• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-03 21:08
naftebakje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 15:08:
@migchiell Een systeem wat per ruimte de ventilatie kan bijsturen zal per definitie een complex ingewikkeld systeem worden, en door de hogere kostprijs ook weinig verkocht worden (dus je betaalt de hoofdprijs voor iets wat nog kinderziektes heeft).
Ga je gewoon via klassiek systeem in elke ruimte afzuigen; maar laat je dan de ventilatie optoeren als een willekeurige ruimte hogere CO² meet (vandaar meerdere CO² meters mogelijk, eventueel ook vochtmeter in badkamer); dan houd je een veel eenvoudiger (dus goedkoper en betrouwbaarder) systeem.
Ik ga - na tip van tweakers lid - geen systeem van automatisch optoeren plaatsen.
In de badkamer kijk ik het eerst effe aan hoe het met de vochtafzuiging zit.
In de woon- en slaapkamers ga ik meten en loggen hoe het CO2 level is.
Als het goed is met 'normale' bewoning, geloof ik het wel.
Komt er veel visite, pak ik de afstandbediening en laat ik de WTW handmatig optoeren.
Bij de badkamer doe ik dat dan ook mocht het een keer heel vochtig worden.

• sjoerf
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-03 10:52
naftebakje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:30:
[...]
Beide in dezelfde ruimte mag natuurlijk, maar moet niet.
@sjoerf Is er misschien een mogelijkheid om deze via doorstroom te ventileren (als die aan een bestaande slaapkamer grenst, de deur van de slaapkamer "luchtdicht" maken, en een doorvoer naar die werkkamer/logeerkamer maken). Op die manier worden beide ruimtes via hetzelfde ventiel met dezelfde flow doorlopen.
Is niet handig bij een continue gebruikte slaapkamer, maar wel ideaal voor een bureau of dressing; waar je toch niet bent als je aan het slapen bent.
Zou een oplossing kunnen zijn. Het is ook mogelijk om via de wtw langs het plafond een nieuwe leiding te laten lopen. Wel gruwelijk lelijk.

Ik ga eens even contact opnemen met de aannemer, lijkt mij dat gezien deze oplossing niet mag dat zij morgen zorgen voor een alternatief. Fingers crossed.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb de qualityflow ingeruild voor de brink.
Geen moment spijt van. (en slaap stukken beter nu zonder geluid van schakelende kleppen)
Vooral volledige direkte controle via brink modbus spreekt mij stukken meer aan. Ik heb er wel een extra vochtsensor in zitten voor de badkamer. Had ook opgelost kunnen worden met een DHT22, maar goed.
Nu regelt de brink het zelf, als de domotica een keer plat ligt.

@migchiell
Je zou het brink systeem nog kunnen uitbreiden met het multi air supply principe om betere verdeling te krijgen. https://www.brinkclimates...ntilatie/multi-air-supply
(ps ik heb geen aandelen)

Maar hoe ver wil je gaan.....

@Rzaan badkamer/douche is een must om daarop te regelen.
Geen kwestie van "ik zie het wel" maar gewoon meteen goed doen.
Mag je raden hoe laat ik onder de douche stond vanmorgen.

[Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2023 18:10]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:03
MzKzM73 schreef op maandag 13 maart 2023 @ 10:43:
[...]

Weet iemand of er verder nog meer verschillen zitten tussen de Belgische Comfoair Q450 ST-ERV (471502123) en de Nederlandse Qomfoair Q450 ST-RF-ERV (471502135)?
Ik heb nu even geen gelegenheid om de typenummers op te zoeken, maar RF duidt aan dat deze unit een RF-ontvanger heeft. Die zijn meestal zo’n €200 duurder. Heeft volgens mij niets te maken met Belgisch en Nederlands, in Nederland zin in ieder geval beide typen te koop.

Acties:
  • +1Henk 'm!
AUijtdehaag schreef op maandag 13 maart 2023 @ 17:59:
@Rzaan badkamer/douche is een must om daarop te regelen.
Geen kwestie van "ik zie het wel" maar gewoon meteen goed doen.
Mag je raden hoe laat ik onder de douche stond vanmorgen.
[Afbeelding]
Zehnder heeft de vochtigheidsregeling ingebouwd. Dan toert ie automatisch op als de vochtigheid van de afgezogen lucht snel toeneemt. Die detectie werkte 100%. Geen extra sensor nodig dus.
Toch heb ik dit uit gezet want met de normale ventilatie ( in de badkamers permanent ca 50 m3/h) zijn ze ook in notime droog en dat bespaart veel overbodig geluid en energieverbruik.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

naftebakje schreef op maandag 13 maart 2023 @ 12:30:
[...]
Beide in dezelfde ruimte mag natuurlijk, maar moet niet.
Als je mijn post nou eerst even zou lezen voordat je die onnodig verbetert ... :( |:(

[Voor 46% gewijzigd door Andrehj op 13-03-2023 19:40]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:26
Anomi schreef op maandag 13 maart 2023 @ 18:18:
[...]

Ik heb nu even geen gelegenheid om de typenummers op te zoeken, maar RF duidt aan dat deze unit een RF-ontvanger heeft. Die zijn meestal zo’n €200 duurder. Heeft volgens mij niets te maken met Belgisch en Nederlands, in Nederland zin in ieder geval beide typen te koop.
Die codering gebruiken ze in Belgie blijkbaar niet.
Daar hebben ze de quality, premium en ERV uitvoering. Quality met RF ontvanger, rest enkel draadloos via Comfosense naar wat ik kan zien. Indirect zou draadloze bediening dus wel mogelijk moeten zijn met alle modellen. Enkel de premium heeft daar een verwarmings element.
https://www.zehnder.be/do...d2e124837ae6df92b78bd0972

In tegenstelling tot de rechte modellen (ST) bij ons hebben ze in Duitsland dan weer de variant waar je de in-en uitvoer 90 van kan draaien (TR).

Zoveel keuze, nog maar even verder in verdiepen...

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:48
Weet iemand wat het verschil is tussen de WTW dakdoorvoeren voor platte daken en bijvoorbeeld dit type doorvoeren: https://www.ventilatiesho...6PTutv5VaSxRoCCboQAvD_BwE

Ik zoek een manier om de WTW onder mijn oost west zonnepanelen opstelling te passen. Zou je eventueel ook die WTW dakdoorvoeren zelf wat kunnen inkorten?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Aurelium
"Dit betekent dus dat de dakdoorvoer niet geschikt is voor een plat dak."

Al dit soort dakdoorvoeren zijn allemaal voor hellende daken lijkt het.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Aurelium schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 08:57:
Weet iemand wat het verschil is tussen de WTW dakdoorvoeren voor platte daken en bijvoorbeeld dit type doorvoeren: https://www.ventilatiesho...6PTutv5VaSxRoCCboQAvD_BwE

Ik zoek een manier om de WTW onder mijn oost west zonnepanelen opstelling te passen. Zou je eventueel ook die WTW dakdoorvoeren zelf wat kunnen inkorten?
Volume. Ontluchting is voor een rioolbuis waar onder of overdruk uit mag ontsnappen. Niet bedoeld voor continue paar honderd m3/uur door heen sturen.

• Aurelium
w00key schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:28:
[...]

Volume. Ontluchting is voor een rioolbuis waar onder of overdruk uit mag ontsnappen. Niet bedoeld voor continue paar honderd m3/uur door heen sturen.
En ik neem aan dat dat ook geldt als je dus een 180 mm ontluchter aansluit?

• Anomi
SkullboyNL schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:53:
Om de Zehnder Q via wifi te koppelen aan Ha is er ook een ESP project beschikbaar. https://github.com/vekexasia/comfoair-esp32

Ik ben hier zelf nog niet mee bezig gegaan maar zal binnenkort dit projectje eens omzetten in een echt printje en deze bestellen. Als dat dan allemaal goed werkt zal ik het hier melden en dan mogen de belangstellende ze overnemen. (hoef er niks aan de verdienen maar moet er minimaal 10 bestellen dus zal leuk zijn als ik mijn eigen kosten kan drukken).

Er is ook iemand bezig om dit project om te zetten naar een bekabelde versie. Die wil ik zelf ook gebruiken dus als die beschikbaar is zal ik die ook bestellen en testen.
Dit klinkt heel interessant. Domme vraag, maar heb je alsnog de option box nodig om dit aan te sluiten, of kan het direct op de 'kale' unit zonder extra bedieningsopties? (Ik weet dat ik met zo'n basic vraag niet hoef te dromen van zelf het project uitvoeren, ik heb gelukkig een partner die dit soort knutsels leuk vindt.)

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:06
Anomi schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:47:
[...]

Dit klinkt heel interessant. Domme vraag, maar heb je alsnog de option box nodig om dit aan te sluiten, of kan het direct op de 'kale' unit zonder extra bedieningsopties? (Ik weet dat ik met zo'n basic vraag niet hoef te dromen van zelf het project uitvoeren, ik heb gelukkig een partner die dit soort knutsels leuk vindt.)
Ik heb hem via de option box aangesloten, gewoon met utp stekkertje. Mijn ingangen zaten al vol op de wtw namelijk. Moet je kijken of je nog een vrije input heb (zitten er 2 standaard op).

Ik heb het volgende gebruikt:
https://webshop.domoticx....t/product&product_id=3495

https://webshop.domoticx....3935&search=MOD-2111-SN65

https://webshop.domoticx....t/product&product_id=5252

voor iets minder dan 15 euro ben je klaar (op kabeltjes na, maar je heb vast nog wel ergens een utp kabel liggen). Kant en klaar is natuurlijk wel mooier of course als @SkullboyNL het af heeft.

[Voor 31% gewijzigd door xoror op 16-03-2023 14:15]

• Anomi
@xoror Bedankt, ik wist niet dat er standaard input op zit die geschikt is, dat helpt! (Ik heb de unit nog niet in huis en wist niet precies waar ik naar moest zoeken in de handleiding.)

@SkullboyNL Count me in please :)

[Voor 9% gewijzigd door Anomi op 16-03-2023 14:25]

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:06
Anomi schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:25:
@xoror Bedankt, ik wist niet dat er standaard input op zit die geschikt is, dat helpt! (Ik heb de unit nog niet in huis en wist niet precies waar ik naar moest zoeken in de handleiding.)

@SkullboyNL Count me in please :)
zit gewoon onder de kap aan de voorkant zie:
https://www.gadgetgedanke...r-comfoconnect-lan-c.html

en

https://github.com/vekexasia/comfoair-esp32/issues/1

[Voor 14% gewijzigd door xoror op 16-03-2023 14:32]

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:28
Ik heb bij mijn eerste ontwerp een denk foutje gemaakt. De spaningsregelaar die ik gebruikte zal volgens de specs 12v aan moeten kunnen maar dit bleek niet zo te zijn. Dit resulteerde in een kortsluiting op de 12v naar ground. Hierdoor viel de wtw in storing en schakelde hij uit. Ook is mijn esp32 en canbus chip zijn overleden. Nieuw ontwerp is onderweg dus kan binnenkort weer testen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:28
Kleine update over het printplaatje. Afgelopen weekend test onderdelen binnen gekregen en gesoldeerd ik zal het dit weekend gaan testen. Ik zit nog druk in een verbouwing dus de WTW draait nog niet maar hangt al wel op zijn plek dus kan wel gaan testen.

Schema en print ontwerp is zo goed als klaar dus als de test is geslaagd is zal ik de printjes laten maken.
Het ontwerp is best simpel gewoon de losse printjes zoals @xoror stuurde alleen dan op 1 printplaatje gemonteerd. Ik heb dan gekozen voor een LM2596 Spanningsregelaar in plaats van de MP2307 zoals eerder gelinkt omdat die wat minder efficiënt is en nogal warm kan worden. Op de print zit ook een Rj45 connector zodat je het printje makkelijk aan de WTW kan hangen en ik heb nog een schakelaar tussen de 5v lijn gezet op die manier kan je het printje testen via usb aan een laptop zonder je ESP32 te slopen.

iRacing Profiel

• fflow
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:01
hneel schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:15:
Bestaan er eigenlijk systemen die met zones werken? Ik bedoel: meestal ben je bv 's nachts in je slaapkamer aanwezig en niet in de woonkamer en overdag andersom. Dan heeft het eigenlijk weinig zin om 's nachts de woonkamer te ventileren en overdag de slaapkamers. Daar verspil je dan dus eigenlijk energie / ventilatiecapaciteit mee. Je zou dus een systeem kunnen indenken wat kleppen open of dicht kan doen aan de hand van aanwezige co2 en luchgtvochtigheid. Bestaat zoiets?
Zekers. De onderstaande wtw's hebben 2 zone mogelijkheden op basis van co2 sturing aan de hand van co2 meters in verschillende ruimten.
De DucoBox Energy Premium is er in een variant met een zoneklep ingebouwd.
Met de DucoBox Energy Comfort en de Orcon HRC-570 smartcomfort is het mogelijk om met kleppen in de buizen te werken.
En de Itho WTW-unit HRU 400 en 300 werkt met ook met losse kleppen.
Ik geloof dat ook de Buva Ecostream, de Zehnder ComfoAirQ en de Brink Flair 400 mogelijkheden hebben om doormiddel van kleppen in de buizen zones aan te sturen maar daar heb ik me niet heel erg in verdiept.

• Lampo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:19
Inmiddels ben ik mijn WTW plan wat verder aan het uitwerken en nu loop ik tegen het volgende aan. De aansluitingen voor de aan- en afvoer van buitenlucht kruizen elkaar, wat erg negatief is voor de flow en ook een rommeltje wordt met 180 mm geïsoleerde buizen. In het originele plan zou de aanvoer plaatsvinden door de zijgevel (zuid) en de afvoer door het dak (west). Kan ik deze ook omdraaien, dus afvoer via de gevel en aanvoer via het dak? Dat is qua flow een stuk efficiënter....

• Aurelium
Zag deze kanaalkoeler/verwarmer voorbij komen voor 200 piek: https://rumeyza.nl/produc...atterij-hdw-180-11-11-kw/

Zolang mijn warmtepomp alleen passief gaat koelen (18 graden) kan ik deze in principe gewoon inpassen tussen de aanvoer WTW naar aanvoer verdeelkast toch?

Ik weet dat deze units weinig toevoegen qua vermogen, maar anderzijds, hoe meer afgifte ik heb, hoe rustiger de warmtepomp kan draaien. Wat denken jullie?

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Lampo schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:20:
Inmiddels ben ik mijn WTW plan wat verder aan het uitwerken en nu loop ik tegen het volgende aan. De aansluitingen voor de aan- en afvoer van buitenlucht kruizen elkaar, wat erg negatief is voor de flow en ook een rommeltje wordt met 180 mm geïsoleerde buizen. In het originele plan zou de aanvoer plaatsvinden door de zijgevel (zuid) en de afvoer door het dak (west). Kan ik deze ook omdraaien, dus afvoer via de gevel en aanvoer via het dak? Dat is qua flow een stuk efficiënter....
Kan je niet de wtw unit omdraaien?

Mooi fout is niet lelijk

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Aurelium schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:48:
Zag deze kanaalkoeler/verwarmer voorbij komen voor 200 piek: https://rumeyza.nl/produc...atterij-hdw-180-11-11-kw/

Zolang mijn warmtepomp alleen passief gaat koelen (18 graden) kan ik deze in principe gewoon inpassen tussen de aanvoer WTW naar aanvoer verdeelkast toch?

Ik weet dat deze units weinig toevoegen qua vermogen, maar anderzijds, hoe meer afgifte ik heb, hoe rustiger de warmtepomp kan draaien. Wat denken jullie?
Zou je dan ook niet de toevoerkanalen richting de ruimten moeten isoleren? Om te voorkomen dat warme omgevingslucht gaat condenseren op de koude toevoerkanalen?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
titan1901 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:14:
[...]Zou je dan ook niet de toevoerkanalen richting de ruimten moeten isoleren? Om te voorkomen dat warme omgevingslucht gaat condenseren op de koude toevoerkanalen?
Als dat gebeurt, dan zit je op die koeler ook met nog veel meer condens. Zolang @Aurelium netjes boven het dauwpunt blijft (wat wellicht sowiezo moet, als het water door vloerverwarming gaat wil je ook niet dat alles daar condenseert) is er niets aan de hand.

In een goed geïsoleerd huis kan dat vast goed meehelpen, zowel voor opwarmen als afkoelen. Enige vraag is of het de meerprijs waard is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1 ... 23 24 25 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee