• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:32
Andrehj schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:40:
[...]

Precies zoals ik het zeg. Voor de bochten gebruik je 45° en 90° bochten van spiro. De geluidsdemper doe je dan ergens in een (zoveel mogelijk) recht stuk, of in een zo ruim mogelijk bocht.
Neem aan dat je op dit bericht doelt @Andrehj, die had ik inderdaad over het hoofd gezien. Mijn Excuses. Lees al 100en pagina's zo goed als elk bericht mee...

Maar conclusie is dus dat het de voorkeur heeft om bochten in spiro te doen, zodat de dempers ergens anders zo uitgestrekt en recht mogelijk neer kan leggen.

Bedankt voor de hulp. Wordt gewaardeerd.
_kilian_ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:06:
Neem aan dat je op dit bericht doelt @Andrehj, die had ik inderdaad over het hoofd gezien. Mijn Excuses. Lees al 100en pagina's zo goed als elk bericht mee...
Ik bedoelde vooral ook deze post en dan de reacties daar op.
Maar conclusie is dus dat het de voorkeur heeft om bochten in spiro te doen, zodat de dempers ergens anders zo uitgestrekt en recht mogelijk neer kan leggen.
Het kan zoals gezegd ook met een demper, maar dan wel in een grote radius. Dan valt de vernauwing mee, en dempt de demper bovendien extra goed, omdat geluid dan niet rechtdoor door de demper kan.
Hierboven was een veel te krappe 180° bocht gemaakt, en dan heb zeker met zo'n demper een enorme weerstand.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 25-04-2026 18:33 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-05 08:48
@Aeien de flair 400 heeft standaard een droogsifon. Dat is dat zwarte ding onder de unit. Het is een “bal” sifon.
Tja en hoe was de druk voorheen met de renovent?
Je hebt eigenlijk geen ruimte voor goede aansluitingen + dempers van minimaal 1 meter.
De installateur heeft gedaan wat jij wilde renovent vervangen door een flair.
Vroeger zat het ook zo klungelig en dat hebben ze zo gelaten.
Aanpassen is niet gratis.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Aeien
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:55
nessio schreef op zondag 26 april 2026 @ 00:10:
@Aeien de flair 400 heeft standaard een droogsifon. Dat is dat zwarte ding onder de unit. Het is een “bal” sifon.
Tja en hoe was de druk voorheen met de renovent?
Je hebt eigenlijk geen ruimte voor goede aansluitingen + dempers van minimaal 1 meter.
De installateur heeft gedaan wat jij wilde renovent vervangen door een flair.
Vroeger zat het ook zo klungelig en dat hebben ze zo gelaten.
Aanpassen is niet gratis.
Je hebt gelijk en tegelijkertijd niet. Jouw mening gaat heel waarschijnlijk ook de mening van de installateur zijn, dus leuk om te oefenen.
Ik zie het anders;
- ik heb niet gevraagd specifiek een flair te installeren. Ik heb gevraagd om een vervangende unit, en de flair is mij stellig geadviseerd.
- ik heb niet gevraagd om de flair op precies dezelfde plek te installeren (mgl dezelfde beugel gebuikt ook?) en De vorige installatie was niet zo suboptimaal geplaatst . Daanaast: als de unit verkeerd geïnstalleerd zat, is dat toch geen argument om de nieuwe verkeerd te installeren?
- er is met mij niet gepraat over de suboptimale positie nu. Wel "dat het krap is", maar niet over de negatieve gevolgen (hoge drukken, hoge gebruikskosten).
- er hadden redelijk simpel maatregelen genomen kunnen worden die de aansluiting/werking hadden verbeterd (positie) . Mogelijk had dit wat gekost, maar dat had ik prima willen betalen.

Mijn conclusie: zij hebben onvoldoende inspanning geleverd om het systeem optimaal (voor mijn woning) te plaatsen.

Dus als het neerkomt op extra kosten voor aanpassing: prima, ik betaal graag de kosten die aanpassingen tijdens de originele installatie hadden gekost. Maar het kiezen van een optimale plek op de muur voor wtw is toch een basale stap van de installatie?

In deze situatie zullen de extra gebruikskosten over 15j levensduur 1.500-4.500 euro kunnen zijn. Dat is voor mij onacceptabel, gezien mijn bovenstaande punten.

Dus we gaan het zien komende week :)

[ Voor 12% gewijzigd door Aeien op 26-04-2026 07:16 ]

• nessio
Zowel de renovent als de flair hangen niet aan een beugel.
Tja, als de installateur slim was geweest had hij een enthalpie flair 400 geadviseerd dan heb je geen afvoer nodig. Kan het ding met zijn voetjes op de grond staan en heb je tenminste ruimte er boven om met de pijpen redelijk weg te komen. Tja, dat kost wel wat.
Maar zoals je al zelf opmerkte : het is een geluk als je een goede installateur kunt vinden. Wtw, warmtepomp kennis matig.
Succes

[ Voor 22% gewijzigd door nessio op 26-04-2026 20:00 ]

offtopic:
[quote]nessio schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:49:
Na bijna 4 jaar van de week ontdekt dat al mijn zonnepanelen verkeerd zijn aangesloten zodat mijn nieuwe laadpaal vrijwel nooit met goed met overstroom kan worden geladen.[/quote]
Zou je die case willen plaatsen in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12? Ik vraag me namelijk af of dat wel klopt, wellicht dat je in dat topic hulp en correct advies kunt krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 26-04-2026 11:23 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Aeien
nessio schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:49:
Zowel de renovent als de flair hangen niet aan een beugel.
Tja, als de installateur slim was geweest had hij een enthalpie flair 400 geadviseerd dan heb je geen afvoer nodig. Kan het ding met zijn voetjes op de grond staan en heb je tenminste ruimte er boven om met de pijpen redelijk weg te komen. Tja, dat kost wel wat.
Maar zoals je al zelf opmerkte : het is een geluk als je een goede installateur kunt vinden. Wtw, warmtepomp kennis matig.
Na bijna 4 jaar van de week ontdekt dat al mijn zonnepanelen verkeerd zijn aangesloten zodat mijn nieuwe laadpaal vrijwel nooit met goed met overstroom kan worden geladen.
Succes
Grappig genoeg heb ik het nog met hem over een enthalpie gehad, ihkv vochthuishouding. maar dit werd ook weer ontraden...
Overigens lees ik in de installatie instructies:
- wel een ophang haak/beugel, maar niet dezelfde als de Renovent. Wat dat betreft zit ik er naast dus qua hergebruik.
- ondanks de sifon onder de flair wordt aangeraden een "normale" sifon te gebruiken, of odor trap, zoals de Engelse handleiding het noemt.

Kan me overigens goed voorstellen dat in mijn situatie, ook bij lager gehangen unit een 180gr bocht met spiro niet gaat lukken. Evt een korte 90gr spiro, gevolgd door de demper, zou al best wat uitmaken denk ik. Verwacht geen wonderen, maar wel inzet :)

[ Voor 17% gewijzigd door Aeien op 26-04-2026 20:17 ]

• nessio
@Aeien ik heb ook nog een normale sifon.
Mijn flair staat op een “stoel” ivm uitgang in/uit huis rechtsonder.
Ik heb zowel een enthalpie als gewone wisselaar. Ik verwissel begin mei en begin oktober.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
@Aeien liefst een gladde bocht gebruiken:
https://www.ventilatielan...80mm-voor-spirobuis/7202/

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Aeien
Ja, die lijkt me mooier, maar de andere is korter.
Moet ff inschatten of er ruimte is voor de gladde.

Alles beter dan 180gr gebogen demper iig

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 19:18

backupdevice

No Risk , Full Push

Vraag over een in gebruik zijnde nieuwe Zehnder Q600. Is het normaal dat deze op auto stand met een ingesteld debiet van 170m3/h pendelt tussen de 168 en 172 . En hoe hoger we gaan , hoe meer wij een zingende zoom toon horen en hem zien pendelen tussen waarden. Bijv 180 debiet , en dan pendelen tussen 178 en 183, inclusief dat omhoog en omlaag gaande zoomende zingende geluid . Hoorbaar in alle vertrekken

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 27-04-2026 08:37 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• nessio
@Aeien vanuit mijn flair 400 heb ik in / uit huis alsvolgt aangesloten.
Uit /in is 180 overgangsstuk 180/200 daarna gladde korte bocht van 200 weer overgangsstuk 200/180 dan gladde bocht 90 gr 180 dan dempers 1000 dan verder huis in/uit.
Voor de korte bocht 200 onder de flair heb je dan maar 30cm nodig.
Volgens mij heb je dan boven de flair ook zo iets ruimte nodig. Ik heb korte bocht 200 ipv 180 genomen op advies van iemand die deze systemen installeert. Je zou dan een betere doorstroming en minder geluid hebben.
Bij jou zou dat dan zijn overgangsstuk180/200 dan korte gladde 90 gr bocht 200/200 dan mof 200/200 dan weer gladde 90gr bocht 200/200 dan overgangsstuk 200/180 dan rechte dempers 1000? Denk dat je maar 600 kwijt kan.
Naar het dak geisoleerde pijp gebruiken
Ik heb bij mij alles aangepast daar een deel van het huis niet achter maar voor de dempers was aangesloten.
Ik hoor mijn wtw op stand 4 ( 375m3) vrijwel niet. Ook 400m3 getest dan haalt ie 396m3.
Ik zal in de loop van vandaag nog een foto plaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door nessio op 27-04-2026 09:56 ]

• P5ycho
  • Nu online
backupdevice schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:33:
Vraag over een in gebruik zijnde nieuwe Zehnder Q600. Is het normaal dat deze op auto stand met een ingesteld debiet van 170m3/h pendelt tussen de 168 en 172 . En hoe hoger we gaan , hoe meer wij een zingende zoom toon horen en hem zien pendelen tussen waarden. Bijv 180 debiet , en dan pendelen tussen 178 en 183, inclusief dat omhoog en omlaag gaande zoomende zingende geluid . Hoorbaar in alle vertrekken
Dat kan normaal zijn ja, beetje afhankelijk van de wind op de invoer/uitvoer.
Waarom maar 170m3/h met een Q600, vraag ik me dan af :).
Als het goed is is de installatiewizard doorlopen en zijn debieten tot 600m3/h hoorbaar geweest, dan moet geluid echt wel opgevallen zijn.
Verder is het een beetje gokken zonder meer informatie. Heb je een installateur bij de hand die het even kan checken?

backupdevice schreef op maandag 27 april 2026 @ 08:33:
Dat zingen en continu licht variëren van toerental klopt, doet ie hier ook, maar dat hoor ik alleen in de technische ruimte waar de Q600 hangt. Als je dat ook via je ventielen kunt horen heb je te weinig geluiddemping in je aanvoerleidingen zitten.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

P5ycho schreef op maandag 27 april 2026 @ 12:31:
[...]

Dat kan normaal zijn ja, beetje afhankelijk van de wind op de invoer/uitvoer.
Waarom maar 170m3/h met een Q600, vraag ik me dan af :).
Als het goed is is de installatiewizard doorlopen en zijn debieten tot 600m3/h hoorbaar geweest, dan moet geluid echt wel opgevallen zijn.
Verder is het een beetje gokken zonder meer informatie. Heb je een installateur bij de hand die het even kan checken?
Huis is net opgeleverd. Unit hangt in de gang , alles boven de 200 geeft veel herrie via de buizen . Ik heb geen idee hoe deze is ingesteld . Wij hebben de aannemer schriftelijk op de hoogte gebracht dat dit niet acceptabel is en een 5% kwestie is geworden . Wij horen een zoemen/zingend geluid in elke kamer en hoger als 170m3 geeft steeds meer overlast . Lucht suizen is geen probleem maar dat zingen is echt niet te doen .

Installateur en aannemer hebben tijdens de bouw niet echt advies of waarschuwingen gegeven , behalve dat het allemaal kan . Nu zitten we dus met deze kwestie. Beneden is de lucht wel ok maar boven niet . Met deuren open en 2 uur zonder iemand in een slaapkamer is de luchtkwaliteit nog steeds 938ppm.

Nu zegt de installateur dat het een uitdagend buizenstelsel is die veel weerstand geeft , dus tja het zal wel probleem zijn.
Andrehj schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:38:
[...]

Dat zingen en continu licht variëren van toerental klopt, doet ie hier ook, maar dat hoor ik alleen in de technische ruimte waar de Q600 hangt. Als je dat ook via je ventielen kunt horen heb je te weinig geluiddemping in je aanvoerleidingen zitten.
Wij horen het overal via de ventielen

Wij gebruiken co2 meter qua aansturing. Beneden met 4 personen spint hij op naar 180m3 en dan blijft de lucht fris . Ik weet er voor de rest weinig van af dus ik heb geen idee wat een standaard m3 stand moet zijn voor 4 personen , 5 slaapkamers.

Ik zie dat de max m3 die ik kan instellen gemaximaliseerd is op 310m3 . 250m3 is echt niet te doen . Grappige is , er komt dan meer lawaai uit de ventielen dan uit de kast waar hij hangt . Als ik hem nu op 310m3 zet , springt de unit meteen in de weerstand beveiliging.

Ik vrees dat wij in een zeer slecht scenario zijn beland .

[ Voor 32% gewijzigd door backupdevice op 27-04-2026 15:36 ]

backupdevice schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:15:
Huis is net opgeleverd. Unit hangt in de gang
Daar gaat het al fout. In de specs staat duidelijk hoeveel geluid de unit via zijn omkasting maakt. Een WTW (eender welk merk) hoort gewoon in een afgesloten ruimte, zoals een (niet bewoonde) zolder, technische ruimte, of evt een bijkeuken. Die wil je toch niet zo op de gang hebben hangen?
, alles boven de 200 geeft veel herrie via de buizen . Ik heb geen idee hoe deze is ingesteld . Wij hebben de aannemer schriftelijk op de hoogte gebracht dat dit niet acceptabel is en een 5% kwestie is geworden . Wij horen een zoemen/zingend geluid in elke kamer en hoger als 170m3 geeft steeds meer overlast . Lucht suizen is geen probleem maar dat zingen is echt niet te doen .
Wat zit er aan geluiddemping tussen de unit en de ventielen? Ik had hier pas een (voor een gevoelig iemand) acceptabel resultaat met een vaste en een flexibele geluiddemper in serie.
Installateur en aannemer hebben tijdens de bouw niet echt advies of waarschuwingen gegeven , behalve dat het allemaal kan . Nu zitten we dus met deze kwestie. Beneden is de lucht wel ok maar boven niet . Met deuren open en 2 uur zonder iemand in een slaapkamer is de luchtkwaliteit nog steeds 938ppm.
Dat is nog OK. Maar wat wordt het als er wel twee personen in een nacht in slaapkamer slapen?
Nu zegt de installateur dat het een uitdagend buizenstelsel is die veel weerstand geeft , dus tja het zal wel probleem zijn.
Als het een uitdagend stelsel is, waarom heeft hij het dan zo aangelegd?
Wij horen het overal via de ventielen

Wij gebruiken co2 meter qua aansturing. Beneden met 4 personen spint hij op naar 180m3 en dan blijft de lucht fris . Ik weet er voor de rest weinig van af dus ik heb geen idee wat een standaard m3 stand moet zijn voor 4 personen , 5 slaapkamers.

Ik zie dat de max m3 die ik kan instellen gemaximaliseerd is op 310m3 . 250m3 is echt niet te doen . Grappige is , er komt dan meer lawaai uit de ventielen dan uit de kast waar hij hangt . Als ik hem nu op 310m3 zet , springt de unit meteen in de weerstand beveiliging.
Dan heb je een keihard handvat om je installateur of aannemer mee om de oren te slaan. Hij verkoopt je een Q600, die 600 m³ moet kunnen ventileren, maar die niet eens de helft in het buizenstelsel kan duwen. Dan zijn de buizen dus ontzettend ondergedimensioneerd.
Ik vrees dat wij in een zeer slecht scenario zijn beland .
Daar lijkt het wel op. Tijd om je aannemer (of installateur, als je die zelf in hebt gehuurd) schriftelijk in gebreke te stellen.

Nog een handvat: Wat staat er in de ventilatieberekeningen, die onderdeel zijn van je bouwvergunning? Die grote Q600 zal niet voor niets gekozen zijn. Ik acht de kans best groot dat de woning met het huidige onderbemeten buizenstelsel (waardoor slechts de helft van de capaciteit beschikbaar is) niet eens aan de bouwvergunning voldoet. Als dat zo is sta je juridisch erg sterk.
Bovendien stelt de wetgever ook geluidseisen aan verblijfsruimten, maar ik weet niet precies hoe die norm is. Best kans dat je (mocht je ventilatie daar toch nét voldoen) dat ook nog kunt gebruiken om aan te tonen dat er bagger geleverd is.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 27-04-2026 16:22 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Andrehj schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:16:
[...]

Daar gaat het al fout. In de specs staat duidelijk hoeveel geluid de unit via zijn omkasting maakt. Een WTW (eender welk merk) hoort gewoon in een afgesloten ruimte, zoals een (niet bewoonde) zolder, technische ruimte, of evt een bijkeuken. Die wil je toch niet zo op de gang hebben hangen?

[...]

Wat zit er aan geluiddemping tussen de unit en de ventielen? Ik had hier pas een (voor een gevoelig iemand) acceptabel resultaat met een vaste en een flexibele geluiddemper in serie.

[...]

Dat is nog OK. Maar wat wordt het als er wel twee personen in een nacht in slaapkamer slapen?

[...]

Als het een uitdagend stelsel is, waarom heeft hij het dan zo aangelegd?

[...]

Dan heb je een keihard handvat om je installateur of aannemer mee om de oren te slaan. Hij verkoopt je een Q600, die 600 m³ moet kunnen ventileren, maar die niet eens de helft in het buizenstelsel kan duwen. Dan zijn de buizen dus ontzettend ondergedimensioneerd.

[...]

Daar lijkt het wel op. Tijd om je aannemer (of installateur, als je die zelf in hebt gehuurd) schriftelijk in gebreke te stellen.

Nog een handvat: Wat staat er in de ventilatieberekeningen, die onderdeel zijn van je bouwvergunning? Die grote Q600 zal niet voor niets gekozen zijn. Ik acht de kans best groot dat de woning met het huidige onderbemeten buizenstelsel (waardoor slechts de helft van de capaciteit beschikbaar is) niet eens aan de bouwvergunning voldoet. Als dat zo is sta je juridisch erg sterk.
Bovendien stelt de wetgever ook geluidseisen aan verblijfsruimten, maar ik weet niet precies hoe die norm is. Best kans dat je (mocht je ventilatie daar toch nét voldoen) dat ook nog kunt gebruiken om aan te tonen dat er bagger geleverd is.
Ik heb vandaag een mail verzonden naar de aannemer met het melden dat dit gebrek en aangeven dat het sowieso op de 5% lijst komt te staan. Heb daarin aangeven het inregel rapport te leveren .

Pfff gaat weer een leuk gevecht worden .

• P5ycho
  • Nu online
@backupdevice hier heeft de installateur wel een druppel aan de neus ben ik bang. 310m3/h kunnen halen met een Q600 is... verre van ok. Ik hoop vooral dat het buizenstelsel niet in een breedplaatvloer ligt ofzo.

Mocht je info van de installateur kunnen verkrijgen over ventilatieplan en gelegde buizenstelsel, deel deze dan gerust. Foto's van de bouw zijn ook welkom, als je die hebt.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

P5ycho schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 03:57:
@backupdevice hier heeft de installateur wel een druppel aan de neus ben ik bang. 310m3/h kunnen halen met een Q600 is... verre van ok. Ik hoop vooral dat het buizenstelsel niet in een breedplaatvloer ligt ofzo.

Mocht je info van de installateur kunnen verkrijgen over ventilatieplan en gelegde buizenstelsel, deel deze dan gerust. Foto's van de bouw zijn ook welkom, als je die hebt.
Ligt uiteraard allemaal in een breedplaatvloer .

Gisteren de aannemer van het gebrek op de hoogte gebracht . Ik verwacht vandaag een telefoontje. De installateur zal deze week ook langskomen want 1 van de CO2 meters was kapot .

Ik heb het idee dat de bovenverdieping gewoon niet genoeg verversing krijgt . Beneden is het allemaal ok in mijn ogen , behalve het geluid uit de ventielen boven de 200m3 . Maar boven op de slaapkamers is het niet ok in mijn ogen .

Nog iets leuks, als ik hem nu naar 300 jaag geeft hij geen weerstand melding maar hoor je een rateltje .

Baal er gruwelijk van . Wij hebben nul feedback gekregen behalve dat dingen mogelijk zouden zijn zonder waarschuwingen van geluid en zo. Nu zit alles erin en tja daar zit je dan.

[ Voor 13% gewijzigd door backupdevice op 28-04-2026 07:52 ]

• nessio
Je kunt bij de gemeente de bouwaanvraag opvragen. Daar staat het ventilatieplan in.
Maximale geluidsniveau bij ventielen is 30db (ergens in dit forum gelezen).
Projectwoning?

[ Voor 8% gewijzigd door nessio op 28-04-2026 08:01 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:34
Wat ook zou kunnen is dat de Q600 stuk is en daarom zo veel lawaai maakt en zijn max debiet niet haalt. Misschien een long shot omdat hij nieuw is, maar uitgesloten is het ook niet lijkt me.
Dat zou te testen zijn door de buizen los te koppelen van de wtw en dan kijken of hij wel zijn max debiet haalt.

Ook interessant om de status/belasting van de twee ventilatoren onderling (ongeveer gelijk of een groot verschil?) uit te lezen via de app of via het display van de unit.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Franciesco schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:29:
Wat ook zou kunnen is dat de Q600 stuk is en daarom zo veel lawaai maakt en zijn max debiet niet haalt. Misschien een long shot omdat hij nieuw is, maar uitgesloten is het ook niet lijkt me.
Dat zou te testen zijn door de buizen los te koppelen van de wtw en dan kijken of hij wel zijn max debiet haalt.

Ook interessant om de status/belasting van de twee ventilatoren onderling (ongeveer gelijk of een groot verschil?) uit te lezen via de app of via het display van de unit.
Net de aannemer aan de telefoon gehad , en die heeft het doorgezet naar zijn onderaannemer.

We gaan het meemaken, ik hou jullie op de hoogte

Betreffende de belasting / weerstand . Ik kan dat nergens in het menu vinden dus ben afhankelijk van de installateur

[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 28-04-2026 08:44 ]

• P5ycho
  • Nu online
Ik hoop van harte dat de Q600 stuk is, want een breedplaatvloer leg je maar 1 keer en dan moet je het er mee doen. Of een verstopte buis door stucafval ofzo...

Het risico is best groot voor de aannemer, ik zou als onderaannemer de gabrikant buizen en wtw op de bouw erbij willen hebben gehad voor het beton erin gaat.
Fingers crossed!

Als indicatie belasting kun je naar het ventilatorverbruik kijken. Met 170m3/h zou je onder de 25W moeten zitten.
Grote verschillen in toerental tussen de ventilatoren is ook een indicatie van problemen.

[ Voor 68% gewijzigd door P5ycho op 28-04-2026 10:46 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

P5ycho schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 10:41:
Ik hoop van harte dat de Q600 stuk is, want een breedplaatvloer leg je maar 1 keer en dan moet je het er mee doen. Of een verstopte buis door stucafval ofzo...

Het risico is best groot voor de aannemer, ik zou als onderaannemer de gabrikant buizen en wtw op de bouw erbij willen hebben gehad voor het beton erin gaat.
Fingers crossed!

Als indicatie belasting kun je naar het ventilatorverbruik kijken. Met 170m3/h zou je onder de 25W moeten zitten.
Grote verschillen in toerental tussen de ventilatoren is ook een indicatie van problemen.
De aannemer is op de hoogte en heeft het doorgezet naar de onderaannemer. Wij hebben formeel laten weten dit als een gebrek te zien met daarbij de melding dat deze dus op de 5% regeling gezet is .

Ook hebben wij aktiepunten en onze verwachtingen gemeld .

Inregelrapport , debiet per ruimte en weerstand
Volledige inbedrijfstelling en kalibratie opnieuw
Oorzaak zingend geluid wegnemen
Zorgen dat wij een stil en stabiel systeem krijgen

Aannemer gaf aan dat de unit door de installateur was ingeregeld op 450m3 . Wij komen zelf niet verder als 310m3 , met daarbij een aan en uit gaande weerstand beveiliging.

[ Voor 16% gewijzigd door backupdevice op 28-04-2026 12:59 ]

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:09
backupdevice schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 08:41:
[...]

Net de aannemer aan de telefoon gehad , en die heeft het doorgezet naar zijn onderaannemer.

We gaan het meemaken, ik hou jullie op de hoogte

Betreffende de belasting / weerstand . Ik kan dat nergens in het menu vinden dus ben afhankelijk van de installateur
https://zehnder.compano.c...omfoair-q---gebruiker.pdf

Menu -> Status -> Ventilatoren
Menu -> Status -> Energie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s5MbbQGHfYfn7zN7Iqh_fiGH6ug=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hwpW0x8Ke0PmWS9xuMGbgwE9.png?f=user_large

Een Q350/450/600 verschillen niet zoveel van elkaar, een ratel kan betekenen dat er een lager stuk is, maar een gewoon kastje, nee dat gaat hem niet worden. Ik heb eentje op 180 m3/uur standaard, ~35W verbruik, ~35% werkingspercentage (power level), en hoewel het geen excessief geluid maakt is het wel meer dan een PC. Nul geluid uit de ventielen gelukkig, dat is vrij eenvoudig op te lossen met dempers, maar de kast zelf, die moet in een lucht en geluidsdichte ruimte of kast zitten. Dus dik multiple en rubberen strips minimaal, en liefst bekleed met "Mass loaded vinyl" zoals https://www.fibers-foams....idsisolerende-massaplaten

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

w00key schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 12:56:
[...]

https://zehnder.compano.c...omfoair-q---gebruiker.pdf

Menu -> Status -> Ventilatoren
Menu -> Status -> Energie

[Afbeelding]

Een Q350/450/600 verschillen niet zoveel van elkaar, een ratel kan betekenen dat er een lager stuk is, maar een gewoon kastje, nee dat gaat hem niet worden. Ik heb eentje op 180 m3/uur standaard, ~35W verbruik, ~35% werkingspercentage (power level), en hoewel het geen excessief geluid maakt is het wel meer dan een PC. Nul geluid uit de ventielen gelukkig, dat is vrij eenvoudig op te lossen met dempers, maar de kast zelf, die moet in een lucht en geluidsdichte ruimte of kast zitten. Dus dik multiple en rubberen strips minimaal, en liefst bekleed met "Mass loaded vinyl" zoals https://www.fibers-foams....idsisolerende-massaplaten
170m3

toevoerventilator - verwerkings percentage 44% - toerental 1973 tr/min

Afvoer ventilator- 40% - toerental 1799

Vermogen ventilatoren 40W

• Vech
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16:30
Ik denk wel relevant: na 4 weken heb ik eindelijk mijn comfopipe plus binnengekregen van Groothandel.BE. Niet dus. Ze hebben doodleuk comfopipe compact opgestuurd met de mededeling dat comfopipe plus (ook) in België niet meer beschikbaar is en vervangen is door comfopipe compact

• Mats007
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:23
Vech schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:25:
Ik denk wel relevant: na 4 weken heb ik eindelijk mijn comfopipe plus binnengekregen van Groothandel.BE. Niet dus. Ze hebben doodleuk comfopipe compact opgestuurd met de mededeling dat comfopipe plus (ook) in België niet meer beschikbaar is en vervangen is door comfopipe compact
Balen zeg! Zeker als je extra lang wacht erop. Is de prijs nog gecompenseerd voor je?

• Vech
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16:30
Mats007 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:37:
[...]

Balen zeg! Zeker als je extra lang wacht erop. Is de prijs nog gecompenseerd voor je?
Nog niet maar dat ga ik zeker eisen. Sws echt geen aanrader om daar te bestellen, je kan ze alleen maar mailen :(

• w00key
backupdevice schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:04:
[...]

170m3

toevoerventilator - verwerkings percentage 44% - toerental 1973 tr/min

Afvoer ventilator- 40% - toerental 1799

Vermogen ventilatoren 40W
Hmm dan hebben ze nog krapper aangelegd dan een bouwjaar 2004 projectwoning met ~80mm buisjes naar de ventielen. Dat is wel shit als het niet alleen komt door bijvoorbeeld vervrommelde flexibele kananlen bij het toestel.

En een Q600 44/40% >> Q350 ~35%. Sheez wat hebben ze gedaan...

Ik ben ook bezig met een nieuwe woning en daar gaan we zeker voor relatief overkill in de ingestorte kanalen. Einde mag nog steeds 2x 90mm zijn, van die plastic buisjes, maar zeker 160/180 tot de verdeeldozen.

[ Voor 21% gewijzigd door w00key op 28-04-2026 16:46 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

w00key schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 16:44:
[...]

Hmm dan hebben ze nog krapper aangelegd dan een bouwjaar 2004 projectwoning met ~80mm buisjes naar de ventielen. Dat is wel shit als het niet alleen komt door bijvoorbeeld vervrommelde flexibele kananlen bij het toestel.

En een Q600 44/40% >> Q350 ~35%. Sheez wat hebben ze gedaan...

Ik ben ook bezig met een nieuwe woning en daar gaan we zeker voor relatief overkill in de ingestorte kanalen. Einde mag nog steeds 2x 90mm zijn, van die plastic buisjes, maar zeker 160/180 tot de verdeeldozen.
Aan welke kant krapper ? Naar binnen halen van de lucht en dan richting de ventielen ?

Wat zouden de waardes moeten zijn? Want wat ik heb neergezet qua waardes zegt mij niks

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 28-04-2026 17:16 ]

• w00key
backupdevice schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:15:
[...]

Aan welke kant krapper ? Naar binnen halen van de lucht en dan richting de ventielen ?

Wat zouden de waardes moeten zijn? Want wat ik heb neergezet qua waardes zegt mij niks
Allebei.

Bij nieuwbouw zeker met een Q600 zou ik verwachten dat je dus voor je bbl meer dan 350 m3/uur nodig had, anders hadden ze de Q350 gekocht.

Dus richtwaarde zou zijn, 400 m3 per uur bij acceptabele toerental, zoals 50% power. Dit haal je volgens mij niet eens met je bestaande buizenstelsel zelfs op 100%, of ze hebben bij inregelen het compleet verkeerd gedaan en staan alle ventielen op een kleine spleet.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

w00key schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:25:
[...]

Allebei.

Bij nieuwbouw zeker met een Q600 zou ik verwachten dat je dus voor je bbl meer dan 350 m3/uur nodig had, anders hadden ze de Q350 gekocht.

Dus richtwaarde zou zijn, 400 m3 per uur bij acceptabele toerental, zoals 50% power. Dit haal je volgens mij niet eens met je bestaande buizenstelsel zelfs op 100%, of ze hebben bij inregelen het compleet verkeerd gedaan en staan alle ventielen op een kleine spleet.
Op duidelijk. Ik kan hem niet hogers 320 zetten en dan springt de weerstand beveiliging aan .

Ik hoop dat het inregelen is ….

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

w00key schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 17:25:
[...]

Allebei.

Inregelrapport laat 414M3/u zien

• Aeien
In opvolging van mijn vorige posts:
Net gebeld door installateur: navraag bij monteurs leert dat ze mij kosten van water-afvoer-aanpassing wilden besparen en de unit daarom hoog hebben opgehangen. Willen het aanpassen, want zijn het ermee eens dat huidige drukken bij dit buizenverloop niet oké is.

Ze komen de unit lager plaatsen en indien water afvoer veranderd moet worden, komt er een bakje onder en moet ik dit zelf laten aanpassen (zij doen dit niet). wmb prima; dan kan ik zelf kijken hoe ik het aansluit met een horizontale sifon oid.

2 punten:
- op mijn vraag of ze met een spiro buis iig de eerste 90gr hoek wilden maken: dat doen ze nooit. Ze sluiten altijd aan met een flex-slang. Geisoleerde spiro zou ook erg duur zijn. M.i. niet hoe het hoort, maar toegegeven: zo zat de installatie eerst ook in elkaar. Belangrijkste voor mij is dat de extreme hoeken eruit zijn; kan altijd zelf op termijn de spiro er nog tussen zetten.
- Onder de WTW (zie foto) zit ook een pvc buis met een stroomkabel erin, die uiteindelijk beperkend gaat zijn voor hoe laag hij kan, naast de sifon. Zouden jullie die preventief al anders leggen, bijv. over de vloer en daarna pas omhoog? Wil nu natuurlijk dat ding wel echt goed hebben hangen en niet op dat moment er tegen aan lopen.

In ieder geval een veel prettiger gesprek dan ik bang voor was, dus vooralsnog positief over dat het redelijkerwijs in orde wordt gemaakt.

Thanks voor jullie steun!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn71Ltgpen1xC7AEKKTAADUHCn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuRGPVmvDlOlW4Zeb8oUzyAq.jpg?f=fotoalbum_large

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:57
@Aeien stukje elektra buis zit in de weg om het netjes aan te laten sluiten tegen de muur.
Dus idd net boven vloer een bocht naar horizontaal en dan een bocht recht omhoog naar de verdeeldoos.
Voor afvoer een droogsyfon toepassen net buiten de “voetprint” van je unit.
Zorg dat je even wat stukjes pvc buis en bochtjes van 90 en 45 graden hebt zodat ze er netjes op aan kunnen sluiten. Hoe lager je unit hoe beter je later de bochten kunt maken van je lucht toe en afvoer.
Aeien schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:42:
2 punten:
- op mijn vraag of ze met een spiro buis iig de eerste 90gr hoek wilden maken: dat doen ze nooit. Ze sluiten altijd aan met een flex-slang. Geisoleerde spiro zou ook erg duur zijn. M.i. niet hoe het hoort, maar toegegeven: zo zat de installatie eerst ook in elkaar. Belangrijkste voor mij is dat de extreme hoeken eruit zijn; kan altijd zelf op termijn de spiro er nog tussen zetten.
Nu heb je het over isolatie. Betekent dat dat dit de leidingen naar buiten zijn? Dat verandert de zaak wel, want leiding van en naar buiten kun je niet met spiro doen, want dan krijg je condens op die leidingen. Hier heeft je installateur dus zeker een punt. Spiro gebruik je normaliter enkel voor leidingen vanaf de WTW van en naar de woning.
Voor de leidingen naar buiten heb ik Comfopipe+ van Zehnder gebruikt, wat nu helaas niet meer leverbaar is.

Die elektrabuis (die trouwens ook helemaal niet vast zit, zo hoort dat niet!) zou ik zo dicht mogelijk op de vloer opzij leggen en dan naar boven. Kun je van de gelegenheid ook gebruik maken om hem fatsoenlijk te monteren.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 29-04-2026 11:19 ]

• P5ycho
  • Nu online
@Aeien een bakje onder de unit is geen tijdelijke oplossing omdat de wtw dan valse lucht aan gaat zuigen. Dat had de installateur niet voor moeten stellen vind ik.

Wel sneu dat ze wel een wtw tegen de muur kunnen schroeven maar niet even een afvoer kunnen verplaatsen, maargoed dat is hoe de markt tegenwoordig in elkaar zit ben ik bang.

Ik zou die elektraleiding en afvoer dan zelf even doen, maar begrijp dat dat niet voor iedereen weggelegd is.

[ Voor 14% gewijzigd door P5ycho op 29-04-2026 11:33 ]

• Aeien
@Andrehj

Alle buizen zijn met extreme hoeken aangesloten; linkszijdig alles naar buiten, rechtszijdig naar binnen.
Snap dus dat spiro voor de buizen naar buiten niet kan, maar naar binnen zou het evt wel kunnen?
Zinvol om hier nog op in te gaan, als de installateur aangeeft het nooit te doen? Weet niet wat het effect van een 90gr spiro bocht is ipv een rustig lopende flexbuis.

Zal kijken dat ik de elektrabuis verleg, moet niet teveel werk zijn.

Als droogsifon: gewoon zoiets?
Het is heerlijk idioot, maar de elektricien die de warmtepomp heeft aangesloten, heeft een elektrabuis onder de afvoer doorgelegd. Je ziet het nog net op de foto rechts onder. Zou even moeten kijken of die nog goed afloopt zonder de hydrostatische druk van de sifon, of evt die leiding verleggen.

• P5ycho
  • Nu online
Je installateur heeft gewoon niet veel verstand van zaken en schuift graag dozen. Ik zou via hier de juiste info verzamelen, hun die unit zo laag mogelijk op de muur laten hangen en de rest even zelf regelen.

Droogsifon:
assje in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Scheelt weer een tientje.

Effect slechte buisinstallatie op mechanische ventilatie:
YouTube: Hoe voorkom je ventilatiegeluid? Praktijkdemonstratie door ‘Flex & I...

[ Voor 63% gewijzigd door P5ycho op 29-04-2026 12:04 ]

• Aeien
Nader onderzoek:
Verleggen van de elektriciteits-buis is fluitje van een cent, daarmee de WTW toch 30-40cm lager, wat enorm veel ruimte geeft.

Denk dat ik de installateur hem daarna laat aansluiten zoals hij doet, dus ws met flex buis. Dan is hij namelijk nog steeds 100% verantwoordelijk voor de installatie. Als ik zelf daarna ga aanpassen, kan dat altijd nog, afhankelijk van het netto resultaat in weerstand, flow en geluid.

Tav de condens afvoer: monteurs lijken alles met tape lucht/waterdicht te hebben aangesloten en kan dingen niet goed zien. Zou jullie idee zijn om de droogsifon direct op de condensafvoer aan te sluiten? Lijkt mij het makkelijkstet, echter heeft de sifon een schroefdraad/manchet en weet niet of dit goed past. Of de rechte hoek laten zitten en met nog een hoek weer verticaal naar de sifon toe?
Uiteindelijke afvoerende buis is 4cm, dus moet de sifon daar met een koppelstuk op aansluiten?

Sorry, heb met elektra ondertussen wat ervaring, met waterafvoer niet :)

• w00key
backupdevice schreef op woensdag 29 april 2026 @ 10:24:
[...]

Inregelrapport laat 414M3/u zien
Heh dan mogen ze dat komen laten zien hoe ze het op 414 m3/uur krijgen zonder excessief geluid, 30 dB voor woonfunctie, https://iplo.nl/regelgevi...uid-bouwwerkinstallaties/

• Munveq
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:09
Ik ben op zoek naar een nette dakdoorvoer voor de q350. We hebben een gemetseld afvoerkanaal van betonblokken waar de cv ketel eerder op uitmondde. Hierdoor kan mooi de afvoer van de wtw lopen. Het kanaal is zo'n 175mm in diameter.

Één van de opties die ik zag was deze van ubbink:
https://www.ubbink.com/nl...-zwart-aansluitm-150_160/
Echter bij navraag naar de technische tekening blijfkt er maar een nominale diameter over van 135,5 cm, die valt dus al af.

De thermoduct van econox lijkt het dan wat beter te doen met een onderdakse opening van 150/170 binnen/buiten.
https://www.econox.nl/nl_...t-dakdoorvoer-o150mm/340/

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-05 20:20
ik heb een renson design xl liggen hier klaar liggen voor onze q350. veelal aangeraden hier vanwege de lage weerstand.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

w00key schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:37:
[...]

Heh dan mogen ze dat komen laten zien hoe ze het op 414 m3/uur krijgen zonder excessief geluid, 30 dB voor woonfunctie, https://iplo.nl/regelgevi...uid-bouwwerkinstallaties/
Ik ook. Als het goed is komt binnenkort de installateur inclusief Zehnder op de koffie .

• martijnenco
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-05 21:10
Goedendag iedereen!

Ik heb hier mijn plan in gemaakt, en ik bene heel erg benieuwd wat de meningen zijn van iedereen over het plan: https://ventplan.nl/s/fd6e6580b251/resultaten.

ps. Ik ben auteur van de tool, als er feedback is op/over de tool dan hoor ik het graag (kan via de feedback knop aan de rechterkant van het scherm).

pps. Ik zag dat er in het eerste bericht geschreven werd over een 'online tool' is het niet handiger om daar een linkje te plaatsen als de mod er mee eens is dat dit een handige tool is? Als niet, dan hoor ik dat ook graag :)

• P5ycho
  • Nu online
Wil ik wel doen, maar tot half mei alleen mobiel beschikbaar en dat wil niet echt lekker met de site.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

w00key schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:37:
[...]

Ok . Installateur langsgeweest. Constateerde het geluid en heeft het voor zoals het er nu uitziet opgelost .

Ingang / uitgang omgewisseld - korter traject
Bredere flex buizen erop

Nu is het geluid weg en hebben wij een geruisloze ventilatie systeem

• P5ycho
  • Nu online
Ok, dat klinkt positief, maar ik heb wel wat vragen:
Waar zitten je (dak)doorvoeren?
Hoe dik waren je flexbuizen en hoe zitten ze dan gemonteerd?
Heeft je installateur de installatiewizard opnieuw doorlopen?
Is er een geluidsmeting gedaan?

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 01-05-2026 13:56 ]

• Gerundium
in / uitgang omgewisseld? alsin: er werd via de afvoer ventielen ingeblazen en via de aanvoer afgezogen?

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

P5ycho schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 13:56:
Ok, dat klinkt positief, maar ik heb wel wat vragen:
Waar zitten je (dak)doorvoeren?
Hoe dik waren je flexbuizen en hoe zitten ze dan gemonteerd?
Heeft je installateur de installatiewizard opnieuw doorlopen?
Is er een geluidsmeting gedaan?
Dakdoorvoeren zitten op beide kanten op de kapellen . Aanvoer zat eerst het verste weg, nu dus omgedraaid . Aanvoer zit nu op waar eerst de aanvoer zat.

Ik weet niet hoe dik de buizen nu zijn maar wel een stuk groter . Er is ook iets meer ruimte gemaakt voor de afvoer ( wat eerst aanvoer was )
Nieuwe installwizard gedaan . Nu krijgt hij 445 debiet met alle ventielen ingeregeld . Vermogen is nu 33% bij 170m3 , en totaal stil
Gerundium schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:17:
in / uitgang omgewisseld? alsin: er werd via de afvoer ventielen ingeblazen en via de aanvoer afgezogen?
Haha nee . Je kan bij de Q600 software markt aangeven welke kant de ingang of uitgang is . De ingang zit nu op het kortste kanaal.

[ Voor 18% gewijzigd door backupdevice op 01-05-2026 15:13 ]

• P5ycho
  • Nu online
Nog steeds niet optimaal dus, je hebt nu Q450 prestaties.
Kun je het vermogen van de fans nog een keer plaatsen? Ik zou geen genoegen nemen met >25W.

Als de kanalen naar buiten omgewisseld zijn op de unit in software, dan wisselen ze binnen ook mee natuurlijk. Hopelijk heb je nu geen aanvoer in je WC :+.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

P5ycho schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:41:
Nog steeds niet optimaal dus, je hebt nu Q450 prestaties.
Kun je het vermogen van de fans nog een keer plaatsen? Ik zou geen genoegen nemen met >25W.

Als de kanalen naar buiten omgewisseld zijn op de unit in software, dan wisselen ze binnen ook mee natuurlijk. Hopelijk heb je nu geen aanvoer in je WC :+.
33% . Is nog steeds niet optimaal maar we hebben nou eenmaal een uitdagend buizentraject . De rest zit in de de breedplaat dus niks meer aan te doen .

Voor ons is het geluid van hard naar niet hoorbaar gegaan .

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 20:28

pythagorasABC

A²+B²=C²

martijnenco schreef op donderdag 30 april 2026 @ 20:18:
Goedendag iedereen!

Ik heb hier mijn plan in gemaakt, en ik bene heel erg benieuwd wat de meningen zijn van iedereen over het plan: https://ventplan.nl/s/fd6e6580b251/resultaten.

ps. Ik ben auteur van de tool, als er feedback is op/over de tool dan hoor ik het graag (kan via de feedback knop aan de rechterkant van het scherm).

pps. Ik zag dat er in het eerste bericht geschreven werd over een 'online tool' is het niet handiger om daar een linkje te plaatsen als de mod er mee eens is dat dit een handige tool is? Als niet, dan hoor ik dat ook graag :)
Klopt het dat er geen overzicht is van de debieten? Ik zie alleen de toevoer (en dan twee waardes per ruimte?) geen afvoer.

Op de eerste verdieping misschien de afvoer dichter bij de keuken plaatsen?

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• martijnenco
pythagorasABC schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:26:
[...]

Klopt het dat er geen overzicht is van de debieten? Ik zie alleen de toevoer (en dan twee waardes per ruimte?) geen afvoer.

Op de eerste verdieping misschien de afvoer dichter bij de keuken plaatsen?
In de resultaat mode kan je klikken op een kamer, dan zie he rechts de totale debieten. Klik je op een ventiel dan zie je de debiet van dat ventiel. De totale debieten zie je als je op de wtw drukt.
Maar zal eens denken hoe ik dat duidelijker kan krijgen.

Ahh ja, dat is misschien een goede!

• P5ycho
  • Nu online
backupdevice schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:41:
[...]

33% . Is nog steeds niet optimaal maar we hebben nou eenmaal een uitdagend buizentraject . De rest zit in de de breedplaat dus niks meer aan te doen .

Voor ons is het geluid van hard naar niet hoorbaar gegaan .
Die 33% is geen vermogen.

Je bent snel overtuigd na eerder zo stellig geweest te zijn, maar.mooi dat je nu tevreden bent.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

P5ycho schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 00:42:
[...]

Die 33% is geen vermogen.

Je bent snel overtuigd na eerder zo stellig geweest te zijn, maar.mooi dat je nu tevreden bent.
Nou , het punt is dat ik best wel realistisch ben qua wat er in mijn ogen mogelijk is . Het meeste zit in de breedplaat en is wat het is. Tuurlijk moet er nog wel ff een hartig woordje met de aannemer gedaan worden , want optimaal is het niet en communicatie had er voor gezorgd dat er andere keuzes gemaakt zouden worden. Dus dat gedeelte gaan we nog wel ff aanpakken .

Maar voor nu zijn we vergeten dat wij een wtw hebben en dat is/was het doel

• P5ycho
  • Nu online
Ok, dat is mooi :).

Ik zou zelf de energierekening als argument gebruiken om de boel te optimaliseren, jij betaalt nog 50 jaar voor een suboptimale installatie. Wat in de breedplaatvloer ligt kan niet veranderd, maar je hebt niet betaald voor half werk natuurlijk.

Nog een puntje: Als de aanvoer nu op de zonkant zit ga je warme lucht binnentrekken in de zomer, dat komt je binnenklimaaat niet ten goede.

Geniet eerst maar even van een stiller huis :).

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05 08:58
Is er hier iemand (of is er een bedrijf) die tegen betaling een goed wtw plan kan maken voor onze woning? Omgeving Alkmaar, maar denk dat alles ook wel op afstand af te stemmen is met foto's en plattegronden. Hier een lokaal bedrijf gevraagd maar communicatie gaat langzaam, komt afspraken niet na en nu eindelijk een plan waar niet in staat wat er besproken is. We bestellen het zelf wel en sluiten het aan; gaat echt om het plan, de positie van de ventielen, lijst met welke materialen nodig zijn en misschien wat vragen af en toe.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:16
royduin schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:04:
Is er hier iemand (of is er een bedrijf) die tegen betaling een goed wtw plan kan maken voor onze woning? Omgeving Alkmaar, maar denk dat alles ook wel op afstand af te stemmen is met foto's en plattegronden. Hier een lokaal bedrijf gevraagd maar communicatie gaat langzaam, komt afspraken niet na en nu eindelijk een plan waar niet in staat wat er besproken is. We bestellen het zelf wel en sluiten het aan; gaat echt om het plan, de positie van de ventielen, lijst met welke materialen nodig zijn en misschien wat vragen af en toe.
Maak maar een eigen topic aan met plattegronden, wensen en opties voor unit, doorvoeren door dak/gevel en waar de leidingen passen. Dat topic geef je dan hier een bumpje en dan krijg je vast.

Tip: check de gepinde topics voor de cruciale info.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• P5ycho
  • Nu online
royduin schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:04:
Hoe gedetailleerd moet dat plan? Debieten, buisdiameters, materiaalkeuze, dakdoorvoer positie, verdunningsfactor berekenen, wtwunit selectie, betonvloeren, koven, dempers...

Je vraagt de smid naar zijn geheim, dat is natuurlijk niet interessant voor de installateur.
Al moet ik wel zeggen dat sommigen ook geheimhouden dat ze er weinig van snappen :P.

Mocht je de kennis je eigen willen maken, dan kun je 95% hier in dit topic opdoen. Er zijn excelsheets, (web)applicaties, ervaringsdeskundigen en een hele hoop posts van anderen die je voor zijn gegaan.

• nessio
@Aeien Hierbij nog de beloofde foto's van de wtw onderaansluiting in - uit huis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAzrXGc02GdDJIaVGMcIBQv_2mQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pzH6F0tO8UraMYK0Z7MwsK1H.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V5WqEEBXR56O5Uw3n3DGbf6YsSQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OtTU4gJMm8l3Qeru4sc1bIOy.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wL6PEvj5Zug51TDFmpd5bOyt9fQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LX7OhPzRN0QTE7OaRmYSlV5g.jpg?f=user_large

• Aeien
Super, thanks!

Ik heb wat gemeten en vermoed dat ik bij maximaal laag hangen van de unit een "normale" bocht spiro kan gebruiken.
Monteur gesproken: die is wel gemotiveerd om een 90gr spiro erop te zetten huis in/uit en daarna pas de flex. Detail is wel dat ze 16cm flex buizen hebben gebruikt, dacht ie, terwijl de wtw 18cm uit is: hij dacht een verloopstuk gebruikt te hebben.
Nou is de maximale diameter spirobuis in de rest van het huis ook 16cm, dus vooruit, die extra meter zal het hem niet doen.

Wellicht komende week de aanpassing, ik ben benieuwd.
Aeien schreef op zondag 3 mei 2026 @ 17:15:
Super, thanks!

Ik heb wat gemeten en vermoed dat ik bij maximaal laag hangen van de unit een "normale" bocht spiro kan gebruiken.
Monteur gesproken: die is wel gemotiveerd om een 90gr spiro erop te zetten huis in/uit en daarna pas de flex. Detail is wel dat ze 16cm flex buizen hebben gebruikt, dacht ie, terwijl de wtw 18cm uit is: hij dacht een verloopstuk gebruikt te hebben.
Nou is de maximale diameter spirobuis in de rest van het huis ook 16cm, dus vooruit, die extra meter zal het hem niet doen.

Wellicht komende week de aanpassing, ik ben benieuwd.
Jij had toch een Q600? Die heeft als hoofdbuizenstelsel niet genoeg aan 160 mm. Die hoor je direct boven de unit te verlopen naar 200 mm. Dat scheelt een slok op de borrel. Hier heb ik er zelfs twee Y-stuk op, waarna de toevoer splitst in 2x ø200, en de afvoer in ø200 en ø160.
Alleen ø160 is echt te weinig en een belangrijke oorzaak van het feit dat je het debiet niet haalt.
Voordeel: Die ø160 zal niet in de breedplaatvloer zitten, dus die kan vast nog wel vergroot worden naar ø200.
Wederom: Je moet die installateur / aannemer achter de broek zitten.

• Aeien
@Andrehj brink flair 400, dus komt 18cm uit.
Kan het in huis denk ik verder niet aanpassen
@Aeien Sorry, ik was in de war met de case van @backupdevice die hier begin deze week behandeld werd.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Andrehj schreef op zondag 3 mei 2026 @ 18:17:
@Aeien Sorry, ik was in de war met de case van @backupdevice die hier begin deze week behandeld werd.
Ah ik zie mijn naam. We hebben wat geluidsisolatie rond de unit gedaan en hebben nu 220m3 als basis staan . De unit is heerlijk stil tot 380. Dan horen we iets op de gang . Heb wel ontdekt dat de kieren onder de deuren maar 1cm zijn dus daar moeten we even met de aannemer mee aan de gang.

• Maurice079
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:24
Goedemorgen! Ik heb de startpost en een flink deel van het topic doorgespit, dus ben inmiddels al flink wat wijzer geworden. Ik zou toch graag mijn praktijksituatie en de voorgestelde oplossingsrichting willen verifiëren.

In juni 2025 zijn wij eigenaar geworden van ons huis (uit 2021: met W/W Warmtepomp met vloerkoeling en WTW van Itho Daalderop: HRU ECO 300). Vorige zomer hadden we al last van een behoorlijk vochtig en klam binnenklimaat. Afgelopen dagen werd het wederom erg klam in huis. Dat vond ik vreemd, gezien de vloerkoeling nog niet op volle toeren werkt.

Nu blijkt dat de WTW een defecte temperatuursensor heeft, waardoor de buitentemperatuur wordt gemeten als -320 graden. Hierdoor wordt de bypass niet gebruikt. Klopt daarmee mijn voorzichtige conclusie dat het vervangen van deze sensor zou moeten leiden tot een beter binnenklimaat? We werken nu met lucht-ontvochtigers. Ik snap dat dat nodig is als de vloerkoeling op volle kracht draait, maar bij temperaturen rond de 20 graden zou ik zoiets niet verwachten.

Alvast bedankt voor het meedenken :Y

PSN: xMaurice93

• P5ycho
  • Nu online
Bij vrieskou moet de unit maatregelen nemen tegen bevriezing van de wisselaar, jouw unit doet dat door uitgaande lucht in te mengen met de verse invoer als ik het goed heb. Dat zal nu wel continu gebeuren met -320grC.
De temperatuursensor vervangen is een optie, maar ik zou ook even in dit topic zoeken naar de problemen die er verder met je unit geweest zijn. Itho levert geen beste kwaliteit namelijk.

Je zou ook even een weerstandsmeting over de sensor kunnen doen, misschien is hij niet defect maar alleen een slecht contact, of een defecte print.

[ Voor 17% gewijzigd door P5ycho op 04-05-2026 10:51 ]

• w00key
Maurice079 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 10:20:
In juni 2025 zijn wij eigenaar geworden van ons huis (uit 2021: met W/W Warmtepomp met vloerkoeling en WTW van Itho Daalderop: HRU ECO 300). Vorige zomer hadden we al last van een behoorlijk vochtig en klam binnenklimaat. Afgelopen dagen werd het wederom erg klam in huis. Dat vond ik vreemd, gezien de vloerkoeling nog niet op volle toeren werkt.
Bypass betekent alleen dat je lucht naar binnen trekt zonder het voor te verwarmen, het ontvochtigt niet. Dat het klam werd komt door buiten luchtvochtigheid van ~100%, zet een raam open en het wordt erger.

Vloerkoeling zonder luchtkoeling zorgt altijd voor een hoge vochtigheid, dus ja een ontvochtiger of airco is nodig om dat te drukken. Of dus luchten, alle ramen en deuren open voor een uur reset je relatieve vochtigheid naar wat er buiten is, zie https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen

Nu schiet het alleen niet op met 76% op station Rotterdam voor mij, dus mocht ik het te erg vinden, airco aan en het zakt naar 40%.

• Maurice079
w00key schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:54:
[...]

Bypass betekent alleen dat je lucht naar binnen trekt zonder het voor te verwarmen, het ontvochtigt niet. Dat het klam werd komt door buiten luchtvochtigheid van ~100%, zet een raam open en het wordt erger.

Vloerkoeling zonder luchtkoeling zorgt altijd voor een hoge vochtigheid, dus ja een ontvochtiger of airco is nodig om dat te drukken. Of dus luchten, alle ramen en deuren open voor een uur reset je relatieve vochtigheid naar wat er buiten is, zie https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen

Nu schiet het alleen niet op met 76% op station Rotterdam voor mij, dus mocht ik het te erg vinden, airco aan en het zakt naar 40%.
Check, maar het zou toch niet het geval mogen zijn dat een WTW zorgt voor een luchtvochtigheid die nagenoeg gelijk is aan de luchtvochtigheid buiten? Ik heb vanaf zaterdag de ramen bewust dicht gelaten, om de klamme lucht buiten te houden. Maar de WTW zorgt er m.i. alsnog voor dat die lucht naar binnen wordt gestuurd. Daar zou toch wel iets aan te moeten doen zijn.

Dat vloerkoeling leidt tot klammere binnenlucht snap ik. Maar die hoefde met de buitentemperaturen van de afgelopen dagen nauwelijks te koelen, dus dat verband leg ik de afgelopen dagen nog niet.

Een airco komt er wellicht ooit nog wel in de slaapkamer. Ik wil het eerst oplossen met de middelen die ik nu tot mijn beschikking heb :)

• P5ycho
  • Nu online
Het ding is stuk, dus eerst zorgen dat hij werkt zoals hij hoort te werken en dan pas conclusies trekken lijkt me :).

Meet ook eens je CO2, misschien ventileer je uberhaupt te weinig.
Of, je ventilatormotor zit vol troep, filters zitten verstopt, etc etc.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Maurice079 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 13:35:
[...]

Check, maar het zou toch niet het geval mogen zijn dat een WTW zorgt voor een luchtvochtigheid die nagenoeg gelijk is aan de luchtvochtigheid buiten? Ik heb vanaf zaterdag de ramen bewust dicht gelaten, om de klamme lucht buiten te houden. Maar de WTW zorgt er m.i. alsnog voor dat die lucht naar binnen wordt gestuurd. Daar zou toch wel iets aan te moeten doen zijn.

Dat vloerkoeling leidt tot klammere binnenlucht snap ik. Maar die hoefde met de buitentemperaturen van de afgelopen dagen nauwelijks te koelen, dus dat verband leg ik de afgelopen dagen nog niet.

Een airco komt er wellicht ooit nog wel in de slaapkamer. Ik wil het eerst oplossen met de middelen die ik nu tot mijn beschikking heb :)
Als het buiten klam is, dan is het binnen ook klam. Een WTW lost dat niet op, een enthalpiewisselaar kan daar iets aan doen, ervaringen daarmee zijn wisselend. Enthalpiewisselaar tbv WTW balansventilatie

Verder wel eens mer @P5ycho , eerst zeker weten dattie het doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Pejdref op 04-05-2026 14:00 ]

• Gerundium
Het is de afgelopen dagen vrij vochtig geweest buiten. een WTW haal lucht van buiten naar binnen, zelfs met een enthalpiewisselaar (die niet 100% efficient is) zal uiteindelijk de lucht binnen dezelfde vochtigheid aannemen als buiten. Dit is gerekend buiten het manipuleren van de luchtvochtigheid door koelen en het aanvoeren van vocht door de bewoners. In een modern geisoleerd pand in de zomer met koeling is het vrij aannemelijk dat de relatieve vochtigheid binnen hoger is dan buiten lijkt mij.

Dit alles gaat uit van een goedwerkend systeem. Als die defect is is er helemaal geen pijl op te trekken natuurlijk, dus ik zou eerst dat aanpakken. En vervolgens moet je aankijken hoe de relatieve vochtigheid zich houd in de zomer en winter. Als je dan nog klachten hebt moet je andere maatregelen gaan treffen: ontvochtigers in de zomer, bevochtigers in de winter bijvoorbeeld. Of toch nog een airco erbij monteren, of condenserend gaan koelen met fancoils op je WTW.

• Maurice079
Eens met alle terugkoppeling. Eerst de sensor laten maken en het systeem maar eens laten doormeten. Daarna kijken we wel verder. Ik zal updates plaatsen zodra er nieuws is. Dank voor de terugkoppeling.

[ Voor 40% gewijzigd door Maurice079 op 04-05-2026 14:19 ]

• w00key
Maar ook bij normaal werkende WTWs heb je altijd droge winters en natte tussenseizoen. Daar is gewoon weinig aan te doen. En zomers, ja als je niet condenserend koel krijg je nattigheid, ik ben daar geen fan van zonder andere maatregelen.

"Central air" in andere landen en klimaatinstallaties in utiliteitsbouw regelt ook luchtvochtigheid. In Nederland skippen we dat - vloerverwarming = droog en statisch, vloerkoeling = klam en nat.

• nessio
Wtw met gewone wisselaar haalt heel veel vocht uit je huis.
Jullie huis is van 2021 : wel drooggestookt?
Met 19gr stoken krijg je het vocht er bijna niet uit. En het duurt minstens 2 jaar.

@Maurice079 Als je toch de WTW open maakt, gebruik die gelegenheid dan ook om de unit eens goed schoon te maken. Heeft een ECO 300 dezelfde blunder-constructie als een HRU400, waarbij het toevoerfilter na de toevoerventilator zit, zodat die ventilator ontzettend vervuilt? (zie tinus89 in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic")

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:37
nooberke schreef op woensdag 22 april 2026 @ 09:57:
@Bromptonrijder en @P5ycho mijn partner is pas volgende week weer terug, ik ga maar geen tijdelijke partner zoeken om 's nachts de CO2 metingen te kunnen doen. >:)

Weet wel van toen de ventielen eruit waren voor schilder/stuc-werk je een enorme bak tocht uit die gaten voelde komen. Dus ik ga het proberen! Bedankt voor het meedenken.
@Bromptonrijder en @P5ycho zoals beloofd een nachtje getest zonder ventiel en een nachtje met het ventiel maximaal open.

Nachtje met ventiel eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQAowWwq0eIqGLvelMHA4gwuBfI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nFLgNT73QtFKKApz0eUnwG0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qxcDRi4mC2TqadwBgKl9IEVELU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86hUB239W2g2ewzWtII0G8DO.jpg?f=fotoalbum_large

Aan het stroomverbruik rond 21:30 zie je het "minimale" niveau van de WTW gelijk aan stand 1. Aan het verbruik ~7:35 zie je dat ik hem geforceerd op drie heb staan vanwege douchen en dat hij daarna geforceerd op standje 2 gaat. Conclusie is dat het gedrag van de automatische regeling onrustig is maar dat hij het wel red om het CO2 niveau stabiel te houden.

Nachtje met ventiel maximaal open:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMzuBj3meto9zN_LhSIqlzpfLaY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCQVyJ1lEcKT5UHNnRQ07Ljr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNFgBdDnGzdf8qBWHQO1fCihM_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwqMG9HSUbgRV5xocDtRuDrN.jpg?f=fotoalbum_large

CO2 waarde over de hele lijn rond de 900 ipv 800, begin van de avond ook waarschuwing dat ik boven de 1000 kwam. WTW continue op volledig vermogen (en je kan zien wanneer ik naar de wc ben geweest en de deur even open is geweest :+ )

Hij red het dus net wel/net niet met het ventiel volledig open en de WTW op de hoogste stand.

Melding ingediend, maar ben bang dat de uitvoerder er ook weinig aan kan doen aangezien het matig is by design. De Duco D325 lijkt iets terug geregeld te zijn, dus ga sowieso vragen of het maximaal vermogen opgehoogd kan worden.

• P5ycho
  • Nu online
Je moet niet het vermogen extra ophogen, maar de betreffende alaapkamer een grotere punt van de debiet-taart toebedelen. Dat is dus ook wat je je uitvoerder voor moet leggen, ophogen van het totaaldebiet is zonde van je centen en betekent onnodig energieverlies (elke nacht 63W ipv ~20W) en vochtverlies.

Dat hij er weinig aan kan doen, dat had hij dan maar eerder moeten bedenken toen hij met de installateur in zee ging. Laat ze het maar uitvechten.

Het doel is 800ppm CO2 bij stand 2 met gesloten deur, en lager debiet zodra je CO2 meter ziet dat je niet aanwezig bent.
(Zo kun je in theorie een derde op je slaapkamer uitnodigen :+)

[ Voor 23% gewijzigd door P5ycho op 05-05-2026 10:43 ]

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05 16:54

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik heb een woning aangekocht uit 2001 waar balansventilatie met WTW aanwezig is. Nu zit er nog een hele oude WTW in, dus die wil ik gaan vervangen door een moderne stille met automatische sturing op CO2 en vocht. Daarnaast een bedrijf langs laten komen om de boel te laten schoonmaken en afstellen.

Nu gaan we ook flink verbouwen en een van de opties is om van een badkamer een slaapkamer te maken. Dit heeft als issue natuurlijk dat momenteel deze kamer op de afzuigkant van de WTW kanalen is aangesloten. Alle leidingen zijn in de betonvloeren ingesloten, dus om dit aan te passen gaat heel lastig worden. Daarom mijn vraag of het een erg groot probleem is als een verblijfsruimte zoals een slaapkamer op een afzuigkanaal is aangesloten ipv een inblaaskanaal?

Look behind you! A three headed monkey!

• P5ycho
  • Nu online
Als je in de gebruikte lucht van anderen op die verdieping wilt slapen dan kan dat natuurlijk altijd, maar ik zou het niet aanraden.
Het voldoet ook niet aan het bbl helaas.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:37
P5ycho schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:36:
Je moet niet het vermogen extra ophogen, maar de betreffende alaapkamer een grotere punt van de debiet-taart toebedelen. Dat is dus ook wat je je uitvoerder voor moet leggen, ophogen van het totaaldebiet is zonde van je centen en betekent onnodig energieverlies (elke nacht 63W ipv ~20W) en vochtverlies.

Dat hij er weinig aan kan doen, dat had hij dan maar eerder moeten bedenken toen hij met de installateur in zee ging. Laat ze het maar uitvechten.

Het doel is 800ppm CO2 bij stand 2 met gesloten deur, en lager debiet zodra je CO2 meter ziet dat je niet aanwezig bent.
(Zo kun je in theorie een derde op je slaapkamer uitnodigen :+)
Maar meer dan het ventiel volledig open zetten kan hij feitelijk ook niet doen toch? Misschien door beneden wat te knijpen er boven weer wat meer lucht is...Maar dan krijg je beneden weer issues.

Ik weet niet of een oplossing realistisch is :+ , 800ppm CO2 bij stand 2 zou geweldig zijn natuurlijk :9

• P5ycho
  • Nu online
Hij kan een tweede ventiel plaatsen. Lijkt me een prima oplossing. Daarna opnieuw de balans bepalen zodat dat ventiel ook tot zijn recht komt.

Wat je hierboven geprobeerd hebt is een mooie manier om af te tasten wat makkelijk te verwezenlijken is met 1 ventiel. Daar zit het probleem, dat is nu duidelijk.

Als de uitvoerder dit opgeleverd heeft is hij verantwoordelijk voor een goed werkend systeem, en dat betekent nog steeds dat je met 2pax op de slaapkamer moet kunnen slapen met de deur dicht. De bbl is een minimumeis. Dat dat behaald wordt pleit de uitvoerder echter niet vrij, die moet nog steeds een bewoonbaar huis opleveren. Dus, 800ppm, zonder geluidsoverlast, bij normaalbedrijf ( =66% van maximumdebiet). Kun je hem gewoon op aanspreken, ook als het gevolg is dat hij 2 ventielen plaatsen moet.

[ Voor 86% gewijzigd door P5ycho op 05-05-2026 13:12 ]

• RobinCollie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-05 12:32
Grote update in het ventilatieplan! Heb na de eerdere feedback mijn ontwerp aangepast (RobinCollie in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic") met als doel het benodigde debiet te verlagen (van 605 naar 540m³/h) en om de overflow die van de 1e verdieping naar de begane grond gaat te verlagen om mogelijke tocht tegen te gaan (van 250 naar 160m³/h). Dit door simpelweg een van de kamers op de 1e verdieping van afzuiging te voorzien i.p.v. toevoer (en dus hier overflow te gebruiken).
Hopelijk dus binnenkort richting de uitvoer. Wil de huidige status hier vooral delen en ook als soort laatste sanity check of ik niets over het hoofd zie.

Als recap nog het vloerplan en de berekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UChDxEtgjhuPdoKBjwXIoXuPZtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9u4YSAhl07KSeD8zXxieZjof.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCZMO-h9hJ1u1DmKUBt2k6frEP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y5nUEtwRpmXNg0mQXPTtekSo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUxH7VpHRjDTiTI0mcWUHteE0oE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OgC8aDzP7nu0OoCZZunAjEaJ.png?f=fotoalbum_large

Inmiddels heb ik alles ingemeten en ingetekend, zo zou het zenuwstelsel van mijn plan er uit komen te zien: (grijs zijn de wanden, rode buizen de afvoer, groen de aanvoer en paars de wtw, filterbox en dempers.) Huis bestaat uit 3 verdiepingen + zolder(hier komt de wtw te staan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1RbVO4HflIlxqGQgq7W_QTgQHxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L8p3AYto3JkS0fQziQOQDEQD.png?f=fotoalbum_large

Iets overzichtelijker zonder de wanden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJ5Qlg-acBTnq9ffrJwvf1o2qPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NHbWpxth33pdWv4Y2bbVfTRa.png?f=fotoalbum_large

Soms wat rare kronkels, maar dat is haast onvermijdelijk in een bestaande jaren 30 woning. Ben heel benieuwd of jullie nog feedback hebben :)

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:24
@RobinCollie ik denk dat hiervoor een beetje hetzelfde geldt als de opmerking van P5cho eerder.
P5ycho schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:18:
Als je in de gebruikte lucht van anderen op die verdieping wilt slapen dan kan dat natuurlijk altijd, maar ik zou het niet aanraden.
Het voldoet ook niet aan het bbl helaas.
Je hebt die kamer nu ingetekend als kantoor, wat an sich prima is, maar stel, je maakt er ooit een slaapkamer van, dan slaapt diegene wel in “gebruikte” lucht uit de andere slaapkamers

• RobinCollie
balfnl schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:16:
@RobinCollie ik denk dat hiervoor een beetje hetzelfde geldt als de opmerking van P5cho eerder.
[...]
Je hebt die kamer nu ingetekend als kantoor, wat an sich prima is, maar stel, je maakt er ooit een slaapkamer van, dan slaapt diegene wel in “gebruikte” lucht uit de andere slaapkamers
Goed punt inderdaad, ik verlies hiermee iets van flexibiliteit naar de toekomst. Dat is in dit geval niet heel erg, deze kamer heeft grote verhuisramen en ligt aan een drukke weg, dus is het minst optimaal voor een slaapkamer. Maar uiteraard niet optimaal ook in situaties waar je het kantoor gebruikt als anderen nog slapen.
Ik zie alleen niet hoe ik dit kan verbeteren tenzij ik in plaats van afzuiging toch weer toevoer inteken. Daarmee gaat echter mijn debiet weer een stuk omhoog, wat eerder als kritiekpunt werd benoemd. Verhogen van het debiet lijkt me minder wenselijk (gevoelsmatig), dus is het is vooral kiezen wat het meest acceptabel is in dit geval.

• martijnenco
P5ycho schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 02:54:
Wil ik wel doen, maar tot half mei alleen mobiel beschikbaar en dat wil niet echt lekker met de site.
Mobile friendliness zit er nu in.
Next up, een pagina vol met tabellen van debieten, waarschuwingen, etc etc, (afkijkend van de al hier rondgaande excelsheet)

• balfnl
@RobinCollie ik zou dan denk ik zelf toch voor wat meer debiet gaan en de flexibiliteit behouden, maar dat is mijn mening :P

Dan nog even een advies vraag voor mijn installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sffK488YQpq9BOvp3HqfiFJennw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D439RtLfCaihynN1FplNN8hC.jpg?f=fotoalbum_large

Alle aansluitingen op de wtw unit zijn gedaan met flexibele dempers. Zowel naar binnen (links) als naar buiten (rechts). Er zitten behoorlijke bochten in.

Sowieso hoeven er voor de verbinding naar buiten geen dempers toch? Alleen geïsoleerde kanalen?

Ik ben aan het kijken om de kanalen aan te passen, omdat de hoofdkanalen deels uitgevoerd zijn in flexibel 160 ><.

Ook lijken die bochten in die flexibele dempers mij ook niet ideaal en kan ik daar beter eerst met spiro kanalen richting het dak. Daar kan ik dan de dempers ophangen, zodat die recht hangen.

En dan ook meteen die flexibele dempers naar buiten vervangen door thermoduct.

Heeft dit nut denken jullie? De wtw unit maakt op dit moment best een bak herrie, omdat hij veel te hard moet werken (denk ik). Dat zal voornamelijk door die Flex 160 komen, maar als ik dan toch bezig ga wil ik het de unit natuurlijk wel zo makkelijk mogelijk maken.

[ Voor 16% gewijzigd door balfnl op 06-05-2026 13:08 ]

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-05 22:32
balfnl schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:40:
@RobinCollie ik zou dan denk ik zelf toch voor wat meer debiet gaan en de flexibiliteit behouden, maar dat is mijn mening :P

Dan nog even een advies vraag voor mijn installatie:

[Afbeelding]

Alle aansluitingen op de wtw unit zijn gedaan met flexibele dempers. Zowel naar binnen (links) als naar buiten (rechts). Er zitten behoorlijke bochten in.

Sowieso hoeven er voor de verbinding naar buiten geen dempers toch? Alleen geïsoleerde kanalen?

Ik ben aan het kijken om de kanalen aan te passen, omdat de hoofdkanalen deels uitgevoerd zijn in flexibel 160 ><.

Ook lijken die bochten in die flexibele dempers mij ook niet ideaal en kan ik daar beter eerst met spiro kanalen richting het dak. Daar kan ik dan de dempers ophangen, zodat die recht hangen.

En dan ook meteen die flexibele dempers naar buiten vervangen door thermoduct.

Heeft dit nut denken jullie? De wtw unit maakt op dit moment best een bak herrie, omdat hij veel te hard moet werken (denk ik). Dat zal voornamelijk door die Flex 160 komen, maar als ik dan toch bezig ga wil ik het de unit natuurlijk wel zo makkelijk mogelijk maken.
Zo min mogelijk flex.

Dempers op de aanzuig frisse lucht kan wel - scheelt geluid heb ik wel eens gelezen. Maar hoe veel weet ik niet.

Ikzelf ben (nogsteeds) bezig met de laatste loodjes van alles aansluiten. Ik doe een Panama gelduiddemper (D200) op m'n aanzuig vanaf buiten richting de Duco WTW. Hoe meer demping hoe minder geluid is mijn idee. En inderdaad i.c.m. thermoduct buizen t.b.v. uitsluiten condens en mogelijk geluid.

• RobinCollie
balfnl schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 12:40:
Tja ik blijf het zelf ook lastig kiezen vinden, voor veel van mijn keuzes kan ik het baseren op onderzoeken en feiten, dit lijkt dan toch meer een gevoelskwestie. Als ik voor het hogere debiet ga kom ik uit op deze samenstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xx02uZehaEFR0jDeiNmhRiwGqow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/18FwQ5OjNIA8exXSUCHz9U4p.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cRFbp7l0GO1QQbxknjgpppJ9jY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ZPYo1232KOIaOZahZe0SjLj.png?f=fotoalbum_large

De reden dat ik hier een aanpassing op heb gedaan is omdat op bovenstaande ontwerp de feedback werd gegeven dat het een hoog debiet is voor een huishouden van 4 en dat de overstroom van 250m³/h van verdieping 1 naar de bg wel heel hoog is. Maar echt doorslaggevende argumenten voor een van de twee ontwerpen lijken er helaas niet.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:56
In ons nieuwbouwhuis hebben we een goed werkend HRU 350 systeem. Echter in deze tijd van het jaar is het met zonnige dagen op zolder heel warm en beneden op het noorden koud zonder verwarming.

Zou ik de kanalen kunnen gebruiken om de lucht in het huis beter te "mixen" qua temperatuur?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Mils
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:12
Sinds kort hebben wij een issue met onze Brink Flarir 300 waarbij de aanvoerventilator klinkt alsof de lagers zijn versleten. Ik heb inmiddels wel de ventilator schoongemaakt, echter heeft dit niet geholpen.

De WTW unit is nu ca 4,5 jaar oud. Mochten de lagers versleten zijn dan vindt ik dat snel voor een dergelijk apparaat.

Heeft er iemand al ervaring met de kosten voor het vervangen van de aanvoer ventilator? Hoe aannemelijk is het dat ook de korte termijn ook de afvoer ventilator vervangen moeten worden? Afhankelijk van de kosten zou een gehele vervanging mogelijk ook interessant worden.

WP: Ecodan PUHZ-SW50

Mils schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:05:
Sinds kort hebben wij een issue met onze Brink Flarir 300 waarbij de aanvoerventilator klinkt alsof de lagers zijn versleten. Ik heb inmiddels wel de ventilator schoongemaakt, echter heeft dit niet geholpen.

De WTW unit is nu ca 4,5 jaar oud. Mochten de lagers versleten zijn dan vindt ik dat snel voor een dergelijk apparaat.

Heeft er iemand al ervaring met de kosten voor het vervangen van de aanvoer ventilator? Hoe aannemelijk is het dat ook de korte termijn ook de afvoer ventilator vervangen moeten worden? Afhankelijk van de kosten zou een gehele vervanging mogelijk ook interessant worden.
Je moet niet de ventilatoren (of zelfs de hele unit :o ) vervangen, maar die uit de unit halen en dan van die ventilatoren de lagers vervangen. Dat kost maar een paar euro, wat handigheid en een uurtje van je tijd.
4.5 jaar valt overigens binnen het normale bereik. Ik heb afgelopen december, na 5.5 jaar, ook de lagers van onze Zehnder Q600 vervangen (en nu nieuwe lagers op voorraad liggen). Zie Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

• balfnl
RobinCollie schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:29:
[...]

Tja ik blijf het zelf ook lastig kiezen vinden, voor veel van mijn keuzes kan ik het baseren op onderzoeken en feiten, dit lijkt dan toch meer een gevoelskwestie. Als ik voor het hogere debiet ga kom ik uit op deze samenstelling:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De reden dat ik hier een aanpassing op heb gedaan is omdat op bovenstaande ontwerp de feedback werd gegeven dat het een hoog debiet is voor een huishouden van 4 en dat de overstroom van 250m³/h van verdieping 1 naar de bg wel heel hoog is. Maar echt doorslaggevende argumenten voor een van de twee ontwerpen lijken er helaas niet.
Ik kom op een hoger totaal debiet uit voor mijn woning, dus ik vind 390 best netjes :P. En als er 50m3/u onder de deur door kan, zou 250 m3/u in een trappenhuis niet zo'n issue moeten zijn denk ik

• Mils
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:12
Andrehj schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:18:
[...]

Je moet niet de ventilatoren (of zelfs de hele unit :o ) vervangen, maar die uit de unit halen en dan van die ventilatoren de lagers vervangen. Dat kost maar een paar euro, wat handigheid en een uurtje van je tijd.
4.5 jaar valt overigens binnen het normale bereik. Ik heb vorig jaar, na 5 jaar, ook de lagers van onze Zehnder Q600 vervangen (en nu nieuwe lagers op voorraad liggen). Zie Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Dat was ook mijn eerste gedachte. Echter ben ik nog geen succesverhalen tegengekomen bij het vervangen de lagers. Ook heb ik nog geen lagerkit kunnen vinden voor deze ventilator.

Helaas is er geen handleiding om de ventilator te onderhouden. Brink stuurt erop aan om de ventilator in z’n geheel te vervangen.

Ik kom wel een aantal revisie bedrijven tegen.

Zijn er hier mensen geweest die zelf de lagers hebben vervangen van een Brink Flair?

WP: Ecodan PUHZ-SW50

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Mils schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 19:35:
[...]

Dat was ook mijn eerste gedachte. Echter ben ik nog geen succesverhalen tegengekomen bij het vervangen de lagers. Ook heb ik nog geen lagerkit kunnen vinden voor deze ventilator.

Helaas is er geen handleiding om de ventilator te onderhouden. Brink stuurt erop aan om de ventilator in z’n geheel te vervangen.

Ik kom wel een aantal revisie bedrijven tegen.

Zijn er hier mensen geweest die zelf de lagers hebben vervangen van een Brink Flair?
Ik zou gewoon de unit even openhalen en kijken welke motoren erin zitten. Als je dan het motortype opzoekt, kom je waarschijnlijk al gauw tegen welk type lager je nodig hebt.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• w00key
ice-T106 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:39:
In ons nieuwbouwhuis hebben we een goed werkend HRU 350 systeem. Echter in deze tijd van het jaar is het met zonnige dagen op zolder heel warm en beneden op het noorden koud zonder verwarming.

Zou ik de kanalen kunnen gebruiken om de lucht in het huis beter te "mixen" qua temperatuur?
Nee.

Een airco blaast op standje middel 6.5 m3/minuut of 390 m3/uur rond om temperatuur in 1 kamer te egaliseren. Met 200 m3/uur in een huis ga je niks bereiken.

Het is niet voor niets dat centrale luchtverwarming en koeling met mega grote kanalen en ventielen werken. Zoals dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x90-1qe5DIh2BUYiswiP6ytOxpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PD6XZiFKp0a0KkY91JYgtTcW.jpg?f=fotoalbum_large

Met onze zielige kleine rondjes ga je weinig verschil maken.

• nessio
@Mils vermoedelijk zit in de flair 350 dezelfde ventilator als in de 400. Tja een nieuwe ventilator kost zo iets als 650 euris.

Reparatie handleiding ook nooit gevonden. Bij de buren is er een vervangen door Brink.

[ Voor 25% gewijzigd door nessio op 06-05-2026 23:57 ]

• P5ycho
  • Nu online
@Mils
Als je er geen vertrouwen in hebt dat je dat zelf kunt, laat em dan reviseren. Vaak boedyen ze een omruilservice aan.
Of je trekt de stoute schoenen aan en loopt met de lagers langs een lagerboer, dan heb je maximaal bespaard.
Mooier kan ik het niet maken.

O, en kijk vor de zekerheid even of je unit waterpas staat. Lagerslijtage komt van onbalans door troep, versterkt door een verdraaiing tov het zwaartekrachtveld.

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste