Rzaan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:20:
[...]
Als je met Ø 125 100m3/uur doet, dan is je snelheid ongeveer 2,25 meter per seconde.
Volgens mij geeft dat ook in een woonkamer nog best veel geluid.
Daar doelde ik meer op.
Of is het zo dat als je die Ø 125 splitst in 2 x Ø 125 en dan op elk een ventiel 125 op... dat er dan nog maar 50m3/uur langs elk ventiel komt, met een snelheid van 1,123 meter per seconde?
Een serie fotos van ver weg tot in de buis kijken:
https://imgur.com/a/LItvguj
Deze aftakking zit ongeveer 1.5 - 2 meter van de hoofdkanaal vandaan, dit zit in de muur links van de hal deur en loopt zo 2 verdiepingen omhoog. Buis diameter is 80, niet 125, hij verloopt naar 125 voor diameter ventiel.
Dus voor ~1-1.5 meter heb ik 100 m3/uur door diameter 80, 5.5 Pa/m = ~8 Pa totaal. Dan T, en laatste halve meter is 1.6 Pa/m = 0.8 Pa erbij; blijft ruim binnen de <= 50 Pa norm.
Voor nieuw aan te leggen systemen zou ik wel iets luxer nemen, 125mm @ 100 m3/uur is 0.7 Pa/m en 2.26 m/s, dat is helemaal niets aan de hand, ook voor langere stukken, je komt zo nooit aan de 50 Pa totaal. En dat daalt bij 140 en 150mm naar 0.4 en 0.3 Pa/m, beetje overkill maar hey, why not als er ruimte is.
Geluid: zelfs in "open gat modus" waar je dus veel te veel lucht doorheen stuur door afwezigheid ventiel / regeling is het bijna onhoorbaar en onmeetbaar. Als je op een stoel sta vlak onder hoor ik de ventilatiemotor van de WTW en niet geruis van wind in de buis. Op een bureaustoel direct onder hoor je niks.
De WTW zit in dit huis met een heel kort flexibele dempende buis vast aan het hoofdkanaal; als je iets nieuws plaats, maak ruimte voor een goede geluidsdemper en dan hoor je dat laatste beetje ook niet meer.
Uitstraling van motorgeluid of werveling bij bochten in de buis is in dit geval niet aanwezig, het zit gestort in beton / opgesloten in een kolom van gibo blokken. Drukverlies is minimaal bij rechte stukken, maar waar het wel hoog wordt - splitsing, bochten, daar wordt energie omgezet van druk naar warmte en geluid.
Als het kanaal vrij hangt moet je misschien wel iets doen, armaflex heb ik gebruikt bij hele grote buizen en ventilatie boxen, werkt vrij goed. Mineraalwol en noppenfoam is geen isolatie en werkt niet, alleen i.c.m. met iets met massa of hards zoals een tussen 2 platen gips / vezelplaat.
Ik zou me geen zorgen maken over luchtsnelheid, tot je het heel bont maak is het een nothingburger. Hoogste wat ik ooit heb meegemaakt was ~22 m/s of 80 km/uur in een diameter 450 en eigenlijk hoor je ook daar alleen lawaai van motor en dingen die veel weerstand geven, zoals een slecht ontworpen gevelrooster.