Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:53
Na een paar avonden door dit forum lezen, begin ik enig beeld te krijgen wat het inhoudt om (zelf) balansventilatie aan te leggen. Ik ben op dit moment bezig om ons oude huis (1872) verder te isoleren en tochtvrij te maken. Omdat er toch een aantal plafonds en muren open moeten wil ik ook meteen balansventilatie aanleggen.
Feitelijk bestaat ons huis uit zes ruimtes, waarvan we er twee niet altijd mee willen laten draaien omdat ze niet verwarmd worden. Onze eigen slaapkamer wordt niet verwarmd omdat mijn vrouw dat niet wil. Meestal staat daar ook een raampje open. Ook de logeerkamer wordt alleen verwarmd als er een logee is. Ik wil niet dat die twee kamers altijd meedraaien in de ventilatie omdat je ze dan min of meer verwarmt door de lucht. Maar ik zou wel de mogelijkheid willen houden om er te ventileren als nodig. Ik zie dan twee opties: of een WTW unit met meerdere zones, maar 3 zones is wel erg zeldzaam en het is onhandig omdat je dan kanalen aan moet leggen van de WTW unit naar elke zone. De andere optie is een verdeeldoos met kleppen die je open en dicht kunt zetten of die automatisch open en dicht gaan. Bijvoorbeeld Itho demandflow. Maar ook dat is een centrale oplossing die separate kanalen vereist van die doos naar elke ruimte en omdat je geen luchtstromen onder de deuren kan gebruiken moet je in elke ruimte die je aan/uit wilt schakelen zowel een aanvoer als een afvoer maken. Dat wordt een grote pijpenboel. Zijn er geen ventielen die op afstand stuurbaar zijn? Dan kun je de aan- en afvoer van een kamer aan/uit zetten naar behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:24
@ger356 voor de slaapkamers kun je eventueel ook decentrale wtw units overwegen. Die staan dan volledig los van je centrale systeem en hebben enkel, afhankelijk van de unit, 1 of 2 geveldoorvoeren naar buiten nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlupWoofer
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:27
@ger356 ik denk niet dat je balansventilatie moet zien als verwarming. Het apparaat verwarmt ook niet, het beperkt warmte verlies van ventileren. Ik zou de installatie zo simpel mogelijk houden. Ventilatie in ruimtes die je minder gebruikt is ook belangrijk en wel zo fris. Bovendien kunnen ruimtes ook van functie veranderen.

Je kunt natuurlijk aan aparte decentrale ventilatie units denken, maar ik denk dat je dan duurder uit bent. Bedenk je ook dat decentrale ventilatie vaak minder krachtig is en meer geluid maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14-07 22:02
Hoi,We moeten de deuren voor ons nieuwbouw kiezen. Op de zolder bevindt zich ook de Techniek ruimte met een Itho WTW HRU 350. Deze krijgt uiteraard een soundproof deur (hal->Techniek) - hier is geen optie te maken.
Maar voor de andere deur (hal->slaapkamer4) zouden we in plaats van de standaard houten deur een deur met glas willen kiezen (zodat er ook licht naar de hal komt en dat vinden we ook mooier).

Toen ik het vandaag met de aannemer sprak, zei hij dat dit misschien niet mogelijk is en dat ik de "geluids" -garantie voor de zolder zou kunnen verliezen. Voor mij is het een beetje onzin. Vragen:

1. Is een standaard houten deur zoveel beter geluid isolerend dan een deur met glas? (let op: geen van hen is een soundproof deur).
2. Is de WTW-unit zo luidruchtig? Is de geluiddichte deur van de Techniek niet voldoende om een rustige slaapkamer 4 te hebben?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18:41
Mr_Kite schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:58:
Aangezien de buizen die gebruikt worden in het air excellent systeem van Ubbink mij wel heel erg deden denken aan de mantelbuis (ook wel kabelbeschermingsbuis genoemd) die ik kortgeleden in mijn tuin heb gelegd, vroeg ik mij af of dit uitwisselbaar is. Het antwoord is: ja! Die buizen worden in standaard DN maten geleverd en dat sluit keurig af met de door Ubbink geleverde ringen, hier de 90mm variant:
[Afbeelding][Afbeelding]

In dit geval betreft het de buizen van het merk Fränkische (Kabuflex), maar er zijn meerdere bedrijven die dergelijke buizen leveren. Net als de Ubbink buizen HDPE aan de buitenkant (hard) en LDPE aan de binnenkant (glad).

Er zijn 2 voordelen:
  1. Je kunt je buizen kleurcoderen (rood afzuiging, groen van Ubbink voor aanvoer)
  2. De prijs is beduidend lager, waar ik bestelde betaal je €2.80 per meter bij een afname van 50 meter, voor de Ubbink buizen betaal je meestal het dubbele (€5 tot €7 per meter)
Ook nadelen:
  1. deze buis is niet voor ventilatie gemaakt, dus je weet niet of ze misschien bepaalde additieven of lossingsmiddelen hebben gebruikt die Ubbink heeft vervangen met gezondere alternatieven (op zich worden er voor LDPE meestal geen enge weekmakers e.d. gebruikt maar je weet maar nooit). Om deze reden zou ik dit zelf alleen voor afvoer gebruiken (dan zie ik geen bezwaren mbt materiaalgebruik)
  2. Ubbink voorziet hun buizen van een zilver-ionen coating (of additief in het LDPE?) aan de binnenkant voor antibacteriele/antifungale werking. Ik was nieuwsgierig naar de werkzame levensduur van die coating en heb Ubbink daar meer informatie over gevraagd ("dat heeft nog nooit iemand gevraagd, ik zet 'm door naar onze productontwikkeling"), maar het kleine beetje wat ik aan wetenschappelijke literatuur hierover heb kunnen vinden lijkt een levensduur van meerdere jaren te suggereren. Voor mij een extra reden om de Ubbink buizen te verkiezen voor aanvoer! Overigens hebben concurrenten als Hybalans+ geen dergelijke coating...
Of deze mantelbuizen / kabelbeschermingsbuizen ook compatible zijn met Hybalans+ weet ik niet, maar misschie is er iemand anders die dat kan testen.
Ik zie dat hier eigenlijk niemand meer een mening over gegeven heeft. Zijn er nog mensen die ervaring hebben met het gebruik van mantelbuis als leidingen voor mechanische ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:10
ItsValium schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 00:03:
Ik ben me aan het inlezen om een ventilatiesysteem d te installeren. Echter ik beschik over héél beperkte ruimte waar ik deze zou kunnen plaatsen en bij voorkeur zou ik die aan het plafond in de hall willen hangen om ruimte in het berghokje vrij te houden voor andere zaken (warmtepomp en dergelijke). Maar nu voor wtw systemen vind ik bijzonder weinig opties waar plafondmontage kan. En als het al kan zijn het ferm uit de kluiten gewassen systemen die eerder voor kantoor en andere industriegebouwen lijken bedoeld te zijn.

Het is voor een appartement op een tussenverdieping dus geluid/trilling en zo spelen ook een rol. Iemand enig idee waar en of ik toch iets soortgelijk zou kunnen vinden?
Wij hebben een daikin VAM-J, de kleinste versie is een 150m3/h, dus ook prima geschikt voor appartementen/kleine huizen. Wij hebben een 650, dat is wel een aardig bakbeest maar ik had de ruimte ervoor en heb 'm liever wat overbemeten (minimaal 2x wat je normaal aan debiet nodig hebt zodat ie lekker op de laagste stand draait). Ik raad je aan dan ook de optionele co2 sensor erbij te bestellen (en bouw die in, voordat je 'm ophangt :X)

De exacte maten van de verschillende modellen staan hierin op pagina 5 en verder. Deze kunnen evt ook verticaal aan de muur trouwens, dan zijn ze een stuk minder diep dan de meeste units.

Qua hoogte zal je dan een cm of 32 minimaal omlaag moeten met je plafond. En je hebt nog wat ruimte aan de zijkant nodig om hem te servicen (de helft van de breedte ongeveer, de warmtewisselaar en filters zijn vanaf de 350 in de breedte gesplitst in 2 delen).

Geluid maken ze allemaal, dat mitigeer je dan met geluidsdempers tussen de unit en instortverdelers. Daar heb je dan wel wat lengte voor nodig om genoeg geluid op te slurpen (zie eerdere post van @Andrehj), dus je zal best een lange hal moeten hebben of dat deel dan wél in je berghok moeten plaatsen.

[ Voor 41% gewijzigd door RonJ op 21-11-2022 16:23 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 15:48

TMC

Ik heb een probleem met mijn HRU 350. Ik heb enkele weken geleden een extra kanaal laten plaatsen naar een zolderkamer en sindsdien merk ik twee dingen: de machine maakt meer geluid en er komt af en toe condens uit de machine zelf aan de onderkant (waar de warmtewisselaar zit). Ook voelt 1 van de filters (aan de onderkant) erg vochtig aan, voorheen was dit niet zo. Wat zou dit kunnen veroorzaken? De partij die de aanleg van het extra kanaal heeft gedaan zegt dat hun werkzaamheden hier niks mee te maken kunnen hebben, maar ik vind het wel erg toevallig dat deze klachten precies daarna zijn gekomen. Mijn hypothese is dat sindsdien de balans verstoord is waardoor de lucht in de unit blijft hangen en condenseert, maar ik weet eigenlijk niet of dit logisch is.

[ Voor 6% gewijzigd door TMC op 22-11-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:46
TMC schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 03:13:
Ik heb een probleem met mijn HRU 350. Ik heb enkele weken geleden een extra kanaal laten plaatsen naar een zolderkamer en sindsdien merk ik twee dingen: de machine maakt meer geluid en er komt af en toe condens uit de machine zelf aan de onderkant (waar de warmtewisselaar zit). Ook voelt 1 van de filters (aan de onderkant) erg vijftig aan, voorheen was dit niet zo. Wat zou dit kunnen veroorzaken? De partij die de aanleg van het extra kanaal heeft gedaan zegt dat hun werkzaamheden hier niks mee te maken kunnen hebben, maar ik vind het wel erg toevallig dat deze klachten precies daarna zijn gekomen. Mijn hypothese is dat sindsdien de balans verstoord is waardoor de lucht in de unit blijft hangen en condenseert, maar ik weet eigenlijk niet of dit logisch is.
Gebruik je dat kanaal voor de luchttoevoer of -afvoer?

Wellicht een idee om het kanaal (tijdelijk) af te doppen om te kijken of de klachten dan verdwijnen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:10
Ik heb een probleem met mijn HRU 350. Ik heb enkele weken geleden een extra kanaal laten plaatsen naar een zolderkamer en sindsdien merk ik twee dingen: de machine maakt meer geluid en er komt af en toe condens uit de machine zelf aan de onderkant (waar de warmtewisselaar zit). Ook voelt 1 van de filters (aan de onderkant) erg vijftig aan, voorheen was dit niet zo. Wat zou dit kunnen veroorzaken? De partij die de aanleg van het extra kanaal heeft gedaan zegt dat hun werkzaamheden hier niks mee te maken kunnen hebben, maar ik vind het wel erg toevallig dat deze klachten precies daarna zijn gekomen. Mijn hypothese is dat sindsdien de balans verstoord is waardoor de lucht in de unit blijft hangen en condenseert, maar ik weet eigenlijk niet of dit logisch is.
Men bij het toevoegen van een kanaal aan één van beide kanten van het systeem de overige ventielen aan tenminste één kant opnieuw moeten afstellen (verder open/dicht zetten v/d ventielen) om de boel weer in balans te brengen. Heb je ze met een anemometer bezig gezien bij andere ventielen?

Ik heb zelf geen HRU, maar misschien zijn de balans (drukken) of toerentallen nog ergens af te lezen?

Opzich is condens niet raar bij deze koude temperaturen (je hebt niet voor niets een afvoer) en bij het verhogen van het totale debiet zal het geluid ook toenemen, dus dat op zich is niet persé een probleem.

Edit: Vocht stijgt over het algemeen op en kruipt langs het dak naar de nok. Dus als er eerder niet geventileerd werd op zolder en je gaat daar nu ineens wel ventileren dan is het ook logisch dat de hoeveelheid vocht flink toeneemt. Een flinke onbalans kan dit overigens wel erger maken dan nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door RonJ op 22-11-2022 09:43 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik wou ook zeggen inderdaad: heeft de extra hoeveelheid condens niet te maken met de winterse temperaturen van de laatste paar dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:41
Er blijft geen lucht in de unit hangen, dat kan niet. Condens heeft met de kou te maken, daarom heb je ook een condensafvoer die aangesloten is op de rioolafvoer als het goed is!

Dat extra geluid: deels hoor je misschien dat extra kanaal zelf (daar beweegt natuurlijk lucht doorheen). Zijn er dempers gebruikt op dat kanaal? Daarnaast moet de balans opnieuw ingeregeld. Dat beslaat uit twee delen: de verdeling van de lucht door de woning (door de ventielen verder open of dicht te zetten) en de balans tussen de totale aanvoer en afvoer. Die laatste regel je met het balans-draaiknopje aan de zijkant van de unit. Voor het afstellen heb je een anemometer nodig.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

Bedankt voor het meedenken iedereen. Ik denk echter dat ik niet duidelijk ben geweest. Er komt condens uit de kieren van het apparaat, niet uit de afvoer.
alexbl69 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 04:10:
[...]

Gebruik je dat kanaal voor de luchttoevoer of -afvoer?

Wellicht een idee om het kanaal (tijdelijk) af te doppen om te kijken of de klachten dan verdwijnen.
Het kanaal wordt gebruikt voor luchtaanvoer naar de kamers toe. Aangezien het balansventilatie is lijkt afdoppen me niet een goed idee?
RonJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:43:
[...]

Men bij het toevoegen van een kanaal aan één van beide kanten van het systeem de overige ventielen aan tenminste één kant opnieuw moeten afstellen (verder open/dicht zetten v/d ventielen) om de boel weer in balans te brengen. Heb je ze met een anemometer bezig gezien bij andere ventielen?

Ik heb zelf geen HRU, maar misschien zijn de balans (drukken) of toerentallen nog ergens af te lezen?

Opzich is condens niet raar bij deze koude temperaturen (je hebt niet voor niets een afvoer) en bij het verhogen van het totale debiet zal het geluid ook toenemen, dus dat op zich is niet persé een probleem.

Edit: Vocht stijgt over het algemeen op en kruipt langs het dak naar de nok. Dus als er eerder niet geventileerd werd op zolder en je gaat daar nu ineens wel ventileren dan is het ook logisch dat de hoeveelheid vocht flink toeneemt. Een flinke onbalans kan dit overigens wel erger maken dan nodig.
Bedankt voor je antwoord. Ze hebben het debiet opnieuw gemeten en de ventielen afgesteld, met welk apparaat heb ik niet gecontroleerd. Toerentallen/balans kan ik zelf niet uitlezen.

M.b.t. condens: de condens komt dus door de kieren van het apparaat heen, niet uit de gewone afvoer. Dat lijkt me toch niet goed. De zolder was eerst niet per se vochtig, het is een kamer met een plat dak (zit een vliering boven) en er werd wel geventileerd middels het raam (maar nu dus middels een kanaal).
Glenfiddich schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:13:
[...]

Er blijft geen lucht in de unit hangen, dat kan niet. Condens heeft met de kou te maken, daarom heb je ook een condensafvoer die aangesloten is op de rioolafvoer als het goed is!

Dat extra geluid: deels hoor je misschien dat extra kanaal zelf (daar beweegt natuurlijk lucht doorheen). Zijn er dempers gebruikt op dat kanaal? Daarnaast moet de balans opnieuw ingeregeld. Dat beslaat uit twee delen: de verdeling van de lucht door de woning (door de ventielen verder open of dicht te zetten) en de balans tussen de totale aanvoer en afvoer. Die laatste regel je met het balans-draaiknopje aan de zijkant van de unit. Voor het afstellen heb je een anemometer nodig.
Ik heb inderdaad een condensafvoer, alleen in dit geval komt de condens dus door de kieren van het apparaat heen. Dat is iets anders dan via de afvoer (zoals het hoort).

Ik ga eens navragen welke stappen ze precies hebben genomen bij het afstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
TMC schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:21:
Bedankt voor het meedenken iedereen. Ik denk echter dat ik niet duidelijk ben geweest. Er komt condens uit de kieren van het apparaat, niet uit de afvoer.
[...]
Het kanaal wordt gebruikt voor luchtaanvoer naar de kamers toe. Aangezien het balansventilatie is lijkt afdoppen me niet een goed idee?
Het was toch een uitbreiding van een al bestaand systeem? Dan betekent afdoppen toch dat je de oude situatie herstelt?

Maar als ik de rest van je verhaal lees denk ik niet dat dit gaat helpen. Als de condens echt uit het apparaat komt lijkt het me eerder dat de condensafvoer verstopt is.

Qua 'luchtbalans' kan er niet zoveel gebeuren. De toevoermotor voert een x aantal m3 toe. Op het moment dat je wat wijzigt in de kanalenloop of de instellingen van de ventielen wijzigt veranderen de verhoudingen tussen de verschillende ventielen wellicht, maar op de totale luchthoeveelheid heeft het niet zoveel effect.

Aangezien de totale weerstand enkel wordt bepaald door de leiding met de meeste weerstand (in de regel de langste leiding), en je het hier over een toevoer op de zolder hebt die waarschijnlijk dicht bij het apparaat zit is de totale weerstand niet toegenomen. Dus er is niks verandert aan de hoeveelheid lucht die in de woning wordt geblazen.

Wel zul je het ventiel van dit extra kanaal - mocht het inderdaad vrij kort zijn - flink moeten knijpen omdat er anders door die mindere weerstand teveel lucht door dit ene kanaal gaat. Dat gaat met name ten koste van de leiding met de meeste weerstand, waarschijnlijk die naar de woonkamer, waardoor er in de woonkamer te weinig geventileerd wordt.

Maar zou zoals gezegd eerste de condensafvoer eens nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 11:47

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

RonJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:43:
Let op dat dit niet per definitie voor alle fabrikanten/systemen geldt, de apparaten van Duco worden bijvoorbeeld op druk ingesteld, en het apparaat past zich daar automatisch op aan. Alleen als het nieuwe deel meer weerstand heeft (en dus een hogere druk nodig heeft om het gewenste debiet bij de ventielen te halen) moeten de andere ventielen ook worden aangepast. Als het maximale drukverlies in het nieuwe deel gelijk of lager is als het maximale drukverlies in het oude deel (en er op het apparaat zelf dus niets aangepast hoeft te worden), dan hoeven alleen de nieuwe ventielen afgesteld te worden bij een Ducobox. Ik weet niet hoe dit bij andere fabrikanten is.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr_Kite op 22-11-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:25
TMC schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 19:21:

M.b.t. condens: de condens komt dus door de kieren van het apparaat heen, niet uit de gewone afvoer. Dat lijkt me toch niet goed. De zolder was eerst niet per se vochtig, het is een kamer met een plat dak (zit een vliering boven) en er werd wel geventileerd middels het raam (maar nu dus middels een kanaal).
De HRU 350 heeft een metalen band rondom de behuizing. Onderop de unit zit een bout waarmee je die band strak om de behuizing trekt. Kan het zijn dat die los is geweest en dat ze die niet (goed) weer hebben aangedraaid? Hoeft niet super strak, maar wellicht dat er vochtige lucht of vocht tussendoor kan komen als die band echt los zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC

TMC

itsjohan schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:51:
[...]

De HRU 350 heeft een metalen band rondom de behuizing. Onderop de unit zit een bout waarmee je die band strak om de behuizing trekt. Kan het zijn dat die los is geweest en dat ze die niet (goed) weer hebben aangedraaid? Hoeft niet super strak, maar wellicht dat er vochtige lucht of vocht tussendoor kan komen als die band echt los zit.
De band is om onverklaarbare redenen er vanaf. Dus dat kan misschien de oorzaak zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertverduijn
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-05-2023
emot schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:13:
[...]

Ik zie dat hier eigenlijk niemand meer een mening over gegeven heeft. Zijn er nog mensen die ervaring hebben met het gebruik van mantelbuis als leidingen voor mechanische ventilatie?
Ik vraag me vooral af waarom je het zou doen, alleen vanwege de prijs?
Ik denk dat de binnenkant van de ventilatie buizen een stuk gladder zullen zijn waardoor ze minder luchtweerstand hebben.
En het materiaal waarmee het afgewerkt is zal denk ik niet behandeld zijn zodat het antistatisch en hygiënisch is.
Dus ik denk dat de paar euro die je bespaart snel weer kwijt bent aan extra stroomkosten of schoonmaakkosten.
Dan zou ik eerder op marktplaats zoeken naar wat restpartijen ventilatiebuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Kite

Mr_Kite

robertverduijn schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:27:
Ik vraag me vooral af waarom je het zou doen, alleen vanwege de prijs?
Ik geef in mijn post twee redenen: prijs en kleurcodering
Ik denk dat de binnenkant van de ventilatie buizen een stuk gladder zullen zijn waardoor ze minder luchtweerstand hebben.
Ik voel geen verschil, ook de mantelbuis is glad gemaakt aan de binnenkant (LDPE) om de kabels makkelijk door de buis te trekken.
En het materiaal waarmee het afgewerkt is zal denk ik niet behandeld zijn zodat het antistatisch en hygiënisch is.
Helemaal mee eens, ik geef dan ook aan in mijn post dat ik het zelf alleen zou gebruiken voor de afvoer, waarbij ik die antistatische en hygiënische coating niet van belang vind. Maar iedereen moet die keuze natuurlijk zelf maken.

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Welke units zijn het eenvoudigst om vanuit HA te kunnen aansturen? CO2 kan ik bijvoorbeeld al uit Netatmo halen.

Ik heb nog geen wtw, maar wel plannen voor ombouw van mv naar wtw. En ook nog geen HA, maar wel plannen voor met name energie management ermee te gaan doen. Ik wil m'n Altherma goed in de gaten houden en zelf de COP bepalen en loggen.

Het gaat gewoon om een standaard 1 zone wtw-unit van 300 of 400 m3/h

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:28
Ik heb daarvoor een WTW van Zehnder aangeschaft (Q350 met enthalpiewisselaar). De Comfoconnect Lan unit, waarmee ik hem aan HA kan koppelen heb ik echter nog niet, i.v.m. levertijden (besteld in april '22).

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Een korte vraag die mij een apart topic niet waard lijkt:
We hebben momenteel (woning '94) een MV die afzuigt uit het toilet en badkamer, de afvoer zit op het dak. De MV-unit zit naast de muur. We willen zonnepanelen leggen, is het een probleem om het MV-afvoerpijpje te verplaatsen naar de verticale buitenmuur op zolder i.p.v. uit het schuine dak (zuid :9 ) te laten steken?
En zou dit (MV-afvoer aan de zijkant v.d. woning) ook kunnen als we de MV t.z.t. zouden vervangen voor een echte balansventilatie/WTW?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertverduijn
Mr_Kite schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:41:
[...]

Ik geef in mijn post twee redenen: prijs en kleurcodering

[...]

Ik voel geen verschil, ook de mantelbuis is glad gemaakt aan de binnenkant (LDPE) om de kabels makkelijk door de buis te trekken.

[...]

Helemaal mee eens, ik geef dan ook aan in mijn post dat ik het zelf alleen zou gebruiken voor de afvoer, waarbij ik die antistatische en hygiënische coating niet van belang vind. Maar iedereen moet die keuze natuurlijk zelf maken.
Voor afvoerslang zou het wel geschikter zijn, dan zit je hoogstens met iets meer last van stof ophoping doordat het niet antistatisch is, maar ik heb geen idee hoe snel dat zal gaan.
Ik denk dat er maar één manier is om daar achter te komen :)
ursusMaritimus schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:43:
Welke units zijn het eenvoudigst om vanuit HA te kunnen aansturen? CO2 kan ik bijvoorbeeld al uit Netatmo halen.

Ik heb nog geen wtw, maar wel plannen voor ombouw van mv naar wtw. En ook nog geen HA, maar wel plannen voor met name energie management ermee te gaan doen. Ik wil m'n Altherma goed in de gaten houden en zelf de COP bepalen en loggen.

Het gaat gewoon om een standaard 1 zone wtw-unit van 300 of 400 m3/h
Dat is een beetje afhankelijk van hoe je het aan wilt sturen, en hoeveel informatie je uit de unit wilt halen.

Als je alleen de unit aan wilt sturen kan dat bij bijna allemaal met een 0 tot 10 volt signaal. Er zijn oplossingen om zon signaal te genereren.
Wil je ook informatie uit de unit krijgen, of de draadloze aansturing zal het wat lastiger worden.
Hier zijn al wel wat mensen in geslaagd:
https://www.whirlwind.nl/...itlezen-in-home-assistant

Zehnder app in Loxone oproepen
En er zullen nog wel meer types zijn, maar dat is even zoeken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-09 23:26
twee vragen mbt balansventilatie:
1. in de keuze voor een demper in leidingen direct bij de WTW box is er keuze voor starre rechte demper vs flex demper.
zie https://www.ventilatiesho...dsdemper-200mm-spirobuis/ vs https://www.ventilatiesho...s-o-200mm-lengte-1-meter/
Prijsverschil ca 80 vs 40eur, en de starre lijkt minder drukval te hebben.
--> Werkt de starre vwb geluidsdemping veel beter? Iemand ervaringen?

2. Ik kwam deze WTCB.be tool "optivent" tegen om ventilatiesysteem leidingen door te rekenen: https://www.buildwise.be/...e-ventilatieinstallaties/
Kan je gebruiken om je leidingen schematisch in te tekenen en snelheden te laten berekenen en (vooral interessant) berekent het installatielawaai per ventiel en per ruimte. Ziet er wel uit alsof er flink steile leercurve aan vast zit.
--> Iemand hier wel eens mee gewerkt? Is het de moeite waard om hier tijd in te steken of levert het te weinig op?
Afbeeldingslocatie: https://ventilatiewarmte.nl/wp-content/uploads/2022/05/buizenstelsel.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FK-Lqwd9LWUUalyC9KBo3Y3cU-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pZTzoQiov8MMgmjdAAMrS0AV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
StevenPH schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:06:
twee vragen mbt balansventilatie:
1. in de keuze voor een demper in leidingen direct bij de WTW box is er keuze voor starre rechte demper vs flex demper.
zie https://www.ventilatiesho...dsdemper-200mm-spirobuis/ vs https://www.ventilatiesho...s-o-200mm-lengte-1-meter/
Prijsverschil ca 80 vs 40eur, en de starre lijkt minder drukval te hebben.
--> Werkt de starre vwb geluidsdemping veel beter? Iemand ervaringen?
Hier beide in serie. Eerst alleen een starre (van 1200 mm), maar toen kon ik de WTW op de slaapkamers nog steeds horen. Daarna een flexibele nog in serie toegevoegd, en nu is het echt stil.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:31
In ons nieuwbouwhuis is een Zehnder E400 toegepast met een bedrade en centraal geïnstalleerde CO2 meter met 3-standen regeling. Op het display van de hoofdunit zie ik echter dat de minimale stand altijd 2 is, dus de middelste stand (ook als het huis leeg is, en als ik handmatig de laagste stand gekozen heb).

Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn? Staat bv. een CO2 grenswaarde verkeerd ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
saturn21 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:33:
In ons nieuwbouwhuis is een Zehnder E400 toegepast met een bedrade en centraal geïnstalleerde CO2 meter met 3-standen regeling. Op het display van de hoofdunit zie ik echter dat de minimale stand altijd 2 is, dus de middelste stand (ook als het huis leeg is, en als ik handmatig de laagste stand gekozen heb).

Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn? Staat bv. een CO2 grenswaarde verkeerd ingesteld?
Dat is iets stoms in de software. Ik heb daar in 2020 een keer met Zehnder over gebeld, omdat ie hier ook steeds naar stand 2 ging. Toen moest je iets met een timer oid instellen om dat te fixen.
Als je het hebt uitgevogeld, laat je het dan hier even weten?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruphin
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-07 11:51
Ik ben bezig met een lang lopende verbouwing van mijn woning, en heb net een WTW geplaatst (Zehnder Q350 met enthalpiewisselaar). De dakdoorvoeren heb ik vorige week aangelegd en met geïsoleerde aan- en afvoerkanalen aangesloten aan de WTW.

Nu is mijn probleem dat de ventilatiekanalen in huis nog niet zijn aangelegd (zijn betonboringen voor nodig en dit komt pas in een latere fase van de verbouwing). Ik heb echter momenteel enorm last van vocht en condens in huis met dit koude weer, dus ik moet zo snel mogelijk iets aan ventilatie doen.

Nou heb ik het plan opgevat om tijdelijk domweg twee flexibele kanalen door mijn huis te hangen, de aanvoer naar de woonkamer beneden en afvoer ergens bij het trapgat op de zolder. Gaat dat werken als tijdelijke oplossing voor enkele maanden? Kan het op een of andere manier kwaad als ik de WTW gewoon aanzet zonder enige inmeting te doen en hem op een laag standje zet? Ik begrijp dat de ventilatie in de overige ruimtes in huis niet optimaal zal zijn, maar alles dat ik aan vocht het huis uit kan krijgen is pure winst.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het in gebruik nemen van de WTW? Suggesties voor hoe ik het systeem het beste kan instellen? Bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Ruphin een 2e hands Itho box ophangen geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ruphin schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 03:41:
Nou heb ik het plan opgevat om tijdelijk domweg twee flexibele kanalen door mijn huis te hangen, de aanvoer naar de woonkamer beneden en afvoer ergens bij het trapgat op de zolder. Gaat dat werken als tijdelijke jetoplossing voor enkele maanden?
Werken? Ja. Goed werken? Geen idee...
Kan het op een of andere manier kwaad als ik de WTW gewoon aanzet zonder enige inmeting te doen en hem op een laag standje zet?
Nee, kan geen kwaad. Maar waarom zou je hem op laag zetten als je aangeeft al problemen te hebben?
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het in gebruik nemen van de WTW? Suggesties voor hoe ik het systeem het beste kan instellen? Bij voorbaat dank :)
De condensafvoer is toch al aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruphin
plaspvd schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 06:20:
@Ruphin een 2e hands Itho box ophangen geen optie?
Waarom zou ik dat doen ipv de wtw aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruphin
Slonzo schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:28:
De condensafvoer is toch al aangesloten?
Het is een versie met enthalpiewisselaar, voor zover ik weet is er dan geen condensafvoer nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Ruphin omdat je nog aangeeft dat je vol in de verbouwing zit. Wil je de box niet vol met stof zuigen. Als die Itho oid smerig wordt, maakt het geen klap uit.

1 flex slang van de zehnder loshalen en met een verloop aansluiten op een afzuigbox, houd je je nieuwe spullen goed voor als de verbouwing klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruphin
Dat is een goede suggestie om rekening mee te houden. Het valt momenteel echter wel mee met stof en dergelijke, de volgende sloopwerkzaamheden zijn pas gepland begin volgend jaar. Als het zover is zal ik er aan denken de WTW tijdelijk uit bedrijf te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
Ik zou het gewoon proberen, de box en wisselaar schoonmaken niet heel lastig. Zorg wel voor een geïsoleerde slang voor toevoer, die is kouder dan je huis.

Je wilt air flow hebben, dus wat je moet doen is die 2 slangen zo plaatsen dat lucht door je hele huis moet verplaatsen om van A naar B te komen.

Alternatief: blaas beneden in met een slang, zuig af op zolder / vlakbij de WTW of andersom. En dan de flow inregelen op 150 m3/h via de display, hij merkt vanzelf dat 1 ventilator harder moet werken dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tavru
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2023
Ruphin schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:04:
[...]

Het is een versie met enthalpiewisselaar, voor zover ik weet is er dan geen condensafvoer nodig?
En daar zit dus het probleem. Heb je meer vocht in je binnenlucht zitten dan dat er in de buitenlucht zit, dan gaat je wisselaar keurig dat vocht overdragen aan de drogere buitenlucht. Ofwel....je schiet er weinig/ niet genoeg mee op. Je kan dan veel beter de toevoerventilator uitzetten via het menu. Je hebt dan een veredelde afzuigbox als het ware, maar je raakt wel je vocht kwijt.
Overigens is dat bouwvocht de reden geweest dat bij Zehnder in Zwitserland vroeger de enthalpiewisselaar pas een tijdje na de oplevering van de woning werd geplaatst. In eerste instantie kwam er een gewone wisselaar in. Maar ja, Zwitsers hebben over het algemeen iets diepere portemonnees :). Of ze dit nog steeds zo doen weet ik niet. Maar het is blijkbaar over het algemeen aan te raden bij enthalpiewisselaars de eerste tijd alleen de afvoerfunctie van de wtw te gebruiken en met een vochtmeter het vocht in je woning te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruphin
Bedankt voor de tips! Ik ga het eerst proberen zoals w00key aangeeft, met vast ingestelde m3/h. Mocht het niet voldoende helpen, dan ga ik wel kijken of ik de toevoer kan uitzetten zoals Tavru aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Overigens kan je ook gewoon een ontvochtiger gebruiken, ze zijn daarvoor bedoeld en halen vocht vele malen sneller uit lucht dan alleen ventileren.

Ik geloof niet dat ik de knop heb gevonden voor alleen afzuigen op mijn Q350, maar je kan wel de bypass open zetten in het menu zodat het direct zonder warmte/vocht wisselen direct je vochtige lucht buiten dumpt. Het helpt ook om zachtjes te stoken, zorg ervoor dat het binnen continu 20+ graden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4dSOCmmVvR_8D-YKl5pWOTzAMY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aOuO0lBZ86u8t277w1Od9bjG.png?f=user_large

KNMI meet nu buiten 10.6°C @ 86%, pas als je dat verwarmt tot 20 graden is dat droog genoeg om wat vocht mee naar buiten te nemen. Als je niet verwarm blijft het hoe dan ook nat binnen, 10.6 @ 86% verwarmd naar 15 graden is 65% RV.

[edit]

Als je 150m3/h ventileer en je voert lucht aan op 50% RV, af op 70% RV, dan haal je 0.6l/uur aan vocht uit de woning. Een ontvochtiger kan tussen de 10-20L/dag uit de lucht halen, sluit deze dan wel aan met een afvoerslang, anders is dat bak constant vol.

[ Voor 13% gewijzigd door w00key op 25-11-2022 16:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ten aanzien van de dempers: dat gaat puur om geluid via de buis, toch?

Oftewel: ik kan zonder probleem een meter of twee à drie leiding (met twee bochten) tussen WTW en demper hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin85
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-09 08:44
Hallo. Ik heb dit topic met veel interesse doorgelezen en heb een aantal vragen.

Op dit moment wonen wij in een woning uit 2008 met centrale balansventilatie. Dit bevalt ons erg goed, altijd voldoende ventilatie, energiezuinig en geen last van muggen/ gedoe met horren.

Volgend jaar gaan wij verhuizen naar een andere woning (vrijstaand, 1984, goed geïsoleerd, volledig voorzien van HR++ glas) zonder mechanische ventilatie. Op de begane grond bevinden zich de woonkamer, keuken, toilet en een verwarmde garage. Op de eerste verdieping bevinden zich 3 kamers (2x slaapkamer, 1x thuiswerkplek) en de badkamer. Daarboven zit nog een vliering voor opslag. In principe zal er op de bovenverdieping weinig gestookt worden.

Wij denken erover na om balansventilatie toe te gaan passen op de eerste verdieping, waarbij de WTW-unit op de vliering geplaatst kan worden. Alle kanalen kunnen gelegd worden op de vliering. Er staat geen grote verbouwing in de planning en vanwege het ontbreken van de ruimte voor de kanalen doen we eerst alleen de bovenverdieping en niet de begane grond.
  • Is het zinvol om een WTW aan te leggen voor alleen de bovenverdieping?
  • Voor de bovenverdieping is het gevraagde debiet vrij laag. We wonen met z'n drieën. Is het verstandig om bij het uitzoeken van de unit alvast rekening te houden met het aansluiten van de begane grond, mocht dat in de toekomst nog gaan gebeuren. Of is de WTW dan sterk overgedimensioneerd voor de bovenverdieping?
  • In mijn zoektocht naar een WTW-unit kwam ik de Zehnder ComfoClime tegen, een add-on op de WTW met een lucht/lucht warmtepomp voor verwarming en koeling. Ik realiseer met dat het vermogen van deze opstelling beperkt is. Heeft iemand hier ervaring mee? Het idee om iets te kunnen koelen in de zomer (het hoeft echt geen 19 graden te worden) en onafhankelijk van de benedenverdieping (middels cv-ketel) te kunnen verwarmen spreekt mij wel aan.
Alvast bedankt voor alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tavru
@Ruphin @w00key

Ga in de display kijken. Tik daar op het rechtse haakje (onder het woord "Shift") totdat je in het advanced menu bent. Tik dan op "bevestigen" en ga naar "taakmenu" en tik dan op "bevestigen", Scroll naar beneden tot je bij "ventilatie" bent en dan weer op "bevestigen" tikken. Dan zie je 2 opties: "balans" of "enkel afvoer". De laatste moet je dus hebben. Niet vergeten na verloop van tijd, als het overtollige vocht is afgevoerd. de zaak weer op "balans" terug te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tavru
Gwaihir schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:45:

Oftewel: ik kan zonder probleem een meter of twee à drie leiding (met twee bochten) tussen WTW en demper hebben?
Dat kan, maar het stuk kanaal voor de demper kan dan geluid doorlaten. Kwestie van proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruphin
@Tavru ik had het inderdaad gevonden. Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tavru schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:32:
Dat kan, maar het stuk kanaal voor de demper kan dan geluid doorlaten. Kwestie van proberen?
Mogelijk toch veel geluid doorlaten naar de ruimte(s) eromheen dus?

Proberen in welke zin? D.w.z. welke optie heb ik dan nog? Met alles al in aanleg, kan ik niet die unit nog heel ergens anders hangen..

Als de optie een flexibele demper is op 't stuk dat door twee bochten moet, kan ik die wellicht het best maar gelijk plaatsen? (Hoe flexibel is een flexibele demper?) En dan wellicht toch ook maar een stugge waar ik net verderop de ruimte heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:56

Rzaan

Altijd zoekende

Gwaihir schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:45:

Dit vind ik een interessante vraag.
Want ik slaap heel licht, en wil daarom vooral in de slaapkamer niets horen.

Daarom wil ik ongeveer doen wat ik geschetst heb.
Dit werkt toch, zo?

Eerst een demper bijna direct na het verlaten van de WTW en dan eventueel nog dempers in de buizen die naar ruimtes zoals slaapkamers en woonkamer gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2yHpIqNQyXE89y3fJ6NSvZav4Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gaWzjMCDsgEVGGjGm88F2PAd.jpg?f=user_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Glenfiddich
Ik schreef een paar weken geleden over mijn net aangelegde WTW-installatie waarbij het geproduceerde geluid mij nogal tegenviel.

Inmiddels een paar weken verder, en het geluidsprobleem is opgelost. De oplossing was wel tamelijk rigoureus, dus die zal ik jullie niet onthouden :P

Vooropgesteld zij dat het in de kamers stil was. De ventielen maken amper geluid, in de laagste stand hoor je niets, in de middelste stand moet het echt stil zijn en moet je er op letten om hem te horen.

De unit staat op de overloop op de zolderverdieping, dat is (althans: was, daarover zo meer) helemaal open. Kwam je een kamer uit en liep je de hal/trappenhuis in dan was het best een klereherrie. En op de slaapkamer was het ook niet echt stil, die ligt relatief dicht bij de WTW unit.

De unit zelf was dus duidelijk hoorbaar, en daarnaast kwam er ook relatief veel herrie uit de Ubbink Aerfoam buizen. Die heb ik gebruikt voor de buizen van en naar buiten, en voor één van de buizen naar de woning (dat laatste om esthetische redenen, er zouden twee buizen zichtbaar over het trapgat heen lopen en de bedoeling was dat we op die manier in ieder geval tegen twee dezelfde buizen aan zouden kijken). Ondanks dat ik nergens harde 90 graden bochten heb gebruikt bleken het herriebuizen.

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en besloten de hele boel te omkasten.

De unit zelf:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUuG3SJIk-sgiY7EH90R1YB4lB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9efcTrilrWEUqAkTv6wH7ob.jpg?f=fotoalbum_large

Deurtje erin:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFLeCTwSrw_KP7j96idyCn51-u8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dAfMzxKdg1uHg5NgfLcCS88f.jpg?f=fotoalbum_large

Deur aan de binnenkant bekleed met Armaflex:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PF3qnFldaX8NBiN6Mn38HR8QcsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Tszg3JihNfhhimA8u173z8F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYixE5zv8S1nveNL4sVCO7_u2us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9N0dj3YweVHsMqf7ylfwQ3Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDFPibp6C6jidEkjeokKhiLwHSw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSQpFxcSufptOvVbyQlO0RTw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OaJZnMELqslirIlPMRWoyz1htaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6vvYvnSZeDZQVBVVcQ6sqo6.jpg?f=fotoalbum_large

En de buizen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t_NIEr7xX11ARLj4BgcOGi844ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xis616D4ZrlhgJuWNS33jcNt.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig hadden we nog heel wat restanten van het zolder-isolatieproject om de boel mee vol te stouwen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YaQCWXCMw6qE6Gdu8VJ9TmSKgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvwhghOpIyxt8Caj9JTyu1N7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTZh_-BAkBcBDbz9TpEgeWOrCdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oH9bV65Hxma2Wb9jsyL02sMv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IvR3QG0SLBpuKxlH4F4X6-QQz28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTmI1c8g9cCjxIRkDdgZ4gg9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_CCb9M524Z8bMsMmEUDpkvUAWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKR4cDUY2kaP6K1kAcPwpeok.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat: stilte! _/-\o_

Beetje een allegaartje qua gipsplaten, veel restanten van eerdere projecten opgebruikt. Tzt moet de boel natuurlijk nog netjes afgewerkt. Maar eerst eens een paar weken géén klussen wat mij betreft.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Glenfiddich schreef op maandag 28 november 2022 @ 09:01:
Ik schreef een paar weken geleden over mijn net aangelegde WTW-installatie waarbij het geproduceerde geluid mij nogal tegenviel.

Inmiddels een paar weken verder, en het geluidsprobleem is opgelost. De oplossing was wel tamelijk rigoureus, dus die zal ik jullie niet onthouden :P

Vooropgesteld zij dat het in de kamers stil was. De ventielen maken amper geluid, in de laagste stand hoor je niets, in de middelste stand moet het echt stil zijn en moet je er op letten om hem te horen.

De unit staat op de overloop op de zolderverdieping, dat is (althans: was, daarover zo meer) helemaal open. Kwam je een kamer uit en liep je de hal/trappenhuis in dan was het best een klereherrie. En op de slaapkamer was het ook niet echt stil, die ligt relatief dicht bij de WTW unit.

De unit zelf was dus duidelijk hoorbaar, en daarnaast kwam er ook relatief veel herrie uit de Ubbink Aerfoam buizen. Die heb ik gebruikt voor de buizen van en naar buiten, en voor één van de buizen naar de woning (dat laatste om esthetische redenen, er zouden twee buizen zichtbaar over het trapgat heen lopen en de bedoeling was dat we op die manier in ieder geval tegen twee dezelfde buizen aan zouden kijken). Ondanks dat ik nergens harde 90 graden bochten heb gebruikt bleken het herriebuizen.

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en besloten de hele boel te omkasten.

De unit zelf:

[Afbeelding]

Deurtje erin:

[Afbeelding]

Deur aan de binnenkant bekleed met Armaflex:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En de buizen:

[Afbeelding]

Gelukkig hadden we nog heel wat restanten van het zolder-isolatieproject om de boel mee vol te stouwen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Resultaat: stilte! _/-\o_

Beetje een allegaartje qua gipsplaten, veel restanten van eerdere projecten opgebruikt. Tzt moet de boel natuurlijk nog netjes afgewerkt. Maar eerst eens een paar weken géén klussen wat mij betreft.
Dat heb je mooi opgelost :).

Is ook echt wel een 'Nederlands' dingetje. In veel buitenlanden wordt er bij de bouw rekening gehouden met een technische ruimte voor alle apparatuur. Deze kan dan mooi - net zoals jij hebt gedaan - akoestisch geïsoleerd worden.

Maar nee, wij moeten alle apparatuur bovenaan een open trapgat plaatsen zodat het geluid in bijna de hele woning gehoord kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
alexbl69 schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:16:
[...]

Dat heb je mooi opgelost :).

Is ook echt wel een 'Nederlands' dingetje. In veel buitenlanden wordt er bij de bouw rekening gehouden met een technische ruimte voor alle apparatuur. Deze kan dan mooi - net zoals jij hebt gedaan - akoestisch geïsoleerd worden.

Maar nee, wij moeten alle apparatuur bovenaan een open trapgat plaatsen zodat het geluid in bijna de hele woning gehoord kan worden.
Nou ja, dit is natuurlijk een jaren '70 woning, dus met veel meer dan een CV-ketel is er destijds geen rekening gehouden. De CV-ketel zit wel in een aparte ruimte, maar daar was geen ruimte meer voor een WTW-unit.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsterro
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-08 19:15
Beste Tweakers,

Ik heb de Zehnder Q350 ERV besteld. Nu kan deze volgens de handleiding, die overigens ziet op het standaard Q350 model, alleen op de vloer of aan de wand (rechtop) gemonteerd worden.
Dit is mijns inziens vanwege de condens afvoer die bij het standaard model gemonteerd moet worden.

Het ERV model heeft geen condens afvoer nodig vanwege de enthalpiewisselaar.

Dus mijn vraag is of de WTW ook aan het plafond en dus horizontaal ipv verticaal gemonteerd kan worden nu geen rekening gehouden hoeft te worden met de condens afvoer?

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onno !
Technisch zal dit m.i. kunnen. Het is wellicht een discussiepunt bij garantie, omdat je hem anders ophangt dan volgende de installatievoorschriften hoort. Ik heb hetzelfde toestel, en deze soort van verdiept in de vloer van de vliering geinstalleerd. Hij hangt aan de muurbeugel, vlak boven de gipsplaten boven het trapgat. Dus ook bij mij voldoet het niet aan de afstand tussen toestel en vloer. Maar inderdaad geen condensafvoer nodig, dus past dat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 11:19
@Glenfiddich netjes gedaan! Ik heb een soortgelijk hok gemaakt... maar daar hangt nu na een jaar nog geen deur in. Dus wij slapen al een jaar in de herrie... al valt het mee en eerlijk gezegd hoor ik het al niet eens meer :') Volgens jaar maar eens dichtmaken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Tranze schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:34:
@Glenfiddich netjes gedaan! Ik heb een soortgelijk hok gemaakt... maar daar hangt nu na een jaar nog geen deur in. Dus wij slapen al een jaar in de herrie... al valt het mee en eerlijk gezegd hoor ik het al niet eens meer :') Volgens jaar maar eens dichtmaken :).
Condensafvoer al wel aangesloten? :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 11:19
Glenfiddich schreef op maandag 28 november 2022 @ 12:52:
[...]

Condensafvoer al wel aangesloten? :P
Yes, dat ondertussen wel gedaan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
bobsterro schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:31:
Beste Tweakers,

Ik heb de Zehnder Q350 ERV besteld. Nu kan deze volgens de handleiding, die overigens ziet op het standaard Q350 model, alleen op de vloer of aan de wand (rechtop) gemonteerd worden.
Dit is mijns inziens vanwege de condens afvoer die bij het standaard model gemonteerd moet worden.

Het ERV model heeft geen condens afvoer nodig vanwege de enthalpiewisselaar.

Dus mijn vraag is of de WTW ook aan het plafond en dus horizontaal ipv verticaal gemonteerd kan worden nu geen rekening gehouden hoeft te worden met de condens afvoer?
Naast de condensafvoer kan het natuurlijk zijn dat er nog andere onderdelen in zitten die 'zwaartekracht-afhankelijk' zijn. Wil het wel voor je navragen of het kan (maar verwacht eigenlijk dat het niet kan), maar je installeert hem dan wel in strijd met de voorschriften. Dat kan consequenties hebben bij een service-aanvraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@bobsterro Ik overweeg nog steeds 'n klein beetje om een Q600 ERV diagonaal op de hangen. Heb met 'n avondje zoeken en een paar reacties hier geen redenen aangetroffen waarom het niet zou kunnen.

Aan het plafond zou je wel extra uitdagingen tegen kunnen komen. Bijv: je doet een buitenste klep open en meteen valt de wisselaar op je hoofd.. (Ik weet niet of specifiek dat zo is, maar montage en onderhoud kan m.i. anders (= lastiger) verlopen als de zwaartekracht in zo'n onverwachte richting staat.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
@bobsterro @Gwaihir
Heb het even nagevraagd. Het wordt afgeraden.

Reden: een ERV werkt nooit volledig 100%. Er is altijd wel 'wat' condens. Nu loopt dat in de (ook bij de ERV wel aanwezige) condensbak en is door de geringe toename de verdamping sneller dan de aanvoer van nieuw condenswater.

Hang je hem echter diagonaal of aan het plafond, dan kan dat weinige condenswater terecht komen op plekken waar je het niet wilt hebben. In de elektronica bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsterro
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-08 19:15
alexbl69 schreef op maandag 28 november 2022 @ 13:59:
@bobsterro @Gwaihir
Heb het even nagevraagd. Het wordt afgeraden.

Reden: een ERV werkt nooit volledig 100%. Er is altijd wel 'wat' condens. Nu loopt dat in de (ook bij de ERV wel aanwezige) condensbak en is door de geringe toename de verdamping sneller dan de aanvoer van nieuw condenswater.

Hang je hem echter diagonaal of aan het plafond, dan kan dat weinige condenswater terecht komen op plekken waar je het niet wilt hebben. In de elektronica bijvoorbeeld.
Helder verhaal, hartstikke bedankt voor het navragen. Dan leg ik het plafond op die plek open zodat de WTW zo dicht mogelijk bij het plafond geïnstalleerd kan worden.

Nog eventjes advocaat van de duivel spelen, waar komt de condens vandaan en waar komt het terecht?

Als ik Afbeeldingslocatie: https://ventishop.eu/wp-content/uploads/2021/05/products-Ventishop-ComfoAir-Q-Interne-Onderdelen-Top-Warmtewisselaar.jpg bekijk dan lijkt er geen elektronica voor nummer 8, de enthalpiewisselaar, te zitten. Ik ga er van uit dat hier de vochtige lucht neerslaat?

Als de WTW dan met de rug tegen het plafond aan zit zou je denken dat met de zwaartekracht condens op de klep/deur aan de voorkant zou vallen en daarmee geen elektronica raken. Zie ik hiermee iets over het hoofd? (ongetwijfeld)

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Dan zou de onderzijde (van de deksel dus) nog altijd heel ietsje lager moeten hangen dan de bovenzijde. Dan vind de verdamping plaats op ongeveer de bedoelde plek. (Gevolg hooguit een roestig deksel.) Laat je het onbeslist, dan kan het net zo goed naar je elektronica lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fflow
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-09 00:13
Ik ben bezig met een lang lopende verbouwing van mijn woning, en heb net een WTW geplaatst (Zehnder Q350 met enthalpiewisselaar). De dakdoorvoeren heb ik vorige week aangelegd en met geïsoleerde aan- en afvoerkanalen aangesloten aan de WTW.

Nu is mijn probleem dat de ventilatiekanalen in huis nog niet zijn aangelegd (zijn betonboringen voor nodig en dit komt pas in een latere fase van de verbouwing). Ik heb echter momenteel enorm last van vocht en condens in huis met dit koude weer, dus ik moet zo snel mogelijk iets aan ventilatie doen.

Nou heb ik het plan opgevat om tijdelijk domweg twee flexibele kanalen door mijn huis te hangen, de aanvoer naar de woonkamer beneden en afvoer ergens bij het trapgat op de zolder. Gaat dat werken als tijdelijke oplossing voor enkele maanden? Kan het op een of andere manier kwaad als ik de WTW gewoon aanzet zonder enige inmeting te doen en hem op een laag standje zet? Ik begrijp dat de ventilatie in de overige ruimtes in huis niet optimaal zal zijn, maar alles dat ik aan vocht het huis uit kan krijgen is pure winst.

Ik zag dat er ook al een instelling was gepost om aan te passen naar alleen afvoer en andere tips.
Maar als je wel warmteterugwinning wilt hebben kun je ook een tweedehands warmtewisselaar kopen op marktplaats van iemand die zijn wtw heeft opgewaardeerd. Zet je die na je project zelf weer te koop, verlies je er weinig aan maar bespaar je wel stookkosten. https://www.marktplaats.nl/q/warmtewisselaar+zehnder+350/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 15:07
Hoe verstandig is om een extra MV-knop te laten plaatsen in de badkamer om de WTW harder te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Aubergine schreef op maandag 28 november 2022 @ 22:46:
Hoe verstandig is om een extra MV-knop te laten plaatsen in de badkamer om de WTW harder te laten draaien?
Zeer zinvolle functie, maar dan wel met een specifieke timer knop, waarmee de unit tijdelijk in de hoogste stand kan worden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb voor mijn Brink flair een externe vochtsensor (ook van Brink) geinstalleerd en dat gaat dan automatisch naar de hoogste stand.
Tot de RV weer gezakt is.
Meestal een 20 tal minuten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmQnb8V1KWHffVmffvGp7Op-yU8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TRuwChAovpPbPNhCxdVDOKhU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-11-2022 05:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:06
Hoe zijn de ervaringen hier met de HRU 300 van Itho? Wij hebben deze unit in ons huis van 2017. Na oplevering alleen maar problemen gehad met het lekken van condenswater. Uiteindelijk mensen van Itho zelf bij geweest en was de conclusie toen (2018) een ontwerpfout. Nieuwe unit gemonteerd en was een stuk beter en geen lekkages meer. Na een half jaar begonnen de problemen met het uitvallen van sensoren met foutcodes B02 en B03. Nadat deze allemaal wel een keer vervangen waren bleven deze problemen aanhouden waarop uiteindelijk weer de gehele unit vervangen is. Dit keer het model met de witte behuizing.
Maar ook helaas weer foutcode B03 na een jaar in gebruik te hebben gehad. Na wat gemail met Itho besloten om een nieuwe set met volledige vervangende sensoren inclusief kabelboom te monteren, wat resulteerde in geen foutcodes meer.
Eind goed al goed dachten we.
Nu deze week helaas weer een enorme lekkage van condenswater onder de WTW.
Eigenlijk wel een beetje om moedeloos van te worden.
Hebben we nu gewoon zoveel pech of is er bij andere gebruikers ook een rode lijn te ontdekken?
We vervangen altijd keurig binnen de aangeven cyclus de filter en gebruiken de WTW icm een CO2 sensor in de woonkamer en handmatige bediening in de badkamer.
Condensafvoer is niet verstopt en sifon staat keurig water in zoals aangeven in de handleiding.
Er was nu zoveel water gelekt dat ik 2 drijfnatte handdoeken eronder vandaan haalde en zelfs mn laminaat in de technische ruimte al omhoog begint te staan. Dit kan niet de bedoeling zijn......
Iemand gelijke ervaringen?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Bart_Denon schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:33:
Hoe zijn de ervaringen hier met de HRU 300 van Itho? Wij hebben deze unit in ons huis van 2017. Na oplevering alleen maar problemen gehad met het lekken van condenswater. Uiteindelijk mensen van Itho zelf bij geweest en was de conclusie toen (2018) een ontwerpfout. Nieuwe unit gemonteerd en was een stuk beter en geen lekkages meer. Na een half jaar begonnen de problemen met het uitvallen van sensoren met foutcodes B02 en B03. Nadat deze allemaal wel een keer vervangen waren bleven deze problemen aanhouden waarop uiteindelijk weer de gehele unit vervangen is. Dit keer het model met de witte behuizing.
Maar ook helaas weer foutcode B03 na een jaar in gebruik te hebben gehad. Na wat gemail met Itho besloten om een nieuwe set met volledige vervangende sensoren inclusief kabelboom te monteren, wat resulteerde in geen foutcodes meer.
Eind goed al goed dachten we.
Nu deze week helaas weer een enorme lekkage van condenswater onder de WTW.
Eigenlijk wel een beetje om moedeloos van te worden.
Hebben we nu gewoon zoveel pech of is er bij andere gebruikers ook een rode lijn te ontdekken?
We vervangen altijd keurig binnen de aangeven cyclus de filter en gebruiken de WTW icm een CO2 sensor in de woonkamer en handmatige bediening in de badkamer.
Condensafvoer is niet verstopt en sifon staat keurig water in zoals aangeven in de handleiding.
Er was nu zoveel water gelekt dat ik 2 drijfnatte handdoeken eronder vandaan haalde en zelfs mn laminaat in de technische ruimte al omhoog begint te staan. Dit kan niet de bedoeling zijn......
Iemand gelijke ervaringen?
Waar komt dat water vandaan precies? Stroomt de condensafvoer over? Lekt het ergens anders de unit uit dan bij de condensafvoer? Foto’s?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Glenfiddich schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:59:
[...]

Waar komt dat water vandaan precies? Stroomt de condensafvoer over? Lekt het ergens anders de unit uit dan bij de condensafvoer? Foto’s?
Komt vanaf onderzijde/achterzijde en de naad op de kopse kant. Alles rondom de condensafvoer is gewoon droog, de slang en aansluiting ook.
Ligt sowieso ook bij Itho ter beoordeling. Ben benieuwd.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertverduijn
Bart_Denon schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:40:
[...]

Komt vanaf onderzijde/achterzijde en de naad op de kopse kant. Alles rondom de condensafvoer is gewoon droog, de slang en aansluiting ook.

***members only***
Een paar posts terug (22 november) werd ongeveer hetzelfde probleem besproken, maar dan voor een 350, misschien zit daar een mogelijke oplossing tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Dank je @robertverduijn, ik heb het gelezen. Is wel een gelijksoortige klacht, echter de hru350 is aanzienlijk anders dan de hru300. Ik heb ook geen metalen band oid die aangetrokken kan worden. De hru300 is opgebouwd uit 2 delen: een warmtewisselaar deel en ventilator deel die zitten aan elkaar geschroefd met 5 bouten. Die ik heb ik al gecheckt en zitten gewoon goed vast.
Ben benieuwd wat eruit gaat komen als Itho langskomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• w00key
Even snel gerekend aan de enthalpiewisselaar:

2.5 graden buiten @ 87%
18 graden binnen @ 49%

afvoer 10C 67%
toevoer 13C 57%

Op 150m3/h => 1080W tussen binnen en buiten (2.5C @ 87% -> 18C @ 49%)
Besparing is 700W (2.5C @ 87% -> 13C @ 57%)

Vochtverlies zonder enthalpiewisselaar is 0.39L/uur, besparing is 0.21L/uur.

Hmm, had er wel iets meer van verwacht, maar oh well. Alle beetjes helpen, als ik een was binnen ophang is het weer snel ~60% RV. Het is iig niet zo gek laag zoals ventileren zonder, dan ga je binnen no time naar veel te droog; 2.5 @ 87% = 18C @ 33%.

Zonder ERV had ik kleinere verschillen in de temperatuur binnen en buiten maar je raakte wel alle vocht kwijt, die ging naar de condensafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
w00key schreef op zondag 4 december 2022 @ 23:41:
Even snel gerekend aan de enthalpiewisselaar:

2.5 graden buiten @ 87%
18 graden binnen @ 49%

afvoer 10C 67%
toevoer 13C 57%

Op 150m3/h => 1080W tussen binnen en buiten (2.5C @ 87% -> 18C @ 49%)
Besparing is 700W (2.5C @ 87% -> 13C @ 57%)

Vochtverlies zonder enthalpiewisselaar is 0.39L/uur, besparing is 0.21L/uur.

Hmm, had er wel iets meer van verwacht, maar oh well. Alle beetjes helpen, als ik een was binnen ophang is het weer snel ~60% RV. Het is iig niet zo gek laag zoals ventileren zonder, dan ga je binnen no time naar veel te droog; 2.5 @ 87% = 18C @ 33%.

Zonder ERV had ik kleinere verschillen in de temperatuur binnen en buiten maar je raakte wel alle vocht kwijt, die ging naar de condensafvoer.
Wat verbruikt de warmtewisselaar aan stroom verder? (of zat dat al in de besparing meegerekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
En op welke snelheid heb je dit berekend? Zit er veel verschil in bij een hoger of lager debiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Ventilatoren gebruiken iets van 30W totaal. Debiet is 150m3/uur, beide kanten op met de Zehnder Q350.

Het zou vast efficienter zijn op lage debiet maar dit heb ik nodig om onder de 1000 ppm CO2 te houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Voor degenen die overwegen hun bestaande woning te upgraden met balansventilatie is dit wel een aardig idee van Zehnder:
[YouTube: Animatie Zehnder Overflow Technology | Zehnder Group Nederland]
Alleen toevoeren in de slaapkamers (waar je met de kanalen vaak nog wel aardig bij komt), en dan afzuigen via de bestaande afvoerkanalen in keuken, toilet en badkamer.

Ik denk wel dat je in de woonkamer extra afzuigcapaciteit moet maken om dit te laten werken, en er zullen flinke kieren onder de deuren nodig zijn, maar dan lijkt dit best wel realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Tja.. alleen eerst even die zogenaamd al bestaande kanalen maken en de layout van het huis aanpassen ;).

Het zal inderdaad vast voor veel huizen wel werken. Al vraag ik me af of traditionele mechanische ventilatie inderdaad kanalen gebruikt(e) die een dergelijk debiet stil weg weten te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 21:28
Ik woon in een woning met ventilatie type C. Om naar D te gaan is het idee om in de woonkamer beneden een decentrale WTW te plaatsen, de afzuigventielen op minimaal te zetten en dan voor de slaapkamers boven vanuit zolder naar beneden te boren. en daar een centrale WTW te plaatsen. Waarschijnlijk één kamer waar ik een mixfan zal moeten plaatsen helaas....

Zal binnenkort eens een plannetje schetsen en hier plaatsen. Benieuwd naar jullie meningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:24
Uit interesse zit ik me wat te verdiepen in de werking van een wtw unit bij lagere temperaturen.

Ik begrijp dat bij temperaturen onder de 0 graden een vorstklep of een voorverwarmer noodzakelijk is om te voorkomen dat de warmtewisselaar bevriest. Zo’n voorverwarmer kost natuurlijk iets aan stroom (lijkt overigens behoorlijk mee te vallen), maar die vorstklep zorgt weer voor een (gedeelte) gerecycleerde lucht wat je eigenlijk niet wilt.

Heeft iedereen hier een (externe) voorverwarmer of vorstklep?
En wat gebeurt er bij temperaturen onder 0 als je geen naverwarmer of vorstklep hebt? Wordt het wtw rendement dan fors lager of gaat de unit dan uit balans functioneren?

Zijn er daarnaast ook gegevens bekend van het wtw rendement bij lage temperaturen? Ik zie tot nu toe alleen maar 1 cijfer van ca 85-95% bij elke wtw unit vermeld staan, zonder info over de gemeten situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Laatst online: 18:42
Franciesco schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:33:
Uit interesse zit ik me wat te verdiepen in de werking van een wtw unit bij lagere temperaturen.

Ik begrijp dat bij temperaturen onder de 0 graden een vorstklep of een voorverwarmer noodzakelijk is om te voorkomen dat de warmtewisselaar bevriest. Zo’n voorverwarmer kost natuurlijk iets aan stroom (lijkt overigens behoorlijk mee te vallen), maar die vorstklep zorgt weer voor een (gedeelte) gerecycleerde lucht wat je eigenlijk niet wilt.

En wat gebeurt er bij temperaturen onder 0 als je geen naverwarmer of vorstklep hebt? Wordt het wtw rendement dan fors lager of gaat de unit dan uit balans functioneren?

Zijn er daarnaast ook gegevens bekend van het wtw rendement bij lage temperaturen? Ik zie tot nu toe alleen maar 1 cijfer van ca 85-95% bij elke wtw unit vermeld staan, zonder info over de gemeten situatie.
Toen het anderhalf jaar geleden zo vroor, ging mijn voorverwarmer aan, 1500 W :/
Die heb ik toen uitgezet, dan gaat de unit op de allerlaagste stand. Voor ventilatie heb ik toen maar een raam open gezet :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Franciesco schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:33:

Bij mijn Zehnder Comfoair Q wordt die voorverwarmer modulerend aangestuurd, zodat het extra stroomverbruik niet zo groot is, en zeker niet 1.5 kW in één keer. Volgens mij was het steeds een paar honderd Watt.
Nu heb ik een enthalpiewisselaar en gaat die voorverwarmer pas onder de -5 oid een beetje aan. In de praktijk bijna nooit dus.

De hele ventilatie op minimum draaien is bij een luchtdichte nieuwbouwwoning zeker geen optie, dan loopt de CO2-waarde veel te veel op en wordt het binnen erg ongezond.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 06-12-2022 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Laatst online: 18:42
Andrehj schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:25:
[...]

Bij mijn Zehnder Comfoair Q wordt die voorverwarmen modulerend aangestuurd, zodat het extra stroomverbruik niet zo groot is, en zeker niet 1.5 kW in één keer. Volgens mij was het steeds een paar honderd Watt.
Nu heb ik een enthalpiewisselaar en gaat die voorverwarmer pas onder de -5 oid een beetje aan. In de praktijk bijna nooit dus.

De hele ventilatie op minimum draaien is bij een luchtdichte nieuwbouwwoning zeker geen optie, dan loopt de CO2-waarde veel te veel op en wordt het binnen erg ongezond.
Ik heb een comfoair E, die zijn wat minder geavanceerd.
Bij mij is de voorverwarmer ook nog maar 1 keer aan gegaan, toen het anderhalf jaar geleden zo vroor.
Ik heb overal co2 meters, en met een raampje open bleef de luchtkwaliteit prima.
De koude lucht warm ik dan wel op met de warmtepomp, dan hoeft de voorverwarmer niet aan.
Gelukkig is het niet vaak zo koud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik zit nog steeds een beetje te puzzelen hoe ik mijn buizen door mijn bestaande huis met dikke betonnen vloeren ga leggen.
Zit er aan te denken om bijvoorbeeld één buis verticaal naar beneden te leggen en daar dan 3 uitgangen aan te brengen.
Eentje op de zolderkamer, eentje op de slaapkamer en eentje in de woonkamer.

Nu hoor ik ook veel over overspraak.
Maar de zolderkamer is een sportkamer die intensief gebruikt wordt, maar nooit als iemand slaapt.
In de woonkamer en slaapkamer zullen ook zelden tot nooit gelijktijdig personen aanwezig zijn.
In de sportkamer en woonkamer zullen wel gelijktijdig mensen aanwezig zijn, maar dat lijkt me niet echt storend.

Ben benieuwd of wat ik met één buis wil, kan of verstandig is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vM6AZDNmjonVIHyLR4AvaPR804=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uwn6nxDgstqLvna5Ii6QLYPn.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Geluidsdempers werken beide kanten op, je zou op de slaapkamer een kleintje kunnen plaatsen op de aftakking. Voor zolder - woonkamer zou ik niet zo bang zijn, ik maak ook herrie beneden met de tv, muziek en getyp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

w00key schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 14:16:
Geluidsdempers werken beide kanten op, je zou op de slaapkamer een kleintje kunnen plaatsen op de aftakking. Voor zolder - woonkamer zou ik niet zo bang zijn, ik maak ook herrie beneden met de tv, muziek en getyp.
goede tip.
Maar er is eigenlijk nooit iemand (of heel incidenteel) in de slaapkamer als er beneden mensen zitten, of als er iemand boven aan het sporten is.
Zou zo'n demper dan toch zin hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00key
Rzaan schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:03:
[...]

goede tip.
Maar er is eigenlijk nooit iemand (of heel incidenteel) in de slaapkamer als er beneden mensen zitten, of als er iemand boven aan het sporten is.
Zou zo'n demper dan toch zin hebben?
Oh, dan niet echt nee. Alleen als je een dutje doet en iemand anders heeft muziek aan hoor je het misschien, dat is een groot verschil in dB, wonen vs rusten.

Maar ik geloof dat het hier ook zo is aangelegd, uit de WTW komt 1 pijp die pas later vertakt en ik heb er nooit last van. De aftakking naar de woonkamer zijn wel enkele meters lang en dat dempt ook, rest van de toevoer zitten in de slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:53
Het ontwerp van mijn ventilatiesysteem krijgt steeds meer vorm, maar er is 1 aspect waar ik niet goed raad mee weet.
Het gaat om een voormalige boerderij uit 1872, 30 jaar geleden nieuw dak met 5 cm pur isolatie aan de buitenkant en geisoleerde voorzetmuren. Ik ben nu van binnenuit verder aan het isoleren (plafonds 1everdieping, knieschotten en dakbeschot) hierdoor ontstaat er een geisoleerde binnenschil met een ruimte tussen de binnen- en de buitenschil die bestaat uit de vliering (kruiphoogte) een spouw tussen de binnenisolatie en het dakbeschot en de ruimte achter de knieschotten die aan beide zijden langs de volle lengte lopen). Vliering en de ruimtes achter de knieschotten staan met elkaar in verbinding via de 3 cm spouw langs het dak. In die ruimtes zal het niet even koud zijn als buiten (door het geisoleerde dak) maar ik gok een graad of 5 warmer. Ik denk ook niet dat het er ooit echt onder nul zal komen.
Nu wil ik op de vliering de WTW unit plaatsen en de kanalen deels over de vliering en deels door de ruimtes achter de knieschotten.
Ik denk dat het slim is om alle kanalen geisoleerd uit te voeren omdat er anders veel warmte verloren gaat, maar zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden als de unit en kanalen in zo’n relatief koele ruimte staan?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Bart_Denon schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:40:
[...]

***members only***
Heb je inmiddels een oplossing? Ik heb precies hetzelfde probleem met zelfde model.

Heb de unit open gehad maar condens afvoer was niet verstopt. Heb de warmte wisselaar eruit gehaald en daar kwam veel water uit.

Na alles terug gehangen leek het goed te gaan maar begint nu toch weer te druppelen…
Lijkt voorral na het douchen dus vochtige lucht te gebeuren maar heeft het 2 jaar gewoon gedaan.

Nu is de garantie van de bouwer (ging om nieuwbouw) verlopen en mag ik het dus zelf oplossen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
perspectivebass schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:32:
[...]
Heb je inmiddels een oplossing? Ik heb precies hetzelfde probleem met zelfde model.

Heb de unit open gehad maar condens afvoer was niet verstopt. Heb de warmte wisselaar eruit gehaald en daar kwam veel water uit.

Na alles terug gehangen leek het goed te gaan maar begint nu toch weer te druppelen…
Lijkt voorral na het douchen dus vochtige lucht te gebeuren maar heeft het 2 jaar gewoon gedaan.

Nu is de garantie van de bouwer (ging om nieuwbouw) verlopen en mag ik het dus zelf oplossen…
Toevallig zijn ze vandaag geweest vanuit Itho. Alles geïnspecteerd en de oorzaak lijkt op een defecte warmtewisselaar. Deze kunnen gaan doorlekken en degene die nu vervangen is, is een aangepaste versie wist de monteur mij te vertellen.
Ook hing mijn wtw niet haaks op de muur, dat wil zeggen dus iets te ver naar voren gekanteld. Dit heeft hij aangepast waardoor hij dus nu de andere op gekanteld staat en het condenswater beter kan afstromen naar de condensafvoer.
Hij heeft veel zaken nagekeken en nam echt de tijd om alles uit te sluiten. Dus ik heb goede hoop dat het is opgelost. Ik houd het de komende tijd in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wij hebben een 2/1 kap woning uit 2002 met een wtw stockair whr90R.

Nu heb ik deze eens goed bekeken en zie dat hier maar 1 kanaal naar buiten gaat.

Heeft iemand enig idee hoe dit zit? Want met een wtw hoort natuurlijk een af en aanvoer te zitten. De afvoer lijkt gewoon de woning in te gaan. Foto is erg lastig ivm krappe ruimte

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
ger356 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:01:
Het ontwerp van mijn ventilatiesysteem krijgt steeds meer vorm, maar er is 1 aspect waar ik niet goed raad mee weet.
Het gaat om een voormalige boerderij uit 1872, 30 jaar geleden nieuw dak met 5 cm pur isolatie aan de buitenkant en geisoleerde voorzetmuren. Ik ben nu van binnenuit verder aan het isoleren (plafonds 1everdieping, knieschotten en dakbeschot) hierdoor ontstaat er een geisoleerde binnenschil met een ruimte tussen de binnen- en de buitenschil die bestaat uit de vliering (kruiphoogte) een spouw tussen de binnenisolatie en het dakbeschot en de ruimte achter de knieschotten die aan beide zijden langs de volle lengte lopen). Vliering en de ruimtes achter de knieschotten staan met elkaar in verbinding via de 3 cm spouw langs het dak. In die ruimtes zal het niet even koud zijn als buiten (door het geisoleerde dak) maar ik gok een graad of 5 warmer. Ik denk ook niet dat het er ooit echt onder nul zal komen.
Nu wil ik op de vliering de WTW unit plaatsen en de kanalen deels over de vliering en deels door de ruimtes achter de knieschotten.
Ik denk dat het slim is om alle kanalen geisoleerd uit te voeren omdat er anders veel warmte verloren gaat, maar zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden als de unit en kanalen in zo’n relatief koele ruimte staan?.
Het toegestane temperatuurbereik in de installatieruimte is bij Zehnder apparaten 0 tot 45°C. Dus zolang je kunt zorgen dat het niet onder nul komt zal dat geen probleem zijn.

Wel zul je in die situatie alle kanalen (dus ook die richting de woning) moeten isoleren. De temperatuur van de lucht in die kanalen is immers de binnentemperatuur, terwijl het in de installatieruimte veel kouder kan zijn. Behalve het warmteverlies heb je dan ook met mogelijke condensvorming te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
Possible schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:46:

Nu heb ik deze eens goed bekeken en zie dat hier maar 1 kanaal naar buiten gaat.

Heeft iemand enig idee hoe dit zit? Want met een wtw hoort natuurlijk een af en aanvoer te zitten. De afvoer lijkt gewoon de woning in te gaan. Foto is erg lastig ivm krappe ruimte
Huh, dat mag niet. Maar aanvoer / afvoer moet gescheiden zijn, hier zit de 1 op de voorgevel, ander achter; gaat buis de de woning in lijkt te gaan niet gewoon naar de andere kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Possible schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:46:

Eén dakdoorvoer bedoel je? Misschien dat er ook nog een opening in de wand zit?

Als dat niet het geval is is het heel misschien mogelijk dat je een onderdakse doorvoer hebt. Die waren er in die jaren (de WHR 90 is reeds redelijk oud). Een in mijn ogen heel beroerde oplossing door de grote weerstand en de (ze werden vaak voor toevoer gebruikt) opwarming van de lucht onder de pannen in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Nu online
w00key schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:53:
[...]

Huh, dat mag niet. Maar aanvoer / afvoer moet gescheiden zijn, hier zit de 1 op de voorgevel, ander achter; gaat buis de de woning in lijkt te gaan niet gewoon naar de andere kant?
Nee ik zie maar 1 pijp naar buiten. Tenzij ze het in de schoorsteen hebben verwerkt, maar dat denk ik niet.

@alexbl69 zal morgen eens een foto maken

[ Voor 5% gewijzigd door Possible op 06-12-2022 23:00 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Nu online
Hierbij een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-K4cweRLm0S6nwo8JWn25eVGWA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2prSVtOZCA1kk56NyG8diaP.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6QWDKpv49Jp26qk5UHWAZJrR6k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4UyMq9fL7E7tlIZrz3O7ThF.jpg?f=fotoalbum_medium

A is dus de aanvoer. B (de achterste dus van mijn WTW) gaat dus ergens de muur in maar zie daar verder niks van terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Possible schreef op woensdag 7 december 2022 @ 08:55:
Hierbij een foto:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

A is dus de aanvoer. B (de achterste dus van mijn WTW) gaat dus ergens de muur in maar zie daar verder niks van terug.
Wat een pareltje van installatietechniek :). Kun je überhaupt bij de filters? Of het display aflezen? :)

De afvoer gaat inderdaad ergens 'anders' naartoe. Je hebt 2 mogelijkheden.

Optie 1: Je hebt wel degelijk een bouwkundige (gemetselde) schoorsteen waar hij in verwerkt is. Vind dit zelf de meest elegante oplossing (heb het zelf ook), maar wordt bij projectmatige bouw bijna niet toegepast omdat het omslachtiger en duurder is. En dus vaak een no-go in de Nederlandse woningbouw.

Optie 2: Je hebt een prefab schoorsteen. Iets als een Ubbink Kompakt of een Mini Delta. Hierin zitten rookgasafvoer/luchttoevoer, rioolontluchting en afvoer MV/WTW.

Ooit, 20 jaar geleden, heeft (ik meen Burgerhout) heel kort een dakdoorvoer gehad die WTW toe en af kon voeren. Weet niet meer of dat alleen een concept was of dat het ding ook (heel kort) op de markt is geweest. Maar aangezien de toevoer bij jou duidelijk gescheiden is van de afvoer is dat hem sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Nu online
alexbl69 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 09:37:
[...]

Wat een pareltje van installatietechniek :). Kun je überhaupt bij de filters? Of het display aflezen? :)

De afvoer gaat inderdaad ergens 'anders' naartoe. Je hebt 2 mogelijkheden.

Optie 1: Je hebt wel degelijk een bouwkundige (gemetselde) schoorsteen waar hij in verwerkt is. Vind dit zelf de meest elegante oplossing (heb het zelf ook), maar wordt bij projectmatige bouw bijna niet toegepast omdat het omslachtiger en duurder is. En dus vaak een no-go in de Nederlandse woningbouw.

Optie 2: Je hebt een prefab schoorsteen. Iets als een Ubbink Kompakt of een Mini Delta. Hierin zitten rookgasafvoer/luchttoevoer, rioolontluchting en afvoer MV/WTW.

Ooit, 20 jaar geleden, heeft (ik meen Burgerhout) heel kort een dakdoorvoer gehad die WTW toe en af kon voeren. Weet niet meer of dat alleen een concept was of dat het ding ook (heel kort) op de markt is geweest. Maar aangezien de toevoer bij jou duidelijk gescheiden is van de afvoer is dat hem sowieso niet.
Ik heb het hier gevraagd in onze whatsapp van de straat :P Daar zitten nog bewoners die er nog wonen vanaf de bouw. Ze zeggen inderdaad dat hij in de schoorsteen zit gemetseld...

Ik heb wel een drone foto maar dat is lastig te zien (niet scherp genoeg denk ik)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqsKw7BFR4oP4M1fHnqgTbHhRtA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qUt0RNLNybKwMDdkZ5aknAsQ.png?f=user_large

En ja ik kan NET bij de filters haha. Nu gaan sparen voor een Brink Flair ter vervanging van onze oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:23
Hoi, wij zijn een huis aan het bouwen, hierin zal WTW komen. De kanalen van de begane grond zijn in het beton gestort op de breedplaat vloer en komen samen bij 2 verdeeldozen(1 aanvoer en 1 afvoer). In de verdeeldoos van de aanvoer is beton gelopen tijdens het storten omdat een afsluit dop los is gekomen. Hierdoor is de volgende situatie ontstaan Vaez in "Ervaringen met het bouwen van een eigen huis - Deel 2"

Nu hebben we zoals in het andere topic te zien is alles er netjes uitgekregen aangezien het beton nog niet helemaal hard was. Maar mijn vraag is nog wel is het nog aan te raden iets met het zichtbare beton te doen? Dit zit niet in de doos of kanalen meer en steekt niet de doos of kanalen in maar is wel gedeeltelijk zichtbaar op de plek waar een dop hoort te zitten.

Heeft dit nog een negatief effect op de lucht of het geluid dat uit de WTW komt? En is het nog aan te raden hier iets mee te doen of kan dit zo blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb een vraagje over de luchtsnelheid.

Als je een buis hebt van Ø 125mm heb je bij een luchtverplaatsing van 125 m³/h een luchtsnelheid van 2,83 m/sec. Volgens de tabel die ik zie op Ventilatieland.nl .
Stel dat de WTW ook die 125 m³/h ;evert, kan ik als ik er een ventiel opzet de snelheid waarmee de lucht de buis verlaat terugbrengen naar bijvoorbeeld 1 m/sec.
Tot zover heb ik het bij het juiste eind toch?

Als ik nu ergens halverwege nog een Y stuk erop zet, en ook aan het uiteinde van de afgesplitste buis een ventiel plaats, kan ik dan ook daar weer zo'n zelfde ventiel opzetten?
En ook via dat ventiel de de snelheid waarmee de lucht de buis verlaat terugbrengen naar bijvoorbeeld 1 m/sec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite

Mr_Kite

@Rzaan je kunt de snelheid bij elk ventiel zo laag maken als je wilt (dicht = 0), enkel de maximale snelheid (en daarmee het maximale debiet) is beperkt door de capaciteit van je unit en weerstanden in je systeem. Een Y stuk verandert daar niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Mr_Kite schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:46:
@Rzaan je kunt de snelheid bij elk ventiel zo laag maken als je wilt (dicht = 0), enkel de maximale snelheid (en daarmee het maximale debiet) is beperkt door de capaciteit van je unit en weerstanden in je systeem. Een Y stuk verandert daar niets aan.
Maar stel dus dat ik bijvoorbeeld door een buis van Ø 125mm rond de 180 m³/h laat stromen (als mijn unit dit aankan en de weerstand niet te hoog is) dan is luchtsnelheid rond de 4 m/sec.
Dan zou ik dus met aftakkingen 4 ventielen op deze buis aan kunnen sluiten, en met de juiste afstelling per ventiel 1 m/sec kunnen regelen.
En op die manier niet teveel geluid per ventiel produceren.

Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Kite

Mr_Kite

Die luchtsnelheid bij het ventiel staat los van de luchtsnelheid in de buis, en is afhankelijk van de diameter van het ventiel en het gewenste debiet voor dat ventiel. Met 180m³/h over 4 ventielen zit je op 45m³/h per ventiel. Met een ventiel van 125mm zit je op 1m/s bij dat debiet. Helemaal rechtlijnig gaat dat niet want om op het laatste ventiel nog voldoende debiet over te hebben moet je het eerste harder knijpen (compensatie voor het verschil in drukverlies tot aan de ventielen) zodat het gelijk wordt verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Mr_Kite schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:46: de capaciteit van je unit en weerstanden in je systeem.
Veel dank voor je eerdere antwoorden.

Ik krijg een Zehnder 600 en ik wil vooralsnog in totaal iets van 300 m³ per uur aan toevoer lucht.
Dat is dan in stand 2.

Hoe weet ik van tevoren wat de luchtsnelheid of capaciteit in een bepaalde buis zal zijn?
Want dit lijkt me afhankelijk van hoe vaak je de buis gaat splitsen na de WTW.
Is er een manier om dit op voorhand te berekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Kite

Mr_Kite

Die 300 m³/h kun je precies zo verdelen over je ventielen als je wilt door ze verder open of dicht te zetten. Als je wilt weten of je unit de benodigde druk kan leveren kun je gebruik maken van een tool zoals deze van Ubbink om de totaal drukverlies in je systeem te berekenen (dit hangt af van de gebruikte componenten, in theorie kun je het ook handmatig doen op basis van de specsheets maar dat is veel werk). Maar ik zou me daar niet op focussen, met je 600 heb je ruim voldoende vermogen, en na installatie regelt je installateur of jijzelf de ventielen in op het gewenste debiet. Duco heeft daar wel een mooie demo van, maar ook hier geldt dat het per fabrikant verschilt. Ik weet niet of de Zehnder ook op basis van constante druk werkt?
Want dit lijkt me afhankelijk van hoe vaak je de buis gaat splitsen na de WTW.
Een splitsing doet niets meer dan de lucht verdelen over 2 of meer buizen. Als vanaf de splitsing de kanalen even lang en dik zijn met evenveel bochten en de ventielen gelijk zijn afgesteld, wordt het debiet gelijk verdeeld. Als het ene kanaal langer is (en dezelfde diameter heeft) dan zal het andere ventiel dichter moeten om op een gelijk drukverlies uit te komen= gelijk debiet.

Bekijk het zo: stel dat je hoofdkanaal 1m diameter is (verwaarloosbaar drukverlies bij jouw debiet) dan maakt het niet uit hoe vaak je splitst en zal het drukverlies bij benadering tot alle ventielen gelijk zijn. Bij kleine kanaaldiameters (bijv 90) zal het drukverlies in de kanalen zelf een grotere rol gaan spelen. Je kunt dat drukverlies berekenen door het traject van elk ventiel tot aan de unit na te lopen. Het kanaal met de hoogste weerstand (drukverlies) bepaalt daarmee hoe ver de andere ventielen dicht moeten. Als al je ventielen eenzelfde debiet nodig hebben zul je de kortere buizen dus moeten compenseren in de ventielen omdat de lucht alleen gelijk verdeeld gaat worden als de weerstand tot alle ventielen gelijk is (anders zuigen /blazen de verste ventielen nog maar nauwelijks )

[ Voor 43% gewijzigd door Mr_Kite op 08-12-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Kite

Mr_Kite

Misschien goed om te weten: wat is precies je doel met deze berekening cq de uitkomst ervan? Wil je bepalen of die 125mm groot genoeg is voor je hoofdkanaal? Heb je ruimte voor grotere kanalen? Of ben je bang dat je unit onvoldoende capaciteit heeft?
Pagina: 1 ... 19 ... 96 Laatste