee? Zelf denk ik dat het qua diameter en drukval wel goed moet komen maar houdt het liever tegen jullie aan.

Mijn installateur is niet helemaal fan van ‘zaken anders doen dan gebruikelijk’ en daarbij is gebruikelijk al gauw de snelste oplossing lijkt het.

[...]
Hoe kwam je bij spiro 200 eigenlijk? De unit zelf komt met een 180 inwendige aansluiting, groter gaan dus via een v stuk / adapter leidt alleen tot extra drukverlies. Kijk ook bij de luchtverdeelkasten, die zijn er in maat 125 en 180 aansluitdiameter. Ga niet groter met de buis dan de aansluiting op de kast.

Die 3m/s "limiet" is onzin voor een verdeelkanaal. Door de box en octopus aan slangen daarna die dempen hoor je helemaal niks. Kijk naar de Q450/600, daar zit "maar" een 180 mm aansluiting op en daar moet tot 600 m3/uur doorheen, of 6.6 m/s en 2.7 Pa/m. Systeem heeft er geen enkel probleem mee. Jouw situatie gaat maar om de helft van de volume dus kleiner kan ook nog, bijvoorbeeld 150/160.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ferra schreef op zondag 22 december 2024 @ 23:55:
Wij hebben een comfoclime 36 met een comfoairq 450. Ik heb de comfoclime verbonden met de zehnder app en kan hiermee de nodige instellingen aanpassen, zoals ventilatie-snelheid.
Hé, een ervaringsdeskundige!
Hoe bevalt dat systeem?
Hoe zit het met geluid van zowel compressor als ventilatie?
Welk debiet heb je ingesteld om toch je woning warm te kunnen houden?
Hou je enkel hiermee je woning warm? Of zijn er nog andere verwarmingssystemen actief?
Meet je ook het energieverbruik? Zo ja, kun je daar wat over vertellen?
Wat voor woning heb je? Passiefhuis?
Nu wil ik de app laten praten met home assistant. Ik zie wel dat er comfoconnect is voor de comfoairq, maar lees nergens wat over de comfoclime. Iemand hier ervaring mee?
Je bent (voor zover ik me kan herinneren) de eerste die hier post dat ie een comfoclime heeft, ze worden weinig toegepast.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007
w00key schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:05:
[...]

Hoe kwam je bij spiro 200 eigenlijk? De unit zelf komt met een 180 inwendige aansluiting, groter gaan dus via een v stuk / adapter leidt alleen tot extra drukverlies. Kijk ook bij de luchtverdeelkasten, die zijn er in maat 125 en 180 aansluitdiameter. Ga niet groter met de buis dan de aansluiting op de kast.

Die 3m/s "limiet" is onzin voor een verdeelkanaal. Door de box en octopus aan slangen daarna die dempen hoor je helemaal niks. Kijk naar de Q450/600, daar zit "maar" een 180 mm aansluiting op en daar moet tot 600 m3/uur doorheen, of 6.6 m/s en 2.7 Pa/m. Systeem heeft er geen enkel probleem mee. Jouw situatie gaat maar om de helft van de volume dus kleiner kan ook nog, bijvoorbeeld 150/160.
Goede aanvulling! Ik zat op de lijn van @Andrehj om zo groot mogelijk te gaan om je snelheid laag te houden, vandaar dat ik met 200 aan kwam zetten.

De aansluitingen op de boxen was mij ook net opgevallen. Dan moet ik weer onnodig verlopen erin brengen en dan schiet het zijn doel voorbij.

Dank voor alle goede input van jullie allen. Is heel fijn om te klankborden en daarmee vooruit te komen en op jouw beurt anderen ook te kunnen helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-09 20:27
Wij horen nu ook bij het clubje aan mensen die een Q350 hebben, en hebben gevloekt en gestreden, maar hij staat boven! Het trapgat was een ruime 5 cm groter dan de doos.

Nu het hokje afmaken & dan kunnen we 'm ophangen. Het is die met enthalpiewisselaar, hoop dat we 'm in gebruik kunnen hebben als straks het beton droogt, zou wel lekker zijn als we wat vocht eruit kunnen ventileren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mats007 schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:43:
Goede aanvulling! Ik zat op de lijn van @Andrehj om zo groot mogelijk te gaan om je snelheid laag te houden, vandaar dat ik met 200 aan kwam zetten.
Hier draait de unit meestal op slechts 200 m³/h, en ik ben erg blij met mijn 200 mm buizen. Zou ik altijd weer doen. Als je er plek voor hebt zou ik dat dus zeker doen.
De aansluitingen op de boxen was mij ook net opgevallen. Dan moet ik weer onnodig verlopen erin brengen en dan schiet het zijn doel voorbij.
Op een Q450/600 hoef je niet te verlopen naar ø200. Die maat spiro past direct op de unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WeerNsKlussers schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:54:
Wij horen nu ook bij het clubje aan mensen die een Q350 hebben, en hebben gevloekt en gestreden, maar hij staat boven! Het trapgat was een ruime 5 cm groter dan de doos.
Ehm, je kunt em ook gewoon beneden uitpakken, en dan de voorkant van de unit afhalen en de warmtewisselaar er uit.
Dan is ie iets compacter en een stuk lichter. Even inpakken in een deken, spanbandjes erom en hij gaat een stuk gemakkelijker naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 14:53
Ik overweeg een Renson XL dakdoorvoer te gaan plaatsen voor de aan en afvoer van mijn wtw. Het liefst zou ik de normale versie willen gebruiken en niet de flex. Heeft iemand ervaring met deze icm sneldek dakpannen? Of is het in dat geval beter om de flex te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007
ranjo schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:09:
Ik overweeg een Renson XL dakdoorvoer te gaan plaatsen voor de aan en afvoer van mijn wtw. Het liefst zou ik de normale versie willen gebruiken en niet de flex. Heeft iemand ervaring met deze icm sneldek dakpannen? Of is het in dat geval beter om de flex te pakken.
Ik heb de Renson Flex laten plaatsen en dat gaat/werkt prima.
Weliswaar heb ik geen sneldekpannen maar dan is mijn vraag waarom je geen flex wenst? Esthetisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
Het zou mij inderdaad om het esthetische gaan (een prijs ook een klein beetje). Ik heb van Ubbink een aantal dakdoorvoeren zowel in flex als in de sneldek variant. Dan vind ik de sneldek wel mooier. Echter is de Renson zowieso universeel dus is de vraag of normaal of flex nog iets uit maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

In hoeverre is het trouwens mogelijk om niet voor een dakdoorvoer te gaan maar horizontaal door de muur? Op zolder kan ik 'makkelijk' aan de muur naar buiten maar het dak ligt en vol met isolatie en zonnepanelen..

Nu zou ik nog via het oude rookgasaf/aanvoer kanaal van de CV naar buiten kunnen maar die zijn natuurlijk niet breed.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bromptonrijder
Aanvoer door de muur en afvoer in het dak is voor verdunning ideaal. Bij beide door de muur even opletten hiermee en zorgen voor voldoende afstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
Andrehj schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:56:
[...]

Ehm, je kunt em ook gewoon beneden uitpakken, en dan de voorkant van de unit afhalen en de warmtewisselaar er uit.
Dan is ie iets compacter en een stuk lichter. Even inpakken in een deken, spanbandjes erom en hij gaat een stuk gemakkelijker naar boven.
Nee joh, het was toch gewoon gelukt! Was wel blij dat die doos als bumper eromheen zat hoor. En dat er geen stof in is gekomen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-08 22:29
Bromptonrijder schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:40:
Aanvoer door de muur en afvoer in het dak is voor verdunning ideaal. Bij beide door de muur even opletten hiermee en zorgen voor voldoende afstand
En zijn er bezwaren om het omgekeerd te doen? Aanvoer langs het dak en afvoer door de muur.

Ik dacht aan te zuigen door het dak aan onze oostkant en uitblazen langs de muur aan de zuidkant. Dit ivm de schouw van een buurman die soms stookt met een hybride pellet/houtkachel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnQNEXW_bhenYguPu46eUOEgOsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r5MpKk32VwyIH1OWwiYq4tfU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mats007
freshter schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:50:
[...]

En zijn er bezwaren om het omgekeerd te doen? Aanvoer langs het dak en afvoer door de muur.

Ik dacht aan te zuigen door het dak aan onze oostkant en uitblazen langs de muur aan de zuidkant. Dit ivm de schouw van een buurman die soms stookt met een hybride pellet/houtkachel.

[Afbeelding]
Gegeven jouw specifieke situatie zou ik geen bezwaren zien. 90% van de tijd gaat aan- en afvoer door het dak. Gezien de ligging en de kachelpijp van je buurman is dit wellicht de 'schoonste' oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
[...]

[Afbeelding]
Klinkt juist als een goed idee. Voordeel (of wellicht nadeel) als de afvoer horizontaal is, is dat eventuele condensatie in principe gewoon uit de pijp loopt en niet terug komt je huis in.

[ Voor 29% gewijzigd door WeerNsKlussers op 23-12-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Andrehj schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 14:24:
[...]

Dat doe ik hier ook, maar dan 6 meter boven de grond. Gaat prima.
Het heeft wel de voorkeur om dit in een noord-gevel te doen, om te voorkomen dat de aangezogen lucht in de zomer te warm is.
Hier ook al een tijd aan het meelezen en orienteren. Hoop begin komend jaar de WTW aan te leggen in onze jaren 60 huis.

Vanuit de technische ruimte waar de WTW unit komt, kan ik door het dak naar buiten. Leek me ideaal voor de afvoer. Voor aanzuigen heb ik echter 2 opties en vraag me af welke de beste is.
De aanvoer zou dan ook vanaf het dak (op het Noord-Oosten) moeten komen en dan wel vrij laag in de buurt van de dakgoot. Lijkt me niet mooi uitzien en aanzuigen vanaf dak lijkt me warm in de zomer. Er liggen ook nog zonnepanelen in de weg waarschijnlijk.
Of ik kan via de zolder naar de zijkant van het huis (6,5 meter) door de muur op het Zuid-Oosten.
Leek mij een beter idee!? Wat is jullie visie?

Afzuigen van de keuken wil ik gaan doen door een bestaande 150mm spiro. Maar deze is gebruikt voor de afzuigkap. Is dit een no-go? Heb nog niet gekeken of deze erg vervuild is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bromptonrijder
[...]

[Afbeelding]
Nee. Meestal ligt de aanvoer in de gevel lager dan de uitblaas in het hoger gelegen dakvlak en dat is dan gunstiger omdat de uitblaast altijd warmer is dan de aanzuig. Op je schetsje ligt de aanzuig ook lager, dus dat is prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
WeerNsKlussers schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:54:
[...]
Nu het hokje afmaken & dan kunnen we 'm ophangen. Het is die met enthalpiewisselaar, hoop dat we 'm in gebruik kunnen hebben als straks het beton droogt, zou wel lekker zijn als we wat vocht eruit kunnen ventileren.
Die ERV gaat zijn uiterste best doen om het vocht in je huis te houden, dus leun vooral niet alleen op je wtw om dat vocht kwijt te raken. Ontvochtigen met ERV duurt ongeveer 4x zo lang als zonder. Houd er dus rekening mee dat je een ontvochtiger nodig kunt gaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veertje35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 13-09 17:14
We hebben net ons nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen met een Brink flair wtw systeem.
over het algemeen erg tevreden maar wil toch een schakelaar in de keuken hebben (liefst co2 gestuurd). ik zie dat Brink zelf draadloze schakelaars heeft (met CO2 of RH sensoren desgewenst). het liefst wil ik eigenlijk een schakelaar zonder 230 voeding, maar ik geloof niet dat er een CO2 sensor bestaat die op batterijen werkt?

Heeft iemand deze zelf geïnstalleerd, en zo ja, is het aan te raden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
ranjo schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:09:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iOHmp8U9RyCVyWr3lBezesZ5ww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i18xXEJ3qOePYjvCc20xJnxY.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zijn 2 Renson XL 'voor pannendaken' op verholen sneldek. De rechter is helemaal afgemonteerd, de linker nog niet.
Ik heb aardig wat moeten slijpen aan de pannen, dus ik weet niet of je het nog 'sneldek' kunt noemen. De instructies waren ook ruk.

Mocht je nog een 210mm gatenzaag nodig hebben...

Edit: bonus closeup
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dU62oloynYBFjsBgv1u1vh-JdcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUG7zLpU21XFE5C0YAeTpWly.jpg?f=fotoalbum_large
De doorvoer zit een halve pan versprongen omdat ik anders niet uitkwam met de dakconstructie.
Edit 2 :+ : installatieplaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PywUeDQJY1lu7wbT-OC6hujqXMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTLCayTANn8K0pEqv3azfIpN.jpg?f=fotoalbum_large
Hiermee heb je een beetje een idee waar je bevestiging en gat tov je pannen komt.
Ik heb uiteindelijk het gat tot de helft van de bovenste panlat bij moeten zagen omdat de doorvoer niet haaks door het dak gaat, maar onder een kleine hoek. Daar heb ik helaas geen foto van geschoten.

[ Voor 40% gewijzigd door P5ycho op 24-12-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
P5ycho schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:00:
[...]

Die ERV gaat zijn uiterste best doen om het vocht in je huis te houden, dus leun vooral niet alleen op je wtw om dat vocht kwijt te raken. Ontvochtigen met ERV duurt ongeveer 4x zo lang als zonder. Houd er dus rekening mee dat je een ontvochtiger nodig kunt gaan hebben.
Aha goede informatie. Ik dacht dat als ie verzadigd zou zijn, dat het wel zou helpen vocht naar buiten te brengen. Maar dan blijft het ding nog even uit ;)

Offtopic; die bouwdroger/ontvochtiger lijkt me sowieso een goed plan gezien het seizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
loyske schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:58:
Hier ook al een tijd aan het meelezen en orienteren. Hoop begin komend jaar de WTW aan te leggen in onze jaren 60 huis.

Vanuit de technische ruimte waar de WTW unit komt, kan ik door het dak naar buiten. Leek me ideaal voor de afvoer. Voor aanzuigen heb ik echter 2 opties en vraag me af welke de beste is.
De aanvoer zou dan ook vanaf het dak (op het Noord-Oosten) moeten komen en dan wel vrij laag in de buurt van de dakgoot. Lijkt me niet mooi uitzien en aanzuigen vanaf dak lijkt me warm in de zomer. Er liggen ook nog zonnepanelen in de weg waarschijnlijk.
Of ik kan via de zolder naar de zijkant van het huis (6,5 meter) door de muur op het Zuid-Oosten.
Leek mij een beter idee!? Wat is jullie visie?
Aanzuigen laag op het dak is wel meer gedaan, en werkt in de praktijk nog best goed, zeker als het een noord-oost dak is, waar veel minder zon en warmte is dan op een zuid-west dak.
Als je 6.5 meter door het huis moet, dan moet je de pijp al erg goed isoleren, anders wordt dat een groot warmtelek. Die dik geïsoleerde pijp is best duur en kost je veel ruimte.
Ik zou in dit geval denk ik door het dak aanzuigen.
Afzuigen van de keuken wil ik gaan doen door een bestaande 150mm spiro. Maar deze is gebruikt voor de afzuigkap. Is dit een no-go? Heb nog niet gekeken of deze erg vervuild is.
Pijp zoveel mogelijk schoonmaken en dan gewoon gebruiken. Eventueel vet wat aangekoekt is en tijdens het schoonmaken niet los komt, zal bij gewoon afzuigen ook wel blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
Alright!

Dan denk ik dat ik qua ontwerp van capaciteit op dit ga landen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbieDZMDwm1bWNkBkZj1qZdRsyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cllyoP3jmh6IgyRlUKjlq1Xy.png?f=fotoalbum_large

Ik heb dan op het gelijkvloers helemaal geen ventielen die inblazen, alles komt met overflow van de verdiepen. Daarvoor ga ik een rooster voorzien tussen onze traphal en leefruimte waar ik zo nodig nog geluidsisolatie rond ga bouwen. Dit rooster moet 240 m3/h kunnen verzetten maar dat lijkt wel haalbaar. Als dat echt helemaal "not done" is zie ik nog wel mogelijkheid om in de leefruimte een pulsieventiel te plaatsen om de overstroom te verminderen en dan toch nog extractie te doen ergens op 1 van de verdiepen.

Ik kom dan uit op een totale capaciteit van 315 m3/h op de maximum stand. Ziet er iemand verder nog grote problemen in deze setup?

Zo niet denk ik dat een Zehnder Q350 wel voldoende moet zijn, of is het toch aan te raden om naar een Q450 te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:16
freshter schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:23:
Alright!

[Afbeelding]

Ik heb dan op het gelijkvloers helemaal geen ventielen die inblazen, alles komt met overflow van de verdiepen. Daarvoor ga ik een rooster voorzien tussen onze traphal en leefruimte waar ik zo nodig nog geluidsisolatie rond ga bouwen. Dit rooster moet 240 m3/h kunnen verzetten maar dat lijkt wel haalbaar. Als dat echt helemaal "not done" is zie ik nog wel mogelijkheid om in de leefruimte een pulsieventiel te plaatsen om de overstroom te verminderen en dan toch nog extractie te doen ergens op 1 van de verdiepen.

Ik kom dan uit op een totale capaciteit van 315 m3/h op de maximum stand. Ziet er iemand verder nog grote problemen in deze setup?

Zo niet denk ik dat een Zehnder Q350 wel voldoende moet zijn, of is het toch aan te raden om naar een Q450 te gaan?
Q450.
Kun je altijd nog een extra ventiel bij plaatsen, zorg wel voor ruime maat spiro buis.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Hoofdreden waarom ik ook naar Q450 zou neigen in dit geval als het binnen je budget past is de grotere aansluit diameter. Q350 gaat met 160mm, dat is toch jammer voor 315 m3/h. Het zal prima werken maar die stap naar 180mm is echt de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
w00key schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:05:
[...]

Ik heb het hier ook gedaan voor de aanvoer naar de unit, maar bijna meer om een praktische reden. Met die Renson XL scheelt het je een verloop, dus ruimte, kon de bocht strakker de hoek in :P Daarnaast misschien wat minder verlies. Kwaad kan het niet was m'n redenering :)
ranjo schreef op maandag 23 december 2024 @ 10:32:
Het zou mij inderdaad om het esthetische gaan (een prijs ook een klein beetje). Ik heb van Ubbink een aantal dakdoorvoeren zowel in flex als in de sneldek variant. Dan vind ik de sneldek wel mooier. Echter is de Renson zowieso universeel dus is de vraag of normaal of flex nog iets uit maakt.
Ik heb de Flex XL bij groothandel.be vandaan voor 220 in de btw. Valt hard mee :)
P5ycho schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:11:
[...]

[Afbeelding]
Dit zijn 2 Renson XL op verholen sneldek. De rechter is helemaal afgemonteerd, de linker nog niet.
Ik heb aardig wat moeten slijpen aan de pannen, dus ik weet niet of je het nog 'sneldek' kunt noemen. De instructies waren ook ruk.

Mocht je nog een 210mm gatenzaag nodig hebben...

Edit: bonus closeup
[Afbeelding]
De doorvoer zit een halve pan versprongen omdat ik anders niet uitkwam met de dakconstructie.
Edit 2 :+: installatieplaatje
[Afbeelding]
Hiermee heb je een beetje een idee waar je bevestiging en gat tov je pannen komt.
Ik heb uiteindelijk het gat tot de helft van de bovenste panlat bij moeten zagen omdat de doorvoer niet haaks door het dak gaat, maar onder een kleine hoek. Daar heb ik helaas geen foto van geschoten.
Heb hier een decoupeerzaag gebruikt, gat wat minder perfect maar soit. Pur doet de rest :P Hier ook noodgedwongen de aanvoer op het oost-dak, dus in de zomer wat minder ideaal qua warmte, maar op noord kwam ik lastig weg plus dat er veel trek van de wind wat een hoop lawaai in de kanalen zou geven (al jaren een ding met storm en onze afzuigkap).

Troost me maar dat het in de winter daar niet zo koud is, scheelt een paar graden met de grond.

[ Voor 56% gewijzigd door neographikal op 23-12-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
@P5ycho Mooie foto's! Zo zal het hier bij mij dan ook gaan worden denk ik.

Welke is aanvoer en welke afvoer? Maakt dat nog wat uit?
Zou denken aanzuigen op laagste punt en afvoer op hoogste punt!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Aanvoer zit lager dan de afvoer, anders kom je met deze onderlinge afstand (2m hemelsbreed, dakhoek 35gr) niet tot een acceptabele verdunningsfactor. Reken dat dus ook even uit voor je eigen situatie.

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 23-12-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:30
Andrehj schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:54:
Op een Q450/600 hoef je niet te verlopen naar ø200. Die maat spiro past direct op de unit.
Volgens de installatiehandleiding is de externe maat 200, intern 180. Je kan er inderdaad een 200 buis aan vast maken en het ziet er van buiten dan glad uit, maar binnen krijg je dan een lelijke ▜ "verloop" van 1cm rondom. Als je een verloop heb doe je dat liever met een ◥ van 180-200.

Maar goed, het gaat om zo weinig lucht en druk, alles werkt. Mijn problemen in real life zijn meer van de orde 2000+ m3/uur door 2x 200mm rond. Of een 3D puzzel om een 600 mm buis via rare knikken op 2x 500 aansluiten.

Vanaf een luchtsnelheid van 30 kph heb je kilowatts aan vermogen nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 23-12-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Die overgang van 180 naar 200 heb ik me dan weer niet druk over gemaakt, gewoon er overheen gestoken :).
Die korte haakse bocht die ik nodig had om door de kanaalplaatvloer te komen deed me meer pijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
Puntenwolk schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:49:
Hoofdreden waarom ik ook naar Q450 zou neigen in dit geval als het binnen je budget past is de grotere aansluit diameter. Q350 gaat met 160mm, dat is toch jammer voor 315 m3/h. Het zal prima werken maar die stap naar 180mm is echt de moeite waard.
natural colour schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:36:
[...]

Q450.
Kun je altijd nog een extra ventiel bij plaatsen, zorg wel voor ruime maat spiro buis.
OK, 2 keer voorstel voor Q450 + 2 collega's van me met vergelijkbare woningen hebben ook Q450, daar gaan we dan voor.

Dan is er nog het vraagstuk enthalpiewisselaar of niet. Op dit moment is onze woning redelijk vochtig. Op sommige plaatsen zelfs schimmelvorming door condens door 2 muren die nu helemaal niet geisoleerd zijn. De verwachting is wel dat dit na de renovatie beter zal zijn aangezien we de woning volledig gaan na-isoleren en bekleden met een sierpleister.

Mijn vrouw heeft erg snel last van een aanhoudende hoest, droge lippen, etc tijdens de winter. Het lijkt mij dat een enthalpiewisselaar toch wel nuttig zal zijn? Of ik zal het zo zeggen, is er een nadeel om een enthalpiewisselaar te nemen? Moest toch blijken dat het te vochtig is, kan ik hem dan achteraf nog ombouwen naar een gewone wisselaar?

EDIT: Mogelijk niet onbelangrijk: op de slaapkamers hebben we reeds multi-split airco units hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door freshter op 23-12-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 23:05
freshter schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:32:
[...]

[...]

OK, 2 keer voorstel voor Q450 + 2 collega's van me met vergelijkbare woningen hebben ook Q450, daar gaan we dan voor.

Dan is er nog het vraagstuk enthalpiewisselaar of niet. Op dit moment is onze woning redelijk vochtig. Op sommige plaatsen zelfs schimmelvorming door condens door 2 muren die nu helemaal niet geisoleerd zijn. De verwachting is wel dat dit na de renovatie beter zal zijn aangezien we de woning volledig gaan na-isoleren en bekleden met een sierpleister.

Mijn vrouw heeft erg snel last van een aanhoudende hoest, droge lippen, etc tijdens de winter. Het lijkt mij dat een enthalpiewisselaar toch wel nuttig zal zijn? Of ik zal het zo zeggen, is er een nadeel om een enthalpiewisselaar te nemen? Moest toch blijken dat het te vochtig is, kan ik hem dan achteraf nog ombouwen naar een gewone wisselaar?

EDIT: Mogelijk niet onbelangrijk: op de slaapkamers hebben we reeds multi-split airco units hangen.
Ja je kunt nog weer ombouwen.

In vochtige periodes werkt de wisselaar ook zo dat je minder snel bakken vocht binnentrekt.

Werkt hier top. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:26
Die moet je me toch eens uitleggen @Kees_frl.
Dat de ERV vocht binnenhoudt in de Winter is duidelijk, maar hoe die zonder condens afvoer vocht buiten zou laten is me niet duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:20
Puntenwolk schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:49:
Zoals eerder in dit topic gemeld past bijvoorbeeld de Ubbink Aerfoam 180mm (interne diameter) rechtstreeks over de aansluitingen van de Q350. Dus dan heb je direct na de aansluitingen 180mm intern zonder verloopjes nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-09 09:31

hrv

Ik heb een Zehnder Q450 en moet de Sonodec 200mm geluidsdempers daar op aansluiten.

Net even geprobeerd, maar ik krijg die sonodec er niet helemaal omheen gewerkt en ben bang met te veel kracht de aansluiting op de Zehnder te beschadigen.

Hoe hebben jullie de aansluiting tussen de Q450 of Q600 en de Sonodec demper gerealiseerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
5-10cm spiro 200 ertussen doen?
Eventueel kun je de demper ook even voorvormen over een stuk buis en daarna rechtstreeks plaatsen.

[ Voor 105% gewijzigd door P5ycho op 23-12-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
freshter schreef op maandag 23 december 2024 @ 14:32:
Koop er eentje met normale wisselaar, en dan de enthalpiewisselaar los. Dat scheelt bijna niks in prijs, en je kunt daarna alle kanten op. Zolang je huis nog vochtig is gebruik je de gewone. En daarna, als je huis flink opgedroogd is, zet je de enthalpiewisselaar er in.
Die wisselaar heb je in een paar minuten uitgewisseld. Stelt niks voor.
Mijn vrouw heeft erg snel last van een aanhoudende hoest, droge lippen, etc tijdens de winter. Het lijkt mij dat een enthalpiewisselaar toch wel nuttig zal zijn?
Daarvoor helpt ie zeker. Zie Andrehj in "Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:48
freshter schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:23:
Alright!

[Afbeelding]

Ik zit op 340, Zehnder raadde een Q350 aan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
De enige reden die ik zie om voor een Q450 te gaan is als je denkt nog meer debiet nodig te hebben. Anders zou ik gewoon voor een Q350 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:20
Hier ook voor de Q350 (ERV) gegaan want meer had ik niet nodig. De Q350 is goedkoper en een voordeel voor mij is dat die op een debiet van 200m3/h en 50Pa iets stiller in de retour + behuizing is dan de Q450 op 200m3/h en 25Pa. De eerste is ongeveer de stand waar hij bij mij meestal op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisn
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 08:27
P5ycho schreef op zondag 22 december 2024 @ 08:53:
[...]

Je kunt nog wat doen met overflow. De badkamer terugbrengen naar 95 en deze 25 door de hal naar de woonkamer bijvoorbeeld. Dit kun je nog verder doortrekken als je wilt, maar dan past het niet meer onder de haldeur door en zul je een andere voorziening moeten treffen.

De aanvoer in de woonkamer zit in een hoekje gepropt, ik zou deze wat verder uit elkaar leggen. 95m3/h is hoog voor een regulier ventiel, ik neem aan dat deze waardes uitgekozen zijn voor <25dB voor de Ventmann circles die je gaat gebruiken. Zo niet, even checken. Ventmann geeft ook aan hoe ver het ventiel de lucht werpt, en op welke hoogte dat voelbaar is. Vanwege de wat hogere flow per ventiel zou ik daar ook even kijken hoe je uitkomt.

[...]

Dat zijn natuurlijk maximale waardes, en dat is ook uit de sheet te halen als je even goed leest B).
Dankjewel voor de feedback :) Ik kom hiermee op onderstaande planning uit. Zou een Zehnder Q450 hiervoor voldoende zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvmZ9qacuu1hWrlZ7C6EMH49k40=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ovBIdoGa49Nmtsos8h1jbgin.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUfEQ3LlKoRshPTkx_cz1vsgE_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sRP8FBkPkUDVuCWd9wYlVQTl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1OFVfD8-xi4-SyFlLWGq4yfW90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oJ2fRs9IRpTAtTvCisKywRRm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Toch blijf ik van mening dat we ons hier te druk maken over het super goed isoleren van de aanvoer. Een basis isolatiebuis is qua warmte prima (en vooral van belang tegen geluid en condens), van het beetje warmte wat dan weglekt naar de aanvoer van buiten wordt >94% gebruikt om je woning toevoerlucht op te warmen. De vergelijking met een groot warmte lek gaat hier dan toch niet op, of mis ik iets?

[ Voor 14% gewijzigd door master1104 op 23-12-2024 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bromptonrijder
Die gedachtegang klopt niet helemaal, want door de opwarming van de toevoerlucht is de delta t over de wisselaar kleiner en gaat er ook warmere uitblaas lucht naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
P5ycho schreef op maandag 23 december 2024 @ 11:11:
..
Dank voor de uitgebreide uitleg! Als het goed is, is dit dus de niet flex variant. Ziet er naar uit dat dat bij mij wel moet lukken.

Ook ik zal beide doorvoeren in het pannendak moeten maken. Met iets van 2,5 meter onderlinge afstand. Het dak loopt door naar de eerste etage en gaat dan pas over naar de muur. En over dat stuk heb ik al kanalen lopen die nodig zijn om de benedenverdieping te kunnen verbinden. Een doorvoer door de muur gaat me dus niet lukken.

[ Voor 4% gewijzigd door ranjo op 24-12-2024 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 11:53

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
P5ycho schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:27:
De definitieve waarde kies je zelf. Ik raad aan om de berekende waardes uit de kolom 'persoon 100%' over te nemen, tenzij je gebonden bent aan het bouwbesluit.
Overflow maak je door lucht uit je slaapkamers via je woonkamer en keuken af te voeren. 50m3/h voor de woonkamer lukt altijd wel, dus daar zou ik mee beginnen. Overflow in de keuken kan weg, uitgaande van een open keuken.

De standaard ingevulde 30m3/h/persoon is er voor een reden, ik zou die niet zomaar verlagen naar 20.
Twijfel wel erg met de inrichting van het systeem. Ik woon nu nog alleen, maar verwacht met een paar jaar daar wel met 2 te wonen.

Ik weet ook nog niet in welke van de 2 grote kamers ik ga slapen. Is het dan verstandig om in beide kamers 2 ventielen te plaatsen?

Dan dus toevoer via alle slaapkamers en afvoer in de natte ruimtes en keuken? Plaats je dan in de woonkamer zowel toevoer als afvoer of is dit ivm de open keuken een toevoer in eet en woongedeelte en keuken de afvoer?

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-09 06:45
Met welke beugels hebben jullie de 200mm Comfopipe+ buizen vastgezet?

Spirobuizen zijn er van 250 of 315mm. Zat zelf te denken om evt de 250mm te nemen met langere schroeven, of 315mm en wat extra rubber tussen te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Terrie schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 00:48:
[...]

Twijfel wel erg met de inrichting van het systeem. Ik woon nu nog alleen, maar verwacht met een paar jaar daar wel met 2 te wonen.

Ik weet ook nog niet in welke van de 2 grote kamers ik ga slapen. Is het dan verstandig om in beide kamers 2 ventielen te plaatsen?

Dan dus toevoer via alle slaapkamers en afvoer in de natte ruimtes en keuken? Plaats je dan in de woonkamer zowel toevoer als afvoer of is dit ivm de open keuken een toevoer in eet en woongedeelte en keuken de afvoer?
Als je flexibel wilt blijven kun je 2 ventielen per slaapkamer aanbrengen.

Er staan legio voorbeelden in de laatste 100 posts waar jouw
vragen beantwoord worden. Afkijken is toegestaan ;)
savagenld schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 03:36:

Spirobuizen zijn er van 250 of 315mm. Zat zelf te denken om evt de 250mm te nemen met langere schroeven, of 315mm en wat extra rubber tussen te plaatsen.
Bij mij zweven ze vooralsnog.
Ik ben van plan om het horizontale deel nog te ondersteunen met een blokje hout en/of een paar lange tiewraps als ik de boel ga aftimmeren.
Edit: die blokjes hout plus tiewraps zijn geinspireerd door die comfofix dingen idd.

PS. Ik zag bij groothandel.be dat er ook een comfopipe compact flexdeel te krijgen is, geisoleerd en wel.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 24-12-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007

Als het goed is moeten die beugels ook voor comfopipe+ readily available zijn, zie hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bI6oKl9OtisT9IQs5eE2s26AWZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPz2PwpGBwrgqJa0bECJnE6n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
ranjo schreef op maandag 23 december 2024 @ 23:57:
[...]

Dank voor de uitgebreide uitleg! Als het goed is, is dit dus de niet flex variant. Ziet er naar uit dat dat bij mij wel moet lukken.

Ook ik zal beide doorvoeren in het pannendak moeten maken. Met iets van 2,5 meter onderlinge afstand. Het dak loopt door naar de eerste etage en gaat dan pas over naar de muur. En over dat stuk heb ik al kanalen lopen die nodig zijn om de benedenverdieping te kunnen verbinden. Een doorvoer door de muur gaat me dus niet lukken.
De niet-flex voor pannendaken idd, ik heb het er nog even bijgezet.
Ik heb hetzelfde, pannendak begint gelijk met de vloer van de eerste verdieping aan de achterzijde van het huis. Beschermd dorpsaanzicht.
Succes met de montage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:21

Ik heb een deel met montageband gedaan. En een ander deel met lange tiewraps. Verkijk je niet op de diameter van comfopipe plus, de binnendiameter is 200mm dus je hebt een veel grotere diameter nodig voor beugels/band.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007
bensss schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:19:
[...]

Ik heb een deel met montageband gedaan. En een ander deel met lange tiewraps. Verkijk je niet op de diameter van comfopipe plus, de binnendiameter is 200mm dus je hebt een veel grotere diameter nodig voor beugels/band.
Dacht dat andrehj eens had aangegeven dat een Comfopipe+ als 368mm is? Een beste omvang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:55
Wat vinden jullie van dit geupdate plan op basis van mijn eedere calculaties? Ik heb nu de overstroom van de 1e verdieping meegenomen in de berekeningen. En zelfs de waskoker toegevoegd voor gebruiksgemak maar ook een extra optie voor overflow richting de begane grond.

Ik wil op basis van deze calculaties & de eerdere discussies voor een Zehnder Q600 gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuvEMr-_FoouEtfAyqugbqVn3oM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mo7Rsn3whitiDgLAsByVlBcr.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit deze tabel (sommige deuren zijn nog niet getekend, bijkeuken blijft open):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVpDQ9It5gdb8taYGSLMisY2PXo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cJSiosbJQXsL7hwvVKrYOOyZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xyln2z28FugBfiAd1EWeLvvmHSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0qeanhz2N1dwCf731g68XiRZ.png?f=fotoalbum_large

Specficaties (aantal ventielen moet ik her-berekenen in de Ubbink calculator:
- Flow heb ik boven ruim gehouden, ook omdat de WTW boven komt te hangen en leidingwerk erg simpel is vanuit het plafond.
- 170m3 overflow van de 1e verdieping naar beneden gaat door:
1. De deur van de hal naar de woonkamer
2. De waskoker van boven naar beneden, komt uit in de bijkeuken met open verbinding richting de woonkamer. In theorie overflow is mogelijk via beiden kanalen (makkelijkste weg).
- De keuken heb ik iets gereduceerd, omdat er ook afzuiging in de bijkeuken plaatsvind, waar een open verbinding is met de keuken.
- Inblaas in de woonkamer verwijderd door aanwezige overflow.
- Ik wil wel graag afzuiging naar buiten voor de kookplaat vanwege fijnstof e.d. Neem aan dat dit kan bij veel bakken, door de deur een stukje open te zetten tijdelijk?
- Badkamer 1 op 80m3 gezet om balans gelijk te krijgen.
- Eventueel kan ik nog een doorgang maken richting de multifunctionele kamer naar kantoor, mocht ik hier inblaas willen (bij creeeren van bios oid).

[ Voor 4% gewijzigd door BrcBas op 24-12-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuze-renze
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-08 23:50
Heb sinds kort een probleem met mijn Q450.
Het toerental van de afzuig ventilator ligt gemiddeld 700rpm hoger dan de aanvoer ventilator. De Q450 valt ook regelmatig in storing. Hij geeft aan dat de filters of kanalen gereinigd moeten worden. Nu zijn alle filters nieuw en kanalen schoon.
Heb het apparaat opnieuw ingesteld en het probleem blijft het zelfde. vindt het vreemd aangezien er niks is gewijzigd. kan het zijn dat bepaalde sensoren vervuild zijn, of kunnen gaan afwijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AckXDpRsQayc8Io-THecharShLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HnnNOdjD1LwlZ1LwuzmKeY00.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Hoe nieuw is nieuwe filters? Filters moet je elk jaar vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 17:38
Ik heb ook een Q450, bij mij scheelt het 300 rpm tussen toe en afvoer, dus het verschil is bij jou wel heel veel groter. Bij mij doet ie bij 1750 toe en 2050 rpm afvoer ook beduidend meer volume (260 m3), maar ik neem aan dat dat heel erg afhangt van je totale systeem.

Geen idee hoe groot het verschil mag zijn en wat een normale waarde is daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Je zult op zoek moeten naar de reden waarom je afvoerventilator zo hard moet werken om de lucht uit je huis te krijgen, want dit ga je terugzien op je energierekening. Mijn unit doet een hoger debiet met de helft van het verbruik namelijk.
Ik zou beginnen met de ventilator en wisselaar nalopen en de unit van binnen schoon maken voor zover nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@reuze-renze
Heleboel vragen:
  • Hoeveel afvoerventielen heb je?
  • En zitten die niet allemaal nagenoeg dicht?
  • Wat gebeurt er als je (als test) al die ventielen eens uit de buizen trekt?
  • En hoe dik is de afvoerleiding die op je Q350 is aangesloten?
  • Wat voor afvoerpijp zit er op het dak of de buitenmuur?
  • Zitten er haakse overgangen in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• savagenld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12-09 06:45
Mats007 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 08:20:
[...]

Als het goed is moeten die beugels ook voor comfopipe+ readily available zijn, zie hier.

[Afbeelding]
Deze zijn jammer genoeg voor de normale ComfoPipe Compact, niet voor de Plus.

Maar dan ga ik voor de combinatie montageband/Tie-ribs (met bv deze). Minder netjes, maar gaat ook werken. Bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door savagenld op 24-12-2024 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Even een reactie waar deze on-topic is:
Bouwertje schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:47:
Sowieso zijn de ramen / kozijnen zonder roosters. Ik krijg WTW (dus leverancier zegt ramen altijd dicht 🤡) maar in het voorjaar ventileren via raam open is toch heerlijk.
Zo dacht mijn vrouw er ook over. Maar met een goed WTW-systeem is heel die drive om de ramen open te zetten verdwenen. Hier kunnen alle slaapkamer ramen wel gewoon open, maar dat gebruiken we eigenlijk alleen maar voor het schoonmaken. Door de goede ventilatie van het WTW-systeem zijn de slaapkamers altijd lekker fris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 23:05
Andrehj schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:31:
Even een reactie waar deze on-topic is:

[...]

Zo dacht mijn vrouw er ook over. Maar met een goed WTW-systeem is heel die drive om de ramen open te zetten verdwenen. Hier kunnen alle slaapkamer ramen wel gewoon open, maar dat gebruiken we eigenlijk alleen maar voor het schoonmaken. Door de goede ventilatie van het WTW-systeem zijn de slaapkamers altijd lekker fris.
Kan ik helemaal bevestigen, alle ramen laten installeren dat ze open/dicht kunnen maar wtw is fantastisch, alle ruimtes fris en kan me hier herinneren wanneer open gezet afgelopen half jaar. Zal komende zomer mogelijk in de nacht komen.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Heb een klein beetje onderschat hoe groot een buis is met 10cm isolatie. :+ Past allemaal echt maar net op de cm in de bestaande koof. Kon gelijk de demper uittesten toen ik in de woonkamer naar m'n vrouw aan het schreeuwen was om die buis erdoorheen te drukken. Ik stond onderaan met een T splitsing en m'n vrouw duwde van hier naar beneden. Een meter van elkaar af met een dikke gat in de vloer tussen ons nog amper te horen. Nu nog wachten op de unit zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJ-WuUZvCOlPORouEVSIMhollK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lg4R8Tk3cI8xOvWvAQ4DNs8I.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er trouwens vergelijkbare ventielen zoals de Zehnder Luna's in 160mm? We hebben allemaal basic ventielen die we op kleur (9010)en match zochten (zowel 125 als 160mm). Alleen elk ventiel zit wel dichtbij een muur of plafond. Achteraf gezien hadden we voor de toevoer beter de luna kunnen nemen met een airblocker. Las er recent pas over dat het wat stofophoping kan geven aan wanden. Die Luna's willen we nu bestellen, maar gezien de beperkte ruimte heeft onze slaapkamer (1) en de woonkamer (2) 160mm ventielen. Die zou ik liever wel matchend willen hebben.

*edit: gevonden, i-valve rondo heeft "schone lucht". Was lastiger te vinden dan zo'n airblocker, wordt ook niet veel besproken hier gezien 160mm ventielen niet de norm zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2024 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mats007
Dan heb ik niet juist gekeken of het staat er wat gek. Je oplossing is toch ook prima en esthetisch nog te verantwoorden.

Geen idee of @Andrehj wellicht een beugel in gebruik heeft/dit heeft opgelost.
savagenld schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:27:
[...]

Deze zijn jammer genoeg voor de normale ComfoPipe Compact, niet voor de Plus.

Maar dan ga ik voor de combinatie montageband/Tie-ribs (met bv deze). Minder netjes, maar gaat ook werken. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 11:17
frennek schreef op woensdag 1 december 2021 @ 17:09:
Om de vochtbalans in de winter op peil te houden denk ik eraan om een HomeEvap te plaatsen. In de zomer kan ik ontvochtigen met behulp van mijn airco. Heeft het hebben van een enthalpie wisselaar in zo'n geval nog wel een voordeel?

Ik kan mij wel voorstellen dat bij een groot verschil buiten/binnen in vochtigheid (droge wintertijd) je de verliezen naar buiten toe wilt beperken, anders is er bijna niet tegenaan te werken met een bevochtiger.
Ik overweeg deze oplossing ook. Heb je dit uiteindelijk geïnstalleerd?

Of iemand anders met ervaringen met zo'n type apparaat? Stuk mooier en handiger dan losse units in huis plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mats007 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 19:02:
Geen idee of @Andrehj wellicht een beugel in gebruik heeft/dit heeft opgelost.
Ik had voor die buizen geen beugels nodig.
De afvoer gaat direct door het dak naar buiten en de aanvoer ligt achter het knieschot op de vloer, helemaal achterin tegen het dak aan.

Maar kun je deze 250 mm beugels niet gebruiken en dan de schroeven vervangen door iets langere en/of het rubber verwijderen?
https://www.ventilatielan...-met-rubber-sbou250/7324/

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 24-12-2024 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuze-renze
Mijn systeem is 1,5 jaar oud, en de filters zijn max 2 maanden geleden vervangen.
Heb de unit al open gemaakt en deze is schoon op een enkele vlieg na.
Heb de ubbink verdeel kasten open gemaakt en deze zijn op enkele stofjes na ook schoon.

zie onder voor de vragen en antwoorden.
Andrehj schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 16:23:
@reuze-renze
Heleboel vragen:
  • Hoeveel afvoerventielen heb je?
  • 6 stuks. en 7 toevoer.
  • En zitten die niet allemaal nagenoeg dicht?
  • alles staat compleet open. wel de subbink ringen in de verdeelkast, maar deze zitten er al vanaf het begin in toe het goed werkte.
  • Wat gebeurt er als je (als test) al die ventielen eens uit de buizen trekt?
  • heb ik gedaan en dan komt er nog steeds de zelfde waarde uit,
  • En hoe dik is de afvoerleiding die op je Q350 is aangesloten?
  • 180mm
  • Wat voor afvoerpijp zit er op het dak of de buitenmuur?
  • Burgerhout WTW3000
  • Zitten er haakse overgangen in?
  • er zitten 2 45graden bochten in,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuze-renze
filters zijn recent vervangen
Puntenwolk schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 13:13:
Hoe nieuw is nieuwe filters? Filters moet je elk jaar vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reuze-renze
Dit was 1 jaar terug. toen functioneerde het wel goed,
zelfde ventielen, zelfde filters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZA-FYKw3tDT5aKTQARSczmgjU4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7a0vxgP4HCWT1r17BkWMVKGY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKS9Hk8CfIt1HvbaeyeM-dlIMDg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gIwIFCYovuZZyB6ugsWdtniS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bromptonrijder
Kan de anemometer zijn? Zou wel langer mee moeten gaan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:57
reuze-renze schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:56:
Mijn systeem is 1,5 jaar oud, en de filters zijn max 2 maanden geleden vervangen.
Heb de unit al open gemaakt en deze is schoon op een enkele vlieg na.
Heb de ubbink verdeel kasten open gemaakt en deze zijn op enkele stofjes na ook schoon.

zie onder voor de vragen en antwoorden.

[...]
Vogelnest in je dakafvoer? Die beestjes hebben gratis vloerverwarming.
Pagina: 1 ... 78 ... 97 Laatste