Vech schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:18:
Hoi. Na een eerste korte vraag ben ik ook aan de slag gegaan met het ontwerp van mijn WTW ventilatiesysteem. Het gaat om een huis uit 1956, 180 m2. We zijn met 4 personen.
Zie hieronder het ontwerp en de berekening in de (fantastische!) excel sheet uit de topicstart:
De debieten in de plattegronden betreffen de debieten in de normaalstand.
Graag ontvang ik feedback voordat ik verder ga met het bepalen van de buisdiameters e.d. Super bedankt alvast!
enkele overwegingen/vragen:
1. Om enorme overstroom roosters te voorkomen heb ik een maximum overstroom per deur op 60/70 m3/h gezet. E.v.t. wil ik hiervoor de Lindab roosters gebruiken (
https://www.lindab.com/Ca...ularity&display=16&page=1)
2. Mijn grootste vraag zit hem in de overflow op de BG. Die moet deels via de woonkamer naar de keuken. Gaat dat lukken of trekt de afzuiging in de keuken alles direct de keuken in?
3. Mijn vriendin en ik gaan vaak in bad. Ik wil dan graag wel voldoende ventilatie maar absoluut geen suizend geluid oid (we zijn allebei erg gevoelig op dat gebied..). Vandaar de keuze voor 2x30 afzuiging.
4. Qua WTW zit ik te denken aan een Zehnder Q450 of Q600. Welke zouden jullie adviseren?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo nog even deze ook.
Bovenverdiepingen prima.
Ik denk zoals je zelf al aangeeft dat de overstroom met een slinger via de woonkamer de keuken in niet echt zo zal werken zonder meer sturing.
Dat is mijn gevoel hierbij, de precieze route van zo’n complexe luchtstroom berekenen is ingewikkeld, en niet mogelijk zonder een 3D CAD model van je huis en natuurkundige engineering software.
Als je het simplificeert wordt de luchtstroom door de overdruk van de inblaasventielen geduwd, en getrokken naar de onderdruk van de afzuigventielen.
De woonkamer is met een inblaas en afzuigventiel ongeveer balans, en zelfs iets in overdruk (+15 netto). Daar zal dan ook geen noemenswaardige overstroom heen gaan vanuit de hal. Mijn inschatting is dan ook dat de volledige 120 van de trap af richting de keuken zal willen stromen, met nagenoeg geen stroom onder de woonkamer deuren door.
Dit levert je twee problemen op:
1. Omdat je zelf aangeeft geen grote deurspleten te willen zagen, zal de unit automatisch wat harder gaan werken om de bovenverdiepingen meer in overdruk te zetten ten opzichte van de onderdruk in de keuken om toch die 180/120 onder de keukendeur door te krijgen.
2. Je woonkamer is onvoldoende geventileerd voor 4 personen, want behalve de 90/60 die je zelf inblaast zal er niets bijkomen.
Daarnaast heel iets anders maar als de ruimte “oude douche” ook als badkamer in gebruik is zou ik hier toch minimaal 75 in hoogstand willen afzuigen.
De simpelste maar best ingrijpende oplossing zou zijn om:
- Deur tussen keuken en hal luchtdichtmaken met rubbers en valdorpel
- Alle ventielen in de woonkamer helemaal weg, klein tekort aan inblaas ergens anders oplossen
- Overstroomvoorzieningen plaatsen tussen hal en woonkamer, en woonkamer in keuken, die daar 180 hoog stand / 120 normaalstand op ~10Pa hoog / 2Pa normaal aan kan. Dat worden inderdaad forse dingen als je deurroosters gebruikt. Wellicht kun je als tweaker misschien nog het beste zelf iets maken in de linker schuine koof in de woonkamer door de muur heen, met mooie ventielen aan beide kanten. Met eventueel een normale demper ertussen als geluidsoverlast tussen woonkamer en hal/bovenverdieping een zorg is. Tussen keuken en woonkamer ontkom je niet aan ofwel een fors deurrooster, of een grote spleet. Eventueel kun je een ander type deur overwegen dat een spleet rondom heeft, zoals sommige mooie stalen taatsdeuren. Dan neem ik even aan dat geluid niet echt een zorg is tussen keuken en woonkamer.