Toon posts:

Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:

• FuaZe
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 13:05
MWDKing schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:29:
[...]

Zoals ik schreef heb ik een 'boxsensor' die sensor zit in de unit zelf en meet de vochtigheid van de aangezogen lucht. Op die manier heb je maar 1 sensor nodig.
Aah, die kennis ontbrak mij, maar eigenlijk best logisch (:

• il-Principe
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 17:59
Heeft er iemand ervaring met het aanzuigen van de lucht voor de WTW van onder de dakpannen? Ik wil tijdelijk lucht op deze manier aanzuigen totdat ik een andere pijp weer beschikbaar heb (dit scheelt me een gat maken en het dak opgaan).

Van wat ik tot nu toe kan vinden wat als nadeel kan werken is dat onder specifieke weersomstandigheden (heldere winternacht) water kan gaan condenseren aan de onderkant van de dakpannen doordat ze meer warmte verliezen. Voor de rest verwacht ik dat het debiet ruim genoeg is, aangezien er toch voldoende lucht door de pannen heen komt, er zitten geen andere afvoeren aanverwante stoorluchtstromen aan die kant van het dak.

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
il-Principe schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:39:
Heeft er iemand ervaring met het aanzuigen van de lucht voor de WTW van onder de dakpannen? Ik wil tijdelijk lucht op deze manier aanzuigen totdat ik een andere pijp weer beschikbaar heb (dit scheelt me een gat maken en het dak opgaan).

Van wat ik tot nu toe kan vinden wat als nadeel kan werken is dat onder specifieke weersomstandigheden (heldere winternacht) water kan gaan condenseren aan de onderkant van de dakpannen doordat ze meer warmte verliezen. Voor de rest verwacht ik dat het debiet ruim genoeg is, aangezien er toch voldoende lucht door de pannen heen komt, er zitten geen andere afvoeren aanverwante stoorluchtstromen aan die kant van het dak.
Voor tijdelijk zal dat wel gaan. In de zomer wil je dat alleen niet, want dan is de aangezogen lucht extreem warm.
Maar lees ik nu dat je normaliter ook een aanvoer hebt vanaf het dak? Dat is een manier die erg afgeraden wordt, omdat je toevoerlucht dan 's zomers veel te warm is. Een aanvoerpijp hoort in een gevel uit te komen, bij voorkeur aan de noord- of oostzijde van de woning.

• sayang1991
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Vraag; Hoe zit het met geluidsniveau van een wtw unit (brink-sky-150) met zeer korte buislengtes (1.5meter) als hiertussen wel nog een geluidsdemper wordt geplaatst van 50~60cm? Ik zie wel dat de kastuitstraling ~45dB(A) is op de hoogste stand en ~35dB(A)@50% op de middelste stand. Maar hoe zit het met de Kanaal "Naar woning" waarde van max 64dB(A) en ~53dB(A)@50%?
Ik merk dat ik zeer veel moeite heb met inschatten hoe storend dit zou zijn?

Reden dat ik het vraag is omdat er een wens (in de verre toekomst) is om de ventilatie op de bovenverdieping te verbeteren, op het moment is er geen enkel ventilatierooster. Maar het huis (1966) is wel goed na-geïsoleerd en dit betekend dus standaard een raam open op de badkamer en de slaapkamer wat ik extreem zonde vind en bovendien voor stankoverlast zorgt door houtstook in de wijk.

Nu betreft het een schuin dak en loopt het plafond van het hoogste punt op 3,1m schuin af tot 2.1m bij de badkamer. Theoretisch kan ik op de overloop het plafond dus verlagen en hier deze lage plafond unit in kwijt of is dit te ver gezocht? Andere optie is namelijk alleen afzuiging in de badkamer en roosters op alle andere kamers, maar vanwege de eerder genoemde houtstook vermijd ik deze optie liever. Een optie waarbij er kanalen vanuit onderen doorkomen naar boven zie ik zo 1-2-3 ook niet gebeuren dus zal de benedenverdieping los geventileerd moeten worden (Hier zijn overigens wel 2 kleine roosters en uiteraard afzuiging in de keuken).

Aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden;

m2m3factortoevoerafvoer
Slaapkamer 111.2532.123.640.5
Slaapkamer 29.3521.863.634
Werkkamer8.4524.123.630
Badkamer4.089.231092
Overloop4.512.1500
104.592

[Voor 15% gewijzigd door sayang1991 op 06-10-2021 22:55]

• Pixal
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

il-Principe schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:39:

Ik heb op 2 plekken onder de dakpannen riool ontluchting dus daar aanzuigen kan een beetje meuren.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:08
@sayang1991 Ik heb de ventilatieunit in de nok van de zolder (er zijn kamers gemaakt, en boven de gang is er een extra ruimte gemaakt in de nok). Op stand 2 hoor je er niets van als je in de gang op zolder staat; tot je het luik open doet, dan hoor je hem irritant luid. De unit hangt aan een bakstenen muur (naar de buren toe), en de vloer eronder (dak van de gang) is OSB, houten kepers, gyproc.
Ik zou je aanraden om een stevige omkasting te voorzien, tot voorbij de dempers, om het geluid beperkt te houden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• zeroxcool
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 28-11 13:24
MWDKing schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:24:
[...]

Wellicht een beetje late reactie, maar ik zou een luchtvochtigheids boxsensor nemen. Dat heb ik ook bij mijn Energy Premium. Als ik in de keuken de waterkoker aanzet, gaat de ventilatie direct harder. En als ik douche ook. Super!
Potdomme, daarvan wist ik niet dat het bestond, dat was inderdaad veel gemakkelijker geweest! Maar je tip is zoals je al dacht net te laat ;).

Toevallig is Duco deze week geweest om alles in te regelen. En kwam men erachter dat de afzuiging op de inblaas van zone 1 zat, en de inblaas van zone 1 op de uitblaas 8)7. Dat is vandaag gelukkig opgelost. Maar de box draait continue op 100% in de auto modus, terwijl geen van de sensoren zegt om 100% te vragen, dus daar gaat iets nog niet lekker. Gelukkig komen ze binnenkort terug om alles opnieuw in te regelen. Tot dan maar even handmatig de snelheid instellen :).

zeroxcool.net - curity.eu

• il-Principe
  • Registratie: juli 2018
Andrehj schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:25:
[...]

Voor tijdelijk zal dat wel gaan. In de zomer wil je dat alleen niet, want dan is de aangezogen lucht extreem warm.
Maar lees ik nu dat je normaliter ook een aanvoer hebt vanaf het dak? Dat is een manier die erg afgeraden wordt, omdat je toevoerlucht dan 's zomers veel te warm is. Een aanvoerpijp hoort in een gevel uit te komen, bij voorkeur aan de noord- of oostzijde van de woning.
Een aanvoer aan de noordkant staat voor later gepland. Maar op zich zou het niet uit moeten maken hoe warm of koud de lucht is die aangezogen wordt, het zou iets bij kunnen dragen aan de warmtetoevoer, maar in vergelijking met C-ventilatie is dat een stuk lager. Voor nu is het kijken of alles goed gaat voordat ik met zwaarder hak/breek/verbouwwerk ga beginnen. Ik heb een vaag huis dat lijkt ontworpen te zijn voor D-type ventilatie (geen roosters in ramen, alles goed dicht), om vervolgens tijdens de bouw over te schakelen op natuurlijke ventilatie overal d.m.v. raam open (en geen luchtkanalen meeontwerpen). De enige mechanische afzuiging was die in de keuken.
Pixal schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 23:55:
[...]
Ik heb op 2 plekken onder de dakpannen riool ontluchting dus daar aanzuigen kan een beetje meuren.
Daarom zit de inlaat aan de andere kant van het dak... Minste last van enige stoorlucht(ontluchting of houtstook).

• Andrehj
il-Principe schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:32:
Een aanvoer aan de noordkant staat voor later gepland. Maar op zich zou het niet uit moeten maken hoe warm of koud de lucht is die aangezogen wordt, het zou iets bij kunnen dragen aan de warmtetoevoer,
Nou, juist wel. In de winter is de temperatuur aan een gevel of onder de pannen nagenoeg gelijk, maar in de zomer is de lucht onder de pannen soms wel 70 graden heet! (Werkelijk gemeten door een tweaker in een ander topic) Als je dat je woning inzuigt warmt die gigantisch op. Dat moet je dus nooit doen. Daarom altijd aanzuigen aan een gevel, liefst aan de noord- of oostzijde.

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:46
Een vraagje. We kennen allemaal inmiddels dit plaatje:

De instromende lucht van buiten wordt opgewarmd door de uitstromende lucht. Maar uiteindelijk blijft er na de overdracht een klein temperatuurverschil over tussen de twee luchtstromen.
Maar hoe bereken je nu hoeveel warmte-energie je nu verliest met een bepaalde luchtstroomsnelheid? En is het nuttig om een extra platenwisselaar erachter te plaatsen zodat het warmtegeleidingsoppervlak tussen de luchtstromen groter wordt zodat het warmteverschil nog kleiner wordt?

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Andrehj
Onbekend schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:04:
Maar hoe bereken je nu hoeveel warmte-energie je nu verliest met een bepaalde luchtstroomsnelheid?
Volumestroom (in m3/h) maal dichtheid (in kg/m3) maal energieinhoud van lucht (in J/kgK) maal delta T (in K) / 3.6e6 (kWh/J). Uitkomst is dan kWh per uur (oftewel kW). Simpele natuurkunde van de middelbare school.
En is het nuttig om een extra platenwisselaar erachter te plaatsen zodat het warmtegeleidingsoppervlak tussen de luchtstromen groter wordt zodat het warmteverschil nog kleiner wordt?
Nee. De inspanning die je dat kost (nog afgezien van het ruimtegebruik, problemen met condensatie etc) ga je nooit terugverdienen.

• Onbekend
Andrehj schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:19:
[...]

Volumestroom (in m3/h) maal dichtheid (in kg/m3) maal energieinhoud van lucht (in J/kgK) maal delta T (in K) / 3.6e6 (kWh/J). Uitkomst is dan kWh per uur (oftewel kW). Simpele natuurkunde van de middelbare school.
Ik bedoelde eigenlijk hoe je de uitgaande temperatuur (en warmteverlies) kunt berekenen en daardoor zit ik in een andere hoek met berekeningen zoals luchtweerstand tussen de platen met wervelstromen en plaatoppervlakten.
Als ik zo'n ding plaats, wil ik vooraf de besparing ongeveer weten en dat ik niet achteraf een ander merk/type had moeten plaatsen. Helaas is deze informatie nauwelijks in de technische handleidingen te vinden.
[...]

Nee. De inspanning die je dat kost (nog afgezien van het ruimtegebruik, problemen met condensatie etc) ga je nooit terugverdienen.
Ik dacht aan een goedkope wtw die niet meer gerepareerd kan worden (bijvoorbeeld waarvan de elektronica defect is). Als zoiets 100 euro kost, en je bespaart er jaarlijks nog 50 euro aan stookkosten mee, dan is dat snel terugverdient.

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 14:53:
Ik dacht aan een goedkope wtw die niet meer gerepareerd kan worden (bijvoorbeeld waarvan de elektronica defect is). Als zoiets 100 euro kost, en je bespaart er jaarlijks nog 50 euro aan stookkosten mee, dan is dat snel terugverdient.
Begin dan met rekenen aan de extra luchtweerstand en hoeveel stroom je die gaat kosten?

• Onbekend
Gwaihir schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:36:
[...]

Begin dan met rekenen aan de extra luchtweerstand en hoeveel stroom je die gaat kosten?
Dat was juist de vraag die ik hiervoor stelde over de berekening.
Hoe bereken ik luchtweerstand, wervelstromen e.d.

Ik zag dat een wtw exact het dubbele aan stroomverbruik heeft dan een standaard mechanische ventilatiebox, maar dat komt omdat er actief ook lucht naar binnen wordt geblazen. Een mechanische ventilatiebox heeft geen warmtewisselaar en daardoor lijkt het er op dat de luchtweerstand van die warmtewisselaar nauwelijks invloed heeft. Een tweede daarachter zou dus ook nauwelijks invloed op het verbruik/luchtverplaatsingsnelheid moeten hebben. Maar ik wil dat op een of andere manier kunnen bevestigen of ontkennen d.m.v. metingen of een berekening.

• Gwaihir
  • Niet online
@Onbekend Type C trekt ook lucht naar binnen, d.m.v. de onderdruk. Je kunt dus net zo goed (of beter?) als uitgangspunt nemen dat een extra wisselaar er vrijwel 50% bovenop gooit.

• Voogel
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 30-11 11:17
Onze wtw installatie is nu alleen in gebruik voor de bovenverdieping (2x slaapkamer inblaas, afzuig via badkamer) maar ik zou ook graag de woonkamer willen aansluiten…

Ik heb slechts 1 goede route voor een buis van zolder naar beneden.. wat zouden jullie doen? Afzuigen of inblazen?

Edit: ik kan evt extra inblazen op de overloop, dat kan dan via de trap naar beneden en onder de woonkamerdeur door.

[Voor 17% gewijzigd door Voogel op 11-10-2021 10:23. Reden: Extra inblaas optie toegevoegd]

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

• Terpen Tijn
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 30-11 12:55
Voogel schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 20:04:
Onze wtw installatie is nu alleen in gebruik voor de bovenverdieping (2x slaapkamer inblaas, afzuig via badkamer) maar ik zou ook graag de woonkamer willen aansluiten…

Ik heb slechts 1 goede route voor een buis van zolder naar beneden.. wat zouden jullie doen? Afzuigen of inblazen?
Het lijkt me dat je over het algemeen natte ruimtes afzuigt en de rest inblaast, maar het zal in de eerste instantie afhangen van het verschil tussen die twee zoals het nu is in je huis. Voor de balans.

• Gwaihir
  • Niet online
@Voogel Inblazen. Maar als de installatie daar niet op berekend is, dan zul je wel haast een zoneklep erbij moeten hebben, die regelt of 't inblazen vooral naar de woonkamer, of vooral naar de slaapkamers gaat.

(Ben je wel gelijk helemaal bij ;). Dit lijkt net zo'n beetje de nieuwe standaard werkwijze te worden.)

• marvel27
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17:11
Hoe bedoel je Gwaihir? Nieuwe standaard werkwijze?

• Gwaihir
  • Niet online
Het lijkt heel voorzichtig in de woningbouw door te dringen dat je met een kleinere WTW toe kunt, en dus minder luchtstroom en warmteverlies, indien je (grof samengevat) overdag in de woonkamer inblaast en 's nachts in de slaapkamers. De ene keuzeklep die daar in zulke installaties voor nodig is, meent men kennelijk nog net uit te kunnen leggen ;).

• marvel27
Dit klinkt als een WTW-systeem met 2 zones. Dit bestaat toch al een hele tijd? Of begrijp ik je verkeerd en verwijs je naar iets anders?

• Andrehj
Gwaihir schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:33:
Het lijkt heel voorzichtig in de woningbouw door te dringen dat je met een kleinere WTW toe kunt, en dus minder luchtstroom en warmteverlies, indien je (grof samengevat) overdag in de woonkamer inblaast en 's nachts in de slaapkamers. De ene keuzeklep die daar in zulke installaties voor nodig is, meent men kennelijk nog net uit te kunnen leggen ;).
Toch is dat geen goede keuze. Ruik maar eens in een slaapkamer die overdag niet of nauwelijks wordt geventileerd. Ik wordt daar niet blij van. Bovendien, hoe ga je dat combineren met puberkinderen die het liefst de hele dag op hun kamer zitten?
Gelukkig wordt bij ons het grootste deel van de lucht ingeblazen in de slaapkamers, stroomt over via de woonkamer en wordt vervolgens in de sanitaire ruimtes weer afgezogen. Hebben we overal altijd frisse lucht.

• Gwaihir
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 17:21:
Toch is dat geen goede keuze. Ruik maar eens in een slaapkamer die overdag niet of nauwelijks wordt geventileerd. Ik wordt daar niet blij van. Bovendien, hoe ga je dat combineren met puberkinderen die het liefst de hele dag op hun kamer zitten?
Klep ergens halverwege laten staan?
Gelukkig wordt bij ons het grootste deel van de lucht ingeblazen in de slaapkamers, stroomt over via de woonkamer en wordt vervolgens in de sanitaire ruimtes weer afgezogen. Hebben we overal altijd frisse lucht.
Nog leuker, eens. Maar gaat in de lay-out van de meeste huizen niet gebeuren.

• Gwaihir
  • Niet online
marvel27 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:55:
Dit klinkt als een WTW-systeem met 2 zones. Dit bestaat toch al een hele tijd? Of begrijp ik je verkeerd en verwijs je naar iets anders?
Dat ja.

Door vertraging uit andere hoek nu ca. 4 jaar WTW als wens hier, incl. enkele zones. Zie daarvan nog geen twee jaar dat 't vanuit fabrikanten wordt aangeboden in die twee zones. (Had begrijp ik ook met nieuwbouweisen te maken, die het voordeel negeerden en nog steeds een zware WTW eisten.)

• Voogel
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 30-11 11:17
Gwaihir schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:30:
@Voogel Inblazen. Maar als de installatie daar niet op berekend is, dan zul je wel haast een zoneklep erbij moeten hebben, die regelt of 't inblazen vooral naar de woonkamer, of vooral naar de slaapkamers gaat.

(Ben je wel gelijk helemaal bij ;). Dit lijkt net zo'n beetje de nieuwe standaard werkwijze te worden.)
Qua capaciteit hoef ik niet moeilijk te doen, nadeel van inblazen is wel dat de kooklucht naar boven gaat.

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 17:01
Andrehj schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:25:
[...]

Wij hebben dat als permanente oplossing want er is geen ruimte voor een geveldoorvoer.
Is daar nog een andere oplossing voor in de vorm van een speciale pan of zo?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Nu online

route99

just passionately curious...

Onze centrale ventilator uit 1982 ... is aan vervanging toe, heb in 2015 zelf al een keer de lagers vervangen (kosten < 10 euro), maar ook gezien de nu veel zuinigere DC-motoren rond gekeken en ik lijk op deze uit te komen.
De ventilatie-unit CVE-S ECO

Schoot me ineens toch de toepassing van een "simpele" warmteterugwinning in het hoofd gezien de steeds hoger wordende gasprijzen wellicht toch even iets om te checken....
Ik had er nog nooit naar gekeken en dat je bij een eerste indruk wel ca 97% van de warmte terug kon winnen leek een prima start...
Was toch effe benieuwd wat dat betekent in de echte absolute besparing in bijv kWh.
Hmm... daar werd ik niet blij van.... tuurlijk had ik er nooit opeen achterkant van een sigarendoosje aangerekend, immers had er nog nooit wat mee gedaan, maar dat val te me zwaar tegen, zie plaatje:

Alleen als het hele jaar koud is..... dan bespaar ik max 92 kWh?
Oef ...
https://www.aanbieders.be/energie/veelgestelde-vragen/gas-energie/hoeveel-kwh-in-m3#:~:text=Het%20aantal%20kWh%20per%20m³,12%2C8%20kWh%2Fm3.
Het aantal kWh per m³ aardgas is afhankelijk van het soort gas: rijk/hoogcalorisch of arm/laagcalorisch.
Eén m³ laagcalorisch gas kan liggen tussen een waarde van 9,5 en 10,7 kWh/m3.
Aardgas met een calorische bovenwaarde (hoogcalorisch) kan liggen tussen 10,8 en 12,8 kWh/m3.
Laten we het naar boven afronden op 10m3 gas per jaar gas besparing voor een apparaat van ca 1200 euro.

Het is duidelijk... Ik ga voor ca 250 euro de CVE-S ECO incl afstandsbediening kopen en het verschil, ca 1000 euro stop ik in extra isolatie van mijn schil van het huis.... dat levert mij meer op.
Stel ik bespaar daar 100 m3/jaar mee dan heb ik iig in 2,5 jaar de CVE-S ECO al mee terug verdiend en mogelijk nog sneller.... En met de oplopende gasprijzen zeker in 10 jaar de rest nog terugverdienen.
En een paar jaar meer of minder, we zullen echt naar veel minder gas stoken moeten, nog het liefst van het gas af, maar zover ben ik nog niet.

Zie ik nog iets over het hoofd? Kan... |:(
Tis mijn eerste ervaring op dit vlak om er praktisch gesproken wat mee te doen.

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• route99
  • Nu online

route99

dubbel

[Voor 99% gewijzigd door route99 op 13-10-2021 01:50]

• Andrehj
route99 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 01:48:
Was toch effe benieuwd wat dat betekent in de echte absolute besparing in bijv kWh.
Hmm... daar werd ik niet blij van.... tuurlijk had ik er nooit opeen achterkant van een sigarendoosje aangerekend, immers had er nog nooit wat mee gedaan, maar dat val te me zwaar tegen, zie plaatje:
[Afbeelding]
Alleen als het hele jaar koud is..... dan bespaar ik max 92 kWh?Oef ..
Die getallen slaan nergens op. De besparing van WTW is veel hoger. Ik heb dat in deze post al eens uitgerekend. Ik kom met 220 m3/h continue ventilatie op ca 4000 kWh (thermisch) per jaar uit. Stel dat ik nog op gas zou stoken zou me dat ca 450 m3/jaar schelen. En bij de huidige gasprijzen van bijvoorbeeld € 1.50 per kuub is dat € 675. Dat is best de moeite, waardoor je zo'n installatie ook nog terug kunt verdienen (en de enorme comfortwinst dus gratis wordt). Als je nu al met een warmtepomp verwarmt is de terugverdientijd uiteraard wel een stuk langer, omdat dan je variabele stookkosten veel lager zijn (mits je wp goed geconfigureerd is, wat helaas nog wel eens niet het geval is). Maar de comfortwinst van balansventilatie heb je altijd!

Waar heb je dat plaatje met die foute gegevens trouwens vandaan? Dan zal ik die koekebakkers eens mailen dat het verspreiden van dat soort nonsens niet bepaald bijdraagt aan de verkoop van WTW-systemen.

[Voor 43% gewijzigd door Andrehj op 13-10-2021 09:18]

• route99
  • Nu online

route99

Andrehj schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:52:[...]
Waar heb je dat plaatje met die foute gegevens trouwens vandaan? Dan zal ik die koekebakkers eens mailen dat het verspreiden van dat soort nonsens niet bepaald bijdraagt aan de verkoop van WTW-systemen.
Die koekenbakker is
https://tweakers.net/i/3nvFtIhUHl8z74Mp3qm6uf1MkFA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qc1JYze7duppNTcEzR3t0mAA.png?f=user_large en deze gegevens staan op pagina 5 van deze pdf:

Als de opbrengst van deze WTW veel groter was geweest had Itho dat vast vermeld.... waarom zouden ze expres veel te lage waarden opgeven? Dat klinkt totaal niet logisch. Want veel hogere waarden zouden een super verkoop argument zijn.

[Voor 20% gewijzigd door route99 op 13-10-2021 09:33. Reden: De quote-vraag is beantwoord. Thumps-up!]

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:52:
[...]

Ik had het over het vermogen van de WP, niet het energieverbruik. Een WP wordt precies afgestemd op de verwarmingsbehoefte van een woning. Bij een CV-ketel is dat niet zo (uitgezonderd kastelen oid). Die worden afgestemd op de warmwaterbehoefte en worden dus niet goedkoper als je WTW hebt.

[...]

Ze verkopen (en verkochten) vooral roosters boven de kozijnen. Pas sinds heel kort zijn ze ook begonnen met ventilatiesysteem D, omdat ze (ondanks hun lobby via het clubje wat de energieprestaties van de EPC-normen en BENG etc bekokstooft) ook wel doorhebben dat systeem C een aflopende zaak is.

[...]

Dat lijkt me wel heel erg weinig. Mijn Zehnder Q600 houdt het zelf bij en claimt in een dik jaar 4194 kWh (thermisch) te hebben bespaard aan verwarming, en 166 kWh aan koeling. Dit bij constant 220 m3/h ventileren.

Edit: Voor wie dit erg veel lijkt heb ik het even met een dikke duim nagerekend:
Stel dat de WTW gedurende 7 maanden per jaar met gemiddeld een temperatuurverschil van 10K werkt, dan komt er het volgende uit:
220 m3/h * 24 h/dag * 30 dag/mnd * 7 mnd * 1.29 kg/m3 * 1005 J/kgK * 10 K / 3.6e6 kWh/J = 3993 kWh.
Ik denk dus dat de waardes die mijn Zehnder presenteert aardig kloppen.

Met een COP van de WP van 5 bespaart die dus jaarlijks zo'n 839 kWh aan stroom, maar hij heeft ook 276 kWh verbruikt. Netto is de besparing dus 563 kWh, wat bij het huidige teruglevertarief van Greenchoice altijd nog 62 euro is.
Over de 30 jaar dat ik hier hoop te wonen is dat altijd nog 1860 euro, waarmee de meerprijs van de WTW wel zo'n beetje terugverdiend is, en dan heb ik al die jaren van het extra comfort mogen genieten!
Mijn warmtebehoefte voor centrale verwarming is minder dan 4000 kWh thermisch. Dit met 2 personen en <1000 PPM CO2 met natuurlijke ventilatie.

Qua comfort lijkt me een WTW beter dan natuurlijke ventilatie, maar er gaat bij mij echt geen 4000 kWh per jaar aan warmte weg door ventilatie.

[Voor 63% gewijzigd door Dre op 13-10-2021 09:24]

• Andrehj
route99 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:10:
[...]
Die koekenbakker is
[Afbeelding] en deze gegevens staan op pagina 5 van deze pdf:
Dat is geen WTW-systeem maar een gewone (systeem C) ventilatiebox! Die besparing hooguit wat energie doordat ze het debiet regelen, i.t.t. tot een huis met alleen roosters. Maar ze winnen geen warmte terug.

O, en ik probeer altijd de relevante tekst te quoten, zodat het voor elke lezer duidelijk is waarop ik reageer. Ook als de post waarop ik reageer er direct boven staat. Dit, omdat er soms een andere post tussendoor komt en je ook links kunt maken direct naar posts, zonder dat dan de bovenstaande in beeld komt.

• RemySoeters
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 09:11
Ik vond het ook al een raar verhaal, dat het zo weinig zou besparen.

Bij een warmteverlies berekening via de volgende website(https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening), kwam ik bij -10 op een verschil van 800w warmteverlies verschil uit tussen 'C' en 'D'.

Daarnaast gaat je comfort ook erg omhoog door weinig tocht + kou val van ventilatieroosters. Mogelijk kan je daardoor je thermostaat minder hoog zetten, waardoor je nog meer kunt besparen.

Ben zelf ook van plan om in de aankomende maand een WTW te installeren. Iemand tips voor het inregelen? Zijn er bijvoorbeeld bedrijven waar je zo'n anemometer kunt huren?

[Voor 15% gewijzigd door RemySoeters op 13-10-2021 09:22]

• Andrehj
Dre schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:15:
[...]
Mijn warmtebehoefte voor centrale verwarming is minder dan 4000 kWh thermisch. Dit met 2 personen en <1000 PPM CO2 met natuurlijke ventilatie.
Qua comfort lijkt me een WTW beter dan natuurlijke ventilatie, maar er gaat bij mij echt geen 4000 kWh per jaar aan warmte weg door ventilatie.
Reageer even op de oorspronkelijke post, dan kun je aangeven waar je denkt dat de fout zit. Zo komen we niet verder. Die 4000 kWh verzin ik namelijk niet, maar wordt gerapporteerd door de interne meting van de ventilatieunit, en heb ik met een controleberekening geverifieerd. Klopt dus wel degelijk.
Waarschijnlijk ventileer jij veel minder. Vandaar ook dat ik aangaf bij 220 m3/h. Dat levert hier in huis CO2 waardes op van 600 a 700 ppm. Alleen in de slaapkamers loopt het tegen het einde van de nacht op naar tegen de 1000.

• Andrehj
CO2 waardes meten met een CO2-meter. Ik heb gewoon eerst alles helemaal open gezet en ben toen aan de inblaaskant wat gaan bijsturen door te kijken wat aan het eind van de nacht de CO2-waardes waren op de slaapkamers. Die zijn nu zo'n beetje gelijk.
Daarna de afzuigkant gewoon op gevoel. Werkt prima.

• route99
  • Nu online

route99

Andrehj schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:17:
[...]Dat is geen WTW-systeem maar een gewone (systeem C) ventilatiebox!
Ik schreef in mijn vraag dan ook:
toepassing van een "simpele" warmteterugwinning
Dat verklaart jouw reactie, maar ik had dus ook geen echte WTW "geclaimd" en had de info via weblinks er netjes traceerbaar neer gezet....
Andrehj schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:17:Maar ze winnen geen warmte terug.
Dat is niet correct, ze winnen dat wel terug maar (erg) weinig gezien de systeem keuze.
Andrehj schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:17:O, en ik probeer altijd de relevante tekst te quoten,
Das idd het handigste, nu stond blijkbaar eenmalig alles er. Je hebt het aangepast, ik heb mijn opmerking er over verwijderd, zoals beloofd.
Toch bedankt voor je reactie, mij is een 1 klap duidelijk dat dit geen echte WTW is. Tnx.

[Voor 58% gewijzigd door route99 op 13-10-2021 09:45]

• Andrehj
route99 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:37:
Dat verklaart jouw reactie, maar ik had dus ook geen echte WTW "geclaimd" en had de info via weblinks er netjes traceerbaar neer gezet....
Op die links klikt bijna niemand. Jij was op zoek naar simpele warmteterugwinning met een rendement van 97% en je stelt die vraag in een balansventilatietopic. Letterlijk jouw tekst:
Schoot me ineens toch de toepassing van een "simpele" warmteterugwinning in het hoofd gezien de steeds hoger wordende gasprijzen wellicht toch even iets om te checken....
Ik had er nog nooit naar gekeken en dat je bij een eerste indruk wel ca 97% van de warmte terug kon winnen leek een prima start...
97% is een typische folderwaarde van een balansventilatie met WTW unit. Dan is het toch niet gek dat iedere lezer ervan uitgaat dat je het hebt over zo'n unit? Niemand verwacht dan de gegevens van een systeem-C afzuigbox zonder WTW.

[Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 13-10-2021 09:53]

• route99
  • Nu online

route99

Andrehj schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:51:
[...]Op die links klikt bijna niemand. Jij was op zoek naar simpele warmteterugwinning met een rendement van 97% en je stelt die vraag in een balansventilatietopic. Letterlijk jouw tekst:
Met de kennis van nu blijkt dat het niet over een pure WTW gaat...... en dat schreef ik later ook. Maar het is wel warmterugwinning van het kleinere soort ( simpel systeem)
[...] Niemand verwacht dan de gegevens van een systeem-C afzuigbox zonder WTW.
Erg jammer dat er geen gebruik van de weblinks gemaakt wordt, dat doe ik zelf nl wel, immers als iemand dat plaats bekijk ik dat.... Het had jullie direct inzicht gegeven dat het geen echte WTW betrof, waar ik zelf het als een simpel systeem benoemde.
Maar zoals gezegd, het is me via een omwegje toch nu helemaal duidelijk.

[Voor 4% gewijzigd door route99 op 13-10-2021 10:09]

• marvel27
@Route66, misschien heb ik er overheen gelezen, maar ik snap nog steeds niet wat je bedoelt met een 'simpele' wtw. Ofwel heb je een systeem C, waarbij geen warmte teruggewonnen wordt en erg geen balans in je ventilatie is, ofwel een systeem D, met terugwinning. Het lijkt er dus op dat je gewoon een systeem C bedoelt. Wat bedoel jij dan met 'simpele wtw'?

• Andrehj
route99 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:06:
[...]
Met de kennis van nu blijkt dat het niet over een pure WTW gaat...... en dat schreef ik later ook. Maar het is wel warmterugwinning van het kleinere soort ( simpel systeem
Nee, dat is het niet. Want dat boxje wint geen warmte terug. (En ik begrijp nog steeds niet hoe je erbij komt dat ie dat wel doet).

• route99
  • Nu online

route99

@marvel27 @Andrehj @RemySoeters
Ik zie het al, ben vannacht bij de data van de andere ECO terecht gekomen en niet bij deze bedoelde HRU ECO 300.
https://ithodaalderop.com...lad%20HRU%20ECO%20300.pdf
Het CombiFlow-ventilatiesysteem kan zowel in nieuwbouw als in
renovatie worden toegepast. Bij renovatie kan de HRU ECO 300
worden gebruikt om de bestaande warmteterugwinunit (WTW) te
vervangen of om woningen met natuurlijke ventilatie te verbeteren/
verduurzamen
Dus: Excuses voor de verwarring. _/-\o_
Dat Itho dus bij die eerdere ECO toch een energieterugwinning claimt, laat ik geheel voor hun verantwoording. Dat kwam dus echt uit hun pdf.

• Andrehj
route99 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 10:22:
@marvel27 @Andrehj @RemySoeters
Ik zie het al, ben vannacht bij de data van de andere ECO terecht gekomen en niet bij deze bedoelde HRU ECO 300.
https://ithodaalderop.com...lad%20HRU%20ECO%20300.pdf
Dat is wel een WTW-systeem. Maar de daarin geclaimde besparingen zijn veel te laag. Zoals hierboven al aangegeven zijn die afhankelijk van je ventilatiedebiet, maar loopt dat zeker in de 1000-den kWh.
Het jaarlijks elektriciteitsverbruik kan trouwens ook nooit kloppen, met slechts 3 kWh. Dat is een gemiddeld opgenomen vermogen van maar 0.3W. 8)7 |:( Geen idee welke stagiair deze folder heeft gemaakt, maar deze mag zo in de prullenbak.
De COP van rond de 15 klopt dan wel weer. Het lijkt dat ze er met zowel verbruik als besparing een factor 100 naast zitten.

[Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 13-10-2021 10:34]

• route99
  • Nu online

route99

@Andrehj Tnx voor de feedback,
Des te meer een reden om er nog eens kritisch naar te kijken.
En ook nog de isolatie van de schil verder afmaken, dat besef is er hier uiteraard ook en dat vond ik uiteraard ook weer terug in een van de links uit de topic start. onder de sectie "Eerdere topics over balansventilatie".
We zijn een paar jaar geleden na een IR-scan van het huis door het ELMG geleidelijk bezig zaken aan te passen.
Ik heb weer wat huiswerk....

• adnanoner
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 13:06
Hoeveel mensen hebben hier last van koude inblaaslucht in de winter als het echt koud is? We hebben initieel nagedacht aan een bodemwarmtewisselaar (Comfofond L-Q) maar weten niet zeker of die het budget doorkomt. Het mooie van de bodemwarmtewisselaar is dat je inblaas temperatuur een half graadje a graadje warmer is wat net misschien het verschil is in comfort.

Maar daarvoor ben ik dus benieuwd of er uberhaupt mensen zijn die hier last hebben van af en toe koude inblaaslucht (en ik snap dat dat uiteraard afhangt van locatie en invalsnelheid, maar ben benieuwd of er in de praktijk uberhaupt mensen last van hebben).

• naftebakje
Ik vind een bodemwarmtewisselaar een fantastisch instrument; maar je moet heel koude winters hebben (denk aan Scandinavië) om er veel nut van te hebben. En de grote aanschafkosten, en risico's op schimmel (dus liever niet als het grondwater hoger dan -2m zit), en de beperkte ervaring hier; maken het een riskante onderneming.
Ook voor koeling; voor die paar echt hete dagen ga je zo'n investering niet doen.
Mooi voor 'kost maakt niet uit, gaat om het principes' (Colruyt heeft het in zijn hoofdgebouw dacht ik).

Toen ik op een ladder stond op een koude dag, voelde ik op 15cm van een inblaasventiel wel wat koude, maar op 'leefhoogte' merk je daar niets van.

[Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 17-10-2021 21:16]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Gwaihir
  • Niet online
@naftebakje Da's een ander soort bodemwarmtewisselaar. Zo'n buis hoort ietsje af te lopen naar een afvoerpunt en altijd wat luchtstroom te houden. Dan heb je geen problemen.

Wat @adnanoner beschrijft gebruikt een bodemlus met brine, evt. meeliftende op die van de warmtepomp.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 17:31
Korte vraag, weet iemand of er ook centrale WTW modellen zijn (liefst kleine) die ook de bypass bij warmte toe kunnen passen?
Typische bypass is als het binnen warmer wordt dan 21 graden de lucht van buiten pakken.
Maar ik heb een kas bij mijn huis, en zou dan graag in de koudere helft van het jaar het systeem de bypass laten pakken voor als het binnen bijvoorbeeld 19 graden is en buitenlucht in kas al 24 graden is (ik noem maar wat)
Meeste implementaties doen het echter automatisch op koele lucht in de zomer en gaan dan weer dicht.

Ampera-e (60kWh)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

!null schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:29:
Korte vraag, weet iemand of er ook centrale WTW modellen zijn (liefst kleine) die ook de bypass bij warmte toe kunnen passen?
Typische bypass is als het binnen warmer wordt dan 21 graden de lucht van buiten pakken.
Maar ik heb een kas bij mijn huis, en zou dan graag in de koudere helft van het jaar het systeem de bypass laten pakken voor als het binnen bijvoorbeeld 19 graden is en buitenlucht in kas al 24 graden is (ik noem maar wat)
Meeste implementaties doen het echter automatisch op koele lucht in de zomer en gaan dan weer dicht.
Ik heb het antwoord niet maar je wil bij bepaalde temperaturen gewoon direct lucht van buiten aanzuigen. Is het dan niet veel goedkoper om gewoon iets in elkaar te zetten met een aanzuig fan en een thermostaat? Ik zou zoiets met een aan\uit schakelaar en binnen+buiten temperatuursensor in Home assistant in 5 minuten gefixt hebben.

• marvel27
Wat is de 'best practice' qua balansventilatie als je een gesloten houthaard hebt? Even los van de discussie over de wenselijkheid van hout stoken, want daar kun je al een topic van 100 pagina's mee vullen..

uiteraard moet de schoorsteen en het aanzuigpunt van je WTW zo ver mogelijk uit mekaar liggen.

Daarnaast las ik dat zo'n haarden een flinke luchttoevoer nodig hebben. De kachel kan die lucht uit je huis halen, en is daarmee een flink afzuigpunt ;) maar dat betekent dus ook dat er massaal lucht uit kieren en naden gezogen wordt, of je moet een raampje openzetten. Als je een WTW hebt lijkt mij dat een recept voor problemen.

Bij een WTW moet je eigenlijk altijd een externe luchttoevoer naar de kachel aanbrengen, zodat de kachel je binnenlucht met rust laat. Wij gaan een schuimbeton vloer aanbrengen, waardoor de kruipruimte wegvalt, en dat zou het moment zijn om zo'n toevoer aan te brengen. We gaan ons huis echter flink verduurzamen, en ik zit dan niet te wachten op een ongeisoleerd gat in mijn gevel. Weet iemand of hier goede oplossingen voor bestaan? Misschien vergelijkbaar met die geïsoleerde Naber-muurdoorvoeren voor een afzuigkap?

• !null
Pixal schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:48:
[...]

Ik heb het antwoord niet maar je wil bij bepaalde temperaturen gewoon direct lucht van buiten aanzuigen. Is het dan niet veel goedkoper om gewoon iets in elkaar te zetten met een aanzuig fan en een thermostaat? Ik zou zoiets met een aan\uit schakelaar en binnen+buiten temperatuursensor in Home assistant in 5 minuten gefixt hebben.
Met wat knutselen valt zo iets te maken. Maar ik maak niet graag een extra gat met een slecht geïsoleerde verbinding, als het ook gewoon in de wtw unit al zit. Als de bypass dan dicht zit is dat eej stuk beter dan zo'n losse buis met fan.

Ampera-e (60kWh)

• Gwaihir
  • Niet online
@marvel27 Je hebt ook oplossingen om de aanzuiglucht voor een afzuigkap binnen te laten, bij balansventilatie. Lijkt me dat dit op hetzelfde neer komt en dus dezelfde dingen bruikbaar zijn.

Maar ik snap je niet helemaal. Komt die toevoer niet onder de vloer, in het schuimbeton? Het 'gat' gaat toch alleen naar de haard, waarvan buiten het gebruik om de luchttoevoer dicht zit?

@!null Ik hoop eerlijk gezegd dat dit standaard is bij de meeste WTW's. Komt toch vaak zat voor dat de middagtemperatuur net wat boven de binnentemperatuur ligt? D.w.z. op dagen waarop het etmaal rond andersom is en je die warmte dus graag binnen trekt.

De gebruiksaanwijzing van de Zehnder ComfoAir heeft 't in elk geval over passieve koeling of verwarming

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

marvel27 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:01:
Wat is de 'best practice' qua balansventilatie als je een gesloten houthaard hebt? Even los van de discussie over de wenselijkheid van hout stoken, want daar kun je al een topic van 100 pagina's mee vullen..

uiteraard moet de schoorsteen en het aanzuigpunt van je WTW zo ver mogelijk uit mekaar liggen.

Daarnaast las ik dat zo'n haarden een flinke luchttoevoer nodig hebben. De kachel kan die lucht uit je huis halen, en is daarmee een flink afzuigpunt ;) maar dat betekent dus ook dat er massaal lucht uit kieren en naden gezogen wordt, of je moet een raampje openzetten. Als je een WTW hebt lijkt mij dat een recept voor problemen.

Bij een WTW moet je eigenlijk altijd een externe luchttoevoer naar de kachel aanbrengen, zodat de kachel je binnenlucht met rust laat. Wij gaan een schuimbeton vloer aanbrengen, waardoor de kruipruimte wegvalt, en dat zou het moment zijn om zo'n toevoer aan te brengen. We gaan ons huis echter flink verduurzamen, en ik zit dan niet te wachten op een ongeisoleerd gat in mijn gevel. Weet iemand of hier goede oplossingen voor bestaan? Misschien vergelijkbaar met die geïsoleerde Naber-muurdoorvoeren voor een afzuigkap?
Ik heb weinig verstand van stoken maar ik kwam in het menu van mijn WTW wel een haard stand tegen met settings waarmee je de aanvoer fan harder kan laten draaien dan afvoer fan. Zodat er bij het stoken toch nog een balans is.

• marvel27
Gwaihir schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:10:
@marvel27 Je hebt ook oplossingen om de aanzuiglucht voor een afzuigkap binnen te laten, bij balansventilatie. Lijkt me dat dit op hetzelfde neer komt en dus dezelfde dingen bruikbaar zijn.

Maar ik snap je niet helemaal. Komt die toevoer niet onder de vloer, in het schuimbeton? Het 'gat' gaat toch alleen naar de haard, waarvan buiten het gebruik om de luchttoevoer dicht zit?
Ja, de toevoer komt inderdaad onder vloer door het schuimbeton. Maar je dit dan nog steeds met een open verbinding van (ik neem aan, ik weet nog niet zeker hoe groot zo'n leiding moet zijn) zo'n 5cm doorsnede in je voorgevel. Die koude wordt doorgegeven aan je haard, en zo aan je woonkamer. Zonde als je zoveel moeite doet om de rest van je huis zo luchtdicht mogelijk te maken. Geen idee hoe de haard omgaat met het gat als de haard niet in gebruik is en er dus geen toevoer nodig is. Hopelijk in elk geval met een klep, maar ik verwacht niet dat het geïsoleerd zal zijn.

[Voor 9% gewijzigd door marvel27 op 21-10-2021 10:38]

• Gwaihir
  • Niet online
@marvel27 Ja, ergens klopt dat, maar toch ook weer niet zo.. Een gat in de gevel met daarachter je verwarmde kamer, is een 'leiding' van 30 cm of zo (de geveldikte), open aan beide zijden. Daar vindt héél veel meer warmteuitwisseling plaats dan via zo'n lange leiding, aan één zijde dicht, met daarachter een haard, ook dicht, vanwaar de warmteuitwisseling door het metaal en glas pas naar de ruimte gaat.

Ik zou persoonlijk er vooral naar kijken of er ergens een volledig dichte klep in die leiding kan, zodat er geen luchtstroming hoeft te zijn als je haard uit is (je schoorsteen zal nl. lichtjes blijven trekken). Zelf heb ik die direct onder de haard, gestuurd door de domotica. (N.B. de luchtregeling van de haard zelf gaat waarschijnlijk niet 100% dicht, bang als men tegenwoordig is voor onbedoeld smoren. Je klep mag dan ook pas na een paar uur echt dicht.)

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 17:34
Pixal schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:34:
[...]

Ik heb weinig verstand van stoken maar ik kwam in het menu van mijn WTW wel een haard stand tegen met settings waarmee je de aanvoer fan harder kan laten draaien dan afvoer fan. Zodat er bij het stoken toch nog een balans is.
een wtw in een hout stook huis moet uit balans zijn. anders kan het dat je door het rook kanaal lucht gaat aanzuigen. dus je blaast meer lucht in het huis en zuigt minder af om dat te voorkomen.

• Gwaihir
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:41:
een wtw in een hout stook huis moet uit balans zijn. anders kan het dat je door het rook kanaal lucht gaat aanzuigen. dus je blaast meer lucht in het huis en zuigt minder af om dat te voorkomen.
Hmm.. zo'n balans-inclusief-stoken is 'n beetje een halve oplossing. Als je het goed doet, haal je de stooklucht rechtstreeks van buiten*, zoals @marvel27 ook doet => ventilatie gewoon in balans.

(*buiten = buiten de geïsoleerde schil. Kan dus vaak ook uit de kruipruimte.)

• twain4me
Gwaihir schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:40:
[...]

Hmm.. zo'n balans-inclusief-stoken is 'n beetje een halve oplossing. Als je het goed doet, haal je de stooklucht rechtstreeks van buiten*, zoals @marvel27 ook doet => ventilatie gewoon in balans.

(*buiten = buiten de geïsoleerde schil. Kan dus vaak ook uit de kruipruimte.)
Ook dan wil jedus niet als je het deurtje van de haard open doet dat dan de ventilatie de lucht door het (vieze) rook kanaal naar binnen trekt.. vandaar dus een gegarandeerde balans wat in de praktijk vaak een opzettelijke onbalans (overdruk) zal betekenen die overdruk is bij mijn weten nooit bedoeld om mee te gaan stoken. bij wtw heb je volgens mij altijd een eigen aanvoer nodig voor de haard.

• Gwaihir
  • Niet online
twain4me schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:16:
Ook dan wil jedus niet als je het deurtje van de haard open doet dat dan de ventilatie de lucht door het (vieze) rook kanaal naar binnen trekt.. vandaar dus een gegarandeerde balans wat in de praktijk vaak een opzettelijke onbalans (overdruk) zal betekenen die overdruk is bij mijn weten nooit bedoeld om mee te gaan stoken. bij wtw heb je volgens mij altijd een eigen aanvoer nodig voor de haard.
Interesting.. ik dacht dat zoiets pas zou gaan spelen als ik vervolgens zou vergeten 't deurtje weer dicht te doen. Niet in 't eerste kwartier al dus.

Bewust je huis op overdruk zetten is immers bewust warmte door alle kieren naar buiten drukken..

[Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 21-10-2021 15:21]

• twain4me
Gwaihir schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:20:
[...]

Interesting.. ik dacht dat zoiets pas zou gaan spelen als ik vervolgens zou vergeten 't deurtje weer dicht te doen. Niet in 't eerste kwartier al dus.

Bewust je huis op overdruk zetten is immers bewust warmte door alle kieren naar buiten drukken..
Dan heeft de buurt er ook nog wat aan behalve een verhoging van fijnstof zullen we maar zeggen :P

Er is natuurlijk een verschil wat een profesional zal moeten doen en wat je zelf kan.
Het is voor mij trouwens al een tijd geleden dat de wens voorbij is gekomen, gelukkig zijn haarden in nieuwbouw niet echt heel erg in de mode. paar jaar geleden kozen die paar mensen vaak voor type C dat is met de komst van beng wel voorbij type C is bijna niet meer mogelijk, dus er zal wel meer vraag naar komen.
En hoewel ik wel raakvlakken heb met ventilatie is het zeker niet mijn core business dus ik kan het ook nog ergens of geheel mis hebben hoor. :)

• marvel27
twain4me schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:16:
[...]

Interessant, maar ik moet zeggen dat ik niet helemaal begrijp wat hier de implicatie van is. Je moet dus een opzettelijke overdruk creëren zodat de WTW de rook niet de kamer in zuigt als je het deurtje van de haard open doet. Hoe creëer je deze overdruk dan? Bij de meeste mensen zit de haard in de woonkamer, waar juist lucht wordt toegevoerd. Is hier sowieso al niet sprake van overdruk?

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

marvel27 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Interessant, maar ik moet zeggen dat ik niet helemaal begrijp wat hier de implicatie van is. Je moet dus een opzettelijke overdruk creëren zodat de WTW de rook niet de kamer in zuigt als je het deurtje van de haard open doet. Hoe creëer je deze overdruk dan? Bij de meeste mensen zit de haard in de woonkamer, waar juist lucht wordt toegevoerd. Is hier sowieso al niet sprake van overdruk?
Bij balansventilatie wordt evenveel aangevoerd als afgevoerd, dus is er geen sprake van overdruk. Als er al overdruk zou zijn in de woonkamer is het de bedoeling dat deze via een spleet onder de deur in andere vertrekken komt waar juist weer sprake van onderdruk zou kunnen zijn.

Ik denk dat het deurtje open of dicht niet echt van toepassing is, ik ben geen kenner maar een haard\kachel heeft altijd ventilatiespleetjes aan zij of voorkant die tijdens het gebruik open staan, want vuur heeft zuurstof nodig. Bij een overdruk kan er nooit via die ventilatie of het deurtje vervuilde lucht aangezogen worden.

• twain4me
marvel27 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:33:
[...]

Interessant, maar ik moet zeggen dat ik niet helemaal begrijp wat hier de implicatie van is. Je moet dus een opzettelijke overdruk creëren zodat de WTW de rook niet de kamer in zuigt als je het deurtje van de haard open doet. Hoe creëer je deze overdruk dan?
Volgens mij willen "ze" gewoon niet dat er op welke manier dan ook lucht via het rook kanaal (ook als het niet in gebruik is ) het huis binnen kan worden getrokken via het rookkanaal.

Hoe en wat weet ik ook niet exact. en wellicht kende ik een overijverige instalateur, mocht het ooit nog ter spraken komen zal ik het nog wel even hier plaatsen, maar misschien weet een instalateur het hier wel O-)
Nu heb ik temaken met nieuwbouw en daar wordt er vaak netter omgegaan met regels dan waneer iemand op een later moment een haard gaat toevoegen.

https://www.lente-akkoord...ilatie-gegarandeerd-goed/
11. Is een open haard of een houtkachel mogelijk bij balansventilatie?
Bij combinatie van balansventilatie met een open haard of een houtkachel zijn drie aandachtspunten belangrijk:

Er moet voldoende afstand zijn tussen het aanvoerpunt van verse ventilatielucht en de schoorsteen van de haard of de kachel. Anders is er kans op ‘kortsluiting’ en komen de rookgassen via het ventilatiesysteem weer binnen. Er moet overigens ook voldoende afstand zijn tussen de schoorsteen en de ventilatietoevoer van de buren.
De luchtstroom van de aanvoer en die van de afvoer moeten gegarandeerd in balans zijn. Als dat niet zo is, is er een risico dat lucht door de schoorsteen wordt aangezogen.
De kachel of de haard moet een eigen luchttoevoer hebben. Anders wordt er zuurstof aan de woning onttrokken. Dat is al snel meer dan wat het ventilatiesysteem kan toevoeren.

• Gwaihir
  • Niet online
@twain4me Het klinkt inderdaad een beetje zoals de CV 'voor de zekerheid' ook vaak super ruim afgesteld wordt, maar ondertussen (tot voor kort) niet waterzijdig ingeregeld.

En 't is inderdaad vaak slecht voor elkaar. Luchttoevoer uit de kruipruimte snapte de haardenman nog wel - en controleerde netjes dat die kruipruimte voldoende luchtaanvoer van buiten heeft. (En zo bleek onze haard trouwens in de 70-er jaren al gemaakt ook, hoewel toen nog open van voren!) Maar dat dan óók de trekontlaster z'n lucht uit de kruipruimte trekt.. daarvoor heb ik moeten praten als brugman.

• Kees_frl
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17:30
Levertijd Zehnder WTW

Topic hier ook even gemeld voor TS en is voor mij ook wel een belangrijke aangezien we januari beginnen met de bouw van onze woning

• naftebakje
@marvel27 In jou geval zou ik een dubbele terugslagklep voorzien (liefst daar waar je de isolatie doorboort); dat wordt ook toegepast bij een afzuigkap om warmteverlies te minimaliseren (de stilstaande lucht tussen de 2 kleppen isoleert). Uiteraard moet je de terugslagklep net omgekeerd zetten.
Normaal worden deze met een lichte veer dichtgehouden; wat onbedoelde trek moet vermijden. Ik stel me voor dat het trekken van een kachel voldoende krachtig is om de terugslagklep open te krijgen; alleen het aanmaken zou kunnen even problematisch zijn; maar ik zou het eerst proberen voor je een dure elektrische klep plaatst (die je kan vergeten te openen/sluiten).

@!null Om de warmte van je kas in het huis te krijgen, zou je kunnen een 2wegklep voorzien (of 2 kleppen met T-stuk), met de nodige aansturing erbij wordt dat een dure complexe grap lijkt me.
Is er een reden waarom je niet constant de lucht uit de kas gebruikt als toevoer (als je toch al gemakkelijk een buis er naar toe kan trekken)?
Ben je zeker dat je na 1 minuut lucht afzuigen al weer op buitentemperatuur zit in je kas, levert die voldoende vermogen?

• !null
naftebakje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:33:
@!null Om de warmte van je kas in het huis te krijgen, zou je kunnen een 2wegklep voorzien (of 2 kleppen met T-stuk), met de nodige aansturing erbij wordt dat een dure complexe grap lijkt me.
Is er een reden waarom je niet constant de lucht uit de kas gebruikt als toevoer (als je toch al gemakkelijk een buis er naar toe kan trekken)?
Ja hij kan zeker als toevoer. En dan wellicht 2 buizen om om te wisselen tussen zomer en winter stand, zou ik ook okee mee zijn, want in de zomer zit je er niet op te wachten.

Maar constant uit de kas trekken lost niet alles op, want dan gaat het doorgaans door de wtw, en krijg je die dus niet binnen vanwege de wtw functie.

Maar zoals die Zehnder de passieve verwarming functie heeft lost dat dus op.
Ben je zeker dat je na 1 minuut lucht afzuigen al weer op buitentemperatuur zit in je kas, levert die voldoende vermogen?
Dat zal soms zeker het geval zijn. Het vermogen bepalen is niet te doen, en zal op druilerige dagen sowieso niet voldoende zijn.
Het gaat er meer om dat er zonnige koudere dagen zijn, dat je daar al gewoon lekker zit, of het zelfs al te warm is. Dan is het idee om die warmte naar binnen te trekken.
De zon schijnt ook wel op het huis, maar dat is beperkt (vanwege schaduw) en duurt langer voordat je daar het effect van hebt.

Ampera-e (60kWh)

• JP1980
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:23
marvel27 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:01:

Met alle respect, maar een houtkachel heeft natuurlijk niets te maken met verduurzamen. Het toepassen van een houtkachel is alleen goed voor je portemonnee. Wou ik even gezegd hebben want als je intentie echt verduurzamen is dan maak je de verkeerde keuzes.

• marvel27
Handige link zeg, dankjewel. Misschien een linkje in de startpost @pascoa341?
JP1980 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:41:
[...]

Met alle respect, maar een houtkachel heeft natuurlijk niets te maken met verduurzamen. Het toepassen van een houtkachel is alleen goed voor je portemonnee. Wou ik even gezegd hebben want als je intentie echt verduurzamen is dan maak je de verkeerde keuzes.
<knip> Samenvatting:

Ik heb het goed afgewogen, en wat mij betreft is een houthaard met juist hout op de juiste manier gestookt het meest voor de hand liggend.

[Voor 110% gewijzigd door septillion op 22-10-2021 15:39]

• pascoa341
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17:24
@marvel27 @Kees_frl Ze staan in de startpost!

• JP1980
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 17:23
Verdere discussie mag in de Duurzame Kroeg gevoerd worden

[Voor 94% gewijzigd door septillion op 22-10-2021 15:39]

• pascoa341
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 17:24
JP1980 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:26:
[mbr]Verdere discussie mag in de Duurzame Kroeg gevoerd worden[/mbr]
Ik neem aan dat dit alleen de houtkachel discussie betreft?

• Gwaihir
  • Niet online
pascoa341 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:29:
Ik neem aan dat dit alleen de houtkachel discussie betreft?
Sure, geen slotje te bekennen, toch?

• nieholste
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 17-11 17:01
Heeft iemand nog een tip voor een goed en betrouwbaar bedrijf om groot onderhoud (kanalen reinigen, unit schoonmaken en alles opnieuw in regelen) uit te laten voeren. Regio Zuid-Holland.

Ik zie allerlei advertenties op het net maar door de bomen het bos niet meer.

• KMarco
  • Registratie: oktober 2021
  • Laatst online: 15:59
Hi! Voor renovatie van onze net aangeschafte woning wil ik de mechanische afzuiging graag ombouwen naar balansventilatie. Kanalen zouden tijdens renovatie relatief makkelijk via knieschotten & vliering te leiden moeten vallen, dus vandaar de keuze om dit nu-of-nooit te doen.

Ik zag dat Itho nu op de HRU400 een 'quattrozone' setje aanbiedt. Klinkt voor mij als een leuke oplossing, aangezien ik hiermee kan zorgen dat de unit alleen ventileert (in- en uit-) waar dat ook daadwerkelijk nodig is, en dus niet onnodig badkamers staat af te zuigen als ik sta te koken of alle warme lucht de slaapkamers in gooit terwijl daar overdag niemand is. Heeft iemand ervaring met dit setje of een vergelijkbare setup?

Verder zie ik bij nalezen nogal wat conflicterende info over wat te doen met de afzuigkap. Ik neig nu om een los afzuigventiel in de keuken maken op ~75m3/h dichtbij een recirculatiekap om zo de kap de luchtjes te laten doen en het WTW-ventiel te zorgen dat ook vocht en fijnstof (weliswaar iets langzamer, maar met 75m3/h toch nog relatief snel) verdwijnt. Rechtstreeks naar buiten afzuigen zou mijn voorkeur hebben, maar ik heb nog geen goede (en enigszins betaalbare) oplossing gevonden die tijdens afzuigen dan ook ergens voor extra invoer van lucht zorgt zodat niet het hele huis op onderdruk terecht komt als ik lekker sta te grillen en er ook geen ramen in de winter open hoeven in de keuken tijdens afzuigen. Iemand ervaringen/ideeën te delen hierover?

• vliegnerd
  • Registratie: augustus 2003

vliegnerd

Nintendo fan.

@KMarco

Deze bron geeft wellicht wat informatie: https://www.lente-akkoord...ing-in-nieuwbouwwoningen/

Er staat op die site wel meer (nuttige?) info voor energie-zuinige woningen en ventilatie.

• marvel27
KMarco schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:05:
Rechtstreeks naar buiten afzuigen zou mijn voorkeur hebben, maar ik heb nog geen goede (en enigszins betaalbare) oplossing gevonden die tijdens afzuigen dan ook ergens voor extra invoer van lucht zorgt zodat niet het hele huis op onderdruk terecht komt als ik lekker sta te grillen en er ook geen ramen in de winter open hoeven in de keuken tijdens afzuigen. Iemand ervaringen/ideeën te delen hierover?
Check deze optie.

Zie hier trouwens in het nieuwbouwtopic voor wat uitgebreidere discussie, startend bij deze post. @Andrehj heeft ook een vergelijkbare oplossing gebouwd als ik goed gelezen heb.

En hier in het topic over het inregelen van een wtw-systeem.

[Voor 23% gewijzigd door marvel27 op 25-10-2021 13:27]

• naftebakje
Die is een afvoerventiel, om te vermijden dat als de afzuigkap niet werkt er koude binnenkomt.
Ik vraag me af of je echt je huis vacuüm zuigt met je afzuigkap; door de extra weerstand op de afvoeren; en de aantrekking op de toevoeren, lijkt het me dat lucht gewoon via de WTW wordt toegevoerd.
En nee, dat kost geen energie (want je blaast zowiezo naar buiten met een niet-recirculatie dampkap, dus met of zonder WTW is er dan geen verschil).
Of het slecht is voor de WTW; dat zou ik betwijfelen (misschien gaat ie dan maar 24 jaar mee, en anders 24.5 jaar).

• marvel27
In mijn begrip was dat een luchttoevoer klep die elektrisch opengaat als je afzuigkap aanspringt.

Het staat inderdaad op de Berbel-site als fancy alternatief voor een terugslapklep. De klep gaat open als de afzuigkap aangaat, en dicht als ze niet in gebruik is, zodat je geen warmte verliest. Maar ik begreep dat de klep ook prima gebruikt kan worden als toevoer als je huis goed luchtdicht is.

[Voor 61% gewijzigd door marvel27 op 25-10-2021 13:23]

• KMarco
@vliegnerd had inderdaad dat artikel van lente-akkoord al eens voorbij zien komen. Conclusie die ik trek is dat puur recirculatie niet 'goed' is mbt fijnstof en niet fijn mbt vocht.

Ik zie in de andere fora die @marvel27 aanhaalt (dank daarvoor!) dat er eigenlijk 2 alternatieven worden aangehaald:
- naar buiten afvoeren door een afsluitbare doorvoer en een (regelbare) invoer lokaal, dus 2 gaten laten boren en dan een setje van die ventielen erin. Bijvoorbeeld de Berbel (hoewel die OTS weer alleen met een berbel-kap werkt), of de Naber Compair Bixo Balance (obv drukmeting, dus universeel). Het is even zoeken, maar vond een webshop in DE, die een Compair setje levert voor ~1140€ https://www.spuelenprofi....asten-weiss-und-Edelstahl
- een kleppen-aansturing op de WTW, die al het WTW afzuigvermogen naar de afzuigkap stuurt tijdens koken. Wel rekening houden dat er dan dus ook alle aanvoer moet 'overstromen' naar de keuken. Hier zie ik vooral zelfbouw-domotica, en weinig off-the-shelf (alleen iets van Nilan, dus weer alleen met de vrij prijzige Nilan WTW). Het Itho setje waar ik over zat te denken (HRU400 + quattrozone), doet volgens mij de WTW terugtoeren als je een deel vd afvoer knijpt, ipv het hele vermogen richting 1 van de afvoerzones sturen.

Ik vroeg me af hoe functioneel 'nog' simpeler zou zijn: een gewone recirculatiekap, maar dan daar boven/naast (dus vlakbij de uitblaas van de recirculatiekap) 1 of 2 afzuigpunten van de WTW. Daarmee kan de afzuigkap het gros van de filtering doen, en kan de WTW lokaal in ieder geval de 'meest vieze' lucht afzuigen qua vocht & fijnstof. Geen idee hoe dat zich zou verhouden, maar zou installatie & onderhoud wel weer makkelijker maken.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

KMarco schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:15:

Ik vroeg me af hoe functioneel 'nog' simpeler zou zijn: een gewone recirculatiekap, maar dan daar boven/naast (dus vlakbij de uitblaas van de recirculatiekap) 1 of 2 afzuigpunten van de WTW. Daarmee kan de afzuigkap het gros van de filtering doen, en kan de WTW lokaal in ieder geval de 'meest vieze' lucht afzuigen qua vocht & fijnstof. Geen idee hoe dat zich zou verhouden, maar zou installatie & onderhoud wel weer makkelijker maken.
Ik denk dat je sterk onderschat hoe groot het volume verschil is tussen een afzuigkap en enkele wtw ventielen.

• Gwaihir
  • Niet online
@KMarco
Pixal schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:19:
Ik denk dat je sterk onderschat hoe groot het volume verschil is tussen een afzuigkap en enkele wtw ventielen.
En dus heb je nog steeds die klep ook nodig en is 't ingewikkelder, niet simpeler.

[Voor 118% gewijzigd door Gwaihir op 27-10-2021 12:54]

• Gwaihir
  • Niet online
KMarco schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 12:15:
Hier zie ik vooral zelfbouw-domotica, en weinig off-the-shelf (alleen iets van Nilan, dus weer alleen met de vrij prijzige Nilan WTW). Het Itho setje waar ik over zat te denken (HRU400 + quattrozone), doet volgens mij de WTW terugtoeren als je een deel vd afvoer knijpt, ipv het hele vermogen richting 1 van de afvoerzones sturen.
Nog nauwelijks off-the-shelf, dat zie ik ook, en dat is absoluut een handicap. Betekent m.i. niet dat het houtje-touwtje hoeft te worden. Er zijn voldoende betrouwbare oplossingen beschikbaar, in de domotica of overige regeltechniek.

[Voor 20% gewijzigd door Gwaihir op 27-10-2021 12:53]

• marvel27
Hoe bereken je eigenlijk het nodige debiet voor een 'verblijfsgebied' zoals een woonkamer die in verbinding staat met de keuken? In zo'n ruimte heb je immers zowel inblaas als afzuiging, wat de zaken iets complexer maakt. Een slaapkamer of toilet is simpel: xm³/u afzuig of inblaas. Maar in een woonkamer+keuken heb je beiden.

Het bouwbesluit zegt het volgende (goed beseffende dat dit minimale eisen zijn):
  • Verblijfsgebied > 0,9 dm3/s per m2 vloeroppervlakte met een minimum van 7 dm3/s
  • Verblijfsruimte > 0,7 dm3/s per m2 vloeroppervlakte met een minimum van 7 dm3/s
  • Toiletruimte > 7 dm3/s
De oppervlakte van het verblijfsgebied (woonkamer+eetkamer+keuken) is afgerond 46m². Aan 0,9dm³ per m² betekent dit dat er 46*0.9 = 41.4dm³ per seconde. Omgerekend is dat 0.0414 m³ x 3600 ~ 150m³ per uur. Hoe verdeel ik dit over de afvoerventielen ter hoogte van de keuken en de toevoerventielen in de woonkamer (ik krijg boven de eetkamer geen buizen weggewerkt). Of betekent dit dat ik 150m³/u moet afzuigen in de keuken, en 150m³/u moet inblazen in de woonkamer?

Ik deel even een plaatje van mijn begane grond:

[Voor 7% gewijzigd door marvel27 op 27-10-2021 17:07]

• KMarco
ik vond de video van Zehnder wel informatief over hoe en wat qua berekeningen & 'legplan'
YouTube: Training 'WTW ventilatie installeren' - Zehnder en Rensa

Daar zat ook een voorbeeld met een open keuken in.

[Voor 11% gewijzigd door KMarco op 27-10-2021 17:00]

• naftebakje
In België mag je in zo'n geval relatief vrij de grens leggen (natuurlijk niet 1m² keuken en 45m² woonkamer); en zo je systeem wat meer in balans leggen (als je al teveel toevoer hebt, dan maak je je keuken wat groter).
Voor de 2 "virtueel aparte" ruimtes bereken je dus apart de toevoer en afvoer, hoe meer keuken hoe meer afvoer.

• marvel27
Ik denk dat ik het heb, bedankt allebei.

Ik lees veel goede ervaringen met flexibele kunststof buizen als Burgerhout Hybalans+ en Ubbink Air Excellent. De link van het Lenteakkoord over balansventilatie geeft aan dat je met dit soort kanalen de kans op geluidsoverlast verkleint:
8. Wat zijn de beste ventilatiekanalen?
Het is belangrijk om ventilatiekanalen zo aan te leggen dat er zo weinig mogelijk geluid kan ontstaan. Dat betekent dat de snelheid van de luchtstroom zo laag mogelijk moet zijn. Wervelingen in de lucht moeten worden voorkomen. Een lage luchtsnelheid wordt bereikt door kanalen te kiezen met een ruime diameter. Wervelingen worden beperkt door ventilatiekanalen te gebruiken die van binnen glad zijn, geen vertakkingen hebben en aangelegd zijn met zo min mogelijk scherpe of haakse bochten. De klassieke metalen ventilatiekanalen waarvan de elementen met parkers of popnagels met elkaar worden verbonden, met T-splitsingen en rechte hoeken, zijn af te raden. Veel beter zijn kanalen die met ruime bochten en zonder vertakkingen kunnen worden aangelegd zoals flexibele kunststof kanalen.
De luchtsnelheid is doorslaggevend: ik lees vaak de raad om deze bij de ventielen onder 1m/s te krijgen, omdat je bij een hogere snelheid de luchtstroom gaat horen. Hoe groter de diameter, hoe lager de luchtsnelheid bij hetzelfde debiet.

Ik heb even zitten rekenen. De grootste Hybalans+ en Ubbink Air Excellent-kanalen hebben allebei een binnendiameter van 75mm. Bij die diameter haal je de 1 meter per seconde pas met een debiet van maximaal 15m³/u.

Als je bij elk ventiel onder de 1m/s wil blijven, dan betekent dit dat je bv. in je woonkamer (120m³/u inblazen bij 4 personen) 8 ventielen moet plaatsen.

Dat doet toch niemand. Hoe zit het dan met deze buizen en geluid door de luchtstroom? Zijn er mensen in het topic die deze kanalen hebben gebruikt en hun ervaring rond het geluid kunnen delen?

[Voor 9% gewijzigd door marvel27 op 29-10-2021 00:44]

• naftebakje
Je moet niet een buis voor een ventiel gebruiken. Ik heb (omdat dat beter paste in het vals plafond) op 2 plekken een ventiel aangesloten via zo'n flexibele buizen; naar ene ventiel lopen 2 buizen en naar andere ventiel 3 buizen want richtlijn is om max 25m³/u door zo'n buis steken.
De verlopen van die dunne flexibele buizen naar een ventiel van 125 zijn typisch voorzien om 3 buizen op aan te sluiten:

• Gwaihir
  • Niet online
marvel27 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 00:39:
Ik heb even zitten rekenen. De grootste Hybalans+ en Ubbink Air Excellent-kanalen hebben allebei een binnendiameter van 75mm. Bij die diameter haal je de 1 meter per seconde pas met een debiet van maximaal 15m³/u.

[..]

Als je bij elk ventiel onder de 1m/s wil blijven, dan betekent dit dat je bv. in je woonkamer (120m³/u inblazen bij 4 personen) 8 ventielen moet plaatsen.

Dat doet toch niemand. Hoe zit het dan met deze buizen en geluid door de luchtstroom? Zijn er mensen in het topic die deze kanalen hebben gebruikt en hun ervaring rond het geluid kunnen delen?
Maar dan hebben die merken toch ook vast grotere buizen (kennelijk van een ander type)? Die maten zijn er dacht ik om niet teveel hoogte / dikte te claimen door vloeren / plafonds / muren. Je gebruikt dan meerdere buizen van / naar één ventiel. Heb je die ruimte wel, dan lijken dikkere buizen me toch altijd stiller omdat er domweg minder wand is om geluid mee te maken / op over te brengen.

• Kees_frl
Wij krijgen een systeem van Zehnder maar ook flexibele buis - ik zie dat die niet meerdere buizen hebben naar één toevoer ventiel. Zal er eens naar gaan vragen.

Wel krijgen we 5 a 6 toevoer punten in de woonkamer. Inderdaad veel, maar als dat nodig is qua goede luchtkwaliteit prima.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ben nu enkele maanden later zeer content met het Hybalans+ buizensysteem. De manier waarop ons huis in elkaar zit liet het toe om de hele installatie te doen met nauwelijks breekwerk, daarvoor moest ik wel de extra dunne buizen kiezen. Voor de woonkamer moest ik namelijk 4 buizen (inclusief 2 x aansluitstuk voor ventiel) door een kleine opening steken tussen vloer bovenverdieping en plafond beneden, de buizen moest ik 5 meter verder weer oppikken door het ventielgat in het plafond. Vanwege die dunnere buizen was ik bang voor behoorlijk wat geluidsoverlast.

Dit viel me extreem mee, op de normale stand waarbij CO2 in de ruimtes net onder de 800 blijft is het gewoon stil, je weet pas dat de ventilatie aan staat als je hem uit zet. Bij hogere fan snelheden hoor je wel wat maar niet hinderlijk, pas op 100% gaan sommige ventielen heel licht fluiten (nog steeds heel acceptabel omdat dit alleen bij koken of feestjes gebeurt en het dan toch rumoerig is) dat fluiten komt ook omdat ik sommige ventielen op 75m3 heb berekend waar 50m3 werd aangeraden ivm geluidsoverlast.

Vanwege de HB+ dempers hoor ik niets van het apparaat zelf door de buizen terug, en natuurlijk nul overspraak, zeer mee in mijn nopjes. De luchtverplaatsing bij de ventielen hoor ik alleen vanaf 75% of hogere fan snelheden. Alleen op het toilet beneden hoor ik duidelijk het ventiel, dit komt denk ik doordat de buis naar dit ventiel slechts 1 meter lang is en dus nog iets te makkelijk meer lucht aanzuigt dan de bedoeling is. Maar ik vind het op een toilet zelfs wenselijk dat je de afzuiging hoort omdat ik me dan beter kan concentreren :X

• marvel27
De bedoeling is dan inderdaad om meerdere buizen per ventiel te gebruiken zodat je toch aan het nodige debiet komt terwijl de luchtsnelheid zo laag mogelijk is. Dat had ik voor het rekenwerk nog niet goed beseft. En dat maakt het wel een heel stuk complexer om de buizen WAF-proof kwijt te kunnen.

Anyway, terug naar de t/rekentafel dan maar.

• Kees_frl
marvel27 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:32:
De bedoeling is dan inderdaad om meerdere buizen per ventiel te gebruiken zodat je toch aan het nodige debiet komt terwijl de luchtsnelheid zo laag mogelijk is. Dat had ik voor het rekenwerk nog niet goed beseft. En dat maakt het wel een heel stuk complexer om de buizen WAF-proof kwijt te kunnen.

Het is bij nieuwbouw al een lastige :)

In de woonkamer 5 a 6 toevoerpunten en dan ook nog 3 afvoerpunten (deel van de lucht gaat via de hal naar WC en berging etc)

Wat je vast wel weet maar voor mij nieuw was dat toen ik de liters per seconde zag en omrekende wel schrok van hoeveel lucht het was.

Maar die berekening is dan wat het maximaal (minimaal) moet zijn/kunnen. Bij ons is dat geloof ik 180M3 voor de woonkamer/keuken. Dat zal voornamelijk zijn bij feestjes etc, dan heb je natuurlijk ook ander geluid.

Even los dat de basis natuurlijk altijd zo goed en stil mogelijk moet zijn was het voor mij even nieuw dat de berekening dus uitgaat van de maximale ventilatie.

• Andrehj

Ik heb het systeem van Ubbink in ons huis gebruikt. Alle ventielen zijn aangesloten met twee buizen. Direct boven de ventilatiebox (Zehnder Q600) worden de kanalen gesplitst in 2x ø200 (omdat dat zo uit kwam). En in de toevoerkanalen zitten twee geluiddempers in serie (een harde van 1m20 en een flexibele van ongeveer 1 meter). Resultaat is dat je tot zo'n 450 m3/h bij de ventielen helemaal niets kunt horen. Alleen de box gaat dan wel steeds meer geluid maken, maar die zit in een afgesloten technische ruimte.

Qua aantallen ventielen in de woonkamer: Zorg dat er zoveel mogelijk ventilatielucht overstroomt naar je woonkamer. Wij hebben het bijvoorbeeld zo kunnen regelen dat ook de lucht voor het toilet, de bijkeuken en wat sanitaire ruimtes boven altijd door de woonkamer stroomt. Daardoor hebben we in de woonkamer maar twee inblaasventielen. Normaliter komt de CO2 waarde daar niet boven de 800, dus erg goed.

Ik heb het hele systeem zelf uitgedacht en ontworpen, de installateur zei wel dat ie nog nooit zo'n uitgebreid systeem had gezien. >:)

• Gwaihir
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 21:40:
Ik heb het hele systeem zelf uitgedacht en ontworpen, de installateur zei wel dat ie nog nooit zo'n uitgebreid systeem had gezien. >:)
En waar zat 'm dat in?

(Hoor graag wat nog toe te voegen aan waar 'men' mee komt ;).)

• Andrehj
  • Grote leidingdiameters, waardoor lage stroomsnelheden, minimale verliezen en minimaal geluid.
  • Veel aandacht voor geluiddemping
  • Alle ventielen met twee slangen ø90 aangesloten (voor de belangstellenden: Ik heb nog 10 a 15 meter Ubbink Air Excellent slang ø90 liggen)
  • Het geheel uitgetekend in 3D-cad

• naftebakje

de buizen blijven even plat, of je er nu een of 8 naast elkaar maar lopen. Ik ga zelf naar een verdeler met buis van 180mm vanuit de zolder, die verdeler heeft op de 4 kanten 3 aansluitingen. Zit je tegen een muur aan (kwam bij mij zo uit), dan kan je nog 9 aansluitingen gebruiken, en met verlaagd plafond op 10cm van originele zit alles al netjes weg (dat is beter dan buis van 125, met beugels zit je dan snel naar 18cm verlaging wat slecht is voor de WAF :> ).

• !null
Wat is jullie ervaring met het verspreiden van warmte van woonkamer naar overige kamers in het huis?
Ik dacht voor de decentrale weg te gaan, maar twijfel hier nu toch over. We hebben een gelijkvloers huis waarin de slaapkamers niet profiteren van de warmte van de woonkamer zoals dat in veel rijtjeshuizen wel gebeurt. Nu heb ik wel mogelijkheden om die ruimtes te verwarmen maar het is allemaal inefficienter dan de woonkamer verwarming.
Als ik de warmte goed kan verdelen over het huis met een centrale wtw dan is dat toch wel wat waard aan comfort. Uiteraard verwacht ik niet dat het allemaal dezelfde temperatuur aanneemt en dat hoeft ook niet, maar dat de ruimtes wel meeliften.
Verder overal Rc 5 of hoger en triple glas, dus er is ook weinig nodig.

[Voor 5% gewijzigd door !null op 07-11-2021 22:27]

Ampera-e (60kWh)

• rube
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 16:42
@!null misschien ook even aangeven hoe de ventilatie in de kamers nu aangeven en of je dat gaat veranderen?

Als het nu via roosters gaat, ja dan zal een wtw beter zijn lijkt me (nog geen ervaring mee zelf, ik heb het alleen nog maar beneden aangelegd).

• !null
rube schreef op maandag 8 november 2021 @ 06:40:
@!null misschien ook even aangeven hoe de ventilatie in de kamers nu aangeven en of je dat gaat veranderen?

Als het nu via roosters gaat, ja dan zal een wtw beter zijn lijkt me (nog geen ervaring mee zelf, ik heb het alleen nog maar beneden aangelegd).
Het huis is nog niet helemaal af, en ik wilde overal decentrale balans ventilatie doen. In 1 ruimte heb ik dat ook al. Werkt ook prima, maar door het decentrale en onze gelijkvloerse layout profiteren deze ruimtes niet van warmte woonkamer.

Ampera-e (60kWh)

• Gwaihir
  • Niet online
!null schreef op zondag 7 november 2021 @ 22:26:
Wat is jullie ervaring met het verspreiden van warmte van woonkamer naar overige kamers in het huis?
Geen ervaring, maar ik verwacht daar wel wat van. Hier wordt al snel gesproken over twee units, woonkamer (e.d.) los van slaapkamers, maar o.a. vanwege de gemiste warmteverdeling heb ik daar weinig trek in.

@Andrehj heeft al eens berekend en gemeten dat er zo'n 4000kWh per jaar op de instromende lucht wordt overgedragen. (Die met dan zo'n 16 - 18 graden de woning in komt.) Hoeveel van die lucht laat je je slaapkamers in stromen, pakweg de helft*? Dan voeg je daar dus zo'n 2000kWh per jaar toe. Bij het isolatieniveau wat je beschrijft, lijkt me dat zeker de moeite.

Mits je je slaapkamers op zo'n 16 - 18 graden beoogd te houden. (Wat volgens onderzoek de ideale slaaptemperatuur zou zijn.) Wanneer je probeert die kamers te verwarmen tot aanzienlijk boven de instroomtemperatuur, dan verandert het plaatje. Je neemt dan warmere lucht weg (richting de afzuigkant) dan je aanvoert.

*Afhankelijk van je lay out, kun je wellicht zelfs alle instroom in de slaapkamers doen: wanneer de lucht dan slaapkamers -> woonkamer -> keuken / badkamer / toilet kan doen. Maar 't klinkt niet meteen alsof dat van toepassing is.

[Voor 9% gewijzigd door Gwaihir op 08-11-2021 09:28]

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee