Toon posts:

Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste
Acties:

• Vistajevski
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 01-12 21:32
Roelaano schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:08:
Inmiddels liggen er al wat buizen op hun plek. Ik vraag me nu alleen nog af welke manier van aansluiten het minste geluid zal opleveren?
Geen idee, maar extra aftakkingen leidt ook weer tot extra weerstand en (dus) geluid. En hou er rekening mee dat je de ventielen die het dichtst bij de WTW zitten redelijk ver moet dichtzetten om te zorgen dat er niet teveel lucht doorheen gaat. In principe gaat bij elke aftakking de capaciteit door 2 bij gelijke drukverliezen. Je moet bij het eerste ventiel al behoorlijk wat tegendruk hebben om op 50m3 te reduceren, en nog meer omdat het drukverlies op de hoofdleiding hoger zal zijn door alle achterliggende ventielen en aftakkingen. Dat betekent dat de luchtsnelheid door het ventiel veel hoger zal zijn dan door de leiding, en dat bepaalt uiteindelijk voor het grootste deel het geluidsniveau. Ik denk dat optie 2 je qua geluid dus niet zoveel verder brengt.

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Ik gok dat een flexibele slang, als demper, eenmaal in beton gegoten gewoon een starre slang is. Ik zou die optie op die plek dus overslaan.

• brambond
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15:28
Ik ben mijn gekochte woning aan het strippen om een wtw systeem te installeren. Ik kom er nu achter dat er in de betonvloeren ingestorte 125mm pvc doorvoeren zitten. Uitwendig 125mm, inwendig 121mm. Ik wil deze gebruiken in het wtw systeem maar vraag me af hoe ik hier spirobuizen 125mm op aan kan sluiten. Iemand die een goed idee heeft? Zou een verbindingsmof voor spiro hulpstukken (https://www.ventilatielan...o-hulpstukken-125-mm.html) over de pvc doorvoeren passen? Om vervolgens middels een steekverbinding (https://www.ventilatielan...25-mm-voor-spirobuis.html) spirobuis aan te kunnen sluiten? Of is er een betere/simpelere oplossing?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16:13
Ik heb pvc 160 gewoon aangesloten op Spiro 160. Ik geloof dat die gewoon in de verbindingsmof pasten. Eventueel gewoon wat kit en tape.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 12:14
brambond schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:51:
Ik ben mijn gekochte woning aan het strippen om een wtw systeem te installeren. Ik kom er nu achter dat er in de betonvloeren ingestorte 125mm pvc doorvoeren zitten. Uitwendig 125mm, inwendig 121mm. Ik wil deze gebruiken in het wtw systeem maar vraag me af hoe ik hier spirobuizen 125mm op aan kan sluiten. Iemand die een goed idee heeft? Zou een verbindingsmof voor spiro hulpstukken (https://www.ventilatielan...o-hulpstukken-125-mm.html) over de pvc doorvoeren passen? Om vervolgens middels een steekverbinding (https://www.ventilatielan...25-mm-voor-spirobuis.html) spirobuis aan te kunnen sluiten? Of is er een betere/simpelere oplossing?
Het is wellicht al lang bewezen dat het geen probleem is maar in PVC kunnen weekmakers zitten dacht ik die wellicht schadelijk kunnen zijn en vrij kunnen komen in de lucht? Ik was een poosje aan het kijken naar een grondbuis en toen werd dit afgeraden. Ik weet dus niet of dit ook van toepassing is in dit geval maar wel belangrijk om zeker te weten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rube
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 16:42
weekmakers (what's in a name) zitten hoofdzakelijkg in flexibele kunststoffen en niet in harde kunststoffen (en uiteraard zitten ze ook niet in a flexibele kunststoffen, maar daar heb je in ieder geval meer kans om ze te vinden).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Weekmakers? Ik heb begrepen dat PVC niet aan te raden is omdat het een statische elektrische lading opbouwt door het langs stromen van de lucht. Die lading trekt stof aan wat opeenhoopt in de buizen. Dus heb je niet graag PVC (in de aanvoer).

Ik weet niet in hoeverre dat met slechts een vloerdoorvoer gelijk een ding is. Wellicht is er een dunne binnenbuis mogelijk?

• Jfwiet
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16:53
De volgende post even uit het grote klus topic naar deze gezet:

Itho mechanische ventilatie aanpassen naar WTW?
Wij hebben een aantal jaar geleden een klushuis uit eind jaren 70 gekocht. Ondertussen wonen we er met plezier maar blijkt dat we over een aantal punten niet goed hebben nagedacht. Er is bijvoorbeeld flink gewerkt aan isolatie en daarmee hebben we de ‘natuurlijke’ ventilatie van het huis volgens om zeep geholpen.

Waarom vervangen?
1. Op de begane grond trekt de MV vanuit de entree koude lucht aan. Dit is waarschijnlijk de weg van de minste weerstand (open gat naar buiten voor ventilatie in toilet).

2. Op de begane grond is er een hoge luchtvochtigheid door koken en o.a. de vaatwasser die A++ is en aan het eind van de cyclus zich open gooit en dan een bak stoom de ruimte in gooit. Ook zijn de kruipruimtes vochtig maar dat is voor een volgend project.

De constructie van het huis is met grote betonnen liggers die de verdiepingsvloer ondersteunen maar ook doorsteken naar de buitenzijde als decoratief element. Een perfecte koudebrug en daar slaat de vochtige lucht op neer met schimmelvorming als resultaat.

3. De MV staat in de koude maanden dus vaak uit om die koude stroming op de begane grond tegen te gaan. Resultaat is dat de badkamer op de eerste verdieping slecht geventileerd is en muf ruikt.

Situatie schets

Vanuit de MV lopen 2 takken door het huis:
1. Tak 1 loopt vanaf de derde verdieping naar de badkamer en toilet op de tweede verdieping.
2. Tak 2 loopt door de koof centraal in het huis naar de wasruimte op de tweede verdieping en door naar de begane grond en heeft daar een ventiel in de keuken.

Onderstaand de plattegronden met groen de ventielen.

Begane grond:

Tweede verdieping

Derde verdieping

Beoogde oplossing:

De Itho MV vervangen door een Itho Qualityflow WTW installatie. Voordeel van deze is dat deze met 1 centrale invoer (blauw) kan werken. De CV ruimte in huis grenst aan het open ‘trappenhuis’ en ik zou dan dus een rooster daar kunnen maken.

Vragen/opmerkingen? Mogelijk dat er mensen hier zijn die ervaring hebben met vervangen van de MV naar WTW zonder een enorme verbouwing.

1. Het ventiel in de keuken trekt op dit moment lucht aan vanuit de entree, de deur naar het trapgat staat eigenlijk altijd open. Denk wel dat dit gaat werken gezien het plaatje van de fabrikant hier boven. Maar misschien ervaringsdeskundige hier?

2. Zal nog wel even moeten puzzelen voor de dak doorvoer. Volgens mij moeten deze op ruime afstand van onze schoorsteen zitten en is volgens mij de norm toch ook een aantal meter tussen de uitvoer en invoer door het dak. Als ik dan in de toekomst ook nog zonnepanelen zou willen op het dak moet ik deze wel tactisch plaatsen. Weet iemand of deze boven de nok van het dak moeten uitsteken? Of omdat het mechanisch is dat ik ze ook lager kan plaatsen?

3. Eventueel zou ik in de slaapkamers op de derde verdieping nog ventielen kunnen plaatsen. In de slaapkamers van de tweede verdieping gaat dit niet zonder veel sloop en breek werk. 1 ventiel op de begane grond is mogelijk ook wat aan de zuinige kant maar deze zit wel aan de kant van de meeste vocht makers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 13:06
Ha allemaal! Wij gaan ons huis renoveren naar een passief huis en daar hoort uiteraard een balansventilatie bij. Kan iemand een installateur aanraden redio noord-holland (of wellicht ergens verder weg)?

We zoeken een goede installateur die ook rekening houd met geluid en we willen een Zehnder Comfoair plaatsen. We hebben wel een paar bijzonderheden (verwarmen en koelen via balansventilatie-lucht, afzuigkap met vetfilter op balansventilatie aangesloten) dus dat is een andere rede dat we op zoek naar ervaren een installateur.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 12-07 14:27
Strak plan..... zonder overleg met een installateur zelf al in detail bepalen wat er moet komen :-).
Of zou een goede installateur wellicht ook een inbreng kunnen hebben?

[Voor 26% gewijzigd door Yowzawood op 09-07-2021 15:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 01-12 11:22
Yowzawood schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:41:
Strak plan..... zonder overleg met een installateur zelf al in detail bepalen wat er moet komen :-).
Of zou een goede installateur wellicht ook een inbreng kunnen hebben?
Volledig mee eens. Het debiet van balansventilatie is te laag voor koelen of verwarmen, het kan een beetje helpen in de goede richting. Een beetje goeie dampkap zuigt evenveel af als een grote balansventilatieunit voor een heel huis doet. Dus als je kookt zuig je nergens anders meer af?
Een goede installateur is zeker nuttig, maar laat die dan ook zijn werk doen.

• Gwaihir
  • Niet online
adnanoner schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:37:
Ha allemaal! Wij gaan ons huis renoveren naar een passief huis en daar hoort uiteraard een balansventilatie bij. Kan iemand een installateur aanraden redio noord-holland (of wellicht ergens verder weg)?

We zoeken een goede installateur die ook rekening houd met geluid en we willen een Zehnder Comfoair plaatsen. We hebben wel een paar bijzonderheden (verwarmen en koelen via balansventilatie-lucht, afzuigkap met vetfilter op balansventilatie aangesloten) dus dat is een andere rede dat we op zoek naar ervaren een installateur.
Hoor graag hoe het je vergaat. Loop met soortgelijke plannen, al gaan wij 'passief' vrijwel zeker niet halen.
Towap schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:45:
Volledig mee eens. Het debiet van balansventilatie is te laag voor koelen of verwarmen, het kan een beetje helpen in de goede richting.
Maar dat kun jij dan wel vast zeggen? Hoe passief z'n huis dan wel wordt interesseert je daarbij niet? Dat het voor (nieuwe) passiefhuizen de normale gang van zaken is om via de ventilatie te verwarmen / koelen is je bekend? (Blijft wel tricky bij renovatie..)
Een beetje goeie dampkap zuigt evenveel af als een grote balansventilatieunit voor een heel huis doet. Dus als je kookt zuig je nergens anders meer af?
En dat is erg, voor die 15 minuten volop afzuigen, want?

@adnanoner Als je aan dat verwarmen en koelen al eens netjes gerekend hebt, ben je waarschijnlijk inderdaad al verder dan een doorsnee installateur zou komen. Zo niet: reken er dan alvast aan, want je hebt dat nodig om in te schatten wat realistisch is. Wij worden nu - via via - gekoppeld aan een partij in Duitsland die e.e.a. doorgaans voor de installateur tot nog slechts een bouwpakket maakt. Nog wel afwachten of die dat ook ondanks de onhebbelijkheden van een renovatie weet te doen (leidingen in bestaande koven moeten passen).

Acties:
  • +6Henk 'm!

• adnanoner
Gwaihir schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:50:
[...]

@adnanoner Als je aan dat verwarmen en koelen al eens netjes gerekend hebt, ben je waarschijnlijk inderdaad al verder dan een doorsnee installateur zou komen. Zo niet: reken er dan alvast aan, want je hebt dat nodig om in te schatten wat realistisch is. Wij worden nu - via via - gekoppeld aan een partij in Duitsland die e.e.a. doorgaans voor de installateur tot nog slechts een bouwpakket maakt. Nog wel afwachten of die dat ook ondanks de onhebbelijkheden van een renovatie weet te doen (leidingen in bestaande koven moeten passen).
We gaan voor de nieuwbouw eis voor onze renovatie. Laatste phpp was 15kwh per m2 per jaar, volgende zal denk ik iets lager uitvallen.
In theorie halen we het verwarmen en koelen volledig via de comfopost, alleen moet je dan de warmtepomp langer en warmer laten draaien. Vandaar dat we ook nog 2 jaga briza's hebben om het aan te vullen (en vloerverwarming in de badkamer). De extra jagas hebben als bijkomend voordeel dat ze de warmte in de woonruimte iets warmer/koeler maken dan de slaapkamers (we hebben een open verdieping ergens, dus alle kamers staan redelijk in verbinding met de woonruimte).

Verwarmen en koelen is aan gerekend. Op basis van de phpp berekening, weet ik wat de warmte en koudevraag is per maand. Op basis daarvan grofweg gekeken wat de warmtevraag is per dag en zo gekeken hoeveel uur er verwarming nodig is bij welke temperatuur en welk vermogen de comfopost, jaga en badkamer vloerverwarming afgeven. Aangezien een passief huis een thermische batterij is, hoef ik me niet zorgen te maken over grote temperatuurverschillen en wordt de berekening dus ook wat "simpeler".

Voor degene die niet bekend zijn met het passief huis concept, de energie eis is niet arbitrair gekozen, maar met de gedachte dat je warmteverlies zodanig wordt gedimensioneerd dat je via de ventilatielucht kan verwarmen en zo dus bespaard op je verwarmingssysteem. Er zijn speciaal voor passief huizen bijvoorbeeld "all-in-one" systemen die ventilatie, verwarming koeling en warm water in één unit doen (compact heat pump units).

Verder sluiten we dus een motorloze afzuigkap (met goede vetfilter) aan op de balansventilatie en hebben we 2 "hoofd" afvoerleidingen. Een van de leidingen naar de afzuig en de andere naar de rest van het huis. Als de afzuigkap aangaat, wordt met een servomotor het kanaal naar het huis afgeknepen naar 10% en de rest van de 90% gaat naar de afzuigkap. Dit is volgens het principe van het lente akkoord. Zo heb je geen geluidsbelasting bij de afzuigkap, warmteterugwinning en worden VOC's en andere deeltjes niet gerecirculeert. Best of all worlds dus.

Wat betreft de vorderingen met het project, we hopen over 3 weken de eerste offerte binnen te krijgen van de aannemer. We hebben wel kostenramingen gedaan maar blijft super spannend natuurlijk. Ambitie om duurzaamste passief renovatiehuis van nederland te worden, gaan ook voor certificering :). Verder uiteraard gasloos met een R290 warmtepomp (Vaillaint Arotherm Plus), en zo'n 12 a 14kwp aan PV en proberen natuurinclusief te bouwen (vogelhuisjes ingebouwt in gevel, groen dak op een deel, veel inheemse planten). Daarnaast proberen we ook rekening te houden met zo laag mogelijke embodied carbon met materialen die we gebruiken zoals isolatie of sloopwerk reduceren.

We hebben inmiddels al een mogelijke installateur gevonden die ook erg enthousiast was over de opstelling (Fris Ventilatie), maar tips zijn altijd welkom.

[Voor 10% gewijzigd door adnanoner op 10-07-2021 21:48]

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@adnanoner Dank voor je uitgebreide post, het lente akkoord document is zeer interessant!

Ik ben wel verbaasd over de genoemde getallen, een warmteverlies van thermisch 250kWh per uur afzuiging moet haast wel een typefout zijn? Een kuub gas levert iets van 8-9 kWh aan warmte, dat zou betekenen dat een uur afzuiging 30 kuub kost en dat kan natuurlijk niet.
Een afzuigkap met een directe afvoer naar buiten die dagelijks één uur in bedrijf is en dan
300 m3
kooklucht afzuigt, veroorzaakt een warmteverlies van naar schatting 250 kWh
(thermisch). Dat verlies is op zichzelf niet groot. Wanneer de afvoer slechts is afgesloten met
een lamellenrooster of een simpele overdrukklep, komt daar een aanzienlijk stilstandsverlies
bij. Dat verlies kan worden beperkt door de doorvoer te isoleren en af te sluiten met een
geïsoleerde klep die automatisch opent en sluit. S
Ik heb zo'n simpele terugslagklep in mijn afzuigbuis naar buiten, destijds voelde ik mij heel wat dat ik daarvoor heb gekozen maar ik merk inderdaad wel dat er herrie van buiten komt en waarschijnlijk ook veel stilstandverlies is aan warmte.

Dankzij jouw document ga ik de Thermobox Ø150 eens bekijken, drie luchtkamers én een reflecterende laag. Hopelijk past deze in de spirobuis omdat ik ook niet veel zin heb om de koof om de buis te gaan slopen.

Dit ziet er in ieder geval veelbelovend uit, hopelijk is het niet alleen een marketingpraatje.
Het warmte-isolatiesysteem THERMOBOX bestaat uit drie achter elkaar op een gedefinieerde afstand geplaatste kleppenparen met magneetsluiting. Met een U-waarde van 2,2 W/(m²K) onderscheidt THERMOBOX zich duidelijk van de op de markt gebruikelijke muurdoorvoeren (ca. 25 W/(m²K)) en bereikt een met isolatieglas beglaasde ramen vergelijkbare isolatiewerking.

• Gwaihir
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:12:
@adnanoner Dank voor je uitgebreide post, het lente akkoord document is zeer interessant!
Ja, leuk die weer langs te zien komen; was wat ondergeneeuwd geraakt.
Ik ben wel verbaasd over de genoemde getallen, een warmteverlies van thermisch 250kWh per uur afzuiging moet haast wel een typefout zijn? Een kuub gas levert iets van 8-9 kWh aan warmte, dat zou betekenen dat een uur afzuiging 30 kuub kost en dat kan natuurlijk niet.
Toch wel. Er staat: per afzuigkap per jaar, indien dagelijks gemiddeld één uur gebruikt. (En ik hoop dat ze daarbij een beetje slim met de seizoenen zijn omgegaan, i.p.v. hartje winter x 365 te doen.)

• Wolly
  • Niet online
Gwaihir schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:38:
[...]

Ja, leuk die weer langs te zien komen; was wat ondergeneeuwd geraakt.

[...]

Toch wel. Er staat: per afzuigkap per jaar, indien dagelijks gemiddeld één uur gebruikt. (En ik hoop dat ze daarbij een beetje slim met de seizoenen zijn omgegaan, i.p.v. hartje winter x 365 te doen.)
Dat per jaar heb ik niet zo teruggelezen, maar dat klinkt wel een stuk logischer |:(

Jammer dat er niet bij staat wat het warmteverlies is van een simpele terugslagklep.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rube
@adnanoner
Dankzij jouw document ga ik de Thermobox Ø150 eens bekijken, drie luchtkamers én een reflecterende laag. Hopelijk past deze in de spirobuis omdat ik ook niet veel zin heb om de koof om de buis te gaan slopen.
[...]
Dank je voor deze link! Ik ben juist bezig om een koof en afzuiging voor afzuigkap te maken (naast de WTW) en had al bijna zo'n standaard klep besteld. Ik heb de 125 mm versie van de thermobox besteld. Ik hoop hem binnenkort te ontvangen en dan kijk ik of deze in een standaard 125 mm spiro buis past. Zo niet, kan ik nu nog e.e.a. freubelen om deze passend te krijgen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• adnanoner

Ik denk dat wel helpt. De klep zelf verdien je in ieder geval wel terug.
Hoeveel het helpt hangt natuurlijk wel af van je luchtdichtheid en of je een systeem C of D hebt. Waarschijnlijk heb je het al in het lente-akkoord document gezien maar dit is de oplossing die je zou gebruiken als je je lucht "normaal" wilt weggooien maar wel zo luchtdicht mogelijk wilt zijn op het moment dat je niet de afvoer gebruikt (van dezelfde fabrikant). In weze is dat soort van wat je nu doet behalve dat je in het geval van de Naber nog een andere "invoer" maakt om te zorgen dat je huis niet teveel onderdruk krijgt.

Succes met plaatsen, blij dat ik je op wat ideeen heb kunnen brengen!

• Wolly
  • Niet online
adnanoner schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:21:
[...]

Ik denk dat wel helpt. De klep zelf verdien je in ieder geval wel terug.
Hoeveel het helpt hangt natuurlijk wel af van je luchtdichtheid en of je een systeem C of D hebt. Waarschijnlijk heb je het al in het lente-akkoord document gezien maar dit is de oplossing die je zou gebruiken als je je lucht "normaal" wilt weggooien maar wel zo luchtdicht mogelijk wilt zijn op het moment dat je niet de afvoer gebruikt (van dezelfde fabrikant). In weze is dat soort van wat je nu doet behalve dat je in het geval van de Naber nog een andere "invoer" maakt om te zorgen dat je huis niet teveel onderdruk krijgt.

Succes met plaatsen, blij dat ik je op wat ideeen heb kunnen brengen!
Bixo Balance is zeker een mooi systeem maar met een prijs van >2000 wel een beetje te gortig.

• adnanoner
Wolly schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:31:
[...]

Bixo Balance is zeker een mooi systeem maar met een prijs van >2000 wel een beetje te gortig.
Vond ik ook. Ik ben een stuk goedkoper uit met mijn oplossing van de balansventilatie te gebruiken met minder warmteverlies.

• Kees_frl
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17:30
Wij laten een woning bouwen en zowel vanuit de het BENG rapport als vanuit de leverancier van de WTW unit een schema ontvangen.

Die verschillen wel qua toevoer en afvoer punten (positie en aantal) maar qua lucht komt het overeen.

Nu staat er 439m3 toevoer - gekoppeld aan een WTW unit maar deze levert maximaal 450m3.

We gaan nog verder in gesprek - maar hoe moet ik die 439m3 zien, is dat wat het systeem continu doet of juist het maximale?

• BlupWoofer
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 12:12
Kees_frl schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 22:08:
We gaan nog verder in gesprek - maar hoe moet ik die 439m3 zien, is dat wat het systeem continu doet of juist het maximale?
Dat is het maximale.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ja, idd het maximale, en mogelijks is het verschil tussen wat box aankan en de vraag te wijten aan een dag/nacht schakeling; dat met een klep overdag de ventilatie naar de woonkamer/keuken geschakeld wordt en 's nachts naar de slaapkamers. Ik dacht dat je zo wel aan rare waardes kan komen.
Dus @Kees_frl : check even welke WTW er komt, zodat je slim kan overkomen in het gesprek (dan nemen ze je wat serieuzer en letten ze wat extra op, kan nooit kwaad).

Qua locatie van punten: als er een vrouw des huizes is, laat haar ook haar zegje doen hierrond. Je wil niet aan het eind van de rit te horen krijgen dat ze het ventiel 2 meter verder zou willen, omdat het dan minder in het zicht zit bijvoorbeeld.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• rube
Welliswaar is dit niet direct een balansventilatie product maar imo toch wel relevant, daarom plaats ik het wel hier (en het is een vervolg op de eerdere discussie)

@Wolly en @adnanoner vandaag de Thermobox 125 ontvangen en geinstalleerd. Hij past inderdaad in een 125 mm spirobuis (gelukkig). Ik neem aan dat de 150 mm versie daarom in een 150 mm spirobuis past.

Op zich een simpel product maar lijkt prima te zijn. Ik kan hem nog niet testen want nog geen afzuigkap. Let op het monteren de de klepjes in de juiste stand staan (scharnier verticaal).

Volgende week heb ik de balansventilatie voor de beneden verdieping waarschijnlijk (eindelijk) af....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: maart 2016
  • Nu online
Gebruik deze klep ook icm de afzuigkap en werkt goed (150mm versie). Je hoort hem wel duidelijk open en dicht gaan, maar er komt geen koude lucht meer binnen.

• Pixal
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik ben van plan om de mechanische ventilatie in ons 70er jaren huis te upgraden naar een WTW systeem, ik zie het bijna helemaal voor me. Beneden is de luchtkwaliteit matig, en CO2 vaak te hoog. Ook als beneden iemand heeft gesch*ten blijft die lucht vaak erg lang hangen. Het idee ontstond dus om een buis naar het toilet beneden te maken maar als we dan toch zaken gaan openbreken meteen maar over op WTW want ik kan er niet tegen dat ik nu 24/7 warme lucht naar buiten zuig.

Maar hoe meer ik lees, hoe meer ik twijfel. Het grootste probleem dat ik heb is ruimtegebrek, ik kan geen 150mm buizen kwijt zonder de volledige woning te slopen.

Ik heb een kleine Brink Flair 200 op het oog, met 125mm aansluitingen.

Vraag 1:
De buizen voor aan en afvoer van slaapkamers en badkamer\toilet boven moeten een paar meter naar boven vanuit het hok waar de WTW unit komt. De ruimte is erg beperkt en elke cm gaat hier schelen. Eenmaal op de vliering heb ik weer iets meer ruimte en van daaruit kan ik aftakken naar alle ruimten. Namelijk:

Aanvoer 3 slaapkamers (36 + 36 + 25 m3/h)
Afvoer badkamer\toilet (50 + 25)

Uitgaande van bovengenoemde ruimtes\debieten. Kan ik dit doen met 100mm buizen? Eenmaal op de vliering, kan ik dan gewoon door met 100mm (4.5 meter naar verste punt) of kan ik beter terug naar 125mm?

Vraag 2:
Kan ik de aftakking voor afvoer van de toiletten terugbrengen naar een 80mm buis, het gaat steeds om max 1 meter van 80mm. Een beetje geluid op het toilet vind ik niet erg.

Vraag 3:
Als het gebruik van 100mm een slecht idee is moet ik het helemaal anders gaan aanpakken. In dat geval zou ik nog steeds met 2 x 100mm naar de vliering boven gaan maar dan beiden gebruiken om alle ruimten af te zuigen een beetje zoals het QualityFlow idee. Ik zou dan de in totaal 200m3/h verse lucht in de centrale hal willen uitblazen. De lucht moet dan onder de deuren door terug in de ruimtes komen. Er zijn al systemen met deze opzet te koop maar kan ik dit met praktisch elke WTW unit doen en bijvoorbeeld 200m3/h door een groot rooster uitblazen? Ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie, gaat het dan erg waaien daar?

Ik heb het in bovenstaande epistel voornamelijk over de bovenverdieping gehad. Beneden is een minder groot probleem omdat de ruimte van de WTW unit grenst aan alle ruimten beneden, daar gebruik ik dan ook gewoon 125mm buizen.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 17:34
Is burgerhout Hybalans+ (of een ander systeem) in iederegeval met een plenium en 1 buis 1 ruimte niets voor je?

ik denk dat je referereerd naar itho quality flow..
normaal is de balans ventilatie grof weg natteruimtes+ keuken zuigen af droge ruimtes blazen in doordat je alle ruimtes laat afzuigen heb je voor dezelfde lucht verversing dus veel meer lucht verplaatsing nodig door het vraag gestuurd te maken is het probleem kleiner.
het truukje wat dan niet lukt is dus dat de vuile lucht uit de kamers wordt getrokken door de badkamer die hoe dan ook moet ventileren van het bouwbesluit.. zegmaar 2 ruimtes voor de prijs van 1
Bij jouw systeem en dat van itho blaas je in in de gang en zuig je zowel af in de badkamer als in de slaapkamer dus is er aansturing nodig op vocht en Co2 om te voorkomen dat je "teveel" ventileerd

ik snap dat itho soms makkelijker is (daarom hebben "we" het ook regelmatige gebruikt in renovatie juist omdat er geen inblaas kanalen hoeven te worden geplaatst.) echter als je alle ruimtes kan berijken vanaf zolder kan je er vaak prima een normaal systeem van maken dus inblazen in de leefruimtes afzuigen in de natte ruimtes.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

1 buis 1 ruimte gaat denk ik niet werken omdat ik met heel veel moeite de bovenverdieping ga bereiken met 2 buizen, als het me al gaat lukken.

Maar die Hybalans+ heeft wel mijn interesse gewekt, als ik 5x 75mm omhoog kan krijgen ben ik gebakken en hoef ik me voor het totale proces in veel minder bochten te wringen. Maar 1 buis van 75mm gaat denk ik te weinig zijn voor de badkamer.

Ik ga binnenkort eerst het toilet boven half afbreken en kijken of ik achter de valse wand naar boven kan. Gelukkig waren de tegels daar toch niet ons ding.

Snap het probleem idd met teveel afzuigpunten.

Nog wel steeds benieuwd naar mijn andere vragen, zit uren te googlen maar kom alleen veel mensen tegen die lekker 150mm of groter in hun huis knallen. Als je de ruimte niet hebt voor dat soort buizen, kan je 3 kamers toch een beetje ventileren met 100mm?

[Voor 17% gewijzigd door Pixal op 28-07-2021 00:37]

• BlupWoofer
Overzichtje debieten icm luchtsnelheden.
https://www.ventilatielan...lheden_16307510070084.pdf

Gaat vanaf 125mm en hoger. Dus niet 100. Maar het geeft je wellicht we beter een idee?

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Hybalans+ laat me toch niet los. In mijn plan werd het extreem lastig om 100\125 mm dempers te plaatsen en dus overspraak etc te voorkomen. Met een centrale plenum ben ik van dat probleem af. Verder, vanwege de minimale inbouwruimte denk ik dat ik makkelijker 6x 75mm in het schuine dak en valse plafond weg kan werken dan twee keer 100\125.

Hybalans+ calculator ingevoerd en qua onderdelen lijkt het niet eens gek duurder dan alles met spirobuis maar wel veel flexibeler en sneller te installeren in mijn kruipdoor sluipdoor plan.

Helaas zijn enkele onderdelen als particulier niet zo makkelijk te vinden. Deze plenum bijvoorbeeld lijkt me handig vanwege de zij aansluiting. Maar kwom ik echt maar bij 1 webshop tegen: https://www.vanwalraven.c...06/groups/g+c+p+a+nr+view

En het is me niet echt duidelijk hoe ik van die 92mm naar 75mm buis ga.

Ze zitten in Assen, best een eind rijden maar misschien wel goed om beetje feeling met de materialen te krigen. Hopelijk zijn ze bereid om particulieren te helpen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 29-11 23:28
Pixal schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:26:
Hybalans+ laat me toch niet los. In mijn plan werd het extreem lastig om 100\125 mm dempers te plaatsen en dus overspraak etc te voorkomen. Met een centrale plenum ben ik van dat probleem af. Verder, vanwege de minimale inbouwruimte denk ik dat ik makkelijker 6x 75mm in het schuine dak en valse plafond weg kan werken dan twee keer 100\125.

Hybalans+ calculator ingevoerd en qua onderdelen lijkt het niet eens gek duurder dan alles met spirobuis maar wel veel flexibeler en sneller te installeren in mijn kruipdoor sluipdoor plan.

Helaas zijn enkele onderdelen als particulier niet zo makkelijk te vinden. Deze plenum bijvoorbeeld lijkt me handig vanwege de zij aansluiting. Maar kwom ik echt maar bij 1 webshop tegen: https://www.vanwalraven.c...06/groups/g+c+p+a+nr+view

Ze zitten in Assen, best een eind rijden maar misschien wel goed om beetje feeling met de materialen te krigen. Hopelijk zijn ze bereid om particulieren te helpen.
Dat plenum uit jouw link heeft in tegenstelling tot de luchtverdeelkast, geen geluidsdemping dus verkijk je daar niet op. Er zijn volgens mij verschillende verloopjes en koppelstukken te krijgen. Daarvoor moet je de catalogus van Burgerhout maar eens bekijken. Zelf heb ik mijn huis uitgevoerd met HB+ en op dit moment is @Tranze ook bezig met de aanleg daarvan KLIK

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:30
Haha ja, geïnspireerd door @GodDamage :D ! Vooral in een oud huis en weinig ruimte voor buizen is het met HB+ goed te doen. Zelf heb ik bijna alles bij https://www.bengshop.nl vandaan. Ik moet de installatie nog in gebruik nemen, maar eerst de verbouwing afronden... want met al dat stof kan ik de filters waarschijnlijk na 5 minuten vervangen :+.

@Pixal De buizen zijn 92mm.

[Voor 4% gewijzigd door Tranze op 28-07-2021 15:58]

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ah dat is gaaf om te zien, en voor mij ook geruststelling dat ze redelijke bochten kunnen maken. Ook ik ging enkel blauwe buizen gebruiken maar dan uit kosten overweging, ik heb voor mijn project genoeg aan 1 rol ;')

Ja ik moet inderdaad beide bakken gedempt hebben.

Zijn de buizen op deze foto's 75mm variant of 92?
Tranze schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:19:
Haha ja, geïnspireerd door @GodDamage :D ! Vooral in een oud huis en weinig ruimte voor buizen is het met HB+ goed te doen. Zelf heb ik bijna alles bij https://www.bengshop.nl vandaan. Ik moet de installatie nog in gebruik nemen, maar eerst de verbouwing afronden... want met al dat stof kan ik de filters waarschijnlijk na 5 minuten vervangen :+.
Bedankt voor de webshop, ga ik daar eens zoeken.

[Voor 44% gewijzigd door Pixal op 28-07-2021 15:54]

• GodDamage
Ik heb alles in 92 mm gedaan. De paar stukken waar ik niet genoeg hoogte had, heb ik met de ovale variant gedaan. Daar heb ik eventueel nog een reststuk van liggen dat niet veel hoeft te kosten.

• itsjohan
  • Laatst online: 30-11 16:56
Pixal schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:26:

Mocht je toch daar iets willen halen; ze sturen het niet op als je geen bedrijf bent, maar je kunt je wel gewoon aan de verkoopbalie melden. wellicht dat ze een onderdeel ook nog wel op een vestiging in de buurt willen klaarleggen, gewoon even bellen vooraf.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

GodDamage schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:59:
Ik heb alles in 92 mm gedaan. De paar stukken waar ik niet genoeg hoogte had, heb ik met de ovale variant gedaan. Daar heb ik eventueel nog een reststuk van liggen dat niet veel hoeft te kosten.
Thanks, zit eerder te denken dat ik gedeeltelijk 92 en gedeeltelijk 2x75 moet doen. Hoe doen jullie bijvoorbeeld de badkamer afvoer met 92mm? 92mm doet max 60m3/h, hebben jullie dan 2 afzuigpunten?

• Tranze
Ik heb voor de badkamer 50m3/h aangehouden. Volgens de regels had het meer moeten zijn, maar ik had echt geen mogelijkheid voor een tweede buis. In m'n vorige huis had ik ook ongeveer zoiets qua capaciteit in de badkamer en dat was voldoende.

Verder heb ik het volgende aangehouden:

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Tranze schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:13:
Ik heb voor de badkamer 50m3/h aangehouden. Volgens de regels had het meer moeten zijn, maar ik had echt geen mogelijkheid voor een tweede buis. In m'n vorige huis had ik ook ongeveer zoiets qua capaciteit in de badkamer en dat was voldoende.

Verder heb ik het volgende aangehouden:
[Afbeelding]
Ik denk dat ik dat risico ook moet nemen voor de badkamer.

Weet iemand hoe ik met 125mm EPP buizen op de 150mm luchtverdeelkasten kan uitkomen? Ik zie daarvoor geen verloopstukken en er staat ook nergens precies binnen en buitenmaten benoemd of ben ik gek? :?

Ik heb ruw zitten painten en kom op onderstaande. Ik ga de bouwvoorschriften helaas niet overal halen, voornamelijk omdat ik een zo klein mogelijke WTW unit moet gaan plaatsen, de berging is echt zeer krap dus het wordt passen en meten. Voordat ik volledig neergesabeld ga worden wel even in gedachten houden, het huis is door de vorige bewoners potdicht geïsoleerd maar er is nu 0,0 ventilatie beneden en matige ventilatie boven. We zijn met zijn drieén, ooit vieren, thuiswerken doe ik in het tuinhuisje dus dan is mijn co2 uitstoot vaak ergens anders.

Ik denk dat ik de onbalans oplos met een extra ventiel in de berging boven. Overigens, de hal beneden en overloop boven staan helemaal met elkaar in verbinding, geen deuren oid.

• GodDamage
Ik heb nu 1 afzuigpunt in de badkamer met ook maximaal 50 m3/h. Ik heb ook nog een afzuigpunt op de overloop omdat dit zo was ingetekend op het wtw-advies. Achteraf had ik deze liever als tweede punt in de badkamer gezet. Het is nu meestal redelijk snel van de hoogstand af als er gedoucht is maar dat had nog wel sneller gemogen. Misschien verplaats is die van de overloop nog eens.
Het punt is; je maakt tijdens de bouw keuzes en niet alles pakt even goed uit als gedacht. Jammer genoeg betekent aanpassen een hoop gedoe. Als je het systeem kunt testen voordat je alle leidingen definitief wegwerkt achter koofjes/schotten, dan kun je nog (makkelijker) aanpassingen doen.

• Gwaihir
  • Niet online
@GodDamage Dat je de individuele ventielen wel even anders afstelt is niet de praktijk?

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Gwaihir schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:45:
@GodDamage Dat je de individuele ventielen wel even anders afstelt is niet de praktijk?
50 of 60m3 is de max bij 92mm buis, als je 2x75mm buis gebruikt is de max 75m3 (uit m'n hoofd wat de calculator je vertelt)

En bij Hybalans+ is er voor zover ik weet geen sprake van afstellen van individuele ventielen, alles wordt eenmalig berekend en in de verdeelkast centraal ingesteld met ringen, waarbij geen ring betekent dat je de max doorvoer krijgt. Klopt het dat deze ringen uitbreekt en dus niet teruggezet kunnen worden?

• Tranze
Pixal schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:59:
[...]
Klopt het dat deze ringen uitbreekt en dus niet teruggezet kunnen worden?
De ring zet je vast in de klem waarmee je ook de buis vastzet. Ring moet je inderdaad uitbreken, maar voor een paar euro heb je weer een nieuwe. Die kan je plaatsen door de buis los te draaien en de restrictie ring te vervangen. Vervolgens de buis weer vastzetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GodDamage
Nevermind mijn antwoorden zijn helemaal overbodig zie ik net 8)

[Voor 83% gewijzigd door GodDamage op 30-07-2021 09:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GodDamage
Pixal schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:59:
[...]

50 of 60m3 is de max bij 92mm buis, als je 2x75mm buis gebruikt is de max 75m3 (uit m'n hoofd wat de calculator je vertelt)

En bij Hybalans+ is er voor zover ik weet geen sprake van afstellen van individuele ventielen, alles wordt eenmalig berekend en in de verdeelkast centraal ingesteld met ringen, waarbij geen ring betekent dat je de max doorvoer krijgt. Klopt het dat deze ringen uitbreekt en dus niet teruggezet kunnen worden?
Die ringen kosten niet zoveel dus als je een kanaal meer wilt knijpen dan zet je er een andere ring in.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik was naar een Brink 200m3/h aan het kijken, met voorverwarming en modbus en best kleine afmetingen, maar de 200m3/h is me te karig. Voor ongeveer dezelfde maat kan ik een Vent-Axia vinden met 250m3/h.

Iemand ervaring met Vent-Axia? https://www.ventilatielan...warmer-rechts-250m-h.html

Heeft iemand nog rest stukjes 92mm buis te koop van zijn burgerhout overigens? Stukjes van 2 - 5 meter zijn welkom :)

[Voor 8% gewijzigd door Pixal op 01-08-2021 09:13]

• Andrehj
  • Laatst online: 17:59
Pixal schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:52:
Ik was naar een Brink 200m3/h aan het kijken, met voorverwarming en modbus en best kleine afmetingen, maar de 200m3/h is me te karig. Voor ongeveer dezelfde maat kan ik een Vent-Axia vinden met 250m3/h, die kan ik met 10 standen aansturen (1-10) volt dus goed genoeg voor mijn domotica eisen.

Iemand ervaring met Vent-Axia? https://www.ventilatielan...warmer-rechts-250m-h.html

Heeft iemand nog rest stukjes 92mm buis te koop van zijn burgerhout overigens? Stukjes van 2 - 5 meter zijn welkom :)
Ik heb nog een halve rol (ca 25m) van Ubbink Air Excellent liggen. Deze is 90mm buitendiameter en 75mm binnenmaat. Type is AE48c [0188662]. Dit is de luxe uitvoering met speciale hygienische coating aan de binnenkant. Ik heb ook nog een aantal koppelstukken waarmee je delen van deze aan elkaar kunt bevestigen.
Regio Arnhem. Stuur maar een PM bij belangstelling.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Andrehj schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:02:
[...]

Ik heb nog een halve rol (ca 25m) van Ubbink Air Excellent liggen. Deze is 90mm buitendiameter en 75mm binnenmaat. Type is AE48c [0188662]. Dit is de luxe uitvoering met speciale hygienische coating aan de binnenkant. Ik heb ook nog een aantal koppelstukken waarmee je delen van deze aan elkaar kunt bevestigen.
Regio Arnhem. Stuur maar een PM bij belangstelling.
Geen idee van maar Ubbink en Burgerhout zijn vast niet uitwisselbaar :?

[Voor 9% gewijzigd door Pixal op 30-07-2021 20:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
Pixal schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:13:
[...]
Geen idee van maar Ubbink en Burgerhout zijn vast niet uitwisselbaar :?
Dat weet ik ook niet, maar je mag altijd komen passen.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Kan iemand me vertellen of de Burgerhout HB+ ventiel aansluitstukken ook in te korten zijn? Er wordt steeds gesproken over een maximale inbouwdiepte van bijvoorbeeld 100mm maar niet van een minimale.

Ik ga op enkele plaatsen door een gipsplaat en heb daarboven maar weinig ruimte dus wil ik de buis inkorten. Ik gebruik de HB+ ventielen. En alles is in bestelling maar ik ben opeens erg gaan twijfelen of dit wel kan. Ik kan nergens vinden of de ventielen erin geklikt worden of geklemd.

edit:

Burgerhout heeft het volgende geantwoord. Ik heb bovenstaande gevraagd maar ook omdat ik nog even moet wachten op sommige onderdelen wil ik alvast de ventielen uitboren dus heb ook daarvan de maat gevraagd, had niet zo snel antwoord verwacht dus klasse van ze.
Als maat wordt normaal diameter 130 mm geboord, standaard boormaat, er zit een montageplaat bij welke gebruikt kan worden om te monteren cq afdichten.

De ventiel aansluitstukken zijn inderdaad lang, ivm met het instorten, deze kunt u inkorten. Let u wel op benodigde lengte voor het ventiel.

[Voor 37% gewijzigd door Pixal op 03-08-2021 13:06]

• Andrehj
Maar even een reply in het juiste topic. (vervolg van discussie in het L/L wp topic)
mr_evil08 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:32:
Bij vloerverwarming heb je minder luchtverplaatsing, bij luchtverwarming voel je meteen een trek als er roosters open staan, echter bij radiatoren heb je gelijk omdat ze veelal voor het raam zitten dit vormt een warmtemuur voor de rooster.
Nee. Het idee van een radiator voor een raam + rooster is dat die radiator de koudeval voorkomt door de opstijgende lucht bij die radiator. Bij ventilatieroosters heb je dus radiatoren nodig. Maar als je vloerverwarming hebt, is die opstijgende lucht bij de ramen er niet, en krijg je dus die koudeval.
Daarom heb je juist bij enkel vloerverwarming een WTW-systeem (en liefst ook triple glas) nodig.
1 jaar G serie filterset zit je op 60 euro, daarvan kan ik 290 kwh stroom "verbranden" met de warmtepomp en dat is behoorlijk wat, is het dan nog rendabel een WTW erbij te hebben? in mijn situatie niet.
Jij koopt die filters veel te duur in. Voor mijn Zehnder Q600 kan ik A-merk filters kopen van Afpro (Nederlands fabrikaat ook nog). Die kosten per twee slechts €17.50.
Echter steeds gaan mensen er vanuit dat je het hele woning verwarmt, de praktijk is vaak anders zoals slaapkamers worden alleen verwarmt als er iemand zit evenals de zolder, de WTW kast zuigt daar wel steeds koude lucht aan en blaast het naar beneden waardoor je rendement nog verder keldert.
Bij een moderne goed geisoleerde nieuwbouwwoning (geen HSB met geïsoleerde tussenmuren en -vloeren) is het op zolder nagenoeg even warm als beneden. Dat maakt niets meer uit. Dus dat argument geldt dan niet.
Als je toch aan de WTW/balansventilatie gaat zou ik er ook meteen een airco op knopen en de buizen gaan isoleren en ook een bevochtigingsunit voor in de winter dan heeft een WTW echt voordeel.
Airco op de WTW levert Zehnder. Is waanzinnig duur, heeft een beroerd rendement en een zeer geringe capaciteit. Niet doen dus. Kun je veel beter los kopen.
Die bevochtiging kun je overwegen, maar mijn ervaring is dat dat niet echt nodig is. Onze huidige nieuwbouwwoning met WTW is in de winter niet droger dan ons vorige huis (uit 1971 met alleen afzuiging in badkamer en toilet).

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

WTW unit en diverse onderdelen zijn inmiddels binnengekomen. Wachten is nog op de Burgerhout buizen en aansluitstukken. De HB+ luchtverdeelkasten zien er degelijk uit, wel groter dan ik had verwacht, dus dat wordt echt een puzzel met plaatsing en het geleiden van alle buizen in mijn krappe hok.

Ik had voor het gemak ook de ventielen van Burgerhout besteld, gewoon omdat ik dan geen fouten kon maken met de calculator en eventuele eenvoudige pasvorm. Ik heb echter nog nooit zulk goedkoop ogende ventielen gezien. Zelfs de goedkoopste bouwmarkt ventielen zien er beter uit. Volledig plastic maar dan echt lelijk plastic, snap niet goed wat ze hiermee voor ogen hebben :?. Ik heb een ongelofelijke hekel aan spullen retourneren en ik heb verder geen problemen met de vormgeving dus misschien dat ik ze later nog eens licht opschuur en wit spuit.

Van het weekend een diamantboor gehuurd en al wat gaten gezaagd voor aanvoer en ventielen etc.

Hier hing oorspronkelijk een WiFi accesspoint (schroefgaatjes) maar die moet verhuizen want dit was de enige bereikbare plek in de keuken.

Beetje aan het spelen met de luchtverdeelkasten en concluderen dat ik hoe dan ook aardig wat bergruimte verlies.

WTW unit opgehangen, net genoeg ruimte voor de geisoleerde buizen naar de luchtverdeelkasten en naar gevel. Erboven komt nog een schoorsteentje dus in ieder geval 1 kanaal zonder bochten :O

[Voor 4% gewijzigd door Pixal op 09-08-2021 09:41]

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Week gezocht om van de Burgerhout verdeelkasten van 180mm naar 125mm te gaan. Bouwmarkten geprobeerd en zelfs bij Wildkamp konden ze me niet helpen. Uiteindelijk van Ubbink een verloopstukje gevonden en er op goed geluk 2 besteld. Kwam vanochtend binnen en is echt een perfecte match. En erg blij dat ik niet allerlei houtje touwtje verloopstukjes hoefde fabriceren.

https://www.installatieva...ult/?q=ubbink+wtw+verloop

• brambond
rube schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:45:

@brambond Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar iemand anders die binnen kwam laatst zei "zo wat een groot ding" en ja, hij is ook wel redelijk groot. Dus daar moet je wellicht naar kijken als dat een probleem is (bij ons niet echt). Zover ik hem tot nu heb kunnen beoordelen is hij wel mooi stil (in de middelste stand in ieder geval) en voor mij belangrijk: geheel automatisch. Binnenkort afmaken en inregelen dan weet ik meer.
Ik zag trouwens wel dat het aantal filters verkrijgbaar voor deze beperkt is (geen pollenfilter b.v.). Dat vind ik wel jammer, twijfel nog of ik hier iets moet doen/kan doen. De brink pure induct vind ik nu nog wat te prijzig, maar zou ik het liefste hebben.
@rube Is het inregelen goed gegaan? Heb je nog tips? Ik heb ook de BUVA aangeschaft en opgehangen, moet enkel nog wat laatste buizen aansluiten en vervolgens testen en inregelen. Hoe heb jij trouwens de condensafvoer aangesloten? Ik wil eigenlijk met een simpele condensafvoerslang naar mijn sifon, maar zit nog wat te puzzelen met verloopjes om zo'n slang op de binnendraadse aansluitring op de unit aan te sluiten. Hoe heb jij dit gedaan?

• Andrehj
@brambond Gebruik een droogsifon! Een gewone sifon droogt op in de zomer en dan heb je een open verbinding met het riool...

• brambond
Andrehj schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:38:
@brambond Gebruik een droogsifon! Een gewone sifon droogt op in de zomer en dan heb je een open verbinding met het riool...
@Andrehj bedankt voor de tip. Ik ben van plan de condensafvoer aan te sluiten middels T-stuk op de bestaande sifon van de wasmachine. In dat geval is er geen risico op opdrogende sifon lijkt me?

• Andrehj
brambond schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:32:
[...]

@Andrehj bedankt voor de tip. Ik ben van plan de condensafvoer aan te sluiten middels T-stuk op de bestaande sifon van de wasmachine. In dat geval is er geen risico op opdrogende sifon lijkt me?
Nee, dat zou uiteraard goed moeten gaan (tenzij je de hele winter niet wast...).

• rube
brambond schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:15:
[...]
@rube Is het inregelen goed gegaan? Heb je nog tips? Ik heb ook de BUVA aangeschaft en opgehangen, moet enkel nog wat laatste buizen aansluiten en vervolgens testen en inregelen. Hoe heb jij trouwens de condensafvoer aangesloten? Ik wil eigenlijk met een simpele condensafvoerslang naar mijn sifon, maar zit nog wat te puzzelen met verloopjes om zo'n slang op de binnendraadse aansluitring op de unit aan te sluiten. Hoe heb jij dit gedaan?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik toch geswitched ben naar een Itho WTW, voornamelijk omdat die wel pollenfilters had en ik die bij de BUVA niet kon vinden (daarnaast was de Itho wat goedkoper was). De app en sensors van de BUVA waren echter wel fijn om goed af te kunnen lezen. Tja, elk aparaat heeft zo voor en nadelen.

Condensafvoer heb ik op mijn hemelwaterafvoer (die daar vlakbij liep) aangesloten. Inregelen: ik was begonnen om dat in te regelen volgens dit topic Inregelen wtw met anemometer maar ik doe of iets fout of de meter die ik via Ali had gekocht geeft te lage waardes aan want ik kom nooit aan de maximale waardes (m3/h). Even ervan uitgaande dat de unit wel goed is, maakt dat op zich nog niet zoveel uit want ik kan aanvoer en afvoer wel controleren en zorgen dat dit klopt. Maar dat is bij mij eigenlijk heel eenvoudig: 3 inblaaspunten in de woonkamer en 2 afzuigpunten in de keuken en 1 in de WC. Maar ik ben hier nog niet mee verder gegaan om dit uit te zoekn.

Ik heb de bediening incl. CO2 sensor van Itho gekocht die automatisch regelt dat bij een te hoog CO2 gehalte de unit in een hogere stand zet. Ik heb dit 1 x getest door de inblaas en afzuig af te koppelen van de unit en met 4 mensen en kaarsen de CO2 in de woonkamer op te laten lopen. Op en andere losse C02 meter zag ik de waarde oplopen en op een gegeven moment (rond de 1200 PPM) ging de unit inderdaad in een hogere stand.
Toen de inblaas en afzuig weer op de unit aangesloten en liep de CO2 waarde terug naar onder de ~900PPM en ging de unit weer naar een lagere stand.

Normaal staat de unit nu in de "automatische" stand en is stand 1 voldoende om de CO2 waardes (met 2-4 personen paar uur in de woonkamer) tussen 600 en 1100 PPM te houden. 's nachts daalt dit naar ~450 PPM. Later zal ik nog eens kijken met meer mensen (feestje) en winter (meer en langer binnen) hoe het gaat.

Lang verhaal om te zeggen dat ik niet kan ingaan op specifiek BUVA vragen, dat ik nog niet echt ingeregeld heb omdat het eigenlijk 1 ruimte is (woonkamer + keuken) en de WC en niet heel erg veel in te regelen valt. Maar ook dat het CO2 niveau tot nu toe laag genoeg blijft en de CO2 sensor goed lijkt te reageren, hoewel ik dat nog wel een keer nauwkeurig wil bekijken (als ik meer tijd heb, na de rest van de verbouwing).

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Nu online
(jarig!)
brambond schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:32:
[...]

is een oplossing.
(maar een trukje kan ook zijn, door een laagje sla olie in het siflon te gieten.
water verdamp maar slaolie drijft als een laag je op het water en daar door verdampt het heel veel minder tot zelfs niet. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Gwaihir
  • Niet online
@migjes Die sla olie giet hij ook zo'n beetje als eerste weer af, daardoor. En een droogsifon is ook niet duur.

• hansgrave
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15:23
In de droogsifon zit een soort "condoom" die druppels doorlaat en dan weer dicht sluit. Die kun je los bestellen bij Ali voor een paar centen en zelf in een pvc buis hangen.
https://www.aliexpress.co...sceneId%22:%2223416%22%7D

• Voogel
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 30-11 11:17
Vraag:
Kan iemand hier iets zeggen over de terug-verdien-tijd van een type D installatie ten opzichte van een type C ventilatie. Valt er wat te roepen over de besparing op bijvoorbeeld stookkosten?

Achtergrond:
In ons huis hebben we op dit moment een type C ventilatie met afzuiging in de slaapkamers + de badkamer en nu stoort het mij dat we eigenlijk de hele dag door heerlijk warme lucht naar de vogeltjes sturen. Ik zou de bestaande opzet vrij eenvoudig kunnen ombouwen naar een type D doordat alle kanalen in huis los naar de ventilatiebox lopen. Heel kort door de bocht zou een Itho Daalderop WTW HRU 200 installeren en een extra dak/gevel doorvoer maken alles zijn wat ik hoef te doen.

[Voor 0% gewijzigd door Voogel op 01-09-2021 11:47. Reden: typo]

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Voogel schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:45:
Vraag:
Kan iemand hier iets zeggen over de terug-verdien-tijd van een type D installatie ten opzichte van een type C ventilatie. Valt er wat te roepen over de besparing op bijvoorbeeld stookkosten?

Achtergrond:
In ons huis hebben we op dit moment een type C ventilatie met afzuiging in de slaapkamers + de badkamer en nu stoort het mij dat we eigenlijk de hele dag door heerlijk warme lucht naar de vogeltjes sturen. Ik zou de bestaande opzet vrij eenvoudig kunnen ombouwen naar een type D doordat alle kanalen in huis los naar de ventilatiebox lopen. Heel kort door de bocht zou een Itho Daalderop WTW HRU 200 installeren en een extra dak/gevel doorvoer maken alles zijn wat ik hoef te doen.
Ik heb niet direct het antwoord voor je en het verschilt waarschijnlijk erg per situatie maar ik kan me voorstellen dat je met type C aardig wat energie naar buiten blaast, in de winter moet die energie weer toegevoegd worden.

Maar wat ik niet begrijp is dat vrienden van ons in 2019 in een nieuwe woning zijn gestapt en dat daar is gekozen voor C ventilatie en wat roostertjes. Ik was ervan overtuigd dat moderne huizen wel wat efficienter moesten worden gebouwd of ik heb het fout en het valt allemaal wel mee.

Uiteindelijk is het een optelsom of je het wel of niet wil, voor mij was het een voorkeur voor type D maar het eerste en belangrijkste punt berust op een aanname.

1. gas besparen want steeds hogere prijzen
2. weinig roosters die open konden maar wel potdicht geïsoleerde woning, meer verse lucht nodig
3. wens om kans op koude tocht te minimaliseren
4. zomer bypass haalt vooral 's nachts koelere lucht naar binnen maar ik verwacht hier verder niet zoveel van

[Voor 17% gewijzigd door Pixal op 01-09-2021 12:11]

• Andrehj
Pixal schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:57:
[...]

Ik heb niet direct het antwoord voor je want het verschilt erg per situatie maar ik heb begrepen dat je aardig wat energie naar buiten blaast, in de winter moet die energie weer toegevoegd worden.

Maar wat ik niet begrijp is dat vrienden van ons in 2019 in een nieuwe woning zijn gestapt en dat daar is gekozen voor C ventilatie en wat roostertjes. Ik was ervan overtuigd dat moderne huizen wel wat efficienter moesten worden gebouwd of ik heb het fout en het valt allemaal wel mee.
Terugverdienen van type D is altijd lastig. Bij aanleg is het ook wat duurder. Daardoor (en door de lobby van roosterboer Duco c.s.) wordt het bij projectbouw vaak wegbezuinigd.
Je moet type D ook niet aanleggen vanwege de kosten, maar vanwege het comfort.
Mits goed aangelegd (dus grote kanaaldiameters met lage luchtsnelheden en vooral de toevoer goed voorzien van dempers) levert het veel comfortwinst op:
  • Geen koudeval meer bij de ramen (vooral belangrijk bij VVW en/of tripel glas).
  • Altijd schone, gefilterde lucht in huis
  • Geen muggen meer die door open ramen naar binnen vliegen.
  • Ook bij kou / hitte voluit kunnen ventileren omdat warmte/koelte teruggewonnen wordt.
  • Stilte. Geluiden/herrie van buiten komt niet meer door de roosters naar binnen.
Bij gebruik van een WP kun je die bovendien vaak een trapje kleiner kiezen, omdat je in de winter nauwelijks nog ventilatieverliezen hebt.

[Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 01-09-2021 12:15]

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Andrehj schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:14:
[...]

Terugverdienen van type D is altijd lastig. Bij aanleg is het ook wat duurder. Daardoor (en door de lobby van roosterboer Duco c.s.) wordt het bij projectbouw vaak wegbezuinigd.
Je moet type D ook niet aanleggen vanwege de kosten, maar vanwege het comfort.
Mits goed aangelegd (dus grote kanaaldiameters met lage luchtsnelheden en vooral de toevoer goed voorzien van dempers) levert het veel comfortwinst op:
  • Geen koudeval meer bij de ramen (vooral belangrijk bij VVW en/of tripel glas).
  • Altijd schone, gefilterde lucht in huis
  • Geen muggen meer die door open ramen naar binnen vliegen.
  • Ook bij kou / hitte voluit kunnen ventileren omdat warmte/koelte teruggewonnen wordt.
  • Stilte. Geluiden/herrie van buiten komt niet meer door de roosters naar binnen.
Bij gebruik van een WP kun je die bovendien vaak een trapje kleiner kiezen, omdat je in de winter nauwelijks nog ventilatieverliezen hebt.
Nouja dat laatste argument geldt dan eigenlijk ook voor andere stookmethoden, zoals gas (waar we binnenkort van 67ct per kuub naar 94ct gaan :X ). Als je minder hoeft te stoken, zie je dat in je energiekosten terug en daar heb ik best een initiele investering voor over. Hoewel de unit af en toe vervangen zal moeten worden ligt het buizensysteem er voor de rest van je leven dus ook dat is eenmalig. In combinatie met het comfort mag de tvt best lang zijn van mij.

Duco verkoopt toch alle typen ventilatie systemen, wat voor lobby is dat precies?

• Voogel
Onderstaande overzichtje komt uit het informatieblad behorende bij de Itho Daalderop HRU ECO 200, als ik het goed lees win je gem. 45 kWh per jaar terug (dat is ongeveer 5m3 gas )... dan is de tvt ~ lang toch?

Jaarlijkse electriciteitsverbruik AEC kWh3,76
Jaarlijks bespaarde verwarming, onder gematigde klimaatomstandigheden AHS kWh45
Jaarlijks bespaarde verwarming, onder warme klimaatomstandigheden AHS kWh20
Jaarlijks bespaarde verwarming, onder koude klimaatomstandigheden AHS kWh88

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Voogel schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:17:
Onderstaande overzichtje komt uit het informatieblad behorende bij de Itho Daalderop HRU ECO 200, als ik het goed lees win je gem. 45 kWh per jaar terug (dat is ongeveer 5m3 gas )... dan is de tvt ~ lang toch?

Jaarlijkse electriciteitsverbruik AEC kWh3,76
Jaarlijks bespaarde verwarming, onder gematigde klimaatomstandigheden AHS kWh45
Jaarlijks bespaarde verwarming, onder warme klimaatomstandigheden AHS kWh20
Jaarlijks bespaarde verwarming, onder koude klimaatomstandigheden AHS kWh88
Ja dat is de moeite niet. 8)7 dat staat gelijk aan een halve tot 1 dag stoken in de winter

Hier zeggen ze 250 kuub, met de stijgende gasprijzen komt dat al redelijk in de buurt van 250 euro per jaar.

https://www.eigenhuis.nl/...ileren/balansventilatie#/

• naftebakje
Ik denk ook dat terugverdientijd vergelijken tussen type C en D niet eerlijk is, want je vergelijkt zaken die qua comfort, werking en kwaliteit nogal verschillend zijn.
Een plaggenhut was perfect geventileerd, en veel goedkoper dan een moderne woning; toch kies ik voor een moderne woning met type D. Dat idee.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Andrehj
Pixal schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:00:
[...]
Nouja dat laatste argument geldt dan eigenlijk ook voor andere stookmethoden, zoals gas
Ik had het over het vermogen van de WP, niet het energieverbruik. Een WP wordt precies afgestemd op de verwarmingsbehoefte van een woning. Bij een CV-ketel is dat niet zo (uitgezonderd kastelen oid). Die worden afgestemd op de warmwaterbehoefte en worden dus niet goedkoper als je WTW hebt.
Duco verkoopt toch alle typen ventilatie systemen, wat voor lobby is dat precies?
Ze verkopen (en verkochten) vooral roosters boven de kozijnen. Pas sinds heel kort zijn ze ook begonnen met ventilatiesysteem D, omdat ze (ondanks hun lobby via het clubje wat de energieprestaties van de EPC-normen en BENG etc bekokstooft) ook wel doorhebben dat systeem C een aflopende zaak is.
Voogel schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:17:
Dat lijkt me wel heel erg weinig. Mijn Zehnder Q600 houdt het zelf bij en claimt in een dik jaar 4194 kWh (thermisch) te hebben bespaard aan verwarming, en 166 kWh aan koeling. Dit bij constant 220 m3/h ventileren.

Edit: Voor wie dit erg veel lijkt heb ik het even met een dikke duim nagerekend:
Stel dat de WTW gedurende 7 maanden per jaar met gemiddeld een temperatuurverschil van 10K werkt, dan komt er het volgende uit:
220 m3/h * 24 h/dag * 30 dag/mnd * 7 mnd * 1.29 kg/m3 * 1005 J/kgK * 10 K / 3.6e6 kWh/J = 3993 kWh.
Ik denk dus dat de waardes die mijn Zehnder presenteert aardig kloppen.

Met een COP van de WP van 5 bespaart die dus jaarlijks zo'n 839 kWh aan stroom, maar hij heeft ook 276 kWh verbruikt. Netto is de besparing dus 563 kWh, wat bij het huidige teruglevertarief van Greenchoice altijd nog 62 euro is.
Over de 30 jaar dat ik hier hoop te wonen is dat altijd nog 1860 euro, waarmee de meerprijs van de WTW wel zo'n beetje terugverdiend is, en dan heb ik al die jaren van het extra comfort mogen genieten!

[Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 01-09-2021 16:06]

• Voogel
naftebakje schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:14:
Ik denk ook dat terugverdientijd vergelijken tussen type C en D niet eerlijk is, want je vergelijkt zaken die qua comfort, werking en kwaliteit nogal verschillend zijn.
Ik snap je punt maar waar het mij om gaat is dat ik nu een perfect werkende type C setup maar vanuit het oogpunt van energie besparing zou willen switchen naar type D... dan is tvt wel een belangrijke vraag voordat ik €1000+ aan tech op mn vliering installeer.
Andrehj schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:52:
Dat lijkt me wel heel erg weinig. Mijn Zehnder Q600 houdt het zelf bij en claimt in een dik jaar 4194 kWh (thermisch) te hebben bespaard aan verwarming, en 166 kWh aan koeling. Dit bij constant 220 m3/h ventileren.
Dat is ook wel meer in lijn met de documentatie van Zehnder, ik begin te vermoeden dat Itho per ongeluk niet het jaarverbruik maar het gemiddelde verbruik per 24h heeft ingevuld.

[Voor 31% gewijzigd door Voogel op 01-09-2021 16:05. Reden: extra reactie toegevoegd]

• Gwaihir
  • Niet online
Voogel schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:45:
Ik zou de bestaande opzet vrij eenvoudig kunnen ombouwen naar een type D doordat alle kanalen in huis los naar de ventilatiebox lopen. Heel kort door de bocht zou een Itho Daalderop WTW HRU 200 installeren en een extra dak/gevel doorvoer maken alles zijn wat ik hoef te doen.
Verbaast me dat je dan ook alle invoerpunten hebt, want daarvoor zuig je nu immers van buiten aan. Dat lijkt me een zéér uitzonderlijke situatie.

Lijkt me dat zulke 1:1 vergelijken niet alleen vanwege genoemde comfort zaken zelden gemaakt worden, maar ook omdat het doorgaans veel gedoe met ventilatiebuizen betekent.

Ik heb de indruk dat type C ventilatie aanzienlijk vaker geüpgrade wordt door de uitblaaslucht langs een warmtepompboiler te halen. (Geen winst qua comfort, wel qua energieverbruik.)

• Voogel
Gwaihir schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:03:
Verbaast me dat je dan ook alle invoerpunten hebt, want daarvoor zuig je nu immers van buiten aan. Dat lijkt me een zéér uitzonderlijke situatie.
In de slaapkamers zit nu een afzuigventiel en een sleuf in het raam, ombouwen is dus een kwestie van omschakelen naar inblazen en de sleuf boven het raam sluiten.

In de badkamer blijft het afzuigen maar dan met een groter debiet, de slaapkamers hebben al een kier onder deur van +-2cm dus dat geeft voldoende debiet richting de badkamer.
Gwaihir schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:03:
Ik heb de indruk dat type C ventilatie aanzienlijk vaker geüpgrade wordt door de uitblaaslucht langs een warmtepompboiler te halen. (Geen winst qua comfort, wel qua energieverbruik.)
Inderdaad een meer voor de hand liggend optie maar in mijn geval duurder qua aanschaf (en installatie ivm aanpassingen aan CV systeem).

• Andrehj
Andrehj schreef op woensdag 1 september 2021 @ 15:52:
[...]

Ik had het over het vermogen van de WP, niet het energieverbruik. Een WP wordt precies afgestemd op de verwarmingsbehoefte van een woning. Bij een CV-ketel is dat niet zo (uitgezonderd kastelen oid). Die worden afgestemd op de warmwaterbehoefte en worden dus niet goedkoper als je WTW hebt.

[...]

Ze verkopen (en verkochten) vooral roosters boven de kozijnen. Pas sinds heel kort zijn ze ook begonnen met ventilatiesysteem D, omdat ze (ondanks hun lobby via het clubje wat de energieprestaties van de EPC-normen en BENG etc bekokstooft) ook wel doorhebben dat systeem C een aflopende zaak is.

[...]

Edit: Voor wie dit erg veel lijkt heb ik het even met een dikke duim nagerekend:
Stel dat de WTW gedurende 7 maanden per jaar met gemiddeld een temperatuurverschil van 10K werkt, dan komt er het volgende uit:
220 m3/h * 24 h/dag * 30 dag/mnd * 7 mnd * 1.29 kg/m3 * 1005 J/kgK * 10 K / 3.6e6 kWh/J = 3993 kWh.
Ik denk dus dat de waardes die mijn Zehnder presenteert aardig kloppen.

Met een COP van de WP van 5 bespaart die dus jaarlijks zo'n 839 kWh aan stroom, maar hij heeft ook 276 kWh verbruikt. Netto is de besparing dus 563 kWh, wat bij het huidige teruglevertarief van Greenchoice altijd nog 62 euro is.
Over de 30 jaar dat ik hier hoop te wonen is dat altijd nog 1860 euro, waarmee de meerprijs van de WTW wel zo'n beetje terugverdiend is, en dan heb ik al die jaren van het extra comfort mogen genieten!
Nog even hierop doorgaand: Zo kun je ook mooi de COP van de WTW berekenen: (4194+166)/276 = 15.8. Toch niet slecht, maar niet zo hoog als Zehnder zelf claimt (16.2 - 18.6).

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 17:23
Andrehj schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:19:
[...]

Nog even hierop doorgaand: Zo kun je ook mooi de COP van de WTW berekenen: (4194+166)/276 = 15.8. Toch niet slecht, maar niet zo hoog als Zehnder zelf claimt (16.2 - 18.6).
Ik vond het ook verrassend hoog. Voor onze verbouwing (van niets geïsoleerd naar alles geïsoleerd) ook gekeken in ubakus.

Ventilatie type C:

Ventilatie type D:

Uitgaande van nog wat koudebruggen in een oudere woning (1956) en hygiënisch minimum ventileren (met meerdere vocht/CO2 kleppen)

• Andrehj
Murkmans schreef op donderdag 2 september 2021 @ 15:49:
Uitgaande van nog wat koudebruggen in een oudere woning (1956) en hygiënisch minimum ventileren (met meerdere vocht/CO2 kleppen)
Let op bij oudere (niet luchtdichte) woningen en type D: Dan geldt de besparing op verwarmingsvermogen niet! (Wel uiteraard de besparing op energieverbruik). Dit omdat je bij "doorwaaiwoningen" bij ijskoude winterdagen met harde oostenwind alle ventilatieopeningen dichtzet, omdat er toch wel genoeg verse lucht door de kieren in de woning komt. Via deze infiltratieverliezen verlies je veel warmte, en hier kan systeem D je niets besparen. Daarom is bij systeem D luchtdichtheid ook zo belangrijk.

• Murkmans
@Andrehj klopt. Ook een rooktest gedaan na isoleren en daarna nog extra kieren gedicht.

In onze berekening wordt ook uitgegaan in ons geval van een koudebrug/val van 0,05w/m2k om deze reden. (Max is 0,1)

Nieuwere woning kan deze op 0,0 blijven.

• Gwaihir
  • Niet online
Bedankt voor die cijfers. Ik heb gek genoeg nog nooit de moeite genomen die op te zoeken, terwijl ik wel met een paar gerelateerde vragen rond liep. Goed om te leren dat balansventilatie zo'n flink aantal kWh per jaar aan warmte verplaatst.

Ons huis heeft in sommige kamers, met name de slaapkamers, nog verwarming via (aloude) radiatoren, terwijl we (min of meer) naar LTV zijn overgestapt. Ik constateer dat lauwe radiatoren + de via de ventilatie aan te voeren warmte prima gaan volstaan voor die toch relatief koel te laten vertrekken. En omgekeerd, dat op zomernacht de ventilatie toch best wel wat koelte aan zal weten te voeren.

Verder levert onze haard (met bijna 5kW directe warmte) toch een relatief warme zone rondom zichzelf op, terwijl elders de (vloer)verwarming nog aan gaat. Bij die haard komt ook het primaire inblaaspunt voor de woonkamer, zodat die warmte zich veel meer zal verspreiden. Genoemde cijfers geven de indruk dat dat inderdaad prima gaat gebeuren :).

Minpunt: verwarming van de badkamer zal wel flink door moeten werken; dit vertrek trekt (straks) immers flink wat lucht binnen die duidelijk onder de gewenste ruimte temperatuur is. Onze badkamer heeft wel vloerverwarming, maar omdat zoals in elke badkamers het vloeroppervlak beperkt is, slaat daar nu al vaak ook de radiator aan.

• Murkmans
Gwaihir schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:26:
Minpunt: verwarming van de badkamer zal wel flink door moeten werken; dit vertrek trekt (straks) immers flink wat lucht binnen die duidelijk onder de gewenste ruimte temperatuur is. Onze badkamer heeft wel vloerverwarming, maar omdat zoals in elke badkamers het vloeroppervlak beperkt is, slaat daar nu al vaak ook de radiator aan.
Je zou hier evt ook een infrarood paneel kunnen nemen, monteer je aan het plafond met bewegingsensor en thermostaat erin.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Pixal schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:38:
WTW unit en diverse onderdelen zijn inmiddels binnengekomen. Wachten is nog op de Burgerhout buizen en aansluitstukken. De HB+ luchtverdeelkasten zien er degelijk uit, wel groter dan ik had verwacht, dus dat wordt echt een puzzel met plaatsing en het geleiden van alle buizen in mijn krappe hok.

Ik had voor het gemak ook de ventielen van Burgerhout besteld, gewoon omdat ik dan geen fouten kon maken met de calculator en eventuele eenvoudige pasvorm. Ik heb echter nog nooit zulk goedkoop ogende ventielen gezien. Zelfs de goedkoopste bouwmarkt ventielen zien er beter uit. Volledig plastic maar dan echt lelijk plastic, snap niet goed wat ze hiermee voor ogen hebben :?. Ik heb een ongelofelijke hekel aan spullen retourneren en ik heb verder geen problemen met de vormgeving dus misschien dat ik ze later nog eens licht opschuur en wit spuit.

Van het weekend een diamantboor gehuurd en al wat gaten gezaagd voor aanvoer en ventielen etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier hing oorspronkelijk een WiFi accesspoint (schroefgaatjes) maar die moet verhuizen want dit was de enige bereikbare plek in de keuken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beetje aan het spelen met de luchtverdeelkasten en concluderen dat ik hoe dan ook aardig wat bergruimte verlies.
[Afbeelding]

WTW unit opgehangen, net genoeg ruimte voor de geisoleerde buizen naar de luchtverdeelkasten en naar gevel. Erboven komt nog een schoorsteentje dus in ieder geval 1 kanaal zonder bochten :O
[Afbeelding]
Na een maand wachten op de burgerhout buizen door fout op fout bij zowel burgerhout als Bengshop kon ik nu pas verder met de installatie. Overigens niet eens als kritiek bedoeld op Bengshop want ze waren wel erg snel met terugkoppelen steeds. Uiteindelijk de blauwe buis maar opgegeven en twee rollen rode buis laten komen, heb niet eens zoveel over en had waarschijnlijk rood en blauw moeten combineren op sommige trajecten. Uiteindelijk alles gelukt.

Mijn ventilatiesysteem draait inmiddels 2 dagen en valt niet tegen. Reageert snel wanneer we gaan douchen en is erg stil. Iets te stil misschien want in de badkamer vond ik het geloei en gebrul van de oude unit wel staan voor maximale afzuiging, hopelijk zuigt de nieuwe voldoende. Beneden merk ik aan de CO2 meter dat deze vooral vroeg in de ochtend op 500 zit wat bijna net zo vers is als buiten. Nu maar eens in de slaapkamers meten.

Ik heb echter een raar probleem. In het filter van de aangevoerde lucht zitten al na 2 dagen enorm veel mini vliegjes (meeste dood, sommige vliegen meteen weg als ik het filter eruit trek). Mijn eerste theorie was dat de sifon van de wtw tijdens het wachten op de buizen een open verbinding met het riool had, dat is inmiddels opgelost maar de vliegen zitten aan de kant van de verse lucht, aan de andere kant was de rioollucht en vliegen kunnen niet door het filter heen. Vanochtend heb ik het filter helemaal schoongezogen en vanmiddag zaf ik er alweer vrij veel (levende) vliegjes in.

Wat rest is dat er vliegen in de buis van de aangezogen lucht woonden of dat ze gewoon de hele tijd naar binnen worden gezogen.
Ik moet dus helaas een soort hor op het gevelrooster gaan zetten maar hoe doe je dat een beetje mooi? In de buis lijkt me geen optie want dan zie je nooit of de hor schoongemaakt moet worden. Ik ben bang dat het rooster te dicht op de struik van de buurman zit ofzo...

[Voor 3% gewijzigd door Pixal op 07-09-2021 17:29]

• breinonline
  • Laatst online: 17:58

breinonline

Are you afraid to be known?

Kan je niet een stukje horregaas schroeven tussen de muur en de afdekkap?

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• Andrehj
(even verplaatst naar juiste topic)
walletje-w schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:44:
Ik zie hierboven bij @Dengra dat de Zehnder Q300 vooral met flexibele geluidsdempers in aangesloten op de ventilatie kanalen. Ik dacht juist dat dit niet de beste oplossing is en je beter voor vaste geluidsdempers kunt gaan. Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Het geeft natuurlijk wel veel flexibiliteit met de installatie, tenminste dat lijkt zo, want ook flexibele zou je idealiter zo strak en verticaal mogelijk moeten plaatsen voor de minste weerstand.
Ik heb op de inblaas een vast (120 cm) en een flexibele demper in serie gezet om absolute stilte te krijgen. Aan de afzuigkant zit alleen een vaste demper.
Vaste dempers vereisen wat nauwkeuriger werk, maar ik vind het wel veel mooier ogen.
Maar toen ik twee dempers in series moest zetten had ik voor de tweede ook geen ruimte meer, dus heb ik een bochtstuk en een stukje recht vervangen door een flexibele demper.
Je moet bij flexibele dempers overigens wel goed oppassen dat ze alleen flauwe bochten gaan nemen, anders wordt intern in die demper de bocht veel te scherp, en de weerstand te groot.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

breinonline schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:54:
Kan je niet een stukje horregaas schroeven tussen de muur en de afdekkap?
Dit had ik ook een tijdje als idee maar dan kan ik het gaas dus niet makkelijk bereiken om schoon te maken. De afdekkap zit vast aan een buis van 50cm die door de muur steekt en is er niet zomaar uit te schuiven.

Ik heb nu horrengaas met klittenband gevonden en dat op maat geknipt, dat zit nu aan de buitenkant tegen het rooster gespannen. Het lijkt iets geholpen te hebben want er zitten geen grote vliegjes meer in het filter binnen, echter zit het filter na een paar dagen nog steeds vol met kleinere vliegjes. Ze zijn echt MINI en ik vermoed dat ze door het gaas kunnen. De aanzuiglucht is echt niet standje stofzuiger dus waarom ze in grote getale door de hor klimmen houdt me nog wel bezig.

Heb nu 3 dagen niet gekeken en zal vanavond even een foto van het filter maken.

Het zal in de winter wel wat minder zijn dan nu maar om nou nog jaren elke 3 dagen het filter uit te moeten zuigen 8)7 .

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

De unit is nu 20 dagen in gebruik. Het filter is in die tijd best vies geworden. Het valt met de vliegjes nu wel mee maar dat komt denk ik vooral door het koudere weer. Ik zag 1 levend vliegje toen ik het filter vanmorgen opende. Geen idee wat voor soort, een rouwvliegje?

• marvel27
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17:11
Heeft het zin om een wtw te installeren in een oud huis?

Ik heb een huis uit 1935 gekocht. Ik wil dit huis gaan verduurzamen: we gaan het dak isoleren, de houten vloer op de begane grond vervangen door een schuimbeton vloer met vloerverwarming, glas vervangen door HR++-glas, en sommige kozijnen door kunststof kozijnen met HR+++-glas, en voorzetwanden waar het kan. Ik ga ook zoveel mogelijk kieren opsporen en dichten. Desondanks komt het huis qua luchtdichtheid natuurlijk nooit op het niveau van een nieuwbouwhuis.

Wie isoleren zegt zegt ook ventileren. Ik zou het liefst voor een wtw gaan, om warmteverlies te minimaliseren en om de luchtkwaliteit zo constant mogelijk te houden.

Maar is het eigenlijk wel de moeite om met een lage of middelmatige luchtdichtheid van een gerenoveerd oud huis een WTW-installatie te plaatsen? Verlaagt dit je rendement niet enorm? De aannemer die de badkamer zal installeren heeft ook ervaring met ventilatiesystemen en zei dat het zinloos was om in oude huizen WTW's te installeren.

Hebben jullie weet van voorbeelden op internet waar je stap voor stap de installatie van een wtw kan volgen? De voorbeelden van @GodDamage en @Tranze heb ik gezien en waren erg interessant.

• Gwaihir
  • Niet online
@marvel27 Ik denk dat je met wat je beschrijft ruim voldoende luchtdichtheid kunt halen om balansventilatie ok te laten werken. Voor zover mij bekend is de grote hindernis het moeten leggen van al die buizen in een bestaand, afgewerkt huis. Ben er desondanks zelf ook mee bezig (inderdaad incl. luchtdichter maken van het huis).

• BlupWoofer
Buiten het misschien verminderde rendement van de WTW denk dat het sowieso een enorme toegevoegde waarde is in comfort. Gefilterde luchtaanvoer, minder koude tocht en minder geluidsoverlast door openstaande ramen / roosters.

• naftebakje
Check, ik heb ook een oud huis (1951 dacht ik) waar ik bij verbouwing WTW in heb gestopt. Dat wil zeggen: geen roosters in de ramen, nauwelijks lawaai van buiten naar binnen, alle stof en vuil wordt centraal gefilterd (bij schoonmaken ben je blij dat die filters er zitten), geen koude inblaaslucht.
En ja, er is geen perfecte luchtdichtheid; maar het aantal spleten en kieren die gedicht zijn is onvoorstelbaar (alleen al aan de oude ramen en deuren, er waren overal handmatige rolluiken dus constant koude wind). Als is het rendement nu 70% ipv 90%; ik ben er erg tevreden over.

Voorlopig zit onze badkamer trouwens nog verkeerd (wordt nog verplaatst), er zit dus een inblaasventiel (en waar de nieuwe komt een afzuig); toch merken we nu al dat het veel minder koud is en waterdamp veel vlotter weg is (zonder dat dat water ergens anders condenseert, wat we vroeger wel zagen 's winters).

• evol
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:36

evol

hello world

Kan je een plafond verlagen zoals onderstaand, met een open rand rondom, en dan in de verlaging een ventiel / rooster verwerken?

We zijn niet zo gecharmeerd van ventielen in het plafond en dachten dat dit misschien een idee kon zijn voor het toilet.

code:
1
2
3
_________________ oorspronkelijk plafond
  | verlaging |
  _____________   verlaagd plafond

Move along people. Nothing to see here.

• Murkmans
evol schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:13:
Kan je een plafond verlagen zoals onderstaand, met een open rand rondom, en dan in de verlaging een ventiel / rooster verwerken?

We zijn niet zo gecharmeerd van ventielen in het plafond en dachten dat dit misschien een idee kon zijn voor het toilet.

code:
1
2
3
_________________ oorspronkelijk plafond
  | verlaging |
  _____________   verlaagd plafond
Er zijn ook instucbare ventielen, vierkant rond of een spleet. Bijvoorbeeld https://www.ventilatiesho...Cjb9Og2aAdywaApswEALw_wcB

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:46
Ik ben inmiddels ook al aan het uitzoeken hoe ik warmte kan terugwinnen. Mijn huis uit 2005 heeft alleen een centraal ventilatiesysteem, en krijgt frisse lucht aangevoerd door de roosters boven de ramen.
Zelf zat ik te denken om een nieuwe buis in de verticale koof langs de trap, waar nu al leidingen doorheen lopen, te plaatsen. Verse lucht kan dan van boven, opgewarmd door de uitgaande lucht, door die buis naar beneden naar de woonkamer geblazen worden.

Voorlopig blijft het nog even bij een idee. De gemeente heeft namelijk onze wijk aangewezen om als eerste van het gas af te gaan en in de komende maanden komen er informatieavonden met suggesties en ideeën. Waarschijnlijk komt er wel een warmtepomp, en mogelijk kan ik de aanleg daarvan hiermee combineren.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• marvel27
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17:11
Volgens mij is het nog niet gedeeld, maar dit is een interessante webinar van Zehnder over hoe een WTW-systeem te ontwerpen.

• FuaZe
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 13:05
Wij hebben een "Brink Renovent HR" uit ~2011 (huis pas aangekocht), echter merkte ik laatst dat ie wel heel wat geluid maakt.

Ik heb geen idee hoe het zit qua onderhoud (bij de aankoop van het huis was ie niet eens aangesloten) waarschijnlijk ventileerde ze door 'gewoon' ramen open te zetten. (Ze sliepen ook op de zolder, waar de unit ook hangt)

Nu heb ik 'm laatst maar even uit gezet, ik ben wel handig met electronica (zelf bijvoorbeeld ook al rolluiken gerepareerd en opnieuw ingeleerd).

Mijn opmerkingen:
1. Het enige wat er echt stuk aan kan gaan zijn toch de ventilatoren? Ik heb 'm nog niet open gemaakt.
2. Laatst open gemaakt om de filters te bekijken, die zijn na 1-2 maanden wel beduidend minder fris. 1x in de 1-2 maanden de filter stofzuigen en half/jaarlijks nieuwe filters?
3. Toen ik de filterklep opende kwamen er direct ~15 muggen de zolder in, die heb ik allemaal een voor een kapotgeslagen...
4. M'n vriendin zet toch altijd het raam open, zeker op de badkamer (die doucht langer en heter), maar ook vaak op de slaapkamer.

Iemand tips/tricks naar aanleiding van de bovenstaande items?

• FuaZe
Stiekem overweeg ik ook om zelf een aansturing te maken voor de ventilatoren, zodat ik een RPM waarde kan instellen per input (in de douche zit een losse knop voor "high speed", hij gaat mee op de lamp van het toilet en bij de voordeur zit nog een knop.)

Maar dat ik ook de RPM waarde kan aanpassen/overschrijven via een webpagina en/of later kan koppelen aan een losse CO2 sensor.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

FuaZe schreef op donderdag 30 september 2021 @ 23:30:
Wij hebben een "Brink Renovent HR" uit ~2011 (huis pas aangekocht), echter merkte ik laatst dat ie wel heel wat geluid maakt.

Ik heb geen idee hoe het zit qua onderhoud (bij de aankoop van het huis was ie niet eens aangesloten) waarschijnlijk ventileerde ze door 'gewoon' ramen open te zetten. (Ze sliepen ook op de zolder, waar de unit ook hangt)

Nu heb ik 'm laatst maar even uit gezet, ik ben wel handig met electronica (zelf bijvoorbeeld ook al rolluiken gerepareerd en opnieuw ingeleerd).

Mijn opmerkingen:
1. Het enige wat er echt stuk aan kan gaan zijn toch de ventilatoren? Ik heb 'm nog niet open gemaakt.
2. Laatst open gemaakt om de filters te bekijken, die zijn na 1-2 maanden wel beduidend minder fris. 1x in de 1-2 maanden de filter stofzuigen en half/jaarlijks nieuwe filters?
3. Toen ik de filterklep opende kwamen er direct ~15 muggen de zolder in, die heb ik allemaal een voor een kapotgeslagen...
4. M'n vriendin zet toch altijd het raam open, zeker op de badkamer (die doucht langer en heter), maar ook vaak op de slaapkamer.

Iemand tips/tricks naar aanleiding van de bovenstaande items?
Ja hier ook gedaan, omdat ik niet veeleisend ben en dus niet tot de % nauwkeurig hoef te sturen heb ik mijn wtw "wifi bestuurbaar" gemaakt doormiddel van een esphome met 4 relais eraan (uit - low - high - max) normal hoefde niet want dat doet de WTW vanzelf als alle relais uit staan. En via Home Assistant vraaggestuurd via co2, RV meters. Maar ook bijvoorbeeld even op high als de Hue lampen op één van de toiletten een bepaalde tijd aan staan, en als de afzuigkap in de keuken meer dan 10 watt verbruikt de WTW tegelijk naar max zodat de benedenverdieping weer snel verlost is van de verbrande verzinsels van mijn vrouw :+

Irritant die muggen, hier dus precies hetzelfde gehad. Al denk ik wel dat je bij een stilstaand systeem ook extra problemen kan verwachten. (bijvoorbeeld stilstaand condenswater in de unit waar muggen op afkomen via de in\uitgang).

• FuaZe
Cool! Ja, dat is eigenlijk ook wel net zo makkelijk (en hoef ik niet het hele apparaat te slopen), ik was al aan het denken richting Esp8266 en triac/SSR. Als het intern echt alleen een ventilator+printplaat met relais ingangen is, kan het niet heel spannend zijn.
Pixal schreef op donderdag 30 september 2021 @ 23:39:
[...]
Irritant die muggen, hier dus precies hetzelfde gehad. Al denk ik wel dat je bij een stilstaand systeem ook extra problemen kan verwachten. (bijvoorbeeld stilstaand condenswater in de unit waar muggen op afkomen via de in\uitgang).
Hmm, bij de bezichtiging waren de filters super schoon (maar ook de stekker uit de unit).

Pas toen die een tijd aangestaan heeft en ik de filters weer bekeek, kwamen er veel muggen uit.

• FuaZe
Het idee om de electronica van de WTW te vervangen gaat de deur uit.

Ik heb een service handleiding gevonden en d'r blijken toch wel wat meer functies (mogelijk) te zijn (vorst beveiliging, filterindicatie en invoer+uitvoer temperatuur sensoren). En daarnaast zit er een "OpenTherm" aansluiting op voor ook traploze RPM aansturing.

Ik ben ook benieuwd of mijn unit een "bypass" heeft, waarbij de lucht niet verwarmd wordt (om het huis effectief met (gefilterde) buitenlucht te verkoelen naar 22*C (of lager) in de zomeravonden. Maar ben momenteel niet thuis om dit te checken.

Zo'n service handleiding is best interessant leesmateriaal, laat zien hoe je de warmtewisselaar zelf reinigt, waar de 'condensafvoer' had moeten zitten. En blijkbaar is er een optionele print die 0-10V sturing heeft vanuit een CO2 sensor en ook 0-10V vochtsensor, voor automatisch aan bij douchen (en in theorie dus ook harder afzuigen bij hogere vochtigheid). En kun je ook het brandalarm koppelen (waardoor die stopt met het vuur voorzien van zuurstof).

TL:DR:
Service handleiding is heel interessant om te lezen. En geeft eigenlijk alle info die ik zocht voor de vervolgstappen:
1. Uitzoeken wat geluid maakt/ventilator servicen.
2. Uitzoeken of condens wel afgevoerd wordt.
3. OpenTherm integreren voor "app/web" besturing fanspeed en uitlezen van invoer/uitvoer temperatuur.
4. Bypass checken (stel de gewenste temperatuur is 20*C, maar de huidige temperatuur is 22*C en de buitentemperatuur is 18*C, dan wil je de "bypass" functie activeren)

Alleen wordt in de volledige handleiding niks gezegd over muggen ;) (hopelijk helpt item 3)

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 16:04
FuaZe schreef op donderdag 30 september 2021 @ 23:52:
Cool! Ja, dat is eigenlijk ook wel net zo makkelijk (en hoef ik niet het hele apparaat te slopen), ik was al aan het denken richting Esp8266 en triac/SSR. Als het intern echt alleen een ventilator+printplaat met relais ingangen is, kan het niet heel spannend zijn.

[...]

Hmm, bij de bezichtiging waren de filters super schoon (maar ook de stekker uit de unit).

Pas toen die een tijd aangestaan heeft en ik de filters weer bekeek, kwamen er veel muggen uit.
Zelf heb ik een Brink Renovent Excellent die na een jaar of vijf ook meer geluid begon te maken. Geen idee of die vergelijkbaar gebouwd is als de Renovent HR, maar het extra geluid had bij ons twee oorzaken:

Bij de ventilatoren zitten kleine drukbuisjes die op een druksensor aangesloten zijn. Een van die buisjes was niet meer helemaal schoon en daardoor draaide de fan harder met meer geluid als gevolg. Na het schoonmaken van de buisjes was dit verholpen.

De tweede oorzaak is een lager wat niet meer geluidloos draait. Dit zou ik moeten vervangen om het weer zo stil te krijgen als voorheen, maar dat extra geluid is zo bescheiden in ons geval dat ik dat voorlopig achterwege laat. Op Youtube heb ik wel filmpjes gezien hoe die lagers vervangen moeten worden.

Geen idee of bovenstaande voor de Renovent HR ook geldt, maar het is de moeite van het nagaan. Alles van binnen goed schoonmaken kan nooit kwaad in ieder geval.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

FuaZe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 01:41:

Zo'n service handleiding is best interessant leesmateriaal, laat zien hoe je de warmtewisselaar zelf reinigt, waar de 'condensafvoer' had moeten zitten. En blijkbaar is er een optionele print die 0-10V sturing heeft vanuit een CO2 sensor en ook 0-10V vochtsensor, voor automatisch aan bij douchen (en in theorie dus ook harder afzuigen bij hogere vochtigheid). En kun je ook het brandalarm koppelen (waardoor die stopt met het vuur voorzien van zuurstof).
Great minds think alike, in geval van extreme hitte of rook:

ik heb die bijbehorende sensoren maar niet gehaald, had zelf al genoeg sensoren. Gelukkig doet onze wtw wel standaard luchtvochtigheid dus daar hoefde ik geen automatisering voor te bouwen.

• MWDKing
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 29-11 22:10
zeroxcool schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:55:
Dag allemaal, ik zit met het volgende: er wordt bij ons een DucoBox Energy Premium geïnstalleerd. Nu is er voor alle verblijfruimtes een CO2 sensor voorzien. En voor de badkamer een vocht sensor.

Nu dacht ik dat het wel handig was om ook een vocht sensor toe te voegen in de wasruimte (waar onze wasmachine en condensdroger staan), zodat de ventilatie / WTW wat harder gaat werken wanneer die aanstaan. Volgens de installateur heeft dit echter niet veel nut, omdat de droger het vooral warm maakt en niet echt vochtig.

Maar was benieuwd naar jullie mening hierover?
Wellicht een beetje late reactie, maar ik zou een luchtvochtigheids boxsensor nemen. Dat heb ik ook bij mijn Energy Premium. Als ik in de keuken de waterkoker aanzet, gaat de ventilatie direct harder. En als ik douche ook. Super!

• FuaZe
MWDKing schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 19:24:
[...]
Als ik in de keuken de waterkoker aanzet, gaat de ventilatie direct harder. En als ik douche ook. Super!
Jou douche staat in de keuken, of heb je twee sensoren?

• MWDKing
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 29-11 22:10
FuaZe schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 20:20:
[...]

Jou douche staat in de keuken, of heb je twee sensoren?
Zoals ik schreef heb ik een 'boxsensor' die sensor zit in de unit zelf en meet de vochtigheid van de aangezogen lucht. Op die manier heb je maar 1 sensor nodig.
Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee