Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:53
Interessante discussie,
warmte overdracht bij lucht wat ook het nodige vocht bevat, deels condenseert en terug verdampt is een erg lastige materie.
Je hebt dan niet alleen te maken met het debiet van de lucht, de warmte inhoudt en de delta-T tussen lucht in en uit, maar ook de hoeveelheid absolute vochtigheid en de liters water die condenseert. Dit condenseren geeft ook de nodige warmte af. Daarnaast is de berekening voor een enthalpie wisselaar weer heel anders dan voor een gewone wisselaar.
Zehnder en andere fabrikanten hebben hiervoor een lange formule in hun unit controller gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 10:53
@P5ycho , dank wederom voor de uitleg en ondersteuning. Met de hulp is het gelukt eea 'in balans' te brengen. Komende week alles installeren en daarna beginnen de koppeling met home assistant werkend te krijgen. Ik blijf het topic met belangstelling volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-06 21:18
Volgens mij is het vrij simpel:
Als je wisselaar 0% efficiënt is wordt 100% van de 'verliesenergie' alsnog je huis in geblazen.
Als je wisselaar 100% efficiënt is gaat 100% van die energie weer naar buiten.
Bij een warmtewisselaar die 90% efficiënt is zal slechts 10% alsnog in je huis terecht komen.

Samenvatting: beter wel isoleren die aanvoer.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 23:38
Volgens mij ga je dan voorbij aan het feit dat de aanvoer nog voldoende potentie heeft om warmte van de afvoer op te nemen. Als de toevoerlucht naar exact dezelfde temperatuur als de afvoerlucht gebracht zou worden heb je gelijk. Immers is er dan geen overdracht meer mogelijk en verdwijnt alle extra warmte in de uitblaas. In de praktijk is er echter een delta T van bv 2 graden tussen toevoer aan afvoerlucht. De extra energie die in aan aanzuigbuis komt zal deze delta T kleiner maken. Je verlies zit er vervolgens in dat een delta T van bv 1.8 graden minder makkelijk energie overdraagt dan je delta T van 2 graden.

Vergeet ook niet, als je geen ERV model hebt dan zorgt de gelekte warmte onder het vriespunt voor een mindere inzet van de modulerende voorverwarmer.

Misschien denk ik te moeilijk hoor, maar volgens mij is wat je hierboven zegt een te ver vereenvoudigde weergave.

Edit:
Ik heb even wat datapunten uit HA gehaald om eens mee te rekenen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Tuit    Tin     Taanv.   Ptherm
17,8   15,3   -2.8      1660W      
17,5   15,9   1,3       1292W
18,0   16,5   4,7       1100W
17,9   17,0   10.4      480W

Delta T   Ptherm     Watt per graad delta T
20,6       1660W      81W
16,2       1292W      80W
13,3       1100W      83W
7,5         480W      64W

Hier zie je dat wisselaar dus lineair werkt tot het moment dat overdracht lastiger wordt door de delta T verkleining. Zolang je niet in dat gebied komt zal de warmte die door de lekkage wordt toegevoegd toch grotendeels mee worden genomen in een hoger aanvoertemperatuur? Hmm of bewijs ik hiermee nou juist dat de warmte inderdaad verloren gaat 8)7 :?

Edit2:
Als we weten hoeveel Watt er in zo'n buis lekt dan kunnen we de temperatuurstijging uitrekenen. Aan de hand van de temperatuurstijging kunnen we het verlies uitrekenen:

B.v. 1 tiende graad warmte drukt de overdracht met 8W omlaag en is dus 8W verlies. Als er echter 100W lekkage nodig is om de lucht met 1 tiende op te warmen dan gaat dus in dit voorbeeld 92W terug de woning in. Wie heeft tijd en zin om het verlies van een matig geïsoleerde buis uit te rekenen? :D

[ Voor 41% gewijzigd door master1104 op 12-01-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum999
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:33
Redlum999 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 21:09:
Beste Tweakers,

Naar aanleiding van goede feedback van o.a. Puntenwolk en ZonnigY (waarvoor dank!) op mijn eerste post met WTW-volumes en indeling, heb ik deze aangepast. Zouden jullie nog eens kunnen kijken of deze indeling zo werkt? Qua WTW-unit wil ik dan voor de Zehnder ComfoAir Q350 met enthalpiewisselaar gaan.
Dank alvast :)

Aanpassingen:
- Woonkamer baseren op 3 personen i.p.v. 2 personen.
- Meer afvoer in keuken (min. 75 m3/h op stand 3).

Kanttekeningen/vragen:
1) Tussen werk/slaapkamer en woonkamer wil ik eigenlijk geen overflow. Vanwege eventuele geluidoverlast (één iemand slaapt al terwijl de andere nog tv kijkt) wil ik een spleet onder de deur vermijden.
2) Snelheden bij maximaal stand is bij de keuken, werk/slaapkamer en badkamer meer dan 1 m/s. Zijn deze te hoog? Bij de normaalstand zijn ze onder de 1 m/s.
3) Afvoeren en toevoer in aanbouw wil ik over het platte dak van de aanbouw laten lopen en dan via de muur naar binnen leiden. Op het dak wil ik 2x8cm PIR (Rc 7) aanbrengen en in de onderste laag dan een rechthoekige buis van 300x80 (160) of 170x80 (125). Heeft één van jullie hier ervaring mee? De overgang van een rechthoekige buis naar een afvoer rond 160 (zie onderste afbeelding) lijkt mij namelijk nogal wat turbulentie geven... Weten jullie een betere oplossing?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand toevallig nog een reactie op mijn post?
Al twee ‘foutjes’ ontdekt:
- ik denk dat ik in de tabel de overflow niet goed ingevuld heb. Het totaal van 315 m3/h klopt echter wel, volgens mij.
- in plattegrond eerste verdieping staat volume van slaapkamer naar badkamer fout (moet 75 zijn i.p.v. 55)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:11
Links ons 2 maand oude wtw fijnstof filter. Rechts een nieuwe.

Ik heb eigenlijk een prangende vraag.

Wat is het effect van een vies filter. Klopt het dat het enige effect is:
- mogelijk verminderde wtw capaciteit dus meer energie;
- verminderde verse lucht. Met verse lucht bedoelen we het effect op het co2 niveau.

Een vieze filter doet niets af aan de filter capaciteit van het fijnstof?

Ik kan wel leven met een mindere wtw capaciteit. En de co2 waardes houdt ie uitstekend op niveau. Maar mijn filter zou volgens de wtw al na 2 mnd vervangen moeten worden. En 450 euro aan wtw filters per jaar vind ik wel gortig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09DPQ7CC_m8g3Towx806SA6ssrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocYnfGgBJnVM95C6qTAbjDcM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Een vuil filter filtert beter.
Een vuil filter heeft een hogere weerstand.
Een goede wtw stuurt op debiet en compenseert voor de hogere weerstand. Je krijgt dus exact dezelfde hoeveelheid lucht binnen.
CO2 niveaus worden bepaald door mate van ventilatie, niet mate van filtering. Als je wtw stuurt op debiet zul je dus dezelfde CO2 waardes zien zolang je debiet op peil is.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:43

Cbr

Redlum999 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Iemand toevallig nog een reactie op mijn post?
Al twee ‘foutjes’ ontdekt:
- ik denk dat ik in de tabel de overflow niet goed ingevuld heb. Het totaal van 315 m3/h klopt echter wel, volgens mij.
- in plattegrond eerste verdieping staat volume van slaapkamer naar badkamer fout (moet 75 zijn i.p.v. 55)
Heb je daadwerkelijk afvoerventielen gevonden die 90 m³ / uur kunnen afvoeren? (Je wil met de maximaalstand 90 m³ / uur doen in een van de badkamers met één ventiel.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redlum999
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:33
Cbr schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 00:08:
[...]

Heb je daadwerkelijk afvoerventielen gevonden die 90 m³ / uur kunnen afvoeren? (Je wil met de maximaalstand 90 m³ / uur doen in een van de badkamers met één ventiel.)
Hoi Cbr, de diameter van deze buis wordt rond 160. Als ik bijvoorbeeld van onderstaande link het maximale debiet haal van een buis rond 160, is 90 m3/h prima haalbaar.

https://www.ventilatielan...tiel-rond-o-160-mm/18708/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_TVPqBNnAPtTJQt2wnacLdbAww=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AAecMDHxf5Ch6ahofTbKrcVs.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
@Draakje5 dat is behoorlijk zwart… woon je in de buurt van een drukke snelweg of industrie?
Hier op platteland met regelmatig optrekkende vrachtwagens en landbouwverkeer zelfde beeld, daarnaast veel muggen. Hoezo raampje open voor de frisse lucht 😉.

Wil ooit nog om een box maken met zakkenfilter zoals @Yaldair gedaan heeft.
Een eenvoudig F4 filter voorop met daarachter een F7 zakken filter.
Zijn diverse filter behuizingen te koop, echter allemaal ongeisoleerd en meeste van metaal. Niet handig als je de filterbox voor de wtw unit wilt plaatsen.
Zehnder heeft 2 kunststofboxen in assortiment, maar hangt stevig prijskaartje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
P5ycho schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:08:
Een vuil filter filtert beter.
Een vuil filter heeft een hogere weerstand.
Een goede wtw stuurt op debiet en compenseert voor de hogere weerstand. Je krijgt dus exact dezelfde hoeveelheid lucht binnen.
CO2 niveaus worden bepaald door mate van ventilatie, niet mate van filtering. Als je wtw stuurt op debiet zul je dus dezelfde CO2 waardes zien zolang je debiet op peil is.
Kan ik dan concluderen dat het vuile filter niet zo erg is?

Mijn WTW stuurt op CO2 waardes, dus inderdaad gooit het debiet automatisch omhoog als de CO2 waardes te hoog zijn.

@Jeweetje
Ik vermoed dat het allemaal van een houtkachel komt. Ik woon niet bij een snelweg of drukke weg in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Je wtw stuurt allereerst op debiet (dus bij een hogere filterweerstand gaat de fan van de unit harder lopen om hetzelfde debiet te behouden), daar bovenop bepaalt de unit adhv CO2 metingen welk debiet hij geschikt acht om de CO2 binnen de perken te houden.

Van houtkachels wordt het filter zwart, maar de filtering is nog prima zolang de weerstand ok is. 2 maanden vind ik kort, ik doe een half jaar met een filter. Je kunt wel het filter even afzuigen tussendoor om insecten en andere troep te verwijderen indien nodig.

Praat ook eens met de kachelstoker, misschien stookt hij helemaal verkeerd waardoor de verbrandingslucht niet warm genoeg wordt en dus niet opstijgt.

Als je die houtrook beter wilt filteren kun je kiezen om een G3 filter in de wtw unit te zetten en een extra F7-F9 filter en koolfilter achter de wtw te plaatsen, dus tussen wtw unit en de aanvoer richting huis. Daar zou je dan zowel fijnstof als geur kunnen filteren. Dat is wel een finke investering, en ook een flinke kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:44

Pizzalucht

Snotneus.

Pizzalucht schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 22:08:
[...]

Ik probeer hiervoor een oplossing te vinden met Ventilatieland maar de klantenservice blijkt niet top... Ze zijn het al 2 weken aan het "uitzoeken" en ik krijg geen reactie meer van ze :')
Inmiddels tot een oplossing met ze gekomen, ik heb kosteloos de wandbediening toegestuurd gekregen. Niet hetzefde als een sensor natuurlijk, maar via de wandbediening kan je een dagprogramma instellen, het is alleen voor de bovenverdieping en je weet wanneer je slaapt dus dan kan je hem zo mooi inregelen.

Nu komt het volgende probleem: de Vasco D150 Compact heeft een automatische modus, waardoor hij harder gaat als de luchtvochtigheid te hoog is (ideaal na het douchen), het lijkt erop dat je deze modus niet in combinatie kan gebruiken met een dagprogramma 8)7 Wat is dat nou weer voor onzin.

Dit ding voelt echt als een miskoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Ik heb de sturing op luchtvochtigheid (vocht comfort) tegenwoordig uitstaan. Ik merk weinig verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
P5ycho schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:51:
Je wtw stuurt allereerst op debiet (dus bij een hogere filterweerstand gaat de fan van de unit harder lopen om hetzelfde debiet te behouden), daar bovenop bepaalt de unit adhv CO2 metingen welk debiet hij geschikt acht om de CO2 binnen de perken te houden.

Van houtkachels wordt het filter zwart, maar de filtering is nog prima zolang de weerstand ok is. 2 maanden vind ik kort, ik doe een half jaar met een filter. Je kunt wel het filter even afzuigen tussendoor om insecten en andere troep te verwijderen indien nodig.

Praat ook eens met de kachelstoker, misschien stookt hij helemaal verkeerd waardoor de verbrandingslucht niet warm genoeg wordt en dus niet opstijgt.

Als je die houtrook beter wilt filteren kun je kiezen om een G3 filter in de wtw unit te zetten en een extra F7-F9 filter en koolfilter achter de wtw te plaatsen, dus tussen wtw unit en de aanvoer richting huis. Daar zou je dan zowel fijnstof als geur kunnen filteren. Dat is wel een finke investering, en ook een flinke kast.
Ik heb het filter gisteren uitgezogen, maar krijg er bijna niks uit. Een beetje stof hoogstens. De houtrook blijft plakken aan het F7 filter.
Zo'n koolstoffilter heb ik ook overwogen, eerst maar eens met de stoker gaan praten.

Ik meen dat ik Debiet in mijn HA kon zien van de Duco WTW. Echter is die er uit geklapt na HA Core upgrade.. Als ik dat aan de praat heb gekregen zal ik wel weer eens kijken of het debiet veel verschil maakt naar mate het filter verzadigder raakt met fijnstof.

Ik vind het zelf vervelend, maar nog vervelender voor mijn kinderen die op de slaapkamer deze fijnstof binnen krijgen tussen 7 uur 's avonds en 11 uur...

Oude foto, van oud filter, hier zie je hoe die houtrook aan het filter geplakt is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEaLDqI-UtERHIcL3QueVKonJ1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qFvwmeMgQKlLHKOjqzqcD9Ss.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 14-01-2025 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Als je wilt monitoren hoeveel weerstand je filter geeft kun je de supply fan rpm of het energieverbruik van de unit monitoren. Het debiet blijft als het goed is dus altijd hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:15
Dit is waarom P5ycho ook noemt dat de gebruikelijke opstelling voor een extra filter na de unit is. Zo kan je met een goedkoop G3 filter de troep eruit filteren, en daarna fijnstof met een relatief duur filter zoals F7, F9 of koolstof.

De G3 filter van €12,95 in de unit zelf bij mij zit ook regelmatig vol met gore plakkerige roet troep van houtrook. Dat zijn relatief grote deeltjes. De hele grote en dure F7 zakkenfilter van €113 die daarna is opgesteld is na een half jaar nu nog best schoon, hele delen nog wit / niet merkbaar vies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-06 12:53
Van de week hier ook de filters vervangen. En die zagen er ook goed smerig uit. En dan heb ik hier weinig houtkachels of verkeer. Wel bij landerijen in de buurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRyWecu2M_fUCdpiB-katEYKO1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cksat7pRBaufbygn5qquT2om.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: jullie hebben dit er dan nog tussen? https://www.ventilatielan...ilter-160-mm-ft-160/8348/

[ Voor 12% gewijzigd door SkullboyNL op 14-01-2025 14:34 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Ik heb precies die filterbox inderdaad, maar dan model FT315. In de documentatie op de webshop die je linkt kan je in de grafiek aflezen dat het drukverlies bij kleine modellen zoals de FT160 heel snel oploopt, bijvoorbeeld 100Pa bij 400m3/h. En dat is met een schone filter. Ik zou het grootste model pakken dat fysiek in je installatie in te passen is qua ruimte. Let daarbij vooral op de lengte die nodig is voor de verbreding en vernauwing bij de aansluiting. Een 200mm - 315mm verloopstuk best wel lang ook.

En nog meer premium optie die enkelen hier in het topic hebben is deze: https://www.filterwebstor...htvervuiling.html#consent

Die paste helaas hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
2k is bijna net zovel als de wtw zelf koste. :|

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:26
Bij mij was het met 3 maanden ook niet best:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvMfvHJeGNgjjAsAAXKn0mW5F0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYW7aME3OQd8H4jKuGfvvKVR.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er nog mensen met goede/slechte ervaring met leveranciers/merk/type filter?

Ik heb destijds deze besteld €22,82/set bij aankoop per 5 komt dan op ongeveer €100/jaar aan filters:
https://www.ventilatielan...tw-filterset-g4-f7/18138/

Deze set heeft G4/F7 filter. Het set dat standaard bij de Q450 zat had gewoon G4/G4. In het geval van het laatste zou het wellicht een optie zijn om filters te roteren van uitlaat -> inlaat (aangezien die veel vuiler worden).

Ik zou misschien kunnen overwegen om in de zomer voor G4 filters voor inlaat te gaan omdat ik dan geen last van houtstook heb?

[ Voor 52% gewijzigd door assje op 14-01-2025 15:01 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
SkullboyNL schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:51:
2k is bijna net zovel als de wtw zelf koste. :|
Zeg, wil je nou kneiterschone lucht ademen of niet (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
P5ycho schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:53:
[...]

Zeg, wil je nou kneiterschone lucht ademen of niet (8>
koop wel een flesje zuurstof denk ik :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Draakje5 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:40:
[...]

Kan ik dan concluderen dat het vuile filter niet zo erg is?

Mijn WTW stuurt op CO2 waardes, dus inderdaad gooit het debiet automatisch omhoog als de CO2 waardes te hoog zijn.

@Jeweetje
Ik vermoed dat het allemaal van een houtkachel komt. Ik woon niet bij een snelweg of drukke weg in de buurt.
Prima conslusie. Hou eventueel in de gaten of je WTW meer stroom gaat verbruiken of hoorbaarder gaat worden. Dat kan geen kwaad maar kost geld of comfort.

Ikzelf zou altijd kiezen om elk kwartaal de filters te stofzuigen en elke 9-12 maanden te wisselen (als minimum). Beetje gevoelskwestie denk ik. (Ik wissel in de praktijk 6 maanden.)

[ Voor 7% gewijzigd door Cbr op 14-01-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:26
Cbr schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:07:
Ikzelf zou altijd kiezen om elk kwartaal de filters te stofzuigen en elke 9-12 maanden te wisselen (als minimum). Beetje gevoelskwestie denk ik.
Daar red ik het echt niet mee. Bij mij liep hij in half jaar al 2x tegen geluidsbeperkende modus aan. Ik denk dat ik voor maandelijks controleren/uitzuigen ga.

Heb gelijk maar eens een herinnering in mijn agenda gezet iedere eerste zondag van de maand.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 14-01-2025 15:32 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:44

Pizzalucht

Snotneus.

P5ycho schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:35:
Ik heb de sturing op luchtvochtigheid (vocht comfort) tegenwoordig uitstaan. Ik merk weinig verschil.
Ik wil m eigenlijk de hele dag op 30% laten draaien, behalve als we slapen. Nu is het zo dat we vrijwel altijd direct na het slapen douchen, dus dan zou ik hem wat langer door kunnen laten draaien, maar dat werkt dan niet als iemand op een ander moment besluit te gaan douchen, lastig uit te leggen zegmaar :+

Als de unit draait in de normaalstand merk ik ook niet heel veel verschil (duurt gewoon wat langer tot de luchtvochtigheid weer normaal is), maar bij 30% zal het een heel stuk langer duren.

Echt een probleem is het dus niet, maar vind het gewoon raar dat je het niet zou kunnen gebruiken met een dagprogramma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vech
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13:24
Hoi. Na een eerste korte vraag ben ik ook aan de slag gegaan met het ontwerp van mijn WTW ventilatiesysteem. Het gaat om een huis uit 1956, 180 m2. We zijn met 4 personen.

Zie hieronder het ontwerp en de berekening in de (fantastische!) excel sheet uit de topicstart:
De debieten in de plattegronden betreffen de debieten in de normaalstand.

Graag ontvang ik feedback voordat ik verder ga met het bepalen van de buisdiameters e.d. Super bedankt alvast!

enkele overwegingen/vragen:

1. Om enorme overstroom roosters te voorkomen heb ik een maximum overstroom per deur op 60/70 m3/h gezet. E.v.t. wil ik hiervoor de Lindab roosters gebruiken (https://www.lindab.com/Ca...ularity&display=16&page=1)

2. Mijn grootste vraag zit hem in de overflow op de BG. Die moet deels via de woonkamer naar de keuken. Gaat dat lukken of trekt de afzuiging in de keuken alles direct de keuken in?

3. Mijn vriendin en ik gaan vaak in bad. Ik wil dan graag wel voldoende ventilatie maar absoluut geen suizend geluid oid (we zijn allebei erg gevoelig op dat gebied..). Vandaar de keuze voor 2x30 afzuiging.

4. Qua WTW zit ik te denken aan een Zehnder Q450 of Q600. Welke zouden jullie adviseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ao02trxAt2pL0ea4WdlC-1_eoeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JUDp9tydXJFqy3ebZZCQZrps.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGJkGMB6VQr2sRnAYdqj4d0cLnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3ijT8SdwS6EJND61VGWTM1k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koU0PY4XsN0yeOLn4bdy_ZKIy_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Adoa5SYji5WrzUTHfJuyRAuL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8P7xn_wWF_zrbeLy5OOJEJ6gnus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtpaRX4WQKV0Tp8m5ThAXHyl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Vech op 15-01-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
Goedemiddag. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd installatie WTW met de Q600.
Ondertussen ben ik de integratie home -assistant met de AtomS3 aan het voorbereiden. Dit heeft me al uren gekost maar denk nu wel dichtbij te zijn.

Ik zie in HA, ESPhome de Q600 verschijnen; Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8SUt7x3tjMNK_N_Wn6CcmhVv3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhQnGgPK8EPGZn9EouoHbB0S.jpg?f=fotoalbum_large

Probleem is nu dat ik daarmee vastloop. Mijn Yaml file:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VL0vST1tdUiem_crwzE-CUBPZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGeEwicIC08KXWiFOnu8JdeS.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik op install klik dan krijg ik de foutmelding;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKGZEBQvxTcxre6ZBkSOiERFkow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VO1wNzzgiwG9j96vaNrrLJNg.png?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee hoe ik eea kan visualiseren in HA? Wil graag de card waarbij de unit is afgebeeld de de waarden gevisualiseerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:12
hier heb ik ook even mee zitten stoeien, je moet bij je secrets in home assistant die secrets toevoegen waar hij om zeurt (de api_encryption_key in dit geval dus)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
bij de secrets zie ik de data en ip die ik voor mijn warmtepomp in ESP gebruik. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxWqwNLseytbDEhMCDLtFgJIGQQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yqJo2C9IjF2jP7gaK9gQSwtV.jpg?f=user_large

Kan ik deze regels (Github) dan gewoon daaronder toevoegen?

wifi_ssid: "your-wifi-ssid"
wifi_password: "your-wifi-password"
wifi_hotspot_password: "12345678"
ota_password: ""
api_encryption_key: "Cg/+mx6ZdH2QBdrmrKtg/zmG0TK/IDHBBr3DUJDXKpo=" # random key from https://esphome.io/compon...l#configuration-variables

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-06 11:41
Ik zal in het voorjaar mijn filterbox eens openen om te kijken hoe het eruit ziet en wat fotos posten. Op het moment is bij 160m3/h dP over G4 filter ~6pa. En over F9 filter 42 pa (bij mist ~52 pa).

Bijna geen toename sinds maart toen ik mijn WTW in gebruik heb genomen. Moet eigenlijk nog kjken om bj de retourlucht filter box ook de drukval te meten. Daar vangt hij al het stof uit huis op, en die neemt volgens mij wel een stuk sneller toe in drukval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:41
borgoe72 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:33:
Goedemiddag. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd installatie WTW met de Q600.
Ondertussen ben ik de integratie home -assistant met de AtomS3 aan het voorbereiden. Dit heeft me al uren gekost maar denk nu wel dichtbij te zijn.

Ik zie in HA, ESPhome de Q600 verschijnen; [Afbeelding]

Probleem is nu dat ik daarmee vastloop. Mijn Yaml file:
[Afbeelding]

Als ik op install klik dan krijg ik de foutmelding;
[Afbeelding]

Iemand enig idee hoe ik eea kan visualiseren in HA? Wil graag de card waarbij de unit is afgebeeld de de waarden gevisualiseerd worden.
achter key: moet een enter en dan weer 2 spaties inspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
borgoe72 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:47:
bij de secrets zie ik de data en ip die ik voor mijn warmtepomp in ESP gebruik. [Afbeelding]

Kan ik deze regels (Github) dan gewoon daaronder toevoegen?

wifi_ssid: "your-wifi-ssid"
wifi_password: "your-wifi-password"
wifi_hotspot_password: "12345678"
ota_password: ""
api_encryption_key: "Cg/+mx6ZdH2QBdrmrKtg/zmG0TK/IDHBBr3DUJDXKpo=" # random key from https://esphome.io/compon...l#configuration-variables
ik zou klein beginnen, dus alleen die apy_encryption_key, en dan waarschijnlijk die waarde die ook in je config staat, die Rotw.... waarde.

Gewoon proberen, kijken wat ie doet

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-06 23:38
Pas het API stuk maar eerst eens aan naar:

code:
1
api:

Door er gelijk encryptie over heen te zetten (wat zeker goed is voor het eindresultaat!) maak je het extra ingewikkeld om te beginnen.

Zie eerste stukje van de manual: https://esphome.io/components/api.html

P.s. kijk wel uit met het gebruik van mijn eerder geposte voorbeeld. Die is gebaseerd op een andere repostory:
https://github.com/vekexasia/comfoair-esp32

Het plaatje wat de meesten hier hebben gebruikt is deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgdfkqedY3rvHqwRZszw3bwcod0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/A0ZJ0h6Lgu735UvVMR3djMNm.png?f=user_large

Middels een picturecard met deze yaml (zelf de identies aanpassen naar de identities die jij krijgt vanuit je ESP als deze werkt en plaatje zal bij jouw op een ander pad komen te staan):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
type: picture-elements
image: /api/image/serve/b215fcfc98979728e8d483cbe5bd31f7/512x512
elements:
  - type: state-label
    style:
      top: 59%
      left: 73%
      color: black
    entity: sensor.esp_ventilatie_supply_fan_flow
    style:
      top: 59%
      left: 27%
    entity: sensor.esp_ventilatie_exhaust_fan_flow
    style:
      top: 20%
      left: 90%
      color: darkred
    entity: sensor.esp_ventilatie_extract_air_temp
    style:
      top: 28%
      color: "#4171b1"
    entity: sensor.esp_ventilatie_extract_air_humidity
    style:
      top: 76%
    entity: sensor.esp_ventilatie_post_heater_temp_after
    style:
      top: 84.2%
    entity: sensor.esp_ventilatie_supply_air_humidity
    entity: sensor.esp_ventilatie_outdoor_air_temp
    style:
      top: 20%
      left: 12.5%
    style:
      top: 28%
      left: 12.5%
    entity: sensor.esp_ventilatie_outdoor_air_humidity
    style:
      top: 76%
      left: 13%
    entity: sensor.esp_ventilatie_exhaust_air_temp
    style:
      top: 84.2%
    entity: sensor.esp_ventilatie_exhaust_air_humidity
    prefix: "Bypass: "
    style:
      top: 26%
      left: 50%
    entity: sensor.esp_ventilatie_bypass_state
    prefix: "Filter: "
    style:
      top: 92%
    entity: sensor.esp_ventilatie_days_remaining_filter
    entity: sensor.esp_ventilatie_rmot
    style:
      top: 10%
      color: grey
    prefix: "Avg: "
    style:
      top: 92%
      left: 85%
    suffix: " "
    entity: sensor.esp_ventilatie_avoided_heating_actual
    prefix: "Ptherm: "
    style:
      top: 82%
    entity: sensor.esp_ventilatie_operating_mode
    style:
      top: 72%
    prefix: "Speed:"
    entity: sensor.esp_ventilatie_fan_speed

[ Voor 115% gewijzigd door master1104 op 15-01-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Vraagje tussendoor. Zal het complete ontwerp voor de toekomstige woning t.z.t. delen. In de huidige woning heb ik helaasgeen jnvloed gehad en toch is het zeer comfortabel.

Vraag 1: T-stukken van 90 graden problematisch bij lage debieten (dus ver weg van de WTW)?
T-stukken van 90 graden geven meer weerstand dan T-stukken (of y-stukken, zo je wil) van 45 graden.

Ga je het verschil tussen 45 graden en gewoon een 90 graden T-stuk merken bij een leiding van 125 mm? Als aan twee zijden van de T een afvoerventiel komt voor 65 m³ / uur (maximaalstand)?

Ik kan ook gaan voor 45 graden, maar dan komt er een extra bocht van 90 graden bij aan die kant.

(Hopelijk is het een beetje duidelijk, anders maak ik graag een afbeelding).

--
Vraag 2: Overgang van spiro naar 75/90 flexbuis?
Ik wil het toilet graag bereiken met flexbuis (binnendiameter 75, buiten 90 mm). Voor 30 m³ / uur (maximaalstand) zou dit voldoende moeten zijn. Is er een goede manier om zonder enorme luchtverdeeldoos van spirobuis over te gaan naar flex?

Idee: Gewoon een omgekeerde ventielcollector? Bijvoorbeeld zoiets? (Merk maakt niet uit.) Iemand hier ervaring mee?

Of heeft iemand ervaring met knutselen met Spiro 80 of 100 mm naar flexbuis?

[ Voor 39% gewijzigd door Cbr op 15-01-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raw Demin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-06 23:16
Na een hoop gegoogle kom ik er niet helemaal uit. Dus dan maar hier even vloeken in de kerk:

Na het isoleren van mijn huis moet ik ook wat doen qua isolatie. Het makkelijkst is gewoon een unit te plaatsen en gaan. Maarrr.. Ik wil natuurlijk het liefst een WTW-unit. Alleen heb ik een uitdaging om een goeie plek te vinden voor mijn aan-/afvoer.
Ik heb 1 buis naar de schoorsteen die ik kan gebruiken.

Nou had ik het slechte (?) idee om een gat in mijn tussenspouw te maken en die te gebruiken voor aan of afvoer van lucht.

Heeft iemand hier misschien goeie argumenten om dit niet te doen?
Eerst dacht ik, lekker afvoeren in de spouw. Maar misschien geeft dit toch extra vocht in de spouw, dus misschien zeker niet handig.
Aanvoeren via de spouw zie ik zo 123 niet echte onoverkomelijke problemen voor. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Raw Demin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:13:

Aanvoeren via de spouw zie ik zo 123 niet echte onoverkomelijke problemen voor. Of zie ik iets over het hoofd?
Hoe breed is je spouw?
Met hoeveel mensen woon je in huis?
Waarom kun je niet naar buiten?
Waar gaat de lucht uit de spouw naartoe of komt deze vandaan verwacht je?
Wil je zowel aan- als afvoeren via de spouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Vech schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:18:

4. Qua WTW zit ik te denken aan een Zehnder Q450 of Q600. Welke zouden jullie adviseren?
Zoals je ontwerp nu is de 600.

Je rekent nu 30 m³ per uur per persoon lijkt het. En je komt dan boven de 450 m³ uit. Als je dat altijd wil halen, dan moet je maximaalstand hoger zijn. Je wil als geluidgevoelig persoon niet dat het apparaat altijd op 100% werkt. Liever 60-70%.

Als je in de praktijk 20 m³ per uur per persoon genoeg vindt dan kun je de 450 pakken. De reden van 30 m³ per persoon per uur staat in de topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Oeps, gereageerd op een post uit 2021.

[ Voor 96% gewijzigd door Cbr op 15-01-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Na plaatsing van een Q350ERV (ter vervanging van een WHR90) heb ik afgelopen weekend ook de tijd genomen alle ventielen in te regelen. Ik heb ook een aantal CO2 meters welke ik nu in diverse ruimtes laat staan gedurende een aantal dagen om te kijken of alles goed gaat.

Ik heb echter een probleem in mijn kantoor. Hier zit alleen een afzuigventiel, welke ik nu heb ingeregeld op 35m3/u. Deze grenst aan de keuken waar 30m3/u wordt afgezogen. Aanvoer van lucht komt vanuit aangrenzende woon en eetkamer (zonder deuren).

Als ik in mijn kantoor zit met de deur naar de keuken open, blijft de CO2 onder de 800, maar als ik de deur dicht doe (omdat de kinderen thuis zijn en lawaai maken) dan stijgt deze tot zo'n 1100. Onder de deur zit een dikke kier van 2cm, dus dat is het probleem niet.

Ik vrees dat het probleem is dat afvoer gewoon minder goed de lucht verdeelt dan aanvoeren. Maar is er nog iets anders dat ik kan doen om het toch te verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vech
Cbr schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:27:
[...]

Zoals je ontwerp nu is de 600.

Je rekent nu 30 m³ per uur per persoon lijkt het. En je komt dan boven de 450 m³ uit. Als je dat altijd wil halen, dan moet je maximaalstand hoger zijn. Je wil als geluidgevoelig persoon niet dat het apparaat altijd op 100% werkt. Liever 60-70%.

Als je in de praktijk 20 m³ per uur per persoon genoeg vindt dan kun je de 450 pakken. De reden van 30 m³ per persoon per uur staat in de topicstart.
Bedankt voor je reactie. Ik reken met 30 m3 normaal stand dus ca. 45 m3 pp maximaal stand. In normaal stand kom ik uit op 312 m3/h en dus voor maximaal stand kom ik uit op 473 (obv 66.6% normaal stand).

Daarom dacht ik wel uit te kunnen met Q450?

[ Voor 5% gewijzigd door Vech op 15-01-2025 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Vech schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:18:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik reken met 30 m3 normaal stand dus ca. 45 m3 pp maximaal stand. In normaal stand kom ik uit op 312 m3/h en dus voor maximaal stand kom ik uit op 473 (obv 66.6% normaal stand).

Daarom dacht ik wel uit te kunnen met Q450?
Oh, sorry. Verkeerd gelezen. Ik vermoed van wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
ConQuestador schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:13:
Na plaatsing van een Q350ERV (ter vervanging van een WHR90) heb ik afgelopen weekend ook de tijd genomen alle ventielen in te regelen. Ik heb ook een aantal CO2 meters welke ik nu in diverse ruimtes laat staan gedurende een aantal dagen om te kijken of alles goed gaat.

Ik heb echter een probleem in mijn kantoor. Hier zit alleen een afzuigventiel, welke ik nu heb ingeregeld op 35m3/u. Deze grenst aan de keuken waar 30m3/u wordt afgezogen. Aanvoer van lucht komt vanuit aangrenzende woon en eetkamer (zonder deuren).

Als ik in mijn kantoor zit met de deur naar de keuken open, blijft de CO2 onder de 800, maar als ik de deur dicht doe (omdat de kinderen thuis zijn en lawaai maken) dan stijgt deze tot zo'n 1100. Onder de deur zit een dikke kier van 2cm, dus dat is het probleem niet.

Ik vrees dat het probleem is dat afvoer gewoon minder goed de lucht verdeelt dan aanvoeren. Maar is er nog iets anders dat ik kan doen om het toch te verbeteren?
Is die 35 hoog stand of normaal stand? Wat draait er normaal in de kamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Raw Demin schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:13:
Na een hoop gegoogle kom ik er niet helemaal uit. Dus dan maar hier even vloeken in de kerk:

Na het isoleren van mijn huis moet ik ook wat doen qua isolatie. Het makkelijkst is gewoon een unit te plaatsen en gaan. Maarrr.. Ik wil natuurlijk het liefst een WTW-unit. Alleen heb ik een uitdaging om een goeie plek te vinden voor mijn aan-/afvoer.
Ik heb 1 buis naar de schoorsteen die ik kan gebruiken.

Nou had ik het slechte (?) idee om een gat in mijn tussenspouw te maken en die te gebruiken voor aan of afvoer van lucht.

Heeft iemand hier misschien goeie argumenten om dit niet te doen?
Eerst dacht ik, lekker afvoeren in de spouw. Maar misschien geeft dit toch extra vocht in de spouw, dus misschien zeker niet handig.
Waarom niet gewoon extra buis door dak of gevel? We missen wat info. Is dit een appartement waar je met een VVE zit en geen eigen dak hebt?

Je gebruikt het woord “tussenspouw”, dat is dus spouw in de woningscheidende muren op de erfgrens als ik het goed begrijp? Dat heeft dan alleen een geluidsisolerende/ontkoppelende functie en geen warmte isolerende functie? En die staat direct in verbinding met de buitenlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Puntenwolk schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:11:
[...]

Is die 35 hoog stand of normaal stand? Wat draait er normaal in de kamer?
Normaal stand, ik zit daar in mijn eentje op de laptop te werken.

Deur staat vrijwel altijd open, tenzij de kids thuis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:12
ConQuestador schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 17:13:

Waarom afzuiging in een kantoor? Dat hoort toch aanvoer te zijn? De afzuiging is al in de keuken ernaast.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-06 13:26
ConQuestador schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:17:
[...]

Heb je ingeregeld met de deur dicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
ConQuestador schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:17:
[...]

35m3 per uur is maar net voldoende als je echt hard aan t werk bent. En dat is met perfecte schone lucht. Waar komt de de lucht vandaan? Kan het zijn dat de lucht deels al gebruikt is? Als er onder de deur lucht met 600 ppm vandaan komt leidt dat al tot flink oplopen van de co2.

Ter vergelijking: Wij hebben het kantoor ook op afzuiging, maar wel op 90 m3/h maximaal stand dus 60 op normaalstand. Co2 komt soms boven de 800, maar blijft tot dusver altijd onder de 900

[ Voor 3% gewijzigd door ZonnigY op 15-01-2025 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
No Hands schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:21:
[...]

Waarom afzuiging in een kantoor? Dat hoort toch aanvoer te zijn? De afzuiging is al in de keuken ernaast.
Ja, vertel jij dat even tegen de architect die het huis 20 jaar geleden ontworpen heeft.... ik moet nu eenmaal roeien met de riemen die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
ZonnigY schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:29:
[...]

35m3 per uur is maar net voldoende als je echt hard aan t werk bent. En dat is met perfecte schone lucht. Waar komt de de lucht vandaan? Kan het zijn dat de lucht deels al gebruikt is? Als er onder de deur lucht met 600 ppm vandaan komt leidt dat al tot flink oplopen van de co2.

Ter vergelijking: Wij hebben het kantoor ook op afzuiging, maar wel op 90 m3/h maximaal stand dus 60 op normaalstand. Co2 komt soms boven de 800.
Dat zou best kunnen. De aanvoer komt vanuit de woonkamer, eetkamer en een deel boven. Precies waar de rest van de familie dan zit.

Ik zie dan 2 opties:
1. Stand 2 verhogen (momenteel 200m3/u), want ik kan nergens wat vanaf snoepen dus het totaal zal omhoog moeten.
2. Home assistant aan het werk zetten, en zodra ik merk dat de co2 stijgt, overschakelen aar stand 3.

Ik zal eens wat testjes doen: deur dicht houden als er verder niemand is, en stand 3 eens inschakelen volgende week woensdag middag

[ Voor 6% gewijzigd door ConQuestador op 15-01-2025 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Als je nog creatieve opties wil, zou het helpen om een kaartje en berekening te hebben hier. Je bent al een tijdje actief hier dus ik zocht terug, maar volgens mij had je die nog niet eerder gedeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Puntenwolk schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:23:
Als je nog creatieve opties wil, zou het helpen om een kaartje en berekening te hebben hier. Je bent al een tijdje actief hier dus ik zocht terug, maar volgens mij had je die nog niet eerder gedeeld?
Ik heb eens de plattegronden met de getallen van de bouwtekeningen gedeeld. Alleen slaan die helemaal nergens op.

Ik ga eerst wel eens kijken met de tips die nu gegeven zijn, hier kan ik al veel mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Puntenwolk
Misschien ook maar eens zoiets toevoegen aan de TS, dat voorkomt misschien wat vragen.
Dit is een puur theoretische berekening, niet een gemeten waarde. Inputs random google resultaten, niet wetenschappelijk of zo, als iemand betere inputs heeft?
  • CO2 productie actieve volwassene 17 liter per uur
  • CO2 productie slapende volwassene 10 liter per uur
  • Ventilatie met buitenlucht 400 ppm. Als je ventileert met gebruikte overflow is het simpelweg het verschil optellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wCL94MLRTV7mfzlIHGExye8IwI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/i8vUWATyU7K9EgEiOoK6syRP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Cbr schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:39:

Vraag 1: T-stukken van 90 graden problematisch bij lage debieten (dus ver weg van de WTW)?

--
Vraag 2: Overgang van spiro naar 75/90 flexbuis?
Inmiddels voor vraag 1 een soort van antwoord gevonden. Voor wie in de toekomst dezelfde vraag heeft over T-stukken:
Ik heb drukvalgrafieken gevonden onderaan deze pagina (ik weet niet of ik de afbeeldingen hier mag plaatsen).

Voorlopige conclusie: vooral wanneer er evenveel lucht rechtdoor gaat als afbuigt kan het niet heel veel kwaad, mits de luchtsnelheid laag genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raw Demin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-06 23:16
Cbr schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:17:
[...]

Hoe breed is je spouw?
Met hoeveel mensen woon je in huis?
Waarom kun je niet naar buiten?
Waar gaat de lucht uit de spouw naartoe of komt deze vandaan verwacht je?
Wil je zowel aan- als afvoeren via de spouw?
Puntenwolk schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:16:
[...]

Waarom niet gewoon extra buis door dak of gevel? We missen wat info. Is dit een appartement waar je met een VVE zit en geen eigen dak hebt?

Je gebruikt het woord “tussenspouw”, dat is dus spouw in de woningscheidende muren op de erfgrens als ik het goed begrijp? Dat heeft dan alleen een geluidsisolerende/ontkoppelende functie en geen warmte isolerende functie? En die staat direct in verbinding met de buitenlucht?
Misschien iets te snel getypt O-)

We hebben een hoekhuis, 4 personen, gebouwd 1978. De tussenspouw (ca 8cm) waar ik over praat is de woningscheidende muur, deze is naar mijn weten leeg en heeft een geluidsisolerende/ontkoppelende functie. Qua warmte-isolatie durf ik niet te zeggen dat deze echt geïsoleerd is. Nouja, boven bij de dakpannen ligt een plaatje PIR van 2 cm. Dus officieel is hij niet open.

Op dit moment heb ik een ventilatie-/afzuigbox op de 1e verdieping met een uitblaas richting de schoorsteen. Deze box zou ik dan willen vervangen alleen bevindt de box zich in een kast in het midden van de woning. Qua extra gaten naar het dak is het lastig. Een gat naar boven maken door de zoldervloer kan, alleen is daarboven geen ruimte. De leiding naar de schoorsteen is mooi ingewerkt in een koof.
De box ergens anders plaatsen geeft weer als probleem dat ik lastig de woonkamer en toilet kan ventileren.

De voorkeur heeft dus om het systeem op dezelfde plek te laten en met minimale sloop/verbouwing. En qua luchtaanvoer lijkt het me niet echt een probleem, die spouw is echt niet luchtdicht.

Mocht iemand andere creatieve opties hebben, komt u maar :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:38
Raw Demin schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:33:
Zo een muur heeft naast geluidwerende ook een brandwerende functie. En vanwege beide mag je er geen gat in maken.

Los daarvan is het een heel onverstandige plek om lucht van te betrekken. Je weet niet hoeveel lucht mogelijk is en of het wel schoon genoeg is.

En vanwege die laatste mag je de lucht daar ook niet van betrekken.

Zal dus toch een ander idee (2 kleine boxen, 1 box aangevuld met decentrale WTW of koof bijvoorbeeld) moeten worden.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-06 23:35
[...]

[...]

Op dit moment heb ik een ventilatie-/afzuigbox op de 1e verdieping met een uitblaas richting de schoorsteen. Deze box zou ik dan willen vervangen alleen bevindt de box zich in een kast in het midden van de woning. Qua extra gaten naar het dak is het lastig. Een gat naar boven maken door de zoldervloer kan, alleen is daarboven geen ruimte. De leiding naar de schoorsteen is mooi ingewerkt in een koof.
De box ergens anders plaatsen geeft weer als probleem dat ik lastig de woonkamer en toilet kan ventileren.

De voorkeur heeft dus om het systeem op dezelfde plek te laten en met minimale sloop/verbouwing. En qua luchtaanvoer lijkt het me niet echt een probleem, die spouw is echt niet luchtdicht.

Even wat roepen op basis van bovenstaande gaat je waarschijnlijk niet verder helpen. Als je werkelijk geinteresseerd bent in een goed oplossing kan ik je aanbevelen om een goede plattegrond te posten met een paar aanwijzingen waar jij opties ziet (of niet zien).

Met de minimale informatie die wij hebben krijg ik de indruk dat er hier en daar een koof nodig (hier zijn mensen soms bang voor). Een volwaardig balansventilatiesysteem is een grote meerwaarde voor de woning. De consensus hier in dit topic is dat een goede installatie een koof of betonboring rechtvaardigt.

Dus, als je echt wilt is er in dit topic voldoende enthousiasme om je verder te helpen. Een plattegrondje en wat schetswerk is dan wel nodig.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
[...]

[...]

Misschien iets te snel getypt O-)

We hebben een hoekhuis, 4 personen, gebouwd 1978. De tussenspouw (ca 8cm) waar ik over praat is de woningscheidende muur, deze is naar mijn weten leeg en heeft een geluidsisolerende/ontkoppelende functie. Qua warmte-isolatie durf ik niet te zeggen dat deze echt geïsoleerd is. Nouja, boven bij de dakpannen ligt een plaatje PIR van 2 cm. Dus officieel is hij niet open.

Nee, die spouw zou ik niet doen als die dicht zit. Als het open zou zijn zou ik zelf het nog wel aandurven voor de afvoer. Dan is het eigenlijk een soort mini steegje.

Je hebt al een koof dus. Koof openmaken, iets uitbreiden en extra buis ernaast? Kost je €300. Beetje onzin om WTW installatie van duizenden euro’s te verknallen om zo’n bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vech
Hoi. Na een eerste korte vraag ben ik ook aan de slag gegaan met het ontwerp van mijn WTW ventilatiesysteem. Het gaat om een huis uit 1956, 180 m2. We zijn met 4 personen.

Zie hieronder het ontwerp en de berekening in de (fantastische!) excel sheet uit de topicstart:

Graag ontvang ik feedback voordat ik verder ga met het bepalen van de buisdiameters e.d. Super bedankt alvast!

1. Om enorme overstroom roosters te voorkomen heb ik een maximum overstroom per deur op 60/70 m3/h gezet. E.v.t. wil ik hiervoor de Lindab roosters gebruiken (https://www.lindab.com/Ca...ularity&display=16&page=1)

2. Mijn grootste vraag zit hem in de overflow op de BG. Die moet deels via de woonkamer naar de keuken. Gaat dat lukken of trekt de afzuiging in de keuken alles direct de keuken in?

3. Mijn vriendin en ik gaan vaak in bad. Ik wil dan graag wel voldoende ventilatie maar absoluut geen suizend geluid oid (we zijn allebei erg gevoelig op dat gebied..). Vandaar de keuze voor 2x30 afzuiging.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zouden de experts hier nog hun licht over willen laten schijnen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JCQ
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online

JCQ

Edit: rekenfout, terug naar de tekentafel

[ Voor 93% gewijzigd door JCQ op 17-01-2025 09:30 . Reden: Getallen klopten niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIYenthusiast
  • Laatst online: 03-02 09:34
Dear fellow tweakers,

Excuus dat ik schrijf in het Engels. Mijn Nederlands is nog niet goed genoeg als ik moet over ingewikkeld thema toelichten.

This week I'll be having the first few ventilation ducts installed in my 70s house. This has been long in the design phase following several issues with humidity throughout the house. I have used the bouwbesluit to estimate the minimum ventilation need. Realising a WTW D system through the house is much bigger challenge due to limited ceiling height, many brick walls that I cannot just drill large holes through because roof is resting on it.

What might seem feasible is if i combine ducts in 1st and 2nd floor and then use Brink mixfan for living room. Other that a toilet, we have no duct in the living room (the existing brick-lined ventilation channel will be re-used for laying bathroom drain).

I would very much appreciate any advies you might have on my wtw plan. I think the living room door needs to have very large grill for passing 133m3/h, but I just dont see any other way. Other than perhaps use decentrale wtw on the ground floor.

The new wtw D machine will be installed above the stairs on the 2nd floor. I will also need to provide large extraction duct there for the stair case balancing.

Many thanks for all your tips and help!. Really appreciate it.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5bmrPh1u6yyVz7Pd47gpbq0S3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecMcd445UtLbQSvPGgkvMKou.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdvill
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-06 21:49
In de verbouwing van onze Belgische woning (1969) kijk ik naar een degelijk ventilatiesysteem. Aanvankelijk werd een systeem C+ geadviseerd (het Belgische Renson heeft mooie vraaggestuurde units). Maar C+ komt met de verplichting van raamroosters. Ik ben wat huiverig voor tocht en lawaai doorheen zulke roosters. Bovendien is de kost voor de raamroosters voor een hele woonst niet mals, en valt dat budget eventueel te besteden aan een systeem D zonder roosters. Nu blijkt dat wel wat kanalen weg te werken zijn in het dak is de keuze wat mij betreft gemaakt.
Ik heb de sheet van @P5ycho ingevuld (dank!). Natuurlijk gelden in België iets andere normen. Er wordt hier eerder gerekend per oppervlakte dan per # aanwezige personen. Gekeken naar de norm/bouwbesluit ligt pulsiedebiet voor een kleine tweepersoons slaapkamer bvb. makkelijk dubbel zo hoog in NL als in BE, terwijl het voor een ruime woonkamer net omgekeerd kan zijn.

Dit is een eerste gooi. In eerdere schetsen en berekeningen lagen de debieten lager, gekeken naar Belgische normering. In mijn sheet en mijn tekening heb ik wel de Nederlandse normen aangehouden geloof ik, al heb ik het definief debiet afgerond met BE in het achterhoofd. Het is maar ter referentie. In de hal voorzie ik extra afzuiging om het pulsie-overschot uit de slaapkamers weg te hebben.

Nog verdere details / vragen:
  • De woning bestaat uit drie ‘halve’ verdiepen. Voor het gemak heb ik alles op één plan getekend: het derde verdiep is een souterrain met garage dat niet wordt meegerekend in het te ventileren volume. Er is enkel een wasruimte onder Kamer 2 die mee wordt afgezogen; op plan is die ruimte 'buiten' getekend.
  • In het souterrain is een technische ruimte vlak onder de berging/badkamer, dus dat lijkt de ideale locatie voor de ventilatie-unit.
  • Het platte dak hoeft niets te dragenbehalve isolatie, zonnepanelen en dichting, dus de dakspanten zijn erg licht uitgevoerd. Kan ik hier ongestraft de kanalen aan bevestigen, of is het risico op resonantie meteen erg groot?
  • Aan- en afvoer naar buiten lijken makkelijk vanuit souterrain via kruipkelder. Geïsoleerde kanalen?
  • Ik neig naar een unit die op zijn minst de enthalpie-optie heeft. De Zehnders blijken hier populair.
  • Op termijn zou een extra verdiep (kunnen) worden bijgebouwd boven de eetkamer: een extra slaapkamer en bureauruimte, beide een kleine 20m². Het is de vraag op welke termijn en of de uitbouw er komt (budget…), en of ik er dus al rekening mee houdt in deze berekening. Indien ja, dan vermoed ik best meteen een Zehnder Q450 ipv Q350. Al zou volgens de lage Belgische slaapkamerdebieten de 400m³/h van de Q350 op papier dan weer net kunnen volstaan. Het totaaldebiet zou wellicht wat omlaag kunnen als in de bureauruimte wordt afgezogen ipv toegevoerd – er is genoeg overstroom vanuit de slaapkamers. Hoor graag de bedenkingen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kc8CIt3NVymT_CUeEm17exiWT_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5RWktFZwJXbl9GO3aO3GgNLg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zq457whUbf317be4NAaffxmJ1M4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SCwJdyKzRIpeGKv2mdELMXaC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-06 16:16
Mag ik vragen met welke tool hier de meesten hun plattegronden maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
@wdvill de Nederlandse normen gaan ook uit van oppervlak ipv personen. Ga vooral niet uit van de Nederlandse normen, deze zijn alleen relevant als je in NL bouwt, en zeker geen garantie voor een goed ventilatiesysteem.

En graag gedaan, leuk om te zien dat de sheet nu ook internationaal gebruikt wordt 8)

Ik heb even weinig tijd om te reviewen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
loyske schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:48:
PowerPoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Ow ok, had wel iets sexiers verwacht :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wdvill
Het plan hierboven is een plan van de architect. Heb ik beklad in... Word.
Photoshop of AutoCAD of dergelijk zou makkelijker werken, maar nu al die software eerder een abonnement dan een aankoop is heb ik ze niet meer staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
Ik gebruik Floorplanner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JCQ
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online

JCQ

Is volgens mij veruit de meest populaire optie. Bij het plannen van de verbouwing heb ik daarnaast Blender gebruikt om de bouwinstallaties in 3D uit te werken en verschillende interieurontwerpen te vergelijken middels renders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Naar klusje om ff 2m2 aan armaflex achteraf te plaatsen. Ik kom nog wat tape te kort voor 1 bocht, die komt morgen binnen. Maar het verschil mag duidelijk zijn bij 2c buiten en 16,5c binnen:

13mm thermoduct > 13c
19mm armaflex > 13,5c
13mm + 19mm > 15,5c

Morgen nog een bochtje tapen. Met de restpartij tape ik nog het kleine schuine stukje wat het dak in gaat, te ingewikkeld plekje om met een stuk rol te komen. Als er nog wat over blijft ook dat stukje met alleen armaflex intapen, is toch weer 4mm extra isolatie. :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuX3NUkoMPrtGOn1ASG_CfYdxFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDSRlU5AgVObyspGkmSd59Bg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
wdvill schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 12:28:
In de verbouwing van onze Belgische woning (1969) kijk ik naar een degelijk ventilatiesysteem. Aanvankelijk werd een systeem C+ geadviseerd (het Belgische Renson heeft mooie vraaggestuurde units). Maar C+ komt met de verplichting van raamroosters. Ik ben wat huiverig voor tocht en lawaai doorheen zulke roosters. Bovendien is de kost voor de raamroosters voor een hele woonst niet mals, en valt dat budget eventueel te besteden aan een systeem D zonder roosters. Nu blijkt dat wel wat kanalen weg te werken zijn in het dak is de keuze wat mij betreft gemaakt.
Ik heb de sheet van @P5ycho ingevuld (dank!). Natuurlijk gelden in België iets andere normen. Er wordt hier eerder gerekend per oppervlakte dan per # aanwezige personen. Gekeken naar de norm/bouwbesluit ligt pulsiedebiet voor een kleine tweepersoons slaapkamer bvb. makkelijk dubbel zo hoog in NL als in BE, terwijl het voor een ruime woonkamer net omgekeerd kan zijn.

Dit is een eerste gooi. In eerdere schetsen en berekeningen lagen de debieten lager, gekeken naar Belgische normering. In mijn sheet en mijn tekening heb ik wel de Nederlandse normen aangehouden geloof ik, al heb ik het definief debiet afgerond met BE in het achterhoofd. Het is maar ter referentie. In de hal voorzie ik extra afzuiging om het pulsie-overschot uit de slaapkamers weg te hebben.

Nog verdere details / vragen:
  • De woning bestaat uit drie ‘halve’ verdiepen. Voor het gemak heb ik alles op één plan getekend: het derde verdiep is een souterrain met garage dat niet wordt meegerekend in het te ventileren volume. Er is enkel een wasruimte onder Kamer 2 die mee wordt afgezogen; op plan is die ruimte 'buiten' getekend.
  • In het souterrain is een technische ruimte vlak onder de berging/badkamer, dus dat lijkt de ideale locatie voor de ventilatie-unit.
  • Het platte dak hoeft niets te dragenbehalve isolatie, zonnepanelen en dichting, dus de dakspanten zijn erg licht uitgevoerd. Kan ik hier ongestraft de kanalen aan bevestigen, of is het risico op resonantie meteen erg groot?
  • Aan- en afvoer naar buiten lijken makkelijk vanuit souterrain via kruipkelder. Geïsoleerde kanalen?
  • Ik neig naar een unit die op zijn minst de enthalpie-optie heeft. De Zehnders blijken hier populair.
  • Op termijn zou een extra verdiep (kunnen) worden bijgebouwd boven de eetkamer: een extra slaapkamer en bureauruimte, beide een kleine 20m². Het is de vraag op welke termijn en of de uitbouw er komt (budget…), en of ik er dus al rekening mee houdt in deze berekening. Indien ja, dan vermoed ik best meteen een Zehnder Q450 ipv Q350. Al zou volgens de lage Belgische slaapkamerdebieten de 400m³/h van de Q350 op papier dan weer net kunnen volstaan. Het totaaldebiet zou wellicht wat omlaag kunnen als in de bureauruimte wordt afgezogen ipv toegevoerd – er is genoeg overstroom vanuit de slaapkamers. Hoor graag de bedenkingen...
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je ventileert net iets te weinig in de woonkamer voor 4 personen. De totale ventilatie zou je daar toch liever wel op 180 hoog / 120 normaalstand houden. Zie mijn tabelletje bovenaan deze pagina waarom: je zit nu net op de grens van een systeem dat met 4 actieve personen de 1000ppm gaat aantikken. Dat is best benauwd.

Je heb op een aantal plekken meer afzuiging dan gebruikelijk, zoals WC, badkamer, hal en wasruimte.

Volgens mij kan je 50 aan debiet besparen zonder op ventilatiekwaliteit in te leveren, en zelfs te verbeteren in de woonkamer, als volgt:
  • Verlaag afzuiging met 100 in totaal: -50 in hal (geen ventiel nodig, voldoende overstroom en geen langdurig verblijf), -15 in WC (25 is gebruikelijk), -15 in badkamer (75 is gebruikelijk) en -20 in de wasruimte beneden (55 ook prima).
  • Voeg 50 afzuiging in de keuken toe om totaal op 180 te houden.
  • Verwijder 50 inblaas in de woonkamer
De overstroom zal dan zoals gebruikelijker de woonkamer in gaan.

Je hebt dan een systeem dat nog steeds overal voldoende ventilatie levert maar dat structureel meer dan 10% zuiniger is. Ook is het meer “future proof” omdat je gemakkelijker extra kamers kwijt zou kunnen binnen de max 450 van een Q450. Ik ben niet bekend met de Belgische normen dus daar kan ik niets over zeggen, wel of dit een goed idee is qua ventilatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo nog even deze ook.
Bovenverdiepingen prima.

Ik denk zoals je zelf al aangeeft dat de overstroom met een slinger via de woonkamer de keuken in niet echt zo zal werken zonder meer sturing.

Dat is mijn gevoel hierbij, de precieze route van zo’n complexe luchtstroom berekenen is ingewikkeld, en niet mogelijk zonder een 3D CAD model van je huis en natuurkundige engineering software.

Als je het simplificeert wordt de luchtstroom door de overdruk van de inblaasventielen geduwd, en getrokken naar de onderdruk van de afzuigventielen.

De woonkamer is met een inblaas en afzuigventiel ongeveer balans, en zelfs iets in overdruk (+15 netto). Daar zal dan ook geen noemenswaardige overstroom heen gaan vanuit de hal. Mijn inschatting is dan ook dat de volledige 120 van de trap af richting de keuken zal willen stromen, met nagenoeg geen stroom onder de woonkamer deuren door.

Dit levert je twee problemen op:

1. Omdat je zelf aangeeft geen grote deurspleten te willen zagen, zal de unit automatisch wat harder gaan werken om de bovenverdiepingen meer in overdruk te zetten ten opzichte van de onderdruk in de keuken om toch die 180/120 onder de keukendeur door te krijgen.

2. Je woonkamer is onvoldoende geventileerd voor 4 personen, want behalve de 90/60 die je zelf inblaast zal er niets bijkomen.

Daarnaast heel iets anders maar als de ruimte “oude douche” ook als badkamer in gebruik is zou ik hier toch minimaal 75 in hoogstand willen afzuigen.

De simpelste maar best ingrijpende oplossing zou zijn om:
  • Deur tussen keuken en hal luchtdichtmaken met rubbers en valdorpel
  • Alle ventielen in de woonkamer helemaal weg, klein tekort aan inblaas ergens anders oplossen
  • Overstroomvoorzieningen plaatsen tussen hal en woonkamer, en woonkamer in keuken, die daar 180 hoog stand / 120 normaalstand op ~10Pa hoog / 2Pa normaal aan kan. Dat worden inderdaad forse dingen als je deurroosters gebruikt. Wellicht kun je als tweaker misschien nog het beste zelf iets maken in de linker schuine koof in de woonkamer door de muur heen, met mooie ventielen aan beide kanten. Met eventueel een normale demper ertussen als geluidsoverlast tussen woonkamer en hal/bovenverdieping een zorg is. Tussen keuken en woonkamer ontkom je niet aan ofwel een fors deurrooster, of een grote spleet. Eventueel kun je een ander type deur overwegen dat een spleet rondom heeft, zoals sommige mooie stalen taatsdeuren. Dan neem ik even aan dat geluid niet echt een zorg is tussen keuken en woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIYenthusiast
DIYenthusiast schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:30:
Dear fellow tweakers,

Excuus dat ik schrijf in het Engels. Mijn Nederlands is nog niet goed genoeg als ik moet over ingewikkeld thema toelichten.

This week I'll be having the first few ventilation ducts installed in my 70s house. This has been long in the design phase following several issues with humidity throughout the house. I have used the bouwbesluit to estimate the minimum ventilation need. Realising a WTW D system through the house is much bigger challenge due to limited ceiling height, many brick walls that I cannot just drill large holes through because roof is resting on it.

What might seem feasible is if i combine ducts in 1st and 2nd floor and then use Brink mixfan for living room. Other that a toilet, we have no duct in the living room (the existing brick-lined ventilation channel will be re-used for laying bathroom drain).

I would very much appreciate any advies you might have on my wtw plan. I think the living room door needs to have very large grill for passing 133m3/h, but I just dont see any other way. Other than perhaps use decentrale wtw on the ground floor.

The new wtw D machine will be installed above the stairs on the 2nd floor. I will also need to provide large extraction duct there for the stair case balancing.

Many thanks for all your tips and help!. Really appreciate it.

[Afbeelding]
I was using my own excel for balancing calculations, but I redid my calculations using the famous template of this group. Many thanks for all your critical input!
Together with my contractor, we are still trying to figure out how/if we can bring one or two ducts to the living room. In any case, we need to use Brink MixFan to ensure sufficient ventilation.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9ogu6u94EvSfdsd6n8YLPLhAzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcoIr6EVXMPMc4BQToCZqDC5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstapel
  • Laatst online: 18-03 16:09
Vanwege de indeling van het huis is het bij mij helaas niet mogelijk om gebruik te maken van natuurlijke overstroom (keuken los van de woonkamer).
Nu had ik het idee om een mechanische doorvoer te maken, die de lucht vanuit de gang naar de woonkamer blaast. Of zelfs, rechtstreeks door de (houten) vloer van de slaapkamer naar de woonkamer.

Nu zie ik een paar beren op de weg:
  • geluidsoverlast van de ventilator zelf
  • geluidsoverlast van tussen de kamers
  • energiegebruik, zonde als die de hele dag aan staat, beter om dit vraaggestuurd in te stellen?
Ik kon zelf drie producten vinden die iets soortgelijks doen; MoveAir ROOM, de Fresh-r 55-D Forward en de Brink Mixfan. Ik vond deze alleen behoorlijk prijzig, zeker als je er meerdere van nodig hebt. Daarnaast zit de sensor eigenlijk aan de verkeerde kant. Deze zijn bedoeld voor het wegblazen van vuile lucht, niet inblazen van schone lucht.

Zijn andere mensen hier nog tegen aangelopen? Is er misschien een product dat ik over het hoofd zie? Of is dit misschien zelfs wel redelijk eenvoudig zelf te maken? (met bijvoorbeeld een stille badkamer ventilator die is aangesloten op een co2 sensor)

[ Voor 7% gewijzigd door Verstapel op 17-01-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
@Verstapel ea is afhankelijk van welke buis diameter je kwijt kunt als mechanische verbinding.
Indien groot genoeg en weinig weerstand zal de lucht door natuurlijke balans tussen de overdruk van woonkamer naar onderdruk in de keuken stromen.
Locatie van in en uitstroom lijkt me belangrijker in jouw situatie als bij gewone overstroom.
CO2 mengt zich erg makkelijk in een ruimte waar enige luchtstroom is.
Zorg wel voor een goede tocht afdichting van je deur naar de hal met bv valdorpel en deugdelijke rubbers in je sponningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstapel
Dank @Jeweetje!
Jeweetje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:59:
@Verstapel ea is afhankelijk van welke buis diameter je kwijt kunt als mechanische verbinding. Indien groot genoeg en weinig weerstand zal de lucht door natuurlijke balans tussen de overdruk van woonkamer naar onderdruk in de keuken stromen.[...]
Dat was inderdaad mijn idee. Met mechanische ventilatie lucht vanuit boven en/of het trapgat (oftewel dichter bij de aanvoer) via een doorvoer de woonkamer in blazen. Waarna de bovendruk zorgt voor een luchtstroom onder de deur richting de keuken en er zo circulatie in de woonkamer plaats vind.

Er zit momenteel nog geen gat, dus wat dat betreft kan ik volgens mij zo groot gaan met de buisdiameter als dat nodig zou zijn.
Jeweetje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 14:59:
[...]Zorg wel voor een goede tocht afdichting van je deur naar de hal met bv valdorpel en deugdelijke rubbers in je sponningen.
Bedoel je wat de tochtdichting betreft de deur van de hal naar buiten toe of de deur van de hal naar de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Heb je plattegrond nog eens aandachtig bekeken, maar behalve dat je een halletje met trap naar 1e verdieping hebt, is het daarboven toch wat vergelijkbaar met andere woningen? Of mis ik iets essentieels?
Je blaast in in je woonkamer en via deur komt de lucht op de overloop, deze wordt vervolgens afgezogen in toilet en keuken? Voor je slaapkamer en thuiswerkplek idem lucht stroomt naar overloop, deel in de badkamer en rest in keuken afzuigen.
Voldoende opening onder deuren naar overloop en voordeur beneden voorzien degelijke tochtstrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstapel
@Jeweetje Klopt, verder is het systeem redelijk vergelijkbaar. Ik wilde alleen graag gebruik maken van een overstroom systeem van de slaapkamers naar de woonkamer toe alvorens het weggezogen wordt. Anders is er een twee keer zo grote capaciteit nodig en is die voor niets de helft van het huis aan het ventileren.

Als andere optie zag ik een zonesysteem, maar dat maakt de boel een stuk gecompliceerder en duurder. Volgens mij moet er wel het e.e.a. mogelijk zijn met zelfbouwsystemen, maar ik weet voor mijn gevoel daarvoor te weinig van programmeren om dat op te pakken.

Overigens, dat je zelfs nog even hebt teruggekeken kan ik enorm waarderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
ah duidelijker nu, een gat in de vloer vd slaapkamer en met buis naar de woonkamer dus.
Slaapkamer deur goed tochtdicht, zodat het via overdruk in woonkamer komt.
Wees je wel bewust van de overspraak, flex dempers wegwerken in plafond word afgeraden ivm schoonmaak en vaste dempers zijn nogal aan de afmeting, zijn ook vierkante die je ws makkelijker kwijt kunt.
Als je nog extra wil inblazen in woonkamer wordt inregelen wat lastiger misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik zat nog te denken om bij de kinderen op de slaapkamer (bij het ventilatieventiel (inblaas)) een 'filterdoek' (f7 oid) tussen het kanaal te zetten achter het ventiel. (o.a. tegen de houtrook(fijnstof)). Evt gewoon er in vastplakken met ductape oid.

Ik heb deze al in mijn Duco zitten maar weet dat een F7 filter toch maar 60-70% ongeveer filtert van 2.5pm fijnstof.

Denken jullie: Totaal zinloos? Of kan het wel enig effect hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 17-01-2025 19:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Totaal zinloos.
Centraal filteren, anders gaat je debiet varieren met de leeftijd/weerstand van het filter.

[ Voor 75% gewijzigd door P5ycho op 17-01-2025 20:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
Draakje5 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:42:
Ik zat nog te denken om bij de kinderen op de slaapkamer (bij het ventilatieventiel (inblaas)) een 'filterdoek' (f7 oid) tussen het kanaal te zetten achter het ventiel. (o.a. tegen de houtrook(fijnstof)). Evt gewoon er in vastplakken met ductape oid.

Ik heb deze al in mijn Duco zitten maar weet dat een F7 filter toch maar 60-70% ongeveer filtert van 2.5pm fijnstof.

Denken jullie: Totaal zinloos? Of kan het wel enig effect hebben?
Hebben je kinderen klachten die je associeert met fijnstof waardoor je dit overweegt? Weet dat sommige klachten die daarmee samenhangen ook klachten zijn die horen bij te weinig ventilatie/ te hoge CO2. Bijvoorbeeld astma aanvallen en hooikoorts achtige klachten kunnen ook door teveel CO2 komen. Zeker als je al een F7 in de WTW hebt zitten is dat een onderzoekje waard. Heb je CO2 meters in die kamer, of een losse die je daar kan neerzetten?

Ik zie dat je ook houtrook noemt. Een F7 filter zal de meeste schadelijke deeltjes daaruit ook filteren. Stof is stof, uiteindelijk. Alleen de geuroverlast niet. Daar is helaas maar één oplossing voor namelijk een gigantische filter box met actieve kool.

[ Voor 11% gewijzigd door Puntenwolk op 17-01-2025 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Puntenwolk schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:25:
[...]

Hebben je kinderen klachten die je associeert met fijnstof waardoor je dit overweegt? Weet dat sommige klachten die daarmee samenhangen ook klachten zijn die horen bij te weinig ventilatie/ te hoge CO2. Bijvoorbeeld astma aanvallen en hooikoorts achtige klachten kunnen ook door teveel CO2 komen. Zeker als je al een F7 in de WTW hebt zitten is dat een onderzoekje waard. Heb je CO2 meters in die kamer, of een losse die je daar kan neerzetten?

Ik zie dat je ook houtrook noemt. Een F7 filter zal de meeste schadelijke deeltjes daaruit ook filteren. Stof is stof, uiteindelijk. Alleen de geuroverlast niet. Daar is helaas maar één oplossing voor namelijk een gigantische filter box met actieve kool.
Thanks voor je reactie. We hebben alleen CO2 meters op de slaapkamer en woonkamer. Ik heb nog een losse van NetAtmo, die ik inderdaad wel eens daar neer kan zetten om CO2 te meten. De WTW stuurt namelijk op de CO2 in onze slaapkamer en niet die van de kids.

Hoesten e.d. kunnen we alleen plaatsen ten tijde van griep.verkoudheid. Niet op andere momenten.
Ik las echter dat een F7 filter dus maar max 70 of 80% van de 2.5pm fijnstof filtert. Dat betekent dat minstens 20% er nog doorheen glipt. Zou je dat niet ook deels opvangen door een 2e filter op de slaapkamers te zetten?
Ik begrijp dat het dan wel belangrijk is de ventilatie / CO2 goed in de gate te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
70% filtering door een F7 filter is al best veel en in eigenlijk alle gevallen tenzij je op een snelweg woont voldoende. De advieswaardes voor wat gezond is qua PM2.5 variëren van is 25 µg/m³ voor PM2.5 (EU wettelijke norm) tot 5 µg/m³ (WHO advieswaarde). Dat zijn jaargemiddelden. In Nederland zit je nu op ongeveer 10 als achtergrond, met in de slechtste gevallen (zie kaartje op die link) 13.4 gemiddeld. Laat ik nou zelf ook net in zo’n buurt wonen met 11-12 gemiddeld. Dan nog heb ik binnen met mijn F7 filter 0.3*11 =3,3 binnen gemiddeld. In de winter is het altijd iets erger, nu ongeveer 30 buiten. Dan nog haal ik 10 binnen na F7.

Daarnaast is filteren bij 1 ventiel een heel slecht idee zoals P5ycho al noemde. Als je meer wil filteren zou je een extra filterbox kunnen kopen. Je zou misschien ook kunnen beginnen door de PM2.5 zelf te meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIYenthusiast
DIYenthusiast schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:45:
[...]

I was using my own excel for balancing calculations, but I redid my calculations using the famous template of this group. Many thanks for all your critical input!
Together with my contractor, we are still trying to figure out how/if we can bring one or two ducts to the living room. In any case, we need to use Brink MixFan to ensure sufficient ventilation.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbVIkoujqFRY_C3wL54IZaRl-9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uq4l7mx2ViMPvndDTqoiW0NX.jpg?f=fotoalbum_large

Today the pipes were loosely installed. Man, these pipes can quickly occupy large space.
I found a way to install two pipes to the living room via the chimney. Thats a great success. Now I need to optimise my wtw overflow calculations. Any suggestions from the experts here?

Many thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wdvill
Puntenwolk schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:45:
[...]

Je ventileert net iets te weinig in de woonkamer voor 4 personen. De totale ventilatie zou je daar toch liever wel op 180 hoog / 120 normaalstand houden. Zie mijn tabelletje bovenaan deze pagina waarom: je zit nu net op de grens van een systeem dat met 4 actieve personen de 1000ppm gaat aantikken. Dat is best benauwd.

Je heb op een aantal plekken meer afzuiging dan gebruikelijk, zoals WC, badkamer, hal en wasruimte.

Volgens mij kan je 50 aan debiet besparen zonder op ventilatiekwaliteit in te leveren, en zelfs te verbeteren in de woonkamer, als volgt:
  • Verlaag afzuiging met 100 in totaal: -50 in hal (geen ventiel nodig, voldoende overstroom en geen langdurig verblijf), -15 in WC (25 is gebruikelijk), -15 in badkamer (75 is gebruikelijk) en -20 in de wasruimte beneden (55 ook prima).
  • Voeg 50 afzuiging in de keuken toe om totaal op 180 te houden.
  • Verwijder 50 inblaas in de woonkamer
De overstroom zal dan zoals gebruikelijker de woonkamer in gaan.

Je hebt dan een systeem dat nog steeds overal voldoende ventilatie levert maar dat structureel meer dan 10% zuiniger is. Ook is het meer “future proof” omdat je gemakkelijker extra kamers kwijt zou kunnen binnen de max 450 van een Q450. Ik ben niet bekend met de Belgische normen dus daar kan ik niets over zeggen, wel of dit een goed idee is qua ventilatie.
Dank voor de reactie op m'n eerdere bericht!

Ik had het inderdaad onnodig complex gemaakt... 8)7 Mijn fout: in een eerder ontwerp (minder pulsie in slk) was er overstroom van dagzone naar nachtzone nodig. Ik ben in die richting blijven denken, maar wanneer debiet in slaapkamers verhoogt wordt het veel logischer om de overflow van richting te veranderen zoals je aangeeft @Puntenwolk . Is nu een mooi gebalanceerd ontwerp :) Dank!
Ik hoop enkel dat ik de leidingen kwijt kan om zo'n afzuigdebiet in de keuken te realiseren. Ik moet nog wat meer plafond openbreken, maar de keuken zal het owv de dakconstructie het meest tricky zijn om goed te bereiken met (meerdere) ventilatiekanalen.
Enfin, eerst wat gaan dimensioneren om te zien wat voor dit ontwerp nodig zou zijn.

Nieuwe versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tabM5NYxOkBwSpEke8E_BglemM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tdQzn1DTiNGfflI29znZMytO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0XmwUcaFwiOupF-7oy7-kFptwY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rj1KOrNnHZoUKCNPPZHqNJEX.png?f=user_large

Als ik op de zaken vooruitloop en de toekomstige uitbouw (slk + bureau) toevoeg kom ik zelfs op eenzelfde debiet van de unit uit. Door overstroom vanuit de nieuwe ruimtes zouden de ventielen in woon- en eetplaats in theorie overbodig kunnen worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMrmfMiiDRcuQ8RvoPxYs5Bmxjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4INofQDurW6vRZ2BYRqaUVJ4.png?f=fotoalbum_large

Vraag: kan de Q350 in beide gevallen volstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
DIYenthusiast schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:13:
[...]

[Afbeelding]

Today the pipes were loosely installed. Man, these pipes can quickly occupy large space.
I found a way to install two pipes to the living room via the chimney. Thats a great success. Now I need to optimise my wtw overflow calculations. Any suggestions from the experts here?

Many thanks!
Can you post a new calculation please including the ducts to the living room. This was the main issue with your last map and calculation.

Secondly, if you could try to make it work without the MixFan that would be preferable. With ducts to the living room you should be able to make that work by maximizing extraction in the kitchen using those ducts. I will in general not comment on systems using specific products such as the MixFan with which I have no experience either first hand in my own house or second hand via others in this topic. Other than to recommend not using them as highlighted in the opening post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
wdvill schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:34:
[...]

Dank voor de reactie op m'n eerdere bericht!

Ik had het inderdaad onnodig complex gemaakt... 8)7 Mijn fout: in een eerder ontwerp (minder pulsie in slk) was er overstroom van dagzone naar nachtzone nodig. Ik ben in die richting blijven denken, maar wanneer debiet in slaapkamers verhoogt wordt het veel logischer om de overflow van richting te veranderen zoals je aangeeft @Puntenwolk . Is nu een mooi gebalanceerd ontwerp :) Dank!
Ik hoop enkel dat ik de leidingen kwijt kan om zo'n afzuigdebiet in de keuken te realiseren. Ik moet nog wat meer plafond openbreken, maar de keuken zal het owv de dakconstructie het meest tricky zijn om goed te bereiken met (meerdere) ventilatiekanalen.
Enfin, eerst wat gaan dimensioneren om te zien wat voor dit ontwerp nodig zou zijn.

Nieuwe versie:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik op de zaken vooruitloop en de toekomstige uitbouw (slk + bureau) toevoeg kom ik zelfs op eenzelfde debiet van de unit uit. Door overstroom vanuit de nieuwe ruimtes zouden de ventielen in woon- en eetplaats in theorie overbodig kunnen worden.
[Afbeelding]

Vraag: kan de Q350 in beide gevallen volstaan?
Prima zo. Voor de dimensionering van een afzuigkanaal kun je best wat de marges opzoeken, afzuiging geeft altijd minder geluid dan inblaas.

Met een hoog stand van minder dan 350 past de 350 inderdaad :+

Je overweging voor de situatie met uitbouw met het omzetten van aanvoer die nu in de woonkamer zit, is dat de overstroom bij de deur tussen hal en woonkamer dan wel heel groot wordt. Bij meer dan 100 m3/h overstroom heb je iets van een specifieke overstroom voorziening nodig. Dan worden de deurspleten anders visueel te groot. Als je dit niet wil doen, moet je dan toch je systeem groter maken. Je hebt wel nog 30 ruimte, dus eventueel zou 350 dan nog steeds net passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Na lang hier meegelezen te hebben en af en toe eens een vraag gesteld te hebben, ben ik nu bezig om de voorbereidingen te treffen om WTW aan te leggen in ons hoekhuis uit 1964.

Zoals het er nu uit ziet, lijk ik weg te komen met een Q350ERV.

Graag feedback/opmerkingen van de experts hier of dit een beetje klopt wat ik bedacht heb.
Vooral het inblazen in de woonkamer. Ik vraag me af of ik dit op de juiste plek doe!? Ook de overflow van 100m3/h, is dit haalbaar onder een deur door?
Maar het aanleggen van de buizen gaat ook nog wel een dingetje worden op sommige plekken vandaar dat ik het nu zo bedacht heb.

Denk dat de afbeeldingen voor zich spreken. De zolder wordt nu gebruikt als werkplek en sportplek, maar zou in de toekomst slaapkamer kunnen worden. De unit zal in de technische ruimte op zolder komen, rechtsonder op de plattegrond. Dus op zolder een ventiel bijmaken is snel gebeurd.

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySRYLEox1xtViXzfn-wgPDE3fts=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3c1ADOnVf6mraENfw4JEkiQa.png?f=fotoalbum_large

1e verdieping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tbyHkFItQyafao3tCh7bJOX4LQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FHEFYHmJ9Rl0mMEwvAti9OPs.png?f=fotoalbum_large

Zolder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSmFom0nD67LjYKac9s_uzGyyxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/maQM859IkAINI0H0tfEH2jqn.png?f=fotoalbum_large

Berekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCWzgrXsWv9QVGUpMA0j0RvjaXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAclTJBWMiH6SoVqWkwizpuR.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals gezegd, feedback en opmerkingen graag welkom! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstapel
Jeweetje schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 19:17:
ah duidelijker nu, een gat in de vloer vd slaapkamer en met buis naar de woonkamer dus.
Slaapkamer deur goed tochtdicht, zodat het via overdruk in woonkamer komt.
Wees je wel bewust van de overspraak, flex dempers wegwerken in plafond word afgeraden ivm schoonmaak en vaste dempers zijn nogal aan de afmeting, zijn ook vierkante die je ws makkelijker kwijt kunt.
Als je nog extra wil inblazen in woonkamer wordt inregelen wat lastiger misschien.
Haha wauw! Zit ik al dagen mijn hoofd hier over te breken, is de oplossing gewoon de deur dicht doen! Slaapkamerdeur is toch al zo goed als altijd dicht, dus dat is zeer haalbaar. Dankjewel voor de tip! _/-\o_

Ik had het inderdaad gelezen dat je flex dempers beter niet kan wegwerken in het plafond ivm schoonmaken, dat kan dus wel met vaste dempers? Beetje gekke vraag misschien, maar waarom maakt dit voor de reiniging uit? En hoe zit het met de andere kanalen? Zijn die ook dan niet lastiger te reinigen wanneer die flexibel zijn?

Voor het inregelen heb ik inderdaad al een anemometer besteld. Ik zal mijn nieuwe plan uitwerken en dan deel ik die weer heel graag met jullie:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
@loyske erg duidelijke plattegrond en berekeningen.
Puntje van aandacht, als je echt even gaat sporten is 45m3 veel te weinig.
recentelijk hier post van iemand voorbij gekomen die met veel hogere toevoer, nog steeds hele hoge co2 cijfers had. Voor 100m3 overstroom kun je muurrroosters toepassen naast de deur, hier al diverse voorbeelden voorbij gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
@Verstapel flexibele (spiraal) slangen zoveel mogelijk voorkomen, hebben een hogere lucht weerstand.
Flex demper is aan binnenzijde voorzien van geperforeerd doek met ijzeren spiraal, dit beschadigd als je er met roterende borstel doorheen gaat. Glaswol vezels kunnen dan met je verse lucht meekomen.
Vaste dempers zijn voorzien van geperforeerd metaal aan binnenkant en andere opbouw van materialen.
Lindab heeft vierkante die je eenvoudiger in een koof kun wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstapel
@Jeweetje Ah dat verklaard! Hoe zit dat dan eigenlijk voor ventilatieverdeelsystemen? Is er een factor waarmee je moet rekenen om de weerstand te compenseren? En zijn die wel een beetje schoon te maken of ook eigenlijk niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puntenwolk
Het fijne van luchtverdeelsystemen is dat ze zonder rekenwerk te gebruiken zijn zolang je je aan de specificaties uit de documentatie houdt. Er zijn daar geen issues met schoonmaken, allemaal harde plastic buizen. Het zijn echt specifiek flex dempers, niet alle flex buizen, waar je moet opletten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
loyske schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:47:
Na lang hier meegelezen te hebben en af en toe eens een vraag gesteld te hebben, ben ik nu bezig om de voorbereidingen te treffen om WTW aan te leggen in ons hoekhuis uit 1964.

Zoals het er nu uit ziet, lijk ik weg te komen met een Q350ERV.

Graag feedback/opmerkingen van de experts hier of dit een beetje klopt wat ik bedacht heb.
Vooral het inblazen in de woonkamer. Ik vraag me af of ik dit op de juiste plek doe!? Ook de overflow van 100m3/h, is dit haalbaar onder een deur door?
Maar het aanleggen van de buizen gaat ook nog wel een dingetje worden op sommige plekken vandaar dat ik het nu zo bedacht heb.

Denk dat de afbeeldingen voor zich spreken. De zolder wordt nu gebruikt als werkplek en sportplek, maar zou in de toekomst slaapkamer kunnen worden. De unit zal in de technische ruimte op zolder komen, rechtsonder op de plattegrond. Dus op zolder een ventiel bijmaken is snel gebeurd.

Begane grond:
[Afbeelding]

1e verdieping:
[Afbeelding]

Zolder:
[Afbeelding]

Berekening:
[Afbeelding]

Zoals gezegd, feedback en opmerkingen graag welkom! _/-\o_
Dit is helemaal prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstapel
@Puntenwolk Ah zo, dan snap ik hem. En gaat het dan alleen over flexibele buizen van luchtverdeelsystemen, of zouden andere (niet dempende) flexibele buizen ook kunnen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Even voor de jaren 70 huis eigenaar een update van onze aanleg :) Het valt nog niet mee, ondanks dat ons huis er in principe heel geschikt voor is. Maar wat bijvoorbeeld te doen met een balken laag die op verdieping 2 haaks ligt op die op verdieping 1? Nou ja hij ligt erin. Het hele huis ligt overhoop hier, want ze plaatsen deze weken ook de triple glas kozijnen (ze passen BIJNA allemaal O-)), maar dat komt goed. De WTW ga ik verder aansluiten als de CV eruit gaat, dat staat gepland voor over 3 weken.

Ik heb er uiteindelijk 5 dempers inzitten, 2 90cm 160mm na de WTW en vervolgens 1x125mm-60cm bij de badkamer (om overspraak naar woonkamer te voorkomen) en 2x125mm-60cm tussen de studeerkamer en de rest en onze slaapkamer en de rest. Overspraak tussen de kinderkamers maar eens even bekijken, vooralsnog nog geen klachten gehad.

Over 3 weken als de rest klaar is komt de stucadoor en maken we alles netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJ2ltca8A6j7RwJut9kIV-LqZh8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2RL9RFd9VDWERwyIMxHNN5v1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vq1CXkcZ3uDdA7acvftLSrtScnQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1q7qKyh2vJVm32LC8v8OWr7p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXiCMcuMi-xRCqQOvgkfFbNaBbQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5movVV6PcbFBV5K1e2mLk7x.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HT-JbjwcirE0DRKWwnzA53gw2ys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEjrQK3gU56ykzVKn9eY5S8v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwdrxq3PnwEHOqV0YJmI2Ufn78s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U4iLOmjv2tiuutnOKC77Ibbd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CsRekC4S3Dr_If_PC5o5oM2kfc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5j7wb06mEJbzhRsm9Fg9zhoF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EScWFByMvVp0FIV0Sz7VUD3GNA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L81vXyDZ5NwpjTAv7dB1x7QQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IO4sRgdJs8QC5UdvNdVMj_BfSs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFV5YhUyxQ28JM8abXyJkkEF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJ3DCKVJEucZnlaGsa1Psj_L__g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrShNzQQscgHRGOJotrFghSm.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zlTpDw8x9_tGGCh43Szc28R7JU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KU3oNtv0h412Kz6XxBjFIZcz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1L0rN-iADmmRYpg3FCIjIrV1r04=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpSoqfZJHXTTYUupuGUuyqRC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LvHrdCqXxJdmMksQeK6ODJjbbBs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4J9FW3flPzSadMwc8Uwck6k.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rve1rMNpWG5YMHK6PJS4xJsL5Co=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgoA3P6ONWE76BmRhanuea3X.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Oke nog paar sloopfoto's dan. Bij de schoorsteen bleek een balk te "zweven" dus daar nog een dagje bezig geweest verder weg te hakken en raveelbalk te maken. Dat gaf wel meteen de vrijheid het ventiel verder van de muren te leggen. Dat is nog wel een kwetsbare voor geluid vrees ik omdat hij zo in een hoekje zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-SopBeV2orsZMEnOhvbJNJ6vUo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drV3FAca76CSUcp2ils5ofHm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_K5XQiOs8n1517mc4acThjRb-o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLqKGMGIlBcik5zlhUflteCX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-eDGbUkWImiv7iLWC4VgGEODQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dbubg0yNypFTGp6vsWX1bBCc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGp99W39-7jCMr4ixRJOGl-DTEk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYcMupoqzkjO9DFQJbv0cwKD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWA38vkdQELCBCpgNI6voh8ZSUk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhAuWsfEirKB40xSxTJUyasq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opdTt3-KuzZz-8rCdel5bm2KpBo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQ8hQirV4QJs5O9If3uqaAPg.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIYenthusiast
Puntenwolk schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:39:
[...]

Can you post a new calculation please including the ducts to the living room. This was the main issue with your last map and calculation.

Secondly, if you could try to make it work without the MixFan that would be preferable. With ducts to the living room you should be able to make that work by maximizing extraction in the kitchen using those ducts. I will in general not comment on systems using specific products such as the MixFan with which I have no experience either first hand in my own house or second hand via others in this topic. Other than to recommend not using them as highlighted in the opening post.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zINR_r09sjCUeXyVuOgE3AbsAhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGXfJ2WoSszb61a98PNVnzA2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uf9dmUrUhlIszwhPXKL98BBP9kI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPAuC4P4MsCvA3QlwnD7q04h.jpg?f=fotoalbum_large

@Puntenwolk Thank you very much for your message.
I have updated my calculations to use 2 ducts (Ubbink AE55sc) that I can install in living room with great bit of demolition and hassle. There is space to install more pipes, but that involves significantly more demolition costing 1500+ euros.

I find it difficult to find best use of the two extra pipes in the living room. Options being
1. Should I supply (and install large extraction in hallway on 2nd floor forcing air to move up). Another issue with this is increasing air flow through living room door grills.
2. Should I use one duct for supply and one of extraction? Issue with this would be too little ventilation capacity for 2 adults and 3 kids. Then something like MixFan has to play larger role perhaps.
3. Should I use both living room ducts to extract forcing air from 2nd and 1st floor to move downstairs? Issue is again too much overflow into the living room (impact on door gill size).

What would be a good strategy here?

If I use MixFan then it seems sensible to choose large capacity wtw unit, such that it can refresh more air volume should CO2 sensor in staircase demand for it. Alternatively, I can also create more supply and extract points on top of the 2nd floor stair (next to the machine). Is this of any use though (due to risk of 'short-circuiting' between 1m apart valves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:12
Okasha schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:04:
Even voor de jaren 70 huis eigenaar een update van onze aanleg :) Het valt nog niet mee, ondanks dat ons huis er in principe heel geschikt voor is. Maar wat bijvoorbeeld te doen met een balken laag die op verdieping 2 haaks ligt op die op verdieping 1? Nou ja hij ligt erin. Het hele huis ligt overhoop hier, want ze plaatsen deze weken ook de triple glas kozijnen (ze passen BIJNA allemaal O-)), maar dat komt goed. De WTW ga ik verder aansluiten als de CV eruit gaat, dat staat gepland voor over 3 weken.

Ik heb er uiteindelijk 5 dempers inzitten, 2 90cm 160mm na de WTW en vervolgens 1x125mm-60cm bij de badkamer (om overspraak naar woonkamer te voorkomen) en 2x125mm-60cm tussen de studeerkamer en de rest en onze slaapkamer en de rest. Overspraak tussen de kinderkamers maar eens even bekijken, vooralsnog nog geen klachten gehad.

Over 3 weken als de rest klaar is komt de stucadoor en maken we alles netjes.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Mooi werk! Netjes vooral. Goed voor mijn inspiratie :)
Pagina: 1 ... 81 ... 93 Laatste