Zoals al een tijdje geleden beloofd, bij deze nog mijn process van het ophangen Q350
De bestaande situatie, een Brink Renovent HR Medium. Alles erbarmerlijk aangesloten met gore flexibels die hun beste tijd gehad hebben, ongeiosleerde aansluiting op de unit zelf waardoor die al lekker aan het wegroesten was etc. Let niet op die losse signaal kabels dit is heel oude foto tijdens de verbouwing van een paar jaar terug. De foam buizen naar buiten zat een laag van 2 cm aan spinnewebben en stof in, dit allemaal weggegooid. Het zat ook erbarmelijk aangesloten met rare plastic connectors die weer afgetaped waren met verkeerde tape die alweer los liets.
De Zehnder Q350 is wel echt serieus veel groter, en onhandiger aan te sluiten. Ik heb ook een warmtepomp vat en allemaal leiding werk daar lopen, en doordat alle aansluitingen aan de boven kant zitten ....
Oude klere benden weggehaald, en hier kan je goed de "uitdagingen" zien:
- Aansluiting naar buiten zit links onder. Die aansluiting naar buiten is helaas maar 120mm diameter intern. Ik heb hier eerst een stuk erofoam buis 160mm op gedrukt, om de boel te isoleren en op te dikken. Vervolgens daar weer een Aerofoam buis 180mm hardhandig op geperst. En dat zit eigenlijk best prima, viel alles mee dus.
- De opening in de muur naar slaapkamer 4 - zit links boven op een godsonmogelijke plek
- Je kan nog net de buis uit de vloer zijn voor de toevoer lucht, de afvoer lucht aansluiting zit net buiten beeld iets meer naar rechts in de vloer.
Vervolgens heb ik een 5 cm dikhouten frame gemaakt, de enige reden is dat ik de CV leidingen van de warmtepomp moet overbruggen. De onderkant van deQ350 die gaat nu net over deze leidingen hangen. Ik kon niet anders, anders had ik geen plek boven de unit om de draai naar beneden te maken met de buizen. Qua onderhoud is het niet ideaal, maar in princiepe hoef je niks te doen met die CV leidingen en alles is demonteerbaar.
Dit was luchttoevoer aansluiting in de vloer, ingestorte koker profielen. Deze zat helemaal vol met beton gruis en zand en weet ik veel wat. Alles uitgestofzuigd.
:strip_exif()/f/image/VVwGN4UL0ndb2pBU1ttmsRvx.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuwe aansluiting aanvoer in de vloer, onder de Q350. Alles in geperste spiro met rubbers, echt ideaal spul om mee te werken.
:strip_exif()/f/image/koUMiWuSIkJVDZTa3EJPiOSU.jpg?f=fotoalbum_large)
Aansluitingen naar buiten klaar
:strip_exif()/f/image/WCebxbiAAywym6jtaxSa6SoA.jpg?f=fotoalbum_large)
Buizen spagetti klaar, het Y-stuk + T-stuk is voor slaapkamer 4 (die flexbuis loopt er tussendoor naar dat gat in de muur wat nu onzichtbaar is) en slaapkamer 3 die boven op zolder zitten. Omdat de geluidsdempende slang pas na dit T-stuk zit, heb ik beide slaapkamers in geluiddempende thermoduct slang uitgevoerd om ook voldoende geluiddemping te hebben voor deze kamers.
:strip_exif()/f/image/QyWXBgSLgcv2J58xttOcRAPt.jpg?f=fotoalbum_large)
I Kid you not, ik moet de verse lucht toevoer naar de rest van het huis *door* de warmtepomp leidingen doen, maar het past. In principe is deze leiding en flexibel in 5 minuten weer te demonteren, alles zit keurig netjes met Spirobuis met rubbers vast, dus trek je zo los.
:strip_exif()/f/image/geJklWVsfrcvREOcLpt0fmt5.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat beugels erbij in de muur. Hoeft bijna niks te hebben, alleen te zorgen dat de aansluiting op de Q350 niet onder spanning staat en scheef gaat zitten door eigen gewicht buizen.
Systeem draait als een zonnetje. Dat kleine stukje 120mm buis voor de luchttoevoer is geen enkel probleem. Op 180 m3/h zit ik op ongeveer 22 watt stroom verbruik, en de toevoer en afvoer ventilator mooi ik balans.
Nog wat ander achterstallig onderhoud:
- 2cm deurspeling gemaakt voor Slaapkamer 1 - master bedroom. Dit was altijd maar 0.3-0.5 mm, en veel te weinig. De WTW duwde door de luchtdruk de deur steeds open !
- Duco geluiddempend rooster geplaatst in de badkamer. Door de hardstenen dorpel in de badkamer is inkorten deur niet mogelijk / handig.
Uitdagingen waar ik nu tegen aan loop:
- Slaapkamer 1 - de master bedroom heeft zeker 60-90 M3/h nodig Helaas zit er maar 1 miezerig ventiel in de slaapkamer, met nog een flinke vernauwing vlak ervoor. Ik meet ongeveer 15 km/h snelheid met mijn alibaba aneometer, maar dan is er best een bak stromings geluid. Dit geluid is geen machine geluid van de Q350, maar puur stromingsgeluid door de hoge snelheid. Ik kan vrij eenvoudig een 2e ventiel bijplaatsen. Het probleem wat ik heb: ik heb een bestaande verticale 150 mm spiro leiding, hier moet ik een Y-stuk tussen plaatsen voor dit 2e ventiel. Hoe doe je dit handig ? Je zal toch een soort van schuifmof moeten hebben of iets dergelijks ? Ik kan wel een stuk eruit kappen om dat de Y-stuk te plaatsen, maar hoe je dat, de aansluitingen naar boven en naar beneden zijn in princiepe rigide omdat ze ingestort zijn in de vloer. Hoe zouden jullie dat slim doen ?
- De afzuiging in de badkamer is ook een kloterig 100mm ventiel vanuit de bouw. Deze zit eigenlijk hemelsbreed 15 cm vanaf de aansluiting op de Q350 ... Oftewel --> de Q350 staat hier echt als een idioot aan te lurken met bijna geen drukval. Hier is dus eigenlijk altijd orkaan kracht aan afzuiging, en moet ik het ventiel flink knijpen om de flow een beetje te reduceren met nog meer herrie tot gevolg. Het suist echt behoorlijk dan. De badkamer is wel brilliant afgezogen, dat dan weer wel. Ik zou hier ook een 2e ventiel bij kunnen plaatsen via een zijmuur, maar dat is wel echt lelijk en veel werk waar ik eigenlijk geen zin in heb. Er zit wel een verlaagd plafond van 6 cm in de badkamer .... Zou ik niet dat oude 100mm ventiel eruit kunnen kappen, en er gewoon een 150 mm ventiel in terug kunnen douwen met wat geknutselde verloopjes ? Dan is het probleem misschien opgelost

Edit:
https://www.ventilatiesho...svoj_AMISEogaAvDxEALw_wcB dit erin duwen, en dan nog een paar cm spirobuis 150mm en dan een net 150 mm ventiel erop. Klaar is kees, wel grappig als je je gedachten gaat opschrijven kom je soms tot best mooie oplossingen
[
Voor 4% gewijzigd door
Lollercopter op 07-01-2025 14:47
]