ik heb hetzelfde model maar hoe zie jij dat het apparaat in de bypass stand staat?Glenfiddich schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:57:
Herkennen mensen dit?
Sinds een paar weken draait hier een Itho HRU 350 eco. Vrijdagavond stond hij ineens in de bypass stand, alsof het zomer is. Gisterochtend stond hij nog steeds in bypass. Heb de stekker er uit getrokken en na een minuutje er weer in, alles weer normaal.
Zonet stond hij wéér in bypass.
Nu is het ongewoon warm voor oktober, oké. Maar dit kan toch niet de bedoeling zijn, dat hij in de herfst koele (15.5 graden) lucht naar binnen haalt?
Het viel me op doordat hij ineens net iets anders klonk. Toen naar de unit gelopen en gekeken naar het statusledje. Dat deed 5 seconden groen en dan twee keer oranje knipperen. Volgens het boekje betekent dat bypass actief.Toekejoeke schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:40:
[...]
ik heb hetzelfde model maar hoe zie jij dat het apparaat in de bypass stand staat?
Catch a smile out there!
en hoe is de unit dan nu op je sifon aangesloten? een buis of slang die los in de sifon steekt (zoals een wasmachine vaak ook in een afvoer hangt bv)? Als ie niet onder water staat, dan krijg je toch dat de unit daar lucht aan gaat zuigen? tenzij de condensafvoer van de unit luchtdicht met het sifon verbonden is, maar dat is volgens mij niet de bedoeling.Toekejoeke schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:26:
Hier even op in haken, heb namelijk ook een HRU 350. Beide aansluitingen qua condensafvoer heb ik gezien. Snap alleen het belang niet van dat de afvoerslang vanuit de wtw onder water moet staan. Dit heb ik namelijk niet. Sifon zit bij de grond en apparaat hangt een dikke meter erboven. Het condenswater verdwijnt gewoon in de afvoer?
[ Voor 74% gewijzigd door itsjohan op 02-11-2022 16:08 ]
Dat is tegenstrijdig: als je veronderstelt dat hij in het water moet hangen omdat dat het aanzuigen van lucht voorkomt, dan is hij op die manier dus luchtdicht aangesloten en kan een "vaste" luchtdichte aansluiting toch ook niet fout zijn?itsjohan schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:06:
[...]
en hoe is de unit dan nu op je sifon aangesloten? een buis of slang die los in de sifon steekt (zoals een wasmachine vaak ook in een afvoer hangt bv)? Als ie niet onder water staat, dan krijg je toch dat de unit daar lucht aan gaat zuigen? tenzij de condensafvoer van de unit luchtdicht met het sifon verbonden is, maar dat is volgens mij niet de bedoeling.
Catch a smile out there!
tsja ik weet niet of dat nog uit maakt, ik zie wel dat ook andere fabrikanten het op deze manier doen, bv Zehnder: https://zehndernl.zendesk.com/hc/nl/articles/360001309569-WHR-Aansluiting-van-condensafvoer
/f/image/kpQDl0oUoNKtKQwyC7mrNOai.png?f=fotoalbum_large)
Geen idee of er iets mis gaat als je de condensafvoer luchtdicht op de sifon aansluit. Misschien is het wel alleen omdat je dan ook niet meer kunt zien of ie vol is en je hem ook niet eenvoudig kunt vullen?
/f/image/kpQDl0oUoNKtKQwyC7mrNOai.png?f=fotoalbum_large)
Geen idee of er iets mis gaat als je de condensafvoer luchtdicht op de sifon aansluit. Misschien is het wel alleen omdat je dan ook niet meer kunt zien of ie vol is en je hem ook niet eenvoudig kunt vullen?
Over die sifon: Ik begrijp niet waarom jullie je WTW op een sifon willen aansluiten. Het probleem met een sifon (en een WTW) is dat er een groot deel van het jaar geen condenswater is om die te vullen. Hetzelfde geldt overigens voor een airco of warmtepomp. Die sifon dampt dus droog en gaat stinken.
Daarom hoor je die via een droogsifon aan te sluiten op het riool. Precies dat raadt Zehnder in de installatiehandleidingen van de nieuwe Q-serie ook aan.
Ik vind het ook bijzonder dat dit bij Itho nog niet is doorgedrongen.
Daarom hoor je die via een droogsifon aan te sluiten op het riool. Precies dat raadt Zehnder in de installatiehandleidingen van de nieuwe Q-serie ook aan.
Ik vind het ook bijzonder dat dit bij Itho nog niet is doorgedrongen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Omdat Itho dat zo in de handleiding heeft opgenomenAndrehj schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:23:
Over die sifon: Ik begrijp niet waarom jullie je WTW op een sifon willen aansluiten.
Maar als hij eventuele rioolluchtjes “afzuigt” met de afvoer vanwege de onderdruk is er ook weinig aan de hand denk ik?
Ik hou het wel in de gaten, als hij droog komt te staan vul ik hem bij.
Overigens als ik dat droogsifon zo bekijk icm hoe ik het hier heb aangelegd dan moet ik de boel betrekkelijk eenvoudig kunnen ombouwen naar een droogsifon als dat toch beter zal zijn. Levert dat geen probleem op met onderdruk?
[ Voor 19% gewijzigd door Glenfiddich op 02-11-2022 18:14 ]
Catch a smile out there!
Een sifon valt niet droog als je er een beetje zonnebloemolie in gooit. De oliefilm bovenop het water zorgt ervoor dat het water niet verdampt en je sifon dus niet droog komt te staan.
Dat is een uitermate goede tip die ik ooit heb gekregen van een installateur!
Dat is een uitermate goede tip die ik ooit heb gekregen van een installateur!
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Geen idee wat je met onderdruk bedoelt (welke kant op?), maar in het geval van onderdruk in het riool werkt een droogsifon ook als beluchter. Voor stroming van lucht van riool naar WTW blijft ie dicht.Glenfiddich schreef op woensdag 2 november 2022 @ 18:11:
Overigens als ik dat droogsifon zo bekijk icm hoe ik het hier heb aangelegd dan moet ik de boel betrekkelijk eenvoudig kunnen ombouwen naar een droogsifon als dat toch beter zal zijn. Levert dat geen probleem op met onderdruk?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Onderdruk richting wtw unit. Wordt de sifon daardoor niet dichtgetrokken waardoor het water niet wegloopt?Andrehj schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:26:
[...]
Geen idee wat je met onderdruk bedoelt (welke kant op?), maar in het geval van onderdruk in het riool werkt een droogsifon ook als beluchter. Voor stroming van lucht van riool naar WTW blijft ie dicht.
[ Voor 10% gewijzigd door Glenfiddich op 02-11-2022 19:36 ]
Catch a smile out there!
Hoe wil je onderdruk in je WTW krijgen? De ruimte met de afvoer heeft via het afvoerkanaal een open verbinding met buiten. Dat levert door de weerstand van de warmtewisselaar hooguit een paar Pa onderdruk op.Glenfiddich schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:36:
Onderdruk richting wtw unit. Wordt de sifon daardoor niet dichtgetrokken waardoor het water niet wegloopt?
Dit soort zaken laat zich natuurlijk eenvoudig uitrekenen:
10 Pa is slechts 1 mm waterkolom.... Dus als er slechts een cm water in je droogsifon staat, heb je al 100 Pa nodig om de droogsifon dicht te houden.
Hou die 100 Pa maar eens langs de karakteristiek van je ventilatoren.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 02-11-2022 21:48 ]
Ja met een afvoerslang richting afvoerbuis, het sifon zit tegen de muur vervolgens is daar met een knietje een stuk afvoerbuis aan gelijmd en vervolgens weer een knietje omhoog om de afvoerbuis onder de afvoer van de wtw te krijgen. De afvoerslag zit er gewoon los in dus niet luchtdicht. Het sifon zit gewoon water in wat zorgt voor een waterstop en zuigt dus geen rioollucht aan. Maar blijkbaar moet de afvoerslang onder water staan zodat de afvoerslang helemaal geen lucht aanzuigt? Ga de afvoerslang er eens uit halen en voelen of die daadwerkelijk lucht aanzuigt.itsjohan schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:06:
[...]
en hoe is de unit dan nu op je sifon aangesloten? een buis of slang die los in de sifon steekt (zoals een wasmachine vaak ook in een afvoer hangt bv)? Als ie niet onder water staat, dan krijg je toch dat de unit daar lucht aan gaat zuigen? tenzij de condensafvoer van de unit luchtdicht met het sifon verbonden is, maar dat is volgens mij niet de bedoeling.
Als je je twee minuten verdiept in de layout van je WTW is dat toch wel duidelijk lijkt me. De ruimte waarvan je het condenswater moet afvoeren heeft heeft een open verbinding met het afzuigkanaal, vlak voor de warmtewisselaar. Afhankelijk van leidingweerstand en de stand van je ventielen heerst daar wat onderdruk.Toekejoeke schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:06:
Maar blijkbaar moet de afvoerslang onder water staan zodat de afvoerslang helemaal geen lucht aanzuigt?
Als je die afvoerslang los in de sifon hebt, zuig je lucht aan vanuit de ruimte waar je WTW hangt, ipv van de af te zuigen ruimtes. En dat is uiteraard niet de bedoeling.
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 02-11-2022 21:51 ]
Andrehj schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:56:
[...]
Hoe wil je onderdruk in je WTW krijgen? De ruimte met de afvoer heeft via het toevoerkanaal een open verbinding met buiten. Dat levert door de leidingweerstand hooguit een paar Pa onderdruk op.
Dit soort zaken laat zich natuurlijk eenvoudig uitrekenen:
10 Pa is slechts 1 mm waterkolom.... Dus als er slechts een cm water in je droogsifon staat, heb je al 100 Pa nodig om de droogsifon dicht te houden.
Hou die 100 Pa maar eens langs de leidingweerstand en de karakteristiek van je ventilatoren.
:strip_exif()/f/image/tnwRigcxVTtdb1ggtRl2kwOO.jpg?f=fotoalbum_large)
De WTW zuigt toch echt wat aan via de condensafvoer, dat bedoel ik met onderdruk. Leg ik er een papiertje op dan wordt die aangezogen. Niet hard, maar net genoeg. Je voelt ook een kleine luchtstroom als je je hand er bij houdt.
Maar ik snap wat je bedoelt, de “massa” van het water zal niet overwonnen worden door die geringe “aanzuigkracht” van de WTW om een droogsifon dicht te houden, het water zal wel weglopen.
Ik zal tzt eens kijken of ik alsnog een droogsifon plaats.
De handleiding van de Itho suggereert toch juist dat die een verbinding heeft met de afvoer ?Andrehj schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:12:
[...]
Als je je twee minuten verdiept in de layout van je WTW is dat toch wel duidelijk lijkt me. De ruimte waarvan je het condenswater moet afvoer heeft een open verbinding met de buitenlucht, via de aanzuigbuis van buiten. Als je die afvoerslang los in de sifon hebt, zuig je lucht aan vanuit de ruimte waar je WTW hangt, ipv van buiten. En dat is uiteraard niet de bedoeling.
In de handleiding staat immers letterlijk: “In de winter kan de afvoerlucht uit de woning in de warmtewisselaar condenseren. In de ventilatie-unit is hiervoor een condensafvoer geïntegreerd”.
Catch a smile out there!
@BigB Geen lekkere situatie. De unit is eigenlijk nog nieuw. Heb je die al eens open gemaakt? Mijn advies zou zijn om de installateur er bij te halen en die te laten kijken en een oplossing aan te laten dragen. Je hebt tenslotte nog garantie op de unit en ik neem aan op de hele installatie.
Eventueel kan er in het kanaalwerk nog een verwisseling zijn geweest. Het zou niet de eerste keer zijn dat dat gebeurd is.
Maar, nogmaals, haal je installateur er bij. Of bij een nieuwe woning de projectontwikkelaar of aannemer. Die is verantwoordelijk voor een leefbare woning.
Ja, dat kan. Wisselaar er uit en onder de douche doorspoelen.Kan je de warmtewisselaar schoonspoelen?
Dat kan, ondanks de regelgeving daarover, bewust of onbewust gebeuren. Kijk eventueel ook eens naar de aanzuigopening tov de afblaasopening bij de nuren. Ook kan het zijn dat er bijvoorbeeld onder de zonnepanelen of zelfs onder de dakpannen wordt uitgeblazen en dat dan ook nog eens de buitenluchtaanzuig daar ook onder zit.Kan op het dak de riool ontluchter te dicht bij aanvoer buitenlucht zitten?
Nee, dat is naar mijn mening niet mogelijk, tenzij er lekkage in de kanalen zit.Kan het komen door verkeerde balans? Teveel afzuiging of aanvoer?
Eventueel kan er in het kanaalwerk nog een verwisseling zijn geweest. Het zou niet de eerste keer zijn dat dat gebeurd is.
Maar, nogmaals, haal je installateur er bij. Of bij een nieuwe woning de projectontwikkelaar of aannemer. Die is verantwoordelijk voor een leefbare woning.
Je hebt helemaal gelijk. Ik was compleet in de war. Ik zal de posts hierboven corrigeren.Glenfiddich schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:33:
In de handleiding staat immers letterlijk: “In de winter kan de afvoerlucht uit de woning in de warmtewisselaar condenseren. In de ventilatie-unit is hiervoor een condensafvoer geïntegreerd”.
Dat verklaart ook de wat hogere onderdruk, want gelijk aan de leiding- en ventielweerstand van je afzuigcircuit.
Meer dan 200 Pa (2 cm waterkolom) zal dat niet zijn, waardoor het water alsnog gewoon wegloopt.
[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 02-11-2022 21:53 ]
Ik zou ook gelijk even kijken naar de afstand tussen de aan- en afvoer van je wtw, die lijken ook erg dicht bij elkaar te zitten.BigB schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:03:
Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga dit doorgeven aan de bouwer/installateur, het is idd nieuwbouw dus ze lossen het maar op.
Sifon zit wel aan de afvoerkant.
Op de bouwtekening staat trouwens de riool ontluchter op andere dakvlak getekend,onder de zonnepanelen
Hier nog een foto van het dak, de riool ontluchter komt uit een soort dakpan met de opening naar de aanvoer
[Afbeelding]
Dat zal niet de oorzaak zijn van de stank, maar als ze toch het dak op moeten voor de riool ontluchting kunnen ze dat gelijk ook doen.
[ Voor 7% gewijzigd door robertverduijn op 02-11-2022 23:35 ]
Dat wist ik niet, zo zat de vorige brink ook niet aangesloten. Hoeveel effect zou het hebben denk je? Of is dat te verwaarlozenAndrehj schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:12:
[...]
Als je je twee minuten verdiept in de layout van je WTW is dat toch wel duidelijk lijkt me. De ruimte waarvan je het condenswater moet afvoeren heeft heeft een open verbinding met het afzuigkanaal, vlak voor de warmtewisselaar. Afhankelijk van leidingweerstand en de stand van je ventielen heerst daar wat onderdruk.
Als je die afvoerslang los in de sifon hebt, zuig je lucht aan vanuit de ruimte waar je WTW hangt, ipv van de af te zuigen ruimtes. En dat is uiteraard niet de bedoeling.
Ik ben ook bezig naar wtw/balanceventilatie gezien mijn woning nog heteluchtverwarming buizen heeft, zowel aan als afvoer buizen.
Echter 1 belangrijke zaak geen rekening gehouden, Houtkachels...
Sinds dit jaar zie ik steeds meer pijpen van houtkachels/pelletkachels in mijn buurt en vanwege de enerigeprijzen vrees ik dat mensen het als hoofdverwarming gaan gebruiken.
De vorige winter stond al de zolder blank van houtlucht als iemand de kachel aanzet, wil ik WTW is de enige mogelijkheid om de aanzuiging op het dak te maken en de houtlucht waarschijnlijk door het hele huis komen.
de eerstvolgende houtkachel afvoer is weliswaar 10 meter van mij verwijderd nu met de hoge energieprijzen ben ik bang dat veel mensen het als hoofdverwarming gaan gebruiken deze winter.
Iemand ervaring?
Om die reden ga ik toch maar kijken naar d-centraal WTW gezien de aanzuigpunt helemaal beneden gemaakt kan worden.
Sinds dit jaar zie ik steeds meer pijpen van houtkachels/pelletkachels in mijn buurt en vanwege de enerigeprijzen vrees ik dat mensen het als hoofdverwarming gaan gebruiken.
De vorige winter stond al de zolder blank van houtlucht als iemand de kachel aanzet, wil ik WTW is de enige mogelijkheid om de aanzuiging op het dak te maken en de houtlucht waarschijnlijk door het hele huis komen.
de eerstvolgende houtkachel afvoer is weliswaar 10 meter van mij verwijderd nu met de hoge energieprijzen ben ik bang dat veel mensen het als hoofdverwarming gaan gebruiken deze winter.
Iemand ervaring?
Om die reden ga ik toch maar kijken naar d-centraal WTW gezien de aanzuigpunt helemaal beneden gemaakt kan worden.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Houtkachels zijn inderdaad een flinke plaag en zouden door de overheid (helaas, slappe knieën) verboden moeten worden.mr_evil08 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:20:
Ik ben ook bezig naar wtw/balanceventilatie gezien mijn woning nog heteluchtverwarming buizen heeft, zowel aan als afvoer buizen.
Iemand ervaring?
Maar het voordeel van centraal WTW is wel dat je dan op één plek de lucht zo goed mogelijk kunt filteren (is hier zelfs een speciaal topic over), iets wat je met decentrale WTW nooit zo goed lukt.
Hebben mensen hier ervaring met de hoeveelheid geluid die verschillende soorten buizen (1 grote ronde vs 1 ovale vs 2 of 3 kleine ronde) opleveren? Of is er misschien ooit een keer een vergelijkend onderzoek naar gedaan? Ik kan nergens vergelijkingen vinden.
Of maakt de soort buis simpelweg niet uit en gaat het puur om de luchtsnelheid?
Zelfde voor flexibele buizen ten opzichte van harde rechte buizen. Die flexibele buizen hebben altijd ribbels, dit zal lijkt me altijd meer weerstand en geluid opleveren, maar kan er eigenlijk niks concreets met feiten of metingen over vinden.
Zelfde voor flexibele buizen ten opzichte van harde rechte buizen. Die flexibele buizen hebben altijd ribbels, dit zal lijkt me altijd meer weerstand en geluid opleveren, maar kan er eigenlijk niks concreets met feiten of metingen over vinden.
Goedemiddag allen,
Met onze aanstaande verbouwing (aanbouw) en het gasloos maken van onze woning ben ik inmiddels aanbeland bij het onderdeel balansventilatie. Aangezien ik bij alle installateurs geen respons krijg ben ik zelf maar in dit topic gedoken en tot de volgende opzet gekomen.
WTW wordt voor de begane grond apart aangelegd. Bovenverdiepingen worden op een later tijdstip op een aparte WTW aansloten (meteen een mooie zonering).
Benedenverdieping, totaal: 91 m2
Woonkamer/keuken (open), totaal: 71 m2
Huishouden: 4 personen
Benodigde ventilatie:
berekend op personen (+1 als buffer) = 150m3
berekend op bouwbesluit = 233m3
Vraag 1) Is uitgaan van 150m3 voldoende?
Mijn huidige uitwerking is gebaseerd op een gemiddelde van 2 bovenstaande uitkomsten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/E9o6Ky5zgFembpEtUcyXXsPM.png?f=user_large)
Vraag 2) Is een ventilatieunit van 200m3 voldoende of is toch minimaal 250/300m3 aan te raden i.v.m. lagere luchtstroom?
Voor het plaatsen ga ik gebruik maken van het verlaagde plafond. Hierbij gebruik ik voor de ventielen in het plafond per ventiel 2x Ubbink Air Excellent. De 3 ventielen nabij de WTW worden rechtstreeks door de muur gevoerd.
Aan en afvoer gaat via de buitenmuur.
Hiermee kom ik op het volgende legplan:
:strip_exif()/f/image/rmHU04gcwNpOphHTvbPxVAWj.jpg?f=fotoalbum_large)
Het enige probleem wordt misschien de stalen balk die over de gehele lengte van de doorbraak loopt waardoor ik misschien geen aanvoer tot in de aanbouw kan krijgen. Vandaar dat voor nu de aanvoerventielen net voor de balk zijn ingetekend.
Vraag 3) Zijn er nog verbetering te behalen in het legplan?
Alvast bedankt voor jullie feedback.
Met onze aanstaande verbouwing (aanbouw) en het gasloos maken van onze woning ben ik inmiddels aanbeland bij het onderdeel balansventilatie. Aangezien ik bij alle installateurs geen respons krijg ben ik zelf maar in dit topic gedoken en tot de volgende opzet gekomen.
WTW wordt voor de begane grond apart aangelegd. Bovenverdiepingen worden op een later tijdstip op een aparte WTW aansloten (meteen een mooie zonering).
Benedenverdieping, totaal: 91 m2
Woonkamer/keuken (open), totaal: 71 m2
Huishouden: 4 personen
Benodigde ventilatie:
berekend op personen (+1 als buffer) = 150m3
berekend op bouwbesluit = 233m3
Mijn huidige uitwerking is gebaseerd op een gemiddelde van 2 bovenstaande uitkomsten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/E9o6Ky5zgFembpEtUcyXXsPM.png?f=user_large)
Vraag 2) Is een ventilatieunit van 200m3 voldoende of is toch minimaal 250/300m3 aan te raden i.v.m. lagere luchtstroom?
Voor het plaatsen ga ik gebruik maken van het verlaagde plafond. Hierbij gebruik ik voor de ventielen in het plafond per ventiel 2x Ubbink Air Excellent. De 3 ventielen nabij de WTW worden rechtstreeks door de muur gevoerd.
Aan en afvoer gaat via de buitenmuur.
Hiermee kom ik op het volgende legplan:
:strip_exif()/f/image/rmHU04gcwNpOphHTvbPxVAWj.jpg?f=fotoalbum_large)
Het enige probleem wordt misschien de stalen balk die over de gehele lengte van de doorbraak loopt waardoor ik misschien geen aanvoer tot in de aanbouw kan krijgen. Vandaar dat voor nu de aanvoerventielen net voor de balk zijn ingetekend.
Vraag 3) Zijn er nog verbetering te behalen in het legplan?
Alvast bedankt voor jullie feedback.
Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)
Over flexibele buizen kan ik weinig zeggen want afgezien van een paar dempers gebruik in nergens flexibele buizen.aaahaaap schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:33:
Hebben mensen hier ervaring met de hoeveelheid geluid die verschillende soorten buizen (1 grote ronde vs 1 ovale vs 2 of 3 kleine ronde) opleveren? Of is er misschien ooit een keer een vergelijkend onderzoek naar gedaan? Ik kan nergens vergelijkingen vinden.
Ik gebruik spirobuis voor de kanalen binnen de woning, en dan een grote diameter met alle ventielen telkens op een eigen aftakking van 125mm. Die buizen (en de ventielen) zijn super stil.
Verder gebruik ik Ubbink Aerfoam (EPE) voor de kanalen van en naar buiten, dit omdat daar thermisch geïsoleerde buizen moeten worden gebruikt. Die buizen zijn absoluut niet stil, dat is mij heel vies tegengevallen. In het bijzonder is mijn afvoer naar buiten luidruchtig. Ik heb deze buis achteraf nog bekleed met Armacell als extra geluiddemping. Dat helpt wel, maar ik zit nog met een bocht (2x 45 graden) die nog altijd veel geluid produceert. Ik probeer daar nog een oplossing voor te verzinnen, maar als dat niet lukt overweeg ik die hele buis alsnog eruit te trekken en te vervangen door Thermoduct (spirobuis voorzien van isolatie). Het zou jammer zijn van het geld, want Ubbink was prijzig spul. Ik kan Ubbink Aerfoam niet aanbevelen.
Catch a smile out there!
Thermoduct spirobuis gaat ook niet helpen, dat is ook niet geluidsdempend. Het enige wat echt helpt is een flexibele geluidsdemper. https://www.ventilatielan...-125-mm-lengte-500mm.htmlGlenfiddich schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:00:
[...]
Over flexibele buizen kan ik weinig zeggen want afgezien van een paar dempers gebruik in nergens flexibele buizen.
Ik gebruik spirobuis voor de kanalen binnen de woning, en dan een grote diameter met alle ventielen telkens op een eigen aftakking van 125mm. Die buizen (en de ventielen) zijn super stil.
Verder gebruik ik Ubbink Aerfoam (EPE) voor de kanalen van en naar buiten, dit omdat daar thermisch geïsoleerde buizen moeten worden gebruikt. Die buizen zijn absoluut niet stil, dat is mij heel vies tegengevallen. In het bijzonder is mijn afvoer naar buiten luidruchtig. Ik heb deze buis achteraf nog bekleed met Armacell als extra geluiddemping. Dat helpt wel, maar ik zit nog met een bocht (2x 45 graden) die nog altijd veel geluid produceert. Ik probeer daar nog een oplossing voor te verzinnen, maar als dat niet lukt overweeg ik die hele buis alsnog eruit te trekken en te vervangen door Thermoduct (spirobuis voorzien van isolatie). Het zou jammer zijn van het geld, want Ubbink was prijzig spul. Ik kan Ubbink Aerfoam niet aanbevelen.
Deze dempt echt bizar goed als je er eentje van 1 meter gelijk op de afvoer doet (of toevoer aan de woningkant, dus iig overal waar lucht UIT de unit wordt geblazen).
Bij de afzuiging (lucht wordt de unit IN geblazen) kun je aerfoam prima gebruiken, daar komt bij de meeste WTW's amper geluid uit.
Dergelijke dempers mogen niet gebruikt worden op de aan- en afvoer naar buiten toch? Dit ivm condens.Flatisa schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:12:
[...]
Thermoduct spirobuis gaat ook niet helpen, dat is ook niet geluidsdempend. Het enige wat echt helpt is een flexibele geluidsdemper. https://www.ventilatielan...-125-mm-lengte-500mm.html
Deze dempt echt bizar goed als je er eentje van 1 meter gelijk op de afvoer doet (of toevoer aan de woningkant, dus iig overal waar lucht UIT de unit wordt geblazen).
Bij de afzuiging (lucht wordt de unit IN geblazen) kun je aerfoam prima gebruiken, daar komt bij de meeste WTW's amper geluid uit.
Voor alle kanalen binnen de woning gebruik ik deze dempers uiteraard al wel, en die werken inderdaad super goed.
Catch a smile out there!
Ik zou met Thermoduct ook oppassen. Volgens mij is die qua isolatie dunner dan Aerfoam. In mijn (toegegeven, erg vochtige, 85%+ RV) kelder komt er bij lagere buitentemperaturen toch nog condens op de Thermoduct aanvoerleiding, dat wil je niet in huis. Best eerst goed vergelijken dusGlenfiddich schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:00:
Ik probeer daar nog een oplossing voor te verzinnen, maar als dat niet lukt overweeg ik die hele buis alsnog eruit te trekken en te vervangen door Thermoduct (spirobuis voorzien van isolatie). Het zou jammer zijn van het geld, want Ubbink was prijzig spul. Ik kan Ubbink Aerfoam niet aanbevelen.
Vergelijken is best lastig. Je maakt een keuze op basis van beschikbare informatie en reviews, en vervolgens is het afwachten hoe het uitpakt. Ik heb getwijfeld tussen Thermoduct en Aerfoam, gekozen voor Aerfoam en nu valt dat dus tegen. Werkelijk alles aan mijn WTW-installatie is goed en stil, behalve de afvoer naar buiten die is uitgevoerd in Aerfoam. Het lastige daaraan is dat die helaas direct vanuit de unit 90 graden de bocht om moet (met 2x45 graden), en die bocht lijkt ook precies het stukje dat geluidsoverlast genereert. Ik moet dus iets zien te verzinnen om die bocht stil te krijgen maar het moet wel thermisch geïsoleerd blijven.Slonzo schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:33:
[...]
Ik zou met Thermoduct ook oppassen. Volgens mij is die qua isolatie dunner dan Aerfoam. In mijn (toegegeven, erg vochtige, 85%+ RV) kelder komt er bij lagere buitentemperaturen toch nog condens op de Thermoduct aanvoerleiding, dat wil je niet in huis. Best eerst goed vergelijken dus
Catch a smile out there!
Weet jij de regels? kan ik nergens vinden in dit topic.Andrehj schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:42:
[...]
Is 2x fout:Prutsers.
- Bouwbesluit eist een minimale afstand. Dit mag zeker niet. Je moet eerst een verdunfactor uitrekenen.
- Aanvoer vanaf het dak hoort ook al niet, want in de zomer veel te warm.
Op internet zag ik aanzuiging minimaal 2 meter van rookgasafvoer of andere uitblaaspunten en 10 meter van een houtkachel maar het is mij niet duidelijk mbt de hoogteverschillen.
Ik denk eraan om zelf de WTW te gaan plaatsen gezien installateurs het allemaal te druk hebben.
Eerst wou ik dat niet ivm houtkachels maar zag dat je ook koolstoffilters kan plaatsen speciaal voor houtkachels in de buurt.
Uiteraard een dakdoorvoer laat ik wel regelen door een bedrijf.
Ik zat te denken aan de aanzuigpunt op 3 meter afstand en zit een halve meter onder de uitblaaspunten van de rookgas afvoer en de uitblaas van WTW.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Een Thermoduct 90gr bocht?Glenfiddich schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:48:
Het lastige daaraan is dat die helaas direct vanuit de unit 90 graden de bocht om moet (met 2x45 graden), en die bocht lijkt ook precies het stukje dat geluidsoverlast genereert. Ik moet dus iets zien te verzinnen om die bocht stil te krijgen maar het moet wel thermisch geïsoleerd blijven.
https://www.ventilatielan...isoleerde-90-graden-bocht
Dat is precies wat ik vanochtend besteld heb_Arthur schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:00:
[...]
Een Thermoduct 90gr bocht?![]()
https://www.ventilatielan...isoleerde-90-graden-bocht
Ik hoop dat die bocht wat meer "smooth" is dan de 2x45 graden van Aerfoam die qua vorm toch wat "hoekig" is.
Zo niet dan moet ik weer wat anders proberen.
Catch a smile out there!
Er zit 25mm glaswol omheen dus dat zou hem ook geschikt moeten maken voor buizen naar buiten. Ik heb zelf normale ongeisoleerdr spirobuizen naar buiten, en die vervolgens weer in deze geisoleerde dempers.Glenfiddich schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:27:
[...]
Dergelijke dempers mogen niet gebruikt worden op de aan- en afvoer naar buiten toch? Dit ivm condens.
Voor alle kanalen binnen de woning gebruik ik deze dempers uiteraard al wel, en die werken inderdaad super goed.
U vraagt, wij draaienGlenfiddich schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:04:
Dat is precies wat ik vanochtend besteld heb
Ik hoop dat die bocht wat meer "smooth" is dan de 2x45 graden van Aerfoam die qua vorm toch wat "hoekig" is.
Zo niet dan moet ik weer wat anders proberen.
Dit is een 125mm uitvoering.
:strip_exif()/f/image/uE3l0SdiReyDaPSQD8LZMZji.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fj32BmtRlgptuEywH9EQG9oq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JDJhs2eP38MyelnrEyOBWutR.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank!_Arthur schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:36:
[...]
U vraagt, wij draaien![]()
Dit is een 125mm uitvoering.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jij doet een volledige 180 graden? En hoe klinkt dat, of ben je nog bezig met de aanleg?
Catch a smile out there!
Nog bezig met de aanleg; dus geen ideeGlenfiddich schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:38:
Jij doet een volledige 180 graden? En hoe klinkt dat, of ben je nog bezig met de aanleg?
Dit is trouwens de aanvoer / afvoer van uit / naar huis. Dus niet de af-/aanvoer naar buiten. Maar dat zal globaal een zelfde soortig constructie worden (met Ubbink Ventus dak-toeters).
Dit is de huidige stand van zaken (ik wacht nog tot dat andere werkzaamheden gereed zijn voordat ik weer verder kan). Het is een Brink Flair 200 trouwens.
:strip_exif()/f/image/455dArjkbAsP6MIrZ57vdozu.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door _Arthur op 07-11-2022 14:45 ]
Ik heb een WTW uit 2006 die toe is aan vervanging.
Meerdere offertes opgevraagd maar ik heb er erg weinig verstand van.
Gaat om een appartement van 80 m2, op dit moment zit er een installatie van Brink in.
Wat is wijsheid bij onderstaande opties? Waar moet ik op letten? Ook wat betreft garantie.
Op dit moment gaat de voorkeur natuurlijk uit naar de goedkoopste.
Zehnder Comfoair Standaard 300 € 2645,-
Duco Energy Comfort 325 € 2635,-
Itho Daalderop HRU 350Eco € 1985,-
Gaat om een appartement van 80 m2, op dit moment zit er een installatie van Brink in.
Wat is wijsheid bij onderstaande opties? Waar moet ik op letten? Ook wat betreft garantie.
Lijkt mij wel, in mijn ogen is die bouwbesluit norm vooral handig voor situaties waarin je geen informatie hebt over het aantal mensen (dat staat immers niet in een bouwtekening), jij hebt meer informatie dan dat. Op zich is 185 ook niet gek, dan heb je 2 gasten aan tafel.Plexxodus schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:31:
De luchtstroom blijft gelijk, daar regel je tenslotte op in. Maar als je een wat sterkere unit neemt dan hoeft hij minder op de top van zn kunnen te draaien = beter voor de levensduur, zuiniger en stiller. Bijna alle fabrikanten hebben in hun datasheets een tabelletje met debiet/stroomverbruik/geluidsniveau, je kunt dat eenvoudig naast jouw situatie leggen. Had je al specifieke modellen op het oog?Vraag 2) Is een ventilatieunit van 200m3 voldoende of is toch minimaal 250/300m3 aan te raden i.v.m. lagere luchtstroom?
Ik zie minder dan twee meter tussen aanvoer en afvoer naar buiten. De fabrikanten hebben uiteenlopende adviezen, vaak 3 of 5 meter minimaal (niet te verwarren met afstand tussen ventielen binnenshuis). Is er een mogelijkheid om afvoer via het dak te doen? Hoe ziet die gevel eruit?Vraag 3) Zijn er nog verbetering te behalen in het legplan?
Verder zitten er in je tekening naar de ventielen toe meer hoeken dan ik zelf zou doen. Misschien is dat gewoon voor het teken gemak, maar zo niet; hoe minder bochten hoe beter! Scheelt geluid.
Ook geluid: ik zou een extra aanvoer en afvoerventiel bijplaatsen. Je hebt nu voor afvoer 75m3/h op ventielen in je woonkamer, dat is heel veel voor 2 van die Ubbink buisjes (dan ga ik al uit van de 90mm versie = 75mm binnendiameter). Meer ventielen = minder debiet per ventiel = stiller (en zuiniger!). Je haalt je plafond maar 1x open en hier wil je geen spijt van krijgen denk ik.
Wat voor hoogte heb je in je verlaagd plafond?
Mooi, dan hou ik dat aan voor de verdere uitwerkingMr_Kite schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:26:
[...]
Op zich is 185 ook niet gek, dan heb je 2 gasten aan tafel.
Alles wat ook maar enigszins leverbaar isHad je al specifieke modellen op het oog?

* Vasco D275
* Duco Energy Comfort 325
* Brink Flair 300
* Zehnder ComfoAir 300
Heb jij hier misschien nog adviezen in?
Afvoer via dak is niet mogelijk aangezien de WTW op de begane grond staat en er geen doorvoer mogelijk is. Het worden dus echt geveldoorvoeren. De maximale afstand die nu te behalen is, is ongeveer 280 cm. Hierbij is het nog wel mogelijk om iets te schuiven met de hoogte van de doorvoer. Het betreft trouwens een vrijgelegen gevel op de noordzijde.Is er een mogelijkheid om afvoer via het dak te doen? Hoe ziet die gevel eruit?
Inderdaad tekengemak. Alles ligt straks open en de buizen gaan er in een zo recht mogelijk lijn naartoe.Verder zitten er in je tekening naar de ventielen toe meer hoeken dan ik zelf zou doen. Misschien is dat gewoon voor het teken gemak, maar zo niet; hoe minder bochten hoe beter! Scheelt geluid.
Het plan is om per ventiel 2 buizen van 60x130 mm te leggen. Max capaciteit volgens Ubbink is 58 m³/h per buis. Maar een extra ventiel zou ook wel kunnen. Is het verhogen van het debiet in het toilet ook nog een optie en daardoor de keukenventielen op iets minder te zetten?Ook geluid: ik zou een extra aanvoer en afvoerventiel bijplaatsen. Je hebt nu voor afvoer 75m3/h op ventielen in je woonkamer, dat is heel veel voor 2 van die Ubbink buisjes (dan ga ik al uit van de 90mm versie = 75mm binnendiameter). Meer ventielen = minder debiet per ventiel = stiller (en zuiniger!). Je haalt je plafond maar 1x open en hier wil je geen spijt van krijgen denk ik.
Dat zal max 10 cm worden.Wat voor hoogte heb je in je verlaagd plafond?
Meteen nog 2 nieuwe vragen:
1) Nog tips qua luchtverdeelboxen? Wat zijn die krengen duur zeg!
2) Zijn de locaties van vooral de aanvoer juist gekozen? Twijfel vooral over de woonkamer namelijk.
Maak eens een foto van wat je nu hebt. Want als echt alleen de unit zelf vervangen moet worden, is dat erg eenvoudig. Het 'echte' werk zit in het inregelen van de ventielen.ORoces schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:44:
Ik heb een WTW uit 2006 die toe is aan vervanging.
1 pagina terug is deze tool als advies gegeven: https://platform.ithodaalderop.nl/verdunningsfactor hier kun je makkelijk berekenen of de geveldoorvoeren voldoen.Plexxodus schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 06:49:
Afvoer via dak is niet mogelijk aangezien de WTW op de begane grond staat en er geen doorvoer mogelijk is. Het worden dus echt geveldoorvoeren. De maximale afstand die nu te behalen is, is ongeveer 280 cm. Hierbij is het nog wel mogelijk om iets te schuiven met de hoogte van de doorvoer. Het betreft trouwens een vrijgelegen gevel op de noordzijde.
Ik heb hier door ruimtegebrek 4 keer een 180 graden bocht vanuit de WTW gedaan. Ik zou wel de ~1 meter ruimte die je nu hebt tussen luchtverdeelkasrt en bocht, opvullen met een flexibele demper. Dat scheelt mooi wat geluid, weet ik uit mijn ervaring._Arthur schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:39:
[...]
Nog bezig met de aanleg; dus geen idee![]()
Dit is trouwens de aanvoer / afvoer van uit / naar huis. Dus niet de af-/aanvoer naar buiten. Maar dat zal globaal een zelfde soortig constructie worden (met Ubbink Ventus dak-toeters).
Dit is de huidige stand van zaken (ik wacht nog tot dat andere werkzaamheden gereed zijn voordat ik weer verder kan). Het is een Brink Flair 200 trouwens.
[Afbeelding]
Die liggen reeds klaar om geinstalleerd te worden op die plekGodDamage schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:34:
Ik zou wel de ~1 meter ruimte die je nu hebt tussen luchtverdeelkasrt en bocht, opvullen met een flexibele demper.
Maar ik moet er nog achter zijn voor o.a. de dakdoorvoeren, dus de dempers moeten nog even geduld hebben.
[ Voor 15% gewijzigd door _Arthur op 08-11-2022 10:49 ]
Thnx voor de tip. Had deze gemist.walletje-w schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 08:13:
[...]
1 pagina terug is deze tool als advies gegeven: https://platform.ithodaalderop.nl/verdunningsfactor hier kun je makkelijk berekenen of de geveldoorvoeren voldoen.
Ik kom dan op 2.17m uit als minimale afstand. Dat gaat makkelijk lukken. Ik heb eventueel nog de mogelijkheid de aanvoer iets lager te plaatsen wat nog meer scheelt.
Ik heb linkjes naar de betreffende technische specificaties toegevoegt. Je mag zelf de m³/h/dB(A)/W vergelijking makenPlexxodus schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 06:49:
Alles wat ook maar enigszins leverbaar is. Maar voorkeur gaat uit naar de volgende shortlist:
* Vasco D275
* Duco Energy Comfort 325
* Brink Flair 300 (technsich blad Flair 325)
* Zehnder ComfoAir 300
Heb jij hier misschien nog adviezen in?
Ik stelde de vraag ook omdat je zinspeelde op een unit met 200m³ capaciteit, maar de meeste fabrikanten beginnen bij 300+. Jouw lijstje zit daar ook grotendeels overheen.
Die 58m³/h is bij een luchtsnelheid van 3m/s:Het plan is om per ventiel 2 buizen van 60x130 mm te leggen. Max capaciteit volgens Ubbink is 58 m³/h per buis. Maar een extra ventiel zou ook wel kunnen. Is het verhogen van het debiet in het toilet ook nog een optie en daardoor de keukenventielen op iets minder te zetten?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Sk5gzWyXqyUPFzAcoB84LsJp.png?f=fotoalbum_tile)
Meestal wordt 1m/s aangehouden als richtlijn voor een 'stil' systeem. Met deze buizen zit je dan dus aan een ideaal debiet van 40m³/h per ventiel (overigens las ik dat het geluidsaspect bij afvoer minder speelt dan bij aanvoer, ergens is dat intuitief wel te volgen).
Als je uitgaat van 180 aanvoer over 4 ventielen is dat 45m³/h per ventiel wat mij heel redelijk lijkt (hoef je er ten opzichte van je oorspronkelijke plan niet eens 1 extra).
De lucht naar je toilet moet door 2 deuren heen, daar wil je geen enorme kieren. Out of de box denkend: kun je niet ook een spirokanaal direct door de WC naar een muurventiel in de woonkamer, en deze dan in een koof in de WC (of wit verven)? Dan zit je aan 51m³/h per woonkamerventiel bij 180m³/h totaal afvoer (25 in toilet).
1) nee, geen ervaring meeMeteen nog 2 nieuwe vragen:
1) Nog tips qua luchtverdeelboxen? Wat zijn die krengen duur zeg!
2) Zijn de locaties van vooral de aanvoer juist gekozen? Twijfel vooral over de woonkamer namelijk.
2) Volgens mij geeft dit een prima luchtstroom - maar ik ben geen deskundige. Ergens eerder in dit topic wordt gelinkt naar een TU/E onderzoek waar uit naar voren komt dat de exacte plaatsing niet heel veel uitmaakt zolang kortsluiting wordt vermeden.
[ Voor 8% gewijzigd door Mr_Kite op 08-11-2022 14:15 ]
_Arthur schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 07:40:
[...]
Maak eens een foto van wat je nu hebt. Want als echt alleen de unit zelf vervangen moet worden, is dat erg eenvoudig. Het 'echte' werk zit in het inregelen van de ventielen.

Zelf ben ik niet zo handig, dus wil het sowieso uitbesteden.
Bedankt voor de info!Glenfiddich schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:00:
[...]
Over flexibele buizen kan ik weinig zeggen want afgezien van een paar dempers gebruik in nergens flexibele buizen.
Heb je dan geen/minder bochten in de kanalen in de woning dat die wel stil zijn? Of komt dit toch door de hogere luchtsnelheid in het afvoerkanaal en heb je hele lage luchtsnelheid in de kanalen in de woning? Weet je wat de luchtsnelheid in je afvoerkanaal en je kanalen in de woning zijn?
Thnx voor de reactie weer. Hier kan ik wel wat mee.
Dat is wel mogelijk. Dan heb ik enkel een koofje nodig maar dat valt wel te doen. Ik heb dan een muur van 240cm om 4 ventielen in te plaatsen.
Als dat voor de luchtstroom niks uit maakt dan doe ik dat. Stukken goedkoper dan al die dure buizen het plafond over.
Dan wordt het dus zoiets:
Bedoel je of het mogelijk is om 4 ventielen voor de aanvoer van lucht in de wand van de meterkast en toilet te monteren zodat er geen aanvoer in het plafond komt?Mr_Kite schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:24:
Out of de box denkend: kun je niet ook een spirokanaal direct door de WC naar een muurventiel in de woonkamer, en deze dan in een koof in de WC (of wit verven)? Dan zit je aan 51m³/h per woonkamerventiel bij 180m³/h totaal afvoer (25 in toilet).
Dat is wel mogelijk. Dan heb ik enkel een koofje nodig maar dat valt wel te doen. Ik heb dan een muur van 240cm om 4 ventielen in te plaatsen.
Als dat voor de luchtstroom niks uit maakt dan doe ik dat. Stukken goedkoper dan al die dure buizen het plafond over.
:strip_exif()/f/image/7BHnaeh1oMFspPm6axLtzzmf.jpg?f=fotoalbum_large)
De Whr 90 kan je 1op1 vervangen met een whr930 https://producten.zehnder.nl/nl/product/zehnder-whr-930ORoces schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:30:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelf ben ik niet zo handig, dus wil het sowieso uitbesteden.
Heb ik ook gedaan bij familie
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Sorry ik doelde op een extra afvoerventiel aan in de toiletmuur (keukenkant). Het wordt aangeraden om voor aanvoer ventielen een minimale afstand van 1 meter aan te houden (ik heb nergens gelezen waarom, maar ik vermoed voor comfort?), bij afvoer is dat 2 meter.Plexxodus schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:50:
Bedoel je of het mogelijk is om 4 ventielen voor de aanvoer van lucht in de wand van de meterkast en toilet te monteren zodat er geen aanvoer in het plafond komt?
Als dat voor de luchtstroom niks uit maakt dan doe ik dat. Stukken goedkoper dan al die dure buizen het plafond over.![]()
[Afbeelding]
Mijn idee was simpelweg een eenvoudige manier om een extra afvoerventiel toe te voegen zonder veel extra werk/kosten om op die manier je systeem wat te ontlasten en stiller te maken.
Dus naast die twee zoals je ze al in de keuken had nog 1 extra in de muur en het debiet verdeeld over die 3 (minus toilet)
Op die plek waar je nu die 4 ventielen hebt (muur of plafond) zou je dus max 2 toevoerventielen kwijt kunnen als je 40 cm uit de hoek blijft (zoals je het in je oorspronkelijke tekening had is ook al erg krap).
Overigens ben ik geen expert hoor, ik probeer mee te denken met in mn achterhoofd de kennis die ik heb opgedaan bij het uitzoeken van het nog aan te leggen systeem in mijn eigen huis.
De luchtsnelheid in het afvoerkanaal is natuurlijk per definitie het hoogste omdat alle lucht daar doorheen gaat. Een snelle berekening aan de hand van de totale hoeveelheid afgevoerde lucht in stand 2 (het totaal van alle afvoerventielen) brengt me op een luchtsnelheid van circa 1.3 m/seconde.aaahaaap schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:46:
[...]
Bedankt voor de info!
Heb je dan geen/minder bochten in de kanalen in de woning dat die wel stil zijn? Of komt dit toch door de hogere luchtsnelheid in het afvoerkanaal en heb je hele lage luchtsnelheid in de kanalen in de woning? Weet je wat de luchtsnelheid in je afvoerkanaal en je kanalen in de woning zijn?
Wat de luchtsnelheid in de kanalen in de woning is weet ik niet precies, dat hangt af van waar je meet, denk ik, ik heb immers een hoofdkanaal dat breed is, met telkens per ventiel een aftakking van 125mm. Ik stel mij zo voor dat de luchtsnelheid na iedere aftakking afneemt. In de woning gebruik ik meerdere flexibele dempers. Dat maakt de ventielen en kanalen in de woning keurig stil.
De enige buis die ik echt hoor is het afvoerkanaal. Vermoedelijk omdat die geen demper heeft vanwege mogelijke condensvorming, en daarom mag/kan je die flexibele dempers daar niet gebruiken.
Catch a smile out there!
Duidelijk @Mr_Kite, ook dat is geen probleem. Als er toch een koof moet komen dan kan ik ook beter meteen een extra afvoer er doorheen leggen. Neem ik mee in het ontwerp.
Is er misschien nog een expert die iets meer kan vertellen, uitleggen over de aanvoerventielen en aan te houden afstanden?
Is er misschien nog een expert die iets meer kan vertellen, uitleggen over de aanvoerventielen en aan te houden afstanden?
Hier wordt het uitgelegd vanaf 22.30:Plexxodus schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:52:
Duidelijk @Mr_Kite, ook dat is geen probleem. Als er toch een koof moet komen dan kan ik ook beter meteen een extra afvoer er doorheen leggen. Neem ik mee in het ontwerp.
YouTube: Training 'WTW ventilatie installeren' - Zehnder en Rensa
Ik heb zelf een beetje dezelfde situatie en zat te denken om een luchtverdeelslang te gebruiken, hier kon ik alleen zo snel geen kleinere uitvoeringen van vinden, alleen grote voor kantoorpanden.
Doordat het hier erg in het zicht zou komen te zitten was het niet WAF complaint, heb ik het niet verder onderzocht en ervoor gekozen om een paar extra gaten in muren te maken.
Punt is wel dat de WHR op dit moment is opgevolgd door de Comfoair serie, die op de belangrijkste gebieden veel beter is (minder geluid, lager stroomverbruik, veel betere filters). Ik zou dus nooit meer in zo'n oud type willen investeren.bbn_ldp schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 22:26:
[...]
De Whr 90 kan je 1op1 vervangen met een whr930 https://producten.zehnder.nl/nl/product/zehnder-whr-930
Heb ik ook gedaan bij familie
Het is ook al meer dan 2 jaar geleden gedaan, maar ik wilde ook aangegeven dat de vervanging goed zelf te doen is.Andrehj schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:15:
[...]
Punt is wel dat de WHR op dit moment is opgevolgd door de Comfoair serie, die op de belangrijkste gebieden veel beter is (minder geluid, lager stroomverbruik, veel betere filters). Ik zou dus nooit meer in zo'n oud type willen investeren.
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
1.3m/s is niet een erg hoge luchtsnelheid, daarvan zou je aannemen dat het aardig stil zou zijn. Interessant om dan te horen dat dit alsnog het meeste geluid oplevert. Conclusie kan dan zijn dat de bochten die erin zitten voor veel extra geluid zorgen of dat inderdaad een flexibele demper nodig is om het stil te krijgen. Of misschien allebei? Ik zal nog eens verder zoeken in dit topic of er mensen voor en na ervaringen hebben met het plaatsen van dempers.Glenfiddich schreef op woensdag 9 november 2022 @ 08:12:
[...]
De luchtsnelheid in het afvoerkanaal is natuurlijk per definitie het hoogste omdat alle lucht daar doorheen gaat. Een snelle berekening aan de hand van de totale hoeveelheid afgevoerde lucht in stand 2 (het totaal van alle afvoerventielen) brengt me op een luchtsnelheid van circa 1.3 m/seconde.
Wat de luchtsnelheid in de kanalen in de woning is weet ik niet precies, dat hangt af van waar je meet, denk ik, ik heb immers een hoofdkanaal dat breed is, met telkens per ventiel een aftakking van 125mm. Ik stel mij zo voor dat de luchtsnelheid na iedere aftakking afneemt. In de woning gebruik ik meerdere flexibele dempers. Dat maakt de ventielen en kanalen in de woning keurig stil.
De enige buis die ik echt hoor is het afvoerkanaal. Vermoedelijk omdat die geen demper heeft vanwege mogelijke condensvorming, en daarom mag/kan je die flexibele dempers daar niet gebruiken.
Je postte eerder dat een flexibele demper niet mogelijk was ivm condens. Komt dit dan doordat de buis niet recht gemonteerd wordt of door het gebrek aan isolatie? En wat is dan het alternatief?
Als ik de beschrijving lees van onderstaande geisoleerde flexibele slang, dan zou hij ook geschikt moeten zijn voor de aan- en afvoer van/naar buiten.
Akoestisch isoleert EPS slecht, dat is ook het geval bij b.v. dakisolatie. Wol producten isoleren geluid veel beter. Dus als iets dergelijks als onderstaande ook kan zou dat voor de geluidsproductie waarschijnlijk beter zijn.
Alternatief: de bestaande geisoleerde buizen inpakken met glaswol?
https://www.ventilatielan...l?sqr=Geisoleerde%20slang
Akoestisch isoleert EPS slecht, dat is ook het geval bij b.v. dakisolatie. Wol producten isoleren geluid veel beter. Dus als iets dergelijks als onderstaande ook kan zou dat voor de geluidsproductie waarschijnlijk beter zijn.
Alternatief: de bestaande geisoleerde buizen inpakken met glaswol?
https://www.ventilatielan...l?sqr=Geisoleerde%20slang
Dan kun je beter een geluidsdemper nemen van dezelfde fabrikant: https://www.ventilatielan...180-mm-lengte-1000mm.html. Die mag je gebruiken als aan/afvoer naar buiten zo lang er geen vocht in blijft staan, dus je moet hem niet laten 'doorhangen'.
ik gebruik overigens die demper op een hru350 maar vind de afvoer naar buiten nog steeds veel te veel geluid doorlaten, dus ik ben iets aan het verzinnen om het verder te dempen met een soort kast er omheen en demping erin.
ik gebruik overigens die demper op een hru350 maar vind de afvoer naar buiten nog steeds veel te veel geluid doorlaten, dus ik ben iets aan het verzinnen om het verder te dempen met een soort kast er omheen en demping erin.
[ Voor 25% gewijzigd door itsjohan op 09-11-2022 23:25 ]
Welke type buis adviseren jullie als deze buis door de kruipruimte komt te lopen om lucht in de woonkamer in te blazen? Moet dit een geïsoleerde variant zijn i.v.m. mogelijk warmteverlies in de lucht?
Ja absoluut. En niet alleen daarom maar die buis zal ook veel kouder worden dan de kanalen binnen en dus heel veel condens creëren. Dus goed inpakken is zeker noodzakelijk en zorg ervoor dat je ze kunt inspecteren. Daarnaast heb je een extra doorvoer door je luchtdichte schil. Zorg er dus ook voor dat die goed afgedicht is (niet enkel met pur, idealiter ook met tape of een manchet)Plexxodus schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:34:
Welke type buis adviseren jullie als deze buis door de kruipruimte komt te lopen om lucht in de woonkamer in te blazen? Moet dit een geïsoleerde variant zijn i.v.m. mogelijk warmteverlies in de lucht?
Heb zelf ook eens over een dergelijke constructie nagedacht. Even als open vraag: Is dit nou geen potentiële catastrofe? Een buis door de kruipruimte:Plexxodus schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:34:
- koelt altijd verder af omdat deze buiten je isolatieschil zit. Dit kan leiden tot condens. Ook de geïsoleerde buizen zijn niet mega goed geïsoleerd dus de vraag is of dat genoeg is om condens te voorkomen.
- Omdat de krupruimte het laagste punt is, kan evt opgebouwde condens ook niet weg via een uitblaasventiel o.i.d. Kan zo een groeiplaats worden voor allemaal narigheid.
Goede punten en overwegingen. Ik hoor te veel mitsen en maren, dus kruipruimte gaan we mooi niet doen.
De volgende optie is instorten in de vloer, maar aangezien er vloerverwarming wordt gelegd lijkt me dit ook niet wenselijk aangezien er dus in de vloer een strook zal komen waar ventilatiebuis ligt en dus geen verwarming.
Dan toch maar het originele plan aanhouden en alles via het verlaagde plafond.
De volgende optie is instorten in de vloer, maar aangezien er vloerverwarming wordt gelegd lijkt me dit ook niet wenselijk aangezien er dus in de vloer een strook zal komen waar ventilatiebuis ligt en dus geen verwarming.
Dan toch maar het originele plan aanhouden en alles via het verlaagde plafond.
Wij zijn bezig met een (rigoureuze) verbouwing en zijn nu in de fase beland dat we na moeten gaan denken over het leidingwerk. De vloer moet nog gestort worden en het plafond hangt nog niet, daar kunnen we dus eventueel leidingen kwijt.
We gaan een WTW systeem installeren en zijn nu aan het puzzelen met waar we de ventielen gaan plaatsen, en waar dus de leidingen gaan lopen. We zijn vooral nog met de grovere keuzes bezig, voor de begane grond heb ik nu grof 3 opties gemaakt, oplopend in hoeveelheid werk. Ik heb de Theo methode gebruikt om de debieten te bepalen (30m3/u per persoon). Voor de ventielen heb ik max 50m3/u aangehouden voor toevoer, max 75m3/u voor afvoer.
De afzuiging boven het fornuis zit niet op het WTW systeem maar gaat rechtstreeks naar buiten en doet dus niet mee in dit verhaal.
De eerste optie zou dus het meest simpele zijn, hierbij komt de lucht binnen in de woonkamer en wordt deze afgevoerd in de eetkamer. Allen met wandventielen via een buis die door de naastgelegen ruimte naar boven naar de WTW unit gaat. Dit is de eenvoudigste optie maar ik weet niet of we hier genoeg luchtstroom mee creëren of er zogenaamde dode hoeken ontstaan.
/f/image/WCO6aP6YlmyPPsORllGgFmFi.png?f=fotoalbum_large)
In de tweede optie voegen we een plafond ventiel toe in de uiterste hoek van de eetkamer. Dit is nog relatief eenvoudig te realiseren omdat ik voor deze route genoeg ruimte heb boven het plafond en hier dus genoeg ruimte heb voor een buis (aangegeven met stippenlijn).
/f/image/X7oHTXrA9h5RrHAEdApMhFBL.png?f=fotoalbum_large)
De laatste optie is denk ik wat betreft luchtstroom het beste (invoerventielen zouden wellicht nog beter verdeeld kunnen worden maar bij een verbouwing is een ideale situatie meestal niet haalbaar). Hierbij moeten we echter oversteken met buizen door de ruimte (aangegeven met stippenlijn).
Boven het plafond kruisen we hier balken waar we geen uitsparingen in kunnen maken, we hebben hierdoor maar 50-60mm aan ruimte beschikbaar, we zouden hier dus met enkele ovaalbuizen moeten werken. Een andere optie is een kanaal in storten in de vloer en in een koof naar boven brengen. Dit is significant meer werk maar als het echt een meerwaarde oplevert voor de luchtstroom dan willen we dit overwegen.
/f/image/gPnFud88xVPn6hiCDwGi9GDN.png?f=fotoalbum_large)
Wat zijn jullie inzichten hierin?
We gaan een WTW systeem installeren en zijn nu aan het puzzelen met waar we de ventielen gaan plaatsen, en waar dus de leidingen gaan lopen. We zijn vooral nog met de grovere keuzes bezig, voor de begane grond heb ik nu grof 3 opties gemaakt, oplopend in hoeveelheid werk. Ik heb de Theo methode gebruikt om de debieten te bepalen (30m3/u per persoon). Voor de ventielen heb ik max 50m3/u aangehouden voor toevoer, max 75m3/u voor afvoer.
De afzuiging boven het fornuis zit niet op het WTW systeem maar gaat rechtstreeks naar buiten en doet dus niet mee in dit verhaal.
De eerste optie zou dus het meest simpele zijn, hierbij komt de lucht binnen in de woonkamer en wordt deze afgevoerd in de eetkamer. Allen met wandventielen via een buis die door de naastgelegen ruimte naar boven naar de WTW unit gaat. Dit is de eenvoudigste optie maar ik weet niet of we hier genoeg luchtstroom mee creëren of er zogenaamde dode hoeken ontstaan.
/f/image/WCO6aP6YlmyPPsORllGgFmFi.png?f=fotoalbum_large)
In de tweede optie voegen we een plafond ventiel toe in de uiterste hoek van de eetkamer. Dit is nog relatief eenvoudig te realiseren omdat ik voor deze route genoeg ruimte heb boven het plafond en hier dus genoeg ruimte heb voor een buis (aangegeven met stippenlijn).
/f/image/X7oHTXrA9h5RrHAEdApMhFBL.png?f=fotoalbum_large)
De laatste optie is denk ik wat betreft luchtstroom het beste (invoerventielen zouden wellicht nog beter verdeeld kunnen worden maar bij een verbouwing is een ideale situatie meestal niet haalbaar). Hierbij moeten we echter oversteken met buizen door de ruimte (aangegeven met stippenlijn).
Boven het plafond kruisen we hier balken waar we geen uitsparingen in kunnen maken, we hebben hierdoor maar 50-60mm aan ruimte beschikbaar, we zouden hier dus met enkele ovaalbuizen moeten werken. Een andere optie is een kanaal in storten in de vloer en in een koof naar boven brengen. Dit is significant meer werk maar als het echt een meerwaarde oplevert voor de luchtstroom dan willen we dit overwegen.
/f/image/gPnFud88xVPn6hiCDwGi9GDN.png?f=fotoalbum_large)
Wat zijn jullie inzichten hierin?
@Pejdref Optie 3 lijkt mij het mooiste. Je hebt de toevoer dan beter verdeel over de totale ruimte en je voert ook af op de plek van de keuken waardoor je de kookluchten niet als het ware uit de keuken richting de eetkamer trekt.
Even out of the box en omdat ik begrijp dat optie 3 het lastigste is te realiseren en de verbouwing ook nog niet klaar is: is het mogelijk om de keuken aan de andere kant te plaatsen (dus waar Eetkamer staat in de plattegrond)? Dan heb je de afvoer op de makkelijkere plek en ook boven de keuken. Eventueel kun je dan nog wel 1 toevoer ipv 3 afvoeren maken waar de keuken voorzien is in je huidige plan.
Met deze gespiegelde indeling is dan, maar dat staat los van WTW, ook de (eventuele rommel in de) keuken beter uit het zicht vanuit de woonkamer. En heb je misschien ook wel wat minder last van kookgeluiden.
Maar misschien zijn er persoonlijke en/of technische redenen voor de huidige bedachte plaats van de keuken?
Even out of the box en omdat ik begrijp dat optie 3 het lastigste is te realiseren en de verbouwing ook nog niet klaar is: is het mogelijk om de keuken aan de andere kant te plaatsen (dus waar Eetkamer staat in de plattegrond)? Dan heb je de afvoer op de makkelijkere plek en ook boven de keuken. Eventueel kun je dan nog wel 1 toevoer ipv 3 afvoeren maken waar de keuken voorzien is in je huidige plan.
Met deze gespiegelde indeling is dan, maar dat staat los van WTW, ook de (eventuele rommel in de) keuken beter uit het zicht vanuit de woonkamer. En heb je misschien ook wel wat minder last van kookgeluiden.
Maar misschien zijn er persoonlijke en/of technische redenen voor de huidige bedachte plaats van de keuken?
[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 11-11-2022 15:23 ]
Haha mooi dat je dat zegt, exact diezelfde argumenten kreeg ik in het keukentopicFranciesco schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:22:
@Pejdref Optie 3 lijkt mij het mooiste. Je hebt de toevoer dan beter verdeel over de totale ruimte en je voert ook af op de plek van de keuken waardoor je de kookluchten niet als het ware uit de keuken richting de eetkamer trekt.
De plaats van de keuken is puur uit persoonlijke overwegingen, kortgezegd willen we de keuken graag centraal met contact naar beide ruimten en vinden we het fijn dat de eetkamer en woonkamer hierdoor duidelijker gescheiden zijn.
Dat optie 3 het beste zou zijn vreesde ik al, maar ik probeer dus een beetje een feeling te krijgen of het de moeite waard is of dat het in de marge zit. Maar ik heb totaal geen inzicht in hoe luchtstromen werken dus dat maakt het lastig.
Je gaat gegarandeerd een luchtstroom krijgen vanuit keuken naar eetkamer natuurlijk met optie 1/2 maar wat ik tegelijkertijd ook gelezen heb is dat lucht zich zeer goed verdeeld over een ruimte. Dus dat de lucht niet automatisch de snelste route van toevoer naar afvoer neemt. Dat maakt het dus wel dat ik in een wereld van compromissen goed je twijfel begrijp. Er is een, naar mijn mening, gedegen kans dat optie 1 of 2 al voldoet. De ruimte is zo’n 6m breed als ik het zo inschat dus niet gigantisch en kookluchten krijg je hoe dan ook richting de eethoek. Goede afzuigkap is wel belangrijk, naar mijn mening geen recirculatie (effectiviteit daalt snel en haalt geen kookvocht uit je ruimte), kap boven het fornuis is effectiever. Mocht je dat allemaal niet willen dan is optie 3 wel weer meer aan te raden.
Ja ik ben sowieso van plan de afzuigkap naar buiten te laten blazen om de redenen die je noemt.
Ik ga morgen nog eens meten hoeveel ruimte ik nu precies heb om ventilatiekanalen weg te werken voor optie 3 en wat beter inschatten hoeveel werk extra het nu daadwerkelijk gaat zijn.
De ruimte is overigens 5.30m breed, dus ik verwacht ook dat de kookdampen zich hoe dan ook de eetkamer zullen bereiken.
Ik ga morgen nog eens meten hoeveel ruimte ik nu precies heb om ventilatiekanalen weg te werken voor optie 3 en wat beter inschatten hoeveel werk extra het nu daadwerkelijk gaat zijn.
De ruimte is overigens 5.30m breed, dus ik verwacht ook dat de kookdampen zich hoe dan ook de eetkamer zullen bereiken.
Lijkt me een prima optie @Pejdref!
Je creëert als het ware een soort van luchtgordijn door de 2 afzuigpunten links en rechts in de doorgang van woonkamer naar keuken te zetten. Waardoor kook- en eetluchten wellicht minder snel richting de woonkamer komen. Dus misschien is deze optie nog wel mooier dan optie 3.
Als optie 4 veel gemakkelijker te realiseren is dan optie 3, dan zou ik helemaal de voorkeur geven aan optie 4.
Ben benieuwd naar de mening van anderen.
Je creëert als het ware een soort van luchtgordijn door de 2 afzuigpunten links en rechts in de doorgang van woonkamer naar keuken te zetten. Waardoor kook- en eetluchten wellicht minder snel richting de woonkamer komen. Dus misschien is deze optie nog wel mooier dan optie 3.
Als optie 4 veel gemakkelijker te realiseren is dan optie 3, dan zou ik helemaal de voorkeur geven aan optie 4.
Ben benieuwd naar de mening van anderen.
Mooi ontworpen.DiLDoG schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:59:
Mijn plan vooralsnog is om de Novy toch op de WTW aan te sluiten met 4x Ubbink AE55c (nominaal 220m3/h) door middel van een custom laser gesneden plenum.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik heb zelf de afzuiging ook aangesloten op de wtw, althans de wtw hangt nog niet en de afzuigkap moet ik nog maken, maar de voorbereidingen liggen er.
Drie vragen/opmerkingen.
Is de novy motorloos?
- Je hebt nu 4 kanalen, kun je nog een extra vetfilter plaatsen voordat het je wtw bereikt om er voor te zorgen/garanderen dat er geen vet je wtw in gaat
- Maak je het jezelf makkelijk om periodiek je kanalen schoon te kunnen maken/controleren?
- Dit zijn plastic kanalen, stel je hebt vlam in de pan/vet in de buis welke in brand vliegt hoe bestendig zijn deze buizen daar tegen/hoe groot acht je het risico.
Ja zeker een mooie optie dit! Zie op het eerste gezicht weinig negatieve aspecten aan deze opstelling.Pejdref schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:10:
Ik heb nog een vierde optie uitgewerkt die iets beter te realiseren is dan optie 3, maar me beter lijkt dan optie 1 en 2.
[Afbeelding]
@walletje-w Is vlam in de pan eigenlijk nog 'n ding op inductie? (Als je niet gaat vlamberen..)
Die novy is uiteraard motorloos. Er zit een vet filter in, maar het is inderdaad misschien geen heel gek idee dat nog iets extra tussen te stoppen… Als je de filter eruit haalt kan je direct bij de opening van de buizen. We koken idd op inductie en de afzuigkap zit relatief hoog, dus over vlam in de pan maak ik me niet zo’n zorgen.walletje-w schreef op maandag 14 november 2022 @ 07:43:
[...]
Mooi ontworpen.
Ik heb zelf de afzuiging ook aangesloten op de wtw, althans de wtw hangt nog niet en de afzuigkap moet ik nog maken, maar de voorbereidingen liggen er.
Drie vragen/opmerkingen.
Is de novy motorloos?
- Je hebt nu 4 kanalen, kun je nog een extra vetfilter plaatsen voordat het je wtw bereikt om er voor te zorgen/garanderen dat er geen vet je wtw in gaat
- Maak je het jezelf makkelijk om periodiek je kanalen schoon te kunnen maken/controleren?
- Dit zijn plastic kanalen, stel je hebt vlam in de pan/vet in de buis welke in brand vliegt hoe bestendig zijn deze buizen daar tegen/hoe groot acht je het risico.
Ik vond 't een opzoekvraag, dus dat heb ik inmiddels maar gedaan.
Helaas is koken op inductie géén garantie tegen vlam in de pan:
Helaas is koken op inductie géén garantie tegen vlam in de pan:
Onze brandweer schrijft:
Ook kan de olie zelf in brand vliegen als de zelfontbrandingstemperatuur van ongeveer 315° C wordt bereikt. Dat geldt niet alleen voor een frituur, maar voor elke pan waar olie in verhit wordt. Ook een koekenpan.
Ben nieuw op dit forum en met dit onderwerp, dus ik hoop dat ik nog een domme vraag mag stellen. Waarom moet de afvoer naar buiten geisoleerd zijn? Die lucht is toch afgekoeld in de WTW.Glenfiddich schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:48:
[...]
Werkelijk alles aan mijn WTW-installatie is goed en stil, behalve de afvoer naar buiten die is uitgevoerd in Aerfoam. Het lastige daaraan is dat die helaas direct vanuit de unit 90 graden de bocht om moet (met 2x45 graden), en die bocht lijkt ook precies het stukje dat geluidsoverlast genereert. Ik moet dus iets zien te verzinnen om die bocht stil te krijgen maar het moet wel thermisch geïsoleerd blijven.
NB alleen als de unit in een verblijfruimte hangt snap ik het, maar op een onverwarmde zolder heeft het toch geen nut?
Je krijgt anders condensvorming op de buis (buitenkant) en dat kan vervelende vocht problemen veroorzakenger356 schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:43:
[...]
Ben nieuw op dit forum en met dit onderwerp, dus ik hoop dat ik nog een domme vraag mag stellen. Waarom moet de afvoer naar buiten geisoleerd zijn? Die lucht is toch afgekoeld in de WTW.
NB alleen als de unit in een verblijfruimte hangt snap ik het, maar op een onverwarmde zolder heeft het toch geen nut?
Ik ben me aan het inlezen om een ventilatiesysteem d te installeren. Echter ik beschik over héél beperkte ruimte waar ik deze zou kunnen plaatsen en bij voorkeur zou ik die aan het plafond in de hall willen hangen om ruimte in het berghokje vrij te houden voor andere zaken (warmtepomp en dergelijke). Maar nu voor wtw systemen vind ik bijzonder weinig opties waar plafondmontage kan. En als het al kan zijn het ferm uit de kluiten gewassen systemen die eerder voor kantoor en andere industriegebouwen lijken bedoeld te zijn.
Het is voor een appartement op een tussenverdieping dus geluid/trilling en zo spelen ook een rol. Iemand enig idee waar en of ik toch iets soortgelijk zou kunnen vinden?
Het is voor een appartement op een tussenverdieping dus geluid/trilling en zo spelen ook een rol. Iemand enig idee waar en of ik toch iets soortgelijk zou kunnen vinden?
@ItsValium Op b.v. Ventilatieland kun je zoeken naar WTW modellen die geschikt zijn voor plafondmontage.
Misschien helpt dat?
https://www.ventilatieland.nl/wtw-keuzehulp?ft68652=Plafond
Misschien helpt dat?
https://www.ventilatieland.nl/wtw-keuzehulp?ft68652=Plafond
Precies. Die lucht, en dus die buis, is koud. Daar kan dus condens op neerslaan en dat wil je voorkomen.ger356 schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:43:
Die lucht is toch afgekoeld in de WTW.
Is je zolder zo onverwarmd dat je dat niet nodig acht, dan mag je je afvragen of hij niet te koud is voor een WTW. Je wilt ook niet dat de condensafvoer bevriest of zo.
Je isoleert hem om condensvorming te voorkomen. De lucht in de binnenschil is normaal warmer dan de lucht in de aan/afvoerbuis. Op een onverwarmde zolder zou je misschien zonder kunnen als je zeker weet dat je onder het dauwpunt blijft.ger356 schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:43:
[...]
Ben nieuw op dit forum en met dit onderwerp, dus ik hoop dat ik nog een domme vraag mag stellen. Waarom moet de afvoer naar buiten geisoleerd zijn? Die lucht is toch afgekoeld in de WTW.
Ik ben toevallig ook op zoek naar een motorloze plafondunit afzuigkap. Alle motorloze kappen die ik vind zijn wel bedoeld om met een (apart aan te schaffen) motor te combineren. Ze hebben zodoende knoppen voor snelheden op de unit en/of afstandsbediening. In principe zou je af moeten kunnen met een simpele spanningsloze unit met enkel vetfilters. Hoe gaan jullie hiermee om?DiLDoG schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:49:
[...]
Die novy is uiteraard motorloos. Er zit een vet filter in, maar het is inderdaad misschien geen heel gek idee dat nog iets extra tussen te stoppen… Als je de filter eruit haalt kan je direct bij de opening van de buizen. We koken idd op inductie en de afzuigkap zit relatief hoog, dus over vlam in de pan maak ik me niet zo’n zorgen.
Zelf ben ik voornemens om een Novi of ander merk 90cm witte plafondunit in de koof te plaatsen en aan te sluiten op de WTW. Middels een elektrische afsluiter de andere afvoerbuizen knijpen tijdens de kookstand, aan te sturen via Home Assistant. Dus tijdens koken de Zehnder Q350 op max en alleen via de afzuigkap afzuigen. Een alternatief hierop is ronde constant volumeregelaars te zetten in de afvoerbuizen van de bovenetages, waardoor het systeem 'dom' is, maar ook veel simpeler wordt.
Ja ik zit er ook mee, beetje zonde om te betalen voor aanstuurelektronica en knoppen die je niet gebruikt, maar ik heb geen mooie domme units kunnen vinden so far. Ik was ook van plan de Zehnder Q (via KNX) met Home Assistant een boost te geven als de kookplaat aan staat. Ook leek het me leuk nog een keer zelf kleppen te gaan maken in de Ubbink DBOX, maar ik denk dat ik eerst even bij moet komen van de verbouwingOnno ! schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:59:
[...]
Ik ben toevallig ook op zoek naar een motorloze plafondunit afzuigkap. Alle motorloze kappen die ik vind zijn wel bedoeld om met een (apart aan te schaffen) motor te combineren. Ze hebben zodoende knoppen voor snelheden op de unit en/of afstandsbediening. In principe zou je af moeten kunnen met een simpele spanningsloze unit met enkel vetfilters. Hoe gaan jullie hiermee om?
Zelf ben ik voornemens om een Novi of ander merk 90cm witte plafondunit in de koof te plaatsen en aan te sluiten op de WTW. Middels een elektrische afsluiter de andere afvoerbuizen knijpen tijdens de kookstand, aan te sturen via Home Assistant. Dus tijdens koken de Zehnder Q350 op max en alleen via de afzuigkap afzuigen. Een alternatief hierop is ronde constant volumeregelaars te zetten in de afvoerbuizen van de bovenetages, waardoor het systeem 'dom' is, maar ook veel simpeler wordt.
Ja zonde inderdaad. De prijzen zijn fors. Gek genoeg zou je in principe een plafondkap kunnen uitzoeken puur op looks en afmetingen en vervolgens de motor er uit kunnen halen tbv passief gebruik. Een relatief goedkoop exemplaar is wellicht in de praktijk net zo goed, want de (mogelijk) relatief luidruchtige motor haal je er uit. Een Novy / Neff / Siemens zit al gauw aan de 1200 euro.
Voor de regelklep zou het mooi zijn als er een open/dicht exemplaar bestaat. Dat is dan met een slim stopcontact eenvoudig te schakelen. Ik hoop te kunnen voorkomen om met een relatief dure stappenmotor te moeten gaan regelen vanuit KISS principe.
Edit: ik zit er nog even over te brainstormen en denk dat een combinatie oplossing wellicht ook kan. Normale situatie afzuigkap passief, dus alleen de WTW die lucht aanzuigt (door de afzuigkap heen). Kook situatie de afzuigkap aan welke dan middels een T stuk > terugslagklep > muurdoorvoer naar buiten blaast. We hebben namelijk al een muurdoorvoer. De redenatie om die misschien dicht te maken is ivm onbalans in je WTW systeem als je grote hoeveelheid lucht naar buiten toe blaast via afzuigkap + de nadelen die dit heeft voor de lucht (en geluid) dichtheid van de schil.
Met zo`n combi oplossing heb je naar mijn idee in veel gevallen genoeg aan de afzuiging via de WTW, maar houd je de mogelijkheid open om in geval van veel kooklucht gemotoriseerd veel lucht af te voeren direct naar buiten.
Voor de regelklep zou het mooi zijn als er een open/dicht exemplaar bestaat. Dat is dan met een slim stopcontact eenvoudig te schakelen. Ik hoop te kunnen voorkomen om met een relatief dure stappenmotor te moeten gaan regelen vanuit KISS principe.
Edit: ik zit er nog even over te brainstormen en denk dat een combinatie oplossing wellicht ook kan. Normale situatie afzuigkap passief, dus alleen de WTW die lucht aanzuigt (door de afzuigkap heen). Kook situatie de afzuigkap aan welke dan middels een T stuk > terugslagklep > muurdoorvoer naar buiten blaast. We hebben namelijk al een muurdoorvoer. De redenatie om die misschien dicht te maken is ivm onbalans in je WTW systeem als je grote hoeveelheid lucht naar buiten toe blaast via afzuigkap + de nadelen die dit heeft voor de lucht (en geluid) dichtheid van de schil.
Met zo`n combi oplossing heb je naar mijn idee in veel gevallen genoeg aan de afzuiging via de WTW, maar houd je de mogelijkheid open om in geval van veel kooklucht gemotoriseerd veel lucht af te voeren direct naar buiten.
[ Voor 30% gewijzigd door Onno ! op 15-11-2022 15:40 ]
Ik lees al een tijdje mee als voorbereiding op de verbouwing hier. In welk stuk buis wil je die terugslagklep plaatsen? Is die klep alleen om ervoor te zorgen dat je in niet kook toestand niets van buiten aanzuigt?
Hoe gaat het in kook toestand dan? Hoe weet je dat je dan niet alsnog alle/bijna alle kook lucht de wtw in blaast?
Hoe gaat het in kook toestand dan? Hoe weet je dat je dan niet alsnog alle/bijna alle kook lucht de wtw in blaast?
Van klussen krijg je grijze haren
In het stuk van circa 2 meter tussen afzuigkap en gevel. (Of een gevelrooster met geïntegreerde terugslagklep.)fenrir schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:11:
Ik lees al een tijdje mee als voorbereiding op de verbouwing hier. In welk stuk buis wil je die terugslagklep plaatsen? Is die klep alleen om ervoor te zorgen dat je in niet kook toestand niets van buiten aanzuigt?
Inderdaad om te zorgen dat er nooit buitenlucht naar binnen kan (wat je sowieso moet voorkomen dmv een terugslagklep, bijvoorbeeld bij harde wind op de betreffende gevel).
Het idee is dat de door de motor van de afzuigkap gecreëerde overdruk de weg van de minste weerstand kiest. Dus grotendeels door een 150mm buis van 2 meter lang en slechts zeer beperkt dit door buizen naar (in mijn geval) vliering. En door gelijktijdig de WTW op vol vermogen te zetten voorkom je dan zeer waarschijnlijk dat je kooklucht je andere ruimtes in blaast. Er ontstaat een onderdruk in je woning zodra je een afzuigkap naar buiten laat blazen. Dus het is wel fijn als je in de keuken of aangrenzende woonkamer dan een rooster/raam/deur open hebt.
Nilan heeft zo'n klep voor een motorloze kap.Onno ! schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 15:22:
Voor de regelklep zou het mooi zijn als er een open/dicht exemplaar bestaat. Dat is dan met een slim stopcontact eenvoudig te schakelen.
Het is overigens niet open/dicht, maar open/ver dicht. Je wilt (doorgaans) nl. de doorgang van een normaal afzuigventiel overhouden dat buiten het koken om de keuken blijft afzuigen.
[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 15-11-2022 20:03 ]
Dan bedoel je deze denk ik? https://www.nilannetherlands.nl/nilan-em-boxGwaihir schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 19:30:
[...]
Nilan heeft een motorloze kap met ingebouwde klep.
Het is overigens niet open/dicht, maar open/ver dicht. Je wilt (doorgaans) nl. de doorgang van een normaal afzuigventiel overhouden dat buiten het koken om de keuken blijft afzuigen.
Ik ga daar eens goed naar kijken. Bedankt!
@Onno ! Ja, en in de bijbehorende brochure noemen ze ook nog 'n alternatieve oplossing, voor als de leidingen toch even anders lopen.
[En ik had 't duidelijk niet helemaal goed onthouden; het zit niet in een eigen Nilan kap, maar als klep boven een kap. Vorige post even aangepast.]
[En ik had 't duidelijk niet helemaal goed onthouden; het zit niet in een eigen Nilan kap, maar als klep boven een kap. Vorige post even aangepast.]
Je kan die standardkleppen heel makkelijk aansturen mbv shelly 2.5 en een servo van Ali. Hier meer info
Volgens deze pdf bevat deze box een klep aangestuurd door een servo en een extra vetfilter ter bescherming van je wtw. Volgens het schema is het bedoeld om samen te werken met zowel de wtw als afzuigkap. Zal geen el-cheapo oplossing zijn.
Hoi,Voor onze nieuwbouw staan we op het punt de deuren te kiezen. Op de zolder bevindt zich ook de Techniek ruimte met een Itho WTW HRU 350. Deze krijgt uiteraard een geluidwerende deur (hal->Techniek) - hier is geen optie te maken.
Maar voor de andere deur (hal->slaapkamer4) zouden we in plaats van de standaard houten deur een deur met glas willen kiezen (zodat er ook licht naar de hal komt en dat vinden we ook mooier). Niet full-glass, maar een beetje.
Toen ik het vandaag met de aannemer sprak, zei hij dat dit misschien niet mogelijk is en dat ik de "geluids" -garantie voor de zolder zou kunnen verliezen. Voor mij is het een beetje onzin. Vragen:
1. Is een standaard houten deur zoveel beter geluid isolerend dan een deur met glas? (let op: geen van hen is een geluiddichte deur).
2. Is de WTW-unit zo luidruchtig? Is de geluiddichte deur van de Techniek niet voldoende om een rustige slaapkamer 4 te hebben?
Bij voorbaat bedankt!
Maar voor de andere deur (hal->slaapkamer4) zouden we in plaats van de standaard houten deur een deur met glas willen kiezen (zodat er ook licht naar de hal komt en dat vinden we ook mooier). Niet full-glass, maar een beetje.
Toen ik het vandaag met de aannemer sprak, zei hij dat dit misschien niet mogelijk is en dat ik de "geluids" -garantie voor de zolder zou kunnen verliezen. Voor mij is het een beetje onzin. Vragen:
1. Is een standaard houten deur zoveel beter geluid isolerend dan een deur met glas? (let op: geen van hen is een geluiddichte deur).
2. Is de WTW-unit zo luidruchtig? Is de geluiddichte deur van de Techniek niet voldoende om een rustige slaapkamer 4 te hebben?
Bij voorbaat bedankt!
Voor een renovatie zijn we op zoek naar een plaatser en offerte voor een systeem D van Duco (Duco Energy Premium).
Iemand goede ervaringen met een plaatser rond Oost-Vlaanderen / Antwerpen?
Iemand goede ervaringen met een plaatser rond Oost-Vlaanderen / Antwerpen?
Ik heb in mijn nieuwbouw-appartement (90m²) een Orcon HRC-350 balansventilatie met WTW.
Ik heb het probleem dat er een redelijk 'brommend' geluid te horen is uit de aanvoer-ventielen. Dit is niet zo storend overdag, maar 's nachts in de slaapkamer is het zo storend dat ik de ventilatie uit frustratie op stand 1 zet ('vakantiestand'), of zelfs uitschakel. Geluid is natuurlijk moeilijk te omschrijven, maar ik zou het ergens tussen 'brommen' en 'het spinnen van een kat' plaatsen.
De (onder)aannemer die de unit, de kanalen (uitgezonderd de delen in de beton van het plafond, denk ik), en de ventielen heeft geplaatst, is al een keer langsgeweest. Hij heeft me toen verteld dat hij in het toestel de debietmeter heeft zuivergemaakt en daardoor de ventilator zachter draait. Hij is dan weer vertrokken met de boodschap om even aan te horen of het geluid zo voldoende is weggewerkt. Achteraf heb ik ontdekt dat hij toen (enkel?) het debiet op het absolute minimum heeft gezet.
Ik heb zelf de unit al eens opengemaakt. Als ik de warmtewisselaar eruit haal, de unit open laat en terug aanzet, hoor ik wel (naast de luchtstroom) een zeer licht tikkend geluid, verschillend dan het geluid uit de aanvoerkanalen.
Mijn vragen:
:strip_exif()/f/image/3MefZ8BolcAhPPOzLnwBW2Rd.jpg?f=fotoalbum_large)
De momenteel geïnstalleerde ventilatie-monden (geen idee van merk of model):
Ik heb het probleem dat er een redelijk 'brommend' geluid te horen is uit de aanvoer-ventielen. Dit is niet zo storend overdag, maar 's nachts in de slaapkamer is het zo storend dat ik de ventilatie uit frustratie op stand 1 zet ('vakantiestand'), of zelfs uitschakel. Geluid is natuurlijk moeilijk te omschrijven, maar ik zou het ergens tussen 'brommen' en 'het spinnen van een kat' plaatsen.
De (onder)aannemer die de unit, de kanalen (uitgezonderd de delen in de beton van het plafond, denk ik), en de ventielen heeft geplaatst, is al een keer langsgeweest. Hij heeft me toen verteld dat hij in het toestel de debietmeter heeft zuivergemaakt en daardoor de ventilator zachter draait. Hij is dan weer vertrokken met de boodschap om even aan te horen of het geluid zo voldoende is weggewerkt. Achteraf heb ik ontdekt dat hij toen (enkel?) het debiet op het absolute minimum heeft gezet.
Ik heb zelf de unit al eens opengemaakt. Als ik de warmtewisselaar eruit haal, de unit open laat en terug aanzet, hoor ik wel (naast de luchtstroom) een zeer licht tikkend geluid, verschillend dan het geluid uit de aanvoerkanalen.
Mijn vragen:
- Kunnen geluidsdempers in dit geval oplossing bieden? Welke zou je aanraden? (Zie onderstaand foto van de huidige ventilatieventielen.)
- Op de foto onderstaand zie je de aansluiting van de kanalen op de ventilatie-unit. De rood omlijnde korte bocht naar de metalen buis is het kanaal naar alle aanvoerventielen van het appartement. Gaat dit niet iets te snel over naar een rigide buis (180mm)? Kan dit het geluid verklaren?
- Ik ben nogal gevoelig aan geluid. Kan ik me ervan vergewissen dat ik een gegronde klacht heb met een (betaalbare/huurbare) geluidsmeter? Zijn er bijv. normen of algemeen aanvaarde drempelwaarden (België)? Kan daarbij onderscheid gemaakt worden tussen het normale geluid van luchtstroom (dat er ook is, maar nauwelijks hoorbaar en niet storend), en het 'brommend' geluid dat ik daarnaast hoor?
- Kan het licht tikkend geluid dat ik hoor in de unit door de geluidskanalen 'getransformeerd' worden naar het wat zwaardere 'brommend' geluid bij de aanvoermonden?
- Het ontwerp van de bouwfirma voor de ventilatie vraagt om 200m³/h. Is dat het debiet op maximale stand, of op normale stand (België)?
:strip_exif()/f/image/3MefZ8BolcAhPPOzLnwBW2Rd.jpg?f=fotoalbum_large)
De momenteel geïnstalleerde ventilatie-monden (geen idee van merk of model):
:strip_exif()/f/image/OfEcr7SW6nrojsJJTQVk6NWc.jpg?f=fotoalbum_large)
Bel je installateur maar weer, want dit lijkt nergens op. Je moet minimaal een demper met een lengte van 1 meter in de aanvoer plaatsen, en dat haal jij lang niet. Het is hooguit 20 cm. Dat is de oorzaak van je klachten.NoControl schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 18:53:
omlijnde korte bocht naar de metalen buis is het kanaal naar alle aanvoerventielen van het appartement. Gaat dit niet iets te snel over naar een rigide buis (180mm)? Kan dit het geluid verklaren?
De kanalen op de ventilatie-unit (kanaal van unit naar aanvoer-monden met rood omlijnd):
[Afbeelding]
Hier in huis heb er zelfs twee in serie gezet (een vaste demper en een flexibele) om ook bij 300 m³/h nog complete stilte te hebben.
Dat is duidelijk!Andrehj schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:24:
[...]
Bel je installateur maar weer, want dit lijkt nergens op. Je moet minimaal een demper met een lengte van 1 meter in de aanvoer plaatsen, en dat haal jij lang niet. Het is hooguit 20 cm. Dat is de oorzaak van je klachten.
Hier in huis heb er zelfs twee in serie gezet (een vaste demper en een flexibele) om ook bij 300 m³/h nog complete stilte te hebben.
Vraagje: "Je moet minimaal"... Is dat ergens vastgelegd (België), of is dat eerder een 'best practice' die ik niet ga kunnen afdwingen? Ik weet dat de bouwfirma belooft het WTCB te volgen, maar geen idee wat daar in staat.
Zehnder (en volgens mij andere WTW-leveranciers ook) raden dat erg dringend aan. Anders krijg je namelijk klachten... Jij weet nu waarom.NoControl schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:50:
Vraagje: "Je moet minimaal"... Is dat ergens vastgelegd (België), of is dat eerder een 'best practice' die ik niet ga kunnen afdwingen? Ik weet dat de bouwfirma belooft het WTCB te volgen, maar geen idee wat daar in staat.
Ik heb de "Handleiding voor de installateur" van de Orcon HRC-350 teruggevonden en daarin staat letterlijk "Monteer 2 geluiddempers van minimaal 1 meter (kanalen van en naar binnenruimtes)". Daarmee kan ik aan de slag.Andrehj schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 19:51:
[...]
Zehnder (en volgens mij andere WTW-leveranciers ook) raden dat erg dringend aan. Anders krijg je namelijk klachten... Jij weet nu waarom.
Bedankt!
@NoControl Probeer ook te luisteren bij je buren, als je unit tikt of niet goed loopt vergeleken met een ander moeten ze beter kijken wat kapot is / een ventilator vervangen.
Met dempen verminder je het probleem alleen een klein beetje.
Met dempen verminder je het probleem alleen een klein beetje.
De afgelopen weken heb ik gebruikt om dit topic even goed door te lezen, wat berekeningen te maken en wat dingen voor te bereiden voor het aanleggen van een type D ventilatie met WTW.
Ik woon in een woning uit 1939 die we de afgelopen 10 jaar al grondig verbouwd en geïsoleerd hebben maar in Q1 komt er nog een potje vrij waarmee we het geheel nog eens goed kunnen verbeteren. Die situatie betekent dat we op bijna elke kamer wel een aanpssing gaan doen en dus ook stucplafonds en vloeren opnieuw open gaan halen. Het perfecte moment dus om ook de ventilatie aan te pakken.
Elke verblijfsruimte hebben we de afgelopen jaren de ramen vervangen voor HR++ met Duco ventilatieroosters voor de aanvoer van verse lucht, die we straks weer dicht kunnen maken. Qua afzuiging hebben we op dit moment alleen een Itho Daalderop Ecofan op zolder die de badkamer afzuigt. Verder staat er in de cv ruimte op de eerste verdieping, waar straks ook de ventilatieunit komt, een warmtepompboiler die aanzuigt van binnen maar wel vlak voor een open raamrooster dus vooral ook buitenlucht gebruikt.
Ik heb al een berekening gemaakt en kom op de volgende minimale waardes volgens de site van vasco:
Woonkamer 31,4 m2 -> 111,6 m3/h (begane grond, open verbinding met keuken)
Slaapkamer1 12,1 m2 -> 43,2 m3/h (eerste verdieping)
Slaapkamer2 10,4 m2 -> 36 m3/h (eerste verdieping)
Slaapkamer3 11,5 m2 -> 39,6 m3/h (zolder)
Keuken 24 m2 -> 75 m3/h (begane grond)
Badkamer 4,5 m2 -> 50 m3/h (eerste verdieping)
Debiet unit -> 230,4 m3/h
Het lijkt er dus af dat ik goed af kan met een 300m3/h unit en zit nu in het stadium dat ik wil bedenken wat voor buizen ik ga gebruiken en hoe die gaan lopen. Maar voor ik een goede keuze kan maken heb ik nog wel wat vragen waarvoor ik wat hulp kan gebruiken:
- Wat is er mogelijk met een warmtepompboiler, gewoon aanzuigen vanuit buiten of evt. koppelen met ventilatieunit?
- We willen de slaapkamers niet te veel verwarmen, is het dan aan te raden om twee zones te maken, namelijk boven en beneden? De meeste units die ik tegen kom hebben wel maar 1 zone.
- We kunnnen een aantal slangen via een oud schoorsteenkanaal door het huis brengen, voor de badkamer en slaapkamer2 betekent dat wel dat ze eerst via de zolder schuin omhoog lopen (+/- 45 graden) en dan na een scherpe bocht weer naar beneden gaat met dezelfde schuinte. Deze ruimtes zijn lastig te bereiken via het bestaande plafond omdat de balken in het plafond het niet toelaten om er een buis doorheen te trekken en ze precies haaks lopen. Is het ivm condens een probleem dat de buizen zo'n bocht maken?
Ik woon in een woning uit 1939 die we de afgelopen 10 jaar al grondig verbouwd en geïsoleerd hebben maar in Q1 komt er nog een potje vrij waarmee we het geheel nog eens goed kunnen verbeteren. Die situatie betekent dat we op bijna elke kamer wel een aanpssing gaan doen en dus ook stucplafonds en vloeren opnieuw open gaan halen. Het perfecte moment dus om ook de ventilatie aan te pakken.
Elke verblijfsruimte hebben we de afgelopen jaren de ramen vervangen voor HR++ met Duco ventilatieroosters voor de aanvoer van verse lucht, die we straks weer dicht kunnen maken. Qua afzuiging hebben we op dit moment alleen een Itho Daalderop Ecofan op zolder die de badkamer afzuigt. Verder staat er in de cv ruimte op de eerste verdieping, waar straks ook de ventilatieunit komt, een warmtepompboiler die aanzuigt van binnen maar wel vlak voor een open raamrooster dus vooral ook buitenlucht gebruikt.
Ik heb al een berekening gemaakt en kom op de volgende minimale waardes volgens de site van vasco:
Woonkamer 31,4 m2 -> 111,6 m3/h (begane grond, open verbinding met keuken)
Slaapkamer1 12,1 m2 -> 43,2 m3/h (eerste verdieping)
Slaapkamer2 10,4 m2 -> 36 m3/h (eerste verdieping)
Slaapkamer3 11,5 m2 -> 39,6 m3/h (zolder)
Keuken 24 m2 -> 75 m3/h (begane grond)
Badkamer 4,5 m2 -> 50 m3/h (eerste verdieping)
Debiet unit -> 230,4 m3/h
Het lijkt er dus af dat ik goed af kan met een 300m3/h unit en zit nu in het stadium dat ik wil bedenken wat voor buizen ik ga gebruiken en hoe die gaan lopen. Maar voor ik een goede keuze kan maken heb ik nog wel wat vragen waarvoor ik wat hulp kan gebruiken:
- Wat is er mogelijk met een warmtepompboiler, gewoon aanzuigen vanuit buiten of evt. koppelen met ventilatieunit?
- We willen de slaapkamers niet te veel verwarmen, is het dan aan te raden om twee zones te maken, namelijk boven en beneden? De meeste units die ik tegen kom hebben wel maar 1 zone.
- We kunnnen een aantal slangen via een oud schoorsteenkanaal door het huis brengen, voor de badkamer en slaapkamer2 betekent dat wel dat ze eerst via de zolder schuin omhoog lopen (+/- 45 graden) en dan na een scherpe bocht weer naar beneden gaat met dezelfde schuinte. Deze ruimtes zijn lastig te bereiken via het bestaande plafond omdat de balken in het plafond het niet toelaten om er een buis doorheen te trekken en ze precies haaks lopen. Is het ivm condens een probleem dat de buizen zo'n bocht maken?
Sinds gisteren heb ik ook een WTW met droogsifon aangesloten. Een Orcon Ecomax 400. Het is een tweedehands setje uit 2019. Ik merk dat de droogsifon niet helemaal naar behoren werkt; het water wordt niet goed doorgelaten waardoor de sifon overstroomt.hansgrave schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 19:40:
In de droogsifon zit een soort "condoom" die druppels doorlaat en dan weer dicht sluit. Die kun je los bestellen bij Ali voor een paar centen en zelf in een pvc buis hangen.
https://www.aliexpress.co...sceneId%22:%2223416%22%7D
Na testen blijkt dat ik de afvoer kan volgieten en dat het water niet wegloopt. For the time being heb ik het maar opgelost door een stukje pvc buis erdoorheen te schuiven zodat het water weg kan. Even geen extra materiaal bij de hand om de sifon er tussenuit te halen.
Hebben anderen ook iets dergelijks meegemaakt? Zal het gewoon ouderdom zijn of gebeurt dit vaker bij droogsifons?
Dan nog iets anders. Onderin de WTW zit gewoon een opening waarin ik een wartel van pvc/pp kan schuiven, maar dit blijft (natuurlijk) niet zitten. Niets van schroefdraad of iets dergelijks op het apparaat. Heeft iemand ervaringen met deze unit?
Hoe dan ook; heel tof om te zien dat de ingeblazen lucht bijna net zo warm is als de binnenlucht, terwijl het buiten rond het vriespunt is.