Het is een tijd terug dat ik hier mijn licht opgestoken heb, met welke debieten te rekenen en waar welke ventielen te plaatsen.
Met goed bruikbare feedback ben ik tot een plan gekomen. Dat plan ben ik gaan uitwerken en de afgelopen weken heb ik stapsgewijs de installatie in elkaar gezet. In een bestaand huis is dat echt een hele kluif om dat te doen. Hieronder mijn verhaal, met verderop ook foto's.
Het is een ouder huis uit 1951, vrijstaand en niet heel groot (104m2). Er waren wat beperkingen om rekening mee te houden, zoals b.v. waar de wtw unit te plaatsen. De enige beschikbare plaats met plek en van waaruit ik het makkelijkste naar alle ruimtes zou kunnen komen is de zolder.
De zolder is echter te laag en te smal om een normale (rechtop hangende unit) op te hangen, bovendien bleken de meeste units te groot om door het gat van de vlizotrap te passen.
Op marktplaats kwam er een Vent-Axia Integra Plus voorbij, een platte en compacte unit die ook aan het plafond kan hangen. Dat bleek de oplossing te zijn, want die kon ik op zolder krijgen.
Zo gezegd, zo gedaan. De Integra is wat compacter en dat heeft een nadeel, het rendement ligt lager. Een lager rendement betekend dat er minder warmte teruggewonnen wordt en dat de temperatuur van ingeblazen lucht lager is.
Ik kreeg daarop het idee om er een extra kanaalverwarmer bij te zetten, liefst eentje die gevoed wordt met het warme water van de warmtepomp.
Die kwam ik dus ook tegen op Marktplaats, alleen de diameter was wat aan de grote kant (250). Na wat leeswerk her en der kwam een beeld naar voren dat een kanaalverwarmer te weinig oplevert qua verwarming, toch ben ik eigenwijs geweest en heb ik de kanaalverwarmer gekocht en opgenomen in de installatie.
Een laatste lastig punt was het aanleggen van de afzuig in de keuken en bijkeuken aan de achterkant van het huis, terwijl de unit op zolder aan de voorzijde hangt. Dat werd dus óf veel plafonds en wanden slopen, of wat creatiefs bedenken.
De creatieve route werd de schoorsteen aan de achterzijde van het huis, daar heb ik een flexibele spiraalbuis in laten zakken. Om dat voor elkaar te krijgen was er wel wat nauwkeurig boorwerk nodig. Dat flexibele spiraalbuis een hogere weerstand heeft heb ik voor lief genomen, het was dat of niet.
Een schoorsteen is open aan de bovenkant, om niet alle warmte te verliezen (of een vogelnestje te voorzien van vloerverwarming) heb ik vlak boven het gat in de schoorsteen op zolder een 10cm dik piepschuimen plafonnetje gelijmd.
Bij het in elkaar zetten van de installatie liep ik er ook tegenaan dat ik de aanzuig graag aan de noordzijde van het dak wilde houden. Maar, dat betekende dat ik de unit op een of andere manier aan een plafond moest hangen, anders zou het erg lastig worden met kruisende kanalen.
Last but not least, de Integra unit heeft geen vorstbeveiliging en geen filters. Als filtering heb ik een losse luchtfilterbox geplaatst en die ingepakt in een piepschuimen buitenkant om condens te voorkomen.
De vorstbeveiliging wordt wat experimenteel, een temperatuurgestuurde klep die warme(re) lucht van de geisoleerde zolder bijmengt. Die stuurt op de luchttemperatuur aan de uitgaande kant naar buiten toe. (4c of lager is klep open). Of en hoe goed dat werkt zal moeten blijken. Van marktplaats heb ik een Belimo die ook 230v kan aansturen, dus met klep open kan ik als het moet een elektrische kanaalverwarmer bijschakelen. (nog niet gekocht).
Mij uitlachen mag :-) Want het is al met al een gekke installatie geworden. Om de Integra unit "aan het plafond" te kunnen hangen op zolder heb ik een mooie "catwalk" gebouwd.
Foto's:
Luchfilter in piepschuimen huisje:
Aansluiting kanaalverwarmer:

(Gat boren in achterzijde schoorsteen tbv afzuig bijkeuken en keuken. Keuken en bijkeuken zitten in een aanbouw)
Mazzel gehad, net aan in het rookkanaal terecht gekomen:
Het inregelen was nog wel wat gepiel. In de installatiehandleiding stond het niet zo duidelijk, maar de normaal en hoge stand worden met potmeters ingesteld die relatief zijn ten opzichte van elkaar.
Uiteindelijk had ik het door en kreeg ik het voor elkaar.
Er is een ander topic dat over het inregelen gaat met de Peakmeter PM6252A, daar staat een omrekenfactor beschreven zodat in de stand flow het debiet gemeten kan worden.
Dat bleek in mijn situatie niet te werken, zal ik ook in dat draadje posten. Wat wel werkt is meten in de stand km/h en dan de uitkomst x4 doen. Dan kloppen de uitkomsten wel.
Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat bevallen en wat ik er mee ga opschieten. Wat ik al wel weet is dat de lucht na de warmtewisselaar 2c warmer is. (ingaand 16c uitgaand 18c, terwijl het in huis 18,5c is). Ook zullen we in huis minder rotzooi inademen, er zit een F7 filter (fijnstof) in. En dat is met een buur die zijn spreekwoordelijke gat afveegt aan negatief stookadvies best prettig.
Bij deze ook nog een welgemeend dankjewel voor de feedback die ik hier heb gekregen.
[
Voor 7% gewijzigd door
Acadiane op 21-01-2025 09:13
]