Yaldair schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:07:
Wat is het plan dan ongeveer:
1) doorvoer maken voor de ventilatiekanalen door de breedplaatvloer vanuit de zolder. 1 doorvoer per kamer (+ ventiel) (dus goed opletten op waar onder- en bovenwapening zit. Als je daar geen overlap hebt begrijp ik dat je zonder problemen een gat kan maken?)
Ik wilde dit ook na laten rekenen door een constructeur, maar die had bouwtekeningen nodig. Echter, geen bouwtekeningen meer te vinden in het gemeente archief dus kon hij niets verder

.
Ik heb gesproken met een betonboorder en een andere constructeur, beiden gaven mij aan dat een breedplaatvloer sterk genoeg is om daar een gat (van 210 rond in ons geval) in te boren. Ik denk zelf ook dat het geen probleem is (belasting op zoldervloer is vrijwel niets, gaten zitten niet al te ver van de muur dus de belasting is daar niet het hoogste). Toch vind ik het wel enigszins spannend

.
Mijn plan:
1) een professionele leidingszoeker huren
2) bepalen waar de tralieliggers (wapening onderplaat) zit. Ik heb gevonden dat er vaak 4 tralieliggers in een plaat van 3 meter breed zitten. Dus het zou zonder al te veel problemen moeten lukken om te zorgen om die niet te doorboren.
3) bepalen waar de wapening in de bovenlaag zit. Dan kijken of ik dat geheel kan ontwijken in combinatie met punt 2. Lukt het niet om dat te ontwijken,.dan betekent dat de afstand van de wapening maximaal 200 mm is. Dan zorgen ik er voor dat ik door maximaal 1 wapening ga (105 mm links en 105 rechts van de wapening en niet dat ik exact door twee wapeningen heen ga). Bovendien, als er zoveel wapening inzit dat het maximaal 200 mm afstand zit, dan geloof ik ook wel dat het geen probleem voor de sterkte is.
4) uiteraard ook gelijk bepalen waar de electra loopt om die te ontwijken.
Dan aftekenen waar het moet komen en het gat laten boren. En hopen dat het goed gaat

2) Ventilatiebuizen plaatsen onder de schuine kant van de zolder. Daar slaan we op het moment spullen op, dus zal daar iets ruimte kosten.
3) Toevoerventielen plaatsen in de slaapkamers en de deuren inkorten zodat er een gat onder ontstaat van ongeveer 2cm. (luchtdoorvoer onder de deur is ~80cm breed)
Ja, zo doe ik het ook. Let wel op dat het (stiekem) toch best nog wel wat ruimte kost alle buizen, de unit, de dempers e.d.
Nu wat vragen:
1) Kan dit? Is het enigszins realistisch en toekomst bestendig?
Volgens mij wel, aangezien ik een soort van hetzelfde doe

2) Zijn er speciale dingen om op te letten om het zo stil mogelijk te krijgen? Meteen geluidisolatie na de WTW en misschien additionele tussenstukken tussen de verdeeltakken op zolder?
Ik gebruik een grote diameter (200 mm). Misschien meer dan nodig, maar hoe groter hoe lager de luchtsnelheid.
Bovendien heb ik daarmee maar 1 gat nodig in de vloer (Voordeel: goedkoper boren, minder verzwakking bij 1 gat, minder ventielen/materiaal (= goedkoper, makkelijker). Nadeel minder keus in ventielen).
Ik heb flexibele buis direct na de WTW naar 2 vaste dempers voor toevoer en afzuiging in huis en zorg dat ik circa 1 meter flexibele buis heb bij de aftakking voor het gat in de vloer. Ik moet nog bepalen of ik overspraakdempers nodig heb/ga gebruiken.
3) Heb ik een condensafvoer nodig? Ik meen dat voor een WTW met enthalpiewisselaar dat niet noodzakelijk is, maar ben niet 100% overtuigd. Dit extra aanleggen zou wel eens lastig kunnen zijn...(denk ik).
Ik heb geen enthalpiewisselaar, dus ik heb wel condensafvoer aangelegd.
4) Neemt een installatiebedrijf dit alles uit handen? Of moet ik dan toch zelf de doorvoeren richting zolder regelen?
Ik heb een hele tijd geleden contact gehad met een installatiebedrijf, die zouden het weliswaar uitbesteden maar wel regelen. Maar daar kreeg ik zulke hoge kosten voorgeschoteld dat ik het zelf maar ben gaan doen.....
Een heel verhaal

Zeker. Ik heb maar op een gedeelte gereageerd omdat ik over de rest niet zoveel kan zeggen.
Misschien je vragen iets compacter/directer posten als je nog vragen hebt.