• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:29
Even wat praktische vragen aan de gebruikers van het Ubbink Air Excellent systeem:
  1. Hoe hebben jullie Spiro buizen aangesloten op de luchtverdeelkasten goed luchtdicht gekregen?
    Als ik een spiro kanaal op de luchtverdeelkast zet, dan is er nog best wel een hoop speling. had verwacht/gehoopt dat dit direct netjes dicht zou zitten, zoals de rest van het systeem. Nu moet ik waarschijnlijk met kit/tape en of schroefjes aan de slag.
    Zo te zien zou deze beter moeten werken Air Excellent DBOX meervoudig verloopstuk 125-150-160-180-200 (Artikelnummer: 0188970)
  2. Heeft er iemand aanbevelingen voor schroefjes om de onderdelen (luchtverdeelkasten, Ubbink universele beugels) vast te schroeven op hout?
    De kop van degene die ik gehaald had, was alsnog te klein en ging door de sparing heen. Kan natuurlijk ook met ringetjes aan de slag, maar benieuwd wat anderen hiervoor gebruikt hebben.
  3. Heb in een kamer een enkele Air Excellent AE45sc Ventieladapter 90° 125. Deze wordt aangesloten op twee AE45sc kanalen. Ik kan echter niet bij een luchtverdeelkast komen en een kast kopen voor een enkel ventiel voelt ook wat onnodig. Wil hem eigenlijk aansluiten op een 125mm spiro buis. Zit er nu aan te denken om gewoon nog een Ventieladapter te kopen en dan in plaats van de 125mm buis waar je normaliter een ventiel in doet, dan met en mof/verbindingsstuk op een spiro buis door te gaan. Alleen lijkt er geen koppelstuk van een AE45SC te zijn naar een AE35 of 55... zucht...

• remarkablez
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:22
@P5ycho @Bromptonrijder Ah, dat is een vergissing, ik dacht dat het gebruikelijk was om op 66% in te tekenen, maar 100% is beter natuurlijk. Dit heb ik nu aangepast.

Verder heb ik de overflow tussen kamers geschrapt na de feedback van Bromptonrijder, en voor de balans een afvoerventiel op de overloop op zolder (waar de was ook droogt) toegevoegd. Op de verdiepingen is weinig ruimte en probeer ik met zo min mogelijk ventielen te werken (daarom de 45m3/h), op de begane grond is er ruimte in het plafond voor meer ventielen (vandaar de 30m3/h). Met deze aanpassingen komt In de buisdiameter+ventielen tab de spiro 160 buis nu wel in het rood, maar dat is alleen het gedeelte voor de vertakkingen.

Qua kanalen en overspraak is het plan om de vanaf de WTW-unit op zolder direct door de houten wanden aan weerszijde te gaan en de kast op de 1e verdieping onder de WTW als centrale koker te gebruiken met vertakkingen voor de kamers aan weerszijde, want op de verdiepingen is er geen ruimte in het plafond. Op de begane grond gaat het plafond open en kan de afvoer in een verlaagd plafond of koof, en tussen de vloerbalken (in de breedte van de woning). De centrale koker met broekstukken en ventielen aan weerszijden op een meter van het centrale kanaal lijkt mij wel een groot risico op overspraak, anderzijds las ik dat @w00key ook zoiets? heeft en geen last van overspraak. Dus misschien neem ik het risico om het te proberen zonder dempers, en hopelijk te kunnen we nog testen en indien nodig aanpassen voor het plafond dicht gaat. Ik dacht ook eventueel al enkele foam dempers van Zehnder (SGD 2-125) aan te schaffen, en die dan in de ventielen te schuiven waar de overspraak tijdens het testen het meest storend is. Maar ik begrijp ook dat deze niet veel doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tDWisw8VtuRKkKn4HsX_B7jMM8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hjybeX5qW2mqDSYPnKWDT8iO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L61nPk3sHbtx-zT9sU9hI2l-vPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/APgRq3o2iqYgkIkTuHqia8ni.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGK3cZRx-sEmxtCPGvUeHiXCOKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/viyiR2ceO31btzUmiEzUNELM.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 112 113 Laatste