Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:47:
[...]

Dat idee dat lucht uit een leefruimte vies is, is bedacht door ambtenaren achter een bureau. Ik denk liever wat praktischer.
Voordeel van je eigen huis ontwerpen is dat grote delen van het nieuwbouwbesluit niet voor je gelden, en dat de rest toch niet wordt gecontroleerd.
Er leven in dit huis meestal maar vier personen (overdag uiteraard meestal veel minder), en die kunnen maar op één plek tegelijk zijn. Dus ik zou niet weten wat het probleem is van het in de woonkamer hergebruiken van lucht die in een slaapkamer is ingeblazen.
CO2-niveaus geven dat ook aan trouwens.
Vandaag zijn we het grootste deel van de dag met z'n 4-en thuis, en de CO2-sensor in de woonkamer staat nu op 620 ppm (bij continu 220 m³/h ventileren). Prima dus.
Ik vind t een brilliant uitgangspunt. Alle kamers geventileerd. Ik heb een bizar groot huis voor 4 personen met 6 slaapkamers, waarvan 2 grote. Als ik voor 8 personen 25m3 per uur inblaas kan ik met 200m3 op normaalstand per uur uit. Dan wordt de afzuig in de natte ruimtes dominant. (2* wc, keuken, badkamer)

Kan ik zelfs nog een klein feestje bouwen in de huiskamer! En je hebt de hele dag/nacht zonering niet nodig.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:48
Ik ondertussen ook. Nieuwe berekening bijna af en het klopt nu allemaal. Veel logischer, en ik kom op een 220m3/h uit (66%).
Enige knelpunt dat ik nog over heb is hoe ik al die lucht de woonkamer in krijg. Onder de deur vanuit de hal past die hoeveelheid niet zonder 5cm in te korten, dus moet er een extra rooster of 2 door een muur voor komen denk ik.
Iemand suggesties voor mooie roosters die daarvoor te gebruiken zijn misschien?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:47
Lucht zoekt wel een weg. Ik zuig tijdens fanatiek koken 500+ af in de keuken en dat gaat door een vrij luchtdichte tuin en voordeur, en langs de haldeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPe5TUT_nFGd56DMj_GIAAqmuaM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FEx97o8SuwkEAwicL5qR0V5c.png?f=fotoalbum_large

200 m3/h door een deuropening is 11 Pa per meter weerstand, maar dan x 5cm dik = 0.55 Pa of verwaarloosbaar op je budget van ~300 totaal van de WTW.

Maak de opening 20mm hoog en weerstand is de helft; dat komt doordat lucht plakt aan de randen en hydraulic diameter schiet omhoog bij verhogen kleinste maat.

Source: Lindab Vent Tools

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:24
DJR schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:24:
[...]

De ComfoCool uitbreidingsmodule kan alleen op een Q600 geplaatst worden, zal te maken hebben met de benodigde maximale capaciteit om het effect van de ComfoCool te voelen.
Maar de ComfoCool is opgevolgd door de ComfoClime, die kan prima met de Q450.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:47:
[...]

Dat idee dat lucht uit een leefruimte vies is, is bedacht door ambtenaren achter een bureau. Ik denk liever wat praktischer.
Voordeel van je eigen huis ontwerpen is dat grote delen van het nieuwbouwbesluit niet voor je gelden, en dat de rest toch niet wordt gecontroleerd.
Er leven in dit huis meestal maar vier personen (overdag uiteraard meestal veel minder), en die kunnen maar op één plek tegelijk zijn. Dus ik zou niet weten wat het probleem is van het in de woonkamer hergebruiken van lucht die in een slaapkamer is ingeblazen.
Dat idee heeft inmiddels toch ook het bouwbesluit bereikt?

Wel vooral leuk in het ontwerpstadium, inderdaad. Bij achteraf WTW plaatsen kun je er zelden wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-05 08:45
Na onze renovatie is inmiddels de WTW ook een aantal weken in bedrijf. Betreft een zehnder Q350. Ik heb deze nu op automatisch ingesteld en in deze stand doet deze eigenlijk altijd 200 m3/h. Ik moet de installatie nog wel inregelen met zo'n luchtstroommeter (iemand tips waar je zo'n ding kan huren?).

Wat me ergens wel tegenvalt is dat er toch nog wel luchtjes blijven hangen in huis (deels ook van het drogen van allerlei spul, zoals parketlijm en weet ik wat er natuurlijk net na zo'n renovatie allemaal nog los komt, maar ook bijvoorbeeld de kattenbakken). Ik had eigenlijk verwacht dat een WTW systeem er wel voor zou zorgen dat je altijd gewoon 'frisse' lucht in huis hebt. Ook zijn her en der door mijn vrouw alweer de eerste raampjes open gezet. Dat maakt met deze temperaturen natuurlijk nog niet zoveel uit, maar nu het kouder gaat worden wil je natuurlijk eigenlijk alles gewoon dicht hebben.

Zijn mijn verwachtingen wat te hoog? Of hebben jullie nog tips? (kan ik bijvoorbeeld in stand 2 de default verversing van 200 m3/h wat opvoeren naar zeg 250 m3/h?)

Betreft een tussenwoning van 150 m2, alles uitgevoerd met Ubbink flex kanalen, 8 x aanvoer, 8 x afvoer met enkele kanalen (in tegenstelling tot wat in dit topic geadviseerd wordt met dubbele kanalen per ventiel moet ik zeggen dat ik ook op maximale snelheid nauwelijks wat hoor qua ventielen en draait de unit bij 350 m3/h op ongeveer 60% vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Aurelium schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:01:
Zijn mijn verwachtingen wat te hoog? Of hebben jullie nog tips? (kan ik bijvoorbeeld in stand 2 de default verversing van 200 m3/h wat opvoeren naar zeg 250 m3/h?)
Jouw huis, jouw verwachtingen. Wat je voorstelt lijkt mij een voor de hand liggende actie om 'ns te proberen.

Maar kun je dat zo makkelijk dan? Want je zegt dat hij 'automatisch' tot die 200 m3/h komt? Wat is dan het 'knopje' om aan te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:39
Gwaihir schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:28:
[...]

Jouw huis, jouw verwachtingen. Wat je voorstelt lijkt mij een voor de hand liggende actie om 'ns te proberen.

Maar kun je dat zo makkelijk dan? Want je zegt dat hij 'automatisch' tot die 200 m3/h komt? Wat is dan het 'knopje' om aan te draaien?
Je kunt de max per stand 'gewoon' aanpassen.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Aurelium schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:01:
Gewoon ramen en deuren open doen. Lijm en verf (VOC) heeft extreem veel luchtverversing nodig, denk minimaal horeca norm dus zeg maar 100 m2 x 3 hoog = 300 m3 x 6 keer per uur = 1800 m3 per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Kees_frl schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:34:
Je kunt de max per stand 'gewoon' aanpassen.
Fijn / ik hoop het. Ik stel me bij automatisch al snel voor dat het ding vrijelijk ergens tussen een min en max z'n plek mag vinden op basis van CO2 en luchtvochtigheid.

(En ik denk trouwens vooral aan die kattenbak; ik neem aan dat de kat niet de deur uit gaat, wanneer de parketlijm goed uitgedampt is ;).)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Een WTW is geen afzuiginstallatie voor nare geurtjes :-). Het helpt wel natuurlijk…. (Iets).
Maar conventioneel ventileren voor dingen als lijm of schilderwerk is gewoon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-05 08:45
Heb stand 2 opgevoerd naar 250 m3/h en denk goede tip om overdag dan wat meer te ventileren vanwege het schilderwerk / lijm / etc. Dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P5ycho
Ik kwam tijdens wat zoeken in dit topic deze post tegen: StevenPH in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Gisteren even mee aan de slag geweest en al best snel een groffe opbouw van ons wtwsysteem neer kunnen zetten. Het ding berekent drukverlies en ook akoestiek, nice!

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWyPTfOMXp73fzuKG2qQQu_Nm4k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S6vPI9RO2n8DQhORIZ3t9eF7.png?f=user_large
je kunt recirculatie meenemen. ik heb hier steeds een deel van de slaapkamer afvoer als recirculatie bestempeld en deze toegewezen aan de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVB-Tjlt5JxiEQogLZ02C4LzWRM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SfEqp0TbFnsIS7Qw7IjBq6lI.png?f=user_large
aanvoer met afvoer in t grijs er achter. Per ventiel drukverlies en akoustiek. Geluidsdemper toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkaJSnPSfTAsIN1O6-O0QwQKgS0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zYQig64uiQ4TWz3K10piRghd.png?f=user_large
Totaalscore aanvoer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PIPcfFqo7LIPnZ2snkevckqUZo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HhgDG39BUl8G9trtKvpr67M8.png?f=user_large
1 starre demper van 900mm is nog niet genoeg blijkbaar. Ik ga nog even kijken of lengte uit maakt, en of een flexibele demper helpt.

De veranderingen plus een nieuwe wtw unit gaan er voor zorgen dat we van 110W (Brink renovent HR 300) naar <39W (Q450) gaan. dat is een mooi vooruitzicht. 614 kWh minder, ofwel 239 euro per jaar bij €0,39 per kWh. Daarmee verdient de Q450 zich precies terug in 15 jaar en is hij eigenlijk gratis :D.

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 10-10-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCAC
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 06-06 20:10
Mijn nieuwe huis krijgt een Itho Apure flow D WTW, welke voor zover ik weet nagenoeg hetzelfde is als een HRU 400. Helaas is er geen zonering aangebracht, wat betekent dat er vanaf de WTW unit maar één kanaal het huis ingaat en één kanaal terugkomt. Er wordt vervolgens op 3 plekken verse lucht in het huis geblazen, namelijk op de slaapkamer, de woonkamer en de werkruimte.

Ik zou graag 's nachts alleen de slaapkamer ventileren. Dat scheelt energie en ook de WTW kan een standje lager tijdens de nacht. Ik zit er nu aan te denken om de luchtinlaat in de woonkamer en werkruimte van een elektrische klep te voorzien zodat ik deze 's nachts af kan sluiten.

Zijn daar oplossingen voor? Kan ik dat ongestraft doen of is er een reden dat de kleppen normaliter bij de WTW unit zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
w00key schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:43:
Ventileren is ook subjectief. Sniff, ruikt muf? Gewoon meer doen. De balans van bouw af is vaak ruk ingesteld, noteren maar niet te strict aan houden.

Je mag bij de Comfoair e300 aan de ventielen draaien, de toestel meet zelf het debiet. Minder weerstand = minder hard draaiende ventilatoren.
Zie je berichtje nu pas. Thanks

Ga het morgen aanpassen, maar kan dus geen kwaad dat is mooi.

Vind het eigenlijk best wel apart ook dat een ventiel in de slaapkamer zover dicht staat, alle andere staan een heel stuk opener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:57
DCAC schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 17:58:
Zijn daar oplossingen voor? Kan ik dat ongestraft doen of is er een reden dat de kleppen normaliter bij de WTW unit zitten?
Waar de klep zit maakt niet uit. Meestal zitten ze bij de WTW omdat daar de aansturing plaats vind via een kabel vanuit de WTW zelf of vanaf een losse aanstuurunit die aan de WTW gekoppeld is (bijv. Itho Quailityflow). Hoe wil je de aansturing gaan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dave_R
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 21:13
DJR schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:30:
Heeft iemand ervaring over de ComfoClime Lucht/Lucht top box die op een Zehnder Q600 kan worden geplaatst?

Vooral de koel capaciteit van 2500W en het effect ervan zoek ik. Ik heb op de eerste verdieping vloerkoeling maar door het platte dak krijg ik het niet onder de 24 graden bij een buiten temp van 30. Ik zoek dus nog wat koelcapaciteit en heb een Q600 hangen.
Little late to the party, maar ik heb de technisch gelijke voorganger, de ComfoCool. Zoals anderen al zeiden: de koelcapaciteit is beperkt, dus verwacht qua temperatuurafname niet veel. De grootste comfortwinst komt door de ontvochtiging. En als je nu via de vloer niet-condenserend koelt, is dat effect nog belangrijker omdat je relatieve luchtvochtigheid 's zomers extra hoog is door die vloerkoeling.

Voor het ontvochtigingseffect hoeft het systeem ook niet op max. debiet te draaien, sterker nog: de ontvochtiging is groter als je het debiet wat lager zet. De COP is dan laag, maar de comfortwinst per watt kan best goed zijn bovenop je vloerkoeling.

Omdat het een condenserend systeem is (moet op afvoer worden aangesloten!), is er in de praktijk geen probleem met condensatie in de kanalen: er gaat ontvochtigde lucht de kanalen in, in de kanalen is de temperatuur altijd hoger dan het dauwpunt van die lucht. Vooral als de kanalen niet of matig geisoleerd zijn.

Bottom line: kan prima toevoeging zijn voor ontvochtiging in jouw situatie, maar beperkt voor (extra) temperatuurverlaging. Prijs is helaas veel te hoog voor wat het apparaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCAC
Joove schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:01:
[...]

Waar de klep zit maakt niet uit. Meestal zitten ze bij de WTW omdat daar de aansturing plaats vind via een kabel vanuit de WTW zelf of vanaf een losse aanstuurunit die aan de WTW gekoppeld is (bijv. Itho Quailityflow). Hoe wil je de aansturing gaan doen?
Ik kan nergens terugvinden hoe de aansturing van de zonekleppen werkt en ik heb ook nog geen toegang tot de unit zelf (hoop de sleutel binnenkort te krijgen). Ik vermoed dat dit een simpel aan/uit signaal is (laagspanning of netspanning), welke ik via Home Assistant kan doorzetten. Is het eigenlijk nodig dat de HRU 400 / Flow D weet wat de stand van de klep is of kan ik deze ook open en dicht zetten zonder feeback naar de WTW?

Andere vraag: De standaard zonesets worden aldtijd geleverd met CO2 sensoren. Ik ben geen fan van deze sensoren omdat deze je CO2 op een veel te hoog niveau afregelen. Zijn de zonekleppen ook te grbuiken zonder CO2 sensor? Ik zou dan bijvoorbeeld het debiet kunnen regelen door de WTW in een vaste nachstand te zetten als de woonkamer- en werkruimteklep dicht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:32
Past deze add-on S0epkip in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"
op je unit @DCAC? Dan kun je daarmee in combinatie met home assistant en losse sensoren e.d. de klep(pen) aansturen en ook de snelheid van de unit.
Wel aardige DIY en als het een keer niet meer werkt is jet door anderen dan niet meer te aan te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCAC
rube schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:06:
Past deze add-on S0epkip in "Itho Daalderop - open source wifi control add-on module"
op je unit @DCAC? Dan kun je daarmee in combinatie met home assistant en losse sensoren e.d. de klep(pen) aansturen en ook de snelheid van de unit.
Wel aardige DIY en als het een keer niet meer werkt is jet door anderen dan niet meer te aan te sturen.
Ik doe dit even vanuit mijn geheugen. Volgens mij heeft de HRU 400 daar geen aansluiting voor. Ook heeft de HRU 400 al wifi standaard ingebouwd.

Die WIFI addon is wel een goed idee voor de HRU 300. Die zou ik in eerste instantie krijgen, maar afgelopen weekend zag ik dat de aannemer die heeft ingeruild voor een HRU 400 / Apure FLow D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 10:30

TiMMieJ

PSN: Orixez

Wij hebben in ons nieuwbouwhuis een Ducobox Energy Premium met 2 zone's. Nu ventileer ik veel en heb ik de box geintegreerd met homeassistant. Echter valt mij op dat het gewoon extreem vochtig blijft in het huis (na 1 jaar wonen) momenteel nog 68/70%. Ik zie wel dat zodra buiten de vochtigheid daalt en ik de box aanzet dat het binnen ook snel omlaag gaat. Is dit normaal en zijn dit ook jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Nu online
Gwaihir schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:41:
[...]

Dat idee heeft inmiddels toch ook het bouwbesluit bereikt?

Wel vooral leuk in het ontwerpstadium, inderdaad. Bij achteraf WTW plaatsen kun je er zelden wat mee.
Lijkt mij ook dat dit in ieder geval niet illegaal is:

Zehnder verkoopt dit als Zehnder overflow technologie. Hier hebben ze een gelijkwaardigheid verklaring voor gekregen.

[ Voor 7% gewijzigd door ZonnigY op 11-10-2023 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCAC
TiMMieJ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:49:
Wij hebben in ons nieuwbouwhuis een Ducobox Energy Premium met 2 zone's. Nu ventileer ik veel en heb ik de box geintegreerd met homeassistant. Echter valt mij op dat het gewoon extreem vochtig blijft in het huis (na 1 jaar wonen) momenteel nog 68/70%. Ik zie wel dat zodra buiten de vochtigheid daalt en ik de box aanzet dat het binnen ook snel omlaag gaat. Is dit normaal en zijn dit ook jullie ervaringen?
Dat is normaal. Als de temperatuur buiten hoog is, dan zal de luchtvochtigheid van de aangevoerde lucht nagenoeg hetzelfde zijn als buiten. Bijvoorbeeld: Het is nu bij mij 17.2 graden buiten en de luchtvochtiheid buiten is 83%. Als je deze lucht nu opwarmt naar 20 graden, dan is de luchtvochtigheid van de aangevoerde lucht iets van 80%. Daarnaast heb je natuurlijk binnen veel bronnen van vocht (mensen, planten, douchen, koken), die de luchtvochtigheid verhogen.

Ter aanvulling: een WTW haalt geen water uit de lucht en gedraagt zit wat betreft luchtvochtigheid hetzelfde als ventileren en dan verwarmen met radiatoren.

[ Voor 7% gewijzigd door DCAC op 11-10-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Daarom zie je in vochtiger klimaat ook vaak ontvochtigers die je in de aanvoer kanaal kan zetten. Voor die paar weken in Nederland kan je beste een ontvochtiger gebruiken, of de airco. Dat kost je wel 3+ kWh per dag met een split airco (500W x 6 uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
w00key schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:43:
Ventileren is ook subjectief. Sniff, ruikt muf? Gewoon meer doen. De balans van bouw af is vaak ruk ingesteld, noteren maar niet te strict aan houden.

Je mag bij de Comfoair e300 aan de ventielen draaien, de toestel meet zelf het debiet. Minder weerstand = minder hard draaiende ventilatoren.
Heb de ventiel nu een rondje opgedraait.
Voel nu veel meer lucht in de slaapkamer net alsof er een raampje openstaat is dat goed of teveel misschien?

Slaapkamer is zo een 28m3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDGQlPObO4gHCLDo9iOV2n8MMNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIVu8MDW0CvVl0vrr9cOQJVe.jpg?f=fotoalbum_large

Deze 2x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
NicoHF schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:47:
[...]

Heb de ventiel nu een rondje opgedraait.
Voel nu veel meer lucht in de slaapkamer net alsof er een raampje openstaat is dat goed of teveel misschien?

Slaapkamer is zo een 28m3

[Afbeelding]

Deze 2x
Het komt wel ergens anders vandaan, dus daar in de gaten houden dat het niet te weinig wordt. Ik hou van een frisse slaapkamer en het ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3v4GAVseQ79uqFkePbeT9ai27Dc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdK7VDfgVdLWkQxgycx7tJYV.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens was ik begonnen met opnieuw inregelen door alles veel meer open te zetten, dan waar het te hard waait (2e verd dichtbij unit) dicht te zetten. Even op gevoel gedaan en een stukje papier als windsok. Beter dan whatever ze dachten bij de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
w00key schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:12:
[...]

Het komt wel ergens anders vandaan, dus daar in de gaten houden dat het niet te weinig wordt. Ik hou van een frisse slaapkamer en het ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Overigens was ik begonnen met opnieuw inregelen door alles veel meer open te zetten, dan waar het te hard waait (2e verd dichtbij unit) dicht te zetten. Even op gevoel gedaan en een stukje papier als windsok. Beter dan whatever ze dachten bij de bouw.
Aankomende dagen ga ik het in de gaten houden of het bevalt.

Heb jij dus gewoon alles helemaal open gezet?

Omdat ik toch te bang was dat er misschien teveel lucht nu naar de slaapkamer gaat en te weinig naar de woonkamer heb ik daar het ventiel een half slagje meer open gezet.
Die was namelijk ook iets afgeknepen.
Volgens mij heeft de confoair 300 genoeg capaciteit voor de woning dat alle ventielen helemaal open kunnen, snap niet zo goed waarom dat zo afgeknepen staat.

Zijn maar twee vertrekken bij mij, woonkamer en slaapkamer met aanvoer.
Hele woning is zo een 68m2x2.65=180m3

De confoair wordt normaal gesproken in gezinswoningen toegepast las ik, die zijn gemiddeld minimaal 100m2 maar meestal wel 120 a 140m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
NicoHF schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:35:
[...]

Aankomende dagen ga ik het in de gaten houden of het bevalt.

Heb jij dus gewoon alles helemaal open gezet?

Omdat ik toch te bang was dat er misschien teveel lucht nu naar de slaapkamer gaat en te weinig naar de woonkamer heb ik daar het ventiel een half slagje meer open gezet.
Die was namelijk ook iets afgeknepen.
Volgens mij heeft de confoair 300 genoeg capaciteit voor de woning dat alle ventielen helemaal open kunnen, snap niet zo goed waarom dat zo afgeknepen staat.

Zijn maar twee vertrekken bij mij, woonkamer en slaapkamer met aanvoer.
Hele woning is zo een 68m2x2.65=180m3

De confoair wordt normaal gesproken in gezinswoningen toegepast las ik, die zijn gemiddeld minimaal 100m2 maar meestal wel 120 a 140m2.
Ja alles vol open dan ruimtes met overkill lucht beetje minder. Monteurs zijn niet altijd de 💡-ste. Met 2 punten kan je inderdaad op max beginnen dan slaapkamer verminderen tot genoeg; de ventilator in de comfoair hoeft dan minder hard te werken voor dezelfde hoeveelheid lucht, hoeft niet meer door een zielig spleetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oliviertjah
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-05 10:53
Goedemiddag,

Ik hoop dat ik mijn reactie in het juiste topic plaats, er zijn er namelijk zo veel. Ik heb inmiddels mij behoorlijk ingelezen via de verschillende topics en wil voor mijn net aangekochte jaren ‘30 woning waar flink in verbouwd en verduurzaamd wordt, type D WTW ventilatie toepassen. Graag krijg ik wat feedback op mijn plan!

Ik wil alles zo goed mogelijk uitdenken zodat ik nu vast het buizenstelsel kan aanleggen, me kan focussen op de andere klussen om het huis leefbaar te krijgen en dan later de unit kan plaatsen. Ik denk hier aan zo veel als mogelijk werken met 150mm spirobuizen en een Brink Flair 300 unit.

De situatie is dat wij nu (nog) met zijn tweeën in het huis gaan wonen en het dus gaat om houten vloeren en veel tussen de vloerbalken/bestaande nissen wil gaan leggen.

Ik kom uit op volgende berekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_igdkd9EpPN2xahnu5ceFXItVj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiD1IDxs92BhMbEpXoGafbXS.jpg?f=fotoalbum_large

Op de begane grond betekent dat via het ingetekende gele kanaal een aan- en afvoerbuis komt (en nis achter de keuken) de buizen leggen tussen de plafondbalken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/av8igDmAnjahKQ77sLwVcpDxnLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pJ72USCCkXmSANbdqyXD8lJ.jpg?f=fotoalbum_large

Op de eerste verdieping heb ik in het geel aangegeven waar een doorgang naar de zolder komt (zo veel als mogelijk aan de buitenmuur en dus op zolder weggewerkt in knieschotten. De gele doorgang op de overloop is dus voor de aan- en afvoer vanuit de keuken naar zolder: hier zal ik dus op de overloop een koof omheen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9L8kcUhLjTCSQJ7ytD-1cGDOcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FhaJzsiGevrZ5f1dyy6NXrI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoor graag jullie feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Nu online
@oliviertjah

Ik zou 25 of meer m3 inblazen op zolder ipv afzuigen, als dat een zolder is die je ooit nog eens als slaapkamer zou kunnen gebruiken. Wat je inblaast op zolder, kun je minder invoeren in de huiskamer. Dat stroomt dan via het trapgat naar beneden.

De flair 300 is misschien wat klein. Die moet je in de standaard situatie al bijna maximaal laten draaien...

Ow, en kun je vanuit de kleinste slaapkamer met de aanvoer de hal in? Dan zou ik langs die weg een aanvoer maken in de huiskamer in de buurt van de erker.

[ Voor 17% gewijzigd door ZonnigY op 12-10-2023 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliviertjah
ZonnigY schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:00:
@oliviertjah

Ik zou 25 of meer m3 inblazen op zolder ipv afzuigen, als dat een zolder is die je ooit nog eens als slaapkamer zou kunnen gebruiken. Wat je inblaast op zolder, kun je minder invoeren in de huiskamer. Dat stroomt dan via het trapgat naar beneden.

De flair 300 is misschien wat klein. Die moet je in de standaard situatie al bijna maximaal laten draaien...

Ow, en kun je vanuit de kleinste slaapkamer met de aanvoer de hal in? Dan zou ik langs die weg een aanvoer maken in de huiskamer in de buurt van de erker.
Dat inblazen op zolder is inderdaad wel een goed idee. Unit met meer vermogen zou kunnen maar ik las dat een 10% extra ruimte al redelijk zou moeten zijn, jij zegt dus eigenlijk van niet?

Ik zou via de kleine kamer inderdaad naar beneden via de hal kunnen en daar bij de erker kunnen inblazen, maar wat is daar het voordeel van? Ik lees veel tegenstrijdigheden over dat de positie in de ruimte weinig uit zou maken. Dit zou namelijk een extra koof betekenen in de kleine kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anaticula
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-05 21:50
Ik ben net als @Joove, @fflow en @Klus ook aan het kijken naar de Quattrozone met HRU 400 i.c.m. een motorloze afzuigkap. Hebben er toevallig al meer mensen dit systeem draaiend en is het werkbaar? @ZveenT ondertussen misschien?

Ik wil het wel laten installeren door een professionele (duurzame) installateur met ervaring met de HRU units, alleen hebben die weinig ervaring met het gebruik als kookafzuiging voor een inductieplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
@oliviertjah 300 lijkt mij genoeg. Ik zou wel werken met 30 m3/uur pp, dus kamers naar 30 of 60, en zolder 30. Op de begane grond minder inblazen kan, komt dan gewoon uit de hal. Is ook goed om (keuken) geurtjes beneden te houden.

Dan kom je uit op 150 bg, 120 1e en 30 zolder voor 300 totaal. Of 120 bg, 120 1e en 60 zolder. En afzuigen kan je overal beetje extra doen, toilet, badkamer en keuken meer kan nooit kwaad.

Spirokanaal 150 is wel fors voor eindaftakkingen, je kan naar 120 maar hey als je de ruimte hebt. Wel dempers installeren zodat je boven de woonkamer niet hoor, dat is niet nodig met de plastic buisjes met diameter 80-100 maar 150 is groot en laat geluid door.

Hoofdkanaal bij dit toestel is 160 mm rond, je kan kiezen om dan af te takken naar 125 met bijvoorbeeld een 45 graden T stuk.

125 m3/uur door een rond 125 kanaal is 2.8 m/s luchtsnelheid en 1 Pa/m drukverlies. Je hebt 100 Pa te besteden. Bij 150 m3/uur zit je op 3.4 m/s en 1.3 m/s, mag, maar groter is ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@oliviertjah Pas even op dat je de toevoer nu berekent op max flow, maar in de praktijk op standje 2 daar maar ~2/3 van levert. Als je 25 m3/h per persoon in de slaapkamers wilt voorzien, zal de unit 's nachts dus op max moeten draaien. Dat doe je in de praktijk alleen bij een feestje als het goed is. Daar ben ik laatst ook de mist mee ingegaan.
Je zult dus 37.5 m3/s in de slaapkamers moeten invoeren ipv 25. Of, 45 ipv 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Anaticula schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:35:
Ik ben net als @Joove, @fflow en @Klus ook aan het kijken naar de Quattrozone met HRU 400 i.c.m. een motorloze afzuigkap. Hebben er toevallig al meer mensen dit systeem draaiend en is het werkbaar? @ZveenT ondertussen misschien?

Ik wil het wel laten installeren door een professionele (duurzame) installateur met ervaring met de HRU units, alleen hebben die weinig ervaring met het gebruik als kookafzuiging voor een inductieplaat
Motorloze afzuiging wordt niet meer aangeraden. De WTW wordt er enorm smerig van, de vet filters zijn niet goed genoeg. In de professionele setting gebruiken we zakkenfilters en daarna koolstofpatronen en zelfs dat vangt niet alles, laat staan zo'n vlakke wasbare RVS / aluminium filtertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Nu online
oliviertjah schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:09:
[...]

Dat inblazen op zolder is inderdaad wel een goed idee. Unit met meer vermogen zou kunnen maar ik las dat een 10% extra ruimte al redelijk zou moeten zijn, jij zegt dus eigenlijk van niet?

Ik zou via de kleine kamer inderdaad naar beneden via de hal kunnen en daar bij de erker kunnen inblazen, maar wat is daar het voordeel van? Ik lees veel tegenstrijdigheden over dat de positie in de ruimte weinig uit zou maken. Dit zou namelijk een extra koof betekenen in de kleine kamer.
Die 10-20% meer is tov het bouwbesluit. Die normen lopen obv maximale ventilatie. Met de 25m3 pp heb je naar mijn mening een gezondere maat. Maar... Dit debiet wil je halen met je wtw op stand 2 en niet op standje maximaal. Dan moet je dus op een groter debiet gaan zitten. Een alternatief daarvoor; meer inblazen in de slaapkamers en minder in de huiskamer.

Aanvulling: Wat @P5ycho ook zegt dus eigenlijk

Dat tweede zijn de meningen sterk over verdeeld. Ik zou er zelf niet te zwaar aan tillen. Mijn ervaring is met een decentrale wtw; co2 was 10 meter van de unit gelijk aan dit bij de unit. Lucht mengt heel vlot.

Als ik punt 1 en 2 combineer; meer inblazen boven en helemaal niet aanvoeren beneden is ook een optie. Scheelt je een buis door je koof en je wtw hoeft niet groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliviertjah
@w00key Bedankt voor je reactie. Als ik naar 120 of 125 aftak dan kan ik daar geen meerdere ventielen aan hangen toch?

Stel ik installeer wel plastic flexbuizen van bijv Ubbink, dan ga ik per kanaal tekort komen denk ik: ik zou in de woonkamer per ventiel 50 debiet in willen blazen maar blijf dan toch nooit onder de 1m/s?

[ Voor 3% gewijzigd door oliviertjah op 12-10-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben net als @Joove, @fflow en @Klus ook aan het kijken naar de Quattrozone met HRU 400 i.c.m. een motorloze afzuigkap.
Motorloze afzuiging is zo’n beetje de slechtste keuze die je kan maken… als je niet naar buiten kan kies dan gewoon een fatsoenlijke recirculatie kap. Gecombineerd met een goede ventilatie unit is dat wel het minumum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliviertjah
@ZonnigY Duidelijk. Zou dit dan een logischere verdeling zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BvEtXoNeyfErfSOGpVUj-PfaHjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sc7SCpZ7WhHRt8YUPnMETUcy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ZonnigY schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:59:
[...]
Als ik punt 1 en 2 combineer; meer inblazen boven en helemaal niet aanvoeren beneden is ook een optie. Scheelt je een buis door je koof en je wtw hoeft niet groter.
Slecht plan om in je woonruimte helemaal geen aanvoer te hebben en alles onder die ene deur door te forceren….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:08:
[...]

Slecht plan om in je woonruimte helemaal geen aanvoer te hebben en alles onder die ene deur door te forceren….
De belgen lopen op ons vooruit:
https://www.habitos.be/nl...-ventilatiesysteem-d-5607

Ik worstel hier ook mee op het moment. Hoe ga ik de ventilatielucht van de overdag ongebruikte slaapkamers via de woonkamer naar de keuken krijgen. Daar zit natuurlijk alleen een deur met 2cm spleet tussen. Ik overweeg een rooster van hal naar woonkamer onder de trap, maar heb nog geen mooie gevonden. Ben ook bang voor tochtproblemen.

[ Voor 32% gewijzigd door P5ycho op 12-10-2023 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Nu online
P5ycho schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

De belgen lopen op ons vooruit:
https://www.habitos.be/nl...-ventilatiesysteem-d-5607

Ik worstel hier ook mee op het moment. Hoe ga ik de ventilatielucht van de overdag ongebruikte slaapkamers via de woonkamer naar de keuken krijgen. Daar zit natuurlijk alleen een deur met 2cm spleet tussen. Ik overweeg een rooster van hal naar woonkamer onder de trap, maar heb nog geen mooie gevonden. Ben ook bang voor tochtproblemen.
Ik ben wel fan van het overflow principe, maar juist niet van recirculatie uit de link die je hier geeft.

Bij recirculatie zijn er meerdere ruimtes die verse lucht uit de hal halen en! vieze lucht erop afvoeren. De lucht op de overloop is dus half vies. Dit heeft tot gevolg dat
1: de wtw half vieze lucht afvoert en dus harder moet werken.
2: in de slaapkamers slechts semieschone lucht wordt ingeblazen. Ook die fans moeten harder werken om de lucht in de slaapkamers ok te houden.

Bij overflow gaat het een kant op; van slaapkamer naar huiskamer naar keuken. @Anoniem: 1986520 Er zit wel een max aan hoeveel onder een deur past. Maar een extra doorvoer is makkelijker dan een hele aanvoerkoof.

@P5ycho waar zit jouw angst voor tochtproblemen in? De lucht zal op deze wijze niet kouder zijn dan die ook uit de wtw komt als het goed is.
Ik hou me trouwens aanbevolen voor een mooie doorvoer; wij gaan naar verwachting ook dit principe toepassen maar zijn nog niet zover dat we naar materialen kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door ZonnigY op 12-10-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Nu online
... Dikke vingers

[ Voor 96% gewijzigd door ZonnigY op 12-10-2023 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Nu online
oliviertjah schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:05:
@ZonnigY Duidelijk. Zou dit dan een logischere verdeling zijn?
[Afbeelding]
Ja, al zou ik overwegen om de hele aanvoer in de huiskamer er uit te laten. Maar dat is ook voor mij een betrekkelijk nieuw inzicht. Zie bovenstaand 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
ZonnigY schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:23:
[...]

Ik ben wel fan van het overflow principe, maar juist niet van recirculatie uit de link die je hier geeft.

Bij recirculatie zijn er meerdere ruimtes die verse lucht uit de hal halen en! vieze lucht erop afvoeren. De lucht op de overloop is dus half vies. Dit heeft tot gevolg dat
1: de wtw half vieze lucht afvoert en dus harder moet werken.
2: in de slaapkamers slechts semieschone lucht wordt ingeblazen. Ook die fans moeten harder werken om de lucht in de slaapkamers ok te houden.

Bij overflow gaat het een kant op; van slaapkamer naar huiskamer naar keuken. @Anoniem: 1986520 Er zit wel een max aan hoeveel onder een deur past. Maar een extra doorvoer is makkelijker dan een hele aanvoerkoof.

@P5ycho waar zit jouw angst voor tochtproblemen in? De lucht zal op deze wijze niet kouder zijn dan die ook uit de wtw komt als het goed is.
Ik hou me trouwens aanbevolen voor een mooie doorvoer; wij gaan naar verwachting ook dit principe toepassen maar zijn nog niet zover dat we naar materialen kijken.
Je kan het toevoerdebiet naar de woonkamer compenseren met hergebruikte lucht uit de slaapkamers, speelkamer, gang, trapzaal en hal.
Dat klinkt als overflow, niet als brink mixfan. De eis is blijkbaar wel dat het geforceerd gebeurt.

De angst voor tochproblemen zit em in dat ik de lucht over de tegelvloer van de gang trek, die is vooralsnog onverwarmd. Dat geldt ook voor de deurspleet, maar daar staat geen bank in de buurt. Ook kan ik de lucht niet mooi gecontroleerd invoeren zoals dat met een plafondventiel gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
w00key schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:49:
[...]

Motorloze afzuiging wordt niet meer aangeraden. De WTW wordt er enorm smerig van, de vet filters zijn niet goed genoeg. In de professionele setting gebruiken we zakkenfilters en daarna koolstofpatronen en zelfs dat vangt niet alles, laat staan zo'n vlakke wasbare RVS / aluminium filtertje.
Ik heb een recirculatie afzuigkap met zo een aluminium filter en binnenin wordt gewoon alles moddervet.
Regelmatig maak ik de binnenkant maar schoon, is niet ideaal.
Dus nee zou het ook zeker niet aan je afzuigsysteem gaan koppelen.

@Anaticula in príncipe heb je twee mogelijkheden voor de afzuiging van de afzuigkap

1 externe buis naar buiten toe
2 een recirculatie afzuigkap nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vindt het een redelijk stompzinnig stukje eigenlijk….. alleen de intro al, omdat er meer toevoer oppervlakte is dan afvoer is het inregelen moeilijker. Wat een onzin.

Je kan hooguit zeggen dat je gedurende de hele dag verschillde behoeftes hebt met een verschuiving van woonkamer/keuken naar slaapkamer/badkamer. En dat één systeem dus altijd over gedimensioneerd moet zijn. Waarom dan niet meerdere units per verdieping of zones, enz.

Een vorm van recirculatie betekend gewoon minder verse lucht, en we weten allemaal dat er in de praktijk al te weinig geventileerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@Anoniem: 1986520 Als je recirculeert over ruimtes waar je of in de een, of in de ander bent is er net zo veel frisse lucht als anders. Als je je aan het huidige bouwbesluit houdt ventileer je per definitie dubbel per persoon, omdat elk persoon of in zijn woon- , of in zijn slaapvertrek is.
Of je het nu recirculatie of overflow noemt, het komt erop neer dat je de lucht langs alle vertrekken brengt waarbij je er vanuit gaat dat je onderweg exact 1x de persoon tegenkomt die je van verse lucht voorzien wou. Daarna naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 23:56
P5ycho schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:38:
@oliviertjah Pas even op dat je de toevoer nu berekent op max flow, maar in de praktijk op standje 2 daar maar ~2/3 van levert. Als je 25 m3/h per persoon in de slaapkamers wilt voorzien, zal de unit 's nachts dus op max moeten draaien. Dat doe je in de praktijk alleen bij een feestje als het goed is. Daar ben ik laatst ook de mist mee ingegaan.
Je zult dus 37.5 m3/s in de slaapkamers moeten invoeren ipv 25. Of, 45 ipv 30.
Waarom zou je meer capaciteit willen dan wat je maximaal nodig hebt? Je unit standaard op standje 2 betekent permanent overcapaciteit.
Daarnaast: Als je nu nog met 2 bent, en je zo 15+ jaar verder bent voordat er voldoende kinderen zijn dat ze als volwassene gaan tellen (o2 verbruik gebaseerd op lichaamsgewicht), dan is het mesjogge al die tijd extra capaciteit te hebben die niets doet.
Nu weet ik dat er mooie verkooppraatjes rond gaan dat een grotere unit stiller zou zijn bij gelijk debiet, maar daar zou ik niet in trappen. Het geluid van een WTW komt voort uit de luchtverplaatsing, nauwelijks van de motoren. Wie de geluidstabellen van de apparaten vergelijkt zal tot een zelfde conclusie komen.

En voor dat ene feestje per jaar waarop je met 20 man in je woonkamer zit moet je ofwel een mega-WTW specificeren, of je accepteert 1 keer per jaar een lagere luchtkwaliteit en/of raampje open.

Een aardige reality check op over-dimensioneren is die waarde 25-30 m3/h/persoon vermenigvuldigen met het aantal mensen waarmee je bent. beginnende met 2, oplopend naar een gezin. Afhankelijk van hoe efficient het lukt je luchtstromen te organiseren heb je een factor X extra lucht nodig. Bijvoorbeeld woonkamer ventileren terwijl iedereen slaapt. Die lucht ventileer je voor joker. (niet helemaal, maar bij wijze van spreken). Voor veel huizen zal deze factor X groter dan 2 zijn, en met toekomstige kinder/logeer kamers nog wel hoger. Maar als je met factor X=5 nog niet uit komt moet je je wel even achter je oren gaan krabben denk ik.

@oliviertjah bedenk ook dat de feedback loop van dit forum overdimensioneren niet straft. Wie een unit voor 600 kuub koopt en daar maar 200 van gebruikt zal hier niet klagen, en waarschijnlijk blij zijn dat tijdens een feestje er genoeg/veel capaciteit is. Of jou dat de extra aanschafkosten ook waard is moet je zelf kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliviertjah
@Threbez verhelderend, dan denk ik dat ik voor een 300 unit ga, dat lijkt me dan voorlopig prima met de verdeling die ik hiervoor al postte, dus 30 debiet per persoon i.p.v. 25 en op zolder inblazen in plaats van afzuigen, dus een totale capaciteit van 240. Wat is nou een redelijke buis als ik toch ‘maar’ max 30 debiet per ventiel ga blazen en onder de 1 m/s wil blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Threbez
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 23:56
oliviertjah schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:31:
@Threbez verhelderend, dan denk ik dat ik voor een 300 unit ga, dat lijkt me dan voorlopig prima met de verdeling die ik hiervoor al postte, dus 30 debiet per persoon i.p.v. 25 en op zolder inblazen in plaats van afzuigen, dus een totale capaciteit van 240. Wat is nou een redelijke buis als ik toch ‘maar’ max 30 debiet per ventiel ga blazen en onder de 1 m/s wil blijven?
Met de disclaimer dat ik ook maar wat roep als simpele Ir. met theoretische kennis maar nauwelijks praktijkervaring, fijn dat ik je heb kunnen helpen.

Qua buis: je kan zelf de berekening maken wat de luchtsnelheid wordt bij een gekozen maat.
De oppervlakte van de dwarsdoorsnede (bij rond PI()*1/4*D^2, bij vierkant L*B, gebruik als eenheid [meter]) vermenigvuldigd met de luchtsnelheid in m/s geeft je het debiet in m3/s in een uur zitten 3600 seconden. dus vermenigvuldig je debiet in m3/s met 3600 en je hebt je debiet per uur. Ik geloof dat 2.5 m/s een mooie max om aan te houden is. (maar stel je hebt op de wc, of in een transportbuis op zolder net 2.7 dan zou ik daar niet om wakker liggen).

Als je 30 m3/u wil halen met 1 m/s heb je D=103 mm nodig. en in de woonkamer voor 150 kuub/hr: D=230 mm of 2x 163 mm. 8)7 (1m/s luchtsnelheid is echt heel laag.)

Qua indeling in je huis zat ik nog te kijken of je de vaste kasten van de slaapkamers zou kunnen gebruiken (dat scheelt je de koof op de overloop) maar dat lijkt niet heel makkelijk. Je zou ook nog kunnen kijken of het mogelijk is iets verder van de keuken weg in te blazen, dat geeft een luchtstroom door je gehele woonkamer ipv direct naar de afzuiging. Osmose doet op zich wel veel, maar als de mogelijkheid er is zou het mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
@Threbez
Je begrijpt niet helemaal wat ik bedoel. Dat ligt vast aan mij. Ik doe nog een poging, komtie:

30m3/h per persoon. Eens?
Dan ook 30m3/h per persoon in de slaapkamers.
De unit staat standaard op stand 2. 1 is afwezig, 3 is max. Sommige wtwnunits hebben nog een stand tussen 1 en 2.

De flow per kamer wordt berekend bij max flow, dat is stand 3. Als je dan voor elke kamer 30m3/h berekent op max flow, dan kom je bij standaardgebruik maar op een deel van die gewenste 30m3/h.
Als stand 2 67% is van stand 3, dan moet je dus rekenen met 45m3/h per persoon.

Voor 3 slaapkamers.met 4 personen totaal ga je dus 4x 45m3/h nodig hebben, de 33% overcapaciteit die daar in zit is voor bezoek. Je bent vrij om die overcapaciteit groter te maken en stand 2 op 50% in te regelen natuurlijk, maar op een gegeven moment loop je tegen de praktische limieten van je aanvoerventielen aan.

Je kunt natuurlijk ongebruikte kamers knijpen ofzo, maar.dat boeit niet zo als je de lucht uit de slaapkamers alsnog door je woonkamer haalt(overflow). Vergeet niet dat wtw 90% efficient is. Ventileren voor 4 is 90%, dan valt er nog maar 5% rendement te winnen met het knijpen van de ongebruikte slaapkamers.
Je zult dan ook zeker CO2 moeten gaan meten in de woonkamer om voor bezoek te compenseren (ik ben te lui om de 3standenknop te bedienen, die gaat er dan ook uit als ik een nieuwe unit ophang).

[ Voor 44% gewijzigd door P5ycho op 12-10-2023 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
oliviertjah schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:59:
@w00key Bedankt voor je reactie. Als ik naar 120 of 125 aftak dan kan ik daar geen meerdere ventielen aan hangen toch?

Stel ik installeer wel plastic flexbuizen van bijv Ubbink, dan ga ik per kanaal tekort komen denk ik: ik zou in de woonkamer per ventiel 50 debiet in willen blazen maar blijf dan toch nooit onder de 1m/s?
125 mm rond spiro is goed voor 125 m3 per uur, dus 2 ventielen minimaal. 3 kan ook net. Je kan luchtsnelheid berekenen met https://www.lindab.com/support/apps/vent-tools/

Ubbink (60x130 ovaal) is equivalent aan 80-100 mm rond of iets dergelijks (vent tools: kijk naar hydraulic diameter). Hele kleine buisjes, is nog steeds groot genoeg maar de wtw moet harder duwen. Daar zou ik geen 2 ventielen aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Nu online
P5ycho schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:43:
[...]

[...]

Dat klinkt als overflow, niet als brink mixfan. De eis is blijkbaar wel dat het geforceerd gebeurt.

De angst voor tochproblemen zit em in dat ik de lucht over de tegelvloer van de gang trek, die is vooralsnog onverwarmd. Dat geldt ook voor de deurspleet, maar daar staat geen bank in de buurt. Ook kan ik de lucht niet mooi gecontroleerd invoeren zoals dat met een plafondventiel gebeurt.
De term recirculatie lijkt mij veel neigen naar mixfan achtig iets. Maar volgens mij zijn we het eens mixfans en vergelijkbaar niet goed werken en overflowen wel ;) . Dat overflowen forceren is niet altijd nodig in de praktijk lijkt me. Als er in ieder kamer maar of aanzuig of afvoer is. Maar regels enzo....

Is een ventilatieventiel hoog in de muur een optie? Dan trek je het niet over de relatief koude vloer in ieder geval. Eventueel met een plankje eronder voor accessoires en tegen de luchtstroom naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oliviertjah
Threbez schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 18:52:
[...]

Als je 30 m3/u wil halen met 1 m/s heb je D=103 mm nodig. en in de woonkamer voor 150 kuub/hr: D=230 mm of 2x 163 mm. 8)7 (1m/s luchtsnelheid is echt heel laag.)

Qua indeling in je huis zat ik nog te kijken of je de vaste kasten van de slaapkamers zou kunnen gebruiken (dat scheelt je de koof op de overloop) maar dat lijkt niet heel makkelijk. Je zou ook nog kunnen kijken of het mogelijk is iets verder van de keuken weg in te blazen, dat geeft een luchtstroom door je gehele woonkamer ipv direct naar de afzuiging. Osmose doet op zich wel veel, maar als de mogelijkheid er is zou het mooi zijn.
Aha dus 125mm lukt dan ook makkelijk voor 30 m3/u. Wat ik alleen nog niet helemaal begrijp is hoe het zit met meerdere ventielen aan die ene buis. Is het zo dat ik als ik op die ene 125mm buis 3 ventielen zet dat ik dan 90 m3/u onder de 1m/s kan afzuigen of werkt het zo simpel niet?

En inderdaad, een koof in de kast was het meest mooi geweest maar daar kan ik niet zowel de inblaas en de afzuig dan doorheen laten lopen omdat ik in het plafond dan binnen twee balkdelen deze kwijt moet kunnen en ze dus te dicht bij elkaar zitten en de afzuig dan niet dicht bij de keuken zit: we willen geen verlaagd plafond namelijk dus kunnen de balken dan niet doorkruisen. Dat kan dus wel achter de loze ruimte van de keuken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
ZonnigY schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

De term recirculatie lijkt mij veel neigen naar mixfan achtig iets. Maar volgens mij zijn we het eens mixfans en vergelijkbaar niet goed werken en overflowen wel ;) . Dat overflowen forceren is niet altijd nodig in de praktijk lijkt me. Als er in ieder kamer maar of aanzuig of afvoer is. Maar regels enzo....
Akkoord ;)
Is een ventilatieventiel hoog in de muur een optie? Dan trek je het niet over de relatief koude vloer in ieder geval. Eventueel met een plankje eronder voor accessoires en tegen de luchtstroom naar beneden.
Bij andere huizen zeker, maar niet bij deze. Als ik het rooster/ventiel hoger zou plaatsen is het zichtbaar als je de trap op loopt. Dat is toch wel lelijk.

optie 1, rooster linksonder de trap. dragende muur, dus een langwerpig rooster is misschien ook al geen optie.
optie 2, rooster boven de meterkast naar de woonkamer.
Misschien wel allebei...

Kijkplaatje met overflow:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IzGCO31peeCSQVzfls3WUfvzLPo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/n2gfJpQeKz1RVIX9OEWGTzON.png?f=fotoalbum_medium
Flow per ventiel aangegeven als max flow, standje 3.
Met stand 2 op 67% kom ik dan op 30m3/s per persoon uit op de slaapkamers, en op stand 3/max net geen 6 in de woonkamer. Misschien dat ik die paar kuub om op 6 rond te komen nog uit de badkamer kan halen, 100m3/h is daar misschien wat te gortig. Ik voorzie WAF problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joove
DCAC schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:38:
[...]
Ik kan nergens terugvinden hoe de aansturing van de zonekleppen werkt en ik heb ook nog geen toegang tot de unit zelf (hoop de sleutel binnenkort te krijgen). Ik vermoed dat dit een simpel aan/uit signaal is (laagspanning of netspanning), welke ik via Home Assistant kan doorzetten. Is het eigenlijk nodig dat de HRU 400 / Flow D weet wat de stand van de klep is of kan ik deze ook open en dicht zetten zonder feeback naar de WTW?

Andere vraag: De standaard zonesets worden aldtijd geleverd met CO2 sensoren. Ik ben geen fan van deze sensoren omdat deze je CO2 op een veel te hoog niveau afregelen. Zijn de zonekleppen ook te grbuiken zonder CO2 sensor? Ik zou dan bijvoorbeeld het debiet kunnen regelen door de WTW in een vaste nachstand te zetten als de woonkamer- en werkruimteklep dicht staan.
De HRU 400 heeft in de configuratie de 4 zones waar je nul of meerdere RFT co2/rv/zender aan koppelt. Op basis van welke RFT een signaal zend zal de daaraan gekoppelde zone wat doen (open of dicht gaan). De zonekleppen zijn stappenmotoren die rechtstreeks signaal krijgen van de HRU 400.

Wil je iets met Home Assistant doen dan heeft de HRU 400 daarvoor een modbus aansluiting die je gebruiken. De wifi-addon module past niet en de HRU400 is al van wifi voorzien, al is die voornamelijk voor de configuratie en zo instabiel als het maar kan zijn. Elke keer als ik iets wil aanpassen moet ik de WTW van het stroomhalen, omdat de app een I2C error geeft en geen data terug krijgt van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Nu online
P5ycho schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:33:
[...]

Akkoord ;)

[...]

Bij andere huizen zeker, maar niet bij deze. Als ik het rooster/ventiel hoger zou plaatsen is het zichtbaar als je de trap op loopt. Dat is toch wel lelijk.

optie 1, rooster linksonder de trap. dragende muur, dus een langwerpig rooster is misschien ook al geen optie.
optie 2, rooster boven de meterkast naar de woonkamer.
Misschien wel allebei...

Kijkplaatje met overflow:
[Afbeelding]
Flow per ventiel aangegeven als max flow, standje 3.
Met stand 2 op 67% kom ik dan op 30m3/s per persoon uit op de slaapkamers, en op stand 3/max net geen 6 in de woonkamer. Misschien dat ik die paar kuub om op 6 rond te komen nog uit de badkamer kan halen, 100m3/h is daar misschien wat te gortig. Ik voorzie WAF problemen.
Mooie ruimte!

Is boven de huiskamerdeur een optie?

Voor de WAF (MAF in mijn geval);
Een gat is creatief weg te werken. Bijvoorbeeld door er een groot schilderij oid voor te hangen met wat afstand van de muur.

Is er nog iets aan afzuiging in de bijkeuken te krijgen?

[ Voor 8% gewijzigd door ZonnigY op 12-10-2023 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Goede tips, dank.
Boven de deur kan ook natuurlijk. D'oh!

De bijkeuken zou wel moeten, maar daar ga ik nu niets aan doen. Er staat geen wasmachine meer. Ik hoop het ooit nog bij de keuken te trekken in de verre toekomst. Kan dan de ventilatiepunten nog beter verdelen via de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fflow
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:38

Interessant. Ik ben ook wel benieuwd naar andere ervaringen, tips of tricks.
Goed dat je me even getagd hebt, nu alles draait ben ik weer met andere dingen bezig.

Ondertussen draait de HRU 400 met Quattro hier een aantal maanden en ik heb er (bijna) geen omkijken meer naar. Het huis is 150m2 en we wonen er met z'n tweeën. Elke ruimte heeft een inblaas of afzuiging gekregen inclusief de hal bij de voordeur. Op deze manier is er nergens een ongeventileerde ruimte. De balansventilatie is uitgelegd op bewoning door 4 tot 6 personen. Alle hoofdkanalen zijn uitgevoerd in 180mm en de ventielen zijn bijna overal 160mm. Behalve enkele afzuigventielen van 125 want die waren wat lastig te vergroten, maar dat zijn er voldoende. Waarschijnlijk overkill maar ik wilde geen last suizende buizen of gierende ventielen hebben.

In elke woon-, werk- en slaapruimte met inblaasventielen hangt een co2 sensor en in de badkamer, keuken en wasdroogzolder met afzuigventielen een vochtsensor. Sensoren zijn via marktplaats regelmatig te koop voor een flink zachtere prijs dan in de winkel, soms zelfs nog nieuw in doos.
De woonkamer is inblaas zone 1. De keuken, wc, hal en extra ruimte beneden is afzuiging zone 1.
De vier slaap/werk kamers op de 1e verdieping zijn inblaas zone 2. De badkamer op de 1e en de zolder op de 2e verdieping is afzuiging zone 2.

De co2 sensoren werken, al komt met z'n tweeën de co2 waarde bijna nooit boven de 1200ppm wat de grens van Itho is. We slapen bijvoorbeeld met de slaapkamerdeur open en het huis is groot voor twee personen. Ik kreeg wel het idee dat de box gelijk hard opschaalt wanneer de 1200ppm wordt overschreden om na 20 minuten ofzo te gaan afschalen. Maar ik heb het één keer actief in de gaten gehouden 's nachts toen we gasten hadden en de slaapkamer deuren dicht waren.
De woonkamer is nu na een avondje met z'n tweeën vertoeven gestegen van +-450 naar 950 ppm co2. Dat is dus met de box op automatisch waarbij die op het laagste pitje draait.

Voor de vochtsensor in de badkamer was het even zoeken naar de goeie plek. Halverwege de deur en afzuigventiel werkte niet. Naast de douche op het kastje dicht bij de waterdamp werkt uitstekend. De box gaat dan alleen die zone hard afzuigen.
Op de wasdroogzolder heeft de vochtsensor geen zin. Het vochtpercentage stijgt daar niet snel genoeg binnen een bepaalde tijd. Na het ophangen van de was gaat de box niet optoeren terwijl de relatieve luchtvochtigheid langzaam naar 100% gaat. Daar zet ik de afzuiging op stand 2 voor een paar uur zodat het vochtpercentage aardig stabiel blijft.
Ook in de keuken doet de vochtsensor niks. Bij het koken gaat de afzuigkap naar buiten ook vaak aan dus extra ventilatie is ook niet nodig denk ik. De afzuigkap ging al naar buiten. Bij de verbouwing van de keuken jaren terug heb ik deze bewust van de centrale afzuiging afgekoppeld. De box wordt vet evenals de buizen. De afzuigkap die er hing was een standaard zonder extra filters of iets dergelijks. Dat half uurtje onbalans tijdens het koken neem ik op de koop toe.

De box regelt aan de hand van toerental en een stuk of vier standen van de kleppen hoeveel er wordt ingeblazen en afgezogen in de verschillende zones. Best leuk om te zien met de slangen losgekoppeld van de kleppen en dan door de standen gaan. De kleppen sluiten een zone nooit volledig af, dus altijd basisventilatie.

Het geluid is in stand 1 en 2 prima te doen maar zodra de box hard aan de bak gaat dan komt er behoorlijk geluid van af, zeker als je er naast staat. Via het trapgat van zolder waar de box staat is de box zelf nog best te horen op de slaapkamers op de 1e verdieping door een deur. De box krijgt een ombouw.
Maar via de ventielen hoor je nauwelijks iets wanneer de box hard aan het werk is. Het inblaasgeluid hoor je iets als er veel lucht doorgepompt wordt. De dempers doen hun werk goed. In het inblaastraject zit voor en tussen elke kamer een vaste demper van 120cm en de box is met flexibele dempers aangesloten op de spiro buizen in de rest van het huis.

Het verbruik van de box is ook dikke prima. In de lage automatische stand is het verbruik iets van 17 watt. Bij volledig vollebak aan de bak is het 170watt. En dat is pas bij alle zones vol aan de bak. Alleen afzuigen tijdens het douchen is flink minder dan dat.

Als amateur kun je de box in de basis inregelen, je hebt toegang tot een soort gastaccount. Toe- en afvoer debiet per zone (tot 600m3/h :? ), zomernacht ventilatie parameters, percentage ventileren bij vocht en ik vergeet er vast nog één of twee.
Alleen verdere toegang tot de box, updates voor de box en eventuele extra instellingen zijn alleen toegankelijk voor de installateur. Het zou mooi zijn als daar meer is in te stellen en het zou nog mooier zijn als ik ook toegang heb. Een update van de firmware zou ook welkom zijn, hopelijk lost dat ook het geklooi met de app op (ik zie dat @Joove dezelfde ervaring heeft. Als iemand weet hoe dat te regelen is hoor ik het graag :D

Mijn voorkeur gaat uit naar een systeem dat zich zelf regelt na eenmaal ingesteld te zijn. Dus geen sturing met je eigen home automation (wat ik niet heb) en dus ook goed blijft werken als ik hier niet meer zou wonen. In de basis doet de Itho dat met alle sensoren en heb ik er geen omkijken naar. Overdag op een laag pitje ventileren en wanneer nodig wordt er opgeschaald. De wifi ad-on voor de andere Itho wtw's werkt bij mijn weten helaas niet. Dat was wel een mooie plug en play oplossing geweest.

En waar het allemaal om te doen was, comfort en energiebesparing.
De kachel is hier nog niet aan geweest maar dat zal vast bijna nergens nog het geval zijn met het weer tot nu toe. In huis is het heerlijk aangenaam. In de avond en nacht koelt het buiten al best af maar geen koude tocht via de roosters die nu potdicht zitten. In de zomer kon de warmte aardig buitengehouden worden met alle roosters dicht (en zonwering voor alle ramen natuurlijk). De binnenkomende lucht werd mooi afgekoeld met de uitgaande lucht. Zomernachtventilatie doet wel iets maar alle ramen tegen elkaar openzetten als het buiten koeler is dan binnen werkt 10x beter.
De badkamer wordt beter afgezogen dan met de voorgaande Itho eco systeem C box. En in huis blijft het fris ruiken, geen gekke geurtjes die ineens te voorschijn zijn komen. De wasdroogzolder moet ik wel alert op zijn. En een sensor die poepjes lucht kan detecteren is nog wel iets wat ik wil hebben voor op de wc. Daar hangt nu een simpele zone en timer drukknop die ook bij de zone set zit. Even de timer twee keer indrukken bij een grote boodschap.

Wensen
- Een lagere grens ppm co2 instellen in de box.
- Rustiger opschalen bij overschrijding co2 ppm grens (ik heb de indruk dat de box gelijk hard gaat)
- Poepjessensor :+
- Updates op de box kunnen installeren
- Vochtparameters aan kunnen passen in de box of per sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCAC
Joove schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:54:
[...]
Wil je iets met Home Assistant doen dan heeft de HRU 400 daarvoor een modbus aansluiting die je gebruiken. De wifi-addon module past niet en de HRU400 is al van wifi voorzien, al is die voornamelijk voor de configuratie en zo instabiel als het maar kan zijn. Elke keer als ik iets wil aanpassen moet ik de WTW van het stroomhalen, omdat de app een I2C error geeft en geen data terug krijgt van het apparaat.
Dat is goed om te weten. Ik ga mij richten op modbus en laat de WIFI links liggen.
De HRU 400 heeft in de configuratie de 4 zones waar je nul of meerdere RFT co2/rv/zender aan koppelt. Op basis van welke RFT een signaal zend zal de daaraan gekoppelde zone wat doen (open of dicht gaan). De zonekleppen zijn stappenmotoren die rechtstreeks signaal krijgen van de HRU 400.
Betekent het gebruik van stappenmotoren dat de zonekleppen ook half open kunnen? Weet je toevallig ook wat voor een signaal naar de kleppen gaan? Ik neem aan dat de drivers aan de kant van de kleppen zitten, dus ik vermoed netspanning + PWM. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
oliviertjah schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:34:
[...]

Aha dus 125mm lukt dan ook makkelijk voor 30 m3/u. Wat ik alleen nog niet helemaal begrijp is hoe het zit met meerdere ventielen aan die ene buis. Is het zo dat ik als ik op die ene 125mm buis 3 ventielen zet dat ik dan 90 m3/u onder de 1m/s kan afzuigen of werkt het zo simpel niet?
Waarom denk je dat 1m/s nodig is?

Je unit heeft 100 Pa aan tegendruk beschikbaar en met Ubbink (https://cdn-blob.ubbink.c...8b7a3bf/F0004516_0001.pdf) zit je al gauw op 2.1 Pa/m met 1 buis, 1 ventiel.

Om datzelfde drukverlies te krijgen met spirobuis moet je dit doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMenEqimvmJlWhcKCKjYDJ31cyY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rXZ4J5FNCrMKyQN23Jtw2OZv.png?f=fotoalbum_large

4 ventielen op 125mm. En veel meer dan 1m/s, als je dat wilt met Ubbink zit je op 20 m3 per buis, dat wordt spaghetti.

Er is geen vaste relatie Pa/m en m/s, ligt heel erg aan type buis, glad of geribbeld, vorm en (hydraulic) diameter. Bij grotere diameter mag je veel hogere m/s aanhouden. Mijn meet record is 40 m/s bij een grote gevelrooster van 80cm breed.

[ Voor 9% gewijzigd door w00key op 13-10-2023 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Bij spiro draagt het geruis van hoge luchtsnelheden wat meer dan bij plastic instortspul. Bij spiro gebruik je ook t-stukken ipv collectors. Als je een ventiel met 10cm op een t-stuk aftakking zet en er zitten nog 2 ventielen achter dan hoor je het suizen vanwege de hoge luchtsnelheid.
Zo zit dat bij mij in de badkamer, en dat is niet aangenaam. Je kunt dus het beste zorgen dat de luchtsnelheid overal ongeveer hetzelfde is en de buis dikker maken als het verplaatste volume toeneemt, en/of minimaal een meter buislengte aan elk t-stuk naar een ventiel plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
w00key schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:49:
Motorloze afzuiging wordt niet meer aangeraden. De WTW wordt er enorm smerig van, de vet filters zijn niet goed genoeg.
Oh.. Het idee laat toch ook mij nog niet los. (Zoals lenteakkoord voor mijn gevoel nog redelijk recent is gaan promoten. En ook dit Brink artikel uit 2022 als reële optie neerzet.)
In de professionele setting gebruiken we zakkenfilters en daarna koolstofpatronen en zelfs dat vangt niet alles, laat staan zo'n vlakke wasbare RVS / aluminium filtertje.
Ik heb begrepen dat je inderdaad niet kunt volstaan met alleen het standaard filter van de normale wasemkap. (Wat me op zich wel te denken geeft, want dan wordt elke standaard pijp dus ook gestaag vol vet geblazen.)

Voor in huis heeft Nilan het over het plaatsen van een aanvullende 'vetvanger'. (Is dat zo te koop of meer een losse kreet?) Ik vermoedde dat daar nog meer van die wasbare metalen filters in zouden zitten, maar jij weet / verwacht anders?

Een koolstoffilter bijvoorbeeld, vind ik moeilijk te plaatsen. Ik dacht dat dit werkte tegen luchtjes (die prima naar buiten mogen) en niet zozeer vet. Verzadigt vet zo'n ding dan niet razendsnel? Daarnaast heb ik me laten uitleggen dat ze min of meer een spons zijn, dus (indien geplaatst op de inblaas) heftige houtrooklucht wordt opgevangen zodat je er geen last van hebt, maar eigenlijk later als nog rustig aan weer doorgelaten. Dan zou bij deze toepassing het vet als nog in de WTW unit komen. En bovendien lijkt het bij een filter dat alléén heftige perioden meemaakt ook niet zo veel zin te hebben; de spons zou altijd vol zitten.

(En wat is dan de professionele use case? Als 't zo'n slecht idee is, legt dan niet juist de professional als eerste gewoon een pijp naar buiten? Of gaat het daar o.a. om horeca die dan teveel luchtjes verspreidt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Professionele use case is uitblazen zonder 5 meter boven hoogste bebouwing in omgeving te komen. RVS filter eerst, dan Zakkenfilter G4, dan koolstofpatronen. Dan mag je die 5000-20000 m3/uur gewoon op straatniveau dumpen.

Je mag het proberen hoor, een motorloze kap, graag horen we hier of dat toch werkt tegen verwachtingen in 🙂

Een A label huis met WTW gebruikt al bizar weinig energie, 1600 kWh (airco) = opbrengst van ~5 zonnepanelen is genoeg voor de verwarming voor 150 m2 hier. Met een dikke 90cm afzuigkap en gat in de gevel, optimaliseren voor dat uurtje koken is pure onzin. Leuk dat Excel experts dat willen, tot de WTW dood is en je alle kanalen moet ontvetten, dan weet je hoeveel dat grapje heeft gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliviertjah
@w00key Bedankt voor je reactie nog. Die berekening volg ik niet helemaal maar mijn conclusie is dat ik met 3 stuks ventielen op een 125mm spirobuis goed uitkom om per ventiel 30m3 in te blazen.

Als ik de twee afvoer ventielen van elk 75m3 op een 125mm buis zet, gaat dat nog (geluidstechnisch) goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
oliviertjah schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:40:
@w00key Bedankt voor je reactie nog. Die berekening volg ik niet helemaal maar mijn conclusie is dat ik met 3 stuks ventielen op een 125mm spirobuis goed uitkom om per ventiel 30m3 in te blazen.

Als ik de twee afvoer ventielen van elk 75m3 op een 125mm buis zet, gaat dat nog (geluidstechnisch) goed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1-COcHWEKhadQAdorBCx3C4Ji4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SgY1OOzQv5gvjglQDS5z5LHM.png?f=user_large
Excel'ed that for ya.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oliviertjah
@P5ycho Top! klopt het dat die '123' '125' moet zijn? En even voor de duidelijkheid: met 1,2 of 3 'keer' bedoel je het aantal ventielen op deze buis?

[ Voor 66% gewijzigd door oliviertjah op 13-10-2023 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
oliviertjah schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:40:

Volgens mij wel. Maar hier (op dit draadje) zijn sommigen erg van de extreme stilte.

Ik hoor ze iig niet en mijn decibel meter zegt dat het nauwelijks meetbaar is (~2 dB vlak onder, ~ambient op oor-hoogte), 2 ventielen op 1 buis met een T stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Een paar weken geleden de Itho HRU 350 opgehangen, nog volop bezig om de buizen definitief aan te leggen, zie ik gisteravond een storing op de unit over de afvoerventilator. En inderdaad, totaal geen afzuiging, de afvoerventilator draait geheel niet rond. Unit uit elkaar gehaald zoals omschreven in de de handleiding installatie en gebruik. Maar dat ziet er allemaal goed en schoon uit, ventilator draait met de hand heel soepel rond, aansluitingen zitten stevig. Dus nu al de printplaat of motor kapot :?

Ik heb contact opgenomen met de verkoper en die heeft "een servicemelding ingediend" en "de fabrikant zal z.s.m. contact met u opnemen". Maar eens kijken hoe snel en goed dit opgelost gaat worden door Itho en/of verkoper.

Iemand anders ervaring met een defecte motor en/of printplaat of suggestie om nog ergens naar te kijken buiten wat ik al gedaan heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Laatst online: 16:14
Alleen met een aanlopende fan, dus geen idee wat je zelf nog kunt doen. Mijn ervaring is dat ze de hele binnenunit als 1 geheel vervangen. Je krijgt per koerier een nieuwe en die neemt gelijk de oude mee. Duurde bij mij een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
itsjohan schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:06:
Je krijgt per koerier een nieuwe en die neemt gelijk de oude mee. Duurde bij mij een paar dagen.
Bedankt! Hopelijk bij mij ook zo soepel.
De koerier plaatste de nieuwe ook, of moest je de oude klaar zetten zodat die hem weer mee kon nemen? Want als het puur een koerier kan ik me zo voorstellen dat die hem niet plaatst en ook niet gaat staan wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
oliviertjah schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:05:
@P5ycho Top! klopt het dat die '123' '125' moet zijn? En even voor de duidelijkheid: met 1,2 of 3 'keer' bedoel je het aantal ventielen op deze buis?
123 is 125 idd, haastige spoed.
Aantal buizen of aantal ventielen, dat mag je zelf kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:49
Ik ben op zolder lekker aan het bouwen - en ben toch een beetje bezorgd over de stem geluiden welke over en weer zouden kunnen gaan tussen kamers.
Zo veel mogelijk ruimte tussen ventielen, maar soms ontkom je er niet aan dat er maar een paar meter tussen een ventiel van kamer A en kamer B zit.. Heb achter elk ventiel een spiro geluidsdemper van 900mm (met 50mm isolatie) op een diameter van 160mm.

Mensen hier die uit ervaring kunnen zeggen dat het wel los loopt? De afstand is ca 5 meter. Of moet ik dingen veranderen (de vraag is alleen hoe) nu het nog kan.

Idialiter zou je vanaf je wtw unit direct vertakken naar elke kamer, maar dat ging helaas niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbDGFA4yZ91bVuGp4MZ2RV3mdo0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WRdViVkeO8HNgvZcwGswSU2D.jpg?f=user_large

We rommelen lekker door.

[ Voor 20% gewijzigd door ZveenT op 13-10-2023 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Laatst online: 16:14
rube schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:32:
[...]

Bedankt! Hopelijk bij mij ook zo soepel.
De koerier plaatste de nieuwe ook, of moest je de oude klaar zetten zodat die hem weer mee kon nemen? Want als het puur een koerier kan ik me zo voorstellen dat die hem niet plaatst en ook niet gaat staan wachten.
Nee klopt, het is alleen uitwisselen van component en aan de deur. Ik had zelf de unit eruitgehaald en weer teruggeplaatst. Nu had ik de unit zelf aangeschaft via een webshop, als je een installateur hebt dan zou die het natuurlijk kunnen doen. Op zich is terugplaatsen net zo eenvoudig als het er uithalen, zo lang je maar ff oppast met dat kabeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Overspraak is stukken minder met normale buisafmetingen, met 160 mm rond naar een eindgebruiker vraag je er wel beetje om...

Ook dempers van kleiner diameter werken beter dan grote.

Het is niet voor niets dat alle lichtverdeelsystemen met een buis werken die equivalent is aan rond 80-100 per ventiel, en dan verzamelen in een plastic verdeelbox. Lage luchtsnelheid is goed, maar laag genoeg is al prima en Zehnder etc vind < 3 Pa/m al genoeg, 10 meter lang is pas ~30% van je luchtweerstand budget. Overkill buis grootte maakt een te grote verbinding tussen vertrekken.

Ik snap maat 125 als je ruimte zat hebt. Nog groter is alleen nodig voor hoofdkanaal.

[ Voor 7% gewijzigd door w00key op 13-10-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
w00key schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:24:
Overspraak is stukken minder met normale buisafmetingen, met 160 mm rond naar een eindgebruiker vraag je er wel beetje om...

Ook dempers van kleiner diameter werken beter dan grote.

Het is niet voor niets dat alle lichtverdeelsystemen met een buis werken die equivalent is aan rond 80-100 per ventiel, en dan verzamelen in een plastic verdeelbox. Lage luchtsnelheid is goed, maar laag genoeg is al prima en Zehnder etc vind < 3 Pa/m al genoeg, 10 meter lang is pas ~30% van je luchtweerstand budget. Overkill buis grootte maakt een te grote verbinding tussen vertrekken.

Ik snap maat 125 als je ruimte zat hebt. Nog groter is alleen nodig voor hoofdkanaal.
Hmm oké. Ik dacht, lage snelheid geeft minder geluid.

200 hoofdkanaal (omdat de ruimte er is) en 160 naar de kamers heb ik nu uitliggen en deels gemonteerd 🙅.

Alles omgooien? Of nog manieren om geluid te minderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
ZveenT schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:45:
[...]

Hmm oké. Ik dacht, lage snelheid geeft minder geluid.

200 hoofdkanaal (omdat de ruimte er is) en 160 naar de kamers heb ik nu uitliggen en deels gemonteerd 🙅.

Alles omgooien? Of nog manieren om geluid te minderen?
Ik kan je nog niet helpen want ik ben ook nog bezig met aanleggen, maar ik heb ook 200mm, overal.
Dit zodat ik maar één ventiel per kamer heb en ik de lucht niet zal horen stromen.

Ik heb flexibele dempers bij de aftakkingen en overspraakdempers in de buizen vlak voor het ventiel.

Geluiden kun je ook door de muur, deur, onder de deur door horen. We gaan het zien of dit doe de buizen erger/meer is.

Indien nodig kan ik altijd plaatselijk nog dunnere buizen gaan gebruiken, meer flexibele dempers plaatsen en/of zelfs meerdere overspraakdempers achter elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZveenT
@rube , ik dacht ook vooral aan de afmeting van het ventiel om geluid van de luchtstroom te voorkomen. Heb naar woonkamer 2x 160mm (vanaf een 200) hoofd welke naar 160mm verjongt. Ik wil 120m3 p/u in stilte ventileren. Nu heb ik misschien geen lucht wat ik hoor maar het huilen van de kids. 😂

Gaan het wel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 06-06 22:03

DJR

Hier een Zehnder Q600

Vraagje weet iemand hoe ik kan instellen dat bij een opgegeven tijdprogramma de sensorventilatie voor auto ontvochtiging uit blijft bij een AUTO instelling?

Soms schiet de ontvochting aan in de nacht en begint de WTW richting standje 3 te ventileren. Dat wil ik in de nacht niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
DJR schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:13:
Hier een Zehnder Q600

Vraagje weet iemand hoe ik kan instellen dat bij een opgegeven tijdprogramma de sensorventilatie voor auto ontvochtiging uit blijft bij een AUTO instelling?

Soms schiet de ontvochting aan in de nacht en begint de WTW richting standje 3 te ventileren. Dat wil ik in de nacht niet.
In advanced menu, sensor ventilation, en dan denk ik humidity comfort uitschakelen. Dan blijft de humidity protection wel aan (verwacht dat dit de douche/kook detectie is)
Ik zie dit. In de app, maar verwacht op de unit zelf een soortgelijke instellingsmogelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:48
alexbl69 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:54:
[...]

Dat die functie er niet geactiveerd mag worden is eenvoudig: een ventilatiesysteem mag volgens het Nederlandse bouwbesluit niet uit te schakelen zijn. Daarom zijn schakelaars met een 0-stand al jaren verboden. Wat overigens niet betekent dat ze niet verkocht en gebruikt worden ;). Maar dat kan enkel bij renovatie, niet bij nieuwbouw.

Dat de functie wel in de software zit heeft te maken met het feit dat dezelfde unit ook in Duitsland verkocht wordt. Daar is regelgeving met betrekking tot schoorstenen, waarbij het mogelijk moet zijn om de afvoer softwarematig uit te schakelen zodra de schoorsteen aan gaat. Dit om te voorkomen dat mocht de toevoerventilator defect raken er lucht uit de schoorsteen wordt gezogen.

Maar nogmaals over die wasemkap; daar kan mooi een motorkap in die rechtstreeks naar buiten blaast. De onbalans die het veroorzaakt wordt door de wtw-unit zelf wel gecorrigeerd. Elke fatsoenlijke wasemkap heeft daarnaast standaard een terugslagklep waardoor het gat naar buiten netjes luchtdicht is afgesloten zolang de motor uit is.

Zelfs als je dagenlang urenlang staat te koken is dit de beste methode, want die kooklucht zal toch afgezogen moeten worden en daarvoor is extra lucht van buiten nodig. En via de wtw-unit is dat nog altijd beter dan het tijdelijk openen van ramen of deuren.
Om nog even terug te gaan naar de afzuigkap discussie...
Hier ook een afzuigkap die max 800m3 naar buiten blaast. De tijdelijke onbalans is behoorlijk. Onze Q350 compenseert dat verre van. Hij trekt soms een paar vlokjes spouwmuurisolatie naar binnen bij de doorvoergaten van de cv buizen naar de mini-knieschotjes.

In de Duitse handleiding zie ik inderdaad de optie staan. Zou de optie dan beschikbaar zijn als je in het menu aangeeft dat je met een installatie in Duitsland te maken hebt?
LÜFTUNG
■ NUR ZULUFT: das Gerät stoppt den Abluftventilator für die eingestellte Zeitdauer
■ NUR ABLUFT: das Gerät stoppt den Zuluftventilator für die eingestellte Zeitdauer (falls verfügbar)
Ik zou graag tijdelijk de afvoer uitzetten zodra de afzuigkap op medium of hoger draait. Middels de shelly waarachter de afzuigkap zit kan ik in Home assistent detecteren op welke stand de afzuigkap staat. Zou ideaal zijn als dan automatisch de WTW enkel lucht toevoert en de afzuigkap tijdelijk alles afvoert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Onno ! schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:43:
[...]

Hier ook een afzuigkap die max 800m3 naar buiten blaast. De tijdelijke onbalans is behoorlijk. Onze Q350 compenseert dat verre van. Hij trekt soms een paar vlokjes spouwmuurisolatie naar binnen bij de doorvoergaten van de cv buizen naar de mini-knieschotjes.

In de Duitse handleiding zie ik inderdaad de optie staan. Zou de optie dan beschikbaar zijn als je in het menu aangeeft dat je met een installatie in Duitsland te maken hebt?
In het uitgebreide menu zou die gewoon moeten staan volgens mij. Bij de Q600 in ieder geval wel. Ik lees wel in de handleiding dat als er ingesteld staat dat er een haard aanwezig is, alleen afvoer niet mogelijk is.
[...]

Ik zou graag tijdelijk de afvoer uitzetten zodra de afzuigkap op medium of hoger draait. Middels de shelly waarachter de afzuigkap zit kan ik in Home assistent detecteren op welke stand de afzuigkap staat. Zou ideaal zijn als dan automatisch de WTW enkel lucht toevoert en de afzuigkap tijdelijk alles afvoert.
Met https://github.com/michae...me-assistant-comfoconnect via de Comfoconnect Lan C kan ik supply-only of exaust-only kiezen. Supply only mode doet het gewoon, exhaust only zie ik de toevoerwaarden niet echt terug lopen. Maar dat zou ook kunnen want in feite zijn de toevoerkanalen min of meer de enige mogelijkheid om lucht het huis in te zuigen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:06
[...]

[...]

Zal het volgende week eens vragen aan de technische jongens bij Zehnder.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alexbl69 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 14:43:
Zal het volgende week eens vragen aan de technische jongens bij Zehnder.
Het zou handig zijn om hier een aansluiting (input) op de option box voor te gebruiken. Die hebben velen immers toch al (als ze CO2-sensoren bedraad aangesloten hebben).
Ook voor mij zou dit een erg handige methode zijn, want ik heb toch al detectie op de afzuigkap, die ervoor zorgt dat in de kruipruimte de afvoerklep van mijn kookveldafzuiging open gaat.
Alternatief is de softwarematige methode, maar dat werkt via bovenstaande github-link nu ook al.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:48
breinonline schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:13:
Met https://github.com/michae...me-assistant-comfoconnect via de Comfoconnect Lan C kan ik supply-only of exaust-only kiezen. Supply only mode doet het gewoon, exhaust only zie ik de toevoerwaarden niet echt terug lopen. Maar dat zou ook kunnen want in feite zijn de toevoerkanalen min of meer de enige mogelijkheid om lucht het huis in te zuigen.
Als ik de supply/exhaust only opties kies in HA zie ik de flow niet veranderen. En in de Comfoconnect app kan ik alleen exhaust only kiezen. Deze functie werkt. Maar de supply only is uitgegrijsd en dus niet te selecteren bij mij. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joove
DCAC schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:54:
Betekent het gebruik van stappenmotoren dat de zonekleppen ook half open kunnen? Weet je toevallig ook wat voor een signaal naar de kleppen gaan? Ik neem aan dat de drivers aan de kant van de kleppen zitten, dus ik vermoed netspanning + PWM. Klopt dat?
@flowww heeft in zijn bericht gezet dat afhankelijk van de stand en zone de kleppen op verschillende standen staan.

Hierbij een foto van de stappenmotor, veel stelt de klep dus niet voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1h_26A4s5FnGeldkwAEhiGZ44w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QCUxbAAlNQEdH65IVWIHp6TJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
@P5ycho inmiddels zijn we een paar dagen verder en de hoeveel lucht in de slaapkamer bevalt me nu wel. Is een stuk aangenamer voelt minder benauwd aan.

Had een vochtmeter met temperatuur meter gehaald van Aliexpres.

En het was eerst 22 graden met 64% en is nu 20.5 graden met 46% vocht.
Is dat goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Dat is helaas ook afhankelijk van het weer buiten. Die meetpunten zeggen op zichtzelf niet zo veel over je ventilatie.
Als je dat wilt bevestigen met metingen, dan zul je moeten investeren in wat simpele meetapparatuur.
En als jij tevreden bent met de verbeterde ventilatie is het goed toch?

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 16-10-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
w00key schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:24:
Professionele use case is uitblazen zonder 5 meter boven hoogste bebouwing in omgeving te komen. RVS filter eerst, dan Zakkenfilter G4, dan koolstofpatronen. Dan mag je die 5000-20000 m3/uur gewoon op straatniveau dumpen.
Dank voor de info. Helder. Maar da's inderdaad horeca regelgeving, gebaseerd op (ook) kookluchtjes weghalen.

Dus ik leer er maar beperkt van hoe de verwachtingen te verslaan ;).
Je mag het proberen hoor, een motorloze kap, graag horen we hier of dat toch werkt tegen verwachtingen in 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:39

Audione0

Strijdt der titanen

NicoHF schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:01:
@P5ycho inmiddels zijn we een paar dagen verder en de hoeveel lucht in de slaapkamer bevalt me nu wel. Is een stuk aangenamer voelt minder benauwd aan.

Had een vochtmeter met temperatuur meter gehaald van Aliexpres.

En het was eerst 22 graden met 64% en is nu 20.5 graden met 46% vocht.
Is dat goed?
https://www.google.nl/sea...AYFhgeGA8&sclient=gws-wiz

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rube
ZveenT schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:15:
@rube , ik dacht ook vooral aan de afmeting van het ventiel om geluid van de luchtstroom te voorkomen. Heb naar woonkamer 2x 160mm (vanaf een 200) hoofd welke naar 160mm verjongt. Ik wil 120m3 p/u in stilte ventileren. Nu heb ik misschien geen lucht wat ik hoor maar het huilen van de kids. 😂

Gaan het wel zien.
Even een update, wellicht ook handig voor anderen in de toekomst:
-ITHO HRU 350 WTW op zolder voor de 1ste verdieping en de zolder zelf. Buizen lopen in de hoek onder het schuine dak.
-Spirobuis diameter 200 mm (reden oversized: extreem lage luchtsnelheid, maar 1 inblaasventiel nodig, ook voor 2-persoons slaapkamers)
-2 vaste dempers direct na WTW, 900 mmn lang, 50 mm isolatie voor inblaas en afzuig.
-Bij aftakkingen naar de slaap/werk kamers gebruik ik Spiro met daartussen flexibele akoestische slang, diameter ook 200 mm, per aftakking zo'n 150-200 cm lengte flexibele akoestische slang.
-Tussen de kortste aftakkingen zit zo'n 2 x 200 cm flexibele akoestische slang en 3 m spirobuis, zeg 7 meter.
-Ik heb nu totaal 6 slaap/werk kamers aangesloten met elke 1 inblaasventiel.

Voorlopige conclusies:
Overspraak Getest door muziek en spraak behoorlijk hard op de stereo aan te zetten (ook met flinke bas) in 1 kamer. Ik merk eigenlijk geen muziek, spraak door de buizen-ventielen heen. Ja, ik hoor de muziek en spraak goed, maar dat komt eigenlijk gewoon door de deuren heen/onder door, door de muren.

Geluid op de werk/slaapkamers: in de laagste stand hoor ik helemaal niets. In de middelste stand hoor je het echt miniem, maar totaal niet storend. Ter vergelijk: als het een beetje waait hoor ik de bomen/bladeren veel harder door een dicht raam en rooster heen, dan geluid bij het inblaasventiel op stand 2. In de hoogste stand hoor je het wel, maar nog steeds heel beperkt en niet storend. Uiteraard subjectief maar ik ben behoorlijk kritisch op geluid.

Geluid bij de unit zelf is wel behoorlijk vooral in stand 3. Dit wist ik, want ik heb voor de beneden verdieping ook al een in de garage hangen. Hier moet dus een goede kast om heen gemaakt worden en is voor ons verder geen probleem. Ik zou hem dus niet in een blijvende open ruimte plaatsen.

Co2 nivo op dit moment staan 2 ventielen in de slaapkamers geheel open. 4 anderen zijn iets dicht gedraaid omdat daar maar 1 persoon tegelijkertijd zal zijn. Op de slaapkamer waar wij met 2 personen slapen is het ventiel geheel open gedraaid, hebben we met raam en rooster dicht geslapen en blijft het C02 niveau onder de 800 ppm op stand 2 (ventilator draait met circa 1500 rpm volgens de WiFi add-on). Andere kamers moeten nog getest worden. Hopelijk kan ik ook na meer testen en afstellen op basis van Co2 metingen altijd op maximaal stand 2 draaien. Moet nog even kijken of dat voldoende is voor de badkamer, maar anders is kort op stand 3 draaien om de badkamer goed droog te krijgen geen probleem.

Overigens is dit nog wel zonder actieve afzuiging, want de afzuigventilator is defect en ik zit nog op een bericht van Itho te wachten voor omruilen/servicemonteur. Mogelijk dat met een werkende afzuig er iets meer uitstralinsgeluid zal zijn van de kast zelf. Ik verwacht echter niet dat dat heel veel zijn. Momenteel creeeren we dus een overdruk in huis en verdwijnt del lucht door niet goed afsluitende roosters, ramen en maar een heeeeel klein beetje door de warmtewisselaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:06
[...]

[...]

Zou hier nog even op terug komen; navraag leert dat het op normale wijze niet mogelijk is om enkel de afvoer uit te zetten.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:29
Zoals velen in dit topic ben ik een ventilatiesysteem met WTW aan het plannen voor mijn woning. Het gaat om een tweekapper uit 1923, +- 100m2/300m3. Alle verblijfsruimtes (behalve badkamer) worden verwarmd met L/L (airco), de benedenverdieping krijgt in de toekomst vloerverwarming. Er is geen mechanisch ventilatiesysteem aanwezig. Ik ga uit van bewoning door 4 personen.

Doel is tweeledig: uiteraard ventileren tbv de luchtkwaliteit (luchtvochtigheid en CO2), maar ik hoop ook met een centrale WTW de temperatuur door het huis wat meer te egaliseren, bijvoorbeeld warme lucht uit de woonkamer ook door de hal en het toilet laten stromen.

Ik ben voor mijn opzet uitgegaan van 30m3/uur/persoon. De doorvoeren tussen de verdiepingen gaan via bestaande openingen: het trapgat (rode doorvoer) en een gat waar ooit een gaskachel afvoer doorheen ging (groene doorvoer). Plattegrond van de verdiepingen staat onderaan de post. Vragen verduidelijkt met dikgedrukte tekst, los natuurlijk van de hoofdvraag: "Ik heb geen idee wat ik doe, lijkt dit al ergens op?"...

Voor mijn eerste opzet kom ik uit op het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdHQvWeZVaqPPYKWE9Bn03tfEIw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WpVAnCVDlq0JIEUcA1zlIjHJ.png?f=user_large

Ik kom daarbij een aantal onhandigheden tegen, waarvan ik niet weet of dit de meest ideale oplossing is:

- Slaapkamer en werkkamer beide geschikt voor 2 personen gelijktijdig, dus 2x +60m3. Badkamer moet afvoer zijn, dus deze kamers automatisch beide aanvoer?
- Om in balans te blijven hobbykamer -30 en badkamer -90, is -90 in de (kleine) badkamer niet veel te veel?
- Toilet beneden -30 via de hal, overspraak met bovenverdieping door open trapgat?

De buizen voor de ventielen op de 1e verdieping kunnen over de vliering lopen en rechtstreeks door de plafonds de kamers in. De buizen voor de begane grond kunnen door 2 vaste doorvoerplekken naar beneden. Ik dacht 1 voor afvoer (buizen vanaf doorvoer verder verdeeld achter verlaagd plafond hal en keuken), en 1 voor aanvoer, inblaas op centrale plek of eventueel via koof verspreid door de kamer ?).

Ik hoef niet per se zoneregeling, maar door de layout en beperkte doorvoermogelijkheden is het misschien helemaal geen extra moeite om het systeem te splitsen in "beneden" en "boven". Zo kan de boel beneden harder tijdens het koken zonder dat de werkkamer daar last van heeft, en merk je er in de woonkamer niks van als iemand onder de douche stapt. Is dit nog echt een voordeel, of gaat het vooral een duurdere unit betekenen zonder dat het veel oplevert?

Hebben de mensen hier met wat meer kennis en ervaring een beter idee voor de indeling/verdeling van mijn toekomstige WTW? Ik vind het lastig in te schatten of wat ik bedacht heb gaat werken. Ik wil eerst de indeling en debieten bekijken, en daarna pas echt kijken naar het buizenwerk en de ventielen. Wel heb ik gemerkt dat ik het erg lastig vind om een WTW unit te kiezen bij mijn berekening: met 240m3/uur totaal op stand 2 (66%?) zou ik een unit van zo'n 360m3 moeten hebben, redelijk standaard zo lijkt het. Er zijn tientallen units van diverse merken die tussen de 325 en 450m3 uitkomen, hoe bepaal ik welke voor mij geschikt gaat zijn? Uiteraard even los van of mijn berekening en indeling stand houd...

Plaatjes van de verdiepingen en beoogde verdeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0IB-nWY1ohu9o6nOsI2Op3IHYM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7E0Ww8kLVnm6cBApYQvcQ3jg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlfWNY0y_qhvfTvW04K4eni08tk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GLxpF9ZgdNSCKDJNagUSGKL5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
rube schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:03:
[...]

Even een update, wellicht ook handig voor anderen in de toekomst:
-ITHO HRU 350 WTW op zolder voor de 1ste verdieping en de zolder zelf. Buizen lopen in de hoek onder het schuine dak.
-Spirobuis diameter 200 mm (reden oversized: extreem lage luchtsnelheid, maar 1 inblaasventiel nodig, ook voor 2-persoons slaapkamers)
-2 vaste dempers direct na WTW, 900 mmn lang, 50 mm isolatie voor inblaas en afzuig.
-Bij aftakkingen naar de slaap/werk kamers gebruik ik Spiro met daartussen flexibele akoestische slang, diameter ook 200 mm, per aftakking zo'n 150-200 cm lengte flexibele akoestische slang.
-Tussen de kortste aftakkingen zit zo'n 2 x 200 cm flexibele akoestische slang en 3 m spirobuis, zeg 7 meter.
-Ik heb nu totaal 6 slaap/werk kamers aangesloten met elke 1 inblaasventiel.

Voorlopige conclusies:
Overspraak Getest door muziek en spraak behoorlijk hard op de stereo aan te zetten (ook met flinke bas) in 1 kamer. Ik merk eigenlijk geen muziek, spraak door de buizen-ventielen heen. Ja, ik hoor de muziek en spraak goed, maar dat komt eigenlijk gewoon door de deuren heen/onder door, door de muren.

Geluid op de werk/slaapkamers: in de laagste stand hoor ik helemaal niets. In de middelste stand hoor je het echt miniem, maar totaal niet storend. Ter vergelijk: als het een beetje waait hoor ik de bomen/bladeren veel harder door een dicht raam en rooster heen, dan geluid bij het inblaasventiel op stand 2. In de hoogste stand hoor je het wel, maar nog steeds heel beperkt en niet storend. Uiteraard subjectief maar ik ben behoorlijk kritisch op geluid.

Geluid bij de unit zelf is wel behoorlijk vooral in stand 3. Dit wist ik, want ik heb voor de beneden verdieping ook al een in de garage hangen. Hier moet dus een goede kast om heen gemaakt worden en is voor ons verder geen probleem. Ik zou hem dus niet in een blijvende open ruimte plaatsen.

Co2 nivo op dit moment staan 2 ventielen in de slaapkamers geheel open. 4 anderen zijn iets dicht gedraaid omdat daar maar 1 persoon tegelijkertijd zal zijn. Op de slaapkamer waar wij met 2 personen slapen is het ventiel geheel open gedraaid, hebben we met raam en rooster dicht geslapen en blijft het C02 niveau onder de 800 ppm op stand 2 (ventilator draait met circa 1500 rpm volgens de WiFi add-on). Andere kamers moeten nog getest worden. Hopelijk kan ik ook na meer testen en afstellen op basis van Co2 metingen altijd op maximaal stand 2 draaien. Moet nog even kijken of dat voldoende is voor de badkamer, maar anders is kort op stand 3 draaien om de badkamer goed droog te krijgen geen probleem.

Overigens is dit nog wel zonder actieve afzuiging, wand de afzuigventilator is defect en ik zit nog op een bericht van Itho te wachten voor omruilen/servicemonteur. Mogelijk dat met een werkende afzuig er iets meer uitstralinsgeluid zal zijn van de kast zelf. Ik verwacht echter niet dat dat heel veel zijn. Momenteel creeeren we dus een overdruk in huis en verdwijnt del lucht door niet goed afsluitende roosters, ramen en maar een heeeeel klein beetje door de warmtewisselaar.
Fijn om dit te lezen.

Misschien koop ik nog een extra demper voor in m’n hoofd aanvoer. Verder vertrouw ik het wel.

Je schrijft:” er zit 7 meter tussen de kortste aftakking”. Bedoel je 7m tussen twee t-stukken in je hoofd aanvoer?

En heb je nog Iris dempers of kleppen in je tracé voor afstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlchel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-05-2024
Vraagje. Ben aan het overwegen om ons huis uit 97 uit te rusten met 2 wtw units ivm de ietswat vreemde bouw.

Ivm met een niet oneindig budget en ook nog uit te voeren andere isolatiemaatregelen, even gekeken op marktplaats. Daar staan met een aantal (goedkope) gereviseerde Stork whr90/91s. Is dit een erg verouderd model qua rendement en/of verbruik en dus nog even doorsparen, of zou dit nog prima voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door rube op 17-10-2023 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
ZveenT schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:14:
[...]
Fijn om dit te lezen.

Misschien koop ik nog een extra demper voor in m’n hoofd aanvoer. Verder vertrouw ik het wel.

Je schrijft:” er zit 7 meter tussen de kortste aftakking”. Bedoel je 7m tussen twee t-stukken in je hoofd aanvoer?
Nee, de afstand tussen twee ventielen in twee kamers. Zeg maar als je een touw door de buizen heen zou trekken van ventiel in kamer a naar het ventiel in kamer b:
ventiel - 20 cm Spiro in plafond - Spiro bocht 90 graden - flexibele buis 2 meter - Spiro t-stuk 45 graden - spirobuis circa 2 meter (onderdeel van de hoofdbuis) - flexibele buis 2 meter - Spiro bocht 90 graden - 20 cm Spiro buis in plafond - ventiel
Dat is grofweg 7 meter, misschien 8 meter, waarvan circa de helft flexibele slang.
En heb je nog Iris dempers of kleppen in je tracé voor afstellen?
Nee, dat heb ik niet. Als ik het op stand 2 voor elkaar krijg dat de CO2 in de praktijk nergens boven de 800 ppm komt is het voor mij ook. Lukt dat niet, dan ga ik later misschien nog wel naar kleppen kijken om te sturen op basis van CO2 per ruimte. Maar dat kost ook wel aardig wat geld en tijd, dus op dit moment even nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik was al verbaasd dat je geen overspraak had. Nu ik lees dat je er 4 meter flexibele slangtussen hebt zitten, dan snap ik het wel.
Dit is niet echt een reguliere situatie waar alle buis permanent weggewerkt en ook onderhoudsvriendelijk wordt geinstalleerd natuurlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 18-10-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
P5ycho schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:52:
Ik was al verbaasd dat je geen overspraak had. Nu ik lees dat je er 4 meter flexibele slangtussen hebt zitten, dan snap ik het wel.
Dit is niet echt een reguliere situatie waar alle buis permanent weggewerkt en ook onderhoudsvriendelijk wordt geinstalleerd natuurlijk.
Een stukje flexibele slang wilde ik voor ieder ventiel sowieso gebruiken. Ik had eerst is tot 1 meter in gedachten, maar aangezien ik het makkelijk kwijt kon, heb ik er per ventiel tot twee meter van gemaakt.
Het komt achter een soort van knieschotten te zitten. Ik zorg ervoor dat ik de schotten makkelijk kan verwijderen zodat mocht het nodig zijn ik er relatief makkelijk bij kan.Voor mij is dit onderhoudsvriendelijk genoeg en minder geluid/geen overspraak is voor mij belangrijker dan mogelijk over x-jaar flexibele slangen te vervangen (als schoonmaken vanuit het ventielgat niet mogelijk is of het uberhaupt niet meer voldoende is).

Maar nee, dit is inderdaad niet de standaard. En voor projectmatige bouw waarschijnlijk ook beter.
Zo zijn 200 mm ventielen zijn ook niet de standaard, sommige gaven hier aan dat ze dat nooit zouden doen met minder keuze in ventielen, maar ik vond 1 gat ipv 2 gaten per kamer en minder aftakkingen belangrijker. Maar dat is het mooie van zelf aanleggen. Kun je het voor je eigen situatie en voorkeuren aanpassen :+.
Pagina: 1 ... 34 ... 91 Laatste