Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:08
P5ycho schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:17:
[Afbeelding]
Deze staat op zolder, temperatuur is daar nu 18.1grC. aanvoertemperatuur en wtwruimtetemperatuur zijn dus gelijk.
De woonkamer is warmer, thermostaat op 19.5.

Bijverwarmen op de vliering gaat het warmteverlies van de aanvoerlucht naar de vliering tegen, maar de juiste oplossing zou isoleren van de buizen zijn natuurlijk.

Die 12gr aanvoer, meet je die op de wtw of bij het ventiel?

Dit is onze eerste winter met ERV, vooralsnog heel tevreden. Ben benieuwd wat de vrieskou gaat doen met de rlv :).
De 12gr aanvoer is door de WTW gemeten. De vlieringtemperatuur is naast de WTW gemeten en ongeveer hetzelfde. Over ERV/RLV resultaat vooralsnog erg tevreden. Temperatuur maakt ook niet zo veel uit (dat verwarmen we wel bij) maar ik vond het opvallend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:22
Puntenwolk schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:38:
[...]

De 12gr aanvoer is door de WTW gemeten. De vlieringtemperatuur is naast de WTW gemeten en ongeveer hetzelfde. Over ERV/RLV resultaat vooralsnog erg tevreden. Temperatuur maakt ook niet zo veel uit (dat verwarmen we wel bij) maar ik vond het opvallend.
Dat is wel een matig rendement dan inderdaad. Het lijkt me sterk dat je zoveel verliest in de unit zelf.
Je zou je bypasskleppen even kunnen controleren?
Andrehj schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 11:32:
@P5ycho Hoe kom je aan dit plaatje? Dat zie ik niet in mijn ComfoControl app...
Dit is de ESPHome + Home Assistant integratie die hier te vinden is:
https://github.com/yoziru/esphome-zehnder-comfoair/
ingredienten:
M5stack Atom S3 Lite + Mini CAN Unit TJA1051T (26 euro incl shipping bij Tinytronics.nl)

Met de comfoconnect en Home Assistant zou je ook zo'n plaatje moeten kunnen maken.

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 14-12-2024 12:13 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:54
Staat bij mij op zolder met ca 15 graden temperatuur.

Beeld komt bij mij overeen met P5ycho:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Et1u5yabLOqn7Vba7AAwBdooUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eNVtHNG6sOQ3NNecC0txsHT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Hey, die Ptherm moet ik er ook nog even infietsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007
  • Laatst online: 13-09 20:04
Goedenavond!

Inmiddels weer even tijd gehad om naar de technische kant van de balansventilatie te kijken. Een combi van spiro en Air Excellent viel af gezien de te grote verschillen in drukverlies. Gezien ik ook door dragende muren en langs draagbalken (vloer) af moet is het technisch nogal een uitdaging.

Inmiddels besloten met de vrouw des huizes dat we met 1 kanaal aansluiten waar mogelijk. Dus de badkamers zijn de enige ventielen de we met 2 kanalen aansluiten ivm de afzuiging van 75M3 op 100% bedrijf.

Ideaal is anders ivm de luchtsnelheden, dat begrijp ik goed. Echter gezien het een huis uit '55 betreft en je werken moet met wat je hebt is dit het ook wel zo een beetje.

Waar ik nog even mee worstel is het drukverlies. De calculater van Ubbink is daarin een hele mooi tool lijkt het maar de interpretatie zit ik nog even mee.

De Q450 ERV heeft een luchthoeveelheden tot 450 m³/h bij 200 Pa. De drukverliezen (maximaal) in de aan- en afvoer zijn respectievelijk 63.1 pa en 53.26 pa.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwG1592qS2px9C1ucGhSqHUtJuo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iSA4CglArlMm2KhGmh1TXqdg.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x08jlD-YwzyvqNw1GK84MAJ5Uig=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KzAKdSBsD3vDUEMHd1KeEAdT.jpg?f=user_large

Is dit binnen de marge of moet ik al deze drukverliezen per ventiel bij elkaar tellen? Mij gevoel zegt dat niemand dan iets over kan houden maar wil dat wel even checken bij de betere kenners.

Edit: die HA integratie maakt hebberig. Die gaat op de long-list van zaken die er (ooit) nog moeten komen. Eerst bewoonbaar maken van de woning!

[ Voor 4% gewijzigd door Mats007 op 14-12-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Alle ventielen staan parallel, dus het pad naar het ventiel met de hoogste drukval bepaalt de totale drukval. Alle andere kanalen moeten daarna geknepen worden zodat er balans ontstaat.
Onthoud ook dat de unit zelf en de kanalen+doorvoer van en naar buiten ook meetellen, die staan in serie met bovenstaande kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007
Thnx @P5ycho voor de verheldering. Daar zat ik dus op het juiste spoor.

Voor de aanvoer en afzuiging moet ik nog wat bochten comfopipe plus inrekenen en de doorvoeren die @Andrehj heeft in zijn opstelling. Daarmee hoop ik de drukval aan die zijde zo minimaal mogelijk te houden.

Ik ga uiteraard nog ‘pics or it didn’t happen’ aanleveren. Nu eerst de spaarrekening plunderen en spullen bestellen.
P5ycho schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:30:
Alle ventielen staan parallel, dus het pad naar het ventiel met de hoogste drukval bepaalt de totale drukval. Alle andere kanalen moeten daarna geknepen worden zodat er balans ontstaat.
Onthoud ook dat de unit zelf en de kanalen+doorvoer van en naar buiten ook meetellen, die staan in serie met bovenstaande kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 21:51
P5ycho schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:16:
[...]

Overflow al overwogen? Netto hetzelfde effect.
Ik weet niet precies hoe je met overflow meer toevoer in de slaapkamer kunt krijgen?
Of bedoel je overflow vanuit de slaapkamers naar de woonkamer?
Ik heb de ventielen op de slaapkamers maximaal open gezet. In de woonkamer staan ze bijna dicht. Misschien kan ik die nog wat verder dicht draaien.
Puntenwolk schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 19:36:
[...]

Begrijp me niet verkeerd ik denk niet dat kleppen en mechanische sturing met domotica in alle gevallen een slecht idee zijn.

Maar wel in de meeste gevallen die hier regelmatig in het topic langskomen, want dat zijn vooral systemen (met name uit projectmatige nieuwbouw) die gewoon een te krap ontworpen normaalstand hebben.

Overigen: in jouw geval gaat het om max enkele tientallen m3/h de ene of de andere kant op sturen, dat ga je echt niet merken qua geluid denk ik toch…
Ik ben met je eens dat de meeste systemen in projectbouw niet optimaal ontworpen zijn. Mijn 'probleem' is eenvoudig op te lossen met een 2e ventiel in de grote slaapkamer. Helaas is dat nu niet echt meer mogelijk, alle buizen zitten in de vloeren/plafonds.

Mijn unit draait nu op 200 m3 per uur in de normaalstand. Wil ik op de slaapkamer voldoende ventileren met de deur dicht, ga ik inderdaad richting 250 m3 per uur.
De toename in geluid vind ik vooral in de nacht storend, vandaar dat we nu de deur op een kier zetten.
Met een klep kan ik de toevoer naar de woonkamer knijpen, waardoor ik met 200 m3 per uur alsnog voldoende heb in de slaapkamer.

[ Voor 17% gewijzigd door roltor op 15-12-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Kan ik daaruit concluderen dat het extra geluid van de unit komt, en niet van het ventiel? Dan is het een kwestie van je demping verbeteren.
Eventueel zou je nog een ander ventiel kunnen kiezen voor meer debiet met minder ventielgeluid.

De overflow optie zou betekenen dat je hetzelfde debiet aanhoudt, maar meer knijpt in de woonkamer en een deel van je vergrote slaapkameraanvoer hergebruikt in je woonkamer. Zo heb je netto hetzelfde debiet, maar dit debiet wordt efficienter ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 09:38
P5ycho schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:53:
Kan ik daaruit concluderen dat het extra geluid van de unit komt, en niet van het ventiel? Dan is het een kwestie van je demping verbeteren.
Even los hierop inhaken omdat ik dus ook een vraag heb over kanalen dempen. Zou het zin hebben om bij een voorzet wand gewoon akoestisch schuimrubber tegen de het kanaalwerk aan te drukken? Want ik ben bezig met een voorzet wand waar vrij veel van het kanaalwerk doorgaat, maar ik heb nog wel wat centimeters over aan beide kanten en vroeg mij af of dit ook weer een demping zou kunnen geven omdat armaflex aan de buitenkant volgens mij ook kan zorgen voor het dempen van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Frank
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 10:48

.Frank

Frank.

Ha allen! Vraagje voor diegenen die een ComfoAir Q(350) hebben hangen. De mijne maakt boven bepaalde debieten en/of boven bepaalde kanaalweerstand een fluitend geluid. Ik dacht eerst dat het door een sterk geknepen ventiel in de badkamer kwam, maar na inbouwen van een regelklep in dat kanaal en wat trial and error, ontdekt dat de fluittoon echt in de unit zelf gegenereerd wordt. Hij lijkt ook vooral uit de buitenlucht-kant van de machine te komen (bij mij rechts).

Nu zie ik in deze troubleshoot bij Zehnder staan dat wanneer de unit een fluitend geluid maakt, ik 'de luchtkier moet vinden en afsluiten'. Ik heb al even de filters verwijderd en goed teruggeplaatst, maar dat mocht niet baten. Aan de buitenzijde zie ik verder ook geen luchtkieren, dus ik sta nu voor de uitdaging om het ding open te gaan schroeven en intern te gaan zoeken naar een luchtkier. Dat zal natuurlijk zijn terwijl die uit staat, dus geen idee hoe ik dan weet of ik het juiste kiertje te pakken heb...

Iemand hier toevallig ervaring mee? Tips om op te letten?

Dutch StarCraft League | Campzone Tapijtrugby-kampioen (I've got the scars to prove it)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
P5ycho schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:01:
Hey, die Ptherm moet ik er ook nog even infietsen!
Ik heb nu ook het rendement er bij gezet. Weet niet 100% zeker of de formule om dit te berekenen inderdaad zo simpel is als dat ik hieronder heb gedaan, dus hoor graag als het niet klopt :) Hij kan trouwens nog vereenvoudigd worden, maar dat ter zijde.
P.s. je kunt dit in HA gebruiken als template sensor (aanmaken via helper menu en uiteraard even je eigen identity namen er in zitten), waarbij de IF lus er puur inzit om evt. logerrors te voorkomen als de sensoren opeens rare waardes aanduiden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
{% set T_aanzuig_buiten = states('sensor.esp_ventilatie_outdoor_air_temp')|float(0) %}
{% set T_aanzuig_woning = states('sensor.esp_ventilatie_extract_air_temp')|float(0) %}
{% set T_inblaas_woning = states('sensor.esp_ventilatie_post_heater_temp_after')|float(0) %}
{% if T_aanzuig_buiten > -20 and T_aanzuig_woning > 5 and T_inblaas_woning > 1 %}
{% set Rendement = ((1 - (T_aanzuig_woning - T_inblaas_woning) / (T_aanzuig_woning - T_aanzuig_buiten)) * 100 )|round(1) %}
{{Rendement}}
{% endif %}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLpgaoQ9P6JC3o97Yud2gJ4Z3b0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u7uXk70yjziNc7UOsX40kpAe.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door master1104 op 15-12-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 14:14
master1104 schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:51:
[...]

Ik heb nu ook het rendement er bij gezet. Weet niet 100% zeker of de formule om dit te berekenen inderdaad zo simpel is als dat ik hieronder heb gedaan, dus hoor graag als het niet klopt :) Hij kan trouwens nog vereenvoudigd worden, maar dat ter zijde.
P.s. je kunt dit in HA gebruiken als template sensor (aanmaken via helper menu en uiteraard even je eigen identity namen er in zitten), waarbij de IF lus er puur inzit om evt. logerrors te voorkomen als de sensoren opeens rare waardes aanduiden.

code:
1
2
3
4
5
6
7
{% set T_aanzuig_buiten = states('sensor.esp_ventilatie_outdoor_air_temp')|float(0) %}
{% set T_aanzuig_woning = states('sensor.esp_ventilatie_extract_air_temp')|float(0) %}
{% set T_inblaas_woning = states('sensor.esp_ventilatie_post_heater_temp_after')|float(0) %}
{% if T_aanzuig_buiten > -20 and T_aanzuig_woning > 5 and T_inblaas_woning > 1 %}
{% set Rendement = ((1 - (T_aanzuig_woning - T_inblaas_woning) / (T_aanzuig_woning - T_aanzuig_buiten)) * 100 )|round(1) %}
{{Rendement}}
{% endif %}

[Afbeelding]
http://hvac-calculator.co...8&hum2=60&vol=206&rec=100 geeft ~900W.

Je vergeet de latente warmte, zeg maar energie dat nodig is om van water waterdamp te maken. Nu scheelt het weinig maar bij 0 graden en droog buiten is dat best veel energie dat je extra krijg door een ERV.

Bij een HRV slaat dat water als condens op de warmtewisselaar en geeft dat een temperatuur boost aan inkomend lucht, dus voelbare warmte (niet waterdamp) efficiency die je nu uitreken is hoger. Je moet de formule vinden voor totale warmte die ook RV% als input gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z-ysDDEoL2iDMhcApcT2KxoYYZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k4vBLhj3wmWmqIDig6kWTOQa.png?f=fotoalbum_large
De unit houdt dit zelf al bij als ' Avoided heating actual', zie hierboven. Ik dacht dit als Ptherm toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
@w00key De latente warmte is inderdaad wat mist in mijn formule. Zou hier überhaupt een standaard formule voor zijn? Hangt m.i. samen met het Moullier diagram.

@P5ycho Dat is idd Ptherm in mijn plaatje. Maar daar kan je nog niet zo eenvoudig het rendement uit herleiden volgens mij. Wel de besparing op je energieverbruik, en dat was voor mij wel een eyeopener! (Let wel op dat je met een warmtepomp het getal door je COP moet delen)

[ Voor 19% gewijzigd door master1104 op 15-12-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
master1104 schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:10:
@w00key De latente warmte is inderdaad wat mist in mijn formule. Zou hier überhaupt een standaard formule voor zijn? Hangt m.i. samen met het Moullier diagram.
https://www.mrexcel.com/b...dity.871843/#post-5196676

Misschien deze? Even checken dat het nauwkeurig genoeg is en geen typo in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 28-08 22:29
Ik ben de zoveelste die verbouwingen aan het doen is en wat advies kan gebruiken wat betreft balansventilatie.

Zoals gezegd gaat het om een verbouwing dus zijn er wat beperkingen wat betreft buizen die gelegd kunnen worden, voornamelijk naar de gelijkvloers verdieping. De woning heeft 2 bestaande, ongebruikte rookkanalen waar vermoedelijk wel wat flexibele buizen door getrokken kunnen worden. De vraag is voornamelijk, zullen het er genoeg zijn? Ik vrees dat het antwoord nee zal zijn.

Op het gelijkvloers zijn de WC en berging moeilijk bereikbaar. Die zou ik pragmatisch gezien willen laten voor wat het is.

Op de zolderverdieping is een ruimte voorzien voor "Technieken", daar wil ik het toestel voor de balansventilatie plaatsen. Daar wordt boven de bestaande plafonds van het eerste verdiep nog een roostering geplaatst waar alles dan nog mogelijk is om buizen te plaatsen voor ventielen in de plafonds van het eerste verdiep.

Op de zolderverdieping zelf is alles nog mogelijk, dat wordt helemaal opgebouwd en kunnen we nog alle kanten uit.

Ik heb de google sheet ingevuld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdVmgGxAL_mljdAK70kcdXpy-fA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i2V4PUgThUl3IDFexoCRqwor.png?f=fotoalbum_large

Hieronder ook de tekeningen van de verschillende verdiepen. Ik heb al wat punten toegevoegd waar ik me kan inbeelden dat het mogelijk zal zijn om ventielen in de muren te plaatsen (in het plafond zal dit niet mogelijk zijn).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_VZZjvQ-bU31F2ajvDjpJ_m-Yc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jT5hz6FblZe8lDdpkgONFKBe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhcw2zNP-rfVH5A46Qm6oYp-Rx0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QSVM2JBEPNWFLmOkKaIUvVkC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjkDop2nhcX8Lym42nmI5pF2ERA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a6r50ljftct7mwu7SqnwHio2.png?f=user_large

Hieronder ook nog een afbeelding van de doorsnede:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ear-CHOswR4sJLNx58xAevhhZw0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Kg0hi47ixQnfJhZ5nxilFXdF.png?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie van de haalbaarheid voor het plaatsen van balansventilatie in dit project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
P5ycho schreef op zondag 15 december 2024 @ 08:53:
Eventueel zou je nog een ander ventiel kunnen kiezen voor meer debiet met minder ventielgeluid.

De overflow optie zou betekenen dat je hetzelfde debiet aanhoudt, maar meer knijpt in de woonkamer en een deel van je vergrote slaapkameraanvoer hergebruikt in je woonkamer. Zo heb je netto hetzelfde debiet, maar dit debiet wordt efficienter ingezet.
Ik had inderdaad dezelfde conclusie. De unit staat op zolder in een aparte ruimte, ik heb de spleet onder de deur dichtgemaakt, dat scheelde al een hoop. Meer demping zit er niet in denk ik. Nu is de unit praktisch onhoorbaar. Bij stand 3 hoor je zowel de unit als de lucht in de kanalen, dus dat wil ik zo veel mogelijk voorkomen. Als er bezoek is, geeft dit niet, maar in de nacht is het zo stil in huis, dat het extra opvalt.

Ik heb de ventielen in de woonkamer al flink geknepen, ik kan proberen of iets extra knijpen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-09 16:37
freshter schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:49:
Ik ben de zoveelste die verbouwingen aan het doen is en wat advies kan gebruiken wat betreft balansventilatie.

Zoals gezegd gaat het om een verbouwing dus zijn er wat beperkingen wat betreft buizen die gelegd kunnen worden, voornamelijk naar de gelijkvloers verdieping. De woning heeft 2 bestaande, ongebruikte rookkanalen waar vermoedelijk wel wat flexibele buizen door getrokken kunnen worden. De vraag is voornamelijk, zullen het er genoeg zijn? Ik vrees dat het antwoord nee zal zijn.

Op het gelijkvloers zijn de WC en berging moeilijk bereikbaar. Die zou ik pragmatisch gezien willen laten voor wat het is.

Op de zolderverdieping is een ruimte voorzien voor "Technieken", daar wil ik het toestel voor de balansventilatie plaatsen. Daar wordt boven de bestaande plafonds van het eerste verdiep nog een roostering geplaatst waar alles dan nog mogelijk is om buizen te plaatsen voor ventielen in de plafonds van het eerste verdiep.

Op de zolderverdieping zelf is alles nog mogelijk, dat wordt helemaal opgebouwd en kunnen we nog alle kanten uit.

Ik heb de google sheet ingevuld:
[Afbeelding]

Hieronder ook de tekeningen van de verschillende verdiepen. Ik heb al wat punten toegevoegd waar ik me kan inbeelden dat het mogelijk zal zijn om ventielen in de muren te plaatsen (in het plafond zal dit niet mogelijk zijn).
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hieronder ook nog een afbeelding van de doorsnede:
[Afbeelding]

Wat denken jullie van de haalbaarheid voor het plaatsen van balansventilatie in dit project?
Zou je niet vanaf de techniek ruimte met kanalen naar de begane grond kunnen via de ondergelegen slaapkamer? Maak je in de slaapkamer een koof en in de wasplaats heb je wel de hoogte volgens mij om boven een verlaagd plafond kanalen te maken naar de keuken en leefruimte.

De toevoer voor de slaapkamers en afvoer van de badkamer kun je dan vanaf de zolder doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
Bromptonrijder schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:23:
[...]

Zou je niet vanaf de techniek ruimte met kanalen naar de begane grond kunnen via de ondergelegen slaapkamer? Maak je in de slaapkamer een koof en in de wasplaats heb je wel de hoogte volgens mij om boven een verlaagd plafond kanalen te maken naar de keuken en leefruimte.

De toevoer voor de slaapkamers en afvoer van de badkamer kun je dan vanaf de zolder doen.
Daar had ik ook al aan gedacht. In de wasplaats is er geen esthetisch belang dus ga ik zelfs geen moeite steken in een verlaagd plafond. Wel moet ik dan door een bestaande vloer (of plafond?) gaan waar volgens mij wapening in zit. De woning is in 1955 gebouwd en het is een soort van baksteen welfsel met wapening in. De stenen zelf zijn wel hol. Als het enigzins te vermijden is om daar door te moeten gaan doe ik dat nog het liefst. Ik weet niet hoe veel stalen wapening er in steekt, maar er zit er weldegelijk in. Ik ben er jaren geleden al eens door gegaan voor nutsleidingen, maar dat was een beperkte oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
roltor schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:56:
[...]
Ik had inderdaad dezelfde conclusie. De unit staat op zolder in een aparte ruimte, ik heb de spleet onder de deur dichtgemaakt, dat scheelde al een hoop. Meer demping zit er niet in denk ik. Nu is de unit praktisch onhoorbaar. Bij stand 3 hoor je zowel de unit als de lucht in de kanalen, dus dat wil ik zo veel mogelijk voorkomen. Als er bezoek is, geeft dit niet, maar in de nacht is het zo stil in huis, dat het extra opvalt.
Dat je de unit hoort bij stand 3 is niet zo heel erg op zich, die heb je alleen nodig bij bezoek/vocht. In de nacht zou hij daar niet op moeten staan?

De unit lekt dus geluid onder de deur van de technische ruimte? Dan moet hij een hoop herrie maken, en dus hard werken.
Ik heb de ventielen in de woonkamer al flink geknepen, ik kan proberen of iets extra knijpen werkt.
Pas op met teveel knijpen, op een gegeven moment verhoog je de drukval over heel het systeem en maak je de problemen alleen maar erger. Probeer eerder de weerstand van het probleemventiel te verlagen (of trek em er gewoon eens uit als test!).
Een Lindab Airy 125 zou evt. een optie kunnen zijn als ventiel met minder weerstand als dat blijkt te helpen.
Als de buis zelf de beperkende factor is dan valt er minder te winnen met een ander ventiel.

Zou je eens een overzichtsfoto van de unit kunnen plaatsen? Ik ben toch wel benieuwd hoe het ding zoveel herrie kan maken dat hij hoorbaar is door een deurspleet. Het nut van die spleet is ook discutabel, die ruimte heeft weinig ventilatie nodig.
Isoleren kan zeker nog helpen daar, want de flexibele dempers laten een deel van het geluid door naar de technische ruimte zodat het niet in de buizen terechtkomt. Wat geluidsdempend materiaal op de binnenkant van de ruimte/deur zou dus veel kunnen helpen. Dat is wel symptoombestrijding, zorgen dat de unit minder hard werken moet is nog beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:00
freshter schreef op maandag 16 december 2024 @ 15:57:
[...]

Daar had ik ook al aan gedacht. In de wasplaats is er geen esthetisch belang dus ga ik zelfs geen moeite steken in een verlaagd plafond. Wel moet ik dan door een bestaande vloer (of plafond?) gaan waar volgens mij wapening in zit. De woning is in 1955 gebouwd en het is een soort van baksteen welfsel met wapening in. De stenen zelf zijn wel hol. Als het enigzins te vermijden is om daar door te moeten gaan doe ik dat nog het liefst. Ik weet niet hoe veel stalen wapening er in steekt, maar er zit er weldegelijk in. Ik ben er jaren geleden al eens door gegaan voor nutsleidingen, maar dat was een beperkte oppervlakte.
Een nehobo vloer? Daar zou ik ook heel terughoudend in zijn.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:52
nickvdruit schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:57:
,

Ik ben ook begonnen met het inregelen. Helaas haal ik bij lange na het totale debiet van de installatie niet.
Situatie:
- WHR 91 uit 2003 op stand 3. Theoretisch vermogen van 225m3/h bij deze stand.
- HoldPeak HP-866B met 3d geprinte kap (zie foto)
- Berekende effectieve oppervlakte van de ventilator (binnendiameter - 3 spijlers - diameter ''binnencirkel'' = 0,258744 dm2.

De HoldPeak meet in m/s -> *10 -> dm/s -> *effectief oppervlakte -> dm3/s.

Alle afvoerpunten bij elkaar geeft 44 dm3/s. Meet ik de afvoer aan de unit zelf (met de leidingen die de woning ingaan losgekoppeld) kom ik op 43 dm3/s, dus redelijk gelijk.
Alle toevoerpunten bij elkaar geeft 42 dm3/s. Meet ik de toevoer aan de unit zelf, wederom met de leidingen naar de woning losgekoppeld, dan kom ik op 38 dm3/s. Ook hier niet bijzonder veel verschil, binnen de marge gezien de huis tuin en keuken meter.

44 dm3/s *3,6 = 158,4 m3/h. Dat is 67 m3/h per lager dan theoretisch haalbaar.

Wat lijkt jullie waarschijnlijker, dat de meting onbetrouwbaar is of dat de ventilatoren na 21 jaar zoveel kracht zijn verloren? De unit en leidingen zijn dit jaar nog gereinigd.

[Afbeelding]
Thanks, heb deze ook net binnen. Nu nog wachten op m'n 3d prints. Top dat je ook de berekening hebt gedeeld, dat had ik nooit geweten.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
ZonnigY schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:28:
[...]

Een nehobo vloer? Daar zou ik ook heel terughoudend in zijn.
Die term kende ik nog niet maar daar lijkt het wel op inderdaad! Hoewel de woning in 1955 gebouwd werd en op het eerste zicht Nehobo vloeren vanaf 1956 geproduceerd werden. Ook met de kanttekening dat ik in Vlaams-Brabant in België woon. Maar het lijkt zeker op hetzelfde principe!

Edit:
Een andere optie is misschien het volledig afbreken van de schouw tot in de wasruimte. Dan komt er heel wat meer ruimte vrij dan de 20x20 cm. Maar dat is dan ook weer redelijk ingrijpend.

[ Voor 17% gewijzigd door freshter op 16-12-2024 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
@freshter dan is het een BeHoBo vloer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
Haha. Ik durfde die grap niet te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
freshter schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:53:
[...]

Die term kende ik nog niet maar daar lijkt het wel op inderdaad! Hoewel de woning in 1955 gebouwd werd en op het eerste zicht Nehobo vloeren vanaf 1956 geproduceerd werden. Ook met de kanttekening dat ik in Vlaams-Brabant in België woon. Maar het lijkt zeker op hetzelfde principe!

Edit:
Een andere optie is misschien het volledig afbreken van de schouw tot in de wasruimte. Dan komt er heel wat meer ruimte vrij dan de 20x20 cm. Maar dat is dan ook weer redelijk ingrijpend.
Ik zou even een constructeur bellen. Je kunt het maar 1x goed doen, dus laat je niet tegenhouden door wat kosten. De komende 50 jaar matige ventilatie kost veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
P5ycho schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:50:
[...]

Ik zou even een constructeur bellen. Je kunt het maar 1x goed doen, dus laat je niet tegenhouden door wat kosten. De komende 50 jaar matige ventilatie kost veel meer.
Mijn aannemer ruwbouw is hier al stevig aan het werk. Ik vraag het hem morgen eens wat hij er van denkt.

Ik zou vooral moeten weten hoeveel ventielen en debieten ik nodig heb voor optimale werking van de balansventilatie op het gelijkvloers. Daarna weet ik met zekerheid of ik moet uitbreken of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Ga je je WC niet ventileren trouwens? Lijkt me een risicootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007
Wat @P5ycho zegt, liever nu de hele schouw eruit en de ruimte goed gebruiken dan halfslachtig werken. Zelf hier ook een kanalenschoorsteen van 80x90 weggestopt vanaf het dak tot en met de kelder. Tot op heden nog geen spijt van als ik zie hoeveel leidingwerk ik er doorheen moet/kan trekken.
freshter schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:53:
[...]

Edit:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
P5ycho schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:14:
[...]

Dat je de unit hoort bij stand 3 is niet zo heel erg op zich, die heb je alleen nodig bij bezoek/vocht. In de nacht zou hij daar niet op moeten staan?

De unit lekt dus geluid onder de deur van de technische ruimte? Dan moet hij een hoop herrie maken, en dus hard werken.

[...]

Pas op met teveel knijpen, op een gegeven moment verhoog je de drukval over heel het systeem en maak je de problemen alleen maar erger. Probeer eerder de weerstand van het probleemventiel te verlagen (of trek em er gewoon eens uit als test!).
Een Lindab Airy 125 zou evt. een optie kunnen zijn als ventiel met minder weerstand als dat blijkt te helpen.
Als de buis zelf de beperkende factor is dan valt er minder te winnen met een ander ventiel.

Zou je eens een overzichtsfoto van de unit kunnen plaatsen? Ik ben toch wel benieuwd hoe het ding zoveel herrie kan maken dat hij hoorbaar is door een deurspleet. Het nut van die spleet is ook discutabel, die ruimte heeft weinig ventilatie nodig.
Isoleren kan zeker nog helpen daar, want de flexibele dempers laten een deel van het geluid door naar de technische ruimte zodat het niet in de buizen terechtkomt. Wat geluidsdempend materiaal op de binnenkant van de ruimte/deur zou dus veel kunnen helpen. Dat is wel symptoombestrijding, zorgen dat de unit minder hard werken moet is nog beter.
Bedankt voor het meedenken.
Misschien niet helemaal duidelijk, maar de unit maakt echt niet zo veel geluid met de huidige settings. Als ie wat harder gaat werken, ook niet echt.
Het probleem is meer dat het 's nachts verder stil is, en ik een hekel heb aan geluiden 's nachts (ramen laat ik liever ook dicht). Waarschijnlijk storen de meeste mensen zich er niet aan.
En er komt dus geluid onder die spleet van de deur van de technische ruimte door, maar dat lijkt me logisch en heb ik dus voldoende afgevangen met een valdorpel. De lucht die afgezogen wordt, kan via de knieschotten aangevoerd worden vanuit een andere zolderkamer. Door alle bochten hoor je niet dat dat een open verbinding is, is mijn hypothese.

Als wij met de deur dicht willen slapen in onze slaapkamer, en de CO2 rond de 1000 willen houden, moet de unit wel rond de 250 m3 per uur staan denk ik. Stand 3 is 300 m3. Stand 2 (Waar die 95% van de tijd op staat) is 200 m3 per uur. (Het is een Zehnder Comfoair E300 waar ik een enthalpiewisselaar in het gezet).

De ventielen die ik gebruik zijn Zehnder Luna S125, dat zijn goed aangeschreven ventielen lijkt me?
Ik zal morgen eens kijken of ik wat overzichtfoto's kan maken. Ik heb ook ergens het buizenschema door mijn huis.
Maar het komt er op neer dat er vanaf de unit een 160mm buis is, die aftakt met een T stuk in een 125mm buis voor de zolder en een 160mm buis voor de onderste 2 verdiepingen. Deze splitst bijna gelijk weer in een 125mm buis, die naar de 3 slaapkamers gaat, en een 160mm buis die naar de woonkamer gaat (3 ventielen).
In iedere slaapkamer zit dan een ventiel op die 125mm buis. De 125 mm buis takt ook af van de 'hoofdleiding' die naar de woonkamer loopt, met een 45 graden t-stuk.
Al met al zullen de slaapkamers dus minder lucht krijgen dan de woonkamer. Ik heb de zolder zelf gesplitst met een 45 graden T-stuk (i.v.m. indeling in 2 aparte kamers), en ik merk dat uit het 45 graden deel toch wel veel minder lucht komt dan uit het rechtdoorgaande deel. Dit heb ik opgelost door de ventielen in de woonkamer deels dicht te draaien.

Het andere nadeel van deze setup is dat iedere slaapkamer 1 ventiel heeft, terwijl in onze slaapkamer 2 personen slapen en in de andere slaapkamers maar 1. Dus ik heb die ventielen ook een beetje dicht gedraaid.
Dit allemaal zodanig dat de CO2 waardes overal acceptabel blijven, en de unit zo zacht mogelijk staat.
Door de slaapkamerdeur op een kier te zetten, blijft de CO2 waarde hier ook goed.
Nu ben ik redelijk tevreden over het resultaat, maar het zou beter kunnen als er een extra ventiel in de grote slaapkamer geplaatst was tijdens de bouw van het huis. Dit gaat nu helaas niet meer lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
P5ycho schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:09:
Ga je je WC niet ventileren trouwens? Lijkt me een risicootje.
Als dat echt noodzakelijk is kan dat nog wel lukken, maar deze is ook moeilijker bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
Mats007 schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:33:
Wat @P5ycho zegt, liever nu de hele schouw eruit en de ruimte goed gebruiken dan halfslachtig werken. Zelf hier ook een kanalenschoorsteen van 80x90 weggestopt vanaf het dak tot en met de kelder. Tot op heden nog geen spijt van als ik zie hoeveel leidingwerk ik er doorheen moet/kan trekken.

[...]
Als ik dat doe heb ik een schacht van 30x60 van boven tot beneden. Dat zal dan wel voldoende moeten zijn voor de buizen voor keuken, wasruimte, eventueel de wc, en een deel van de living.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mats007
Dat is in de basis een prima maat. Als ik zie wat je erin wilt leggen dan gaat het best hard qua ruimte als iets ongelukkig uit komt qua passeren van leidingwerk.

Ervaring leert ook dat als de ruimte er is je spontaan met meer zaken komt die erin gaan/moeten. Leg genoeg loze leidingen erbij aan voor de toekomst. Vaak geschreven op het forum maar ook vergeten.
freshter schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:37:
[...]

Als ik dat doe heb ik een schacht van 30x60 van boven tot beneden. Dat zal dan wel voldoende moeten zijn voor de buizen voor keuken, wasruimte, eventueel de wc, en een deel van de living.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
freshter schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:23:
[...]

Als dat echt noodzakelijk is kan dat nog wel lukken, maar deze is ook moeilijker bereikbaar.
Het is lastiger, maar zorg dat je straks niet nog uren de 'nummer 2' van iemand anders ruikt. Je bent nu toch bezig, geen half werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
P5ycho schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:28:
[...]

Het is lastiger, maar zorg dat je straks niet nog uren de 'nummer 2' van iemand anders ruikt. Je bent nu toch bezig, geen half werk!
OK, prima dan. Gaat de nummer 2 geur dan niet verspreid worden in de woning eigenlijk als ik ga afzuigen in de WC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
@freshter de lucht die je afzuigt gaat naar buiten. Wel langs de warmtewisselaar, maar die laat geen geur door. Dus dat gaat juist niet door je huis.

(Off topic) Ik had een inblaas van luchtverwarming op de wc, das echt -O- . Blij met de afzuiging nu.

[ Voor 13% gewijzigd door ZonnigY op 17-12-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Wie kan me vertellen wat het nut van deze dbox (188673 ) van ubbink is?

De manual en specsheet reppen met geen woord over die rechthoekige aansluiting, behalve dat deze 203mm breed is.

Afbeeldingslocatie: https://cdn-blob.ubbink.com/syncforce/d440fc03-19f8-4324-bfde-611ac7d1df3b/X0005285.png

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:55
This distribution box can be connected to mass flow ductwork with dimensions 200x80mm and has 6 Air Excellent duct connections.
Een of ander rechthoekig kanaal erop aansluiten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Jannibal23 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:26:
[...]

Een of ander rechthoekig kanaal erop aansluiten lijkt me.
Ah 200x80 lijkt inderdaad een standaard maat te zijn (voorbeeld)

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 13:39
P5ycho schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:05:

Dit is de ESPHome + Home Assistant integratie die hier te vinden is:
https://github.com/yoziru/esphome-zehnder-comfoair/
ingredienten:
M5stack Atom S3 Lite + Mini CAN Unit TJA1051T (26 euro incl shipping bij Tinytronics.nl)
Ik heb een Q600 en ik heb nog niet eerder met microcontrollers en andere componenten gespeeld. Begrijp ik goed dat ik enkel dit hoef te bestellen?
  1. https://www.tinytronics.n...ck-mini-can-unit-tja1051t
  2. https://www.tinytronics.n...e-afgeschermde-kabel-0.2m
  3. https://www.tinytronics.n...sp32-s3-development-board
Dan krijgen de controller en de can unit stroom van de Q600 en dan gaat de data via wi-fi naar Home Assistant?

Maakt de firmware nog uit? Want je kunt denk alleen updaten met de ComfoConnect LAN C en niet met dit systeem toch?

Ik heb firmware 1.8.0 volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
Bedankt voor alle hulp alvast. Ik ben nu dan bezig met de berekeningen met de sheet van @P5ycho.

Ik ben alle volumes nog eens nagegaan en deze dan alvast correct ingevuld. Ik krijg dan alle waardes van pulsieberekening bouwbesluit en pulsieberekening personen. Volgens de sheet moet ik dan kiezen welke hiervan het meest reeel geacht wordt. Maar hoe weet ik dat dan? En hoe zit het met overflow? Wat kan ik daar voor gebruiken?

Een afbeelding van de huidige vorm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrB2p1kAW5gAWYwWIpQFsfxkRoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kPEzM0bQqZbDTJdspQKW92Mn.png?f=fotoalbum_large

EDIT: Hierbij ook de link naar de sheet, da's wat handiger misschien: https://docs.google.com/s...TDKmMYiY/edit?usp=sharing

[ Voor 16% gewijzigd door freshter op 17-12-2024 14:37 . Reden: Link toegevoegd ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:55
Franciesco schreef op donderdag 28 november 2024 @ 15:40:
@peeter123 kijk ook eens naar de Panflex Iso AKS flexibele demper. Deze dempt duidelijk meer dan de DEC en heb ik daarom zelf gekozen (naast de semi flexibele demper van Panflex).

Zie ook de benchmark die @Puntenwolk een tijdje terug heeft gemaakt.

Puntenwolk in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Gisteren heeft de installateur onze dempers vervangen door 2x Panflex Master Iso AKS 150mm 1m en het verschil is echt dag en nacht. Het maakt echt een groot verschil, op stand 2 niet meer hoorbaar en op stand 3 (430 m3/h) in de slaapkamers nu net zo hard te horen als hij eerst was op stand 2.

Dus super bedankt voor de tip en een aanrader voor iedereen die goede dempers zoekt.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
echthard schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:04:
[...]

Ik heb een Q600 en ik heb nog niet eerder met microcontrollers en andere componenten gespeeld. Begrijp ik goed dat ik enkel dit hoef te bestellen?
  1. https://www.tinytronics.n...ck-mini-can-unit-tja1051t
  2. https://www.tinytronics.n...e-afgeschermde-kabel-0.2m
  3. https://www.tinytronics.n...sp32-s3-development-board
Dan krijgen de controller en de can unit stroom van de Q600 en dan gaat de data via wi-fi naar Home Assistant?

Maakt de firmware nog uit? Want je kunt denk alleen updaten met de ComfoConnect LAN C en niet met dit systeem toch?

Ik heb firmware 1.8.0 volgens mij.
Yes, dat is alles wat je nodig hebt.
Firmware maakt weinig uit voor zover ik weet. Updaten is niet mogelijk met deze oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
freshter schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:31:
Bedankt voor alle hulp alvast. Ik ben nu dan bezig met de berekeningen met de sheet van @P5ycho.

Ik ben alle volumes nog eens nagegaan en deze dan alvast correct ingevuld. Ik krijg dan alle waardes van pulsieberekening bouwbesluit en pulsieberekening personen. Volgens de sheet moet ik dan kiezen welke hiervan het meest reeel geacht wordt. Maar hoe weet ik dat dan? En hoe zit het met overflow? Wat kan ik daar voor gebruiken?

Een afbeelding van de huidige vorm:
[Afbeelding]

EDIT: Hierbij ook de link naar de sheet, da's wat handiger misschien: https://docs.google.com/s...TDKmMYiY/edit?usp=sharing
Deze algemene vragen komen elke 3 dagen voorbij, maak gebruik van de rijke historie van dit centrale topic :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
Ik heb er deze avond mijn hoofd wat over gebroken en ben met volgend resultaat gekomen als eerste versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QE8itmcL4C_9HGir4b0RZm2w_oc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ox8tLsJsP29e3zR3eRwC35we.png?f=fotoalbum_large

Nogmaals de link naar de sheet: https://docs.google.com/s...TDKmMYiY/edit?usp=sharing

Hier ook tekening op plan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FK3XhxLQovpY3Vnv6wkHJWw1EmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2I4b3gg2p18Fb7LjflEEZazv.png?f=fotoalbum_large

Alles is getekend op MAX vermogen. Voorlopig ben ik nog enkel capaciteit aan het bekijken. Eerst de basis goed hebben en dan zal ik kijken naar buizen en diameters.

Hiermee heb ik wel een balans ... maar vermoedelijk slaag ik de plank toch ergens mis.

Ik heb deze vragen:
  1. Zijn deze cijfers ergens logisch? Of ga ik toch beter mijn huiswerk moeten doen?
  2. In de wasruimte hebben we een warmtepomp droogtrommel en gaan we geregeld natte was te drogen hangen. Hiervoor heb ik dan ook redelijk wat afzuiging voorzien. Is dat wel voldoende? Of overdreven veel?
  3. Hiermee heb ik enkel overflow voor de leefruimte en de keuken. Gebeurt het nog dat er geen inblaasventielen in de leefruimte of keuken zijn? Of zal ik toch nog ergens anders afzuiging moeten voorzien om inblaasventielen te kunnen plaatsen in leefruimte en/of keuken? Ik heb boven 3 slaapkamers, een bureau en een speelkamer waar ingeblazen moet worden. Daarom is die capaciteit op zich al hoog en moet ik ergens kunnen afzuigen ook.
  4. De keuken is een soort van open keuken. De dagmaat tussen leefruimte en keuken is 240 cm breed en 230 cm hoog. Kan ik dit beter als 1 lijn incalculeren in de sheet?
  5. Op het gelijkvloers hebben we overal vloerverwarming. De ruimtes op het verdiep en zolder worden verwarmd met radiatoren en gestuurd met slimme radiatorknoppen om enkel te verwarmen waar nodig. Als er een constante flow van lucht is, ga ik dan bijvoorbeeld de badkamer nog wel verwarmd krijgen? De warmte zal toch aangezogen worden en in andere ruimte's uitgeblazen worden? De slaapkamers hebben we liever niet te warm, zeker 's nachts als we slapen.

[ Voor 3% gewijzigd door freshter op 17-12-2024 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Goed bezig.
Ga je het voor elkaar krijgen om overal die overflow langs de deuren te krijgen? Voor 240m³/h heb je een kier van 10cm onder de haldeur nodig(!). Zie tabblad 3 van de sheet voor calculatie.
240m3/h is heel veel overflow. Dat is een beetje ongetreden gebied voor zover ik hier gezien heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
1. Ik vind het geen gekke berekening zo, eigenlijk. Met 5 kamers op de verdiepingen, waarvan twee voor 2 personen, en dat is in zo'n huis ook niet gek. Soms zie je ontwerpen zoals deze waarin dan in de kamers die nu niet voor slapen gebruikt worden zoals speel/werkkamers wordt afgezogen in plaats van ingeblazen. Maar in jouw geval zou ik dit lekker zo laten, omdat alle kamers op de verdiepingen zijn en een volgende bewoner wellicht een andere verdeling maakt.

2. Dit is vrij veel, maar omdat je afzuiging nodig hebt op die plek om de balans rond te krijgen kun je ook weinig anders.

3. Dit mag niet volgens het Nederlandse bouwbesluit (max 50% met overstroom), maar dit vinden we hier in dit topic eigenlijk een uitstekend en efficiënt idee. Je ziet het hier in het topic regelmatig dat er alléén op de verdiepingen wordt ingeblazen en in de woonkeuken afzuiging is, precies zoals bij jou.

4. Dit is ventilatietechnisch inderdaad één ruimte, maar je hoeft het sheet niet aan te passen hoor, dat is wel duidelijk zo.

5. De lucht die ingeblazen wordt in de slaapkamers en afgezogen in de badkamer zal de temperatuur van de slaapkamers hebben. Als dat bijvoorbeeld 18 graden is, en je wil in de badkamer graag 20 graden, dan zul je in de badkamer constant iets moeten bijverwarmen, om het verkoelende effect van de lucht te compenseren. Omdat dit maar een paar graden is, en een 50m3/h luchtstroom op normaalstand niet zo heel veel warmtecapaciteit heeft, gaat dit niet om een enorme verwarmingsvraag. Een COP=1 elektrische handdoekradiator met een timer zal het snel kunnen doen, dat heb ik hier ook.

6. Je hebt wel een andere uitdaging, namelijk dat de 240 m3/h overstroom naar beneden. Zowel van de trap naar de hal, en vervolgens van de hal naar de leefruimte, is dit veel te veel om onder de deur te passen. Dit is dusdanig veel dat je met een deurspleet niet meer uitkomt. Zelfs specialistische grote deurroosters, zoals de Solidair WGZD die ik heb, passen niet. Je hebt hier een aantal keuzes:
  • Deur weghalen en er een open trap van maken. Of je deur vervangen voor een niet-nauwsluitende deur, zoals sommige glazen deuren of schuifdeuren.
  • Een speciale overstroomvoorziening in de muur tussen de trap en de woonkamer. Dit betekent in de praktijk een groot gat in de muur maken, en aan beide kanten afwerken met (geluidsdempende) muurroosters. Dit kan je heel mooi afwerken, bijvoorbeeld met instucbare lijnroosters, dus lelijk hoeft het niet te zijn. Wederom, 240m3/h is flink veel, dus ik denk dat je er dan twéé moet maken. Zie plek op de tekening.
  • Een andere optie die ik misschien voor me zie, is een doorstroomvoorziening maken via de wasruimte. Omdat je daar toch aan het verbouwen bent en het een "technische" ruimte is. Dan kun je dit werk meenemen in de openingen die je toch aan het dichtmaken bent, en hoef je geen nieuwe gaten te maken. Bijvoorbeeld een rooster (of twee roosters) in de muur aan de "zuid" zijde, een 200mm spirobuis langs het plafond van de wasruimte, en een of twee roosters in de muur aan de "oost" zijde. Zie tekening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuRIZqaIPwAFgj1S10O4TalHYmQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/drPzSsRGyyvmiF24mFdmY79p.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
P5ycho schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:44:
Ga je het voor elkaar krijgen om overal die overflow langs de deuren te krijgen?
Vermoedelijk niet :) Ik was zelf al aan het denken om roosters boven de deuren te maken waar het dan door zou kunnen stromen, maar 240 m3/h is inderdaad erg veel.
Puntenwolk schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:50:
6. Je hebt wel een andere uitdaging, namelijk dat de 240 m3/h overstroom naar beneden. Zowel van de trap naar de hal, en vervolgens van de hal naar de leefruimte, is dit veel te veel om onder de deur te passen. Dit is dusdanig veel dat je met een deurspleet niet meer uitkomt. Zelfs specialistische grote deurroosters, zoals de Solidair WGZD die ik heb, passen niet. Je hebt hier een aantal keuzes:
  • Deur weghalen en er een open trap van maken. Of je deur vervangen voor een niet-nauwsluitende deur, zoals sommige glazen deuren of schuifdeuren.
  • Een speciale overstroomvoorziening in de muur tussen de trap en de woonkamer. Dit betekent in de praktijk een groot gat in de muur maken, en aan beide kanten afwerken met (geluidsdempende) muurroosters. Dit kan je heel mooi afwerken, bijvoorbeeld met instucbare lijnroosters, dus lelijk hoeft het niet te zijn. Wederom, 240m3/h is flink veel, dus ik denk dat je er dan twéé moet maken. Zie plek op de tekening.
  • Een andere optie die ik misschien voor me zie, is een doorstroomvoorziening maken via de wasruimte. Omdat je daar toch aan het verbouwen bent en het een "technische" ruimte is. Dan kun je dit werk meenemen in de openingen die je toch aan het dichtmaken bent, en hoef je geen nieuwe gaten te maken. Bijvoorbeeld een rooster (of twee roosters) in de muur aan de "zuid" zijde, een 200mm spirobuis langs het plafond van de wasruimte, en een of twee roosters in de muur aan de "oost" zijde. Zie tekening.
[Afbeelding]
Zowel de doorstroomvoorzieningen via roosters tussen traphal en leefruimte met de instucbare roosters als via de wasruimte (of een combinatie) lijken mij wel haalbaar. Wel zit de schouw die ik zal afbreken om de buizen van de zolder naar de gelijkvloers te krijgen ook in de wasruimte dus daar zal ik moeten zien hoe ik dat klaar kan krijgen.

Is het misschien toch niet beter om op de verdiepen eventueel toch af te zuigen (in bvb de speelkamer) en in de wasruimte + wc misschien wat minder af te zuigen? Dan zal de capaciteit wel stijgen maar heb ik wel minder overflow om te verwerken en vermoedelijk ook minder werk om het klaar te spelen. Die instucbare ventielen zijn ook niet gratis :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Als je boven iets gaat afzuigen wordt het systeem zelfs nog iets efficiënter. Bijvoorbeeld werkkamer van +45 naar -45 met ook minder afzuiging in de wc/wasruimte. Zolang de totale stroom naar beneden maar hoger is dan 180, dat is wat je nodig hebt in de gecombineerde woonkeuken voor 4 personen. De speelkamer is dan een iets te grote switch.

Maar ik zie daar wel het nadeel van omdat het gebruik van de kamers boven een stuk minder flexibel is. Je kan er dan niet goed gaan slapen. 45 efficiëntie winst ook weer niet zo veel.

En belangrijker nog, 180 is óók heel veel doorstroom.

Dus ik zou eerst eens gaan kijken naar de doorstroomvoorziening die je concreet voor ogen hebt. Een (enorm!) rooster boven de deur is een prima idee. En daar de specificaties van opzoeken. Als je eentje hebt die 195 én 240 aankan zou ik die 240 laten zitten. Als je een concrete optie hebt die wel werkt met 195 en niet met 240 is dat wel het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Over roosters boven de deur gesproken, ik keek net even in de specificaties van de mijne (solidair wgzd) en die zijn ook in enorme maten te krijgen die ook voor 240m3/h zouden passen. Dan kom je wel uit bij 50cm x 50cm aan rooster. Of 30x80cm afhankelijk van de breedte van je deuren. Dus dat zou kunnen, als je ruimte boven de deuren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007
Mats007 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 20:20:
Goedenavond!

Inmiddels weer even tijd gehad om naar de technische kant van de balansventilatie te kijken. Een combi van spiro en Air Excellent viel af gezien de te grote verschillen in drukverlies. Gezien ik ook door dragende muren en langs draagbalken (vloer) af moet is het technisch nogal een uitdaging.

Inmiddels besloten met de vrouw des huizes dat we met 1 kanaal aansluiten waar mogelijk. Dus de badkamers zijn de enige ventielen de we met 2 kanalen aansluiten ivm de afzuiging van 75M3 op 100% bedrijf.

Ideaal is anders ivm de luchtsnelheden, dat begrijp ik goed. Echter gezien het een huis uit '55 betreft en je werken moet met wat je hebt is dit het ook wel zo een beetje.

Waar ik nog even mee worstel is het drukverlies. De calculater van Ubbink is daarin een hele mooi tool lijkt het maar de interpretatie zit ik nog even mee.

De Q450 ERV heeft een luchthoeveelheden tot 450 m³/h bij 200 Pa. De drukverliezen (maximaal) in de aan- en afvoer zijn respectievelijk 63.1 pa en 53.26 pa.

[Afbeelding] [Afbeelding]

Is dit binnen de marge of moet ik al deze drukverliezen per ventiel bij elkaar tellen? Mij gevoel zegt dat niemand dan iets over kan houden maar wil dat wel even checken bij de betere kenners.

Edit: die HA integratie maakt hebberig. Die gaat op de long-list van zaken die er (ooit) nog moeten komen. Eerst bewoonbaar maken van de woning!
Even mijzelf genadeloos quoten. Mijn lieftallige vrouw stelde een paar terechte vragen over de technische uitvoerbaarheid van de Ubbink AE-slangen. Deze moeten allen door een 'knieschot' in de hoeken van het dak. Daarvoor moet ik dus meerdere gaten in de gemetselde muren maken waarop de gording van het dak rust. Dat zou inhouden dat ik te weinig vlees overhoudt om de gording te dragen.

Alternatief is als vlogt bedacht:
'- Afzuiging via 1 verdeelbox laten lopen, dit levert geen technische issues op;
- Aanvoer via 2 verdeelboxen laten lopen, waarvan:
* een verdeelbox voor de benedenverdieping (Excl. woonkamer) en slaapkamers linkerzijde woning is)
* een verdeelbox voor de rechterzijde woning, zijnde slaapkamers en woonkamer

De verdeelbox in de rechterzijde van de woning sluit ik idealiter met 200 spiro aan. Hele vraag is nu of dit qua drukval niet tezeer verstoord. Plaatjes zeggen meer dan woorden dus hierbij een overzicht bezien vanuit de zolder en een doorsnede van de woning (excuse my skills):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIBPyzHTo4udUV7r6bTe0umuTeM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C4WrWl7MGLKBuuy9jIrx8aqI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odYE5GRyuFYGTk0ePapfP5K3p_Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iCNkR0JVFin7IC8Fioths9hP.jpg?f=user_large

Alle input is wenselijk. In deze setup zou ik zelfs weer dubbel kunnen uitvoeren met de kanalen vanuit de Ubbink AE-reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debuteer
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 09:18
Zijn er mensen die een lijnrooster in hun woonkamer hebben toegepast? Ik wil een bestaand type C systeem ombouwen naar D, maar kan eigenlijk alleen één groot (160mm) toevoerkanaal naar de woonkamer brengen. Mijn idee was om een kleine koof tegen het plafond te maken en via een lijnrooster ~200 m3/h inblazen. Afzuiging gebeurt via de bestaande kanalen in keuken, toilet en werkkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Ik heb geen lijnrooster uiteindelijk, maar wel veel onderzoek gedaan en op het punt gestaan ze te bestellen. Vergelijkbare casus met 200 m3/h inblaas op één punt icm ombouw systeem C naar systeem D. Ik vind het nog steeds een prachtige oplossing qua WAF en esthetiek.

Helaas zat ik de praktijk bij mij de wiskunde dwars: de effectieve vrije doorlaat bij lijnroosters is gewoon niet zo heel groot. Je komt voor 200 m3/h in 1 rooster uit op een enorm ding van bijna een meter lang bijvoorbeeld. Als je het aantal sleuven beperkt wil houden om qua looks een “lijn” effect te houden tov een “grille” effect.

Met een goed type rond ventiel kun je hier met 2x 125mm op een meter afstand ook toe. Voor een fractie van de prijs en in mijn geval ook constructief een stuk simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Sinds afgelopen weekend blijft de 'Avoided heating' (kWh) op dezelfde waarde staan tewrijl de waarde 'Avoided actual' (kW) wel geüpdatet wordt. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd inclusief restarts van de Zehnder, Reset tasks (excluding scheduler). Maar niets heeft nog geholpen.

Wat kan ik nog meer proberen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Qbx9FrBgfyKwLrnwqX27YlabYE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FxT9F2bAuZUaPmsJ8N59gWsR.png?f=user_large

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debuteer
Puntenwolk schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:25:
Ik heb geen lijnrooster uiteindelijk, maar wel veel onderzoek gedaan en op het punt gestaan ze te bestellen. Vergelijkbare casus met 200 m3/h inblaas op één punt icm ombouw systeem C naar systeem D. Ik vind het nog steeds een prachtige oplossing qua WAF en esthetiek.

Helaas zat ik de praktijk bij mij de wiskunde dwars: de effectieve vrije doorlaat bij lijnroosters is gewoon niet zo heel groot. Je komt voor 200 m3/h in 1 rooster uit op een enorm ding van bijna een meter lang bijvoorbeeld. Als je het aantal sleuven beperkt wil houden om qua looks een “lijn” effect te houden tov een “grille” effect.

Met een goed type rond ventiel kun je hier met 2x 125mm op een meter afstand ook toe. Voor een fractie van de prijs en in mijn geval ook constructief een stuk simpeler.
Ik kwam zelf op een rooster van 600 breed, dus dat viel me nog wel mee, is hier goed te doen. Net als de prijs. Was alleen benieuwd naar de praktijk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YhmKXzNpzHVUhcj8lvPnPdaIHY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vCHYSe7Ooh36cw4EHHWHt3eZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Puntenwolk schreef op woensdag 18 december 2024 @ 16:25:

200 op 1 punt is ook wel behoorlijk veel, dat zijn bijna airco-achtige hoeveelheid. Ipv lelijke wandunit van ~1 meter x "2 spleten" is het dan langs de pui / kozijnen, 3-5 meter breed x 1-2 spleten voor max ~1000 m3/uur.

Lijnrooster is vooral geschikt om 1 hele wand te doen en niet inderdaad 1 meter x 6 spleten = dikke lelijke rooster op 1 plek.

• freshter
Puntenwolk schreef op woensdag 18 december 2024 @ 00:05:
Over roosters boven de deur gesproken, ik keek net even in de specificaties van de mijne (solidair wgzd) en die zijn ook in enorme maten te krijgen die ook voor 240m3/h zouden passen. Dan kom je wel uit bij 50cm x 50cm aan rooster. Of 30x80cm afhankelijk van de breedte van je deuren. Dus dat zou kunnen, als je ruimte boven de deuren hebt.
Waar ik nu ook aan dacht, in onze traphal staat er een kast die op ongeveer 15 cm van de muur af staat (daar zitten de collectoren van onze vloerverwarming dus moeten we wat afstand houden). Kan ik daar niet gewoon 1 rooster plaatsen, waar ik dan aan de kant van de traphal iets van geluidsdemping rond bouw als blijkt dat er te veel geluid door komt? Achter de kast is er veel ruimte om een soort van geluiddempend kanaal te bouwen. Mijn vader heeft daar beroepshalve ervaring in.

Tekeningetje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fH7xYgSX7gq0UeyfW6axwp9r1ic=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ght46dXt4BOOoMeaLZjmc9n.png?f=fotoalbum_large

bvb dit rooster dat geschikt lijkt tot 290 m3/h: https://www.ventilatiesho...os-wandrooster-300x100mm/
Dat is ook een stuk betaalbaarder en hiermee is 1 rooster misschien voldoende.

• hrv
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-09 09:31

hrv

Ben al even aan het zoeken, maar kan het niet vinden.

Wat is de minimale afstand tussen een drietal afvoerventielen?
Ik moet er drie op rij in de keuken maken, maar zit met een stalen balk waar ik niet voorbij of doorheen kan.

Onderlinge afstand zou daarmee beperkt zijn tot 50-60 cm.

Het lijkt me een stuk minder kritisch als bij aanvoer, want ik zal met afvoer neem ik aan geen voelbare luchtstroom creeeren.
Ieder ventiel zal in de normaalstand 50m3 te verwerken krijgen.

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:36
Voor mijn nieuwbouw woning heb ik een Q350 van Zehnder voorzien.

De kelder (400 m³) is hierin niet meegenomen. Ik wil deze echter wel goed verluchten (is ook werkruimte). Mogelijk dat ik deze af en toe tijdelijk verwarm.
Nu dacht ik ook hier gewoon een simpel D-systeem in te steken.
Iemand een voorstel? Van een robuust maar goedkoop D-systeem dat hiervoor kan dienen?

Ik zal wel goede filters moeten voorzien, daar ik af en toe wat houtbewerking wil doen in deze kelder .
Breezz schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:27:
Voor mijn nieuwbouw woning heb ik een Q350 van Zehnder voorzien.

De kelder (400 m³) is hierin niet meegenomen. Ik wil deze echter wel goed verluchten (is ook werkruimte). Mogelijk dat ik deze af en toe tijdelijk verwarm.
Nu dacht ik ook hier gewoon een simpel D-systeem in te steken.
Iemand een voorstel? Van een robuust maar goedkoop D-systeem dat hiervoor kan dienen?

Ik zal wel goede filters moeten voorzien, daar ik af en toe wat houtbewerking wil doen in deze kelder .
Waarom niet de kelder meenemen in je standaard WTW (kies een wat groter type), en eventueel een extra afvoerfilter voorzien wat houtstof tegen houdt?
In 99.9% van de tijd ben je immers niet aan het houtbewerken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 13:39
P5ycho schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:28:
[...]

Yes, dat is alles wat je nodig hebt.
Firmware maakt weinig uit voor zover ik weet. Updaten is niet mogelijk met deze oplossing.
Dank je :)

Besteld > ontvangen > en zojuist aangesloten. Ik zie het nu in HA en kan bepaalde zaken uitlezen en aansturen. Moet nog even verder uitpluizen wat ik er allemaal mee kan.

Heb ook een aranet4 besteld en als dat bevalt met HA en deze q600 controller, dan evt kijken om zelf co2 meters te maken. Maar dat is een stapje lastiger met solderen en daar moet ik dan ook eerst even induiken.

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:36
Andrehj schreef op donderdag 19 december 2024 @ 19:08:
[...]

Waarom niet de kelder meenemen in je standaard WTW (kies een wat groter type), en eventueel een extra afvoerfilter voorzien wat houtstof tegen houdt?
In 99.9% van de tijd ben je immers niet aan het houtbewerken.
Omdat mijn kelder niet verwarmd en geïsoleerd is, waardoor de permanente warmtevraag van de woning gaat stijgen, toch?

• Puntenwolk
Breezz schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:17:
[...]

Omdat mijn kelder niet verwarmd en geïsoleerd is, waardoor de permanente warmtevraag van de woning gaat stijgen, toch?
Dat is een goede reden om te kiezen voor een decentraal systeem.

Daar is wel ook een apart topic voor: Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Puntenwolk schreef op donderdag 19 december 2024 @ 23:19:
[...]

Dat is een goede reden om te kiezen voor een decentraal systeem.

Daar is wel ook een apart topic voor: Decentrale balansventilatie met warmteterugwinning
Gezien de grootte van de kelder is een tweede centrale wtw veel logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debuteer
Ik zou voor de kelder denk ik gewoon een 2dehands Stork WTW oid op de kop tikken die je eenvoudig met een schakelaar of timer bediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:16
In onze nieuwbouwwoning komt een Q450 met ComfoClime 24, dit in combinatie met IR verwarming.

Wij willen de IR verwaming zo min mogelijk gaan gebruiken, o.a. vanwege lage COP. Vandaar heb ik voorgesteld te upgraden naar de 36.

De Q450 en CC komen in een technische ruimte grenzend aan slaapkamers. Zehnder zelf heeft daarom advies gegeven om niet van de 24 naar de 36 te upgraden, vanwege de grotere compressor.

Als ik echter in de documentatie duik:
https://zehnder.hu/wp-con...omfoClime24_en-screen.pdf

Dan lees ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quBl8auLnp0Ue00Z4g4_zJfZoWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t3qzWlY6tu5bh0PzuovhBtHi.png?f=fotoalbum_large

Klopt dit? Als in, kan iemand dit logisch verklaren? Is hij mogelijk juist vanwege de sterkere compressor stiller, als in, de unit hoeft minder hard te werken bij dezelfde flow?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:01
hrv schreef op donderdag 19 december 2024 @ 17:28:
Ben al even aan het zoeken, maar kan het niet vinden.

Wat is de minimale afstand tussen een drietal afvoerventielen?
Ik moet er drie op rij in de keuken maken, maar zit met een stalen balk waar ik niet voorbij of doorheen kan.

Onderlinge afstand zou daarmee beperkt zijn tot 50-60 cm.

Het lijkt me een stuk minder kritisch als bij aanvoer, want ik zal met afvoer neem ik aan geen voelbare luchtstroom creeeren.
Ieder ventiel zal in de normaalstand 50m3 te verwerken krijgen.
Voor zover bekend zijn die er niet, dus mogen de afvoerventielen vlak naast elkaar geplaatst worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
Joydashy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:32:
In onze nieuwbouwwoning komt een Q450 met ComfoClime 24, dit in combinatie met IR verwarming.

Wij willen de IR verwaming zo min mogelijk gaan gebruiken, o.a. vanwege lage COP. Vandaar heb ik voorgesteld te upgraden naar de 36.

De Q450 en CC komen in een technische ruimte grenzend aan slaapkamers. Zehnder zelf heeft daarom advies gegeven om niet van de 24 naar de 36 te upgraden, vanwege de grotere compressor.

Dan lees ik dit:
[Afbeelding]

Klopt dit? Als in, kan iemand dit logisch verklaren? Is hij mogelijk juist vanwege de sterkere compressor stiller, als in, de unit hoeft minder hard te werken bij dezelfde flow?
Nope dat kan ik niet.

Wat een maf ding. Een wtw verdient zich terug door zoveel mogelijk warmte terug te winnen. Een compressor zetten op de afvoerlucht die al door de wtw is geweest is hierdoor nauwelijks efficiënter dan gewoon buitenlucht pakken. Daarbij beperk je de hoeveelheid te gebruiken lucht ook nog eens tot de ventilatiebehoefte van de woning. Veel gedoe voor effectief een waterkoker aan verwarmingsvermogen... En als het een beetje koud is ga je cop 1 verwarmen. Is dit een heel rijtje zo? Dan kun je erop rekenen dat de stroomkast als het vriest uitslaat.

Tenzij het verder een passiefhuis is, zou de combinatie van dit ding met infrarood als hoofdverwarming mi verboden moeten worden.

Aanvulling: bespaar je het geld van de comfoclime en de ir-panelen en hang airco's op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bromptonrijder

Dan lees ik dit:
[Afbeelding]

De grafiek die je laat zien is kanaal geluid. Dat kan dus anders zijn dan de geluiduitstraling van het apparaat zelf waar Zehnder voor waarschuwt. Wat voor wand zit er tussen de technische ruimte en slaapkamers? En is die met deur verbonden aan de slaapkamers of via de overloop?

Let je ook op dat je alle toevoerkanalen dampdicht moet isoleren als je hiermee ook gaat koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
ZonnigY schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:19:
[...]

Nope dat kan ik niet.

Wat een maf ding. Een wtw verdient zich terug door zoveel mogelijk warmte terug te winnen. Een compressor zetten op de afvoerlucht die al door de wtw is geweest is hierdoor nauwelijks efficiënter dan gewoon buitenlucht pakken. Daarbij beperk je de hoeveelheid te gebruiken lucht ook nog eens tot de ventilatiebehoefte van de woning. Veel gedoe voor effectief een waterkoker aan verwarmingsvermogen... En als het een beetje koud is ga je cop 1 verwarmen. Is dit een heel rijtje zo? Dan kun je erop rekenen dat de stroomkast als het vriest uitslaat.

Tenzij het verder een passiefhuis is, zou de combinatie van dit ding met infrarood als hoofdverwarming mi verboden moeten worden.

Aanvulling: bespaar je het geld van de comfoclime en de ir-panelen en hang airco's op
Dank voor de feedback. Het is inderdaad een beetje een maf ding, maar nu eenmaal onderdeel van dit project. Het gaat om 4 huizen in een langere rij overigens, dus denk dat de buurt het wel overleefd :)

De COP is inderdaad matig, zegge 2.5, in NL wordt het nog zelden onder de 0, dus ik reken eerder met 2 of 7:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLzL3E2TyS5XfNC-C0PcDMSe1Ac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WNYZSgL1gWOjzLPqq0GJJcwM.png?f=fotoalbum_large

Het wordt geen passief huis, maar wel A+++ en dat is nog met dubbel glas. Ik ben van plan een groot deel van het glas te upgraden naar vacuümglas, juist ook om de WTW/Comfoclime de kans te geven het huis warm te houden.

Het is natuurlijk wel veel meer gedoe om in alle ruimtes aircos te gaan plaatsen, vereist ook allerlei leidingen die nu niet zijn voorzien (koel, stroom, afvoer), bovendien zijn binnenunits niet perse fraai. Maar dit is zeker iets waar ik wakker van heb gelegen, en ben er ook nog niet over uit. Zeker ook het feit dat met de Comfoclime het klimaat niet per ruimte te regelen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
Bromptonrijder schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:38:
[...]

De grafiek die je laat zien is kanaal geluid. Dat kan dus anders zijn dan de geluiduitstraling van het apparaat zelf waar Zehnder voor waarschuwt. Wat voor wand zit er tussen de technische ruimte en slaapkamers? En is die met deur verbonden aan de slaapkamers of via de overloop?

Let je ook op dat je alle toevoerkanalen dampdicht moet isoleren als je hiermee ook gaat koelen.
Volgens mij is dat geen kanaalgeluid, er staat specifiek "unit" en de 2 tabellen er boven gaan over SUP en ETA (in/uit) geluid.

Toevoerkanalen worden inderdaad voorzien van ThermalShield.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
@Joydashy Die stroom heb je sowieso nodig voor de infraroodpanelen... Er gaat ook weer wat af; je kunt met normale ventilatiebuizen werken en die panelen hoef je niet op te hangen.

A+++ zegt helaas weinig als de boel met zonnepanelen wordt vergroent. Met de terugleverkosten en de afschaffing van de salderingsregeling ben je alsnog stevig het bokje als je dat in infraroodpanelen wil verstoken in de winter.

Meer on topic en wat positiever: Een wtw smeert sowieso de temperatuur over het hele huis behoorlijk gelijk en een warmtepomp (onafhankelijk welke variant airco, die comfoclime l/w, w/w) gedijt daar goed bij. Dus daar zou ik me dan weer niet druk om maken. En sowieso goed om dat glas te fixen! Hr++ is echt te karig anno 2025.

[ Voor 5% gewijzigd door ZonnigY op 20-12-2024 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Joydashy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:14:
Dank voor de feedback. Het is inderdaad een beetje een maf ding, maar nu eenmaal onderdeel van dit project. Het gaat om 4 huizen in een langere rij overigens, dus denk dat de buurt het wel overleefd :)

De COP is inderdaad matig, zegge 2.5, in NL wordt het nog zelden onder de 0, dus ik reken eerder met 2 of 7:

[Afbeelding]

Het wordt geen passief huis, maar wel A+++ en dat is nog met dubbel glas. Ik ben van plan een groot deel van het glas te upgraden naar vacuümglas, juist ook om de WTW/Comfoclime de kans te geven het huis warm te houden.

Het is natuurlijk wel veel meer gedoe om in alle ruimtes aircos te gaan plaatsen, vereist ook allerlei leidingen die nu niet zijn voorzien (koel, stroom, afvoer), bovendien zijn binnenunits niet perse fraai. Maar dit is zeker iets waar ik wakker van heb gelegen, en ben er ook nog niet over uit. Zeker ook het feit dat met de Comfoclime het klimaat niet per ruimte te regelen is...
Ik heb het idee dat je je kop in het zand steekt.

Heb je al eens berekend hoe hard die WTW moet blazen om dat verwarmingsvermogen kwijt te kunnen? En hoeveel herrie dat geeft? Zelfs op minimum verwarmingsvermogen is daarvoor bovendien een hele hoge dT nodig, die (mede) de oorzaak van de beroerde COP is.
Het is niet voor niets dat bovenstaand tabelletje niet lager gaat dan 315 m³/h, een debiet wat niemand in een normale eengezinswoning standaard gebruikt...

Over die airco('s): Die heb je toch nodig. Jouw supergeïsoleerde woning wordt anders in de zomer veel te warm. (Ik kan het weten, mijn woning is ook zo geïsoleerd, en bovendien vrijstaand en rondom voorzien van zonwering, dus minder opwarming en meer afkoelvermogen in de nacht, en heb alsnog flink koeling nodig).
Ik zou een airco binnenunit voorzien in de woonkamer (voor de verwarming) en eentje zo hoog mogelijk in het trapgat (voor de koeling). Dan kun je je woning zeer efficient verwarmen (reken op COP 5) én koelen en bovendien heb je die COP=1 infraroodmeuk ook niet meer nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 20-12-2024 12:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Joydashy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:28:
[...]

Volgens mij is dat geen kanaalgeluid, er staat specifiek "unit" en de 2 tabellen er boven gaan over SUP en ETA (in/uit) geluid.

Toevoerkanalen worden inderdaad voorzien van ThermalShield.
Het gaat over het motorgeluid van de unit zoals dat hoorbaar is door de kanalen aan de aanvoer (SUP) en afvoer (ETA) ventielen. Daarom staat er ook “duct” op de y-as.

Het gaat dus niet over het motorgeluid van de unit zoals dat hoorbaar is als je er naast staat, of als je in de kamer ernaast staat met alleen een gipswandje er tussen. Dat is waar de fabrikant je terecht voor waarschuwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007
Andrehj schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:38:
[...]

Heb je al eens berekend hoe hard die WTW moet blazen om dat verwarmingsvermogen kwijt te kunnen? En hoeveel herrie dat geeft? Zelfs op minimum verwarmingsvermogen is daarvoor bovendien een hele hoge dT nodig, die (mede) de oorzaak van de beroerde COP is.
Het is niet voor niets dat bovenstaand tabelletje niet verder lager gaat dan 315 m³/h, een debiet wat niemand in een normale eengezinswoning standaard gebruikt...

Over die airco('s): Die heb je toch nodig. Jouw supergeïsoleerde woning wordt anders in de zomer veel te warm. (Ik kan het weten, mijn woning is ook zo geïsoleerd, en bovendien vrijstaand en rondom voorzien van zonwering, dus minder opwarming en meer afkoelvermogen in de nacht, en heb alsnog flink koeling nodig).
Ik zou een airco binnenunit voorzien in de woonkamer (voor de verwarming) en eentje zo hoog mogelijk in het trapgat (voor de koeling). Dan kun je je woning zeer efficient verwarmen (reken op COP 5) én koelen en bovendien heb je die COP=1 infraroodmeuk ook niet meer nodig.
Daarop inhakend @Andrehj. Momenteel is het voorstel van de installateur in de verbouwing om op iedere slaapkamer (4x) een airco te hangen voor warmen en koelen.

De woning is uit ‘55 en wordt voorzien van triple glas, sls spouwmuur isolatie, cellulose inblaas in dak en alle tussen vloeren (zijn van hout) en dan de wtw en screens voor zonwering vanuit mijn eigen koker.

Nu ik tegen de maximale lengtes van airco leidingen aan loop zit ik te dubben of ik niet met 1 airco boven en 1 beneden toe kom en dat de wtw en vloerverwarming de rest op zich kunnen nemen.

Nu heb ik geen super geïsoleerde woning maar wel het maximum haalbare denk ik. Hoe is jouw kijk hierop als ik vragen mag? Haalbaar of wensdenken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bromptonrijder
Joydashy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:14:
[...]

[Afbeelding]

Je hebt gelijk. Ik stond op het verkeerde been door de toevoeging duct op de y as.

Qua verwarmingsvermogen is het voor een rijtjeswoning eigenlijk ook ongeschikt. Ik zou de warmteverlies en BENG berekening eens opvragen. Als salderen eraf gaat ben jij degene die de energierekening moet betalen.

Maar even terug naar je hoofdvraag over geluid. Ik vermoed dat ze voor de grafiek die je laat zien met vergelijking ervan uit zijn gegaan dat hetzelfde dezelfde temperatuur wordt geleverd door de units en de grotere dus niet op vol vermogen draait. En dat bij vol vermogen de grotere dus wel meer geluid maakt en ze daarom waarschuwen. Maar als de grotere problemen geeft doet de kleinere dat waarschijnlijk ook al.

Of dat problemen gaat geven hangt erg af van de opbouw van de wand tussen slaapkamer en technische ruimte.

Ik zou wat dat betreft erg goed opletten of voldaan gaat worden aan de eisen van installatie geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mats007 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:05:
Daarop inhakend @Andrehj. Momenteel is het voorstel van de installateur in de verbouwing om op iedere slaapkamer (4x) een airco te hangen voor warmen en koelen.
Die vraag is hier off-topic. Voor verwarmen en koelen met lucht/luchtwarmtepompen is er Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

[ Voor 38% gewijzigd door Andrehj op 20-12-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
Andrehj schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 11:38:
[...]

Het is niet voor niets dat bovenstaand tabelletje niet lager gaat dan 315 m³/h, een debiet wat niemand in een normale eengezinswoning standaard gebruikt...

Dank, beetje struisvogel is wel aanwezig, ik ben vooral huiverig om eigenlijk tegen de aannemer/bouwer te zeggen dat zijn "ontwerp" er uit mag en ik iets geheel anders wil. Zeker omdat we er al een behoorlijke tijd mee bezig zijn.

Voor het debiet ging ik er inderdaad vanuit dat je in warme/koude tijden de WTW dan maar op hogere stand zet om genoeg koelte/warmte te krijgen.

Fijn om een vergelijkbare ervaring te horen, onze muren hebben een forse RC:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qR6pjZSau3XIrm1bEFskDNULZ6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cqjoZMv7dW0ajEvD9Pxg2syN.png?f=fotoalbum_large

Ook vrijstaand en zonwering komt er zeker. Wel zeer beperkte raamoppervlak, ook weer vanwege ontwerp en duurzaamheid (hoewel dat wel enigszins wring met HR++ glas aanbieden...).

Aangenomen dat er aircos in woonkamer en overlopen komt, is airco op de (3) slaapkamers dan nog nodig?

De IR verwarming op BG laten we misschien wel zitten (als minderprijs te verwaarlozen is), even aan in de winterochtend tegen koude voeten misschien wel fijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
Joydashy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:55:
[...]

Dank, beetje struisvogel is wel aanwezig, ik ben vooral huiverig om eigenlijk tegen de aannemer/bouwer te zeggen dat zijn "ontwerp" er uit mag en ik iets geheel anders wil. Zeker omdat we er al een behoorlijke tijd mee bezig zijn.

Voor het debiet ging ik er inderdaad vanuit dat je in warme/koude tijden de WTW dan maar op hogere stand zet om genoeg koelte/warmte te krijgen.

[Afbeelding]

Ook vrijstaand en zonwering komt er zeker. Wel zeer beperkte raamoppervlak, ook weer vanwege ontwerp en duurzaamheid (hoewel dat wel enigszins wring met HR++ glas aanbieden...).

Aangenomen dat er aircos in woonkamer en overlopen komt, is airco op de (3) slaapkamers dan nog nodig?

De IR verwarming op BG laten we misschien wel zitten (als minderprijs te verwaarlozen is), even aan in de winterochtend tegen koude voeten misschien wel fijn?
Slecht plan. Rekenvoorbeeld: Je systeem van 200 naar 400 m3/h zetten kost 327 watt (813-486) en levert je (maximaal, zie verdere opmerkingen) 598,2 (1344,7 -746,5). De extra warmte die je wtw uitwisselt moet je niet meerekenen, die wordt immers niet toegevoegd maar slechts behouden. Er kan niet meer behouden worden dan dat je aan ventilatie nodig hebt om 'weg te gooien '. Sterker nog, bij het harder draaien van de wtw gaat er warmte verloren; het systeem is nooit 100% efficiënt en het rendement gaat omlaag. Wat resteert is een heleboel extra herrie voor een beetje aan gewonnen warmte.

En, om nog even op je oorspronkelijke vraag terug te komen; Dat is ook de reden dat het niet zoveel zin heeft om een grotere variant te nemen. Het rendement van die grote is nog brakker (echt, hoe durven ze het op de markt te zetten slecht) en het verschil in output bij hetzelfde ventilatiedebiet is verwaarloosbaar.

Aanvulling: En lees ik het nu goed dat het ir vloerverwarming is? Das behoorlijk traag en veel minder lokaal dan panelen. Nu snap ik het 'ontwerp' al helemaal niet meer... Van panelen aan het plafond zou ik niet snel warme voeten verwachten.

[ Voor 17% gewijzigd door ZonnigY op 20-12-2024 14:10 . Reden: Aanvulling 2.. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Joydashy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:55:

[Afbeelding]

Al deze vragen horen niet in dit topic, want het gaat niet meer over balansventilatie. Ook jij moet op zoek naar een beter passend topic (bijvoorbeeld het eigen woning bouwen topic).

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 20-12-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:36

Dan lees ik dit:
[Afbeelding]

Ik vind het wel onderdeel van dit topic, maakt namelijk wel uit voor de buizen en verdeelboxen en of deze in de aanvoerroute geïsoleerd moeten zijn. Alle kennis rondom ventilatie WTW is er voor nodig, plus wat extra.

Ik heb het ook overwogen voor onze nieuwbouw woning, uiteindelijk niet gedaan ivm kosten icm Q600 evr. Nu gekozen voor losse airco units en de Q600 met EVR. Geeft een hoger rendement, meer keuze om per ruimte om de airco unit aan of uit te zetten en natuurlijk om een temperatuur in te stellen. nadeel is natuurlijk de units aan de muur :-(

Vloerverwarming is een traag systeem in mijn geval en de airco kloet en verwarmt sneller. In mei zal waarschijnlijk de woning opgeleverd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macbelly
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
macbelly schreef op woensdag 18 december 2024 @ 19:13:
Sinds afgelopen weekend blijft de 'Avoided heating' (kWh) op dezelfde waarde staan tewrijl de waarde 'Avoided actual' (kW) wel geüpdatet wordt. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd inclusief restarts van de Zehnder, Reset tasks (excluding scheduler). Maar niets heeft nog geholpen.

Wat kan ik nog meer proberen?

[Afbeelding]
Als door een 'wonder' geeft de ComfoAirQ app sinds gisteren (donderdag) weer cumulatieve waardes door. Vooralsnog een raadsel voor mij. Als iemand een zinnige verklaring heeft hoor ik het graag.

S1255PC6 - ComfoAir Q350 ERV - 40x435Wp - GW12K-SDT-20 - Ratio io6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
Epep schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:59:
[...]

Ik vind het wel onderdeel van dit topic, maakt namelijk wel uit voor de buizen en verdeelboxen en of deze in de aanvoerroute geïsoleerd moeten zijn. Alle kennis rondom ventilatie WTW is er voor nodig, plus wat extra.

Ik heb het ook overwogen voor onze nieuwbouw woning, uiteindelijk niet gedaan ivm kosten icm Q600 evr. Nu gekozen voor losse airco units en de Q600 met EVR. Geeft een hoger rendement, meer keuze om per ruimte om de airco unit aan of uit te zetten en natuurlijk om een temperatuur in te stellen. nadeel is natuurlijk de units aan de muur :-(

Vloerverwarming is een traag systeem in mijn geval en de airco kloet en verwarmt sneller. In mei zal waarschijnlijk de woning opgeleverd worden
Die begrijp ik niet zo goed, airco buitenunit + meerdere binnenunits + alle leidingen, afvoer, elektra, hoezo is dat goedkoper dan alleen een ComfoClime bovenop de Q600 plaatsen? Op z'n minst ongeveer gelijk, maar eerder duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Joydashy schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:42:
[...]

Die begrijp ik niet zo goed, airco buitenunit + meerdere binnenunits + alle leidingen, afvoer, elektra, hoezo is dat goedkoper dan alleen een ComfoClime bovenop de Q600 plaatsen? Op z'n minst ongeveer gelijk, maar eerder duurder?
Omdat die comfoclime al 5000 euro excl installatiekosten is... Daar kun je een knappe airco voor kopen en dan nog die geïsoleerde buizen en de infraroodverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
Puntenwolk schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:50:
4. Dit is ventilatietechnisch inderdaad één ruimte, maar je hoeft het sheet niet aan te passen hoor, dat is wel duidelijk zo.
Is het toch niet beter om de sheet aan te passen? Nu wordt er per ruimte 180 m3/h berekend, voor een totaal van 360 m3/h. Het gezin is 4 personen dus eigenlijk toch maar 180 m3/h noodzakelijk over de gehele leefkeuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Lekker laten staan, het onderscheid heb je profijt van zou je je buiscalculaties willen doen in sheet 2.
Alles links van de 'aanvoer definitief' kolom staat daar om geinformeerde keuzes te kunnen maken, meer niet. Aan het eind van de rit gaat de uitkomst exact hetzelfde zijn als je woonkamer en keuken samen zou voegen, maar er gaat wel informatie verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
Maar zet ik dan toch niet beter ofwel de keuken ofwel de living bij definitieve pulsatie op 0? Anders gaat de capaciteit toch veel te groot zijn? Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Probeer maar, de sheet is vrij te gebruiken en er zijn geen verborgen calculaties of cellen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicket
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-07 07:14
Wij zijn bezig een verbouwing van onze jaren 60 woning en willen van systeem-A ventilatie naar systeem-D. Volgend jaar zijn we van plan de begane grond en de eerste verdieping aan te pakken en een jaar of twee daarna de zolderverdieping. Bij het aanpakken van de zolderverdieping zal door het verwijderen van de CV-ketel ruimte ontstaan voor een WTW. Alhoewel de WTW dus niet voor volgend jaar in de planning staat, wil ik op de begane grond en de eerste verdieping wel voorbereidende maatregelen nemen.

Hierbij de spreadsheet van @P5ycho ingevuld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvnxjJ2GTqF1Bf2LMg_xP38peuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q14PwpNxMdOtz0bnYrxg0mc0.png?f=fotoalbum_large

Heb in drawio zitten te tekenen hoe we de woning voor ons zien (met zolder nog onbeslist).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Aantal kanttekeningen bij de plattegrond en berekeningen:
  • We verwachten een gezin van vier te worden, maar houden ook rekening met mantelzorg aan huis. In de berekening en planning ga ik dus rekening houden met zes.
  • Het idee van de afvoer in de keuken was om een Ventmann Line te zetten van 125 cm lang in de 160 cm lange wand. WAF hiervoor is acceptabel en ik denk zelf ook niet dat het verkeerd zal zien. Echter blijkt het huidige rookkanaal in de keuken op dit moment een gemetselde vierkante kanaal van 12x12 cm. Bij 270 m³/u afvoer in de keuken kom Ik in de Vent tools app van Lindab op 5,2 m/s luchtsnelheid en een drukverlies van 3,5 Pa/m.Ik snap niet waarom dit kanaal zo krap is aangezien het op de eerste en tweede verdieping een 80 cm brede draagmuur is voor de schoorsteen 8)7 . Ben benieuwd naar jullie adviezen wat ik hier het beste kan doen.
  • Daarnaast hebben we een rookkanaal dat uitkomt in de woonkamer. Bij het verwijderen van de houthaard was ik er niet bij, dus stand van het kanaal en afmetingen weet ik niet, behalve dat een 20cm buis (binnendiameter) met het rookkanaal was aangesloten. Ik wil het rookkanaal die in de woonkamer uitkomt het liefst gebruiken voor toevoer. Deze is op de eerste verdieping niet dragend, dus deze kan ik makkelijker slopen en opnieuw opbouwen mocht het krap blijken. Wil echter de zolder niet aanpakken, en daar is de schoorsteenmuur wel dragend. Weet dus ook niet echt wat ik met deze schouw moet. (Deze schoorsteen is wel volledig van ons).
  • Door de taatsdeur tussen hal een woonkamer is luchtsnelheid van 210 m³/u wat veel, dus ben met interesse het verhaal van @freshter aan het lezen. De WAF voor een spleet langs de zijkanten van de taatsdeur van 1 cm is zeer laag. Een Lindab OLC heeft nog een half-acceptabele WAF en heeft nog een geluidsdempende functie dus op dit moment loop ik met het idee dat te combineren met een kleine spleet in de taatsdeur. Ik ben met simpele wandroosters wel een beetje bang voor geluid (het is niet een grote woning maar wel veel mensen).
  • Het ventiel dat in de woonkamer uitkomt zit tamelijk dicht bij de muur. Ik kan een minder massieve overstroom naar de woonkamer intekenen en hier meer toevoegen met bijvoorbeeld de Lindab Airy, maar ben bang dat deze zo dicht bij de wand is dat je toch een koude stroom gaat voelen op de bank daarbeneden. Hoe kan ik bepalen wat een ideale ventielcapaciteit hier is.
  • Voor de slaapkamers dacht ik aan een Renson Invisido in de deuren. Dat scheelt namelijk een spleet onder de deur (of iig een stuk kleiner). Heeft iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epep
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 22:36
ZonnigY schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:24:
[...]

Omdat die comfoclime al 5000 euro excl installatiekosten is... Daar kun je een knappe airco voor kopen en dan nog die geïsoleerde buizen en de infraroodverwarming.
Het echte geld zat bij ons in de ventilatiekanalen, duurder geïsoleerde kanalen en verdeelstation. Wellicht ook in de marge van de installateur, luxere installatie meer marge?? Maar één airco multisplit unit met drie binnenunits en de leidingen in vloer en in muren was behoorlijk goedkoper. Verder heeft de vloer overal bij ons icm bodemwarmte pomp al iets van koeling.

Bij ons was het nu 10k goedkoper met airco, dan met de comfoclime. Het verschil is natuurlijk veel kleiner als je alles zelf doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De installatie begint hier voortgang te maken :) 2 van de 3 complexe kanalen (koven nodig enzo) liggen erin. De laatste kanaal naar beneden is gelukkig een stuk eenvoudiger. Vandaag is de bestelling binnengekomen dus ik ga gestaag verder. Het heeft geen haast want de installatie wordt pas aangesloten als de warmtepomp erin gaat begin februari. De anderen kanalen zijn daarna vrij easy, anders dan dat het op zolder wel ff passen en meten wordt.

Ondertussen kwam ik erachter dat de zonnepanelen aan één kant verder de kant van de uitlaat opliggen dan ik had gehoopt. Nu had ik nog een extreem idee, de zolder heeft een hoop kieren en openingen, de doorgang naar de woonverdieping is afgescheiden met houtenvloer, 17.5 cm easycell isolatie en gipsplaten.

Zou het niet gewoon een optie zijn om de "vuile" lucht zo recht de zolder in te ventileren? Het betreft geen leefruimte, de ruimte wordt nog wat verwarmd met "restwarmte" en er zijn nooit mensen :+ In het kader van out-of-the-box alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wicket schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:05:
Wij zijn bezig een verbouwing van onze jaren 60 woning en willen van systeem-A ventilatie naar systeem-D. Volgend jaar zijn we van plan de begane grond en de eerste verdieping aan te pakken en een jaar of twee daarna de zolderverdieping. Bij het aanpakken van de zolderverdieping zal door het verwijderen van de CV-ketel ruimte ontstaan voor een WTW. Alhoewel de WTW dus niet voor volgend jaar in de planning staat, wil ik op de begane grond en de eerste verdieping wel voorbereidende maatregelen nemen.

Hierbij de spreadsheet van @P5ycho ingevuld:

[Afbeelding]

Heb in drawio zitten te tekenen hoe we de woning voor ons zien (met zolder nog onbeslist).

***members only***

Aantal kanttekeningen bij de plattegrond en berekeningen:
  • We verwachten een gezin van vier te worden, maar houden ook rekening met mantelzorg aan huis. In de berekening en planning ga ik dus rekening houden met zes.
  • Het idee van de afvoer in de keuken was om een Ventmann Line te zetten van 125 cm lang in de 160 cm lange wand. WAF hiervoor is acceptabel en ik denk zelf ook niet dat het verkeerd zal zien. Echter blijkt het huidige rookkanaal in de keuken op dit moment een gemetselde vierkante kanaal van 12x12 cm. Bij 270 m³/u afvoer in de keuken kom Ik in de Vent tools app van Lindab op 5,2 m/s luchtsnelheid en een drukverlies van 3,5 Pa/m.Ik snap niet waarom dit kanaal zo krap is aangezien het op de eerste en tweede verdieping een 80 cm brede draagmuur is voor de schoorsteen 8)7 . Ben benieuwd naar jullie adviezen wat ik hier het beste kan doen.
  • Daarnaast hebben we een rookkanaal dat uitkomt in de woonkamer. Bij het verwijderen van de houthaard was ik er niet bij, dus stand van het kanaal en afmetingen weet ik niet, behalve dat een 20cm buis (binnendiameter) met het rookkanaal was aangesloten. Ik wil het rookkanaal die in de woonkamer uitkomt het liefst gebruiken voor toevoer. Deze is op de eerste verdieping niet dragend, dus deze kan ik makkelijker slopen en opnieuw opbouwen mocht het krap blijken. Wil echter de zolder niet aanpakken, en daar is de schoorsteenmuur wel dragend. Weet dus ook niet echt wat ik met deze schouw moet. (Deze schoorsteen is wel volledig van ons).
  • Door de taatsdeur tussen hal een woonkamer is luchtsnelheid van 210 m³/u wat veel, dus ben met interesse het verhaal van @freshter aan het lezen. De WAF voor een spleet langs de zijkanten van de taatsdeur van 1 cm is zeer laag. Een Lindab OLC heeft nog een half-acceptabele WAF en heeft nog een geluidsdempende functie dus op dit moment loop ik met het idee dat te combineren met een kleine spleet in de taatsdeur. Ik ben met simpele wandroosters wel een beetje bang voor geluid (het is niet een grote woning maar wel veel mensen).
  • Het ventiel dat in de woonkamer uitkomt zit tamelijk dicht bij de muur. Ik kan een minder massieve overstroom naar de woonkamer intekenen en hier meer toevoegen met bijvoorbeeld de Lindab Airy, maar ben bang dat deze zo dicht bij de wand is dat je toch een koude stroom gaat voelen op de bank daarbeneden. Hoe kan ik bepalen wat een ideale ventielcapaciteit hier is.
  • Voor de slaapkamers dacht ik aan een Renson Invisido in de deuren. Dat scheelt namelijk een spleet onder de deur (of iig een stuk kleiner). Heeft iemand hier ervaringen mee?
Je sheet klopt nog niet helemaal hoor! Even goed paar voorbeelden bekijken van anderen in het topic, dat deed bij mij de trick, met wat support van P5ycho natuurlijk. Die 270m3/h is natuurlijk insane. Bij keuken heb jij bijvoorbeeld nu zowel extractie als impuls staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
Je maakt het jezelf wel heel moeilijk door met deze relatief kleine ruimte op 6 personen te gaan intekenen. Per definitie krijg je dan grote luchtstromen op een klein oppervlak.

De volgende tip zetten we niet heel vaak in, maar dit is er misschien toch een gevalletje voor (tenzij P5ycho anders denkt): hier zou ik gaan spelen met de % tussen normaal en hoog.

Je debieten kloppen prima voor 6 personen. Maar je schrijft dat dit een mogelijke mantelzorg situatie is. Niet de permanente toekomstige situatie denk ik dan. En zeker niet “standaard” voor dit huis als je het zou moeten verkopen.

Ik zou dus aanraden om hier een drie standen berekening te maken.
  • Eerst maak je een berekening die de woonkamer op 4 personen berekent. Dus 4x30=120. Dat is je “laag” stand die je daadwerkelijk dagelijks gaat gebruiken zolang mantelzorg niet van toepassing is. Noot: ik denk dat je hier één ventiel in van de slaapkamers met 2 ventielen ook fysiek moet dichtdraaien, anders kom je niet uit.
  • Vervolgens bereken je een “midden” stand inclusief mantelzorg. Daar zit de woonkeuken op 6x30 =180. Dat is je huidige normaalstand. Je wil dat alles in deze midden stand het ook doet zonder extra geluid. En je draait dat ene ventiel in de slaapkamer open.
  • Daarna kijk je wat mogelijk is voor een hoog stand. 270 in de keuken (150% van 180 nu) is idioot veel. In dit geval vind ik het niet gek als je die aftopt op een lager getal. Bijvoorbeeld 225 of zo.
Wellicht dat je even een eigen spreadsheet moet maken hiervoor.
Het ventiel dat in de woonkamer uitkomt zit tamelijk dicht bij de muur. Ik kan een minder massieve overstroom naar de woonkamer intekenen en hier meer toevoegen met bijvoorbeeld de Lindab Airy, maar ben bang dat deze zo dicht bij de wand is dat je toch een koude stroom gaat voelen op de bank daarbeneden. Hoe kan ik bepalen wat een ideale ventielcapaciteit hier is.
Voor dit soort locaties kiezen professionals nu vaak <25m3/h per ventiel in normaalstand in de luxere nieuwbouw projecten, paar dozijn pagina’s terug was er een project gedeeld (luxe hoogbouw appartementen dacht ik) met 10 m3/h.
Voor de slaapkamers dacht ik aan een Renson Invisido in de deuren. Dat scheelt namelijk een spleet onder de deur (of iig een stuk kleiner). Heeft iemand hier ervaringen mee?
Hier overal geluidsdempende deurroosters ipv spleten, ik zou niet anders willen. Bij 1 kamer heb ik een duidelijke pre/post kunnen observeren omdat ook de deur is vervangen van met spleet naar zonder spleet, met valdorpel en geluidsdempers rooster, en zou niets anders meer willen. Prijs is de enige reden om het niet te doen. Ik heb niet precies dit type overigens maar eentje van duco voor de kleine deurroosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicket
Puntenwolk schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:42:

Ik zou dus aanraden om hier een drie standen berekening te maken.
  • Eerst maak je een berekening die de woonkamer op 4 personen berekent. Dus 4x30=120. Dat is je “laag” stand die je daadwerkelijk dagelijks gaat gebruiken zolang mantelzorg niet van toepassing is. Noot: ik denk dat je hier één ventiel in van de slaapkamers met 2 ventielen ook fysiek moet dichtdraaien, anders kom je niet uit.
  • Vervolgens bereken je een “midden” stand inclusief mantelzorg. Daar zit de woonkeuken op 6x30 =180. Dat is je huidige normaalstand. Je wil dat alles in deze midden stand het ook doet zonder extra geluid. En je draait dat ene ventiel in de slaapkamer open.
  • Daarna kijk je wat mogelijk is voor een hoog stand. 270 in de keuken (150% van 180 nu) is idioot veel. In dit geval vind ik het niet gek als je die aftopt op een lager getal. Bijvoorbeeld 225 of zo.
Wellicht dat je even een eigen spreadsheet moet maken hiervoor.
Oh, dat klinkt interessant. Had er nog niet zo over nagedacht. En stand 3 op minder dan 150% klinkt logisch idd. Ga de komende dagen tijd maken om inderdaad mijn eigen sheet te maken en te gaan rekenen.
Voor dit soort locaties kiezen professionals nu vaak <25m3/h per ventiel in normaalstand in de luxere nieuwbouw projecten, paar dozijn pagina’s terug was er een project gedeeld (luxe hoogbouw appartementen dacht ik) met 10 m3/h.
Ai, had juist gehoopt op wat minder overflow naar de woonkamer door meer toe te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Wicket schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:56:
Ai, had juist gehoopt op wat minder overflow naar de woonkamer door meer toe te voeren.
Drie ventielen op een rijtje met steeds 1m er tussen geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicket
Puntenwolk schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 23:10:
Drie ventielen op een rijtje met steeds 1m er tussen geen optie?
Ik weet niet hoe ik dit dan mooi kan wegwerken. Er zou een koof moeten worden gemaakt. Dat heeft gezien de plafondhoogte van 2,5 meter een lage WAF. Het zou ook een beetje rommelig ogen omdat de koof lager wordt dan het raam wat er in de buurt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Epep schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:10:
[...]

Het echte geld zat bij ons in de ventilatiekanalen, duurder geïsoleerde kanalen en verdeelstation. Wellicht ook in de marge van de installateur, luxere installatie meer marge?? Maar één airco multisplit unit met drie binnenunits en de leidingen in vloer en in muren was behoorlijk goedkoper. Verder heeft de vloer overal bij ons icm bodemwarmte pomp al iets van koeling.

Bij ons was het nu 10k goedkoper met airco, dan met de comfoclime. Het verschil is natuurlijk veel kleiner als je alles zelf doet...
:o . Ik dacht wel dat met die comfoclime duurder zou zijn, maar zo groot had ik het verschil ook niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mats007
Iemand wellicht een aanvulling op het nieuwe installatie idee? Zelf denk ik dat het qua diameter en drukval wel goed moet komen maar houdt het liever tegen jullie aan.

Mijn installateur is niet helemaal fan van ‘zaken anders doen dan gebruikelijk’ en daarbij is gebruikelijk al gauw de snelste oplossing lijkt het.
Mats007 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:18:
[...]

Even mijzelf genadeloos quoten. Mijn lieftallige vrouw stelde een paar terechte vragen over de technische uitvoerbaarheid van de Ubbink AE-slangen. Deze moeten allen door een 'knieschot' in de hoeken van het dak. Daarvoor moet ik dus meerdere gaten in de gemetselde muren maken waarop de gording van het dak rust. Dat zou inhouden dat ik te weinig vlees overhoudt om de gording te dragen.

Alternatief is als vlogt bedacht:
'- Afzuiging via 1 verdeelbox laten lopen, dit levert geen technische issues op;
- Aanvoer via 2 verdeelboxen laten lopen, waarvan:
* een verdeelbox voor de benedenverdieping (Excl. woonkamer) en slaapkamers linkerzijde woning is)
* een verdeelbox voor de rechterzijde woning, zijnde slaapkamers en woonkamer

De verdeelbox in de rechterzijde van de woning sluit ik idealiter met 200 spiro aan. Hele vraag is nu of dit qua drukval niet tezeer verstoord. Plaatjes zeggen meer dan woorden dus hierbij een overzicht bezien vanuit de zolder en een doorsnede van de woning (excuse my skills):

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alle input is wenselijk. In deze setup zou ik zelfs weer dubbel kunnen uitvoeren met de kanalen vanuit de Ubbink AE-reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bromptonrijder
Mats007 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:27:
Iemand wellicht een aanvulling op het nieuwe installatie idee? Zelf denk ik dat het qua diameter en drukval wel goed moet komen maar houdt het liever tegen jullie aan.

Mijn installateur is niet helemaal fan van ‘zaken anders doen dan gebruikelijk’ en daarbij is gebruikelijk al gauw de snelste oplossing lijkt het.

[...]
Of je problemen krijgt met drukval hangt nogal af van hoeveel debiet er door 200 mm spiro gaat, welke lengte dit deel heeft en hoeveel bochten er in zitten.
Pagina: 1 ... 77 ... 97 Laatste