• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:48
siem123 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Daar heb je gelijk in, ik vind het sowieso een prijzige aangelegenheid. |:(

[...]

Ik wil liever wat meer overcapaciteit hebben, de 450 vind ik dan nét te krap. Excel klopt, maar dat trek ik in de praktijk wel recht.
Als je het ding op max 395 instelt dan heb je helemaal neits aan die overcapaciteit natuurlijk, een Q600 zal dan niets toevoegen.
Wat zijn trouwens de meningen over het nut van de voorverwarming bij een WTW? Ik mijn geval moet ik dan een aparte groep aan leggen. Geen probleem, maar als ik t toch niet ga gebruiken... :+
Voorverwarmer doet weinig extra voor een ERV wtw. De voorverwarmer springt dan pas aan bij iets van -7 buitentemperatuur. Een eigen groep lijkt me wat overdreven, maar de aansluitwaarde is idd iets van 2000W met voorverwarmer.

Je hebt in je excelsheet overal wat minder dan de gebruikelijke 45m3/h/persoon toegepast. Heb je daar een speciale reden voor? Ik ben bang dat het nu een beetje te krap is allemaal.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

siem123 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:57:
Wat zijn trouwens de meningen over het nut van de voorverwarming bij een WTW? Ik mijn geval moet ik dan een aparte groep aan leggen. Geen probleem, maar als ik t toch niet ga gebruiken... :+
Die voorverwarming heb je nodig om te voorkomen dat je WTW dichtvriest bij vorst.
Bij een ComfoairQ wordt die echter modulerend bestuurd, zodat het werkelijk opgenomen vermogen ervan nogal meevalt. Bovendien wordt die, als je een enthalpiewisselaar hebt, pas onder de de -7 oid ingeschakeld. Hier heb ik hem sinds ik de enthalpiewisselaar heb niet meer zien werken. Zo verdien je (een deel van) je enthalpiewisselaar via een besparing op het energieverbruik weer terug.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• nl2dav
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:04
Daar ben ik het niet mee eens, een enthalpiewisselaar geeft niet hetzelfde rendement als een "gewone" warmtewisselaar. Een systeem met een enthalpiewisselaar blaast iets koudere lucht de woning in, wel bij een hogere luchtvochtigheidsgraad.

[ Voor 3% gewijzigd door nl2dav op 26-03-2026 13:43 ]

Q350 ERV+Svenar controller Wifi+ComfoClime24 Ubbink aerfoam / Air Excellent & Renson Easyflex

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:48
Bij een HRV wisselaar zul je meer moeten voorwerwarmen, en de COP van deze voorverwarmer is 1. Als je minder hoeft voor te verwarmen door de ERV wisselaar bespaar je daar dus op.

Vergeet niet dat het totale rendement van een ERV wisselaar (dus inclusief de energie die je niet hoeft te stoppen in het compenseren van vochtverlies) hoger is dan een HRV wisselaar. Door de ERV heb je wel een lagere inblaastemperatuur inderdaad.

@w00key heeft daar ooit een sommetje van gemaakt:
w00key in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

[ Voor 22% gewijzigd door P5ycho op 26-03-2026 14:00 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:54
Mijn skere HRU350 heeft geen voorverwarming maar mengt bij vorst binnenlucht bij en compenseert dit door het debiet te verhogen.
Pejdref schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:24:
Mijn skere HRU350 heeft geen voorverwarming maar mengt bij vorst binnenlucht bij en compenseert dit door het debiet te verhogen.
Hint: Er is een reden dat een WTW zonder voorverwarmer in de BENG niet meetelt...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-03 22:12
Ik ben aardig opgang met het aanleggen van de WTW ventilatie. Maar met 1 kleine slaapkamer twijfel ik toch nog even. Die zit op een soort schiereiland en is iets lastiger te komen. Alles is houtskelet, met SLS 180x38 balken waar ik doorheen moet met gaten van 90mm. Maar de sterkte komt van het CLT frame, als er een paar SLS balken compleet weg zouden zijn, maakt dat nog niet uit.
Onderstaande zal de aan en afvoer 2 meter van elkaar afzitten (wat het minimum is), hoog vlak onder plafond. Het grote raam tot de vloer aan de linkerkant, had soms condensvocht (indicatie dat ventilatie niet op orde was). Dat zal straks wel voorbij zijn, maar ik vraag me af of ik heel veel extra moeite moet gaan doen om de aan of afvoer, de hoek om laten gaan om naar de andere kant van de ruimte te komen. Dat zal weinig uitmaken toch bij zo'n kleine kamer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1FZO0lDATZUKrk5asklmISphfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qJNJDfxyF7nrZC41DhGjokkE.png?f=fotoalbum_large

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:54
Andrehj schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:55:
[...]

Hint: Er is een reden dat een WTW zonder voorverwarmer in de BENG niet meetelt...
WTW zonder vorstbeveiliging telde in de oude norm niet mee. Een vorstklep telde in de oude norm als volwaardig mee, net zoals een voorverwarmer.
Er zijn ook apparaten die onbalans gaan introduceren om bevriezing te voorkomen waardoor je dus lucht door kieren naar binnen gaat trekken, die telden in de oude norm 0% mee en in de nieuwe 75%.

• siem123
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:43
P5ycho schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:17:
[...]
Als je het ding op max 395 instelt dan heb je helemaal neits aan die overcapaciteit natuurlijk, een Q600 zal dan niets toevoegen.
[...]

Voorverwarmer doet weinig extra voor een ERV wtw. De voorverwarmer springt dan pas aan bij iets van -7 buitentemperatuur. Een eigen groep lijkt me wat overdreven, maar de aansluitwaarde is idd iets van 2000W met voorverwarmer.

Je hebt in je excelsheet overal wat minder dan de gebruikelijke 45m3/h/persoon toegepast. Heb je daar een speciale reden voor? Ik ben bang dat het nu een beetje te krap is allemaal.
Excel is inderaad aangepast, dit icm praktische uitvoerbaarheid in de renovatie. Het is daarmee ook beetje schipperen. We zijn een samengesteld gezin 100% met zn 4en, 50% met zn 6en.

De groep boven is al redelijk bezet, dus zal dan goed moeten kijken naar de vermogen. Maar als ik het zo lees, kan ik ook eventueel zonder voorverwarming (of gezien tie modulerend is, ervanuit gaan dat t vermogen wel mee valt..)

Zitten er verder nog ergens fouten in mn plan? Filters en (overspraak)dempers moet ik nog uitzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door siem123 op 27-03-2026 09:14 ]

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:34
De nieuwe ERV modellen van Zehnder hebben standaard geen voorverwarmer meer volgens mij

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:34
Andrehj schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:55:
[...]

Dit klopt niet voor Nederland iig. In de BENG in Nederland telt WTW altijd mee ongeacht voorverwarmer of niet.

Voor de warmteverliesberekening mocht WTW rendement niet worden meegenomen in de oude norm, maar zoals @Pejdref aangeeft is dat ook verandert en mag nu worden gerekend met 75% van het WTW rendement.
Pagina: 1 ... 111 112 Laatste