Is het dan goed om korrel 80 en 120 te nemen? Of zijn er meerdere stappen aan te raden?
Of het de beste methode is weet ik niet, maar ik heb goede ervaringen met beginnen met 40 of 60 en dan steeds een maatje fijner tot uiteindelijk 320. Vermoedelijk had ik me het nodige werk kunnen besparen door verschillende tussenstappen over te slaan... De eerste gang maakte het grootste verschil.Rob Z schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:21:
Met een excenterschuurmachine (125) wil ik steigerhout of douglas bewerken voordat het een tafel of bank wordt.
Is het dan goed om korrel 80 en 120 te nemen? Of zijn er meerdere stappen aan te raden?
Het ging hier om ruw eiken bladen (een plak uit een hele dikke eik). Uiteindelijk heel mooi vlak en (spiegel)glad gekregen.
...
niet persee een aanbieding, maar heller bij toolstation bvvortexnl1982 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:11:
Weet iemand nog een leuke aanbieding voor fatsoenlijke sds boren voor in beton ?
Tja, dat ligt toch echt een beetje aan je steigerhout. Ik zou gewoon kijken wat er gebeurd als je 120 neemt. Ik denk dat dat wel kan. 80 lijkt me niet nodig en 40 is echt wel heel erg grof. Dat is meer om je hout te mollesteren als er irritante verf op zit e.d.Rob Z schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:21:
Met een excenterschuurmachine (125) wil ik steigerhout of douglas bewerken voordat het een tafel of bank wordt.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Heller is inderdaad prima spultwain4me schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:47:
[...]
niet persee een aanbieding, maar heller bij toolstation bv
Hier mee eens, begin gewoon met 100 of 120 grit. Lager kan altijd nog als het écht niet opschiet. 80 zal dan prima zijn, 40 is meer een rasp dan schuurpapier.bonzz.netninja schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:51:
[...]
Tja, dat ligt toch echt een beetje aan je steigerhout. Ik zou gewoon kijken wat er gebeurd als je 120 neemt. Ik denk dat dat wel kan. 80 lijkt me niet nodig en 40 is echt wel heel erg grof. Dat is meer om je hout te mollesteren als er irritante verf op zit e.d.
Douglas is goed te bewerken. Als je 100 - 150 - 180 doet heb je een mooi afgewerkt oppervlakte die je daarna in de olie of verf kan zetten. Fijner dan 180 is niet nodig.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ecotools 4 snijder boren bevallen mij prima.vortexnl1982 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:11:
Weet iemand nog een leuke aanbieding voor fatsoenlijke sds boren voor in beton ?
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
De 'regel' is nooit meer dan 50% omhoog in 1 stap. Anders schuur je jezelf een ongeluk om de diepere krassen van de vorige eruit te halen. En als het van dat hele grove stijgerhout is dan zou ik niet met hoger dan 80 beginnen.Rob Z schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:21:
Ik heb problemen met schuurmachines.
1. Van mijn excentrische schuurmachine (https://www.hornbach.nl/s...pier/8383626/artikel.html vliegt het schuurpapier af. De zool is volgens mij nog goed en stofvrij. Het schuurpapier is van Bosch. Iemand enig idee hoe ik dit kan maken zonder een nieuwe zool te kopen?
2. De schuurzool (delta) op mijn Dewalt multitool wordt zo warm dat hij smelt. Gevolg is dat het schuurpapier niet meer hecht. Volgens mij schuur ik gewoon normaal, dus zonder er al te hard op te drukken. Lijkt mij niet dat dit normaal is?
Ik gebruik schuurgaas van Ecotools met een tussenliggende bescherming klitteband laag, ook bij hun gekocht. Dit werkt super goed en heb nooit last van loslatend schuurpapier.
[Video: https://imgur.com/a/C4RdDnm]
Heb niet echt zelf iets er van nodig.
Oja ik vond op geen andere wijze de lijst van apparaten terug dan alleen op de app.
[ Voor 24% gewijzigd door Aardappelnoot op 21-02-2022 22:46 ]
Er is ook geen vaste lijst, het aanbod in de Makita cadeauwinkel varieert schijnbaar, daarom dat er ook “op = op” bij staat.Aardappelnoot schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:40:
Heb hier ondertussen 40 makita punten gekregen. Is er iets dat de moeite is om te nemen van deze lijst:
[Video]
Heb niet echt zelf iets er van nodig.
Oja ik vond op geen andere wijze de lijst van apparaten terug dan alleen op de app.
Dit zegt Makita erover op de Makita Cadeauwinkel (MCW) pagina:
Alleen producten die op moment van inwisselen in de Makita Cadeauwinkel staan zijn beschikbaar. Op=op. Er kan geen aanspraak gemaakt worden op cadeaus die uit de winkel zijn gehaald.
en dit in de voorwaarden:
Het aanbod van cadeaus in de MCW kan tijdelijk zijn, in verband met beperkte beschikbaarheid van voorraad. Makita behoudt zich het recht voor om onaangekondigd het assortiment van cadeaus in de MCW te wijzigen. Zodra een gratis artikel uit de MCW verdwijnt kan er geen aanspraak meer op dat specifieke artikel worden gemaakt. Op=op dus. Makita zorgt dat steeds verschillende cadeaus beschikbaar zijn in de MCW, zodat de koper de Makita Cadeaupunten kan inwisselen voor een cadeau.
Klinkt haast alsof ze op die manier oude voorraad willen opruimen.
Als ik 40 punten had gehad zou ik de 5Ah 18V accu hebben genomen maar wat ik dan met de resterende 10 punten zou moeten, geen idee.
Dat is namelijk waar ik nu mee zit, ik heb 10 punten.
[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 21-02-2022 23:14 ]
Enige tijd terug heb ik een update beloofd van een Ikea box als stofton voor op een cyloon.ThinkPad schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:49:
@Fr33z Hier nog iemand uit team VC2512L. Zuigt als een malle bij mij, is je filter niet gewoon verstopt?
Even uitblazen met compressor (van binnen naar buiten). Ik heb alleen fleecezak erin. Geen plastic zak.
Als je voorheen alleen die plastic zak erin had zitten en geen stofzak, dan zal je filter wel helemaal dichtzitten vermoed ik.
Wel een cycloontje gebouwd zodat ik wat langer met de stofzakken doe.
Inmiddels kan ik stellen dat-ie werkt. Stabiel dankzij een sjor-band i.c.m. mijn antieke Festool CT22E met long-life zak die nu 6 jaar dienst doet (was al een tweedehandsje). Ongeveer twee keer per jaar blaas ik zak en filter door met de compressor.
Deze opstelling is dankzij de wieltjes en 'tower of power'-opbouw ook buiten bruikbaar. Missie van afgelopen zaterdag was: latten zagen uit 6 lengtes douglas balken (150x50), tbv een tuinafscheiding in de voortuin. De ongeschaafde balken eerst geschuurd (korreltje 40), dan afkorten op ca. 225cm, dan 5 keer door de eveneens antieke Makita 2708 zaagtafel met het blad in een hoek van 15 graden.
Bij switchen van excentrische schuurmachine naar zaagtafel prik ik de stekker om in de stofzuiger en wissel ik van stofslang in de cycloon.
De opstelling:
:strip_exif()/f/image/8ZgXhk65s1nCUKicmXWO7iQT.jpg?f=fotoalbum_large)
Vangst na de eerste paar balken (mooi hoe het schuurstof steeds donker afsteekt tegen de bult zaagsel:
:strip_exif()/f/image/4Advl7V95VySSNdCsD6QIQKi.jpg?f=fotoalbum_large)
Vangst na nog een paar balken. De uiteindelijke opbrengst was ruim één box vol zaagsel. Evengoed is de stofafzuiging niet 100pct: ik schat dat ca. 5pct alsnog op de vlonder terecht kwam.
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Mijn flesje Pattex houtlijm is bijna op, anders haal ik gewoon een nieuwe
Ik haal altijd Pattex bij de Action. goedkoper kan het volgens mijvalluik schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:06:
Voor mijn gevoel niet heel belangrijk, maar: Iemand nog specifieke tips voor een merk/flesje houtlijm? Afraders? Zie veel houtbewerkers op Youtube Titebond gebruiken, geen idee of dat een kwestie van allerbeste kwaliteit is of dat het gesponsord is.
Wist niet dat ze dat haddenhelpme schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:22:
[...]
Ik haal altijd Pattex bij de Action. goedkoper kan het volgens mij
Maakt geen zak uit, Pattex & Bison is vrijwel hetzelfde en werkt net zo goed. Zit wel verschil tussen de D2, D3 en D4 varianten natuurlijkvalluik schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:06:
Voor mijn gevoel niet heel belangrijk, maar: Iemand nog specifieke tips voor een merk/flesje houtlijm? Afraders? Zie veel houtbewerkers op Youtube Titebond gebruiken, geen idee of dat een kwestie van allerbeste kwaliteit is of dat het gesponsord is.
Titebond is daar zo populair ivm de prijzen en beschikbaarheid.valluik schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:06:
In de EU wordt het een stuk minder gebruikt.
Pattex, Bison of Griffon is prima lijm.
Ik gebruik zelf nu ook Rectavit 233 Ultra (watervast, D4). Deze lijm is iets dikker, maar heeft een langere open-tijd.
Als je veel gaat lijmen is het handig om een keer een GluBot te kopen:

Werkt een stuk fijner dan de standaard flessen, en dan kan je ook opsekops lijm aanbrengen.
Ik sta voor een grote verbouwing en m'n groene bosch klopboormachine is nog goed, maar ik wou toch ook iets op accu hebben (de laatste keer dat ik een hele dag sleuven moest uitschieten werd ik gek van die kabels overal). En aangezien ik toch al wat batterijen heb van de Blauwe bosch, was de keuze snel gemaakt.
209 met Lboxx erbij, net iets te weinig om aan de actie mee te doen van Bosch, maar ach, er zat toch niet echt iets bij wat me interesseerde, en om nu 30e meer te betalen op het product om dan een gratis lboxx te krijgen, kan ik me nu evengoed nog eentje kopen en kom ik op hetzelfde bedrag uit.
Afgelopen weekend bleek dat mijn setje el-cheapo steeksleutels geen maatje 6 en 7 bevat. Ik was al eerder niet tevreden met de passing, dus goed excuus om een goede set steeksleutels (of eigenlijk steekringsleutels) aan te schaffen
Met een google-fu kom ik ook diverse andere "serieuze" merken tegen, zoals Hazet en Stahlwille. Maar ik kan slecht inschatten hoe dat tot deze schroevendraaierboer verhoudt. En het assortiment is wat overweldigend. Iemand gouden tips voor merken en/of sets? Ik zoek een set met steekringsleutels vanaf 6mm tot 19 oid. Zonder tray (de gereedschapskar moet wachten tot een volgend huis). Zoiets als deze van Stahlwille dus.
Of zijn deze meer premium merken gewoon een kwestie van geld in de put gooien en is één stapje beter dan de Gamma al prima?
If you can see, look. If you can look, observe
Ik zou wat merken door de zoekfunctie van dit forum gooien voor een berg ervaringen.Roozzz schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:04:
Ik zal me hier ook maar eens melden
Afgelopen weekend bleek dat mijn setje el-cheapo steeksleutels geen maatje 6 en 7 bevat. Ik was al eerder niet tevreden met de passing, dus goed excuus om een goede set steeksleutels (of eigenlijk steekringsleutels) aan te schaffenNu ben ik groot fan van Wera voor bits, ratels en schroevendraaiers en kan ik dus gewoon de 6003 Joker aanschaffen. Past mooi in de serie. Kost uiteraard wel iets.
Met een google-fu kom ik ook diverse andere "serieuze" merken tegen, zoals Hazet en Stahlwille. Maar ik kan slecht inschatten hoe dat tot deze schroevendraaierboer verhoudt. En het assortiment is wat overweldigend. Iemand gouden tips voor merken en/of sets? Ik zoek een set met steekringsleutels vanaf 6mm tot 19 oid. Zonder tray (de gereedschapskar moet wachten tot een volgend huis). Zoiets als [url=https://www.conrad.nl/p/stahlwille-96401005-1417-ring-steeksleutelset-2486874]deze van Stahlwille[/u] dus.
Of zijn deze meer premium merken gewoon een kwestie van geld in de put gooien en is één stapje beter dan de Gamma al prima?
De bottom-line is doorgaans 'Gebruik je het vaak - spend medium, gaat het dan stuk: spend big, gebruik je het soms - kijk dan naar je budget en evt. andere gereedschapsbehoeftes'.
Ik scoor ongeveer eens per 1,5 jaar een fles Zwaluw Woodfix houtlijm D3 750ml (8E) bij de lokale Toolstation. Afgelopen zomer wat lades geklust die ik lijm-klemde, en ik was serieus onder de indruk van de plakkracht na 10 minuutjes in de zomerzon.valluik schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:06:
Zojuist zie ik dat ze voor 8 cent meer Illbruck WD120 houtlijm D3 1kg hebben. Oók een a-merk en bovendien 33pct meer voor 8 cent opslag.
Als iemand nog aanbevelingen heeft voor andere merken of sterktes (daar staat de D voor, toch?), dan houd ik mij aanbevolen.
Volgens Wikipedia gaat het er eerder over hoe goed het tegen vocht/water kan:
- D1: voor gebruik in droge en gematigde binnenklimaten: onder andere binnenmeubilair
- D2: voor gebruik in een soms vochtig binnenklimaat: onder andere badkamermeubelen
- D3: voor gebruik in een vochtig binnenklimaat of een buitenklimaat onder dak: onder andere afdaken
- D4: voor het gebruik in contact met water of voor buitenklimaat, met grondcontact: onder andere meubilair voor buiten
It's time to play the music, it's time to light the lights
Nu zat ik de handleiding te lezen en hebben ze dit
:strip_exif()/f/image/vH8K2hFYUNyfEtP7MH9XJp20.jpg?f=fotoalbum_large)
Vertaald met
:strip_exif()/f/image/h1WvzeZ6WoMC0yUDoaVIRqj6.jpg?f=fotoalbum_large)
Spuiten toverstokje ???
Verleng noot ???
Haar (om de spuiten tover te koppelen) ???
Mag niks kosten, gooi maar door Google translate, er is toch geen hond die die handleiding leest...
pirke schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:16:
Spuiten toverstokje ???
Verleng noot ???
![]()
![]()
Mag niks kosten, gooi maar door Google translate, er is toch geen hond die die handleiding leest...
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Zit aan een dergelijk systeem te denken; https://bestdirect.nl/products/total-painter
[ Voor 22% gewijzigd door maartend op 22-02-2022 17:19 ]
Als ik kijk naar m'n Gamma sleutels, waar de 12-kant van de ringkant meer een suggestie is dan daadwerkelijke vorm, zit je al gauw beter dan dat. Breekt hopelijk ook wat minder gauw. Voor een wat vriendelijkere prijs heeft Proxxon ook mooie ring-steeksleutels. Qua prijs in de richting van bv. Sencys, maar in kwaliteit veel beter dan dat. Ik gok dat je met zo'n Proxxon set best een leven lang toe kan.Roozzz schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:04:
Ik zal me hier ook maar eens melden
Afgelopen weekend bleek dat mijn setje el-cheapo steeksleutels geen maatje 6 en 7 bevat. Ik was al eerder niet tevreden met de passing, dus goed excuus om een goede set steeksleutels (of eigenlijk steekringsleutels) aan te schaffenNu ben ik groot fan van Wera voor bits, ratels en schroevendraaiers en kan ik dus gewoon de 6003 Joker aanschaffen. Past mooi in de serie. Kost uiteraard wel iets.
Met een google-fu kom ik ook diverse andere "serieuze" merken tegen, zoals Hazet en Stahlwille. Maar ik kan slecht inschatten hoe dat tot deze schroevendraaierboer verhoudt. En het assortiment is wat overweldigend. Iemand gouden tips voor merken en/of sets? Ik zoek een set met steekringsleutels vanaf 6mm tot 19 oid. Zonder tray (de gereedschapskar moet wachten tot een volgend huis). Zoiets als deze van Stahlwille dus.
Voor meer geld kun je ook naar Stahlwille en Gedore kijken, bv. Ik heb ze ook, en is goed spul, kan wat misbruik hebben en als je het vergelijkt met veel elektrisch gereedschap, en hoe lang je mag verwachten dat dat mee gaat, is het eigenlijk niet eens zo gek duur. Maar of je in de praktijk het verschil gaat merken met iets als Proxxon? Waarschijnlijk niet. T.o.v. Gamma meuk? Zeer zeker wel.
Maar wat is de "hoofd vervangen cock" (1: head switch cock)pirke schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:16:
Ik heb een Makita draadloze tuinsproeier gekocht, hoef ik niet meer met de hand te pompen.
[Afbeelding]
Vertaald met
[Afbeelding]
Spuiten toverstokje ???
Verleng noot ???
![]()
![]()
Is dat een sproeipiemel ?
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Teijgetje schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:07:
[...]
Maar wat is de "hoofd vervangen cock" (1: head switch cock)
Is dat een sproeipiemel ?
Zo'n hendeltje waarmee je tussen enkele en dubbele sproeikop kan switchen
Dat zie je inderdaad meestal in natuurfilms, en dan ook dat sproeien.pirke schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:34:
Al kun je natuurlijk met je piemel ook van hoofd wisselen, als ze naar elkaar zitten
al weet de toiletjuf er vast ook nog wel wat verhalen over.....
Werk zelf toch eerder met de PH waardes, verzuuring door de bodem en vocht zijn daarin de hoofd redenen. Een PH waarde van 3 heeft dan wel de voorkeur. Voor 20mm planken 3,5×30mm ofzo, rvs en liefst niet te diep in hardhout.big bang schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:33:
[...]
Volgens Wikipedia gaat het er eerder over hoe goed het tegen vocht/water kan:
- D1: voor gebruik in droge en gematigde binnenklimaten: onder andere binnenmeubilair
- D2: voor gebruik in een soms vochtig binnenklimaat: onder andere badkamermeubelen
- D3: voor gebruik in een vochtig binnenklimaat of een buitenklimaat onder dak: onder andere afdaken
- D4: voor het gebruik in contact met water of voor buitenklimaat, met grondcontact: onder andere meubilair voor buiten
Terug naar het steigerhout, 80 > 120 > 180 > 240 is hoe ik het persoonlijk doe. Als het kan sla dan 80 over. Een schraapstaal met een goede braam werkt ook fijn en heeft zo z'n voordelen als je vaak verf, vet of dekkende afwerkingen moet schuren. Scheelt een hoop volgelopen schuurpapiertjes en verstopte houtporiën. Dat laatste kan nogal wat vlekken in latere afwerkingen schelen.
D klasse staat voor de waterbestendigheid.Goudvis schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:13:
[...]
Ik scoor ongeveer eens per 1,5 jaar een fles Zwaluw Woodfix houtlijm D3 750ml (8E) bij de lokale Toolstation. Afgelopen zomer wat lades geklust die ik lijm-klemde, en ik was serieus onder de indruk van de plakkracht na 10 minuutjes in de zomerzon.
Zojuist zie ik dat ze voor 8 cent meer Illbruck WD120 houtlijm D3 1kg hebben. Oók een a-merk en bovendien 33pct meer voor 8 cent opslag.
Als iemand nog aanbevelingen heeft voor andere merken of sterktes (daar staat de D voor, toch?), dan houd ik mij aanbevolen.
Ga je met bouwhout werken, zal een D1 of D2 lijmverbinding die minstens een uur goed geklemd is, sterker zijn dan het hout zelf.
Houtlijm is bijzonder sterk, daar verkijken veel mensen zich op.
Tenzij je kops hout verlijmt, is een houtlijmverbinding op zichzelf al sterker dan het hout er omheen. Schroeven zijn bij houtlijm ook alleen nuttig om te klemmen, maar voegen praktisch geen kracht toe aan de verbinding
240 vind ik al te glad, en bij olie/beits zal de coating ook minder goed hechten.Arloid schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:33:
[...]
Werk zelf toch eerder met de PH waardes, verzuuring door de bodem en vocht zijn daarin de hoofd redenen. Een PH waarde van 3 heeft dan wel de voorkeur. Voor 20mm planken 3,5×30mm ofzo, rvs en liefst niet te diep in hardhout.![]()
Terug naar het steigerhout, 80 > 120 > 180 > 240 is hoe ik het persoonlijk doe. Als het kan sla dan 80 over. Een schraapstaal met een goede braam werkt ook fijn en heeft zo z'n voordelen als je vaak verf, vet of dekkende afwerkingen moet schuren. Scheelt een hoop volgelopen schuurpapiertjes en verstopte houtporiën. Dat laatste kan nogal wat vlekken in latere afwerkingen schelen.
Als je lakt of hardwax gebruikt kan dat wel, maar een olie of thin film coating kan met zo'n fijne "polijst" stap niet meer goed het hout intrekken of met de houtvezels reageren.
Rubio adviseert bijvoorbeeld (volgens mij) maximaal 150 of 180 grit.
De afwerking heeft inderdaad voorrang op de korrel. 240 is naar mijn weten een gevoelskwestie of je dat wilt of niet. Voelt niet meer als hout, 240 schuren na het afwerken doet soms ook meer kwaad dan goed zonder een extra nulletje.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Sola en Stabila zijn trouwens de merken maar een Bahco of Stanley is ook wel te doen voor een klusje als dat.
[ Voor 27% gewijzigd door Jiriki op 22-02-2022 20:59 ]
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Herkenbaar ik heb deze machine ook, maar dan in Einhell blauw en voor het geld kun je gewoon niet huren! Daarnaast ben je flexibeler en kun je je eigen planning wat meer volgen. Gezien de trillingen wel verstandig om regelmatig even rust te nemen en de machine aan de kant te leggen. Voor je handen en vingers zijn deze trillingen niet zo heel best.....deWit schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:01:
Ik had nog wat betonvloer die eruit moet en dat lukte niet echt met m'n 18V Makita combihamertje... Voor 120 euro deze unit gescoord, allemachtig dat gaat als de brandweer.... Weegt wel wat en de goedkope prijs komt met extra trilling en herrie, maar je kan er niet voor gaan huren...[Afbeelding]
Kan iemand een goede all-round bitset voor slagschroevendraaier en een all-round boorkopset voor boormachine aanraden? Er is echt onmenselijk veel te vinden.
Ik heb niets uitgebreids nodig, +- 30 bits, en +- 5-7 maten boorkop voor hout/metaal/steen zijn al genoeg.
Het zou handig zijn moesten de onderdelen individueel te kopen zijn voor wanneer er eentje stuk gaat.
Een lange waterpas is altijd handig. Komt ook van pas als je bijvoorbeeld gaat behangen of een tuin tegeltCass Casey schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:53:
Even een newbie vraagje: ik ga komende week mijn eerste “echte” klus thuis doen, namelijk een muurtje plaatsen van cellenbetonblokken. Volgens de YouTube filmpjes heb ik hiervoor o.a. een waterpas nodig. Nu heb ik alleen een klein waterpasje. Zou dat voldoende zijn of is een lange waterpas of een laser zoals de Bosch GLL 2-15 of zo handiger/beter? De aanschafprijs is het punt niet, maar moet wel meerwaarde hebben.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Tja wat mijn ervaringen betreft: boren in steen is in huis vaak 6mm en in niet-beton gaat dat prima met een niet-klop/hamermachine (en een must bij holle steen). Een goed steenboortje van Bosch ofzo is dan prettig.Aardappelnoot schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:14:
Ben hier weer met een vraagje.
Kan iemand een goede all-round bitset voor slagschroevendraaier en een all-round boorkopset voor boormachine aanraden? Er is echt onmenselijk veel te vinden.
Ik heb niets uitgebreids nodig, +- 30 bits, en +- 5-7 maten boorkop voor hout/metaal/steen zijn al genoeg.
Het zou handig zijn moesten de onderdelen individueel te kopen zijn voor wanneer er eentje stuk gaat.
Als ik nu een basis moest leggen qua bits dan is het 99% PZ2 of TX20 dus daarvan is het dan fijn ze dubbel te hebben. Voor het afwijkende werk (of een IKEA kastje) dan nog een goedkoop Bosch setje wat af en toe pas komt:
Ga je geen spijt van krijgen, ik gebruik m bijna dagelijks. Erg fijne machine. Ik zou de stofafzuiging er nog eens bij kopen als k jou was. Vooral voor gaten in t plafond echt super.Tarkin schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:01:
Met de amazon sale de Bosch GBF 18V26f op de kop getikt, komt binnenkort binnen. (https://www.bosch-profess...ts/gbh-18v-26f-0611910000)
Ik sta voor een grote verbouwing en m'n groene bosch klopboormachine is nog goed, maar ik wou toch ook iets op accu hebben (de laatste keer dat ik een hele dag sleuven moest uitschieten werd ik gek van die kabels overal). En aangezien ik toch al wat batterijen heb van de Blauwe bosch, was de keuze snel gemaakt.
209 met Lboxx erbij, net iets te weinig om aan de actie mee te doen van Bosch, maar ach, er zat toch niet echt iets bij wat me interesseerde, en om nu 30e meer te betalen op het product om dan een gratis lboxx te krijgen, kan ik me nu evengoed nog eentje kopen en kom ik op hetzelfde bedrag uit.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Dank voor het advies!Rob Z schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:45:
[...]
Tja wat mijn ervaringen betreft: boren in steen is in huis vaak 6mm en in niet-beton gaat dat prima met een niet-klop/hamermachine (en een must bij holle steen). Een goed steenboortje van Bosch ofzo is dan prettig.
Als ik nu een basis moest leggen qua bits dan is het 99% PZ2 of TX20 dus daarvan is het dan fijn ze dubbel te hebben. Voor het afwijkende werk (of een IKEA kastje) dan nog een goedkoop Bosch setje wat af en toe pas komt:
[Afbeelding]
Ik heb recent de Wera Impaktor 1 set gekocht voor mijn nieuwe Makita DTD154. Mooi spul.Aardappelnoot schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:14:
Wat ik mij niet heb gerealiseerd is dat wanneer je deze bits rechtstreeks in die slagschroevendraaier stopt, ze te diep naar binnen vallen. Het past eigenlijk niet. Je hebt de meegeleverde houder met ringmagneet dus echt nodig. Dat vond ik ergens wel jammer. Het schijnt wel beter te zijn voor het behoud van de bits.
🤣pirke schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 16:16:
Ik heb een Makita draadloze tuinsproeier gekocht, hoef ik niet meer met de hand te pompen.
[Afbeelding]
Vertaald met
[Afbeelding]
Spuiten toverstokje ???
Verleng noot ???
![]()
![]()
Zo kwam ik van de week weer ergens dat verhaal tegen van een controller die op pagina 12 van het financiële jaarverslag schreef “ wie dit leest kan een appeltaart bij mij ophalen”.
Vandaag kreeg ik ons jaarverslag binnen, heb toch voor de eerste keer op pagina 12 gekeken 😉🤣
In een slagschroevendraaier kun je ze wel zo der houder gebruiken. Zo zal het wel bedoeld zijn.Budha schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:56:
[...]
Ik heb recent de Wera Impaktor 1 set gekocht voor mijn nieuwe Makita DTD154. Mooi spul.
Wat ik mij niet heb gerealiseerd is dat wanneer je deze bits rechtstreeks in die slagschroevendraaier stopt, ze te diep naar binnen vallen. Het past eigenlijk niet. Je hebt de meegeleverde houder met ringmagneet dus echt nodig. Dat vond ik ergens wel jammer. Het schijnt wel beter te zijn voor het behoud van de bits.
Titebond zie je veel bij Amerikanen omdat dat daar een populair merk is. Hier zie je het voornamelijkvalluik schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:06:
bij bij youtube-fans en mensen die snijplanken maken. Ik heb het om die reden ook. Het is een stuk duurder dan gewone europese lijm.
Het werkt prima, net als een bison/bison pro/frencken houtlijm. Voor gewone standaard lijmwerkjes gebruik ik pva (witte houtlijm) , die is stiekem ook gewoon voedselveilig. Gewoon D3 qua klasse, dat is voor binnen prima, D4 voor buiten.
Komt bij mij uit een 700mL (oid) fles.
Titebond voldoet net zo goed, het droogt alleen lelijker op. Titebond maakt vieze bruine opdroogvlekken, itt gewone witte pva lijm.
Resumé: tenzij je per se snijplanken me titebond wil maken zou ik lekker een pot gewone pva lijm kopen. Pattex is vast ook prima. Ik heb uit gewoonte bison pro en Frencken.
in combi met een laser in basis niet echt nodig. je stelt je profielen met de laser touwtje tussen de profielen en dan langs touwtje lijmen. kleine waterpas gebruiken of het blok zelf waterpas staat profielen en touwtje zorgen voor de rest.Cass Casey schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:53:
Even een newbie vraagje: ik ga komende week mijn eerste “echte” klus thuis doen, namelijk een muurtje plaatsen van cellenbetonblokken. Volgens de YouTube filmpjes heb ik hiervoor o.a. een waterpas nodig. Nu heb ik alleen een klein waterpasje. Zou dat voldoende zijn of is een lange waterpas of een laser zoals de Bosch GLL 2-15 of zo handiger/beter? De aanschafprijs is het punt niet, maar moet wel meerwaarde hebben.
Maar toch kan je bijna niet zonder een waterpas van ~120 waarom 120 bv rachels in een plafond zijn 60cm. dan kan je exact 2 (of eigenlijk 3) rachels nameten uiteindelijk is dat waar ik waterpassen het vaakst voor gebuik werk nameten wat is gedaan met de laser. of het maken van dat hoekje waar de laser door bv een steiger slecht kan komen.
De japanse zagen:
Hij heeft helaas één hele belangrijke zaag gemist : de Kugihiki; een kleine zaag met ongezette tanden speciaal bedoeld voor het flush-zagen van materiaal (vaak gebruikt om duvels of houtverbindingen perfect af te zagen, zonder het materiaal er omheen te beschadigen)
Voor mensen die één japanse zaag willen uitproberen:
Koop een keer een ryoba.
Voor mensen die een mooie selectie japanse zagen willen is mijn advies:
één Kataba
één of twee Dozuki's (grotere maten komen vaak standaard ook met grovere vertanding)
één kugihiki
En dan kijken of je mogelijk nog een grotere wilt, voor resawing is een grove kataba heel fijn bijvoorbeeld.
Het ligt er inderdaad een beetje aan wat je er mee gaat doen. Als je veel groter materiaal verzaagt kan een grovere kataba handig zijn.iscara schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:20:
Ik zou juist zeggen 2 kataba's (crosscut en ripcut) en 1 dozuki en een kugihiki.
En dan kijken of je mogelijk nog een grotere wilt, voor resawing is een grove kataba heel fijn bijvoorbeeld.
Ik merk zelf, dat ik ook voor balkjes en planken snel de Dozuki pak, terwijl de kataba eigenlijk sneller zou zijn. Ik vind de 20 seconde extra werk niet zo erg op dat moment. De zaagsnede van de Dozuki is zo mooi dat de afwerking dan weer makkelijker wordt.
Als je vaker grotere balken of panelen met de hand zaagt dan kan je inderdaad beter een Kataba erbij hebben.
Bizar goed:valluik schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:06:
bindan propellerlijm
ook goedgoed:
wurth houtkoudlijm d4
Wise enough to play the fool
Die Bindan is wel aan de prijzige kant. Denk dat die voor mijn gebruik een beetje overkill is.teacher schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:46:
[...]
Bizar goed:
bindan propellerlijm
ook goedgoed:
wurth houtkoudlijm d4
Fijne input, bedankt allemaal!
Ik heb hem ook en door een deadline heb ik een keer 6uur op 1 dag met dat ding gewerkt. Mijn pezen/spieren deden echt pijn de dagen er na...Maar het ging wel met grote slagendeWit schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:01:
Ik had nog wat betonvloer die eruit moet en dat lukte niet echt met m'n 18V Makita combihamertje... Voor 120 euro deze unit gescoord, allemachtig dat gaat als de brandweer.... Weegt wel wat en de goedkope prijs komt met extra trilling en herrie, maar je kan er niet voor gaan huren...[Afbeelding]
Ik ben namelijk al een paar weken aan het twijfelen over het wel of niet aanschaffen van een afkortzaag en zo ja, welk model/type ga ik vrolijk van worden.
Wat is het geval: we zijn begonnen met zelf laminaat leggen op de bovenverdieping, wat vrij goed gaat tot nu toe. Kost wat zaagjes van de decoupeerzaag, maar voor de rest toppie. Nu komt alleen de volgende fase: plinten. En natuurlijk moeten die wel netjes in verstek.
Tot nu toe deed ik voor de wat ruwer stukken ook dat met decoupeerzaag, alleen is dat nooit perfect. Dus, dan zou en afkortzaag de oplossing zijn volgens 'het Internet'. Mooi, aanschaffen die handel... Alleen zie ik voor afkortzagen niet echt betaalbare varianten van de a-merken. Alhoewel mijn oog was gevallen op een Metabo KS16M (stiekem zag ik KGS216M...) en die leek aardig geprijsd met <€150, totdat ik ontdekte dat er toch een groot verschil zit dankzij die ene letter 'g' (wel of geen trekfunctie). Daarnaast lijken de andere opties van Bosch, Makita, Hikoki, DeWalt, etc allemaal te beginnen bij €300. Dat is mij voor nu te gortig...
Mijn concrete vragen:
- is een trekfunctie echt zo nuttig voor mijn af en toe gebruik?
- wat zijn goede/oké merken voor afkortzagen? (Of merken waar ik vandaan moet blijven)
- zijn er nog andere opties om nette plinten te maken in verstek?
- welke opties/vertanding kunnen jullie uit ervaring niet meer zonder?
Indien gebruik alleen voor de plinten en misschien een paar random keren in de toekomst: <€100
Als het langer dan 10x zagen gaat overleven: <€150
Voor permanent en toekomstige zaken: ~€200.
Oftewel het hangt er vanaf hoe goed ik de wederhelft kan uitleggen hoe fantastisch de afkortzaag is.
Asus N61Ja -> Surface Pro 2
@DarkKnight en bij de Hornbach is deze duurder, maar gaan ze als het goed is wel mee met de laagste prijsgarantie van Amazon.NL (Amazon.nl -> Hornbach EAN invullen: 3165140654319 -> https://www.amazon.nl/-/e...0654319%2Caps%2C83&sr=8-1)Deesisgoe schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:21:
De GCM 800 SJ is voor 230 in promo nu en de GCM SJL voor 279. Ik heb voor wat minder budget wat eerder de Einhell TCSM 2531/2 met onderstel gekocht. Maar achteraf direct voor een van deze best gegaan.
Dat zou betekenen €270.99 - 10% = €244,- Voor die prijs heb je een mooi ding!
(Heb mijn 8 SJL ook bij de Horbach met LPG vandaan
Moet je wel naar Hornbach gaan terwijl de Amazon deal er nog is.
Maar je moet wel kijken hoe hoog je plinten zijn wil je ze rechtop zagen, anders kan 't altijd nog platliggend, maar heb je niet de mooie stops van 45graden.
[ Voor 9% gewijzigd door Tjark op 23-02-2022 17:53 ]
*insert signature here
Ik denk dat je je budget mag ophogen.DarkKnight schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:39:
Na flink inkopen, in de afgelopen jaren, van allerhande apparatuur, van tegeldonkey tot trilplaat en van accuboormachine (oké, 2 om precies te zijn) tot een 230mm haakse slijper (wat een lomp ding blijft dat) en van alles er tussenin. Meeste van Bosch Blauw/Professional, aangezien het een goede balans is normaalgesproken tussen betaalbaar en goede kwaliteiten in het algemeen, maar nu zit ik tegen een volgende aankoop aan te hikken.
Ik ben namelijk al een paar weken aan het twijfelen over het wel of niet aanschaffen van een afkortzaag en zo ja, welk model/type ga ik vrolijk van worden.
Wat is het geval: we zijn begonnen met zelf laminaat leggen op de bovenverdieping, wat vrij goed gaat tot nu toe. Kost wat zaagjes van de decoupeerzaag, maar voor de rest toppie. Nu komt alleen de volgende fase: plinten. En natuurlijk moeten die wel netjes in verstek.
Tot nu toe deed ik voor de wat ruwer stukken ook dat met decoupeerzaag, alleen is dat nooit perfect. Dus, dan zou en afkortzaag de oplossing zijn volgens 'het Internet'. Mooi, aanschaffen die handel... Alleen zie ik voor afkortzagen niet echt betaalbare varianten van de a-merken. Alhoewel mijn oog was gevallen op een Metabo KS16M (stiekem zag ik KGS216M...) en die leek aardig geprijsd met <€150, totdat ik ontdekte dat er toch een groot verschil zit dankzij die ene letter 'g' (wel of geen trekfunctie). Daarnaast lijken de andere opties van Bosch, Makita, Hikoki, DeWalt, etc allemaal te beginnen bij €300. Dat is mij voor nu te gortig...
Mijn concrete vragen:Budget indicatie:
- wat zijn goede/oké merken voor afkortzagen? (Of merken waar ik vandaan moet blijven)
Indien gebruik alleen voor de plinten en misschien een paar random keren in de toekomst: <€100
Oftewel het hangt er vanaf hoe goed ik de wederhelft kan uitleggen hoe fantastisch de afkortzaag is.
Zelfs een vonroc ding is 160E (aanbieding
https://vonroc.com/afkortzaag-2200w-254mm
Trekken zou ik voor dat bedrag even negeren. Qua vertanding, ik zou voor plinten een fijn vertand blad kopen dat goed scherp is. Bij ecotools lukt dat voor 25E voor een blad dat acceptabel is voor die prijs
Een afkortzaag is verdomd handig, maar om eerlijk te zijn zou ik liever mijn afkortzaag missen dan mijn inval- of decoupeerzaag. Veel dingen die je met de afkortzaag doet kunnen (onhandig weliswaar) ook wel met een van die andere twee. Een plaat MDF verzagen is met een afkortzaag wat lastiger
Hangt dus ook best wel af van wat je wil gaan doen zo.
Die Bosch professional die @Tjark noemt is volgens mij een keurige zaag voor een vrij redelijke prijs. Wel alsnog stuk boven jouw budget.
[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 23-02-2022 19:22 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Je kan natuurlijk de zaag in 45 gradenhoek zetten en de plint plat leggen, dan kun je nog steeds de hoek van het bed verplaatsen. En/of de hoek van de zaag aanpassen.The Eagle schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:15:
Staande plinten zou je er een voor kunnen kopen, vraag is of het dat waard is. Sure, je kunt onder een hoek zagen, werkt alleen echt goed als je muur haaks is.
Alleen even oppassen met de aanslagen op het bed, dat je die niet door zaagt.
En even met een digitale hoekmeter de hoeken meten, dan is het afstellen van de zaaghoek en bedhoek een peuleschil.
@DarkKnight
Je kan ook voor een knappe tweedehandse gaan natuurlijk.
Als je snel bent is dit aantrekkelijk misschien, is 2 in 1.
Een blad zou ik een industrial HM nemen, 48 tanden is fijn zat. Ik kort daar ook alu profieltjes en pvc mee af, maar je zou naar 60 kunnen gaan.
Doe je veel (timmer)hout dan zou ik niet fijner dan 48t gaan.
Waarom alles zo ingewikkeld maken? Geen zin om weer te beginnen opzoeken. Zijn er merken met een simpelere productlijn?
DDF versus DHP toch?Aardappelnoot schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:51:
Bah Makita en hun verwarrende productlijnen… Ik heb een weeklang elke avond zitten zoeken naar de beste accu klopboor voor mijn doeleinden, en uiteindelijk heb ik een boormachine besteld zonder klopboor functie, heb ik achterhaald wanneer ik em uit de verpakking haalde.
Waarom alles zo ingewikkeld maken? Geen zin om weer te beginnen opzoeken. Zijn er merken met een simpelere productlijn?
Blijkbaar heb ik enkel de laatste drie cijfers ingegeven en zo gekocht. Eigen schuld inderdaad.
Daar zijn er zat van.Aardappelnoot schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:51:
Bah Makita en hun verwarrende productlijnen… Zijn er merken met een simpelere productlijn?
Alleen als je daar naar een accu schroef-klopboor gaat kijken en je bestelt een schroefmachine dan krijg je ook simpel de verkeerde.
Maar waar is het dan fout gegaan bij het bestellen? Bij alle klopboor/schroefmachines van Makita staat klopboor ook in de productnaam.
Hoe verwarrend kan dat zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 23-02-2022 22:05 ]
Je ziet op youtube heel veel haakse slijper/slijptol/angle-grinder hacks .. waar ze die dingen ombouwen tot
- multitool
- kettingzaag
of iets anders .. de boormachine zie je niet zoveel though .
ik vraag me af ... en afgezien van de plastic behuizing (oftewel de methode dat je hem vasthoud) wat is bv het verschil tussen een cirkelzaag en haakse slijper zit hem dat in de motor c.q overbrenging ?
Ik vraag me af waarom je dus een slijptol niet ziet als basis voor een afkort/zaagtafel in de diy "hacks"
immers een demontabele iets waarbij je kan kiezen tussen meerdere functies is voor onze beperkte en de onregelmatig klusser ideaal .. toch ?
Tja vanalles
-edit- ik zie dat het maximum toerental van kleine zaagbladen (ca125mm) vaak, maar niet altijd, ongeveer gelijk ligt aan die van een slijptol. Maar afgezien van dat je dan wel erg de grenzen opzoekt, lijkt 125mm me wel erg klein voor een zaagtafel oid.
[ Voor 49% gewijzigd door decipherer op 23-02-2022 22:22 ]
De beste ideeën komen als je bezig bent.
Geen ervaring mee hier, en ik.probeer bij dit soort jackass-dingen vandaan te blijven
Festool? 2 accuboormachines meen ik. Edit: okay iets meer maar wel overzichtelijk.Aardappelnoot schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:51:
Enige waar ze er echt veel van hebben is schuurmachines.
[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 23-02-2022 23:18 ]
Ik heb een DeWalt 777. Top ding maar wel iets duurder. Al veel mee gedaan. Is naar één kant kantelbaar, fijn, twee kanten had nog lekkerder geweest. Trekfunctie: doen. Kun je grotere snedes maken.DarkKnight schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:39:
Na flink inkopen, in de afgelopen jaren, van allerhande apparatuur, van tegeldonkey tot trilplaat en van accuboormachine (oké, 2 om precies te zijn) tot een 230mm haakse slijper (wat een lomp ding blijft dat) en van alles er tussenin. Meeste van Bosch Blauw/Professional, aangezien het een goede balans is normaalgesproken tussen betaalbaar en goede kwaliteiten in het algemeen, maar nu zit ik tegen een volgende aankoop aan te hikken.
Voor eenmalig plinten zou ik huren of lenen. Maar echt een lekker apparaat wat je denk ik vaker gaat gebruiken dan je tegel ezel
Ik zou er niet rouwig om zijn!Aardappelnoot schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:51:
Bah Makita en hun verwarrende productlijnen… Ik heb een weeklang elke avond zitten zoeken naar de beste accu klopboor voor mijn doeleinden, en uiteindelijk heb ik een boormachine besteld zonder klopboor functie, heb ik achterhaald wanneer ik em uit de verpakking haalde.
Ik ben begonnen met een Makita DHP480 klopboor omdat me dat een handige extra functie leek maar daar kreeg ik binnen de 2 jaar al zo’n danige speling op de kop dat deze vervangen moest worden. Gelukkig onder garantie.
Daarna een Makita DDF484 accuboor gekocht welke geen klopmechanisme heeft en die gebruikte ik vanaf dat moment eigenlijk alleen nog maar en heeft nog geen merkbare speling op de kop.
En het klopmechaniek heb ik ook nooit gemist.
Ik vind de site van Makita ook niet uitblinken in duidelijkheid en de zoek- en filterfuncties al helemaal niet terwijl ze zo veel verschillende producten en modellen hebben dat je dat hard nodig hebt.Waarom alles zo ingewikkeld maken? Geen zin om weer te beginnen opzoeken. Zijn er merken met een simpelere productlijn?
Meestal kan je het beter vergelijken via de webshops, dan heb je ook gelijk de daadwerkelijke prijzen ipv de adviesprijzen wat meestal flink scheelt.
Dan ga ik daarna nog naar de Makita site om de specs te controleren want die kunnen bij webshops nog wel eens onvolledig zijn.
De beschikbare 'Vergelijk' functie is daarbij handig.Vliegvlug schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 00:09:
[...]
Ik vind de site van Makita ook niet uitblinken in duidelijkheid en de zoek- en filterfuncties al helemaal niet terwijl ze zo veel verschillende producten en modellen hebben dat je dat hard nodig hebt.
[...]
Filteren is aan/uit vinken aan de linkerkant.
Ik gok dat het maken van structuur eromheen voor een zaagtafel of afkortzaag meer werk is dan simpelweg een zaagblad in je slijptol zetten.vso schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:06:
toolhack vraag.
[Afbeelding]
Je ziet op youtube heel veel haakse slijper/slijptol/angle-grinder hacks .. waar ze die dingen ombouwen tot
- multitool
- kettingzaag
ik vraag me af ... en afgezien van de plastic behuizing (oftewel de methode dat je hem vasthoud) wat is bv het verschil tussen een cirkelzaag en haakse slijper zit hem dat in de motor c.q overbrenging ?
Ik vraag me af waarom je dus een slijptol niet ziet als basis voor een afkort/zaagtafel in de diy "hacks"
immers een demontabele iets waarbij je kan kiezen tussen meerdere functies is voor onze beperkte en de onregelmatig klusser ideaal .. toch ?
Daarnaast is het niet zo'n goed idee om een zaagblad in een slijptol te gebruiken. Heb wel eens verhalen gehoord van iemand die dat een goed idee vond en die daarna een mooi stuk zaagblad in z'n voorhoofd had zitten. Gelukkig bleef het bij een litteken, maar dat is wel een goede nominatie voor een Darwin award.
Ik heb er ook één gekocht maar die staat daar nu mooi stof te verzamelen.
En je moet écht niet zo duur gaan hoor. Ik heb die grote van parkside (254mm dacht ik) en ik heb die een half uurtje zitten afregelen en zaagt nu mooi in de graden die je instelt.
Zoals @Teijgetje zegt: digitale hoekmeter (aliexpress ofzo) gaan halen en zagen maar.
Ik heb de hele benedenverdieping gedaan met een geleende skil afkortzaag. Niet zomaar overal blind 45 graden gaan zetten maar goed opmeten en tijd nemen om de zaag af te stellen. Neemt veel meer tijd in, maar wel een pak goedkoper.
Parkside is trouwens rebranded scheppach qua afkortzagen, misschien kan je daar eens kijken.
Dit is interessant! Maar kan je dan wel nog even goed in (bak)steen boren? Ik zou het namelijk ook willen gebruiken om in muren te boren. Geen beton want daar heb ik mijn zwaardere betonboormachine voor.Vliegvlug schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 00:09:
[...]
Ik zou er niet rouwig om zijn!
Ik ben begonnen met een Makita DHP480 klopboor omdat me dat een handige extra functie leek maar daar kreeg ik binnen de 2 jaar al zo’n danige speling op de kop dat deze vervangen moest worden. Gelukkig onder garantie.
Daarna een Makita DDF484 accuboor gekocht welke geen klopmechanisme heeft en die gebruikte ik vanaf dat moment eigenlijk alleen nog maar en heeft nog geen merkbare speling op de kop.
En het klopmechaniek heb ik ook nooit gemist.
[...]
Ik vind de site van Makita ook niet uitblinken in duidelijkheid en de zoek- en filterfuncties al helemaal niet terwijl ze zo veel verschillende producten en modellen hebben dat je dat hard nodig hebt.
Meestal kan je het beter vergelijken via de webshops, dan heb je ook gelijk de daadwerkelijke prijzen ipv de adviesprijzen wat meestal flink scheelt.
Dan ga ik daarna nog naar de Makita site om de specs te controleren want die kunnen bij webshops nog wel eens onvolledig zijn.
kloppen gebruik je eigenlijk niet meer mits je goede boortjes hebt.Aardappelnoot schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:55:
[...]
Dit is interessant! Maar kan je dan wel nog even goed in (bak)steen boren? Ik zou het namelijk ook willen gebruiken om in muren te boren. Geen beton want daar heb ik mijn zwaardere betonboormachine voor.
as, lagers en tandwielen zijn doorgaans zwaarder (groter) uitgevoerd in een slijptol. de koppeling naar de boorkop is iets van 8 -10mm waar de slijptol m14 is dus als je ergens totaal onverantwoorde dingen mee wil doen, is de slijptol de betere keuze. als je op het kanaal van ave kijkt zie je mooi hoe gearboxen in elkaar zitten, de verschillen zijn best groot.vso schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:06:
toolhack vraag.
[Afbeelding]
- multitool
- kettingzaag
Heb zelf voor het leggen van laminaat en de plinten een Parkside afkortzaag gehaald.DarkKnight schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:39:
Dat is me voor de laminaat en plinten echt meer dan prima bevallen!
PSN: Flix20-NL
Gisteren een multitool van Einhell gehaald, Heb al een boormachine van hetzelfde merk en 4Ah accu. Extra accu bijgehaald van 4Ah. Denk dat ik hem vaker ga gebruiken dan eerst gedacht.Flix20 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:17:
[...]
Heb zelf voor het leggen van laminaat en de plinten een Parkside afkortzaag gehaald.
[ Voor 56% gewijzigd door Sepp14 op 24-02-2022 11:21 ]
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Had een Einhell afkortzaag gekocht voor plinten en laminaat, daarna nog voor andere klusjes kunnen inzetten.Flix20 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:17:
[...]
Heb zelf voor het leggen van laminaat en de plinten een Parkside afkortzaag gehaald.
Is hier in de vriendengroep geregeld geleend voor dezelfde klussen. Voor een kratje bier en een nieuw zaagblad mochten ze hem van mij wel gebruiken.
Ja die Parkside is bij ons ook de zaagslet geworden.CappieL schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:19:
[...]
Had een Einhell afkortzaag gekocht voor plinten en laminaat, daarna nog voor andere klusjes kunnen inzetten.
Is hier in de vriendengroep geregeld geleend voor dezelfde klussen. Voor een kratje bier en een nieuw zaagblad mochten ze hem van mij wel gebruiken.
De laatste die 'm gebruikte klaagde alleen dat ie niet zo goed was. Tot er een nieuw zaagblad op ging.
Hij is niet zo handig...
exact de reden warom je reviews niet al te serieus moet nemen. user errorsFlix20 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:21:
[...]
Ja die Parkside is bij ons ook de zaagslet geworden.
De laatste die 'm gebruikte klaagde alleen dat ie niet zo goed was. Tot er een nieuw zaagblad op ging.
Hij is niet zo handig...
Ik zie dat die weer op voorraad is. Dank voor de hint/tip.Flix20 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:17:
[...]
Ook dank aan de rest voor meedenken. Nu is het kijken hoe ver ik het budget kan/mag oprekken. En mogelijk dat de Parkside eigenlijk al voldoende is voor huidig gebruik. Maar ik zal nadenken wat er nog meer in de toekomst gedaan moet worden.
Trouwens ook dank voor aangeven hoekmeter en zaagbladen, daar kan ik weer mee verder.
Asus N61Ja -> Surface Pro 2
Goudvis schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:09:
[...]
De bottom-line is doorgaans 'Gebruik je het vaak - spend medium, gaat het dan stuk: spend big, gebruik je het soms - kijk dan naar je budget en evt. andere gereedschapsbehoeftes'.
Thanks voor de input. Na nog wat zoeken maar besloten om voor de premium-optie te gaan. Heb ik het strikt noodzakelijk nodig? Allicht niet, maar het is wel prettig om gereedschap gewoon op orde te hebben. En de kosten vallen ook wel weer mee als je er jaren mee verwacht te doenhenkie196 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:19:
[...]
Voor meer geld kun je ook naar Stahlwille en Gedore kijken, bv. Ik heb ze ook, en is goed spul, kan wat misbruik hebben en als je het vergelijkt met veel elektrisch gereedschap, en hoe lang je mag verwachten dat dat mee gaat, is het eigenlijk niet eens zo gek duur. Maar of je in de praktijk het verschil gaat merken met iets als Proxxon? Waarschijnlijk niet. T.o.v. Gamma meuk? Zeer zeker wel.
If you can see, look. If you can look, observe
Maar ik merk wel als ik echt haaks/nauwkeurig wil zagen dat ik ze minder geschikt vindt. Er zit na mijn gevoel te veel beweging in alle delen waardoor het niet consistent is.
Dat merkte ik bij het haaks zagen van MDF plinten ook op.barry86 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:21:
terugkomend op de budget afkortzagen, ik heb een einhell en parkside, beiden perfecte kwaliteit voor zijn geld.
Maar ik merk wel als ik echt haaks/nauwkeurig wil zagen dat ik ze minder geschikt vindt. Er zit na mijn gevoel te veel beweging in alle delen waardoor het niet consistent is.
Toen ben ik de plinten gaan klemmen alvorens zagen en dat heeft aanzienlijk betere haakse snedes opgeleverd.
En gebruik de trekfunctie bij voorkeur niet (als het niet nodig is). Deze gaf bij de Einhell wat onnauwkeurigheid, en de laserlijn had uit de doos nog wat afstelling nodig.Flix20 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:30:
[...]
Dat merkte ik bij het haaks zagen van MDF plinten ook op.
Toen ben ik de plinten gaan klemmen alvorens zagen en dat heeft aanzienlijk betere haakse snedes opgeleverd.
Maar goed, het heeft me destijds 110 euro gekost ofzo (LPG bij Hornbach)
De Bosch GCM 8 SJL vind ik voor de prijs echt een topper. Beter kan wel, maar dan moet je ook echt in een andere prijsklasse gaan kijken.
Voor een slagschroevendraaier staan de Milwaukee shockwave bits goed bekend. In dit setje zitten de meest gebruikte maten ook vaker:Aardappelnoot schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:14:
https://www.toolstation.n...hockwave-tx-bitset/p20818
Voor boren: Koop de eerste keer een set met een fatsoenlijk doosje. Zo houd je de boren bij elkaar en kies je makkelijk de goede maat. Alpen, Heller en Labor zijn goede prijs/prestatie.
Metaal: https://www.toolstation.n...orenset-rolgewalst/p71793
Steen: https://www.hornbach.nl/s...elig/4049450/artikel.html
Voor hout is dit waarschijnlijk voldoende: https://www.action.com/nl-nl/p/werckmann-borenset/ (al was het maar voor het doosje)
Daarna kun je losse boortjes kopen als je ze verslijt of breekt en je doosje weer aanvullen.
De lokale bouwmarkt hier komt niet verder dan Bison helaas. Of is dat goed genoeg dat jullie zeggen, gewoon weer kopen?
[ Voor 4% gewijzigd door rscheper op 24-02-2022 15:08 ]
Het zit hem inderdaad in de RPM een cirkelzaag heeft max 5.000 terwijl een slijptol in de 10.000 + zit ..decipherer schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:09:
Een slijptol maakt over het algemeen veel meer toeren. En zagen kunnen daar dan over het algemeen weer niet tegen. Recipe for disaster!
-edit- ik zie dat het maximum toerental van kleine zaagbladen (ca125mm) vaak, maar niet altijd, ongeveer gelijk ligt aan die van een slijptol. Maar afgezien van dat je dan wel erg de grenzen opzoekt, lijkt 125mm me wel erg klein voor een zaagtafel oid.
Dit was eerder de oorzaak v.d vraag. dan een gezocht gevolgtwain4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:12:
as, lagers en tandwielen zijn doorgaans zwaarder (groter) uitgevoerd in een slijptol. de koppeling naar de boorkop is iets van 8 -10mm waar de slijptol m14 is dus als je ergens totaal onverantwoorde dingen mee wil doen, is de slijptol de betere keuze. als je op het kanaal van ave kijkt zie je mooi hoe gearboxen in elkaar zitten, de verschillen zijn best groot.
@Boudewijn als je vraagt zou ik het zelf bouwen --> ik heb geen nut en plek voor cirkel/afkort/tafel zaag en of slijptol van de 350 dagen per jaar zijn de overige 5-15 dagen dat ik klus is het wel prettig om het te hebben.
Zeker het gemak van "simpel" haaks of onder een hoek of net dat "randje" eraf is met een invalzaag het minst optimaal.
Daarnaast compactheid in die 350 dagen waar meestal de uitstekende delen een opstakel zijn speelt ook mee
Als ik met een 1:2 overbrenging oid (dus van 10k RPM naar 4k-5k RPM terug kan gaan) een veilig(er) alternatief heb als motor voor een flip-over combitafel / cirkelzaag .. met name de hand(en) uit de buurt van de zaag. dan zou ik er zeker wel een voorstander voor zijn. immers lagere RPM = minder kans voor stress op het grotere zaagblad.
Wel grappig dat je jack-ass / darwin zaken om de oren gesmeten krijgt .. net zoals "many uses - mastery of none" wat ik hierop verwacht te zien.
Maar goed voor nu is het een grote wens om iets multifunctioneels/compacts te hebben ga ik het bouwen ? wellicht .. grootste probleem vind ik dat dergelijke tools heel veel verschillende aan/uit mogelijkheden hebben.. bv schuifen = aan, los = uit (geen vaste stand van de schakelaar) .. tot beveiligde dubbel schakellaar.
Tja vanalles
ik zal wel te lui zijn, om het te begrijpen. ik erger mij al helemaal gek als het verkeerde blad op de slijptol zitvso schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:56:
[...]
Het zit hem inderdaad in de RPM een cirkelzaag heeft max 5.000 terwijl een slijptol in de 10.000 + zit ..
[...]
Dit was eerder de oorzaak v.d vraag. dan een gezocht gevolg
@Boudewijn als je vraagt zou ik het zelf bouwen --> ik heb geen nut en plek voor cirkel/afkort/tafel zaag en of slijptol van de 350 dagen per jaar zijn de overige 5-15 dagen dat ik klus is het wel prettig om het te hebben.
Zeker het gemak van "simpel" haaks of onder een hoek of net dat "randje" eraf is met een invalzaag het minst optimaal.
Daarnaast compactheid in die 350 dagen waar meestal de uitstekende delen een opstakel zijn speelt ook mee
Als ik met een 1:2 overbrenging oid (dus van 10k RPM naar 4k-5k RPM terug kan gaan) een veilig(er) alternatief heb als motor voor een flip-over combitafel / cirkelzaag .. met name de hand(en) uit de buurt van de zaag. dan zou ik er zeker wel een voorstander voor zijn. immers lagere RPM = minder kans voor stress op het grotere zaagblad.
Wel grappig dat je jack-ass / darwin zaken om de oren gesmeten krijgt .. net zoals "many uses - mastery of none" wat ik hierop verwacht te zien.
Maar goed voor nu is het een grote wens om iets multifunctioneels/compacts te hebben ga ik het bouwen ? wellicht .. grootste probleem vind ik dat dergelijke tools heel veel verschillende aan/uit mogelijkheden hebben.. bv schuifen = aan, los = uit (geen vaste stand van de schakelaar) .. tot beveiligde dubbel schakellaar.
geef die blokhut de tijd om zijn ding te doen. hij moet doorgaans nog inzakken en hout zet ook uit. als het goed is hou je heel erg weinig kieren over (of je moet brandhout vermomd als blokhut profiel hebben gekocht)rscheper schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:07:
Misschien is het een domme vraag (en ook niet echt gereedschaptechnisch bedenk ik me nu) maar ik kan er niet zo heel veel over vinden.. Ik ben bezig met een houten schuur (blokhutprofiel) maar daar ontstaan natuurlijk wat kieren die ik graag dicht gekit/afgedicht zou willen hebben. Nu heb ik nog een heel klein beetje Bison Polymax over (doorzichtig) wat volgens mij oke is voor afdichten. Maar ik heb wel nieuwe nodig voor de rest van de schuur, zijn er aanraders qua merken?
De lokale bouwmarkt hier komt niet verder dan Bison helaas. Of is dat goed genoeg dat jullie zeggen, gewoon weer kopen?
bison polymax (of gelijk product van een ander merk) is opzich prima om af te dichten en te lijmen de transparante versie is een wat apparte en niet echt bij andere merken te krijgen in die vorm. als het fijn werkt zou ik het gewoon weer kopen.
en voor de volgende keer het past hier beter
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 24-02-2022 16:11 ]
je hebt de "kant en klaar" of zelfbouw festool MFT dingus ..twain4me schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:03:
[...]
ik zal wel te lui zijn, om het te begrijpen. ik erger mij al helemaal gek als het verkeerde blad op de slijptol zit(daarom heb ik er ook meer dan 1
) Als ik dat ding ook nog eerst onder mijn zelf gebouwde multifunctie flipover kettingzaag moet schroeven, weet ik zeker dat ik gewoon op de bank blijf zitten.
Tja ik ben op zich wel gecharmeerd van dergelijke "portable" meuk ..
Als je iets vaak genoeg gebruikt dan heb je inderdaad meer nut aan 1 ding die doelgericht is, maar voor de hobby klusser die overal en nergens aan de slag is .. heb je andere wensen ..
Of je 1 van de 4 op zoiets multifunctioneels laat zitten is een keuze die je zoiezo kan doen, sterker nog ik zou dan een accu ding en een "bedrade" willen hebben ..
en ik ben ook niet van mening dat een multifunctioneel iets bedoelt is voor enorm veel werkload ..
Tja vanalles
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
:strip_exif()/f/image/WRwzP3r5dh164A4mSJwIhGcZ.jpg?f=fotoalbum_large)