Zo! Nadat ik in januari al ben begonnen met de aanleg van de eerste leidingen, draait dan eindelijk de WTW in mijn huis. Het is een heel project geweest dat heel wat hoofdbrekens heeft gekost maar het lijkt naar behoren te werken. Mijn eerste stap was een wtw-advies bij Ventilatieland. Dat was een prima basis om zelf mijn plannen mee te maken. (Achteraf had ik zelf ook wel de debieten kunnen berekenen, je kunt ook prima zonder dat advies als je bereid bent zelf onderzoek te doen). Omdat mijn huis niet heel groot is (~150 m2), zag ik het niet zitten om ruimte op te offeren aan spirobuis van 150/125 mm met bijbehorende koven in de kamers. Bij renovatie moet je toch compromissen sluiten en dat kon prima met de flexibele buizen van HyBalans+. Deze kun je prima kwijt tussen de balken van verdiepingsvloeren. Overigens wordt voor de afvoerkanalen doorgaans de rode flexibele buis gebruikt. Ik kreeg echter twee rollen blauwe buis geleverd en omdat ik het systeem zelf ging aanleggen, was de kans op aansluitfouten niet heel groot en heb ik voor zowel aan- als afvoer de blauwe buis gebruikt.
Hier wat foto's van de aanleg:
Dit ziet er wel heel 'ghetto' uit maar daar zit inmiddels mooi weggewerkt achter een gestuct plafond:
:strip_exif()/f/image/T0ec6jLJ3BnNGBg6WxB7SQEJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de enige koof die ik heb moeten maken op de 1e verdieping, voor de kanalen van de begane grond. Deze zitten inmiddels achter een inbouwkast en zijn dus niet meer zichtbaar
:strip_exif()/f/image/AbO9TWxmMHHSTPN6b0HhWktv.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo komen ze op zolder aan, op de plaats van de gesloopte schoorsteen:
:strip_exif()/f/image/otgGduobcqMOF1HFx422GAE0.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze zolderkamer is de berging maar ik wil de wtw toch uit het zicht hebben en heb er een 'huisje' om getimmerd.
:strip_exif()/f/image/5uO5DKU87tpYLCG6QRFU4WQQ.jpg?f=fotoalbum_large)
De kanalen van de eerste verdieping komen vanachter het knieschot en daar heb ik voor de netheid, ook een koof om gemaakt:
:strip_exif()/f/image/R88O1nlHydX75jj6Y51ITz3i.jpg?f=fotoalbum_large)
Door de beperkte hoogte van de zolderkamer kon ik niet goed de luchtverdeelkasten aansluiten op de onderzijde en heb een 360 graden moeten maken van bochten. Achteraf had ik dus beter de hoogbouw versie van de HRU 350 kunnen kopen. Dan had ik ook nog een extra geluidsdemper kunnen aansluiten tussen wtw en luchtverdeelkast. De luchtverdeelkast functioneert al als geluidsdemper maar ik heb het idee dat het nog beter kan.
:strip_exif()/f/image/ELuxnNfnSg4GB953sbj61Zxz.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat ik het al druk genoeg heb met werk en klussen, ben ik voor de aansturing door middel van originele Itho sensors gegaan. Geen zin/tijd om een domotica oplossing te maken. Via Marktplaats heb ik twee co2-sensors en één rv-sensor gekocht van Itho. (Deze staan vaak nieuw en ongebruikt te koop en scheelt aardig wat geld met de nieuwprijs). De woonkamer en slaapkamer sturen nu de wtw aan op basis van co2-waarde en de badkamer regelt op luchtvochtigheid. Misschien dat ik nog één rv-sensor erbij haal voor de bijkeuken want daar staan de wasmachine en droger.
Hier wat foto's van de aanleg:
Dit ziet er wel heel 'ghetto' uit maar daar zit inmiddels mooi weggewerkt achter een gestuct plafond:
:strip_exif()/f/image/T0ec6jLJ3BnNGBg6WxB7SQEJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de enige koof die ik heb moeten maken op de 1e verdieping, voor de kanalen van de begane grond. Deze zitten inmiddels achter een inbouwkast en zijn dus niet meer zichtbaar
:strip_exif()/f/image/AbO9TWxmMHHSTPN6b0HhWktv.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo komen ze op zolder aan, op de plaats van de gesloopte schoorsteen:
:strip_exif()/f/image/otgGduobcqMOF1HFx422GAE0.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze zolderkamer is de berging maar ik wil de wtw toch uit het zicht hebben en heb er een 'huisje' om getimmerd.
:strip_exif()/f/image/5uO5DKU87tpYLCG6QRFU4WQQ.jpg?f=fotoalbum_large)
De kanalen van de eerste verdieping komen vanachter het knieschot en daar heb ik voor de netheid, ook een koof om gemaakt:
:strip_exif()/f/image/R88O1nlHydX75jj6Y51ITz3i.jpg?f=fotoalbum_large)
Door de beperkte hoogte van de zolderkamer kon ik niet goed de luchtverdeelkasten aansluiten op de onderzijde en heb een 360 graden moeten maken van bochten. Achteraf had ik dus beter de hoogbouw versie van de HRU 350 kunnen kopen. Dan had ik ook nog een extra geluidsdemper kunnen aansluiten tussen wtw en luchtverdeelkast. De luchtverdeelkast functioneert al als geluidsdemper maar ik heb het idee dat het nog beter kan.
:strip_exif()/f/image/ELuxnNfnSg4GB953sbj61Zxz.jpg?f=fotoalbum_large)
Omdat ik het al druk genoeg heb met werk en klussen, ben ik voor de aansturing door middel van originele Itho sensors gegaan. Geen zin/tijd om een domotica oplossing te maken. Via Marktplaats heb ik twee co2-sensors en één rv-sensor gekocht van Itho. (Deze staan vaak nieuw en ongebruikt te koop en scheelt aardig wat geld met de nieuwprijs). De woonkamer en slaapkamer sturen nu de wtw aan op basis van co2-waarde en de badkamer regelt op luchtvochtigheid. Misschien dat ik nog één rv-sensor erbij haal voor de bijkeuken want daar staan de wasmachine en droger.
:strip_exif()/f/image/h20xQ0S944J2Y5IWl2KgQAfS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ErWaE05fkWyWfIwzhPaAST8R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XfmsGD3YEdLsaEGbn77aipqs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VqTzdGZFujAjkrg6Otv5jKm9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kqjmyGIcoo8hkRLHDO8edNeA.jpg?f=fotoalbum_large)