Bij ons draait de WTW, maar ook hier is de lucht die uit de woning wordt gezogen momenteel 64% relatieve luchtvochtigheid. Ik denk dat dat grotendeels te maken heeft met het natte weer van de afgelopen weken. Was de luchtvochtigheid bij jullie ook zo hoog in mei/juni?RandomReactor schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:29:
De luchtvochtigheid in huis is de laatste maand (sinds ik het meet) aan de hoge kant denk ik, met waardes rond de 60% met regelmatige periodes van 70%.
Toevoerprobleem is vooral beneden denk ik, omdat daar nergens iets van in/uitflow is. Afvoer los ik dadelijk op met het extra ventiel in de keuken, maar de aanvoer van verse lucht worstel ik dus mee, vraag me af of dat opgelost zou zijn met aanvoer in de trappenhal.Pjotter87 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:43:
[...]
Waarom denk je dat je een toevoer probleem hebt?
edit: niet goed gelezen van mijn kant. Je hebt nog geen extra punt in de keuken.
Dat is inderdaad wel een interessante vraag. Het is buiten natuurlijk sowieso best vochtig. Maar ik ging me wat zorgen maken op basis van de info die in vond over acceptabele percentages.Onno ! schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:24:
[...]
Bij ons draait de WTW, maar ook hier is de lucht die uit de woning wordt gezogen momenteel 64% relatieve luchtvochtigheid. Ik denk dat dat grotendeels te maken heeft met het natte weer van de afgelopen weken. Was de luchtvochtigheid bij jullie ook zo hoog in mei/juni?
Ik meet nog maar een paar weken, geen data voor mei/juni. Ik zie het wel meebewegen met regenperiode s etc. Maar ik dacht dat je die schommelingen minder zou moeten zien met goede ventilatie?
Anoniem: 1221402
Ik heb een plan gemaakt voor de centrale WTW die ik in elkaar wil knutselen. Het is een beetje suboptimaal, zonder enig sloopwerk of lelijke kanalen. Hierdoor is er geen optie om één kleine kamer, de keuken en wc beneden aan te sluiten.
Voordat ik verder ga, ben ik benieuwd wat de meer ervaren mensen er van vinden en of er nog iets te verbeteren valt. Het idee is om de oude schoorsteen te gebruiken als ventilatiekanaal, de gaten zitten al in het beton en er zit al een koof omheen waar ik enkel een gipsplaat of 2 hoef te verwijderen. Het gat in het dak wil ik dan voor de aan of afvoer gebruiken, dan nog een extra gat maken ook in het dak of de gevel voor het andere kanaal.
Vanuit de zolder wil ik dan twee aanvoeren naar de slaapkamers en 1 verder naar beneden (groen). Vervolgens met rood een afvoerbuis voor de badkamer en was/cv hok. Die wil ik via de knieschot laten lopen en daar een extra gat maken naar de badkamer, de buis naar de washok verbergen onder een verlaagd plafond.
Vanuit de zolder komen er dan 2 aanvoerbuizen in beide slaapkamers en weer verder 1 naar beneden voor de woonkamer.
Met dit idee hoef ik alleen 2 koven open te breken en de oude schoorsteenkanaal te verwijderen. Geen ingewikkelde buizen die in het zicht komen of verdere sloopwerk.
Denk ik zo in de juiste richting, of zou ik het anders aan moeten pakken? Ik denk wellicht nog iets van een afvoer op de bg?
/f/image/dplDKrEJqsxdDIas5F6esmwB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PgPIz14cLtwxRSKfrB3j2r6d.png?f=fotoalbum_large)
Voordat ik verder ga, ben ik benieuwd wat de meer ervaren mensen er van vinden en of er nog iets te verbeteren valt. Het idee is om de oude schoorsteen te gebruiken als ventilatiekanaal, de gaten zitten al in het beton en er zit al een koof omheen waar ik enkel een gipsplaat of 2 hoef te verwijderen. Het gat in het dak wil ik dan voor de aan of afvoer gebruiken, dan nog een extra gat maken ook in het dak of de gevel voor het andere kanaal.
Vanuit de zolder wil ik dan twee aanvoeren naar de slaapkamers en 1 verder naar beneden (groen). Vervolgens met rood een afvoerbuis voor de badkamer en was/cv hok. Die wil ik via de knieschot laten lopen en daar een extra gat maken naar de badkamer, de buis naar de washok verbergen onder een verlaagd plafond.
Vanuit de zolder komen er dan 2 aanvoerbuizen in beide slaapkamers en weer verder 1 naar beneden voor de woonkamer.
Met dit idee hoef ik alleen 2 koven open te breken en de oude schoorsteenkanaal te verwijderen. Geen ingewikkelde buizen die in het zicht komen of verdere sloopwerk.
Denk ik zo in de juiste richting, of zou ik het anders aan moeten pakken? Ik denk wellicht nog iets van een afvoer op de bg?
/f/image/dplDKrEJqsxdDIas5F6esmwB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/PgPIz14cLtwxRSKfrB3j2r6d.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dbFoqVPBgRmSrR8Pa1ec7iwQ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 19-08-2023 13:28 ]
Zelf ben ik ook nog aan het puzzelen met mijn kanalen dus ervaring heb ik niet, alleen ideeën
.
Op zich lijkt het mij een goed plan binnen de gestelde grenzen voor hak en breek werk. Je schrijft dat de keuken niet aangesloten kan worden maar die wordt toch eigenlijk vol mee geventileerd met lucht vanuit de woonkamer? Mits voldoende overstroom opening naar de gang lijkt mij dat wel te voldoen. Officieel mag de lucht geloof ik maar 1 keer overstromen, maar als het niet gaat zoals het moet...
Waar je misschien wel tegenaan loopt is dat de kookluchtjes de gang en trap opgaan als de afzuigkap in de keuken even vergeten wordt aan te zetten. Tja, en als die wel aanstaat is de balans verstoort! Dat heb ik ook maar het gemiddeld aantal kookuren bij ons beperkt zich tot ca. 1 uur per dag. Dat betekend nog steeds 23 uur balansventilatie, goed genoeg vind ik. Als je een recirculatie kap gebruikt is er al helemaal geen probleem.
Voor de kleine slaapkamer zou je eens kunnen kijken naar een platte toevoerbuis die vanuit de kast boven de deur van de linker slaapkamer langs naar deze kleine kamer gaat. Er zijn hele nette kunststof uitvoeringen van zo'n platte buis die niet misstaan zonder koof er omheen (denk ik als ik ze zo op internet zie
)
Let er bij de keuze voor de buitenkanalen op dat de afvoer bij voorkeur het hoogst zit. Dan haal je het gemakkelijkst een verdunningsfactor van 1%. Met even Googlen vind je hier veel info over.
Op zich lijkt het mij een goed plan binnen de gestelde grenzen voor hak en breek werk. Je schrijft dat de keuken niet aangesloten kan worden maar die wordt toch eigenlijk vol mee geventileerd met lucht vanuit de woonkamer? Mits voldoende overstroom opening naar de gang lijkt mij dat wel te voldoen. Officieel mag de lucht geloof ik maar 1 keer overstromen, maar als het niet gaat zoals het moet...
Waar je misschien wel tegenaan loopt is dat de kookluchtjes de gang en trap opgaan als de afzuigkap in de keuken even vergeten wordt aan te zetten. Tja, en als die wel aanstaat is de balans verstoort! Dat heb ik ook maar het gemiddeld aantal kookuren bij ons beperkt zich tot ca. 1 uur per dag. Dat betekend nog steeds 23 uur balansventilatie, goed genoeg vind ik. Als je een recirculatie kap gebruikt is er al helemaal geen probleem.
Voor de kleine slaapkamer zou je eens kunnen kijken naar een platte toevoerbuis die vanuit de kast boven de deur van de linker slaapkamer langs naar deze kleine kamer gaat. Er zijn hele nette kunststof uitvoeringen van zo'n platte buis die niet misstaan zonder koof er omheen (denk ik als ik ze zo op internet zie
Let er bij de keuze voor de buitenkanalen op dat de afvoer bij voorkeur het hoogst zit. Dan haal je het gemakkelijkst een verdunningsfactor van 1%. Met even Googlen vind je hier veel info over.
Hopelijk kan iemand me hier helpen, ik kom er helaas niet uit!
Ik heb een Zehnder comfoair E300 met daarbij een CO2 RF en 2 RF timers.
Sinds enkele dagen heb ik de volgende problemen:
- stand 3 (hoogste stand) is niet meer te selecteren op de co2 sensor. Stand 1 en 2 pakt hij prima, bij 3 krijg ik geen bevestiging dmv knipperen groene lampjes.
- wanneer ik de ventilatie met de timers op de hoogste stand zet (voor bijv 60 minuten), schakelt de WTW soms al na 5 minuten terug naar stand 1
Ik heb het volgende gedaan:
- Stekker uit WTW en opnieuw op laten starten
- RF repeater opnieuw gekoppeld aan wtw
- timers opnieuw gekoppeld aan wtw repeater
De WTW zelf geen geen storing aan. Ook uit de zelftest in het menu komt niets.
Heeft iemand enig idee wat ik nog kan doen?
- stand 3 (hoogste stand) is niet meer te selecteren op de co2 sensor. Stand 1 en 2 pakt hij prima, bij 3 krijg ik geen bevestiging dmv knipperen groene lampjes.
- wanneer ik de ventilatie met de timers op de hoogste stand zet (voor bijv 60 minuten), schakelt de WTW soms al na 5 minuten terug naar stand 1
Je gaat er blijkbaar van uit dat het probleem elektrisch of softwarematig is. Maar een mechanische oorzaak lijkt me veel waarschijnlijker.DaFreakR schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:10:
Hopelijk kan iemand me hier helpen, ik kom er helaas niet uit!
Ik denk dat de verschijnselen wijzen op te veel weerstand (te hoge motorstroom). Mogelijke oorzaken: Verstopte filters, vervuilde ventilatoren of versleten lagers.
Wanneer is heb je de filters voor het laatst schoon gemaakt of vervangen en wanneer is de unit voor het laatst schoon gemaakt? Ruisen de lagers?
[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 22-08-2023 20:52 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dank voor je reactie! Ik heb het tot nu inderdaad gezocht in elektrisch of software, dit omdat de WTW nog vrij jong is.Andrehj schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:49:
[...]
Je gaat er blijkbaar van uit dat het probleem elektrisch of softwarematig is. Maar een mechanische oorzaak lijkt me veel waarschijnlijker.
Ik denk dat de verschijnselen wijzen op te veel weerstand (te hoge motorstroom). Mogelijke oorzaken: Verstopte filters, vervuilde ventilatoren of versleten lagers.
Wanneer is heb je de filters voor het laatst schoon gemaakt of vervangen en wanneer is de unit voor het laatst schoon gemaakt? Ruisen de lagers?
Het toestel is 2,5 jaar oud. Ik vervang de filters ieder half jaar en stofzuig ze maandelijks even.
De unit is nog niet schoongemaakt / heeft nog geen onderhoudsbeurt gehad. Ik hoor geen lagers ruisen.
Ik heb steeds meer het idee dat mijn CO2 sensor de RF timer ‘overruled’. Als deze op ‘CO2 stand’ staat (dus ventilatie zelf bepalen obv gemeten CO2) en ik zet de timer (=altijd hoogste stand) aan, dan knippert het lampje bij CO2 op mijn CO2 sensor en schakelt hij weer terug naar stand 1.
Als ik zelf eerst stand 2 aanzet op de CO2 sensor, en vervolgens met mijn RF timer de hoogste stand aanzet, blijft hij netjes 10, 30 of 60 min draaien…
Zou het een defecte CO2 sensor kunnen zijn?
[ Voor 21% gewijzigd door DaFreakR op 22-08-2023 22:11 ]
Ik meld me hier ook. Heb een itho daalderop balansventilatie (HRU 400) in mijn nieuwbouwwoning en ben volledig nieuw op dit vlak. In hoeverre heeft een dergelijk systeem onderhoud nodig en heeft er iemand ervaring met een goede onderhoudspartij in midden-Nederland
Wat staat er in de handleiding van die unit?Blik1984 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:42:
Ik meld me hier ook. Heb een itho daalderop balansventilatie (HRU 400) in mijn nieuwbouwwoning en ben volledig nieuw op dit vlak. In hoeverre heeft een dergelijk systeem onderhoud nodig en heeft er iemand ervaring met een goede onderhoudspartij in midden-Nederland
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
In principe niet heel veel meer dan dat onderhoud door erkende professionals dient te gebeuren. Maar niks over frequentie en wat er qua onderhoud daadwerkelijk nodig is.Andrehj schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:52:
[...]
Wat staat er in de handleiding van die unit?
Ik wil best een servicecontract bij een Feenstra (of andere partij) afsluiten, maar zou voordat ik dat doe wel iets meer willen weten over wat er bij onderhoud komt kijken en welk onderhoudscontract daar bij past.
Ik ken Itho niet, maar bij Zehnder moet je gewoon geregeld filters vervangen en elke 5 jaar oid de unit even helemaal schoonmaken. Filmpjes hoe de unit uit elkaar moet staan gewoon op Youtube.Blik1984 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:44:
In principe niet heel veel meer dan dat onderhoud door erkende professionals dient te gebeuren. Maar niks over frequentie en wat er qua onderhoud daadwerkelijk nodig is.
Ik wil best een servicecontract bij een Feenstra (of andere partij) afsluiten, maar zou voordat ik dat doe wel iets meer willen weten over wat er bij onderhoud komt kijken en welk onderhoudscontract daar bij past.
Gelukkig is dat supereenvoudig, dus daar heb je geen dure en lastig te krijgen professional voor nodig.
Ik ga ervan uit dat dat bij Itho niet anders is.
Een servicecontract lijkt me al helemaal wat overdreven. Zo'n contract is (ook bij CV-ketels) over het algemeen veel duurder dan gewoon elke paar jaar een monteur voor zijn gewerkte uren betalen.
De filters schoonmaken en tijdig vervangen is me inderdaad uitgelegd, en verder werd er gewoon gezegd dat ik maar een onderhoudscontract moest afsluiten voor de rest. Ik ga eens op zoek naar filmpjes over onderhoud en kijken hoe ingewikkeld dat daadwerkelijk isAndrehj schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:52:
[...]
Ik ken Itho niet, maar bij Zehnder moet je gewoon geregeld filters vervangen en elke 5 jaar oid de unit even helemaal schoonmaken. Filmpjes hoe de unit uit elkaar moet staan gewoon op Youtube.
Gelukkig is dat supereenvoudig, dus daar heb je geen dure en lastig te krijgen professional voor nodig.
Ik ga ervan uit dat dat bij Itho niet anders is.
Een servicecontract lijkt me al helemaal wat overdreven. Zo'n contract is (ook bij CV-ketels) over het algemeen veel duurder dan gewoon elke paar jaar een monteur voor zijn gewerkte uren betalen.
Bijzonder, in mijn HRU 400 handleiding staat op pagina 30 het volgende onderhoudsschema:Blik1984 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:44:
[...]
In principe niet heel veel meer dan dat onderhoud door erkende professionals dient te gebeuren. Maar niks over frequentie en wat er qua onderhoud daadwerkelijk nodig is.
/f/image/CgngM8oWtZD6AxWYRg3q1sxP.png?f=fotoalbum_large)
Moet wel zeggen dat er vaak 'indien nodig' staat, lijkt me regelmatige (elke half/heel jaar) visuele inspectie voldoende en indien dan blijkt dat het gereinigd dient te worden dit te doen, zoals in het schema staat.
Bij mij konden een aantal ventielen na een jaar best een lapje gebruiken.
Misschien heb ik een andere handleiding ofzo, thx voor delen iig!Joove schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:22:
[...]
Bijzonder, in mijn HRU 400 handleiding staat op pagina 30 het volgende onderhoudsschema:
[Afbeelding]
Moet wel zeggen dat er vaak 'indien nodig' staat, lijkt me regelmatige (elke half/heel jaar) visuele inspectie voldoende en indien dan blijkt dat het gereinigd dient te worden dit te doen, zoals in het schema staat.
Bij mij konden een aantal ventielen na een jaar best een lapje gebruiken.
Komende weken wil ik starten met een WTW installatie, waarin ik de aansluiting voor de beoogde nieuwbouw ook al mee wil nemen.
Nu zit ik met 2 vragen:
* stel dat ik de aanvoer aan de ene schuine zijde (oostkant) maak en de afvoer aan de andere zijde (westkant) moet ik dan nog steeds een minimale afstand van 3 meter aanhouden? Achtergrond: het is maar een kleine vliering waar de hele installatie moet komen te staan. Dus compacte WTW, 2x Dbox, aan- en afvoer, huisaansluitingen en een boel buizen. Het wordt al met al wat krap vrees ik.
* Tegen de huidige achtergevel (bakstenen muur met spouw) komt een vliesgevel en vervolgens onze uitbouw te staan. Nu wil ik graag afzuigen bovenin deze vliesgevel en uit de berekening zou dit maar liefst 36 l/s moeten zijn. Oftewel 130 kuub per uur.
Ik had als buizen systeem de Ubbink Air Excellent in mn hoofd maar als ik dit debiet voor elkaar wil krijgen dan moet ik volgens mij 2x een gat van 125mm door de spouwmuur heen laten maken. Best fors lijkt me in een dragende muur. Kan dit zomaar? Liefst heb ik de gaten voor de ventielen in de buurt van elkaar zo hoog mogelijk in de nok.
Nu zit ik met 2 vragen:
* stel dat ik de aanvoer aan de ene schuine zijde (oostkant) maak en de afvoer aan de andere zijde (westkant) moet ik dan nog steeds een minimale afstand van 3 meter aanhouden? Achtergrond: het is maar een kleine vliering waar de hele installatie moet komen te staan. Dus compacte WTW, 2x Dbox, aan- en afvoer, huisaansluitingen en een boel buizen. Het wordt al met al wat krap vrees ik.
* Tegen de huidige achtergevel (bakstenen muur met spouw) komt een vliesgevel en vervolgens onze uitbouw te staan. Nu wil ik graag afzuigen bovenin deze vliesgevel en uit de berekening zou dit maar liefst 36 l/s moeten zijn. Oftewel 130 kuub per uur.
Ik had als buizen systeem de Ubbink Air Excellent in mn hoofd maar als ik dit debiet voor elkaar wil krijgen dan moet ik volgens mij 2x een gat van 125mm door de spouwmuur heen laten maken. Best fors lijkt me in een dragende muur. Kan dit zomaar? Liefst heb ik de gaten voor de ventielen in de buurt van elkaar zo hoog mogelijk in de nok.
[ Voor 10% gewijzigd door Jannibal23 op 25-08-2023 22:22 ]
De afstand is niet een vaste waarde maar kun je berekenen op basis van de 'verdunningsfactor' (goeie term om op te zoeken overigens in combinatie met WTW). Je kunt deze tool: https://platform.ithodaalderop.nl/verdunningsfactor/ gebruiken om te kijken wat de afstand moet zijn. De plaatjes zijn hierbij niet heel duidelijk maar ik vermoed dat jouw situatie 'situatie 8' is.Jannibal23 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:45:
Voor de eigenaren van een Zehnder ComfoAir Q:
Blijkbaar gaat de ODA sensor geregeld stuk. Zie https://www.gawalo.nl/132...leed-oda-sensor-speelt-op (evt gratis account aanmaken om de tekst + de afbeeldingen te zien).
Inhoud van het artikel op Gawalo:
Sensorleed

Ook bij de WTW-units van Zehnder komt sensorleed voor. Het topmodel ComfoAir Q heeft een multifunctionele sensor die de temperatuur en vochtigheid van de buitenlucht meet. De ODA-sensor (outdoor air) is weinig betrouwbaar en kan stuk gaan. In de oudere modellen van de ComforAir Q gaat de display op zwart en is bediening niet meer mogelijk. De unit zuigt bovendien alleen nog lucht af. Door nieuwe software op de printplaat te zetten (versie 1.7.1) (actueel is versie 1.11.1 - andrehj) voorkom je dat de display vastslaat bij een kapotte ODA-sensor. Want ook vervanging van de ODA-sensor is geen garantie voor een storingsvrije werking.
De zwakste schakel
De nieuwe ODA-sensor is nog steeds ‘de zwakste schakel’, meldde een helpdesk een jaar geleden onomwonden. Het kan zijn dat een jaar later bij onderhoud de ODA-sensor opnieuw stuk is en de unit alleen afzuigt. Bij geüpdatete software blijft het display wel aan. Nu, een jaar later, is de kwaliteit nog niet in orde, maar is de kans klein dat de sensor het al binnen een jaar begeeft. Zehnder stuurt gratis een servicemonteur met nieuwe software en ook bij alleen een sensorvervanging komt Zehnder onder garantie de sensor vervangen, maar het bedrijf wil liever dat installateurs ‘m zelf vervangen. De sensor (artikelnummer 400502004) wordt vergoed, en het vervangen is een eenvoudig klusje is.
Blijkbaar gaat de ODA sensor geregeld stuk. Zie https://www.gawalo.nl/132...leed-oda-sensor-speelt-op (evt gratis account aanmaken om de tekst + de afbeeldingen te zien).
Inhoud van het artikel op Gawalo:
Sensorleed

Ook bij de WTW-units van Zehnder komt sensorleed voor. Het topmodel ComfoAir Q heeft een multifunctionele sensor die de temperatuur en vochtigheid van de buitenlucht meet. De ODA-sensor (outdoor air) is weinig betrouwbaar en kan stuk gaan. In de oudere modellen van de ComforAir Q gaat de display op zwart en is bediening niet meer mogelijk. De unit zuigt bovendien alleen nog lucht af. Door nieuwe software op de printplaat te zetten (versie 1.7.1) (actueel is versie 1.11.1 - andrehj) voorkom je dat de display vastslaat bij een kapotte ODA-sensor. Want ook vervanging van de ODA-sensor is geen garantie voor een storingsvrije werking.
De zwakste schakel
De nieuwe ODA-sensor is nog steeds ‘de zwakste schakel’, meldde een helpdesk een jaar geleden onomwonden. Het kan zijn dat een jaar later bij onderhoud de ODA-sensor opnieuw stuk is en de unit alleen afzuigt. Bij geüpdatete software blijft het display wel aan. Nu, een jaar later, is de kwaliteit nog niet in orde, maar is de kans klein dat de sensor het al binnen een jaar begeeft. Zehnder stuurt gratis een servicemonteur met nieuwe software en ook bij alleen een sensorvervanging komt Zehnder onder garantie de sensor vervangen, maar het bedrijf wil liever dat installateurs ‘m zelf vervangen. De sensor (artikelnummer 400502004) wordt vergoed, en het vervangen is een eenvoudig klusje is.

Mag je als particulier ook die sensor vervangen?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
@breinonline Kijk de voorwaarden van je installateur na, dat is wat Zehnder eigenlijk zegt.
Zeker als de sensor nog onder garantie valt. Als zij zeggen dat je dan je garantie erop verliest...
https://www.zehnder.nl/nl/service-kennis/service/garantie
Zeker als de sensor nog onder garantie valt. Als zij zeggen dat je dan je garantie erop verliest...
https://www.zehnder.nl/nl/service-kennis/service/garantie
Wat doe je als consument om aanspraak te maken op garantie?
Als gebruiker van ons product helpen we je graag. Laat je installateur of groothandel waar je het Zehnder product gekocht hebt de aanvraag doen. Zij hebben het product bij ons gekocht en aan jou verkocht. Wij geven garantie op producten volgens de garantievoorwaarden aan bedrijven die het product bij Zehnder gekocht hebben. Als consument en eindgebruiker ontvang je van de installateur of groothandel die je het product geleverd hebben de service en garantie die je mag verwachten volgens het conformiteitsbeginsel.
De officiële voorwaarden
Wil je de officiële voorwaarden lezen van de garantie die we je bieden? Kies de productgroep en lees de voorwaarden of bekijk de algemene voorwaarden.
Het is toch mijn ventilatie-unit? Bovendien ben ik mijn eigen installateur. Ik heb dat hele ding zelf opgehangen, dan zal zo'n sensortje vervangen toch ook wel lukken? Mocht bij mijn unit (nu dik drie jaar oud) die sensor ooit stuk gaan, dan bel ik Zehnder gewoon op. Als ze dan free-of-charge een monteur langs sturen vind ik dat prima, maar met een losse sensor opsturen zou ik in zo'n geval ook al blij zijn.breinonline schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:01:
Mag je als particulier ook die sensor vervangen?
En over die garantie: bij je auto mag je toch ook gewoon zelf je bougies of luchtfilter vervangen zonder dat je dan de garantie op die auto verliest?
@Andrehj
Bij Itho moeten ze niks hebben van particulieren. Doen alleen "zaken" met installateurs.
Dus ik kan me er wel wat bij voorstellen dat je weinig response gaat krijgen.
Heb ze ooit eens een vraag gesteld over een programmeer kabeltje en werd gelijk doorverwezen.
Ondertussen is mijn modbus v2 klaar voor de Brink Flair wtw's.
En kan er meerdere sensoren aan hangen. (CO2, RV, temp)
Bij Itho moeten ze niks hebben van particulieren. Doen alleen "zaken" met installateurs.
Heb ze ooit eens een vraag gesteld over een programmeer kabeltje en werd gelijk doorverwezen.
[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-08-2023 15:23 ]
Ik heb Zehnder al een paar keer gebeld (ook als particulier, zowel voor als na aanschaf) en ben altijd goed geholpen. Blijkbaar doen ze daar toch iets goed.AUijtdehaag schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:16:
@Andrehj
Ben wel benieuwd welke je hiermee bedoeld. Zijn wat platte buizen die er niet heel verkeerd uitzien, maar toch vaak met de bevestigingen er bij ziet het er niet echt netjes uitKarsS schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:31:
Voor de kleine slaapkamer zou je eens kunnen kijken naar een platte toevoerbuis die vanuit de kast boven de deur van de linker slaapkamer langs naar deze kleine kamer gaat. Er zijn hele nette kunststof uitvoeringen van zo'n platte buis die niet misstaan zonder koof er omheen (denk ik als ik ze zo op internet zie)
Waarschijnlijk speelt het ook een rol wie er als particulier belt. Aan de manier van overleg kunnen ze vast een inschatting maken dat het qua kennis bij die persoon wel of niet goed is. Je zou kunnen verwachten dat ze personen die eigenlijk via hun vraag/antwoord al laten blijken een behoorlijke leek te zijn, toch netjes naar de installateur sturen of ze sturen in overleg zelf een monteur, zoals je zelf al schreef nav dat webartikel.Andrehj schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:39:
[...]Ik heb Zehnder al een paar keer gebeld (ook als particulier, zowel voor als na aanschaf) en ben altijd goed geholpen. Blijkbaar doen ze daar toch iets goed.
Zehnder heeft een helpdesk voor particulieren, Itho niet.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik kreeg niet eens antwoord op een rechtstreekse garantieclaim bij Itho.AUijtdehaag schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:16:
Zelfs via de verkoper (was gelukkig binnen het 1ste jaar) bleek het een heel gedoe te zijn.
Voor mij geen Itho meer in ieder geval
Ik wil eigenlijk heel graag een Zehnder Q350 maar ik heb niet zoveel hoogte op de vliering. Ik zie dat er 250mm aan de onderkant wordt weergegeven. Weet iemand waar dat voor is? Onderhoud?
Hoeveel hoogte moet ik ongeveer rekening mee houden aan de bovenkant? 25cm oid?
/f/image/VY4H1yLadnRKEh9OGJyQmFY8.png?f=fotoalbum_large)
Wat zijn verder nog opties? Er bestaan niet echt WTW met zij aansluiting geloof ik?
/f/image/VY4H1yLadnRKEh9OGJyQmFY8.png?f=fotoalbum_large)
Wat zijn verder nog opties? Er bestaan niet echt WTW met zij aansluiting geloof ik?
Om ook nog even te benadrukken, Vasco heeft ook een erg slechte particuliere hulp.
Ik zat met hetzelfde probleem, te weinig hoogte op onze vliering. Uiteindelijk heb ik vandaag een Brink Flair 400 besteld, die zijn een stuk compacter dan de Zehnders.Megalomania schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:01:
Ik wil eigenlijk heel graag een Zehnder Q350 maar ik heb niet zoveel hoogte op de vliering. Ik zie dat er 250mm aan de onderkant wordt weergegeven. Weet iemand waar dat voor is? Onderhoud?
[Afbeelding]
Ik heb ook de enthalpie optie gekozen, wat ook weer een condensafvoer en sifon scheelt aan de onderkant. Nu kom ik volgens mij net uit. Ga het meemaken komende week. Maar ik gok dat die 25cm die Zehnder opgeeft met de condensafvoer te maken heeft.
Btw: Orcon heeft modellen met zijaansluitingen.
[ Voor 14% gewijzigd door Jannibal23 op 27-08-2023 17:55 ]
Voor de condens afvoer.Megalomania schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:01:
[Afbeelding]
Ivm beperkte hoogte in mijn kelder was voor mij de keuze nog makkelijker om een erv versie te nemen met empalthie wisselaar, dan heb je geen afvoer nodig.
Ik heb de unit een cm of 10 van de vloer hangen
Ah, iemand met een Vasco apparaat. Welke heb je hangen?walletje-w schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:44:
Om ook nog even te benadrukken, Vasco heeft ook een erg slechte particuliere hulp.
Vasco DX6ZveenT schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:18:
[...]
Ah, iemand met een Vasco apparaat. Welke heb je hangen?
Precies dezelfde afweging heb ik de afgelopen dagen gemaakt. Bij mij dan een beperkte hoogte op de vliering. Heb je ook de Brink Flair staan?Maurice1066 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:54:
[...]
Voor de condens afvoer.
Ivm beperkte hoogte in mijn kelder was voor mij de keuze nog makkelijker om een erv versie te nemen met empalthie wisselaar, dan heb je geen afvoer nodig.
Ik heb de unit een cm of 10 van de vloer hangen
Nee ik heb een Q350 ERV. Bevalt erg goed. Met alleen de Lan module, kan ik via de app alles instellen en monitoren.Jannibal23 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:05:
[...]
Precies dezelfde afweging heb ik de afgelopen dagen gemaakt. Bij mij dan een beperkte hoogte op de vliering. Heb je ook de Brink Flair staan?
Ik heb een Zehnder Q600 met enthalpiewisselaar en die staat gewoon op een een paar stroken rubber op de grond.Megalomania schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:01:
:strip_exif()/f/image/zxH5m5DFoQ53aTEPVMzU5PUx.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn Q350 hangt op onze krappe vliering aan de muur, tussen de balken van de vlieringvloer. Hij zit circa 4 cm boven het gipsplaten plafond boven het trapgat. Ik heb mede daarom gekozen voor de variant met enthalpie wisselaar, zodat er geen condensafvoer aan de onderkant hoeft. Aan de bovenzijde heb je m.i. meer dan 25 cm ruimte nodig voor de buizen.Megalomania schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:01:
[Afbeelding]
Vorige week kwam ik het volgende bericht tegen: https://www.installatie.n...gers-mogelijk-al-in-2024/. Het lijkt er dus op dat er mogelijk volgend jaar al ISDE subsidie gaat komen voor WTW ventilatie. Voor degene die nog geen concrete plannen heeft misschien een overweging om volgend jaar pas aan de slag te gaan/ laten uitvoeren.
Hopelijk is het dan voor de doe het zelf-ers ook nog interessant om te doen. Door bv al wel de leidingen te leggen en de concrete installatie van het apparaat zelf dan te laten doen.
Hopelijk is het dan voor de doe het zelf-ers ook nog interessant om te doen. Door bv al wel de leidingen te leggen en de concrete installatie van het apparaat zelf dan te laten doen.
Dat klinkt interessant.ranjo schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:50:
Vorige week kwam ik het volgende bericht tegen: https://www.installatie.n...gers-mogelijk-al-in-2024/. Het lijkt er dus op dat er mogelijk volgend jaar al ISDE subsidie gaat komen voor WTW ventilatie. Voor degene die nog geen concrete plannen heeft misschien een overweging om volgend jaar pas aan de slag te gaan/ laten uitvoeren.
Mijn installatie staat al. Ik moet alleen nog een aantal buizen leggen en ventielen plaatsen.
Dat zou ik dan na 1 januari kunnen laten doen, en dan werkt de installatie pas.
Mooi comfopipe+ buizen! Die zie je niet zo vaak in NL...Rzaan schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:36:
Ik heb een Zehnder Q600 met enthalpiewisselaar en die staat gewoon op een een paar stroken rubber op de grond.
[Afbeelding]
Wel jammer van die spirobuis van 180. Was daar geen ruimte voor 200? 180 is behoorlijk krap voor q600.
Ik zie nu zelf pas dat de afvoer een 160 is.Andrehj schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:31:
Wel jammer van die spirobuis van 180. Was daar geen ruimte voor 200? 180 is behoorlijk krap voor q600.
De toevoer is wel een 200.
Ik zou dat laatste stuk afvoer nog kunnen veranderen in een 200, maar zou dat veel zin hebben?
Ik zou dat wel doen (pas verjongen na het 45° stuk, en nog liever helemaal niet). Scheelt gewoon weerstand, waardoor het motoren rustiger gaan draaien en de unit minder geluid maakt.Rzaan schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:45:
[...]
Ik zie nu zelf pas dat de afvoer een 160 is.
Ik zou dat laatste stuk afvoer nog kunnen veranderen in een 200, maar zou dat veel zin hebben?
Ik heb om dezelfde reden ook de brink flair 400 enthalpie gekozen. Ik ben nog bezig met aansluiten, maar er zitten zelfs rubber pootjes onder. Ik ben van plan hem zo op de vloer te zetten.Jannibal23 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:51:
[...]
Ik zat met hetzelfde probleem, te weinig hoogte op onze vliering. Uiteindelijk heb ik vandaag een Brink Flair 400 besteld, die zijn een stuk compacter dan de Zehnders.
Ik heb ook de enthalpie optie gekozen, wat ook weer een condensafvoer en sifon scheelt aan de onderkant. Nu kom ik volgens mij net uit. Ga het meemaken komende week. Maar ik gok dat die 25cm die Zehnder opgeeft met de condensafvoer te maken heeft.
Btw: Orcon heeft modellen met zijaansluitingen.
Rzaan schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 19:45:
[...]
Ik zie nu zelf pas dat de afvoer een 160 is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Os6QgnfWyrOgluV733sP48vs.png?f=user_large)
200mm @ 600 m3/h = 1.6 Pa/m, maar als het niet heel veel meters zijn, 15 Pa voor dat stukje = eh whatever. Elke adapter stuk kost ook wat Pa, ook van klein naar groot. Ga je je dakdoorvoer ook naar 200 veranderen?
Ik heb hem nu een weekje op mijn brink flair 400. Ziet er goed uit! Dank voor je support.AUijtdehaag schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:16:
@Andrehj
/f/image/Uexk4UQkw9KsXkAWSeQscapi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VS8ViBWuvJ9eDibtDV2xvNqS.png?f=fotoalbum_large)
Hier ook de brink flair met enthalpy gewoon op een rubber tegel gezet.Erwin94 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:42:
[...]
Ik heb om dezelfde reden ook de brink flair 400 enthalpie gekozen. Ik ben nog bezig met aansluiten, maar er zitten zelfs rubber pootjes onder. Ik ben van plan hem zo op de vloer te zetten.
Scheelt weer met ruimte om aan te sluiten aan de bovenzijde. (onder een schuindak)
Ik heb een vraag over de Zehnder q350.
Ik kan verschillende profielen kiezen, warm, normaal of koel en kiezen voor koelseizoen en warmte seizoen.
Wat doet nu precies wat?
Is bijvoorbeeld koel profiel bedoelt om te koelen of dat systeem naar de buitentemperatuur (koel) kijkt en dus bedoelt is om warmte terug te winnen? Wordt met koelseizoen het koude seizoen bedoelt om te verwarmen of juist om te koelen?
Tis in mijn geval allemaal net hoe ik het interpreteert, En voor mij vrij verwarrend😊
Screenshot uit de comfort app:
Ik kan verschillende profielen kiezen, warm, normaal of koel en kiezen voor koelseizoen en warmte seizoen.
Wat doet nu precies wat?
Is bijvoorbeeld koel profiel bedoelt om te koelen of dat systeem naar de buitentemperatuur (koel) kijkt en dus bedoelt is om warmte terug te winnen? Wordt met koelseizoen het koude seizoen bedoelt om te verwarmen of juist om te koelen?
Tis in mijn geval allemaal net hoe ik het interpreteert, En voor mij vrij verwarrend😊
/f/image/uVhUqUxgzuK64tKy8oo4Lhf1.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Audione0 op 29-08-2023 22:51 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Dat bepaalt wanneer de bypass open mag. Vroeger was dat een temperatuurinstelling in graden, nu doen ze ingewikkelder. In de zomer staat het op koel en winter warm. Werkt goed genoeg.Audione0 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:42:
Ik heb een vraag over de Zehnder q350.
Wat doet nu precies wat?
[Afbeelding]
De dakdoorvoeren zijn volgens mij al 200.w00key schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:07:
200mm @ 600 m3/h = 1.6 Pa/m, maar als het niet heel veel meters zijn, 15 Pa voor dat stukje = eh whatever. Elke adapter stuk kost ook wat Pa, ook van klein naar groot. Ga je je dakdoorvoer ook naar 200 veranderen?
Of wellicht zit er ergens een vernauwing in van 180.
Beste Tweakers.
We zijn aan het verbouwen en ik moet op een aantal punten afzuiging gaan maken.
Dus waarom dan niet meteen met WTW
afzuigen op:
Wc :25m3/h max
washok :50m3/h max
badkamer :50m3/h max
Rest van de woning niet mogelijk.
toevoer:
Overloop/Hal
De drie ruimtes komen allemaal uit op de overloop/hal.
Ruimte onder de deuren worden aangepast zodat dit voldoende is.
WTW
Brink Renovent Excellent 180
Met vochtsensor in het kanaal.
Aanvoer: 125 onder pan
https://luchtverwarmingsp...0K-AJ_EAQYAiABEgJyJPD_BwE
Afvoer: 125
https://www.ventilatielan...t-dakdoorvoer-o125mm.html
Naar de ruimtes ga ik buizen leggen van 125
Daar is als het goed is gewoon ruimte voor.
Ik wil graag jullie mening hier over.
Zie ik dingen over het hoofd of maak ik hier in wat rare keuzes of zijn er dingen die jullie anders zouden doen?
afzuigen op:
toevoer:
Overloop/Hal
WTW
Zie ik dingen over het hoofd of maak ik hier in wat rare keuzes of zijn er dingen die jullie anders zouden doen?
[ Voor 8% gewijzigd door Pjotter87 op 31-08-2023 11:48 ]
Pjotter87 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:04:
Beste Tweakers.
afzuigen op:
WTW
Maar je gaat alleen afvoeren? dat is niet hoe een WTW werktPjotter87 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:04:
Beste Tweakers.
afzuigen op:
WTW
Sorry zal mijn bericht even aanpassen.Ramkoe schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:38:
[...]
[...]
Maar je gaat alleen afvoeren? dat is niet hoe een WTW werkt
Was vergeten de toevoer er bij te zetten.
Toevoer:
Overloop/Hal
Of juist nu snel je spullen kopen want als ergens subsidie voor komt wordt het meestal duurder in aanschafranjo schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:50:
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Aanvoer niet onder de pannen doen. Veel weerstand, vaak muffe lucht en in de zomer is de toevoerlucht veel te warm. Toevoerpunt bij voorkeur aan schaduwkant van de woning plaatsen, de lucht die binnenkomt moet zo koel mogelijk zijn.Pjotter87 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:04:
Beste Tweakers.
afzuigen op:
toevoer:
Overloop/Hal
WTW
Dankjewel voor je antwoord.alexbl69 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:32:
[...]
Aanvoer niet onder de pannen doen. Veel weerstand, vaak muffe lucht en in de zomer is de toevoerlucht veel te warm. Toevoerpunt bij voorkeur aan schaduwkant van de woning plaatsen, de lucht die binnenkomt moet zo koel mogelijk zijn.
Het is een punt dak met de schuine kanten op oost west. Aanvoer door de gevel aan de noordkant is geen optie.
Maakt het dan nog iets uit of ik hem op het oost of west vlak zet?
Zou je dan voor de aanvoer echt een pijp kiezen zoals de afvoer of meer zoals dit: https://intovent.nl/produ...3r-wkREAQYBiABEgLW8PD_BwE
Een pijp heeft mijn persoonlijke voorkeur, omdat het ook vlak boven het dak vaak wat warmer is. Maar het zal niet veel uitmaken.Pjotter87 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:56:
[...]
Dankjewel voor je antwoord.
Het is een punt dak met de schuine kanten op oost west. Aanvoer door de gevel aan de noordkant is geen optie.
Maakt het dan nog iets uit of ik hem op het oost of west vlak zet?
Zou je dan voor de aanvoer echt een pijp kiezen zoals de afvoer of meer zoals dit: https://intovent.nl/produ...3r-wkREAQYBiABEgLW8PD_BwE
Als je de keuze hebben zou ik de oost-zijde kiezen. 's-Ochtends is het koeler dan 's-avonds.
Ik zou toch proberen meer ruimtes op dit systeem aan te sluiten. Nu is het nog net niks, en zijn je leefruimtes slechter geventileerd dan eerst (als je een systeem met enkel afzuiging hebt, gaat de aanvoer via roosters in slaapkamers en woonkamer).Pjotter87 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:04:
Beste Tweakers.
afzuigen op:
toevoer:
Overloop/Hal
WTW
Ik kan me niet voorstellen dat er geen manier is om slaapkamers en woonkamer ook op de een of andere manier aan te sluiten en zo een volwaardig systeem te bouwen.
Ik zou wel willen maar op dit moment heb ik zo ie zo nergens iets van mechanische ventilatie.Andrehj schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 19:46:
[...]
Ik zou toch proberen meer ruimtes op dit systeem aan te sluiten. Nu is het nog net niks, en zijn je leefruimtes slechter geventileerd dan eerst (als je een systeem met enkel afzuiging hebt, gaat de aanvoer via roosters in slaapkamers en woonkamer).
Ik kan me niet voorstellen dat er geen manier is om slaapkamers en woonkamer ook op de een of andere manier aan te sluiten en zo een volwaardig systeem te bouwen.
Dus alles is een verbetering.
Het stuk waar we uitbouwen is op plat dak van bestaande bouw. Het platte dak is van het washok, wc en badkamer. Hier kun je op het moment alleen ventileren door een raampje open te zetten. (Je leest het goed geen standaard ventilatie in de badkamer en ja we zijn al meer onlogische dingen tegen gekomen
Even voor de beeldvorming. Linker kant van het huis is dus platdak waar we ook gaan uitbouwen, in het midden een open hal met overloop en dan rechts onder woonkamer met keuken en rechtsboven 2 slaapkamers.
Rechtse deel is voor 5 jaar geleden al opgeknapt en heb geen zin om hier nu gaten in vloeren en/of wanden te moeten maken.
(Achteraf hadden we beter nieuw kunnen bouwen voor mijn gevoel maar dat zullen wel meer mensen hebben

Kunnen jullie even meedenken... Ik heb een woning met luchtverwarming, die gaat eruit en er komt een wtw ventilatiesysteem in. Nu heb ik wat moeite met de installateurs die naar mijn mening vast zitten in wat ze altijd al doen. Ze komen niet verder als 'inblazen doe je via boven'. Vanwege de grootte van de klus wil ik het niet zelf doen en kan ik niet op eigen houtje eigenwijs zijn.
Het probleem speelt op de bovenverdieping. Ik heb een vrijstaand huis met schuin dak aan alle 4 de zijden. Er zijn 4 kamers met elk 2 schuine wanden. Inblazen via het plafond betekend inblazen recht ongeveer naast de kamerdeuren. Daarnaast zou dat een heel kovengedoe betekenen en het openbreken van de enige ruimtes die we nog niet in onze renovatie meepakken.
Ik zou graag willen inblazen op de bestaande inblaaspunten van de luchtverwarming; onder het raam langs de schuine zijwand. Maar dat 'kan niet', dan zou de 'lucht blijven plakken.' Dat er convectoren boven komen die de lucht in de winter althans omhoog trekken snappen ze niet, maar echt beargumenteren doen ze ook niet. Als ik zeg dat ik ook wel gleuven aan de bovenkant van de binnendeuren wil maken, zie ik ze glazig kijken.
Ben ik nu gek om zijn zij het
. Wie heeft er wat houvast in deze materie?
Het probleem speelt op de bovenverdieping. Ik heb een vrijstaand huis met schuin dak aan alle 4 de zijden. Er zijn 4 kamers met elk 2 schuine wanden. Inblazen via het plafond betekend inblazen recht ongeveer naast de kamerdeuren. Daarnaast zou dat een heel kovengedoe betekenen en het openbreken van de enige ruimtes die we nog niet in onze renovatie meepakken.
Ik zou graag willen inblazen op de bestaande inblaaspunten van de luchtverwarming; onder het raam langs de schuine zijwand. Maar dat 'kan niet', dan zou de 'lucht blijven plakken.' Dat er convectoren boven komen die de lucht in de winter althans omhoog trekken snappen ze niet, maar echt beargumenteren doen ze ook niet. Als ik zeg dat ik ook wel gleuven aan de bovenkant van de binnendeuren wil maken, zie ik ze glazig kijken.
Ben ik nu gek om zijn zij het
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Iemand een gouden tip voor een kleine WTW unit met enthalpie wisselaar? Klein omdat het slechts voor een deel van het huis is, enthalpie wisselaar, omdat er geen afvoer is.
Hoeveel water moet een 'gewone' WTW kwijt? In het kader van mogelijk een meer creatieve oplossing? Ik snap dat het afhankelijk is van de omstandigheden, maar iemand een idee waar mee te rekenen valt?
Hoeveel water moet een 'gewone' WTW kwijt? In het kader van mogelijk een meer creatieve oplossing? Ik snap dat het afhankelijk is van de omstandigheden, maar iemand een idee waar mee te rekenen valt?
De Zehnder ComfoAir 70 heeft een enthalpiewisselaar.Oilman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:11:
Iemand een gouden tip voor een kleine WTW unit met enthalpie wisselaar? Klein omdat het slechts voor een deel van het huis is, enthalpie wisselaar, omdat er geen afvoer is.
https://www.zehnder.nl/nl...traal/zehnder-comfoair-70
Helaas heeft deze gouden tip ook een 'gouden' prijskaartje
Sinds gisteren hangt hier een nieuwe Itho Daalderop HRU300 ter vervanging van een 20 jaar oude Brink Renovent HR-CF. Installatie is uitgevoerd door een installateur uit Hendrik Ido Ambacht.
Over het algemeen tevreden, afspraak was snel gemaakt, de machine is een stuk stiller en verplaatst een stuk meer lucht. Toch heb ik - als kritische consument - nog wel wat opmerkingen.
Het inregelen ging wel erg eenvoudig. Kwam erop neer dat men de unit op de hoogste stand heeft gezet, en daarna enkel ging meten of de minima gehaald worden (keuken > 75 m³/h, badkamer > 50 m³/h, etc)
De nieuwe WTW zelf is een stuk hoger, dus er is minder ruimte voor de aansluitingen. Het werkt, maar had het mooier gevonden als ze de spirobuis een stukje verlengt hadden zodat de routering wat minder krap was. Dan was de ruis op het afzuig kanaal misschien nog wel minder geweest.
Situatie voor:
:strip_exif()/f/image/1AlPdSkhTgOkEl75fhyFgJCs.jpg?f=fotoalbum_large)
Situatie na:
:strip_exif()/f/image/1nrFnT0b5Cb8zA9KUlp8g3fd.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook zit bij de installatie zit standaard kanaalreiniging ingebrepen, maar bij controle zie ik het stof nog liggen.
:strip_exif()/f/image/NfZ99940fcJtxLtHuuAul7Ol.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TlvBPlaz74qXp26OnpdbO0Mv.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien onterecht, maar ik had van een specialistisch bedrijf hogere verwachting. Je betaald tenslotte ook een aardig bedrag. Heb het nog wel aangekaart, maar tegelijkertijd al mijn eigen conclusie getrokken en zelf ook een anemometer en borstelset gekocht
Over het algemeen tevreden, afspraak was snel gemaakt, de machine is een stuk stiller en verplaatst een stuk meer lucht. Toch heb ik - als kritische consument - nog wel wat opmerkingen.
Het inregelen ging wel erg eenvoudig. Kwam erop neer dat men de unit op de hoogste stand heeft gezet, en daarna enkel ging meten of de minima gehaald worden (keuken > 75 m³/h, badkamer > 50 m³/h, etc)

De nieuwe WTW zelf is een stuk hoger, dus er is minder ruimte voor de aansluitingen. Het werkt, maar had het mooier gevonden als ze de spirobuis een stukje verlengt hadden zodat de routering wat minder krap was. Dan was de ruis op het afzuig kanaal misschien nog wel minder geweest.
Situatie voor:
:strip_exif()/f/image/1AlPdSkhTgOkEl75fhyFgJCs.jpg?f=fotoalbum_large)
Situatie na:
:strip_exif()/f/image/1nrFnT0b5Cb8zA9KUlp8g3fd.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook zit bij de installatie zit standaard kanaalreiniging ingebrepen, maar bij controle zie ik het stof nog liggen.
:strip_exif()/f/image/NfZ99940fcJtxLtHuuAul7Ol.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TlvBPlaz74qXp26OnpdbO0Mv.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien onterecht, maar ik had van een specialistisch bedrijf hogere verwachting. Je betaald tenslotte ook een aardig bedrag. Heb het nog wel aangekaart, maar tegelijkertijd al mijn eigen conclusie getrokken en zelf ook een anemometer en borstelset gekocht
- raid does not fix stupid -
Lucht van 20 graden bevat maximaal 17,28 gram water per m3 (100% luchtvochtigheid). Als het erg koud is moet dat er bijna allemaal uit. Maar dan is de lucht ook weer droger binnen... ik zou uitgaan van ca 10 gram per m3 die je ventileert. Tikt alles bij elkaar wel aan; 25m3 per uur, geeft al 6 liter per dag.Oilman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:11:
...
Ik snap dat je wat teleurgesteld bent... Ik zou ze gewoon terug laten komen, al is het maar voor het schoonmaken. En om ons de verdere klantervaring te vertellen natuurlijk.Patatjemet schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:25:
Sinds gisteren hangt hier een nieuwe Itho Daalderop HRU300 ter vervanging van een 20 jaar oude Brink Renovent HR-CF. Installatie is uitgevoerd door een installateur uit Hendrik Ido Ambacht.
Het inregelen ging wel erg eenvoudig. Kwam erop neer dat men de unit op de hoogste stand heeft gezet, en daarna enkel ging meten of de minima gehaald worden (keuken > 75 m³/h, badkamer > 50 m³/h, etc)![]()
Situatie voor:
Situatie na:
Kwam hier laatst voorbij:ZonnigY schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:27:
Kunnen jullie even meedenken... Ik heb een woning met luchtverwarming, die gaat eruit en er komt een wtw ventilatiesysteem in. Nu heb ik wat moeite met de installateurs die naar mijn mening vast zitten in wat ze altijd al doen. Ze komen niet verder als 'inblazen doe je via boven'. Vanwege de grootte van de klus wil ik het niet zelf doen en kan ik niet op eigen houtje eigenwijs zijn.
Ben ik nu gek om zijn zij het. Wie heeft er wat houvast in deze materie?
alexbl69 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:18:
[...]
Toevoerventielen maken gebruik van het 'Coanda'-effect. Daarbij blijft lucht zo lang mogelijk aan het plafond 'plakken' waarna het geleidelijk verdeeld over de hele ruimte naar beneden zakt. Zo krijg je een zo verspreid mogelijke toevoer over de hele ruimte.
Als je een ventiel aan de muur monteert werkt dat niet. Er zal dan veel meer een opeenhoping van lucht zijn.
Maar zoals gezegd, bij een afvoerventiel maakt dat niet uit.
Zie hier het blokje onder punt 1: https://www.zehnder.nl/nl...gn-luchtventiel-te-kiezen
Er schrijft ook iemand dat het niet echt zoveel uitmaakt als het echt niet gaat in het plafond. Ik ben zelf ook van plan dit in de muur te doen als het door het plafond niet mooi uitkomt met mijn renovatie.
Rzaan schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:40:
[...]
Het coanda-effect werkt ook bij een verticale muur.
De luchtstroming volgt de muur dan naar beneden, links en rechts en naar boven, waar het dan de lijn van het plafond volgt.
Een ventiel in het plafond zal wel beter werken, omdat het dan over de gehele ruimte sneller verspreid wordt.
Maar langs de muur kan ook. Het werkt alleen iets minder snel. Maar bij een continue luchtstroom zou ik me daar niet al te druk om maken.
Zuurstof stroomt vanzelf naar die plekken waar weinig zuurstof is. Soort wet van communicerende vaten.
Zeker als er ook nog een luchtstroom ontstaat wanneer lucht elders afgezogen wordt.
Maar, als je de keuze hebt: Het plafond heeft de voorkeur.
Thanks voor het terugzoeken. Vraag ik mij nog steeds af waarom dat niet zou werken op een vloer of in een muur. Mijn bestaande vloerroosters werpen de lucht tegen de schuine muur omhoog. Als het daaraan blijft plakken, lijkt me nog steeds zinnig.
Als ik scenario's denk:
- Zomer; dan heb ik toch t raam open, boeit me niet zo
- Voor en najaar; De ingeblazen lucht zal veelal warmer zijn dan de slaapkamers zelf want die stook ik dan nog niet --> lucht stijgt op verspreid langs de zijwand
- Winter; verwarming slaapkamer staat aan, de frisse lucht wordt langs mijn convector geblazen = extra bonuspunten richting ltv.
Deze dingen hebben https://www.jaga.nl/producten/clima-canal-10-13-19/ ook een ventilatieaansluiting. In feite creëer ik min of meer het zelfde situatie.
Voor de WTW loopt bij mij op de 1e verdieping de toevoer via een verlaagd plafond op de overloop naar de 3 slaapkamers en wordt er boven de deur ingeblazen. Afvoer gebeurd via de spleet onder de deur. Afgelopen 1,5 jaar nooit problemen gehad met de CO2 niveau, altijd netjes rond de max 1000/1200. Gemeten met Aranet5 i.c.m. CO2 gestuurd ventileren (dat ding gaat pas laat ventileren, maarja dat is niet aan te passen zonder tweaks).ZonnigY schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:27:
Toevoerventielen zijn ronde ventielen met kleine raster, waardoor de lucht rechtdoor de kamer in gaat. Ik heb ook de jetrooster voor bij zien komen waarmee de lucht de kamer wordt ingeblazen en welke je kan richten.
Brink Flair wellicht? Maar versies met enthalpiewisselaars zijn net als bij Zehnder prijzig.Oilman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:11:
Mag ik vragen welke borstelset?Patatjemet schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:25:
Heb het nog wel aangekaart, maar tegelijkertijd al mijn eigen conclusie getrokken en zelf ook een anemometer en borstelset gekocht
We hebben een vrijstaande woning gekocht uit 1976 nog geheel in oorspronkelijke staat waarvan we in november de sleutel krijgen. We willen alles aan gaan pakken en dus ook voor balansventilatie gaan. Ik heb een eerste opzet gemaakt om een idee te krijgen van opties/haalbaarheid. Graag zou ik dit even toetsen bij de schat aan ervaring in dit topic
Ventilatiebehoefte voor de gebruiksruimten:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NzegRkXQrdkpiOHbLLqmT2dI.jpg?f=user_large)
De begane grond en verdiepingsvloer zijn beton, de zoldervloer hout. Mijn idee zou zijn de unit op zolder te hangen en leidingen via knieschotten te laten lopen. Vanuit de knieschotten kunnen alle ruimten op de verdieping direct bereikt worden. Alleen in de badkamer die we in tweeën zullen splitsen is wellicht een koofje nodig.
Voor de begane grond zou ik op twee strategische plekken een koof willen voorzien om "door te steken" naar e begande grond.
Op basis hiervan heb ik het volgende idee (hoop dat de schets duidelijk is):
:strip_exif()/f/image/0dVTFqGuxa1c8lYos0WOVEuL.jpg?f=fotoalbum_large)
Op deze manier zijn er slechts 2 koven nodig en totaal 3 boringen van 125mm in de betonvloer. Op de plaats van de vlakken op de BG zou een koof kunnen worden voorzien met roosters of ventielen. Mijn voornaamste vraag is of aanvoer/afvoer zo centraal wellicht problemen zal geven (in de hoek met het vraagteken). Ik beperk het aantal koven het liefst zo veel mogelijk maar kan me voorstellen dat ik moet overwegen in die hoek ook nog iets te doen?
Ben ook benieuwd naar de gekozen diameters, uitlopend naar 125mm voor ieder ventiel lijkt me in lijn met de adviezen die ik gelezen heb.
Bij voorbaat dank voor de feedback
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NzegRkXQrdkpiOHbLLqmT2dI.jpg?f=user_large)
De begane grond en verdiepingsvloer zijn beton, de zoldervloer hout. Mijn idee zou zijn de unit op zolder te hangen en leidingen via knieschotten te laten lopen. Vanuit de knieschotten kunnen alle ruimten op de verdieping direct bereikt worden. Alleen in de badkamer die we in tweeën zullen splitsen is wellicht een koofje nodig.
Voor de begane grond zou ik op twee strategische plekken een koof willen voorzien om "door te steken" naar e begande grond.
:strip_exif()/f/image/0dVTFqGuxa1c8lYos0WOVEuL.jpg?f=fotoalbum_large)
Op deze manier zijn er slechts 2 koven nodig en totaal 3 boringen van 125mm in de betonvloer. Op de plaats van de vlakken op de BG zou een koof kunnen worden voorzien met roosters of ventielen. Mijn voornaamste vraag is of aanvoer/afvoer zo centraal wellicht problemen zal geven (in de hoek met het vraagteken). Ik beperk het aantal koven het liefst zo veel mogelijk maar kan me voorstellen dat ik moet overwegen in die hoek ook nog iets te doen?
Ben ook benieuwd naar de gekozen diameters, uitlopend naar 125mm voor ieder ventiel lijkt me in lijn met de adviezen die ik gelezen heb.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik zou de ventilatiebehoeften voor de slaapkamers niet afstemmen op het oppervlak, maar op de gebruikelijke bewoning. Dus gewoon 50 m³ voor de ouderslaapkamer (in de normale stand van je WTW!) en 25 m³ voor de andere slaapkamers.
En dan niet vergeten om je ventielen op een nominaal debiet van 25 m³ af te stemmen, dus op de ouderslaapkamer gewoon twee ventielen, om te voorkomen dat je alle andere ventielen moet knijpen en je ventilatoren onnodig hard moeten werken.
200 m³ nominaal debiet voor de woonkamer lijkt me dan weer wat hoog. Met 150 m³ red je het ook wel. En als je handig het leidingensysteem ontwerpt, kun je een deel van de toevoer naar de woonkamer wellicht wel via overstroom van boven realiseren.
Ik ben mijn kanalen en ventielen nog aan het plannen. Nu vroeg ik mij aan de hand van bovenstaande af wat het voordeel is van twee 25m³ ventielen voor 50 m³ t.o.v. één groter of verder opengedraaid ventiel wat 50 m³ doet? De drukval over het ventiel moet toch op hetzelfde afgeregeld kunnen worden (mits binnen het regelbereik van het ventiel)?Andrehj schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:32:
En dan niet vergeten om je ventielen op een nominaal debiet van 25 m³ af te stemmen, dus op de ouderslaapkamer gewoon twee ventielen, om te voorkomen dat je alle andere ventielen moet knijpen en je ventilatoren onnodig hard moeten werken.
@KarsS twee ventielen die ieder 25m³ doen maken in iedergeval minder stromingsgeluid dan een ventiel dat 50 m³ doet. Als je dit principe concequent volhoud door je huis heb je ook minder druk val, dus hoeft je wtw minder hard te werken.
Grotere ventielen, die meer debiet aankunnen (bijv. 160 ipv 125) kan, maar daar is weer veel minder keus in en daarmee vaak ook duurder.
Grotere ventielen, die meer debiet aankunnen (bijv. 160 ipv 125) kan, maar daar is weer veel minder keus in en daarmee vaak ook duurder.
[ Voor 22% gewijzigd door lithoijen op 03-09-2023 08:41 . Reden: Typo ]
Ja, ik vraag mij dat ook af.ZonnigY schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:35:
[...]
Thanks voor het terugzoeken. Vraag ik mij nog steeds af waarom dat niet zou werken op een vloer of in een muur. Mijn bestaande vloerroosters werpen de lucht tegen de schuine muur omhoog. Als het daaraan blijft plakken, lijkt me nog steeds zinnig.
Als ik scenario's denk:
- Zomer; dan heb ik toch t raam open, boeit me niet zo
- Voor en najaar; De ingeblazen lucht zal veelal warmer zijn dan de slaapkamers zelf want die stook ik dan nog niet --> lucht stijgt op verspreid langs de zijwand
- Winter; verwarming slaapkamer staat aan, de frisse lucht wordt langs mijn convector geblazen = extra bonuspunten richting ltv.
Deze dingen hebben https://www.jaga.nl/producten/clima-canal-10-13-19/ ook een ventilatieaansluiting. In feite creëer ik min of meer het zelfde situatie.
Je luchtverwarming zorgde met diezelfde roosters ook voor een goede verwarming van de ruimte en diende (waarschijnlijk) ook als luchtverversing. Maar waarschijnlijk wel met meer vermogen/debiet dan een WTW dus daar zou je dan veschil in zien.
Ik heb eenzelfde situatie maar dan roosters boven de deuren. Ben er ook nog steeds niet over uit wat ik ga doen. Heb al een keer een WTW via Marktplaats gekocht maar daarna ook weer verkocht omdat ik geen zin had in het project.
Als je alle ventielen gewoon afstemt op die 25 m³ kun je alle ventielen gewoon maximaal open zetten (mits je toevoerleidingen niet veel extra weerstand toevoegen).KarsS schreef op zondag 3 september 2023 @ 08:27:
Ik ben mijn kanalen en ventielen nog aan het plannen. Nu vroeg ik mij aan de hand van bovenstaande af wat het voordeel is van twee 25m³ ventielen voor 50 m³ t.o.v. één groter of verder opengedraaid ventiel wat 50 m³ doet? De drukval over het ventiel moet toch op hetzelfde afgeregeld kunnen worden (mits binnen het regelbereik van het ventiel)?
Zo heb je minimale weerstand, energieverbruik en geluid.
Dat heb ik hier gedaan en het werkt perfect.
Wij hebben een aantal best grote slaapkamers waarvan op 2 kamers ook regelmatig 2 mensen slapen en op de andere 2 kamers 1 persoon slaapt.
Ik ben van plan voor buizen en ventielen van 200 mm te gaan, dan hoef ik overal maar één ventiel te plaatsen, één gat in de betonvloer te laten boren en heb ik een lage luchtsnelheid en weerstand in het hele systeem (dit is alleen voor de slaapkamers en zolder, op de begane grond heb ik een seperate wtw hangen).
Ik moet dan inderdaad voor twee kamers de ventielen dichter draaien om te zorgen dat daar minder toevoer is dan de grote slaapkamers. Maar volgens mij hoeft dit toch geen probleem te zijn?
Ik ben van plan voor buizen en ventielen van 200 mm te gaan, dan hoef ik overal maar één ventiel te plaatsen, één gat in de betonvloer te laten boren en heb ik een lage luchtsnelheid en weerstand in het hele systeem (dit is alleen voor de slaapkamers en zolder, op de begane grond heb ik een seperate wtw hangen).
Ik moet dan inderdaad voor twee kamers de ventielen dichter draaien om te zorgen dat daar minder toevoer is dan de grote slaapkamers. Maar volgens mij hoeft dit toch geen probleem te zijn?
:strip_exif()/f/image/Njz1sTTNyLNeq26Q8wttOIVv.jpg?f=fotoalbum_large)
Uit de handleiding van de co2 meter van brink. Het is me gelukt om met de modbus controller van @AUijtdehaag , home assistant de brink flair 400 en 3rd party co2 meters dit gedrag na te bootsen. Ik kan dit desgewenst delen.
[ Voor 39% gewijzigd door Riechard op 03-09-2023 16:41 ]
@AUijtdehaag klopt, is HA yaml, en wat inregelen.
Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders licht ik het verder toe.
- Plaats de volgende code in configuration.yaml
- Maak helpers aan om de minimale en maximale co2 (co2min en co2max) in te stellen zoals in de grafiek van brink in mijn vorige post.
- Maak een helper aan om de hoogst gemeten co2 van alle co2 meters weer te geven.
- Stel de “modbus control mode” in op “Modbus Flow”
- Maak een automation aan waarin de “modbus flow rate” wordt geupdate met de nieuwe ventilation co2 sensor.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| template: - sensor: - name: ventilation co2 unique_id: target_ventilation unit_of_measurement: "m3/h" state: > {% set currentco2 = states('sensor.max_co2') | float %} {% set qmax = states('number.flow_3') | int %} {% set qmin = states('number.flow_1') | int %} {% set co2min = states('input_number.co2_minimum') | float %} {% set co2max = states('input_number.co2_maximum') | float %} {% set p = ((((currentco2-co2min)/(co2max-co2min))*(qmax-qmin))+qmin) | int %} {% if p < qmin %} {{ qmin }} {% elif p > qmax %} {{ qmax }} {% else %} {{ p }} {% endif %} |
Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders licht ik het verder toe.
[ Voor 8% gewijzigd door Riechard op 03-09-2023 19:18 ]
Vraagje over onze thuissituatie en WTW ventilatie standen.
Onze gezinssituatie bestaat uit 2 personen, echter vraag ik mij af welke standen wenselijk zijn en waar de verschillende ventilatiestanden voor staan (Zehder confoAir Q350)
Deze staanden zijn beschikbaar:
- Afwezigheid (<100m3)
- Stand 1 (+/-100m3)
- Stand 2 (+/-200m3)
- Stand 3 (+/-300m3)
Bij stand afwezigheid, staat de WTW op zn laagst, is dit bedoelt, voor bijvoorbeeld voor langere tijd niet aanwezig, lees vakantie bijvoorbeeld?
Onze gezinssituatie bestaat uit 2 personen, echter vraag ik mij af welke standen wenselijk zijn en waar de verschillende ventilatiestanden voor staan (Zehder confoAir Q350)
Deze staanden zijn beschikbaar:
- Afwezigheid (<100m3)
- Stand 1 (+/-100m3)
- Stand 2 (+/-200m3)
- Stand 3 (+/-300m3)
Bij stand afwezigheid, staat de WTW op zn laagst, is dit bedoelt, voor bijvoorbeeld voor langere tijd niet aanwezig, lees vakantie bijvoorbeeld?
Stand 1 - Bedoelt voor als bewoners een school of werrkdag hebben en daarom niet aanwezig zijn?
Stand 2 - Bijvoorbeeld als er 2 of iets meer personen thuis zijn?
Stand 3 - Bijvoorbeeld tijdens het koken, douchen of als er thuis een feestje is een stuk meer personen aanwezig zijn?
Stand 2 - Bijvoorbeeld als er 2 of iets meer personen thuis zijn?
Stand 3 - Bijvoorbeeld tijdens het koken, douchen of als er thuis een feestje is een stuk meer personen aanwezig zijn?
[ Voor 10% gewijzigd door Audione0 op 04-09-2023 23:26 ]
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
@lithoijen en @Andrehj , bedankt voor jullie uitleg! Dit klinkt op zich wel logisch. Ik zit echter nog wel met een probleem als ik dit zo op wil lossen. Mijn aanvoer naar de woonkamer+keuken komt in een hoek van de kamer door het plafond. Het kan wel een 160mm buis worden of zelfs nog wat groter. Maar boven het plafond is geen goede mogelijkheid om deze buis te splitsen in meerder 125mm buizen met elk een eigen ventiel.
Ik zou misschien onder het plafond, langs de muur, een koof van pakweg 1,5 meter kunnen maken waar de 160mm buis in uit komt en daar meerdere ventielen in plaatsen?
Een en ander is waarschijnlijk wel tegenstrijdig met het Coanda effect. Elk ventiel komt dan met 1 kant dicht bij de muur en met de andere kant dicht bij de rand van de koof.
Ik zou misschien onder het plafond, langs de muur, een koof van pakweg 1,5 meter kunnen maken waar de 160mm buis in uit komt en daar meerdere ventielen in plaatsen?
Een en ander is waarschijnlijk wel tegenstrijdig met het Coanda effect. Elk ventiel komt dan met 1 kant dicht bij de muur en met de andere kant dicht bij de rand van de koof.
Ik zit eraan te denken om mijn kelder ook af te zuigen via de wtw om de lucht daar wat te verversen, aangezien de luchtvochtigheid daar wat hoger kan zijn dan in de rest van het huis.
Nu heb ik 2 ideeën/opties bedacht:
1.Ik kan vrij eenvoudig via het toilet bij de kelder komen. Ik kan dan in het plafond van het toilet een luchtkanaal met rooster maken naar de kelder, en dan ventileert de kelder mee op de afzuiging van het toilet.
2. Een eigen buis richting de kelder leggen die rechtstreeks op de afzuiging van de wtw is aangesloten. Iets meer werk dan optie 1, maar het voordeel is dat ik de kelder apart kan instellen/regelen.
Wat zouden jullie doen?
1.Ik kan vrij eenvoudig via het toilet bij de kelder komen. Ik kan dan in het plafond van het toilet een luchtkanaal met rooster maken naar de kelder, en dan ventileert de kelder mee op de afzuiging van het toilet.
2. Een eigen buis richting de kelder leggen die rechtstreeks op de afzuiging van de wtw is aangesloten. Iets meer werk dan optie 1, maar het voordeel is dat ik de kelder apart kan instellen/regelen.
Wat zouden jullie doen?
[ Voor 8% gewijzigd door SkullboyNL op 04-09-2023 23:07 ]
Monteer wandroosters in de zijkant van de koof en richt die naar het plafond. Zo creeer je toch weer een Coanda effect. (koof dan wel luchtdicht maken, en ergens anders een volume-regeling maken)KarsS schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:24:
@lithoijen en @Andrehj , bedankt voor jullie uitleg! Dit klinkt op zich wel logisch. Ik zit echter nog wel met een probleem als ik dit zo op wil lossen. Mijn aanvoer naar de woonkamer+keuken komt in een hoek van de kamer door het plafond. Het kan wel een 160mm buis worden of zelfs nog wat groter. Maar boven het plafond is geen goede mogelijkheid om deze buis te splitsen in meerder 125mm buizen met elk een eigen ventiel.
Als het een onverwarmde kelder is zou ik er goed over nadenken of het helpt. Warme gebruikte lucht uit de huiskamer bevat veel vocht. Als je dat door een onverwarmde kelder trekt vergroot je het probleem mogelijk alleen maar. Ik zou eerder inblazen in de kelder.dan kom je waarschijnlijk op optie 2.SkullboyNL schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:16:
Ik zit eraan te denken om mijn kelder ook af te zuigen via de wtw om de lucht daar wat te verversen, aangezien de luchtvochtigheid daar wat hoger kan zijn dan in de rest van het huis.
Wat zouden jullie doen?
Binnenkort is het tijd om de eerste keer mijn filters te wisselen in mijn Zehnder Q450. Voor bijna de helft van de prijs van de originele filters, kun je huismerk filters vinden. Zijn er huismerken die aan te raden zijn of gewoon weg van blijven en originele kopen?
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Ziet er al vrij goed uit! Ik zou proberen nog wat meer balans per verdieping te creëren. E.g. die 25m3/h van het toilet moet ergens vandaan komen, bij voorkeur uit de woonkamer. Wil je dat toch van boven, dan moet je een valdorpel in de deur naar de woonkamer plaatsen, anders trekt ie het alsnog daarvandaan. Maar kijk met name even naar de zolder, als je daar 75 gaat afzuigen en 25 gaat aanvoeren, ga je continu 50m3/h van de 1e verdieping aanzuigen. Daar ga je dan flink wat warmteverlies/transport naar zolder mee creëren (maar dit kan natuurlijk ook een ontwerpkeuze zijn).assje schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:07:
We hebben een vrijstaande woning gekocht uit 1976 nog geheel in oorspronkelijke staat waarvan we in november de sleutel krijgen. We willen alles aan gaan pakken en dus ook voor balansventilatie gaan. Ik heb een eerste opzet gemaakt om een idee te krijgen van opties/haalbaarheid. Graag zou ik dit even toetsen bij de schat aan ervaring in dit topic![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Probeer idd altijd met 125mm ventielen te werken, daar is de keuze véél groter dan in andere maten. Je plaatsing van de koven op de b.g. lijkt me prima, maar ik zou wel een grotere boring door de vloeren doen indien mogelijk. Als je met 4x 125mm wil werken zou ik een 160-200mm gat (of vergelijkbaar qua oppervlakte als het vierkant wordt) laten maken, dan kan je de boel daarna laten "uitlopen" naar de 4x 125. Lukt dat echt niet doe dan 2x125, anders wordt de luchtstroom daar veel te groot en dat ga je het echt horen.
Voor de koven beneden langs het plafond kan je evt. ook met rechthoekige of lijnroosters werken, daar zijn ook volumeregelaars voor beschikbaar. De meest compacte optie is een enkelvoudig lijnrooster over de hele breedte langs de muur, aanvoer kan dan via (ipv een ronde boring) een rechthoekig gat, daarin een plat kanaal of een verloopstuk naar rond en dan het volume regelen met een stelklep ergens boven. Dan krijg je een superplatte koof van circa een cm of 5 hoog en 12cm diep waar je evt. ook weer mooi je gordijnen onder aan kan ophangen.
Voor de badkamers, dan kan je toch door de houten vloer naar je knieschot erboven? Dan heb je ook geen koof nodig. Alternatief is voor dit stukje naar kleinere/platte buizen gaan met een inbouw ventieladapter. Dan kan je in een (voorzet)wandje blijven qua diameter.
Tot slot zou ik proberen in de keuken minstens 1 ventiel in te zetten om (via een iets verlaagde plint onder de kasten) van achter je kasten met apparaten af te zuigen. Goed voor het rendement van je koelapparatuur en je ovens stoppen weer sneller met blazen na gebruik. Je hebt dan ook geen aparte roosters boven/onder je kasten meer nodig.
[ Voor 15% gewijzigd door RonJ op 06-09-2023 11:40 ]
All-electric.
Waar kopen jullie de materialen?
Ik wil misschien een deel van de buizen vervangen om een kleine aanpassing te doen, dus ik ben op zoek naar een klein stuk buis en wat T stukken en verloopstukken.
Het systeem is een comfoair e300 met dyka air buizen. Deze buizen kun je echter alleen kopen als je een zakelijke koper bent en op andere sites kan ik ze ook niet kopen.
Ik wil misschien een deel van de buizen vervangen om een kleine aanpassing te doen, dus ik ben op zoek naar een klein stuk buis en wat T stukken en verloopstukken.
Het systeem is een comfoair e300 met dyka air buizen. Deze buizen kun je echter alleen kopen als je een zakelijke koper bent en op andere sites kan ik ze ook niet kopen.
Inderdaad zou op basis van de werkelijke bezetting ventilatie iets omlaag kunnen. Lijkt me dat het dan wellicht logisch is het systeem uit te leggen op basis van bouwbesluit maar in te regelen op basis van praktijksituatie (?).Andrehj schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:32:
Ik zou de ventilatiebehoeften voor de slaapkamers niet afstemmen op het oppervlak, maar op de gebruikelijke bewoning. Dus gewoon 50 m³ voor de ouderslaapkamer (in de normale stand van je WTW!) en 25 m³ voor de andere slaapkamers.
200 m³ nominaal debiet voor de woonkamer lijkt me dan weer wat hoog. Met 150 m³ red je het ook wel. En als je handig het leidingensysteem ontwerpt, kun je een deel van de toevoer naar de woonkamer wellicht wel via overstroom van boven realiseren.
Overstroom van boven naar beneden om inblaas in woonkamer te reduceren is een goed punt, daarmee kom ik op het volgende:
:strip_exif()/f/image/5l7rizHOWAfiJb5KBdfJ0Nyl.jpg?f=fotoalbum_large)
- Zolder is in balans (en heeft eventueel ruimte om verhoogd te worden mocht het gebruik veranderen)
- Luchstroom van boven naar beneden door gang
- Benodigde capaciteit 275-350m3/u
Om de hoeveelheid koven te beperken richt ik me nu op inblaas op één plek in de woonkamer. Mijn gedacht was daarom juist om de toilet daarom niet uit de woonkamer te laten komen. In bovenstaand voorstel is deze situatie nog iets extremer en is daar nog overstroom vanuit gang naar woonkamer aan toegevoegd.RonJ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:21:
E.g. die 25m3/h van het toilet moet ergens vandaan komen, bij voorkeur uit de woonkamer. Wil je dat toch van boven, dan moet je een valdorpel in de deur naar de woonkamer plaatsen, anders trekt ie het alsnog daarvandaan.
Wat zou daar het (mogelijke) probleem van zijn?
Niet echt een bewuste keuze, vooral de eenvoudige keuze omdat toevoer op de verdieping nu eenmaal hoger is dan afvoer en ergens naartoe moet. In bovenstaande aanpassing gaat deze naar beneden i.p.v. boven.Maar kijk met name even naar de zolder, als je daar 75 gaat afzuigen en 25 gaat aanvoeren, ga je continu 50m3/h van de 1e verdieping aanzuigen. Daar ga je dan flink wat warmteverlies/transport naar zolder mee creëren (maar dit kan natuurlijk ook een ontwerpkeuze zijn).
De ene badkamer zit recht onder het knieschot, de andere natuurlijk iets verder naar het midden (houten balken zitten in de verkeerde richting om daar tussendoor te gaan). Maar, een koofje op de grond op zolder hoeven we echt niet te zwaar aan te tillen. Ik zorg wel dat op die plek de scheidingswand komt dan.Voor de badkamers, dan kan je toch door de houten vloer naar je knieschot erboven?
Interessante suggestie, daar ga ik zeker naar kijken; die lucht moet toch ergens vandaan komen.Tot slot zou ik proberen in de keuken minstens 1 ventiel in te zetten om (via een iets verlaagde plint onder de kasten) van achter je kasten met apparaten af te zuigen. Goed voor het rendement van je koelapparatuur en je ovens stoppen weer sneller met blazen na gebruik. Je hebt dan ook geen aparte roosters boven/onder je kasten meer nodig.
Gevisualiseerd kom ik dan nu op het volgende (gebaseerd op waarden bouwbesluit):
:strip_exif()/f/image/Cc4LGv1rxi9JPW18Ol3X3lpT.jpg?f=fotoalbum_large)
- Aanvoer/afvoer op verdieping vanuit knieschot zolder
- Twee koven en totaal 5 gaten 125mm door betonvloer naar benedenverdieping
- Koof in de keuken waarin 200m3 afgevoerd wordt (2 of 3 roosters & achter kasten langs)
- Koof (waar de TV ook in komt) waar 150m3 aangevoerd wordt (twee roosters)
Met deze insteek kom ik net een maatje kleiner uit qua unit en zou ik 180mm ipv 200mm hoofdleiding kunnen nemen. Na wat leeswerk twijfel ik ook nog over de enthalpiewisselaar, als ik die laat vervallen komt e.e.a. zo te zien echt wel een stuk goedkoper uit (en dan zou meer dan welkom zijn).
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Daar heb ik nog nooit mee gewerkt en zo snel zie ik die ook niet bij hen staan. Is het mogelijk om gedeeltelijk andere buizen te gebruiken of lukt dat niet met aansluitingen?roltor schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:39:
Waar kopen jullie de materialen?
[...]
....dyka air buizen.....
Ik ben op mijn bovenverdieping de btw installatie met spiro aan het realiseren. Dat gaat daar erg makkelijk i.v.m. vliering die er boven zit, op één kamer na. Daar zal ik met twee ubbink ø90 buizen of vergelijkbaar naar toe moeten (door de vloer van de vliering; balklaag is 94mm). Heeft iemand een idee hoe ik dit het best kan verlopen vanaf ø160mm spiro?
It's time to play the music, it's time to light the lights
Alleen het toilet zou nog wel kunnen, maar 75m3 is serieus veel lucht. Dat ga je niet alleen duidelijk voelen bij de trap en vooral bij je binnendeur, maar je gaat ook je gewenste ruimtetemperaturen teveel beïnvloeden. Je gaat dan in de winter de koudere lucht van boven naar beneden trekken (en dus moet je je woonkamer meer verwarmen). In de zomer ga je juist de warmere lucht van boven naar beneden halen, wat ook weer oncomfortabeler is of meer koeling vergt. Omdat warme lucht stijgt gaat dan je balans/inregeling ook afwijken. Je gaat iig tegen het principe in werken dat het boven in alle seizoenen wat koeler gewenst is dan beneden en dat warme lucht altijd omhoog wil.assje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:35:
Om de hoeveelheid koven te beperken richt ik me nu op inblaas op één plek in de woonkamer. Mijn gedacht was daarom juist om de toilet daarom niet uit de woonkamer te laten komen. In bovenstaand voorstel is deze situatie nog iets extremer en is daar nog overstroom vanuit gang naar woonkamer aan toegevoegd.
Wat zou daar het (mogelijke) probleem van zijn?
Dat doe je om een mooie balans te houden en evt. te kunnen isoleren. In jouw geval hoef je niet te isoleren en gaan alle roosters naar dezelfde ruimte en vormt de koof dus al 1 roosterschoen. Dat is dus bij jou niet nodig, als die koof maar goed luchtdicht en niet te groot is.Mijn idee zou zijn om simpelweg een luchtdichte koof te maken waar de 2x125mm aanvoer/afvoer in uitkomt. In de koof simpele roosters en volumeregeling op zolder voorzien. Wat zou de overweging zijn om in plaats daarvan voor leidingen naar een rooster met "roosterbak" te gaan?
Ik zie zeker wel de meerwaarde van de enthalpiewisselaar (als je eenmaal met Rv=50% de winter doorbrengt ipv de gortdroge lucht die je anders hebt wil je echt nooit meer zonder), maar als je moet kiezen zou ik dan toch voor een wat grotere unit gaan dan nodig, die slijt namelijk minder snel en is meestal ook stiller dan een heel krap bemeten unit die continu op zn tenen moet lopen. Rendement is ook beter door het grotere oppervlak van de wisselaar.Met deze insteek kom ik net een maatje kleiner uit qua unit en zou ik 180mm ipv 200mm hoofdleiding kunnen nemen. Na wat leeswerk twijfel ik ook nog over de enthalpiewisselaar, als ik die laat vervallen komt e.e.a. zo te zien echt wel een stuk goedkoper uit (en dan zou meer dan welkom zijn).
Besparen op de hoofdleiding zou ik al helemaal niet doen, wat bespaar je daar nou mee? misschien 100 euro die je zo weer vergeten bent? De lagere geluidsdruk vanuit een optimale diameter heb je daarna echt jarenlang plezier van.
All-electric.
Het meest voor de hand liggend zijn de verdeelboxen die bedrijven als Ubbink etc hebben.big bang schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:12:
Ik ben op mijn bovenverdieping de btw installatie met spiro aan het realiseren. Dat gaat daar erg makkelijk i.v.m. vliering die er boven zit, op één kamer na. Daar zal ik met twee ubbink ø90 buizen of vergelijkbaar naar toe moeten (door de vloer van de vliering; balklaag is 94mm). Heeft iemand een idee hoe ik dit het best kan verlopen vanaf ø160mm spiro?
Let je er wel op dat je qua doorlaat zeker 4, maar eigenlijk wel 5 buizen ø90 (zijn maar ø75 inwendig) nodig hebt om dezelfde doorlaat te hebben als een spirobuis ø160?
Dat klopt niet. Een trapgat heeft een doorlaat van zeker 2 m². Dus de gemiddelde luchtsnelheid is daar 75 m³/u gedeeld door 2 m² = 37.5 m/u. Dat is 0.01 m/s. Een mens voelt pas tocht boven de 0.15 m/s, oftewel een factor 15 hoger.RonJ schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:13:
Alleen het toilet zou nog wel kunnen, maar 75m3 is serieus veel lucht. Dat ga je niet alleen duidelijk voelen bij de trap
Deze theorie klopt niet, en is in tegenspraak met het hele idee van balansventilatie met WTW.en vooral bij je binnendeur, maar je gaat ook je gewenste ruimtetemperaturen teveel beïnvloeden. Je gaat dan in de winter de koudere lucht van boven naar beneden trekken (en dus moet je je woonkamer meer verwarmen). In de zomer ga je juist de warmere lucht van boven naar beneden halen, wat ook weer oncomfortabeler is of meer koeling vergt. Omdat warme lucht stijgt gaat dan je balans/inregeling ook afwijken. Je gaat iig tegen het principe in werken dat het boven in alle seizoenen wat koeler gewenst is dan beneden en dat warme lucht altijd omhoog wil.
Je vergeet dat het hele idee van balansventilatie is dat de ingeblazen temperatuur altijd de gemiddelde temperatuur is van de afgezogen lucht (min een beetje verlies).
Het is dus prima om veel in te blazen op de slaapkamers en dat af te zuigen in de sanitaire ruimtes + keuken, waarbij je dan zoveel mogelijk door de woonkamer moet laten stromen.
Sterker nog, dat is de meest optimale situatie.
Die spiro 160 is voor twee kamers samen, de 2x 90 is voor één kamer, de kleinste slaapkamer van het huis. Ik heb echter op andere plekken geen aanleiding om de 160 te verjongen dus laat ik hem verder zo.Andrehj schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:15:
[...]
Het meest voor de hand liggend zijn de verdeelboxen die bedrijven als Ubbink etc hebben.
Let je er wel op dat je qua doorlaat zeker 4, maar eigenlijk wel 5 buizen ø90 (zijn maar ø75 inwendig) nodig hebt om dezelfde doorlaat te hebben als een spirobuis ø160?
Samenvatting:
Vanaf de WTW vertrekt voor inblaas 4 slaapkamers 1x ø180mm, deze wordt met een y-stuk gesplitst in 2x 160.
ø160 tak A wordt later met een y-stuk gesplitst naar twee "kinderkamers", tak B gaat naar de master bedroom en de eerder genoemde kleine "kinderkamer". Daarmee zijn enkele kanalen ernstig over gedimensioneerd but who cares. Wel moet ik genoeg dempers toepassen om overspraak tegen te gaan.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Allen, een klein leuk weetje voor de wat gevordere gebruiker binnen het gebruik van Zehnder comfortQ. Het installateurs wachtwoord om bijvoorbeeld het debiet per ventilatie stand te finetunen of om bijvoorbeeld de warmtewisslaar configuratie in te stellen is, 4210.
Middels dit wachtwoord kun je in de Zehnder control app heel wat instellingen fine tunen.
/f/image/UHclpnLVld9wOg1ZdEJ90IZV.png?f=fotoalbum_large)
Jammer genoeg alleen niet de cloudfuncties om bijvoorbeeld zelf een firmware update te doen. Dit is alleen mogelijk via een geregistreerde installateur. Of heeft hier iemand een handigheid je voor?
Vergeten een stappenplan toe te voegen hoe je in het Installateurs menu komt:
:strip_exif()/f/image/WfhI04FfARFoJ5ZpiAhdTyuf.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/x9vZfKVCJJokRUGUZYb7C8R8.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DkkPn9mXZRbmJTFKWK0Utf8i.jpg?f=fotoalbum_large)
Middels dit wachtwoord kun je in de Zehnder control app heel wat instellingen fine tunen.
/f/image/UHclpnLVld9wOg1ZdEJ90IZV.png?f=fotoalbum_large)
Jammer genoeg alleen niet de cloudfuncties om bijvoorbeeld zelf een firmware update te doen. Dit is alleen mogelijk via een geregistreerde installateur. Of heeft hier iemand een handigheid je voor?
Vergeten een stappenplan toe te voegen hoe je in het Installateurs menu komt:
:strip_exif()/f/image/WfhI04FfARFoJ5ZpiAhdTyuf.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/x9vZfKVCJJokRUGUZYb7C8R8.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DkkPn9mXZRbmJTFKWK0Utf8i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3BqtqdIGhdc5x6gbeWjqeG8u.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 221% gewijzigd door Audione0 op 06-09-2023 19:13 ]
Ik heb nog een vraag mbt koel en warmte seizoen. Ik heb al een tijd gekozen voor koelseizoen, alleen als ik met 1 van mijn handen 1 van de uitblaas kanalen voel wordt er best wel warme lucht naar binnen geblazen. Of ontkom je hier niet aan? In de winter blaast het uitblaas kanaal naar de binnenruimtes toe best koude lucht.
Lijkt net of de WTW andersom werkt :0
Zou bijna de WTW uitzetten en alleen de WTW in de avond aanzetten als de buitenlucht koeler is (By-pass)
Zou bijna de WTW uitzetten en alleen de WTW in de avond aanzetten als de buitenlucht koeler is (By-pass)
Daar ontkom je niet aan zolang je wilt ventileren. De lucht wordt immers niet actief gekoeld zoals bij een airco. Als jouw Zehnder goed is ingesteld dat zal hij als de lucht buiten voldoende afkoelt (al dan niet 's nachts) extra hard gaan blazen om te koelen.Audione0 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:29:
Ik heb nog een vraag mbt koel en warmte seizoen. Ik heb al een tijd gekozen voor koelseizoen, alleen als ik met 1 van mijn handen 1 van de uitblaas kanalen voel wordt er best wel warme lucht naar binnen geblazen. Of ontkom je hier niet aan? In de winter blaast het uitblaas kanaal naar de binnenruimtes toe best koude lucht.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini