Beste allemaal,
Ik zou heel graag mijn plan voorleggen en hoor graag jullie mening.
Situatie:
- We zijn een gezin van 4 (2 volwassenen, 2 jonge kinderen) en een hond. Hopelijk zullen we uiteindelijk met 5 (3 kinderen) zijn.
- Het is een tussenwoning van 189m2 (was 171m2 voor uitbouw) uit 1934. Hoogte plafonds bg en 1e zijn rond 2,75m, op de 2e 2,40m (schuindak+dakkapel). En er is een vliering met max 1,60m hoogte waar de unit komt te staan.
- We zijn bezig met een totaalrenovatie; vloerisolatie + vloerverwarming, gevel- en dakisolatie, HR++. Vandaar de (WTW-)ventilatie behoefte.
Ontwerp:
Ventilatie berekening:
- Ik heb ontworpen op 66% (normaal stand), achteraf had ik beter op 100% kunnen berekenen, maar denk dat we er zo ook wel uit komen
- Op de 1e verdieping gaan wij in 1 kamer slapen en de jongens samen in de andere kamer (vandaar 2 x 30m3/h). Later gaan ze naar boven, allebei apart (waarschijnlijk)
- Vanaf de 1e verdieping heb ik 25 m3/h overstroom naar de 2e verdieping en 40m3/h overstroom naar de begane grond.
- Op de begane grond kom ik niet makkelijk met een buis in de uitbouw, vandaar geen toe- of afvoer daar.
- Tussen de zitkamer en eetkamer komt een en-suite kast waarvan de schuifdeuren voornamelijk open zullen staan. Ik heb nu 1 ventiel boven in de kast, die open is (soort boekenkast idee).
Buizen ontwerp (sorry voor het gepriegel in standaard Mac spul):
- Doordat we overal met houten balken te maken hebben, was het nogal een puzzel.
- Toevoer zit voornamelijk aan de ene kant van het huis en de afvoer aan de andere kant. Dit is puur toeval.
- Er zullen 3 verdeelkasten op de vliering komen en 1 verdeelkast (die afvoert met een 180mm spiro buis) op de begane grond in het plafond boven de garderobe (met luik te openen lijkt me handig denk ik)
- Alle ventielen zijn vanuit en naar de verdeelkasten aangesloten op een 75mm (binnen)diameter flex buis.
- WTW-unit denk ik nu aan de Zehnder Q450
VRAGEN:
- Klopt mijn debiet berekening (per ruimte)?
- Logische plekken voor de verdeelkasten?
- Heb ik teveel verval om richting de verdeelkast op de bg te gaan en van daaruit naar de 4 afvoer punten (keuken/WC)? Alsin, moet ik de keuken ventielen met 2x75mm aansluiten?
- Ik heb nu vanuit de WTW unit aan beide kanten (afvoer en aanvoer) meteen een y-stuk om naar de 4 verdeelkasten te gaan.
Is het goed ontworpen als ik uit de aanvoer van 180mm (standaard vanuit de Q450) eerst naar 200mm ga en dan van 200mm met een T-splitsing 45gr een 160mm afsplits. Dan heb ik een 200mm en een 160mm die naar 2 verdeelkasten gaan die respectievelijk 110m3/h en 210m3/h nodig hebben.
Voor de afvoer breng ik 2 buizen van 180mm uit de verdeelkasten (150m3/h en 170m3/h) bij elkaar met een y-stuk dat eindigt in de WTW unit.
Heel veel dank alvast!