Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:22

Rzaan

Altijd zoekende

naftebakje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:08:
@migchiell Een systeem wat per ruimte de ventilatie kan bijsturen zal per definitie een complex ingewikkeld systeem worden, en door de hogere kostprijs ook weinig verkocht worden (dus je betaalt de hoofdprijs voor iets wat nog kinderziektes heeft).
Ga je gewoon via klassiek systeem in elke ruimte afzuigen; maar laat je dan de ventilatie optoeren als een willekeurige ruimte hogere CO² meet (vandaar meerdere CO² meters mogelijk, eventueel ook vochtmeter in badkamer); dan houd je een veel eenvoudiger (dus goedkoper en betrouwbaarder) systeem.
Ik ga - na tip van tweakers lid - geen systeem van automatisch optoeren plaatsen.
In de badkamer kijk ik het eerst effe aan hoe het met de vochtafzuiging zit.
In de woon- en slaapkamers ga ik meten en loggen hoe het CO2 level is.
Als het goed is met 'normale' bewoning, geloof ik het wel.
Komt er veel visite, pak ik de afstandbediening en laat ik de WTW handmatig optoeren.
Bij de badkamer doe ik dat dan ook mocht het een keer heel vochtig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerf
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-08 12:48
naftebakje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:30:
[...]
Beide in dezelfde ruimte mag natuurlijk, maar moet niet.
@sjoerf Is er misschien een mogelijkheid om deze via doorstroom te ventileren (als die aan een bestaande slaapkamer grenst, de deur van de slaapkamer "luchtdicht" maken, en een doorvoer naar die werkkamer/logeerkamer maken). Op die manier worden beide ruimtes via hetzelfde ventiel met dezelfde flow doorlopen.
Is niet handig bij een continue gebruikte slaapkamer, maar wel ideaal voor een bureau of dressing; waar je toch niet bent als je aan het slapen bent.
Zou een oplossing kunnen zijn. Het is ook mogelijk om via de wtw langs het plafond een nieuwe leiding te laten lopen. Wel gruwelijk lelijk.

Ik ga eens even contact opnemen met de aannemer, lijkt mij dat gezien deze oplossing niet mag dat zij morgen zorgen voor een alternatief. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb de qualityflow ingeruild voor de brink.
Geen moment spijt van. (en slaap stukken beter nu zonder geluid van schakelende kleppen)
Vooral volledige direkte controle via brink modbus spreekt mij stukken meer aan. Ik heb er wel een extra vochtsensor in zitten voor de badkamer. Had ook opgelost kunnen worden met een DHT22, maar goed.
Nu regelt de brink het zelf, als de domotica een keer plat ligt.

@migchiell
Je zou het brink systeem nog kunnen uitbreiden met het multi air supply principe om betere verdeling te krijgen. https://www.brinkclimates...ntilatie/multi-air-supply
(ps ik heb geen aandelen)

Maar hoe ver wil je gaan.....

@Rzaan badkamer/douche is een must om daarop te regelen.
Geen kwestie van "ik zie het wel" maar gewoon meteen goed doen.
Mag je raden hoe laat ik onder de douche stond vanmorgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9yMACb5KMqf86yIDkgIn4XnSpw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8vpkYddrgT4SPFGkRvK80Dcn.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2023 18:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:26
MzKzM73 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:43:
[...]

Weet iemand of er verder nog meer verschillen zitten tussen de Belgische Comfoair Q450 ST-ERV (471502123) en de Nederlandse Qomfoair Q450 ST-RF-ERV (471502135)?
Ik heb nu even geen gelegenheid om de typenummers op te zoeken, maar RF duidt aan dat deze unit een RF-ontvanger heeft. Die zijn meestal zo’n €200 duurder. Heeft volgens mij niets te maken met Belgisch en Nederlands, in Nederland zin in ieder geval beide typen te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:59:
@Rzaan badkamer/douche is een must om daarop te regelen.
Geen kwestie van "ik zie het wel" maar gewoon meteen goed doen.
Mag je raden hoe laat ik onder de douche stond vanmorgen.
[Afbeelding]
Zehnder heeft de vochtigheidsregeling ingebouwd. Dan toert ie automatisch op als de vochtigheid van de afgezogen lucht snel toeneemt. Die detectie werkte 100%. Geen extra sensor nodig dus.
Toch heb ik dit uit gezet want met de normale ventilatie ( in de badkamers permanent ca 50 m3/h) zijn ze ook in notime droog en dat bespaart veel overbodig geluid en energieverbruik.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
naftebakje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:30:
[...]
Beide in dezelfde ruimte mag natuurlijk, maar moet niet.
Als je mijn post nou eerst even zou lezen voordat je die onnodig verbetert ... :( |:(

[ Voor 46% gewijzigd door Andrehj op 13-03-2023 19:40 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10 09:25
Anomi schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:18:
[...]

Ik heb nu even geen gelegenheid om de typenummers op te zoeken, maar RF duidt aan dat deze unit een RF-ontvanger heeft. Die zijn meestal zo’n €200 duurder. Heeft volgens mij niets te maken met Belgisch en Nederlands, in Nederland zin in ieder geval beide typen te koop.
Die codering gebruiken ze in Belgie blijkbaar niet.
Daar hebben ze de quality, premium en ERV uitvoering. Quality met RF ontvanger, rest enkel draadloos via Comfosense naar wat ik kan zien. Indirect zou draadloze bediening dus wel mogelijk moeten zijn met alle modellen. Enkel de premium heeft daar een verwarmings element.
https://www.zehnder.be/do...d2e124837ae6df92b78bd0972

In tegenstelling tot de rechte modellen (ST) bij ons hebben ze in Duitsland dan weer de variant waar je de in-en uitvoer 90 van kan draaien (TR).

Zoveel keuze, nog maar even verder in verdiepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 21:12
Weet iemand wat het verschil is tussen de WTW dakdoorvoeren voor platte daken en bijvoorbeeld dit type doorvoeren: https://www.ventilatiesho...6PTutv5VaSxRoCCboQAvD_BwE

Ik zoek een manier om de WTW onder mijn oost west zonnepanelen opstelling te passen. Zou je eventueel ook die WTW dakdoorvoeren zelf wat kunnen inkorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Ga je dan niet beter naar zoiets: https://www.ventilatielan...U0Thx0wV1UchoCW40QAvD_BwE

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
"Dit betekent dus dat de dakdoorvoer niet geschikt is voor een plat dak."

Al dit soort dakdoorvoeren zijn allemaal voor hellende daken lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:39
Aurelium schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:57:
Weet iemand wat het verschil is tussen de WTW dakdoorvoeren voor platte daken en bijvoorbeeld dit type doorvoeren: https://www.ventilatiesho...6PTutv5VaSxRoCCboQAvD_BwE

Ik zoek een manier om de WTW onder mijn oost west zonnepanelen opstelling te passen. Zou je eventueel ook die WTW dakdoorvoeren zelf wat kunnen inkorten?
Volume. Ontluchting is voor een rioolbuis waar onder of overdruk uit mag ontsnappen. Niet bedoeld voor continue paar honderd m3/uur door heen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
w00key schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:28:
[...]

Volume. Ontluchting is voor een rioolbuis waar onder of overdruk uit mag ontsnappen. Niet bedoeld voor continue paar honderd m3/uur door heen sturen.
En ik neem aan dat dat ook geldt als je dus een 180 mm ontluchter aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
SkullboyNL schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:53:
Om de Zehnder Q via wifi te koppelen aan Ha is er ook een ESP project beschikbaar. https://github.com/vekexasia/comfoair-esp32

Ik ben hier zelf nog niet mee bezig gegaan maar zal binnenkort dit projectje eens omzetten in een echt printje en deze bestellen. Als dat dan allemaal goed werkt zal ik het hier melden en dan mogen de belangstellende ze overnemen. (hoef er niks aan de verdienen maar moet er minimaal 10 bestellen dus zal leuk zijn als ik mijn eigen kosten kan drukken).

Er is ook iemand bezig om dit project om te zetten naar een bekabelde versie. Die wil ik zelf ook gebruiken dus als die beschikbaar is zal ik die ook bestellen en testen.
Dit klinkt heel interessant. Domme vraag, maar heb je alsnog de option box nodig om dit aan te sluiten, of kan het direct op de 'kale' unit zonder extra bedieningsopties? (Ik weet dat ik met zo'n basic vraag niet hoef te dromen van zelf het project uitvoeren, ik heb gelukkig een partner die dit soort knutsels leuk vindt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Anomi schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:47:
[...]

Dit klinkt heel interessant. Domme vraag, maar heb je alsnog de option box nodig om dit aan te sluiten, of kan het direct op de 'kale' unit zonder extra bedieningsopties? (Ik weet dat ik met zo'n basic vraag niet hoef te dromen van zelf het project uitvoeren, ik heb gelukkig een partner die dit soort knutsels leuk vindt.)
Ik heb hem via de option box aangesloten, gewoon met utp stekkertje. Mijn ingangen zaten al vol op de wtw namelijk. Moet je kijken of je nog een vrije input heb (zitten er 2 standaard op).

Ik heb het volgende gebruikt:
https://webshop.domoticx....t/product&product_id=3495

https://webshop.domoticx....3935&search=MOD-2111-SN65

https://webshop.domoticx....t/product&product_id=5252

voor iets minder dan 15 euro ben je klaar (op kabeltjes na, maar je heb vast nog wel ergens een utp kabel liggen). Kant en klaar is natuurlijk wel mooier of course als @SkullboyNL het af heeft.

[ Voor 31% gewijzigd door xoror op 16-03-2023 14:15 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
@xoror Bedankt, ik wist niet dat er standaard input op zit die geschikt is, dat helpt! (Ik heb de unit nog niet in huis en wist niet precies waar ik naar moest zoeken in de handleiding.)

@SkullboyNL Count me in please :)

[ Voor 9% gewijzigd door Anomi op 16-03-2023 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Anomi schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:25:
@xoror Bedankt, ik wist niet dat er standaard input op zit die geschikt is, dat helpt! (Ik heb de unit nog niet in huis en wist niet precies waar ik naar moest zoeken in de handleiding.)

@SkullboyNL Count me in please :)
zit gewoon onder de kap aan de voorkant zie:
https://www.gadgetgedanke...r-comfoconnect-lan-c.html

en

https://github.com/vekexasia/comfoair-esp32/issues/1

[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 16-03-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:35
Ik heb bij mijn eerste ontwerp een denk foutje gemaakt. De spaningsregelaar die ik gebruikte zal volgens de specs 12v aan moeten kunnen maar dit bleek niet zo te zijn. Dit resulteerde in een kortsluiting op de 12v naar ground. Hierdoor viel de wtw in storing en schakelde hij uit. Ook is mijn esp32 en canbus chip zijn overleden. Nieuw ontwerp is onderweg dus kan binnenkort weer testen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:35
Kleine update over het printplaatje. Afgelopen weekend test onderdelen binnen gekregen en gesoldeerd ik zal het dit weekend gaan testen. Ik zit nog druk in een verbouwing dus de WTW draait nog niet maar hangt al wel op zijn plek dus kan wel gaan testen.

Schema en print ontwerp is zo goed als klaar dus als de test is geslaagd is zal ik de printjes laten maken.
Het ontwerp is best simpel gewoon de losse printjes zoals @xoror stuurde alleen dan op 1 printplaatje gemonteerd. Ik heb dan gekozen voor een LM2596 Spanningsregelaar in plaats van de MP2307 zoals eerder gelinkt omdat die wat minder efficiënt is en nogal warm kan worden. Op de print zit ook een Rj45 connector zodat je het printje makkelijk aan de WTW kan hangen en ik heb nog een schakelaar tussen de 5v lijn gezet op die manier kan je het printje testen via usb aan een laptop zonder je ESP32 te slopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GRKLBjVVe32ZUl1o0ob2kmOtRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6RTYrbshfYpcMhKJLMF925yx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUpUqcsRrgOtxaPF39Yn3IeolZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pi3pghFKjbIkcU8RpniGOmI7.png?f=fotoalbum_large

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fflow
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
hneel schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:15:
Bestaan er eigenlijk systemen die met zones werken? Ik bedoel: meestal ben je bv 's nachts in je slaapkamer aanwezig en niet in de woonkamer en overdag andersom. Dan heeft het eigenlijk weinig zin om 's nachts de woonkamer te ventileren en overdag de slaapkamers. Daar verspil je dan dus eigenlijk energie / ventilatiecapaciteit mee. Je zou dus een systeem kunnen indenken wat kleppen open of dicht kan doen aan de hand van aanwezige co2 en luchgtvochtigheid. Bestaat zoiets?
Zekers. De onderstaande wtw's hebben 2 zone mogelijkheden op basis van co2 sturing aan de hand van co2 meters in verschillende ruimten.
De DucoBox Energy Premium is er in een variant met een zoneklep ingebouwd.
Met de DucoBox Energy Comfort en de Orcon HRC-570 smartcomfort is het mogelijk om met kleppen in de buizen te werken.
En de Itho WTW-unit HRU 400 en 300 werkt met ook met losse kleppen.
Ik geloof dat ook de Buva Ecostream, de Zehnder ComfoAirQ en de Brink Flair 400 mogelijkheden hebben om doormiddel van kleppen in de buizen zones aan te sturen maar daar heb ik me niet heel erg in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-07 15:26
Inmiddels ben ik mijn WTW plan wat verder aan het uitwerken en nu loop ik tegen het volgende aan. De aansluitingen voor de aan- en afvoer van buitenlucht kruizen elkaar, wat erg negatief is voor de flow en ook een rommeltje wordt met 180 mm geïsoleerde buizen. In het originele plan zou de aanvoer plaatsvinden door de zijgevel (zuid) en de afvoer door het dak (west). Kan ik deze ook omdraaien, dus afvoer via de gevel en aanvoer via het dak? Dat is qua flow een stuk efficiënter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
Zag deze kanaalkoeler/verwarmer voorbij komen voor 200 piek: https://rumeyza.nl/produc...atterij-hdw-180-11-11-kw/

Zolang mijn warmtepomp alleen passief gaat koelen (18 graden) kan ik deze in principe gewoon inpassen tussen de aanvoer WTW naar aanvoer verdeelkast toch?

Ik weet dat deze units weinig toevoegen qua vermogen, maar anderzijds, hoe meer afgifte ik heb, hoe rustiger de warmtepomp kan draaien. Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:45
Lampo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:20:
Inmiddels ben ik mijn WTW plan wat verder aan het uitwerken en nu loop ik tegen het volgende aan. De aansluitingen voor de aan- en afvoer van buitenlucht kruizen elkaar, wat erg negatief is voor de flow en ook een rommeltje wordt met 180 mm geïsoleerde buizen. In het originele plan zou de aanvoer plaatsvinden door de zijgevel (zuid) en de afvoer door het dak (west). Kan ik deze ook omdraaien, dus afvoer via de gevel en aanvoer via het dak? Dat is qua flow een stuk efficiënter....
Kan je niet de wtw unit omdraaien?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:58
Aurelium schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:48:
Zag deze kanaalkoeler/verwarmer voorbij komen voor 200 piek: https://rumeyza.nl/produc...atterij-hdw-180-11-11-kw/

Zolang mijn warmtepomp alleen passief gaat koelen (18 graden) kan ik deze in principe gewoon inpassen tussen de aanvoer WTW naar aanvoer verdeelkast toch?

Ik weet dat deze units weinig toevoegen qua vermogen, maar anderzijds, hoe meer afgifte ik heb, hoe rustiger de warmtepomp kan draaien. Wat denken jullie?
Zou je dan ook niet de toevoerkanalen richting de ruimten moeten isoleren? Om te voorkomen dat warme omgevingslucht gaat condenseren op de koude toevoerkanalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:09
titan1901 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:14:
[...]Zou je dan ook niet de toevoerkanalen richting de ruimten moeten isoleren? Om te voorkomen dat warme omgevingslucht gaat condenseren op de koude toevoerkanalen?
Als dat gebeurt, dan zit je op die koeler ook met nog veel meer condens. Zolang @Aurelium netjes boven het dauwpunt blijft (wat wellicht sowiezo moet, als het water door vloerverwarming gaat wil je ook niet dat alles daar condenseert) is er niets aan de hand.

In een goed geïsoleerd huis kan dat vast goed meehelpen, zowel voor opwarmen als afkoelen. Enige vraag is of het de meerprijs waard is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-07 15:26
Glenfiddich schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:52:
[...]

Kan je niet de wtw unit omdraaien?
Nee, helaas niet, de WTW komt onder een schuin dak te staan en de verloren ruimte achter de WTW wil ik gebruiken om de dempers op aan- en afvoer weg te werken. Als ik de WTW omdraai, kom ik ook daarmee in de knoei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:07
Ik ben bezig om een plan te maken hoe de buizen gaan lopen vanaf de WTW. De WTW komt op zolder te staan, vanaf daar de aanvoer vanaf buiten rechtstreeks erboven door de gevel. Afvoer naar buiten loopt naar ongeveer het midden van de zolder, ruim vijf meter verderop. Dit is niet te zien op de tekening, 3D tekenen lukt me niet in Excel :-)

De binnen aan- en afvoer worden door een Y-stuk gesplitst naar een ubbink verdeelbox op zolder en een verdeelbox op de begaande grond.

Is dit een beetje een logisch plan?
Ik wil zowel een flexibele als een vaste demper op de aanvoer binnen. Ik heb nu de vaste demper voor het Y-stuk en aan beide kanten van het Y-stek een flexibele, twee in totaal dus. Zouden jullie dit ook zo doen of zien jullie nog een betere oplossing waarbij maar 1 flexibele demper mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JizwFMk9WpqsxoaRK_EIlVfDy-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vQ7SWMRixOhcFsfmL5JeP5zi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Laatst online: 12-10 10:03
Andrehj schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:07:
[...]

Verdiep je vooral even in hoe de elektrische voorverwarming werkt. Ik heb de laatste tijd verhalen gelezen van verwarmingselementen die alleen maar volledig aan of volledig uit kunnen, waardoor je dus bij temperaturen onder het vriespunt met een enorm stroomverbruik wordt geconfronteerd.
Dat heb je bij Zehnder alvast niet, die doet dat modulerend (PWM), en kan het element ook nog in delen aansturen. Bovendien kan daar een enthalpiewisselaar in, dat is ook een enorme plus. Zou ik niet meer willen missen.
Inmiddels pas een klein beetje verder gekomen;
De voorverwarmer van de orcon hrc400 maxcomfort kan niet uitgeschakeld worden en is niet modulerend. Daarmee lijkt het me een slecht idee on deze te nemen, zeker nu ik zag wat mensen hier op koude dagen aan verbruik zagen voor hun wtw. Dat gaat richting of overtreft het verbruik van onze warmtepomp op koude dagen.

Daarmee geef ik eerlijk gezegd de voorkeur aan een simpel systeem zonder voorverwarmer. De onbalans stook ik liever via de warmtepomp COP 3+) bij dan met een elektrisch element (COP 1).

Helaas is ook de hrc400 ecomax erg slecht leverbaar; variërend van 'onbekend, 'een jaar tot ' 2 tot 6 weken ( en dat geloof ik eigenlijk niet )

Een zehnder comfoair e400 was wel sneller leverbaar, maar was dan ook wel weer 2600 euro. Nogal een verschil met de 1700 van de orcon.
Misschien toch maar een jaar wachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fflow
  • Niet online
Snelle vraag:
Past een flexibele demper ook over een spiro buis?

Als het over de spirobuis past in plaats van een verbindingsstuk of hulpstuk dan scheelt het een aantal Spiro-SAFE steekverbindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fixation26
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:26
Ik kreeg het niet voor elkaar en heb er idd de spiro safe steekverbindingen tussen gezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fflow schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:20:
Snelle vraag:

Als het over de spirobuis past in plaats van een verbindingsstuk of hulpstuk dan scheelt het een aantal Spiro-SAFE steekverbindingen.
Het zal van het type afhangen. De flexibele dempers die ik hier heb hebben aan het einde een stukje vast materiaal met dezelfde diameter als een buis. Daar moet dus zeker een buisverbindingsstuk tussen.
Maar er zijn er volgens mij ook die aan het eind ook flexibel zijn (en die je dus met plakband moet afdichten en vastzetten). Wellicht dat het dan wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fflow
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:17:
[...]

Het zal van het type afhangen. De flexibele dempers die ik hier heb hebben aan het einde een stukje vast materiaal met dezelfde diameter als een buis. Daar moet dus zeker een buisverbindingsstuk tussen.
Maar er zijn er volgens mij ook die aan het eind ook flexibel zijn (en die je dus met plakband moet afdichten en vastzetten). Wellicht dat het dan wel lukt.
Het gaat dan om Sonodec akoestisch thermisch geïsoleerde Ø180 mm ventilatieslang die om een Spirobuis Ø 180mm zou gaan.

Heb jij dezelfde flexibele demper of heb je meer zoals Flexibele geluiddemper non-woven met aansluiting diameter 180 mm, kant en klaar van een halve of een hele meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fflow schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:15:
Het gaat dan om Sonodec akoestisch thermisch geïsoleerde Ø180 mm ventilatieslang die om een Spirobuis Ø 180mm zou gaan.

Heb jij dezelfde flexibele demper of heb je meer zoals Flexibele geluiddemper non-woven met aansluiting diameter 180 mm, kant en klaar van een halve of een hele meter?
Geen van beide. Ik heb deze https://www.ventilatiesho...s-o-200mm-lengte-1-meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fflow
  • Niet online
:) nog een andere, die heeft geen enkele speling op de uiteinden. In ieder geval bedankt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@fflow
Voor flex slang naar spiro kan je ook guso ringen gebruiken
https://www.ventilatiesho...buis/guso-montage-ringen/

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

fflow schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:20:
Snelle vraag:

Flexibele dempers heb je in verschillende diameters.
Er is er altijd wel eentje die over een spirobuis van een bepaalde maat past.
Dan is de doorsnede van de de flexible demper wellicht wat groter, maar dat maakt niet veel uit (zeker niet als je zorgt dat ie er mooi strak en recht tussenzit.

[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 25-03-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Ik kom dit topic toevallig tegen…. Misschien weet iemand een antwoord!

Ik heb een wtw van orcon, vandaag met de harde wind hoorde ik ineens bij harde windvlagen een hard geluid, niet continue alleen bij harde windvlagen. Ik ga kijken waar het vandaan komt en het lijkt uit de technische kast te komen uit het afzuigventiel! Ik heb deze al eraf gehaald maar zag en goed en schoon uit. Waar kan dit vandaan komen? Heeft het iets met de afstelling van de afzuig en toevoer ventielen te maken? Word door de windvlaag de luchtdruk te hoog in de luchtkanalen en zijn mijn toevoerventielen dan niet ver genoeg open?

Het betreft trouwens een appartementencomplex waarvan ik de onderste ben en we hebben allemaal een eigen wtw!

Wie weet het… alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2023 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fflow
  • Niet online
Rzaan schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:57:
[...]

Flexibele dempers heb je in verschillende diameters.
Er is er altijd wel eentje die over een spirobuis van een bepaalde maat past.
Dan is de doorsnede van de de flexible demper wellicht wat groter, maar dat maakt niet veel uit (zeker niet als je zorgt dat ie er mooi strak en recht tussenzit.
Bedoel je een maat grotere flexibele demper kopen? Dus 200 op een 180mm buis?
Dat is een idee, maar neemt te veel ruimte in op de plekken waar deze langs lopen. Een flexibele demper van 180 heeft al een doorsnede van 230mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-10 11:32
Raken de flexibele dempers trouwens vervuild en is dat dan nog schoon te maken zonder die dempers te slopen. Of is dit een niet-bestaand probleem, aangezien ze typisch alleen in de aanvoerkanalen zitten, met lucht die al door de filters van je WTW heen is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:12
Wat zou er op tegen zijn om de afvoer van de wtw in de kruipruimte te laten uitkomen ipv bv dak of zijmuur?
De kruipruimte wordt goed geventileerd door roosters in de muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
raven22 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:26:
Wat zou er op tegen zijn om de afvoer van de wtw in de kruipruimte te laten uitkomen ipv bv dak of zijmuur?
De kruipruimte wordt goed geventileerd door roosters in de muren.
Je moet een paar honderd m3/uur dan door de kruipruimte en de roosters blazen. De muurroosters zijn daar niet voor gemaakt, maar als je 100% zeker bent dat het lucht dicht is en je roosters zijn groot genoeg (https://www.spirototaal.n...0m3-diameter-o-200mm.html voor 340m3/uur), dat kan, maar is wel tegen de bouwnormen en volgende koper kan er moeite mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Het zou om een kleine wtw gaan, maar inderdaad heb je gelijk dat die roostertjes weleens de bottleneck kunnen zijn.

De reden dat ik het zou willen is om zo eenvoudig de aan en afvoer bij elkaar uit de buurt te houden.
De wtw komt nl in de garage te hangen.

[ Voor 38% gewijzigd door raven22 op 27-03-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fflow
  • Niet online
@raven22 Daarbij komt dat je sterk afgekoelde lucht onder je vloer brengt. Dit lijkt me niet bevorderlijk voor de temperatuur van je vloer.

Wanneer dat een handigere route is, zou je wel via je kruipruimte een geïsoleerd buis kunnen leggen naar een handige plek waar je direct naar buiten of eerst omhoog en dan naar buiten kunt gaan. Geïsoleerd omdat de koude lucht door de buis er voor zal zorgen dat er aan de buitenkant van de buis condensatie optreedt wat de levensduur van een kale stalen buis niet ten goed zal komen.

Edit: Ik heb geen idee of je op deze manier ventilatie buis door je kruipruimte mag leggen volgens de normen.

[ Voor 9% gewijzigd door fflow op 27-03-2023 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Laatst online: 10:55
Ik heb hier een Itho HRU ECO 350 HR van nog geen twee jaar oud en sinds gisteren lekt er water uit de wtw...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wODokTe7jIYzpgftoftPrxY64J0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9lyWQW0QW4FdPrCtbe3sbzeb.jpg?f=fotoalbum_large

Uit de onderste punt van de 6-hoek druppelt gestaag water... Ik heb de hele unit er al uit gehad, maar kan niets ontdekken... De afvoer is niet verstopt oid.

Hebben jullie ideeën?

Ik heb de installateur al gebeld, maar die schermt direct met een gebruikersfout door het te ruw filters vervangen en hoge kosten als hij langs moet komen...
Nu heb ik afgelopen weekend inderdaad wel de filters vervangen, maar met beleid (zoals ik al vaker heb gedaan in de afgelopen twee jaar...) en kan niets ontdekken wat tot lekkage zou kunnen leiden.

[ Voor 20% gewijzigd door Memphisto op 28-03-2023 08:56 ]

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10 13:58
Memphisto schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:40:
Ik heb hier een Itho HRU ECO 350 HR van nog geen twee jaar oud en sinds gisteren lekt er water uit de wtw...

[Afbeelding]

Uit de onderste punt van de 6-hoek druppelt gestaag water... Ik heb de hele unit er al uit gehad, maar kan niets ontdekken... De afvoer is niet verstopt oid.

Hebben jullie ideeën?

Ik heb de installateur al gebeld, maar die schermt direct met een gebruikersfout door het te ruw filters vervangen en hoge kosten als hij langs moet komen...
Nu heb ik afgelopen weekend inderdaad wel de filters vervangen, maar met beleid (zoals ik al vaker heb gedaan in de afgelopen twee jaar...) en kan niets ontdekken wat tot lekkage zou kunnen leiden.
Dit lijkt op het probleem dat wij laatst hadden met onze Brink Flair. Daar bleek de lekkage te komen doordat de warmtewisselaar (ook een Holmak) lek was. De zijplaat (het zeshoekje) zit vastgelijmd tegen de warmtewisselaar, en de lijmrand zat los waardoor het condenswater door de naad langs de zijplaat uit de warmtewisselaar liep en vervolgens aan de voorkant uit de unit. Je kunt het checken door de warmtewisselaar een stukje naar buiten te trekken en te kijken of de zijplaat los zit bij de afvoerzijde, rechtslinksonder bij jouw unit denk ik.

Het is alleen op te lossen door vervanging van de warmtewisselaar, dat zou nog onder de garantie moeten vallen. Tijdelijke fix is, om de rand van de warmtewisselaar even af te tapen zodat de naad weer dicht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDarwin
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-01 09:53
Ik weet niet of het mag maar ik ben opzoek naar een bedrijf wat een balansventilatie-systeem kan installeren (durf het toch niet om het zelf te doen). Ik woon in de omgeving van Zutphen en heb al meerdere bedrijven gebeld. Eventueel in een dm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:02
Ik heb een dingetje met mijn Zehnder Comfoair Q600. Ik heb het idee dat het systeem terug opgang komt met het verhogen van het afzuigvermogen als er bijvoorbeeld iemand onder de douche staat. De douche loopt dan helemaal vol met stoom maar vaak duurt het dan nog een minuut of 10 voordat hij op een hogere stand gaat ventileren. Een uitwerking hiervan lijkt wat schimmelvorming rondom de kozijnen (bij de koude ramen in de winter). Ook op de ramen in onze slaapkamer is soms wat condens te zien als het koud is buiten. Ik heb al even overleg gehad met de installateur maar die zegt daar niets aan te kunnen veranderen. Echter zegt mijn boeren verstand dat dit wel zou moeten kunnen. Je kunt het standaard afzuigvermogen per ruimte te inregelen door die ringen in die verdelingsboxen? Als je standaard meer afzuigt zou het systeem sneller vocht moeten detecteren. Of kun je het systeem ook softwarematig inregelen dat het sneller op een hoger programma gaat draaien als deze vocht detecteert? En zouden niet originele filters of iets wat vervuilde filters ook voor dit probleem kunnen zorgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
De Q350 hier schiet in vermogen omhoog als de douche aan gaat, is het systeem wel goed ingeregeld? Op welke stand draait het standaard?

Afzuiging is hier alleen in keuken, toilet en badkamer, en heel klein beetje in de CV hokje. Air flow op stand 2 (normaal, 170m3/uur) is al significant in de badkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-10 17:31
Heeft iemand hier ervaringen met een van de onderstaande WTW units? Of eventueel suggesties voor alternatieven?
Is bedoeld voor een klein huis, heb totaal ~175m3/h nodig. Wordt op de vliering geplaatst en deze vliering is vrij klein. Mijn eerste drie opties (Duco DucoBox Energy Comfort 325, Brink Flair 300 en Zehnder ComfoAir Q350) gaan alledrie helaas niet passen.

De keuze was op de DucoBox, Flair en ComfoAir gevallen omdat deze meten/sturen op de hoeveelheid lucht (constant flow) en omdat ze degelijke domotica integratie mogelijkheden hebben (ModBus respectievelijk KNX). Nou zoek ik idealiter een alternatief dat deze twee eigenschappen ook heeft, maar dan in formaat/verpakking die wel past :P

Ik heb een aardige hoeveelheid "horizontale" WTWs gevonden, maar het merendeel hiervan ondersteund alleen plafondmontage. Dit kan ik evt wel realiseren, maar is niet echt optimaal. Liggend op de vloer van de vliering of horizontaal staand heeft de voorkeur. Ik kwam hiermee tot de volgende lijst:Heeft iemand ervaringen met de Komfovent Domekt R 250 F C6 of de Vasco DX4? Of met een andere WTW van Komfovent of Vasco? Of misschien redenen om wel/niet voor een van deze te kiezen?

Maakt wel of geen constant flow nog veel uit? Kwa concept lijkt het me logisch om op debiet te sturen, maar misschien heeft het ook nadelen?

[edit] Heb Itho gebeld, ze geven expliciet aan dat er geen support is voor domotica integratie terwijl dit wel mogelijk is (zie de twee links in de lijst). Die valt dus af, heb geen zin om geld te geven aan bedrijven die dit soort dingen tegenwerken. Daarnaast lees ik hier voornamelijk slechte ervaringen over Itho, dus nog een reden om deze niet te kiezen.

[edit2] Vent-Axia gesproken, helaas ondersteunen die helemaal geen domotica integraties, dus die vallen ook af.

[edit3] Ventilair gesproken, helaas ondersteunt de Comair Flat helemaal geen domotica integratie, die valt dus ook af.

[ Voor 24% gewijzigd door aaahaaap op 23-05-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Sunri5e schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:02:
Ik heb een dingetje met mijn Zehnder Comfoair Q600. Ik heb het idee dat het systeem terug opgang komt met het verhogen van het afzuigvermogen als er bijvoorbeeld iemand onder de douche staat. De douche loopt dan helemaal vol met stoom maar vaak duurt het dan nog een minuut of 10 voordat hij op een hogere stand gaat ventileren. Een uitwerking hiervan lijkt wat schimmelvorming rondom de kozijnen (bij de koude ramen in de winter). Ook op de ramen in onze slaapkamer is soms wat condens te zien als het koud is buiten. Ik heb al even overleg gehad met de installateur maar die zegt daar niets aan te kunnen veranderen. Echter zegt mijn boeren verstand dat dit wel zou moeten kunnen. Je kunt het standaard afzuigvermogen per ruimte te inregelen door die ringen in die verdelingsboxen? Als je standaard meer afzuigt zou het systeem sneller vocht moeten detecteren. Of kun je het systeem ook softwarematig inregelen dat het sneller op een hoger programma gaat draaien als deze vocht detecteert? En zouden niet originele filters of iets wat vervuilde filters ook voor dit probleem kunnen zorgen?
Dit hoort niet bij goed afgestelde WTW. Ik heb dezelfde unit als jij, en tijdens de bouw toen hij nog niet in bedrijf was, zag je duidelijk condens binnen onder bij de ramen en beetje schimmelvorming.

Maar toen hij eenmaal ingeschakeld was, was dat ook vrij snel verdwenen. Ik heb daarna nooit condens meer binnen bij de ramen/kozijnen gezien. Alleen aan de buitenkant, maar dat is een "feature" van triple glas.

Je moet kijken op welke stand hij nu aan standaard aan het afzuigen is. Dat is aantal m3/h wat bij stand 2 hoort. Ws hebben ze deze te laag ingesteld voor jouw woning. Deze stand moet je evt omhoog gooien.

Je zou kunnen proberen om de luchtvochtigheid en co2 te monitoren, geeft ook inzicht of je voldoende ventileert.

Hier draait stand 2 op 230m3/h (en daarmee blijft de co2 < 900 ppm tijdens het slapen in de slaapkamers), en bij het douchen gaat hij voor 30 mins naar de 260-300m3/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:41
@aaahaaap
Is de DucoBox Energy Comfort D325 misschien een optie voor je? Daar is een optionele communicatieprint voor te krijgen. Heb 'm zelf ook staan (nog in doos ivm lopende verbouwing)

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Plexxodus schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:36:
@aaahaaap
Is de DucoBox Energy Comfort D325 misschien een optie voor je? Daar is een optionele communicatieprint voor te krijgen. Heb 'm zelf ook staan (nog in doos ivm lopende verbouwing)
Dat was de WTW waar ik mee gestart ben in m'n planning. Die is helaas ook te groot (en hij exposed niet zo veel via ModBus, de Brink maakt veel meer informatie en inputs beschikbaar).

Ik zal m'n post even aanpassen dat ik al naar deze gekeken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirduc
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:09
memphisto
lekkage heb ik ook gehad,bij hoge luchtvochtigheid en lage buitentemperatuur zoals momenteel kan de itho het niet aan en komt er condens op de zijkant[witte plaat] van de de wisselaar, dit gaat via het schuim naar het uiteinde van het gootje.
Heb het opgelost door uiteinde van van het gootje dakreparatie plakband te plaatsen [,opletten met in en uithalen van filter].
Als je de wisselaar niet goed centreert word het schuim voor dan wel achter ingedrukt wat de situatie verslechtert.
Blijft budget.
Groet Dirk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HYjPNhRDVwt46V60NYbx9It3aE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvyRQM8NKrSaEQ7Wg7Nzdt9j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dlrozendaal
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
aaahaaap schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:11:
Ik heb een aardige hoeveelheid "horizontale" WTWs gevonden, maar het merendeel hiervan ondersteund alleen plafondmontage. Dit kan ik evt wel realiseren, maar is niet echt optimaal. Liggend op de vloer van de vliering of horizontaal staand heeft de voorkeur. Ik kwam hiermee tot de volgende lijst:
Zelf gebruik ik al een aantal jaar een Brinck Renovent Sky 300 Plus. Integratie via 0-10v voor traploze verstelling (via KNX zodat het altijd werkt) en verder uitlezen/filter reset met eBus (niet erg als dat even uitvalt).

Maar volgens mij is deze ook alleen geschikt voor wandmontage (vertikaal) en plafondmontage (horizontaal).

Zelf heb ik deze verticaal in een smalle ruimte (65 cm) hangen en dan is het wisselen van filters en en verwijderen van de warmtewisselaar nog goed te doen. In theorie kan je die dus laag bij de grond ophangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
dlrozendaal schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:29:
[...]

Zelf gebruik ik al een aantal jaar een Brinck Renovent Sky 300 Plus. Integratie via 0-10v voor traploze verstelling (via KNX zodat het altijd werkt) en verder uitlezen/filter reset met eBus (niet erg als dat even uitvalt).

Maar volgens mij is deze ook alleen geschikt voor wandmontage (vertikaal) en plafondmontage (horizontaal).

Zelf heb ik deze verticaal in een smalle ruimte (65 cm) hangen en dan is het wisselen van filters en en verwijderen van de warmtewisselaar nog goed te doen. In theorie kan je die dus laag bij de grond ophangen...
Bedankt voor de info! Ben je verder tevreden met de kwaliteit en het geluid?
De Renovent Sky 300 heb ik ook op m'n lijstje staan, o.a. omdat Brink met tot nu toe erg goed geholpen heeft met vragen en ze een nette ModBus integratie hebben.

Kun je de snelheid niet via ModBus regelen? De documentatie (https://www.brinkclimates...ns-gb-de-fr-nl-611885.pdf) zegt adres 6001 maar zegt ook dat dat alleen werkt voor constant flow/volume en als ik het goed begrijp is de Renovent Sky 300 dat niet.

Ik kan em helaas niet verticaal kwijt, dus zou horizontaal hangend aan het dak/spant worden, wat niet echt ideaal is. Ik heb em voor nu als eerste backup keuze staan als de liggende/staande opties allemaal afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 20:45
@aaahaaap Nog ééntje voor je lijst: Swegon R5 H, horizontale unit voor vloermontage met warmtewiel.

https://www.swegon.com/pr...handling/casa/r5-h-smart/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:58
@aaahaaap Weet niet op welke termijn je dat apparaat nodig hebt, maar Zehnder komt binnenkort met een plafondunit gebaseerd op de Q serie.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
c-mattic schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:45:
@aaahaaap Nog ééntje voor je lijst: Swegon R5 H, horizontale unit voor vloermontage met warmtewiel.

https://www.swegon.com/pr...handling/casa/r5-h-smart/
Nog meer opties! :o ;)

Bedankt, deze kende ik nog niet. Biedt zo te zien ook alles wat ik zoek (constant fow/verschillende regelprincipes, en erg nette ModBus integratie, vergelijkbaar met Komfovent). Denk alleen dat die een stukje te groot is kwa capaciteit (en gewicht om em op de vliering te krijgen).
alexbl69 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:40:
@aaahaaap Weet niet op welke termijn je dat apparaat nodig hebt, maar Zehnder komt binnenkort met een plafondunit gebaseerd op de Q serie.
O, dat wist ik niet. Bedankt voor de info. Is er ergens meer informatie hierover te vinden? Ik ga ze morgen dan sowieso even bellen om te vragen naar info, als ze me wat laten weten post ik het hier ook nog wel even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
aaahaaap schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:56:
[...]
O, dat wist ik niet. Bedankt voor de info. Is er ergens meer informatie hierover te vinden? Ik ga ze morgen dan sowieso even bellen om te vragen naar info, als ze me wat laten weten post ik het hier ook nog wel even.
Is nog niet veel over bekend. Krijg er waarschijnlijk komende week wel iets meer info over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dlrozendaal
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
aaahaaap schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 19:20:
[...]

Bedankt voor de info! Ben je verder tevreden met de kwaliteit en het geluid?
De Renovent Sky 300 heb ik ook op m'n lijstje staan, o.a. omdat Brink met tot nu toe erg goed geholpen heeft met vragen en ze een nette ModBus integratie hebben.

Kun je de snelheid niet via ModBus regelen? De documentatie (https://www.brinkclimates...ns-gb-de-fr-nl-611885.pdf) zegt adres 6001 maar zegt ook dat dat alleen werkt voor constant flow/volume en als ik het goed begrijp is de Renovent Sky 300 dat niet.
Vzw is de Renovent Sky ook een constant flow WTW.

Tot vorige week was ik niet bekend met de modbus optie, dus vandaar de Plus versie gekocht met 0-10v en eBus. Het is inderdaad mogelijk om het debiet in te stellen via eBus, maar 0-10v is robuuster in mijn situatie (alleen KNX nodig, geen Raspberry Pi + eBus interface + KNX connectie). Ik gebruik een aangepaste versie van https://github.com/dstrig...excellent-300-english.csv met ebusd, dit geeft je misschien een idee van de mogelijkheden. Recent is het mij ook gelukt om "reset filter warning" uit te voeren via ebus. Voorheen was dat nogal tricky, omdat de controller niet aangesloten kan zijn samen met de eBus interface, dus ik moet altijd de draden wisselen.

Verder ben ik tevreden. Draait hier meestal op 110 m3/uur (alleen beneden verdieping) en gebruikt daarbij 22 watt. De (optionele) voorverwarmer moduleert goed als het echt koud is. Verder geen last van geluid van de WTW, wel sommige inblaas ventielen op hogere stand vanwege gebruik aan ruimte voor geluidsdempers (ik heb 1 meter flexibele demper gebruikt, aangelegd in een bocht).

Komende maanden wordt de bovenverdieping gerenoveerd en ga ik over op een andere WTW op een nieuwe plek, die zowel boven als beneden gaat doen, voornamelijk omdat ik dan alle aansluitingen op de WTW bovenop wil hebben, ipv onder (buiten) en boven (huis) op de renovent sky.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaahaaap
alexbl69 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 07:59:
[...]

Is nog niet veel over bekend. Krijg er waarschijnlijk komende week wel iets meer info over.
Is het de Zehnder ComfoAir Flex misschien? https://www.zehnder.be/fr...zehnder-comfoair-flex-350
Volgens de Zehnder klantenservice zou die eind van het jaar/rond oktober beschikbaar moeten komen in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
aaahaaap schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:37:
[...]

Is het de Zehnder ComfoAir Flex misschien? https://www.zehnder.be/fr...zehnder-comfoair-flex-350
Volgens de Zehnder klantenservice zou die eind van het jaar/rond oktober beschikbaar moeten komen in Nederland.
Yep, die bedoel ik :). Had al wel gezocht op de Nederlandse site, maar daar staat hij blijkbaar nog niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
alexbl69 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:05:
[...]

Yep, die bedoel ik :). Had al wel gezocht op de Nederlandse site, maar daar staat hij blijkbaar nog niet op.
Heb er nog even wat uitgebreider naar gekeken, ziet eruit als een nette unit, vrij dun, maar daarvoor wel redelijk breed een hoog. Geen expliciete vermelding van ComfoConnect ondersteuning, maar heeft twee ComfoNet connectors dus verwacht dat dit geen probleem is.
Helaas alleen plafond montage dus valt voor nu af ;(
Bedankt voor de suggestie in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
dlrozendaal schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:30:
Vzw is de Renovent Sky ook een constant flow WTW.

Tot vorige week was ik niet bekend met de modbus optie, dus vandaar de Plus versie gekocht met 0-10v en eBus. Het is inderdaad mogelijk om het debiet in te stellen via eBus, maar 0-10v is robuuster in mijn situatie (alleen KNX nodig, geen Raspberry Pi + eBus interface + KNX connectie). Ik gebruik een aangepaste versie van https://github.com/dstrig...excellent-300-english.csv met ebusd, dit geeft je misschien een idee van de mogelijkheden. Recent is het mij ook gelukt om "reset filter warning" uit te voeren via ebus. Voorheen was dat nogal tricky, omdat de controller niet aangesloten kan zijn samen met de eBus interface, dus ik moet altijd de draden wisselen.
Bedankt voor de info. Modbus lijkt dan wel wat handiger als de controller dan wel tegelijkertijd aangesloten kan blijven.

Volgens de modbus documentatie zijn de luchtdruk en debiet alleen beschikbaar bij constant volume WTWs. Nou is er geen 100% garantie dat dit ook van toepassing is op ebus, maar grote kans dat dit wel zo is.
De Sky configuratie waar naar gelinkt wordt in die repo definieert wel adressen voor luchtdruk en debiet, heb je die ook in jouw configuratie staan en zie je daar ook waarden op binnenkomen?
code:
1
2
3
4
r,,zuluftmenge,40220b,,,"4022",0b,data,,UIR,,m³/h
r,,abluftmenge,40220c,,,"4022",0c,data,,UIR,,m³/h
r,,zuluftdruck,402214,,,"4022",14,data,,UIR,10,Pa
r,,abluftdruck,402215,,,"4022",15,data,,UIR,10,Pa

[edit] Zie nu in hun documentatie dat ze expliciet noemen dat de Renovent Sky een constant flow/volume regelprincipe gebruikt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6B4py3k94YYb8EhjwWTmdAfl3jc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LBEvNrpqvpMVJgFXphVjM2hQ.png?f=fotoalbum_large
dlrozendaal schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:30:
Verder ben ik tevreden. Draait hier meestal op 110 m3/uur (alleen beneden verdieping) en gebruikt daarbij 22 watt. De (optionele) voorverwarmer moduleert goed als het echt koud is. Verder geen last van geluid van de WTW, wel sommige inblaas ventielen op hogere stand vanwege gebruik aan ruimte voor geluidsdempers (ik heb 1 meter flexibele demper gebruikt, aangelegd in een bocht).

Komende maanden wordt de bovenverdieping gerenoveerd en ga ik over op een andere WTW op een nieuwe plek, die zowel boven als beneden gaat doen, voornamelijk omdat ik dan alle aansluitingen op de WTW bovenop wil hebben, ipv onder (buiten) en boven (huis) op de renovent sky.
Goed om te horen dat ie goed werkt en stil is, zelfs met een beperkte hoeveelheid aan flexibele dempers, da's erg positief :)

[ Voor 8% gewijzigd door aaahaaap op 01-04-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
Ik heb een ventilatieberekening en plan gemaakt en ben wel benieuwd wat degenen met ervaring hier ervan denken, ook als check of ik geen domme dingen heb gedaan of dingen over het hoofd heb gezien.

Het gaat om een relatief klein huis, totaal ongeveer 75m2 verdeeld over begane grond en eerste etage. Er is ook nog een kleine vliering, hier komt de WTW en de CV. Hierbij het plan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEczRaRfiSk8j45zt4hDjGwLfGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/48fNjzhBypzjpornyBbaHpHo.png?f=fotoalbum_large

Alle suggesties en feedback zijn welkom :)

Ik heb zelf ook nog wat specifieke vragen:
  • De begane grond heeft een open keuken, is het beter om de oppervlakte daarvan wel of niet mee te tellen bij de woonkamer?
  • Er komt een open trap van/midden in de woonkamer naar de eerste etage, in hoeverre maakt dit uit?
  • Kan ik beter 25 of 50m2 afzuiging aanhouden voor het wasmachine hok (staat wasmachine/droger + verdeler vloerverwarming 1e etage)? Ik vind wat tegenstrijdige statements hierover.
  • Hoogste aanvoer is 100m3/h voor de woonkamer (uitgaand van huidige oppervlakte inclusief open keuken), dit kan via twee ventielen uitgaande van max 50m3/h per ventiel. Is het nog slim om dit via drie ventielen te doen?
  • Hoogste afvoer is 75m3/h voor de keuken, dit kan met 1 ventiel uitgaande van max 75m3/h per ventiel. Is het nog slim om viel twee ventielen te doen? Zo ja, waar kan ik die het beste plaatsen? Er is een lichte onbalans in de huidige opzet, als ik die in de keuken mee afzuig kom ik met 79m3/h boven de 75m3/h.
  • Volgende grootste afvoer is 50m3/h voor de badkamer. Is het nog slim om dit via twee ventielen te doen (1 boven de douche en 1 boven de toilet oid)?
    De rest (toevoer slaap- en werkkamer en afzuiging wasruimte en toilet), lijkt me geen probleem om met 1 ventiel te doen
  • Verkeersruimtes/hal: Is het nog slim om deze mee te nemen in de berekening? NEN 1087 zegt alleen iets over gemeenschappelijk verkeersruimtes. Maakt waarschijnlijk niet heel veel uit? Zo ja, dan de 1.8*oppervlakte aanhouden uit NEN 1087 voor gemeenschappelijke verkeersruimtes of gewoon aanhouden dat de inhoud 1 keer per uur ververst moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
aaahaaap schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:59:
Ik heb een ventilatieberekening en plan gemaakt en ben wel benieuwd wat degenen met ervaring hier ervan denken, ook als check of ik geen domme dingen heb gedaan of dingen over het hoofd heb gezien.

Het gaat om een relatief klein huis, totaal ongeveer 75m2 verdeeld over begane grond en eerste etage. Er is ook nog een kleine vliering, hier komt de WTW en de CV. Hierbij het plan:

[Afbeelding]

Alle suggesties en feedback zijn welkom :)

Ik heb zelf ook nog wat specifieke vragen:
  • De begane grond heeft een open keuken, is het beter om de oppervlakte daarvan wel of niet mee te tellen bij de woonkamer?
  • Er komt een open trap van/midden in de woonkamer naar de eerste etage, in hoeverre maakt dit uit?
  • Kan ik beter 25 of 50m2 afzuiging aanhouden voor het wasmachine hok (staat wasmachine/droger + verdeler vloerverwarming 1e etage)? Ik vind wat tegenstrijdige statements hierover.
  • Hoogste aanvoer is 100m3/h voor de woonkamer (uitgaand van huidige oppervlakte inclusief open keuken), dit kan via twee ventielen uitgaande van max 50m3/h per ventiel. Is het nog slim om dit via drie ventielen te doen?
  • Hoogste afvoer is 75m3/h voor de keuken, dit kan met 1 ventiel uitgaande van max 75m3/h per ventiel. Is het nog slim om viel twee ventielen te doen? Zo ja, waar kan ik die het beste plaatsen? Er is een lichte onbalans in de huidige opzet, als ik die in de keuken mee afzuig kom ik met 79m3/h boven de 75m3/h.
  • Volgende grootste afvoer is 50m3/h voor de badkamer. Is het nog slim om dit via twee ventielen te doen (1 boven de douche en 1 boven de toilet oid)?
    De rest (toevoer slaap- en werkkamer en afzuiging wasruimte en toilet), lijkt me geen probleem om met 1 ventiel te doen
  • Verkeersruimtes/hal: Is het nog slim om deze mee te nemen in de berekening? NEN 1087 zegt alleen iets over gemeenschappelijk verkeersruimtes. Maakt waarschijnlijk niet heel veel uit? Zo ja, dan de 1.8*oppervlakte aanhouden uit NEN 1087 voor gemeenschappelijke verkeersruimtes of gewoon aanhouden dat de inhoud 1 keer per uur ververst moet worden.
Geen lucht van keuken in de hal blazen, dan geniet je hele huis mee van de kerrie / air fryer.

Ik zou woonkamer +75 doen, keuken -100, toilet -25, dus benedenverdieping -50 onbalans totaal.
Boven +50, +50 in de kamers, -50 in de badkamer en +50 naar beneden via de trap sturen. Wasmachine hok minimaal inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
w00key schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:04:
[...]

Geen lucht van keuken in de hal blazen, dan geniet je hele huis mee van de kerrie / air fryer.

Ik zou woonkamer +75 doen, keuken -100, toilet -25, dus benedenverdieping -50 onbalans totaal.
Boven +50, +50 in de kamers, -50 in de badkamer en +50 naar beneden via de trap sturen. Wasmachine hok minimaal inregelen.
Ah, ok, dus zorgen voor bewust overcapaciteit afvoer beneden zodat er altijd lucht van boven naar beneden gezogen wordt om te voorkomen dat de lucht inclusief de geuren van beneden naar boven kan bewegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@aaahaaap
Vergeet al die oppervlaktes.
Ga uit van het aantal mensen dat ergens verblijft.
Reken per persoon 25 m³ toevoer (in de ruimtes waar je lucht aanvoert)
Zit je altijd goed.

In jouw geval zit je dan bijna goed.
Slaapkamer naar 50
Werkkamer naar 25
Woonkamer naar 100 of 75
Keuken afzuiging naar 75 of 50
Per zone balans op die manier.

Weet alleen niet zeker of je nog iets van een opening zou moeten maken van WC > woonkamer.

[ Voor 12% gewijzigd door Rzaan op 02-04-2023 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:34
Memphisto schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:40:

[Afbeelding]

Hebben jullie ideeën?

Zit die niet op z'n kop erin (omdat de tekst op z'n kop staat) of maakt dat niks uit,las ergens dit nl. Verwijder de warmtewisselaar door met beide handen aan de band te trekken. Let op, markeer desnoods met een stift de voor-achterzijde en boven-onderkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@aaahaaap : Je woonkamer + keuken heeft aan die 100 kuub net genoeg voor vier stilzittende (of slapende) personen. Maar in een woonkamer (of keuken) ben je meestal actiever. Dus daar zal een eventuele CO2-sensor de WTW sneller laten draaien, waarmee je gelijk in de knoei komt met die ventielen. Daar heb je dus zeker 4 ventielen nodig.
Reken gewoon 25 m³/h per ventiel op de normale stand, dan heb je daar nog ruimte naar boven. WC dus 1 ventiel, en badkamer twee.
Rzaan schreef op zondag 2 april 2023 @ 00:20:
@aaahaaap
Vergeet al die oppervlaktes.
Ga uit van het aantal mensen dat ergens verblijft.
Reken per persoon 25 m³ toevoer (in de ruimtes waar je lucht aanvoert)
Zit je altijd goed.
Dat geldt alleen bij lage activiteit. (Slapen dus). En mag je dus enkel voor slaapkamers hanteren. Voor woonkamers zou ik met een hogere waarde werken. Zie bijvoorbeeld https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/luchtverversing (scroll naar "Gangbare adviezen luchtverversing")

Hier wordt het ook wel aardig uitgelegd: https://www.duurzaamgebou...0-ventileren-voor-dummies. De 25 m³/h wordt ook daar duidelijk als ondergrens bij lage activiteit gehanteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Andrehj schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:11:
Dat geldt alleen bij lage activiteit. (Slapen dus). En mag je dus enkel voor slaapkamers hanteren. Voor woonkamers zou ik met een hogere waarde werken. Zie bijvoorbeeld https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/luchtverversing (scroll naar "Gangbare adviezen luchtverversing")

Hier wordt het ook wel aardig uitgelegd: https://www.duurzaamgebou...0-ventileren-voor-dummies. De 25 m³/h wordt ook daar duidelijk als ondergrens bij lage activiteit gehanteerd.
Ik nam aan dat het een huis voor 2 personen is.
Want ik zag maar 1 slaapkamer.
Dus dan is 100 m³ voor de huiskamer ook voldoende, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
@Rzaan @Andrehj Bedankt voor de input.
25 of evt 30m3/h per persoon snap ik/kan ik in meekomen. Slaapkamer dan twee keer dat lijkt me ook logisch aangezien je er vanuit kan gaan dat daar met z'n tweeën geslapen wordt.

Voor de andere ruimtes lijkt me uitgaan van personen een lastiger verhaal omdat je geen idee hebt waar die personen zich (gaan) bevinden en alles optimaliseren voor de maximaal situatie (2 in slaapkamer, 2 in werkkamer, 3 in woonkamer) resulteert natuurlijk in een onrealistische situatie en een te overgedimensioneerd systeem. Aan de andere kant, de werkkamer is de kamer waar ik zelf het meest zit, dus daar zou ik juist niet willen verlagen.

Voor de context, ik woon er alleen, dus dit zal allemaal meer dan genoeg zijn, maar het lijkt me verstandig om het te dimensioneren op 2 volwassenen evt met 1 (jong) kind.
Andrehj schreef op zondag 2 april 2023 @ 11:11:
@aaahaaap : Je woonkamer + keuken heeft aan die 100 kuub net genoeg voor vier stilzittende (of slapende) personen. Maar in een woonkamer (of keuken) ben je meestal actiever. Dus daar zal een eventuele CO2-sensor de WTW sneller laten draaien, waarmee je gelijk in de knoei komt met die ventielen. Daar heb je dus zeker 4 ventielen nodig.
Reken gewoon 25 m³/h per ventiel op de normale stand, dan heb je daar nog ruimte naar boven. WC dus 1 ventiel, en badkamer twee.
25m3/h per ventiel is wel erg veel minder (de helft of zelfs een derde) t.o.v. wat er in de startpost van dit topic staat:
Hier is een basisrichtlijn dat je voor toevoerende kanalen maximaal 50 m3/h aan luchttoevoer wil hebben, terwijl je je afvoerende kanalen maximaal 75 m3/h aan luchtafvoer wil hebben
Wat is voor jou de reden hiervoor? Ik snap dat je er geen 75m3/h doorheen wil blazen ivm het geluid, maar 25m3/h is wel weer erg weinig. Als ik de specs van een willekeurig ventiel erbij pak (Ubbink Haelix, https://produbbinkstorage...5cb251e/F0004553_0001.pdf) wordt daar aangegeven dat 45m3/h geleverd wordt bij een luchtsnelheid van 1m/s, wat zo te zien in dit topic aangehouden wordt als een luchtsnelheid die een stil systeem op zou moeten leveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yaIRX0I0PCBqzv_gus2ufvPAWEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gF2VeruWo9NMSW8zu0nrW8As.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
25 m3/ventiel op de normale stand is gewoon 50 m3/ventiel op hoog, iedereen designt hier op max capaciteit, anders kom je wel erg hoog uit.

@aaahaaap Ja, onderdruk in de keuken is sterk aan te raden, zelfs met dat verspreid geuren hoor, maar als de deur dicht is wil je dat er van de hal naar de woonkamer een luchtstroom is.

Afzuiging keuken: ik zou 2 ventielen doen, mag gewoon met een T stuk aan 1 afvoer buis van 125mm. 2x Zehnder E125 kan dat prima aan tot 2x 75 m3/uur, daarboven moet je iets anders hebben, Zehnder STB doet tot 150m3 per ventiel.

Tegen een feestje kan je niet ventileren, als je kijkt naar de normen is ~4 liter/s ~= 14.4 m3/uur gebruikelijk, en kan je met 100 m3/uur dus 7 mensen in de woonkamer hebben. Maar als je je keuken afzuigt met 125/150 m3/uur telt verse lucht uit de gang mee, die zijn nog schoon als er niemand boven is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2p9mVma02p7NUi_Ec8CbiqenKw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wv74H2mt3rHpjLiVXKZadTU4.png?f=user_large

Wij houden hier van perfecte lucht en houden 40 m3/uur of 11 liter/s als richtlijn, en dat is vrij hoog vergeleken met de figuur 14 uit RVO: Ventilatie, achtergrond van de eisen. Maar wees niet bang dat er gasten omvallen hoor, meeste huizen ventileren niet eens op 50 of 100 m3/uur totaal met mechanische ventilatie box die op stil staat, en als je een kaarsje aansteekt schiet CO2 ppm omhoog en gaat er nog steeds niemand dood.

--

TLDR zou ik gewoon 100-125 m3/uur afzuigen beneden, onderdruk in woonkamer is een must, en boven, 1 persoon slaapkamer = 25, 2 personen = 50, werkkamer = 25, dan zit je goed volgens de normen van figuur 14, met 25m3/uur/persoon of 7l/s/persoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

aaahaaap schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:04:
@Rzaan @Andrehj Bedankt voor de input.
25m3/h per ventiel is wel erg veel minder (de helft of zelfs een derde) t.o.v. wat er in de startpost van dit topic staat:
Ik doe ook meer per ventiel.
Maar ik doe dat dan ook veelal niet met buizen van Ø 125.
Als je een buis neemt van Ø 160 bijvoorbeeld met aangepast ventiel, kun je daar veel meer lucht doorheen laten gaan, maar nog steeds op een fluisterstille snelheid.

Toilet (waar ik 25 m³ aanhoud) doe ik wel met 1 ventiel op een Ø 125 buis.
Slaapkamer doe ik ook 1 ventiel, maar op bijvoorbeeld een Ø 160.
Als je als luchtsnelheid 1 m/sec aanhoudt, dan haal je met die snelheid in een Ø 160 buis een luchthoeveelheid van ± 70 m³ per uur. Voldoende voor de slaapkamer voor 2 personen.

Dit vind ik wel een makkelijke pagina voor berekeningen van snelheden en luchtverplaatsing.
https://www.ventilatielan...lheden_16307510070084.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
Heren rekenkundigen en ventilatie-experts, ik heb even wat keuzehulp nodig.
Met een beperkte plafondverlaging wil ik toch een D systeem aanleggen waarbij ik de voorkeur heb voor Vasco Easyflow.

Als ik een berekening los laat op de luchtkanalen (126x60 mm) dan kom ik op een flow uit van 1,84 m/s bij 50m3/u. Heb ik dit juist en is dit acceptabel (geluidsniveau) met in gedachten dat ik het systeem redelijk ruim uitvoer (200 m3/u voor 4 personen verdeeld over 4 ventielen aanvoer en 4 ventielen afvoer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreemdeling
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-10 13:40
Bij ons is een WTW aangelegd, waar ik de nodige kanttekening bij plaats. Voor het ontwerp is ervan uitgegaan dat alle ruimtes aansluiten op de verkeersruimte (en in de praktijk steekt het huis zo niet in elkaar). Vervolgens is het ontwerp volgens de meest minimale eis van het bouwbesluit gemaakt. De installatie is CO2 (woonkamer) en vocht (badkamer) gestuurd.

Het ontwerp gaat uit van 288 m3/h, maar gaat uit van een foute indeling van het huis. Bij de installatie zijn vervolgens de helft van de roosters niet geplaatst, waardoor het geheel niet goed functioneert. CO2-levels komen geregeld boven 1200 ppm, wat deels komt door de rusttijd van de MV (Comair 325m3/hr). Die rusttijd is nodig, want de installatie blaast anders constant op hoog vermogen, wat ongeveer 40 dB oplevert in de slaapkamers van de kinderen.

De installateur komt terug om de punten door te nemen en een controlemeting te doen.

Ter voorbereiding heb ik een aantal vragen en ik hoop dat jullie een antwoord hebben.

- calamiteiten: is een calamiteitenschakelaar verplicht of moeten we in geval van een ramp naar boven om de stekker eruit te trekken?
- is er een checklist voor oplevering? Zelf zou ik als installateur af willen vinken dat roosters en ventielen conform plan gemaakt zijn, incl. metingen.
- op welk vermogen hoort een CO2-gestuurde installatie ingeregeld te worden? 70%?
- de gebruikte unit heeft een vermogen van 325m3, terwijl het plan uitgaat van 288m3/h. Deze zit dan op 88%. Is dat wel goed?
- ventielen: op tweakers lees ik overal 50 (toevoer) en 75 (afvoer). Is dat een verplichting of een voorkeur? In onze keuken is het enige afzuigpunt op ruim 100m3/h ingeregeld.
- Onze gasmeter is in de kelderkast ingebouwd. Hoort deze passief of actief geventileerd te worden?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
@Vreemdeling Een WTW in combinatie met nieuw geplaatste roosters? Dat is gek. Hoe is dit dan precies ontworpen? Aanvoer, afvoer etc.? Het klinkt bijna alsof er fundamentelere zaken niet kloppen dan wat je zelf noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreemdeling
Ik bedoelde roosters in de deuren. Wij hebben schuifdeuren op de benedenverdieping, dus daar zaag jij niet zo maar een stuk af. Daarnaast is de trap naar zolder afgesloten met een deur, die bijna tegen de eerste trede komt. Hier helpt een kier ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
Vreemdeling schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:42:
- is er een checklist voor oplevering?
- op welk vermogen hoort een CO2-gestuurde installatie ingeregeld te worden? 70%?
- de gebruikte unit heeft een vermogen van 325m3, terwijl het plan uitgaat van 288m3/h. Deze zit dan op 88%. Is dat wel goed?
- ventielen: op tweakers lees ik overal 50 (toevoer) en 75 (afvoer). Is dat een verplichting of een voorkeur? In onze keuken is het enige afzuigpunt op ruim 100m3/h ingeregeld.
Oké, helder. Dat is al een stuk beter dan raamroosters :+

Zoals ik jouw beschrijving van je woning hoor (en zonder verdere kennis van de situatie) zou ik zelf waarschijnlijk proberen de overstroom tussen zolder en lagere verdiepingen en tussen de ruimtes met schuifdeuren te beperken, dus het debiet tussen aanvoer en afvoer binnen die ruimtes zelf zo veel mogelijk gelijk te houden. Het zou kunnen dat de installateur dit ook heeft gedaan en daarom van het plan afgeweken is. Maar op basis van de informatie die je geeft is dit niet te zeggen. Het is makkelijker om te helpen als je wat meer over het ontwerp deelt (plattegrond, toevoer- en afvoerpunten, debieten, etc.).

Ik heb niet op al je vragen antwoord, maar hier alvast wat gedachten:
– Checklist voor oplevering: mij lijkt dat je checkt of wat geïnstalleerd is overeenkomt met wat is afgesproken, letterlijk of in ieder geval qua functie. En als het anders is dan afgesproken, of daar een goede reden voor is. (Het is sowieso niet prettig als daar niet over is gecommuniceerd, maar niet per se iets om heel veel aan op te hangen.)
– Mijn indruk is dat het advies meestal is dat het berekende debiet te halen moet zijn in de 'middenstand' (meestal stand 2, maar dat is afhankelijk van het apparaat). Maar daar zijn volgens mij geen harde richtlijnen voor, het is deels een keuze (kosten, afmetingen, geluid). Het is natuurlijk wel goed als de installateur die keuze met jou bespreekt.
– Als het goed is kun je in de specificaties van je ventiel opzoeken voor welk werkdebiet deze ontworpen zijn. Dat verschilt per ventiel. Ruim 100m3/h is wel veel. Afhankelijk van het ontwerp van de hele installatie zal dat vaak geluidsoverlast geven (niet alleen bij het ventiel maar ook door te hoge stroomsnelheden in de buizen). Om dat te beoordelen is meer informatie nodig, maar je kunt in dit topic eens zoeken en wat rekenen, mits je weet wat voor ventielen en buizen je hebt.

Als het probleem zit in het geluid van de WTW-unit zelf, dan kun je nog een ombouw met geluidsisolatie overwegen. Daarvan zijn verschillende voorbeelden te vinden in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
Vreemdeling schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:42:
Bij ons is een WTW aangelegd, waar ik de nodige kanttekening bij plaats.
Al gezegd, maar met wat losse vragen terwijl je geen overzicht geeft van wat er nu hangt ga je geen goede antwoorden krijgen.....

Kom eens met wat plattegronden en waar de ventielen zitten en wat info over de specifieke WTW unit.
Dan kan er wat zinnigs geroepen worden.

[ Voor 8% gewijzigd door CirclDigital op 03-04-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreemdeling
Ik probeerde de vragen wat algemener te houden, want ik denk niet dat iedereen op mijn specifieke problemen zit te wachten.

Op de begane grond is een aanbouw en alle deuren zijn schuifdeuren, met uitzondering van het toilet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6uVP5O4_CuVXjUnQ7CTBAMc2BYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBTYmAnxxL84i7XgJvktRoxF.jpg?f=fotoalbum_large
Blauwe pijlen zijn afvoer, zwart is aanvoer. Overal is 1 ventiel.

Eerste verdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiCzaS0W_TZlhlxo_rVlwK7_u5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKs02y5dAaaqlkkIxUK1MBm8.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zijn allemaal normale deuren met een kier er onder. De deur naar de badkamer is smal (65cm).

Zolder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHbXU1TjhS1s4m3grEachPPwdh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngDyzn4I41FJmaciaW6zcHmx.jpg?f=fotoalbum_large
Op de voorzolder (berging) staat de WTW-unit en CV-installatie. De rest van de zolder is in gebruik als tweepersoonsslaapkamer.

Dan nog een opsomming met getalletjes, zoals oppervlakte, ontwerp en metingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEFgF52v-B-ffsDZNeMU8z7fhbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPQuwj40NJd7R7AGoMnPs80X.jpg?f=fotoalbum_large

Wij wonen hier met 5 personen, maar ventilatie is bepaald op minimale eisen van bouwbesluit. De gasmeter zit in de kelderkast (niet ingetekend), maar deze zit onder de trap op de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Vreemdeling schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:46:
Op de begane grond is een aanbouw en alle deuren zijn schuifdeuren, met uitzondering van het toilet.

Wij wonen hier met 5 personen, maar ventilatie is bepaald op minimale eisen van bouwbesluit. De gasmeter zit in de kelderkast (niet ingetekend), maar deze zit onder de trap op de begane grond.
Het is op de begane grond wel erg minimaal aangelegd...... er zouden in mijn optiek minstens 2 aanvoer ventielen in de woonkamer moeten zitten en ook minstens 2 afvoerventielen in de keuken.

En je probleem hier zijn ook de schuifdeuren. Kan me niet voorstellen dat als die dicht zijn er voldoende overgang is tussen de ruimtes en daar gaat dit ontwerp wel vanuit.

De andere verdiepingen zijn redelijk standaard. Maar met 5 personen heb je gewoon een redelijke ventilatiebehoefte. Wat voor WTW unit hangt er?

Wat de gasmeter ermee te maken heeft is me trouwens niet duidelijk. Je ketel heeft aanvoer via buizen, een meter stelt geen bijzondere eisen. Maar het is redelijk gebruikelijk dat een meterkast passief wordt geventileerd met ook weer een kier onder de deur en een afvoer aan de bovenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreemdeling
CirclDigital schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:16:
[...]

Het is op de begane grond wel erg minimaal aangelegd...... er zouden in mijn optiek minstens 2 aanvoer ventielen in de woonkamer moeten zitten en ook minstens 2 afvoerventielen in de keuken.

En je probleem hier zijn ook de schuifdeuren. Kan me niet voorstellen dat als die dicht zijn er voldoende overgang is tussen de ruimtes en daar gaat dit ontwerp wel vanuit.

De andere verdiepingen zijn redelijk standaard. Maar met 5 personen heb je gewoon een redelijke ventilatiebehoefte. Wat voor WTW unit hangt er?

Wat de gasmeter ermee te maken heeft is me trouwens niet duidelijk. Je ketel heeft aanvoer via buizen, een meter stelt geen bijzondere eisen. Maar het is redelijk gebruikelijk dat een meterkast passief wordt geventileerd met ook weer een kier onder de deur en een afvoer aan de bovenzijde.
De WTW-unit is een Comair 325 HRUC, oftewel 325 m3/uur.

De vraag naar de meterkast had ik, omdat hier helemaal geen ventilatie aanwezig is. De vraag is nu wel beantwoord, bedankt daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
Vreemdeling schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:29:
[...]
De WTW-unit is een Comair 325 HRUC, oftewel 325 m3/uur.
Niets mis mee voor een standaard woning.... blijft alleen de minimale ventielen en doorstroming bij je deuren op de begane grond. Schuifdeuren zonder fatsoenlijke doorstroming is gewoon een grote ontwerpfout, waarschijnlijk omdat dit niet standaard is. Maar daar doe je weinig meer aan.

Neem ook aan dat je WTW unit op zolder hangt. Ook altijd onhandig omdat dan de ventielen op de begane grond minder aanvoer/afvoer hebben dan ventielen die dichterbij zijn gepositioneerd. Ik heb hetzelfde en moet de ventielen op de slaapkamers flink dichtzetten om beneden nog voldoende aanvoer te hebben.

Maar met 5 personen ontkom je hier dan niet aan een hoge stand van je WTW unit. Wat jij noemt "ruststand" wat in de praktijk waarschijnlijk een terugval naar de laagste stand is hoort natuurlijk ook helemaal niet. Standaard is de "midden"stand. De laagste stand is alleen bedoeld voor als er niemand thuis is.

[ Voor 45% gewijzigd door CirclDigital op 04-04-2023 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Vreemdeling schreef op maandag 3 april 2023 @ 20:46:

Ik vind vooral de woonkamer wel erg krap bemeten voor 5 personen. Als iedereen doodstil blijft zitten, heb je daar eigenlijk al 125 m³ nodig.
Die oppervlakte-berekeningen vind ik (heb ik niet bedacht hoor) niet handig.
Hier wordt het weer eens bewezen.
Je moet meer uitgaan van het aantal personen dat in een ruimte verblijft, en wat ze daar doen.
Voor slapen is 25-30 m³ per persoon voldoende.
Maar in een woonkamer waar mensen wat actiever zijn, zou je best wat meer mogen hebben.
Dus wellicht kun je je berekening ook nog 's maken, maar dan met pp per ruimte.

NB.: In een woonkamer voor 5 personen met 1 ventiel werken, is bijna onmogelijk.
Zelfs met een ventiel van Ø 180 haal je met een luchtsnelheid van 1 meter per seconde maar 90 m³.
Bij 1.5 m/sec kom je op 135 m³. En dat is knap aan voor 5 personen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Re: ventilatie per persoon per uur:

In de horeca waar eisen vrij strikt zijn rekenen we met 14 m3/uur/persoon. 80 m3 per uur is net genoeg voor 5 mensen, meestal wil je meer.

Zie ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2p9mVma02p7NUi_Ec8CbiqenKw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wv74H2mt3rHpjLiVXKZadTU4.png?f=user_large

l/s x 3.6 = m3/uur

Re: buis diameter:

Dit is waar de leveranciers op designen: een max drukverlies van 50 Pa:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMLIeVGWJJT-2fdDF2StKnoPP6U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nTPhb2EWP69I5aKP068KPG2P.png?f=fotoalbum_large

Dus als je 48 m3/uur door een klein buisje van 75mm inwendig duw heb je 2.5 Pa/m verlies en mag je dat 20 meter lang maken, veel langer heb je niet nodig in Nederlandse huizen.

Een buis 125 mm rond heeft bij 100 m3/uur 0.7 Pa/m, 150 = 1.3 Pa/m, 200 = 2.2 Pa/m. Je hoeft bijna nooit groter dan 125 mm te gaan tenzij je 3 of meer ventielen aan 1 buis vast maak.

Re: ventielcapaciteit

Ik ben fan van 2 ventielen op 1 kanaal, kan prima met een T stuk. 1x 125 mm aanvoer kan 2x 50 m3/uur vervoeren en dan splitsen over 2x Zehnder ComfoValve S125.

Afvoer: in de keuken is het toch luider, who cares, gebruik lekker een ventiel die 100+ m3/uur kan afvoeren.

Re: overstroomvoorziening

@Vreemdeling

Onder elke deur moet x mm opening zijn voor overstroom tussen ruimtes, bij schuifdeuren is dat vaak minimaal. Je moet iets anders regelen, gat in de muur met een passief rooster, of eentje zagen in elk deur? Of staan deze schuifdeuren op hoge wieltjes of hangen ze boven aan een rail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vreemdeling
@w00key

De deuren hangen boven aan een rails. Aan de onderzijde zit in de deur een gleuf, zodat de deur over een blok kan glijden (en dus rechts blijft hangen). Onderzijde inkorten is gleuf weghalen, wat niet praktisch is. Kortom, er zullen roosters moeten komen, maar ik moet nog een aannemer overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Vreemdeling schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:39:
@w00key

De deuren hangen boven aan een rails. Aan de onderzijde zit in de deur een gleuf, zodat de deur over een blok kan glijden (en dus rechts blijft hangen). Onderzijde inkorten is gleuf weghalen, wat niet praktisch is. Kortom, er zullen roosters moeten komen, maar ik moet nog een aannemer overtuigen.
Op https://www.handelbouwadv...een-ventilatieberekening/ staat een berekening.

~1cm x 850mm breed is goed voor 25m3/uur overstroom, ~2cm voor 50m3/uur. Dus 2cm onder de badkamer deur en meer onder de keukendeur (-100 afzuiging, +25 vers = 75 overstroom).

Nou is het in real life iets minder strikt, door een plakplint heb ik ook geen 2 hele centimeters onder mijn badkamer deur, maar je hebt wel *iets* nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door w00key op 04-04-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
@w00key

Je kunt zoiets overwegen
https://www.ventilatiesho...co-doorvent-436x58mm-wit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

w00key schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:22:

Ik ben fan van 2 ventielen op 1 kanaal, kan prima met een T stuk. 1x 125 mm aanvoer kan 2x 50 m3/uur vervoeren en dan splitsen over 2x Zehnder ComfoValve S125.
Als ik je goed begrijp zeg je:
1 ruimte met daar naar toe 1 buis Ø 125
Dan T-spilsting
resulterend in 2 x ventiel Ø 125.

Hoeveel lucht komt er dan per uur binnen?
En met welke snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Rzaan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:25:
[...]

Als ik je goed begrijp zeg je:
1 ruimte met daar naar toe 1 buis Ø 125
Dan T-spilsting
resulterend in 2 x ventiel Ø 125.

1. Hoeveel lucht komt er dan per uur binnen?
2. En met welke snelheid?
1. Wat er nodig is. ~100 m3 per uur voor woonkamers, ~30 m3 per uur voor slaapkamers. Dit om te zorgen dat de 2x Zehnder S125 niet overbelast raken; en in de slaapkamers, met ~15 m3/ventiel, gebeurt inblazen met minimale geluid.

2. Wat maakt dat uit, met rond 125 @ 100m3/uur blijft je ruim binnen de Pa/m grens met 0.7 Pa/m. Dat resulteert in een max kanaal lengte van 71 meter, zo'n paleis heeft niemand hier.

Air velocity van 2.26 m/s heeft geen lineair verband met pressure drop, dat ligt aan oppervlakte gladheid, hoeveel lucht in contact is met leiding en hoeveel ruimte er is in het midden, etc. Bereken het voor ronde en vierkante starre kanalen met Lindab Vent Tools.

De hoofdaansluiting van een Q350 heeft diameter 160, op 350 m3/uur komt dat neer op 1.8 Pa/meter, hoger dan een aftakking 125 @ 100 m3/uur op 0.7 Pa/m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
@w00key en @Rzaan
Aangezien jullie toch lekker aan het rekenen zijn, kunnen jullie ook nog wat vinden van mijn situatie/vraag?
Plexxodus schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:04:
Heren rekenkundigen en ventilatie-experts, ik heb even wat keuzehulp nodig.
Met een beperkte plafondverlaging wil ik toch een D systeem aanleggen waarbij ik de voorkeur heb voor Vasco Easyflow.

Als ik een berekening los laat op de luchtkanalen (126x60 mm) dan kom ik op een flow uit van 1,84 m/s bij 50m3/u. Heb ik dit juist en is dit acceptabel (geluidsniveau) met in gedachten dat ik het systeem redelijk ruim uitvoer (200 m3/u voor 4 personen verdeeld over 4 ventielen aanvoer en 4 ventielen afvoer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

w00key schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:34:

2. Wat maakt dat uit, met rond 125 @ 100m3/uur blijft je ruim binnen de Pa/m grens met 0.7 Pa/m. Dat resulteert in een max kanaal lengte van 71 meter, zo'n paleis heeft niemand hier.
Als je met Ø 125 100m3/uur doet, dan is je snelheid ongeveer 2,25 meter per seconde.
Volgens mij geeft dat ook in een woonkamer nog best veel geluid.
Daar doelde ik meer op.

Of is het zo dat als je die Ø 125 splitst in 2 x Ø 125 en dan op elk een ventiel 125 op... dat er dan nog maar 50m3/uur langs elk ventiel komt, met een snelheid van 1,123 meter per seconde?

[ Voor 16% gewijzigd door Rzaan op 04-04-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:13
@w00key

Ik heb ook een schuifdeur zonder tocht dichting oid, welke iets van de muur is afgesteld, redelijk rondom een kier vergelijkbaar met 2cm kier onder de deur. Wellicht een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwdrijver
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-10-2024
Vraag over het extra bijplaatsen van een WTWbalansventilator.
In ons 12-appartementencomplex hebben we een gemeenschappelijke ruimte waarin we met max. 30 mensen willen kunnen verblijven. Gewenst luchtdebiet is dan ca. 1000 m3/h.
Voor de verwarming willen we daar een ventilatieluchtwarmtepomp plaatsen die een max. debiet heeft van 500 m3/h. Kun je nu zonder probleem ernaast een extra WTWbalansventilator van 500 m3/h bijplaatsen? Beide met CO2-regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:52
jwdrijver schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:45:
Vraag over het extra bijplaatsen van een WTWbalansventilator.
In ons 12-appartementencomplex hebben we een gemeenschappelijke ruimte waarin we met max. 30 mensen willen kunnen verblijven. Gewenst luchtdebiet is dan ca. 1000 m3/h.
Voor de verwarming willen we daar een ventilatieluchtwarmtepomp plaatsen die een max. debiet heeft van 500 m3/h. Kun je nu zonder probleem ernaast een extra WTWbalansventilator van 500 m3/h bijplaatsen? Beide met CO2-regeling.
Wat is een ventilatieluchtwatepomp? Bedoel je een airco of l/lwp?die ventileren namelijk niet

diskeltische lurker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• w00key
Rzaan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:20:
[...]

Als je met Ø 125 100m3/uur doet, dan is je snelheid ongeveer 2,25 meter per seconde.
Volgens mij geeft dat ook in een woonkamer nog best veel geluid.
Daar doelde ik meer op.

Of is het zo dat als je die Ø 125 splitst in 2 x Ø 125 en dan op elk een ventiel 125 op... dat er dan nog maar 50m3/uur langs elk ventiel komt, met een snelheid van 1,123 meter per seconde?
Een serie fotos van ver weg tot in de buis kijken: https://imgur.com/a/LItvguj

Deze aftakking zit ongeveer 1.5 - 2 meter van de hoofdkanaal vandaan, dit zit in de muur links van de hal deur en loopt zo 2 verdiepingen omhoog. Buis diameter is 80, niet 125, hij verloopt naar 125 voor diameter ventiel.

Dus voor ~1-1.5 meter heb ik 100 m3/uur door diameter 80, 5.5 Pa/m = ~8 Pa totaal. Dan T, en laatste halve meter is 1.6 Pa/m = 0.8 Pa erbij; blijft ruim binnen de <= 50 Pa norm.

Voor nieuw aan te leggen systemen zou ik wel iets luxer nemen, 125mm @ 100 m3/uur is 0.7 Pa/m en 2.26 m/s, dat is helemaal niets aan de hand, ook voor langere stukken, je komt zo nooit aan de 50 Pa totaal. En dat daalt bij 140 en 150mm naar 0.4 en 0.3 Pa/m, beetje overkill maar hey, why not als er ruimte is.

Geluid: zelfs in "open gat modus" waar je dus veel te veel lucht doorheen stuur door afwezigheid ventiel / regeling is het bijna onhoorbaar en onmeetbaar. Als je op een stoel sta vlak onder hoor ik de ventilatiemotor van de WTW en niet geruis van wind in de buis. Op een bureaustoel direct onder hoor je niks.

De WTW zit in dit huis met een heel kort flexibele dempende buis vast aan het hoofdkanaal; als je iets nieuws plaats, maak ruimte voor een goede geluidsdemper en dan hoor je dat laatste beetje ook niet meer.

Uitstraling van motorgeluid of werveling bij bochten in de buis is in dit geval niet aanwezig, het zit gestort in beton / opgesloten in een kolom van gibo blokken. Drukverlies is minimaal bij rechte stukken, maar waar het wel hoog wordt - splitsing, bochten, daar wordt energie omgezet van druk naar warmte en geluid.

Als het kanaal vrij hangt moet je misschien wel iets doen, armaflex heb ik gebruikt bij hele grote buizen en ventilatie boxen, werkt vrij goed. Mineraalwol en noppenfoam is geen isolatie en werkt niet, alleen i.c.m. met iets met massa of hards zoals een tussen 2 platen gips / vezelplaat.

Ik zou me geen zorgen maken over luchtsnelheid, tot je het heel bont maak is het een nothingburger. Hoogste wat ik ooit heb meegemaakt was ~22 m/s of 80 km/uur in een diameter 450 en eigenlijk hoor je ook daar alleen lawaai van motor en dingen die veel weerstand geven, zoals een slecht ontworpen gevelrooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

w00key schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:06:
Uitstraling van motorgeluid of werveling bij bochten in de buis is in dit geval niet aanwezig, het zit gestort in beton / opgesloten in een kolom van gibo blokken. Drukverlies is minimaal bij rechte stukken, maar waar het wel hoog wordt - splitsing, bochten, daar wordt energie omgezet van druk naar warmte en geluid.

Als het kanaal vrij hangt moet je misschien wel iets doen, armaflex heb ik gebruikt bij hele grote buizen en ventilatie boxen, werkt vrij goed. Mineraalwol en noppenfoam is geen isolatie en werkt niet, alleen i.c.m. met iets met massa of hards zoals een tussen 2 platen gips / vezelplaat.

Ik zou me geen zorgen maken over luchtsnelheid, tot je het heel bont maak is het een nothingburger. Hoogste wat ik ooit heb meegemaakt was ~22 m/s of 80 km/uur in een diameter 450 en eigenlijk hoor je ook daar alleen lawaai van motor en dingen die veel weerstand geven, zoals een slecht ontworpen gevelrooster.
Bochten komen er bij mij wel redelijk wat. Vooral op zolder om vanaf daar naar de verschillende ondergelegen ruimtes zoals slaapkamer, badkamer, woonkamer en keuken te gaan.
Ruimte heb ik soms wel, dus daar ga ik dan een grotere buis nemen dan Ø 125.

Ik schaf ook een grote geluidsdemper aan (waarschijnlijk Ø 180 of Ø 200) waarna de verschillende vertakkingen volgen.
Daarna wellicht ook nog her en der flexibele dempers (als ik de ruimte heb)

Naar aanleiding van jouw uitleg zit ik nu te denken om voor de woonkamer een buis Ø 160 te nemen.
Deze in de woonkamer te splitsen. (in de ombouw van een haard en dan aan weerszijde van die haard in de muur naar buiten te laten komen)
Dan heb ik dus 2 ventielen van Ø 160.
Als ik jou goed gevolgd heb, kan ik daar zeker 100 m³ per uur mee binnen krijgen, zonder hindelijk geluid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Rzaan schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:07:
[...]
Naar aanleiding van jouw uitleg zit ik nu te denken om voor de woonkamer een buis Ø 160 te nemen.
Deze in de woonkamer te splitsen. (in de ombouw van een haard en dan aan weerszijde van die haard in de muur naar buiten te laten komen)
Dan heb ik dus 2 ventielen van Ø 160.
Als ik jou goed gevolgd heb, kan ik daar zeker 100 m³ per uur mee binnen krijgen, zonder hindelijk geluid?
Ja dat moet lukken. Mijn Q350 heeft een hoofdaansluiting van 160mm, die dus de hele 350m3/uur aan moet kunnen. In jouw case heb je dat doorgetrokken tot in de woonkamer.

Ventielen zou ik wel een kleinere nemen, of ben je van plan meer dan 2x 75 m3/uur in te blazen? Deze heb ik, diameter 125.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QznLahDpoSxA9pK29nWFYYvD5O4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5U6raMI7OwuqErOjyqLPigyO.png?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik heb, en ik heb het beneden (dus ver van de WTW) vrij ver open staan, denk S20+. Dat is bij mijn flow gewoon onmeetbaar <= 20 dB, zo laag komt dit huis niet eens met alles alles uit, dus WTW, koelkast, PC, etc. Aan het bureau is het nu ~30 dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

w00key schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:31:
[...]

Ja dat moet lukken. Mijn Q350 heeft een hoofdaansluiting van 160mm, die dus de hele 350m3/uur aan moet kunnen. In jouw case heb je dat doorgetrokken tot in de woonkamer.

Ventielen zou ik wel een kleinere nemen, of ben je van plan meer dan 2x 75 m3/uur in te blazen? Deze heb ik, diameter 125.
Ik heb een Zehnder 600

Ik dacht ik neem Ø 160.
dan kan ik ze rustig en stil afstellen en als er bezoek is van een paar mensen, dan zit ik goed.

Ik moet weer even helemaal gaan omdenken en opnieuw gaan ontwerpen.
Lekker dan ;)

Nog een vraagje:
Als ik die splitsing ga maken, denk ik dat een broekstuk met daaraan een paar bochtstukken voor een betere flow zorgen.
Of maakt het niet uit en kan ik ook een T-stuk gebruiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nHS-SwtUo91OmaJ-rAXN9HW1es=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ign7OYhNU7DW96C7pXXFA5GY.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12:48
Rzaan schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:56:
[...]

Ik heb een Zehnder 600

Ik dacht ik neem Ø 160.
dan kan ik ze rustig en stil afstellen en als er bezoek is van een paar mensen, dan zit ik goed.

Ik moet weer even helemaal gaan omdenken en opnieuw gaan ontwerpen.
Lekker dan ;)

Nog een vraagje:
Als ik die splitsing ga maken, denk ik dat een broekstuk met daaraan een paar bochtstukken voor een betere flow zorgen.
Of maakt het niet uit en kan ik ook een T-stuk gebruiken?

[Afbeelding]
Een broekstuk is altijd beter, maar het ligt ook vooral aan de stromingsrichting. Vooral bij de inblaas verdelen naar 2 kanalen moet je een Y-stuk toepassen. Bij afzuiging van 2 kanalen samenvoegen naar 1 kanaal is het van minder belang of misschien wel helemaal niet nodig en voldoet een normaal T-stuk.
Pagina: 1 ... 25 ... 98 Laatste