• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:27
Andrehj schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:40:
[...]

Precies zoals ik het zeg. Voor de bochten gebruik je 45° en 90° bochten van spiro. De geluidsdemper doe je dan ergens in een (zoveel mogelijk) recht stuk, of in een zo ruim mogelijk bocht.
Neem aan dat je op dit bericht doelt @Andrehj, die had ik inderdaad over het hoofd gezien. Mijn Excuses. Lees al 100en pagina's zo goed als elk bericht mee...

Maar conclusie is dus dat het de voorkeur heeft om bochten in spiro te doen, zodat de dempers ergens anders zo uitgestrekt en recht mogelijk neer kan leggen.

Bedankt voor de hulp. Wordt gewaardeerd.
_kilian_ schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 16:06:
Neem aan dat je op dit bericht doelt @Andrehj, die had ik inderdaad over het hoofd gezien. Mijn Excuses. Lees al 100en pagina's zo goed als elk bericht mee...
Ik bedoelde vooral ook deze post en dan de reacties daar op.
Maar conclusie is dus dat het de voorkeur heeft om bochten in spiro te doen, zodat de dempers ergens anders zo uitgestrekt en recht mogelijk neer kan leggen.
Het kan zoals gezegd ook met een demper, maar dan wel in een grote radius. Dan valt de vernauwing mee, en dempt de demper bovendien extra goed, omdat geluid dan niet rechtdoor door de demper kan.
Hierboven was een veel te krappe 180° bocht gemaakt, en dan heb zeker met zo'n demper een enorme weerstand.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 25-04-2026 18:33 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:10
@Aeien de flair 400 heeft standaard een droogsifon. Dat is dat zwarte ding onder de unit. Het is een “bal” sifon.
Tja en hoe was de druk voorheen met de renovent?
Je hebt eigenlijk geen ruimte voor goede aansluitingen + dempers van minimaal 1 meter.
De installateur heeft gedaan wat jij wilde renovent vervangen door een flair.
Vroeger zat het ook zo klungelig en dat hebben ze zo gelaten.
Aanpassen is niet gratis.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste