• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:26
spatialfabric schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:32:

Mijn vragen:
  • Ik krijg de nummers in de rekenhulp nog niet rond. Wat doe ik fout?
  • De garderobe / berging is gesitueerd in een dijk. Onze ervaring is dat deze ruimte qua tempratuur mooi middeld in de zomer en winter, maar wel regelmatig (te) vochtig is. De vochtigheid wil ik (naast andere maatregelen) aanpakken door verse lucht in te blazen, en zo via de tuinkamer (en entree van de woning) de rest van de woning in te blazen. het voelt nog een beetje als een theoretisch idee, Is dit verstandig? Ik wil ook voorkomen dat de omliggende ruimtes een kelder geur krijgen.
  • De badkamer in de gastenkamer (begane grond) zal niet wekelijks worden gebruikt. Kom ik ermee weg om deze ruimte maar 30m³/h af te zuigen? (en te laten optoeren als de ruimte wel gebruikt wordt?)
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties! Alvast mijn dank!
Je overflow kolom klopt niet, kijk even af bij anderen in dit topic hoe zij dat ingevuld hebben. Normaal heb je alleen overflow naar je woonkamer. De boel is ook niet in balans, dat is makkelijk op te lossen.

Als je berging muf is, zorg dan dat je die muffe lucht niet andere vertrekken inblaast straks ruik je het overal... Kijk ook even of de oorzaak bij gebrek aan ventilatie, of iets anders zoals intrekkend vocht komt.

Het gastenverblijf zou ik gewoon ventileren. Mocht je daar toch iets slims willen doen, dan is optoeren niet het beste idee. Dan ventileer je de rest van het huis weer teveel. Een klep kan daar uitkomst in bieden, maar ik zou daar geen moeite in steken.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:53
willem7q schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 16:13:
Of gewoon ventiel, kanaaldemper naar keuze en weer een gewoon ventiel. Als je daar genoeg plaats voor hebt.
Zou achter t knieschot kunnen, maar is beetje exorbitant

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 18:56
Is er iemand die iets zinnings kan zeggen over een ventiel in een heel laag plafond?
Ik wil ze graag met twee buizen/slangen aansluiten, maar hoe ga je van je ventiel naar twee buizen/slangen in een zo laag mogelijke hoogte? Of een bepaald merk dat een lage inbouwhoogte heeft?
Ik ben behoorlijk aan het zoeken geweest, maar dit laatste detail kom ik niet goed aan uit.

Ik ben mijn plan verder aan het uitwerken en zal daarna hier posten in de hoop dat er even mee gedacht kan worden.

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:38
RISL schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:43:
Is er iemand die iets zinnings kan zeggen over een ventiel in een heel laag plafond?
Ik wil ze graag met twee buizen/slangen aansluiten, maar hoe ga je van je ventiel naar twee buizen/slangen in een zo laag mogelijke hoogte? Of een bepaald merk dat een lage inbouwhoogte heeft?
Geen ronde buizen, maar rechthoekig gebruiken. Met een lepelhoek kan je weer naar een rond ventiel.

• RISL
Top, dat is het ja! 116 mm inbouwhoogte is perfect ( ik heb 120 mm beschikbaar).
Dan kan ik het ventiel er rechtstreeks inschuiven. Heb nog geen keuze gemaakt qua merk of type ventielen, dat is voor mij nog de laatste stap om het hele plan hier eens te posten.

Ik kan weer verder rekenen/tekenen, hartelijk dank!

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• mrtn78
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-02 17:39
Ro123 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:16:
[...]

HRU400 heeft het toevoerfilter (ook) NA de motor. Hier begon deze na 2 jaar draaien "woeiii" geluiden te maken.
Ook mijn HRU 400 maakt nu weer een ongelooflijke herrie. Eerder zijn beide motoren al onder garantie vervangen, De HRU 400 draait nu 3 jaar in onze nieuwbouwwoning en we zijn aan de 3e onderhoudsbeurt toe omdat we Storing 3 "afvoerventilator kan ventilatievraag niet halen" krijgen en er weer iets stuk is aan het apparaat. :(

Kort gezegd kan de HRU 400 dan ook niemand aanbevelen. De eerder genoemde IC2 meldingen maken het aanpassen van de instellingen tot een ergernis en worden inmiddels ook afgewisseld met een "failure response for https://itho-tussenlaag.bettywebblocks.com" melding. Kortom, de software s om te janken :r

Verder ook dezelfde ervaring met de servicedesk van Itho: We helpen geen particulieren, wat een ongelofelijk slechte dienstverlening !

• nl2dav
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:31
RISL schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:43:
Ik wil ze graag met twee buizen/slangen aansluiten, maar hoe ga je van je ventiel naar twee buizen/slangen in een zo laag mogelijke hoogte?
waarom twee buizen? Easyflex Renson lepelhoek pas ik hier toe in het haltoilet en de achterliggende douche/badkamer (middels een 45graden T-stuk). Beide ruimtes hebben maar een minimaal verlaagd plafond. Het ovaalvormige vlakkanaal heeft omgerekend een diameter van net iets meer dan 90mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiSho-qBRp1S-Z6oqtXqofL-f30=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EjqXVhrm6UJjKapHCElu2rkW.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/wysiwyg/afb-producten/Afmetingen_EasyFlex_aansluiting_ventiel_lepelhoek_2.png

De enige behoorlijke uitdaging wordt het wel zodra je door een muur moet gaan boren dat moet ik er wel eerlijk bij vertellen. Mexco 65mm diamantboor aan beide einden en ik heb indertijd een geleider gemaakt om het overgebleven middendeel ook uit te boren door de gaten links/rechts op te vullen met ronde meubelpoten van de Praxis die een diameter van 64mm hebben ten behoeve van tegendruk op de diamantboor. Moest ze zelfs een beetje bijschuren door ze middels een bout op de boormachine te zetten en dan op een laag schuurpapier. Lang verhaal, video kan geen kwaad, heb ik niet ;(

https://www.praxis.nl/ijz...4x8cm-beuken-fsc/10124041

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/md9gYI5F6BTXkPbirDLZ4-ZajX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AaiiZup0tOXp3pWaq8I6nNdM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door nl2dav op 28-02-2026 02:56 ]

Q350 ERV+ComfoClime24 Ubbink aerfoam / Air Excellent & Renson Easyflex

• eco
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:48

eco

inheems

Proton_ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 14:12:
Hier ook mijn ventilatie-avontuurtje even showen:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Een Orcon WTW unit op de plek van de CV ketel die in het trapgat inblaast en afzuigt via bestaande kanalen uit keuken, badkamer en toilet.
Woonkamer wordt doorstroomd via de keuken-afzuig, slaapkamers hebben DIY mixfan voor WTW zonder kanalen .
De woonkamer heeft ook nog een Vents Micra 100 decentrale WTW die nu werkloos (en dus eindelijk stil ;)) is behalve bij veel bezoek.
Dit ter vervanging van een Type C ventilatiesysteem.

Ervaring na twee weken: WAF++, geen koude trek tijdens het douchen, betere nachtrust door geen geluiden door het rooster en betere luchtkwaliteit in het hele huis.
De mixfans moet ik nog tunen maar zelfs met de eerste versie software komt het in de slaapkamer niet meer boven de 1000 ppm uit (dat was, afhankelijk van het weer, 1200-2000 ppm zonder open raam).

Nu nog even twijfelen over een aftermarket enthalpiewisselaar.
Hoe ben je bij de keuze voor de Orcon unit uitgekomen? Kun je iets zeggen over de oppervlakte van je huis en de flow die je doet met de unit?

www.steenbreek.nl

• RISL
nl2dav schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:52:
[...]

waarom twee buizen? Easyflex Renson lepelhoek pas ik hier toe in het haltoilet en de achterliggende douche/badkamer (middels een haaks T-stuk). Beide ruimtes hebben maar een minimaal verlaagd plafond. Het ovaalvormige vlakkanaal heeft omgerekend een diameter van net iets meer dan 90mm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De enige behoorlijke uitdaging wordt het wel zodra je door een muur moet gaan boren dat moet ik er wel eerlijk bij vertellen. Mexco 65mm diamantboor aan beide einden en ik heb indertijd een geleider gemaakt om het overgebleven middendeel ook uit te boren door de gaten links/rechts op te vullen met ronde meubelpoten van de Praxis die een diameter van 64mm hebben ten behoeve van tegendruk op de diamantboor. Moest ze zelfs een beetje bijschuren door ze middels een bout op de boormachine te zetten en dan op een laag schuurpapier. Lang verhaal, video kan geen kwaad, heb ik niet ;(

https://www.praxis.nl/ijz...4x8cm-beuken-fsc/10124041

[Afbeelding]
Bedankt voor de tip en uitgebreide uitleg erbij. Ik ga dit ook overwegen.

Hartelijk dank!

• nl2dav
alright.. Mocht je het gaan doen en ook door een muur moeten dan moet je niet te krap zitten aan de uiteinden van de ovaal, ik heb met een vijl achteraf een beetje breder mogen vijlen :$

En als ik het nog een keer zou mogen gaan doen dan zou ik een reciprozaag met steen reciprozaagblad nemen denk ik om het smalle stenen tussendeel eruit te zagen, scheelt een hoop gedoe.

• lst128
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09:38
lst128 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 17:00:
Allereerst dank aan iedereen voor alle informatie in dit mooie topic, erg waardevol! Graag laat ik jullie expertise los op mijn ontwerp. Adviezen / suggesties ter verbetering :)?

Ontwerpprincipes
· Voorbereid op 4 personen met een basisdebiet van 45 m3/h pp.
· Op basis van Ubbink Air Excellent AE48C met 125mm ventielen, 2 buizen per ventiel.
· Omdat ik de overflow van de bovenverdieping niet mooi in de woonkamer kan toepassen (stroomt direct de keuken in) laat ik deze naar de aanbouw stromen en daar afzuigen.
· Beneden staat een trapkast met wasmachine, daarom 1x30 extra ingetekend

Vragen hierbij:
  1. Alle ventielen aangesloten op 2 buizen om de luchtsnelheid < 1.5 m/s te houden, uitgezonderd WC en trapkast. Daar zit ik op 1.89 m/s op 100% > lijkt me prima. Of beter van niet?
  2. In de badkamer kom ik op 2.34 m/s op 100% met 1 ventiel > lijkt me ook prima. Of beter van niet?
  3. Twijfel nog over 45m3/h extra pulsie (en extractie) in de woonkamer. Wel of niet doen?
  4. Kantoor is berekend op 2 personen. Ik werk 2 dagen thuis en mijn vrouw ook, soms tegelijk, soms alleen. Is 90m3/h hier goed of te veel?
  5. De WTW-unit plaats ik op de vliering boven de hoofdslaapkamer op de muur of grond. Bovenverdieping is opgetrokken in HSB. Is dat handig qua geluidsoverdracht?
  6. Totaal debiet voor het hele huis is 360 m3/h. Welke WTW-capaciteit past hier goed bij? Max 450m3/h genoeg?
Hieronder de rekensheet en de plattegronden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog aanvullingen en/of aanscherpingen op mijn plan :)? Als het allemaal klopt hoor ik het ook graag maar dat zal vast niet ;)

• P5ycho
@lst128
Die 2 buizen met hogere luchtsnelheid, hoe lang zijn die? Luchtsnelheid (=drukval/meter) x lengte is totale weerstand. Als dat flinke lengtes zijn dan zou ik dat heroverwegen.

Extra pulsie in de woonkamer, als je twijfelt kun je altijd aanleggen en alle ventielen in de woonkamer verder knijpen. Maar, als je voor 4 personen ontwerpt dan is dit al genoeg.

1 ventiel per persoon zou moeten kunnen op de werkkamer. Je kunt altijd nog 10-20 m3/h erbij snoepen als het moet.

De installatiehandleiding geeft aan waar je aan moet voldoen voor montage. Of daarvan afwijken slim is, is lastig te zeggen.

450 > 360 dus die voldoet. Of wou je de 600 kopen? }:O beetje overkill natuurlijk :).

• nl2dav
Wellicht overkill maar het prijsverschil is 10% als ik het zo even snel zie. Buisaansluitingen à 180mm zijn hetzelfde. Als je de ruimte voor het grotere buizenwerk en verdeelkasten hebt, waarom niet. Ik heb die ruimte niet dus ben voor 160mm/Q350 gegaan (bovendien is een Q600+CC36 wel flink duurder en ik wilde perse een CC erbij).

Ik snap eigenlijk niet waarom die Q450 op de markt is. Misschien lagen de prijzen in het verleden verder uit elkaar.

[ Voor 20% gewijzigd door nl2dav op 03-03-2026 06:51 ]

• lst128
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09:38
@P5ycho Dank voor je reactie! Nog twee dingen om het compleet te maken hieronder :)

Die 2 buizen met hogere luchtsnelheid, hoe lang zijn die? Luchtsnelheid (=drukval/meter) x lengte is totale weerstand. Als dat flinke lengtes zijn dan zou ik dat heroverwegen.
  • De 1.89 m3/s is ongeveer 7,5 - 10 meter buislengte (van zolder naar toilet beneden), hoe minder buizen ik naar beneden hoef te voeren hoe beter want het is een beetje knutselen met de ruimte (renovatie)
  • De 2.34 m3/s is 5 meter buislengte, die loopt over de zoler naar de badkamer dus een extra buis is ook zo gelegd, daar is ruimte zat
-> Jij adviseert wel om zo veel mogelijk rond de 1.5 m3/s te blijven als vuistregel?

Extra pulsie in de woonkamer, als je twijfelt kun je altijd aanleggen en alle ventielen in de woonkamer verder knijpen. Maar, als je voor 4 personen ontwerpt dan is dit al genoeg.
Ontwerp is idd voor 4 personen.

-> Checkvraag; heb nu 135 pulsie / extractie in de woonkamer, als ik ontwerp op 45 per persoon heb ik eigenlijk 4*45 =180 nodig toch?

• Ro123
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 16-03 13:26
mrtn78 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:39:
[...]

Ook mijn HRU 400 maakt nu weer een ongelooflijke herrie. Eerder zijn beide motoren al onder garantie vervangen, De HRU 400 draait nu 3 jaar in onze nieuwbouwwoning en we zijn aan de 3e onderhoudsbeurt toe omdat we Storing 3 "afvoerventilator kan ventilatievraag niet halen" krijgen en er weer iets stuk is aan het apparaat. :(

Kort gezegd kan de HRU 400 dan ook niemand aanbevelen. De eerder genoemde IC2 meldingen maken het aanpassen van de instellingen tot een ergernis en worden inmiddels ook afgewisseld met een "failure response for https://itho-tussenlaag.bettywebblocks.com" melding. Kortom, de software s om te janken :r

Verder ook dezelfde ervaring met de servicedesk van Itho: We helpen geen particulieren, wat een ongelofelijk slechte dienstverlening !
Ja het is een rot apparaat.

Ik vraag me ook af hoe m'n warmtewisselaar eruit ziet nu na twee jaar. De afsluiting van de filters is ook niet zo best.

Om verbinding te maken, probeer het eens zonder een wifi verbinding te hebben met je router, dus wel wifi aan, anders kan het niet, maar even "automatisch verbinden" uitzetten voor je thuisnetwerk (Android, iOs geen idee).

• P5ycho
lst128 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:20:
@P5ycho Dank voor je reactie! Nog twee dingen om het compleet te maken hieronder :)

• De 1.89 m3/s is ongeveer 7,5 - 10 meter buislengte (van zolder naar toilet beneden), hoe minder buizen ik naar beneden hoef te voeren hoe beter want het is een beetje knutselen met de ruimte (renovatie)
  • De 2.34 m3/s is 5 meter buislengte, die loopt over de zoler naar de badkamer dus een extra buis is ook zo gelegd, daar is ruimte zat
-> Jij adviseert wel om zo veel mogelijk rond de 1.5 m3/s te blijven als vuistregel?

Ontwerp is idd voor 4 personen.

-> Checkvraag; heb nu 135 pulsie / extractie in de woonkamer, als ik ontwerp op 45 per persoon heb ik eigenlijk 4*45 =180 nodig toch?
Ik zou de ubbink calculator gebruiken om te kijken of die 2 buizen nu het pad met de hoogste weerstand zijn. Luchtsnelheid zegt niet alles namelijk.
Zo ja, dan moet je even afwegen of je daar maatregelen moet treffen.

Voor 4 personen zou ik in totaal 180 aanvoeren idd, dus incl eventuele overflow.

• nl2dav
mrtn78 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:39:

Ook mijn HRU 400 maakt nu weer een ongelooflijke herrie. Eerder zijn beide motoren al onder garantie vervangen,

[..]

Zelf de lagers vervangen geen optie? Is vaak tientjeswerk en geeft veel genoegdoening.

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:43
Ik sta op het punt 't gros van de installatie te bestellen, echter ben ik zo druk met (zelf) verbouwen dat ik vrees dat ik allicht iets over het hoofd zie. Zou iemand mijn berekening / plan kunnen sanity checken? Momenteel val ik vooral over het aantal buizen dat ik moet gaan trekken, vooral omdat de meeste onderdelen en installaties die ik langs zien komen veel minder buizen lijken te bevatten. Ik kom nu uit op 40 buizen :D

Ik zal gebruik maken van het Ubbink systeem (48C) en een Zehnder Q600 ERV.

Ik wil gebruik maken van een voorzetwand op elke verdieping, het huis heeft houten balkenvloeren, zodoende kan ik makkelijk het leidingsysteem wegwerken en doorvoeren tussen verdiepingen. Als ik echter de rekensheet aanhou en bij het tabblad over buisdiameters niet hoger dan 2.10m/s wil uitkomen, dan zit ik voor 20 ventielen op 40 slangen door de woning heen. (~150m slang) Dat wordt dan:
  • 40 liggend op de vliering waar de WTW staat, via de Ubbink DBOX (24 poorts), en dan:
  • 8 direct in het zolderplafond naar slaapkamer + badkamer
  • // 32 stuks langs de voorzetwand naar beneden //
  • 10 in het plafond (4 voor badkamer, 2 slaapkamer 1, 2 slaapkamer 2, 2 kantoor)
  • // 22 stuks langs de voorzetwand naar beneden //
  • 14 in het plafond (6 voor keuken, 6 voor woonkamer, 2 voor toilet)
  • // 8 daarvan langs de voorzetwand naar beneden //
  • 8 naar de resterende ventielen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeJS19otgJrwXxFE3EH9o6I9y70=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jR2HOwRRCZLPOLZg0YNFwGDY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiYqiDP9YP0_zFYtGfcBGLe_scQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JWPY0PMzGfBtYe26bhmBXgJz.png?f=fotoalbum_large

Vraag:
  • Ik lees hier wisselende ervaringen over buigradia van de flexbuizen; kan ik van een voorzetwand direct een verdiepingsvloer (balk 19cm hoog) induiken, of moet ik daar 90 graden bochten voor aanschaffen?
Veel dank _/-\o_

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:11
Wat wellicht wat ubbink buizen scheelt is een soort hoofdkanaal in spiro te doen en dan op logische plekken zo’n verdeeldoos daar op aan te sluiten. Krijg je dus meerdere kleinere verdeeldozen ipv een hele grote.

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:38
Spherix schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:38:
Ik sta op het punt 't gros van de installatie te bestellen, echter ben ik zo druk met (zelf) verbouwen dat ik vrees dat ik allicht iets over het hoofd zie. Zou iemand mijn berekening / plan kunnen sanity checken? Momenteel val ik vooral over het aantal buizen dat ik moet gaan trekken, vooral omdat de meeste onderdelen en installaties die ik langs zien komen veel minder buizen lijken te bevatten. Ik kom nu uit op 40 buizen :D

Ik zal gebruik maken van het Ubbink systeem (48C) en een Zehnder Q600 ERV.

Ik wil gebruik maken van een voorzetwand op elke verdieping, het huis heeft houten balkenvloeren, zodoende kan ik makkelijk het leidingsysteem wegwerken en doorvoeren tussen verdiepingen. Als ik echter de rekensheet aanhou en bij het tabblad over buisdiameters niet hoger dan 2.10m/s wil uitkomen, dan zit ik voor 20 ventielen op 40 slangen door de woning heen. (~150m slang) Dat wordt dan:
  • 40 liggend op de vliering waar de WTW staat, via de Ubbink DBOX (24 poorts), en dan:
  • 8 direct in het zolderplafond naar slaapkamer + badkamer
  • // 32 stuks langs de voorzetwand naar beneden //
  • 10 in het plafond (4 voor badkamer, 2 slaapkamer 1, 2 slaapkamer 2, 2 kantoor)
  • // 22 stuks langs de voorzetwand naar beneden //
  • 14 in het plafond (6 voor keuken, 6 voor woonkamer, 2 voor toilet)
  • // 8 daarvan langs de voorzetwand naar beneden //
  • 8 naar de resterende ventielen
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vraag:
  • Ik lees hier wisselende ervaringen over buigradia van de flexbuizen; kan ik van een voorzetwand direct een verdiepingsvloer (balk 19cm hoog) induiken, of moet ik daar 90 graden bochten voor aanschaffen?
Veel dank _/-\o_
Een tip om de hoeveelheid buizen te beperken: Maak een overzicht van de verschillende lengtes per ventiel. De langste trajecten moet je dan dubbel uitvoeren, de kortste kunnen dan sowieso enkel uitgevoerd worden. Als je dit nauwkeurig wilt doen dan kan je dit even uitrekenen door de drukval per traject te berekenen. Door 2 of 1 buis per ventiel te nemen die past bij de drukval van het traject kan je niet alleen buislengtes besparen maar doe je meteen een grove inregeling van de debieten. Zo hoef je ook je ventielen minder te knijpen én dat geeft weer als voordeel dat je geluidsoverlast van sterk geknepen ventielen kunt vermijden.

Overigens, mochten het zo zijn dat de lengtes heel erg veel verschillen dan is de suggestie om eerst met spiro naar de verdeelbox te gaan en/of kleinere verdeelboxen verbonden via sprio van @_kilian_ een goede.

Succes :)

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• P5ycho
Ubbink heeft hier een calculator voor, dus zelf drukval berekenen zou ik alleen doen als excel je passie is.

Verder mis ik overflow in je calculatiesheet. 50m3/h overflow kan altijd wel.

[ Voor 27% gewijzigd door P5ycho op 04-03-2026 10:55 ]

• Spherix
bensss schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:41:
[...]

Een tip om de hoeveelheid buizen te beperken: Maak een overzicht van de verschillende lengtes per ventiel. De langste trajecten moet je dan dubbel uitvoeren, de kortste kunnen dan sowieso enkel uitgevoerd worden. Als je dit nauwkeurig wilt doen dan kan je dit even uitrekenen door de drukval per traject te berekenen. Door 2 of 1 buis per ventiel te nemen die past bij de drukval van het traject kan je niet alleen buislengtes besparen maar doe je meteen een grove inregeling van de debieten. Zo hoef je ook je ventielen minder te knijpen én dat geeft weer als voordeel dat je geluidsoverlast van sterk geknepen ventielen kunt vermijden.

Overigens, mochten het zo zijn dat de lengtes heel erg veel verschillen dan is de suggestie om eerst met spiro naar de verdeelbox te gaan en/of kleinere verdeelboxen verbonden via sprio van @_kilian_ een goede.

Succes :)
P5ycho schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:52:
Ubbink heeft hier een calculator voor, dus zelf drukval berekenen zou ik alleen doen als excel je passie is.
Top tips; zojuist alles daar ingevuld. Daar kom ik zo te zien inderdaad weg met her en der een buis minder zonder druk issues mits ik ventielen neem met voldoende volume.

Ook de buislengtes had ik al grof ingetekend, als ik de lengtes en ventielen/buizen inteken in de Ubbink calculator en daar 1 voor 1 probeer het aantal buizen van 2 naar 1 te veranderen zonder dat hij waarschuwingen geeft kan ik uit met 29 buizen ipv 39 in totaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMD89hTiyzCJVy_qZDz2zrrjkHU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DkzYFpKEDcy3Leht1MoLnemR.png?f=user_large

Ik heb echter de sheet van @P5ycho gebruikt om de flow m/s te berekenen, als ik daar de wijzigingen doorvoer kom ik wel op flink hogere m/s snelheden uit, boven wat hier over het algemeen aangeraden wordt. Met name die van 't souterrain; langste buizen, 1x 90mm naar 1x 125mm ventiel (Imaginair RLV 125 aangehouden); Logisch lijkt me dan zoals @bensss zei, de ventielen in 't souterrain wel te voorzien van 2x 90mm per ventiel, echter klaagt de Ubbink calculator dan dat de extractiepunten niet voldoende restrictie kunnen krijgen. Wat is dan wijsheid?

Op Slaapkamer 4 slaap ik zelf, waarbij m'n wederhelft toch altijd met een ventilator wil slapen, dus iets extra geluid is daar an sich geen probleem zolang de boel niet begint te fluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whr_5YxVXtQ_V85-5qBjcysRIO8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6gCpo5XkA6I2Q9SHofOwbwYd.png?f=user_large
[b]P5ycho in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Verder mis ik overflow in je calculatiesheet. 50m3/h overflow kan altijd wel.
Zie jij daar opties voor dan? Elke verdieping heeft wel een natte ruimte, waardoor ik niet veel opties/nut zag voor overflow m.u.v. vanuit het kantoortje op de 1e verdieping. In 't souterrain staan bijvoorbeeld ook de wasmachine/droger, en leek mij afzuiging van af en toe wat slijp/lasdampen ook niet verkeerd.

Dank!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

eco schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:29:
[...]
Hoe ben je bij de keuze voor de Orcon unit uitgekomen? Kun je iets zeggen over de oppervlakte van je huis en de flow die je doet met de unit?
Orcon omdat die prettig simpel is - instellen zonder app/codes maar met dipswitches en hij heeft een zelfregelende flow - en ook fijn geprijsd.
Mocht ik aan hacken toekomen dan kan ik in Het grote Orcon HRC / WtW topic buurten :)
Het huis heeft 130 m², flow is (niet nagemeten, volgens de dipswitch) 228 m³/h op hoog en 180 op normaal.
We zijn met z'n drieën en een poes thuis.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• eco
  • Laatst online: 18:48

eco

inheems

Proton_ schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:06:
[...]

Orcon omdat die prettig simpel is - instellen zonder app/codes maar met dipswitches en hij heeft een zelfregelende flow - en ook fijn geprijsd.
Mocht ik aan hacken toekomen dan kan ik in Het grote Orcon HRC / WtW topic buurten :)
Het huis heeft 130 m², flow is (niet nagemeten, volgens de dipswitch) 228 m³/h op hoog en 180 op normaal.
We zijn met z'n drieën en een poes thuis.
Ziet er goed uit, de 300 m3/h versie zou voor mij goed zijn. Vooral de mogelijkheid de kanalen aan de zijkant aan te sluiten is voor mij top (aan één kant nodig). Ben je er al uit of je voor de enthalpie wisselaar gaat?

www.steenbreek.nl

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zij-invoer kwam bij mij ook goed uit. Die units zijn GROOT (niet perse Orcon, allemaal wel).
Voorlopig komt de enthalpiewisselaar nog niet, rv is nu OK en we hebben andere prioriteiten dus de WAF is wat laag.

[ Voor 29% gewijzigd door Proton_ op 04-03-2026 20:23 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• RISL
Die zij-aansluitingen lossen voor mij ook heel wat problemen op.
Waar vinden jullie een Orcon HRC300 enthalpie? Of moet je die uit losse delen samenstellen?

• nl2dav
Spherix schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:38:

Vraag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdajuZTgfAz700KZKUsxDZ6Djhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NyDxXsoP2KT4BXosJDII1wi0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door nl2dav op 05-03-2026 02:59 ]

• RobinCollie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05-03 10:22
Met de feedback van @Oilman ben ik verder gaan puzzelen en kan ik door op de 1e verdieping in een kamer in plaats van een toevoer te plaatsen een afzuiging te plaatsen mijn totale debiet een stuk omlaag krijgen. Hiermee kom ik op twee valide ontwerpen uit denk ik, maar daarmee ook de vraag wat nu een beter uitgangspunt is. In mijn optiek zijn de verschillen niet zo groot, maar wellicht zie ik wat cruciale voor/nadelen over het hoofd. Dus toch nog even een check hier.

Voor het gemak even zonder bovenste verdieping (hier te vinden https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84681550)
Het originele ontwerp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xx02uZehaEFR0jDeiNmhRiwGqow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/18FwQ5OjNIA8exXSUCHz9U4p.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cRFbp7l0GO1QQbxknjgpppJ9jY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ZPYo1232KOIaOZahZe0SjLj.png?f=fotoalbum_large

Het aangepaste ontwerp: Afzuiging op kantoor 1e verdieping, minder overflow naar de woonkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCZMO-h9hJ1u1DmKUBt2k6frEP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y5nUEtwRpmXNg0mQXPTtekSo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUxH7VpHRjDTiTI0mcWUHteE0oE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OgC8aDzP7nu0OoCZZunAjEaJ.png?f=fotoalbum_large

Mijn debiet gaat daarmee van 605 naar 540m³/h en de benodigde pulsie van 390 naar 360m³/h. Percentueel gezien veranderd er dus niet veel aan wat ik met overflow kan bereiken, van 35% door overflow naar 33%.

Nu ben ik wel heel benieuwd naar hoe jullie naar de twee ontwerpen kijken. De voordelen van het nieuwe ontwerp is dat de overflow van de 1e verdieping naar de bg van 250 naar 160m³/h zakt, dit is eerder aangehaald als aandachtspunt omdat het te veel zou kunnen zijn (tocht), maar dat blijft lastig te kwantificeren. Aanleiding van het nieuwe ontwerp is dat mijn debiet van 605m³/h erg hoog zou zijn voor mijn woning, maar ook daar kan ik niet echt concrete maatstaven voor vinden (hoeveel debiet per kamers/volume is normaal).

kort door de bocht voldoet het nieuwe ontwerp meer aan wat minder tastbare 'eisen', maar weegt dat op tegen het verlies van 65m³/h in debiet totaal?

• nl2dav
Armacell Tubolit DG B1 leidingisolatie 110mm blijkt precies om Renson Easyflex vlakkanaal te kunnen, ben vandaag bij Haxo geweest om een proefsetje op te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ranukXhMNiAwrZZ3INZUxMgQbzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaQz81jm6PU7IH9AwC1L7oKK.jpg?f=fotoalbum_large

@nl2dav Waarom wil de ventilatieleidingen isoleren?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• nl2dav
Omdat ik het trapgat naar de kelder niet wil verwarmen / koelen met de ComfoClime, dat stuk vlakkanaal straalt 39 graden warmte uit heb ik gemeten met een thermogun. Van de zomer gaat het geheid koelverlies geven. Of althans, koelen op de verkeerde plek.

Er is te weinig loopruimte om het helemaal af te timmeren en glaswol tussen te stampen, dan stoot ik het hoofd als ik van/naar kelder ga. Tegelijkertijd een test of ik er geluidsdemping van de flexbuis mee kan bewerkstelligen als het er zo strak omheen zit. Zit echt strak, moesten met zn tweeen de boel eroverheen schuiven. Ook omdat dit eigenlijk rond is natuurlijk. Mogelijk veroorzaakt het minder geluid en minder thermoverlies als ik de starre buisversie probeer, nog geen zin in gehad :$

Eigenlijk wilde ik de isolatie van Renson zelf hebben (art.nr 66031400) maar dat bleek na overleg met ze uit de handel te zijn genomen. Ik vermoed zelfs dat het nooit in de handel is gekomen.
Dit klopt, de isolatieslang heeft ons assortiment verlaten en is daardoor niet meer verkrijgbaar.

U zal deze dus niet meer vinden bij uw gebruikelijke verdeler.

Hopend u hiermee te hebben geïnformeerd.
mocht iemand ooit tegen zo'n soort situatie aanlopen dan is dit een mogelijke oplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door nl2dav op 07-03-2026 03:53 ]

• Spherix
nl2dav schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 03:37:
Eigenlijk wilde ik de isolatie van Renson zelf hebben (art.nr 66031400) maar dat bleek na overleg met ze uit de handel te zijn genomen. Ik vermoed zelfs dat het nooit in de handel is gekomen.
Even zoeken op het artikelnummer en het is nog te bestellen

• P5ycho
2 meter voor 73 euro... Dat is vast gewoon armaflex AF met wat extra marge.

• nl2dav
Spherix schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 08:33:
[...]

Even zoeken op het artikelnummer en het is nog te bestellen
Nee, heb ik daar besteld, ik heb ook internet. Die ondernemer kwam erachter dat ie het helemaal niet kan krijgen en heeft geld teruggestort.

• ex0
  • Laatst online: 17-03 18:02

ex0

Hallo forum, ik zit ook te denken over een centrale ventilatie met WTW. Ik heb een offerte gekregen welke een Brink Flair 200 heeft. Ik zou op zich graag voor die unit willen gaan, omdat het relatief kleine formaat me goed uitkomt, maar ergens knaagt het aan me, omdat ik het gevoel heb dat het debiet van 225 m³/h niet genoeg gaat zijn. Dit is mijn situatie

Begane grond
RuimteOppervlakFunctie
Woonkamer26,9 m²Toevoer
Keuken (open keuken)6,7 m²Afvoer
Toilet1,0 m²Afvoer
1e verdieping
RuimteOppervlakFunctie
Slaapkamer groot11,6 m²Toevoer
Slaapkamer groot11,4 m²Toevoer
Slaapkamer klein7,0 m²Toevoer
Badkamer4,1 m²Afvoer

• P5ycho
Vul maar in in de calculatiesheet, dan kun je je antwoord zelf bepalen.
Hele snelle berekening: 3 slaapkamers, 4 bewoners, 4*45,*2=360m3/h, min 50m3/h overflow kom ik op 310 m3/h uit.
Ik zou je installateur vriendelijk verzoeken om zijn plan incl berekening te overleggen alvorens de offerte te tekenen trouwens.

[ Voor 70% gewijzigd door P5ycho op 09-03-2026 17:48 ]

• ex0

ex0

Dit is de sheet, maar ik heb het vermoeden dat de extractie wel erg hoog is? Dat komt waarschijnlijk door de keuken, ik begrijp niet helemaal wat daar verkeerd gaat (_als_ het al verkeerd gaat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUZpgMXBlIS69dkfWwjZt6NCxkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8fEEfBnbwIUOzObMkE4pTeYU.png?f=fotoalbum_large

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:11
Ik ga een wasruimte op zolder krijgen. Deze kan afgesloten worden met een deur. Ik zou daar idealiter willen afzuigen, maar de plaatsing van het ventiel lijkt een redelijke uitdaging.

Wie kan er meedenken of vertellen wat ik over het hoofd zie?

Buizen zijn een combinatie van spiro en Ubbink 45SC en de ronde 90mm variant.

De platte 45SC buizen krijg ik wel weg in het plafond. Maar moet de ventieladapter verder inkorten dan de ringen op de buitenkant. Heb nu ducovent premium trimless ventielen voor in heel het huis, maar die moeten 6 a 7 de buis in. Die combinatie gaat nergens passen, behalve onder het schuine deel, waar een inbouw kast gaat komen.

Paar concrete vragen:
- Hoe erg is het als ik niet in de wasruimte afzuig, maar op het halletje? Wordt er dan nog lucht uit de wasruimte afgezogen, of zuigt hij dan de toevoer van de 2 andere kamers af?
- is het erg om die ventieladapters verder af te korten dan de ringen aan de buitenkant?
- neem aan dat er ook ventielen zijn die niet (ver) in de buis komen, maar grotendeels erop? (Hier moet ik nog naar zoeken)
- Iemand ervaring met afzuiging via een wand/vloer rooster? De vloer eronder ligt open, is 21cm dik dus daar zou ik wel wat mee kunnen. Eventueel in de plint onder de kast.

Alle hulp, ideeen en suggesties zijn welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hqh981NsRCJ1-kTqKDKbLz_trEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DhV6t2swHNL8FHRn14sEoArU.jpg?f=fotoalbum_large
Foto van de situatie.
Blauw is deur, rechts ervan komt glas. Rood zijn wanden. De zijwangen van de dakkapel kan ik dus niks mee. De tussenwand is 7 cm diep, daar kan ik dus ook weinig meer mee. Paars is het plafond. Daar kunnen op zich de platte 45SC buizen wel in en het ventieladapter ook, als ik die mega kan inkorten. Groen is borstwering dakkapel. Daar kan ik ook niks kwijt. Oranje komt een inbouwkast die gelijk loopt met de zijwang. Een idee is om daar in de punt een ventiel te zetten. Dat gaat er dan wel wat raar uitzien.

[ Voor 19% gewijzigd door _kilian_ op 09-03-2026 13:16 ]

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:03
ex0 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:41:
Dit is de sheet, maar ik heb het vermoeden dat de extractie wel erg hoog is? Dat komt waarschijnlijk door de keuken, ik begrijp niet helemaal wat daar verkeerd gaat (_als_ het al verkeerd gaat)

[Afbeelding]
Wat mij opvalt is dat je de woonkamer voor 2 personen hebt ingevuld, maar een debiet voor 4 personen in de kolom Pulsieberekening definitief hebt staan. Welke van de twee is de juiste? Hetzelfde geldt voor de keuken, daar zuig je ook 180m3 af.

Daarbij zie ik in de sheet ook ruimtes staan die niet in je eerdere overzicht staan. Welke van de twee is juist?

Je geeft in je post aan dat je een open keuken heb, dan ga ik er vanuit dat dat dus in feite dezelfde ruimte is als de woonkamer. Die hoef je dan niet apart te zien. Volgens mij is het dan zo, als we 45m3/uur aanhouden met een huishouden van 4 personen en uitgaande van je eerste lijst:

Afvoer
Badkamer: 75m3
Toilet bg: 25m3
Woonkamer/Keuken:180m3
Totaal: 280m3 afvoer.

Toevoer
Slaapkamer 1: 90m3
Slaapkamer 2: 45m3
Slaapkamer 3: 45m3
Totaal: 180m3

Je komt dus 100m3 invoer te kort. In de woonkamer/keuken moet je dus nog 100m3 toevoeren. Dan kom je daar nog 80m3 te kort om de 180m3 afvoer te halen. Daarvoor kan je gebruiken maken van overflow vanuit de slaapkamers. Je voert daar namelijk 180m3 toe, maar de badkamer en het toilet zuigen samen maar 100m3 af. En voila, daar is je missende 80m3. Dan wordt het dus:

Afvoer

Toevoer
Woonkamer/keuken: 100m3 (en dan 80m3 via overflow)
Totaal: 280m3

Edit: Een Brink Flair 200 is dus te klein.
Edit 2: Op basis van het bouwbesluit lijkt een Flair 200 overigens wel te passen, maar in dit topic wordt over het algemeen gerekend met een debiet per persoon, in plaats van formaat van de ruimte zoals het bouwbesluit. En die eerste valt meestal (veel) hoger uit.

[ Voor 7% gewijzigd door balfnl op 09-03-2026 13:44 ]

• ex0

ex0

balfnl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:39:
[...]

Wat mij opvalt is dat je de woonkamer voor 2 personen hebt ingevuld, maar een debiet voor 4 personen in de kolom Pulsieberekening definitief hebt staan. Welke van de twee is de juiste? Hetzelfde geldt voor de keuken, daar zuig je ook 180m3 af.
Ah merci! Dat is afkomstig van het template wat op 4 personen was ingevuld, ik had het over het hoofd gezien. 8)7

Ik heb nog even gekeken en dit klopt wel:
Begane grond
RuimteOppervlakFunctie
Woonkamer26,9 m²Toevoer
Keuken (open keuken)6,7 m²Afvoer
Toilet1,0 m²Afvoer
1e verdieping
RuimteOppervlakFunctie
Slaapkamer groot11,6 m²Toevoer
Slaapkamer groot11,4 m²Toevoer
Slaapkamer klein7,0 m²Toevoer
Badkamer4,1 m²Afvoer
Wij zijn met z'n tweeën thuis.
[b]balfnl in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Afvoer

Toevoer
Ik kom op een veel lager afvoer? 75 (keuken) + wc (25) + badkamer (50), begrijp ik het weer verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WcoBX12QphPkbbA3fNnA8ydmpwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XMgv5scZf3IegnAg2BIVtHQc.png?f=fotoalbum_large

Zou het niet beter zijn om de woonkamer ook een toevoerventiel te geven?

Hoe bereken ik eigenlijk de overflow? In de sheet staat:

> Vul de hoeveelheid overflow in waar van toepassing (meestal Woonkamer) in de kolom 'Overflow'. Dit debiet wordt in mindering gebracht op het berekende debiet van de betreffende verblijfsruimte. Controleer de waarden in kolom 'Pulsieber. met overflow'.

Maar hoe kom ik erachter hoeveel dit is? En is dit overflow _van_ of _naar_ de betreffende ruimte?

[ Voor 48% gewijzigd door ex0 op 09-03-2026 14:48 ]

• Spherix
_kilian_ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:11:
Ik ga een wasruimte op zolder krijgen. Deze kan afgesloten worden met een deur. Ik zou daar idealiter willen afzuigen, maar de plaatsing van het ventiel lijkt een redelijke uitdaging.

Wie kan er meedenken of vertellen wat ik over het hoofd zie?

Buizen zijn een combinatie van spiro en Ubbink 45SC en de ronde 90mm variant.

De platte 45SC buizen krijg ik wel weg in het plafond. Maar moet de ventieladapter verder inkorten dan de ringen op de buitenkant. Heb nu ducovent premium trimless ventielen voor in heel het huis, maar die moeten 6 a 7 de buis in. Die combinatie gaat nergens passen, behalve onder het schuine deel, waar een inbouw kast gaat komen.

Paar concrete vragen:
- Hoe erg is het als ik niet in de wasruimte afzuig, maar op het halletje? Wordt er dan nog lucht uit de wasruimte afgezogen, of zuigt hij dan de toevoer van de 2 andere kamers af?
- is het erg om die ventieladapters verder af te korten dan de ringen aan de buitenkant?
- neem aan dat er ook ventielen zijn die niet (ver) in de buis komen, maar grotendeels erop? (Hier moet ik nog naar zoeken)
- Iemand ervaring met afzuiging via een wand/vloer rooster? De vloer eronder ligt open, is 21cm dik dus daar zou ik wel wat mee kunnen. Eventueel in de plint onder de kast.

Alle hulp, ideeen en suggesties zijn welkom!

[Afbeelding]
Foto van de situatie.
Blauw is deur, rechts ervan komt glas. Rood zijn wanden. De zijwangen van de dakkapel kan ik dus niks mee. De tussenwand is 7 cm diep, daar kan ik dus ook weinig meer mee. Paars is het plafond. Daar kunnen op zich de platte 45SC buizen wel in en het ventieladapter ook, als ik die mega kan inkorten. Groen is borstwering dakkapel. Daar kan ik ook niks kwijt. Oranje komt een inbouwkast die gelijk loopt met de zijwang. Een idee is om daar in de punt een ventiel te zetten. Dat gaat er dan wel wat raar uitzien.
Kan er geen koof boven 't deurkozijn gemaakt worden waar je je ventiel dan op de wandzijde plaatst?

• balfnl
ex0 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:31:
[...]

Ah merci! Dat is afkomstig van het template wat op 4 personen was ingevuld, ik had het over het hoofd gezien. 8)7

Ik heb nog even gekeken en dit klopt wel:

[...]

Wij zijn met z'n tweeën thuis.

[...]

Ik kom op een veel lager afvoer? 75 (keuken) + wc (25) + badkamer (50), begrijp ik het weer verkeerd?

[Afbeelding]

Zou het niet beter zijn om de woonkamer ook een toevoerventiel te geven?

Hoe bereken ik eigenlijk de overflow? In de sheet staat:

> Vul de hoeveelheid overflow in waar van toepassing (meestal Woonkamer) in de kolom 'Overflow'. Dit debiet wordt in mindering gebracht op het berekende debiet van de betreffende verblijfsruimte. Controleer de waarden in kolom 'Pulsieber. met overflow'.

Maar hoe kom ik erachter hoeveel dit is? En is dit overflow _van_ of _naar_ de betreffende ruimte?
Je geeft expliciet aan in je lijstje "Open keuken". Dat suggereert voor mij dat de woonkamer en keuken in feite 1 ruimte zijn en dus ook zo berekend kunnen worden. Als dat zo is wordt het zoals onderstaande.

Afvoer
Woonkamer/Keuken:90m3
Totaal: 190m3 afvoer.

Toevoer

Dan kom je bij je toevoer 10m3 te kort en dat moet je dan via een ventiel in de woonkamer toevoeren. Of, makkelijker, in je badkamer 65 afvoeren in plaats van 75.

*Overigens ging ik er in mijn vorige post ook al vanuit dat je die 100m3 extra direct via ventielen in de woonkamer toevoerde

Als de keuken wel echt een aparte ruimte is wordt het dit:

Afvoer
Badkamer: 50m3
Keuken:75m3
Totaal: 150m3 afvoer.

Toevoer

Dan heb je een verschil van 30m3 EN je woonkamer is nog niet geventileerd. Om dat op te kunnen lossen kan je zowel toe- als afvoeren in je woonkamer. Je voert dan 90m3 af in je woonkamer en voert 60m3 toe. De overige 30m3 toevoer komt dan via overflow de woonkamer in. Het lijstje wordt dan dit:

Afvoer
Badkamer: 50m3
Keuken:75m3
Woonkamer: 90m3
Totaal: 240m3 afvoer.

Toevoer
Woonkamer: 60m3
Totaal: 240m3

Ik heb overigens geen idee of jullie uitbreidingsplannen hebben voor het gezin, maar zoals je in het eerdere lijstje kan zien is het met totaal 40m3 extra toe en afvoer meteen geschikt voor 4 personen, omdat je meer gebruik kan maken van overflow. Wellicht iets om rekening mee te houden.

• ex0

ex0

balfnl schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:28:
[...]
Ik heb overigens geen idee of jullie uitbreidingsplannen hebben voor het gezin, maar zoals je in het eerdere lijstje kan zien is het met totaal 40m3 extra toe en afvoer meteen geschikt voor 4 personen, omdat je meer gebruik kan maken van overflow. Wellicht iets om rekening mee te houden.
Nee gezinsuitbreiding niet, maar er komen natuurlijk wel eens mensen op bezoek. Hoe werkt overflow?
[...]

Je geeft expliciet aan in je lijstje "Open keuken". Dat suggereert voor mij dat de woonkamer en keuken in feite 1 ruimte zijn en dus ook zo berekend kunnen worden. Als dat zo is wordt het zoals onderstaande.
Ja dat klopt de keuken en woonkamer is in principe 1 ruimte.
[...]
Dan kom je bij je toevoer 10m3 te kort en dat moet je dan via een ventiel in de woonkamer toevoeren. Of, makkelijker, in je badkamer 65 afvoeren in plaats van 75.
De sheet raadt geloof ik een minimaal debiet van 75 aan bij de badkamer. Als je 65 neemt wordt vocht enzo dan wel goed genoeg afgezogen?

En bij

Afvoer
Badkamer: 65m3
Totaal: 180m3 afvoer.

Toevoer

Zou een Brink 200 wel kunnen? De reden dat ik de Brink overweeg is omdat ik dan minder hoef te breken om de unit in een wasmachine kast te krijgen en de buizen kleiner kunnen waardoor de afwerking in het plafond makkelijker gaat.

Maar als het betekent dat ie in de normaalstand al bijna aan z'n tax zit, en veel geluid gaat maken, is het me een beetje breekwerk wel waard!

[ Voor 15% gewijzigd door ex0 op 09-03-2026 17:05 ]

• balfnl
ex0 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:02:
[...]

Nee gezinsuitbreiding niet, maar er komen natuurlijk wel eens mensen op bezoek. Hoe werkt overflow?

[...]

Ja dat klopt de keuken en woonkamer is in principe 1 ruimte.

[...]

De sheet raadt geloof ik een minimaal debiet van 75 aan bij de badkamer. Als je 65 neemt wordt vocht enzo dan wel goed genoeg afgezogen?

En bij

Afvoer
Badkamer: 65m3
Totaal: 180m3 afvoer.

Toevoer

Zou een Brink 200 wel kunnen? De reden dat ik de Brink overweeg is omdat ik dan minder hoef te breken om de unit in een wasmachine kast te krijgen en de buizen kleiner kunnen waardoor de afwerking in het plafond makkelijker gaat.

Maar als het betekent dat ie in de normaalstand al bijna aan z'n tax zit, en veel geluid gaat maken, is het me een beetje breekwerk wel waard!
Overflow is eigenlijk heel simpel. Het is letterlijk lucht wat van de ene kamer naar de andere stroomt. Op je slaapkamers blaas je lucht in, dat moet ergens heen en stroomt dus onder je deur weg. Een deel van die lucht stroomt vervolgens naar je badkamer en toilet en de rest stroomt naar je woonkamer. Vervolgens hoef je dus in de woonkamer niet meer in te blazen, dat is overflow.

Aangezien de Flair 200 maximaal 200m3 kan, zou het passen. Hij zit dan op de hoge stand wel bijna op zijn max, maar de normaal stand zou dan 120m3 zijn, er ruim onder dus.

Iets om rekening mee te houden:

- Een overflow van 90m3 onder je deur door (slaapkamer 1 en woonkamer) is best veel. Over het algemeen wordt maximaal 50m3 aangehouden. Je kan bijvoorbeeld in beide deuren een deurrooster plaatsen voor extra ventilatie.

• ex0

ex0

Ik denk dat ik het begrijp, maar als ik de hele benedenverdieping (woonkamer + keuken) moet gaan voorzien van verse lucht die in principe alleen uit de slaapkamers op de eerste verdieping komt... gaan dan die ventielen in de slaapkamers dan niet enorm veel lucht moeten uitblazen, met veel geluid tot gevolg? Of zeg ik nou iets doms?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AazK-clbWB62jOi_9v-mOLxHpKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s6F2BBbxsMXz9Zp9BhYx4qhg.png?f=fotoalbum_large

Dan beter een toevoerventiel van 90 in de woonkamer en de extractie in de keuken opkrikken naar 180. Dan kom ik op 270/270. Of niet?

• P5ycho
Ik vind het onverstandig om een woning geschikt voor 4 personen te gaan ventileren voor 2. Het geeft je ook weinig marge bij bezoek, de standaard 150% overcapaciteit laat maar 1 bezoeker toe. Dat is wel heel weinig.

Ik zou de slaapkamers zo laten (90/45/45). Badkamer en wc op respectievelijk 75 en 25. Zo heb je 80 toevoer over van de eerste verdieping, welke via het trapgat en hal naar de woonkamer zal stromen (overflow).
De woonkamer heeft 4*45=180 aanvoer nodig. Hiervan komt 80 vanuit de hal (via 2cm spleet onder de deur) dus 100 direct aanvoeren met 2-3 ventielen. De keuken zuigt 180 af met 3 ventielen.

Onder de streep kom je dan op 280m3/u.

De overflow gaat alleen goed werken als de hal aangesloten zit op de woonkamer. Dat is afhankelijk van de indeling, die hebben we nog niet gezien.

• balfnl
ex0 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:38:
Ik denk dat ik het begrijp, maar als ik de hele benedenverdieping (woonkamer + keuken) moet gaan voorzien van verse lucht die in principe alleen uit de slaapkamers op de eerste verdieping komt... gaan dan die ventielen in de slaapkamers dan niet enorm veel lucht moeten uitblazen, met veel geluid tot gevolg? Of zeg ik nou iets doms?

[Afbeelding]

Dan beter een toevoerventiel van 90 in de woonkamer en de extractie in de keuken opkrikken naar 180. Dan kom ik op 270/270. Of niet?
Ventielen zouden tot 50m3/uur kunnen uitblazen zonder geluidsoverlast (voor afvoeren is dit 75m3/uur), zeker als je goede ventielen zoals de Zehnder Comfovalve S125 neemt. Dus met 45m3 op stand hoog is dat geen probleem in slaapkamer 2 & 3. In slaapkamer 1 leg je dan dus twee ventielen aan, zodat je die 90m3/uur verdeeld over 2 ventielen.

Overigens ben ik het wel met P5ycho eens dat het verstandiger is het systeem in te richten op 4 personen in plaats van 2.

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:59
Even een korte vraag, ons ventilatiesysteem is uitgerekend in aerflux van ubbink. Het is mooi gedimensioneerd en ik kom op de volgende waardes uit:

Alle ventielen aangesloten met één buis (AE48C & deels AE55SC) kom ik met alle stroomsnelheden rond de 1.89m/s uit op de nominaal stand en een totaal drukverlies van 22 Pa. Totaal zo'n 180 meter slang.

Alles aangesloten met 2 buizen (AE34C) en de badkamer met 2 ventielen op enkel buis AE48C waarbij ik met de stroomsnelheden zo rond de 1.34m/s uitkom op de nominaal stand en een totaal drukverlies van 17 Pa. Totaal 335 meter slang.

Het lijkt mij om het even welke van de 2 het wordt, het installeren van ronde buis lijkt mij eenvoudiger dan de platte buis. Kostentechnisch zit het dicht bij elkaar (€150 verschil). Ga ik dat drukverlies en verschil in stroomsnelheden merken?

• nl2dav
ex0 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 17:02:
[...]

Ik zou sowieso gaan breken, wat is een wasmachine kast nou, kan je echt helemaal niets mee qua ruimte. Je gaat zo'n dure installatie toch niet in zo'n krappe kast zitten frotten. Ik zie alle ergernissen zo al voor me opdoemen.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:06

aex351

I am the one

balfnl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Ventielen zouden tot 50m3/uur kunnen uitblazen zonder geluidsoverlast (voor afvoeren is dit 75m3/uur), zeker als je goede ventielen zoals de Zehnder Comfovalve S125 neemt. Dus met 45m3 op stand hoog is dat geen probleem in slaapkamer 2 & 3. In slaapkamer 1 leg je dan dus twee ventielen aan, zodat je die 90m3/uur verdeeld over 2 ventielen.

Overigens ben ik het wel met P5ycho eens dat het verstandiger is het systeem in te richten op 4 personen in plaats van 2.
Ik was benieuwd hoe ventielen impact hebben op geluid en luchtverdeling. Momenteel heb ik vrij generieke ventielen in het plafond zitten. De toevoerventielen lijken een beetje op de Zehnder Luna, maar ze zijn een stuk dikker en vallen daardoor nogal op. Daarom overweeg ik ze te vervangen.

Nu bestaan er ook instucbare ventielen, zoals de Noshow 2.0. Alleen lijkt het alsof je daarmee de luchtstroom minder goed kunt sturen dan met een traditioneel ventiel. Als ik de technische tekening van het huis bekijk, lijkt het namelijk alsof er wel degelijk rekening is gehouden met hoe de luchtstroom door de ruimte moet lopen.

Verder lijkt er in de 125 mm buis vlak voor het ventiel nog een soort koppelstuk/verloop te zitten, waardoor de diameter bij het uiteinde iets kleiner is. Als ik Noshow ventielen zou plaatsen, vermoed ik dat ik dat stuk er eerst uit zou moeten halen, maar ik weet niet of dat de bedoeling is of hoe dat normaal wordt gedaan.

Heeft iemand hier ervaring mee?

< dit stukje webruimte is te huur >

• RISL
Deze ochtend alles overgezet in paint.net, dat is toch wat makkelijker met de verschillende lagen die je kunt opbouwen.
Ik hoop dat iemand feedback heeft op deze eerste plannen. @P5ycho wellicht?

Ik ben alvast aan het stoeien met het vervolg, ik moet naar erg platte kanalen, maar dat wordt weer heel veel breekwerk in huis. Dus even een compromis zien te vinden. Maar als ik nu al feedback zou krijgen die me doet inzien dat ik iets moet wijzigen, dan ga ik in ieder geval niet het verkeerde pad op.

Voor nu ben ik erg benieuwd of ik ergens fouten maak?

Als je op de plaatjes klikt, worden ze een stuk groter.
Edit: Ik kreeg geen werkende plaatjes, lijkt wel of deze functionaliteit van het forum er (even) uitligt? Nu even geprobeerd via een andere website.

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/qctskZb.md.jpg

Afbeeldingslocatie: https://iili.io/qcts8nj.md.jpg

Ik ben in ieder geval uitgegaan van onze huidige thuissituatie (2 volwassenen, 2 kinderen) met enigszins rekening houdend dat wij over enkele jaren beneden gaan slapen en er dan wellicht aanhang af en toe eens blijft slapen boven bij de kinderen. De middelste slaapkamer boven zal dan een studeerkamertje worden voor 1 persoon overdag en zorgt voor de extra ventilatie 's nachts bij een logee.

Het enige wat me enigszins zorgen baart is de 135 m3/uur die door de deur tussen de woonkamer en keuken moet. Deze deur staat altijd open, maar ik vind dit wel veel. En als we de deur eens zouden willen sluiten omdat de kinderen boven slapen en wij met vrienden in de keuken zitten (toch het hart van ons huis), dan wordt die 135m3/uur helemaal veel voor een roostertje in de deur?

Alle feedback is welkom, ik kijk uit naar alle tips.

[ Voor 135% gewijzigd door RISL op 13-03-2026 13:06 ]

• P5ycho
Streef je naar voldoen aan het bbl of wil je de boel dimensioneren op ventilatie per persoon per kamer?

• RISL
Ik ga liever uit van een dimensionering per persoon. Om de aanvoer in balans te brengen met de afvoer, ben ik behoorlijk gaan schuiven.

• P5ycho
Ah, dat verklaart. Ik zou het andersom doen: aanvoer bepalen, afvoer aanpassen. De keuken doe je dan als laatste om balans te krijgen.

• RISL
Dank voor de tip. Nog een vraag dan over de rekensheet, want wellicht heb ik die ook verkeerd begrepen. Ik heb me bij de aanvoer gericht op de kolom met 66,66% als zijnde de waarde die je wilt halen in je definitief.
Moet ik me richten op de 100% kolom? De 66,66% kolom leek mij het meest logisch (want die rekent met 30m3/persoon)?

Hier alvast rekening gehouden met aanvoer zoveel mogelijk intact houden en afvoer aangepast.
Ik wilde niet alles balanceren met de keuken, omdat ik dat ventiel dan wel heel ver moet knijpen, dus vandaar ook de aanpassing in de bijkeuken. Enkele keren per week wordt daar een broodbakker, oven of airfryer aangezet en voor de rest is die deur dicht, dus dat leek mij verantwoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGfO8S1cWc4yzLqCU-HVfkCiSy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmoZpi5ALQsq1zrlHrW5zCQO.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt het zo beter?
Zodra ik mijn berekening kloppend heb, kan ik met een gerust hart verder de installatie uit werken.

[ Voor 56% gewijzigd door RISL op 14-03-2026 09:00 . Reden: Berekening gelijk maar aangepast en met uitleg toegevoegd ]

• P5ycho
Je dimensioneert alles voor 45m3/h/persoon, maar gebruikt daarvan 66%. De rest is overcapaciteit voor bezoek ed. In geval van het bbl is 100% het benodigde debiet om te voldoen.
Je ventilatieunit draait in stand 2 op 66%, on stand 3/max op 100% van betekend debiet.

Er is niets mis met een beetje knijpen van een ventiel, maar ik vermoed dat je nu een ventieltje extra nodig hebt als je corrigeert voor bovenstaande.

Kijk ook gerust alles af van anderen in dit topic, er staan tientallen voorbeelden in.

[ Voor 19% gewijzigd door P5ycho op 14-03-2026 10:54 ]

• balfnl
Ik zit nog over 1 ding te twijfelen bij mijn eigen berekening: ik heb in de slaapkamer (2 personen) 1 ventiel en in de woonkamer (4 personen) 2.

Als ik Zehnder Luna’s s125’s gebruik zou ik volgens hun specs tot 60m3 per ventiel kunnen gaan. Dan blijf ik onder de 20 dB. Bij 75m3 kom ik uit op 25dB. Ik kan alleen totaal niet inschatten of dat verschil merkbaar is.

Heeft iemand daar ervaring mee? Of is het bijvoorbeeld sowieso al af te raden om 75m3 via 1 ventiel toe te voeren?

• P5ycho
Een slaapkamer voor 2 personen zou ik 2 ventielen geven.

20dB is onhoorbaar, 25dB is ook nog fluisterstil en dus niet hoorbaar tenzij je er met je oor naast gaat liggen.

• balfnl
Ja als het nieuw was zou ik dat ook gedaan hebben, alleen is het een huis met een bestaand buizenstelsel. Maar thanks! Dan ga ik uit van 75m3

• skaaf
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:09
Goedemiddag allen,

We zijn bezig met het ontwerpen van een 2^1 kap nieuwbouw woning en zijn met de installateur in gesprek over de invulling van de WTW. Naar aanleiding van dit topic heb ik veel vragen gesteld aan de installateur en zij hebben de uitkomst van de berekening toegezonden en ook de installatietekeningen. Ik heb daarover nog een aantal vragen. De situatie is als volgt:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Spherix
skaaf schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:43:
In de keuken wordt d.m.v. twee ventielen 210 m3/h afgezogen, is dat niet veel per ventiel?
Ja, dat is veel. Zoek de spec sheet op van de ventielen die je wil gebruiken en je komt er achter of ze het uberhaupt aankunnen, en wat voor geluid dat produceert. Ikzelf ga bijvoorbeeld 200 verdelen over 3x Renson Aeroo 125 om de boel zo nog wat stil te kunnen houden.

• RISL
P5ycho schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:36:
Je dimensioneert alles voor 45m3/h/persoon, maar gebruikt daarvan 66%. De rest is overcapaciteit voor bezoek ed. In geval van het bbl is 100% het benodigde debiet om te voldoen.
Je ventilatieunit draait in stand 2 op 66%, on stand 3/max op 100% van betekend debiet.

Er is niets mis met een beetje knijpen van een ventiel, maar ik vermoed dat je nu een ventieltje extra nodig hebt als je corrigeert voor bovenstaande.

Kijk ook gerust alles af van anderen in dit topic, er staan tientallen voorbeelden in.
Bedankt voor je tips en bijsturing, ik ga er mee verder.
Ik zal ook meer teruglezen, maar het is best lastig te volgen af en toe. Wellicht zijn er ook forumleden die hun berekening nog eens kunnen posten van de installatie die ze hebben aangelegd en aangeven of ze tevreden zijn en of ze eigenlijk dingen toch anders hadden willen dimensioneren?

[ Voor 3% gewijzigd door RISL op 14-03-2026 17:41 ]

• skaaf
Spherix schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:29:
[...]

Ja, dat is veel. Zoek de spec sheet op van de ventielen die je wil gebruiken en je komt er achter of ze het uberhaupt aankunnen, en wat voor geluid dat produceert. Ikzelf ga bijvoorbeeld 200 verdelen over 3x Renson Aeroo 125 om de boel zo nog wat stil te kunnen houden.
Dank, de voorstelde ventielen kunnen maximaal 50 m3/h aan. Dus dat gaan we bespreken. Die Renson is een opbouw ventiel?

• P5ycho
skaaf schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 14:43:
Goedemiddag allen,

We zijn bezig met het ontwerpen van een 2^1 kap nieuwbouw woning en zijn met de installateur in gesprek over de invulling van de WTW. Naar aanleiding van dit topic heb ik veel vragen gesteld aan de installateur en zij hebben de uitkomst van de berekening toegezonden en ook de installatietekeningen. Ik heb daarover nog een aantal vragen. De situatie is als volgt:

***members only***
Je vragen staan in een membery only stuk, dus quoten is even lastig.

75m3/h per extractieventiel is zeker haalbaar, zo niet dan is het een kwestie van een ander ventiel kiezen. 3 ventielen in de keuken is wel verstnandig.
Als die taatsdeuren rondom een cm speling hebben is het geen probleem. Als die netjes afsluiten rondom, dan is een iets hogere spleet onder de deur benodigd.
De zolderslaapkamer is zwaar (3x!) ondergedomensioneerd, en je installateur heeft daar echt een tik op de vingers nodig. Dit is de meestgemaakte fout, dus pas goed op dat ze niet nog meer beginnersfouten maken. Je zolderslaapkamer moet naar 90, je kantoor mag ook naar 45.
De afvoer in de speelkamer mag weg, dan kan 1 ventiel geschrapt worden in de woonkamer dmv overflow. Sterker nog, 2 ventielen in de speelruimte en 2 achrappen in de woonkamer verdubbelt je speelruimtecapaciteit zonder verdere impact.
De berging kan wel een afvoerventieltje krijgen, anders heb je zo'n dode boel daar. 25m3/h ofzo. Ik verwacht dat je na optimalisatie dat ventiel makkelijk toevoegen kunt.
De afvoer op zolder zou ook nog weg kunnen afhankelijk van de hoeveelheid overdlow die je nog kwijt kunt. Het is wat dat betreft jammer dat de hal op de keuken ipv woonkamer uitkomt.

En dan het belangrijkste: je krijgt maar 1 kans om dit goed te doen als dit allemaal in een breedplaatvloer komt. Ik zou de boel niet dicht laten storten voordat ik 100% zeler wist dat alles correct gedimensioneerd is. Als je er gedoe mee hebt trek je altijd aan het kortste eind, want het is niet meer te fixen.
Ik heb geen ervaring met dyka air, maar ik had iets van ubbink air excellent verwacht voor in de vloer. Die hebben alles in huis om perfect in een breedplaatvloer verwerkt te worden namelijk.
Ik zou ook serieus overwegen om niet met centraaldozen te werken met zo'n vloer trouwens, maar dat is offtopic.

Het laatste wat je wilt is dit:
lnwtw003 in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 14-03-2026 20:31 ]

• skaaf
Dank voor je uitgebreide reactie
P5ycho schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 20:22:
[...]

Je vragen staan in een membery only stuk, dus quoten is even lastig.

75m3/h per extractieventiel is zeker haalbaar, zo niet dan is het een kwestie van een ander ventiel kiezen. 3 ventielen in de keuken is wel verstnandig.
Beneden zouden Duco instuc ventielen komen, die kunnen echter maar 50m3/h aan (zowel aan als afvoer), wellicht toch voor een normaal ventiel gaan.
Als die taatsdeuren rondom een cm speling hebben is het geen probleem. Als die netjes afsluiten rondom, dan is een iets hogere spleet onder de deur benodigd.
Er is 2cm spleet onder de taatsdeur geadviseerd.
De zolderslaapkamer is zwaar (3x!) ondergedomensioneerd, en je installateur heeft daar echt een tik op de vingers nodig. Dit is de meestgemaakte fout, dus pas goed op dat ze niet nog meer beginnersfouten maken. Je zolderslaapkamer moet naar 90, je kantoor mag ook naar 45.
Die tik hebben we al gegeven, met als reactie dat er met m2 vloeroppervlakte gerekend was en dan kon het wel. Daar gaan we dus niet mee akkoord. Overigens hadden ze het aantal m2 ook nog eens niet goed berekend..[
De afvoer in de speelkamer mag weg, dan kan 1 ventiel geschrapt worden in de woonkamer dmv overflow. Sterker nog, 2 ventielen in de speelruimte en 2 achrappen in de woonkamer verdubbelt je speelruimtecapaciteit zonder verdere impact.
Welke overflow van speelkamer naar woonkamer zouden we kunnen toepassen? 75 tot 100m3/h?
De berging kan wel een afvoerventieltje krijgen, anders heb je zo'n dode boel daar. 25m3/h ofzo. Ik verwacht dat je na optimalisatie dat ventiel makkelijk toevoegen kunt.
Gaan we doen
De afvoer op zolder zou ook nog weg kunnen afhankelijk van de hoeveelheid overdlow die je nog kwijt kunt. Het is wat dat betreft jammer dat de hal op de keuken ipv woonkamer uitkomt.
Dat wordt de ruimte waar gewassen en gedroogd wordt (geen droger) dus afvoer van vochtige lucht leek me daar wel verstandig.
En dan het belangrijkste: je krijgt maar 1 kans om dit goed te doen als dit allemaal in een breedplaatvloer komt. Ik zou de boel niet dicht laten storten voordat ik 100% zeler wist dat alles correct gedimensioneerd is. Als je er gedoe mee hebt trek je altijd aan het kortste eind, want het is niet meer te fixen.
Vandaar ook mijn post hier. Aangezien ik uit de berekening van de installateur al zag dat er zaken niet correct waren (zolder).
Ik heb geen ervaring met dyka air, maar ik had iets van ubbink air excellent verwacht voor in de vloer. Die hebben alles in huis om perfect in een breedplaatvloer verwerkt te worden namelijk.
Ik zou ook serieus overwegen om niet met centraaldozen te werken met zo'n vloer trouwens, maar dat is offtopic.
Gaan we navragen.
Precies

Is een Zehnder comfoair 450q hier dan passend? Bepaal je dat op basis van pulsiebereking definitief, of op basis van de waardes die bij pulsie en extractie staan, en die in evenwicht moeten zijn?

• P5ycho
skaaf schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:09:
Dank voor je uitgebreide reactie

[...]

Beneden zouden Duco instuc ventielen komen, die kunnen echter maar 50m3/h aan (zowel aan als afvoer), wellicht toch voor een normaal ventiel gaan.
De duco ventielen zijn prado ventielen. Er zijn zat alternatieve ventielen die instucbaar zijn en een groter debiet aankunnen. Ik vind sowieso dat die prado ventielen beperkte technische informatie hebben (ik mis geluidsdata), en zou ze daarom al niet installeren.
Kijk eens naar de Ventmann PCIRCLE bijvoorbeeld. Even oppassen dat je niet de gewone CIRCLE neemt, de P staat voor coanda effect.
[...]

Er is 2cm spleet onder de taatsdeur geadviseerd.
Normaal rekenen we met ~25m3/h per cm spleet voor een 90cm brede deur. uitgaande van 180cm kan daar minstens 100m3/h onderdoor, en in de praktijk nog wel iets meer.
[...]

Die tik hebben we al gegeven, met als reactie dat er met m2 vloeroppervlakte gerekend was en dan kon het wel. Daar gaan we dus niet mee akkoord. Overigens hadden ze het aantal m2 ook nog eens niet goed berekend..[
Het bbl rekent de schuine delen van een kamer niet mee tot een hoogte van ~2.5m itt de makelaar/architect die alles vanaf 1.5m al meeneemt als woonoppervlak. Je begint ondertussen te snappen waarom het Bbl niet heilig is? :).
[...]
Welke overflow van speelkamer naar woonkamer zouden we kunnen toepassen? 75 tot 100m3/h?
Als je 2 ventielen plaatst zou ik daar weer een debiet van 90 op zetten en dat volledig naar de woonkamer laten stromen. Iets meer of minder kan natuurlijk ook.
[...]
Gaan we doen

[...]
Dat wordt de ruimte waar gewassen en gedroogd wordt (geen droger) dus afvoer van vochtige lucht leek me daar wel verstandig.
Dat kan zeker, al merk ik dat het niet heel vervelend is dat was staat te drogen op een kamer waar aangevoerd wordt ipv afgevoerd. Je ruikt dan wel het wasmiddel op de overloop.
Nu we het toch over vocht hebben, neem een Zehnder met enthalpiewisselaar (ERV). Ga je geen spijt van krijgen.
[...]
Vandaar ook mijn post hier. Aangezien ik uit de berekening van de installateur al zag dat er zaken niet correct waren (zolder).

[...]
Gaan we navragen.

[...]
Precies

Is een Zehnder comfoair 450q hier dan passend? Bepaal je dat op basis van pulsiebereking definitief, of op basis van de waardes die bij pulsie en extractie staan, en die in evenwicht moeten zijn?
Je kunt naar de totale pulsie/extractie onder de streep (dikgedrukt) kijken. Deze moet in balans zijn, en onder de 450 liggen voor de q450. De genoemde aanpassingen zullen wat debiet verschuiven van woonkamer naar slaapkamers en speelruimte. Je gaat nu op 405 m3/h uitkomen als ik goed gerekend heb.

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 15-03-2026 07:36 ]

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:11
Ik wil 1 ergovent rondo ventiel in een MDF koof maken. Hoe kan ik deze overgang het strakste (dus minst zichtbaar) maar ook zo duurzaam (geen scheuren) mogelijk maken?

Een kitrandje ga je denk ik toch ook al gauw zien en dat is precies wat je niet wilt.

Een pocket rondom frezen in het MDF en dit vullen met uniflott en gaasband en afwerken met fill finish?

Of de kopse rand van het ventiel eraf draaien (net zo dik als het MDF ) en hem áchter de MDF schroeven? De naad wordt dan circulair tussen het ventiel en de MDF, veel minder in het zicht. De zichtbare schroeven kan ik dan gewoon plamuren.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Vraagje, ik heb hier een Nibe F470 met WTW die een eerste onderhoudsbeurt moet krijgen, nou is er een monteur bij de buren (zelfde systeem) geweest waar bleek dat de ventilatiebuizen niet makkelijk weer terug op de WTW te monteren zijn. Nu wordt er gezegd dat er een hulpstuk/koppelstuk nodig is om dit netjes te maken.
Mijn vraag: klopt dit, is dit verkeerd gemonteerd tijdens de aanleg & wat kan ik daarvoor regelen? De monteur heeft het idee om 125mm flexibele slang te gebruiken maar heb mijn twijfels hierover.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTXLQTnveegIviSmzSGMEbxj_5k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTiTwsmpwgjGfRM06cGZS5N7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neFqIwq7P5XdByIeEbaJoIjttfY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ffTMwl8O3gFXnDYCTG15o8V.jpg?f=fotoalbum_tile
@wagenveld Ik ken Nibe niet, maar een 125 mm flexibele slang lijkt me qua diameter veel te klein voor een WTW-systeem dat de luchtverversing voor een heel huis moet verzorgen.
Hoeveel debiet doet dit systeem nominaal en maximaal?

Tweede vraag: Waarom moeten de leidingen er af? Normaliter kun je een WTW-systeem toch van binnenuit reinigen? Of ben ik teveel verwend met onze Zehnder Comfoair Q? (Daarvan pak je gewoon het voorpaneel er af, en kun je overal gemakkelijk bij)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Tsja, geen idee op beide eigenlijk, de Nibe heeft 125mm aansluitingen dus dat zal wel kloppen? Het gaat dus enkel om de flexibele buis die er nu al zit weer op de WTW te krijgen.
Waarom het eraf moet, iets met een brandveiligheid check? Of is dit puur een verdienmodel.

• P5ycho
Juppehup schreef op zondag 15 maart 2026 @ 07:49:
Ik wil 1 ergovent rondo ventiel in een MDF koof maken. Hoe kan ik deze overgang het strakste (dus minst zichtbaar) maar ook zo duurzaam (geen scheuren) mogelijk maken?

Een kitrandje ga je denk ik toch ook al gauw zien en dat is precies wat je niet wilt.

Een pocket rondom frezen in het MDF en dit vullen met uniflott en gaasband en afwerken met fill finish?

Of de kopse rand van het ventiel eraf draaien (net zo dik als het MDF ) en hem áchter de MDF schroeven? De naad wordt dan circulair tussen het ventiel en de MDF, veel minder in het zicht. De zichtbare schroeven kan ik dan gewoon plamuren.
Dit is er een voor het klusadviestopic ben ik bang.
Zorg er wel voor dat je het ding niet achter het mdf monteert. Er is goed nagedacht over de uitstroomopening, dat wil je vlak leggen met het MDF. Meestal gaan ze er vanuit dat er nog een stuclaag overheen gaat.

• skaaf
P5ycho schreef op zondag 15 maart 2026 @ 07:21:
[...]

De duco ventielen zijn prado ventielen. Er zijn zat alternatieve ventielen die instucbaar zijn en een groter debiet aankunnen. Ik vind sowieso dat die prado ventielen beperkte technische informatie hebben (ik mis geluidsdata), en zou ze daarom al niet installeren.
Kijk eens naar de Ventmann PCIRCLE bijvoorbeeld. Even oppassen dat je niet de gewone CIRCLE neemt, de P staat voor coanda effect.

[...]

Normaal rekenen we met ~25m3/h per cm spleet voor een 90cm brede deur. uitgaande van 180cm kan daar minstens 100m3/h onderdoor, en in de praktijk nog wel iets meer.
De flow tussen woonkamer en eetkamer is 180m3/h, maar 120 m3/h op 66%. Dus dat zal dan goed gaan.

[...]
Het bbl rekent de schuine delen van een kamer niet mee tot een hoogte van ~2.5m itt de makelaar/architect die alles vanaf 1.5m al meeneemt als woonoppervlak. Je begint ondertussen te snappen waarom het Bbl niet heilig is? :).
Ze hebben de dakkapel over het hoofd gezien gok ik zo. Zowat gehele ruimte is 2,5 meter hoog.
[...]
Als je 2 ventielen plaatst zou ik daar weer een debiet van 90 op zetten en dat volledig naar de woonkamer laten stromen. Iets meer of minder kan natuurlijk ook.
Een debiet van 90 door twee aanvoer van 45m3/h, of 1 wat is gunstiger qua geluid? We kunnen ook 70 doen met 1 ventiel en dan in de woonkamer twee ventiel van 55m3/h. Dan gaat er 180m3/h naar de eetkamer
[...]
Dat kan zeker, al merk ik dat het niet heel vervelend is dat was staat te drogen op een kamer waar aangevoerd wordt ipv afgevoerd. Je ruikt dan wel het wasmiddel op de overloop.
Als we gaan aanvoeren op die kamer, dan gaat de totale balans naar 430 en is het even de vraag waar je die extra 65m3/h (25m3/h extra invoer en 40m3/h afvoer die op die zolderkamer eraf gaat) gaat afvoeren. Wat je kunt volgens mij niet spreken van een overflow van de ene zolderkamer naar de andere.
[/quote]
Nu we het toch over vocht hebben, neem een Zehnder met enthalpiewisselaar (ERV). Ga je geen spijt van krijgen.
Goede tip. Ben benieuwd wat de extra kosten zullen zijn...
[...]
Je kunt naar de totale pulsie/extractie onder de streep (dikgedrukt) kijken. Deze moet in balans zijn, en onder de 450 liggen voor de q450. De genoemde aanpassingen zullen wat debiet verschuiven van woonkamer naar slaapkamers en speelruimte. Je gaat nu op 405 m3/h uitkomen als ik goed gerekend heb.
Hieronder de nieuwe tekening:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tpZg5yJ4/WTW-eigen-invulling-v2.png

berekening:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xqCsbr64/2e-berekening.png

• P5ycho
Qua geluid is 2 ventielen altijd beter dan 1.
Wat betreft de afvoer op zolder, ik begrijp de argumenten. Het is netjes in balans allemaal zo, dus prima om daar af te voeren.

De ERV versie kost waarschijnlijk een kleine 1000 meer, maar je krijgt wat terug doordat je geen rioleringsaansluiting meer nodig hebt (als je installateur die uren nog kan schrappen).

Ik vind het netjes zo. Zelfde aantal ventielen, maar:
- alle bovenvertrekken goed gedimensioneerd
- bijna dubbele debiet op de speelkamer
- minder ventielen in de woonkamer
- probleem met teveel debiet per ventiel in de keuken opgelost
- berging meegenomen

*O*

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 15-03-2026 14:05 ]

• skaaf
P5ycho schreef op zondag 15 maart 2026 @ 14:04:
Qua geluid is 2 ventielen altijd beter dan 1.
Wat betreft de afvoer op zolder, ik begrijp de argumenten. Het is netjes in balans allemaal zo, dus prima om daar af te voeren.

De ERV versie kost waarschijnlijk een kleine 1000 meer, maar je krijgt wat terug doordat je geen rioleringsaansluiting meer nodig hebt (als je installateur die uren nog kan schrappen).

Ik vind het netjes zo. Zelfde aantal ventielen, maar:
- alle bovenvertrekken goed gedimensioneerd
- bijna dubbele debiet op de speelkamer
- minder ventielen in de woonkamer
- probleem met teveel debiet per ventiel in de keuken opgelost
- berging meegenomen

*O*
Hartelijk dank @P5ycho

Ik zit nog even te stoeien met de plaatsing van een aantal ventielen, wat is gebruikelijk bij de slaapkamers en badkamer: moeten ze dan in de verste hoek geplaatst worden, of kunnen ze prima midden in de ruimte of bij de deur geplaatst worden (dit is namelijk nu ingetekend door installateur).
Afzuiging badkamer, boven de douchehoek, of juist niet?

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-03 17:33
In hoeverre is het van belang dat het deel van de spirobuis die de muur naar buiten gaat ook geïsoleerd is? Ik bedoel dus specifiek het deel in de spouw.

De firma die de gaten komt boren had namelijk nog nooit gehoord van een gat van 168mm waar ik specifiek om vroeg. :+ Je ziet bij aanbieders zowel geveldoorvoeren die geïsoleerd zijn als doorvoeren die niet geïsoleerd zijn. De spouw wordt ook nog nageisoleerd met EPS dus ik vraag mij af in hoeverre er nog een condens probleem kan ontstaan op die paar CM.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:59
snaggyheadshot schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 06:54:
In hoeverre is het van belang dat het deel van de spirobuis die de muur naar buiten gaat ook geïsoleerd is? Ik bedoel dus specifiek het deel in de spouw.

De firma die de gaten komt boren had namelijk nog nooit gehoord van een gat van 168mm waar ik specifiek om vroeg. :+ Je ziet bij aanbieders zowel geveldoorvoeren die geïsoleerd zijn als doorvoeren die niet geïsoleerd zijn. De spouw wordt ook nog nageisoleerd met EPS dus ik vraag mij af in hoeverre er nog een condens probleem kan ontstaan op die paar CM.
Ik zou sowieso het gat minstens 2mm groter boren dan de diameter, anders krijg je hem er nooit in. Als het iets te ruim is kan je altijd nog wat pur erin spuiten, makkelijker dan te klein ;) .

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:32
Stomme vraag misschien, maar kan het zijn dat de flexibele Panaflex dempers na verloop van tijd iets minder goed gaan dempen?

2 Luna ventielen op de slaapkamer waren altijd stil. Nu hoor ik soms wat geluid.

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17:45
@loyske Kan het zijn dat filters vervuild zijn? Als de wtw box meer moeite moet doen om hetzelfde debiet te halen, dan neemt het geluid ook toe

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:32
Bromptonrijder schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:16:
@loyske Kan het zijn dat filters vervuild zijn? Als de wtw box meer moeite moet doen om hetzelfde debiet te halen, dan neemt het geluid ook toe
Dat zou dan al snel zijn. Hangt nog geen jaar. Filters worden op tijd vervangen in de Q350.
Kan je dat eventueel makkelijk schoonmaken? Kan ze wel eens loshalen.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Denk om dat er geen gas uit de eps naar binnen kan komen! Slechte gedichte doorvoeren is een hot item!

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:15

Termy

valt er nog wat te fragge?

loyske schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:23:
[...]

Dat zou dan al snel zijn. Hangt nog geen jaar. Filters worden op tijd vervangen in de Q350.
Kan je dat eventueel makkelijk schoonmaken? Kan ze wel eens loshalen.
Ik heb nog geen WTW (volgend jaar in het nieuwe huis) maar de vorige keer dat ik WTW had in een nieuwbouwhuurappartement moesten we elk half jaar de filters vervangen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• P5ycho
Even zoeken in dit topic, de isolatie moet op de muurisolatie aansluiten, binnendiameter moet dus net zo groot als de isolatie. Buitendiameter niet, want die zit buiten de isolatieschil. @Andrehj heeft dat al een keer uitgelegd.

Pagina: 1 ... 110 111 Laatste