Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-05 21:23
rube schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:04:
[...]

Daar heb ik nog nooit mee gewerkt en zo snel zie ik die ook niet bij hen staan. Is het mogelijk om gedeeltelijk andere buizen te gebruiken of lukt dat niet met aansluitingen?
Hier een voorbeeld van de webshop: https://www.dyka.nl/buis.html

Hiervan zit 160mm buis in mijn unit.
Op ventilatie land.nl zie ik alleen 150mm bij de ventilatie buizen, en hun 125mm buis is met anders dan de 125mm van dyka air

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roltor schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:24:
Op ventilatie land.nl zie ik alleen 150mm bij de ventilatie buizen,
En deze dan?
https://www.ventilatielan...meter-gegalvaniseerd.html
Volgens mijn ervaring is 160mm bij ventilatiesystemen veel gebruikelijker dan 150mm. Zo past 150mm in min herinnering bijvoorbeeld ook niet op de verdeeldozen van Ubbink.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Audione0 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:39:
Allen, een klein leuk weetje voor de wat gevordere gebruiker binnen het gebruik van Zehnder comfortQ. Het installateurs wachtwoord om bijvoorbeeld het debiet per ventilatie stand te finetunen of om bijvoorbeeld de warmtewisslaar configuratie in te stellen is, 4210.
Leuke info, maar dat wachtwoord staat ook gewoon in de handleiding.... ;)
Jammer genoeg alleen niet de cloudfuncties om bijvoorbeeld zelf een firmware update te doen. Dit is alleen mogelijk via een geregistreerde installateur. Of heeft hier iemand een handigheid je voor? :)
Beetje handig bellen met Zwolle doet wonderen....
Mijn unit draait inmiddels R1.11.0 :) . (En ik merk net als bij de vorige upgrades geen enkel verschil).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:01

Audione0

Strijdt der titanen

Andrehj schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:16:
[...]

Leuke info, maar dat wachtwoord staat ook gewoon in de handleiding.... ;)
8)7

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• papasen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-04 00:56
Hallo, wellicht dat het forum mij vooruit kan helpen met de zelf-installatie van mijn Nibe ERS S10-400 ventilatie unit met wtw.

Volgens mij, als ik de documentatie goed lees, dan zouden alle aansluiting rond 160mm moeten zijn. Op de technische tekening worden echter zowel de binnenmaat (160 op de tekening, meet ik ook als 160) als de buitenmaat opgegeven (200 op de tekening, maar ik meet eerder 210). Ik wil nu slangen gaan bestellen, maar ik wil toch even weten of ik de goede maat bestel, want ik zie eigenlijk niet hoe ik een slang 160 vast kan zetten op deze aansluiting als de slang in de aansluiting valt (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uezp2cO5G9iIweAZ6i1sMW0WqII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKR7pW8DbjZObSXUSMKltJuN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eshuYgoquf4IDq8MZAWGCX9Gu4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52Kvz8QWRSo0MtUBCp6NCjp3.jpg?f=fotoalbum_large

Verder begrijp ik dat de slangen van en naar buiten thermisch geisoleerd moeten zijn (eventueel met demper) en de slangen van en naar de verdelers akoustisch geisoleerd.

Wat betreft de thermisch geisoleerde slangen, kan iemand een oordeel geven of flexibele slangen als deze https://www.ventilatielan...ilatieslang-10-meter.html slechter of beter zijn dan starre leidingen als deze https://www.ventilatielan...ter-160-mm-l-1000-mm.html?

Voor de akoustische slangen had ik deze op het oog https://www.ventilatielan...eslang-ds160-5-meter.html en in de aan en afvoer naar buiten wilde ik nog een demper toe voegen als deze https://www.ventilatielan...0-mm-100-mm-isolatie.html.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

[ Voor 1% gewijzigd door papasen op 07-09-2023 21:53 . Reden: verduidelijking ]

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:35
Geen isodec voor hoofdkanaal, dat kan niet tegen onderdruk en gaat kapot bij de aanzuig leiding. Voor een aftakking naar een ventiel met low flow durf ik dat wel aan maar niet met paar honderd m3/uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papasen
w00key schreef op donderdag 7 september 2023 @ 23:17:
Geen isodec voor hoofdkanaal, dat kan niet tegen onderdruk en gaat kapot bij de aanzuig leiding. Voor een aftakking naar een ventiel met low flow durf ik dat wel aan maar niet met paar honderd m3/uur.
Bedankt voor je reactie. Dus beter iets als de Thermoduct geïsoleerde spirobuis gebruiken voor aanvoer vanaf buiten en afvoer naar buiten? Nibe zelf adviseert "The extract air and outdoor air ducts are to be insulated using diffusion-proof material (PE30) along their entire lengths.", maar ik weet niet welke type buizen dat dan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
papasen schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 00:29:
Bedankt voor je reactie. Dus beter iets als de Thermoduct geïsoleerde spirobuis gebruiken voor aanvoer vanaf buiten en afvoer naar buiten? Nibe zelf adviseert "The extract air and outdoor air ducts are to be insulated using diffusion-proof material (PE30) along their entire lengths.", maar ik weet niet welke type buizen dat dan zijn.
Zoek in dit topic maar eens op "comfopipe" (Wel even checken of dat op die Nibe past uiteraard). En bedenk dat de adviezen van de wtw-fabrikanten enkel gaan over het voorkomen van condens, terwijl zo'n kanaal waarin lucht met buitentemperatuur stroomt natuurlijk een gigantisch lek in je isolatie is...

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 08-09-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papasen
Bedankt. Ik heb ComfoPipe Plus in Duitsland weten te bestellen. Ik ben benieuwd hoe ik eea zo goed mogelijk kan opbouwen.

Van de WTW unit naar de verdelers, kan ik dan het beste dezelfde pijpen gebruiken of beter dan flexibele Sonodec buizen of gaan die ook stuk door onder/overdruk?

[ Voor 40% gewijzigd door papasen op 08-09-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:10

Rzaan

Altijd zoekende

papasen schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:42:
Bedankt. Ik heb ComfoPipe Plus in Duitsland weten te bestellen. Ik ben benieuwd hoe ik eea zo goed mogelijk kan opbouwen.

Van de WTW unit naar de verdelers, kan ik dan het beste dezelfde pijpen gebruiken of beter dan flexibele Sonodec buizen of gaan die ook stuk door onder/overdruk?
ComfoPipe Plus is in Belgie goedkoper (voor zover ik weet)
Groothandel.be bijvoorbeeld.

Ik heb nog een volledige buis liggen (hint, hint)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papasen
Ik heb vast nog meer nodig dus ik zal er aan denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
papasen schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 10:42:

Voor de distributie in je woning is comfopipe plus veel te log, te duur, te inflexibel en je hebt die isolatie intern ook helemaal niet nodig. Slecht idee dus.
Dat kun je heb best doen met standaard Spiro buis. Let wel op de diameter. Vanaf 450 m³/h hoor je te werken met 200mm.
En vergeet je geluiddempers niet (even terugzoeken in dit topic, staat veel info in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:01:

Dat kun je heb best doen met standaard Spiro buis. Let wel op de diameter. Vanaf 450 m³/h hoor je te werken met 200mm.
In een bestaand huis, raak je die maat niet overal kwijt. Dat is het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:46
Het is de afgelopen dagen warm en vochtig. Als ik onze ComfoAir Q350 uitlees zie ik waardes die richting de 80% gaan. Dit lijkt me toch echt aan de hoge kant. Ik heb ook een enthalpiewisselaar, is dit een nadeel in de zomermaanden dat vocht niet voldoende wordt afgevoerd?

Ben benieuwd welke waardes jullie meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoIJJnSbz98OqRaQtxxLxmTalSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9xXfL0Nun7jPag4qm80U78b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door aartvark013 op 09-09-2023 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:35
Bij ons is de afgezogen lucht 24,8 graden met 65% luchtvochtigheid. Dat ontloopt elkaar denk ik niet veel. Maar bij jou is het veel koeler in huis en daardoor relatief vochtiger. (Heb hier ook Q350 met enthalpie wisselaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

aartvark013 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:51:
Het is de afgelopen dagen warm en vochtig. Als ik onze ComfoAir Q350 uitlees zie ik waardes die richting de 80% gaan. Dit lijkt me toch echt aan de hoge kant. Ik heb ook een enthalpiewisselaar, is dit een nadeel in de zomermaanden dat vocht niet voldoende wordt afgevoerd?

Ben benieuwd welke waardes jullie meten.

[Afbeelding]
Ik weet niet hoe jij die precieze waardes uit kunt lezen, maar onze Q350 doet op dit moment dit: (Geen enthalpie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NDtoaxxEwaDB09eqm7uahkQ0uY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mMf2Zk6B84gOKcSFjm1MZkm.jpg?f=fotoalbum_large

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Op dit moment dit, en heb de roosters boven de ramen opengezet de wtw op stand “alleen afzuigen”. Is vergeleken met gisteren een stuk aangenamer in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DXPwBrvAgcUa3i8rggHGCrY4MIY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jA8HqizuFKGazXQKcGFeqhde.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6XI9QNBPPltbV9JM9InucoYjq0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B5cPPbzKpyVCwjThXU4PUn8Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens dit screenshot is de gemiddelde temperatuur in je huis momenteel 34.8°.... :o
Een post eerder (die van gisteren) was het 26.3 graden, ook al erg warm.
Hoe krijg je het voor elkaar om in 1 dag je huis maar liefst 8 graden op te warmen?
Ik kan me ook niet voorstellen dat het nu (ondanks de wat lagere luchtvochtigheid) aangenamer is in je huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:30
Dit waren rond 17u mijn temperaturen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDun6TLyttr5oHIbozucdhGQJd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pI5DVUGhOEdXiPNKPO1eUplg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvark013
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:46
Heb vandaag een serie metingen gedaan op de WTW en het berekende dauwpunt en vocht gr/kg toegevoegd. Heb daarbij de bypass ook open gehad en daarna weer dicht. Dit is dus een WTW met enthalpiewisselaar.

Zie tabel.

Tsja… wat moet ik hier nu van vinden. Vind vocht in woning aan de hoge kant. Met vloerkoeling op 18 graden en dauwpunt daar in de buurt wordt het toch een beetje link, of niet….?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ecz3Zun-uZlmp5zcV1gJAlWb8O8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iYBP2lHo7xfzJQJAYPXHNcPQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door aartvark013 op 10-09-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Andrehj schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:58:
[...]

Volgens dit screenshot is de gemiddelde temperatuur in je huis momenteel 34.8°.... :o
Een post eerder (die van gisteren) was het 26.3 graden, ook al erg warm.
Hoe krijg je het voor elkaar om in 1 dag je huis maar liefst 8 graden op te warmen?
Ik kan me ook niet voorstellen dat het nu (ondanks de wat lagere luchtvochtigheid) aangenamer is in je huis...
Binnen in huis was het 25 graden op het moment van de screenshot (mobiele airco aan) was gisteren ook, alleen die screenshot van gisteren was savonds genomen om alleen een reactie te geven op iemand anders zijn post ivm luchtvochtigheid. Vandaar 8 graden verschil. Wel raar dat de wtw op mijn laatste screenshot 32 graden laat zien, terwijl het binnen 25graden was. Maar aan de andere kan snap ik het wel. De buizen lopen over een plat dak waar de zon op schijnt. Tegen die tijd dat de lucht bij de sensor van de wtw komt is de lucht wat door de buizen loopt door de zon opgewarmd. Ons huis is zomers niet erg geschikt voor een wtw installatie althans alleen afzuiging, anders wordt er op een erg hete dag 30 graden neer binnen geblazen. Vandaar de roosters open voor wat frissere lucht en airco aan om af te koelen. Maar nogmaals met de foto’s wilde ik alleen de luchtvochtigheid laten zien met alleen standje afzuiging.

Verder ben ik aan het experimenteren welke stand nu het beste is incl mobiele airco.
- Rooster dicht en wtw op standje balans (wordt de koelere lucht uit de ruimte door de mobiele airco hergebruikt. Wat wel hogere luchtvochtigheid met zich mee brengt)
- Roosters open en de wtw op alleen afzuiging (alleen wordt de warme lucht door de roosters naar binnen gezogen)

Of anders airco systeem aan laten leggen (moet ik alleen de vrouw nog lief aankijken)

[ Voor 37% gewijzigd door Audione0 op 10-09-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papasen
Rzaan schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:46:
[...]

In een bestaand huis, raak je die maat niet overal kwijt. Dat is het probleem.
Even voor de duidelijkheid, vanaf de verdelers naar de ventielen heb ik 3x69mm van Vent-Axia liggen (bestaand huis, dit was het beste wat ik kon doen). Tussen de WTW unit en de verdelers in de Technische Ruimte heb ik meer mogelijkheden en de afstand is kort dus ComfoPipe Plus zou daar een optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-05 20:47
Beste Tweakers,

Inleiding vraag

Eind dit jaar verhuizen wij naar onze nieuwe woning. Aldaar zijn o.a. de volgende installaties aanwezig.
- een Zehnder wtw tijdens nieuwbouw in 2009 geinstalleerd
- een Intergas hr107 cv ketel tijdens nieuwbouw in 2009 geinstalleerd
- Ferroli zonneboiler tijdens nieuwbouw in 2009 geinstalleerd
Deze installaties zijn dus 14 (bijna 15) jaar oud.

Nu las ik dat een zonneboiler gemiddeld 20 jaar mee gaat, hier maak ik mij niet druk om.

Echter las ik dat een WTW systeem + cv ketel zo'n 15 jaar mee gaan.
Op veel sites lees ik ook dat je een WTW na 15 jaar dient te vervangen. Ik ben zelf altijd redelijk sceptisch als bedrijven zeggen dat na een X aantal jaar iets vervangen "moet" worden

Wij wonen er nog niet, maar zover wij begrijpen werken alle installaties momenteel naar behoren en wordt alles ook naar behoren onderhouden.

Wat vind ik belangrijk

- Op nummer 1: een gezond leefklimaat
- energie besparen door middel van wtw
- liefst zo min mogelijk uitgeven

Vragen

- Zouden jullie in een dergelijke situatie meteen investeren in vervanging van nieuwe installaties? (Dus wtw+CV)

- Investeren in de bestaande verouderde apparatuur door middel van professioneel reinigen en onderhoud (gemiddeld zie ik prijzen van 300-350 euro voor een eenmalige grondige WTW reiniging/onderhoudsbeurt/afzuigmeting)

- Wanneer zijn dergelijke installaties nou echt aan vervanging toe?

C9 55 - Playstation 5 - Sonos Arc + Surrounds - Steam Deck - i7 13700K 3080 PC - Huawei Mateview GT 34 Ultrawide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:39
In plaats van je druk te maken over het preventief vervangen van een prima functionerende WTW zou ik je tijd/geld/energie stoppen in nadenken over het vervangen van de CV voor een warmtepomp.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:07
Broodro0ster schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:47:
Binnenkort is het tijd om de eerste keer mijn filters te wisselen in mijn Zehnder Q450. Voor bijna de helft van de prijs van de originele filters, kun je huismerk filters vinden. Zijn er huismerken die aan te raden zijn of gewoon weg van blijven en originele kopen?
Iemand die nog advies voor me heeft en evt. merken die aan te raden zijn?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 13:05
Broodro0ster schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:51:
[...]

Iemand die nog advies voor me heeft en evt. merken die aan te raden zijn?
Ik gebruik icm mijn Q600 ERV die van Ventilatieland Huismerk, ik wissel in de lente / najaar ( dus 2x per jaar ), in de lente doe ik er de G4 + F7 actiefkoolffilter in, en in het najaar 2x de F7.

Eerste 2 filterbeurten de origineel-Zehnders gepakt, maar ook maandje terug toen de monteur van Zehnder er was ( kortsluiting voorverwarming ), gaf hij aan dat hij de origineelfilters nergens tegen komt en deze zeker niet onder doen t.o.v. origineel ( ook al mocht hij dit niet zeggen ).

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08:07
HammieDuDe schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:57:
[...]

Ik gebruik icm mijn Q600 ERV die van Ventilatieland Huismerk, ik wissel in de lente / najaar ( dus 2x per jaar ), in de lente doe ik er de G4 + F7 actiefkoolffilter in, en in het najaar 2x de F7.

Eerste 2 filterbeurten de origineel-Zehnders gepakt, maar ook maandje terug toen de monteur van Zehnder er was ( kortsluiting voorverwarming ), gaf hij aan dat hij de origineelfilters nergens tegen komt en deze zeker niet onder doen t.o.v. origineel ( ook al mocht hij dit niet zeggen ).
Thanks! Goed om te horen dat je hier positieve ervaringen mee hebt. Dan denk ik dat ik die ook ga aanschaffen.
Maar waarom doe je er in de winter 2x F7 filters in? Ik dacht dat de F7 filter enkel de lente/zomer interessant om aan de invoer te plaatsen zodat pollen etc gefilterd worden.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 13:05
Broodro0ster schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:05:
[...]

Thanks! Goed om te horen dat je hier positieve ervaringen mee hebt. Dan denk ik dat ik die ook ga aanschaffen.
Maar waarom doe je er in de winter 2x F7 filters in? Ik dacht dat de F7 filter enkel de lente/zomer interessant om aan de invoer te plaatsen zodat pollen etc gefilterd worden.
Prijstechnisch doet het niet zo veel, ik pak die actieve koolstoffilter mee voor het voorjaar/zomer seizoen, daarna weer "normale"... of het veel uit haalt,.. geen idee, al het is maar het idee, maar 0,0 hooikoortsklachten zogauw het deurtje achter me dicht gaat _/-\o_

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Frez Laten reinigen? Heeft die firma vast ook wel wat de zeggen over al dan niet vervangen van de unit. Zijn toch twee losse dingen: reinigen gaat (vooral) om alle leidingen (en ventielen). Die vervang je toch niet mee als het tijd voor een nieuwe unit is.

En kijk inderdaad eerst maar 'ns naar die verwarming. Wil je bijv. toch vloerverwarming, met het oog op de toekomst, dan is voor je er in trekt het moment. (En wellicht je budget voor een nieuwe WTW unit weg..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pussolini
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
Ola. Ik ben me aan het oriënteren in het aanleggen van balansventilatie in onze renovatiewoning. Alle vloeren en plafonds liggen momenteel open, dus dit is hét moment. Ik ben op twee sporen bezig momenteel, enerzijds uitzoeken wat voor materiaal er nodig is, anderzijds hoe de buizen zouden kunnen komen te liggen. Beide aspecten zijn van elkaar afhankelijk, dus ik dacht eerst maar eens te beginnen met kijken hoe de buizen überhaupt kunnen liggen. Dat is nog best een fucking puzzel.

Waar ik nu op uit kom, gezien de situatie in het huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10yOVgWqoE4GC663kKIVhWePG8s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bWpc1TtAAdIwAZ1hjYyPi0t.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWCrJmV6yJM7i8dGyaSVcnEXOM0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApxHA2VgqdjfUYJfkM8ad9AF.jpg?f=fotoalbum_tile

Het rode vierkantje in de kast bovenin zou de unit kunnen zijn. Vanuit daar kunnen we relatief makkelijk een invoer aan de ene kant van het huis doen en een uitvoer aan de andere kant van het huis. De groene lijnen zijn toevoeren, blauw is afvoer. Op zich is boven niet zo lastig, al moeten we wel oppassen met niet al te haakse hoeken maken in de buizen. Maar met 2x45 graden zou dat probleem op de meeste plekken wel verholpen moeten zijn.

De kast zou direct boven het toilet op de benedenverdieping zitten, dus ook die doorvoer is niet lastig. Beneden is het qua buizen wel een stuk lastiger, omdat het plafond daar heel laag is (2.30m, vs 3.15m op de bovenverdieping :F ) Idealiter leveren we daar dus zo weinig mogelijk in. Vandaar het idee om op de bovenverdieping een parallele toevoerbuis naar de slaapkamer linksonder te laten lopen, waar hij in een koof naar de woonkamer kan lopen. Added bonus is dat daar al een doorvoer zit, omdat er een schoorsteen zat die nu weg is.

Mijn vragen:
- Hoeveel meter "mogen" buizen afleggen, voordat de luchtstroom te veel afneemt/geluidsissues ontstaan ed? De buis naar de woonkamer legt al gauw 11-12 meter af...
- Het aantal bochten lijkt op deze manier redelijk mee te vallen, wat vinden jullie?
- Mogen afvoerbuizen ook buitenlangs? Dit zou bij de afvoer van de badkamer wel goed uitkomen namelijk

Een alternatief zou zijn om twee onafhankelijke systemen aan te leggen, één boven en één beneden. De ruimte daarvoor is er op zich wel.

Ik hoor graag jullie input!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Frez schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:02:
Beste Tweakers,

Inleiding vraag

Eind dit jaar verhuizen wij naar onze nieuwe woning. Aldaar zijn o.a. de volgende installaties aanwezig.

Deze installaties zijn dus 14 (bijna 15) jaar oud.

Nu las ik dat een zonneboiler gemiddeld 20 jaar mee gaat, hier maak ik mij niet druk om.

Echter las ik dat een WTW systeem + cv ketel zo'n 15 jaar mee gaan.
Op veel sites lees ik ook dat je een WTW na 15 jaar dient te vervangen. Ik ben zelf altijd redelijk sceptisch als bedrijven zeggen dat na een X aantal jaar iets vervangen "moet" worden

Wij wonen er nog niet, maar zover wij begrijpen werken alle installaties momenteel naar behoren en wordt alles ook naar behoren onderhouden.
Ik zou die WTW niet zomaar gaan vervangen. Zehnder heeft prima handleidingen en ook op Youtube staan veel filmpjes over hoe je die unit schoon kunt maken.
Gewoon open halen, filters en wamtewisselaar eruit, alles schoonmaken (eventueel ook gelijk de leidingen als dat nodig is), nieuwe filters erin en draaien. Dat kun je makkelijk zelf.
Ook het vervangen van de lagers van de ventilatoren (mits nodig) is prima zelf te doen, maar er zijn ook bedrijven die speciaal dit voor je kunnen doen.
Vervangen zou ik alleen doen als je last hebt van het geluid, de nieuwe types zijn stiller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HammieDuDe schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:57:
Waarom zou je ook aan de afzuigkant (waar het filter enkel dient om de warmtewisselaar te beschermen) voorzien van een F7 filter? Daar zie ik het nut niet van in, en je bent ook de eerste van wie ik hoor dat ie dat doet...

@Broodro0ster Ik gebruik de filters van Afpro (worden volgens mij in NL (Noord Holland) gemaakt. Veel goedkoper dan de originelen, en volgens mij zeker zo goed. Te verkrijgen via hun eigen webshop: https://www.wtwfilterstore.nl/afpro-filters

@Pussolini :
Lengte is afhankelijk van de diameter. Des te groter die diameter, des te langer ze kunnen zijn.... Dit zul je uit moeten rekenen.
En buitenom is geen goed idee, want dan koelt de lucht af (of warmt ie bij warm weer op), waardoor het hele idee van het terugwinnen van warmte of koelte niet meer werkt....

[ Voor 35% gewijzigd door Andrehj op 12-09-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-05 20:47
Andrehj schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:46:
[...]

Ik zou die WTW niet zomaar gaan vervangen. Zehnder heeft prima handleidingen en ook op Youtube staan veel filmpjes over hoe je die unit schoon kunt maken.
Gewoon open halen, filters en wamtewisselaar eruit, alles schoonmaken (eventueel ook gelijk de leidingen als dat nodig is), nieuwe filters erin en draaien. Dat kun je makkelijk zelf.
Ook het vervangen van de lagers van de ventilatoren (mits nodig) is prima zelf te doen, maar er zijn ook bedrijven die speciaal dit voor je kunnen doen.
Vervangen zou ik alleen doen als je last hebt van het geluid, de nieuwe types zijn stiller.
Dankjewel voor je duidelijke toelichting. Ik ga dan ook niks preventief vervangen.

C9 55 - Playstation 5 - Sonos Arc + Surrounds - Steam Deck - i7 13700K 3080 PC - Huawei Mateview GT 34 Ultrawide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 05:51
Loeiend geluid uit WTW-ventielen

In mijn appartement zit een WTW-installatie. Uit de ventielen komt een fluctuerend loeiend geluid. Soms is het er een paar tellen niet, dan weer wat pieken van geloei. Het is niet heel luid, maar wel hoorbaar en dus storend.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn en wat ik eraan zou kunnen doen?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
aartvark013 schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:08:
Heb vandaag een serie metingen gedaan op de WTW en het berekende dauwpunt en vocht gr/kg toegevoegd. Heb daarbij de bypass ook open gehad en daarna weer dicht. Dit is dus een WTW met enthalpiewisselaar.

Zie tabel.

Tsja… wat moet ik hier nu van vinden. Vind vocht in woning aan de hoge kant. Met vloerkoeling op 18 graden en dauwpunt daar in de buurt wordt het toch een beetje link, of niet….?

[Afbeelding]
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de formule van vochtinhoud in gr/kg.
Dauwpunt berekening had ik al gevonden.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@TNThomas resonantie, staande golf, braam in het kanaal?
Aangenomen dat er al dempende stukken kanaal aan de wtw-unit zitten, kun je nog kijken of je er een demper bij het ventiel tussen krijgt, bijvoorbeeld https://www.ventilatiesho...eluidsdemper-rond-125-mm/
Het geeft ook wat luchtweerstand dus het ventiel kan dan waarschijnlijk ook een slagje verder open.

@AUijtdehaag https://carnotcycle.wordp...ity-to-absolute-humidity/ , zoiets?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TNThomas schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:04:
Uit de ventielen komt een fluctuerend loeiend geluid.
D.w.z. uit alle ventielen? Dan zou ik het bij de WTW-unit zoeken.

Was het er altijd al, of is het nieuw?

In het eerste geval heb je wellicht behoefte aan een betere demper tussen unit en kanalen. In het tweede geval lijkt het me tijd voor onderhoud. Misschien moet er wat schoongemaakt en weer even goed op z'n plaats gezet, en / of is er een lager aan het eind van z'n levensduur.

• TNThomas
Bedankt voor de reacties! Ik ga het vanavond eens rustig bekijken.

• RobbertvO
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-09-2024
Goedemiddag,

Wij gaan binnenkort grondig renoveren, en eigenlijk te laat kwam het besef dat dan ook gelijk de ventillatie geupdate moet worden.
nu hangt er een oude mechanische ventillatie, bouwjaaronbekend, maar waarschijnlijk van voor 2012 (vorige bewoner kwam erin in 2012, en heeft keurig aangegeven wat hij aangepast/gedaan heeft, ookal is het af en toe op de teun de beun manier gegaan 8)7 )

nu hoor ik graag jullie feedback op het plan, voornamelijk op het gedeelte leidingen door het huis (dat zal als eerste moeten, gezien de planning met stucadoor etc)

ventilatie berekening ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72cqlKhBEGYnOE_xAWUwrJpcAkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BTCWl4uDf0s2RC8p7cFWdvZW.png?f=fotoalbum_large

de berekening heb ik van een van de online aanbieders gehad, zelf heb ik vraagtekens bij de noodzaak voor 4 ventielen, al lees ik online ook dat de max flow door een 125 ventiel 75m3hr is, dus dan zou je aan minimaal 3 zitten... kan iemand daar iets zinnigs op zeggen?

kwa leidingtrace zie ik 2 opties:
de bestaande koof uitbreiden en zowel; de toevoer als afvoer vanuit daar uitwaaieren per etage
een extra koof maken aan de tweede woonkant van de woning, en vanaf daar de lucht inblazen in de woning. dan aan de bestaande koof de afvoerleidingen maken, en vanaf daar afzuigen. De unit zelf zou op de vliering komen te staan, dus de tweede koof is daar prima te bereiken ;)

praktisch zie ik waarde in de tweede optie, maar kan niet inschatten of dit een stom idee is.
ik heb het geheel even geschetst in een simpele plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zk6S6Os4WBr1OfjyjEA0IgVkrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vPprC4hqnx2irbh3hDpqLkq.jpg?f=fotoalbum_large

Het liefst werk ik voor de "Horizontale" tracés met vierkante, zo plat mogelijke kanalen, om de verlaagde plafonds lekker laag te kunnen houden. zelf zat ik te denken aan 220*55 als mooie maat, welke overeen komt met dia 125 om de luchtsnelheid acceptabel te houden. Iemand daar ervaring mee of een voorstel om de leidingen makkelijk te kunnen verwerken in een verlaagd plafond?

Ook ben ik op zoek naar opties voor de WTW zelf, en dan met name icm home assistant: Iemand die er een kan aanraden?

Alvast bedankt voor alle opmerkingen, en mocht iemand nog een mooie informatiebron hebben om door te lezen houd ik me aanbevolen!

Robbert

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Het volgende, onze Zehnder Q350 wtw stond vanmorgen vroeg nog op bypass waarbij de buiten temp rond de 18.9 graden was, echter blaast de de wtw meer dan 20 graden de ruimtes is. Terwijl de voorverwarmer niets doet en sterker nog via de bypass zou de wtw helemaal geen verwarming moeten toepassen. Toch lijkt het erop dat de wtw iets van verwarming toepast, gezien het verschil tussen buitenlucht temperatuur en toevoerlucht temperatuur. Soms is het verschil zelfs meer dan 2 graden. Schaalt mee in buiten temp.
Kan iemand dit verklaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqKHCQbjmmgm8p7Zo6oYJUW31Pk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yuYdHJCf4Vp1ygo69CJeu2LY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUnOtEwZuCtVH2uc-8fvuO99NHE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cCEkGnWAC89Gh7MtY9Nw3kIG.png?f=fotoalbum_large

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19-02 02:26

XOR

Pussolini schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:04:
- Mogen afvoerbuizen ook buitenlangs? Dit zou bij de afvoer van de badkamer wel goed uitkomen namelijk
Wij hebben buizen in het overstek liggen, dus buiten de isolatieschil. Deze buizen zijn geïsoleerd met een schuimlaag. Je zult daarmee gegarandeerd wat verliezen ten opzichte van buizen binnen, maar niet zoveel als een kale buis zonder isolatie. Mocht je meer willen, dan kan je eventueel zelf nog extra isolatie om zo'n buis aanbrengen. Voordeel is wel dat ook het geluid zich buiten je huis bevindt.

Voorbeeldbuis: https://www.ventilatielan...ter-125-mm-l-1000-mm.html

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Hierbij nog een aantal screenshots waarbij het verschil tussen buiten temperatuur en toevoer temperatuur zelfs meer dan 5 graden verschilt. Voor het gemak heb ik er nog wat andere instellingen bijgevoegd waarbij het voor een ander die me wellicht wilt helpen, iets zinnigs over kan zeggen. Ik ben nl een beetje lost.
en snap niet waarom er 5 graden opgewarmd word terwijl de voorverwarmer uitstaat en en bypass aanstaat. Echter zou naa rmijn weten met deze instellingen de WTW helemaal niet actief moeten verwarmen,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KT8ntvOxeKacY2Wjb6uMCeENcJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPD0OahhEfILSSklTD4Yk6In.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdPU2ZDyGkYmgncuufM7dC1gan4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaK2QbIfhriLSjV60kPg0Ma5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SfhZcqmuzB29gI1rTjMdqx7nZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FFebliEF6TRwmcXdKlG97YN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHLuZgzJbf39K763mXh8ZLfYKBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDcatPmKulbUTfTffkBXAqCk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Audione0 op 14-09-2023 13:53 ]

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Audione0 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:10:
Het volgende, onze Zehnder Q350 wtw stond vanmorgen vroeg nog op bypass waarbij de buiten temp rond de 18.9 graden was, echter blaast de de wtw meer dan 20 graden de ruimtes is. Terwijl de voorverwarmer niets doet en sterker nog via de bypass zou de wtw helemaal geen verwarming moeten toepassen. Toch lijkt het erop dat de wtw iets van verwarming toepast, gezien het verschil tussen buitenlucht temperatuur en toevoerlucht temperatuur. Soms is het verschil zelfs meer dan 2 graden. Schaalt mee in buiten temp.
Kan iemand dit verklaren?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen antwoord, maar bij mijn Q450 is dat ook het geval. Ik vermoed dat er toch wat lucht via de warmtewisselaar loopt, maar ik heb nooit gezocht naar de exacte oorzaak.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Krisp schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:32:
[...]

Geen antwoord, maar bij mijn Q450 is dat ook het geval. Ik vermoed dat er toch wat lucht via de warmtewisselaar loopt, maar ik heb nooit gezocht naar de exacte oorzaak.
Ja dit zou kunnen, maar nu is het verschil zelfs 8 graden, en dit is significant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jxhub7CRAEVS02enHWZ56bzG9YE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWEYWpc0QsDJ6GbJMCvCueEn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Audione0 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:54:
[...]

Ja dit zou kunnen, maar nu is het verschil zelfs 8 graden, en dit is significant.

[Afbeelding]
In jouw geval lijkt de bypass nog gewoon dicht te zitten, want de WTW-functie werkt nog gewoon (vergelijk met de afgevoerde lucht). Dus ik zou het eerder in die hoek zoeken. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Krisp schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:15:
[...]

In jouw geval lijkt de bypass nog gewoon dicht te zitten, want de WTW-functie werkt nog gewoon (vergelijk met de afgevoerde lucht). Dus ik zou het eerder in die hoek zoeken. :)
Als ik op de het plaatje kijk staat de bypass op 100% wat toch betekent dat de bypass 100% open staat, en niet dicht?

Op het begin scherm staat het bypass logootje ziichtbaar, wat betekent dat de bypas functie actief is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7SmYbNgZ5dnIeNQzUoQV_xxxDk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KVhViQiKz5K5zPSZzHJPAkCy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xpy63MLzINJ2AD3EDyELvqwMufo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1wa9PG7E6f4HpTvme0rpXS3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Audione0 op 14-09-2023 15:42 ]

• TNThomas
Hierboven vroeg ik hulp m.b.t. een fluctuerend loeiend geluid. Helaas heb ik dit zelf niet kunnen oplossen (zelfs niet met de tips hier).

De verhuurder heeft vandaag een bedrijf laten langskomen en die meneer vermoedde dat het kwam door verkeerd afgestelde in- en uitlaatventielen. Dit werd bevestigd door een ventiel X slagen open en X slagen weer dicht te draaien, waardoor het geluid veranderde. Hij gaf aan dat de vorige bewoner waarschijnlijk zelf eraan heeft gedraaid.

Nu vraag ik mij af: is het ‘slecht’ om een verkeerd afgestelde WTW te hebben? M.a.w. kan ik een maand wachten totdat ze weer langskomen of moet ik aandringen op snellere afstelling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Audione0 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:40:
[...]

Als ik op de het plaatje kijk staat de bypass op 100% wat toch betekent dat de bypass 100% open staat, en niet dicht?

Op het begin scherm staat het bypass logootje ziichtbaar, wat betekent dat de bypas functie actief is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat klopt; volgens het apparaat is de bypass inderdaad actief. Maar in de praktijk is dat niet zo. Met andere woorden: jouw bypass lijkt stuk te zijn.

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Krisp schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:49:
[...]

Dat klopt; volgens het apparaat is de bypass inderdaad actief. Maar in de praktijk is dat niet zo. Met andere woorden: jouw bypass lijkt stuk te zijn.
Aha, ok, gaat snel dan, dat ding hangt er nog geen jaar :)

Kan ik dit fisiek controleren? Kan ik dit op gehoor testen als ik de bypass functie aan of uit zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Audione0 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:59:
[...]

Aha, ok, gaat snel dan, dat ding hangt er nog geen jaar :)

Kan ik dit fisiek controleren? Kan ik dit op gehoor testen als ik de bypass functie aan of uit zet?
Ja je kan dit fysiek controleren, zet het op service modus en open de toestel, en controleer de fysieke stand van de kleppen. Moet dan op 50% staan en niet vol open of dicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TNThomas schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:43:
Nu vraag ik mij af: is het ‘slecht’ om een verkeerd afgestelde WTW te hebben? M.a.w. kan ik een maand wachten totdat ze weer langskomen of moet ik aandringen op snellere afstelling?
Ja, heel slecht: het maakt een naar geluid :+

Klinkt alsof 't allemaal wat te ver dicht is gedraaid. Maar dat 'helpt' niet, want de unit zal compenseren met harder werken. Dus 't kost extra stroom en levert extra geluid. Ik zou 't hier en daar weer iets verder open draaien; ben je van beide af.

En dan rustig wachten tot ze 'm als nog weer echt goed afstellen.

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

w00key schreef op donderdag 14 september 2023 @ 16:09:
[...]

Ja je kan dit fysiek controleren, zet het op service modus en open de toestel, en controleer de fysieke stand van de kleppen. Moet dan op 50% staan en niet vol open of dicht.
Gecheckt, maar de bypass werkt naar behoren.

Ook als ik de bypass aan of uit zet hoor je de kleppen van stand veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Audione0 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:25:
[...]

Gecheckt, maar de bypass werkt naar behoren.

Ook als ik de bypass aan of uit zet hoor je de kleppen van stand veranderen.
Hmm... Gek. Normaal warmt het hier met bypass nog een graadje of 2 op, dus 15 buiten, 17 inblaas bijvoorbeeld, meer hoort niet. Maar waardoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Audione0 Zit er nog een flinke prop verpakkingsmateriaal in dat (toch al smalle) bypass kanaal of zo?

En welk verschil in waarden zie je nog tussen bypass open en dicht (100% en 0%)? Het ding lijkt verrekte weinig te doen bij jou..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Gwaihir schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 12:12:
@Audione0 Zit er nog een flinke prop verpakkingsmateriaal in dat (toch al smalle) bypass kanaal of zo?

En welk verschil in waarden zie je nog tussen bypass open en dicht (100% en 0%)? Het ding lijkt verrekte weinig te doen bij jou..
Het lijkt nu allemaal naar behoren te werken.

Met bypass open indd die 1.5 graden verschil en met bypass uit schiet de temp omhoog

Open:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HqhWP8_Xy8DdpMY0x5YNlCfLeY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vvLVkhge3hX08KZTMcw5IQV8.png?f=fotoalbum_large

Dicht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpPK5sC_qqFbVs_Ar3-W2vkwKxQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DFSe9eHCURmIwoZvJw7EB9qZ.png?f=fotoalbum_large

Nu weer met de bypass open zakt de temperatuur weer netjes terug richting de inblaas temperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQxWFo2BkAWzl1Uxg23Ztqaz8R4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fafnvgyMbUj4yeTGlTevT31z.png?f=fotoalbum_large

Waarom gisteren dit niet het geval was? Echt geen idee..

[ Voor 16% gewijzigd door Audione0 op 15-09-2023 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Bij mij zat 1 klep klem, nadat ik hem open heb gemaakt kon ie weer bewegen. Misschie zat ie klem op de voorklep en die heb je verwijderd en weer vast gemaakt voor inspectie.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 09:55
Hier een brink renovent excellent 400 waarbij me iets opvalt. Bij 210m3h geeft zie ik een kanaaldruk invoer van rond de 50Pa. De kanaaldruk afvoer zit dan rond de 140Pa. Ik ben benieuwd wat beide waarden betekenen. Is de kanaaldruk afvoer de afvoerpijp naar buiten of is dat de afvoer binnenshuis?

[ Voor 34% gewijzigd door savale op 16-09-2023 12:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
savale schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:08:
Hier een brink renovent excellent 400 waarbij me iets opvalt. Bij 210m3h geeft zie ik een kanaaldruk invoer van rond de 50Pa. De kanaaldruk afvoer zit dan rond de 140Pa. Ik ben benieuwd wat beide waarden betekenen. Is de kanaaldruk afvoer de afvoerpijp naar buiten of is dat de afvoer binnenshuis?
Totale druk. Als alle ventielen erg dicht zitten kan je ze allemaal wat meer open draaien. Wel de oude stand noteren.

Ik heb ze hier na oplevering allemaal verder open gedraaid, het gaat om balans tussen toilet, badkamer en keuken en die kan je ook instellen met eerst max open en dan badkamer knijpen (dichtsbij). Bij allemaal dicht moet de ventilator harder werken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
w00key schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:52:
[...]

Totale druk. Als alle ventielen erg dicht zitten kan je ze allemaal wat meer open draaien. Wel de oude stand noteren.

Ik heb ze hier na oplevering allemaal verder open gedraaid, het gaat om balans tussen toilet, badkamer en keuken en die kan je ook instellen met eerst max open en dan badkamer knijpen (dichtsbij). Bij allemaal dicht moet de ventilator harder werken.
Helemaal mee eens, ik begrijp ook niet waarom die zogenaamd professioneel afgestelde systemen allemaal zo geknepen worden. Hetzelfde zie je trouwens bij vloerverwarmingsverdelers. Terwijl het allemaal zo eenvoudig is, gewoon alles maximaal open zetten en daarna iets knijpen op de plaatsen met teveel flow.
Daardoor heeft de ventilator het gemakkelijker, dus minder geluid en een lagere energierekening.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:54:Terwijl het allemaal zo eenvoudig is, gewoon alles maximaal open zetten en daarna iets knijpen op de plaatsen met teveel flow.
Hoe bepaal je 'teveel flow'?
Doe je dat door de CO2 te meten?
Of met het oor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rzaan schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:06:
Hoe bepaal je 'teveel flow'?
Doe je dat door de CO2 te meten?
Of met het oor?
Ik heb hier inderdaad de pragmatische methode toegepast.
Het hele systeem was toch al uitgelegd op weinig weerstand in de hoofdkanalen (spiro), en gelijke debieten per ventiel.
Dus ik heb bij de afzuiging (komt toch niet zo precies vanwege voldoende totaaldebiet) alleen een ventiel wat direct op het hoofdverdeelsysteem zat een flink stuk geknepen.
De aanvoerventielen zijn gecheckt door steeds een nachtje een CO2-meter in de slaapkamers te laten logeren en die 's ochtends uit te lezen. Waardes bleken aardig gelijk, dus daar hoefde ik verder weinig aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@Andrehj Zo was ook mijn plan om het te doen.
Steeds met de CO2 meter overal gaan meten (ga ik wel een nacht in de logeerkamer pitten)
Als de waardes goed zijn en het lawaai ook, dan is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 09:55
Best een aanrader voor thuis: Ik meet hier met een d1 mini en mh-z19c met esphome. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RDQOGPmQLEIyKGHmlqOiBEOjNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9pPvXsQr1ZIBb6gfsSjeleAa.jpg?f=fotoalbum_large.
Meting in de slaapkamer trouwens

[ Voor 3% gewijzigd door savale op 17-09-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-05 14:02
Mijn ventilatie (soort van type D) maakt erg veel lawaai. Het huidige systeem heeft een ventilatiebox (max 250m3/h) waar de afgevoerde lucht over de bron van de warmtepomp wordt geblazen. Dit geeft een (in optimaal geval) terugwinning van zo'n 0.7kW aan warmte die je dan aan de bron toevoert. Het idee erachter is dat je dan een minder grote warmtepomp nodig hebt. Maar, die van ons is meer dan krachtig genoeg, en daarnaast twijfel ik er een beetje aan hoeveel de toegevoegde waarde daadwerkelijk is. Dat hoor ik ook van de installateur (van de WP)...bijna niemand heeft dit systeem en het is eigenlijk niet groot genoeg om echt iets te doen. Daarnaast blijf je zitten met comfortproblemen zoals koude luchtstroom door de ventilatieroosters en is de ventilatiebox niet sterk genoeg met 250m3/h om naar behoren te ventileren. Slapen in de slaapkamers met deuren dicht geeft dus ook te hoge CO2 waarden.

Dus, kijkend naar oplossingen hoe het wel goed te doen, zit ik een deels centraal systeem en decentraal systeem te overwegen. Waarom deze manier: zonder alles open te breken kan ik geen toevoerventielen realiseren op de begane grond.

Mijn plan, en eisen:
1) stil systeem (het huidige klinkt altijd alsof er een stofzuiger aan staat, zelfs na reinigen ventielen en kanalen)
2) Voldoende ventilatie in de slaapkamers (50m3/h) (nu zijn de kieren onder de deuren onvoldoende, en trekt het ventiel in de badkamer niet voldoende lucht aan om elke kamer te ventileren).
3) Zo min mogelijk breek- /aanpaswerk.

Materialen:
Woonkamer + open keuken: Blauberg freshbox 200 (m3/h max)
1e + 2 verdieping: Zehnder comfoair Q350 ERV (350 m3/h max + enthalpiewisselaar) (hopelijk hierdoor geen condensafvoer nodig??)

Ventilatieberekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqJ-D5ipRnqGn__cC1IpCwyLGvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wx2vKsvuAOScH9DF2iZc31r8.png?f=fotoalbum_large

En de tekeningen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5z1NcNOD0yIFigHau66DntQmuIg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/M8jKH7rKzqf441MvWJvaam8V.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_n_fJKo33FmMrOui_aeGe2Ep-E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kWe7SYYFCzlKYsUiUZbBW9lA.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIu0uraFNyCvcbRYkGUmdEmFLwU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4782ol1p0shJhXRunz22GSsr.png?f=fotoalbum_tile

Wat is het plan dan ongeveer:
1) doorvoer maken voor de ventilatiekanalen door de breedplaatvloer vanuit de zolder. 1 doorvoer per kamer (+ ventiel) (dus goed opletten op waar onder- en bovenwapening zit. Als je daar geen overlap hebt begrijp ik dat je zonder problemen een gat kan maken?)
2) Ventilatiebuizen plaatsen onder de schuine kant van de zolder. Daar slaan we op het moment spullen op, dus zal daar iets ruimte kosten.
3) Toevoerventielen plaatsen in de slaapkamers en de deuren inkorten zodat er een gat onder ontstaat van ongeveer 2cm. (luchtdoorvoer onder de deur is ~80cm breed)
4) Het ventiel in de badkamer zit op het moment aan de andere kant van de gangkast. Deze zou ik door laten lopen richting de andere kant, daar een nieuw ventiel plaatsen en het kanaal doorvoeren naar zolder. Tevens een extra ventiel plaatsen in de gangkast.Het kanaal dat dan ontstaat zuigt dan lucht af vanuit de WC beneden, gangkast en badkamer. Op het moment loopt dit kanaal van badkamer naar WC naar keuken en dan de schuur (waar de ventilatiebox staat). Ik wil het kanaal dan onderbreken / afsluiten vlak voor het keukenventiel. Zodoende splits je het huidige ventilatie kanaal in twee.
5) 1 decentrale ventilatiebox installeren in de keuken met voldoende capaciteit. Dit kan eventueel dan later in de tijd, omdat de huidige ventilatiebox nog gebruikt kan worden voor de keuken/woonkamer.

Nu wat vragen:
1) Kan dit? Is het enigszins realistisch en toekomst bestendig?
2) Zijn er speciale dingen om op te letten om het zo stil mogelijk te krijgen? Meteen geluidisolatie na de WTW en misschien additionele tussenstukken tussen de verdeeltakken op zolder?
3) Heb ik een condensafvoer nodig? Ik meen dat voor een WTW met enthalpiewisselaar dat niet noodzakelijk is, maar ben niet 100% overtuigd. Dit extra aanleggen zou wel eens lastig kunnen zijn...(denk ik).
4) Neemt een installatiebedrijf dit alles uit handen? Of moet ik dan toch zelf de doorvoeren richting zolder regelen?
5) Ik hoop dat dit ook de meest goedkope oplossing is. Geheel decentraal kost een stuk meer (ben ik bang). En doorvoeren richting begane grond zou wel mooi zijn, maar ben bang dat dat ook niet realistisch is.

Het is een heel verhaal geworden, maar ben benieuwd of er tips zijn hoe dit beter te realiseren / andere visies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
Andrehj schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:54:
[...]

Helemaal mee eens, ik begrijp ook niet waarom die zogenaamd professioneel afgestelde systemen allemaal zo geknepen worden.
Hier precies hetzelfde verhaal. Alle inblaasventielen op minimumniveau ingesteld, en die WTW maar laten loeien. En wat nog erger was: het waren van die Storkair/Zehnder ventielen die door de eindgebruiker niet meer te verstellen zijn "om te voorkomen dat de bewoner het systeem ontregelt". Dus moest ik ze allemaal met een mes open wrikken om ze verder open te kunnen draaien... pfffff.

Vloerverwarming ook gelijk alles opengedraaid en de pomp naar standje 1, dat was een stuk simpeler gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Goedenavond,

Ik zou graag de filters willen vervangen van onze Zehnder Q350.
Als ik ga googlen kom ik onderstaande filters tegen.

G4 en F7 (grof en fijn filters) en ietsjes goedkoper 2x G4. Ook G4+F7incl actiefkool

Welke filters worden aangeraden? Altijd voor G4 en F7 inclusief actiefkool gaan of is voor de herfst en wintermaanden 2x G4 voldoende en in de lente en zomer maanden ivm pollen voor G4 en F7/actiefkool gaan.

Deze heb ik trouwens gevonden.

G4+F7: https://www.wtw-filterson...50-450-600-117200900.html

G4+F7 en actiefkool: https://www.wtw-filterson...50-450-600-117200903.html

2x G4: https://www.wtw-filterson...mfoair-q-350-450-600.html

• L_T
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-10-2024

L_T

Vraag aan degene met balansventilatie (type D) i.c.m. wtw-systeem: is het logisch (zo niet een must) om de luchtafvoer in de keuken o.b.v. recirculatie te doen (vanwege onderdruk)? Of zou je afvoer naar buiten nog kunnen overwegen als je de keuze hebt?

Wij plaatsen overigens een Zehnder ComfoAir wtw-unit.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
L_T schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:54:
Vraag aan degene met balansventilatie (type D) i.c.m. wtw-systeem: is het logisch (zo niet een must) om de luchtafvoer in de keuken o.b.v. recirculatie te doen (vanwege onderdruk)? Of zou je afvoer naar buiten nog kunnen overwegen als je de keuze hebt?

Lekker naar buiten doen. Is veel efficiënter en er is alleen onbalans zolang je kookt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Hier probleemloos een afvoer naar buiten. Denk alleen bij het gebruik van de kookafzuiging wel aan de luchttoevoer, anders zuigt ie je huis vacuüm...

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:13
Andrehj schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:25:
[...]
Hier probleemloos een afvoer naar buiten. Denk alleen bij het gebruik van de kookafzuiging wel aan de luchttoevoer, anders zuigt ie je huis vacuüm...
Zo gaat bij ons gaat de deur naar de hal een stuk moeilijker dicht als de afzuiging hard aanstaat :+.
Maar goed, dat komt niet zo vaak voor.

• L_T

L_T

Andrehj schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:25:
[...]

Bedoel je dan raam open of via het wtw systeem?

• meijer3
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-05 13:22
Bedenk dat het (afzuig buis) wel een gat is wat permanent lucht 'lekt', vooral interessant bij en hoog luchtdicht huis. Een terugslag klep helpt natuurlijk maar als je een hoge standaard wil behalen dan ontkom je niet aan recirculatie. Dus zeg niet dat afzuig naar buiten niet kan, recirculatie is beter bij hoge standaard.

[ Voor 15% gewijzigd door meijer3 op 20-09-2023 19:25 ]

L_T schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:16:
Bedoel je dan raam open of via het wtw systeem?
Het WTW systeem gaat wanhopig proberen de balans te handhaven. Ondanks meerdere verzoeken heeft Zehnder nog steeds niet een mogelijkheid voorzien om tijdens het koken tijdelijk enkel in te blazen :|
Dus je moet zelf een gat in je luchtdichting creëren. Dat kan via een open raam, of een ventilatierooster wat je ergens hebt voorzien.
In ons huis (nieuwbouw in eigen opdracht) heb ik hier bij de bouw over nagedacht en achterin de garage een kozijn met ventilatierooster laten monteren. Zo gebruiken we de garage ook als thermische buffer, en is de lucht die we de keuken inzuigen 's winters niet zo koud.

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Andrehj schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:45:
[...]

Het WTW systeem gaat wanhopig proberen de balans te handhaven. Ondanks meerdere verzoeken heeft Zehnder nog steeds niet een mogelijkheid voorzien om tijdens het koken tijdelijk enkel in te blazen :|
Ja hoor dat heeft Zehnder wel, alleen zou ik niet weten hoe je het aan kunt zetten. De optie blijft grijs..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNaGJS3POXDbkbMSe4b6T6e1TIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLxu16GXie88KoRiRsJx9jXJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Audione0 op 20-09-2023 20:34 ]

• rube
meijer3 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:24:
Bedenk dat het (afzuig buis) wel een gat is wat permanent lucht 'lekt', vooral interessant bij en hoog luchtdicht huis. Een terugslag klep helpt natuurlijk maar als je een hoge standaard wil behalen dan ontkom je niet aan recirculatie. Dus zeg niet dat afzuig naar buiten niet kan, recirculatie is beter bij hoge standaard.
Er zijn terugslagkleppen met meerdere kleppen en dus kamers voor extra isolatie, voldoen volgens mij zelfs aan de passief huis kwalificatie.
Zie rube in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Audione0 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:32:
Ja hoor dat heeft Zehnder wel, alleen zou ik niet weten hoe je het aan kunt zetten. De optie blijft grijs..
Niemand kan dat aan zetten, praktisch gezien is de optie er dus niet.
Bovendien zou je dit willen automatiseren, via bijvoorbeeld een inputje op de option box.

• Brobb
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-12-2023
Hallo

Ik heb even een vraagje wat betreft onbalans in het systeem. Stel dat ik op de 1ste etage totaal 100 inblaas en 75 afzuig in de badkamer. Dan wordt er dus op papier 25 te weinig afgezogen.
Maar is het niet zo dat het afzuigpunt gewoon meer gaat afzuigen in dat geval? met een hogere snelheid? (ik weet dat 75 de max is voor een afzuig ventiel)

Dit is iets wat ik nog niet helemaal helder heb, ik hoop dat iemand dit kan beantwoorden.

• L_T

L_T

Andrehj schreef op woensdag 20 september 2023 @ 19:45:
[...]

Dus je moet zelf een gat in je luchtdichting creëren. Dat kan via een open raam, of een ventilatierooster wat je ergens hebt voorzien.
In ons huis (nieuwbouw in eigen opdracht) heb ik hier bij de bouw over nagedacht en achterin de garage een kozijn met ventilatierooster laten monteren. Zo gebruiken we de garage ook als thermische buffer, en is de lucht die we de keuken inzuigen 's winters niet zo koud.
Bedankt. Ik snap je oplossing. Ik vind het nogal wat, alle deuren open naar de garage... koude lucht erbij. Ik snap het volledig hoor en ik snap ook dat je iets moet bedenken (ook al kan Zehnder blijkbaar wel alleen toevoer - wat een goede oplossing had dat kunnen zijn... :'( ) om de onderdruk op te vangen bij afvoer naar buiten. Best gek eigenlijk dat hier niet een gangbare oplossing voor is nog blijkbaar...

Gezien bovenstaande en daarnaast ook het "gat in gevel"-verhaal (alles wordt mooi dicht geïsoleerd bij ons) denk ik toch dat wij bij recirculatie uit komen. Ik vind het ergens jammer gezien je concessies gaat doen op de luchtkwaliteit / vocht in je huis, maar ja...keuzes. Groot voordeel is: wij koken niet voor ons plezier, dus dat is vaak kort. Weinig tot geen vlees. Oh en pannenkoeken ruiken lekker gelukkig. :+

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Hebben jullie tips voor een betrouwbare/goede installateur in regio Haaglanden/Zuid-Holland?

Ben dit voorjaar verhuisd en zou in mijn nieuwe huis graag balansventilatie willen laten aanleggen, maar ik vind het lastig om via google te beoordelen welke installateur echt goed kan meedenken en welke er gewoon wat inramt :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Brobb schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:39:
Hallo

Ik heb even een vraagje wat betreft onbalans in het systeem. Stel dat ik op de 1ste etage totaal 100 inblaas en 75 afzuig in de badkamer. Dan wordt er dus op papier 25 te weinig afgezogen.
Maar is het niet zo dat het afzuigpunt gewoon meer gaat afzuigen in dat geval? met een hogere snelheid? (ik weet dat 75 de max is voor een afzuig ventiel)

Dit is iets wat ik nog niet helemaal helder heb, ik hoop dat iemand dit kan beantwoorden.
Dan gaat er 25 naar de gelijkvloers, waar er 25 meer wordt afgezogen dan ingeblazen als alles in balans is (als je zolder hebt, kan die natuurlijk ook meespelen).
Idee is dat je traphal gerust als overloop voor lucht mag dienen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Brobb
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-12-2023
naftebakje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:05:
[...]
Dan gaat er 25 naar de gelijkvloers, waar er 25 meer wordt afgezogen dan ingeblazen als alles in balans is (als je zolder hebt, kan die natuurlijk ook meespelen).
Idee is dat je traphal gerust als overloop voor lucht mag dienen.
ja maar als er sprake is van zonering en de zolder en gelijksvloer doen in dat geval niet mee, dus enkel de 1e verdieping is actief, wat voor situatie krijg je dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rube
Yaldair schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:07:
Wat is het plan dan ongeveer:
1) doorvoer maken voor de ventilatiekanalen door de breedplaatvloer vanuit de zolder. 1 doorvoer per kamer (+ ventiel) (dus goed opletten op waar onder- en bovenwapening zit. Als je daar geen overlap hebt begrijp ik dat je zonder problemen een gat kan maken?)
Ik wilde dit ook na laten rekenen door een constructeur, maar die had bouwtekeningen nodig. Echter, geen bouwtekeningen meer te vinden in het gemeente archief dus kon hij niets verder :-(.

Ik heb gesproken met een betonboorder en een andere constructeur, beiden gaven mij aan dat een breedplaatvloer sterk genoeg is om daar een gat (van 210 rond in ons geval) in te boren. Ik denk zelf ook dat het geen probleem is (belasting op zoldervloer is vrijwel niets, gaten zitten niet al te ver van de muur dus de belasting is daar niet het hoogste). Toch vind ik het wel enigszins spannend :o .

Mijn plan:
1) een professionele leidingszoeker huren
2) bepalen waar de tralieliggers (wapening onderplaat) zit. Ik heb gevonden dat er vaak 4 tralieliggers in een plaat van 3 meter breed zitten. Dus het zou zonder al te veel problemen moeten lukken om te zorgen om die niet te doorboren.
3) bepalen waar de wapening in de bovenlaag zit. Dan kijken of ik dat geheel kan ontwijken in combinatie met punt 2. Lukt het niet om dat te ontwijken,.dan betekent dat de afstand van de wapening maximaal 200 mm is. Dan zorgen ik er voor dat ik door maximaal 1 wapening ga (105 mm links en 105 rechts van de wapening en niet dat ik exact door twee wapeningen heen ga). Bovendien, als er zoveel wapening inzit dat het maximaal 200 mm afstand zit, dan geloof ik ook wel dat het geen probleem voor de sterkte is.
4) uiteraard ook gelijk bepalen waar de electra loopt om die te ontwijken.

Dan aftekenen waar het moet komen en het gat laten boren. En hopen dat het goed gaat :X >:)
2) Ventilatiebuizen plaatsen onder de schuine kant van de zolder. Daar slaan we op het moment spullen op, dus zal daar iets ruimte kosten.
3) Toevoerventielen plaatsen in de slaapkamers en de deuren inkorten zodat er een gat onder ontstaat van ongeveer 2cm. (luchtdoorvoer onder de deur is ~80cm breed)
Ja, zo doe ik het ook. Let wel op dat het (stiekem) toch best nog wel wat ruimte kost alle buizen, de unit, de dempers e.d.
Nu wat vragen:
1) Kan dit? Is het enigszins realistisch en toekomst bestendig?
Volgens mij wel, aangezien ik een soort van hetzelfde doe ;)
2) Zijn er speciale dingen om op te letten om het zo stil mogelijk te krijgen? Meteen geluidisolatie na de WTW en misschien additionele tussenstukken tussen de verdeeltakken op zolder?
Ik gebruik een grote diameter (200 mm). Misschien meer dan nodig, maar hoe groter hoe lager de luchtsnelheid.
Bovendien heb ik daarmee maar 1 gat nodig in de vloer (Voordeel: goedkoper boren, minder verzwakking bij 1 gat, minder ventielen/materiaal (= goedkoper, makkelijker). Nadeel minder keus in ventielen).
Ik heb flexibele buis direct na de WTW naar 2 vaste dempers voor toevoer en afzuiging in huis en zorg dat ik circa 1 meter flexibele buis heb bij de aftakking voor het gat in de vloer. Ik moet nog bepalen of ik overspraakdempers nodig heb/ga gebruiken.
3) Heb ik een condensafvoer nodig? Ik meen dat voor een WTW met enthalpiewisselaar dat niet noodzakelijk is, maar ben niet 100% overtuigd. Dit extra aanleggen zou wel eens lastig kunnen zijn...(denk ik).
Ik heb geen enthalpiewisselaar, dus ik heb wel condensafvoer aangelegd.
4) Neemt een installatiebedrijf dit alles uit handen? Of moet ik dan toch zelf de doorvoeren richting zolder regelen?
Ik heb een hele tijd geleden contact gehad met een installatiebedrijf, die zouden het weliswaar uitbesteden maar wel regelen. Maar daar kreeg ik zulke hoge kosten voorgeschoteld dat ik het zelf maar ben gaan doen.....
Een heel verhaal ;)
Zeker. Ik heb maar op een gedeelte gereageerd omdat ik over de rest niet zoveel kan zeggen.
Misschien je vragen iets compacter/directer posten als je nog vragen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Nu online
L_T schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:53:
[...]
Bedankt. Ik snap je oplossing. Ik vind het nogal wat, alle deuren open naar de garage... koude lucht erbij. Ik snap het volledig hoor en ik snap ook dat je iets moet bedenken (ook al kan Zehnder blijkbaar wel alleen toevoer - wat een goede oplossing had dat kunnen zijn... :'( ) om de onderdruk op te vangen bij afvoer naar buiten. Best gek eigenlijk dat hier niet een gangbare oplossing voor is nog blijkbaar...
Dat die functie er niet geactiveerd mag worden is eenvoudig: een ventilatiesysteem mag volgens het Nederlandse bouwbesluit niet uit te schakelen zijn. Daarom zijn schakelaars met een 0-stand al jaren verboden. Wat overigens niet betekent dat ze niet verkocht en gebruikt worden ;). Maar dat kan enkel bij renovatie, niet bij nieuwbouw.

Dat de functie wel in de software zit heeft te maken met het feit dat dezelfde unit ook in Duitsland verkocht wordt. Daar is regelgeving met betrekking tot schoorstenen, waarbij het mogelijk moet zijn om de afvoer softwarematig uit te schakelen zodra de schoorsteen aan gaat. Dit om te voorkomen dat mocht de toevoerventilator defect raken er lucht uit de schoorsteen wordt gezogen.

Maar nogmaals over die wasemkap; daar kan mooi een motorkap in die rechtstreeks naar buiten blaast. De onbalans die het veroorzaakt wordt door de wtw-unit zelf wel gecorrigeerd. Elke fatsoenlijke wasemkap heeft daarnaast standaard een terugslagklep waardoor het gat naar buiten netjes luchtdicht is afgesloten zolang de motor uit is.

Zelfs als je dagenlang urenlang staat te koken is dit de beste methode, want die kooklucht zal toch afgezogen moeten worden en daarvoor is extra lucht van buiten nodig. En via de wtw-unit is dat nog altijd beter dan het tijdelijk openen van ramen of deuren.

• Gwaihir
  • Niet online
alexbl69 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:54:
Dat die functie er niet geactiveerd mag worden is eenvoudig: een ventilatiesysteem mag volgens het Nederlandse bouwbesluit niet uit te schakelen zijn. Daarom zijn schakelaars met een 0-stand al jaren verboden. Wat overigens niet betekent dat ze niet verkocht en gebruikt worden ;). Maar dat kan enkel bij renovatie, niet bij nieuwbouw.
Bizar, want bij calamiteiten is het advies van diezelfde overheid: schakel direct de ventilatie uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:36
Als je de unit zelf via CAN aanstuurt kan het wel:

https://github.com/michae...ob/master/PROTOCOL-RMI.md

code:
1
2
8415 0601 00000000 100e0000 01  Set ventilation mode: supply only for 1 hour
8515 0601                       Set ventilation mode: balance mode

[ Voor 13% gewijzigd door P5ycho op 21-09-2023 17:24 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• alexbl69
  • Nu online
Gwaihir schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:10:
[...]

Bizar, want bij calamiteiten is het advies van diezelfde overheid: schakel direct de ventilatie uit.
Vreemd hé? Terwijl overheid in combinatie met tegenstrijdige adviezen of zelfs regelgeving normaal noooooit voorkomt :).

Maar kies persoonlijk toch voor het verplicht aan laten staan van de ventilatie. De kans dat je ongezonder wordt en korter leeft als gevolg van een slecht binnenklimaat is groter dan de kans dat je overlijdt door een giframp in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:03
Hier ook probleemloos wasemkap-afvoer naar buiten, en op zolder een dakraam op ventilatiestand om onderdruk te voorkomen. Maar: ik moest wel een terugslagklep (met lichte veer) in de afvoerbuis van de wasemkap plaatsen, anders ontstond er 's winters "trek" het huis in, via deze afvoerbuis in omgekeerde richting langs de wasemkap en naar de zolder. Waarbij dan niet alleen koude maar ook vieze lucht de keuken in werd getrokken.

Voor mij de optimale oplossing zo. Want hoe modern die recirculatiesystemen ook worden volgens de keukenhandelaren: het blijft een stuk slechter dan afzuigen naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
L_T schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:53:
[...]

Gezien bovenstaande en daarnaast ook het "gat in gevel"-verhaal (alles wordt mooi dicht geïsoleerd bij ons) denk ik toch dat wij bij recirculatie uit komen. Ik vind het ergens jammer gezien je concessies gaat doen op de luchtkwaliteit / vocht in je huis, maar ja...keuzes. Groot voordeel is: wij koken niet voor ons plezier, dus dat is vaak kort. Weinig tot geen vlees. Oh en pannenkoeken ruiken lekker gelukkig. :+
Ik vraag me af of deze horror verhalen van echte gebruikers komen.

Label A "luchtdichte" woning hier, WTW kwam met de bouw. Gat in de gevel voor afzuigkap a 800m3/h. Gaat prima met afzuiging op boost stand, zo dicht zijn de deurrubbers en de brievenbus gat niet.

WTW heeft er weinig last van. Ik draai sowieso met 10% onbalans (meer in dan uit) om de laatste koude tocht buiten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_T

L_T

Bedankt voor alle ervaringen en toelichtingen. Zeer nuttig. En fijn dat de overheid hierin ook een duidelijke lijn trekt :|

Bij ons zal het ook nog eens gaan om een luchtafvoer vanuit de kookplaat. Wellicht dat je in dat geval bij afvoer naar buiten ook nog wel veel minder last zult hebben van de "trek" in het huis op het moment dat hij niet aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Je kan ook doordraaien, don't let perfect be the enemy of good.

Ik zat op 800 m3 gas, x8 / 150 m2 = 43 kWh per m2, goed voor A+++ (https://www.anwb.nl/huis/energie/energielabel). Lang leve WTW.

Ik heb nu met een airco als hoofdverwarming, 1600 kWh / 150 m2 = 11 (!) kWh per m2. Helaas nog steeds in de A+++ categorie, volgende is nul of negatief. Er passen 16 panelen op het dak maar die negatieve prijzen in de zomer maken het niet zo aantrekkelijk; misschien als LFP op zolder betaalbaarder wordt. Dan ga ik voor de laatste +.

Gat of niet, het blijft een zuinige woning. Het gaat pas tochten als je aan 2 kanten een raam open zet, dus niet 2 gaten oost west maken in je gevel is mijn advies. 2 in dezelfde muur is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik ben net bezig mijn afzuigkap om te bouwen van afvoeren naar buiten naar recirculatie...
Er is tijdens de bouw een ~4m lange 125mm (veelste krap!) buis aangelegd met een hoop flexibele slang er tussen, en de koof waar deze buis in zit zit me nu in de weg bij het verbeteren van de wtw en aanleggen van fancoils. In plaats van vervangen door een degelijk aangelegde 150mm buis ga ik recirculatie maar eens proberen.

Ik hoop te bewijzen dat een goed recirculatiesysteem ook prima kan werken. Net zoals met wtw denk ik dat goed dimensioneren en de juiste componenten gebruiken al het verschil maken.
Ik ga een Novy recirculatiebox met monoblock filter (843400) gebruiken, filter gaat ~900uur/3jaar mee. Plasmafilters heb ik ook naar gekeken maar geloof ik niet zo in.

De tijd zal het bewijzen :).

Weet iemand trouwens wat er gebeurd is met groothandel.be? Ik was van plan daar nieuwe dakdoorvoeren te bestellen, maar er is al een paar maanden niet te bestellen... failliet misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Rien43 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 18:41:
[...]

Dank voor je uitgebreide en nuttige info! Het lijkt mij dat dit opgelost kan worden door een firmware update of niet? Vreemd dat ze dit zo ingeregeld hebben. Dit is wel iets waardoor ik ga twijfelen. Ik zal er ook eens een belletje aan wagen bij Orcon. Al is het om te horen wat de reden hiervan is.
Ik botste tegen bovenstaande discussie van vorig jaar aan omdat ook ik tegen het probleem aanloop dat mijn juist geïnstalleerde OrconHRC-425 pas op CO2 gaat op toeren bij 1200ppm. Als ik bv de blog https://www.ventilatielan...-gezondheidsklachten.html volg dan zou dat al bij 800ppm moeten gebeuren en moet bij 1200 ppm het raam open :N . Het komt bij mij over dat Orcon zijn CO2 setup niet goed voor elkaar heeft. Heeft iemand hierover al contact gehad met Orcon?

Ik zie ook geen mogelijkheid de CO2 setpoint waarde naar 800ppm te brengen. De BuitenGewoonGoed Auto modus via een CO2 bedieningssensor gaat pas werkenbij 1050ppm.

Zou het met een SSM-D2 stick en een Ramses_CC command kunnen? Ik heb Ramses_CC werkend op homeassistant. Ik kan alles uitlezen en heb een fake remote gekoppeld aan de WTW (niet de kleppen). Ik kan de by-pass bedienen en de standen (auto, speed 1, 2 en 3) instellen. Alle overige pogingen om de fan snelheid te beïnvloeden mislukken (bv boost en auto2). Heeft iemand dit al voor elkaar?

Groet,
Martin

[ Voor 0% gewijzigd door marnie op 22-09-2023 16:29 . Reden: Ramsess = Ramses ]

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
P5ycho schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:09:
Ik ben net bezig mijn afzuigkap om te bouwen van afvoeren naar buiten naar recirculatie...
Er is tijdens de bouw een ~4m lange 125mm (veelste krap!) buis aangelegd met een hoop flexibele slang er tussen, en de koof waar deze buis in zit zit me nu in de weg bij het verbeteren van de wtw en aanleggen van fancoils. In plaats van vervangen door een degelijk aangelegde 150mm buis ga ik recirculatie maar eens proberen.

Ik hoop te bewijzen dat een goed recirculatiesysteem ook prima kan werken. Net zoals met wtw denk ik dat goed dimensioneren en de juiste componenten gebruiken al het verschil maken.
Ik ga een Novy recirculatiebox met monoblock filter (843400) gebruiken, filter gaat ~900uur/3jaar mee. Plasmafilters heb ik ook naar gekeken maar geloof ik niet zo in.

De tijd zal het bewijzen :).

Weet iemand trouwens wat er gebeurd is met groothandel.be? Ik was van plan daar nieuwe dakdoorvoeren te bestellen, maar er is al een paar maanden niet te bestellen... failliet misschien?
Voor bepaalde dingen werkt dat prima. Olie is vrij makkelijk filteren, geur is lastiger. Zware rook (air fryer + wings) gaat waarschijnlijk niet, en CO2 (yakitori grill op kooltjes, gasfornuis) moet naar buiten. Beetje stoom of vocht kan met recirculatie, heel hard stomen maakt van je keuken een sauna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Andrehj schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:12:
[...]

Niemand kan dat aan zetten, praktisch gezien is de optie er dus niet.
Bovendien zou je dit willen automatiseren, via bijvoorbeeld een inputje op de option box.
Niemand kan dat? wat bedoel je hier precies mee? Echter raar dat het dan zichtbaar is, maar je er niets mee kunt doen?
Is dit alvast een voorsortering voor iets wat nog komen gaat?

Als ik de handleiding erbij pak dan is er wel iets over te vinden.Althans een plaatje naar verwijzing D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QE3y1-zh7NlhtrdeaKr3j5r0bds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X7bDAIoV6hRPdkqgScKupr0P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Audione0 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:08:
Niemand kan dat? wat bedoel je hier precies mee? Echter raar dat het dan zichtbaar is, maar je er niets mee kunt doen?
Is dit alvast een voorsortering voor iets wat nog komen gaat?
Misschien als alle Tweakers hier Zehnder erover gaan bellen en mailen net zolang tot ze dit eindelijk gaan regelen? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:50
@P5ycho je kookt elektrisch en niet op gas hoop ik? Want vanwege het vrijkomen van NOx en (ultra)fijnstof wordt recirculatie afgeraden icm koken op gas.

[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 23-09-2023 10:44 ]

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Ik heb een Stork / Zehnder WHR950 en deze afgelopen winter ook een bypass aan toegevoegd in de hoop op een klein beetje extra free cooling in de zomer. Nu is het mij in de zomermaanden opgevallen dat de invoerende ventilator harder gaat draaien dan de afzuigende ventilator op het moment dat deze bypass geopend is. Zodra de bypass sluit hebben beide ventilatoren weer hetzelfde niveau. In de instellingen staan deze ook beide op hetzelfde percentage afgesteld. Het harder draaien van de invoerende ventilator is erg hinderlijk door de extra geluidsbelasting, met name in de nacht bij het slapen. Het lijkt mij dat de ventilatie dan ook niet meer in balans is. Helaas heb ik in de instellingen en handleiding niets over deze “feature” kunnen vinden.

Klinkt dit voor iemand misschien bekend, met name wat de reden is? Idealiter zou ik dit graag uitschakelen zodat ik de bypass ‘s nachts wel gewoon kan gebruiken.

• P5ycho
De unit stuurt op flow. Als hij harder gaat draaien heeft hij blijkbaar meer restrictie dankzij de bypass.

• P5ycho
Franciesco schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:42:
@P5ycho je kookt elektrisch en niet op gas hoop ik? Want vanwege het vrijkomen van NOx en (ultra)fijnstof wordt recirculatie afgeraden icm koken op gas.
Ik kook op gas inderdaad. Had dat liever anders gehad, maar het is een 90cm fornuis en de keuken is verder nog goed. Vervangen kost daardoor meer dan gas aanhouden voor koken.

Er komen vast andere stoffen vrij dan alleen CO2 en H2O, maar dat is ook zo als ik een kaarsje aansteek.
Als de CO2 stijgt toert de wtw op. De afzuigkap loopt nog een tijdje na. het filter van de afzuigkap is 200x400mm en staat in lijn met de afvoerventielen in de keuken.

Ik maak me niet zo heel druk eerlijk gezegd.

• w00key
Kaarsje heeft een heel stuk minder vermogen dan een gas pit, 1, 3 of 5 kW afhankelijk van de grootte. Zelfs met een paar mensen in de woonkamer kom je snel boven 1200 ppm CO2, dat is met 100W gemiddeld in rust, dus 0.6 kW voor een klein groepje.

Ik zou het in de gaten houden met een CO2 data logger, zelfs met afzuiging naar buiten toe wordt gezegd dat een gasfornuis ongezond is.
Pagina: 1 ... 32 ... 90 Laatste