Anaticula schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:35:
Ik ben net als @
Joove, @
fflow en @
Klus ook aan het kijken naar de Quattrozone met HRU 400 i.c.m. een motorloze afzuigkap. Hebben er toevallig al meer mensen dit systeem draaiend en is het werkbaar? @
ZveenT ondertussen misschien?
Ik wil het wel laten installeren door een professionele (duurzame) installateur met ervaring met de HRU units, alleen hebben die weinig ervaring met het gebruik als kookafzuiging voor een inductieplaat
Interessant. Ik ben ook wel benieuwd naar andere ervaringen, tips of tricks.
Goed dat je me even getagd hebt, nu alles draait ben ik weer met andere dingen bezig.
Ondertussen draait de HRU 400 met Quattro hier een aantal maanden en ik heb er (bijna) geen omkijken meer naar. Het huis is 150m2 en we wonen er met z'n tweeën. Elke ruimte heeft een inblaas of afzuiging gekregen inclusief de hal bij de voordeur. Op deze manier is er nergens een ongeventileerde ruimte. De balansventilatie is uitgelegd op bewoning door 4 tot 6 personen. Alle hoofdkanalen zijn uitgevoerd in 180mm en de ventielen zijn bijna overal 160mm. Behalve enkele afzuigventielen van 125 want die waren wat lastig te vergroten, maar dat zijn er voldoende. Waarschijnlijk overkill maar ik wilde geen last suizende buizen of gierende ventielen hebben.
In elke woon-, werk- en slaapruimte met inblaasventielen hangt een co2 sensor en in de badkamer, keuken en wasdroogzolder met afzuigventielen een vochtsensor. Sensoren zijn via marktplaats regelmatig te koop voor een flink zachtere prijs dan in de winkel, soms zelfs nog nieuw in doos.
De woonkamer is inblaas zone 1. De keuken, wc, hal en extra ruimte beneden is afzuiging zone 1.
De vier slaap/werk kamers op de 1e verdieping zijn inblaas zone 2. De badkamer op de 1e en de zolder op de 2e verdieping is afzuiging zone 2.
De co2 sensoren werken, al komt met z'n tweeën de co2 waarde bijna nooit boven de 1200ppm wat de grens van Itho is. We slapen bijvoorbeeld met de slaapkamerdeur open en het huis is groot voor twee personen. Ik kreeg wel het idee dat de box gelijk hard opschaalt wanneer de 1200ppm wordt overschreden om na 20 minuten ofzo te gaan afschalen. Maar ik heb het één keer actief in de gaten gehouden 's nachts toen we gasten hadden en de slaapkamer deuren dicht waren.
De woonkamer is nu na een avondje met z'n tweeën vertoeven gestegen van +-450 naar 950 ppm co2. Dat is dus met de box op automatisch waarbij die op het laagste pitje draait.
Voor de vochtsensor in de badkamer was het even zoeken naar de goeie plek. Halverwege de deur en afzuigventiel werkte niet. Naast de douche op het kastje dicht bij de waterdamp werkt uitstekend. De box gaat dan alleen die zone hard afzuigen.
Op de wasdroogzolder heeft de vochtsensor geen zin. Het vochtpercentage stijgt daar niet snel genoeg binnen een bepaalde tijd. Na het ophangen van de was gaat de box niet optoeren terwijl de relatieve luchtvochtigheid langzaam naar 100% gaat. Daar zet ik de afzuiging op stand 2 voor een paar uur zodat het vochtpercentage aardig stabiel blijft.
Ook in de keuken doet de vochtsensor niks. Bij het koken gaat de afzuigkap naar buiten ook vaak aan dus extra ventilatie is ook niet nodig denk ik. De afzuigkap ging al naar buiten. Bij de verbouwing van de keuken jaren terug heb ik deze bewust van de centrale afzuiging afgekoppeld. De box wordt vet evenals de buizen. De afzuigkap die er hing was een standaard zonder extra filters of iets dergelijks. Dat half uurtje onbalans tijdens het koken neem ik op de koop toe.
De box regelt aan de hand van toerental en een stuk of vier standen van de kleppen hoeveel er wordt ingeblazen en afgezogen in de verschillende zones. Best leuk om te zien met de slangen losgekoppeld van de kleppen en dan door de standen gaan. De kleppen sluiten een zone nooit volledig af, dus altijd basisventilatie.
Het geluid is in stand 1 en 2 prima te doen maar zodra de box hard aan de bak gaat dan komt er behoorlijk geluid van af, zeker als je er naast staat. Via het trapgat van zolder waar de box staat is de box zelf nog best te horen op de slaapkamers op de 1e verdieping door een deur. De box krijgt een ombouw.
Maar via de ventielen hoor je nauwelijks iets wanneer de box hard aan het werk is. Het inblaasgeluid hoor je iets als er veel lucht doorgepompt wordt. De dempers doen hun werk goed. In het inblaastraject zit voor en tussen elke kamer een vaste demper van 120cm en de box is met flexibele dempers aangesloten op de spiro buizen in de rest van het huis.
Het verbruik van de box is ook dikke prima. In de lage automatische stand is het verbruik iets van 17 watt. Bij volledig vollebak aan de bak is het 170watt. En dat is pas bij alle zones vol aan de bak. Alleen afzuigen tijdens het douchen is flink minder dan dat.
Als amateur kun je de box in de basis inregelen, je hebt toegang tot een soort gastaccount. Toe- en afvoer debiet per zone (tot 600m3/h

), zomernacht ventilatie parameters, percentage ventileren bij vocht en ik vergeet er vast nog één of twee.
Alleen verdere toegang tot de box, updates voor de box en eventuele extra instellingen zijn alleen toegankelijk voor de installateur. Het zou mooi zijn als daar meer is in te stellen en het zou nog mooier zijn als ik ook toegang heb. Een update van de firmware zou ook welkom zijn, hopelijk lost dat ook het geklooi met de app op (ik zie dat @
Joove dezelfde
ervaring heeft. Als iemand weet hoe dat te regelen is hoor ik het graag
Mijn voorkeur gaat uit naar een systeem dat zich zelf regelt na eenmaal ingesteld te zijn. Dus geen sturing met je eigen home automation (wat ik niet heb) en dus ook goed blijft werken als ik hier niet meer zou wonen. In de basis doet de Itho dat met alle sensoren en heb ik er geen omkijken naar. Overdag op een laag pitje ventileren en wanneer nodig wordt er opgeschaald. De wifi ad-on voor de andere Itho wtw's werkt bij mijn weten helaas niet. Dat was wel een mooie plug en play oplossing geweest.
En waar het allemaal om te doen was, comfort en energiebesparing.
De kachel is hier nog niet aan geweest maar dat zal vast bijna nergens nog het geval zijn met het weer tot nu toe. In huis is het heerlijk aangenaam. In de avond en nacht koelt het buiten al best af maar geen koude tocht via de roosters die nu potdicht zitten. In de zomer kon de warmte aardig buitengehouden worden met alle roosters dicht (en zonwering voor alle ramen natuurlijk). De binnenkomende lucht werd mooi afgekoeld met de uitgaande lucht. Zomernachtventilatie doet wel iets maar alle ramen tegen elkaar openzetten als het buiten koeler is dan binnen werkt 10x beter.
De badkamer wordt beter afgezogen dan met de voorgaande Itho eco systeem C box. En in huis blijft het fris ruiken, geen gekke geurtjes die ineens te voorschijn zijn komen. De wasdroogzolder moet ik wel alert op zijn. En een sensor die poepjes lucht kan detecteren is nog wel iets wat ik wil hebben voor op de wc. Daar hangt nu een simpele zone en timer drukknop die ook bij de zone set zit. Even de timer twee keer indrukken bij een grote boodschap.
Wensen
- Een lagere grens ppm co2 instellen in de box.
- Rustiger opschalen bij overschrijding co2 ppm grens (ik heb de indruk dat de box gelijk hard gaat)
- Poepjessensor
- Updates op de box kunnen installeren
- Vochtparameters aan kunnen passen in de box of per sensor.