[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:41
Matched: hybalans
Zo! Nadat ik in januari al ben begonnen met de aanleg van de eerste leidingen, draait dan eindelijk de WTW in mijn huis. Het is een heel project geweest dat heel wat hoofdbrekens heeft gekost maar het lijkt naar behoren te werken. Mijn eerste stap was een wtw-advies bij Ventilatieland. Dat was een prima basis om zelf mijn plannen mee te maken. (Achteraf had ik zelf ook wel de debieten kunnen berekenen, je kunt ook prima zonder dat advies als je bereid bent zelf onderzoek te doen). Omdat mijn huis niet heel groot is (~150 m2), zag ik het niet zitten om ruimte op te offeren aan spirobuis van 150/125 mm met bijbehorende koven in de kamers. Bij renovatie moet je toch compromissen sluiten en dat kon prima met de flexibele buizen van HyBalans+. Deze kun je prima kwijt tussen de balken van verdiepingsvloeren. Overigens wordt voor de afvoerkanalen doorgaans de rode flexibele buis gebruikt. Ik kreeg echter twee rollen blauwe buis geleverd en omdat ik het systeem zelf ging aanleggen, was de kans op aansluitfouten niet heel groot en heb ik voor zowel aan- als afvoer de blauwe buis gebruikt.
Hier wat foto's van de aanleg:

Dit ziet er wel heel 'ghetto' uit maar daar zit inmiddels mooi weggewerkt achter een gestuct plafond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwcnXqoK6be_5FbHOWVekMQmLSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0ec6jLJ3BnNGBg6WxB7SQEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de enige koof die ik heb moeten maken op de 1e verdieping, voor de kanalen van de begane grond. Deze zitten inmiddels achter een inbouwkast en zijn dus niet meer zichtbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYnpZmhCFEcsriVhT1g9zhjJUPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbO9TWxmMHHSTPN6b0HhWktv.jpg?f=fotoalbum_large

Zo komen ze op zolder aan, op de plaats van de gesloopte schoorsteen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDuxVE6sa3H4FOyXZOhUtNBoXTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otgGduobcqMOF1HFx422GAE0.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zolderkamer is de berging maar ik wil de wtw toch uit het zicht hebben en heb er een 'huisje' om getimmerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOfWIXfDqgAh-DuWCyo5uJDiMA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5uO5DKU87tpYLCG6QRFU4WQQ.jpg?f=fotoalbum_large

De kanalen van de eerste verdieping komen vanachter het knieschot en daar heb ik voor de netheid, ook een koof om gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oU2ggDn2h4MKZAvJ2QZZuX7mZC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R88O1nlHydX75jj6Y51ITz3i.jpg?f=fotoalbum_large

Door de beperkte hoogte van de zolderkamer kon ik niet goed de luchtverdeelkasten aansluiten op de onderzijde en heb een 360 graden moeten maken van bochten. Achteraf had ik dus beter de hoogbouw versie van de HRU 350 kunnen kopen. Dan had ik ook nog een extra geluidsdemper kunnen aansluiten tussen wtw en luchtverdeelkast. De luchtverdeelkast functioneert al als geluidsdemper maar ik heb het idee dat het nog beter kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-OT9I8mkhGCUzE6ElNOtX7M3pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELuxnNfnSg4GB953sbj61Zxz.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik het al druk genoeg heb met werk en klussen, ben ik voor de aansturing door middel van originele Itho sensors gegaan. Geen zin/tijd om een domotica oplossing te maken. Via Marktplaats heb ik twee co2-sensors en één rv-sensor gekocht van Itho. (Deze staan vaak nieuw en ongebruikt te koop en scheelt aardig wat geld met de nieuwprijs). De woonkamer en slaapkamer sturen nu de wtw aan op basis van co2-waarde en de badkamer regelt op luchtvochtigheid. Misschien dat ik nog één rv-sensor erbij haal voor de bijkeuken want daar staan de wasmachine en droger.

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:04
GodDamage schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:31:
Zo! Nadat ik in januari al ben begonnen met de aanleg van de eerste leidingen, draait dan eindelijk de WTW in mijn huis. Het is een heel project geweest dat heel wat hoofdbrekens heeft gekost maar het lijkt naar behoren te werken. Mijn eerste stap was een wtw-advies bij Ventilatieland. Dat was een prima basis om zelf mijn plannen mee te maken. (Achteraf had ik zelf ook wel de debieten kunnen berekenen, je kunt ook prima zonder dat advies als je bereid bent zelf onderzoek te doen). Omdat mijn huis niet heel groot is (~150 m2), zag ik het niet zitten om ruimte op te offeren aan spirobuis van 150/125 mm met bijbehorende koven in de kamers. Bij renovatie moet je toch compromissen sluiten en dat kon prima met de flexibele buizen van HyBalans+. Deze kun je prima kwijt tussen de balken van verdiepingsvloeren. Overigens wordt voor de afvoerkanalen doorgaans de rode flexibele buis gebruikt. Ik kreeg echter twee rollen blauwe buis geleverd en omdat ik het systeem zelf ging aanleggen, was de kans op aansluitfouten niet heel groot en heb ik voor zowel aan- als afvoer de blauwe buis gebruikt.

Dit ziet er wel heel 'ghetto' uit maar daar zit inmiddels mooi weggewerkt achter een gestuct plafond:

[Afbeelding]

Dit is de enige koof die ik heb moeten maken op de 1e verdieping, voor de kanalen van de begane grond. Deze zitten inmiddels achter een inbouwkast en zijn dus niet meer zichtbaar

[Afbeelding]

Zo komen ze op zolder aan, op de plaats van de gesloopte schoorsteen:

[Afbeelding]

Deze zolderkamer is de berging maar ik wil de wtw toch uit het zicht hebben en heb er een 'huisje' om getimmerd.

[Afbeelding]

De kanalen van de eerste verdieping komen vanachter het knieschot en daar heb ik voor de netheid, ook een koof om gemaakt:

[Afbeelding]

Door de beperkte hoogte van de zolderkamer kon ik niet goed de luchtverdeelkasten aansluiten op de onderzijde en heb een 360 graden moeten maken van bochten. Achteraf had ik dus beter de hoogbouw versie van de HRU 350 kunnen kopen. Dan had ik ook nog een extra geluidsdemper kunnen aansluiten tussen wtw en luchtverdeelkast. De luchtverdeelkast functioneert al als geluidsdemper maar ik heb het idee dat het nog beter kan.

[Afbeelding]

Omdat ik het al druk genoeg heb met werk en klussen, ben ik voor de aansturing door middel van originele Itho sensors gegaan. Geen zin/tijd om een domotica oplossing te maken. Via Marktplaats heb ik twee co2-sensors en één rv-sensor gekocht van Itho. (Deze staan vaak nieuw en ongebruikt te koop en scheelt aardig wat geld met de nieuwprijs). De woonkamer en slaapkamer sturen nu de wtw aan op basis van co2-waarde en de badkamer regelt op luchtvochtigheid. Misschien dat ik nog één rv-sensor erbij haal voor de bijkeuken want daar staan de wasmachine en droger.
Mooi werk, maar ik hoop voor je dat je nooit nog naar die buizen moet kijken, want dan ga je vloeken/heel veel tijd steken in bepalen wat af en aanvoer is imho :)

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:42

Asteroid9

General Failure

GodDamage schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:31:
Dat ziet er keurig uit, knap gedaan!

Erg interessant, ik begin volgende maand met een ingrijpende verbouwing en overweeg een zelfde oplossing. Even goed kijken wat de mogelijkheden gaan zijn, concessies moet je bij een renovatie toch wel doen.
In mijn geval is het een huis uit 1938 en ik mik ook niet op perfectie.

Waarom heb je specifiek voor dit systeem gekozen?
Zijn die flexibele buizen nou 75mm?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:41
Tarkin schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:59:
[...]

Mooi werk, maar ik hoop voor je dat je nooit nog naar die buizen moet kijken, want dan ga je vloeken/heel veel tijd steken in bepalen wat af en aanvoer is imho :)
Ehm...nee :) Het hele leidingverloop is vastgelegd met foto's, gelabeld op de buis zelf en op de luchtverdeelkast. Mocht dat toch niet voldoende zijn; Je verbaast je over het gemak waarmee geluid zich verplaatst door die buis. Als 1 persoon aan het ene uiteinde in de buis praat, is het een fluitje van een cent om aan het andere einde te bepalen of je hetzelfde kanaal te pakken hebt.
NRJ020 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:09:
@GodDamage Ziet er goed uit! Kan je wat meer vertellen over hoe je dit toepast in een zo te zien oudere woning? Vervang je bijvoorbeeld ook alle kozijnen. Maak je alles luchtdicht? Heb je nog wel een cv ketel, of ook meteen een warmtepomp?
Ja, ik heb het hele huis (vrijstaand van 1962) gestript en naar huidige normen opgebouwd: overal triple glas, alle plafonds en muren maximaal gevuld met glas-/steenwol, nieuw dak, alle kieren gedicht en koudebruggen zoveel als mogelijk geïsoleerd met pir, PS-combinatievloer met vloerverwarming (om maar wat te noemen van alle klussen). De spouw was al geïsoleerd met Knauf Supafill. Ik heb nog wel een CV-ketel genomen omdat ik niet zo in de warmtepomp geloof, niet veel ruimte heb voor een grotere installatie, en geen budget voor zonnepanelen.
Asteroid9 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:20:
[...]

Dat ziet er keurig uit, knap gedaan!

Erg interessant, ik begin volgende maand met een ingrijpende verbouwing en overweeg een zelfde oplossing. Even goed kijken wat de mogelijkheden gaan zijn, concessies moet je bij een renovatie toch wel doen.
In mijn geval is het een huis uit 1938 en ik mik ook niet op perfectie.

Waarom heb je specifiek voor dit systeem gekozen?
Zijn die flexibele buizen nou 75mm?
Burgerhout HyBalans plus had de best passende puzzelstukjes voor mijn WTW-puzzel. Met name de verdeelkasten, die ook meteen geluid dempen, en de mogelijkheid om van rond naar de plattere ovale buizen te gaan. Dat laatste was nodig om de kanalen onder de zoldervloer te laten passen. De 90/75 ronde buis was op sommige stukken net te hoog. De prijs is ook nog eens wat gunstiger dan de concurrenten. Niet onbelangrijk want je verbaast je over de totaalkosten van het gehele kanalenstelsel.

[ Voor 24% gewijzigd door GodDamage op 18-11-2020 14:32 ]

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
GodDamage schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:26:
[...]
Burgerhout HyBalans plus had de best passende puzzelstukjes voor mijn WTW-puzzel. Met name de verdeelkasten, die ook meteen geluid dempen
Mooie klus om toch een balansventilatie systeem in een ouder huis aan te leggen.

Enige waar ik toch minder van onder de indruk ben is de plaatsing van je HRU. Veel scherpe bochten en geen lange dempers. Hopelijk dempt je verdeelkast inderdaad, maar dat had, zoals je zelf ook al aangeeft, beter gekund.

[ Voor 5% gewijzigd door Yowzawood op 18-11-2020 14:53 ]

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:05
Onze Orcon HRC 400 opgehangen, samen met twee Hybalans verdeelboxen. Het hele huis hebben we volgestopt, met ondertussen, 20 buizen. Ik maak er een ombouw omheen en om de buizen boven het trapgat komt een koof. Dat was helaas de enige route om aan de andere kant van het huis te komen... je moet af en toe wat consessies doen bij een renovatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UO_qJvNPTxPcNqut0HNKJAeRpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h20xQ0S944J2Y5IWl2KgQAfS.jpg?f=fotoalbum_large

De buizen van zolder komen ook beneden in onze garage uit, waar we een garage, bijkeuken (met cv) en een pain cave maken. De garage zelf blijft buiten het beschermd volume, daar komt ventilatie via roosters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5WMq78FVU_u4VjFD8ZvUdkI2vy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErWaE05fkWyWfIwzhPaAST8R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNizB5zAWjsZ00IC-XdUplF_pBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfmsGD3YEdLsaEGbn77aipqs.jpg?f=fotoalbum_large

Er toch voor gekozen om onze stalen kozijnen te vervangen door hardhouten varianten... Dus daar ben ik ook mooi zoet mee. Straks dus mooie stompe deuren ipv. opdek. Veel van onze binnenmuren zijn van drijfsteen, wat als voordeel heeft dat ze zacht zijn, dus het gat groter maken is geen probleem. Maar dat ze zo zacht zijn is ook meteen het nadeel... damn wat een rotspul! Gelukkig geeft een lading purschuim wel weer wat stevigheid aan de muur. Ik spuit de ruimte tussen de vloer boven en de bovenkant van de muurtjes ook helemaal vol met pur, echt een wereld van verschil qua stevigheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ne9U64GVJfEig4Ku_WJatF8WTPo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqTzdGZFujAjkrg6Otv5jKm9.jpg?f=fotoalbum_large

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Tranze schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:43:
Onze Orcon HRC 400 opgehangen, samen met twee Hybalans verdeelboxen. Het hele huis hebben we volgestopt, met ondertussen, 20 buizen. Ik maak er een ombouw omheen en om de buizen boven het trapgat komt een koof. Dat was helaas de enige route om aan de andere kant van het huis te komen... je moet af en toe wat consessies doen bij een renovatie.
[Afbeelding]

De buizen van zolder komen ook beneden in onze garage uit, waar we een garage, bijkeuken (met cv) en een pain cave maken. De garage zelf blijft buiten het beschermd volume, daar komt ventilatie via roosters.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Er toch voor gekozen om onze stalen kozijnen te vervangen door hardhouten varianten... Dus daar ben ik ook mooi zoet mee. Straks dus mooie stompe deuren ipv. opdek. Veel van onze binnenmuren zijn van drijfsteen, wat als voordeel heeft dat ze zacht zijn, dus het gat groter maken is geen probleem. Maar dat ze zo zacht zijn is ook meteen het nadeel... damn wat een rotspul! Gelukkig geeft een lading purschuim wel weer wat stevigheid aan de muur. Ik spuit de ruimte tussen de vloer boven en de bovenkant van de muurtjes ook helemaal vol met pur, echt een wereld van verschil qua stevigheid.
[Afbeelding]
Goed bezig! Wat mij opvalt is dat de ventilatiebuizen geribbeld zijn, terwijl je doorgaans bij dat soort buizen het liefst gladde buizen wil om ongewenste wervelingen te voorkomen. Kan jij daar wat meer over zeggen? Ik neem aan dat de leverancier daar wel een idee bij heeft.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Volgens mij is de binnenkant van dat soort buizen (Hybalans) aardig glad.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 23-03-2021 08:56 ]

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:05
@Jolke Om te doen is ook zeker leuk, maar we zijn blij als alles af is en we eindelijk kunnen genieten van het resultaat. Sinds 4 januari zijn we bezig... en ik denk dat we er ergens in augustus in kunnnen. Dan hebben we wel 175m2 volledige gerenoveerd... alleen de muren en de houten vloeren boven zijn dan blijven zitten.

@JT De unit (Orcon HRC-400) hangt iets hoger dan de Hybalans collectoren. Op deze oudere foto is het beter te zien: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/na8Liyw01OzCtkC2V-T90wikMwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqjmyGIcoo8hkRLHDO8edNeA.jpg?f=fotoalbum_large

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

JT

VETAK y0

Tranze schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:16:
@Jolke Om te doen is ook zeker leuk, maar we zijn blij als alles af is en we eindelijk kunnen genieten van het resultaat. Sinds 4 januari zijn we bezig... en ik denk dat we er ergens in augustus in kunnnen. Dan hebben we wel 175m2 volledige gerenoveerd... alleen de muren en de houten vloeren boven zijn dan blijven zitten.

@JT De unit (Orcon HRC-400) hangt iets hoger dan de Hybalans collectoren. Op deze oudere foto is het beter te zien: [Afbeelding]
Gezien het schuine dak dus wel op zolder? Wat gebeurt er dan precies, gaan de leidingen onder de vloer om er op een andere plek op zolder weer boven te komen bij de unit?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• kwaakeend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:59

kwaakeend

Stadseend neemt snelgracht

EMP schreef op woensdag 20 april 2022 @ 15:38:
[...]

Het maakt niet zo veel uit wat je gebruikt, rond of plat, groot of klein. Houd zeker het minimum aan van wat het WTW balansventilatiesysteem aanraad. Het systeem dat ik aan ga leggen werkt met 80 of 100 mm buizen, dus ik heb overal 100 aangehouden (groter is stiller). Zo min mogelijk bochten en bij bochten waar mogelijk zo ruim mogelijk nemen (spirobuizen bochten zijn er bijvoorbeeld met scherpe en flauwe bochten).

Omdat de verschillende systemen verschillende eisen hebben m.b.t. waar welke aansluiting komt (inblaas, uitblaas, unit boven de deur etc) zou ik dat eerst uitzoeken (als je dat nog niet gedaan hebt) en vervolgens op tekening zetten hoe je alle buizen gaat laten lopen.

Het heeft mij best wat denkwerk gekost om het balansventilatiesysteem in mijn woning uit 1925 te passen, maar ik ben blij dat ik het plan van te voren gemaakt heb zodat ik het nu alleen maar volgens plan hoef aan te leggen.
Hier ca 8 jaar geleden afzuiging aangelegd met Hybalans (van Burgerhout). Was toen vrij nieuw (was eerste die het bestelde bij Warmteservice Den Haag...) en alleen in ronde buis beschikbaar, ondertussen ook in ovale versie beschikbaar.

Voordelen: lange buis aan 1 stuk (glad aan binnenkant, goed te reinigen(!)), balans inregeling over de losse kanalen doe je via 'doordruk ringetjes' in centraal plenum (dus nooit gedoe met ventielen inregelen, rooster trek je eruit en na reinigen gewoon terug plaatsen, instellingen reken je 1 keer uit via tooltje). En aanleg is simpel, maar zoals ook hierboven werd aangegeven: maak vooraf een goed plan.
'Nadeel': 50m rol is lomp spul en past eigenlijk alleen in een busje :X :+

Is ook in te zetten voor balans ventilatie. Via Burgerhout is uitgebreide documentatie beschikbaar.

(Had achteraf ook 2 inblaast kanalen moeten aanleggen... Maar wtw ventilator was toen onbetaalbaar :'( )
Pagina: 1

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/