Wat beste / beter is en wat nodig is is nogal verschillend. In de hoofdkanaal 180/200 zou ik wel beetje met de richting mee gaan, dus aftakken liever met een 45 graden bocht dan een T stuk.
Bij het einde waar flow <= 100 m3/uur is? Who cares, blijkbaar is gewoon 80mm kanaal in beton storten en af en toe een gat 125 naar boven boren genoeg.
Ook ik ben bezig met het ontwerp van mijn WTW systeem. Deze ga ik installeren tijdens de verbouwing van onze half-vrijstaande woonboerderij. De WTW unit ben ik van plan op de bovenverdieping te plaatsen en alle kanalen via de knieschotten en door de houten vloer naar de ventielen te leiden.
Ik heb reeds een ventilatie plan en berekening gemaakt, waar ik graag jullie input op zou hebben.
Mijn vragen:
- Zit ik een beetje goed met de kuubs per uur en per ruimte?
- De overstroom van boven naar beneden, is 125m3/u niet te veel? Kan ik beter boven nog een extra afzuigpunt maken?
- Zit ik een beetje goed met het leidingverloop naar de ventielen? Ik ben van plan alles met spiro-buizen te maken (buizen van links naar rechts gaan door het knieschot, van boven en onder gaan door de houten verdiepingsvloer. Bolletjes zijn afzuigpunten op de verdiepingsvloer en kruisjes zijn afzuigpunten in onderliggende ruimte op begane grond)
- Zou ik met dit plan uit komen met een Itho HRU 350? Of wordt een iets groter model aangeraden? Alles is nu uitgelegd op 4 personen in huis.
Hier het verloop van de buizen. Zoals gezegd, alles uit spiro buis. Enige is dat de aanvoer (groen) die door vloer loopt niet 1x 200 maar 2x 125 wordt ivm met de dikte van de vloer.
@emot 125m3/uur overstroom klinkt veel maar is gelijk aan een Noctua NF-A14 aan air flow, dat door een trap gat moet kunnen. Zorg wel voor een rooster of wat grotere spleet onder de badkamerdeur.
Hoofdkanaal: hou dikte aan van je unit. Mijn Zehnder Q350 komt met rond 160, de Q450 heeft maat 180, de Q600 wordt aangesloten op 200. Het is beetje raar om te verlopen van 160 naar 200 direct bij de unit, is niet nodig, en zelfs dat soort verlopen zorgen voor turbulentie en dus drukverlies.
De Itho HRU 350 wordt aangesloten op maat 150:
Er zijn hier wat reacties geplaatst over lekkende units van Itho, misschien gaat het goed, maar waarom deze specifiek?
Bij buizen in een houten vloer: je hebt kans dat je ze hoor; ik zou ze wrappen met ArmaFlex. WTW zelf inbouwen in een gipsen "kast", dat apparaat straat 60 dB(A) uit.
Op een beschaafde 250 m3/uur zetten ze een verbruik neer van 90W in de spec sheet en 56 dB(A) geluid.
Zelfs een relatief stille Zehnder Q350 op 225 m3/uur en ~40W vermogen hoor je duidelijk heel bij mij in de CV/wasmachine/berging kamer. Even snel op de telefoon* meet ik 30, 38, 44 dB op standen 1 - 3, maar met de deur dicht hoor je niets buiten, en in de aangrenzende kamers ook niet door een blokkenwand. Dat geldt iets minder als er maar een dunne houten schot tussen zit, geluid ontsnapt heel makkelijk via gaten, kieren en naden.
* gaat om relatief verschil, nauwkeurigheid is heel erg meh bij dit soort apps.
Dus samenvattend over geluid: ja ventielen kunnen lawaai maken als je deze ComfoValve S125 helemaal dicht draai en dan toch 75 m3/uur door heen pers, maar bij normale setting zit je op < 20 of 25 dB, d.w.z.: je hoort ze niet. Niet als ambient sound level 30+ is.
Zelfde geldt voor de buizen. De unit aan de andere kant van het buis daarentegen, die produceert lekker 40-50 dB, of meer als je hem op hoog vermogen draai. Die moet je echt goed dempen, maar zelfs met factor 100x power level gedempt (dus 50 naar 30 dB) is dat meer lawaai dan wat er uit je leidingstelsel en ventiel komt.
Mensen die hun buizen horen, horen dus eigenlijk de WTW unit en niet luchtstroom. Goed omkasten ook, want uitstralingsvermogen door de kast heen is niet weinig.
Ik heb ook een schuifdeur zonder tocht dichting oid, welke iets van de muur is afgesteld, redelijk rondom een kier vergelijkbaar met 2cm kier onder de deur. Wellicht een optie?
Dit is een goed idee, waar ik nog niet aan gedacht had. Ik houd deze optie in gedachte. Een paar mm zal veel verschil uitmaken
Wat is een ventilatieluchtwatepomp? Bedoel je een airco of l/lwp?die ventileren namelijk niet
Een ventilatiewarmteomp is een lucht/water wp die zijn warmte haalt uit ventilatielucht, zonodig aangevuld met buitenlucht. De wp die we hier op het oog hebben, is een Inventum Modul-Air Blue met geïntegreerde balansventilatie.
w00key schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:15:
@emot 125m3/uur overstroom klinkt veel maar is gelijk aan een Noctua NF-A14 aan air flow, dat door een trap gat moet kunnen. Zorg wel voor een rooster of wat grotere spleet onder de badkamerdeur.
Hoofdkanaal: hou dikte aan van je unit. Mijn Zehnder Q350 komt met rond 160, de Q450 heeft maat 180, de Q600 wordt aangesloten op 200. Het is beetje raar om te verlopen van 160 naar 200 direct bij de unit, is niet nodig, en zelfs dat soort verlopen zorgen voor turbulentie en dus drukverlies.
Er zijn hier wat reacties geplaatst over lekkende units van Itho, misschien gaat het goed, maar waarom deze specifiek?
Reden voor de Itho is de leverbaarheid en natuurlijk de prijs, maar ik hou alle opties open.
Wat betreft de diameter van de hoofdleiding; in een bestand van Duco staat een gegeven van Ø160 tot 250m3/h en Ø180 vanaf 250. (Oké Ø200 is misschien overdreven). Daarbij staat ook nog gemeld dat het streven een luchtsnelheid van <3m/s is. Met 240 m3/h door Ø160 heb je een snelheid van 3,3 m/s, vandaar dat ik iets groter zou willen gaan.
w00key schreef op woensdag 5 april 2023 @ 17:38:
Bij buizen in een houten vloer: je hebt kans dat je ze hoor; ik zou ze wrappen met ArmaFlex. WTW zelf inbouwen in een gipsen "kast", dat apparaat straat 60 dB(A) uit.
Op een beschaafde 250 m3/uur zetten ze een verbruik neer van 90W in de spec sheet en 56 dB(A) geluid.
Zelfs een relatief stille Zehnder Q350 op 225 m3/uur en ~40W vermogen hoor je duidelijk heel bij mij in de CV/wasmachine/berging kamer. Even snel op de telefoon* meet ik 30, 38, 44 dB op standen 1 - 3, maar met de deur dicht hoor je niets buiten, en in de aangrenzende kamers ook niet door een blokkenwand. Dat geldt iets minder als er maar een dunne houten schot tussen zit, geluid ontsnapt heel makkelijk via gaten, kieren en naden.
* gaat om relatief verschil, nauwkeurigheid is heel erg meh bij dit soort apps.
Goeie tip, bedankt. Ik heb nog een tweede optie bedacht omdat al die buizen door de vloer toch niet erg optimaal zijn. De WTW unit rechts boven in de hoek op de zolder of in de garage. Buizen kunnen hierdoor gewoon over de zolder en door de knieschotten. Kost me iets meer grote diameter buis maar dat zal het verschil niet maken.
Dan heb ik nog een vraag betreffende de positie van de ventielen, met name in de slaapkamers.
Alle ingeblazen lucht zal onder door de deur naar buiten moeten. Als ik dan het ventiel diagonaal aan de andere kant van de slaapkamer hoog in de muur plaats, krijg ik dan geen trek over het bed waar je 's nachts misschien wel last van hebt?
Of wat zou de beste positie voor een ventiel in de slaapkamer zijn?
emot schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:00:
Dan heb ik nog een vraag betreffende de positie van de ventielen, met name in de slaapkamers.
Alle ingeblazen lucht zal onder door de deur naar buiten moeten. Als ik dan het ventiel diagonaal aan de andere kant van de slaapkamer hoog in de muur plaats, krijg ik dan geen trek over het bed waar je 's nachts misschien wel last van hebt?
Of wat zou de beste positie voor een ventiel in de slaapkamer zijn?
Bij mij hangen de ventielen boven de vrije ruimte die je meestal bij het voeteneind van het bed hebt. Dat gaat prima.
Voor de doorstroom is het wel beter om het ventiel zo ver mogelijk van de deur te hebben.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
jwdrijver schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:45: Vraag over het extra bijplaatsen van een WTWbalansventilator.
In ons 12-appartementencomplex hebben we een gemeenschappelijke ruimte waarin we met max. 30 mensen willen kunnen verblijven. Gewenst luchtdebiet is dan ca. 1000 m3/h.
Voor de verwarming willen we daar een ventilatieluchtwarmtepomp plaatsen die een max. debiet heeft van 500 m3/h. Kun je nu zonder probleem ernaast een extra WTWbalansventilator van 500 m3/h bijplaatsen? Beide met CO2-regeling.
Mijn vraag blijft hangen op wat een ventilatiewarmtepomp is.
Korter gesteld: Kun je twee WTW-balansventilatoren naast elkaar op dezelfde ruimte loslaten, wanneer je aan één ventilator onvoldoende debiet hebt? En je niet de aanwezige ventilator wilt wegdoen.
Bedankt voor de feedback op m'n ventilatieplan! Heb de feedback verwerkt, meer invoer in de slaapkamer, ondercapaciteit afzuiging op de 1e etage en overcapaciteit afzuiging op de begane grond om ervoor te zorgen dat de lucht altijd naar beneden/de keuken stroomt ipv de andere kant op.
Daarnaast heb ik de mogelijke posities voor de ventielen ingetekend. Net als @emot vraag ik me af hoeveel het uitmaakt als de luchtstroom over bijvoorbeeld je bed of bureau zou gaan en of je dat dan werkt/dat onprettig is? Om die reden zitten de ventielen in de slaapkamer op plekken met een rechte lijn naar de deur die niet over het bed gaat. Zelfde idee voor de werkkamer, waar een tweede ventiel aan de rechter voorzijde anders waarschijnlijk logischer zou zijn. Wat zijn de meningen hierover/de ervaringen hiermee? w00key in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" geeft aan dat <50m3/h niet merkbaar is, aan de andere kant staat hier w00key in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" dat het niet echt uitmaakt waar de ventielen zitten voor de verversing van de lucht in de ruimte, dus waarom dan het risico nemen. Benieuwd wat jullie ervan denken.
En voor de keuken vroeg ik me af of het verstandig is om de ventielen rondom de kookplaat te plaatsen of dat eentje bij de kookplaat voldoende is en de tweede ook ergens anders kan komen zoals nu in de tekening?
Mijn vraag blijft hangen op wat een ventilatiewarmtepomp is.
Korter gesteld: Kun je twee WTW-balansventilatoren naast elkaar op dezelfde ruimte loslaten, wanneer je aan één ventilator onvoldoende debiet hebt? En je niet de aanwezige ventilator wilt wegdoen.
dit is toch eigenlijk meer een warmtepomp-vraag dan ventilatie? Op je eerste vraag:
een ventilatiewarmtepomp is een apparaat dat lucht uit je huis/gebouw aanzuigt voor ventilatie maar voordat de lucht naar buiten "gegooid" wordt deze ook nog wat afkoelt en er op die manier energie uit wint. Meestal warmt zo'n ding water op dat door je cv-systeem gaat. Daar wordt de warmte dan weer afgegeven aan de ruimtes. Het grootste 'probleem' van die dingen is het relatief beperkte verwarmingsvermogen. Het is dus wel zaak om hier even goed naar te kijken. Vaak is zo'n ding bijv. 2,5 kW aan thermisch vermogen, dat helpt in een gewone woonkamer wel maar als je een ruimte van 100m2 hebt is het wat minder geschikt.
aaahaaap schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:43:
Daarnaast heb ik de mogelijke posities voor de ventielen ingetekend. Net als @emot vraag ik me af hoeveel het uitmaakt als de luchtstroom over bijvoorbeeld je bed of bureau zou gaan en of je dat dan werkt/dat onprettig is? Om die reden zitten de ventielen in de slaapkamer op plekken met een rechte lijn naar de deur die niet over het bed gaat. Zelfde idee voor de werkkamer, waar een tweede ventiel aan de rechter voorzijde anders waarschijnlijk logischer zou zijn. Wat zijn de meningen hierover/de ervaringen hiermee? w00key in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" geeft aan dat <50m3/h niet merkbaar is, aan de andere kant staat hier w00key in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic" dat het niet echt uitmaakt waar de ventielen zitten voor de verversing van de lucht in de ruimte, dus waarom dan het risico nemen. Benieuwd wat jullie ervan denken.
En voor de keuken vroeg ik me af of het verstandig is om de ventielen rondom de kookplaat te plaatsen of dat eentje bij de kookplaat voldoende is en de tweede ook ergens anders kan komen zoals nu in de tekening?
De locatie van de ventielen maakt helemaal niets uit.
Plaats ze zo mooi mogelijk of juist uit het zicht.
Boven de deur: geen probleem.
Daar ben ik bij de installatie ook vanuit gegaan. In de slaapkamers kwam het hier goed uit om de ventielen vlak bij de deur te doen, in de praktijk zijn de co2 waardes "in bed" meer dan prima 😃
Bedankt voor de link, die had ik gemist. Goed om te weten dat het kwa verversing van de lucht voor de ruimtes waar lucht aangevoerd wordt niet uitmaakt.
Ik denk wel dat er twee kanttekeningen of in ieder geval 1 vraag en 1 kanttekening geplaatst kan worden bij de conclusie dat de locatie van de ventielen niet uitmaakt:
- Het onderzoek kijkt puur naar de verversing van lucht in de ruimte, niet naar of het (verlaagd comfort door) tocht oplevert
- Er is alleen gemeten in ruimten waar de ventielen lucht aanvoeren, niet in ruimten waar de ventielen lucht afvoeren.
En dan heb je nog de vraag voor de keuken, in hoeverre het beter is om de ventielen voor afvoer dicht bij de kookplaat te plaatsen.
[Voor 6% gewijzigd door aaahaaap op 07-04-2023 22:30]
dit is toch eigenlijk meer een warmtepomp-vraag dan ventilatie? Op je eerste vraag:
een ventilatiewarmtepomp is een apparaat dat lucht uit je huis/gebouw aanzuigt voor ventilatie maar voordat de lucht naar buiten "gegooid" wordt deze ook nog wat afkoelt en er op die manier energie uit wint. Meestal warmt zo'n ding water op dat door je cv-systeem gaat. Daar wordt de warmte dan weer afgegeven aan de ruimtes. Het grootste 'probleem' van die dingen is het relatief beperkte verwarmingsvermogen. Het is dus wel zaak om hier even goed naar te kijken. Vaak is zo'n ding bijv. 2,5 kW aan thermisch vermogen, dat helpt in een gewone woonkamer wel maar als je een ruimte van 100m2 hebt is het wat minder geschikt.
Mijn vraag gaat helemaal niet over een ventilatiewp. Hoewel die met 5 kW voldoende verwarmt.
Het gaat wél over de mogelijkheid een extra WTWbalansventilator ernaast te plaatsen,
Mijn vraag nogmaals: kun je twee balansventilatoren naast elkaar (parallel) op één ruimte aansluiten?
Mijn vraag gaat helemaal niet over een ventilatiewp. Hoewel die met 5 kW voldoende verwarmt.
Het gaat wél over de mogelijkheid een extra WTWbalansventilator ernaast te plaatsen,
Mijn vraag nogmaals: kun je twee balansventilatoren naast elkaar (parallel) op één ruimte aansluiten?
Ja, dat kan. (Maar ik zou het wel even bij de fabrikant navragen voordat je tot aanschaf overgaat, het zou namelijk afhankelijk van het regelprincipe van de unit kunnen zijn).
[Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 08-04-2023 20:51]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Een ventilatiewarmtepomp zorgt al voor onbalans, of je moet je gebruikte, koud gemaakte lucht weer terug in de ruimte dumpen. Je blijft dus een gevelrooster oid houden.
Een WTW werkt prima met een open raam of deur, of een rooster ergens, het is alleen niet zo efficiënt en voldoet niet meer aan zijn specificaties van bijvoorbeeld 80% reductie in ventilatie warmteverlies. Van de 500 m3, ja, maar de andere 500 m3 is onbehandeld koud in de ruimte getrokken via gaten in de gevel.
Vraag het aan je installateur. Op de site staat dat het kan. Betekent niet automatisch dat het in jouw configuratie mogelijk is, normaal zuigen deze dingen binnen aan en blazen dat dan via een dak/geveldoorvoer naar buiten.
[edit] Dat "WTW" in hun systeem is watergevoed vanaf de warmtepomp, dus nee, niet samen met een gewone. Maar kan vast als de nieuwe WTW helemaal los staat van deze installatie.
[Voor 11% gewijzigd door w00key op 08-04-2023 22:17]
Vraag het aan je installateur. Op de site staat dat het kan. Betekent niet automatisch dat het in jouw configuratie mogelijk is, normaal zuigen deze dingen binnen aan en blazen dat dan via een dak/geveldoorvoer naar buiten.
[edit] Dat "WTW" in hun systeem is watergevoed vanaf de warmtepomp, dus nee, niet samen met een gewone. Maar kan vast als de nieuwe WTW helemaal los staat van deze installatie.
Die schema's laten mooi de werking van de ventilatiewarmtepomp zien, maar zeggen niets over de regeling van de luchtstromen. In principe evenveel massa lucht per sec. naar binnen als naar buiten (massa en niet volume vanwege het temperatuursverschil). Hier gaat het om de hoeveelheid lucht die de kamer wordt in- en uitgeblazen. Als er ergens een raam openstaat, moet die extra in- of uitstroom gecorrigeerd worden.
Maar ik heb 16 jaar ervaring met een Brink WTW balansventilatie in een verbouwde boerderij. Die gaf geen krimp en draaide onverstoorbaar door, ook wanneer ik de allesbrander stookte en ook wanneer de afzuigkap in de keuken naar buiten uitblies.
Dat lijken me ernstiger verstoringen dan een tweede balansventilator aanbrengen.
Of er moet iets subtiels aan de hand zijn, daar wil ik graag meer zekerheid over hebben.
Nou mijn Zehnder werkt ook prima met een afzuigkap en ramen en deuren open... Wat voor zekerheid wil je nog meer dan? Er is niemand hier die kan beloven of garanderen dat het werkt.
Dat is aan de installateur om uit te zoeken en na te vragen.
Mijn huis heeft een Orcon HRC-400 (installatiedatum eind 2020), en deze maakt al een hele tijd heel veel herrie. Er is geen verschil te horen tussen de verschillende standen. Altijd alsof je naast een vliegveld staat.
Eerst dacht ik dat de boel verkeerd aangesloten zou zitten waardoor de unit altijd in de hoogste stand blijft staan, maar ik heb de driestandenschakelaar, perilex-aansluiting en printplaat in de unit al helemaal nagelopen. Alles lijkt goed aangesloten te zijn.
Na het weekend ben ik van plan weer verder rond te bellen naar bedrijven om iemand langs te laten komen. Helaas blijkt dat tot nu toe lastig met alle personeelstekorten.
Weet iemand misschien nog iets dat ik zelf kan doen om uit te vinden wat er aan de hand is?
The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.
Tux schreef op zondag 9 april 2023 @ 14:04:
Mijn huis heeft een Orcon HRC-400 (installatiedatum eind 2020), en deze maakt al een hele tijd heel veel herrie. Er is geen verschil te horen tussen de verschillende standen. Altijd alsof je naast een vliegveld staat.
Eerst dacht ik dat de boel verkeerd aangesloten zou zitten waardoor de unit altijd in de hoogste stand blijft staan, maar ik heb de driestandenschakelaar, perilex-aansluiting en printplaat in de unit al helemaal nagelopen. Alles lijkt goed aangesloten te zijn.
Na het weekend ben ik van plan weer verder rond te bellen naar bedrijven om iemand langs te laten komen. Helaas blijkt dat tot nu toe lastig met alle personeelstekorten.
Weet iemand misschien nog iets dat ik zelf kan doen om uit te vinden wat er aan de hand is?
Dat zou het zomaar kunnen zijn inderdaad. Helaas ingewikkeld om zelf te doen, en die online bedrijfjes waar je de motor naar op moet sturen… ik weet het niet.
Ik ga dinsdag maar weer eens wat bedrijven bellen en kijken of er iemand langs wil komen.
Bedankt voor het advies.
The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.
Dat zou het zomaar kunnen zijn inderdaad. Helaas ingewikkeld om zelf te doen, en die online bedrijfjes waar je de motor naar op moet sturen… ik weet het niet.
Ik ga dinsdag maar weer eens wat bedrijven bellen en kijken of er iemand langs wil komen.
Bedankt voor het advies.
Misschien garantie? Aangezien het al een tijd speelt, binnen de 2 jaar?
Was bij die van ons, kosteloos gereviseerd gelukkig en nu weer stil.
Plexxodus schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:04:
Heren rekenkundigen en ventilatie-experts, ik heb even wat keuzehulp nodig.
Met een beperkte plafondverlaging wil ik toch een D systeem aanleggen waarbij ik de voorkeur heb voor Vasco Easyflow.
Als ik een berekening los laat op de luchtkanalen (126x60 mm) dan kom ik op een flow uit van 1,84 m/s bij 50m3/u. Heb ik dit juist en is dit acceptabel (geluidsniveau) met in gedachten dat ik het systeem redelijk ruim uitvoer (200 m3/u voor 4 personen verdeeld over 4 ventielen aanvoer en 4 ventielen afvoer).
Je berekening klopt, heb laatst alle buizen die ik kon vinden uitgerekend/vergeleken. Buizen waar geen exacte afmetingen of oppervlaktes voor bekend waren heb ik uitgetekend in CAD en daar de oppervlaktes van genomen. Groene markering is alles < 1.1m/s.
Hoe zich dit verder kwa geluid verhoudt geen idee, ik heb nog geen praktijkervaring
Hou er in ieder geval rekening mee dat Easyflow een soort van solide buizen zijn met een deel flexibel, je kan ze dus alleen op specifieke plekken buigen.
En de ventielen zelf hebben geen mogelijkheid voor twee buizen voor zover ik weet, daar heb je een los Y stuk voor nodig wat ook weer wat plek inneemt.
Bedankt voor de berekening en jouw antwoord @aaahaaap .
Helaas heb ik dan toch een rekenfout of verkeerde aanname gedaan wat ik dacht met een enkele buis op de 1,84 m/s uit te komen. Ik moet dus even goed gaan bedankt wat ik ga doen met het systeem. Misschien dan toch naar 2 buizen per ventiel (er zijn ventielen met dubbele aansluiting) of toch naar een ander systeem wat makkelijker te leggen is (bijv. de ubbink).
Heb ik het trouwens juist dat als ik de WTW unit inregel op 50 m3/u, dat dit dan op stand 3 (hoogste stand is) en de WTW veelal op stand 2 dus ongeveer die 30 m3/u zal draaien?
Iemand nog andere tips met een maximale plafondverlaging van 10 cm?
[Voor 22% gewijzigd door Plexxodus op 10-04-2023 17:16]
Heb ik het trouwens juist dat als ik de WTW unit inregel op 50 m3/u, dat dit dan op stand 3 (hoogste stand is) en de WTW veelal op stand 2 dus ongeveer die 30 m3/u zal draaien?
Iemand nog andere tips met een maximale plafondverlaging van 10 cm?
30 of 50? Bedoel je per ventiel? Of voor je wtw unit?
In het laatste geval lijkt me dat een tikkeltje te weinig.
Heb hier Ubbink met de 48c buizen, grote dboxen en ventielen met dubbele buis aansluiting waar nodig en enkele waar kan. Systeem werkt redelijk makkelijk, bij 10cm verlagen kan je die denk moeilijk kwijt maar wellicht de grotere ovale buizen wel. Bevalt hier tot nu toe goed, maar ben nog niet helemaal klaar en moet nog netjes inregelen. Zit denk niet overal onder de 1m/s maar hoor niks.
30 of 50? Bedoel je per ventiel? Of voor je wtw unit?
In het laatste geval lijkt me dat een tikkeltje te weinig.
Heb hier Ubbink met de 48c buizen, grote dboxen en ventielen met dubbele buis aansluiting waar nodig en enkele waar kan. Systeem werkt redelijk makkelijk, bij 10cm verlagen kan je die denk moeilijk kwijt maar wellicht de grotere ovale buizen wel. Bevalt hier tot nu toe goed, maar ben nog niet helemaal klaar en moet nog netjes inregelen. Zit denk niet overal onder de 1m/s maar hoor niks.
aaahaaap schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:43:
Bedankt voor de feedback op m'n ventilatieplan! Heb de feedback verwerkt, meer invoer in de slaapkamer, ondercapaciteit afzuiging op de 1e etage en overcapaciteit afzuiging op de begane grond om ervoor te zorgen dat de lucht altijd naar beneden/de keuken stroomt ipv de andere kant op.
Heeft iemand nog feedback hierop? Of is deze opzet goed zo?
Het topic verder doorlezend zie ik wat suggesties om voor alle ventielen 25m3/h als uitgangspunt te nemen en puur dmv het aantal ventielen het debiet per ruimte te regelen ipv door de ventielen dicht te schroeven. Als ik het goed begrijp is dit omdat dichte ventielen meer tegendruk opleveren en de WTW daardoor harder moet draaien met meer geluid tot gevolg. Vanuit dat perspectief zou ik voor m'n woonkamer naar de 4 ventielen moeten en voor de keuken in ieder geval 3.
Is dit overkill of heeft dit wel echt merkbare voordelen?
Wat betreft de buizen discussie.
Ik heb ook nog 90mm electra mantelbuis in mijn tuin liggen. Op het kleurtje na lijkt dit precies op de Ubbink EA48c buizen. Je betaald dan ~ 3e per Meter i.p.v. 5
Koppelstukken passen allemaal perfect.
asjenietergvin schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 11:42:
Wat betreft de buizen discussie.
Ik heb ook nog 90mm electra mantelbuis in mijn tuin liggen. Op het kleurtje na lijkt dit precies op de Ubbink EA48c buizen. Je betaald dan ~ 3e per Meter i.p.v. 5
Koppelstukken passen allemaal perfect.
Opgelet, ik zou het afraden mantelbuizen te gebruiken als alternatief. Dit voor twee redenen:
1. Vaak is de binnenkant nog geribbeld en niet 'glad' gemaakt met een tweede laag zoals in flexibele ventilatiebuizen wel het geval is.
2. In mantelbuizen weet je niet welk polymeer of additieven zijn gebruikt. Vaak is dit gerecycleerd plastiek en wie weet welke vluchtige stoffen loskomen en dan door je ventilatie in heel je huis laat circuleren.
Akkoord, het is goedkoper, maar het lijkt me een kleine meerprijs om je gezondheid niet te schaden!
@asjenietergvin : Eens met het verhaal van hierboven. Je kunt zoiets maar één keer goed doen. De buitenkant lijkt wellicht hetzelfde, maar de binnenkant niet! Ik zou ook gewoon (weer) de buizen van Ubbink gebruiken.
Ik zoek nog wat advies over centraal/decentraal wtw. Nu na verbouwing alle ventilatieroosters beneden weg zijn en alles goed geïsoleerd, was ik eerst van plan om in de woonkamer een decentrale wtw te plaatsen. Maar de units die genoeg debiet hebben zijn duur en groot (4 personen thuis).
Alternatief is wellicht om de mechanische ventilatie (met bestaande afvoer naar open keuken, badkamer en toilet) te vervangen (deze is toch aan vervanging toe) door een wtw box en dan een toevoer naar het trapgat. Dit lijkt al gauw goedkoper dan een climarad ventura (3500 ex montage).
Vragen:
- Is toevoer via trapgat goed genoeg als je afzuigt via de open keuken en onder spleet van deur door?
- zou een ventilatierooster van de hal naar de woonkamer dan nodig zijn?
- is dit plaatsen nog erg duur ( alleen een extra doorvoer naar dak en buisje naar trapgat)?
- eventueel zou ik door de hoek van het trapgat een buis kunnen plaatsen naar de woonkamer. Maar is wel veel extra kosten en is dat de moeite waard?
Ik hoor het graag.
Jubbo schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:22:
Ik zoek nog wat advies over centraal/decentraal wtw. Nu na verbouwing alle ventilatieroosters beneden weg zijn en alles goed geïsoleerd, was ik eerst van plan om in de woonkamer een decentrale wtw te plaatsen. Maar de units die genoeg debiet hebben zijn duur en groot (4 personen thuis).
Alternatief is wellicht om de mechanische ventilatie (met bestaande afvoer naar open keuken, badkamer en toilet) te vervangen (deze is toch aan vervanging toe) door een wtw box en dan een toevoer naar het trapgat. Dit lijkt al gauw goedkoper dan een climarad ventura (3500 ex montage).
Vragen:
- Is toevoer via trapgat goed genoeg als je afzuigt via de open keuken en onder spleet van deur door?
- zou een ventilatierooster van de hal naar de woonkamer dan nodig zijn?
- is dit plaatsen nog erg duur ( alleen een extra doorvoer naar dak en buisje naar trapgat)?
- eventueel zou ik door de hoek van het trapgat een buis kunnen plaatsen naar de woonkamer. Maar is wel veel extra kosten en is dat de moeite waard?
Ik hoor het graag.
Ik heb beneden uiteindelijk gekozen voor een Zehnder Comfoair 60. Ondanks dat het debiet beperkt is, gaat hij zelden in een hogere stand. Helpt natuurlijk dat ik het afzuigpunt in de keuken nog op de minimale stand heb. Wonen met zn 3en. Wij stoken boven niet zo veel en wilde zo voorkomen dat veel koude lucht van boven via toevoerventielen de huiskamer werd ingeblazen.
c-mattic schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 12:40:
2. In mantelbuizen weet je niet welk polymeer of additieven zijn gebruikt. Vaak is dit gerecycleerd plastiek en wie weet welke vluchtige stoffen loskomen en dan door je ventilatie in heel je huis laat circuleren.
Een ander punt m.b.t. de gebruikte materialen is dat elektra en rioolbuizen doorgaans statisch worden door de luchtstroom en dan stof gaan aantrekken. Zo verzamel je nodeloos veel stof in je buizen, waarmee / waarin dan weer andere ongewenste dingen gaan gebeuren. (Bijv. via vocht wat daarin blijft hangen naar schimmelvorming.)
Een ander punt m.b.t. de gebruikte materialen is dat elektra en rioolbuizen doorgaans statisch worden door de luchtstroom en dan stof gaan aantrekken. Zo verzamel je nodeloos veel stof in je buizen, waarmee / waarin dan weer andere ongewenste dingen gaan gebeuren. (Bijv. via vocht wat daarin blijft hangen naar schimmelvorming.)
Bij mij zitten er nog van die grijze rioolbuizen van de oude afzuiginstallatie (C)
Als het kan laat ik ze toch gewoon zitten.
Moet alleen effe kijken welke diameter ze zijn.
Is ook alleen maar afzuiging.
Ik verwacht ook dat 't aan de afzuigkant wel los zal lopen, maar ga aan de inblaaszijde sowieso maar voor solide (wellicht m.u.v. één klein stukje dat in beton zit ingegoten).
Bij mij zitten er nog van die grijze rioolbuizen van de oude afzuiginstallatie (C)
Als het kan laat ik ze toch gewoon zitten.
Moet alleen effe kijken welke diameter ze zijn.
Is ook alleen maar afzuiging.
En heb je die al eens van binnen bekeken? Die zaten ook in mijn oude huis. Dacht deze ook "even" schoon te maken, maar dat spul zit er goed in aangekoekt na 25 jaar!
Omdat hier de beoogde airflow tegen die van de airco in ging bedacht ik me het volgende: bestaan er eigenlijk airco/verwarmings units die in het circuit van een WTW geplaatst kunnen worden?
En heb je die al eens van binnen bekeken? Die zaten ook in mijn oude huis. Dacht deze ook "even" schoon te maken, maar dat spul zit er goed in aangekoekt na 25 jaar!
Nee, nog nooit.
Weet ook nog niet wat ik doe. Het is nu ook weer niet zo dat nieuwe buizen een Godsvermogen kosten in die kleine diameter.
hneel schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:05:
Omdat hier de beoogde airflow tegen die van de airco in ging bedacht ik me het volgende: bestaan er eigenlijk airco/verwarmings units die in het circuit van een WTW geplaatst kunnen worden?
Zehnder heeft zoiets, best duur en over de effectiviteit heb ik niet heel veel positieve reacties gezien. Staat wel e.e.a in dit topic als het goed is.
Nee, nog nooit.
Weet ook nog niet wat ik doe. Het is nu ook weer niet zo dat nieuwe buizen een Godsvermogen kosten in die kleine diameter.
Uiteindelijk wordt alles vies en moet het met enige regelmaat schoongemaakt. Ik was afgelopen weekend al enigszins "verbaasd" hoeveel stof en rommel zich na een half jaar gebruik al in de flexibele demper van een afzuigpunt had verzameld
Ik heb een woning die ik ga splitsen in drie losse eenheden. Ik moet in de 3 voldoen aan het bouwbesluit. Het zijn redelijk kleine appartementen met een vloeroppervlakte van ongeveer 50-55m2. Nu heeft de architect een tekening gemaakt waaruit ik kan afleiden dat er een WTW geplaatst moet worden. Ik heb een aantal installateurs over de vloer gehad, die me allerlei verschillende opties hebben aangeboden. Ik begrijp dat de Itho Daalderop WTW HRU 200 ECO unit E één van de kleinste wtw's is die geschikt zou zijn. Ik zelf zit nog met wat vragen waarvan ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:
- Zelf ben ik best handig. Een wtw plaatsen en de kanalen ophangen lijkt me niet heel erg lastig. Is dit te doen?
- Is er iemand die ervaring heeft met deze wtw unit? Of kan ik beter voor een ander gaan?
- Één van de installateurs noemde nog de mogelijkheid om vlakke kanalen te gebruiken (zodat de koof niet zo groot hoeft). Deze zie ik alleen niet op de webshops terug. Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik moet bestellingen door gaan geven aan de leverancier van de buizen, bochten, broekstukken,
Zit even met de maat:
Ik ga vanuit de zolder van mijn Zehnder 600 omhoog met Ø 200.
Bijna direct daarop een starre geluidsdemper.
Na de demper met een broekstuk splitsen naar wederom 2 x Ø 200.
1 aftakking gaat met een 45 graden bocht en stuk buis bovenin door een muur.
Daarachter een 90 graden bocht zodat de buis naar beneden kan.
Dan wil ik met een broekstuk 200 splitsen naar 2 x 160.
2 x 45 graden bochten, en dan langs de muur loodrecht van de zolder naar beneden.
Door de zoldervloer en dan meteen een aftakking 125 naar een slaapkamer.
Dezelfde buis verder naar beneden. flexibele filter 160.
Door de slaapkamervloer naar de woonkamer.
Daar boekstuk 16 > 160 en dan 2 ventielen 160)
In de woonkamer wil ik ± 100 m³ per uur.
Ik weet niet of dit de goede weg is.
Moet ik al eerder in het traject naar 160 gaan?
Of moet ik nog kleiner gaan, naar bijvoorbeeld 150?
Zit even met de maat:
Ik ga vanuit de zolder van mijn Zehnder 600 omhoog met Ø 200.
Bijna direct daarop een starre geluidsdemper.
Na de demper met een broekstuk splitsen naar wederom 2 x Ø 200.
1 aftakking gaat met een 45 graden bocht en stuk buis bovenin door een muur.
Daarachter een 90 graden bocht zodat de buis naar beneden kan.
Dan wil ik met een broekstuk 200 splitsen naar 2 x 160.
2 x 45 graden bochten, en dan langs de muur loodrecht van de zolder naar beneden.
Door de zoldervloer en dan meteen een aftakking 125 naar een slaapkamer.
Dezelfde buis verder naar beneden. flexibele filter 160.
Door de slaapkamervloer naar de woonkamer.
Daar boekstuk 16 > 160 en dan 2 ventielen 160)
In de woonkamer wil ik ± 100 m³ per uur.
Ik weet niet of dit de goede weg is.
Moet ik al eerder in het traject naar 160 gaan?
Of moet ik nog kleiner gaan, naar bijvoorbeeld 150?
Twee opmerkingen:
1. De kwaliteit van de reacties wordt een stuk beter als je even een duidelijke tekening maakt ipv deze lastig te interpreteren lap tekst.
2. Maar 150 is in de ventilatiewereld niet gebruikelijk. Ik zou het houden bij de standaardmaten 125, 160, (180) en 200.
Andrehj schreef op maandag 17 april 2023 @ 21:09:
Twee opmerkingen:
1. De kwaliteit van de reacties wordt een stuk beter als je even een duidelijke tekening maakt ipv deze lastig te interpreteren lap tekst.
Je kunt per splitsing 2 componenten besparen door ipv een Y stuk een 45 graden aftakking te gebruiken, bij voorkeur met direct een verloop naar de gewenste diameter voor die aftakking.
Dus ipv
200 > broekstuk > 2x45 graden bocht > 2xovergangsmof 200naar160
krijg je dan
200 > aftakking 45 graden (aftakking direct 160) > 45 graden bocht op die aftakking en een overgangsmof 200naar160
En bij de onderste splitsing bespaar je componenten als je een T-stuk gebruik (met direct de gewenste overgang van diameter indien nodig). Dan blijf je ook dichter op je plafond, want met een Y stuk en 45 graden bocht kom je best een stuk onder je plafond uit.
Ik ben effe oldscool met stift aan de gang gegaan.
Paint liep op niets uit.
Is het zo iets duidelijker?
Ziet er netjes uit. Als je de ruimte hebt, waarom niet he. De laatste 160 -> 2x 160 is misschien wel overkill, ik neem aan dat het eindkanalen zijn richting een rooster en dat mag wel kleiner, bijvoorbeeld 160 -> 2x 125.
Ziet er netjes uit. Als je de ruimte hebt, waarom niet he. De laatste 160 -> 2x 160 is misschien wel overkill, ik neem aan dat het eindkanalen zijn richting een rooster en dat mag wel kleiner, bijvoorbeeld 160 -> 2x 125.
Ik dacht: Ik doe broekstuk 160 > 2 x 160 en als er dan een feestje is, kan het lekker open.
Maar jij denkt dat broekstuk 160 > 2 x 125 genoeg is?
Of zou 1 x 160 ook goed zijn? (dus geen broekstuk)
Ik was van plan om er ook een ventiel Ø 160 op te zetten.
Iets minder keuze, maar toch wel mooie gezien (in Duitsland, maar ok)
Onno ! schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:52:
Je kunt per splitsing 2 componenten besparen door ipv een Y stuk een 45 graden aftakking te gebruiken, bij voorkeur met direct een verloop naar de gewenste diameter voor die aftakking.
Dus ipv
200 > broekstuk > 2x45 graden bocht > 2xovergangsmof 200naar160
krijg je dan
200 > aftakking 45 graden (aftakking direct 160) > 45 graden bocht op die aftakking en een overgangsmof 200naar160
Goeie tip!
Onno ! schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:52:
En bij de onderste splitsing bespaar je componenten als je een T-stuk gebruik (met direct de gewenste overgang van diameter indien nodig). Dan blijf je ook dichter op je plafond, want met een Y stuk en 45 graden bocht kom je best een stuk onder je plafond uit.
Ik had dit gedaan om de lucht vloeiender te laten verlopen. Zodat de stroom niet tegen de buis 'opbotst'.
Maar jij denkt dat dit eigenlijk niet nodig is?
Klopt, ik denk dat het niet nodig is. Maar als je 100% zekerheid wilt moet je het ofwel gewoon proberen ofwel een expert aan laten rekenen. Optimaal blijft natuurlijk: buizen zo dik mogelijk, afstand zo kort mogelijk, minimaal aantal bochten en de bochten zo ruim mogelijk maken. Maar of je het gaat merken is afhankelijk van de luchtsnelheid, hoe goed je oren zijn etc.
soms is het zo lastig te bepalen hoe & wat.
Het is ook niet zo dat je het effe installeert en als het niet bevalt, pas je het aan.
Daarom veel dank aan de tweakers die er ervaring mee hebben.
We plannen om een ventilatie D systeem uit te rollen in onze bestaande woning. Aanvoer plannen we te doen met de combinatie van kruipkelder en convectorputten.
Het valt ons op dat er eigenlijk zeer weinig gesproken wordt over Vloerroosters of aanvoer via de vloer in het algemeen. Is hier een reden voor? Ik kan me haast niet inbeelden dat zaken als tocht meer een probleem vormen bij Vloerroosters dan muurroosters. Maar ik heb er geen ervaring mee. Iemand die raad weet?
Pieterjan94 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:06:
We plannen om een ventilatie D systeem uit te rollen in onze bestaande woning. Aanvoer plannen we te doen met de combinatie van kruipkelder en convectorputten.
Het valt ons op dat er eigenlijk zeer weinig gesproken wordt over Vloerroosters of aanvoer via de vloer in het algemeen. Is hier een reden voor? Ik kan me haast niet inbeelden dat zaken als tocht meer een probleem vormen bij Vloerroosters dan muurroosters. Maar ik heb er geen ervaring mee. Iemand die raad weet?
Wij hebben aanvoer in de woonkamer via de convectorputten gedaan (2x125mm per put) en in een andere ruimte met een vloerrooster (130x10cm onder een radiator, en onder het rooster met 6x80mm spiro buis door de broodjesvloer). Dat bevalt goed, maar je voelt bij de grond wel dat de aangevoerde lucht iets kouder is dan de afgevoerde lucht. Een kanaalverwarmer in de luchtaanvoer moet dat nog oplossen.
Buizen aanleggen in de kruipruimte is wel een leuke klus.
Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3 - P1P2Serial (wordt P1P2MQTT) - HA / Zehnder Q600 - USBtin - HA
Wij hebben aanvoer in de woonkamer via de convectorputten gedaan (2x125mm per put) en in een andere ruimte met een vloerrooster (130x10cm onder een radiator, en onder het rooster met 6x80mm spiro buis door de broodjesvloer). Dat bevalt goed, maar je voelt bij de grond wel dat de aangevoerde lucht iets kouder is dan de afgevoerde lucht. Een kanaalverwarmer in de luchtaanvoer moet dat nog oplossen.
Buizen aanleggen in de kruipruimte is wel een leuke klus.
Bedankt voor je antwoord.
Het is dus niet zo dat je de tocht voelt doordat het via de vloer komt? Want dat was sowieso de grootste bezorgdheid.
En misschien een detailvraag, we gaan ons sowieso nog bevragen, maar hoe is de opbouw in die putten bij jou. Regelen die vloer roosters het debiet, of heb je onder de roosters een gebruikelijk ventiel geplaatst op de buis?
Binnenkort wil ik van mijn co2 gestuurde type c ventilatie over naar een type D met wtw. Doordat het in de winter nog wel eens erg droog kan worden bij ons in huis zat ik in de eerste instantie te kijken naar een enthalpie kruisstroom wisselaar. Naar wat verder zoeken kwam ik een warmtewiel wtw tegen namelijk de Komfovent Domekt R 300 tegen die ook al een keer eerder is genoemd in dit forum. Graag zou ik deze willen aanschaffen met de extra sorptie coating op het warmtewiel waardoor deze ook erg goed de luchtvochtigheid zou moeten kunnen regelen. In litouwen zag ik dat dit type wtw goed en relatief goedkoop verkrijgbaar is. In duitsland is deze wtw ook te verkrijgen onder het zewo therm merk tegen een behoorlijke meer prijs. Heb verder nog wel wat gezocht op ervaringen maar kan niet heel veel vinden over het gebruik van deze wtw. Sterker nog in het algemeen kan ik niet veel vinden over het gebruik van warmtewielen in woonhuizen. Is er heel misschien iemand die iets vergelijkbaars heeft hangen? Zag dat de thermische efficiency een paar procent lager is dan een vergelijkbare kruisstroom wisselaar.
Pieterjan94 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:06:
In een kruipruimte is het vaak een graad of 10 kouder dan binnen in je huis. Daardoor zul je via de ongeïsoleerde buizen wel warmte verliezen. Voordat ik ventilatiebuizen door de kruipruimte zou trekken zou ik daar wel even uitgebreid aan rekenen, om te kunnen beoordelen of de buizen nog geïsoleerd moeten worden.
Als je met je ventilatiesysteem binnen de geïsoleerde schil blijft heb je die sores niet.
Je voelt niet zo zeer de tocht als wel dat het rond je benen wat kouder is als je nabij een convectorput zit.
Pieterjan94 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 07:12:
En misschien een detailvraag, we gaan ons sowieso nog bevragen, maar hoe is de opbouw in die putten bij jou. Regelen die vloer roosters het debiet, of heb je onder de roosters een gebruikelijk ventiel geplaatst op de buis?
De buis eindigt open in de convectorput met een flensbus. De aanvoer regel ik niet met ventielen maar met een regelklep in de buis per aanvoerpunt. Nu nog aan/uit, maar plan is dat dat regelbaar wordt. Ik heb de versie met rubber rand op de klep, die sluit goed af.
Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3 - P1P2Serial (wordt P1P2MQTT) - HA / Zehnder Q600 - USBtin - HA
Ik zou ze zeker isoleren, ik heb zelf 2cm Armaflex gebruikt en zelfs dan heb je nog best forse verliezen door het grote oppervlak van de buizen (bovengrens voor verlies: als je isolatie lucht/buis en Armaflex/lucht overgangen verwaarloost, heb je ca 10 Watt warmteverlies per meter 200mm-buis bij 19mm Armaflex bij 7K verschil tussen kruipruimte en aanvoerlucht).
nadeel van lucht inblazen via de vloer is dat deze lucht kouder is en de neiging heeft 'op de vloer te blijven hangen'. Koude lucht die via de plafonds naar binnenkomt mengt zich sneller met de aanwezige lucht en zal dus sneller opwarmen.
Nieuw hier en heb al flink gezocht, maar niks passends gevonden. Ik heb een Brink Renovent 300 WTW (geen plus) met RF besturing vanuit de badkamer. Is er een kant en klare oplossing die ik kan gebruiken om het RF signaal te gebruiken om mijn Brink slim aan te sturen. Het liefst via een HomeKit oplossing. Alles in huis is bijna slim. Hue lampen, tado verwarming en somfy zonwering, maar mijn ventilatie vind ik maar geen passende oplossing voor.
Bij het pakken van de koffers kwam ik er achter dat de aanzuig buis van de wtw op twee plekken los lag. Op de onderstaande foto kun je zien dat ik met tape dat is bedoeld voor de afzuigkap (relatief rekbaar) de boel aan elkaar heen gezet.
Is dit een geschikte oplossing of zijn er oplossingen die op de lange termijn beter blijven?
Voor tijdelijk en qua luchtdichtheid is dit een prima oplossing. Ik zou denk ik een extra beugeltje plaatsen zodat de verbinding star is en dus niet los kan schieten bij stoten etc.
Bij dit soort overgangen zie je vaak dat het wat door gaat hangen door eigen gewicht en speling. Een extra tikje kan net het laatste zetje geven waardoor de boel los komt.
[Voor 32% gewijzigd door Phony op 19-04-2023 19:31]
Allen
Momenteel ben ik met een compleet nieuwbouw huis bezig.
Standaard zit hier natuurlijke ventilatie op, en WTW zou een extra optie kunnen zijn.
Ik heb mij inmiddels ingelezen, en een WTW unit zou ongeveer 7 tot 10k extra worden. Omdat ik aan het schrappen ben qua extra opties ivm budget, vraag ik mij echt af of dit het waard is.
Het is al goed geïsoleerd natuurlijk. Is dit het geld echt waard? Probleem is dat het zou kunnen dat de buizen op sommige kamers via een koof weggewerkt worden om naar een benedenverdieping te gaan. Dat ziet er natuurlijk niet uit, en heeft niet de voorkeur. Itho systeem is geen optie voor mij. Daarbij als ik hier de topics doorlees zie ik aardig wat problemen en vragen over WTW waardoor ik mij afvraag of ik hier wel goed aandoe. Geen zin in storingen etc.
wat is het alternatief / wat is de standaard? overal roosters in de ramen?
zou je echt in een nieuwbouwwoning een koof krijgen voor de buizen? ik zou denken dat als je een huis bouwt dat je juist alle buizen volledig weg kunt werken? zelf geen ervaring mee overigens hoor.
Wat is de mening rondom de plaatsing van ventielen in bijvoorbeeld een slaapkamer?
Ik dacht: hoek het meest ver weg van de deur, zodat er maximale luchtstroming ontstaat in de ruimte en geen 'kortsluiting'
Installateur zegt: in de hoek met de deur want dan heb je nooit last van dat je er een bed of een kast onder plaatst en de luchtstroming remt of last hebt van tocht / geluid. Aangezien de lucht toch horizontaal wordt weggeblazen zag hij het probleem niet zo dat dat de ruimte dan misschien alsnog onvoldoende ververst zou worden
itsjohan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:37:
wat is het alternatief / wat is de standaard? overal roosters in de ramen?
zou je echt in een nieuwbouwwoning een koof krijgen voor de buizen? ik zou denken dat als je een huis bouwt dat je juist alle buizen volledig weg kunt werken? zelf geen ervaring mee overigens hoor.
Natuurlijke ventilatie, met roosters boven de ramen, en een Duco mechanische ventilatie.
Ja, over die buizen wegwerken schrok ik ook van. Daar kom ik nog wel overheen. Maar is het echt de moeite waard?
Ik dacht: hoek het meest ver weg van de deur, zodat er maximale luchtstroming ontstaat in de ruimte en geen 'kortsluiting'
Installateur zegt: in de hoek met de deur want dan heb je nooit last van dat je er een bed of een kast onder plaatst en de luchtstroming remt of last hebt van tocht / geluid. Aangezien de lucht toch horizontaal wordt weggeblazen zag hij het probleem niet zo dat dat de ruimte dan misschien alsnog onvoldoende ververst zou worden
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Wij hadden dezelfde vraag en daarom Zehnder gebeld en die gaven aan dat bij de deur prima is. Er is onderzoek naar gedaan en zou niets tot zeer weinig verschil opleveren.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600
RMX schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:31:
Allen
Standaard zit hier natuurlijke ventilatie op, en WTW zou een extra optie kunnen zijn.
Ik heb mij inmiddels ingelezen, en een WTW unit zou ongeveer 7 tot 10k extra worden. Omdat ik aan het schrappen ben qua extra opties ivm budget, vraag ik mij echt af of dit het waard is.
Het is al goed geïsoleerd natuurlijk. Is dit het geld echt waard? Probleem is dat het zou kunnen dat de buizen op sommige kamers via een koof weggewerkt worden om naar een benedenverdieping te gaan. Dat ziet er natuurlijk niet uit, en heeft niet de voorkeur. Itho systeem is geen optie voor mij. Daarbij als ik hier de topics doorlees zie ik aardig wat problemen en vragen over WTW waardoor ik mij afvraag of ik hier wel goed aandoe. Geen zin in storingen etc.
Wat zouden jullie doen?
Ik wil niet zonder. Mijn wijk is een WTW-wijk, buurman aan andere kant van de straat heeft normale mechanische ventilatie en je merkt direct het verschil. Tocht bij de ramen levert toch veel gezeik op - natte ruiten en schimmel, lawaai van de roosters, je denkt bij een goede huis daar niet over na maar als het er niet is, oei.
Ik heb laatst ook geupgrade naar een ERV die vocht vast houdt, dat is heerlijk in de winter, gewoon 50-60% RV zonder liters per dag in de Sharp luchtbevochtiger te gooien.
Goed ventileren doen veel mensen dus ook niet, hier hou ik het op 160 m3/uur als minimum maar genoeg mensen die hun ventilatiebox op 1 zetten en laten voor een CO2 ppm highscore.
Ik snap het wel, want zoveel ventileren kost veel energie, met temperatuur nu (buiten 8C, binnen 20C, RV 56% -> 60%) is dat 1.3kW ventilatieverlies en met een WTW win je daar 90% van terug, met een domme ventilator moet de CV elk uur een kwartier bijdraaien (op ~5kW) en erger als het kouder is buiten. Zelfs met een warmtepomp kost dat 1.3 kW / 5 COP x 24h ~ 6 kWh per dag aan ventilatieverlies inhalen, of 3.9 m3 gas als je dat niet hebt.
[Voor 3% gewijzigd door w00key op 20-04-2023 00:48]
Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Zoek in dit topic eens op: locatie
Dan kom je dezelfde vragen tegen.
Voor het functioneren van de WTW maakt de locatie niet uit.
Dus voor "de mooi" en het voorkomen van geluid mag je ze plaatsen waar je maar wil.
Wat zijn hier de ervaringen met WTW units met ingebouwde vocht- en/of CO2-sensoren? Ik lees nogal wisselende verhalen over met name de ingebouwde CO2 sensoren.
En welke WTW units (merken) van rond de 300 a 400m3/h zijn op dit moment leverbaar met ingebouwde sensoren?
emot schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:55:
Wat zijn hier de ervaringen met WTW units met ingebouwde vocht- en/of CO2-sensoren? Ik lees nogal wisselende verhalen over met name de ingebouwde CO2 sensoren.
En welke WTW units (merken) van rond de 300 a 400m3/h zijn op dit moment leverbaar met ingebouwde sensoren?
Ik wist niet eens dat ze bestonden. Hoe moet je dat ingebouwde zien?
Ik weet wel dat je er CO2-sensoren aan kan koppelen.
Eerst was ik ook nogal bezig met CO2 sensoren, totdat een ervaringsdeskundige me uitlegde dat je gewoon een paar keer kunt meten of het goed zit met jouw standaard huis- en kamerbezetting. Goed is goed.
En als je dan een keer veel visite hebt, laat je WTW effe harder draaien met je afstandsbediening/app.
Als ze weg zijn, zet je hem weer op de normale stand.
Mt vocht is het wat anders.
Maar grote kans dat je met de gewone stand je douche sowieso al snel droog trekt.
Tenminste, ik heb dat al van een paar mensen gehoord, maar is natuurlijk N=1
emot schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:55:
Vochtsensor werkt fantastisch in de Zehnder Q350. Bij douchen merkt hij het vrijwel direct en gaat hij op een hogere stand, variabel tussen #2 (160) en #3 (250) afhankelijk van %. Het werkt zo goed dat spiegels niet eens beslaan.
CO2 zou ik me geen zorgen over maken, het is iets dat maar heel traag verandert door de uren heen en is gewoon evenredig met aantal mensen in een ruimte. Centraal meten in retourleiding heeft geen zin, per ruimte is een dure grap.
Vochtsensor werkt fantastisch in de Zehnder Q350. Bij douchen merkt hij het vrijwel direct en gaat hij op een hogere stand, variabel tussen #2 (160) en #3 (250) afhankelijk van %. Het werkt zo goed dat spiegels niet eens beslaan.
Kun je die sensor voor vocht ook in de retourleiding plaatsen?
Nog een aanvullende vraag!
Inmiddels wat rondgehoord en er werd me aanbevolen de aan en afvoer van het ventilatiesysteem te installeren op minstens 150(?) cm boven het maaiveld of de beplanting. Alleen konden ze me niet vertellen waarom.
Reden waarom ik het me afvraag: ik zou de lucht perfect kunnen afvoeren via een kelderrooster, maar dat is dus niet conform de aanbeveling. Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet goed waarom het bij natuurlijke ventilatie geen probleem is, maar bij mechanische ventilatie wel.
Hetzelfde voor de aanvoer - al kan ik me daar wel redenen inbeelden waarom het suboptimaal is om te doen via het niveau van de begane grond.
Waar ik het meest mee zit is de mate van overspraak tussen kamers. Ons huis is een standard jaren30 huis met ensuite in het midden. Ik wil vanaf de vliering naar beneden door het midden heen. Hieronder hoe bijvoorbeeld. Wat is de meest voor de hand liggende methode om de andere kamers aan te sluiten?
Kamer 1 & 3 en kamer 2 & 4 op een aparte 160mm buis? En de begane grond ook met een losse 160mm buis?
Als ik bv kamer 3 & 4 op een zet dan creeer je praktisch een open verbinding tussen de kamers.
(kamer 3 slapen we met zn 2e, de rest is allemaal 1 persoons, behalve de woonkamer natuurlijk).
@Megalomania optie:
- aparte buizen voor 3 en 4 naar beneden (kan dan ook gewoon 2× 125 zijn). Evt kun je die ook combineren in 1 buis, maar dan moet je ergens in het plafond van die kamers dempers knutselen om onderling te ontkoppelen.
- 1 en 3 rechtstreeks door je dek heen boren de kamer in vanaf de vliering
- alle kamer-buizen met dempers op de vliering naar je hoofdbuis (4 flexdempers dus)?
Dan zijn ze in 1 klap allemaal ontkoppeld van wtw-geluid en van elkaar en hoef je op de (krappe) vliering ook niet alles precies-pas te krijgen, want je hebt wat speelruimte met een stuk flexdemper ergens. Voor die paar meter op je vliering zou ik gewoon de maat pakken die rechtstreeks op je wtw past met aftakkingen naar de dempers dichtbij de aansluiting voor de buis naar de kamer.
RMX schreef op woensdag 19 april 2023 @ 22:31:
Allen
Wat zouden jullie doen?
Mijn woning is deels casco opgeleverd, de aannemer wist niet dat ik er zelf een wtw systeem ga inbouwen en had standaard op verschillende ramen duco roosters ingezet...
En wat zijn dat voor ondingen, uiteraard komt er op winterse veel koude lucht naar binnen maar bij harde wind gaan die dingen klapperen, een andere duco gaat bij harde wind fluiten , en bij ongunstige windrichting voel ik het in mijn nek waaien als ik in de woonkamer zit.
De vloer van de vliering rust op houten balken, tussen die balken door komen de verschillende kanalen of dempende slangen, die komen uit op de vliering waar ook de wtw komt te staan.
2 grote dempende én isolerende slangen voor de ventilatie van de woonkamer en keuken gaan door koven naar de begane grond.
Van die koven zie je straks niets meer omdat er een open nissenkast omheen/ tussen in wordt gebouwd.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Pieterjan94 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 10:36:
Nog een aanvullende vraag!
Inmiddels wat rondgehoord en er werd me aanbevolen de aan en afvoer van het ventilatiesysteem te installeren op minstens 150(?) cm boven het maaiveld of de beplanting. Alleen konden ze me niet vertellen waarom.
Reden waarom ik het me afvraag: ik zou de lucht perfect kunnen afvoeren via een kelderrooster, maar dat is dus niet conform de aanbeveling. Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet goed waarom het bij natuurlijke ventilatie geen probleem is, maar bij mechanische ventilatie wel.
Hetzelfde voor de aanvoer - al kan ik me daar wel redenen inbeelden waarom het suboptimaal is om te doen via het niveau van de begane grond.
Belgie hanteert blijkbaar minimaal 70cm. Lager voor aanvoer lijkt me minder gunstig ivm lagere grondtemperatuur en opspattende regen, maar voor afvoer zou ik niet weten waarom het niet lager kan, zolang er maar gegarandeerd geen water inloopt.
Mijn afvoer zit op zo'n 80cm (je ziet de planten duidelijk bewegen) en mijn aanvoer (om de hoek) op 120cm, en dat werkt hier prima.
Dan hoef je dus maar 1 (flex)demper plaatsen op de aanvoer na de wtw om motorgeluid te dempen en schuif je bovenstaande dempers in je galvabuizen voor het ventiel om overspraak te verminderen tussen de kamers onderling.
Dan hoef je dus maar 1 (flex)demper plaatsen op de aanvoer na de wtw om motorgeluid te dempen en schuif je bovenstaande dempers in je galvabuizen voor het ventiel om overspraak te verminderen tussen de kamers onderling.
Werken die dingen goed? Ik zit te denken aan het aanleggen van een boom structuur qua aanvoer leiding met steeds een aftakking. Deze dingen zouden ideaal zijn als ze goed werken tegen overspraak.
fenrir schreef op zondag 23 april 2023 @ 16:24:
Werken die dingen goed? Ik zit te denken aan het aanleggen van een boom structuur qua aanvoer leiding met steeds een aftakking. Deze dingen zouden ideaal zijn als ze goed werken tegen overspraak.
Je moet er in je ventieladapters wel de ruimte voor hebben.
Bij mij liggen de leidingen vlak boven het plafond (op de betonplaten van de breedplaatvloer). Het deel rond 125 van de ventieladapters is dan nog maar zo'n 5 cm lang. Daarna beginnen de buizen al. In zo weinig hoogte raak je zo'n demper nooit kwijt.
Je moet er in je ventieladapters wel de ruimte voor hebben.
Bij mij liggen de leidingen vlak boven het plafond (op de betonplaten van de breedplaatvloer). Het deel rond 125 van de ventieladapters is dan nog maar zo'n 5 cm lang. Daarna beginnen de buizen al. In zo weinig hoogte raak je zo'n demper nooit kwijt.
Dat klopt, de dempers zijn 250mm lang.
Je zou ze in theorie wat kunnen inkorten, maar dan werken ze minder tot niet meer goed...
kun je die demper niet gewoon aan het eind van de horizontale buis plaatsen? ik denk niet dat het heel veel uitmaakt als je na het ventiel eerst een bocht krijgt waar geen demping inzit
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details