Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:43
Jeweetje schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:07:
@loyske erg duidelijke plattegrond en berekeningen.
Puntje van aandacht, als je echt even gaat sporten is 45m3 veel te weinig.
recentelijk hier post van iemand voorbij gekomen die met veel hogere toevoer, nog steeds hele hoge co2 cijfers had. Voor 100m3 overstroom kun je muurrroosters toepassen naast de deur, hier al diverse voorbeelden voorbij gekomen.
Sporten op zolder is me inderdaad duidelijk. Meet daar de CO2 al en heb altijd wel een raam open. Maar vrees dat je daar toch niet echt tegenop kan ventileren, dus raam open kan er altijd nog.
Kan wel een muurrooster kwijt boven de deur denk ik!
Thanks! Kan ik me nu gaan verdiepen in de afmetingen van de spiro buizen. De 3 afzuigventielen in de keuken, komen op een 150 spiro die er al zit van keuken naar zolder. Is dat een beetje te doen?

De 2x aanvoerventiel naar de woonkamer wil ik doen met 160 spiro, is dat ok?

Boven zou ik dan zoveel mogelijk met 160 kunnen doen die dan aftakt naar 125 voor aansluiten van de ventielen 1e verdieping.

Zoals je ziet nog veel vragen over de buizen. Ik snap dat hoe groter hoe beter is, maar moet het ook allemaal een beetje weggewerkt krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tycoontje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-07 12:59
Ro123 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:47:
Zoals Puntenwolk zegt, echt die afvoer weg uit de woonkamer, en in de keukenwand, hoe dan ook zou ik zeggen. Als je daar een kastje voor op moet offeren, so be it.

Je redenatie voor WTW(/balansventilatie) was houtrook. Die begrijp ik volkomen. Maar ik zie je hier nergens over praten hoe dat aan te pakken. Een WTW gaat dat probleem niet weghalen, sterker nog, als je aan een kant van een huis meer last hebt, én daar ook aan zou zuigen, krijg je het in je hele huis. Maar houtrook is vaak het grootste probleem bij windstil, en dan is het in de kortste tijd toch overal. Een zakkenfilter waar je het over had houdt dat ook niet tegen.

Als je van de geur af wil, moet je echt een degelijk koolstoffilter gebruiken, en als je ook nog een beetje van je gezondheid wil genieten, zou ik ook een F9 filter gebruiken of een ionisator met filter (is heeft een grover filter, aangezien de deeltjes vanzelf blijven plakken => minder weerstand, voorbeeld Brink Pure Induct).

Ik heb hier zelf de Zehnder ComfoWell Filterbox 520 met F9 filter en recentelijk ook het koolstoffilter erbij geplaatst. Ik kan helaas nog weinig zeggen over de effectiviteit van het koolstoffilter, aangezien men de kachels nu niet aan heeft. Iemand sigarettenrook in m'n aanvoer laten blazen zorgde wel voor een geur binnen, maar wel minder dan ervoor. Ook heb ik nog geen barbecue geroken, en die stond gisteren in de buurt wel aan.

Je hebt misschien ook een voorbeeld van een enorme custom filterbox gezien hier in het topic. Er is een bedrijf wat grote filterboxen maakt, met enorme filters en ronde koolstoffilters. Ik kan hier niet over oordelen. Het zou voor een lage weerstand moeten zorgen, maar je moet er wel de ruimte voor hebben, en hopen dat er filters voor verkrijgbaar blijven. Bij Zehnder krijg je de "garantie" dat de filters nog in ieder geval 10 jaar verkrijgbaar zijn nadat ze stoppen met het product, da's dan wel fijn.
@Ro123 Ben heel benieuwd wat ondertussen je ervaring is met de Comfowell en houtrook. Bij ons gaat het namelijk tussen die custom filterbox en een Comfowell. Helpt het voldoende? En levert het veel extra herrie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltinio
  • Laatst online: 12-09 21:19
Hee,

Na vorig jaar te zijn verhuisd naar een jaren 70 woning is de tijd van verbouwen aangebroken en het streven om een goede WTW installatie aan te leggen.
We zijn begonnen met het isoleren en het dichtmaken van de natuurlijke ventilatie en willen nu het plan voor de WTW gaan maken zodat we de buizen mee kunnen nemen in de verbouwing.

Op basis van de Excel de berekening gemaakt en wat ervoor nodig gaat zijn om de WTW aan te leggen begin een beetje in te dalen. De Excel gaf de onderstaande waarden die ik uitgetekend heb op plattegrond (lang leven paint).

Ziet het er allemaal een beetje logisch uit in de berekening?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m827f2VikRf0MSC6ZMG24hqNcFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D6u6MbHlPnv5ygjB81dHIpre.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBFeN_3N76JhZTBR2ieTqX9VfM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cWrRQpGbWwDxOjLUIOUISX7l.jpg?f=fotoalbum_large

Begane grond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOjpb4LxXP9DE471BE4wbNLn6jc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofnyr4DJKi6opmUTfhDPmEE0.jpg?f=fotoalbum_large

Het plan is om voor een Zehnder Q350 te gaan icm met een enthalpiewisselaar om zo te voorkomen dat het huis te droog wordt in de winter en dat er dan heen afvoer aangelegd hoeft te worden.
Voor de overstroom van lucht vanuit de kamers willen we gebruikmaken van de Duco deurroosters zodat er een minimaal kier onder de deur nodig is ivm geluidsoverdracht.

En verder nog paar dingen waar ik nu al een beetje over twijfel:

1. Heb er nu voor gekozen om in de hal ook af te zuigen om in balans te komen, is dit een verstandige of kan ik beter in de inblaas op de eerste verdieping verlagen?
Wanneer ik dit in de keuken zou gaan afzuigen wordt de overstroom door de woonkamer deur 125m3 en dat is teveel voor een deurrooster (heb gekeken naar de Duco variant)

2. Op de eerste verdieping hangt de CV ketel in een opberg ruimte, is het raadzaam hier een afzuiging toe te voegen zodat er wat frisse lucht heen getrokken wordt? Momenteel dit er een aansluiting op een ventilatiedakpan en deze verdwijnt zodra het dak daar geïsoleerd wordt.

3. Het is in de keuken zelf niet mogelijk afvoeren direct in de keuken te maken ivm water aanvoer en afvoer voor de badkamer, stroom leidingen en een metalen draagbalk. Daarom zijn de ventielen verplaatst naar de woonkamer (is een open verbinding tussen keuken en woonkamer). Gaat de huidige indeling problemen geven?

4. De inblaas van de woonkamer dit niet helemaal tegen de muur aan gezien de ruimte om buizen aan te kunnen leggen. Eerder in het topic is aangegeven dat de positie van een ventiel niet heel veel uitmaakt, maar gaat dit ook op voor dit geval waar de aanvoer en afvoer in dezelfde ruimte zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De grote uitdaging wordt straks nog om op zolder veel buizenwerk extra te isoleren... heb nog enorme rol van dat armaflex liggen, maar heb er weinig zin in. Denk dat het volgend najaar gaat worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstapel
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18-03 16:09
Even een gedachte experiment/ theorie. Ben benieuwd naar jullie mening!

Het wtw systeem dat ik op het oog heb heeft geen enthalpiewisselaar. Nu aangezien het hier met dit weer, de verwarming aan en de ramen open, het in de woonkamer nog steeds een luchtvochtigheid heeft van 46% had ik het idee dat dat wel los zou lopen. In de badkamer en keuken is de luchtvochtigheid zelfs rond de 65-75%.

Toch na een aantal horrorverhalen te lezen over te droge lucht, ben ik me wat achter mijn oren gaan krabben.

Nu vraag ik me af of er andere manieren zijn die voorkomen dat het huis zo uitdroogt. Zo kan ik me voorstellen dat overmatig ventileren de luchtvochtigheid niet ten goede komt. Ik denk dat door bijvoorbeeld gebruik te maken van overstroom tussen de slaap- en woonkamer er al minder vocht verloren gaat.

En toen ging er een radartje lopen, wat nu als er overstroom zou zijn vanuit de badkamer naar de woon- en slaapkamer? Eigenlijk is het in mijn ogen toch best maf (in eerste instantie iig, ik hoor graag als het anders zit ;)). Aan de ene kant bouwen we een systeem dat het vocht zo snel mogelijk het huis uit haalt met afzuiging in de badkamer, om vervolgens machines in te bouwen die duur en minder efficiënt zijn om dat zelfde vocht weer terug te winnen. Dat moet toch anders kunnen?

Wat ideetjes waar ik mee kwam:
  • Lagere afzuiging in badkamer (zeg 25m3/u), en veel doorstroom naar andere ruimtes
  • Overstroom van badkamer naar slaapkamer e/o woonkamer
  • badkamer ventilator (bedoelt voor C-systeem rechtstreeks naar buiten), richting gang of andere ruimtes
  • Een leuke combinatie hiervan?
Nu moet ik wel de kanttekening plaatsen dat wij thuis een ouderwetse douchecabine hebben. Oftewel, de meeste waterdamp blijft in de cabine. Ik kan me voorstellen dat bij sommige badkamers en douchegewoonten zou resulteren in heftige stoomwalmen door het huis ;)

Dus wat zijn jullie ideeën? Zie ik iets over het hoofd? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je zit dan wel in de zomer, dan wil je het vocht graag weg hebben denk ik. Maar het valt hier ook nog mee met de luchtvochtigheid, 50% in de woonkamer. De woonkamer draait hier inderdaad volledig op de overflow van de kamers op de eerste verdieping waardoor ik toe kom met 125m3/uur aan flow. Heb nu een AirGradient draaien dus ik kan meten.

Kom gelukkig goed uit, 850-1100ppm CO2 in alle ruimtes als ze in gebruik zijn. Kan slechter allemaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:18
(jarig!)
Gewoon één met enthalpiewisselaar kopen, dan verdeeld hij het extra vocht van het douchen / koken weer netjes over het huis ;)

Werkt gewoon hartstikke goed (ik heb het kaartje aangepast met de absolute luchtvochtigheid):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLfonOiCxHRD4vCNpt39LO8mqpc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1neyKiHrPkGL2ZXbQdTvvlNr.png?f=user_large

Anders kun je aan de gang met luchtbevochtigers (koudwaterverdampers) in de ruimte waar de lucht droog is. Dat hadden we in ons vorige huis, maar met dit weer blijf je dan wel elke dag de bak bijvullen.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:08
Verstapel schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:21:
Even een gedachte experiment/ theorie. Ben benieuwd naar jullie mening!

Het wtw systeem dat ik op het oog heb heeft geen enthalpiewisselaar. Nu aangezien het hier met dit weer, de verwarming aan en de ramen open, het in de woonkamer nog steeds een luchtvochtigheid heeft van 46% had ik het idee dat dat wel los zou lopen. In de badkamer en keuken is de luchtvochtigheid zelfs rond de 65-75%.

Toch na een aantal horrorverhalen te lezen over te droge lucht, ben ik me wat achter mijn oren gaan krabben.

Nu vraag ik me af of er andere manieren zijn die voorkomen dat het huis zo uitdroogt. Zo kan ik me voorstellen dat overmatig ventileren de luchtvochtigheid niet ten goede komt. Ik denk dat door bijvoorbeeld gebruik te maken van overstroom tussen de slaap- en woonkamer er al minder vocht verloren gaat.

En toen ging er een radartje lopen, wat nu als er overstroom zou zijn vanuit de badkamer naar de woon- en slaapkamer? Eigenlijk is het in mijn ogen toch best maf (in eerste instantie iig, ik hoor graag als het anders zit ;)). Aan de ene kant bouwen we een systeem dat het vocht zo snel mogelijk het huis uit haalt met afzuiging in de badkamer, om vervolgens machines in te bouwen die duur en minder efficiënt zijn om dat zelfde vocht weer terug te winnen. Dat moet toch anders kunnen?

Wat ideetjes waar ik mee kwam:
  • Lagere afzuiging in badkamer (zeg 25m3/u), en veel doorstroom naar andere ruimtes
  • Overstroom van badkamer naar slaapkamer e/o woonkamer
  • badkamer ventilator (bedoelt voor C-systeem rechtstreeks naar buiten), richting gang of andere ruimtes
  • Een leuke combinatie hiervan?
Nu moet ik wel de kanttekening plaatsen dat wij thuis een ouderwetse douchecabine hebben. Oftewel, de meeste waterdamp blijft in de cabine. Ik kan me voorstellen dat bij sommige badkamers en douchegewoonten zou resulteren in heftige stoomwalmen door het huis ;)

Dus wat zijn jullie ideeën? Zie ik iets over het hoofd? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Dit zet denk ik geen zoden aan de dijk.

Ik weet niet wat je gezinssamenstelling is. Maar als stel de badkamer is een half uur per dag in gebruik. En stel dan dat je dat halfuurtje met 50 m3/h lucht met 100% luchtvochtigheid de rest van het huis in blaast. Dan heb je krap een halve liter water toegevoegd aan de rest van het huis. Per dag.

Ondertussen draait je WTW op 200 m3/h of zo in normaalstand. Op een dag als vandaag met 0 graden buiten met 90% luchtvochtigheid, en binnen 20 met 50% luchtvochtigheid, verlies je via de WTW ongeveer een liter *per uur* zonder enthalpiewisselaar.

Dit zijn niet alleen theoretische horrorverhalen. Mijn eigen hoofdreden om aan een WTW te beginnen was juist vanwege de enthalpiewisselaar. Met systeem C was ik in de winter dagelijks mijn enorme Trotec B400 luchtbevochtiger met een tuinslang 25 liter aan het bijvullen.

Berekening: https://www.lenntech.com/...ity/relative-humidity.htm

[ Voor 4% gewijzigd door Puntenwolk op 19-01-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 19:42
peeter123 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:39:
Gewoon één met enthalpiewisselaar kopen, dan verdeeld hij het extra vocht van het douchen / koken weer netjes over het huis ;)

Werkt gewoon hartstikke goed (ik heb het kaartje aangepast met de absolute luchtvochtigheid):
[Afbeelding]

Anders kun je aan de gang met luchtbevochtigers (koudwaterverdampers) in de ruimte waar de lucht droog is. Dat hadden we in ons vorige huis, maar met dit weer blijf je dan wel elke dag de bak bijvullen.
Nice die absolute vochtgehaltes. Neem aan dat je daar vier helpers met template voor hebt gemaakt? Wil je die template en helper settings wellicht hier delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 10:41
bericht verwijderd, verkeerd gelezen

[ Voor 91% gewijzigd door ConQuestador op 20-01-2025 08:28 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
eltinio schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:46:
Hee,

Na vorig jaar te zijn verhuisd naar een jaren 70 woning is de tijd van verbouwen aangebroken en het streven om een goede WTW installatie aan te leggen.
We zijn begonnen met het isoleren en het dichtmaken van de natuurlijke ventilatie en willen nu het plan voor de WTW gaan maken zodat we de buizen mee kunnen nemen in de verbouwing.

Op basis van de Excel de berekening gemaakt en wat ervoor nodig gaat zijn om de WTW aan te leggen begin een beetje in te dalen. De Excel gaf de onderstaande waarden die ik uitgetekend heb op plattegrond (lang leven paint).

Ziet het er allemaal een beetje logisch uit in de berekening?
[Afbeelding]

Eerste verdieping
[Afbeelding]

Begane grond
[Afbeelding]

Het plan is om voor een Zehnder Q350 te gaan icm met een enthalpiewisselaar om zo te voorkomen dat het huis te droog wordt in de winter en dat er dan heen afvoer aangelegd hoeft te worden.
Voor de overstroom van lucht vanuit de kamers willen we gebruikmaken van de Duco deurroosters zodat er een minimaal kier onder de deur nodig is ivm geluidsoverdracht.

En verder nog paar dingen waar ik nu al een beetje over twijfel:

1. Heb er nu voor gekozen om in de hal ook af te zuigen om in balans te komen, is dit een verstandige of kan ik beter in de inblaas op de eerste verdieping verlagen?
Wanneer ik dit in de keuken zou gaan afzuigen wordt de overstroom door de woonkamer deur 125m3 en dat is teveel voor een deurrooster (heb gekeken naar de Duco variant)

2. Op de eerste verdieping hangt de CV ketel in een opberg ruimte, is het raadzaam hier een afzuiging toe te voegen zodat er wat frisse lucht heen getrokken wordt? Momenteel dit er een aansluiting op een ventilatiedakpan en deze verdwijnt zodra het dak daar geïsoleerd wordt.

3. Het is in de keuken zelf niet mogelijk afvoeren direct in de keuken te maken ivm water aanvoer en afvoer voor de badkamer, stroom leidingen en een metalen draagbalk. Daarom zijn de ventielen verplaatst naar de woonkamer (is een open verbinding tussen keuken en woonkamer). Gaat de huidige indeling problemen geven?

4. De inblaas van de woonkamer dit niet helemaal tegen de muur aan gezien de ruimte om buizen aan te kunnen leggen. Eerder in het topic is aangegeven dat de positie van een ventiel niet heel veel uitmaakt, maar gaat dit ook op voor dit geval waar de aanvoer en afvoer in dezelfde ruimte zitten?
Ziet er prima uit zo op het geheel genomen. Als je dit zo aanlegt is het een prima systeem! Leuk dat we nu een aantal keer systemen zien die netjes het voorbeeld volgen en dan eigenlijk in 1x goed uitkomen.

Punt 1 is je grootst mogelijke verbetering. De doorvoer inderdaad het knelpunt. Kijk eens naar wat bredere opties hier, zoals een Lindab muurdoorvoer (én het deurrooster) of een groter deurrooster. Ik heb bijvoorbeeld een groot Solidair WGZD rooster hier zitten. Je kan eventueel ook twee deurroosters nemen, bijvoorbeeld eentje boven en eentje onderin de deur. Of eentje in het bovenlicht. Het gaat niet om enorm veel, dus dit oplossen is “nice to have” niet “must have”.

Over punt 2 met de CV was hier enige tijd geleden wat discussie. Daar kwamen we destijds niet helemaal uit. Er is een denkrichting dat je juist niet actief moet ventileren bij een CV ketel. Omdat je dan de werking van het koolmonoxide alarm zou kunnen verstoren. Als er dan iets mis is bij de CV waardoor de CO oploopt, zuig je die allemaal weg met de WTW. Er is een andere denkrichting dat dit dus niet zo veel uitmaakt, er is dan immers geen CO risico. Hoe dan ook wil je een rooster in de deur daar voor wat passieve ventilatie.

3 en 4 lijken me niet optimaal maar wel ok zo gezien de afstanden op het kaartje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:18
(jarig!)
master1104 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:29:
[...]

Nice die absolute vochtgehaltes. Neem aan dat je daar vier helpers met template voor hebt gemaakt? Wil je die template en helper settings wellicht hier delen?
ESPHome heeft ondersteuning voor absolute humidity (ESPHome Absolute Humidity). Dus ik heb de 4 absolute humidity sensors toegevoegd aan de ESPHome kant. Voorkomt ook weer vervuiling in Home Assistant.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
.absolute_humidity_sensor: &absolute_humidity_sensor_anchor
  - platform: absolute_humidity
    equation: Wobus
    accuracy_decimals: 1
    icon: "mdi:water-opacity"

sensor:
  - <<: *absolute_humidity_sensor_anchor
    name: "Extract Air Absolute Humidity"
    temperature: extract_air_temp
    humidity: extract_air_humidity

name: "Exhaust Air Absolute Humidity"
    temperature: exhaust_air_temp
    humidity: exhaust_air_humidity

name: "Outdoor Air Absolute Humidity"
    temperature: outdoor_air_temp
    humidity: outdoor_air_humidity

name: "Supply Air Absolute Humidity"
    temperature: supply_air_temp
    humidity: supply_air_humidity

En inderdaad zoals @Puntenwolk zegt, in mijn specifieke voorbeeld zorgt de enthalpiewisselaar er dus voor dat er zo'n 700 gram water per uur behouden blijft. Helaas niet 100 % efficient dus er gaat nog steeds 360 gram per uur door de afvoer maar dat is een heel stuk makkelijker aan te vullen (door douchen en koken) dan 1 liter per uur.

[ Voor 10% gewijzigd door peeter123 op 20-01-2025 08:52 ]

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:40
Zijn er ervaringen met de instortkanalen van 300x80? Ik heb dit weggewerkt voor de aanvoer van de woonkamer. Maar om naar rond 150 te gaan kan ik geen hulpstukken vinden. Moet ik dus eerst weer naar 220?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gknook
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17-08 13:38
Ben de afgelopen weken na veel mee lezen ook maar eens aan de slag gegaan met het intekenen van een systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVU0aF5wnitaIY1lrYZVxuDBB94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SlSKB4NCSg2TEFwPupKKGOJ4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sG8G7PWDrWHnefJrB2TfRJHgkc4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/poFZ2VRpdOYCta9qrYQshE48.png?f=fotoalbum_large

Zie hierboven wat ik voor ogen heb.

Mijn grootste twijfels zitten nog:
1. Welke WTW. Twijfel tussen de Orcon optiair en de Zehnder 350 met ERV. Het voordeel dat ik zie bij de Orcon is dat hij mooi in het knieschot zou passen.
2. Overflow woonkamer, is het ok om meer dan 50% van je debiet aan overflow te hebben (in plaats van verse lucht)?

Dempers, dakdoorvoer en buizen etc zijn een volgende stap.

Heb ik nog ergens foutjes gemaakt, of zien jullie verbeteringen? En hebben jullie tips/ervaring mbt tot de twee twijfels?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:15

Cbr

gknook schreef op maandag 20 januari 2025 @ 09:20:

2. Overflow woonkamer, is het ok om meer dan 50% van je debiet aan overflow te hebben (in plaats van verse lucht)?
Wanneer er veel mensen in de woonkamer zijn zijn er meestal weinig mensen elders in huis. Die lucht is dus prima vers (ongebruikt namelijk), alleen wat langer in huis (want niet rechtstreeks van buiten aangevoerd). Kan geen kwaad.

Alleen wel zorgen dat de overflow ook echt de woonkamer in kan (kieren onder deuren, akoestische deur/muur-ventielen, etc.)

[ Voor 19% gewijzigd door Cbr op 20-01-2025 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vech
  • Laatst online: 14:25
Puntenwolk schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:11:
[...]

Zo nog even deze ook.
Bovenverdiepingen prima.

Ik denk zoals je zelf al aangeeft dat de overstroom met een slinger via de woonkamer de keuken in niet echt zo zal werken zonder meer sturing.

Dat is mijn gevoel hierbij, de precieze route van zo’n complexe luchtstroom berekenen is ingewikkeld, en niet mogelijk zonder een 3D CAD model van je huis en natuurkundige engineering software.

Als je het simplificeert wordt de luchtstroom door de overdruk van de inblaasventielen geduwd, en getrokken naar de onderdruk van de afzuigventielen.

De woonkamer is met een inblaas en afzuigventiel ongeveer balans, en zelfs iets in overdruk (+15 netto). Daar zal dan ook geen noemenswaardige overstroom heen gaan vanuit de hal. Mijn inschatting is dan ook dat de volledige 120 van de trap af richting de keuken zal willen stromen, met nagenoeg geen stroom onder de woonkamer deuren door.

Dit levert je twee problemen op:

1. Omdat je zelf aangeeft geen grote deurspleten te willen zagen, zal de unit automatisch wat harder gaan werken om de bovenverdiepingen meer in overdruk te zetten ten opzichte van de onderdruk in de keuken om toch die 180/120 onder de keukendeur door te krijgen.

2. Je woonkamer is onvoldoende geventileerd voor 4 personen, want behalve de 90/60 die je zelf inblaast zal er niets bijkomen.

Daarnaast heel iets anders maar als de ruimte “oude douche” ook als badkamer in gebruik is zou ik hier toch minimaal 75 in hoogstand willen afzuigen.

De simpelste maar best ingrijpende oplossing zou zijn om:
  • Deur tussen keuken en hal luchtdichtmaken met rubbers en valdorpel
  • Alle ventielen in de woonkamer helemaal weg, klein tekort aan inblaas ergens anders oplossen
  • Overstroomvoorzieningen plaatsen tussen hal en woonkamer, en woonkamer in keuken, die daar 180 hoog stand / 120 normaalstand op ~10Pa hoog / 2Pa normaal aan kan. Dat worden inderdaad forse dingen als je deurroosters gebruikt. Wellicht kun je als tweaker misschien nog het beste zelf iets maken in de linker schuine koof in de woonkamer door de muur heen, met mooie ventielen aan beide kanten. Met eventueel een normale demper ertussen als geluidsoverlast tussen woonkamer en hal/bovenverdieping een zorg is. Tussen keuken en woonkamer ontkom je niet aan ofwel een fors deurrooster, of een grote spleet. Eventueel kun je een ander type deur overwegen dat een spleet rondom heeft, zoals sommige mooie stalen taatsdeuren. Dan neem ik even aan dat geluid niet echt een zorg is tussen keuken en woonkamer.
Heel erg bedankt voor je reactie.
Duidelijk wat betreft de luchtstroom op de benedenverdieping. Omdat dat de hoofdaanleiding is om voor een WTW te kiezen wil ik daar een solide oplossing.

Het luchtdicht afdichten van de deur tussen hal en keuken zie ik niet zo zitten. We wonen hier met zn 4en (twee kleine kinderen), dus ben bang dat de deur dan toch (te) vaak open staat.

Daarom heb ik een alternatief plan opgesteld, ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken:
- 120 inblazen in woonkamer (normaalstand). Dan is dat iig gewoon goed.
- overstroom van woonkamer naar keuken deels onder deur + rooster in kanaal.
- Overstroom van 1e verdieping gebruiken voor logeerkamer op zolder.

Grote voordeel vind ik hiervan dat de lucht al op de juiste plaats wordt ingeblazen.
PS. de 'oude douche' wordt waarschijnlijk tzt als washok gebruikt. (nu ongebruikt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgqyHe36NXNpQsq6d-YdgTu7c3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOvX9VY5T9HzipuorYn5gS9m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iW6adV_Y8r_QQiqFMpHEli8Ra8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/egumlUF7rlr1OifdnPG9PIS2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PysZrJ1HJ3BzkPig68QhFJFau00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7QahoDU8bHNomtTZE89qTNy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0nAeo8FvHyu_wjh0z4cCXQw6z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EUgXbu3JMFmoDMwHWyweORr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-09 16:38
Okasha schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:04:
Even voor de jaren 70 huis eigenaar een update van onze aanleg :) Het valt nog niet mee, ondanks dat ons huis er in principe heel geschikt voor is. Maar wat bijvoorbeeld te doen met een balken laag die op verdieping 2 haaks ligt op die op verdieping 1? Nou ja hij ligt erin. Het hele huis ligt overhoop hier, want ze plaatsen deze weken ook de triple glas kozijnen (ze passen BIJNA allemaal O-)), maar dat komt goed. De WTW ga ik verder aansluiten als de CV eruit gaat, dat staat gepland voor over 3 weken.

Ik heb er uiteindelijk 5 dempers inzitten, 2 90cm 160mm na de WTW en vervolgens 1x125mm-60cm bij de badkamer (om overspraak naar woonkamer te voorkomen) en 2x125mm-60cm tussen de studeerkamer en de rest en onze slaapkamer en de rest. Overspraak tussen de kinderkamers maar eens even bekijken, vooralsnog nog geen klachten gehad.

Over 3 weken als de rest klaar is komt de stucadoor en maken we alles netjes.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er netjes uit. Hoe heb je de buizen geïsoleerd? Is dat allemaal comfopipe of heb je zelf isolatie om spirobuis gevouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Dit is het buizensysteem van thermoduct. Kost wel wat, maar aangezien ik de zolder ook gebruik voor opslag e.d, wilde ik wel wat stevigs en vond ik de stalen basis wel prettig/duurzaam. Ik wil het nog gaan na isoleren, maar denk pas volgend seizoen.

[ Voor 4% gewijzigd door Okasha op 20-01-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:25
Beste mede tweakers,

Ik ben van plan om in onze woning uit 2020 een WTW te installeren. Ik zal hier onder even de situatie schetsen wat er nu ligt en waar ik heen wil.

Wij hebben in 2019 een vrijstaande woning laten bouwen met zeecontainers. Onze totale vloer oppervlakte is 197m2 met een inhoud van 530m3. Onze woning is opgeleverd met een MV van Itho, verversing is dus via raamroosters, wat in de huidige temperaturen oncomfortabel aanvoelt. Nu ben ik boven aan het verbouwen dus heb het een en ander open getrokken. Tot mijn schrik zag ik dat er een goedkope flexbuis is gebruikt, welke niet eens vast heeft gezeten aan de afzuigpunt van de badkamer en washok. Achter de wc zag ik dat de flexbuis op enkele plaatsen is open gesneden. Ik had an een vermoede dat het niet goed zat met ventileren, ik heb een co2 meter in huis van Netamo welke wanneer wij met zn vijven 2 uurtjes beneden zitten, de co2 doet omhoogschieten naar waardes boven de 1000. Bij een waarde van 800ppm gaat hij automatisch op de hardste stand draaien, maar doet de waarde niet dalen zolang wij aanwezig zijn. Aanspraak maken heeft geen zin, want de aannemer is kort na de oplevering failliet gegaan.

Doordat er een verbouwing op de planning stond heb ik al veel zaken open getrokken en heb ik nu ook toegang tot de ruimtes tussen de containers in. Waardoor ik dus in elke ruimte een toevoer of afzuigpunt kan plaatsen. Ik ben wellicht beperkt tot een buis diameter van 160 misschien met wat handigheid 180mm. Ik zag in deze topic dat veel mensen de buizen isoleren of geisoleerd kopen. Indien dat moet gebeuren kom ik met 180mm al in de problemen vanwege de toenemende dikte. Ik wil de buizen achterlangs de toilet naar beneden laten dalen. Dat is ongeveer 2 hoofdbuizen 5 meter naar beneden. Vanuit twee punten zal er een aftakking gemaakt worden naar de verschillende ruimtes.

De ruimtes:

- We hebben een open woonkamer en keuken gezamenlijk van 88m2. Deze worden laten opgedeeld met een glazen wand waardoor de ruimtes 52m2 en 26m2 worden.
- Toilet ~ 1.4m2
- Meterkast van 1.4m2 (hier zit tevens onze warmtepomp)

Eerste etage
- Hoofdslaapkamer ~ 22m2 inc een kleine badkamer (1.7m2)
- WC ~ 1.2m2
- Slaapkamer 2~ 18m2

Tweede etage
- Slaapkamer 3 ~ 18m2
- Slaapkamer 4 ~ 18m2
- badkamer ~ 6m2
- toilet ~ 1.2m2
- Een open washok deze word middels kasten en schuifdeuren afgeslopen, omdat de WTW ook in deze ruimte komt ~ 3m2

Volgens de berekeningen kom ik uit op een systeem van 480m3. Ik hoop dat ik dit goed heb geïnterpreteerd. Mocht dit niet zo zijn dan hoor ik dit uiteraard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXNLxfe45fzIcWU0jN1lMeJi8NI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IHqV7lDhz5blHVizE46b9Bn2.png?f=fotoalbum_large

Welke WTW zal het best passen? Ik heb gekeken naar een Duco Energy Comfort Plus. Maar zag dat er ook vele andere modellen zijn. Wat is een echte aanrader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:24
@DeepM heb je ook een plattegrondje? Overflow op een slaapkamer is ongebruikelijk, maar kan wel ivm de badkamer.

[ Voor 22% gewijzigd door ZonnigY op 20-01-2025 17:03 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:25
ZonnigY schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:51:
@DeepM heb je ook een plattegrondje? Overflow op een slaapkamer is onwaarschijnlijk...
Bijgaand 3 werktekeningen van toen het huis werd opgeleverd. Er zijn nu enkele wijzigingen in de hoofdslaapkamer. De badkamer is flink verkleind.

De badkamer boven verdwijnt naar de, waardoor alle overige slaapkamers even groot worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jw4wJsNRDdt4g_0NLoTxBSXSjIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Io7uOe2MrFdeeEyBtm0clwtq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2JLeOLgF0TxpiS5B1kYavdxQmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F3ok5WLqAXSIljVoiM8p2KDx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QF5YtgYFb5EhCSrm5XGf_Z4HhuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X6MKWAZYh8YR15Sa7RbSn2yN.png?f=fotoalbum_large

Ik heb alles genoteerd en kwam tot de volgende conclusie.

- begane grond heb ik meer afvoer dan toevoer, waardoor ik dan -5m3 zou krijgen
- Op de eerste etage heb ik een overschot van 35m3
- Op de tweede etage heb ik dan weer een tekort van 60m3

Weet niet of ik dat zo mag benoemen haha. Maar ik zat dus te spelen met meer toevoer in enkele ruimtes om de balans gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 21:22
Ik wil adhv een broekstuk verbinding een 160MM splitsen naar twee ventielen (125mm), welke in een wand komen te zitten (dus moet er ook nog 90 graden bocht op maken, want hoofdstam komt vanuit plafond)

Kan ik dan het beste een 160mm naar 2x 160mm doen en hierop twee maal 160mm lange 90 graden bocht met een verloopstuk van 160>125mm doen?

Of kan ik dan het beste gelijk een 160 naar 2x125 doen met 2x een 125mm lange 90 graden bocht?

-- update 21 jan --

Ben gegaan voor 160 > 125(x2) broekstuk. Hierop zal ik een lange 90 bocht plaatsen (er tussen in een mofje) en vervolgens het ventiel direct op het uiteinde van de bocht drukken.

Lekker knutselen, ben benieuwd!

[ Voor 21% gewijzigd door darkfujita op 21-01-2025 14:33 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Acadiane
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 10:05
Het is een tijd terug dat ik hier mijn licht opgestoken heb, met welke debieten te rekenen en waar welke ventielen te plaatsen.
Met goed bruikbare feedback ben ik tot een plan gekomen. Dat plan ben ik gaan uitwerken en de afgelopen weken heb ik stapsgewijs de installatie in elkaar gezet. In een bestaand huis is dat echt een hele kluif om dat te doen. Hieronder mijn verhaal, met verderop ook foto's.

Het is een ouder huis uit 1951, vrijstaand en niet heel groot (104m2). Er waren wat beperkingen om rekening mee te houden, zoals b.v. waar de wtw unit te plaatsen. De enige beschikbare plaats met plek en van waaruit ik het makkelijkste naar alle ruimtes zou kunnen komen is de zolder.
De zolder is echter te laag en te smal om een normale (rechtop hangende unit) op te hangen, bovendien bleken de meeste units te groot om door het gat van de vlizotrap te passen.

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/908483e5-bfa6-4e77-9673-67890533ac75.jpg

Op marktplaats kwam er een Vent-Axia Integra Plus voorbij, een platte en compacte unit die ook aan het plafond kan hangen. Dat bleek de oplossing te zijn, want die kon ik op zolder krijgen.

Zo gezegd, zo gedaan. De Integra is wat compacter en dat heeft een nadeel, het rendement ligt lager. Een lager rendement betekend dat er minder warmte teruggewonnen wordt en dat de temperatuur van ingeblazen lucht lager is.
Ik kreeg daarop het idee om er een extra kanaalverwarmer bij te zetten, liefst eentje die gevoed wordt met het warme water van de warmtepomp.

Die kwam ik dus ook tegen op Marktplaats, alleen de diameter was wat aan de grote kant (250). Na wat leeswerk her en der kwam een beeld naar voren dat een kanaalverwarmer te weinig oplevert qua verwarming, toch ben ik eigenwijs geweest en heb ik de kanaalverwarmer gekocht en opgenomen in de installatie.

Een laatste lastig punt was het aanleggen van de afzuig in de keuken en bijkeuken aan de achterkant van het huis, terwijl de unit op zolder aan de voorzijde hangt. Dat werd dus óf veel plafonds en wanden slopen, of wat creatiefs bedenken.
De creatieve route werd de schoorsteen aan de achterzijde van het huis, daar heb ik een flexibele spiraalbuis in laten zakken. Om dat voor elkaar te krijgen was er wel wat nauwkeurig boorwerk nodig. Dat flexibele spiraalbuis een hogere weerstand heeft heb ik voor lief genomen, het was dat of niet.

Een schoorsteen is open aan de bovenkant, om niet alle warmte te verliezen (of een vogelnestje te voorzien van vloerverwarming) heb ik vlak boven het gat in de schoorsteen op zolder een 10cm dik piepschuimen plafonnetje gelijmd.

Bij het in elkaar zetten van de installatie liep ik er ook tegenaan dat ik de aanzuig graag aan de noordzijde van het dak wilde houden. Maar, dat betekende dat ik de unit op een of andere manier aan een plafond moest hangen, anders zou het erg lastig worden met kruisende kanalen.

Last but not least, de Integra unit heeft geen vorstbeveiliging en geen filters. Als filtering heb ik een losse luchtfilterbox geplaatst en die ingepakt in een piepschuimen buitenkant om condens te voorkomen.

De vorstbeveiliging wordt wat experimenteel, een temperatuurgestuurde klep die warme(re) lucht van de geisoleerde zolder bijmengt. Die stuurt op de luchttemperatuur aan de uitgaande kant naar buiten toe. (4c of lager is klep open). Of en hoe goed dat werkt zal moeten blijken. Van marktplaats heb ik een Belimo die ook 230v kan aansturen, dus met klep open kan ik als het moet een elektrische kanaalverwarmer bijschakelen. (nog niet gekocht).

Mij uitlachen mag :-) Want het is al met al een gekke installatie geworden. Om de Integra unit "aan het plafond" te kunnen hangen op zolder heb ik een mooie "catwalk" gebouwd.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/4c78a2b4-7899-443e-9ee7-579bded028ab.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/e8766b88-5b97-4b66-bd10-5f79089b5c56.jpg

Luchfilter in piepschuimen huisje:
Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/3f6c9d73-701d-4552-9ef5-8a9c3236db87.jpg

Aansluiting kanaalverwarmer:
Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/96f07314-1cf7-4904-b21e-b0582f39c077.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/c45c6d6b-28c8-4243-942e-e36b2c8e1ab1.jpg
(Gat boren in achterzijde schoorsteen tbv afzuig bijkeuken en keuken. Keuken en bijkeuken zitten in een aanbouw)

Mazzel gehad, net aan in het rookkanaal terecht gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/462b6684-5ef0-4e74-a8a3-731942ca28a2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/95bb53de-0995-45b7-bca2-ac6657c47f62.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/83147e0e-5191-4e51-877e-a66b6d587290.jpg

Het inregelen was nog wel wat gepiel. In de installatiehandleiding stond het niet zo duidelijk, maar de normaal en hoge stand worden met potmeters ingesteld die relatief zijn ten opzichte van elkaar.
Uiteindelijk had ik het door en kreeg ik het voor elkaar.

Er is een ander topic dat over het inregelen gaat met de Peakmeter PM6252A, daar staat een omrekenfactor beschreven zodat in de stand flow het debiet gemeten kan worden.

Dat bleek in mijn situatie niet te werken, zal ik ook in dat draadje posten. Wat wel werkt is meten in de stand km/h en dan de uitkomst x4 doen. Dan kloppen de uitkomsten wel.

Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat bevallen en wat ik er mee ga opschieten. Wat ik al wel weet is dat de lucht na de warmtewisselaar 2c warmer is. (ingaand 16c uitgaand 18c, terwijl het in huis 18,5c is). Ook zullen we in huis minder rotzooi inademen, er zit een F7 filter (fijnstof) in. En dat is met een buur die zijn spreekwoordelijke gat afveegt aan negatief stookadvies best prettig.

Bij deze ook nog een welgemeend dankjewel voor de feedback die ik hier heb gekregen.

[ Voor 7% gewijzigd door Acadiane op 21-01-2025 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:54
ik zie in de montagehandleiding van het zehnder luna e125 afvoerventiel dat er minimaal 350 mm van muur tot ventiel moet. Wat zou het gevolg zijn van het ventiel dichterbij de muur te plaatsen? Ik kan het kanaal vanaf de ruimte boven de benedentoilet prima door de verdiepingsvloer halen, maar dat doe ik natuurlijk liever niet 35cm uit de muur maar netjes in de hoek. De verdiepingsvloeren zijn van steen, dan zou ik dus vervolgens het toilet plafond moeten verlagen om 35cm vanuit de hoek te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
pantslol schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:14:
ik zie in de montagehandleiding van het zehnder luna e125 afvoerventiel dat er minimaal 350 mm van muur tot ventiel moet. Wat zou het gevolg zijn van het ventiel dichterbij de muur te plaatsen? Ik kan het kanaal vanaf de ruimte boven de benedentoilet prima door de verdiepingsvloer halen, maar dat doe ik natuurlijk liever niet 35cm uit de muur maar netjes in de hoek. De verdiepingsvloeren zijn van steen, dan zou ik dus vervolgens het toilet plafond moeten verlagen om 35cm vanuit de hoek te komen.
Hier niets. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wdvill
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-08 15:39
Zijn de buizen, koppelstukken en plenums van verschillende merken zomaar te combineren?
Elders in het topic las ik van @aaahaaap dat de 90mm flexibels van Duco / Begetube (en Ubbink AE?) in elk geval uitwisselbaar zijn, want gemaakt bij eenzelfde fabrikant Fränkische. Kanalen van Zehnder zouden dan weer nét wat anders zijn.

Heeft iemand hier nog ervaringen met combinatie van systemen? Wat werkt zeker wel / niet? Iemand ervaring met de 'platte' kanalen? Of met de flexibels / koppelstukken van Renson?

Ik ben mijn systeem nog volop aan 't berekenen en heb dus geen materiaal in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIYenthusiast
  • Laatst online: 03-02 09:34
DIYenthusiast schreef op zondag 19 januari 2025 @ 12:05:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Puntenwolk Thank you very much for your message.
I have updated my calculations to use 2 ducts (Ubbink AE55sc) that I can install in living room with great bit of demolition and hassle. There is space to install more pipes, but that involves significantly more demolition costing 1500+ euros.

I find it difficult to find best use of the two extra pipes in the living room. Options being
1. Should I supply (and install large extraction in hallway on 2nd floor forcing air to move up). Another issue with this is increasing air flow through living room door grills.
2. Should I use one duct for supply and one of extraction? Issue with this would be too little ventilation capacity for 2 adults and 3 kids. Then something like MixFan has to play larger role perhaps.
3. Should I use both living room ducts to extract forcing air from 2nd and 1st floor to move downstairs? Issue is again too much overflow into the living room (impact on door gill size).

What would be a good strategy here?

If I use MixFan then it seems sensible to choose large capacity wtw unit, such that it can refresh more air volume should CO2 sensor in staircase demand for it. Alternatively, I can also create more supply and extract points on top of the 2nd floor stair (next to the machine). Is this of any use though (due to risk of 'short-circuiting' between 1m apart valves.
This Thursday I will start drilling into the chimney. Still wondering how to best make use of 2 Ubbink AE55sc ducts in chimney. Both supply or both extract or one supply+extract? I have no additional ducts in the kitchen unfortunately.

Any suggestions from the experts here or others who have similar situation?

As always, thank you very much.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIYenthusiast
  • Laatst online: 03-02 09:34
wdvill schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:21:
Zijn de buizen, koppelstukken en plenums van verschillende merken zomaar te combineren?
Elders in het topic las ik van @aaahaaap dat de 90mm flexibels van Duco / Begetube (en Ubbink AE?) in elk geval uitwisselbaar zijn, want gemaakt bij eenzelfde fabrikant Fränkische. Kanalen van Zehnder zouden dan weer nét wat anders zijn.

Heeft iemand hier nog ervaringen met combinatie van systemen? Wat werkt zeker wel / niet? Iemand ervaring met de 'platte' kanalen? Of met de flexibels / koppelstukken van Renson?

Ik ben mijn systeem nog volop aan 't berekenen en heb dus geen materiaal in huis.
Check this reddit post - it looks like ubbink pipes can simply be 'taped' to flexible pipe using aluminium foil.
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
DIYenthusiast schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 12:58:
[...]

Check this reddit post - it looks like ubbink pipes can simply be 'taped' to flexible pipe using aluminium foil.
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button
Why would you do this if you are starting a similar project? It will significantly increase airflow resistance, especially if you add curves. Looks like this guy made a mistake and fixed it with flexible piping but I would not recommend this.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-08 12:16
wdvill schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:21:

Ik zou er van uitgaan dat verschillende systemen (dus niet van dezelfde OEM) niet met elkaar compatible zijn en als je dingen op elkaar aan wilt sluiten dit dan met spirobuizen moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

aaahaaap schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:52:
[...]

Ik zou er van uitgaan dat verschillende systemen (dus niet van dezelfde OEM) niet met elkaar compatible zijn en als je dingen op elkaar aan wilt sluiten dit dan met spirobuizen moet.
Heb je nog een tip om zonder luchtverdeeldoos van Spirobuis naar een flexbuis (75/90 doorsnee) te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaahaaap
Cbr schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:04:
[...]

Heb je nog een tip om zonder luchtverdeeldoos van Spirobuis naar een flexbuis (75/90 doorsnee) te gaan?
De systemen die ik bekeken heb hadden allemaal een item om van spiro naar hun eigen buizen te gaan, ook voor enkele buizen. Als er meer dan 1 flexbuis (of spirobuis) aan elkaar gekoppeld moeten worden kom je sowieso niet om een luchtverdeeldoos heen.

[ Voor 6% gewijzigd door aaahaaap op 21-01-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Na een eerste nacht met de WTW ventilatie aan is er een eerste puntje dat aandacht vraagt.

De kamer die qua leidingwerk in de aanvoer het dichtste op de unit zit, daar vind ik de ventilatie net een tikkeltje te rumoerig. En laat dat nou net de slaapkamer zijn van mij en mijn vriendin. Het is niet heel luid, maar wel net teveel voor een stille slaapkamer.

Voornamelijk motorgeluid zo te horen. Direct aan de unit zit al wel Panflex (akoustisch dempende slang) van 1 meter lengte, wat kennelijk niet genoeg is.

Iemand tips wat ik nog meer kan doen? (langere slang gaat helaas niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Paar vragen om nog beter de situatie te begrijpen:

Heb je uiteindelijk de tweedehands WHR geïnstalleerd die je eerder postte? Dan is het antwoord duidelijk, dat is gewoon zoals verschillenden hier al waarschuwden een lawaaiig ding. Andere unit kopen dus.

Als je een kwalitatief goede unit hebt, dan de echte vervolg vragen:

Komt het storende geluid uit de ventielen, of hoor je de WTW door de muur heen? Als je bijvoorbeeld de ventielen helemaal dicht draait, hoor je het dan nog?

Is het ventiel geluid of kanaal geluid? Als je de ventielen er helemaal uit haalt (dus open buis opening in de slaapkamer), hoor je het dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Nee, die unit is niet gekocht. Dat was een oudere gebruikte unit die ik heb laten gaan, vanwege lawaai.

De unit is een nieuwe, een Vent-Axia Integra plus. Op vol vermogen is het geluid volgens specificatie 46dB. (De unit draait op ongeveer 60%)

Het geluid komt uit de ventielen, ventiel eruit dan is het geluid er nog. (De ventielen zijn Zehnder Luna)

[ Voor 3% gewijzigd door Acadiane op 21-01-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Acadiane schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:54:

Het geluid komt uit de ventielen, ventiel eruit dan is het geluid er nog.
Begrijp ik goed dat jouw inschatting is dat het gaat om kanaalgeluid? En niet via de muur doorgegeven (contact)geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Ja, contactgeluid is er niet. De unit is met silentblocks opgehangen en staat met de hangconstructie op een ontkoppelde vloer.

Ik ben er vrij zeker van dat het kanaalgeluid is. De betreffende slaapkamer zijn aftakkingen (2 ventielen in die ruimte) van een 150mm spirobuis waar 150m3 doorheen gaat.

Wat denk ik niet meehelpt, is dat door een tekort aan ruimte er geen stromende 45 graden t-stukken zijn toegepast maar 90 graden t-stukken, vlak voor de ventielen. (ongeveer 40cm ervoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Acadiane schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:34:
Ja, contactgeluid is er niet. De unit is met silentblocks opgehangen en staat met de hangconstructie op een ontkoppelde vloer.

Ik ben er vrij zeker van dat het kanaalgeluid is. De betreffende slaapkamer zijn aftakkingen (2 ventielen in die ruimte) van een 150mm spirobuis waar 150m3 doorheen gaat.

Wat denk ik niet meehelpt, is dat door een tekort aan ruimte er geen stromende 45 graden t-stukken zijn toegepast maar 90 graden t-stukken, vlak voor de ventielen. (ongeveer 40cm ervoor)
Om preciezer te zijn denk je dat het motorgeluid is (geluid uit de motor via de kanalen overgedragen naar je slaapkamer) en niet kanaal geluid zoals we dat hier vaker noemen (geluid veroorzaakt binnen de kanalen zelf door turbulentie van aftakkingen en vernauwingen) als ik je goed begrijp? Want 150 m3/h in een 150mm buis veroorzaakt geen noemenswaardig kanaalgeluid.

Dat is dan best vreemd. Op 60% zou jouw unit volgens de specificaties best wel stil moeten zijn, ik lees 34 Db(A). Dat is op zich al letterlijk fluisterstil en maar net hoorbaar.

Welke panflex demper heb je precies, de Panflex master ISO AKS uit mijn eerdere benchmark post? Of een andere? Kun je een foto van de demper posten, misschien is deze verkeerd opgehangen (in een bocht, niet uitgerekt)?

Draait de unit binnen de specificaties voor zover je kan zien? Bijvoorbeeld het energieverbruik als je dat kan meten met een stekker KWh meter, is dat consistent met wat je zou verwachten voor 60%? Misschien draait de unit wel heel hard maar voor een laag debiet omdat ergens veel weerstand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
Goede vragen. Ik zal er later deze week op terug komen, morgen en overmorgen niet thuis. Daarna zal ik de amperetang eens om de fase hangen en zien welke demper ik geleverd heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:21
pantslol schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:14:
Bij een aanvoerventiel zou ik dat nog snappen, maar afvoer, geen idee.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:41
Acadiane schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:32:
Na een eerste nacht met de WTW ventilatie aan is er een eerste puntje dat aandacht vraagt.

De kamer die qua leidingwerk in de aanvoer het dichtste op de unit zit, daar vind ik de ventilatie net een tikkeltje te rumoerig. En laat dat nou net de slaapkamer zijn van mij en mijn vriendin. Het is niet heel luid, maar wel net teveel voor een stille slaapkamer.

Voornamelijk motorgeluid zo te horen. Direct aan de unit zit al wel Panflex (akoustisch dempende slang) van 1 meter lengte, wat kennelijk niet genoeg is.

Iemand tips wat ik nog meer kan doen? (langere slang gaat helaas niet)
Ik had een vergelijkbaar probleem in mijn werkkamer op zolder, naast de ruimte met de WtW.
Uiteindelijk heb ik de flexibele demper vlak na de unit vervangen. Dit was een demper met een geperforeerde binnenkant, sonodec 250 geloof ik.
Deze heb ik vervangen voor de sonodec non-woven versie. Deze heeft een stoffen binnenkant zonder gaten, waardoor een plastic barrier tussen de binnenslang en glaswol isolatie niet nodig is. Zo'n barrier verslechtert de demping.

Met de oude dempers hoorde ik duidelijk geruis uit het ventiel komen, met de nieuwe demper is het nog nauwelijks hoorbaar.
Dus als een langere demper niet mogelijk is, is een betere demper misschien wel mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
Ik had laatst een loodgieter die hier de cv kwam vervangen. Die vertelde mij over een wtw system die als vervaning van de huidige (mechanische) ventilatie kan dienen. De lucht afvoer zou via de schacht van de trap worden verzorgt en je gebruikt het huidige buizenstwlsen voor de licht invoer. Voordeel zou dan zijn dat je geen pure renovate nodig hebt.

Ik heb alleen zitten zoeken en ik kan het nergens iets concreeta over vinden. Is dit misschien een wtw die gewoon anders op is gesteld of hebben we het hier over een speciaal system?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaahaaap
roltor schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:18:
[...]

Ik had een vergelijkbaar probleem in mijn werkkamer op zolder, naast de ruimte met de WtW.
Uiteindelijk heb ik de flexibele demper vlak na de unit vervangen. Dit was een demper met een geperforeerde binnenkant, sonodec 250 geloof ik.
Deze heb ik vervangen voor de sonodec non-woven versie. Deze heeft een stoffen binnenkant zonder gaten, waardoor een plastic barrier tussen de binnenslang en glaswol isolatie niet nodig is. Zo'n barrier verslechtert de demping.

Met de oude dempers hoorde ik duidelijk geruis uit het ventiel komen, met de nieuwe demper is het nog nauwelijks hoorbaar.
Dus als een langere demper niet mogelijk is, is een betere demper misschien wel mogelijk?
Tijdens het uitwerken van mijn systeem heb ik een aantal dempers vergeleken, misschien dat dit ook nog handig is voor anderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqr6Dt6EZRYb9tbgp64U2bc_XOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VnZhSQVRMh7zlw1V7pJG0PTY.png?f=fotoalbum_large

De Rokaflex zijn voor zover ik me kan herinneren alleen in Duitsland te krijgen en waren redelijk aan de prijs.
Ik heb zelf de Panflex gebruikt icm Zehnder Comfowells want die had ik sowieso nodig als verdeelbox.

[edit 2025.01.23] Symbolen toegevoegd. De onderste drie flexibele dempers (boven de Zehnder Comfowell's) hebben dezelfde specificaties/zijn waarschijnlijk hetzelfde product, vandaar dat die allemaal hetzelfde symbool hebben, de lijnen ervan vallen toch over elkaar heen.

[ Voor 14% gewijzigd door aaahaaap op 23-01-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gknook
  • Laatst online: 17-08 13:38
justice strike schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 09:26:
Ik had laatst een loodgieter die hier de cv kwam vervangen. Die vertelde mij over een wtw system die als vervaning van de huidige (mechanische) ventilatie kan dienen. De lucht afvoer zou via de schacht van de trap worden verzorgt en je gebruikt het huidige buizenstwlsen voor de licht invoer. Voordeel zou dan zijn dat je geen pure renovate nodig hebt.

Ik heb alleen zitten zoeken en ik kan het nergens iets concreeta over vinden. Is dit misschien een wtw die gewoon anders op is gesteld of hebben we het hier over een speciaal system?
Denk dat hij het hier over had: https://www.brinkclimates...oerkanalen-mogelijk-maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:24

Toevoeren in de badkamer en de keuken lijkt me een slecht plan, dus de buizen gebruiken kan, maar nieuwe invoerpunten moeten er wel komen.

Ik denk dat hij inderdaad dat systeem van Brink bedoeld.
https://www.brinkclimates...oerkanalen-mogelijk-maken

Dit van Zehnder kan ook, maar dat komt feitelijk neer op wat hier in dit topic ook wordt gedaan; geen aanvoer naar de woonkamer nodig.
https://www.zehnder.nl/nl...ingen/overflow-technology

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk debiet gebruiken jullie eigenlijk voor de niet thuis stand op de zehnder? Ik heb nu een comfoconnect hangen om wat slimmer te ventileren. O.a. om te sporten op stand 3 gezien de sportkamer 30m3/h krijgt op stand 2. En stand 1 als we samen in de woonkamer zitten (berekend op 4 pers, we zijn nog maar met 2). Maar gezien de niet thuis mogelijkheid, wat is een beetje een debiet om daarbij aan te houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Genoeg om geen muf huis in te stappen als je terug van je werk komt. Gewoon proberen wat voor jou werkt.

Ik moet bekennen dat hij hier eigenlijk altijd op 2 staat als we niet thuis zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door P5ycho op 22-01-2025 13:35 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 12-09 16:37
aaahaaap schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:03:
[...]

Tijdens het uitwerken van mijn systeem heb ik een aantal dempers vergeleken, misschien dat dit ook nog handig is voor anderen.
[Afbeelding]

De Rokaflex zijn voor zover ik me kan herinneren alleen in Duitsland te krijgen en waren redelijk aan de prijs.
Ik heb zelf de Panflex gebruikt icm Zehnder Comfowells want die had ik sowieso nodig als verdeelbox.
Kun je ook een versie maken met symbooltjes erbij? Ik kan de kleuren niet uit elkaar houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Die symbooltjes gaan je vertellen dat de Panflex het toch wel heel goed doet...

Heeft het nog nut om dit beter te verwerken in topicstart of calculatiesheet? Ik heb hier ooit al een begin voor gemaakt in de sheet, maar heb die nooit uitgewerkt voor algemeen gebruik. De panflex staat er ook niet tussen, maar is wel het best verkrijgbare.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:04:
Welk debiet gebruiken jullie eigenlijk voor de niet thuis stand op de zehnder? Ik heb nu een comfoconnect hangen om wat slimmer te ventileren. O.a. om te sporten op stand 3 gezien de sportkamer 30m3/h krijgt op stand 2. En stand 1 als we samen in de woonkamer zitten (berekend op 4 pers, we zijn nog maar met 2). Maar gezien de niet thuis mogelijkheid, wat is een beetje een debiet om daarbij aan te houden?
Wij gebruiken de niet huis stand ook niet, draait door. Zeker na een nacht slapen en douchen in de ochtend is het belangrijk nog tijd door te ventileren.

Mogelijk dat we het bij langere vakanties bijv aanzetten. Zie dat standje afwezig gekoppeld staat aan 90m3

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdvill
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-08 15:39
P5ycho schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:29:

Heeft het nog nut om dit beter te verwerken in topicstart of calculatiesheet? Ik heb hier ooit al een begin voor gemaakt in de sheet, maar heb die nooit uitgewerkt voor algemeen gebruik. De panflex staat er ook niet tussen, maar is wel het best verkrijgbare.
In dat opzicht lijkt het me zeker nuttig. In je sheet zag ik dat de dempers nog work in progress zijn, dus daarvoor ik had voor mezelf sowieso nog extra research gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:54
Of Itho DemandFlow/QualityFlow.

In essentie kan het met elke WTW natuurlijk; zolang je voldoende overflow kan creëren en voldoende afzuig op bijvoorbeeld badkamer en toilet.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
The Lord schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:39:
[...]

Of Itho DemandFlow/QualityFlow.

In essentie kan het met elke WTW natuurlijk; zolang je voldoende overflow kan creëren en voldoende afzuig op bijvoorbeeld badkamer en toilet.
Leuk dat je die aanhaalt voor historische doeleinden, maar die wil ik niemand aanraden. Zoeken op dit forum naar qualityflow levert interessante verhalen op. Zowel over fabrikant als systeem zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07:54
P5ycho schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Leuk dat je die aanhaalt voor historische doeleinden, maar die wil ik niemand aanraden. Zoeken op dit forum naar qualityflow levert interessante verhalen op. Zowel over fabrikant als systeem zelf.
Daar heb je gelijk in.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle...
  • Laatst online: 22-01 18:04
Hoi,

Ik heb een groot deel van dit topic gelezen, maar twijfel of ik het dempen van geluid (spirobuis) helemaal scherp heb.

In ideale situatie zou het naar ik begrijp het er ongeveer zo uit zien:
- Direct na de WTW een flexibele demper (Bijv. de Panflex Iso AKS) om het geluid van de wtw zelf te dempen (De wtw komt in een technische ruimte die zo goed mogelijk geluid dicht wordt gemaakt)
- Na afsplitsingen starre dempers om overspraak tegen te gaan.
Is dit altijd de goede keuze? Of alleen indien de ventielen dicht bij elkaar zitten?
Hoe lang zou zo'n starre demper op zo'n locatie moeten zijn?
- Eventueel nog een demper achter een ventiel zetten (bijv. Inno ventilatiebuis demper). Dit is in principe alleen nodig als het buizensysteem toch niet goed ontworpen is en is een soort 'noodoplossing'.

Ik hoor graag jullie gedachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@P5ycho @Kees_frl thanks beiden! Denk dat ik stand 1 dan gebruik als afwezig/2pers woonkamer en afwezig alleen voor vakanties. Vind continu 230m3/h blazen wel wat zonde.

@Jelle ik denk dat starre dempers altijd wel goed zijn met spirobuis, die kunnen best goed geluid verplaatsen. Ik heb tussen elke verdieping in ieder geval eentje van 120cm en 10cm isolatie. En hier tussen 2 slaapkamers, waarvan ook die van ons, een 30cm demper met 5cm isolatie er nog tussen. Doe een speaker in de andere kamer en je hoort het eerder via de deuren door dan uit het ventiel.

Niet getest zonder demper, maar ik kan me voorstellen dat zo'n korte afstand wel een beste geluid doorlaat. En als je dan toch al zo'n bak geld er tegenaan smijt, kunnen die paar starre dempers er ook nog wel tussen. :p Scheelt achteraf gezeik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJ-WuUZvCOlPORouEVSIMhollK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lg4R8Tk3cI8xOvWvAQ4DNs8I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2025 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puntenwolk
Jelle... schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:35:
Hoi,

Ik heb een groot deel van dit topic gelezen, maar twijfel of ik het dempen van geluid (spirobuis) helemaal scherp heb.

In ideale situatie zou het naar ik begrijp het er ongeveer zo uit zien:
- Direct na de WTW een flexibele demper (Bijv. de Panflex Iso AKS) om het geluid van de wtw zelf te dempen (De wtw komt in een technische ruimte die zo goed mogelijk geluid dicht wordt gemaakt)
- Na afsplitsingen starre dempers om overspraak tegen te gaan.
Is dit altijd de goede keuze? Of alleen indien de ventielen dicht bij elkaar zitten?
Hoe lang zou zo'n starre demper op zo'n locatie moeten zijn?
- Eventueel nog een demper achter een ventiel zetten (bijv. Inno ventilatiebuis demper). Dit is in principe alleen nodig als het buizensysteem toch niet goed ontworpen is en is een soort 'noodoplossing'.

Ik hoor graag jullie gedachten!
Ik denk dat je het inderdaad goed begrepen hebt, zo staat het ook in de TS.

Voor de benodigde lengte, deze post van mij eerder al gezien? Daar kun je de benodigde lengte om overspraak voldoende te dempen uit afleiden.

In die tabel zou je de volgende stappen kunnen nagaan:
  • Wat voor overspraak geluiden wil ik precies dempen? Alleen spraakgeluid of ook de stofzuiger? Die kan je dan aflezen. Of is je puberdochter een fanatiek drummer? Maak dan een eigen berekening indien nodig.
  • Hoeveel wil je dempen, en is dat overal hetzelfde? In een woonkamer, badkamer of WC zal het toch wat minder uitmaken als je een klein beetje ruis hoort als iemand ergens anders aan het praten is. Dan is 20 Db(A) (“een klein beetje ruis”) acceptabel na demping. In de slaapkamer is dat wel storend als je daar heel gevoelig voor bent, woont in een natuurgebied, en je wil slapen in absolute stilte. Dan wil je misschien tot 10 Db(A) dempen.
  • Kijk in de tabel hoeveel demping je nodig hebt en met welke combinatie van buis diameter en demper dat haalbaar is. Als je spraakgeluid in een slaapkamer tot 20 Db(A) wil dempen, moet je de bron van 44 Db(A) met 24Db(A) dempen. Dat kan bijvoorbeeld met 1x 1m starre ronde demper op een 100mm kanaal.
  • let hierbij als laatste op de context van je hele systeem. Als je na élke aftakking een demper plaatst, heb je effectief tussen elke kamer twéé dempers. Dan kun je bovenstaande halveren. Ik gebruik hier na elke aftakking 50cm (een halve dus tov de tabel) Lindab LRCA. Hiermee heb ik geen enkele overspraak meer. Je kan ook dit feit gebruiken om 1 demper te besparen in een ingewikkelde plek, door op alle kamers minus één een demper te zetten na de aftakking.
NB: Dit hele verhaal is alleen relevant voor zelfbouw met spirobuizen, als je een luchtverdeelsysteem hebt met demping in de verdeelboxen heb je in principe geen dempers nodig naast een flex demper bij de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Bromptonrijder schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Kun je ook een versie maken met symbooltjes erbij? Ik kan de kleuren niet uit elkaar houden
Heb em bijgewerkt/symbolen toegevoegd :)
De post van @Puntenwolk hier direct boven heeft ook goede info en een aantal dezelfde dempers erin staan :)
P5ycho schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:29:

Als er een handige/praktische manier is om deze info te centraliseren wil ik daar best bij helpen. Heb zelf alleen geen idee hoe/waar we dit het beste centraal kunnen doen (plus sinds de tijdslimiet op post edits op het forum kun je ook niet meer 1 post bijhouden/bijwerken :( ). Een wiki achtig iets zodat iedereen kan bijdragen lijkt me het best, maar die functionaliteit hebben we hier niet volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door aaahaaap op 23-01-2025 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Mijn eerdere post staat al gelinkt in de TS. In principe probeerde ik toen ik de TS herschreef daar geen specifieke producten te noemen. Dat veroudert vaak snel, en zo’n TS blijft vaak lang staan terwijl het de illusie heeft van up to date zijn. Met een aparte post weet je duidelijker dat dit informatie uit 2024 is.

Qua presentatie ben ik zelf meer een fan van de Db(A) maatstaf tov een uitsplitsing naar octaafbanden. Dat is inderdaad de info die je in de specificaties leest. Maar de manier waarop je moet rekenen met decibellen (logaritmes en zo) is niet per se intuïtief voor de gemiddelde lezer.

Het lijkt me wel leuk om de sheet van P5ycho uit te breiden met een demper rekenaar, die de stappen uit de post hierboven volgt met een uitgebreide set aan dempers. Weet niet of ik daar zelf tijd voor heb, ik heb vrij veel tijd om hier te hobby’en op de mobiel onderweg etc maar eigenlijk heel weinig desktop tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acadiane
Vandaag tijd gehad om het stroomverbruik van de WTW unit te meten, ik kom uit op ongeveer 70 watt op de stand normaal, de stand normaal is een debiet van 200m3/h. De maximale hoeveelheid stroom die de unit kan opnemen is 167 watt, dus grofweg zou de unit op ventilatiestand normaal op ongeveer 40 tot 50% van zijn capaciteit moeten draaien.

Ik heb ik nog gekeken naar welke flex iso slang ik heb en daar ben ik tot een verrassing gekomen. De spullen die ik niet via marktplaats bij elkaar kon krijgen heb ik op basis van een offerteaanvraag bij een groothandel opgevraagd. In de aanvraag had ik Panflex geschreven, nu blijkt achteraf dat ik dat niet aangeboden en geleverd heb gekregen. Er hangen "generic/no-name" slangen aan de unit. Dat kon misschien wel eens het probleem zijn, dat die slangen misschien niet genoeg presteren qua demping. Stom dat ik dat niet gecontroleerd heb.

De dempers liggen strak recht op de zoldervloer. Ik ben niet helemaal zeker of ik nou luchtstromingen hoor of motorgeluid. Het lijkt voornamelijk motorgeluid dat loopt te galmen in de spirobuis.
Ik heb bij wijze van proef op een verloop vlak na de iso slang aanvoer aan de binnenkant een stuk isolatieschuim geplakt dat voornamelijk hoge frequenties dempt, dat nam al een stuk geluid weg.

Ik ben ook nog in de specificaties en handleidingen van de unit gedoken en daar kwam deze data uit:
Afbeeldingslocatie: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/360/5cc13b6b-b35a-4c6d-b951-429130f2e4b2.jpg

Kan dat helpen bij het selecteren van de juiste dempers?

[ Voor 6% gewijzigd door Acadiane op 24-01-2025 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:59
Ik vraag mij af, is hier wat over de instellingen te zeggen van mijn DUCO WTW en is dit normaal gedrag of kan ik het beter in balans brengen?

Mijn toevoer druk geeft meer PA aan dan de afvoer druk.
Mijn toevoer Fan draait op een lager toerental dan de afvoer Fan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xu2swZwqK0hvdoJu5inCHRTAvXA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zwEl4zvkg2HZ4WSMmGhi1umA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Je hoeft geen balans tussen de drukken of toeren te hebben, het zijn gescheiden paden.

Hogere kanaalweerstand is hogere druk nodig om dit te overwinnen, dus hogere rpm van de fan. Een reden om dit te verbeteren zou zijn minder enegieverbruik, of geluidsklachten. Dat zeg ik in het algemeen, ik kan niet zoveel zeggen over deze grafieken zonder bijbehorende debieten en verbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 25-01-2025 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vech
  • Laatst online: 14:25
Vech schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:35:
[...]

Heel erg bedankt voor je reactie.
Duidelijk wat betreft de luchtstroom op de benedenverdieping. Omdat dat de hoofdaanleiding is om voor een WTW te kiezen wil ik daar een solide oplossing.

Het luchtdicht afdichten van de deur tussen hal en keuken zie ik niet zo zitten. We wonen hier met zn 4en (twee kleine kinderen), dus ben bang dat de deur dan toch (te) vaak open staat.

Daarom heb ik een alternatief plan opgesteld, ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken:
- 120 inblazen in woonkamer (normaalstand). Dan is dat iig gewoon goed.
- overstroom van woonkamer naar keuken deels onder deur + rooster in kanaal.
- Overstroom van 1e verdieping gebruiken voor logeerkamer op zolder.

Grote voordeel vind ik hiervan dat de lucht al op de juiste plaats wordt ingeblazen.
PS. de 'oude douche' wordt waarschijnlijk tzt als washok gebruikt. (nu ongebruikt).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand hier nog iets op aan te merken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freshter
  • Laatst online: 28-08 22:29
De verbouwingen gaan hier goed vooruit dus ik moet stilaan al wat dingen gaan beginnen voorzien wat betreft het buizensysteem voor de ventilatie.

Conceptueel dacht ik aan dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDMny8iQmMo5pPVrxn7vAUCBTpk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ef8OouqRD5dwyrx1h8uOUcqE.png?f=fotoalbum_large

Hierbij volgende aantekeningen:
  • Ik heb erg veel overstroom in het ontwerp, is hier in het topic in december al wat besproken. Hierdoor heb ik op de begane vloer geen ventielen voor pulsie, enkel voor extractie.
  • Hierdoor heb ik naar de gelijkvloers enkel maar 1 spiro buis nodig waar ik dan een ubbink dbox verdeelbox kan op aansluiten voor de verschillende extractieventielen
  • Ik hou hier nog geen rekening met dempers of iets dergelijks.
  • Elk ventiel wordt voorzien van 2 ubbink 75/90 flexibels
Ik heb volgende vragen:
  1. Ziet dit er een beetje OK uit zo?
  2. Er zijn verschillende versies van de ubbink dbox verdeelboxen (8, 16 en 24 buizen). De prijzen zijn nagenoeg gelijk. Zijn er redenen om niet voor de boxen van 24 te kiezen? Ik wil deze namelijk graag aan de muur bevestigen waar de flexibels dan van onderaan _en_ bovenaan zullen komen.
  3. Zijn er bepaalde aanbevelingen die jullie kunnen maken wat betreft demping, of nog andere aanbevelingen? Ik maar me voornamelijk zorgen over overspraak. Qua stromingsgeluid denk ik dat ik wel goed zit.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-08 20:13
Vraag: mijn wtw zehnder q350 heeft geen condensafvoer via het riool. Hoe wordt hij dan zijn vocht kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 10:41
peter243 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 16:04:
Vraag: mijn wtw zehnder q350 heeft geen condensafvoer via het riool. Hoe wordt hij dan zijn vocht kwijt.
Is het een erv? Want die hebben geen condensator afvoer.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-08 20:13
Klopt is een erv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
freshter schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:32:
De verbouwingen gaan hier goed vooruit dus ik moet stilaan al wat dingen gaan beginnen voorzien wat betreft het buizensysteem voor de ventilatie.

[Afbeelding]

• Ik heb erg veel overstroom in het ontwerp, is hier in het topic in december al wat besproken. Hierdoor heb ik op de begane vloer geen ventielen voor pulsie, enkel voor extractie.
  • Hierdoor heb ik naar de gelijkvloers enkel maar 1 spiro buis nodig waar ik dan een ubbink dbox verdeelbox kan op aansluiten voor de verschillende extractieventielen
Ik heb volgende vragen:
  2. Er zijn verschillende versies van de ubbink dbox verdeelboxen (8, 16 en 24 buizen). De prijzen zijn nagenoeg gelijk. Zijn er redenen om niet voor de boxen van 24 te kiezen? Ik wil deze namelijk graag aan de muur bevestigen waar de flexibels dan van onderaan _en_ bovenaan zullen komen.
  3. Zijn er bepaalde aanbevelingen die jullie kunnen maken wat betreft demping, of nog andere aanbevelingen? Ik maar me voornamelijk zorgen over overspraak. Qua stromingsgeluid denk ik dat ik wel goed zit.
Bedankt!
Het leuke van zo’n systeem is dat als je alles binnen de specificaties gebruikt dat het dan goed zou moeten komen.

De ubbink dbox heeft een dempingsset optie. Als je die neemt in alle boxen heb je volgens de specificaties geen last meer van overspraak. Hier nog niemand horen klagen daarover met een ubbink systeem.

Stromingsgeluid zou ik me ook geen zorgen over maken want je blijft binnen de specificaties voor luchtsnelheid en drukval.

Naast overspraak en stromingsgeluid heb je ook nog het motorgeluid. Daar wordt nog wel een flexibele demper voor aangeraden direct na de unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
Vech schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:31:
[...]

Iemand hier nog iets op aan te merken? :)
Nee lijkt me prima oplossing, systeem wordt wel iets groter zo maar alle kanten op werd dit ingewikkelder voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

d0s

sssst

freshter schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:32:

[Afbeelding]

Ik heb volgende vragen:
Bedankt!
Ziet er goed uit. Heb je veel afstand te overbruggen na de verdeelboxen? (Dus met de fle buis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Laatst online: 12-09 16:38
Voor mijn nieuw aan te leggen wtw systeem in een jaren 70 woning twijfel ik nog een beetje tussen spirobuizen en luchtverdeeldozen met flexibele slangen.

Spirobuizen zijn goedkoper, hebben minder luchtweerstand (dus minder verbruik en geluid) maar zijn moeilijker te verwerken.

Flexibele slangen hebben dan weer betere demping (overspraak) en de berekeningen voor de luchtverdeling zijn eenvoudiger.

Klopt dit een beetje? Zijn er nog andere overwegingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schemert
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-08 13:38
Kanarie schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:52:
[...]

Hij zat er hier standaard in vanuit de bouw. Had eigenlijk een Zehnder E300 moeten zijn.

Zit als volgt aangesloten, met 2 flexibele buizen van ongeveer een meter. (links)

[Afbeelding]

Standaard zit er geen voorverwarmer in, dus bij vrieskou schakelt de WTW zichzelf uit. Dat gebeurde gelijk de vorige winter bij de paar koude dagen die we hadden. Inmiddels zit er een voorverwarmer in.

De automatische stand werkt standaard alleen op basis van luchtvochtigheid. Dus de hele winter draait ie te zacht, en de hele zomer draait ie te hard.
Je kan voor een klein fortuin VOC en CO2 sensoren er mee verbinden, en voor een extra nier hebben ze een soort van IoT module met een waardeloze app.
Gelukkig zit er ook een modbus aansluiting op, waarmee je het apparaat helemaal kunt uitlezen en bedienen
Dat ga ik nog koppelen aan eigen CO2 sensoren, voorlopig staat de WTW eigenlijk altijd op standje 2. Dat is redelijk stil en houdt CO2 niveau goed in huis.

[Afbeelding]

Heb hier in de wijk in een huis met zelfde indeling een Zehnder E300 kunnen horen en die is een stuk stiller, ook al zegt de spec sheet het tegenovergestelde. De Zehnder E300 is ook een aardig stukje kleiner.
Mijn WTW hangt op zolder nog zonder omkasting, en op de hogere standen kun je hem goed horen op de trap en overloop. Gelukkig is de Sabik verder niet hoorbaar via de kanalen in de kamers.

Met de kennis van nu had ik in overleg met de bouwer een Zehnder met enthalpiewisselaar laten installeren.
Heb je meer info over hoe je die modbus aangesloten hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-08 15:48
Dag allen,
We hebben in ons jaren zeventig woning een centraal ventilatie systeem met WTW laten installeren. Een Zehnder Q350 met starre dempers naar de toe- en afvoerkanalen van 125mm spirobuis. We zijn erg tevreden over de ventilatie (eerst was het type A; dus tocht) en ondanks dat de WTW unit zonder ombouw op de overloop op zolder staat hebben we geen last van het geluid van de unit.

Waar we echter wel veel last van hebben is overspraak: we horen nu op de slaapkamers de gesprekken die in de woonkamer worden gevoerd. Zie hieronder een versimpelde tekening van een deel van onze toevoerkanalen (Slaapkamer 1 is voor twee personen vandaar twee ventielen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a68IE5T0PlF9QAX04u4uH67vU1Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xWxTyexoh8lN4BaIHjYjx4Qv.png?f=user_large
We horen nu in slaapkamers 1 en 2 wat er in de woonkamer gezegd wordt (en andersom).

De installateur heeft achteraf geprobeerd dit op te lossen met Inno dempers direct achter de ventielen maar dat heeft (vrijwel) niets geholpen. Ik ben daarom nu zelf op zoek naar een betere oplossing. Gebaseerd op informatie uit dit topic denk ik nu aan een extra demper zo kort mogelijk achter het ventiel van de woonkamer; dus vlak boven de betonvloer in slaapkamer 2; zie donkerblauw in de tekening. Mijn vragen voor jullie zijn:
  • Is dit een goede plek voor een extra demper om overspraak te verminderen?
  • Wat voor demper raden jullie aan tegen spraakgeluid? Ik lees in de TS dat starre dempers beter zijn dan flex dempers; maar in de tabel van @Puntenwolk zie ik voor spraakgeluid en 125mm de beste waarde (31dB) bij de Panflex ISO AKS. En een flex buis lijkt mij makkelijker te monteren. Maar ben dus benieuwd wat jullie adviseren?
Bij voorbaat dank voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Een flex demper heeft als nadeel dat deze het geluid overdraagt naar de ruimte waarin de demper staat, in plaats van het geluid helemaal wegneemt. Voor iets specifieks als spraakgeluid zal de demper die wel wat “scramblen” dus ik weet niet of gesprekken verstaanbaar blijven. Maar bij herrie in de woonkamer (muziek/TV) zul je met een flex demper nog steeds op de slaapkamers herrie ervaren.

Een uitzondering is als de flex demper in een ruimte staat met goede geluidsisolatie. Daarom worden flex dempers ook aangeraden direct op de unit, die vaak in een technische ruimte staat waar wat geluid niet zo erg is. Maar het geluid is dan wel het kanaal uit.

In jouw geval kun je geen flex demper gebruiken om dit op te lossen, want de overlast blijft dan. Tenzij de verticale buis waar je de demper nu intekent in een koof loopt die helemaal geluidsdicht is? Dan hebben we het over een dubbelwandige koof met steenwol of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:31
En daarbij is een flex demper niet te reinigen met een borstel dus als je je kanalen laat vegen moet de flexibele demper er tussen uit. Ook iets om over na te denken wat betreft bereikbaarheid van de demper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:16

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

schemert schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:10:
[...]

Heb je meer info over hoe je die modbus aangesloten hebt
Ik heb deze converter op de d0 en d1 aangesloten. Uit m'n hoofd geel op d0 en oranje op d1, had het eerst verkeerd om en dan gebeurt er niks :)

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
Puntenwolk schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:31:
In jouw geval kun je geen flex demper gebruiken om dit op te lossen, want de overlast blijft dan. Tenzij de verticale buis waar je de demper nu intekent in een koof loopt die helemaal geluidsdicht is? Dan hebben we het over een dubbelwandige koof met steenwol of zo.
Bedankt voor je advies. Het wordt wel een koof van stevig MDF maar niet dubbelwandig.
JeffreyH-8 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:33:
En daarbij is een flex demper niet te reinigen met een borstel dus als je je kanalen laat vegen moet de flexibele demper er tussen uit. Ook iets om over na te denken wat betreft bereikbaarheid van de demper.
Goed punt; daar had ik ook nog niet bij stilgestaan.

Een starre demper is als ik jullie goed begrijp dus het beste voor onze situatie. Nu nog even puzzelen wat er past in de hoeken waar de spirobuizen lopen en ook en goede demping geeft. Heeft iemand hier ervaring met de rechthoekige varianten zoals de Lindab LCRA of de DEC GGLX-R?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freshter
  • Laatst online: 28-08 22:29
d0s schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:41:
[...]

Ziet er goed uit. Heb je veel afstand te overbruggen na de verdeelboxen? (Dus met de fle buis)
Het ventiel met de langste afstand zit op ongeveer 12 meter. Hierin maken de flexibels ook 2 bochten van 90°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
RvV1979 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 23:24:
[...]

Bedankt voor je advies. Het wordt wel een koof van stevig MDF maar niet dubbelwandig.

[...]

Goed punt; daar had ik ook nog niet bij stilgestaan.

Een starre demper is als ik jullie goed begrijp dus het beste voor onze situatie. Nu nog even puzzelen wat er past in de hoeken waar de spirobuizen lopen en ook en goede demping geeft. Heeft iemand hier ervaring met de rechthoekige varianten zoals de Lindab LCRA of de DEC GGLX-R?
Hier liggen een aantal LCRA’s naar volle tevredenheid. Je kan ook even terugzoeken in dit topic, is regelmatig langs gekomen. Je zou drie stuks van 0.5cm kunnen overwegen tussen elke aftakking, omdat je anders nog overspraak houdt tussen de twee slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyH-8
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:31
Waar kun je de LCRA's kopen? Ik heb al een tijdje gezocht, maar kan ze volgens mij niet vinden bij de nederlandse webwinkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
In hoeverre dempt een spirobuis als hij in een koof zit vol met knauf acoustifit isolatie? Is dit verwaarloosbaar of doet het iets significants?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
Puntenwolk schreef op maandag 27 januari 2025 @ 07:20:
[...]

Hier liggen een aantal LCRA’s naar volle tevredenheid. Je kan ook even terugzoeken in dit topic, is regelmatig langs gekomen. Je zou drie stuks van 0.5cm kunnen overwegen tussen elke aftakking, omdat je anders nog overspraak houdt tussen de twee slaapkamers.
Bedankt; ik ga dan denk ik die LRCA's bestellen bij Ventilatory (want elders erg duur). Wat bedoel je precies met 0.5cm? Of bedoelde je een halve meter? Ik dacht zelf aan 1000mm lengte omdat ik er op zich de plek voor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
Ik heb ze inderdaad ook bij ventilatory vandaan. Ik bedoelde inderdaad 0.5m. Als je 1m kwijt kan kun je dat ook gewoon doen. Ze zijn wel vrij duur, dus dat was voor mij een overweging niet meer dan noodzakelijk te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sefa schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:47:
In hoeverre dempt een spirobuis als hij in een koof zit vol met knauf acoustifit isolatie? Is dit verwaarloosbaar of doet het iets significants?
Niet. Niet eens verwaarloosbaar, maar gewoon 0.
De akoestische isolatie moet in de buis, niet om de buis.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
RvV1979 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 08:50:
[...]
Bedankt; ik ga dan denk ik die LRCA's bestellen bij Ventilatory (want elders erg duur). Wat bedoel je precies met 0.5cm? Of bedoelde je een halve meter? Ik dacht zelf aan 1000mm lengte omdat ik er op zich de plek voor heb.
Herstel: ik kom ruimte tekort. De 125mm spirobuis loopt nu erg dicht in de hoek en ik heb slechts een paar centimeter rondom vrij. Daar is nu dus nog niet direct genoeg ruimte om er een LRCA of een ronde demper tussen te zetten. 8)7

Ik zal dus het hart van de spirobuis een stukje moeten laten verspringen. Weet iemand hoeveel het hart van 125mm spirobuis minimaal verspringt bij 2 bochtjes van 15° en een verbindingsmof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Je kunt ook verspringen met een mof en een schuin afgezaagd stuk (zijaanzicht is een parallellogram).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
P5ycho schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:08:
Je kunt ook verspringen met een mof en een schuin afgezaagd stuk (zijaanzicht is een parallellogram).
Sorry ik begrijp niet wat je precies bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RvV1979 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:11:
Sorry ik begrijp niet wat je precies bedoelt?
Je bent de enige niet... ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
RvV1979 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:35:
[...]

Herstel: ik kom ruimte tekort. De 125mm spirobuis loopt nu erg dicht in de hoek en ik heb slechts een paar centimeter rondom vrij. Daar is nu dus nog niet direct genoeg ruimte om er een LRCA of een ronde demper tussen te zetten. 8)7

Ik zal dus het hart van de spirobuis een stukje moeten laten verspringen. Weet iemand hoeveel het hart van 125mm spirobuis minimaal verspringt bij 2 bochtjes van 15° en een verbindingsmof?
Die LCRA's zijn niet vierkant maar rechthoekig, aan de smalle zijde zijn ze maar een paar cm groter dan de buis zelf.

Ik zou geloof ik zelf een simpel spiro SAFE koppelstuk met rubbers gebruiken, daar kun je best een paar graden in "hangen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-09 22:59

pythagorasABC

A²+B²=C²

Ik ben de locatie van ventielen in de slaapkamers aan het bepalen, klopt het dat deze twee voorbeelden allebei prima zijn? Mijn voorkeur is gevoelsmatig de tweede situatie, al is de eerste situatie makkelijke om te installeren waarschijnlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwAdLe1HPgEILKd_I-aDvkJqzpY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gGBMIn490Gud47ixVVCsMFfr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mz4d7FxG2AYso-dhzczOH4NAROk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UnO1kVGRjCnLZukay48s8EPx.png?f=fotoalbum_large

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV1979
Puntenwolk schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:18:
[...]
Die LCRA's zijn niet vierkant maar rechthoekig, aan de smalle zijde zijn ze maar een paar cm groter dan de buis zelf.
Klopt. Maar ik heb aan beide zijden slechts een paar cm ruimte dus de brede zijde gaat gegarandeerd niet passen.
Puntenwolk schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:18:
[...]
Ik zou geloof ik zelf een simpel spiro SAFE koppelstuk met rubbers gebruiken, daar kun je best een paar graden in "hangen".
Bedankt voor de tip. Dat zou een mooie uitkomst zijn als 2x15° bochtjes teveel verspringen. Begrijp ik je goed dat je dan een SAFE koppelstuk in de bestaande buis zou zetten, daarop een stukje spirobuis enigzins schuin en daarop weer de SAFE aansluiting van de demper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

d0s

sssst

Franciesco schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:01:
@d0s met 2 slaapkamers op de zolder waar je ieder 45m3/h inblaast heb je totaal 90m3/h wat via de trap richting de 1e verdieping gaat. Op de 1e verdieping blaas je totaal 90+45+45+45=225m3/h in. Samen met de overstroom van de zolder heb je dan 225+90=315m3/h op de overloop van de 1e verdieping. Daarvan wordt 50+25=75m3/h afgezogen in badkamer en toilet 1e verdieping. Blijft over: 240m3/h wat via het trap naar de begane grond gaat.

Van die 240m3/h wordt 25m3/h afgezogen in het toilet. Blijft over: 215m3/h. Echter blaas je weer 45m/3h in in de studie. Hierdoor gaat er 260m3/h richting de woonkamer. Die overstroom is heel/te groot om door 1 normale deurspleet te krijgen. Maar sowieso heb je met deze overflow geen behoefte aan nog meer extra toevoer in de woonkamer. Of dat volgens het bouwbesluit mag weet ik zo niet, maar de vraag is of je je daar aan wilt houden.
Wellicht kun je een gedeelte van de overstroom die vanaf boven komt via de studie in de woonkamer krijgen?

Als je geen extra toevoer meer in de woonkamer doet, dan zou je die 260m3/h af moeten zuigen in de keuken en bijkeuken om in balans te komen. Bijvoorbeeld 3x70=210m3/h in de keuken en de overige 50m3/h in de bijkeuken. Als je een stuk van de overstroom via de studie in de woonkamer kan krijgen, dan zal het totale toevoerdebiet nog wat lager komen en is er daardoor ook minder afzuiging in de keuken nodig om toch in balans te blijven.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Inmiddels ben ik na veel inlezen, uitzoeken en uittekenen van de overstroom wat verder gekomen en volgens mij de situatie wat beter kunnen uitwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvo9x_2zre1sq24Z21Hq2eC_oFA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/offGYPXeOOFbl3WUMd6HcWbK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rB28M5UvydGnaPR1f1gEDaa2iP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qRUQjfnKcJtQoS7FGnJWVwU.jpg?f=fotoalbum_large
  • Afzuiging toegevoegd in de technische ruimte om de overstroom van zolder -> 1e verdieping te beperken. Mijn gedachte is daarbij dat het sowieso goed is om deze ruimte af te zuigen
  • Door de vele kamers met aanvoer heb ik veel overstroom van de 1e verdieping naar de begane grond. Sterker nog: ik moet op de wc's de afvoer al verhogen van 25 -> 35 om niet te veel pulsie in de woonkamer te krijgen. Nu is wat extra pulsie hier volgens mij niet zo erg alleen wordt daarmee het systeem onnodig zwaar. Mogelijk kan ik met een Zehnder Q350 uit de voeten ipv een Q450
  • Meer afzuiging in badkamer is mogelijk echter dat brengt wel extra werk met zich mee. De doorvoer zit er nu al voor 1 buis van 125mm vanuit de technische ruimte die hierboven zit
Aantal checks/vragen voor de specialisten hier :)

Mis ik nog iets in mijn berekening? Kan er ergens iets slimmer, bijvoorbeeld afzuigen ipv aanvoeren in de studiekamer?

De overstroom zorgt ervoor dat er mogelijk geen ventielen nodig zijn in de woonkamer. Dat zou bouwtechnisch een meevaller zijn maar is dat ook verstandig in deze situatie? De doorgang van woonkamer naar keuken wordt na verbouwing 182cm (net genoeg om het als één ruimte te mogen rekenen).

Is het om de totale capaciteit nog iets te verlagen mogelijk om de pulsie op de kleinere slaapkamers iets te verlagen? Dit ivm mogelijk een kleinere WTW unit.

Hoe krijg ik de 180m3/h overstroom (100%) van de hal / studiekamer naar de woonkamer? Als de WTW op volle capaciteit moet werken kan de deur op een kier. Maar hoe zorg ik voor een normale constante stroom van 120m3/h (66%)? Ik zie al in een aantal voorbeelden hier dat een kier onder de deur niet voldoende is en bij 90cm breed / 2 cm deurhoogte 80m3/h zou aankunnen. Dan moet ik alsnog 40 m3/h op een andere manier de woonkamer in krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door d0s op 28-01-2025 14:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
@RvV1979 @Andrehj
Een snelle reactie met alleen tekst komt niet altijd goed over. Bij deze een kijkplaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiK2lWYXlxhrIUjPXdhTavPNFG8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/u3Nedtwx6uPs4XewF6yt7wX7.png?f=user_large

Met 2x15gr bocht heb je altijd een minimale offset. Als je minder offset wilt dan met 2 bochten, en wat geld wilt besparen, kun je de buis gewoon een meter verderop doorzagen en schuin op een mof zetten.
Als je minder lengte tot je beschikking hebt kun je de spirobuis schuin afzagen aan boven- en onderkant, het zijaanzicht van deze buis is dan een parallellogram. Zo blijf je een mooie marge houden rond het rubber van de mof. Ons aller vriend Pythagoras kan dan helpen met het bepalen hoe te zagen.

Laat je vooral niet beperken door het gamma hulpstukken, veel is prima te realiseren zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 12-09 16:43
Ben bezig om het buizenstelsel/dempers etc uit te werken en dan te bestellen.
Mijn plannetje stond hier

Ik zit nog met het volgende. Ik wil graag de Q350ERV bestellen. Deze heeft 160mm aansluitingen. Ga dus spirobuis gebruiken en begin met 160 en na aftakkingen verder met 125 naar de ventielen.
Of moet/kan ik beter beginnen met grotere maat spiro?

Voor afzuiging van de keuken, 3 ventielen, ligt er al een 150 spiro van keuken naar zolder. Heeft het nog zin om voor en na deze 150 spiro nog 160 spiro te gebruiken? Of het stuk naar de ventielen ook met 150 doen? Op de zolder lijkt het me dan wel weer raadzaam om met 160 verder te gaan naar de Q350!?

Enig idee welke lengte voor een flexibele demper aangeraden wordt? 1 meter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
150 is meer een afzuigkapmaat imho.
Ik zou alles bij 160 houden op de hoofdlijnen, maar 150 hergebruiken waar dat kan.
3 ventielen op 75m3/h maakt 225m3/h, door 150mm Spiro is 3.5m/s en 1.1Pa/m drukverlies. Prima dus.
Meer dan 160 is sowieso niet nodig voor een Q350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:53
P5ycho schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:44:
150 is meer een afzuigkapmaat imho.
Ik zou alles bij 160 houden op de hoofdlijnen, maar 150 hergebruiken waar dat kan.
3 ventielen op 75m3/h maakt 225m3/h, door 150mm Spiro is 3.5m/s en 1.1Pa/m drukverlies. Prima dus.
Meer dan 160 is sowieso niet nodig voor een Q350.
Afzuigkapmaat is 700 m3 per uur he, dat is meer dan een hoofdleiding voor ventilatie in een woonhuis.

150 vs 160 is 1.1 of 0.8 Pa/m, x 10 meter in een gewone huis = geen ruk verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Ik wil daarmee zeggen dat 160 meer gangbaar lijkt bij ventilatiesystemen dan 150. Dus misschien beter doorgaan op 160 waar mogelijk, ipv vasthouden aan 150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:53
P5ycho schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 17:15:
Ik wil daarmee zeggen dat 160 meer gangbaar lijkt bij ventilatiesystemen dan 150. Dus misschien beter doorgaan op 160 waar mogelijk, ipv vasthouden aan 150.
Maar de vraag was is 160 tot 150 bestaand kanaal handig?

En vraag 2, daarna, 150 aanhouden of terug naar 160.

Antwoord is ja beginnen met 160 bij de unit als aansluitmaat unit 160 is. Je splits daar ook vaak een afzuigpunt af voor de CV / apparatuur / opslag hokje.

Na kanaal terug heeft geen zin, elke verloop kost energie en drukverlies en dat laatste meter heeft weinig nut, je zit al in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Nu online
Als je je druk maakt over de effecten van die kleine vernauwing, en weer terug, dan heb je gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puntenwolk
d0s schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:04:
[...]

Inmiddels ben ik na veel inlezen, uitzoeken en uittekenen van de overstroom wat verder gekomen en volgens mij de situatie wat beter kunnen uitwerken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
  • Afzuiging toegevoegd in de technische ruimte om de overstroom van zolder -> 1e verdieping te beperken. Mijn gedachte is daarbij dat het sowieso goed is om deze ruimte af te zuigen
  • Door de vele kamers met aanvoer heb ik veel overstroom van de 1e verdieping naar de begane grond. Sterker nog: ik moet op de wc's de afvoer al verhogen van 25 -> 35 om niet te veel pulsie in de woonkamer te krijgen. Nu is wat extra pulsie hier volgens mij niet zo erg alleen wordt daarmee het systeem onnodig zwaar. Mogelijk kan ik met een Zehnder Q350 uit de voeten ipv een Q450
  • Meer afzuiging in badkamer is mogelijk echter dat brengt wel extra werk met zich mee. De doorvoer zit er nu al voor 1 buis van 125mm vanuit de technische ruimte die hierboven zit
Aantal checks/vragen voor de specialisten hier :)

Mis ik nog iets in mijn berekening? Kan er ergens iets slimmer, bijvoorbeeld afzuigen ipv aanvoeren in de studiekamer?

De overstroom zorgt ervoor dat er mogelijk geen ventielen nodig zijn in de woonkamer. Dat zou bouwtechnisch een meevaller zijn maar is dat ook verstandig in deze situatie? De doorgang van woonkamer naar keuken wordt na verbouwing 182cm (net genoeg om het als één ruimte te mogen rekenen).

Is het om de totale capaciteit nog iets te verlagen mogelijk om de pulsie op de kleinere slaapkamers iets te verlagen? Dit ivm mogelijk een kleinere WTW unit.

Hoe krijg ik de 180m3/h overstroom (100%) van de hal / studiekamer naar de woonkamer? Als de WTW op volle capaciteit moet werken kan de deur op een kier. Maar hoe zorg ik voor een normale constante stroom van 120m3/h (66%)? Ik zie al in een aantal voorbeelden hier dat een kier onder de deur niet voldoende is en bij 90cm breed / 2 cm deurhoogte 80m3/h zou aankunnen. Dan moet ik alsnog 40 m3/h op een andere manier de woonkamer in krijgen.
Ziet er prima uit zo.

Ik zou een heel klein beetje spelen met de % tussen hoog en normaalstand om het totaal onder de 350 te krijgen (dus normaalstand zelfde houden in absolute zin). Voor zo’n klein verschil maakt dat niet uit. Kun je toe met Q350.

Over de overstroom naar de woonkamer. Volgens mij heb je na een dag je bericht nog aangepast en stond er eerst een laatste zin bij voor en muur doorvoer tussen studie kamer en woonkamer. Dat vond ik wel een prima oplossing. Anders 3cm kier onder de woonkamerdeur, of ergens anders overstroomvoorziening / muurdoorvoer.
Pagina: 1 ... 82 ... 96 Laatste