Dave_R schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:19:
[...]
Het kanalenstelsel lijkt inderdaad vrij karig uitgelegd, maar vervangen van je Brink Renovent 300 door een unit met een ruimer debiet zal desondanks meer ventilatie bij minder geluid opleveren verwacht ik. Die Renovent 300 heeft een beperkt debiet, met relatief kleine ventilatoren die op hoge toeren draaien en veel lawaai maken. Bij 250 m3/h vind ik het geluid van dat apparaat al niet meer acceptabel (al voldoet het technisch gezien vast aan de geldende normen). Je klachten verbazen mij dan ook niet.
Los daarvan is uitbreiden van het aantal inblaaspunten en/of debiet per inblaaspunt natuurlijk aan te raden, als dat kan (zonder al te veel hak- en breekwerk en zonder tocht te creeren). Wat daarin mogelijk is, is op afstand moeilijk in te schatten.
Bedankt voor je feedback. Karig is goed omschreven inderdaad. In de nieuwe berekening heb ik al nieuwe ventilatiepunten meegenomen. Ik kom niet helemaal weg met het een en ander omdat ik niet overal koven wil plaatsen, maar denk dat ik aan de debieten ga komen met wat compromissen. Daar ga ik later op terugkomen met specifieke voorbeelden, anders wordt het teveel per post. Hak- en breekwerk gaat het zeker wel worden.
Ik heb van het weekend de Brink Flair 400 Enthalpy en Zehnder Comfoair Q450 ERV naast elkaar gezet.
Dat was een interessante vergelijking.
De wensenlijst was:
- 365 m3/h
- enthalpiewisselaar
- modulerende heater
- geen afvoer ivm extra hoogte
- goed rendement
- 180/200mm buizen
- lage kastafstraling ivm open zolder (omkasting kan altijd nog, maar minder is beter)
- standje 2 ventilatie als standaard, alle kamers kamers altijd geventileerd
- bedrade of optioneel rf co2 sensor in woonkamer voor geleidelijk opschalen bij bezoek/koken
- opschalen bij vocht in badkamer, interne sensor is handig, wel optie voor externe sensor
- optie om op te schalen dmv relais afzuigkap als woonkamer co2 sensor te traag reageert
- domotica integratie
- sturing moet niet of beperkt afhankelijk worden van domotica
Ik ben uitgekomen op een Comfoair Q450 ERV. De lagere kastafstraling en standaardopties voor CO2 en vocht zijn doorslaggevend. De Flair heeft een USB stick RF extensie met sensoren, maar niet daadwerkelijk te koop en dat voelt allemaal hobbyBob. En hobbyBob dat kan ik zelf voor minder.
Ik heb de intentie om de Q450 te installeren zonder externe schakelaars. Ik wil dan via een ESP32 en ESPHome de CAN bus aansturen en de 3 standen introduceren in Home Assistant. Daarna de
bestaande plugin verder mee ontwikkelen zodat ik ook CO2 sensors kan emuleren op de CAN bus. Mocht dat niet lukken dan kan ik alsnog een option box kopen en de Zehnder CO2 sensor met 0-10V aansluiten. Misschien is het ook handiger om een Zehnder sensor aan te sluiten en de bus te sniffen ipv het wiel opnieuw uit te vinden, maar dat zie ik dan wel.
Mocht iemand nog een tip hebben voor een goedkoop adres voor de Q450 L VV ST ERV - 471502064 dan houd ik me aanbevolen